abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 6 januari 2011 @ 12:51:50 #76
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_90926879
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 12:44 schreef zquing het volgende:

[..]

Straat doe je niet meet een tele :{w Gewoon voor iemand staan en een foto maken

[..]

Foto's maken doe je met een camera, pas wanneer je merkt dat die niet goed genoeg is moet je upgraden. DSLR is nergens voor nodig. Voor straat zou ik trouwens eerder kiezen voor een EVIL oplossing. Veel kleinere formfactor, zorgt ervoor dat je minder opvalt
Dat is inderdaad waar, maar hij heeft het over een dslr, niet over evil.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_90926967
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 12:51 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Dat is inderdaad waar, maar hij heeft het over een dslr, niet over evil.
Ik geef alleen wat andere opties aan, een DSLR is niet het toppunt van fotografische apperatuur
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_90927076
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 12:44 schreef zquing het volgende:
Straat doe je niet meet een tele :{w Gewoon voor iemand staan en een foto maken
Dat hangt van het type foto dat je wilt maken af lijkt me. Als je iemands gezicht eruit wilt pikken kun je op full frame moeilijk met 50mm aankomen en tegelijkertijd nog hopen dat iemand je niet opmerkt.

Maar ik bedoelde dat je met een telelens jezelf langzaam kunt laten wennen aan eventuele schaamte die erbij komt kijken omdat je jezelf een voyeur voelt. De kans dat je iemand moet confronteren over de foto's is immers een stukje kleiner.
pi_90927162
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 12:56 schreef Azreal het volgende:

[..]

Dat hangt van het type foto dat je wilt maken af lijkt me. Als je iemands gezicht eruit wilt pikken kun je op full frame moeilijk met 50mm aankomen en tegelijkertijd nog hopen dat iemand je niet opmerkt.

Maar ik bedoelde dat je met een telelens jezelf langzaam kunt laten wennen aan eventuele schaamte die erbij komt kijken omdat je jezelf een voyeur voelt. De kans dat je iemand moet confronteren over de foto's is immers een stukje kleiner.
qua schaamte begrijp ik 't

alleen
quote:
Voyeurism (from the French voyeur, "one who looks") can take several forms, but its principal characteristic is that the voyeur does not normally relate directly with the subject of their interest, who is often unaware of being observed.
Je bent meer een voyeur met een tele IMHO
  donderdag 6 januari 2011 @ 13:03:01 #80
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_90927397
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 12:58 schreef zquing het volgende:

[..]

qua schaamte begrijp ik 't

alleen

[..]

Dan kan je jezelf ook afvragen wanneer je een voyeur bent, of dat is als je een foto maakt van een groep mensen als onderwerp, of als je meer richting portretfotografie gaat.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_90927753
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 12:58 schreef zquing het volgende:
Helemaal waar, maar je het tegelijkertijd ook minder kans op een confrontatie.

Overigens heb ik ook wel gehoord dat je gewoon je camera om je nek kunt hangen en dan met een draadontspanner de foto's knipt. Ik snap niet hoe je daar ooit mooie foto's mee kunt maken.

quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 13:03 schreef kanovinnie het volgende:
Dan kan je jezelf ook afvragen wanneer je een voyeur bent, of dat is als je een foto maakt van een groep mensen als onderwerp, of als je meer richting portretfotografie gaat.
Ik denk dat je sowieso een voyeur bent als je foto's maakt zonder toestemming en/of interactie met de mensen op de foto. Aan de andere kant geeft die interactie weer heel andere foto's, dus het is maar net wat je wilt vangen.
  donderdag 6 januari 2011 @ 13:19:22 #82
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_90928157
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 13:10 schreef Azreal het volgende:
Overigens heb ik ook wel gehoord dat je gewoon je camera om je nek kunt hangen en dan met een draadontspanner de foto's knipt. Ik snap niet hoe je daar ooit mooie foto's mee kunt maken.
Je krijgt een bepaald soort 'look' waar je van moet houden. Het standpunt is lager dan normaal, wat dit soort foto's wel iets interessants meegeeft. Als je een wijde lens neemt, een beetje kan inschatten waar je op richt, en van te voren je camera goed instelt (MF op hyperfocaal, hoge sluitertijd, f5.6~f8, hoge ISO) dan kun je er nog wel leuke foto's mee maken.

f6.7, 1/250, ISO100, 15mm (APS-C)
  donderdag 6 januari 2011 @ 13:22:51 #83
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_90928291
f13, 1/180, ISO200, 21mm (APS-C)
pi_90930458
Straatfotografie met tele geeft juist veel meer reden tot conflict. bij straatfotografie met een semi-groothoek merk je veel sneller of je onderwerp op de foto wil of niet. Je onderwerp merkt in ieder geval na de foto dat ie gefotografeerd is en kan je gewoon zeggen of ie er van gediend is of niet. Gebruik je een telelens dan sluit je dat stukje communicatie uit.
Je moet leren onopvallend aanwezig te zijn. Dan kun je prima natuurlijke foto's maken met een 28mm prime op je DSLR.
pi_90931871
Straatfotografie met een flinke telelens is gewoon een wat 'veiligere' vorm van straatfotografie, domweg omdat je afstand kunt houden en dus een beetje in je eigen comfortzone blijft. Maar dat soort candid shots vind ik zelden interessant eigenlijk.

Vrijwel alle goede straatfoto's die ik heb gezien, zijn met een veel wijdere lens genomen, grofweg 30-50mm of zo. Maar ja, dat betekent inderdaad wel dat je vaker de confrontatie aan zult moeten gaan (al is dat eigenlijk ook wel zo netjes natuurlijk, omdat je dan weet of de geportretteerde ervan gediend is), óf je dus de kunst van het onzichtbaar zijn moet beheersen ja. :P

Ik waag me er nog niet aan in ieder geval, althans niet in Nederland.
  donderdag 6 januari 2011 @ 18:58:55 #86
25878 MOD
Hee!! Bob is aan het kotsen!!
pi_90944111
Hallo!

Ik heb ooit een oude camera van mijn oom ge-erft, soort van.. Een Pentax P50 SLR met een aantal lenzen.

Ik wil er graag een fisheye op hebben, dus ik dacht aan een adapter, of een vaste lens.

Nou heb ik deze gevonden, SMC A 16/2.8 Fisheye (link) Maar ja, dat ding is nergens te koop (waar ik gezocht heb) maar ook van het merk Pentax zelf.

Hoe kan ik zien welke lenzen geschikt zijn voor mijn camera?

Ik heb nu een Tokina AT-X 28-50 er op zitten met een dia van 62mm dus wellicht kan daar een converter op, maar die zijn nieuw ook keihard duur.

Iemand die voor mij een tip kan geven?
Met het zelfde gemak, woon je in de afvalbak!
pi_90945514
Pentax gebruikt het K-bajonet. Een bajonet dat door veel fabrikanten gebruikt is. Dat maakt je zoeken makkelijker. Een fisheyeadapter zou ik niet doen, die is vaak slecht van kwaliteit. Een echte fisheye voor Pentax zal al snel 100-150 Euro kosten (zeer goede 2e hands), of iets meer nieuw. Je kunt bijvoorbeeld uitkijken naar de Zenitar (de K-versie) of als nieuw naar de Samyang.
Welke andere lenzen heb je voor je Pentax?
  donderdag 6 januari 2011 @ 20:40:33 #88
25878 MOD
Hee!! Bob is aan het kotsen!!
pi_90949203
Ik heb
Tokina AT-X 28-50mm 1:3.5-4.5 ø62 (link)
SMC PENTAX-A 1:1.7 50mm (link)
SMC PENTAX-M 1:4 200mm (link)

Ik heb net nog eff gezocht en een nieuwe lens kost idd 150-200 euro. Dan zou een adapter voor een paar tientjes niet veel uitmaken als het dan wat slechtere kwali is. Als ik er een leuk effect uit kan halen, kan ik later nog overstappen naar een goede fisheye.

Bedankt voor de info though, k ga nog even verder speuren!
Met het zelfde gemak, woon je in de afvalbak!
pi_90949250
De twee primes zijn mooi, een goede basis voor een leuke collectie waarmee je ook digitaal verder kan.
pi_90956560
Vandaag een leuke hersenkraker gevonden op het werk :D
Een lens met een lichtsterkte van f/1 wil zeggen dat de lens al het licht doorlaat dat er is.

Hoe kan het dan dat er een lens is met f/0,95?
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_90956805
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 22:48 schreef Neo-Mullen het volgende:
Vandaag een leuke hersenkraker gevonden op het werk :D
Een lens met een lichtsterkte van f/1 wil zeggen dat de lens al het licht doorlaat dat er is.

Hoe kan het dan dat er een lens is met f/0,95?
Hoezo zou f/1 dat betekenen? Er zijn ook F0.7 lenzen. Fgetal is niets meer dan lenslengte/doorsnede diafragma
pi_90957318
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 22:52 schreef zquing het volgende:

[..]

Hoezo zou f/1 dat betekenen? Er zijn ook F0.7 lenzen. Fgetal is niets meer dan lenslengte/doorsnede diafragma
Mij is altijd verteld dat een f-waarde van 1.0 wilt zeggen dat al het licht wordt doorgelaten wat er is, zonder enige belemmering van diafragma enz.
Zal het morgen nog eens in de groep gooien ;)
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_90957791
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 23:01 schreef Neo-Mullen het volgende:

[..]

Mij is altijd verteld dat een f-waarde van 1.0 wilt zeggen dat al het licht wordt doorgelaten wat er is, zonder enige belemmering van diafragma enz.
Zal het morgen nog eens in de groep gooien ;)
dan is dat je altijd verkeerd verteld :P
pi_90958244
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 23:10 schreef zquing het volgende:

[..]

dan is dat je altijd verkeerd verteld :P
Collega zei dat een licht sterkte van f/1,8 betekent dat 1/1,8e van het licht wordt doorgelaten.

Maar als jij beweert dat dat niet zo is, hoe moet ik dat getal dan lezen? waar komt dat getal vandaan?
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_90958354
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 22:52 schreef zquing het volgende:
Fgetal is niets meer dan lenslengte/doorsnede diafragma
Met de lenslengte de brandpuntsafstand.
pi_90959515
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 23:21 schreef Azreal het volgende:

[..]

Met de lenslengte de brandpuntsafstand.
Ah, dat woord zocht ik inderdaad
pi_90965592
Hoe werkt dat met een zoomlens met vast F getal dan?
Wordt het diafragma dan groter op het moment dat je inzoomt? :@
  vrijdag 7 januari 2011 @ 09:26:23 #98
122997 zquing
Drama Junk
pi_90965751
quote:
Op vrijdag 7 januari 2011 09:19 schreef Xcalibur het volgende:
Hoe werkt dat met een zoomlens met vast F getal dan?
Wordt het diafragma dan groter op het moment dat je inzoomt? :@
het zit optisch allemaal zeer complex in elkaar, het maximale oppervlak blijft natuurlijk altijd gelijk, maar relatief veranderd het wel. Als je door je lens kijkt en zoomt dan zie je het de maximale grootte veranderen. Hoe het allemaal precies werkt weet ik niet
pi_90978136
misschien een hele amateuristische vraag, maar ik zie een topic, showcase en daarin wordt ook nog gesproken over testcase.

wat is een testcase en wat is een showcase, wat houdt het in?
pi_90979613
Uit de FAQ:

quote:
In FOT zie je [showcase] en [testcase]-tagjes langskomen.
[Showcases] Dit zijn topics waarin men een beoordeling van zijn foto's vraagt.
[Testcases] Dit zijn topics waarbij het foto's betreft waar de maker nog niet helemaal zeker van is.
Als je een dergelijk topic opent, let even op het aantal foto's (het liefst 2-10) en nummer je foto's. Dit is bij het bespreken van je foto's handiger. Zet in de topictitel [showcase] of [testcase] (met daarachter het onderwerp of titel van de serie).
Maar daar voeg ik meteen aan toe dat de definitie van test/showcase een eeuwig punt van discussie is hier in FOT... Hoe dan ook kun je denk ik als richtlijn aanhouden dat van een showcase een wat hoger niveau verwacht wordt dan van een testcase.

Persoonlijk vind ik dat een showcase is voor foto's die 'af' (klaar) zijn en waar je niets meer aan kunt of wilt doen, die je wilt laten zien en waarvoor je een beoordeling wenst. Een testcase zie ik als een serie foto's die nog voor verbetering vatbaar is, of die je zelfs nog opnieuw zou kunnen maken.

Anderen denken daar weer anders over. :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')