quote:Op vrijdag 29 april 2011 13:17 schreef Gray het volgende:
Hai, ik ga vanmiddag vissen fotograferen (binnen) voor een tijdschrift. Ik heb een Canon EOS 400D met een 18-200 lens.
Wat ik persoonlijk mooi vind is foto's met sterk contrast; Volkskrant magazine heeft in mijn ogen veel charme wat betreft foto's.
Heeft iemand tips voor mij om goede kwaliteit foto's eruit te krijgen?
Inderdaad. En ook nog eens sneller.quote:Op vrijdag 29 april 2011 13:43 schreef Azreal het volgende:
Die zijn vaak altijd toch wat veel scherper dan een 18-200mm zoom.
quote:Op vrijdag 29 april 2011 12:29 schreef DutchErrorist het volgende:
Hoe kan ik het beste een flitser vast maken aan een macro balg, zodat hij er schuin op staat? (goedkoop, dealextreme achtig?) Ik heb een Canon overigens:
Zo dus:
Kabel
http://www.dealextreme.co(...)-8m-cable-30434#open full view
Flitserhouder
http://www.dealextreme.co(...)-holder-c-type-33540
En dan moet ik nog iets zien te vinden wat het naast de camera houdt, maar kan dat zo?
Er is geen reden om 'm niet te hebben idd.quote:Op vrijdag 29 april 2011 13:46 schreef DutchErrorist het volgende:
Daarnaast is een 50mm 1.8 natuurlijk spotgoedkoop dus die moet iedereen wel hebben
De ducktape (beste merk ducttape ooit!) maakt 'm wel af hequote:
Ik kwam laatst een plastic 60 of 65mm Micro-Nikkor tegen, daarvan durf ik eerlijk gezegd niet te zeggen dat ie beter is dan een fatsoenlijke zoomquote:
Als ik me niet vergis heeft die lens een diameter van 52mm, dus dan gaat 55mm inderdaad niet passen. De 18-55mm is de brandpuntsafstand van de lens en niet de fysieke grootte van de schroefdraad die aan de frontlens vast zit.quote:Op vrijdag 29 april 2011 20:50 schreef luukskywalker het volgende:
He iedereen,
Beetje rare vraag.
Ik heb een Nikon D3100 met de standaard kit lens: Nikon AF-S DX Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G VR zoom erin.
Nu wilde ik een UV filter en heb ik de Hamas UV Filter 390 55mm besteld in de veronderstelling dat deze wel zou passen op mijn lens.
Dit lijkt niet te gaan. De lensdop van mijn camera past wel op de uv filter, maar de filter niet op mijn lens.
Doe ik iets verkeerd of heb ik de verkeerde filter?
p.s. ik ben vrij nieuw in alles op en rond digitale spiegelreflexcamera's.
Die 55mm klopt gewoon, alleen jij moet (blijkbaar, ik heb het niet gecontroleerd) 52mm hebben. De diameter van je lens (waar de dop op komt) is niet hetzelfde als de brandpuntsafstand (in jouw geval van 18 tot 55mm).quote:Op zaterdag 30 april 2011 13:03 schreef luukskywalker het volgende:
Duidelijk verhaal. Ik moet op zoek naar een grotere lens.
Wel vreemd dat er 55 mm op de verpakking staat.
Thanks voor de info Azreal.
Goeie tip!quote:Op zaterdag 30 april 2011 13:28 schreef Toruk-Makto het volgende:
Even aan de binnenkant van de lensdop(en) kijken, daar staat de milimeter maat die
je benodigd bent.
Succes
Het is heel handig om harde schaduwen behoorlijk zacht te maken. Ook heb je schermen die 50% licht reflecteren en de rest doorlaten. Daarmee kun je van de harde zon een zachtere lichtbron maken (hoewel je dan wel een gigantisch scherm nodig hebt).quote:Op zondag 1 mei 2011 18:12 schreef SP22 het volgende:
Hoe nodig is een reflectiescherm als ik met een model buiten een shoot wil doen? (giethoorn)
Wat voor een scherm kan ik dan eventueel als beste gebruiken? Dit is de 1e keer dat ik zo'n shoot doe, dus zal veel experimenteren worden..
Idd, het enige wat ik kan bedenken dat echt goedkoper is en nog enigszins handig, is een groot stuk wit piepschuim.quote:Op zondag 1 mei 2011 19:25 schreef SP22 het volgende:
Dankje! Slaafje moet geregeld kunnen worden!
Heb even zitten kijken en er zijn behoorlijk wat betaalbare 5 in 1 schermen.. Daar is bijna niets zelf voor te knutselen..
1. Zoiets: http://www.dealextreme.co(...)tal-slr-cameras-7033 ?quote:Op zondag 1 mei 2011 20:09 schreef Landgeld het volgende:
Omdat ik binnenkort een lange reis ga maken heb ik twee vragen:
1. Wie heeft een goede tip voor een goede neck strap voor mijn Nikon camera? Deze standaard neck strap vind ik niet lekker zitten. Ik zoek er een van groter formaat en het liefst een meteen band die wat 'meeveert' (zachter is).
2. Ik zoek een Slingbag voor mijn Nikon camera. Hier hoeft niet heel veel in te kunnen (geen flitsers en andere objectieven ed.). Kan iemand mij er een aanraden?
1. Jep zoiets. Alleen dan bij een NL internetshop want Dealextreme duurt te langquote:Op zondag 1 mei 2011 20:36 schreef Azreal het volgende:
[..]
1. Zoiets: http://www.dealextreme.co(...)tal-slr-cameras-7033 ?
2. Ik ben zelf fan van de Crumpler Jimmy Bo, maar dat is een meer een holster waar en slr met lens, wat geheugenkaartjes en accu's in kunnen. En als je een grote koopt kun je er ook een lonely planet, flesje water, flitser, woordenboek, pen en papier en nog wat zooi in kwijt wanneer je camera in je rugzak zit.
Thxxx!! Als iemand nog tips heeft voor slingbags of straps hoor ik dat graagquote:Op zondag 1 mei 2011 21:02 schreef Azreal het volgende:
1. http://www.fotoshopaalten.nl/neopreen-draagriem-strap-p-2951.html vooruit dan.
2. Ben zelf geen fan van slingbags, dus kan je daar helaas niet verder mee helpen.
Omstandigheden zijn het licht dat er buiten is (zoals vandaag) rond 18:00. Mijn lens is een 18-55mm, standaard op Nikon D40.quote:Op maandag 2 mei 2011 20:47 schreef Isdatzo het volgende:
Met welke camera (en lens) ga je dat proberen? En wat zijn de omstandigheden?
Als ik bijv. een close-up wil, dan moet ik alsnog verder weg gaan zitten? En wat als maximum qua f-stop?quote:Op maandag 2 mei 2011 20:55 schreef Isdatzo het volgende:
Toch niet al te dicht bij het onderwerp gaan zitten, maximaal groothoek (voor zover de foto die je in gedachte hebt dat toelaat) en klein diafragma (groot F-getal).
Wil je dichter bij het onderwerp zitten, dan heb je meer scherptediepte je nodig hebt om én de persoon én het gebouw scherp te krijgen.quote:Op maandag 2 mei 2011 20:56 schreef Robby87 het volgende:
[..]
Als ik bijv. een close-up wil, dan moet ik alsnog verder weg gaan zitten?
Lenzen presteren op extreem kleine diafragma's ook niet meer optimaal en het is ook de vraag of de omstandigheden (licht) het toelaten. Ik zou gewoon proberen hoe ver je kan gaan.quote:En wat als maximum qua f-stop?
En meer scherptediepte betekent dat je meer licht nodig hebt? Dus als het rond 18:00 al wat minder licht is, dan kan ik met de A-mode (aperture-priority) zover gaan totdat het niet meer kan, indien zelfs met het voorzichtig opschroeven met ISO?quote:Op maandag 2 mei 2011 21:17 schreef Isdatzo het volgende:
Wil je dichter bij het onderwerp zitten, dan heb je meer scherptediepte je nodig hebt om én de persoon én het gebouw scherp te krijgen.
Tja, de winst in scherptediepte neemt wel exponentieel toe bij het kleiner worden van het diafragma. Het blijft een compromis.quote:Op maandag 2 mei 2011 21:37 schreef infp2009 het volgende:
Als je zover gaat als je kunt (waarschijnlijk f/22) krijg je last van diffractie waardoor alles weer minder scherp wordt.
Ah oké. Dus eerst uitzoeken met welk diafragama ik alles scherp heb in mijn kader, en vervolgens de belichting dmv sluiter en/of ISO-waarden aanpassen. Dus ik moet wel volledig handmatig gaan?quote:Op maandag 2 mei 2011 21:39 schreef Isdatzo het volgende:
Voor meer scherptediepte heb je een kleiner diafragma nodig. Om dan een goede belichting te krijgen heb je of een langere sluitertijd of een hogere iso nodig. Combinatie van beide kan ook natuurlijk.
Ik weet niet tot welke iso een D40 acceptabele resultaten aflevert, maar ik zou daar tegenaan gaan zitten en even experimenteren wat het beste uitpakt.
[..]
Tja, de winst in scherptediepte neemt wel exponentieel toe bij het kleiner worden van het diafragma. Het blijft een compromis.
bedankt voor de tipsquote:Op maandag 2 mei 2011 21:44 schreef Isdatzo het volgende:
Ik denk dat als je op 2.5 meter van je onderwerp staat je op 18mm met F8 al een heel eind komt.
En handmatig hoeft geen probleem te zijn lijkt me, je hebt de tijd toch? Lijkt me niet dat het gebouw ineens wegwandelt.
Ik wil het allemaal vanuit de hand fotograferen, ben ook niet van plan om bij nacht te fotograferen.quote:Op maandag 2 mei 2011 22:56 schreef Omniej het volgende:
En regel een statief... Dan ben je tenminste niet beperkt in je sluitertijden en hoef je ook de ruis-ISO's niet op te zoeken.
Enig idee waardoor het komt?quote:Op dinsdag 3 mei 2011 02:11 schreef Weissman het volgende:
Kom ik hier ooit nog uit en/of zijn er mensen die deze vorm van creatieve blokkade herkennen ?
Mja,... er zijn periodes waar ik meer met fotografie doe en andere periodes weer meer met muziek. Tijdens depressies heb je sowieso weinig zin in überhaupt iets te doen. Als je uit je depressie komt, zul je denk ik weer zin krijgen in dingen ondernemen en fotograferenquote:Op dinsdag 3 mei 2011 02:11 schreef Weissman het volgende:
Mijn vraag als ie verkeerd staat mag ie verplaatst worden, modjes:
Ik ben ''het'' kwijt. Mijn passie voor fotografie is totaal verdwenen. Ik heb het jaren met plezier gedaan maar nu is het op...heb al meer dan een jaar geen enkele foto meer gemaakt. En tijdens mijn depressie heb ik alle foto's die ik ooit heb gemaakt verwijderd. Iets meer dan 10k foto's dus.
Kom ik hier ooit nog uit en/of zijn er mensen die deze vorm van creatieve blokkade herkennen ?
Nee, geen flauw idee. En heb niet echt zin om iets anders te gaan proberen, maar alsnog bedankt voor de tipquote:
Dit is al iets wat langer speelt, dus heeft weinig te maken met mijn depressieve periode. Maar ook jij bedanktquote:Op dinsdag 3 mei 2011 16:27 schreef Doodkapje het volgende:
Mja,... er zijn periodes waar ik meer met fotografie doe en andere periodes weer meer met muziek. Tijdens depressies heb je sowieso weinig zin in überhaupt iets te doen. Als je uit je depressie komt, zul je denk ik weer zin krijgen in dingen ondernemen en fotograferen
Hahaha, ervaring spreekt ? Ik hou al mijn spullen nog een tijdje en mss verkoop ik het daarna alsnogquote:Op dinsdag 3 mei 2011 17:08 schreef problematiQue het volgende:
Zet al je spullen op marktplaats, en dan gegarandeerd dat je het een week nadat je alles hebt verkocht begint te missen
Auto Exposure lock gebruik je als je de lichtmeting vast wilt houden en je dus niet wilt dat je camera weer opnieuw gaat meten op het moment dat je de foto maakt; stel je hebt een heel donker en een heel licht stuk in je foto en je wilt één van beide correct belichten, dan meet je het licht op het deel dat je correct belicht wilt hebben, vervolgens gebruik je de auto exposure lock om die meting vast te houden en kun je bijvoorbeeld je compositie aan gaan passen zonder dat je lichtmeting daardoor verder beïnvloed wordt.quote:Op vrijdag 6 mei 2011 14:02 schreef Landgeld het volgende:
1. Wie kan mij uitleggen waar het knopje AE-L / AF-L en AF voor dient op mijn Nikon? Ik snap daar nog niet zoveel van. Wanneer gebruik je het? Wanneer doe je daar wat mee?
Ga je 's nachts fotograferen? Zo ja -> Statief mee.quote:Op vrijdag 6 mei 2011 14:02 schreef Landgeld het volgende:
2. Wie heeft goede tips voor het fotograferen van skylines / hoge gebouwen? Ik ga waarschijnlijk in de zomer naar Hong-kong en wil wat techniek oefenen
had ik m met een brakke 1.3 mp camera genomen had ik er niet eens van opgekekenquote:Op zondag 8 mei 2011 12:57 schreef Omniej het volgende:
Da's wel een absurde hoeveelheid ruis ja... Of eigenlijk is het meer banding.
Maar de enige manier waarop ik iets als dit voor elkaar krijg met lage ISO's, is als ik de foto inderdaad extreem bewerk. Als je veel licht probeert terug te halen o.i.d. kan ook een foto op ISO100 eruit zien alsof 'ie op 25600 is genomen.
Als dit echt het origineel is zoals 'ie uit je camera komt, lijkt me iets behoorlijk mis.
Des te...quote:Op maandag 9 mei 2011 02:49 schreef Dubish het volgende:
Een vraagje aan de pro's, weet er iemand hoe je zo een foto neemt?
[ afbeelding ]
Ik bedoel dus dat de achtergrond wazig is, maar de vuurwerk scherp. Ik snap alleen niet hoe ze dat doen.
Leicaquote:Op maandag 9 mei 2011 09:39 schreef infp2009 het volgende:
Of een compactcamera met een grote sensor (Fuji X100, Leica X1, Sigma DP), of met een M43's camera, of een Leica M...
Hmm, ik ben niet zo bekend met compactcamera's, maar wat doet die macrostand dan? Want je zou toch juist zeggen dat bij de macrostand de diafragma meer dichtgeknepen wordt. Als je namelijk echt met macrofotografie bezig bent wordt de vergroting zo groot (bijna 1 op 1 soms!) dat de scherptediepte (wat overigens wat anders is dan een maat voor de "wazigheid" van de achtergrond!!!) zo klein en tevens symmetrisch wordt dat je je diafragma echt moet knijpen.quote:Op maandag 9 mei 2011 12:46 schreef pea4fun het volgende:
Met een compactcamera krijg je dat effect vaak ook meer als je hem op de macrostand zet
Is dat niet gewoon omdat je 'm dan dwingt dichtbij te focussen, en je dus ook dichter bij je onderwerp zit?quote:Op maandag 9 mei 2011 12:46 schreef pea4fun het volgende:
Met een compactcamera krijg je dat effect vaak ook meer als je hem op de macrostand zet
Dat is alleen een instelling die laat zien of een gemaakte foto hoge lichten bevat. Het beeld op de gemaakte foto gaat dan knipperen. Instelling heeft geen invloed op het maken van foto's.quote:Op woensdag 11 mei 2011 02:43 schreef problematiQue het volgende:
Ik zou even in de handleiding opzoeken wat de instelling 'hoge lichten' precies doet. Misschien zit daar wel het probleem.
Je kunt ook in plaats van spotmeten hem juist op "matrix" o.i.d. zetten om hem de lucht mee te laten rekenen. Als je de zon ongeveer recht je lens in straalt en je wilt je gebouwen niet donker hebben zal er wel niet veel anders inzitten dan een HDR-achtige techniek te gebruiken, of een polarisatieplaatje voor je lens schroeven.quote:Op woensdag 11 mei 2011 08:38 schreef infp2009 het volgende:
Active D-lighting heeft Nikon in ieder geval, idd exposure compensation en wat je ook kunt doen is spotmeten op iets lichts en recomposen...
Daarbij heeft hij blijkbaar juist een te groot dynamisch bereik om er nog iets mee te kunnen...quote:Op woensdag 11 mei 2011 12:51 schreef Watertornado het volgende:
[..]
Je kunt ook in plaats van spotmeten hem juist op "matrix" o.i.d. zetten om hem de lucht mee te laten rekenen.
Haha, oja, dat is best wel dom van mij. Ik zat te denken aan een of andere scene mode die van elke foto een high key foto maakte...quote:Op woensdag 11 mei 2011 04:53 schreef Landgeld het volgende:
[..]
Dat is alleen een instelling die laat zien of een gemaakte foto hoge lichten bevat.
Als ik dat soort dingen zie dan ga ik meestal wel even wat foto's maken van de lucht of iets anders met een egale kleur, als dan op al die foto's op dezelfde plaats die plekjes zitten, is het inderdaad tijd voor een schoonmaakbeurt.quote:Op woensdag 11 mei 2011 20:22 schreef Robby87 het volgende:
Op foto's met heldere lucht of bij foto's met heldere kleuren verschijnen er vaak plekjes, zoals deze:
Ik heb nog nooit mijn camera schoongemaakt, intern dan. Wijzen deze plekjes erop dat het nu een goed moment is om te doen, en zo ja, wat heb ik allemaal nodig?
Hoe krijg je de lucht überhaupt zo blauw? Dat was in Berlijn mijn probleem. Lucht was eerder wit dan blauw (overbelicht),.quote:Op woensdag 11 mei 2011 20:22 schreef Robby87 het volgende:
Op foto's met heldere lucht of bij foto's met heldere kleuren verschijnen er vaak plekjes, zoals deze:
[ afbeelding ]
Ik heb nog nooit mijn camera schoongemaakt, intern dan. Wijzen deze plekjes erop dat het nu een goed moment is om te doen, en zo ja, wat heb ik allemaal nodig?
plaats eens wat voorbeelden dan kunnen we specifieker tips geven per situatie. De foto van Robby heeft veel lucht in de foto dus bij een matrix metingen op het hele beeld gaat dat (meestal) wel goed. Nu zie je wel dat de toren eigenlijk te donker is. Maar het dynamisch bereik van je sensor is niet zo groot dat zowel de toren als de lucht in 1x goed belicht kunnen worden in zo'n situatie.quote:Op donderdag 12 mei 2011 05:50 schreef Landgeld het volgende:
[..]
Hoe krijg je de lucht überhaupt zo blauw? Dat was in Berlijn mijn probleem. Lucht was eerder wit dan blauw (overbelicht),.
Moet ik de belichting soms instellen op -2.0 ofzo?Als ik een foto maak waar veel lucht op staat wordt dat niet zo mooi. Zie mijn probleem in mijn reactie hierboven.
Kan iemand mij misschien helpen met de lichtmeting? Hoe werkt dat in de praktijk? Ik weet dat er 3 standen zijn op mijn Nikon, maar niet goed hoe te gebruiken?
Edit: ook toen ik afgelopen weekend een plaatje van zee en lucht wilde maken kwamen de kleuren er niet mooi uit. Leek wat overbelicht. Dit is vooral op foto's waar veel licht op staat of waar het helder is. Alleen hoe dat op te lossen qua instellingen op mijn camera is mij nog onbekend.
Mijn lichtmeting staat op altijd op matrix zag ik. Maar ik doe hiermee dus niets eigenlijk. Richt het niet specifiek op een object.
Dat kan in sommige situaties maar om dat altijd te doen is geen optie. Teveel foto's dan.quote:Op donderdag 12 mei 2011 07:18 schreef problematiQue het volgende:
Wat je zou kunnen gebruiken is 'bracketing'. Dan maak je een foto die -2, 0, en +2 belicht is, en dan zit er als het goed is altijd wel een goede bij. Als het goed is heeft jouw D90 een functie die dat automatisch voor je doet.
Is dit dan niet meer een kwestie van experimenteren wat in welke situatie het beste werkt?quote:Ik ben benieuwd hoe lichtmeting werkt op mijn Nikon. Hoe je dat in de praktijk gebruikt.
Even ter aanvulling van Omniej, In je viewfinder zie je onderin een balkje met + en - , voor een goede belichting zorg je dat je pijltje in het midden staat. Dit kun je doen door zelf je diafragma of sluitertijd (of beide als je in M zit) bij te stellen (voorste of achterste wieltje). Op deze manier kun je ook zelf er voor zorgen om je foto onder of over te belichten,maar dit is dus niet het zelfde als belichtings compensatie of bracketing waarbij je je sluitingstijd en diafragma getal behoud.quote:Op donderdag 12 mei 2011 18:37 schreef Landgeld het volgende:
[..]
Dat kan in sommige situaties maar om dat altijd te doen is geen optie. Teveel foto's dan.
Ik ben benieuwd hoe lichtmeting werkt op mijn Nikon. Hoe je dat in de praktijk gebruikt.
En even voor de duidelijkheid heb ik daar ook weer een aanvulling op: soms moet hij dus juist op -1 of +1 (of iets anders) staan voor een goede belichting.quote:Op donderdag 12 mei 2011 19:01 schreef Ladysin het volgende:
Even ter aanvulling van Omniej, In je viewfinder zie je onderin een balkje met + en - , voor een goede belichting zorg je dat je pijltje in het midden staat.
Dat kan, hoe weet ik niet, maar dat doet mijne automatisch als ik mijn harde schijf inplug. Ik denk dat je dan ergens in de settings moet kijken.quote:Op vrijdag 13 mei 2011 18:39 schreef Ronald78 het volgende:
Hey mensen, ik heb een specifieke vraag over Lightroom.
Kun je ergens instellen dat dat importeervenster niet automatisch in beeld komt als ik m'n geheugenkaart in de kaartlezer steek?
Doel je nu op de "stofjes" in de achtergrond? Verder zie ik het niet.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 16:07 schreef BaraCuda het volgende:
Kan iemand me vertellen hoe ik van die witte rondjes af kom?
Wat is het? Ik dacht aan stofjes, maar ik heb niet het idee dat er stof op m'n lens zit.
[ afbeelding ]
quote:Op zaterdag 14 mei 2011 16:07 schreef BaraCuda het volgende:
Kan iemand me vertellen hoe ik van die witte rondjes af kom?
Wat is het? Ik dacht aan stofjes, maar ik heb niet het idee dat er stof op m'n lens zit.
[ afbeelding ]
quote:
Ja die wittige rondjes in vooral de onderste helft van de foto.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 16:09 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Doel je nu op de "stofjes" in de achtergrond? Verder zie ik het niet.
In de achtergrond heb je bokeh. En dat is mooi
Die witte rondjes zijn schitteringen in het water. Door de scherptediepte worden dat van die rondjes...quote:Op zaterdag 14 mei 2011 16:07 schreef BaraCuda het volgende:
Kan iemand me vertellen hoe ik van die witte rondjes af kom?
Wat is het? Ik dacht aan stofjes, maar ik heb niet het idee dat er stof op m'n lens zit.
[ afbeelding ]
Dat dus. Is niets mis met die dingen.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 16:09 schreef kanovinnie het volgende:
In de achtergrond heb je bokeh. En dat is mooi
Bestaat welquote:Op zondag 15 mei 2011 15:57 schreef MichaelCampwood het volgende:
Hoi. Ik heb onlangs een polarisatiefilter gekocht van 82 mm doorsnede (wist niet dat dat zo duur zou worden maar dat terzijde). Nu heb ik nog een andere lens van slechts 67 mm waarop ik deze zou willen gebruiken.
Hiervoor los nog zo'n ding aanschaffen zou dan nog eens zo'n 100 euro betekenen maar ik kan kennelijk ook goedkoop verloopringen kopen. Volgens de winkel kon ik het met twee verkoopringen oplossen omdat er kennelijk niet één bestaat om dit grote verschil te overbruggen. Weet iemand of dit klopt?
Hele volksstammen gebruiken die verloopringen dus dat zal allemaal wel meevallen.quote:Verder, heeft een dergelijke oplossingen nog nadelige gevolgen voor mijn foto's. Het filter is immers een stuk groter dan de lens. Ook steekt het natuurlijk uit waardoor wellicht bepaalde sensoren van mijn camera niet meer (goed) werken?
Vast bedankt!
Ik zie het. Heb echter nog geen nederlandse winkel gevonden die hem heeft.quote:Op zondag 15 mei 2011 16:01 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Bestaat wel. Zie http://www.bhphotovideo.c(...)ep_Up_Ring_Lens.html
[..]
Hele volksstammen gebruiken die verloopringen dus dat zal allemaal wel meevallen.
Thx daar let ik nooit op. Enige is dat ik dat balkje in de A stand niet zie? Ik zie alleen een vierkant blokje met een plus en min. Dat is een klein vast icoontje. Ik zie geen balkje met plus en min. Alleen in de M stand maar die gebruik ik niet.quote:Op donderdag 12 mei 2011 19:01 schreef Ladysin het volgende:
[..]
Even ter aanvulling van Omniej, In je viewfinder zie je onderin een balkje met + en - , voor een goede belichting zorg je dat je pijltje in het midden staat. Dit kun je doen door zelf je diafragma of sluitertijd (of beide als je in M zit) bij te stellen (voorste of achterste wieltje). Op deze manier kun je ook zelf er voor zorgen om je foto onder of over te belichten,maar dit is dus niet het zelfde als belichtings compensatie of bracketing waarbij je je sluitingstijd en diafragma getal behoud.
Ja.quote:Verder : als je iemand fotografeert op een lichte achtergrond kan je dan het beste spotmeting doen?
Da's het aantal foto's waar op dat moment nog plek voor is in de buffer van je camera. Heel iets anders dus.quote:In de viewer zie ik overigens ook een [R ] met een getal. Heeft dat er nog mee te maken?
Oh en je kan ook custom bokehs maken met een 50mm 1.8 lensquote:Op zondag 15 mei 2011 17:03 schreef infp2009 het volgende:
Nog even over bokeh, niet alle bokeh is even mooi. De kwaliteit van de onscherpte wordt bepaald door de vorm van onder andere je diafragma, maar belangrijker nog zijn de zogenaamdr sferische abberations van het glas. Bij jouw lens is daar weinig van, waardoor die highlights cirkels worden met een harde rand in plaats van een gaussian blur cirkel die naarde rand toe steeds lichter wordt. Hierin verschilt dus een technisch perfecte lens van een fotografisch perfecte lens.
Samenvattend: ik heb wel eens mooiere bokeh gezien
Huh? Hoe dan?quote:Op dinsdag 17 mei 2011 08:10 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Oh en je kan ook custom bokehs maken met een 50mm 1.8 lens
Zwart papiertje met bijvoorbeeld een hartje voor de lens doen, precies in het midden. Dan het diafragma van de lens op 1.8 zetten (hartje moet wel klein zijn), dan pakt de lens het hartje als diafragma.quote:
quote:Op dinsdag 17 mei 2011 08:42 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Zwart papiertje met bijvoorbeeld een hartje voor de lens doen, precies in het midden. Dan het diafragma van de lens op 1.8 zetten (hartje moet wel klein zijn), dan pakt de lens het hartje als diafragma.
Hmm, toch eens proberen!quote:Op dinsdag 17 mei 2011 09:28 schreef infp2009 het volgende:
Daarmee verander je alleen de vorm van je diafragma en niet de kwaliteit van de onscherpte.
Dat zei ik ook nietquote:Op dinsdag 17 mei 2011 09:28 schreef infp2009 het volgende:
Daarmee verander je alleen de vorm van je diafragma en niet de kwaliteit van de onscherpte.
Dat kun je gerust aannemen ja.quote:Op donderdag 19 mei 2011 23:43 schreef Ctg het volgende:
Ik ben opzoek naar een statief voor mijn D5000 + 70-300 lens maar door de bomen kan ik gewoon niet meer het bos zien! Welk statief is goed? Waar moet ik opletten ect ect?!
Ikzelf ben gevallen voor de Manfrotto 055 XDB/804 RC2 Statief set
- Compleet setje
- Redelijk licht gewicht
- Statiefkop met kompas
- Valt in mijn budget van ¤120-180
Het max. draaggewicht is 7kg maar kan ik dan ook aannemen dat mijn lens niet richting de grond kantelt?
Sja, als je echt niets wilt veranderen aan de rest zul je ervoor moeten zorgen dat je een selectie weet te maken van de lucht. Vervolgens zou je met de hue/saturation kunnen klooien of met de curves, beetje afhankelijk van hoe blauw je lucht al is vermoed ik.quote:Op zondag 22 mei 2011 17:10 schreef kanovinnie het volgende:
Photoshop:
Hoe kan ik mijn lucht blauwer maken zonder de kleuren van de rest van de foto te veranderen?
Edit: Een linkje naar een guide/voorbeeld is prima, dan kom ik wel met vragen als het niet luktIk heb alleen geen idee welke functie ik ervoor moet gebruiken.
Je maakt de lucht eerst blauwer op de manier dat de rest van de foto ook in kleur versterkt wordt, daarna zorg je er met een layermask voor dat de bewerking alleen op de lucht blijft.quote:Op zondag 22 mei 2011 17:16 schreef kanovinnie het volgende:
http://i.imgur.com/m1y1x.jpg
Linkje, want niet verkleint.
Maar nu is het gras ook een stuk donkerder?quote:
Dat ga ik dat dan maar eens proberen.quote:Op zondag 22 mei 2011 17:20 schreef Omniej het volgende:
[..]
Je maakt de lucht eerst blauwer op de manier dat de rest van de foto ook in kleur versterkt wordt, daarna zorg je er met een layermask voor dat de bewerking alleen op de lucht blijft.
(oftewel; je moet de lucht selecteren)
En daarna datquote:Op zondag 22 mei 2011 17:20 schreef Isdatzo het volgende:
Een quick-mask met gradient maken waarmee je de lucht selecteert en dan een beetje met de curves/levels en kleurtjes speulen. Of eventueel met layer masks en adjustment layers werken (mijn manier).
Ja klopt, had ik ook niet kunnen doen, maar oké. Mijn methode is wel heel simpel, en het gaat - vind ik zelf - behoorlijk goed op het gebouwtje daar aan de horizon na.quote:Op zondag 22 mei 2011 17:22 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Maar nu is het gras ook een stuk donkerder?
Welke selectie?quote:Op zondag 22 mei 2011 17:25 schreef Omniej het volgende:
Het hoeft niet veel tijd te kosten... Met een color range selectie heb ik in 5 seconden deze mask:
[ afbeelding ]
Als ik die op een Hue/Saturation layer toepas, kan ik perfect de lucht bewerken zonder de rest te beïnvloeden...
Klopt, maar ik ga dat soort schoonheidsfoutjes voor zo'n voorbeeld niet wegwerken.quote:Op zondag 22 mei 2011 17:30 schreef Isdatzo het volgende:
Wit is geselecteerd, zwart niet. Maar z'n selectie is niet helemaal goed (rechtsboven).
Ongeveer zijn hele afbeelding is witquote:Op zondag 22 mei 2011 17:30 schreef Isdatzo het volgende:
Wit is geselecteerd, zwart niet. Maar z'n selectie is niet helemaal goed (rechtsboven).
Top, eindelijk iets wat wel lukt in photoshop.quote:Op zondag 22 mei 2011 17:32 schreef Omniej het volgende:
Select -> Color Range
Dan op de lucht klikken, als je Shift ingedrukt houdt kun je meer kleuren meepakken in de selectie (en dat is hier ook nodig). Eventueel nog met het schuifje spelen om de selectie wat nauwkeuriger of juist minder nauwkeurig te maken (op de grassprieten letten dus), en dat is het wel zo'n beetje.
[..]
Klopt, maar ik ga dat soort schoonheidsfoutjes voor zo'n voorbeeld niet wegwerken.Als je de selectie opslaat in een channel, kun je zo'n vlek gewoon nog even wit brushen... Of met de levels spelen om de lichtgrijze stukken wit te krijgen.
Gelukt. Ik zie nu trouwens het plaatje wel die je eerder poste.quote:Op zondag 22 mei 2011 17:47 schreef Omniej het volgende:
Alt-klik op de layermask in je Layers scherm. Het zwart-wit beeld kun je daarna gewoon normaal bewerken, dus met brushen of levels bijvoorbeeld.
Ik quote mezelf maar even zodat het makkelijker te begrijpen is waarover ik het hebquote:Op donderdag 19 mei 2011 23:43 schreef Ctg het volgende:
Ik ben opzoek naar een statief voor mijn D5000 + 70-300 lens maar door de bomen kan ik gewoon niet meer het bos zien! Welk statief is goed? Waar moet ik opletten ect ect?!
Ikzelf ben gevallen voor de Manfrotto 055 XDB/804 RC2 Statief set
- Compleet setje
- Redelijk licht gewicht
- Statiefkop met kompas
- Valt in mijn budget van ¤120-180
Het max. draaggewicht is 7kg maar kan ik dan ook aannemen dat mijn lens niet richting de grond kantelt?
Witbalans is natuurlijk een beetje naar eigen believen denk ik. Ik vind deze voorbeeld foto eigenlijk veel te wit. Hoort meer kleur in te zitten, maar misschien vindt de fotograaf hiervan dit wel de juiste keuze.quote:Op donderdag 2 juni 2011 19:35 schreef BaraCuda het volgende:
Ik heb een D300s. Welke instellingen zijn voor snachts het beste?
Welke witbalans vooral? diafragma en sluitertijd kun je wel redelijk mee spelen natuurlijk.
Dus om dit soort foto's te maken:
[ afbeelding ]
Ik vind 'm wel te donker eigenlijk ja.quote:Op maandag 6 juni 2011 16:22 schreef Neo-Mullen het volgende:
Heb zelf ook een vraagje: is onderstaande foto (te) donker?
Ik krijg het van sommigen te horen en ben sindsdien aan de twijfel geraakt.
[ afbeelding ]
Okiequote:Op maandag 6 juni 2011 16:25 schreef Omniej het volgende:
[..]
Ik vind 'm wel te donker eigenlijk ja.De lucht en het stadje in het dal althans... Dat de voorgrond wat donkerder is, is niet zo erg en misschien eerder een pluspunt.
Wat voor soort persoon het is, de reden waarom hij/zij hem wegdoet.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 21:57 schreef Stienn het volgende:
ik ga een lens kopen via marktplaats, alleen heb ik nog nooit een tweedehands lens gekocht. Waar moet ik op letten? Het gaat om een Nikon 18-105. Kan hem voor 70 euro goedkoper krijgen dat dat hij nieuw is.
- Soepel en zonder knarsen zoomen en scherpstellenquote:Op dinsdag 7 juni 2011 21:57 schreef Stienn het volgende:
ik ga een lens kopen via marktplaats, alleen heb ik nog nooit een tweedehands lens gekocht. Waar moet ik op letten? Het gaat om een Nikon 18-105. Kan hem voor 70 euro goedkoper krijgen dat dat hij nieuw is.
- Geen kantelschermquote:Op dinsdag 7 juni 2011 22:08 schreef Neo-Mullen het volgende:
Kan iemand redenen opnoemen om een 7D te kopen ipv een 60D?
Filmen doe ik niet aan. Hooguit incidenteel, maar das niet de bedoeling.
Maar wel 100en euro's duurder (+ ik heb kleine handen)quote:Op dinsdag 7 juni 2011 22:22 schreef Omniej het volgende:
[..]
- Geen kantelscherm
- Meer focuspunten
- Snellere burst
- Minder shutterlag
- Iets grotere viewfinder maar dat scheelt niet veel (wel 100% dekking versus 96%)
En ik denk dat dat het wel zo'n beetje was... De 7D is ook iets groter natuurlijk en houdt dus wat lekkerder vast, tenzij je kleine handen hebt natuurlijk.
http://dancarrphotography.com/blog/2010/08/27/canon-60d-vs-7d/quote:Op dinsdag 7 juni 2011 22:08 schreef Neo-Mullen het volgende:
Kan iemand redenen opnoemen om een 7D te kopen ipv een 60D?
Filmen doe ik niet aan. Hooguit incidenteel, maar das niet de bedoeling.
Geen idee? Mijne volgens mij niet. Maar meestal als ik 30S sluitertijd heb gebruikt heb ik niet zo'n haast om er nog 1 te makenquote:Op dinsdag 7 juni 2011 22:24 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Maar wel 100en euro's duurder (+ ik heb kleine handen)
Hmm, valt over na te denken.. hoe kan het trouwens dat mijn 450D echt ellendig lang (zeker 20secs) bezig is na een foto van 30s sluitertijd...
Zet je ruisreductie bij lange exposures eens uit.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 22:24 schreef Neo-Mullen het volgende:
oe kan het trouwens dat mijn 450D echt ellendig lang (zeker 20secs) bezig is na een foto van 30s sluitertijd...
Onweer, heb geen zelfontspanner, en wil zo weinig mogelijk inslagen missenquote:Op dinsdag 7 juni 2011 22:26 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Geen idee? Mijne volgens mij niet. Maar meestal als ik 30S sluitertijd heb gebruikt heb ik niet zo'n haast om er nog 1 te maken
Thanksquote:Op dinsdag 7 juni 2011 22:26 schreef Omniej het volgende:
Ik vergeet trouwens te noemen dat de 7D ook een veel snellere AF heeft (niet helemaal onbelangrijk eigenlijk), hoewel je je af kunt vragen of je dat in de praktijk heel erg gaat merken als je hem niet voor sport o.i.d. gebruikt.
[..]
Zet je ruisreductie bij lange exposures eens uit.
Hangt dat ook niet van je lens af? (vooral van je lens af)quote:Op dinsdag 7 juni 2011 22:26 schreef Omniej het volgende:
Ik vergeet trouwens te noemen dat de 7D ook een veel snellere AF heeft (niet helemaal onbelangrijk eigenlijk), hoewel je je af kunt vragen of je dat in de praktijk heel erg gaat merken als je hem niet voor sport o.i.d. gebruikt.
[..]
Zet je ruisreductie bij lange exposures eens uit.
Dan snap ik hetquote:Op dinsdag 7 juni 2011 22:27 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Onweer, heb geen zelfontspanner, en wil zo weinig mogelijk inslagen missen
Dank voor je link trouwens, zal het eens doorlezen!
[..]
Thanks!
Dat zal wel een grotere rol spelen ja.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 22:29 schreef kanovinnie het volgende:
Hangt dat ook niet van je lens af? (vooral van je lens af)
Ik moet toch maar eens een fotografieboek kopen of lenenquote:Op dinsdag 7 juni 2011 22:32 schreef Omniej het volgende:
[..]
Dat zal wel een grotere rol spelen ja.Maar goed, uitgaande van dezelfde lens, zal de 7D zo'n beetje elke andere body behalve de 1D's er wel uit focussen...
Oneindig denk ik? Waar stond hij op?quote:Op dinsdag 7 juni 2011 22:34 schreef Neo-Mullen het volgende:
Godver, dikke bliksem vastgelegd, verkeerde focus, hoe weet ikw aar ik op moet focussen in het donker? (18-55)
Heeft 18-55 nietquote:Op dinsdag 7 juni 2011 22:37 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Oneindig denk ik? Waar stond hij op?
Wel? Gewoon zo ver mogelijk focussen.quote:
Zowel volledig naar links als naar rechts gedraaid, 1 van die 2 zal zo ver mogelijk focussen zijn, beide onscherpquote:Op dinsdag 7 juni 2011 22:38 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Wel? Gewoon zo ver mogelijk focussen.
En dan nét iets ervoor...quote:Op dinsdag 7 juni 2011 22:38 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Wel? Gewoon zo ver mogelijk focussen.
Excuus, dat wist ik dan weer niet.quote:
Daarom altijd opladen nadat je klaar bent met foto's maken.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 22:39 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Zowel volledig naar links als naar rechts gedraaid, 1 van die 2 zal zo ver mogelijk focussen zijn, beide onscherp
KUT, accu leeg
enorme pechdag vandaag
Ik weet hetquote:Op dinsdag 7 juni 2011 22:44 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Excuus, dat wist ik dan weer niet.
[..]
Daarom altijd opladen nadat je klaar bent met foto's maken.
http://www.amazon.com/App(...)/ref=ntt_at_ep_dpi_1quote:Op dinsdag 7 juni 2011 22:34 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik moet toch maar eens een fotografieboek kopen of lenen![]()
Vriend van me had een basisboek voor photoshop gekocht. Ook wel handig voor mij
Je kan je diafragma altijd knijpen naar 5.8/8/11/16 etc als je meer scherptediepte wilt.quote:Op donderdag 9 juni 2011 17:10 schreef 103720 het volgende:
Een vraagje
Diverse foto-websites doorlezend zie ik vaak dat men het heeft over de geweldige kwaliteit van zogenaamde lichtsterke lenzen. Dat wil ik best geloven en begrijpen. Maar dan heeft men het vaak over een 2.8-lens. Maar het is toch dat als je een foto maakt met diafragma 2.8 de scherptediepte erg klein is. Dus dan kun je wel lekker een lichtsterke lens hebben die op alle afstanden op 2.8 kan fotograferen, maar je zit dan toch met die scherptediepte? Wat nou als je wat meer scherptediepte wil hebben, dan moet je al gauw naar 5.6 of 8 en wat heb je dan aan zo'n dure 2.8-lens?
Leen is een 2.8 lens en ga foto's vergelijken, dan kom je er zelf wel achterquote:Op donderdag 9 juni 2011 17:10 schreef 103720 het volgende:
Wat nou als je wat meer scherptediepte wil hebben, dan moet je al gauw naar 5.6 of 8 en wat heb je dan aan zo'n dure 2.8-lens?
Ze zijn over het algemeen kwalitatief een stuk beter.quote:Op donderdag 9 juni 2011 18:10 schreef 103720 het volgende:
@kanoovinnie, ja maar dan heeft het geen nut dat je een 2.8 lens hebt. Juist die 2.8 over de volle lengte is toch de reden waarom die lenzen zo duur zijn. Als je een diafragma van 8/11/16 nodig hebt kun je daar ook wel een 3.5 lens voor kopen, die zijn vele malen goedkoper.
@Timmos, waarmee jij beweerd dat een 2.8 lens niet alleen zo duur is omdat hij over de volle lengte in 2.8 kan schieten, maar je zegt dus ook dat deze lens veel scherper is dan een 3.5 lens?
Dat die kwalitatief beter zijn, heeft in feite niet zo gek veel te maken met de lichtsterkte... In theorie zou je een lichtsterk objectief van schijtkwaliteit kunnen maken, of een f/5.6 van fantastische kwaliteit. Dan gaat het dus over scherpte, weinig chromatische aberratie, weinig vignettering, hoge resolutie, maar ook focussnelheid en -accuraatheid, bouwkwaliteit enzovoorts.quote:Op donderdag 9 juni 2011 17:10 schreef 103720 het volgende:
Een vraagje
Diverse foto-websites doorlezend zie ik vaak dat men het heeft over de geweldige kwaliteit van zogenaamde lichtsterke lenzen. Dat wil ik best geloven en begrijpen. Maar dan heeft men het vaak over een 2.8-lens. Maar het is toch dat als je een foto maakt met diafragma 2.8 de scherptediepte erg klein is. Dus dan kun je wel lekker een lichtsterke lens hebben die op alle afstanden op 2.8 kan fotograferen, maar je zit dan toch met die scherptediepte? Wat nou als je wat meer scherptediepte wil hebben, dan moet je al gauw naar 5.6 of 8 en wat heb je dan aan zo'n dure 2.8-lens?
http://en.wikipedia.org/wiki/Canon_EF_1200mm_lensquote:Op donderdag 9 juni 2011 19:04 schreef Omniej het volgende:
[..]
Dat die kwalitatief beter zijn, heeft in feite niet zo gek veel te maken met de lichtsterkte... In theorie zou je een lichtsterk objectief van schijtkwaliteit kunnen maken, of een f/5.6 van fantastische kwaliteit. Dan gaat het dus over scherpte, weinig chromatische aberratie, weinig vignettering, hoge resolutie, maar ook focussnelheid en -accuraatheid, bouwkwaliteit enzovoorts.
Feit blijft natuurlijk dat kwalitatief goede objectieven en lichtsterkte gewoon een logisch duo vormen. Lichtsterke objectieven worden immers gekocht door professionals en veeleisende amateurs - en die hebben weinig behoefte aan plastic mounts, slechte AF-systemen en onscherpe lenzen. Andersom zal een niet-veeleisende amateur het niet zo uitmaken van welk materiaal z'n mount is, hoe snel de AF is en hoe scherp de foto's op 100% zijn - dat zijn over het algemeen ook de mensen die geen lichtsterkte nodig hebben.
Kortom: een hoogwaardig objectief met f/2.8 over het hele bereik, zal op f/8 doorgaans ook een stuk scherper zijn dan een f/4-5.6 kitlens op f/8.
En je zoeker is helderder, dus ook zelf kun je er in principe wat beter door zien.quote:Op donderdag 9 juni 2011 21:49 schreef SuikerVuist het volgende:
Die professionele f/2.8 lenzen focussen in principe ook sneller dan f/4 lenzen, ook als je het diafragma dichtknijpt. Ideaal voor actiefotografie.
Als je goed in de maan kijkt, zie je dat de kraters allemaal een paarse rand hebben aan hun linkerkant. Blauw rechts en paarse randen links in een foto zijn het resultaat van chromatische abberaties, en dat zit in je gebruikte objectief. Je kan ze trachten weg te halen met PS, of anders een duurder objectief te kopen.quote:Op vrijdag 10 juni 2011 00:13 schreef 314 het volgende:
als ik door een telescoop kijk is er niks aan de hand, als ik een normale foto maak ook niet, maar de combinatie: een foto maken door de telescoop, geeft astigmatisme
in de lichtere foto eerder op de avond valt het op zich nog mee:
[ afbeelding ]
maar in de donkere zie je duidelijk een blauwe rand:
[ afbeelding ]
hoe kan ik dit voorkomen, of hoe krijg je dit netjes weggewerkt in bv photoshop? plaatjes zijn gecropped trouwens, maar het effect is te zien..
dus hoe "grab" ik die maan zonder blauwe rand?
[ afbeelding ]
Voor portret zou ik zeggen: toppie. Het is inderdaad een goedkope lens, en omdat 50 mm voor dit formaat wel een "makkelijke" lens is om te maken (meeste zijn van een double Gauss-ontwerp, als je het nog iets interesseert verder) is de beeldkwaliteit behoorlijk goed. Let wel op dat de minimale scherpstelafstand 45 cm is, dus voor dichtbij (afhankelijk van waar je de grens legt uiteraard) gaat 't 'm niet worden. De maximale vergroting is daarmee 0,15x trouwens. Dus een voorwerp van 50 mm breed zal maximaal (scherp) in jouw camera 1314 pixels af kunnen beelden. Dus macro gaat het niet worden.quote:Op zondag 12 juni 2011 17:42 schreef tallztallz het volgende:
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Die lens wil ik graag kopen omdat ik voor portret en onderwerpen van dichtbij graag wil fotograferen. Die lens is minstens 3x zo goedkoop als andere lenzen. Dat is eigenlijk de reden. Raad je me wat anders aan?
Okéquote:De polarisatiefilter wil ik graag om de vollere kleuren en spiegeling die die verwijderd.
Ik bedoelde niet de grootte van de voorkant, maar de orientatie. Als de voorkant meedraait bij het inzoomen is het gebruik van filters onhandig als ze direct in de lens geschroefd zitten. Het verschil tussen een circulaire en een lineaire is geloof ik niet veel meer dan een kwartlabdaplaatje.quote:Van de 18-55 lens draait het middenstuk van de lens mee bij het zoomen. De grote van de voorkant veranderd daardoor niet (of bedoel je dat niet). Wat is het verschil tussen een lineaire en circulaire filter?
Nee, dat gaat 'm niet worden, zeker niet wat kap betreft. Alleen kun je een zonnekap meestal "omgekeerd" op de lens doen zodat het helemaal niet zoveel ruimte inneemt. Ik geloof dat er ook een systeem bestaat om filters (polarisatie, ND, lineair gradueel, spotfilter etc etc) voor je lens te zetten (dus het is niet áán je lens gemonteerd maar het zit er voor) en dit ondervangt wel weer gelijk je draaiprobleem. Heb je wel weer gelijk een ander apparaat in je tas zitten maargoed.quote:Het liefst wil ik een filter en kap die zowel op de kitlens als die 50mm lens passen, maar dat kan dus niet? Het lijkt me zo lastig om een hele tas vol verschillende filters, kappen etc. mee te slepen.
Ik weet niet hoeveel plek een video inneemt, maar 16 GB aan video lijkt me vrij veel.quote:Op maandag 20 juni 2011 15:17 schreef Blocko het volgende:
Ik zit een beetje met geheugenkaartjes dilemma:
Situatie: Ik ga 3 weken op vakantie naar Turkije, ik neem mijn (in bestelling staande, nog niet in bezit) 500d mee. Hiermee wil ik foto's en enkele video's gaan maken. Nou ben ik nogal entausiast en denk ik wel zo'n aantal gb aan foto's vol te schieten. Echter, ik wil dus ook video's gaan opnemen. Misschien in totaal 1 a 2 uur.
Maar nu is dus het probleem dat ik niet weet of ik nou het beste 2x16gb sd kaartjes of 1x32gb kan aanschaffen.16gb zelf lijkt me eerlijk gezegd té beperkt. Vooral door het feit dat ik dus ook video's wil gaan maken.
Dus wat is wijsheid, 2 geheugenkaartjes of toch 1? De prijs is ongeveer hetzelfde. Ik zou graag de mening van jullie willen horen. Snap de voor en nadelen zelf ook wel, maar is dus niet genoeg om een keuze te maken, dus vraag ik jullie om een keuze voor mij te maken
Ik schiet niet zoveel video, maar tegen de max. van mijn 8 GB kaartje ben ik nog nooit aangelopen... Met een 16 gig kaartje moet je je prima kunnen redden, persoonlijk zou ik voor 2x16 gaan, omdat ik gewoon liever meerdere iets kleinere kaarten heb dan één enorm grote.quote:Op maandag 20 juni 2011 15:17 schreef Blocko het volgende:
Ik zit een beetje met geheugenkaartjes dilemma:
Situatie: Ik ga 3 weken op vakantie naar Turkije, ik neem mijn (in bestelling staande, nog niet in bezit) 500d mee. Hiermee wil ik foto's en enkele video's gaan maken. Nou ben ik nogal entausiast en denk ik wel zo'n aantal gb aan foto's vol te schieten. Echter, ik wil dus ook video's gaan opnemen. Misschien in totaal 1 a 2 uur.
Maar nu is dus het probleem dat ik niet weet of ik nou het beste 2x16gb sd kaartjes of 1x32gb kan aanschaffen.16gb zelf lijkt me eerlijk gezegd té beperkt. Vooral door het feit dat ik dus ook video's wil gaan maken.
Dus wat is wijsheid, 2 geheugenkaartjes of toch 1? De prijs is ongeveer hetzelfde. Ik zou graag de mening van jullie willen horen. Snap de voor en nadelen zelf ook wel, maar is dus niet genoeg om een keuze te maken, dus vraag ik jullie om een keuze voor mij te maken
HDRquote:Op maandag 20 juni 2011 22:07 schreef Iemand91 het volgende:
Nou een vraagje van mij;
M'n broer heeft een tijd geleden een oud huis gekocht (bouwt z'n eigen nieuwe erachter) en nu leek het mij wel leuk om een keer in dat huis te gaan fotograferen (je weet wel, zo'n verlaten huis met behang dat van de muren hangt, oude spullen etc.) Beetje aparte 'sfeerfoto's maken.
Heeft iemand tips?
Aanvulling: raak je 1 van de kaartjes kwijt, dan heb je de ander nog. Verlies je 1x 32gb, dan ben je alles kwijtquote:Op maandag 20 juni 2011 15:31 schreef Omniej het volgende:
[..]
Ik schiet niet zoveel video, maar tegen de max. van mijn 8 GB kaartje ben ik nog nooit aangelopen... Met een 16 gig kaartje moet je je prima kunnen redden, persoonlijk zou ik voor 2x16 gaan, omdat ik gewoon liever meerdere iets kleinere kaarten heb dan één enorm grote.
Een kleine kaart kun je relatief snel even overzetten op een laptop o.i.d. terwijl je met de andere kaart doorschiet. Eén grote kaart zul je eerst helemaal moeten legen, wat ook nog eens langer duurt dan het kleintje, en daarna kun je pas weer verder.
quote:
Uh... ja.quote:Op maandag 20 juni 2011 22:45 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Wat zeur je. Of ga je zeggen dat dit niet mooi is: [ afbeelding ]
Da's ook gewoon een mooi pandje.quote:Op maandag 20 juni 2011 22:45 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Wat zeur je. Of ga je zeggen dat dit niet mooi is: [ afbeelding ]
Ik heb sowieso een zakje silicakorrels in m'n tas zitten.. maar zo'n camera kan meestal wel iets hebben hoorquote:Op donderdag 23 juni 2011 10:42 schreef Visitor.Q het volgende:
Ik ben naar Burgers' Bush geweest en het is daar nogal vochtig binnen. Is het aan te raden om de lens (voortaan) na afloop van zoiets in een bakje rijst oid te leggen? Is een zakje silicagel in de cameratas een idee? Of zijn dit soort maatregelen alleen nodig als je de hele handel in het water hebt laten vallen?
nee, totaal geen last vanquote:Op maandag 27 juni 2011 11:49 schreef Neo-Mullen het volgende:
Is het normaal dat, als je je foto's gaat croppen, dan je dan echt het stukje mist voor je gevoel?
Je kent zelf dan namelijk de hele foto en als je cropt denk ik altijd: hmmik mis dat stuk toch
Nee, dat heb ik nou nooit.quote:Op maandag 27 juni 2011 11:49 schreef Neo-Mullen het volgende:
Is het normaal dat, als je je foto's gaat croppen, dan je dan echt het stukje mist voor je gevoel?
Je kent zelf dan namelijk de hele foto en als je cropt denk ik altijd: hmmik mis dat stuk toch
Iemand?quote:Op vrijdag 24 juni 2011 18:50 schreef Iemand91 het volgende:
Ik heb op het Chinese webshop forum gevraagd, en daar raadde MickeyD mij niet aan op een remote te nemen met veel knopjes. Zoals deze. (Alleen de bovenste 2 zouden goed werken). Hebben jullie er ervaring mee, of met deze of zoiets?
Op zich voor de prijzen zou ik ze alledrie kunnen proberen, maar misschien zijn hier mensen met ervaring?
En zowieso, wat blijkt in de praktijk handiger te zijn; bedraag of infrarood?
Is voor Canon 350D trouwens...
Wat voor shoot is het, wat is het doel?quote:Op vrijdag 24 juni 2011 22:06 schreef Balsam het volgende:
Volgende week heb ik een fotoshoot in een hotelkamer als beginnende fotograaf, nou vroeg ik mij af of ik hierbij voldoende zal hebben aan mijn externe flitser metz 44 af-4. Of is hierbij toch een professionelere studio flits set nodig?
Infrarood kan handig zijn als de camera op een plaats staat iets verder van je camera of je jezelf op de foto wilt zetten. Anders zal een kabeltje ook wel voldoen.quote:Op maandag 27 juni 2011 21:15 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Iemand?![]()
Ga vandaag of morgen het onweer topic ook even doorlezen. Morgenavond is er namelijk wel een kans op wat onweer. Afstandbediening was dan ook handig geweest.
Als je wat zoekt op strobist op Google dan kun je een berg voorbeelden vinden van shopte met 1 flitser. Je hebt niet perse studieflitsset nodig maar het voordeel van meerdere lampen en meestal meer vermogen geeft al snel meer creatieve mogelijkheden. Laat niet weg dat met een beetje creatieviteit het ook met eentje moet kunnen.quote:Op maandag 27 juni 2011 21:38 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Wat voor shoot is het, wat is het doel?
Studioflitsers bestaan niet voor niets natuurlijk.
k, thanks. Doe ik denk ik gewoon beide, zowel ir als bedraag. Kost in China toch nietsquote:Op maandag 27 juni 2011 22:05 schreef Uncle het volgende:
[..]
Infrarood kan handig zijn als de camera op een plaats staat iets verder van je camera of je jezelf op de foto wilt zetten. Anders zal een kabeltje ook wel voldoen.
Ik heb een ir remote van 3 tientjes welke prima voldoet behalve op bulb. Daarvoor eenvoudig een eigen remote gemaakt voor aan een kabeltje. Maar wellicht alleen een voordelige optie als je alle onderdelen daarvoor al hebt liggen.
Al met al is beide opties zinvol maar een beetje afhankelijk van het gebruik.
Nou ik ben beginnend, ik weet niet hoe je fotos op fok forum kan zetten zonder da ze al opt internet staat anders kon ik je wat dingen laten zien.quote:Op maandag 27 juni 2011 22:31 schreef kanovinnie het volgende:
Ik ben geen expert en ik kan ook lastig bepalen of het de moeite waard is voor jou. Als je denkt dat je foto's er beter door worden is het zeker de moeite waard.
Misschien kan je kijken of je via via deze spullen eens kan proberen? Dan weet je ook of het wat voor je is.
hier heb ik wat fotos op flickr gekregen misschien dat je nog wat tips hebt ofzo? http://www.flickr.com/pho(...)2606/in/photostream/quote:Op maandag 27 juni 2011 22:31 schreef kanovinnie het volgende:
Ik ben geen expert en ik kan ook lastig bepalen of het de moeite waard is voor jou. Als je denkt dat je foto's er beter door worden is het zeker de moeite waard.
Misschien kan je kijken of je via via deze spullen eens kan proberen? Dan weet je ook of het wat voor je is.
Aan je foto's te zien ben je nog lekker aan het experimenteren. Een close-up filter en een polarisatiefilter zijn dan inderdaad leuk om mee te spelen. Het is alleen de vraag of je het geld ervoor over hebt. Als dat richting de 100 euro loopt, dan zou ik persoonlijk voor een goedkope 2e hands dslr doorsparen (of een goedkope analoge slr kopen). Aan de andere kant moet een slr dan natuurlijk wel wat voor je zijn.quote:Op maandag 27 juni 2011 23:21 schreef mega-worstje het volgende:
hier heb ik wat fotos op flickr gekregen misschien dat je nog wat tips hebt ofzo? http://www.flickr.com/pho(...)2606/in/photostream/
Dat lijkt me toch redelijk sterk... Die interne batterij is niet bedoeld om vervangen te worden namelijk; dat ding wordt opgeladen door je normale accu en je moet toch wel heel erg je best doen om dat ding ooit leeg te laten lopen. En dan bedoel ik zódanig je best dat het hele 500D model daar volgens mij nog te jong voor is.quote:Op maandag 27 juni 2011 23:08 schreef dreams.psd het volgende:
Ik heb een Canon 500D die het niet meer doet,
tijdens het maken van fotos gister schakelde hij zich na 1 foto opeens uit,
batterij vervangen etc, niets werkt, er gaat geen lampje branden, niks.
ik vermoed dat de interne batterij op is, weet iemand of deze zelf te vervangen is?
ik vrees dat een dslr iets te duur is. maar als ik het wel zou kunnen veroorloven, wat is dan een goed instapmodel? aangezien ik ook met film bezig ben is het handig als dat ook van goede kwaliteit zou zijn (720p, 1080p).quote:Op dinsdag 28 juni 2011 00:44 schreef Azreal het volgende:
[..]
Aan je foto's te zien ben je nog lekker aan het experimenteren. Een close-up filter en een polarisatiefilter zijn dan inderdaad leuk om mee te spelen. Het is alleen de vraag of je het geld ervoor over hebt. Als dat richting de 100 euro loopt, dan zou ik persoonlijk voor een goedkope 2e hands dslr doorsparen (of een goedkope analoge slr kopen). Aan de andere kant moet een slr dan natuurlijk wel wat voor je zijn.
Als je een dropbox account hebt, kun je foto's via een download link naar je public folder prima op fok plaatsen (en er natuurlijk weer razendsnel vanaf halen).
Als ik me niet vergis heeft elke dslr tegenwoordig wel een fatsoenlijke film functie. Waar je dan vooral op wilt letten zijn dingen als de snelheid van de autofocus en of je diafragma instelbaar blijft. En om de merken-discussie voor te zijn: ga naar een winkel, pak een paar van die dingen vast en kijk welke jou het best in de hand ligt en waar jij zelf het makkelijkst mee kunt werken.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 09:17 schreef mega-worstje het volgende:
ik vrees dat een dslr iets te duur is. maar als ik het wel zou kunnen veroorloven, wat is dan een goed instapmodel? aangezien ik ook met film bezig ben is het handig als dat ook van goede kwaliteit zou zijn (720p, 1080p).
oke bedankt! weet je misschien ook nog een winkel waar je van die voorzetlenzen kunt uitproberen wil ook wel eens kijekn hoe dat dan is.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 10:07 schreef Azreal het volgende:
[..]
Als ik me niet vergis heeft elke dslr tegenwoordig wel een fatsoenlijke film functie. Waar je dan vooral op wilt letten zijn dingen als de snelheid van de autofocus en of je diafragma instelbaar blijft. En om de merken-discussie voor te zijn: ga naar een winkel, pak een paar van die dingen vast en kijk welke jou het best in de hand ligt en waar jij zelf het makkelijkst mee kunt werken.
Huh? De meeste camera's gaan tot 1/4000 of 1/8000... Lijkt me toch erg sterk dat je geen kortere sluitertijd dan 1/320 in kunt stellen.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 15:47 schreef 103720 het volgende:
Ik wil een foto maken (buiten in de felle zon) en wil de interne flitser als invulflits gebruiken maar ik krijg op geen enkele manier mijn sluitertijd korter dan 1/320. En dat moet wel want de foto is nu ontzettend overbelicht. Kleiner diafragma kan niet omdat ik mijn scherptediepte wil behouden. Is er een optie om toch mijn sluitertijd te versnellen bij het gebruik van mijn interne flitser?
Ik kan volgens mij ook niet zo snel met mijn 400D korter dan 200 als de flitser omhooggeklapt is. Volgens mij om te zorgen dat je sowieso nog wat aan je flits hebt.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:12 schreef Omniej het volgende:
[..]
Huh? De meeste camera's gaan tot 1/4000 of 1/8000... Lijkt me toch erg sterk dat je geen kortere sluitertijd dan 1/320 in kunt stellen.
Gooi 'm eens in M zou ik zeggen, en kijk dan even hoe ver je komt met je sluitertijd.
Nope pinnetjes zijn heel, worden goed ingedrukt door de klepjes, aint working.... damnquote:Op dinsdag 28 juni 2011 01:08 schreef Omniej het volgende:
[..]
Dat lijkt me toch redelijk sterk... Die interne batterij is niet bedoeld om vervangen te worden namelijk; dat ding wordt opgeladen door je normale accu en je moet toch wel heel erg je best doen om dat ding ooit leeg te laten lopen. En dan bedoel ik zódanig je best dat het hele 500D model daar volgens mij nog te jong voor is.
Ik zou de oplossing eerder wat dichterbij zoeken: maken de contactpunten van de accu überhaupt nog goed contact? Zo ja: sluit het 'deurtje' bij de accu wel goed? Als je camera denkt dat dat deurtje openstaat (en dat gaat met behulp van een pinnetje dat in/uitgedrukt wordt), gaat de camera ook uit namelijk - en niet meer aan. Als dat laatste het geval is, even proberen of je het pinnetje handmatig in kunt drukken en checken of 'ie dan wel aan wil.
Zelfde geldt overigens voor je SD-slot. Denk eerder dat zoiets het probleem is, dan de interne batetrij.
Oh ik las even over die flitser heen. Mja dan klopt het inderdaad ja, die 1/320 o.i.d. is de synchronisatietijd.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:24 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik kan volgens mij ook niet zo snel met mijn 400D korter dan 200 als de flitser omhooggeklapt is. Volgens mij om te zorgen dat je sowieso nog wat aan je flits hebt.
Precies, maar die synchronisatietijd valt niet te omzeilen, sneller kan 't ding nou eenmaal niet... Dus ND-filters zijn je oplossing.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:28 schreef 103720 het volgende:
@Omniej, mijn camera gaat in de M-stand ook wel sneller, maar op het moment dat ik de interne flitser wil gebruiken gaat de synchronisatie-tijd meespelen en die staat bij mijn camera op max. 320. Dus ik moet juist iets vinden waardoor ik die synchronisatie-tijd kan omzeilen.
Je hebt de bulb-optie; zolang je de knop indrukt blijf je een foto maken. Hiermee zou het geloof ik moeten kunnen dat je 'm dus langer dan 30 sec. inhoudt, en dus in theorie dus ook een 10 minuten, een uur of whatever kunt inhouden.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 18:56 schreef Bultje het volgende:
Hallo allemaal,
ik ben redelijk nieuw in de wereld van de fotografie dus wellicht is mijn vraag al eerder voorbij gekomen....
Ik ben sinds kort in het bezit van een D3100. Wie weet of deze camera ook de mogelijkheid heeft om de sluiter voor langere tijd open te laten staan zodat je ongeveer deze krijgt??
Ik weet dat het mogelijk is om een continu opname te maken met een sluitertijd van 30S, maar is langer ook mogelijk? Deze foto heeft geloof ik een sluitertijd van 1 uur
Alvast bedankt voor de reacties
Ik heb zelf net een IR afstandsbediening gekocht, namelijk dezequote:Op dinsdag 28 juni 2011 19:02 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Je hebt de bulb-optie; zolang je de knop indrukt blijf je een foto maken. Hiermee zou het geloof ik moeten kunnen dat je 'm dus langer dan 30 sec. inhoudt, en dus in theorie dus ook een 10 minuten, een uur of whatever kunt inhouden.
Wel zou ik dan een bekabelde afstandbediening kopen. Want je wil natuurlijk niet een uur lang de knop inhouden (over beweging nog niet gesproken)
EDIT: dus zo'n kabeltje. Dan druk je de knop van de afstandbediening in, verschuif je de knop en klaar.![]()
Heb je toevallig een Nikon? Want dan heeft ie bij de flitsinstellingen een synchronisatietijd van 1/320 en 1/320* staan. Als je de laatste selecteert dan schakelt de flitser (als ie van Nikon is, of compatibel met dat systeem) over op de FP stand, waarin ie gaat stroben om je sluiter bij te houden. Geen flauw idee of andere merken iets dergelijks hebben en geen flauw idee of er niet-Nikon flitsers zijn die dat trucje ondersteunen.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:28 schreef 103720 het volgende:
@infp2009: Iso aanpassen betekent juist dat mijn foto's nog lichter zullen gaan worden (je past je ISO juist aan op momenten dat er niet voldoende licht is).
@Omniej, mijn camera gaat in de M-stand ook wel sneller, maar op het moment dat ik de interne flitser wil gebruiken gaat de synchronisatie-tijd meespelen en die staat bij mijn camera op max. 320. Dus ik moet juist iets vinden waardoor ik die synchronisatie-tijd kan omzeilen.
@kanovinnie, bij mij staat ie ook standaard op 1/200e maar ik kan hem versnellen naar 1/320e in het menu. Maar dan houdt het op.
Tja, die ken ik niet. (Gebruik zelf Canon, en ben ook relatief nieuw op dit vak).quote:Op dinsdag 28 juni 2011 19:07 schreef Bultje het volgende:
[..]
Ik heb zelf net een IR afstandsbediening gekocht, namelijk deze
Is het hier dan ook mee mogelijk? Er zit wel een stand op voor bulb maar dan maakt hij, als ik het goed heb, alleen de foto voor de ingestelde sluitertijd
Probleem is dat ik zelfs op de camrea de bulb stand niet kan vinden....Gaat niet verder dan 30"quote:Op dinsdag 28 juni 2011 19:16 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Tja, die ken ik niet. (Gebruik zelf Canon, en ben ook relatief nieuw op dit vak).
Als je de bulb stand gebruikt van de camera, én de bulb-knop van de afstandbediening maakt hij dan nog steeds een foto met een vaste (bepaalde) sluitertijd?
Zou logischer gewijs niet moeten namelijk.
Verder (maar dit is mijn gevoel, niet verstand aan het praten), ik zou met draadloos (en dan vooral infrarood) een beetje bang zijn dat in dat uur dat je de foto maakt de verbinding - om wat voor reden dan ook - weg zou vallen en dat je dus weer opnieuw moet beginnen.
Bij mij zit de bulb mode in de stand M. Als je dan de sluitertijd gaat regelen komt bulb na de langste in te stellen tijd.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 19:22 schreef Bultje het volgende:
[..]
Probleem is dat ik zelfs op de camrea de bulb stand niet kan vinden....Gaat niet verder dan 30"
Inderdaad, daar moet je ook rekening mee houden. Verder neem ik aan dat je wel (wat) Engels kunt; hier staat op pagina 94 de bulb mode uitgelegd.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 19:26 schreef Heintje het volgende:
Geen idee hoe het bij de andere merken is maar bij mijn Olympus werkt het alsvolgt:
Bij bulb mode moet je de knop ingedrukt houden.
Met de IR remote is de eerste keer openen en de tweede keer sluiten.
Alleen nou het gemene. Als je niks doet sluit hij automatisch na 8 minuten.
Lees de handleiding van je camera dus eens goed door hierover. Dit zijn niet het type foto's die je er zomaar even 100 probeert om te zien of het lukt. Kost net iets te veel tijd.
Let er ook op dat om sluitertijden van een uur te halen het zo goed als donker moet zijn. (in Nederland haast niet mogelijk)
[Centraal] Wie helpt me aan een nieuwe camera? #25quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:29 schreef mega-worstje het volgende:
wat is een goede dslr om mee te beginnen als beginnend fotograaf? Ik heb een brede interesse qua fotos maken (macro, portret, landschap etc.)
Ik heb geen limietloos budget, en een 2de handsje zou dus geen kwaad kunnen.
Slome kaartjes zijn echt irritant. Ik heb een paar 4 gig Platinum kaartjes die ik letterlijk nooit gebruik. Je bent vrolijk aan het schieten, dan is je buffer opeens vol en kun je een paar minuten gaan staan wachten voordat je weer verder kunt. Overigens is mijn ervaring gebaseerd op een buffer waar 18 foto's in RAW + jpeg in passen.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 22:32 schreef kanovinnie het volgende:
En nu even vragen van mijn kant.
Zijn er handige zakken/zakjes die ik op de 1 of andere manier op mijn lens kan schroeven zodat mijn lens+body beschermt worden tegen regen? Ik ga binnenkort op vakantie en zoiets lijkt mij wel handig voor het geval dat.
Ik ben alleen bang dat het of duur, of onhandig, of allebei is.
Daarnaast ben ik ook nog op zoek naar wat meer CF kaartjes. Ik heb nu 2x4 gig en weet wel zeker dat dat niet genoeg is met mijn 400D. Ik wil alleen niet al te veel geld uit gaan geven aan nieuwe kaartjes omdat ik normaal gesproken genoeg heb aan die kaartjes.
Nu kan ik een externe hardeschijf meenemen, maar dan zul je net zien dat mijn kaartjes vol zijn en ik geen tijd/mogelijk heb om dingen op mijn schijf te zetten.
Is het werken met een langzamere CF kaart echt irritant? Ik kan natuurlijk ook beide doen. Een grotere en langzamere CF kaart kopen+externe hardeschijf. Zodat ik foto's op mijn schijf kan zetten als mijn snelle kaarten vol zijn en als back up een grote. Wat zouden jullie doen?
En verzekering. Ik ga 3 weken op vakantie. Zijn er goede verzekeringen voor diefstal en schade? Het liefst 1 die niet al te veel kost.
Wat een beginnersproblemen weer
quote:Op dinsdag 28 juni 2011 22:32 schreef kanovinnie het volgende:
En nu even vragen van mijn kant.
Zijn er handige zakken/zakjes die ik op de 1 of andere manier op mijn lens kan schroeven zodat mijn lens+body beschermt worden tegen regen? Ik ga binnenkort op vakantie en zoiets lijkt mij wel handig voor het geval dat.
Ik ben alleen bang dat het of duur, of onhandig, of allebei is.
Ik had laatst hetzelfde en ik vermoed dat het vallende regendruppels zijn. Het licht dat erop valt wordt dan door de waterdruppel (die dan als prisma werkt) naar je lens weerkaatst.quote:Op woensdag 29 juni 2011 01:28 schreef Iemand91 het volgende:
Vraagje, op onderstaande foto zijn duidelijk allerlei gekleurde pixels te zien.
Weet iemand wat hier het probleem is en kan ik hier vanaf komen?
Ben bang van niet namelijk:
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 29 juni 2011 01:36 schreef Omniej het volgende:
Druppels lijkt me sterk... Dit lijken meer op van die hot pixels.
Ik heb anders zelden zulke mooie pixelachtig gevormde druppels gezien.quote:
jij ziet de vorm van een druppel op die afstand? En dan ook nog via een camera sensor?quote:Op woensdag 29 juni 2011 01:48 schreef Omniej het volgende:
[..]
Ik heb anders zelden zulke mooie pixelachtig gevormde druppels gezien.
Het gaat niet over de lensflare of de vlekjes (druppels) rechts onderaan neem ik aan?
Bedankt! Wat betaal je ongeveer voor je verzekering?quote:Op woensdag 29 juni 2011 00:25 schreef Azreal het volgende:
[..]
Slome kaartjes zijn echt irritant. Ik heb een paar 4 gig Platinum kaartjes die ik letterlijk nooit gebruik. Je bent vrolijk aan het schieten, dan is je buffer opeens vol en kun je een paar minuten gaan staan wachten voordat je weer verder kunt. Overigens is mijn ervaring gebaseerd op een buffer waar 18 foto's in RAW + jpeg in passen.
Aan de andere kant denk ik niet dat een 400D gebruik kan maken van de kinky snelheid van een SanDisk Extreme IV kaartje, dus een Extreme II of III (of een random ander merk dat je vertrouwt met een snelheid van 133x of 15/20 MB/s) zal prima voldoen.
Zelf schiet ik mijn kaartjes vol en koop dan op vakantie nieuwe, terwijl ik backups maak op een netbook/externe hdd.
Qua verzekering heb ik een wereldwijde doorlopende reisverzekering die iig genoeg dekt om een fatsoenlijke nieuwe camera te kopen in geval van diefstal/schade. Dus daar maak ik me eigenlijk nooit zo druk om.
Is even naar kijken vanmiddag! bedankt!quote:Op woensdag 29 juni 2011 00:35 schreef Marc H het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
OPTech rainsleeve. Ik gebruikze zelf voor mijn 100-400L, en zelfs daarvoor zijn ze ruim aan de maat.Maar gaat gemakkelijk mee, kost niet veel, en werkt. Of het voor jou praktisch is, mag je zelf uit maken.
Die hot pixels zie je normaal gesproken niet wanneer je met snellere sluitertijden werkt?quote:
Bijna alle dSLRs hebben dat, ook die van mij. Geen probleem... ze zijn klein en opvallend. Opspeuren is geen moeite, evenals het wegwerken ervan.quote:Op woensdag 29 juni 2011 09:48 schreef nikky het volgende:
[..]
Die hot pixels zie je normaal gesproken niet wanneer je met snellere sluitertijden werkt?
Dan baal ik als een stekker.. Ook ik heb een zooi van die puntjes wanneer ik in BULB schiet.
Wat zijn leuke camera's hiervoor?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 17:29 schreef Mirel het volgende:
Ik heb in een kringloop winkel dit soort rolletjes gevonden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Advanced_Photo_System
Welke soort camera's kan ik goedkoop 2e hands vinden waarmee ik deze rolletjes vol kan schieten?
Aan de schaduw te zien is hij van links boven belicht. Ik denk dat de flitser half achter een obstakel zat waardoor er een zware schaduw ontstaat. En dat die vervolgens is versterkt in photoshop.quote:Op woensdag 29 juni 2011 15:35 schreef TripleM het volgende:
Ik maak al jaren concertfoto's, maar productfotografie is compleet nieuw voor mij. Omdat ik werk in een team dat webshops runt voor klanten, wil ik eens gaan experimenteren met bijzondere productfoto's.
Om te beginnen ben ik erg benieuwd naar hoe deze foto is gemaakt:
[ afbeelding ]
En dan in het bijzonder de belichting. Het deel waar de tafel overloopt in zwart, zou dat nabewerkt zijn of een slimme lichtopstelling? Ervan uitgaande dat ik zoiets zou willen namaken in een verduisterde kamer, wat voor lamp moet ik dan gebruiken, een daglichtlamp? Is een dimmer dan handig? Hoe richt ik het licht zodat ik ongeveer dit effect krijg?
Ik ga dit eens proberen. Moet dat ook nog met bepaalde instellingen of is het gewoon elke manier goed?quote:Op woensdag 29 juni 2011 01:36 schreef Omniej het volgende:
Druppels lijkt me sterk... Dit lijken meer op van die hot pixels.
Probeer anders even een foto te maken met je lensdop erop en je zoeker afgedekt. Zitten die pixels er dan nog steeds? In principe heeft elke camera dit wel, maar normaal gesproken worden dat soort pixels automatisch wel weggepoetst...
Dacht overigens ook dat het erger wordt wanneer je langere sluitertijden gebruikt.
Ik meen 8 euro/maand o.i.d., maar het valt een beetje in het niet bij m'n autoverzekering dus ik let er niet echt op.quote:Op woensdag 29 juni 2011 06:00 schreef kanovinnie het volgende:
Bedankt! Wat betaal je ongeveer voor je verzekering?
ISO laag zetten en dan in aperture mode. dan pakt hij er zelf wel een lange sluitertijd bij.quote:Op woensdag 29 juni 2011 18:48 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Ik ga dit eens proberen. Moet dat ook nog met bepaalde instellingen of is het gewoon elke manier goed?
Waarom zou je eigenlijk flitsen? Kun je hier niet continu belichten? Da's iets dat ik nooit helemaal heb begrepen.quote:Op woensdag 29 juni 2011 17:57 schreef kanovinnie het volgende:
Aan de schaduw te zien is hij van links boven belicht. Ik denk dat de flitser half achter een obstakel zat waardoor er een zware schaduw ontstaat. En dat die vervolgens is versterkt in photoshop.
Omdat een snellere sluitertijd toch voor scherpere beelden zorgt. Als je statief een beetje beweegt, of de tafel waar het object op staat een beetje beweegt zie je dat toch terug.quote:Op donderdag 30 juni 2011 10:48 schreef TripleM het volgende:
[..]
Waarom zou je eigenlijk flitsen? Kun je hier niet continu belichten? Da's iets dat ik nooit helemaal heb begrepen.
Dat en het feit dat continu licht meestal (tenzij je een continu-licht speciaal voor fotografie of bouwlamp gebruikt) een kleurtje heeft, wat de kleuren in je foto beinvloedt. Met een flits heb je daar zelf meer controle op.quote:Op donderdag 30 juni 2011 12:20 schreef kanovinnie het volgende:
Omdat een snellere sluitertijd toch voor scherpere beelden zorgt. Als je statief een beetje beweegt, of de tafel waar het object op staat een beetje beweegt zie je dat toch terug.
En je kan met een flits (of een lamp) je object mooi belichten.
Thanks. Dit is er uit gekomen.quote:Op woensdag 29 juni 2011 22:03 schreef Heintje het volgende:
[..]
ISO laag zetten en dan in aperture mode. dan pakt hij er zelf wel een lange sluitertijd bij.
Misschien wel even op manual focus zetten, focussen met de dop er op gaat hij namelijk moeilijk vinden.
Eventueel daarna nog met hogere ISO's proberen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nog steeds aanwezig dus...
In principe niet nee. Het valt denk ik gewoon inbreken.quote:Op donderdag 30 juni 2011 22:43 schreef spiertz het volgende:
hoe zit het eigenlijk dat als een oud gebouw leeg staat en je wil daar foto's gaan maken,
mag je naar binnen gaan of niet?
Wacht maar tot ze erachter komen dat je camera 100en euro's waard isquote:Op donderdag 30 juni 2011 22:51 schreef spiertz het volgende:
zitten idd wel een paar krakers,
hier ben ik niet zo bang voor heb ze al vaker gezien en een praatje mee gemaakt om wat info te krijgen over hoe het er binnen nog uit ziet enzo en of der nog spullen staan zn dingen
Hangt er één of meerdere bordje(s) met Art. 461 Verboden toegang?Hek? deur?quote:Op donderdag 30 juni 2011 22:43 schreef spiertz het volgende:
hoe zit het eigenlijk dat als een oud gebouw leeg staat en je wil daar foto's gaan maken,
mag je naar binnen gaan of niet?
quote:Op donderdag 30 juni 2011 19:46 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Thanks. Dit is er uit gekomen.Bij een hogere ISO is het erger.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nog steeds aanwezig dus...
Volgens mij zouden Hotpixels bij allemaal het zelfde zijn. Zou dit dan niet een soort ruis kunnen zijn?Op vrijdag 1 juni 2007 11:29 schreef Tain het volgende:
Deze uitspraak mag hier ook wel staan
Spel- en typefouten voorbehouden.
Hot pixels hebben te maken met het doorlekken van van stroom (of eigenlijk lading) naar de sensor. Het verschil tussen een normale pixel en een hot pixel gaat dus voornamelijk opvallen bij zwarte omgevingen. Als je echter de ISO omhoog gooit maak je alles gewoon gevoeliger, dus ook de hot pixels.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 01:58 schreef Heintje het volgende:
[..]
Bij een hogere ISO is het erger.
Volgens mij zouden Hotpixels bij allemaal het zelfde zijn. Zou dit dan niet een soort ruis kunnen zijn?
Tja, sowieso even op panoramaterras inderdaad (ook even die 'nieuwe' Fokker 'ns bekijken) en dan op het platform wat kijken en daarna met bussen (OV hèquote:Op maandag 4 juli 2011 18:26 schreef kanovinnie het volgende:
Wat wil je op de foto zetten? Vliegtuigen die landen enzo vanaf het panoramaterras? Ik denk dat je dan tekort komt. Maar er zijn verder nog een hoop andere toffe dingen in/om Schiphol.
Bagaghehallen, mensen, het gebouw zelf. Ik werk er in de buurt en reis via schiphol, en het is opzich wel fotogeniek.quote:Op maandag 4 juli 2011 18:47 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Tja, sowieso even op panoramaterras inderdaad (ook even die 'nieuwe' Fokker 'ns bekijken) en dan op het platform wat kijken en daarna met bussen (OV hè) een goede spottersplaats vinden (afhankelijk van welke baan in gebruik is)
En andere toffe dingen? Vertel
De Fokker op het panoramaterras is momenteel wel een publiekstrekker ja.quote:Op maandag 4 juli 2011 18:05 schreef Iemand91 het volgende:
Weer een vraagje, er zijn vast wel mensen die op Schiphol fotograferen. Ik zit er aan te denken om dat deze week ook nog even te doen (laatste week van student OV). Heb je wat aan maximaal 200mm bij Schiphol?
Thanks.quote:Op maandag 4 juli 2011 19:47 schreef Ekoyt het volgende:
[..]
De Fokker op het panoramaterras is momenteel wel een publiekstrekker ja.
Vliegtuigen op platformen zijn nooit zo spannend op foto's. En landingen of take-off's zijn niet goed zichtbaar.
Dan kun je beter naar een goeie spottersplaats gaan.
Op Schiphol zelf is het altijd leuk om op Plaza rond te lopen en mensen te kijken en fotograferen.
Met mooi weer buiten op het plein ook.
De verkeerstoren blijft ook fotogeniek.
Tsja, bagagehallen: daar kun je natuurlijk niet in.
Maar zoals kanovinnie al zegt: mensen en het gebouw. Genoeg om een 8Gb kaartje op leeg te schieten in een ochtendje![]()
En als je een retourtje Londen koopt, dan kun je nog veeeeeel meer achter de douane schieten!
(en die mazzel heb ik dan weer voor m'n werk: Schipholpas)
Thanks. Als het met OV een beetje meezit, wordt het dan Schiphol, Polderbaan, eventueel de Kaagbaan (daaronder in die bocht o.i.d.) en McDonalds/Boesingheliede, afhankelijk van wat er open is.quote:Op maandag 4 juli 2011 21:13 schreef Ekoyt het volgende:
De mooiste spottersplaats?
Hmmzz, ik ben niet zo van de spotterplaatsen, maar het eind van de polderbaan, (bij Boesingheliede), is wel spectaculair.
Je staat daar aan het begin (eind?) van de baan en daar komen ze echt verschrikkelijk laag over je heen.
Langs die baan ligt over de volle lengte ook nog eens een fietspad!
En foto's maken op Schiphol valt in de praktijk wel mee hoor, qua bemoeienis van 'beambten' enzo.
En startende en landende vliegtuigen fotografeer ik nooit,... vind ik niet interessant.
Maar is volgens mij hetzelfde als auto's of motoren fotograferen. Geheel afhankelijk wat je wilt: het vliegtuig scherp,... de camera meetrekken, of juist het vliegtuig strepen laten trekken. Lekker veel proberen als je er staat!
Praktica's gebruiken de M42 schroefdraad mount. Als er dus M42 bij een advertentie staat, dan zou het moeten passen. Alleen weet ik niet of er ooit fisheye's voor M42 zijn gemaakt. Ik ben zelf nooit iets onder de 28mm tegen gekomen.quote:Op maandag 4 juli 2011 22:48 schreef Mirel het volgende:
Waar kan ik fisheye of wijdhoek lenzen vinden voor oude camera's zoals mijn Praktica MTL 3? Met de marktplaats search kan ik persoonlijk niet veel mee. Komt misschien ook een beetje vanwege niet de nodige kennis hebben over lenzen. Ik weet niet of het dan lenzen zijn die op mijn Praktica passen.
Heeft iemand hier desnoods oud spul?
ik ben niet een onwijze superduper fotograaf, maar ik wil best eens met je op stap hoot, met camera's.quote:Op woensdag 6 juli 2011 14:53 schreef addicted2 het volgende:
Goedendag!
Geen idee of ik hier goed zit en of het überhaupt wat wordt, maar bij deze toch het volgende
Ik ben een beginner op fotogebied, heb nu een klein jaartje een Nikon D5000 met, onlangs aangeschaft, het welbekende 18-105mm objectief. Daarvoor deed ik het met de kitlens 18-55mm)
Nu lukt het mij wel om wat aardige "kiekjes" te schieten, maar nog echt foto's waar je stijl van achterover valt zitten er nog niet tussenHoe dan ook, ik wil mijn skills aanzienlijk verbeteren. Zo vind ik het bijvoorbeeld lastig om de meest ideale belichting te krijgen zonder hulpmiddelen, wat is in welke situatie nou een juist diafragma, etc. Je probeert daar natuurlijk mee te rommelen, maar het blijft iets lastigs nog.
Om een lang verhaal kort te maken, ik ben eigenlijk benieuwd of er hier op fok iemand (en) is die het leuk vindt om mij (af en toe) "op sleeptouw" te nemen in de wondere wereld van fotografie? Gewoon vrijblijvende kennisoverdracht in de praktijk zeg maar
Ik heb overigens een basiscursus fotografie gevolgd, prima cursus, leerzaam, maar het "klassikale" ligt mij niet zo verder. Tevens heb ik wat ervaring met (video) camerawerk voor lokale tv-programma's.
Om het verhaal compleet te maken: ik ben vooral geïnteresseerd in fotografie van (niet geposeerde) mensen, straatfotografie, foto's waar wat uit spreekt en foto's waarop je telkens iets nieuws ontdekt als je nog eens kijkt. Macrofotografie bijvoorbeeld trekt mij totaal niet.
Dus, wellicht ziet iemand bovenstaande wel zitten?!Ben benieuwd!
PS: ik ben trouwens een man van 27 uit de Randstad, maar vervoer is geen probleem.
Zelf ben ik niet iemand die veel aan straatfotografie doet, maar op zich vind ik het helemaal niet erg om daar een keer een dagje voor uit te trekken want het is ook iets dat ik graag beter zou willen leren.quote:Op woensdag 6 juli 2011 14:53 schreef addicted2 het volgende:
Goedendag!
Geen idee of ik hier goed zit en of het überhaupt wat wordt, maar bij deze toch het volgende
Ik ben een beginner op fotogebied, heb nu een klein jaartje een Nikon D5000 met, onlangs aangeschaft, het welbekende 18-105mm objectief. Daarvoor deed ik het met de kitlens 18-55mm)
Nu lukt het mij wel om wat aardige "kiekjes" te schieten, maar nog echt foto's waar je stijl van achterover valt zitten er nog niet tussenHoe dan ook, ik wil mijn skills aanzienlijk verbeteren. Zo vind ik het bijvoorbeeld lastig om de meest ideale belichting te krijgen zonder hulpmiddelen, wat is in welke situatie nou een juist diafragma, etc. Je probeert daar natuurlijk mee te rommelen, maar het blijft iets lastigs nog.
Om een lang verhaal kort te maken, ik ben eigenlijk benieuwd of er hier op fok iemand (en) is die het leuk vindt om mij (af en toe) "op sleeptouw" te nemen in de wondere wereld van fotografie? Gewoon vrijblijvende kennisoverdracht in de praktijk zeg maar
Ik heb overigens een basiscursus fotografie gevolgd, prima cursus, leerzaam, maar het "klassikale" ligt mij niet zo verder. Tevens heb ik wat ervaring met (video) camerawerk voor lokale tv-programma's.
Om het verhaal compleet te maken: ik ben vooral geïnteresseerd in fotografie van (niet geposeerde) mensen, straatfotografie, foto's waar wat uit spreekt en foto's waarop je telkens iets nieuws ontdekt als je nog eens kijkt. Macrofotografie bijvoorbeeld trekt mij totaal niet.
Dus, wellicht ziet iemand bovenstaande wel zitten?!Ben benieuwd!
PS: ik ben trouwens een man van 27 uit de Randstad, maar vervoer is geen probleem.
Analoog is idd erg leuk en leerzaam.quote:Op woensdag 6 juli 2011 16:16 schreef Azreal het volgende:
[..]
Tip voor het beter leren inschatten van belichting e.d.: koop een analoge camera. Als je daarmee leert mooie foto's te maken, ontwikkel je in mijn ervaring vanzelf een beter gevoel voor wat de juiste instellingen zijn. Wat natuurlijk ook nodig is, omdat je niet direct ziet wat je doet.
Analoog is inderdaad duurder. Maar als je daarmee goed op M kunt schieten, dan is digitaal voortaan een stuk makkelijker. Voor het experimenteren hebben ze trouwens leuke film bij de blokker, 4 euro voor 3 rolletjesquote:Op donderdag 7 juli 2011 00:11 schreef Heintje het volgende:
Analoog is idd erg leuk en leerzaam.
Maar analoog schiet ik alles op auto, digitaal wil ik nog wel eea uitproberen. Analoog is dat toch iets duurder. Daar zijn het meer de veilige experimenten die ik doe.
Bij de Hema kosten 3 rollentjes 7 euro, maar dan kun je ze wel gratis laten ontwikkelen. (bij de Hema natuurlijk)quote:Op donderdag 7 juli 2011 00:23 schreef Azreal het volgende:
[..]
Analoog is inderdaad duurder. Maar als je daarmee goed op M kunt schieten, dan is digitaal voortaan een stuk makkelijker. Voor het experimenteren hebben ze trouwens leuke film bij de blokker, 4 euro voor 3 rolletjes.
ook op flickr kun je een hoop kennis opdoen. Meld je aan bij groepen waar je interesse liggen en waar je kennis op wilt doen. De meeste groepen zitten boordevol foto's waar je inspiratie uit kunt halen. Je hoeft dingen niet te kopieren maar je gaat wel naar foto's kijken met de vraag: "hoe hebben ze dat gedaan". En dat is juist DE vraag die je aan de slag kan helpen. Daarnaast is soms kopieren ene goede manier om technieken of een 'kijk op zaken' te kunnen ontwikkelen die je vervolgens kunt gebruiken in je eigen stijl. Hoewel stijl misschien een groot woord is, meer gewoon de dingen zoals je ze zelf doet en ziet.quote:Op woensdag 6 juli 2011 14:53 schreef addicted2 het volgende:
Goedendag!
Geen idee of ik hier goed zit en of het überhaupt wat wordt, maar bij deze toch het volgende
Ik ben een beginner op fotogebied, heb nu een klein jaartje een Nikon D5000 met, onlangs aangeschaft, het welbekende 18-105mm objectief. Daarvoor deed ik het met de kitlens 18-55mm)
Nu lukt het mij wel om wat aardige "kiekjes" te schieten, maar nog echt foto's waar je stijl van achterover valt zitten er nog niet tussenHoe dan ook, ik wil mijn skills aanzienlijk verbeteren. Zo vind ik het bijvoorbeeld lastig om de meest ideale belichting te krijgen zonder hulpmiddelen, wat is in welke situatie nou een juist diafragma, etc. Je probeert daar natuurlijk mee te rommelen, maar het blijft iets lastigs nog.
Om een lang verhaal kort te maken, ik ben eigenlijk benieuwd of er hier op fok iemand (en) is die het leuk vindt om mij (af en toe) "op sleeptouw" te nemen in de wondere wereld van fotografie? Gewoon vrijblijvende kennisoverdracht in de praktijk zeg maar
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |