abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96534293
Een vraagje aan de pro's, weet er iemand hoe je zo een foto neemt?


Ik bedoel dus dat de achtergrond wazig is, maar de vuurwerk scherp. Ik snap alleen niet hoe ze dat doen. :)
  maandag 9 mei 2011 @ 04:15:26 #52
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_96534475
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 02:49 schreef Dubish het volgende:
Een vraagje aan de pro's, weet er iemand hoe je zo een foto neemt?
[ afbeelding ]

Ik bedoel dus dat de achtergrond wazig is, maar de vuurwerk scherp. Ik snap alleen niet hoe ze dat doen. :)
Des te...

- Groter de sensor;
- Groter de lensopening;
- Groter de focale lenslengte (Maw. Des te verder je ingezoomt);
- Groter de relatieve subjectsgrootte (als je onder gelijke omstandigheden een foto maakt van iemands hoofd en van iemands hele lichaam dan is bij de foto van alleen het hoofd de achtergrond waziger);
- Groter de afstand tussen het onderwerp en de achtergrond,

des te waziger de achtergrond.

Met een compacte camera kun je eigenlijk alleen als je van iets heel dichtbij een foto maakt een wazige achtergrond krijgen. Voor een foto als hierboven heb je een spiegelreflexcamera nodig.

[ Bericht 13% gewijzigd door problematiQue op 09-05-2011 04:20:42 ]
  maandag 9 mei 2011 @ 09:39:49 #53
247356 infp2009
More cowbell!
pi_96536381
Of een compactcamera met een grote sensor (Fuji X100, Leica X1, Sigma DP), of met een M43's camera, of een Leica M...
"Faith is making a virtue out of not thinking."
"Capitalism is a system wherein man exploits man. And communism — is vice versa.”
pi_96536993
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 09:39 schreef infp2009 het volgende:
Of een compactcamera met een grote sensor (Fuji X100, Leica X1, Sigma DP), of met een M43's camera, of een Leica M...
Leica O+
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
  maandag 9 mei 2011 @ 12:46:32 #55
52657 pea4fun
valt geen soep van te maken
pi_96542083
Met een compactcamera krijg je dat effect vaak ook meer als je hem op de macrostand zet :)
http://www.peaspictorial.com/ Foto's onthouden wat mensen vergeten.
pi_96542274
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 12:46 schreef pea4fun het volgende:
Met een compactcamera krijg je dat effect vaak ook meer als je hem op de macrostand zet :)
Hmm, ik ben niet zo bekend met compactcamera's, maar wat doet die macrostand dan? Want je zou toch juist zeggen dat bij de macrostand de diafragma meer dichtgeknepen wordt. Als je namelijk echt met macrofotografie bezig bent wordt de vergroting zo groot (bijna 1 op 1 soms!) dat de scherptediepte (wat overigens wat anders is dan een maat voor de "wazigheid" van de achtergrond!!!) zo klein en tevens symmetrisch wordt dat je je diafragma echt moet knijpen.

Aan de andere kant kun je weer niet flitsen bij macro (met standaard flitsopstellingen), alhoewel met een compact je er misschien nog net "bijkunt".
Beter onethisch dan oneetbaar
pi_96550676
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 12:46 schreef pea4fun het volgende:
Met een compactcamera krijg je dat effect vaak ook meer als je hem op de macrostand zet :)
Is dat niet gewoon omdat je 'm dan dwingt dichtbij te focussen, en je dus ook dichter bij je onderwerp zit?
pi_96634091
Vraag van een beginner: ik ben een weekendje naar Berlijn geweest en toen ik mijn foto's terugkeek was het meerendeel overbelicht. Grote delen van de foto's waren net wat te licht cq. overbelicht. Dit kwam waarschijnlijk door het mooie weer: het was best licht.

De lucht was vaak eerder helemaal wit op de foto's dan lichtblauw. Erg jammer. Hoe kan ik dit de volgende keer beter doen?

Ik heb een Nikon d90. Ik heb niet tegen de zon in gefotografeerd, mijn iso waarde stond op 200, ik had geen extra belichting, mijn diafragma vaak op 12f en mijn sluitertijd werd hierop aangepast (programma A). Witbalans stond op automatisch.

Is belichtingswaarde op -1,3 bijvoorbeeld het enige wat in dit soort situaties helpt? Dit las ik ergens.

Kan ik nog wat doen met lichtmeting? Als ik bijvoorbeeld van een afstand veel gebouwen wil fotograferen? Ik weet nog niet echt hoe dit werkt en wat voor effect dat heeft.

Hopelijk kan iemand mij wat uitleggen. Over twee weken ga ik naar New York en daar wil in graag mooie plaatjes schieten :)...

[ Bericht 2% gewijzigd door Landgeld op 11-05-2011 04:51:31 ]
Love is in the air!
  woensdag 11 mei 2011 @ 02:43:55 #59
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_96634767
Ik zou even in de handleiding opzoeken wat de instelling 'hoge lichten' precies doet. Misschien zit daar wel het probleem.
pi_96635216
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 02:43 schreef problematiQue het volgende:
Ik zou even in de handleiding opzoeken wat de instelling 'hoge lichten' precies doet. Misschien zit daar wel het probleem.
Dat is alleen een instelling die laat zien of een gemaakte foto hoge lichten bevat. Het beeld op de gemaakte foto gaat dan knipperen. Instelling heeft geen invloed op het maken van foto's.

Het moet ergens anders aan liggen..... of in ieder geval, andere instellingen moeten mooiere foto's maken.
Love is in the air!
  woensdag 11 mei 2011 @ 08:38:18 #61
247356 infp2009
More cowbell!
pi_96636334
Active D-lighting heeft Nikon in ieder geval, idd exposure compensation en wat je ook kunt doen is spotmeten op iets lichts en recomposen...
"Faith is making a virtue out of not thinking."
"Capitalism is a system wherein man exploits man. And communism — is vice versa.”
pi_96644863
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 08:38 schreef infp2009 het volgende:
Active D-lighting heeft Nikon in ieder geval, idd exposure compensation en wat je ook kunt doen is spotmeten op iets lichts en recomposen...
Je kunt ook in plaats van spotmeten hem juist op "matrix" o.i.d. zetten om hem de lucht mee te laten rekenen. Als je de zon ongeveer recht je lens in straalt en je wilt je gebouwen niet donker hebben zal er wel niet veel anders inzitten dan een HDR-achtige techniek te gebruiken, of een polarisatieplaatje voor je lens schroeven.
Beter onethisch dan oneetbaar
  woensdag 11 mei 2011 @ 13:07:58 #63
247356 infp2009
More cowbell!
pi_96645512
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 12:51 schreef Watertornado het volgende:

[..]

Je kunt ook in plaats van spotmeten hem juist op "matrix" o.i.d. zetten om hem de lucht mee te laten rekenen.
Daarbij heeft hij blijkbaar juist een te groot dynamisch bereik om er nog iets mee te kunnen...
"Faith is making a virtue out of not thinking."
"Capitalism is a system wherein man exploits man. And communism — is vice versa.”
pi_96645841
bij een donker onderwerp tegen een lichte achtergrond is het altijd lastig om de belichting goed te krijgen. Je opties om overbelichting te voorkomen zijn:

1. Belichtingsmeting op de lucht. Dan wordt je onderwerp vaak erg donker, dit is in de nabewerking wel op te krikken maar gaat ten koste van beeldkwaliteit (ruis, 'kleurechtheid', etc). D-lighting is niets anders dan een automatische nabewerking op hoge en lage lichten. Dat kun je beter zelf acteraf doen zodat je meer controle hebt.

2. Meedere opnames maken met verschillende exposure compensaties en achteraf de beste eruit pakken. Een klein beetje overbelichting is niet altijd heel erg/storend.

3.Meedere opnames maken met verschillende exposure compensaties en combineren in een HDR afbeelding. Niet mijn ding, maar de beste (en bewerkelijkste) methode om alle delen van een foto 'goed' belicht te krijgen.

4. Een filter gebruiken. Bij rechte horizons is een gradient filter een optie, maar in de stad meestal niet of nauwelijks bruikbaar.

5. En je zou nog een nieuwe camera kunnen kopen met een groter dynamisch bereik dan je huidige (mits die bestaan)
  woensdag 11 mei 2011 @ 14:32:30 #65
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_96649142
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 04:53 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Dat is alleen een instelling die laat zien of een gemaakte foto hoge lichten bevat.
Haha, oja, dat is best wel dom van mij. Ik zat te denken aan een of andere scene mode die van elke foto een high key foto maakte...
pi_96666391
Op foto's met heldere lucht of bij foto's met heldere kleuren verschijnen er vaak plekjes, zoals deze:



Ik heb nog nooit mijn camera schoongemaakt, intern dan. Wijzen deze plekjes erop dat het nu een goed moment is om te doen, en zo ja, wat heb ik allemaal nodig?
pi_96667896
quote:
5s.gif Op woensdag 11 mei 2011 20:22 schreef Robby87 het volgende:
Op foto's met heldere lucht of bij foto's met heldere kleuren verschijnen er vaak plekjes, zoals deze:

Ik heb nog nooit mijn camera schoongemaakt, intern dan. Wijzen deze plekjes erop dat het nu een goed moment is om te doen, en zo ja, wat heb ik allemaal nodig?
Als ik dat soort dingen zie dan ga ik meestal wel even wat foto's maken van de lucht of iets anders met een egale kleur, als dan op al die foto's op dezelfde plaats die plekjes zitten, is het inderdaad tijd voor een schoonmaakbeurt.

Met een blaasbalg, en als dat niet genoeg is een setje sensor swabs, kom je een heel eind.
pi_96683817
quote:
5s.gif Op woensdag 11 mei 2011 20:22 schreef Robby87 het volgende:
Op foto's met heldere lucht of bij foto's met heldere kleuren verschijnen er vaak plekjes, zoals deze:

[ afbeelding ]

Ik heb nog nooit mijn camera schoongemaakt, intern dan. Wijzen deze plekjes erop dat het nu een goed moment is om te doen, en zo ja, wat heb ik allemaal nodig?
Hoe krijg je de lucht überhaupt zo blauw? Dat was in Berlijn mijn probleem. Lucht was eerder wit dan blauw (overbelicht),.

Moet ik de belichting soms instellen op -2.0 ofzo? :? Als ik een foto maak waar veel lucht op staat wordt dat niet zo mooi. Zie mijn probleem in mijn reactie hierboven.

Kan iemand mij misschien helpen met de lichtmeting? Hoe werkt dat in de praktijk? Ik weet dat er 3 standen zijn op mijn Nikon, maar niet goed hoe te gebruiken?

Edit: ook toen ik afgelopen weekend een plaatje van zee en lucht wilde maken kwamen de kleuren er niet mooi uit. Leek wat overbelicht. Dit is vooral op foto's waar veel licht op staat of waar het helder is. Alleen hoe dat op te lossen qua instellingen op mijn camera is mij nog onbekend.

Mijn lichtmeting staat op altijd op matrix zag ik. Maar ik doe hiermee dus niets eigenlijk. Richt het niet specifiek op een object.

[ Bericht 7% gewijzigd door Landgeld op 12-05-2011 06:09:08 ]
Love is in the air!
  donderdag 12 mei 2011 @ 07:18:11 #69
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_96684011
Wat je zou kunnen gebruiken is 'bracketing'. Dan maak je een foto die -2, 0, en +2 belicht is, en dan zit er als het goed is altijd wel een goede bij. Als het goed is heeft jouw D90 een functie die dat automatisch voor je doet.
pi_96684919
quote:
1s.gif Op donderdag 12 mei 2011 05:50 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Hoe krijg je de lucht überhaupt zo blauw? Dat was in Berlijn mijn probleem. Lucht was eerder wit dan blauw (overbelicht),.

Moet ik de belichting soms instellen op -2.0 ofzo? :? Als ik een foto maak waar veel lucht op staat wordt dat niet zo mooi. Zie mijn probleem in mijn reactie hierboven.

Kan iemand mij misschien helpen met de lichtmeting? Hoe werkt dat in de praktijk? Ik weet dat er 3 standen zijn op mijn Nikon, maar niet goed hoe te gebruiken?

Edit: ook toen ik afgelopen weekend een plaatje van zee en lucht wilde maken kwamen de kleuren er niet mooi uit. Leek wat overbelicht. Dit is vooral op foto's waar veel licht op staat of waar het helder is. Alleen hoe dat op te lossen qua instellingen op mijn camera is mij nog onbekend.

Mijn lichtmeting staat op altijd op matrix zag ik. Maar ik doe hiermee dus niets eigenlijk. Richt het niet specifiek op een object.
plaats eens wat voorbeelden dan kunnen we specifieker tips geven per situatie. De foto van Robby heeft veel lucht in de foto dus bij een matrix metingen op het hele beeld gaat dat (meestal) wel goed. Nu zie je wel dat de toren eigenlijk te donker is. Maar het dynamisch bereik van je sensor is niet zo groot dat zowel de toren als de lucht in 1x goed belicht kunnen worden in zo'n situatie.
pi_96707774
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 07:18 schreef problematiQue het volgende:
Wat je zou kunnen gebruiken is 'bracketing'. Dan maak je een foto die -2, 0, en +2 belicht is, en dan zit er als het goed is altijd wel een goede bij. Als het goed is heeft jouw D90 een functie die dat automatisch voor je doet.
Dat kan in sommige situaties maar om dat altijd te doen is geen optie. Teveel foto's dan.

Ik ben benieuwd hoe lichtmeting werkt op mijn Nikon. Hoe je dat in de praktijk gebruikt.
Love is in the air!
pi_96708234
Welke drie opties heb je? Matrix, center weighted en spot ofzo?

Bij de eerste wordt het licht in verschillende zones verspreid over de hele foto gemeten en die metingen worden als het ware gecombineerd tot één meting, dus hier wordt echt het hele beeld meegenomen in de berekening. Bij center weighted geeft hij prioriteit aan het middelste stuk van de foto en bij spot wordt zelfs alléén maar het midden meegenomen, daarmee kun je dus veel nauwkeuriger het licht op één plek meten.

quote:
Ik ben benieuwd hoe lichtmeting werkt op mijn Nikon. Hoe je dat in de praktijk gebruikt.
Is dit dan niet meer een kwestie van experimenteren wat in welke situatie het beste werkt?
  donderdag 12 mei 2011 @ 19:01:47 #73
303083 Ladysin
koekieloekie
pi_96708892
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 18:37 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Dat kan in sommige situaties maar om dat altijd te doen is geen optie. Teveel foto's dan.

Ik ben benieuwd hoe lichtmeting werkt op mijn Nikon. Hoe je dat in de praktijk gebruikt.
Even ter aanvulling van Omniej, In je viewfinder zie je onderin een balkje met + en - , voor een goede belichting zorg je dat je pijltje in het midden staat. Dit kun je doen door zelf je diafragma of sluitertijd (of beide als je in M zit) bij te stellen (voorste of achterste wieltje). Op deze manier kun je ook zelf er voor zorgen om je foto onder of over te belichten,maar dit is dus niet het zelfde als belichtings compensatie of bracketing waarbij je je sluitingstijd en diafragma getal behoud.
"you gotta preserve the present for those in the future"
pi_96709142
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 19:01 schreef Ladysin het volgende:
Even ter aanvulling van Omniej, In je viewfinder zie je onderin een balkje met + en - , voor een goede belichting zorg je dat je pijltje in het midden staat.
En even voor de duidelijkheid heb ik daar ook weer een aanvulling op: soms moet hij dus juist op -1 of +1 (of iets anders) staan voor een goede belichting. :P Maar goed, om dat in te kunnen schatten moet je weten hoe je lichtmeter werkt, zodat je in voor de lichtmeter lastige situaties zelf al belichtingscompensatie kunt toepassen.... (overbelichten bij een witte muur of sneeuwlandschap bijvoorbeeld)
  donderdag 12 mei 2011 @ 19:18:24 #75
303083 Ladysin
koekieloekie
pi_96709712
Dat bedoelde ik ook met onder en overbelichten, voor de camera gezien, niet voor de foto want die kan idd juist soms meer of minder licht gebruiken afhangend van de situatie. Maar als je iig maar weet waar dat gare ding voor is.. scheelt t een hoop. Dat had niemand mij verteld toen ik net begon :')
"you gotta preserve the present for those in the future"
pi_96748779
Ik ben sinds kort in het bezit van een Canon EOS 400D, gewoon om wat te oefenen en ervaring op te doen.

Heb op dit moment een Canon EF 28-90mm lens, maar wil een lens met wat meer zoom :)

Twijfel op dit moment tussen 2 lenzen:

- Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS
- Tamron 70-300 LD 4-5,6 1:2 DI

Ik vraag me vooral af of je met de Tamron een beetje scherpe foto's kunt maken zonder al te veel te bewegen (zonder statief) omdat hierop geen Image Stabilizer zit.

Dit zie je wel terug in de prijs natuurlijk, de Canon is dan ook wat duurder.

Wat is volgens jullie een goeie lens om mee te beginnen? :)
  vrijdag 13 mei 2011 @ 18:33:29 #77
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_96759985
De Canon lens is wel een stukje beter, en stabilisatie ga je bij telelenzen zeker profijt van hebben.
pi_96760155
Ik had de stabilisatie in mijn 55-250 niet willen missen eigenlijk... Doe er nog eens 50mm bovenop en dat wordt alleen maar erger. Tenzij je het prijsverschil er écht niet voor over hebt, zou ik dus altijd voor de 55-250 gaan. :) Is gewoon een erg fijn lensje.
pi_96760198
Hey mensen, ik heb een specifieke vraag over Lightroom.
Kun je ergens instellen dat dat importeervenster niet automatisch in beeld komt als ik m'n geheugenkaart in de kaartlezer steek?
  vrijdag 13 mei 2011 @ 19:12:23 #80
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_96761596
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 18:39 schreef Ronald78 het volgende:
Hey mensen, ik heb een specifieke vraag over Lightroom.
Kun je ergens instellen dat dat importeervenster niet automatisch in beeld komt als ik m'n geheugenkaart in de kaartlezer steek?
Dat kan, hoe weet ik niet, maar dat doet mijne automatisch als ik mijn harde schijf inplug. Ik denk dat je dan ergens in de settings moet kijken.

Heb je niet dat als je je geheugenkaart in je lezer stopt dat je dan zo'n scherm krijgt met opties die je kan uitkiezen? Daar staat LR tussen als het goed is!
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_96796527
Kan iemand me vertellen hoe ik van die witte rondjes af kom?

Wat is het? Ik dacht aan stofjes, maar ik heb niet het idee dat er stof op m'n lens zit.

  zaterdag 14 mei 2011 @ 16:09:43 #82
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_96796608
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 16:07 schreef BaraCuda het volgende:
Kan iemand me vertellen hoe ik van die witte rondjes af kom?

Wat is het? Ik dacht aan stofjes, maar ik heb niet het idee dat er stof op m'n lens zit.

[ afbeelding ]
Doel je nu op de "stofjes" in de achtergrond? Verder zie ik het niet.
In de achtergrond heb je bokeh. En dat is mooi ;)
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  zaterdag 14 mei 2011 @ 16:16:22 #83
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_96796853
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 16:07 schreef BaraCuda het volgende:
Kan iemand me vertellen hoe ik van die witte rondjes af kom?

Wat is het? Ik dacht aan stofjes, maar ik heb niet het idee dat er stof op m'n lens zit.

[ afbeelding ]
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 16:09 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

bokeh
Huilen dan.
pi_96796874
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 16:09 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Doel je nu op de "stofjes" in de achtergrond? Verder zie ik het niet.
In de achtergrond heb je bokeh. En dat is mooi ;)
Ja die wittige rondjes in vooral de onderste helft van de foto.

Het is niet dat ik het niet mooi vind, maar is het te voorkomen?

Maar als het zo hoort dan doe ik toch ergens iets goed :')
pi_96796880
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 16:07 schreef BaraCuda het volgende:
Kan iemand me vertellen hoe ik van die witte rondjes af kom?

Wat is het? Ik dacht aan stofjes, maar ik heb niet het idee dat er stof op m'n lens zit.

[ afbeelding ]
Die witte rondjes zijn schitteringen in het water. Door de scherptediepte worden dat van die rondjes...

quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 16:09 schreef kanovinnie het volgende:
In de achtergrond heb je bokeh. En dat is mooi ;)
Dat dus. Is niets mis met die dingen. :) Wil je het voorkomen, dan moet je een kleiner diafragma gebruiken (oftewel zorgen dat alles scherp wordt), of zorgen dat je geen schitteringen in je achtergrond hebt.

