Des te...quote:Op maandag 9 mei 2011 02:49 schreef Dubish het volgende:
Een vraagje aan de pro's, weet er iemand hoe je zo een foto neemt?
[ afbeelding ]
Ik bedoel dus dat de achtergrond wazig is, maar de vuurwerk scherp. Ik snap alleen niet hoe ze dat doen.
Leicaquote:Op maandag 9 mei 2011 09:39 schreef infp2009 het volgende:
Of een compactcamera met een grote sensor (Fuji X100, Leica X1, Sigma DP), of met een M43's camera, of een Leica M...
Hmm, ik ben niet zo bekend met compactcamera's, maar wat doet die macrostand dan? Want je zou toch juist zeggen dat bij de macrostand de diafragma meer dichtgeknepen wordt. Als je namelijk echt met macrofotografie bezig bent wordt de vergroting zo groot (bijna 1 op 1 soms!) dat de scherptediepte (wat overigens wat anders is dan een maat voor de "wazigheid" van de achtergrond!!!) zo klein en tevens symmetrisch wordt dat je je diafragma echt moet knijpen.quote:Op maandag 9 mei 2011 12:46 schreef pea4fun het volgende:
Met een compactcamera krijg je dat effect vaak ook meer als je hem op de macrostand zet
Is dat niet gewoon omdat je 'm dan dwingt dichtbij te focussen, en je dus ook dichter bij je onderwerp zit?quote:Op maandag 9 mei 2011 12:46 schreef pea4fun het volgende:
Met een compactcamera krijg je dat effect vaak ook meer als je hem op de macrostand zet
Dat is alleen een instelling die laat zien of een gemaakte foto hoge lichten bevat. Het beeld op de gemaakte foto gaat dan knipperen. Instelling heeft geen invloed op het maken van foto's.quote:Op woensdag 11 mei 2011 02:43 schreef problematiQue het volgende:
Ik zou even in de handleiding opzoeken wat de instelling 'hoge lichten' precies doet. Misschien zit daar wel het probleem.
Je kunt ook in plaats van spotmeten hem juist op "matrix" o.i.d. zetten om hem de lucht mee te laten rekenen. Als je de zon ongeveer recht je lens in straalt en je wilt je gebouwen niet donker hebben zal er wel niet veel anders inzitten dan een HDR-achtige techniek te gebruiken, of een polarisatieplaatje voor je lens schroeven.quote:Op woensdag 11 mei 2011 08:38 schreef infp2009 het volgende:
Active D-lighting heeft Nikon in ieder geval, idd exposure compensation en wat je ook kunt doen is spotmeten op iets lichts en recomposen...
Daarbij heeft hij blijkbaar juist een te groot dynamisch bereik om er nog iets mee te kunnen...quote:Op woensdag 11 mei 2011 12:51 schreef Watertornado het volgende:
[..]
Je kunt ook in plaats van spotmeten hem juist op "matrix" o.i.d. zetten om hem de lucht mee te laten rekenen.
Haha, oja, dat is best wel dom van mij. Ik zat te denken aan een of andere scene mode die van elke foto een high key foto maakte...quote:Op woensdag 11 mei 2011 04:53 schreef Landgeld het volgende:
[..]
Dat is alleen een instelling die laat zien of een gemaakte foto hoge lichten bevat.
Als ik dat soort dingen zie dan ga ik meestal wel even wat foto's maken van de lucht of iets anders met een egale kleur, als dan op al die foto's op dezelfde plaats die plekjes zitten, is het inderdaad tijd voor een schoonmaakbeurt.quote:Op woensdag 11 mei 2011 20:22 schreef Robby87 het volgende:
Op foto's met heldere lucht of bij foto's met heldere kleuren verschijnen er vaak plekjes, zoals deze:
Ik heb nog nooit mijn camera schoongemaakt, intern dan. Wijzen deze plekjes erop dat het nu een goed moment is om te doen, en zo ja, wat heb ik allemaal nodig?
Hoe krijg je de lucht überhaupt zo blauw? Dat was in Berlijn mijn probleem. Lucht was eerder wit dan blauw (overbelicht),.quote:Op woensdag 11 mei 2011 20:22 schreef Robby87 het volgende:
Op foto's met heldere lucht of bij foto's met heldere kleuren verschijnen er vaak plekjes, zoals deze:
[ afbeelding ]
Ik heb nog nooit mijn camera schoongemaakt, intern dan. Wijzen deze plekjes erop dat het nu een goed moment is om te doen, en zo ja, wat heb ik allemaal nodig?
plaats eens wat voorbeelden dan kunnen we specifieker tips geven per situatie. De foto van Robby heeft veel lucht in de foto dus bij een matrix metingen op het hele beeld gaat dat (meestal) wel goed. Nu zie je wel dat de toren eigenlijk te donker is. Maar het dynamisch bereik van je sensor is niet zo groot dat zowel de toren als de lucht in 1x goed belicht kunnen worden in zo'n situatie.quote:Op donderdag 12 mei 2011 05:50 schreef Landgeld het volgende:
[..]
Hoe krijg je de lucht überhaupt zo blauw? Dat was in Berlijn mijn probleem. Lucht was eerder wit dan blauw (overbelicht),.
Moet ik de belichting soms instellen op -2.0 ofzo?Als ik een foto maak waar veel lucht op staat wordt dat niet zo mooi. Zie mijn probleem in mijn reactie hierboven.
Kan iemand mij misschien helpen met de lichtmeting? Hoe werkt dat in de praktijk? Ik weet dat er 3 standen zijn op mijn Nikon, maar niet goed hoe te gebruiken?
Edit: ook toen ik afgelopen weekend een plaatje van zee en lucht wilde maken kwamen de kleuren er niet mooi uit. Leek wat overbelicht. Dit is vooral op foto's waar veel licht op staat of waar het helder is. Alleen hoe dat op te lossen qua instellingen op mijn camera is mij nog onbekend.
Mijn lichtmeting staat op altijd op matrix zag ik. Maar ik doe hiermee dus niets eigenlijk. Richt het niet specifiek op een object.
Dat kan in sommige situaties maar om dat altijd te doen is geen optie. Teveel foto's dan.quote:Op donderdag 12 mei 2011 07:18 schreef problematiQue het volgende:
Wat je zou kunnen gebruiken is 'bracketing'. Dan maak je een foto die -2, 0, en +2 belicht is, en dan zit er als het goed is altijd wel een goede bij. Als het goed is heeft jouw D90 een functie die dat automatisch voor je doet.
Is dit dan niet meer een kwestie van experimenteren wat in welke situatie het beste werkt?quote:Ik ben benieuwd hoe lichtmeting werkt op mijn Nikon. Hoe je dat in de praktijk gebruikt.
Even ter aanvulling van Omniej, In je viewfinder zie je onderin een balkje met + en - , voor een goede belichting zorg je dat je pijltje in het midden staat. Dit kun je doen door zelf je diafragma of sluitertijd (of beide als je in M zit) bij te stellen (voorste of achterste wieltje). Op deze manier kun je ook zelf er voor zorgen om je foto onder of over te belichten,maar dit is dus niet het zelfde als belichtings compensatie of bracketing waarbij je je sluitingstijd en diafragma getal behoud.quote:Op donderdag 12 mei 2011 18:37 schreef Landgeld het volgende:
[..]
Dat kan in sommige situaties maar om dat altijd te doen is geen optie. Teveel foto's dan.
Ik ben benieuwd hoe lichtmeting werkt op mijn Nikon. Hoe je dat in de praktijk gebruikt.
En even voor de duidelijkheid heb ik daar ook weer een aanvulling op: soms moet hij dus juist op -1 of +1 (of iets anders) staan voor een goede belichting.quote:Op donderdag 12 mei 2011 19:01 schreef Ladysin het volgende:
Even ter aanvulling van Omniej, In je viewfinder zie je onderin een balkje met + en - , voor een goede belichting zorg je dat je pijltje in het midden staat.
Dat kan, hoe weet ik niet, maar dat doet mijne automatisch als ik mijn harde schijf inplug. Ik denk dat je dan ergens in de settings moet kijken.quote:Op vrijdag 13 mei 2011 18:39 schreef Ronald78 het volgende:
Hey mensen, ik heb een specifieke vraag over Lightroom.
Kun je ergens instellen dat dat importeervenster niet automatisch in beeld komt als ik m'n geheugenkaart in de kaartlezer steek?
Doel je nu op de "stofjes" in de achtergrond? Verder zie ik het niet.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 16:07 schreef BaraCuda het volgende:
Kan iemand me vertellen hoe ik van die witte rondjes af kom?
Wat is het? Ik dacht aan stofjes, maar ik heb niet het idee dat er stof op m'n lens zit.
[ afbeelding ]
quote:Op zaterdag 14 mei 2011 16:07 schreef BaraCuda het volgende:
Kan iemand me vertellen hoe ik van die witte rondjes af kom?
Wat is het? Ik dacht aan stofjes, maar ik heb niet het idee dat er stof op m'n lens zit.
[ afbeelding ]
quote:
Ja die wittige rondjes in vooral de onderste helft van de foto.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 16:09 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Doel je nu op de "stofjes" in de achtergrond? Verder zie ik het niet.
In de achtergrond heb je bokeh. En dat is mooi
Die witte rondjes zijn schitteringen in het water. Door de scherptediepte worden dat van die rondjes...quote:Op zaterdag 14 mei 2011 16:07 schreef BaraCuda het volgende:
Kan iemand me vertellen hoe ik van die witte rondjes af kom?
Wat is het? Ik dacht aan stofjes, maar ik heb niet het idee dat er stof op m'n lens zit.
[ afbeelding ]
Dat dus. Is niets mis met die dingen.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 16:09 schreef kanovinnie het volgende:
In de achtergrond heb je bokeh. En dat is mooi
Bestaat welquote:Op zondag 15 mei 2011 15:57 schreef MichaelCampwood het volgende:
Hoi. Ik heb onlangs een polarisatiefilter gekocht van 82 mm doorsnede (wist niet dat dat zo duur zou worden maar dat terzijde). Nu heb ik nog een andere lens van slechts 67 mm waarop ik deze zou willen gebruiken.
Hiervoor los nog zo'n ding aanschaffen zou dan nog eens zo'n 100 euro betekenen maar ik kan kennelijk ook goedkoop verloopringen kopen. Volgens de winkel kon ik het met twee verkoopringen oplossen omdat er kennelijk niet één bestaat om dit grote verschil te overbruggen. Weet iemand of dit klopt?
Hele volksstammen gebruiken die verloopringen dus dat zal allemaal wel meevallen.quote:Verder, heeft een dergelijke oplossingen nog nadelige gevolgen voor mijn foto's. Het filter is immers een stuk groter dan de lens. Ook steekt het natuurlijk uit waardoor wellicht bepaalde sensoren van mijn camera niet meer (goed) werken?
Vast bedankt!
Ik zie het. Heb echter nog geen nederlandse winkel gevonden die hem heeft.quote:Op zondag 15 mei 2011 16:01 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Bestaat wel. Zie http://www.bhphotovideo.c(...)ep_Up_Ring_Lens.html
[..]
Hele volksstammen gebruiken die verloopringen dus dat zal allemaal wel meevallen.
Thx daar let ik nooit op. Enige is dat ik dat balkje in de A stand niet zie? Ik zie alleen een vierkant blokje met een plus en min. Dat is een klein vast icoontje. Ik zie geen balkje met plus en min. Alleen in de M stand maar die gebruik ik niet.quote:Op donderdag 12 mei 2011 19:01 schreef Ladysin het volgende:
[..]
Even ter aanvulling van Omniej, In je viewfinder zie je onderin een balkje met + en - , voor een goede belichting zorg je dat je pijltje in het midden staat. Dit kun je doen door zelf je diafragma of sluitertijd (of beide als je in M zit) bij te stellen (voorste of achterste wieltje). Op deze manier kun je ook zelf er voor zorgen om je foto onder of over te belichten,maar dit is dus niet het zelfde als belichtings compensatie of bracketing waarbij je je sluitingstijd en diafragma getal behoud.
Ja.quote:Verder : als je iemand fotografeert op een lichte achtergrond kan je dan het beste spotmeting doen?
Da's het aantal foto's waar op dat moment nog plek voor is in de buffer van je camera. Heel iets anders dus.quote:In de viewer zie ik overigens ook een [R ] met een getal. Heeft dat er nog mee te maken?
Oh en je kan ook custom bokehs maken met een 50mm 1.8 lensquote:Op zondag 15 mei 2011 17:03 schreef infp2009 het volgende:
Nog even over bokeh, niet alle bokeh is even mooi. De kwaliteit van de onscherpte wordt bepaald door de vorm van onder andere je diafragma, maar belangrijker nog zijn de zogenaamdr sferische abberations van het glas. Bij jouw lens is daar weinig van, waardoor die highlights cirkels worden met een harde rand in plaats van een gaussian blur cirkel die naarde rand toe steeds lichter wordt. Hierin verschilt dus een technisch perfecte lens van een fotografisch perfecte lens.
Samenvattend: ik heb wel eens mooiere bokeh gezien
Huh? Hoe dan?quote:Op dinsdag 17 mei 2011 08:10 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Oh en je kan ook custom bokehs maken met een 50mm 1.8 lens
Zwart papiertje met bijvoorbeeld een hartje voor de lens doen, precies in het midden. Dan het diafragma van de lens op 1.8 zetten (hartje moet wel klein zijn), dan pakt de lens het hartje als diafragma.quote:
quote:Op dinsdag 17 mei 2011 08:42 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Zwart papiertje met bijvoorbeeld een hartje voor de lens doen, precies in het midden. Dan het diafragma van de lens op 1.8 zetten (hartje moet wel klein zijn), dan pakt de lens het hartje als diafragma.
Hmm, toch eens proberen!quote:Op dinsdag 17 mei 2011 09:28 schreef infp2009 het volgende:
Daarmee verander je alleen de vorm van je diafragma en niet de kwaliteit van de onscherpte.
Dat zei ik ook nietquote:Op dinsdag 17 mei 2011 09:28 schreef infp2009 het volgende:
Daarmee verander je alleen de vorm van je diafragma en niet de kwaliteit van de onscherpte.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |