abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89706448
Voorgaande delen:

Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert, deel 15
Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert, deel 14
Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert, deel 13
Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert, deel 12
Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert, deel 11
Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert, deel 10
Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert, deel 9
Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert, deel 8
Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert, deel 7
Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert, deel 6
Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert, deel 5
Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert, deel 4
Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert, deel 3
Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert(s) deel2
Heb je een fotografie vraag? Vraag het de expert(s)!

Laatste posts:
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 00:32 schreef Neo-Mullen het volgende:
Lichtsterkte, is dat nou hetzelfde als diafragmawaarde?
Voorbeeldje: 50mm met een lichtsterkte van 1,8. Wil dit nou zeggen dat je een diafragma van 1.8 kunt pakken en daarmee heel veel diepte kunt creeeren doormiddel van een hele wazige achtergrond?
quote:
7s.gif Op donderdag 9 december 2010 00:51 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Je dieptescherpte (of hoe het "normaal" genoemd wordt, je DOF (depth of field)) is steeds korter naarmate je diafragma groter wordt.

Stel dat je een linaal van 1 meter schuin zou fotograferen, dan zou met een grote diafragma (1.8) de DOF de 49-51 cm scherp zijn. Als je dan een foto zou nemen met een diafragma van 30, dan zou 20-80 cm scherp zijn.

Maar zoveel verstand heb ik daar ook weer niet van, maar heb je iig een antwoord tot iemand anders een met een beter antwoord komt.
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_89708859
quote:
Op donderdag 9 december 2010 00:32 schreef Neo-Mullen het volgende:
Lichtsterkte, is dat nou hetzelfde als diafragmawaarde?
Voorbeeldje: 50mm met een lichtsterkte van 1,8. Wil dit nou zeggen dat je een diafragma van 1.8 kunt pakken en daarmee heel veel diepte kunt creeeren doormiddel van een hele wazige achtergrond?

Op donderdag 9 december 2010 00:51 schreef kanovinnie het volgende:

Je dieptescherpte (of hoe het "normaal" genoemd wordt, je DOF (depth of field)) is steeds korter naarmate je diafragma groter wordt.

Stel dat je een linaal van 1 meter schuin zou fotograferen, dan zou met een grote diafragma (1.8) de DOF de 49-51 cm scherp zijn. Als je dan een foto zou nemen met een diafragma van 30, dan zou 20-80 cm scherp zijn.

Maar zoveel verstand heb ik daar ook weer niet van, maar heb je iig een antwoord tot iemand anders een met een beter antwoord komt.
Makkelijke antwoord: Ja.

Iets moeilijker antwoord: De lichtsterkte van een lens wordt uitgedrukt in je diafragma-waarde die wordt gegeven in f-stops (lees hier meer over f-stops: http://www.uscoles.com/fstop.htm). De berekening daarvan is op basis van de lengte van je lens (bijv. 50mm) en de diameter van de diafragma.

Je DOF (zoals hierboven al staat uitgelegd) is dus afhankelijk van de lengte van je lens, en de grootte van je diafragma. Een wijde lens (<40mm wat op 35mm normaal is (= diagonaal van je formaat)) heeft een heel groot DOF, terwijl een lange lens (>40mm op 35mm) een heel kleine DOF heeft.

Dat is dus op 35mm formaat, of ook wel kleinbeeld. Op midden en groot formaat werkt het wel hetzelfde maar krijg je met dezelfde lengte-equivalenten (...zeg maar als je afhaakt) een kleiner DOF puur omdat die lenzen langer zijn, en omdat je beeldformaat groter is. Snappie? ;)

Overigens vind ik dit soort dingen ook af en toe best nog lastig, dus het kan zijn dat ik ook nog wel eens fouten maak met stops... :D
"Faith is making a virtue out of not thinking."
"Capitalism is a system wherein man exploits man. And communism — is vice versa.”
pi_89712119
quote:
12s.gif Op donderdag 9 december 2010 09:26 schreef infp2009 het volgende:
Overigens vind ik dit soort dingen ook af en toe best nog lastig, dus het kan zijn dat ik ook nog wel eens fouten maak met stops... :D
Het ideale van f-stops is dat ze op elk systeem dezelfde hoeveelheid licht bij dezelfde f-stop weten te vangen. Zo heb ik met m'n rolleicord (middenformaat) leren inschatten hoe ik zonder lichtmeter m'n camera het beste kan instellen, maar werken dezelfde instellingen ook prima op m'n F4 of Hassie.

Overigens gaat het niet om de lengte van je lens, maar om de brandpuntsafstand. Wel even handig om dat in de gaten te houden, want ik heb zoomlenzen die bij 105mm fysiek toch een stukje langer zijn dat m'n 135mm prime :P.
pi_89712602
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 11:34 schreef Azreal het volgende:

[..]

Overigens gaat het niet om de lengte van je lens, maar om de brandpuntsafstand. Wel even handig om dat in de gaten te houden, want ik heb zoomlenzen die bij 105mm fysiek toch een stukje langer zijn dat m'n 135mm prime :P.
Da is, dat bedoelde ik ook indeed.

Fun fact: Tele wordt vaak misbruikt voor lange lenzen, maar staat voor een lens die fysiek korter is dan zijn brandpuntsafstand (zoals bijvoorbeeld de Leica Tele-Elmarit).
"Capitalism is a system wherein man exploits man. And communism — is vice versa.”
pi_89712959
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 11:46 schreef infp2009 het volgende:
Fun fact: Tele wordt vaak misbruikt voor lange lenzen, maar staat voor een lens die fysiek korter is dan zijn brandpuntsafstand (zoals bijvoorbeeld de Leica Tele-Elmarit).
Mijn 200mm prime is geen telelens?!
pi_89713620
Kan best, ligt eraan :)
pi_89714838
quote:
11s.gif Op donderdag 9 december 2010 11:54 schreef Azreal het volgende:

[..]

Mijn 200mm prime is geen telelens?!
Als ie minder dan 20cm lang is inderdaad niet ;).
pi_89715024
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 12:49 schreef ultra_ivo het volgende:
Als ie minder dan 20cm lang is inderdaad niet ;).
Dan juist wel toch :P.

Phew, hij is 17 cm :D, nu hoeft mijn wereld niet in te storten.
pi_89736655
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 11:46 schreef infp2009 het volgende:

[..]

Da is, dat bedoelde ik ook indeed.

Tof om te weten :D
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  Boks-Chick donderdag 9 december 2010 @ 21:13:12 #10
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_89736727
n00bvraag hier :+
Wat is het verschil tussen groothoek en telelens?
lolwut
pi_89737090
quote:
19s.gif Op donderdag 9 december 2010 21:13 schreef BrandX het volgende:
n00bvraag hier :+
Wat is het verschil tussen groothoek en telelens?
Nou een telelens is een lens die fysiek korter is dan zijn brandpuntsafstand! :7

Een groothoek lens is volgens mij een lens die een brandpuntsafstand heeft van 35mm of lager.
Als een 35mm groothoek lens bijvoorbeeld 3cm lang is, is het ook een telelens blijkbaar :P

Over het algemeen, slechts in de volksmond blijkbaar:
Groothoek is erg uitgezoomd, en Tele erg ingezoomd :P
  Boks-Chick donderdag 9 december 2010 @ 21:22:00 #12
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_89737194
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 21:19 schreef lkb9000 het volgende:

[..]

Nou een telelens is een lens die fysiek korter is dan zijn brandpuntsafstand! :7

Een groothoek lens is volgens mij een lens die een brandpuntsafstand heeft van 35mm of lager.
Als een 35mm groothoek lens bijvoorbeeld 3cm lang is, is het ook een telelens blijkbaar :P

Over het algemeen, in de volksmond blijkbaar slechts dus:
Groothoek is erg uitgezoomd, en Tele erg ingezoomd :P
ah, dus telelens gebruik je om mega in te zoemen op het lieveheerbeestje op een bloemetje, terwijl groothoek is om meer omgeving op een foto te krijgen dan wanneer je op dezelfde plek zou staan met een instant digi?

Wat ik met dat laatste bedoel, ik heb een aantal keer gehad dat ik een kerk oid niet goed op de foto kreeg omdat ik niet ver genoeg kon staan. Met een groothoek zou dat (afhankelijk van je groothoeklens natuurlijk nog altijd) op te lossen zijn?
lolwut
pi_89738142
quote:
19s.gif Op donderdag 9 december 2010 21:22 schreef BrandX het volgende:

[..]

ah, dus telelens gebruik je om mega in te zoemen op het lieveheerbeestje op een bloemetje, terwijl groothoek is om meer omgeving op een foto te krijgen dan wanneer je op dezelfde plek zou staan met een instant digi?

Wat ik met dat laatste bedoel, ik heb een aantal keer gehad dat ik een kerk oid niet goed op de foto kreeg omdat ik niet ver genoeg kon staan. Met een groothoek zou dat (afhankelijk van je groothoeklens natuurlijk nog altijd) op te lossen zijn?
Om heel erg in te zoomen op een lieveheersbeestje op een bloemetje ga je dichtbij staan met een macro lens (een lens die heel erg dichtbij de lens kan scherpstellen).
Maar in principe heb je gelijk ja. Een telelens gebruik je bijvoorbeeld om een vliegtuig groot op de foto te krijgen terwijl hij hoog in de lucht zit, of een voetballer aan de ene kant van het veld terwijl jij aan de andere kant staat.

Hoe lager de brandpuntsafstand hoe meer je er op kan krijgen, dus bijvoorbeeld zo veel mogelijk van de kerk. Onder de 35mm brandpuntsafstand wordt het groothoek genoemd :)
  Boks-Chick donderdag 9 december 2010 @ 21:40:05 #14
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_89738194
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 21:39 schreef lkb9000 het volgende:

[..]

Om heel erg in te zoomen op een lieveheersbeestje op een bloemetje ga je dichtbij staan met een macro lens (een lens die heel erg dichtbij de lens kan scherpstellen).
Maar in principe heb je gelijk ja. Een telelens gebruik je bijvoorbeeld om een vliegtuig groot op de foto te krijgen terwijl hij hoog in de lucht zit, of een voetballer aan de ene kant van het veld terwijl jij aan de andere kant staat.

Hoe lager de brandpuntsafstand hoe meer je er op kan krijgen, dus bijvoorbeeld zo veel mogelijk van de kerk. Onder de 35mm brandpuntsafstand wordt het groothoek genoemd :)
Helemaal helder, thanks! O+
lolwut
pi_89779927
wat is een lensbaby?
ik heb de site bekeken, maar snap nog niet helemaal wat het doet en kan :$
Mijn Usericon bevat seksueel getinte, gewelddadige en schokkende inhoud!
  vrijdag 10 december 2010 @ 22:06:20 #16
247356 infp2009
More cowbell!
pi_89783238
Even nogmaals, hoewel 35mm en 50mm als standaardlenzen worden gebruikt op kleinbeeld (35mm) is een echte normale lens 42mm = diagonaal van een 36*24mm beeld namelijk. Daardoor is een 35mm lens al een wijde lens (en een 50mm ook al een lange lens).
pi_89784027
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 21:39 schreef lkb9000 het volgende:
Waar gerust nog even aan toegevoegd mag worden dat 35mm zeker géén groothoek is waarmee je een kerk er compleet op krijgt als je er vlak voor staat, en al helemaal niet op een camera met cropsensor. Dan moet je eerder richting de 20mm gaan, of richting de UWA's (ultra wide-angle) waarbij je eerder aan 10mm kunt denken.
pi_89806257
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 21:04 schreef CecilBDemented het volgende:
wat is een lensbaby?
ik heb de site bekeken, maar snap nog niet helemaal wat het doet en kan :$
Wat ik ervan begrijp is het een goedkoop alternatief voor een tilt-shift lens, waarmee je het scherptevlak kunt kantelen.
pi_89806601
Zoiets ja, ik vind die lensbaby's maar rare dingen....
De foto's die ik ervan gezien heb staan me helemaal niet aan iig.... van een tilt-shift zie ik het nut dan weer wel :)
pi_89806672
Aan de andere kant, voor de 200-300 euro die zo'n ding kost, mag je niet klagen. Zeker als je de prijzen van echte tilt-shifts ziet :P.

Wat staat je er overigens niet aan aan Xcalibur? De scherpte?
pi_89806884
True....

Ik heb inderdaad problemen met de rare scherpte verdeling in de foto's, ik blijf continu focussen op die foto's waardoor ik hoofdpijn krijg :P ... beetje hetzelfde als met zo'n zoomeffect met een normale lens, daar heb ik ook zo'n hekel aan :D

Uit het Lensbaby topic op Tweakers: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1383724
pi_89986623
Heeft er nog iemand tips voor pre-concertfotografie? Vrijdag ga ik fotograferen bij een band, maar dan ook echt met alle voorbereidingen en interviews en soundcheck etc. erbij :+

dus tips voor bijvoorbeeld goede momenten waar je echt een foto van moet hebben, of foto's die je wel tijdens de soundcheck kunt maken maar niet tijdens het concert, dat soort zaken.
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 16 december 2010 @ 06:58:55 #23
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_89987787
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 01:16 schreef Daantke het volgende:
Heeft er nog iemand tips voor pre-concertfotografie? Vrijdag ga ik fotograferen bij een band, maar dan ook echt met alle voorbereidingen en interviews en soundcheck etc. erbij :+

dus tips voor bijvoorbeeld goede momenten waar je echt een foto van moet hebben, of foto's die je wel tijdens de soundcheck kunt maken maar niet tijdens het concert, dat soort zaken.
Lekker dicht erop momentjes van afstemmen, interactie met elkaar, dingen die je niet zo zien tijdens bijvoorbeeld het normale concert. Zorg ervoor dat je goed oplet welke kant ze staan, welke hand de gitaar is en hoe een artiest zijn microfoon vast houdt. Daaraan kan je positie bepalen.
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
  woensdag 29 december 2010 @ 16:23:47 #25
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_90587579
De grens van mijn camera.

Hoe weet ik wanneer ik tegen de grenzen van mijn camera aanloop? Ik heb nu een 400D die prima voldoet. Toen ik hem kocht was het advies, ga er lekker mee spelen, en tegen de tijd dat je tegen de grenzen aanloopt kan je gaan kijken voor een nieuwe.

Nu ben ik er lekker mee aan het spelen geweest, en dat doe ik nog steeds, maar ik vraag me toch af wat er in de fotografievolksmond wordt bedoelt met de grenzen van een body.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')