abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 7 december 2011 @ 14:52:59 #1
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_105295602

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
Alstom60x60.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en ontvangt graag PM's over Fyra naar Breda.
ToeBeer.gif Duvel, houdt van hobby's en bier.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
Socios.jpg Socios, treinen dienen te allen tijde conform de dienstregeling te rijden.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2011 zijn als volgt: Zaterdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 24 april (eerste paasdag), maandag 25 april (tweede paasdag), zaterdag 30 april (Koninginnedag), donderdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 2 juni (Hemelvaartsdag), zondag 12 juni (eerste pinksterdag), maandag 13 juni (tweede pinksterdag), zondag 25 december (eerste kerstdag), maandag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van IB-Groep. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> NS Dienstregeling 2011
Met ingang van Dienstregeling 2011 verschijnt het spoorboekje helaas niet meer op papier. NS biedt nu slechts losse pagina's aan als PDF. Deze zijn voor forummer greavy verzameld en hier te downloaden.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehornde detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork

Dan nog een welgemeende waarschuwing voor ons allen treinenfotografen:
quote:
15s.gif Op zaterdag 17 september 2011 11:55 schreef D-Mon het volgende:

[..]

Goed, gisteravond wekker gezet om vannacht stoomtrein te gaan kieken..

Mijn plan was een serie foto's te maken bij de koopmans fabriek in leeuwarden, mooi dichtbij en rijdend, daarnaast redelijk veel licht van de fabriek.

Mijn vriendin werd echter voor mij wakker van de wekker en heeft deze uitgedrukt..
  woensdag 7 december 2011 @ 14:53:09 #2
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_105295608
})
pi_105295630
een WAAR TT ;(
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_105295771
Kan er niet iemand een mooie bijbehorende foto posten?
pi_105295812
plan v blijft voorlopig nog rijden in het zuiden
pi_105295952
quote:
14s.gif Op woensdag 7 december 2011 14:57 schreef Ireyon het volgende:
Kan er niet iemand een mooie bijbehorende foto posten?
Tuurlijk ^O^

Gemirrord van een kontenbonkerssite. Wie het copyright WEL heeft is onbekend :P
  woensdag 7 december 2011 @ 15:03:49 #7
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_105296026
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 14:53 schreef James1988 het volgende:
})
:{w TT is onjuist. Plan V word momenteel niet gesloopt. :6
* greavy rent snel uit dit topic weg
pi_105296070
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 15:03 schreef greavy het volgende:

[..]

:{w
* greavy rent snel uit dit topic weg
Net als James dat het vorige topic niet lang volgehouden heeft geloof ik het van jou ook niet :+
Tot over 10 minuten! *O*
  woensdag 7 december 2011 @ 15:06:26 #9
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_105296128
quote:
12s.gif Op woensdag 7 december 2011 15:04 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Net als James dat het vorige topic niet lang volgehouden heeft geloof ik het van jou ook niet :+
Ik heb ook nooit gezegd dat ik uit het topic weg zou blijven. Ik boycotte alleen de titel. ;)
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 7 december 2011 @ 15:07:51 #10
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_105296180
quote:
14s.gif Op woensdag 7 december 2011 15:01 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Tuurlijk ^O^

[ afbeelding ]

Gemirrord van een kontenbonkerssite. Wie het copyright WEL heeft is onbekend :P
Plan X?
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 7 december 2011 @ 15:08:26 #11
Maffe Fries
pi_105296207
@ Fles: het is niet zo erg dat die man van die BMW nog leeft. Nu kan hij mooi voor alle schade opdraaien >:) }) ~O>
pi_105296226
quote:
2s.gif Op woensdag 7 december 2011 15:07 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Plan X?
Weet ik veel. Kan maar zo :Y

Binnenkort zijn het allemaal puntenslijpers en KLB-slotjes en ziet niemand het verschil meer :s)
pi_105297891
Het waait goed door in Venlo, allemachtig. En een 64xx is bezig de juiste treinposities te maken. Wist niet dat hier zo'n gigantisch emplacement is.
pi_105298774
Mensen doodwensen omdat ze te laat een overweg over rijden. Voor diefstal ook maar weer de doodstraf invoeren? :')
Niet zo'n slimme actie van meneer en ik gun 't 'm prima dat z'n BMW naar de tyfus is, maar om 'm nou dood te willen :{
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_105299019
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 16:18 schreef Ascendancy het volgende:
Mensen doodwensen omdat ze te laat een overweg over rijden. Voor diefstal ook maar weer de doodstraf invoeren? :')
Niet zo'n slimme actie van meneer en ik gun 't 'm prima dat z'n BMW naar de tyfus is, maar om 'm nou dood te willen :{
Dit dus.
pi_105300099
Maar als hij wel omgekomen was, staan we met zijn allen hard te lachen in eoa Darwin Award topic. Jullie ook, stelletje moraalridders :Y
  PR/Manusje van alles woensdag 7 december 2011 @ 17:01:16 #17
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_105300401
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 16:18 schreef Ascendancy het volgende:
je vraagt er natuurlijk om als je voor een trein langs wil gaan.... Dan wens ik hem de volgende keer meer succes toe! aardig van mij toch? ^O^
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! Šyvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_105300878
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 17:01 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

je vraagt er natuurlijk om als je voor een trein langs wil gaan.... Dan wens ik hem de volgende keer meer succes toe! aardig van mij toch? ^O^
En ik wens dus gewoon geen volgende keer, dat was alles :{
pi_105300882
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 17:01 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

Je weet helemaal niet wat er gebeurt is. Alleen een observatie van 1 persoon. Er kan van alles mis zijn gegaaan. Tot aan een inschattingsfout toe. En daar hoeft iemand toch niet dood voor :{w
Of ben jij er zo een die ook gas gaat geven als een fietser per ongeluk geen voorrang verleent waar dat wel moet :r
pi_105301066
quote:
7s.gif Op woensdag 7 december 2011 16:54 schreef Dr_Flash het volgende:
Maar als hij wel omgekomen was, staan we met zijn allen hard te lachen in eoa Darwin Award topic. Jullie ook, stelletje moraalridders :Y
Sorry, maar iemand die een overweg op rijdt is niet echt darwinaward waardig. Dan is het een vervelende situatie en het is niet dat ik een traan zal laten om zijn dood, er gaan wel meer mensen dood. Maar iemand doodwensen is van een heel andere orde, omdat je het dan over iemand hebt die leeft. Iemand die dood is, bestaat niet meer, dus dat is alleen indirecte schade voor zijn/haar vrienden en familie. :)
pi_105301971
Even een vraag die over de ov-chipkaart gaat. Hopelijk krijg ik er van jullie een antwoord op.

1 oktober liep mijn studenten ov-jaarkaart af en heb ik een voordeelurenabonnement aangevraagd. Maar nu zou ik ook een dalvrij- abonnement willen nemen. Ik reis 3 dagen per week, maar soms ook tussen 16.00 en 18.30. Op die tijden zou ik dus graag gebruik willen maken van mijn voordeelurenabonnement, maar blijkbaar wordt mijn VDU opgezegd als ik gebruik wil maken van mijn dal-vrij abonnement.

Ik zat er daarom aan te denken om een nieuwe ov-chipkaart te nemen met daarop het dal-vrij abonnement. Ik bedoel ik wil gewoon gebruik blijven maken van mijn VDU, zolang ik er recht op heb.

Is er een mogelijkheid om een tweede ov-chipkaart te nemen? Of is dat echt niet mogelijk?

Bedankt.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 7 december 2011 @ 17:44:41 #22
Maffe Fries
pi_105302118
deze combinatie van abonnementen is door de NS niet mogelijk gemaakt. Zodra je met dalvoordeel akkoord gaat dan vervalt je voordeelurenabonnement. Het restant van het bedrag dat je voor dat abonnement betaald hebt krijg je dan terug.

Dit alles staat in de voorwaarden van de nieuwe abonnementen te lezen. Je kunt nu nog als je uitgestudeerd bent een voordeelurenabonnement krijgen, maar per 1 januari wordt dit waarschijnlijk altijd voordeel.
pi_105302148
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 17:41 schreef mir1986 het volgende:
Even een vraag die over de ov-chipkaart gaat. Hopelijk krijg ik er van jullie een antwoord op.

1 oktober liep mijn studenten ov-jaarkaart af en heb ik een voordeelurenabonnement aangevraagd. Maar nu zou ik ook een dalvrij- abonnement willen nemen. Ik reis 3 dagen per week, maar soms ook tussen 16.00 en 18.30. Op die tijden zou ik dus graag gebruik willen maken van mijn voordeelurenabonnement, maar blijkbaar wordt mijn VDU opgezegd als ik gebruik wil maken van mijn dal-vrij abonnement.

Ik zat er daarom aan te denken om een nieuwe ov-chipkaart te nemen met daarop het dal-vrij abonnement. Ik bedoel ik wil gewoon gebruik blijven maken van mijn VDU, zolang ik er recht op heb.

Is er een mogelijkheid om een tweede ov-chipkaart te nemen? Of is dat echt niet mogelijk?

Bedankt.
Kun je zoiets niet op een tweede anonieme kaart zetten?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-12-2011 17:45:41 ]
pi_105302627
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 17:45 schreef MCH het volgende:

[..]

Kun je zoiets niet op een tweede anonieme kaart zetten?
Nee. Anoniem is per definitie geen korting :)
pi_105303324
Maar ik heb dus niks betaald voor dat voordeelurenabonnement. Enige oplossing is dus een tweede kaart aanschaffen? Hoe gaat de NS hiermee om?
pi_105303405
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 18:15 schreef mir1986 het volgende:
Maar ik heb dus niks betaald voor dat voordeelurenabonnement. Enige oplossing is dus een tweede kaart aanschaffen? Hoe gaat de NS hiermee om?
Nee een tweede kaart lost het niet op zoals Peterselieman zegt. Wees maar blij dat je niks voor die VDU betaald hebt. Zodra je Dalvrij of whatever van die nieuwe abo's pakt is het afgelopen met je VDU. ZELFS ( :') ) als je er niks voor betaald hebt :Y
pi_105303443
Zo bedoel ik het niet.. ;). Ik wil er gewoon graag gebruik van blijven maken. Maar goed, is helaas dus niet mogelijk. Jammer
pi_105303508
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 18:18 schreef mir1986 het volgende:
Zo bedoel ik het niet.. ;). Ik wil er gewoon graag gebruik van blijven maken. Maar goed, is helaas dus niet mogelijk. Jammer
Het is wel mogelijk om er gebruik van te blijven maken :Y Maar dan moet je niet één van die nieuwe abo's nemen. Dan heb je er nog tot eind september recht op :)
pi_105303661
Ja oke, het is een beetje jammer namelijk, want ik reis best veel voor mijn studie. Maar ik moet twee keer per week tussen 4 uur en half 6 reizen, dan is het jammer dat ik geen gebruik kan maken van deze mogelijkheid. Moet dan 19 euro x 2 voor een enkele rit betalen. Anders is het 11, euro nog iets.
pi_105303708
Gewoon ff doorrekenen wat het voordeligste is he :s) Maar het is van tweeën één.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 7 december 2011 @ 18:26:43 #31
Maffe Fries
pi_105303808
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 18:23 schreef mir1986 het volgende:
Ja oke, het is een beetje jammer namelijk, want ik reis best veel voor mijn studie. Maar ik moet twee keer per week tussen 4 uur en half 6 reizen, dan is het jammer dat ik geen gebruik kan maken van deze mogelijkheid. Moet dan 19 euro x 2 voor een enkele rit betalen. Anders is het 11, euro nog iets.
Een combinatie van de nieuwe abonnementen kan wel
pi_105303866
quote:
2s.gif Op woensdag 7 december 2011 18:26 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Een combinatie van de nieuwe abonnementen kan wel
Noem eens iets zinnigs dan? Altijd Vrij + Kids Vrij misschien ja :')
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 7 december 2011 @ 18:28:51 #33
Maffe Fries
pi_105303940
quote:
10s.gif Op woensdag 7 december 2011 18:27 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Noem eens iets zinnigs dan? Altijd Vrij + Kids Vrij misschien ja :')
dal vrij + altijd voordeel zou kunnen.
pi_105304043
quote:
14s.gif Op woensdag 7 december 2011 18:28 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

dal vrij + altijd voordeel zou kunnen.
Ja okee, maar dan ben je alsnog vrij prijzig uit, aangezien je voor een groot deel van de functionaliteit dubbel betaalt.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 7 december 2011 @ 18:31:33 #35
Maffe Fries
pi_105304081
quote:
3s.gif Op woensdag 7 december 2011 18:30 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja okee, maar dan ben je alsnog vrij prijzig uit, aangezien je voor een groot deel van de functionaliteit dubbel betaalt.
klopt, Maar de keren dat je dan toch in de ochtend- of middagspits moet reizen heb je wel korting.
pi_105304107
en met de gedachte waarmee die abo's ontwikkeld zijn is het op z'n minst onwaarschijnlijk dat er iets zal komen als een SpitsKortingSupplement voor DalVrij :D

Al zou dat natuurlijk wel weer extra verwarringspunten opleveren ^O^
pi_105304139
quote:
2s.gif Op woensdag 7 december 2011 18:31 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

klopt, Maar de keren dat je dan toch in de ochtend- of middagspits moet reizen heb je wel korting.
Vergis je niet he, dat AltijdVoordeel is een vrijwel wassen neus. In de spits krijg je namelijk maar 20 % korting.
  woensdag 7 december 2011 @ 18:33:17 #38
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_105304175
Ik heb een VDU op een NS-chipkaart, en een Altijd Vrij op een tweede persoonlijke OV-chipkaart. Dat kan prima.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 7 december 2011 @ 18:33:30 #39
Maffe Fries
pi_105304188
quote:
3s.gif Op woensdag 7 december 2011 18:32 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Vergis je niet he, dat AltijdVoordeel is een vrijwel wassen neus. In de spits krijg je namelijk maar 20 % korting.
dat weet ik. Maar dat is nog altijd beter dan geen korting
pi_105304216
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 18:33 schreef James1988 het volgende:
Ik heb een VDU op een NS-chipkaart, en een Altijd Vrij op een tweede persoonlijke OV-chipkaart. Dat kan prima.
Ja, maar dat is dus onzin. Bovendien kan die VDU dan niet op jouw naam staan (als je het zou doen voor de samenreiskorting)

Samenreiskorting zit trouwens ook al bij je AltijdVrij.
  woensdag 7 december 2011 @ 18:42:51 #41
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_105304620
De FEITEN over de nieuwe NS-abonnementen icm de VDU:

- Zet je het nieuwe abonnement op dezelfde Chipkaart als waar je VDU op staat, vervalt je VDU
- Haal je een nieuwe PERSOONLIJKE ov-chipkaart, kan je gewoon een nieuw abonnement bestellen en je VDU op je andere kaart behouden. Je VDU word dan NIET beëindigd.

quote:
12s.gif Op woensdag 7 december 2011 15:04 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Tot over 10 minuten! *O*
Je hebt gewonnen.
  woensdag 7 december 2011 @ 18:43:22 #42
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_105304652
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 18:33 schreef James1988 het volgende:
Wat van nut heeft dat. 'Ik heb Altijd Vrij, maar omdat ik misschien eens toch betalen wil, behoud ik een VDU.'
pi_105305259
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 18:42 schreef greavy het volgende:
De FEITEN over de nieuwe NS-abonnementen icm de VDU:

- Zet je het nieuwe abonnement op dezelfde Chipkaart als waar je VDU op staat, vervalt je VDU
- Haal je een nieuwe PERSOONLIJKE ov-chipkaart, kan je gewoon een nieuw abonnement bestellen en je VDU op je andere kaart behouden. Je VDU word dan NIET beëindigd.
Oh? Lekker lomp. Leek me juist dat je dat als vervoerder dus onmogelijk wilt maken. En met dat kafkaeske systeem KAN dat ook gewoon. Maar je hebt vast ook wel een bron? :)
  woensdag 7 december 2011 @ 19:09:16 #44
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_105305886
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 18:43 schreef greavy het volgende:

[..]

Wat van nut heeft dat. 'Ik heb Altijd Vrij, maar omdat ik misschien eens toch betalen wil, behoud ik een VDU.'
Maandabonnement, handiger i.v.m. mijn werk ;)
  woensdag 7 december 2011 @ 19:15:42 #45
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_105306230
quote:
5s.gif Op woensdag 7 december 2011 18:56 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Oh? Lekker lomp. Leek me juist dat je dat als vervoerder dus onmogelijk wilt maken. En met dat kafkaeske systeem KAN dat ook gewoon. Maar je hebt vast ook wel een bron? :)
Mijn bron zijn medewerkers van NS (iemand die met deze abonnementen bezig is onder andere).
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 7 december 2011 @ 19:17:54 #46
Maffe Fries
pi_105306342
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 19:15 schreef greavy het volgende:

[..]

Mijn bron zijn medewerkers van NS (iemand die met deze abonnementen bezig is onder andere).
dan mogen ze dat ook wel op hun website zetten ...
  woensdag 7 december 2011 @ 19:19:09 #47
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_105306402
quote:
2s.gif Op woensdag 7 december 2011 19:17 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

dan mogen ze dat ook wel op hun website zetten ...
Maar de NS loopt er niet te koop mee volgens mij. Dat was oorspronkelijk niet de bedoeling in ieder geval, dat je beide vormen kan behouden.
pi_105306639
Oh ja. Security by Obscurity :')
  woensdag 7 december 2011 @ 19:34:53 #49
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_105307194
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 18:34 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja, maar dat is dus onzin. Bovendien kan die VDU dan niet op jouw naam staan (als je het zou doen voor de samenreiskorting)

Samenreiskorting zit trouwens ook al bij je AltijdVrij.
VDU staat op mijn naam, maandabonnement Altijd Vrij staat op mijn naam. De abonnementen (zowel VDU als AV) zijn gekoppeld aan een chipkaart, niet aan een persoon.

VDU:

Altijd Vrij:

Beide zijn persoonlijke kaarten (op naam) al is de tweede rechtstreeks van TLS.
pi_105307335
Gaaf dat dat nog steeds kan dan :')

Het is al zeker een jaar bekend dat je heel makkelijk kan frauderen met 2 kaarten *O*
  woensdag 7 december 2011 @ 19:50:15 #51
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_105308032
Ook heel mooi dat twee producten die al bijna een maand verlopen zijn nog in dat lijstje staan :')
pi_105308336
quote:
1s.gif Op woensdag 7 december 2011 19:50 schreef James1988 het volgende:
Ook heel mooi dat twee producten die al bijna een maand verlopen zijn nog in dat lijstje staan :')
Bij mij moesten Ns-conducteurs scrollen langs mijn producten om te zien onder welk product ik was ingechecked.. Kennelijk werd mijn oude studenten-reisproduct als eerste getoond zonder check-in. Pas bij doorscrollen naar andere producten kon de beste man zien dat ik wel was ingechecked..
dag
  woensdag 7 december 2011 @ 20:01:17 #53
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_105308699
Dat is apart, ze hebben een apart scherm waar iets staat als:

Ingecheckt: Ja, te Schubbekutteveen-West om 13:37:42
Reisklasse: 2
(Fyra-toeslag: Altijd toeslagvrij)

Alle relevante informatie in een oogopslag.
pi_105308825
quote:
1s.gif Op woensdag 7 december 2011 20:01 schreef James1988 het volgende:
Dat is apart, ze hebben een apart scherm waar iets staat als:

Ingecheckt: Ja, te Schubbekutteveen-West om 13:37:42
Reisklasse: 2
(Fyra-toeslag: Altijd toeslagvrij)

Alle relevante informatie in een oogopslag.
Ik geloof dat er iets van 6 verschillende producten op mijn kaart staan :@
OV-reis week + weekend korting, weekend-reis + week korting (inactief) en nog van voorgaand jaar. Ik kom er zelf ook nooit uit als ik bij een automaat bekijk wat er op staat.. ( ben een keer halverwege het jaar geswitched..)
dag
  woensdag 7 december 2011 @ 22:15:14 #55
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_105317392
En weer eens een "mogelijk persoon op het spoor dus we moeten stapvoets rijden" vandaag. Vorige week ook al. Hoorden even later een bonk en de trein ging vol in de rem, dus iedereen zenuwachtig :P

@ stiltecoupe: van mij mag het in grote neonletters op de deuren staan. Iedereen doet altijd of hun neus bloed met "ow kwisnie dat ut een stiltekoepeej wash" maar dat is onzin. Paar maanden geleden riep de hc het een keer om door de trein ("dames en heren, deze trein heeft stiltecoupes waar u geacht wordt andere mensen niet tot last te zijn" etc etc), vond ik een erg welkome actie!
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_105317534
Iemand een idee hoe het werkt als je reist met een voordeelurenabo, en incheckt om 5 voor 9?
Is dan de hele reis op vol tarief, of gaat vanaf 9 uur automatisch de korting in?

Mijn dank zal groot zijn.
Nee.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 7 december 2011 @ 22:19:05 #57
Maffe Fries
pi_105317734
quote:
7s.gif Op woensdag 7 december 2011 22:17 schreef Dimitri_ het volgende:
Iemand een idee hoe het werkt als je reist met een voordeelurenabo, en incheckt om 5 voor 9?
Is dan de hele reis op vol tarief, of gaat vanaf 9 uur automatisch de korting in?

vanaf 8:55 reis je met korting bij de NS
pi_105317753
quote:
7s.gif Op woensdag 7 december 2011 22:17 schreef Dimitri_ het volgende:

ik geloof dat je even voor 9 kan inchecken, maar of het 5, 2 of 10 voor 9 is weet ik niet. Korting gaat niet automatisch over iig
pi_105318455
Hmm, mijn vriendin haar trein gaat om 8:51. Ze wil nu dan op Breda station een kaartje naar Tilburg (vol tarief) kopen, en een kaartje van Tilburg verder (met korting). Is dit dan wel gewoon legaal? Of heeft iemand een betere optie?
Kusjes van mijn vriendin.
Nee.
pi_105318524
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 22:28 schreef Dimitri_ het volgende:
Hmm, mijn vriendin haar trein gaat om 8:51. Ze wil nu dan op Breda station een kaartje naar Tilburg (vol tarief) kopen, en een kaartje van Tilburg verder (met korting). Is dit dan wel gewoon legaal? Of heeft iemand een betere optie?
Kusjes van mijn vriendin.
pics van je vriendin? :P

en dat mag ja :Y
  woensdag 7 december 2011 @ 22:32:14 #61
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_105318726
Dat is zelfs wat de NS je adviseert.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
pi_105318734
Ik zal haar even vragen om morgen hier zelf een foto te plaatsen.

Dankjewel!
Nee.
  woensdag 7 december 2011 @ 22:32:53 #63
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_105318782
Wel poserend voor een mooie loc dan he ;)
pi_105318834
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 22:32 schreef twiFight het volgende:
Dat is zelfs wat de NS je adviseert.
Ah kijk eens aan. Ze kon het zelf nergens vinden maarja, vrouwen he.
Nee.
pi_105318920
Sterker nog.. ze mag een kaartje kopen van Breda -> eerst volgende stop na 9:00 en een kaartje vanaf de eerst volgende stop -> eindbestemming met korting :)
  woensdag 7 december 2011 @ 22:46:50 #66
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_105319803
Het kan zijn dat het verschil de moeite niet waard is, dat hangt af van de bestemming. Bij twee losse reizen (bijvoorbeeld Breda - Tilburg, Tilburg - Eindhoven) heb je de voordelen van het degressief kilometertarief niet meer. De 'teller' begint bij Tilburg dan weer op nul, zegmaar.

Als de bestemming Venlo is wordt het natuurlijk een ander verhaal :Y

Edit:
Breda - Tilburg vol tarief = ¤ 4,00
Tilburg - Eindhoven met korting = ¤ 3,80

Breda - Eindhoven vol tarief = ¤ 9,40

Hmm, scheelt toch iets meer dan ik verwachtte.
pi_105319994
Of Zwolle.
  woensdag 7 december 2011 @ 22:50:09 #68
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_105320029
De trein van 8.51 (Breda, spoor 3) is de intercity naar Venlo. *)
pi_105320082
quote:
1s.gif Op woensdag 7 december 2011 22:50 schreef James1988 het volgende:
De trein van 8.51 is de intercity naar Venlo. *-)
Nou kan je die trein ook nemen in in eindhoven overstappen naar maastricht..
pi_105320119
quote:
1s.gif Op woensdag 7 december 2011 22:50 schreef James1988 het volgende:
De trein van 8.51 (Breda, spoor 3) is de intercity naar Venlo. *)
Weleens van overstappen gehoord? :P
  woensdag 7 december 2011 @ 22:53:18 #71
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_105320243
quote:
6s.gif Op woensdag 7 december 2011 22:51 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Weleens van overstappen gehoord? :P
voorˇbeeld het; o -en
1 iets dat nagemaakt of nagedaan moet of kan worden
2 iets waarnaar men zich richt: neem een ~ aan je broer
3 toelichtend geval uit de praktijk: geef eens een beter ~
pi_105322298
Hee leuk, die trein heb ik morgen ook. Vraag even of ze helemaal achterin in gaat stappen.
pi_105323080
quote:
@ stiltecoupe: van mij mag het in grote neonletters op de deuren staan. Iedereen doet altijd of hun neus bloed met "ow kwisnie dat ut een stiltekoepeej wash" maar dat is onzin. Paar maanden geleden riep de hc het een keer om door de trein ("dames en heren, deze trein heeft stiltecoupes waar u geacht wordt andere mensen niet tot last te zijn" etc etc), vond ik een erg welkome actie!
:r Stiltecoupé... Als ik onverhoopt er toch in terecht kom vanwege drukte oid, dan let ik wel op mijn volume, maar dan zul je nog altijd zien dat er van die moraalridders zijn die dan van je gaan eisen dat je ook strak vooruit gaat zitten kijken met je lippen op elkaar.

Ik zou bijna zeggen, als je stilte wilt koop je beter een auto, maarja moraalridders op de snelweg :r :r
pi_105323503
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 23:48 schreef lezut het volgende:

[..]

:r Stiltecoupé... Als ik onverhoopt er toch in terecht kom vanwege drukte oid, dan let ik wel op mijn volume, maar dan zul je nog altijd zien dat er van die moraalridders zijn die dan van je gaan eisen dat je ook strak vooruit gaat zitten kijken met je lippen op elkaar.

Ik zou bijna zeggen, als je stilte wilt koop je beter een auto, maarja moraalridders op de snelweg :r :r
Opzich snap ik dat ze het niet fijn vinden dat je praat, maar dit is ook wel weer een beetje overdreven:

http://www.dumpert.nl/med(...)en._in_de_trein.html

Etende mensen vind ik meer vervelend, vooral fastfood zooi of zoals laatst zelfs kibbeling :r
Sowieso mensen ;(
pi_105323601
ja ga jij maar weer weg inderdaad :P
pi_105323717
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 23:48 schreef lezut het volgende:

[..]

Nee mafkees, zo werkt het dus niet. Als je wilt praten blijf jij maar weg uit de stiltecoupé :W .
pi_105323822
Dat stiltecoupe geouwehoer moet ook es kappe wezen. Driekwart van de tijd mag je blij zijn dat je sowieso mee kan, laat staan een zitplaats hebt. En dan gaan ze doen alsof je kan KIEZEN voor een stiltecoupé? Donderopman
pi_105323888
Maat van me mailt:

quote:
Zit ik vanmiddag op utrecht cs in de sprinter richting breda, wordt er omgeroepen:
"omdat er bij utrecht lunetten twee treinen tegen over elkaar staan, wat niet helemaal de bedoeling is, hebben we 5 tot 10 minuten vertraging"
Ik dacht dat dat niet meer kon gebeuren met de beveliging van tegenwoordig?
Ja, dat dacht ik ook, eigenlijk? :? :')
pi_105323918
quote:
8s.gif Op donderdag 8 december 2011 00:07 schreef Dr_Flash het volgende:
Dat stiltecoupe geouwehoer moet ook es kappe wezen. Driekwart van de tijd mag je blij zijn dat je sowieso mee kan, laat staan een zitplaats hebt. En dan gaan ze doen alsof je kan KIEZEN voor een stiltecoupé? Donderopman
Stilte Coupes die vind je nergens.. behalve thuis :z :z :z
  donderdag 8 december 2011 @ 00:25:50 #80
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_105324456
quote:
10s.gif Op donderdag 8 december 2011 00:09 schreef Dr_Flash het volgende:
Maat van me mailt:

[..]

Zolang ze tegenover elkaar staan, en niet tegen elkaar aan... is het nog niet zo'n ramp.

Neemt natuurlijk niet weg dat dat niet de bedoeling is, en dat er vast wel een onderzoek naar gedaan gaat worden. Misschien heeft eentje aan lage snelheid een rood sein gemist en een wissel opengereden.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 8 december 2011 @ 09:06:17 #81
Maffe Fries
pi_105328360
quote:
10s.gif Op donderdag 8 december 2011 00:09 schreef Dr_Flash het volgende:
Maat van me mailt:

[..]

kan wel, maar dan had de ene trein wel een rood sein en een wissel gemist. Ik denk trouwens dat ik al weet welke trein er linkerspoor reed. Waarschijnlijk een conditierit van EETC die bij Houten richting Utrecht over het linkerbinnenspoor werd geleid.
  donderdag 8 december 2011 @ 09:28:52 #82
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_105328814
Op de vrije baan lukt het niet zomaar, maar daarbuiten kan het prima. En dan staan er gewoon twee machinisten naar twee rode seinen én elkaar te kijken.

Beetje voorbarig om gelijk over STS-passages en opengereden wissels te beginnen.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  donderdag 8 december 2011 @ 09:29:37 #83
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_105328837
quote:
2s.gif Op donderdag 8 december 2011 09:06 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

kan wel, maar dan had de ene trein wel een rood sein en een wissel gemist. Ik denk trouwens dat ik al weet welke trein er linkerspoor reed. Waarschijnlijk een conditierit van EETC die bij Houten richting Utrecht over het linkerbinnenspoor werd geleid.
Die conditierit is gewoon over de juiste sporen geleid, en heeft geen fout begaan. Die trein is ook niet op zo'n manier voor een rood sein gekomen.
  donderdag 8 december 2011 @ 09:29:58 #84
45532 ziggyziggyziggy
pi_105328845
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 00:09 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

Stilte Coupes die vind je nergens.. behalve thuis :z :z :z
Het is in de stiltecoupé meestal stiller dan bij mij thuis. Maar ja, ik heb dan ook kinderen...
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 8 december 2011 @ 09:32:54 #85
Maffe Fries
pi_105328896
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 09:29 schreef greavy het volgende:

[..]

Die conditierit is gewoon over de juiste sporen geleid, en heeft geen fout begaan. Die trein is ook niet op zo'n manier voor een rood sein gekomen.
dan kan het van alles zijn geweest, maar niet iets echt bijzonders, want anders had het wel veel langer geduurd.
pi_105329509
Whoot. Tickets gewonnen bij NSHispeed. Wat is leuker; Düsseldorf, Keulen of Frankfurt?
pi_105330015
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 10:00 schreef Crientj het volgende:
Whoot. Tickets gewonnen bij NSHispeed. Wat is leuker; Düsseldorf, Keulen of Frankfurt?
Düsseldorf, denk ik. :)

Maar als echte hollander zou je natuurlijk naar Frankfurt moeten om je gratis ticket zo veel mogelijk te benutten. :P
pi_105330069
Düsseldorf is niet zo veel aan hoor. Ik zou zeker ook naar Frankfurt gaan :Y Die andere twee kom je nog wel een keer. Of tachtig.
pi_105330098
Spoedje: kan ik in de automaat ook kaartjes kopen naar België met NS-traject gratis?
pi_105330363
Zeer zeker
pi_105330512
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 10:29 schreef Bitlord het volgende:
Spoedje: kan ik in de automaat ook kaartjes kopen naar België met NS-traject gratis?
Ja.
  donderdag 8 december 2011 @ 10:54:31 #92
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_105330710
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 09:28 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Op de vrije baan lukt het niet zomaar, maar daarbuiten kan het prima. En dan staan er gewoon twee machinisten naar twee rode seinen én elkaar te kijken.

Beetje voorbarig om gelijk over STS-passages en opengereden wissels te beginnen.
Nouja, het zou kunnen. Was maar een schot in de lucht, ik ken de omstandigheden ter plaatse niet. :)
  donderdag 8 december 2011 @ 11:25:22 #93
45532 ziggyziggyziggy
pi_105331485
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 10:54 schreef James1988 het volgende:

[..]

Nouja, het zou kunnen. Was maar een schot in de lucht, ik ken de omstandigheden ter plaatse niet. :)
Ik ook niet. Maar het kan op veel plekken prima op seinbeeld gebeuren. Dan is het een blundertje van de trdl, maar geen veiligheidsissue.
  donderdag 8 december 2011 @ 14:57:20 #94
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_105338485
Hmm, @Treinreiziger heeft een leuke loophole ontdekt in de NS-abonnementen:
treinreiziger twitterde op donderdag 08-12-2011 om 14:56:11 @NSHispeed ja, ik kan dus tussen groningen en rotterdam (dalvrij) in de spits reizen als ik vervoersbewijs rsd-essen heb. Klopt toch? reageer retweet
pi_105338980
Waarom zou dat kunnen? :?
  donderdag 8 december 2011 @ 15:11:18 #96
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_105339028
Op de site van NS Hispeed staat dat je bij een internationale reis niet hoeft in te checken, ook niet met één van de nieuwe abonnementen. :)
pi_105339242
Op de site van NS HiSpeed staat zo veel :')
  donderdag 8 december 2011 @ 15:17:14 #98
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_105339257
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 15:11 schreef James1988 het volgende:
Op de site van NS Hispeed staat dat je bij een internationale reis niet hoeft in te checken, ook niet met één van de nieuwe abonnementen. :)
Maar dan geld nog WEL de spitsregeling. Dus niet tussen 6:30 en 9:00 en 16:00 en 18:30. Dus ook met het papieren kaartje bij een int. traject gelden de spitstijden gewoon. Dat is een voorwaarde bij dat abonnement, ongeacht check-in of papieren kaartje.
pi_105339342
Ik heb de beste 2e klas plaats in de Koploper Rotterdam-Utrecht. *O*
pi_105339351
Leuk joh! :Y
  donderdag 8 december 2011 @ 15:26:26 #101
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_105339558
Voor het hier vergeten word: De DB rijdt straks alleen nog maar uit Duitsland naar Enschede. De PEG is verdreven, de DB heeft de concessie gewonnen. PEG verdwijnt daar per 11 december.
  donderdag 8 december 2011 @ 15:28:30 #102
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_105339632
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 15:17 schreef greavy het volgende:

[..]

Maar dan geld nog WEL de spitsregeling. Dus niet tussen 6:30 en 9:00 en 16:00 en 18:30. Dus ook met het papieren kaartje bij een int. traject gelden de spitstijden gewoon. Dat is een voorwaarde bij dat abonnement, ongeacht check-in of papieren kaartje.
Dat klopt zo te zien half:

NSHispeed twitterde op donderdag 08-12-2011 om 15:23:58 @treinreiziger Ja maar alleen tijdens de avondspits want dat is de uitzondering voor NS Hispeed reizigers. Tot 9 uur 's morgens mag het niet reageer retweet
  donderdag 8 december 2011 @ 15:31:58 #103
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_105339786
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 15:28 schreef James1988 het volgende:

[..]

Dat klopt zo te zien half:

NSHispeed twitterde op donderdag 08-12-2011 om 15:23:58 @treinreiziger Ja maar alleen tijdens de avondspits want dat is de uitzondering voor NS Hispeed reizigers. Tot 9 uur 's morgens mag het niet reageer retweet
Hmm. Ook weer anders dan eerst de bedoeling / concrete plannen waren _O-
Falers bij NSR :r
pi_105339901
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 15:31 schreef greavy het volgende:

[..]

Hmm. Ook weer anders dan eerst de bedoeling / concrete plannen waren _O-
Falers bij NSR :r
Mooi man, gewoon lekker verwarring zaaien. En dan roepen "onze hoofdconducteurs hebben erg veel handelingsvrijheid" *O*

Oftewel: Bekeur maar een eind raak jongens, er is toch niemand die weet wat er wel en niet mag :s)
pi_105339917
quote:
228 Teletekst do 08 dec
********************************* 1/3
*******************************NED.2

19.55-20.25 uur RAIL AWAY

Serie waarin markante spoorlijnen in
beeld worden gebracht.Aflevering:
Oostenrijk - Tauernbahn.

Van noord naar zuid door de Alpen in
Oostenrijk.De reis voert de kijker over
een Tauernbahn in herfstkleuren.Vanuit
het door muziek doortrokken Salzburg
rijdt de trein door het Gasteinerdal
naar de Tauerntunnel.

Onderweg zijn de vele vernieuwingen te
zien,die nodig zijn om deze spoorlijn
aan de moderne tijd aan te passen.
  donderdag 8 december 2011 @ 16:05:40 #106
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_105341002
DD-AR bij zonsopkomst op Zwijndrecht, deze ochtend.
  donderdag 8 december 2011 @ 16:11:07 #107
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_105341205
Lekker luchtje greavy :Y Had van mij misschien zelfs nog wel een tikje lichter gemogen, deze plaat :)
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  donderdag 8 december 2011 @ 16:12:26 #108
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_105341250
Had geen statief tot mijn beschikking, en zat al op 1/15e seconde sluitertijd. Nog lichter betekende langere sluitertijd en dus meer onscherpte.
  donderdag 8 december 2011 @ 16:14:40 #109
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_105341336
@greavy: leuke foto, maar zoals V2 al zegt had iets lichter geen kwaad gekund.
  donderdag 8 december 2011 @ 16:15:07 #110
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_105341358
greavy: ah :) ja, jammer idd, dan kan je weinig anders.
  donderdag 8 december 2011 @ 16:22:04 #111
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_105341627
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 16:14 schreef James1988 het volgende:
@greavy: leuke foto, maar zoals V2 al zegt had iets lichter geen kwaad gekund.
Ik weet 't. Maar de mogelijkheden waren er niet naar. Was nog donker genoeg buiten. Dit was de beste mogelijkheid die ik had (zie ook voorgaande post

quote:
7s.gif Op donderdag 8 december 2011 16:15 schreef V2 het volgende:
greavy: ah :) ja, jammer idd, dan kan je weinig anders.
Daarom. Zie ook m'n Flickr stream (Klikje) voor nog een aantal foto's van deze ochtend (staat gene trein op, dus hier geen post :P).
pi_105341793
Die lucht! Vanmorgen was ie ook zo tof, maar mijn iPhone foto was mislukt.
Ik zou m overigens niet lichter maken, dan haal je het mooie effect van de lucht eruit terwijl je de trein probeert bij te lichten.
  donderdag 8 december 2011 @ 16:29:57 #113
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_105341914
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 16:26 schreef Crientj het volgende:
Die lucht! Vanmorgen was ie ook zo tof, maar mijn iPhone foto was mislukt.
Ik zou m overigens niet lichter maken, dan haal je het mooie effect van de lucht eruit terwijl je de trein probeert bij te lichten.
Dat wel. Daarom ben ik ook tevreden. Hier behoud je het effect van de lucht meer. De foto had ik ook niet geschoten vanwege de trein, maar vanwege de lucht. De trein was een bijkomstigheid.
  donderdag 8 december 2011 @ 16:30:18 #114
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_105341927
Oké, één foto off-topic:

Ik heb hier ook een lichtere variant van, maar het effect van de lucht werd daarbij anders. Daarom dat ik toch voor de donkere variant koos.
pi_105342048
O-)
pi_105342104
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 16:12 schreef greavy het volgende:
Had geen statief tot mijn beschikking, en zat al op 1/15e seconde sluitertijd. Nog lichter betekende langere sluitertijd en dus meer onscherpte.
Denk dat het al een stuk lichter oogt als je de donkere stukken links en onder eraf cropt :Y
  donderdag 8 december 2011 @ 16:55:24 #117
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_105342912
Rotterdam C-Dordrecht
Donderdag 8 December 16:52

Oorzaak
Tussen Lombardijen en Zwijndrecht rijden geen treinen door een brandmelding.

Verwachting
De extra reistijd is meer dan 60 min. De verstoring is naar verwachting rond 18:00 uur verholpen.

Reisadvies
• Reizigers tussen Eindhoven en Den Haag C reizen via Utrecht Centraal.
• Reizigers tussen Roosendaal en Utrecht Centraal reizen via 's-Hertogenbosch.

Hopelijk is het tegen die tijd opgelost, rond 18:15 wil ik daar langs. :')
  donderdag 8 december 2011 @ 16:56:26 #118
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_105342957
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 16:55 schreef James1988 het volgende:
Rotterdam C-Dordrecht
Donderdag 8 December 16:52

Oorzaak
Tussen Lombardijen en Zwijndrecht rijden geen treinen door een brandmelding.

Verwachting
De extra reistijd is meer dan 60 min. De verstoring is naar verwachting rond 18:00 uur verholpen.

Reisadvies
• Reizigers tussen Eindhoven en Den Haag C reizen via Utrecht Centraal.
• Reizigers tussen Roosendaal en Utrecht Centraal reizen via 's-Hertogenbosch.

Hopelijk is het tegen die tijd opgelost, rond 18:15 wil ik daar langs. :')
NS weet meer dan de hulpdiensten. Via is nog geen enkele brandweerkorps/wagen opgepiept. Korps Zwijndrecht is in ieder geval nog niet uitgerukt (heb ze nog niet gehoord althans)
  Redactie Sport donderdag 8 december 2011 @ 17:10:05 #119
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_105343507
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 15:26 schreef greavy het volgende:
Voor het hier vergeten word: De DB rijdt straks alleen nog maar uit Duitsland naar Enschede. De PEG is verdreven, de DB heeft de concessie gewonnen. PEG verdwijnt daar per 11 december.
Ik las zelfs ergens dat er tijdelijk BR628's ingezet gaat worden omdat er nog niet voldoende Talenten terug zijn van revisie...
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_105343939
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 17:10 schreef dennistd het volgende:

[..]

Ik las zelfs ergens dat er tijdelijk BR628's ingezet gaat worden omdat er nog niet voldoende Talenten terug zijn van revisie...
:D Dat zou echt enorm cool zijn _O_
  donderdag 8 december 2011 @ 17:22:41 #121
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_105343994
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 16:56 schreef greavy het volgende:

[..]

NS weet meer dan de hulpdiensten. Via is nog geen enkele brandweerkorps/wagen opgepiept. Korps Zwijndrecht is in ieder geval nog niet uitgerukt (heb ze nog niet gehoord althans)
En het is alweer voorbij.
pi_105343998
Is de BR628 een beetje de Duitse variant van onze Plan-V? :D
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 8 december 2011 @ 17:23:48 #123
Maffe Fries
pi_105344024
quote:
5s.gif Op donderdag 8 december 2011 17:22 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
De Duitse wadloper
pi_105344302
quote:
5s.gif Op donderdag 8 december 2011 17:22 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
  donderdag 8 december 2011 @ 17:52:48 #125
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_105344962
Ik wou vragen "Zijn die überhaupt wel toegelaten in Nederland?", maar volgens mij valt dat stuk spoor in Enschede onder Duitse regelgeving. Wordt ook bediend vanuit Duitsland toch?
pi_105345204
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 17:52 schreef James1988 het volgende:
Ik wou vragen "Zijn die überhaupt wel toegelaten in Nederland?", maar volgens mij valt dat stuk spoor in Enschede onder Duitse regelgeving. Wordt ook bediend vanuit Duitsland toch?
precies, en volledig geīsoleerd van het Nederlandse net :s)
pi_105345895
En die "bediening" is zo simpel als het maar kan: er kan momenteel gewoon maar 1 trein tegelijk in Nederland zijn, totdat die weer terug is in Gronau kun je er niet nog een trein heen sturen.
Verder staan er alleen wat seinen langs de baan om je op tijd af te laten remmen voor het eind van het spoor enzo.
  Redactie Sport donderdag 8 december 2011 @ 18:39:48 #128
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_105346300
En nog wat voor overwegen, die staan standaard op rood tot er geschoten wordt met een infraroodpistool.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  donderdag 8 december 2011 @ 19:48:59 #129
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_105349422
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 18:26 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
En die "bediening" is zo simpel als het maar kan: er kan momenteel gewoon maar 1 trein tegelijk in Nederland zijn, totdat die weer terug is in Gronau kun je er niet nog een trein heen sturen.
Verder staan er alleen wat seinen langs de baan om je op tijd af te laten remmen voor het eind van het spoor enzo.
Er zijn plannen om het spoor 5 te integreren bij de andere sporen. Exacte plannen zijn bij mij niet bekend. Iemand hier?
pi_105349463
Gisteravond in Almelo stond deze 6416 met een setje ketelwagens, waarschijnlijk vanaf Aadorp te wachten tot haar machinist z'n koffie ophad.
Na in de kantine z'n koffie genuttigd te hebben werd de locomotief ontkoppeld, en omgerangeerd naar de andere kant van de trein, om (naar ik aanneem, maar mijn trein vertrok eerder) even later in de richting Deventer te vertrekken.

pi_105353308
Goeie plaat hoor Scar ^O^ SLR? Statief? Of?
pi_105353528
SLR ja, Pentax K5, sluitertijd 1/4 uit de hand geschoten, maar wel met steun tegen een pilaar :)
  donderdag 8 december 2011 @ 21:07:07 #133
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_105353696
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 21:03 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
SLR ja, Pentax K5, sluitertijd 1/4 uit de hand geschoten, maar wel met steun tegen een pilaar :)
Zonder steun zou hij niet zo scherp zijn gok ik. Ik krijg 'm niet uit de losse hand (zonder hulpmiddel) scherp bij 1/4. 1/13 is wat mij zonder hulp net lukt.
pi_105353779
Gaaf hoor!
  Redactie Sport donderdag 8 december 2011 @ 21:09:30 #135
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_105353812
Ketelwagens lijken me eerder uit Emmen te komen bij Akzo daar weg, en toen blijkbaar via Mariënberg-Almelo naar het westen ipv via Zwolle.
PM mij!
pi_105353905
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 21:08 schreef b2py het volgende:
Gaaf hoor!
Tnx!
Ik denk dat de Image Stabilization ook wel mee heeft geholpen trouwens...

quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 21:09 schreef dennistd het volgende:
Ketelwagens lijken me eerder uit Emmen te komen bij Akzo daar weg, en toen blijkbaar via Mariënberg-Almelo naar het westen ipv via Zwolle.
Hmm... Emmen helemaal, dat kan natuurlijk ook. Ik zie regelmatig 's avonds laat zo'n trein staan in Almelo, die vanuit die richting komt, en Aadorp aansluiting leek me het dichtstbijzijnde industriegebied. Maar verder vanuit Mariënberg kan natuurlijk net zo goed, dit was mijn eerste gok :)
  donderdag 8 december 2011 @ 21:14:37 #137
45532 ziggyziggyziggy
pi_105354060
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 16:56 schreef greavy het volgende:

[..]

Valt mee hoor.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16:42:20  08-12-11    Melding    :    PRIO 1 AG901 TUNNELCOMPLX REIZIGERSBUIS 1&2 ZUIDEINDE 82 BARENDRECHT [OMS] OPENBAAR MELDSYSTEEM AUTOMATISCH PRIO 1 VAK: 4890206
     Regio    :    17 : [ROT] Rotterdam-Rijnmond
     Urgentie    :    O O O O O : HOOG
     Eenheden    :    1400902 : Adviseur Gevaarlijke Stoffen-901 Rotterdam-Rijnmond
          :    1400999 : Monitorcode Brandweer Rotterdam-Rijnmond
16:32:47  08-12-11    Melding    :    PRIO 1 TS451 TS461 OD401 AG902 TUNNELCOMPLX REIZIGERSBUIS 1&2 ZUIDEINDE 82 BARENDRECHT [OMS] OPENBAAR MELDSYSTEEM AUTOMATISCH PRIO 1 VAK: 4890206
     Regio    :    17 : [ROT] Rotterdam-Rijnmond
     Urgentie    :    O O O O O : HOOG
     Eenheden    :    1400999 : Monitorcode Brandweer Rotterdam-Rijnmond
          :    1400903 : Adviseur Gevaarlijke Stoffen-902 Rotterdam-Rijnmond
          :    1400461 : Kazernealarm Groene Tuin Rotterdam-Zuid
          :    1400480 : Postcommandant Barendrecht
          :    1400454 : Commando Barendrecht
          :    1400451 : Korpsalarm Barendrecht
          :    1400400 : Officier van Dienst-401 SWG Zuid
  donderdag 8 december 2011 @ 21:37:42 #138
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_105355159
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 21:14 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Valt mee hoor.
[ code verwijderd ]

Fail ik. Ik zit onder Zuid-Holland-Zuid te kijken. Maar als het thv Barendrecht is, is het Rotterdam-Rijnmond.
pi_105355691
Gelukkig zijn foutjes menselijk, nu defecte trein 's Hertogenbosch - Utrecht en seinstoring Apeldoorn - Zutphen. Weinig problemen met de wind, wat in mijn opzicht verassend is, het waait harder dan gister denk ik (Omgeving Alkmaar)
  donderdag 8 december 2011 @ 21:51:28 #140
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_105355946
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 21:14 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Valt mee hoor.
[ code verwijderd ]

Reizigersbuis 1&2, is dat de HSL of de buizen waar ook het station in het midden ligt?
  donderdag 8 december 2011 @ 21:52:11 #141
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_105355989
Buizen 1/2 zijn de buizen van station Barendrecht zelf.
  donderdag 8 december 2011 @ 22:01:34 #142
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_105356443
quote:
8s.gif Op donderdag 8 december 2011 00:07 schreef Dr_Flash het volgende:
Tuurlijk kan je kiezen. Of je kan zitten en houdt je bek, of je doet 'm open maar dan ga je maar in het halletje/een normale coupe staan. Zo moeilijk is het niet. Het begrip stilte is ook niet bijster vrij interpreteerbaar. Maar goed, tokkie nederland vindt het natuurlijk prima dat 40 mensen last hebben van ze omdat je te lamlendig bent om je even aan de regels te houden :')
  donderdag 8 december 2011 @ 22:05:54 #143
178444 DenS
Crientj <3
pi_105356641
Een vraag aan jullie! Is de NS Weekend vrij abonnement maandelijks opzegbaar?
  donderdag 8 december 2011 @ 22:10:45 #144
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_105356895
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 21:07 schreef greavy het volgende:

[..]

Zonder steun zou hij niet zo scherp zijn gok ik. Ik krijg 'm niet uit de losse hand (zonder hulpmiddel) scherp bij 1/4. 1/13 is wat mij zonder hulp net lukt.
Pentax heeft beeldstabilisatie in de camera he, dat helpt heel erg bij dit soort fotos :)
pi_105357038
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 22:10 schreef V2 het volgende:

[..]

Pentax heeft beeldstabilisatie in de camera he, dat helpt heel erg bij dit soort fotos :)
Ja, dat is heel fijn want het werkt met alle mogelijke lenzen :Y Hoe duur/goedkoop die ook is! Oke, het schijnt iets minder effectief te zijn dan stabilisatie in de lens, maar het doet z'n werk voor mij ^O^
  donderdag 8 december 2011 @ 22:19:46 #146
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_105357292
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 22:05 schreef DenS het volgende:
Check de voorwaarden zou ik zeggen. Staat 't wel ergens in.
pi_105357334
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 22:05 schreef DenS het volgende:
Na het eerste jaar dacht ik :Y
  donderdag 8 december 2011 @ 22:23:29 #148
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_105357452
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 22:19 schreef greavy het volgende:

[..]

Check de voorwaarden zou ik zeggen. Staat 't wel ergens in.
En even een directe link met de tekst: http://www.ns.nl/reiziger(...)ij-detailpagina.html
quote:
Het abonnement loopt automatisch door. Na het eerste jaar kunt u maandelijks opzeggen
  donderdag 8 december 2011 @ 22:24:21 #149
178444 DenS
Crientj <3
pi_105357495
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 22:23 schreef greavy het volgende:

[..]

En even een directe link met de tekst: http://www.ns.nl/reiziger(...)ij-detailpagina.html

[..]

Thanks!
  donderdag 8 december 2011 @ 23:26:34 #150
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_105360430
Vanaf 11 december 2011 in Frankrijk: TGV Rhin-Rhône, ofwel: nieuwe verbindingen:

Tijdwinst loopt uiteen van 5 minuten (Parijs - Dijon) tot 5,5 uur (Strasbourg - Montpellier). Lijst van alle bestemmingen en tijdwinst staat hier.
pi_105361417
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 22:24 schreef DenS het volgende:

[..]

Thanks!
Heeft u een OV-chipkaart met Studentenreisproduct of NS-Business Card? Dan heeft u voor Weekend Vrij een nieuwe persoonlijke OV-chipkaart nodig

Vreemd je kan wel weer een oud-voordeelurenabbonement met studenten-ovkaart combineren :').
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')