quote:Op vrijdag 29 april 2011 13:17 schreef Gray het volgende:
Hai, ik ga vanmiddag vissen fotograferen (binnen) voor een tijdschrift. Ik heb een Canon EOS 400D met een 18-200 lens.
Wat ik persoonlijk mooi vind is foto's met sterk contrast; Volkskrant magazine heeft in mijn ogen veel charme wat betreft foto's.
Heeft iemand tips voor mij om goede kwaliteit foto's eruit te krijgen?
Inderdaad. En ook nog eens sneller.quote:Op vrijdag 29 april 2011 13:43 schreef Azreal het volgende:
Die zijn vaak altijd toch wat veel scherper dan een 18-200mm zoom.
quote:Op vrijdag 29 april 2011 12:29 schreef DutchErrorist het volgende:
Hoe kan ik het beste een flitser vast maken aan een macro balg, zodat hij er schuin op staat? (goedkoop, dealextreme achtig?) Ik heb een Canon overigens:
Zo dus:
Kabel
http://www.dealextreme.co(...)-8m-cable-30434#open full view
Flitserhouder
http://www.dealextreme.co(...)-holder-c-type-33540
En dan moet ik nog iets zien te vinden wat het naast de camera houdt, maar kan dat zo?
Er is geen reden om 'm niet te hebben idd.quote:Op vrijdag 29 april 2011 13:46 schreef DutchErrorist het volgende:
Daarnaast is een 50mm 1.8 natuurlijk spotgoedkoop dus die moet iedereen wel hebben
De ducktape (beste merk ducttape ooit!) maakt 'm wel af hequote:
Ik kwam laatst een plastic 60 of 65mm Micro-Nikkor tegen, daarvan durf ik eerlijk gezegd niet te zeggen dat ie beter is dan een fatsoenlijke zoomquote:
Als ik me niet vergis heeft die lens een diameter van 52mm, dus dan gaat 55mm inderdaad niet passen. De 18-55mm is de brandpuntsafstand van de lens en niet de fysieke grootte van de schroefdraad die aan de frontlens vast zit.quote:Op vrijdag 29 april 2011 20:50 schreef luukskywalker het volgende:
He iedereen,
Beetje rare vraag.
Ik heb een Nikon D3100 met de standaard kit lens: Nikon AF-S DX Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G VR zoom erin.
Nu wilde ik een UV filter en heb ik de Hamas UV Filter 390 55mm besteld in de veronderstelling dat deze wel zou passen op mijn lens.
Dit lijkt niet te gaan. De lensdop van mijn camera past wel op de uv filter, maar de filter niet op mijn lens.
Doe ik iets verkeerd of heb ik de verkeerde filter?
p.s. ik ben vrij nieuw in alles op en rond digitale spiegelreflexcamera's.
Die 55mm klopt gewoon, alleen jij moet (blijkbaar, ik heb het niet gecontroleerd) 52mm hebben. De diameter van je lens (waar de dop op komt) is niet hetzelfde als de brandpuntsafstand (in jouw geval van 18 tot 55mm).quote:Op zaterdag 30 april 2011 13:03 schreef luukskywalker het volgende:
Duidelijk verhaal. Ik moet op zoek naar een grotere lens.
Wel vreemd dat er 55 mm op de verpakking staat.
Thanks voor de info Azreal.
Goeie tip!quote:Op zaterdag 30 april 2011 13:28 schreef Toruk-Makto het volgende:
Even aan de binnenkant van de lensdop(en) kijken, daar staat de milimeter maat die
je benodigd bent.
Succes
Het is heel handig om harde schaduwen behoorlijk zacht te maken. Ook heb je schermen die 50% licht reflecteren en de rest doorlaten. Daarmee kun je van de harde zon een zachtere lichtbron maken (hoewel je dan wel een gigantisch scherm nodig hebt).quote:Op zondag 1 mei 2011 18:12 schreef SP22 het volgende:
Hoe nodig is een reflectiescherm als ik met een model buiten een shoot wil doen? (giethoorn)
Wat voor een scherm kan ik dan eventueel als beste gebruiken? Dit is de 1e keer dat ik zo'n shoot doe, dus zal veel experimenteren worden..
Idd, het enige wat ik kan bedenken dat echt goedkoper is en nog enigszins handig, is een groot stuk wit piepschuim.quote:Op zondag 1 mei 2011 19:25 schreef SP22 het volgende:
Dankje! Slaafje moet geregeld kunnen worden!
Heb even zitten kijken en er zijn behoorlijk wat betaalbare 5 in 1 schermen.. Daar is bijna niets zelf voor te knutselen..
1. Zoiets: http://www.dealextreme.co(...)tal-slr-cameras-7033 ?quote:Op zondag 1 mei 2011 20:09 schreef Landgeld het volgende:
Omdat ik binnenkort een lange reis ga maken heb ik twee vragen:
1. Wie heeft een goede tip voor een goede neck strap voor mijn Nikon camera? Deze standaard neck strap vind ik niet lekker zitten. Ik zoek er een van groter formaat en het liefst een meteen band die wat 'meeveert' (zachter is).
2. Ik zoek een Slingbag voor mijn Nikon camera. Hier hoeft niet heel veel in te kunnen (geen flitsers en andere objectieven ed.). Kan iemand mij er een aanraden?
1. Jep zoiets. Alleen dan bij een NL internetshop want Dealextreme duurt te langquote:Op zondag 1 mei 2011 20:36 schreef Azreal het volgende:
[..]
1. Zoiets: http://www.dealextreme.co(...)tal-slr-cameras-7033 ?
2. Ik ben zelf fan van de Crumpler Jimmy Bo, maar dat is een meer een holster waar en slr met lens, wat geheugenkaartjes en accu's in kunnen. En als je een grote koopt kun je er ook een lonely planet, flesje water, flitser, woordenboek, pen en papier en nog wat zooi in kwijt wanneer je camera in je rugzak zit.
Thxxx!! Als iemand nog tips heeft voor slingbags of straps hoor ik dat graagquote:Op zondag 1 mei 2011 21:02 schreef Azreal het volgende:
1. http://www.fotoshopaalten.nl/neopreen-draagriem-strap-p-2951.html vooruit dan.
2. Ben zelf geen fan van slingbags, dus kan je daar helaas niet verder mee helpen.
Omstandigheden zijn het licht dat er buiten is (zoals vandaag) rond 18:00. Mijn lens is een 18-55mm, standaard op Nikon D40.quote:Op maandag 2 mei 2011 20:47 schreef Isdatzo het volgende:
Met welke camera (en lens) ga je dat proberen? En wat zijn de omstandigheden?
Als ik bijv. een close-up wil, dan moet ik alsnog verder weg gaan zitten? En wat als maximum qua f-stop?quote:Op maandag 2 mei 2011 20:55 schreef Isdatzo het volgende:
Toch niet al te dicht bij het onderwerp gaan zitten, maximaal groothoek (voor zover de foto die je in gedachte hebt dat toelaat) en klein diafragma (groot F-getal).
Wil je dichter bij het onderwerp zitten, dan heb je meer scherptediepte je nodig hebt om én de persoon én het gebouw scherp te krijgen.quote:Op maandag 2 mei 2011 20:56 schreef Robby87 het volgende:
[..]
Als ik bijv. een close-up wil, dan moet ik alsnog verder weg gaan zitten?
Lenzen presteren op extreem kleine diafragma's ook niet meer optimaal en het is ook de vraag of de omstandigheden (licht) het toelaten. Ik zou gewoon proberen hoe ver je kan gaan.quote:En wat als maximum qua f-stop?
En meer scherptediepte betekent dat je meer licht nodig hebt? Dus als het rond 18:00 al wat minder licht is, dan kan ik met de A-mode (aperture-priority) zover gaan totdat het niet meer kan, indien zelfs met het voorzichtig opschroeven met ISO?quote:Op maandag 2 mei 2011 21:17 schreef Isdatzo het volgende:
Wil je dichter bij het onderwerp zitten, dan heb je meer scherptediepte je nodig hebt om én de persoon én het gebouw scherp te krijgen.
Tja, de winst in scherptediepte neemt wel exponentieel toe bij het kleiner worden van het diafragma. Het blijft een compromis.quote:Op maandag 2 mei 2011 21:37 schreef infp2009 het volgende:
Als je zover gaat als je kunt (waarschijnlijk f/22) krijg je last van diffractie waardoor alles weer minder scherp wordt.
Ah oké. Dus eerst uitzoeken met welk diafragama ik alles scherp heb in mijn kader, en vervolgens de belichting dmv sluiter en/of ISO-waarden aanpassen. Dus ik moet wel volledig handmatig gaan?quote:Op maandag 2 mei 2011 21:39 schreef Isdatzo het volgende:
Voor meer scherptediepte heb je een kleiner diafragma nodig. Om dan een goede belichting te krijgen heb je of een langere sluitertijd of een hogere iso nodig. Combinatie van beide kan ook natuurlijk.
Ik weet niet tot welke iso een D40 acceptabele resultaten aflevert, maar ik zou daar tegenaan gaan zitten en even experimenteren wat het beste uitpakt.
[..]
Tja, de winst in scherptediepte neemt wel exponentieel toe bij het kleiner worden van het diafragma. Het blijft een compromis.
bedankt voor de tipsquote:Op maandag 2 mei 2011 21:44 schreef Isdatzo het volgende:
Ik denk dat als je op 2.5 meter van je onderwerp staat je op 18mm met F8 al een heel eind komt.
En handmatig hoeft geen probleem te zijn lijkt me, je hebt de tijd toch? Lijkt me niet dat het gebouw ineens wegwandelt.
Ik wil het allemaal vanuit de hand fotograferen, ben ook niet van plan om bij nacht te fotograferen.quote:Op maandag 2 mei 2011 22:56 schreef Omniej het volgende:
En regel een statief... Dan ben je tenminste niet beperkt in je sluitertijden en hoef je ook de ruis-ISO's niet op te zoeken.
Enig idee waardoor het komt?quote:Op dinsdag 3 mei 2011 02:11 schreef Weissman het volgende:
Kom ik hier ooit nog uit en/of zijn er mensen die deze vorm van creatieve blokkade herkennen ?
Mja,... er zijn periodes waar ik meer met fotografie doe en andere periodes weer meer met muziek. Tijdens depressies heb je sowieso weinig zin in überhaupt iets te doen. Als je uit je depressie komt, zul je denk ik weer zin krijgen in dingen ondernemen en fotograferenquote:Op dinsdag 3 mei 2011 02:11 schreef Weissman het volgende:
Mijn vraag als ie verkeerd staat mag ie verplaatst worden, modjes:
Ik ben ''het'' kwijt. Mijn passie voor fotografie is totaal verdwenen. Ik heb het jaren met plezier gedaan maar nu is het op...heb al meer dan een jaar geen enkele foto meer gemaakt. En tijdens mijn depressie heb ik alle foto's die ik ooit heb gemaakt verwijderd. Iets meer dan 10k foto's dus.
Kom ik hier ooit nog uit en/of zijn er mensen die deze vorm van creatieve blokkade herkennen ?
Nee, geen flauw idee. En heb niet echt zin om iets anders te gaan proberen, maar alsnog bedankt voor de tipquote:
Dit is al iets wat langer speelt, dus heeft weinig te maken met mijn depressieve periode. Maar ook jij bedanktquote:Op dinsdag 3 mei 2011 16:27 schreef Doodkapje het volgende:
Mja,... er zijn periodes waar ik meer met fotografie doe en andere periodes weer meer met muziek. Tijdens depressies heb je sowieso weinig zin in überhaupt iets te doen. Als je uit je depressie komt, zul je denk ik weer zin krijgen in dingen ondernemen en fotograferen
Hahaha, ervaring spreekt ? Ik hou al mijn spullen nog een tijdje en mss verkoop ik het daarna alsnogquote:Op dinsdag 3 mei 2011 17:08 schreef problematiQue het volgende:
Zet al je spullen op marktplaats, en dan gegarandeerd dat je het een week nadat je alles hebt verkocht begint te missen
Auto Exposure lock gebruik je als je de lichtmeting vast wilt houden en je dus niet wilt dat je camera weer opnieuw gaat meten op het moment dat je de foto maakt; stel je hebt een heel donker en een heel licht stuk in je foto en je wilt één van beide correct belichten, dan meet je het licht op het deel dat je correct belicht wilt hebben, vervolgens gebruik je de auto exposure lock om die meting vast te houden en kun je bijvoorbeeld je compositie aan gaan passen zonder dat je lichtmeting daardoor verder beïnvloed wordt.quote:Op vrijdag 6 mei 2011 14:02 schreef Landgeld het volgende:
1. Wie kan mij uitleggen waar het knopje AE-L / AF-L en AF voor dient op mijn Nikon? Ik snap daar nog niet zoveel van. Wanneer gebruik je het? Wanneer doe je daar wat mee?
Ga je 's nachts fotograferen? Zo ja -> Statief mee.quote:Op vrijdag 6 mei 2011 14:02 schreef Landgeld het volgende:
2. Wie heeft goede tips voor het fotograferen van skylines / hoge gebouwen? Ik ga waarschijnlijk in de zomer naar Hong-kong en wil wat techniek oefenen
had ik m met een brakke 1.3 mp camera genomen had ik er niet eens van opgekekenquote:Op zondag 8 mei 2011 12:57 schreef Omniej het volgende:
Da's wel een absurde hoeveelheid ruis ja... Of eigenlijk is het meer banding.
Maar de enige manier waarop ik iets als dit voor elkaar krijg met lage ISO's, is als ik de foto inderdaad extreem bewerk. Als je veel licht probeert terug te halen o.i.d. kan ook een foto op ISO100 eruit zien alsof 'ie op 25600 is genomen.
Als dit echt het origineel is zoals 'ie uit je camera komt, lijkt me iets behoorlijk mis.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |