Dat is inderdaad waar, maar hij heeft het over een dslr, niet over evil.quote:Op donderdag 6 januari 2011 12:44 schreef zquing het volgende:
[..]
Straat doe je niet meet een teleGewoon voor iemand staan en een foto maken
[..]
Foto's maken doe je met een camera, pas wanneer je merkt dat die niet goed genoeg is moet je upgraden. DSLR is nergens voor nodig. Voor straat zou ik trouwens eerder kiezen voor een EVIL oplossing. Veel kleinere formfactor, zorgt ervoor dat je minder opvalt
Ik geef alleen wat andere opties aan, een DSLR is niet het toppunt van fotografische apperatuurquote:Op donderdag 6 januari 2011 12:51 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Dat is inderdaad waar, maar hij heeft het over een dslr, niet over evil.
Dat hangt van het type foto dat je wilt maken af lijkt me. Als je iemands gezicht eruit wilt pikken kun je op full frame moeilijk met 50mm aankomen en tegelijkertijd nog hopen dat iemand je niet opmerkt.quote:Op donderdag 6 januari 2011 12:44 schreef zquing het volgende:
Straat doe je niet meet een teleGewoon voor iemand staan en een foto maken
qua schaamte begrijp ik 'tquote:Op donderdag 6 januari 2011 12:56 schreef Azreal het volgende:
[..]
Dat hangt van het type foto dat je wilt maken af lijkt me. Als je iemands gezicht eruit wilt pikken kun je op full frame moeilijk met 50mm aankomen en tegelijkertijd nog hopen dat iemand je niet opmerkt.
Maar ik bedoelde dat je met een telelens jezelf langzaam kunt laten wennen aan eventuele schaamte die erbij komt kijken omdat je jezelf een voyeur voelt. De kans dat je iemand moet confronteren over de foto's is immers een stukje kleiner.
Je bent meer een voyeur met een tele IMHOquote:Voyeurism (from the French voyeur, "one who looks") can take several forms, but its principal characteristic is that the voyeur does not normally relate directly with the subject of their interest, who is often unaware of being observed.
Dan kan je jezelf ook afvragen wanneer je een voyeur bent, of dat is als je een foto maakt van een groep mensen als onderwerp, of als je meer richting portretfotografie gaat.quote:Op donderdag 6 januari 2011 12:58 schreef zquing het volgende:
[..]
qua schaamte begrijp ik 't
alleen
[..]
Je bent meer een voyeur met een tele IMHO
Helemaal waar, maar je het tegelijkertijd ook minder kans op een confrontatie.quote:Op donderdag 6 januari 2011 12:58 schreef zquing het volgende:
Je bent meer een voyeur met een tele IMHO
Ik denk dat je sowieso een voyeur bent als je foto's maakt zonder toestemming en/of interactie met de mensen op de foto. Aan de andere kant geeft die interactie weer heel andere foto's, dus het is maar net wat je wilt vangen.quote:Op donderdag 6 januari 2011 13:03 schreef kanovinnie het volgende:
Dan kan je jezelf ook afvragen wanneer je een voyeur bent, of dat is als je een foto maakt van een groep mensen als onderwerp, of als je meer richting portretfotografie gaat.
Je krijgt een bepaald soort 'look' waar je van moet houden. Het standpunt is lager dan normaal, wat dit soort foto's wel iets interessants meegeeft. Als je een wijde lens neemt, een beetje kan inschatten waar je op richt, en van te voren je camera goed instelt (MF op hyperfocaal, hoge sluitertijd, f5.6~f8, hoge ISO) dan kun je er nog wel leuke foto's mee maken.quote:Op donderdag 6 januari 2011 13:10 schreef Azreal het volgende:
Overigens heb ik ook wel gehoord dat je gewoon je camera om je nek kunt hangen en dan met een draadontspanner de foto's knipt. Ik snap niet hoe je daar ooit mooie foto's mee kunt maken.
Hoezo zou f/1 dat betekenen? Er zijn ook F0.7 lenzen. Fgetal is niets meer dan lenslengte/doorsnede diafragmaquote:Op donderdag 6 januari 2011 22:48 schreef Neo-Mullen het volgende:
Vandaag een leuke hersenkraker gevonden op het werk
Een lens met een lichtsterkte van f/1 wil zeggen dat de lens al het licht doorlaat dat er is.
Hoe kan het dan dat er een lens is met f/0,95?
Mij is altijd verteld dat een f-waarde van 1.0 wilt zeggen dat al het licht wordt doorgelaten wat er is, zonder enige belemmering van diafragma enz.quote:Op donderdag 6 januari 2011 22:52 schreef zquing het volgende:
[..]
Hoezo zou f/1 dat betekenen? Er zijn ook F0.7 lenzen. Fgetal is niets meer dan lenslengte/doorsnede diafragma
dan is dat je altijd verkeerd verteldquote:Op donderdag 6 januari 2011 23:01 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Mij is altijd verteld dat een f-waarde van 1.0 wilt zeggen dat al het licht wordt doorgelaten wat er is, zonder enige belemmering van diafragma enz.
Zal het morgen nog eens in de groep gooien
Collega zei dat een licht sterkte van f/1,8 betekent dat 1/1,8e van het licht wordt doorgelaten.quote:Op donderdag 6 januari 2011 23:10 schreef zquing het volgende:
[..]
dan is dat je altijd verkeerd verteld
Met de lenslengte de brandpuntsafstand.quote:Op donderdag 6 januari 2011 22:52 schreef zquing het volgende:
Fgetal is niets meer dan lenslengte/doorsnede diafragma
Ah, dat woord zocht ik inderdaadquote:Op donderdag 6 januari 2011 23:21 schreef Azreal het volgende:
[..]
Met de lenslengte de brandpuntsafstand.
het zit optisch allemaal zeer complex in elkaar, het maximale oppervlak blijft natuurlijk altijd gelijk, maar relatief veranderd het wel. Als je door je lens kijkt en zoomt dan zie je het de maximale grootte veranderen. Hoe het allemaal precies werkt weet ik nietquote:Op vrijdag 7 januari 2011 09:19 schreef Xcalibur het volgende:
Hoe werkt dat met een zoomlens met vast F getal dan?
Wordt het diafragma dan groter op het moment dat je inzoomt?
Maar daar voeg ik meteen aan toe dat de definitie van test/showcase een eeuwig punt van discussie is hier in FOT... Hoe dan ook kun je denk ik als richtlijn aanhouden dat van een showcase een wat hoger niveau verwacht wordt dan van een testcase.quote:In FOT zie je [showcase] en [testcase]-tagjes langskomen.
[Showcases] Dit zijn topics waarin men een beoordeling van zijn foto's vraagt.
[Testcases] Dit zijn topics waarbij het foto's betreft waar de maker nog niet helemaal zeker van is.
Als je een dergelijk topic opent, let even op het aantal foto's (het liefst 2-10) en nummer je foto's. Dit is bij het bespreken van je foto's handiger. Zet in de topictitel [showcase] of [testcase] (met daarachter het onderwerp of titel van de serie).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |