quote:Op donderdag 9 december 2010 00:32 schreef Neo-Mullen het volgende:
Lichtsterkte, is dat nou hetzelfde als diafragmawaarde?
Voorbeeldje: 50mm met een lichtsterkte van 1,8. Wil dit nou zeggen dat je een diafragma van 1.8 kunt pakken en daarmee heel veel diepte kunt creeeren doormiddel van een hele wazige achtergrond?
quote:Op donderdag 9 december 2010 00:51 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Je dieptescherpte (of hoe het "normaal" genoemd wordt, je DOF (depth of field)) is steeds korter naarmate je diafragma groter wordt.
Stel dat je een linaal van 1 meter schuin zou fotograferen, dan zou met een grote diafragma (1.8) de DOF de 49-51 cm scherp zijn. Als je dan een foto zou nemen met een diafragma van 30, dan zou 20-80 cm scherp zijn.
Maar zoveel verstand heb ik daar ook weer niet van, maar heb je iig een antwoord tot iemand anders een met een beter antwoord komt.
Makkelijke antwoord: Ja.quote:Op donderdag 9 december 2010 00:32 schreef Neo-Mullen het volgende:
Lichtsterkte, is dat nou hetzelfde als diafragmawaarde?
Voorbeeldje: 50mm met een lichtsterkte van 1,8. Wil dit nou zeggen dat je een diafragma van 1.8 kunt pakken en daarmee heel veel diepte kunt creeeren doormiddel van een hele wazige achtergrond?
Op donderdag 9 december 2010 00:51 schreef kanovinnie het volgende:
Je dieptescherpte (of hoe het "normaal" genoemd wordt, je DOF (depth of field)) is steeds korter naarmate je diafragma groter wordt.
Stel dat je een linaal van 1 meter schuin zou fotograferen, dan zou met een grote diafragma (1.8) de DOF de 49-51 cm scherp zijn. Als je dan een foto zou nemen met een diafragma van 30, dan zou 20-80 cm scherp zijn.
Maar zoveel verstand heb ik daar ook weer niet van, maar heb je iig een antwoord tot iemand anders een met een beter antwoord komt.
Het ideale van f-stops is dat ze op elk systeem dezelfde hoeveelheid licht bij dezelfde f-stop weten te vangen. Zo heb ik met m'n rolleicord (middenformaat) leren inschatten hoe ik zonder lichtmeter m'n camera het beste kan instellen, maar werken dezelfde instellingen ook prima op m'n F4 of Hassie.quote:Op donderdag 9 december 2010 09:26 schreef infp2009 het volgende:
Overigens vind ik dit soort dingen ook af en toe best nog lastig, dus het kan zijn dat ik ook nog wel eens fouten maak met stops...
Da is, dat bedoelde ik ook indeed.quote:Op donderdag 9 december 2010 11:34 schreef Azreal het volgende:
[..]
Overigens gaat het niet om de lengte van je lens, maar om de brandpuntsafstand. Wel even handig om dat in de gaten te houden, want ik heb zoomlenzen die bij 105mm fysiek toch een stukje langer zijn dat m'n 135mm prime.
Mijn 200mm prime is geen telelens?!quote:Op donderdag 9 december 2010 11:46 schreef infp2009 het volgende:
Fun fact: Tele wordt vaak misbruikt voor lange lenzen, maar staat voor een lens die fysiek korter is dan zijn brandpuntsafstand (zoals bijvoorbeeld de Leica Tele-Elmarit).
Als ie minder dan 20cm lang is inderdaad nietquote:Op donderdag 9 december 2010 11:54 schreef Azreal het volgende:
[..]
Mijn 200mm prime is geen telelens?!
Dan juist wel tochquote:Op donderdag 9 december 2010 12:49 schreef ultra_ivo het volgende:
Als ie minder dan 20cm lang is inderdaad niet.
Tof om te wetenquote:Op donderdag 9 december 2010 11:46 schreef infp2009 het volgende:
[..]
Da is, dat bedoelde ik ook indeed.
Fun fact: Tele wordt vaak misbruikt voor lange lenzen, maar staat voor een lens die fysiek korter is dan zijn brandpuntsafstand (zoals bijvoorbeeld de Leica Tele-Elmarit).
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nou een telelens is een lens die fysiek korter is dan zijn brandpuntsafstand!quote:Op donderdag 9 december 2010 21:13 schreef BrandX het volgende:
n00bvraag hier
Wat is het verschil tussen groothoek en telelens?
ah, dus telelens gebruik je om mega in te zoemen op het lieveheerbeestje op een bloemetje, terwijl groothoek is om meer omgeving op een foto te krijgen dan wanneer je op dezelfde plek zou staan met een instant digi?quote:Op donderdag 9 december 2010 21:19 schreef lkb9000 het volgende:
[..]
Nou een telelens is een lens die fysiek korter is dan zijn brandpuntsafstand!![]()
Een groothoek lens is volgens mij een lens die een brandpuntsafstand heeft van 35mm of lager.
Als een 35mm groothoek lens bijvoorbeeld 3cm lang is, is het ook een telelens blijkbaar
Over het algemeen, in de volksmond blijkbaar slechts dus:
Groothoek is erg uitgezoomd, en Tele erg ingezoomd
Om heel erg in te zoomen op een lieveheersbeestje op een bloemetje ga je dichtbij staan met een macro lens (een lens die heel erg dichtbij de lens kan scherpstellen).quote:Op donderdag 9 december 2010 21:22 schreef BrandX het volgende:
[..]
ah, dus telelens gebruik je om mega in te zoemen op het lieveheerbeestje op een bloemetje, terwijl groothoek is om meer omgeving op een foto te krijgen dan wanneer je op dezelfde plek zou staan met een instant digi?
Wat ik met dat laatste bedoel, ik heb een aantal keer gehad dat ik een kerk oid niet goed op de foto kreeg omdat ik niet ver genoeg kon staan. Met een groothoek zou dat (afhankelijk van je groothoeklens natuurlijk nog altijd) op te lossen zijn?
Helemaal helder, thanks!quote:Op donderdag 9 december 2010 21:39 schreef lkb9000 het volgende:
[..]
Om heel erg in te zoomen op een lieveheersbeestje op een bloemetje ga je dichtbij staan met een macro lens (een lens die heel erg dichtbij de lens kan scherpstellen).
Maar in principe heb je gelijk ja. Een telelens gebruik je bijvoorbeeld om een vliegtuig groot op de foto te krijgen terwijl hij hoog in de lucht zit, of een voetballer aan de ene kant van het veld terwijl jij aan de andere kant staat.
Hoe lager de brandpuntsafstand hoe meer je er op kan krijgen, dus bijvoorbeeld zo veel mogelijk van de kerk. Onder de 35mm brandpuntsafstand wordt het groothoek genoemd
Waar gerust nog even aan toegevoegd mag worden dat 35mm zeker géén groothoek is waarmee je een kerk er compleet op krijgt als je er vlak voor staat, en al helemaal niet op een camera met cropsensor. Dan moet je eerder richting de 20mm gaan, of richting de UWA's (ultra wide-angle) waarbij je eerder aan 10mm kunt denken.quote:Op donderdag 9 december 2010 21:39 schreef lkb9000 het volgende:
Hoe lager de brandpuntsafstand hoe meer je er op kan krijgen, dus bijvoorbeeld zo veel mogelijk van de kerk. Onder de 35mm brandpuntsafstand wordt het groothoek genoemd
Wat ik ervan begrijp is het een goedkoop alternatief voor een tilt-shift lens, waarmee je het scherptevlak kunt kantelen.quote:Op vrijdag 10 december 2010 21:04 schreef CecilBDemented het volgende:
wat is een lensbaby?
ik heb de site bekeken, maar snap nog niet helemaal wat het doet en kan :$
Lekker dicht erop momentjes van afstemmen, interactie met elkaar, dingen die je niet zo zien tijdens bijvoorbeeld het normale concert. Zorg ervoor dat je goed oplet welke kant ze staan, welke hand de gitaar is en hoe een artiest zijn microfoon vast houdt. Daaraan kan je positie bepalen.quote:Op donderdag 16 december 2010 01:16 schreef Daantke het volgende:
Heeft er nog iemand tips voor pre-concertfotografie? Vrijdag ga ik fotograferen bij een band, maar dan ook echt met alle voorbereidingen en interviews en soundcheck etc. erbij
dus tips voor bijvoorbeeld goede momenten waar je echt een foto van moet hebben, of foto's die je wel tijdens de soundcheck kunt maken maar niet tijdens het concert, dat soort zaken.
Wat mij betreft is dat wanneer een body niet meer voldoet voor jouw manier van fotograferen. Zo kan ik analoog niet overweg met bodies die niet volledig manueel kunnen werken en heb ik het liefst iets professioneels, zoals m'n Nikon F4. Digitaal maakt het me allemaal dan weer een stuk minder uit, zolang de body maar niet aanvoelt als goedkoop plastic en de standaard instellingen een beetje snel te manipuleren zijn.quote:Op woensdag 29 december 2010 16:23 schreef kanovinnie het volgende:
De grens van mijn camera.
Hoe weet ik wanneer ik tegen de grenzen van mijn camera aanloop? Ik heb nu een 400D die prima voldoet. Toen ik hem kocht was het advies, ga er lekker mee spelen, en tegen de tijd dat je tegen de grenzen aanloopt kan je gaan kijken voor een nieuwe.
Nu ben ik er lekker mee aan het spelen geweest, en dat doe ik nog steeds, maar ik vraag me toch af wat er in de fotografievolksmond wordt bedoelt met de grenzen van een body.
De grap is dat je het vanzelf wel merkt als je tegen de grens aanloopt of bent gelopen... Zolang je nog steeds naar de grens op zoek bent, is dat al een teken dat je met je huidige body nog prima vooruit kunt.quote:Op woensdag 29 december 2010 16:23 schreef kanovinnie het volgende:
De grens van mijn camera.
Hoe weet ik wanneer ik tegen de grenzen van mijn camera aanloop? Ik heb nu een 400D die prima voldoet. Toen ik hem kocht was het advies, ga er lekker mee spelen, en tegen de tijd dat je tegen de grenzen aanloopt kan je gaan kijken voor een nieuwe.
Nu ben ik er lekker mee aan het spelen geweest, en dat doe ik nog steeds, maar ik vraag me toch af wat er in de fotografievolksmond wordt bedoelt met de grenzen van een body.
Wat voor body heb jij dan?quote:Op woensdag 29 december 2010 17:12 schreef Omniej het volgende:
[..]
De grap is dat je het vanzelf wel merkt als je tegen de grens aanloopt of bent gelopen... Zolang je nog steeds naar de grens op zoek bent, is dat al een teken dat je met je huidige body nog prima vooruit kunt.
De grootste grens waar ik tegenaan gelopen ben is het beperkte ISO-bereik van m'n huidige body en de bar slechte ruisprestaties op de hogere ISO's. M'n body gaat tot 1600, maar eigenlijk ga ik i.v.m. de ruis al liever niet over de 400 heen, terwijl ik soms sta te fotograferen op plekken waar ik eigenlijk ISO3200/6400 nodig zou hebben.
Daarnaast ben ik me gaan storen aan de cropsensor, omdat de lenzen die ik wil gebruiken eigenlijk voor full frame zijn bedoeld en dus gewoon niet het ideale bereik opleveren op m'n huidige body. Die twee dingen, ook nog in combinatie met het feit dat ik mijn body iets te klein vind, zijn voor mij reden om te kijken naar nieuwe.
Maar dat verschilt natuurlijk per fotograaf. Iedereen stelt weer andere eisen, fotografeert in andere situaties, etc. Zolang je huidige camera prima voldoet mag je je gelukkig prijzen denk ik, dat scheelt een hoop geld.
Hmm. daar heb je gelijk in. Dan maar eens volgend jaar mijn geld aan verspillenquote:Op woensdag 29 december 2010 17:36 schreef bl0emetjE het volgende:
Over de flitser: Ik had eerst ongeveer dezelfde flitser, deze kon wel op mijn 400d, maar je kunt er alleen 'handmatig' mee werken. Hij flitst wel automatisch als je afdrukt, maar de instellingen kun je alleen handmatig doen (ook op de camera zelf). De flitser heeft maar beperkte mogelijkheden.
Verder hoorde ik ook dat sommige oude flitsers je camera perongeluk kapot kunnen maken. Er komt dan bijv kortsluiting. Dit heb ik gelukkig niet gehad, maar ik heb sinds enkele maanden toch een canon flitser gekocht, Canon Speedlite 430EX II. En er gaat echt een wereld voor mij open!
De flitser kan helemaal samenwerken met de body en je kunt de instellingen handmatig tweaken bijvoorbeeld. Maar je kunt er ook voor kiezen om de flitser helemaal handmatig te doen. Verder kan de flitser veel meer, qua sterkte van het licht, afstand e.d.
Dus als je een klein beetje geld hebt gespaard, dan raad ik je zeker aan om zo'n speedlight dingetje te kopen! Geen risico dat je camera perongeluk beschadigd/kapot raakt en je kunt er veel meer mee doen.
Richtgetal op wiki: http://nl.wikipedia.org/wiki/Richtgetalquote:Op woensdag 29 december 2010 17:48 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Hmm. daar heb je gelijk in. Dan maar eens volgend jaar mijn geld aan verspillen
Hij heeft een richtgetal van 43, waar staat dat voor? En het zoomen, hoe werkt dat? Dat moet je dan nog handmatig instellen?
Ik heb een 450D, en waarom maakt die crop niet uit? 1,6x crop lijkt me toch geen al te subtiel verschil... M'n 24-105 vind ik bijvoorbeeld fantastisch, maar ik zou hem vanwege het bereik tien keer liever op een full frame gebruiken dan op mijn huidige crop.quote:Op woensdag 29 december 2010 17:24 schreef kanovinnie het volgende:
Wat voor body heb jij dan?
En het feit dat het een crop is maakt eigenlijk niet heel veel uit toch? Afgezien van het feit dat al je lenzen meer "inzoomen" dan op een FF.
Omdat je 24-105 dan eigenlijk een 38-168 mm wordt als je het zou vergelijken met FF?quote:Op woensdag 29 december 2010 21:01 schreef Omniej het volgende:
[..]
Ik heb een 450D, en waarom maakt die crop niet uit? 1,6x crop lijkt me toch geen al te subtiel verschil... M'n 24-105 vind ik bijvoorbeeld fantastisch, maar ik zou hem vanwege het bereik tien keer liever op een full frame gebruiken dan op mijn huidige crop.En dat geldt voor meer objectieven.
Is niet zo te zeggen... Alle merken hebben goede en slechte lenzen - dat uitpuzzelen is vooral een kwestie van reviews lezen.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 12:00 schreef Elco1985 het volgende:
welke van de drie merken heeft qua prijs - kwaliteit de beste lenzen
50mm F/1.8 is echt een must have als je deze nog niet hebt. Super lens voor zijn prijs en lichtgevoelig.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 12:34 schreef Premium_Quality het volgende:
Ik heb een Canon 1000D met een 18-55mm f3.5-5.6 kitlens. Ik merk dat het moeilijk is om goed belichte of scherpe foto's te krijgen met de hand in het donker (en binnen). Welke lens zou ik beter in de nabije toekomst kunnen kopen? (of heb je een andere suggestie) Ik vraag me vooral af hoe goed IS is in vergelijking met een groter diafragma. Verder heb ik weinig te besteden.
Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS
Lijkt precies dezelfde lens te zijn maar dan met IS
+/- ¤70
of
Canon EF 50mm f/1.8 II
Groter diafragma, betere kwaliteit?, geen IS, kan maar 1 zoomniveau, handig voor portretten?
+/- ¤100
Ik heb er meerdere malen besteld en ben tot nu toe dik tevreden. Prettige site, snelle leveringen, verzonden spullen waren goed ingepakt... Gewoon zoals het hoort dus.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 12:20 schreef Elco1985 het volgende:
iemand ervaringen met cameraNU.nl? het lijkt me een professionele winkel die hier zeker verder kan helpen of zijn ze niet zo professioneel als ze zeggen?
Waar heb je die met IS voor 70 euro gevonden? Ik dacht dat ze duurder waren!quote:Op dinsdag 4 januari 2011 12:34 schreef Premium_Quality het volgende:
Ik heb een Canon 1000D met een 18-55mm f3.5-5.6 kitlens. Ik merk dat het moeilijk is om goed belichte of scherpe foto's te krijgen met de hand in het donker (en binnen). Welke lens zou ik beter in de nabije toekomst kunnen kopen? (of heb je een andere suggestie) Ik vraag me vooral af hoe goed IS is in vergelijking met een groter diafragma. Verder heb ik weinig te besteden.
Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS
Lijkt precies dezelfde lens te zijn maar dan met IS
+/- ¤70
of
Canon EF 50mm f/1.8 II
Groter diafragma, betere kwaliteit?, geen IS, kan maar 1 zoomniveau, handig voor portretten?
+/- ¤100
Nee hoor.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 13:13 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Waar heb je die met IS voor 70 euro gevonden? Ik dacht dat ze duurder waren!
Opzich wel interesant om te kijken of ik die 18-55 voor een paar tientjes kan verpatsen. Leg ik een beetje bij en heb ik ISquote:Op dinsdag 4 januari 2011 13:23 schreef Omniej het volgende:
[..]
Nee hoor.
Edit: Maar de keuze mag duidelijk zijn natuurlijk. Van de 18-55 naar de 18-55 IS is nauwelijks een upgrade. De IS-variant is wel een stuk beter, maar ook weer geen '70 euro beter'... Dan heb je met de 50/1.8 veel meer waar voor je geld.
Ogh gewoon een vaste hand trainen johquote:Op dinsdag 4 januari 2011 13:27 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Opzich wel interesant om te kijken of ik die 18-55 voor een paar tientjes kan verpatsen. Leg ik een beetje bij en heb ik IS![]()
Kan ik kijken hoeveel IS scheelt met het aantal stops enzo
Burst dus? Dan staat mijn pc in notime volquote:Op dinsdag 4 januari 2011 13:34 schreef lkb9000 het volgende:
[..]
Ogh gewoon een vaste hand trainen joh
Wat ook een handige tip is is om je camera op [ afbeelding ] te zetten, en de knop inhouden om zo'n 3 foto's te maken. Bij de 2e en 3e foto heb je dan al minder beweging van de camera
Ja dat woord was ik even kwijtquote:Op dinsdag 4 januari 2011 13:36 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Burst dus? Dan staat mijn pc in notime vol
Ik vind het persoonlijk een beetje een gehyped lensjequote:Op dinsdag 4 januari 2011 13:12 schreef lkb9000 het volgende:
50mm f1.8 is echt een must must must must have inderdaad! Plastic Fantastic!
De beeldhoek is inderdaad vaak onhandig, maar vanwege het lage diafragma vind ik hem toch ideaal.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 14:07 schreef Uncle het volgende:
[..]
Ik vind het persoonlijk een beetje een gehyped lensje![]()
Iedereen roept dat ze geweldig zijn, maar misschien zegt iedereen dat wel omdat iedereen zegt dat ze geweldig (moeten)zijn. Op FF kan ik me er misschien wel in vinden, maar op DX blijf ik het een ongemakkelijke beeldhoek vinden door de cropfactor. Oke, de scherpte en lichtsterkte voor die prijs is prima, maar ik lees vaak genoeg dat aan beginners met een DX cam een 50mm geadviseerd wordt en dat blijf ik altijd maar een beetje raar vinden.
Overigens was op het NCN forum onlangs een topic over de lens die altijd in je tas zit maar welke je het minste gebruikt... en daar kwam de 50mm wel opvallend vaak voorbijIk heb er zelf ook eentje trouwens, vooral gekocht omdat iedereen riep dat ie zo geweldig was, gebruik hem bijna nooit, incidenteel voor de krappe DOF en omgekeerd voor macro.
maar das mijn bescheiden mening
Moet je een Nikon kopen, die heeft een crop van 1,5quote:Op dinsdag 4 januari 2011 14:32 schreef Omniej het volgende:
Ikzelf heb hem nooit gehad, inderdaad omdat ik 50x1,6 te lang vind, maar niet iedereen is bereid om meteen een paarhonderd euro extra bij te leggen voor het dichtstbijzijnde alternatief.
Het staat bij de maat van de rollen: 135cmquote:Op dinsdag 4 januari 2011 19:34 schreef xjoyce het volgende:
Ik ben aan het kijken voor een achtergrond maar ik kan heel moeilijk inschatten hoeveel personen ik met bijvoorbeeld deze: http://www.cameranu.nl/ar(...)l_zwart_296813_.html achtergrond tegelijkertijd kan fotograferen.
Ook kan ik niet vinden hoe breed hij is ;p
is nogsteeds te langquote:Op dinsdag 4 januari 2011 14:41 schreef infp2009 het volgende:
[..]
Moet je een Nikon kopen, die heeft een crop van 1,5
quote:Op donderdag 6 januari 2011 10:58 schreef pascoa het volgende:
[quote]Ik ben een absolute beginner die niet heel veel gevoel voor fotografie heeft van nature. Echter, ik wil graag leren en denk dat het een leuke hobby kan worden. Voorlopig heb ik nog geen DSLR en eerlijk gezegd wil ik daar ook even mee wachten totdat ik echt kan fotograferen en ook snap wat ik wil/doe. Ik wil met name straatlandschappen (heten die zo) en binnen in huizen en kroegen etc. fotograferen (het dagelijkse leven).
Een camera is altijd beter dan geen cameraquote:Van wat ik heb begrepen zijn compactcamera's hier niet heel goed voor (zeker voor binnen)
Veel foto's bekijken, veel foto's maken. Dingen proberen welke je gezien hebtquote:. Voor mijn gevoel moet ik echter eerst eens een cursus doen om hier meer over te leren, maar als ik zoek of cursussen of online helpmateriaal kan ik niet al te veel vinden. Wat zou een goed startpunt zijn?
Ik ook wel, maar de enige oplossing is het gewoon te doenquote:Ook vraag ik me af hoe jullie straatfotografie doen ivm privacy. Ik voel me altijd een beetje een voyeur als ik mijn camera te voorschijn tover. Hoe lossen jullie dit op om zonder ingestudeerde plaatjes te krijgen?
vragen kan geen kwaad, helemaal niet als je de moeite neemt om je vraag een beetje uitwerktquote:Ik hoop dat ik niet al te veel kritiek krijg voor deze vraag. Ik weet dat het vaag is en heb wel iets gevonden met de zoekfunctie, maar niet veel specifieks op het gebied van techniek.
Je kunt hier ook even doorheen lezen. Het legt echt alleen de basics uit, maar daar wil je dan ook mee beginnen.quote:Op donderdag 6 januari 2011 10:58 schreef pascoa het volgende:
Ik ben een absolute beginner die niet heel veel gevoel voor fotografie heeft van nature. Echter, ik wil graag leren en denk dat het een leuke hobby kan worden. Voorlopig heb ik nog geen DSLR en eerlijk gezegd wil ik daar ook even mee wachten totdat ik echt kan fotograferen en ook snap wat ik wil/doe. Ik wil met name straatlandschappen (heten die zo) en binnen in huizen en kroegen etc. fotograferen (het dagelijkse leven).
Van wat ik heb begrepen zijn compactcamera's hier niet heel goed voor (zeker voor binnen). Voor mijn gevoel moet ik echter eerst eens een cursus doen om hier meer over te leren, maar als ik zoek of cursussen of online helpmateriaal kan ik niet al te veel vinden. Wat zou een goed startpunt zijn? Ook vraag ik me af hoe jullie straatfotografie doen ivm privacy. Ik voel me altijd een beetje een voyeur als ik mijn camera te voorschijn tover. Hoe lossen jullie dit op om zonder ingestudeerde plaatjes te krijgen?
Ik hoop dat ik niet al te veel kritiek krijg voor deze vraag. Ik weet dat het vaag is en heb wel iets gevonden met de zoekfunctie, maar niet veel specifieks op het gebied van techniek.
Echt fotograferen leer je sneller met een dslr dan met een compact. Natuurlijk kan je met een compact ook hele mooie foto's maken, maar met een dslr is de kans groter dat het lukt.quote:Op donderdag 6 januari 2011 10:58 schreef pascoa het volgende:
Ik ben een absolute beginner die niet heel veel gevoel voor fotografie heeft van nature. Echter, ik wil graag leren en denk dat het een leuke hobby kan worden. Voorlopig heb ik nog geen DSLR en eerlijk gezegd wil ik daar ook even mee wachten totdat ik echt kan fotograferen en ook snap wat ik wil/doe. Ik wil met name straatlandschappen (heten die zo) en binnen in huizen en kroegen etc. fotograferen (het dagelijkse leven).
Van wat ik heb begrepen zijn compactcamera's hier niet heel goed voor (zeker voor binnen). Voor mijn gevoel moet ik echter eerst eens een cursus doen om hier meer over te leren, maar als ik zoek of cursussen of online helpmateriaal kan ik niet al te veel vinden. Wat zou een goed startpunt zijn? Ook vraag ik me af hoe jullie straatfotografie doen ivm privacy. Ik voel me altijd een beetje een voyeur als ik mijn camera te voorschijn tover. Hoe lossen jullie dit op om zonder ingestudeerde plaatjes te krijgen?
Ik hoop dat ik niet al te veel kritiek krijg voor deze vraag. Ik weet dat het vaag is en heb wel iets gevonden met de zoekfunctie, maar niet veel specifieks op het gebied van techniek.
Zolang je geen foto's maakt van specifieke mensen, en niet te lang op mensen gericht staat met je camera moet het wel loslopenquote:Op donderdag 6 januari 2011 11:49 schreef Premium_Quality het volgende:
Ik ben ook een beginner en heb gewoon wat boeken gekocht en een DSLR en het gaat me best goed af al zeg ik het zelf. In het begin gebruikte ik de automatische functies; op die manier is een DSLR zo makkelijk als een compact, later leerde ik over de geavanceerde functies en ging ik steeds meer handmatig doen. Wat iemand boven me zei: veel foto's maken.
Mensen fotograferen heb ik ook nog moeite mee. Vooral in een niet-toeristische stad kunnen mensen je boos of vreemd aankijken. Maar in Amsterdam boeide niemand het.
Straat doe je niet meet een telequote:Op donderdag 6 januari 2011 11:15 schreef Azreal het volgende:
[..]
Je kunt [url=http://www.thetechlounge.com/article/287-1/Beginners-Guide-to-Manual-
Over straatfotografie: hier ben ik zelf ook nog niet aan begonnen, maar een telelens helpt ook.
Foto's maken doe je met een camera, pas wanneer je merkt dat die niet goed genoeg is moet je upgraden. DSLR is nergens voor nodig. Voor straat zou ik trouwens eerder kiezen voor een EVIL oplossing. Veel kleinere formfactor, zorgt ervoor dat je minder opvaltquote:Op donderdag 6 januari 2011 11:17 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Echt fotograferen leer je sneller met een dslr dan met een compact. Natuurlijk kan je met een compact ook hele mooie foto's maken, maar met een dslr is de kans groter dat het lukt.
Uiteindelijk moet je toch een dslr kopen. Dan kan je beter meteen 1tje aanschaffen dan blijven wachten.
Dat is inderdaad waar, maar hij heeft het over een dslr, niet over evil.quote:Op donderdag 6 januari 2011 12:44 schreef zquing het volgende:
[..]
Straat doe je niet meet een teleGewoon voor iemand staan en een foto maken
[..]
Foto's maken doe je met een camera, pas wanneer je merkt dat die niet goed genoeg is moet je upgraden. DSLR is nergens voor nodig. Voor straat zou ik trouwens eerder kiezen voor een EVIL oplossing. Veel kleinere formfactor, zorgt ervoor dat je minder opvalt
Ik geef alleen wat andere opties aan, een DSLR is niet het toppunt van fotografische apperatuurquote:Op donderdag 6 januari 2011 12:51 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Dat is inderdaad waar, maar hij heeft het over een dslr, niet over evil.
Dat hangt van het type foto dat je wilt maken af lijkt me. Als je iemands gezicht eruit wilt pikken kun je op full frame moeilijk met 50mm aankomen en tegelijkertijd nog hopen dat iemand je niet opmerkt.quote:Op donderdag 6 januari 2011 12:44 schreef zquing het volgende:
Straat doe je niet meet een teleGewoon voor iemand staan en een foto maken
qua schaamte begrijp ik 'tquote:Op donderdag 6 januari 2011 12:56 schreef Azreal het volgende:
[..]
Dat hangt van het type foto dat je wilt maken af lijkt me. Als je iemands gezicht eruit wilt pikken kun je op full frame moeilijk met 50mm aankomen en tegelijkertijd nog hopen dat iemand je niet opmerkt.
Maar ik bedoelde dat je met een telelens jezelf langzaam kunt laten wennen aan eventuele schaamte die erbij komt kijken omdat je jezelf een voyeur voelt. De kans dat je iemand moet confronteren over de foto's is immers een stukje kleiner.
Je bent meer een voyeur met een tele IMHOquote:Voyeurism (from the French voyeur, "one who looks") can take several forms, but its principal characteristic is that the voyeur does not normally relate directly with the subject of their interest, who is often unaware of being observed.
Dan kan je jezelf ook afvragen wanneer je een voyeur bent, of dat is als je een foto maakt van een groep mensen als onderwerp, of als je meer richting portretfotografie gaat.quote:Op donderdag 6 januari 2011 12:58 schreef zquing het volgende:
[..]
qua schaamte begrijp ik 't
alleen
[..]
Je bent meer een voyeur met een tele IMHO
Helemaal waar, maar je het tegelijkertijd ook minder kans op een confrontatie.quote:Op donderdag 6 januari 2011 12:58 schreef zquing het volgende:
Je bent meer een voyeur met een tele IMHO
Ik denk dat je sowieso een voyeur bent als je foto's maakt zonder toestemming en/of interactie met de mensen op de foto. Aan de andere kant geeft die interactie weer heel andere foto's, dus het is maar net wat je wilt vangen.quote:Op donderdag 6 januari 2011 13:03 schreef kanovinnie het volgende:
Dan kan je jezelf ook afvragen wanneer je een voyeur bent, of dat is als je een foto maakt van een groep mensen als onderwerp, of als je meer richting portretfotografie gaat.
Je krijgt een bepaald soort 'look' waar je van moet houden. Het standpunt is lager dan normaal, wat dit soort foto's wel iets interessants meegeeft. Als je een wijde lens neemt, een beetje kan inschatten waar je op richt, en van te voren je camera goed instelt (MF op hyperfocaal, hoge sluitertijd, f5.6~f8, hoge ISO) dan kun je er nog wel leuke foto's mee maken.quote:Op donderdag 6 januari 2011 13:10 schreef Azreal het volgende:
Overigens heb ik ook wel gehoord dat je gewoon je camera om je nek kunt hangen en dan met een draadontspanner de foto's knipt. Ik snap niet hoe je daar ooit mooie foto's mee kunt maken.
Hoezo zou f/1 dat betekenen? Er zijn ook F0.7 lenzen. Fgetal is niets meer dan lenslengte/doorsnede diafragmaquote:Op donderdag 6 januari 2011 22:48 schreef Neo-Mullen het volgende:
Vandaag een leuke hersenkraker gevonden op het werk
Een lens met een lichtsterkte van f/1 wil zeggen dat de lens al het licht doorlaat dat er is.
Hoe kan het dan dat er een lens is met f/0,95?
Mij is altijd verteld dat een f-waarde van 1.0 wilt zeggen dat al het licht wordt doorgelaten wat er is, zonder enige belemmering van diafragma enz.quote:Op donderdag 6 januari 2011 22:52 schreef zquing het volgende:
[..]
Hoezo zou f/1 dat betekenen? Er zijn ook F0.7 lenzen. Fgetal is niets meer dan lenslengte/doorsnede diafragma
dan is dat je altijd verkeerd verteldquote:Op donderdag 6 januari 2011 23:01 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Mij is altijd verteld dat een f-waarde van 1.0 wilt zeggen dat al het licht wordt doorgelaten wat er is, zonder enige belemmering van diafragma enz.
Zal het morgen nog eens in de groep gooien
Collega zei dat een licht sterkte van f/1,8 betekent dat 1/1,8e van het licht wordt doorgelaten.quote:Op donderdag 6 januari 2011 23:10 schreef zquing het volgende:
[..]
dan is dat je altijd verkeerd verteld
Met de lenslengte de brandpuntsafstand.quote:Op donderdag 6 januari 2011 22:52 schreef zquing het volgende:
Fgetal is niets meer dan lenslengte/doorsnede diafragma
Ah, dat woord zocht ik inderdaadquote:Op donderdag 6 januari 2011 23:21 schreef Azreal het volgende:
[..]
Met de lenslengte de brandpuntsafstand.
het zit optisch allemaal zeer complex in elkaar, het maximale oppervlak blijft natuurlijk altijd gelijk, maar relatief veranderd het wel. Als je door je lens kijkt en zoomt dan zie je het de maximale grootte veranderen. Hoe het allemaal precies werkt weet ik nietquote:Op vrijdag 7 januari 2011 09:19 schreef Xcalibur het volgende:
Hoe werkt dat met een zoomlens met vast F getal dan?
Wordt het diafragma dan groter op het moment dat je inzoomt?
Maar daar voeg ik meteen aan toe dat de definitie van test/showcase een eeuwig punt van discussie is hier in FOT... Hoe dan ook kun je denk ik als richtlijn aanhouden dat van een showcase een wat hoger niveau verwacht wordt dan van een testcase.quote:In FOT zie je [showcase] en [testcase]-tagjes langskomen.
[Showcases] Dit zijn topics waarin men een beoordeling van zijn foto's vraagt.
[Testcases] Dit zijn topics waarbij het foto's betreft waar de maker nog niet helemaal zeker van is.
Als je een dergelijk topic opent, let even op het aantal foto's (het liefst 2-10) en nummer je foto's. Dit is bij het bespreken van je foto's handiger. Zet in de topictitel [showcase] of [testcase] (met daarachter het onderwerp of titel van de serie).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |