Je kan je diafragma altijd knijpen naar 5.8/8/11/16 etc als je meer scherptediepte wilt.quote:Op donderdag 9 juni 2011 17:10 schreef 103720 het volgende:
Een vraagje
Diverse foto-websites doorlezend zie ik vaak dat men het heeft over de geweldige kwaliteit van zogenaamde lichtsterke lenzen. Dat wil ik best geloven en begrijpen. Maar dan heeft men het vaak over een 2.8-lens. Maar het is toch dat als je een foto maakt met diafragma 2.8 de scherptediepte erg klein is. Dus dan kun je wel lekker een lichtsterke lens hebben die op alle afstanden op 2.8 kan fotograferen, maar je zit dan toch met die scherptediepte? Wat nou als je wat meer scherptediepte wil hebben, dan moet je al gauw naar 5.6 of 8 en wat heb je dan aan zo'n dure 2.8-lens?
Leen is een 2.8 lens en ga foto's vergelijken, dan kom je er zelf wel achterquote:Op donderdag 9 juni 2011 17:10 schreef 103720 het volgende:
Wat nou als je wat meer scherptediepte wil hebben, dan moet je al gauw naar 5.6 of 8 en wat heb je dan aan zo'n dure 2.8-lens?
Ze zijn over het algemeen kwalitatief een stuk beter.quote:Op donderdag 9 juni 2011 18:10 schreef 103720 het volgende:
@kanoovinnie, ja maar dan heeft het geen nut dat je een 2.8 lens hebt. Juist die 2.8 over de volle lengte is toch de reden waarom die lenzen zo duur zijn. Als je een diafragma van 8/11/16 nodig hebt kun je daar ook wel een 3.5 lens voor kopen, die zijn vele malen goedkoper.
@Timmos, waarmee jij beweerd dat een 2.8 lens niet alleen zo duur is omdat hij over de volle lengte in 2.8 kan schieten, maar je zegt dus ook dat deze lens veel scherper is dan een 3.5 lens?
Dat die kwalitatief beter zijn, heeft in feite niet zo gek veel te maken met de lichtsterkte... In theorie zou je een lichtsterk objectief van schijtkwaliteit kunnen maken, of een f/5.6 van fantastische kwaliteit. Dan gaat het dus over scherpte, weinig chromatische aberratie, weinig vignettering, hoge resolutie, maar ook focussnelheid en -accuraatheid, bouwkwaliteit enzovoorts.quote:Op donderdag 9 juni 2011 17:10 schreef 103720 het volgende:
Een vraagje
Diverse foto-websites doorlezend zie ik vaak dat men het heeft over de geweldige kwaliteit van zogenaamde lichtsterke lenzen. Dat wil ik best geloven en begrijpen. Maar dan heeft men het vaak over een 2.8-lens. Maar het is toch dat als je een foto maakt met diafragma 2.8 de scherptediepte erg klein is. Dus dan kun je wel lekker een lichtsterke lens hebben die op alle afstanden op 2.8 kan fotograferen, maar je zit dan toch met die scherptediepte? Wat nou als je wat meer scherptediepte wil hebben, dan moet je al gauw naar 5.6 of 8 en wat heb je dan aan zo'n dure 2.8-lens?
http://en.wikipedia.org/wiki/Canon_EF_1200mm_lensquote:Op donderdag 9 juni 2011 19:04 schreef Omniej het volgende:
[..]
Dat die kwalitatief beter zijn, heeft in feite niet zo gek veel te maken met de lichtsterkte... In theorie zou je een lichtsterk objectief van schijtkwaliteit kunnen maken, of een f/5.6 van fantastische kwaliteit. Dan gaat het dus over scherpte, weinig chromatische aberratie, weinig vignettering, hoge resolutie, maar ook focussnelheid en -accuraatheid, bouwkwaliteit enzovoorts.
Feit blijft natuurlijk dat kwalitatief goede objectieven en lichtsterkte gewoon een logisch duo vormen. Lichtsterke objectieven worden immers gekocht door professionals en veeleisende amateurs - en die hebben weinig behoefte aan plastic mounts, slechte AF-systemen en onscherpe lenzen. Andersom zal een niet-veeleisende amateur het niet zo uitmaken van welk materiaal z'n mount is, hoe snel de AF is en hoe scherp de foto's op 100% zijn - dat zijn over het algemeen ook de mensen die geen lichtsterkte nodig hebben.
Kortom: een hoogwaardig objectief met f/2.8 over het hele bereik, zal op f/8 doorgaans ook een stuk scherper zijn dan een f/4-5.6 kitlens op f/8.
En je zoeker is helderder, dus ook zelf kun je er in principe wat beter door zien.quote:Op donderdag 9 juni 2011 21:49 schreef SuikerVuist het volgende:
Die professionele f/2.8 lenzen focussen in principe ook sneller dan f/4 lenzen, ook als je het diafragma dichtknijpt. Ideaal voor actiefotografie.
Als je goed in de maan kijkt, zie je dat de kraters allemaal een paarse rand hebben aan hun linkerkant. Blauw rechts en paarse randen links in een foto zijn het resultaat van chromatische abberaties, en dat zit in je gebruikte objectief. Je kan ze trachten weg te halen met PS, of anders een duurder objectief te kopen.quote:Op vrijdag 10 juni 2011 00:13 schreef 314 het volgende:
als ik door een telescoop kijk is er niks aan de hand, als ik een normale foto maak ook niet, maar de combinatie: een foto maken door de telescoop, geeft astigmatisme
in de lichtere foto eerder op de avond valt het op zich nog mee:
[ afbeelding ]
maar in de donkere zie je duidelijk een blauwe rand:
[ afbeelding ]
hoe kan ik dit voorkomen, of hoe krijg je dit netjes weggewerkt in bv photoshop? plaatjes zijn gecropped trouwens, maar het effect is te zien..
dus hoe "grab" ik die maan zonder blauwe rand?
[ afbeelding ]
Voor portret zou ik zeggen: toppie. Het is inderdaad een goedkope lens, en omdat 50 mm voor dit formaat wel een "makkelijke" lens is om te maken (meeste zijn van een double Gauss-ontwerp, als je het nog iets interesseert verder) is de beeldkwaliteit behoorlijk goed. Let wel op dat de minimale scherpstelafstand 45 cm is, dus voor dichtbij (afhankelijk van waar je de grens legt uiteraard) gaat 't 'm niet worden. De maximale vergroting is daarmee 0,15x trouwens. Dus een voorwerp van 50 mm breed zal maximaal (scherp) in jouw camera 1314 pixels af kunnen beelden. Dus macro gaat het niet worden.quote:Op zondag 12 juni 2011 17:42 schreef tallztallz het volgende:
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Die lens wil ik graag kopen omdat ik voor portret en onderwerpen van dichtbij graag wil fotograferen. Die lens is minstens 3x zo goedkoop als andere lenzen. Dat is eigenlijk de reden. Raad je me wat anders aan?
Okéquote:De polarisatiefilter wil ik graag om de vollere kleuren en spiegeling die die verwijderd.
Ik bedoelde niet de grootte van de voorkant, maar de orientatie. Als de voorkant meedraait bij het inzoomen is het gebruik van filters onhandig als ze direct in de lens geschroefd zitten. Het verschil tussen een circulaire en een lineaire is geloof ik niet veel meer dan een kwartlabdaplaatje.quote:Van de 18-55 lens draait het middenstuk van de lens mee bij het zoomen. De grote van de voorkant veranderd daardoor niet (of bedoel je dat niet). Wat is het verschil tussen een lineaire en circulaire filter?
Nee, dat gaat 'm niet worden, zeker niet wat kap betreft. Alleen kun je een zonnekap meestal "omgekeerd" op de lens doen zodat het helemaal niet zoveel ruimte inneemt. Ik geloof dat er ook een systeem bestaat om filters (polarisatie, ND, lineair gradueel, spotfilter etc etc) voor je lens te zetten (dus het is niet áán je lens gemonteerd maar het zit er voor) en dit ondervangt wel weer gelijk je draaiprobleem. Heb je wel weer gelijk een ander apparaat in je tas zitten maargoed.quote:Het liefst wil ik een filter en kap die zowel op de kitlens als die 50mm lens passen, maar dat kan dus niet? Het lijkt me zo lastig om een hele tas vol verschillende filters, kappen etc. mee te slepen.
Ik weet niet hoeveel plek een video inneemt, maar 16 GB aan video lijkt me vrij veel.quote:Op maandag 20 juni 2011 15:17 schreef Blocko het volgende:
Ik zit een beetje met geheugenkaartjes dilemma:
Situatie: Ik ga 3 weken op vakantie naar Turkije, ik neem mijn (in bestelling staande, nog niet in bezit) 500d mee. Hiermee wil ik foto's en enkele video's gaan maken. Nou ben ik nogal entausiast en denk ik wel zo'n aantal gb aan foto's vol te schieten. Echter, ik wil dus ook video's gaan opnemen. Misschien in totaal 1 a 2 uur.
Maar nu is dus het probleem dat ik niet weet of ik nou het beste 2x16gb sd kaartjes of 1x32gb kan aanschaffen.16gb zelf lijkt me eerlijk gezegd té beperkt. Vooral door het feit dat ik dus ook video's wil gaan maken.
Dus wat is wijsheid, 2 geheugenkaartjes of toch 1? De prijs is ongeveer hetzelfde. Ik zou graag de mening van jullie willen horen. Snap de voor en nadelen zelf ook wel, maar is dus niet genoeg om een keuze te maken, dus vraag ik jullie om een keuze voor mij te maken
Ik schiet niet zoveel video, maar tegen de max. van mijn 8 GB kaartje ben ik nog nooit aangelopen... Met een 16 gig kaartje moet je je prima kunnen redden, persoonlijk zou ik voor 2x16 gaan, omdat ik gewoon liever meerdere iets kleinere kaarten heb dan één enorm grote.quote:Op maandag 20 juni 2011 15:17 schreef Blocko het volgende:
Ik zit een beetje met geheugenkaartjes dilemma:
Situatie: Ik ga 3 weken op vakantie naar Turkije, ik neem mijn (in bestelling staande, nog niet in bezit) 500d mee. Hiermee wil ik foto's en enkele video's gaan maken. Nou ben ik nogal entausiast en denk ik wel zo'n aantal gb aan foto's vol te schieten. Echter, ik wil dus ook video's gaan opnemen. Misschien in totaal 1 a 2 uur.
Maar nu is dus het probleem dat ik niet weet of ik nou het beste 2x16gb sd kaartjes of 1x32gb kan aanschaffen.16gb zelf lijkt me eerlijk gezegd té beperkt. Vooral door het feit dat ik dus ook video's wil gaan maken.
Dus wat is wijsheid, 2 geheugenkaartjes of toch 1? De prijs is ongeveer hetzelfde. Ik zou graag de mening van jullie willen horen. Snap de voor en nadelen zelf ook wel, maar is dus niet genoeg om een keuze te maken, dus vraag ik jullie om een keuze voor mij te maken
HDRquote:Op maandag 20 juni 2011 22:07 schreef Iemand91 het volgende:
Nou een vraagje van mij;
M'n broer heeft een tijd geleden een oud huis gekocht (bouwt z'n eigen nieuwe erachter) en nu leek het mij wel leuk om een keer in dat huis te gaan fotograferen (je weet wel, zo'n verlaten huis met behang dat van de muren hangt, oude spullen etc.) Beetje aparte 'sfeerfoto's maken.
Heeft iemand tips?
Aanvulling: raak je 1 van de kaartjes kwijt, dan heb je de ander nog. Verlies je 1x 32gb, dan ben je alles kwijtquote:Op maandag 20 juni 2011 15:31 schreef Omniej het volgende:
[..]
Ik schiet niet zoveel video, maar tegen de max. van mijn 8 GB kaartje ben ik nog nooit aangelopen... Met een 16 gig kaartje moet je je prima kunnen redden, persoonlijk zou ik voor 2x16 gaan, omdat ik gewoon liever meerdere iets kleinere kaarten heb dan één enorm grote.
Een kleine kaart kun je relatief snel even overzetten op een laptop o.i.d. terwijl je met de andere kaart doorschiet. Eén grote kaart zul je eerst helemaal moeten legen, wat ook nog eens langer duurt dan het kleintje, en daarna kun je pas weer verder.
quote:
Uh... ja.quote:Op maandag 20 juni 2011 22:45 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Wat zeur je. Of ga je zeggen dat dit niet mooi is: [ afbeelding ]
Da's ook gewoon een mooi pandje.quote:Op maandag 20 juni 2011 22:45 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Wat zeur je. Of ga je zeggen dat dit niet mooi is: [ afbeelding ]
Ik heb sowieso een zakje silicakorrels in m'n tas zitten.. maar zo'n camera kan meestal wel iets hebben hoorquote:Op donderdag 23 juni 2011 10:42 schreef Visitor.Q het volgende:
Ik ben naar Burgers' Bush geweest en het is daar nogal vochtig binnen. Is het aan te raden om de lens (voortaan) na afloop van zoiets in een bakje rijst oid te leggen? Is een zakje silicagel in de cameratas een idee? Of zijn dit soort maatregelen alleen nodig als je de hele handel in het water hebt laten vallen?
nee, totaal geen last vanquote:Op maandag 27 juni 2011 11:49 schreef Neo-Mullen het volgende:
Is het normaal dat, als je je foto's gaat croppen, dan je dan echt het stukje mist voor je gevoel?
Je kent zelf dan namelijk de hele foto en als je cropt denk ik altijd: hmmik mis dat stuk toch
Nee, dat heb ik nou nooit.quote:Op maandag 27 juni 2011 11:49 schreef Neo-Mullen het volgende:
Is het normaal dat, als je je foto's gaat croppen, dan je dan echt het stukje mist voor je gevoel?
Je kent zelf dan namelijk de hele foto en als je cropt denk ik altijd: hmmik mis dat stuk toch
Iemand?quote:Op vrijdag 24 juni 2011 18:50 schreef Iemand91 het volgende:
Ik heb op het Chinese webshop forum gevraagd, en daar raadde MickeyD mij niet aan op een remote te nemen met veel knopjes. Zoals deze. (Alleen de bovenste 2 zouden goed werken). Hebben jullie er ervaring mee, of met deze of zoiets?
Op zich voor de prijzen zou ik ze alledrie kunnen proberen, maar misschien zijn hier mensen met ervaring?
En zowieso, wat blijkt in de praktijk handiger te zijn; bedraag of infrarood?
Is voor Canon 350D trouwens...
Wat voor shoot is het, wat is het doel?quote:Op vrijdag 24 juni 2011 22:06 schreef Balsam het volgende:
Volgende week heb ik een fotoshoot in een hotelkamer als beginnende fotograaf, nou vroeg ik mij af of ik hierbij voldoende zal hebben aan mijn externe flitser metz 44 af-4. Of is hierbij toch een professionelere studio flits set nodig?
Infrarood kan handig zijn als de camera op een plaats staat iets verder van je camera of je jezelf op de foto wilt zetten. Anders zal een kabeltje ook wel voldoen.quote:Op maandag 27 juni 2011 21:15 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Iemand?![]()
Ga vandaag of morgen het onweer topic ook even doorlezen. Morgenavond is er namelijk wel een kans op wat onweer. Afstandbediening was dan ook handig geweest.
Als je wat zoekt op strobist op Google dan kun je een berg voorbeelden vinden van shopte met 1 flitser. Je hebt niet perse studieflitsset nodig maar het voordeel van meerdere lampen en meestal meer vermogen geeft al snel meer creatieve mogelijkheden. Laat niet weg dat met een beetje creatieviteit het ook met eentje moet kunnen.quote:Op maandag 27 juni 2011 21:38 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Wat voor shoot is het, wat is het doel?
Studioflitsers bestaan niet voor niets natuurlijk.
k, thanks. Doe ik denk ik gewoon beide, zowel ir als bedraag. Kost in China toch nietsquote:Op maandag 27 juni 2011 22:05 schreef Uncle het volgende:
[..]
Infrarood kan handig zijn als de camera op een plaats staat iets verder van je camera of je jezelf op de foto wilt zetten. Anders zal een kabeltje ook wel voldoen.
Ik heb een ir remote van 3 tientjes welke prima voldoet behalve op bulb. Daarvoor eenvoudig een eigen remote gemaakt voor aan een kabeltje. Maar wellicht alleen een voordelige optie als je alle onderdelen daarvoor al hebt liggen.
Al met al is beide opties zinvol maar een beetje afhankelijk van het gebruik.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |