quote:Op donderdag 9 december 2010 00:32 schreef Neo-Mullen het volgende:
Lichtsterkte, is dat nou hetzelfde als diafragmawaarde?
Voorbeeldje: 50mm met een lichtsterkte van 1,8. Wil dit nou zeggen dat je een diafragma van 1.8 kunt pakken en daarmee heel veel diepte kunt creeeren doormiddel van een hele wazige achtergrond?
quote:Op donderdag 9 december 2010 00:51 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Je dieptescherpte (of hoe het "normaal" genoemd wordt, je DOF (depth of field)) is steeds korter naarmate je diafragma groter wordt.
Stel dat je een linaal van 1 meter schuin zou fotograferen, dan zou met een grote diafragma (1.8) de DOF de 49-51 cm scherp zijn. Als je dan een foto zou nemen met een diafragma van 30, dan zou 20-80 cm scherp zijn.
Maar zoveel verstand heb ik daar ook weer niet van, maar heb je iig een antwoord tot iemand anders een met een beter antwoord komt.
Makkelijke antwoord: Ja.quote:Op donderdag 9 december 2010 00:32 schreef Neo-Mullen het volgende:
Lichtsterkte, is dat nou hetzelfde als diafragmawaarde?
Voorbeeldje: 50mm met een lichtsterkte van 1,8. Wil dit nou zeggen dat je een diafragma van 1.8 kunt pakken en daarmee heel veel diepte kunt creeeren doormiddel van een hele wazige achtergrond?
Op donderdag 9 december 2010 00:51 schreef kanovinnie het volgende:
Je dieptescherpte (of hoe het "normaal" genoemd wordt, je DOF (depth of field)) is steeds korter naarmate je diafragma groter wordt.
Stel dat je een linaal van 1 meter schuin zou fotograferen, dan zou met een grote diafragma (1.8) de DOF de 49-51 cm scherp zijn. Als je dan een foto zou nemen met een diafragma van 30, dan zou 20-80 cm scherp zijn.
Maar zoveel verstand heb ik daar ook weer niet van, maar heb je iig een antwoord tot iemand anders een met een beter antwoord komt.
Het ideale van f-stops is dat ze op elk systeem dezelfde hoeveelheid licht bij dezelfde f-stop weten te vangen. Zo heb ik met m'n rolleicord (middenformaat) leren inschatten hoe ik zonder lichtmeter m'n camera het beste kan instellen, maar werken dezelfde instellingen ook prima op m'n F4 of Hassie.quote:Op donderdag 9 december 2010 09:26 schreef infp2009 het volgende:
Overigens vind ik dit soort dingen ook af en toe best nog lastig, dus het kan zijn dat ik ook nog wel eens fouten maak met stops...
Da is, dat bedoelde ik ook indeed.quote:Op donderdag 9 december 2010 11:34 schreef Azreal het volgende:
[..]
Overigens gaat het niet om de lengte van je lens, maar om de brandpuntsafstand. Wel even handig om dat in de gaten te houden, want ik heb zoomlenzen die bij 105mm fysiek toch een stukje langer zijn dat m'n 135mm prime.
Mijn 200mm prime is geen telelens?!quote:Op donderdag 9 december 2010 11:46 schreef infp2009 het volgende:
Fun fact: Tele wordt vaak misbruikt voor lange lenzen, maar staat voor een lens die fysiek korter is dan zijn brandpuntsafstand (zoals bijvoorbeeld de Leica Tele-Elmarit).
Als ie minder dan 20cm lang is inderdaad nietquote:Op donderdag 9 december 2010 11:54 schreef Azreal het volgende:
[..]
Mijn 200mm prime is geen telelens?!
Dan juist wel tochquote:Op donderdag 9 december 2010 12:49 schreef ultra_ivo het volgende:
Als ie minder dan 20cm lang is inderdaad niet.
Tof om te wetenquote:Op donderdag 9 december 2010 11:46 schreef infp2009 het volgende:
[..]
Da is, dat bedoelde ik ook indeed.
Fun fact: Tele wordt vaak misbruikt voor lange lenzen, maar staat voor een lens die fysiek korter is dan zijn brandpuntsafstand (zoals bijvoorbeeld de Leica Tele-Elmarit).
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nou een telelens is een lens die fysiek korter is dan zijn brandpuntsafstand!quote:Op donderdag 9 december 2010 21:13 schreef BrandX het volgende:
n00bvraag hier
Wat is het verschil tussen groothoek en telelens?
ah, dus telelens gebruik je om mega in te zoemen op het lieveheerbeestje op een bloemetje, terwijl groothoek is om meer omgeving op een foto te krijgen dan wanneer je op dezelfde plek zou staan met een instant digi?quote:Op donderdag 9 december 2010 21:19 schreef lkb9000 het volgende:
[..]
Nou een telelens is een lens die fysiek korter is dan zijn brandpuntsafstand!![]()
Een groothoek lens is volgens mij een lens die een brandpuntsafstand heeft van 35mm of lager.
Als een 35mm groothoek lens bijvoorbeeld 3cm lang is, is het ook een telelens blijkbaar
Over het algemeen, in de volksmond blijkbaar slechts dus:
Groothoek is erg uitgezoomd, en Tele erg ingezoomd
Om heel erg in te zoomen op een lieveheersbeestje op een bloemetje ga je dichtbij staan met een macro lens (een lens die heel erg dichtbij de lens kan scherpstellen).quote:Op donderdag 9 december 2010 21:22 schreef BrandX het volgende:
[..]
ah, dus telelens gebruik je om mega in te zoemen op het lieveheerbeestje op een bloemetje, terwijl groothoek is om meer omgeving op een foto te krijgen dan wanneer je op dezelfde plek zou staan met een instant digi?
Wat ik met dat laatste bedoel, ik heb een aantal keer gehad dat ik een kerk oid niet goed op de foto kreeg omdat ik niet ver genoeg kon staan. Met een groothoek zou dat (afhankelijk van je groothoeklens natuurlijk nog altijd) op te lossen zijn?
Helemaal helder, thanks!quote:Op donderdag 9 december 2010 21:39 schreef lkb9000 het volgende:
[..]
Om heel erg in te zoomen op een lieveheersbeestje op een bloemetje ga je dichtbij staan met een macro lens (een lens die heel erg dichtbij de lens kan scherpstellen).
Maar in principe heb je gelijk ja. Een telelens gebruik je bijvoorbeeld om een vliegtuig groot op de foto te krijgen terwijl hij hoog in de lucht zit, of een voetballer aan de ene kant van het veld terwijl jij aan de andere kant staat.
Hoe lager de brandpuntsafstand hoe meer je er op kan krijgen, dus bijvoorbeeld zo veel mogelijk van de kerk. Onder de 35mm brandpuntsafstand wordt het groothoek genoemd
Waar gerust nog even aan toegevoegd mag worden dat 35mm zeker géén groothoek is waarmee je een kerk er compleet op krijgt als je er vlak voor staat, en al helemaal niet op een camera met cropsensor. Dan moet je eerder richting de 20mm gaan, of richting de UWA's (ultra wide-angle) waarbij je eerder aan 10mm kunt denken.quote:Op donderdag 9 december 2010 21:39 schreef lkb9000 het volgende:
Hoe lager de brandpuntsafstand hoe meer je er op kan krijgen, dus bijvoorbeeld zo veel mogelijk van de kerk. Onder de 35mm brandpuntsafstand wordt het groothoek genoemd
Wat ik ervan begrijp is het een goedkoop alternatief voor een tilt-shift lens, waarmee je het scherptevlak kunt kantelen.quote:Op vrijdag 10 december 2010 21:04 schreef CecilBDemented het volgende:
wat is een lensbaby?
ik heb de site bekeken, maar snap nog niet helemaal wat het doet en kan :$
Lekker dicht erop momentjes van afstemmen, interactie met elkaar, dingen die je niet zo zien tijdens bijvoorbeeld het normale concert. Zorg ervoor dat je goed oplet welke kant ze staan, welke hand de gitaar is en hoe een artiest zijn microfoon vast houdt. Daaraan kan je positie bepalen.quote:Op donderdag 16 december 2010 01:16 schreef Daantke het volgende:
Heeft er nog iemand tips voor pre-concertfotografie? Vrijdag ga ik fotograferen bij een band, maar dan ook echt met alle voorbereidingen en interviews en soundcheck etc. erbij
dus tips voor bijvoorbeeld goede momenten waar je echt een foto van moet hebben, of foto's die je wel tijdens de soundcheck kunt maken maar niet tijdens het concert, dat soort zaken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |