Ik ga dit eens proberen. Moet dat ook nog met bepaalde instellingen of is het gewoon elke manier goed?quote:Op woensdag 29 juni 2011 01:36 schreef Omniej het volgende:
Druppels lijkt me sterk... Dit lijken meer op van die hot pixels.
Probeer anders even een foto te maken met je lensdop erop en je zoeker afgedekt. Zitten die pixels er dan nog steeds? In principe heeft elke camera dit wel, maar normaal gesproken worden dat soort pixels automatisch wel weggepoetst...
Dacht overigens ook dat het erger wordt wanneer je langere sluitertijden gebruikt.
Ik meen 8 euro/maand o.i.d., maar het valt een beetje in het niet bij m'n autoverzekering dus ik let er niet echt op.quote:Op woensdag 29 juni 2011 06:00 schreef kanovinnie het volgende:
Bedankt! Wat betaal je ongeveer voor je verzekering?
ISO laag zetten en dan in aperture mode. dan pakt hij er zelf wel een lange sluitertijd bij.quote:Op woensdag 29 juni 2011 18:48 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Ik ga dit eens proberen. Moet dat ook nog met bepaalde instellingen of is het gewoon elke manier goed?
Waarom zou je eigenlijk flitsen? Kun je hier niet continu belichten? Da's iets dat ik nooit helemaal heb begrepen.quote:Op woensdag 29 juni 2011 17:57 schreef kanovinnie het volgende:
Aan de schaduw te zien is hij van links boven belicht. Ik denk dat de flitser half achter een obstakel zat waardoor er een zware schaduw ontstaat. En dat die vervolgens is versterkt in photoshop.
Omdat een snellere sluitertijd toch voor scherpere beelden zorgt. Als je statief een beetje beweegt, of de tafel waar het object op staat een beetje beweegt zie je dat toch terug.quote:Op donderdag 30 juni 2011 10:48 schreef TripleM het volgende:
[..]
Waarom zou je eigenlijk flitsen? Kun je hier niet continu belichten? Da's iets dat ik nooit helemaal heb begrepen.
Dat en het feit dat continu licht meestal (tenzij je een continu-licht speciaal voor fotografie of bouwlamp gebruikt) een kleurtje heeft, wat de kleuren in je foto beinvloedt. Met een flits heb je daar zelf meer controle op.quote:Op donderdag 30 juni 2011 12:20 schreef kanovinnie het volgende:
Omdat een snellere sluitertijd toch voor scherpere beelden zorgt. Als je statief een beetje beweegt, of de tafel waar het object op staat een beetje beweegt zie je dat toch terug.
En je kan met een flits (of een lamp) je object mooi belichten.
Thanks. Dit is er uit gekomen.quote:Op woensdag 29 juni 2011 22:03 schreef Heintje het volgende:
[..]
ISO laag zetten en dan in aperture mode. dan pakt hij er zelf wel een lange sluitertijd bij.
Misschien wel even op manual focus zetten, focussen met de dop er op gaat hij namelijk moeilijk vinden.
Eventueel daarna nog met hogere ISO's proberen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nog steeds aanwezig dus...
In principe niet nee. Het valt denk ik gewoon inbreken.quote:Op donderdag 30 juni 2011 22:43 schreef spiertz het volgende:
hoe zit het eigenlijk dat als een oud gebouw leeg staat en je wil daar foto's gaan maken,
mag je naar binnen gaan of niet?
Wacht maar tot ze erachter komen dat je camera 100en euro's waard isquote:Op donderdag 30 juni 2011 22:51 schreef spiertz het volgende:
zitten idd wel een paar krakers,
hier ben ik niet zo bang voor heb ze al vaker gezien en een praatje mee gemaakt om wat info te krijgen over hoe het er binnen nog uit ziet enzo en of der nog spullen staan zn dingen
Hangt er één of meerdere bordje(s) met Art. 461 Verboden toegang?Hek? deur?quote:Op donderdag 30 juni 2011 22:43 schreef spiertz het volgende:
hoe zit het eigenlijk dat als een oud gebouw leeg staat en je wil daar foto's gaan maken,
mag je naar binnen gaan of niet?
quote:Op donderdag 30 juni 2011 19:46 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Thanks. Dit is er uit gekomen.Bij een hogere ISO is het erger.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nog steeds aanwezig dus...
Volgens mij zouden Hotpixels bij allemaal het zelfde zijn. Zou dit dan niet een soort ruis kunnen zijn?Op vrijdag 1 juni 2007 11:29 schreef Tain het volgende:
Deze uitspraak mag hier ook wel staan
Spel- en typefouten voorbehouden.
Hot pixels hebben te maken met het doorlekken van van stroom (of eigenlijk lading) naar de sensor. Het verschil tussen een normale pixel en een hot pixel gaat dus voornamelijk opvallen bij zwarte omgevingen. Als je echter de ISO omhoog gooit maak je alles gewoon gevoeliger, dus ook de hot pixels.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 01:58 schreef Heintje het volgende:
[..]
Bij een hogere ISO is het erger.
Volgens mij zouden Hotpixels bij allemaal het zelfde zijn. Zou dit dan niet een soort ruis kunnen zijn?
Tja, sowieso even op panoramaterras inderdaad (ook even die 'nieuwe' Fokker 'ns bekijken) en dan op het platform wat kijken en daarna met bussen (OV hèquote:Op maandag 4 juli 2011 18:26 schreef kanovinnie het volgende:
Wat wil je op de foto zetten? Vliegtuigen die landen enzo vanaf het panoramaterras? Ik denk dat je dan tekort komt. Maar er zijn verder nog een hoop andere toffe dingen in/om Schiphol.
Bagaghehallen, mensen, het gebouw zelf. Ik werk er in de buurt en reis via schiphol, en het is opzich wel fotogeniek.quote:Op maandag 4 juli 2011 18:47 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Tja, sowieso even op panoramaterras inderdaad (ook even die 'nieuwe' Fokker 'ns bekijken) en dan op het platform wat kijken en daarna met bussen (OV hè) een goede spottersplaats vinden (afhankelijk van welke baan in gebruik is)
En andere toffe dingen? Vertel
De Fokker op het panoramaterras is momenteel wel een publiekstrekker ja.quote:Op maandag 4 juli 2011 18:05 schreef Iemand91 het volgende:
Weer een vraagje, er zijn vast wel mensen die op Schiphol fotograferen. Ik zit er aan te denken om dat deze week ook nog even te doen (laatste week van student OV). Heb je wat aan maximaal 200mm bij Schiphol?
Thanks.quote:Op maandag 4 juli 2011 19:47 schreef Ekoyt het volgende:
[..]
De Fokker op het panoramaterras is momenteel wel een publiekstrekker ja.
Vliegtuigen op platformen zijn nooit zo spannend op foto's. En landingen of take-off's zijn niet goed zichtbaar.
Dan kun je beter naar een goeie spottersplaats gaan.
Op Schiphol zelf is het altijd leuk om op Plaza rond te lopen en mensen te kijken en fotograferen.
Met mooi weer buiten op het plein ook.
De verkeerstoren blijft ook fotogeniek.
Tsja, bagagehallen: daar kun je natuurlijk niet in.
Maar zoals kanovinnie al zegt: mensen en het gebouw. Genoeg om een 8Gb kaartje op leeg te schieten in een ochtendje![]()
En als je een retourtje Londen koopt, dan kun je nog veeeeeel meer achter de douane schieten!
(en die mazzel heb ik dan weer voor m'n werk: Schipholpas)
Thanks. Als het met OV een beetje meezit, wordt het dan Schiphol, Polderbaan, eventueel de Kaagbaan (daaronder in die bocht o.i.d.) en McDonalds/Boesingheliede, afhankelijk van wat er open is.quote:Op maandag 4 juli 2011 21:13 schreef Ekoyt het volgende:
De mooiste spottersplaats?
Hmmzz, ik ben niet zo van de spotterplaatsen, maar het eind van de polderbaan, (bij Boesingheliede), is wel spectaculair.
Je staat daar aan het begin (eind?) van de baan en daar komen ze echt verschrikkelijk laag over je heen.
Langs die baan ligt over de volle lengte ook nog eens een fietspad!
En foto's maken op Schiphol valt in de praktijk wel mee hoor, qua bemoeienis van 'beambten' enzo.
En startende en landende vliegtuigen fotografeer ik nooit,... vind ik niet interessant.
Maar is volgens mij hetzelfde als auto's of motoren fotograferen. Geheel afhankelijk wat je wilt: het vliegtuig scherp,... de camera meetrekken, of juist het vliegtuig strepen laten trekken. Lekker veel proberen als je er staat!
Praktica's gebruiken de M42 schroefdraad mount. Als er dus M42 bij een advertentie staat, dan zou het moeten passen. Alleen weet ik niet of er ooit fisheye's voor M42 zijn gemaakt. Ik ben zelf nooit iets onder de 28mm tegen gekomen.quote:Op maandag 4 juli 2011 22:48 schreef Mirel het volgende:
Waar kan ik fisheye of wijdhoek lenzen vinden voor oude camera's zoals mijn Praktica MTL 3? Met de marktplaats search kan ik persoonlijk niet veel mee. Komt misschien ook een beetje vanwege niet de nodige kennis hebben over lenzen. Ik weet niet of het dan lenzen zijn die op mijn Praktica passen.
Heeft iemand hier desnoods oud spul?
ik ben niet een onwijze superduper fotograaf, maar ik wil best eens met je op stap hoot, met camera's.quote:Op woensdag 6 juli 2011 14:53 schreef addicted2 het volgende:
Goedendag!
Geen idee of ik hier goed zit en of het überhaupt wat wordt, maar bij deze toch het volgende
Ik ben een beginner op fotogebied, heb nu een klein jaartje een Nikon D5000 met, onlangs aangeschaft, het welbekende 18-105mm objectief. Daarvoor deed ik het met de kitlens 18-55mm)
Nu lukt het mij wel om wat aardige "kiekjes" te schieten, maar nog echt foto's waar je stijl van achterover valt zitten er nog niet tussenHoe dan ook, ik wil mijn skills aanzienlijk verbeteren. Zo vind ik het bijvoorbeeld lastig om de meest ideale belichting te krijgen zonder hulpmiddelen, wat is in welke situatie nou een juist diafragma, etc. Je probeert daar natuurlijk mee te rommelen, maar het blijft iets lastigs nog.
Om een lang verhaal kort te maken, ik ben eigenlijk benieuwd of er hier op fok iemand (en) is die het leuk vindt om mij (af en toe) "op sleeptouw" te nemen in de wondere wereld van fotografie? Gewoon vrijblijvende kennisoverdracht in de praktijk zeg maar
Ik heb overigens een basiscursus fotografie gevolgd, prima cursus, leerzaam, maar het "klassikale" ligt mij niet zo verder. Tevens heb ik wat ervaring met (video) camerawerk voor lokale tv-programma's.
Om het verhaal compleet te maken: ik ben vooral geïnteresseerd in fotografie van (niet geposeerde) mensen, straatfotografie, foto's waar wat uit spreekt en foto's waarop je telkens iets nieuws ontdekt als je nog eens kijkt. Macrofotografie bijvoorbeeld trekt mij totaal niet.
Dus, wellicht ziet iemand bovenstaande wel zitten?!Ben benieuwd!
PS: ik ben trouwens een man van 27 uit de Randstad, maar vervoer is geen probleem.
Zelf ben ik niet iemand die veel aan straatfotografie doet, maar op zich vind ik het helemaal niet erg om daar een keer een dagje voor uit te trekken want het is ook iets dat ik graag beter zou willen leren.quote:Op woensdag 6 juli 2011 14:53 schreef addicted2 het volgende:
Goedendag!
Geen idee of ik hier goed zit en of het überhaupt wat wordt, maar bij deze toch het volgende
Ik ben een beginner op fotogebied, heb nu een klein jaartje een Nikon D5000 met, onlangs aangeschaft, het welbekende 18-105mm objectief. Daarvoor deed ik het met de kitlens 18-55mm)
Nu lukt het mij wel om wat aardige "kiekjes" te schieten, maar nog echt foto's waar je stijl van achterover valt zitten er nog niet tussenHoe dan ook, ik wil mijn skills aanzienlijk verbeteren. Zo vind ik het bijvoorbeeld lastig om de meest ideale belichting te krijgen zonder hulpmiddelen, wat is in welke situatie nou een juist diafragma, etc. Je probeert daar natuurlijk mee te rommelen, maar het blijft iets lastigs nog.
Om een lang verhaal kort te maken, ik ben eigenlijk benieuwd of er hier op fok iemand (en) is die het leuk vindt om mij (af en toe) "op sleeptouw" te nemen in de wondere wereld van fotografie? Gewoon vrijblijvende kennisoverdracht in de praktijk zeg maar
Ik heb overigens een basiscursus fotografie gevolgd, prima cursus, leerzaam, maar het "klassikale" ligt mij niet zo verder. Tevens heb ik wat ervaring met (video) camerawerk voor lokale tv-programma's.
Om het verhaal compleet te maken: ik ben vooral geïnteresseerd in fotografie van (niet geposeerde) mensen, straatfotografie, foto's waar wat uit spreekt en foto's waarop je telkens iets nieuws ontdekt als je nog eens kijkt. Macrofotografie bijvoorbeeld trekt mij totaal niet.
Dus, wellicht ziet iemand bovenstaande wel zitten?!Ben benieuwd!
PS: ik ben trouwens een man van 27 uit de Randstad, maar vervoer is geen probleem.
Analoog is idd erg leuk en leerzaam.quote:Op woensdag 6 juli 2011 16:16 schreef Azreal het volgende:
[..]
Tip voor het beter leren inschatten van belichting e.d.: koop een analoge camera. Als je daarmee leert mooie foto's te maken, ontwikkel je in mijn ervaring vanzelf een beter gevoel voor wat de juiste instellingen zijn. Wat natuurlijk ook nodig is, omdat je niet direct ziet wat je doet.
Analoog is inderdaad duurder. Maar als je daarmee goed op M kunt schieten, dan is digitaal voortaan een stuk makkelijker. Voor het experimenteren hebben ze trouwens leuke film bij de blokker, 4 euro voor 3 rolletjesquote:Op donderdag 7 juli 2011 00:11 schreef Heintje het volgende:
Analoog is idd erg leuk en leerzaam.
Maar analoog schiet ik alles op auto, digitaal wil ik nog wel eea uitproberen. Analoog is dat toch iets duurder. Daar zijn het meer de veilige experimenten die ik doe.
Bij de Hema kosten 3 rollentjes 7 euro, maar dan kun je ze wel gratis laten ontwikkelen. (bij de Hema natuurlijk)quote:Op donderdag 7 juli 2011 00:23 schreef Azreal het volgende:
[..]
Analoog is inderdaad duurder. Maar als je daarmee goed op M kunt schieten, dan is digitaal voortaan een stuk makkelijker. Voor het experimenteren hebben ze trouwens leuke film bij de blokker, 4 euro voor 3 rolletjes.
ook op flickr kun je een hoop kennis opdoen. Meld je aan bij groepen waar je interesse liggen en waar je kennis op wilt doen. De meeste groepen zitten boordevol foto's waar je inspiratie uit kunt halen. Je hoeft dingen niet te kopieren maar je gaat wel naar foto's kijken met de vraag: "hoe hebben ze dat gedaan". En dat is juist DE vraag die je aan de slag kan helpen. Daarnaast is soms kopieren ene goede manier om technieken of een 'kijk op zaken' te kunnen ontwikkelen die je vervolgens kunt gebruiken in je eigen stijl. Hoewel stijl misschien een groot woord is, meer gewoon de dingen zoals je ze zelf doet en ziet.quote:Op woensdag 6 juli 2011 14:53 schreef addicted2 het volgende:
Goedendag!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |