abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 14 maart 2012 @ 10:47:31 #1
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_109081439
Treinentopic nummer VIERHONDERD!

Gefeliciteerd met deze mijlpaal allemaal!




Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
Alstom60x60.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
ToeBeer.gif Duvel, houdt van hobby's en bier.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2012 zijn als volgt: Zondag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 8 april (eerste paasdag), maandag 9 april (tweede paasdag), maandag 30 april (Koninginnedag), zaterdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 17 mei (Hemelvaartsdag), zondag 27 mei (eerste pinksterdag), maandag 28 mei (tweede pinksterdag), dinsdag 25 december (eerste kerstdag), woensdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van IB-Groep. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork

Dan nog een welgemeende waarschuwing voor ons allen treinenfotografen:
quote:
15s.gif Op zaterdag 17 september 2011 11:55 schreef D-Mon het volgende:

[..]

Goed, gisteravond wekker gezet om vannacht stoomtrein te gaan kieken..

Mijn plan was een serie foto's te maken bij de koopmans fabriek in leeuwarden, mooi dichtbij en rijdend, daarnaast redelijk veel licht van de fabriek.

Mijn vriendin werd echter voor mij wakker van de wekker en heeft deze uitgedrukt..


[ Bericht 0% gewijzigd door Duvel op 19-03-2012 07:42:28 ]
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_109081552
400 *O* *O* *O*
  Redactie Sport woensdag 14 maart 2012 @ 10:58:59 #3
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_109081795
Eens even mijn archief ingedoken, en nog een foto uit 2005 gevonden in een Londens techniekmuseum, gemaakt tijdens een excursie van de middelbare school toen ik nog helemaal niet met treinen bezig was:


Ik heb even verder gezocht, en is locomotief Columbine van de Grand Junction Railway uit 1845

[ Bericht 7% gewijzigd door dennistd op 14-03-2012 11:05:25 ]
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_109081858
Duuf topic *O*

Wauw. KSC topic 4900 en Treintopic 400 _O_

Not only beide honderdtallen, tevens beide kwadraten O+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_109082021
quote:
14s.gif Op woensdag 14 maart 2012 10:47 schreef Duvel het volgende:
Treinentopic nummer VIERHONDERD!

Gefeliciteerd met deze mijlpaal allemaal!


Jeej! Pie op Pi-dag! :9
pi_109083205
Treinentaart *O*

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_109083234
Nog veel mooiere treinentaart *O* _O_ O+

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 14 maart 2012 @ 12:10:40 #8
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_109084262
Er past een mooi filmpje over de TEE bij

Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 14 maart 2012 @ 12:22:23 #9
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_109084640
*O*

Weer een mijlpaal :s)
pi_109084818
quote:
14s.gif Op woensdag 14 maart 2012 12:10 schreef Peterselieman het volgende:
Er past een mooi filmpje over de TEE bij

Vet. jammer van die klote re-sampling rate van youtube :{
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_109085504


Ik wist dat die tractiemotoren groot waren, maar zo groot :o
pi_109085531
Ik heb een retourtje gekocht van het traject Diemen t/m Hilversum Noord. Nu ben ik rest van de dag vrij, wat kan ik eigenlijk in tussengelegen gebied doen? :)
  woensdag 14 maart 2012 @ 13:03:38 #13
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_109085910
quote:
11s.gif Op woensdag 14 maart 2012 12:50 schreef TeringHenkie het volgende:
[ afbeelding ]

Ik wist dat die tractiemotoren groot waren, maar zo groot :o
Monomotordraaistel.

Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 14 maart 2012 @ 13:11:52 #14
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_109086188
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 12:51 schreef KabulCuisine het volgende:
Ik heb een retourtje gekocht van het traject Diemen t/m Hilversum Noord. Nu ben ik rest van de dag vrij, wat kan ik eigenlijk in tussengelegen gebied doen? :)
http://www.vestinggilde.n(...)delaction/view/id/4/

kan je het 400e topic vieren!
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_109086219
Gefeliciteerd allen.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 14 maart 2012 @ 13:18:06 #16
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_109086426
bestaat er een trein met het nummer 400? Jazeker. Een vrachttrein rijdt in de VS onder dat nummertje

Altijd onderweg naar het avontuur
pi_109086572
quote:
14s.gif Op woensdag 14 maart 2012 13:03 schreef Duvel het volgende:

[..]

Monomotordraaistel.

[ afbeelding ]
http://www.flickr.com/photos/chris1971/4878910198/

Volgens de laatste comment onderaan de pagina weegt de tractiemotor alleen al 7,5 ton. _O-
  woensdag 14 maart 2012 @ 13:25:30 #18
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_109086737
Nogal bizarre serie comments op die foto zeg _O-
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
pi_109086782
Wtf.. Icm van Bilthoven naar Utrecht Cs, nu in een ddar met volledig rode banken (1e en 2e klas) die tevens geen stelnummer heeft.

Nog meer verrassingen?
  woensdag 14 maart 2012 @ 13:27:16 #20
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_109086806
Volledig rode banken... dat is DDM-1 volgens mij.
  woensdag 14 maart 2012 @ 13:27:53 #21
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_109086824
Verdwaald, leuk!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 14 maart 2012 @ 13:28:23 #22
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_109086840
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 14 maart 2012 @ 13:29:13 #23
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_109086867
quote:
14s.gif Op woensdag 14 maart 2012 13:27 schreef Duvel het volgende:
Verdwaald, leuk!
En iets te laat, verrassend.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 14 maart 2012 @ 13:29:24 #24
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_109086877
quote:
14s.gif Op woensdag 14 maart 2012 13:03 schreef Duvel het volgende:

[..]

Monomotordraaistel.

[ afbeelding ]
als je dit commentaar leest: http://www.flickr.com/pho(...)nt72157624695142252/

toch wel geinig
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_109086899
quote:
14s.gif Op woensdag 14 maart 2012 13:29 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

als je dit commentaar leest: http://www.flickr.com/pho(...)nt72157624695142252/

toch wel geinig
Ja wtf

Hij verlaat als mcn wel snel het schip, lijkt wel een Italiaanse kapitein: http://www.flickr.com/photos/chris1971/5194850872/in/photostream/
  woensdag 14 maart 2012 @ 13:31:40 #26
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_109086952
quote:
14s.gif Op woensdag 14 maart 2012 13:29 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

als je dit commentaar leest: http://www.flickr.com/pho(...)nt72157624695142252/

toch wel geinig
What the FUCK?! :')
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_109087013
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 13:27 schreef James1988 het volgende:
Volledig rode banken... dat is DDM-1 volgens mij.
Crien weet dat verschil wel hoor ;)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_109087123
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 13:25 schreef V2 het volgende:
Nogal bizarre serie comments op die foto zeg _O-
_O- :D die gast is echt een eind van het padje :') _O-
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_109089784


Een NS VIRM-4 van Lego :D
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  woensdag 14 maart 2012 @ 16:09:09 #30
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_109092343
NS Hispeed klaar voor ontvangst V250


NS Hispeed en NMBS wachten nog altijd op de overdracht van de hogesnelheidstrein V250. De treinen zijn nu nog eigendom van de italiaanse treinbouwer AnsaldoBreda. Als de Inspectie Leefomgeving en Transport (voorheen Inspectie Verkeer en Waterstaat) de treinen heeft goedgekeurd, kunnen de treinen overgedragen worden aan NS Hispeed.

Alhoewel de treinen nog niet zijn overgedragen aan NS Hispeed, mag de vervoerder wel enkele stellen gebruiken om haar personeel op te leiden. Binnen een paar weken zullen de eerste machinisten de opleiding afronden. "Wij staan in de startblokken" zegt woordvoerdster Annelou van Egmond.

Details
De vervoerder geeft aan dat de treinen voor 97 procent gereed zijn. Het gaat om detais. Zo bleek recent bij een testrit prullenbakken met snelheden tussen de 180 en 195 kilometer per uur gaan rammelen. "Dat probleem speelde niet als de trein harder reed, en niet als de trein zachter rijdt. Over dat soort vraagstukken gaat het" zegt Van Egmond. Maar voegt ze er aan toe: "Wij gaan niet over de goedkeuring. Dat is een vraagstuk tussen AnsaldoBreda en de inspectie". Waarom de treinen nog niet zijn goedgekeurd, kan de woordvoerdster daarom ook niet zeggen.

Leveringsdatum onbekend
Zodra de treinen in Nederland en België zijn goedgekeurt, zullen de V250 treinen ingezet worden als Fyra tussen Amsterdam en Breda en tussen Amsterdam en Brussel. Aanvankelijk was het de bedoeling dat de treinen medio 2007 in dienst zouden komen, maar keer op keer werd de levering uitgesteld. Uiteindelijk rolde in 2009 het eerste testtreinstel uit de fabriek. Na alle vertraging durft NS Hispeed nu geen datum meer te noemen. Uit andere bronnen van treinreiziger.nl blijkt dat de vervoerder mikt op medio juni.

Schadeclaim
De vervoerder is nog niet bezig met een schadeclaim vanwege de late levering. "Van Egmond: Onze prioriteit is nu dat de treinen aan ons overgedragen worden. Daar doet AnsaldoBreda ook haar uiterste best voor. Daarom heeft nu praten over een schadeclaim geen zin". Wel geeft ze aan dat als de treinen geleverd zijn, er gekeken kan worden naar een schadeclaim. Het contract biedt daar mogelijkheden toe.

Denemarken
NS Hispeed is niet bang dat er een zelfde drama volgt als in Denemarken, waarbij de door AnsaldoBreda geleverde treinen weer uit de reizigersdienst zijn genomen vanwegeveiligheidsissues. NS Hispeed wijst erop dat het in Denemarken om dieseltreinen gaat, waarmee AnsaldoBreda geen ervaring heeft. Met elektrische hogesnelheidstreinen heeft het bedrijf wel ervaring. Zo maakte het bedrijf samen met Fiat de ETR500 voor de Italiaanse spoorwegen.

AnsaldoBreda
Treinreiziger.nl heeft ook aan AnsaldoBreda om een reactie gevraagd over de leveringsproblemen. De frabikant huld zich sindsdien al maanden in stilzwijgen.
pi_109092598
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 16:09 schreef James1988 het volgende:
"Van Egmond: Onze prioriteit is nu dat de treinen aan ons overgedragen worden. Daar doet AnsaldoBreda ook haar uiterste best voor.
Uiterste best, ja dat kennen we inmiddels wel :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_109092897
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 14 maart 2012 @ 16:30:16 #33
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_109093234
quote:
9s.gif Op woensdag 14 maart 2012 16:15 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Uiterste best, ja dat kennen we inmiddels wel :')
Ze kunnen gewoon niet, omdat ze een rammelend contract afgesloten hebben met die deegmakers.
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 14 maart 2012 @ 17:34:17 #34
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_109095743
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 16:09 schreef James1988 het volgende:

Details
De vervoerder geeft aan dat de treinen voor 97 procent gereed zijn. Het gaat om detais. Zo bleek recent bij een testrit prullenbakken met snelheden tussen de 180 en 195 kilometer per uur gaan rammelen. "Dat probleem speelde niet als de trein harder reed, en niet als de trein zachter rijdt. Over dat soort vraagstukken gaat het" zegt Van Egmond. Maar voegt ze er aan toe: "Wij gaan niet over de goedkeuring. Dat is een vraagstuk tussen AnsaldoBreda en de inspectie". Waarom de treinen nog niet zijn goedgekeurd, kan de woordvoerdster daarom ook niet zeggen.
Resonantieproblemen, noem het maar een kleinigheid...

Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 14 maart 2012 @ 17:35:06 #35
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_109095778
quote:
7s.gif Op woensdag 14 maart 2012 17:34 schreef Duvel het volgende:

[..]

Resonantieproblemen, noem het maar een kleinigheid...

Ja, een afscheurende prullenbak kan zomaar dodelijk zijn ;)
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
pi_109095844
Je kan beter gewoon geen prullebakken monteren, dan heb je dat probleem niet. Ik hoor ook nooit iemand over rammelende WC-brillen in een SLT ^O^
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_109095918
Omdat dit toch ook een beetje het OV topic is, de RET heeft de busconcessie gewonnnen in Rotterdam!
pi_109096031
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_109096043
Ow, ken dat topic helemaal niet :')
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 14 maart 2012 @ 17:43:41 #40
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_109096096
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 17:38 schreef b2py het volgende:
Omdat dit toch ook een beetje het OV topic is, de RET heeft de busconcessie gewonnnen in Rotterdam!
Charlie Aptroot staat alweer te klapperen van vreugde :')
Hij kijkt helaas alleen naar de plus en niet wat er onder de streep geschrapt wordt -O-
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 14 maart 2012 @ 18:08:30 #41
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_109096976
quote:
16s.gif Op woensdag 14 maart 2012 17:35 schreef V2 het volgende:

[..]

Ja, een afscheurende prullenbak kan zomaar dodelijk zijn ;)
Vermoeiingsverschijnselen bij 250 km/u wel.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 14 maart 2012 @ 18:36:54 #42
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_109097928
quote:
2s.gif Op woensdag 14 maart 2012 17:43 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Charlie Aptroot staat alweer te klapperen van vreugde :')
Hij kijkt helaas alleen naar de plus en niet wat er onder de streep geschrapt wordt -O-
Aptroot moet naar UWV geschopt worden. Die waardeloze lobbyer moet alles kwijtraken wat hij onrechtmatig verkregen heeft...
pi_109097975
Ik zit net in OdR even dat verhaal over de DSB IC4 te lezen. Het lijkt erop dat we nog niet aan het eind van de martelgang zijn met onze railhummers -O-
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 14 maart 2012 @ 18:42:46 #44
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_109098117
quote:
15s.gif Op woensdag 14 maart 2012 18:38 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik zit net in OdR even dat verhaal over de DSB IC4 te lezen. Het lijkt erop dat we nog niet aan het eind van de martelgang zijn met onze railhummers -O-
Niet alleen de dieseltractie, maar ook gekoppeld rijden levert bij de IC4 nog problemen op.

Waar ik ook op zit te wachten is dat een verkeersminister de veiligheid van de V250 dusdanig in twijfel trekt dat deze na 15-20 jaar vervangen worden. Zie ook de lagevloerstrams uit Oslo: een gemeentelijke wethouder is die Italiaanse wrakken spuugzat...
  woensdag 14 maart 2012 @ 18:43:20 #45
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_109098135
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 18:42 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Niet alleen de dieseltractie, maar ook gekoppeld rijden levert bij de IC4 nog problemen op.

Waar ik ook op zit te wachten is dat een verkeersminister de veiligheid van de V250 dusdanig in twijfel trekt dat deze na 15-20 jaar vervangen worden. Zie ook de lagevloerstrams uit Oslo: een gemeentelijke wethouder is die Italiaanse wrakken spuugzat...
Ze zijn straks vijf jaar oud bij indienststelling, tel uit je verlies.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 14 maart 2012 @ 18:48:24 #46
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_109098324
quote:
13s.gif Op woensdag 14 maart 2012 18:43 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ze zijn straks vijf jaar oud bij indienststelling, tel uit je verlies.
Toen een OV-bedrijf in München in 1981 zes metrostellen (prototypes) bestelde, duurde het zes jaar voordat deze vrijgegeven werden.
  Moderator woensdag 14 maart 2012 @ 19:09:58 #47
155227 crew  Guppy
dus
pi_109099292
Met ICE onderweg naar huis. Is overwerken nog ergens goed voor
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  woensdag 14 maart 2012 @ 19:12:01 #48
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_109099395
DDZ-inzet voorlopig treinen 2628-2647-2636-2655. Op Deze site van de DB kan je de treinnummers met bijhorende DRGL's van stopplaatsen opzoeken.
Gister en vandaag hield hij zich hier ook aan.

Inzet in het weekend zal NIET plaats vinden heb ik doorgekregen. DDZ rijdt doordeweeks nog begeleid, dus met extra personeel. Dit is het prognose voor in ieder geval volgende week ook.
pi_109099504
Extra personeel? Met welk doel? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 14 maart 2012 @ 19:17:54 #50
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_109099711
quote:
5s.gif Op woensdag 14 maart 2012 19:14 schreef Dr_Flash het volgende:
Extra personeel? Met welk doel? :?
er kan nog eens iets mis gaan.

Geloof dat vandaag van het extra personeel niet veel te merken was, want een van de twee stellen was tijdens de eerste twee ritten afgesloten.
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 14 maart 2012 @ 19:19:14 #51
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_109099769
2 machinisten(één begeleider), 3 HC's. Met minder mag het niet rijden.
pi_109099890
Jeetje, wat een hoop! Was dat ook met SLT toen dat voor het eerst kwam?
  woensdag 14 maart 2012 @ 19:23:39 #53
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_109099995
Jup, ook SLT is zo gestart. Dacht toen de eerste ritten in de Spits-Sprinter Rotterdam-Gouda Goverwelle (uit mijn hoofd).
pi_109100053
quote:
2s.gif Op woensdag 14 maart 2012 19:17 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

er kan nog eens iets mis gaan.

En dan? Gaan ze duwen of zo? :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_109100185
Ja tuurlijk! Met zijn 5 de trein de schipholtunnel uitduwen!!!
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 14 maart 2012 @ 19:28:57 #56
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_109100258
quote:
5s.gif Op woensdag 14 maart 2012 19:24 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

En dan? Gaan ze duwen of zo? :')
jup. zoiets dus: http://www.nufoto.nl/foto(...)oorbrug-alkmaar.html
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_109100384
Nee okee dan is het goed :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 14 maart 2012 @ 19:34:46 #58
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_109100628
Bij (onder andere) Sassenheim heb je stroomloze brug ;)

Maar meer personeel is voor gewenning door personeel. Treinen hebben afgelopen 3 dagen al aantal keren in de plus gereden. Vandaag zelfs al +12 bij de eerste trein.
pi_109101220
quote:
Ik kan me NIET voorstellen dat de rolweerstand zo laag is dat je VIRM (het zwaarste materieel van de NS) kan duwen. Maar goed, de foto liegt niet.
  woensdag 14 maart 2012 @ 19:47:29 #60
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_109101312
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 18:42 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Niet alleen de dieseltractie, maar ook gekoppeld rijden levert bij de IC4 nog problemen op.

Waar ik ook op zit te wachten is dat een verkeersminister de veiligheid van de V250 dusdanig in twijfel trekt dat deze na 15-20 jaar vervangen worden. Zie ook de lagevloerstrams uit Oslo: een gemeentelijke wethouder is die Italiaanse wrakken spuugzat...
Volgens die onbevestigde post op Skyscrapercity gaat de V250 ook geen midliferevisie krijgen, maar gaat het dan aan de kant. De kosten zouden te hoog zijn (want het is een zeer kleine serie, slechts 20 treinen wereldwijd, en geen onderdeel van een standaardplatform) en onderdelen zouden ongekend hard slijten.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 14 maart 2012 @ 19:52:40 #61
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_109101645
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 19:45 schreef TeringHenkie het volgende:

[..]

Ik kan me NIET voorstellen dat de rolweerstand zo laag is dat je VIRM (het zwaarste materieel van de NS) kan duwen. Maar goed, de foto liegt niet.
een trein heeft een erg lage rolweerstand en als je een stuk vlak spoor hebt dan kan het zomaar, ondanks dat het een onmogelijke opgave lijkt.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_109101986
Je laat natuurlijk Chuck Norris de trein duwen, kan die met zijn lul.
Uw ADH vitamine Worst
Met vriendelijke groenten
  woensdag 14 maart 2012 @ 21:59:16 #63
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_109109021
Vandaag moest ik naar Amstelveen voor een selectiebijeenkomst, en even wat extra tijd uitgetrokken...
De Vink:

DBS 1602 + Staaltrein (61601)
passeerde precies op tijd om 11:00. Wilde op het andere perron staan, maar stapte net de trein uit (vanaf Leiden) toen deze in aankomst was.

Maar voor het DDZ was ik er, en dat hield zich niet aan de planning...

DDZ/NID 7538+7529 (2628)
Kwam pas om 11:14 voorbij, dus +12.


NMBS2836+OBB (9232)
IC9232 werd vandaag verzekerd door ÖBB-rijtuigen

Vanmiddag op Zwijndrecht hoopte ik de Sloetrein van 'kwart voor vijf' te pakken. Helaas, hij reed te laat, en kon wegens andere verplichtingen niet blijven hangen. Wel kwam een LM-ritje uit Rotterdam naar Dordrecht van Arriva (tbv wassen) langs.

2x Arriva E-GTW 2/8 als LM

Toen snel naar het andere perron gewandeld voor dit treintje:

ERS 653-08 + Melzo-shuttle
Passeerde om 16:54 richting Kijfhoek en verder.

Dat was 'm wel weer.
  woensdag 14 maart 2012 @ 22:10:44 #64
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_109109809
Op Leiden aankomst met de Sneltrein Dordrecht-Amsterdam...
"LEIDEN. LEIDEN CENTRAAL." kort daarna (door een ander): "Als toevoeging hierop: Hier kunt u overstappen naar X om tijd Y van spoor Z etc etc etc"
Uitgestapt op spoor 5, en begon de omroep te kakelen (de speakers lopen niet gelijk, je hoort er echt 2 omroepen door elkaar heen, met dezelfde tekst): "Dames en heren, de intercity van 10 uur 49 naar Dordrecht vertrekt van spoor 5 en staat voor u op dit spoor gereed." met daarachteraan: "Dames en heren, de intercity van 10 uur 49 naar Dordrecht vertrekt van spoor 8B". Minuut later: "Dames en heren, de intercity van 10 uur 49 naar Dordrecht vertrekt van spoor 5, en staat voor u op dit spoor gereed." gevolgd door: "Op spoor 5 staat voor u gereed de intercity naar Haarlem en Amsterdam Centraal van 10 uur 43."

Kunnen ze dan nog niet eens iets goed doen? Wel leuke fitness *O*

[ Bericht 2% gewijzigd door greavy op 14-03-2012 22:21:48 ]
pi_109110418
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 22:10 schreef greavy het volgende:
Op Leiden aankomst met de Sneltrein Dordrecht-Amsterdam...
"LEIDEN. LEIDEN CENTRAAL." kort daarna (door een ander): "Als toevoeging hierop: Hier kunt u overstappen naar X om tijd Y van spoor Z etc etc etc"
Uitgestapt op spoor 5, en begon de omroep te kakelen (de speakers lopen niet gelijk, je hoort er echt 2 omroepen door elkaar heen, met dezelfde tekst): "Dames en heren, de intercity van 10 uur 49 vertrekt van spoor 5 en staat voor u op dit spoor gereed." met daarachteraan: "Dames en heren, de intercity van 10 uur 49 vertrekt van spoor 8B". Minuut later: "Dames en heren, de intercity van 10 uur 49 vertrekt van spoor 5, en staat voor u op dit spoor gereed." gevolgd door: "Op spoor 5 staat voor u gereed de intercity naar Haarlem en Amsterdam Centraal van 10 uur 43."

Kunnen ze dan nog niet eens iets goed doen? Wel leuke fitness *O*
jij zou beter moeten weten dan naar spoor 8 te gaan voor een trein naar amsterdam :|W
  woensdag 14 maart 2012 @ 22:21:14 #66
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_109110601
Ik weet het wel. Misten enkele woorden bij de omroep (naar Dordrecht). Even toegevoegd

Zelf ging ik voor de SLeT naar De Vink.
pi_109110758
Is de Betuwelijn soms buiten gebruik? Ik zie ineens echt tientallen extra goederentreinen passeren laatste twee dagen tussen Arnhem en de grens
  woensdag 14 maart 2012 @ 22:24:09 #68
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_109110836
quote:
7s.gif Op woensdag 14 maart 2012 22:23 schreef Xetran het volgende:
Is de Betuwelijn soms buiten gebruik? Ik zie ineens echt tientallen extra goederentreinen passeren laatste twee dagen tussen Arnhem en de grens
Betuwelijn is niet buiten gebruik, daar komen ook amper cargo (ja, enkel op Dordrecht-Dordrecht Industrie).
Je bedoelt de Betuweroute. Nee, dat is niet buiten gebruik. Rijden nog steeds treintjes via de Betuweroute hoor.
pi_109117467
Ik vond het al zo vreemd dat de testritten van de V250 al waren geīntensiveerd. Woon naast het spoor bij Rotterdam CS, en vooral in de late uurtjes en in de nachten behoorlijk vaak een V250 langs zien komen.
Leraar op school (o.a ook opleider bij NSR en NSHispeed) zei al dat ze in de afrondende fase zaten.
pi_109117582
Wel leuk op zich, heb een opdracht op school gekregen om een TSB te maken. Kleine simpele opdracht:

- Maak een TSB week publicatie met onderstaande gegevens:
- Werkzaamheden tussen Woerden --> Vleuten (60/40)
- Borden staan niet op voorgeschreven afstand
- Bilthoven --> Den Dolder (90/60)



Beetje amateuritisch met paint gemaakt :')
Maar het klopt in ieder geval :)
pi_109117724
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 22:24 schreef greavy het volgende:

[..]

Betuwelijn is niet buiten gebruik, daar komen ook amper cargo (ja, enkel op Dordrecht-Dordrecht Industrie).
Je bedoelt de Betuweroute. Nee, dat is niet buiten gebruik. Rijden nog steeds treintjes via de Betuweroute hoor.
Vreemd. Zijn er ineens een stuk meer namelijk. Die twee namen ga ik toch nooit uit melkaar gaan leren kunnen houden, ze zijn hier iets van 5 jaar met die route bezig geweest en ik heb het nogsteeds niet onthouden. :<
  Redactie Sport donderdag 15 maart 2012 @ 07:52:26 #72
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_109119157
Het is jouw schuld ook niet, maar die van de media die structureel de verkeerde naam gebruik(t)en.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  donderdag 15 maart 2012 @ 08:06:30 #73
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_109119312
quote:
14s.gif Op donderdag 15 maart 2012 01:03 schreef Monopoly het volgende:
Ik vond het al zo vreemd dat de testritten van de V250 al waren geīntensiveerd. Woon naast het spoor bij Rotterdam CS, en vooral in de late uurtjes en in de nachten behoorlijk vaak een V250 langs zien komen.
Leraar op school (o.a ook opleider bij NSR en NSHispeed) zei al dat ze in de afrondende fase zaten.
Ze zijn er pas 3 jaar mee bezig :s)
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 15 maart 2012 @ 10:27:21 #74
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_109122139
Even een geruststelling: de stofhapper zal geen midliferevisie gaan krijgen, maar dan al terzijde worden gesteld. Dit omdat het reviseren te duur zal gaan worden.

Ja, dat weten ze nu al :P
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_109122694
Zeker op basis van ervaringen in Denemarken? :')

De Denen kunnen dat ook makkelijk doen natuurlijk. Die hebben op een order van 5 miljard Kroon bij elkaar 2,25 miljard Kroon aan schadevergoeding, boetes en kortingen geīncasseerd. :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  PR/Manusje van alles donderdag 15 maart 2012 @ 10:56:45 #76
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_109123093
Dan wil ik ook wel een paar treintjes kopen!
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! Šyvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  donderdag 15 maart 2012 @ 11:46:09 #77
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_109124809
NS houdt personeel in de gaten

Het personeel van de Nederlandse Spoorwegen (NS) wordt nauwlettend in de gaten gehouden. Medewerkers worden op de vingers getikt als zij iets negatiefs op sociale media plaatsen

Sp!ts schrijft vandaag over een kioskmedewerker met ongeveer tachtig volgers, die een tweet plaatste waarin hij klaagde over een kapotte koffieautomaat. Zijn leidinggevende stelde hem prompt een officiële waarschuwing in het vooruitzicht. De medewerker moet voortaan zwijgen over NS en Kioskexploiteur Servex.

Een conducteur werd door drie verschillende managers van de NS gewaarschuwd niets op sociale media te publiceren.

De NS wil volgens de krant niet zeggen hoeveel werknemers zijn aangesproken na negatieve uitlatingen op Facebook of Twitter. Volgens de spoorwegen zijn werknemers als 'privépersoon' helemaal vrij in wat ze via internet delen.
  donderdag 15 maart 2012 @ 11:50:53 #78
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_109124946
Laat NS zich bezighouden met het rijden van treintjes en het beheren van stations. Dat zijn de kerntaken, niet het najagen van klokkenluiders.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 15 maart 2012 @ 11:52:08 #79
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_109124984
Dat zijn de gevolgen van het PR-apparaat wat je steeds meer ziet. Ipv de problemen zelf aan te pakken wordt er iets gedaan aan de communicatie. Mensen mogen niets meer zeggen zonder de woordvoerders te raadplegen of het wel door de beugel kan :r

Het gebeurt niet alleen bij de NS, maar bij veel meer bedrijven.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_109125552
Zojuist vanuit de VIRM een DDZ zien rijden. Best strak ding, lijkt groter dan een DDAR.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  donderdag 15 maart 2012 @ 17:32:19 #81
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_109136223
Vanmiddag was er enorme hektiek op de Waalhaven Zuid emplacement. Incident Gevaarlijke Stoffen.
Heb er 7 brandweerauto's gezien, 4 politie auto's, en toen kwam ook ProRail Ongevallenbestrijding en ProRail Calamiteitenorganisatie en de OvD Rail kijken.
Dat onder het toeziend oog van een motorrijder die hierdoor niet oplette en 100 meter verder op zijn bek ging, en hij door de ambu meegenomen moest worden....
Wel leuk, al die prioriteitsvoertuigen van ProRail voor je neus langs zien gaan.
pi_109136946
quote:
14s.gif Op donderdag 15 maart 2012 10:27 schreef Peterselieman het volgende:
Even een geruststelling: de stofhapper zal geen midliferevisie gaan krijgen, maar dan al terzijde worden gesteld. Dit omdat het reviseren te duur zal gaan worden.

Ja, dat weten ze nu al :P
Waar staat dit? die zogenaamde bron op ssc vermeld niks over een midliferevisie.
pi_109137060
quote:
1s.gif Op donderdag 15 maart 2012 08:06 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ze zijn er pas 3 jaar mee bezig :s)
Dat klopt, maar laatste tijd heel veel. 2 maanden terug nog maar 3 per week gezien in de late uurtjes ongeveer, Laatste 2-3 weken toch al snel 8-9 per week.
pi_109137098
Wel leuk, al die prorail belangrijkdoeners die in de weg komen lopen :r

[ Bericht 1% gewijzigd door Dr_Flash op 15-03-2012 18:15:56 ]
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 15 maart 2012 @ 18:16:11 #85
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_109137488
Sta je rustig te wachten bij Shunter Waalhaven, omdat er een lok uitgehaald zou worden...


Hektiek in de Waalhaven
Vanmiddag was het op de Albert Plesmanweg hektisch. Er kwam eerst een melding binnen van Incident Gevaarlijke Stoffen op emplacement Waalhaven Zuid. Brandweer en politie gingen er met loeiende sirenes heen. Even later ging er een motorrijder onderuit, en werd ook hiervoor politie opgeroepen, net als een ambulance. Alsof dat nog niet genoeg was, kwam even later nog ProRail Ongevallenbestrijding met loeiende sirenes naar het emplacement gereden.


ProRail Calamiteitenorganisatie en Ongevallenbestrijding
Nadat er al brandweer aanwezig was, kwam ook ProRail met groot materieel aangerukt naar de Waalhaven Zuid. De OvD Rail, ProRail Calamiteitenorganisatie en ProRail Ongevallenbestrijding waren van de partij met totaal 7 wagens, waarbij ook loeiende sirenes werden gebruikt.


ProRail Ongevallenbestrijding
Omdat de Brandweer nog met 4 wagens op het terrein stond, en enkele ProRail voertuigen, was er voor deze vrachtwagen geen plaats. Hij werd tijdelijk hier geparkeerd, en de Brandweer verliet met 3 wagens het terrein, en gingen hier langs de weg staan. Zo kom de Ongevallenbestrijding toch nog naar locatie.


ProRail Ongevallenbestrijding en OvD Rail
Net nadat ik mij had omgedraaid, kwam er nog een wagen(de negende inmiddels...) van ProRail Ongevallenbestrijding aangereden.


Politie, ProRail Ongevallenbestrijding en ProRail Calamiteitenorganisatie
Vanwege een Incident Gevaarlijke Stoffen was er met groot materieel uitgerukt, en staan hier enkele voertuigen buiten de poort. Personeel is binnen de poort van het emplkacement, op de agenten die zojuist arriveerden na.
pi_109137593
Ben wel benieuwd wat er is gebeurd!
pi_109138090
quote:
14s.gif Op donderdag 15 maart 2012 18:19 schreef Monopoly het volgende:
Ben wel benieuwd wat er is gebeurd!
Zeker weer een lek bij Odfjell of zo :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 15 maart 2012 @ 18:49:56 #88
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_109138427
quote:
1s.gif Op donderdag 15 maart 2012 18:40 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Zeker weer een lek bij Odfjell of zo :)
Maar dat is een stukkie verder weg. Dit was echt op het emplacement, en het enige wat binnen bereik stond waarde hulpdiensten bezig waren, was een Class66 en een G1206...
pi_109139172
Niks op P2000 erover?
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  donderdag 15 maart 2012 @ 19:14:43 #90
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_109139312
quote:
14s.gif Op donderdag 15 maart 2012 19:10 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Niks op P2000 erover?
Alleen 'Incident Gevaarlijke Stof'. Meer niet.. :P
pi_109139431
Dat is al vrij specifiek voor P2000.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_109140134
Wat is het verschil tussen een hoofd conducteur en een conducteur?
AJAX AMSTERDAM!
  Redactie Sport donderdag 15 maart 2012 @ 19:40:08 #93
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_109140503
Als ik me niet vergis is dat een verschil uit vroeger tijden, en is elke conducteur tegenwoordig hoofdconducteur. Als er echter meerdere conducteurs op een trein zitten is er maar één chef trein. Die sluit uiteindelijk de deuren, na contact met de andere conducteurs.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  donderdag 15 maart 2012 @ 19:44:37 #94
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_109140722
Iedere Conducteur is Hoofdconducteur. De term Conducteur is verdwenen, en is nu dus HC / Hoofdconducteur. Wanneer er meerdere HC's op één trein zitten, geeft je dienst aan wie de Chef Trein is. De andere HC's hebben ook evenveel recht van spreken, maar de Chef Trein sluit bijvoorbeeld de deuren, zorgt dat er omgeroepen word en dergelijke.
  donderdag 15 maart 2012 @ 19:45:23 #95
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_109140767
Wikipedia zegt trouwens:
quote:
In 2009 kwam de functie van conducteur weer terug. Daarvoor heette deze functie vertrekassistent. De conducteur is ondergeschikt aan de hoofdconducteur, heeft geen opsporingsbevoegdheden en heeft als hoofdtaak het assisteren bij de vertrekprocedure.
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  donderdag 15 maart 2012 @ 19:47:06 #96
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_109140846
Misschien dat die functie er nog wel is, maar NSR gebruikt hem niet of zelden.
pi_109142244
Vandaag eens gebruik gemaakt van de DDZ; wat een vooruitgang zeg, kan niet wachten totdat al die dingen gerenoveerd zijn! ^O^
pi_109143566


*)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_109144593
^ Cool, heb een zwak voor Duitse treinen en stations :D
Uw ADH vitamine Worst
Met vriendelijke groenten
  donderdag 15 maart 2012 @ 21:27:55 #100
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_109147127
quote:
1s.gif Op donderdag 15 maart 2012 18:02 schreef Dr_Flash het volgende:
Wel leuk, al die prorail belangrijkdoeners die in de weg komen lopen :r
Bij spoorincidenten heeft ProRail de coördinatie. En ook op de situatie toegespitste middelen.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')