Edit: Maar voor de duidelijkheid, daar wordt je foto niet mooier van. Er zijn zat fotografen die juist lichtsterke lenzen kopen om dit soort rondjes in hun achtergrond te kunnen krijgen. :P
  zondag 15 mei 2011 @ 15:57:05 #86
125619 MichaelCampwood
kop in het zand
pi_96842310
Hoi. Ik heb onlangs een polarisatiefilter gekocht van 82 mm doorsnede (wist niet dat dat zo duur zou worden maar dat terzijde). Nu heb ik nog een andere lens van slechts 67 mm waarop ik deze zou willen gebruiken.

Hiervoor los nog zo'n ding aanschaffen zou dan nog eens zo'n 100 euro betekenen maar ik kan kennelijk ook goedkoop verloopringen kopen. Volgens de winkel kon ik het met twee verkoopringen oplossen omdat er kennelijk niet één bestaat om dit grote verschil te overbruggen. Weet iemand of dit klopt?

Verder, heeft een dergelijke oplossingen nog nadelige gevolgen voor mijn foto's. Het filter is immers een stuk groter dan de lens. Ook steekt het natuurlijk uit waardoor wellicht bepaalde sensoren van mijn camera niet meer (goed) werken?

Vast bedankt!
  zondag 15 mei 2011 @ 16:01:16 #87
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_96842511
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 15:57 schreef MichaelCampwood het volgende:
Hoi. Ik heb onlangs een polarisatiefilter gekocht van 82 mm doorsnede (wist niet dat dat zo duur zou worden maar dat terzijde). Nu heb ik nog een andere lens van slechts 67 mm waarop ik deze zou willen gebruiken.

Hiervoor los nog zo'n ding aanschaffen zou dan nog eens zo'n 100 euro betekenen maar ik kan kennelijk ook goedkoop verloopringen kopen. Volgens de winkel kon ik het met twee verkoopringen oplossen omdat er kennelijk niet één bestaat om dit grote verschil te overbruggen. Weet iemand of dit klopt?
Bestaat wel :Y . Zie http://www.bhphotovideo.c(...)ep_Up_Ring_Lens.html
quote:
Verder, heeft een dergelijke oplossingen nog nadelige gevolgen voor mijn foto's. Het filter is immers een stuk groter dan de lens. Ook steekt het natuurlijk uit waardoor wellicht bepaalde sensoren van mijn camera niet meer (goed) werken?

Vast bedankt!
Hele volksstammen gebruiken die verloopringen dus dat zal allemaal wel meevallen.
Huilen dan.
  zondag 15 mei 2011 @ 16:09:35 #88
125619 MichaelCampwood
kop in het zand
pi_96843080
quote:
7s.gif Op zondag 15 mei 2011 16:01 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Bestaat wel :Y . Zie http://www.bhphotovideo.c(...)ep_Up_Ring_Lens.html

[..]

Hele volksstammen gebruiken die verloopringen dus dat zal allemaal wel meevallen.
Ik zie het. Heb echter nog geen nederlandse winkel gevonden die hem heeft.
  zondag 15 mei 2011 @ 17:03:16 #89
247356 infp2009
More cowbell!
pi_96846343
Nog even over bokeh, niet alle bokeh is even mooi. De kwaliteit van de onscherpte wordt bepaald door de vorm van onder andere je diafragma, maar belangrijker nog zijn de zogenaamdr sferische abberations van het glas. Bij jouw lens is daar weinig van, waardoor die highlights cirkels worden met een harde rand in plaats van een gaussian blur cirkel die naarde rand toe steeds lichter wordt. Hierin verschilt dus een technisch perfecte lens van een fotografisch perfecte lens.

Samenvattend: ik heb wel eens mooiere bokeh gezien ;)
"Faith is making a virtue out of not thinking."
"Capitalism is a system wherein man exploits man. And communism — is vice versa.”
pi_96872793
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 19:01 schreef Ladysin het volgende:

[..]

Even ter aanvulling van Omniej, In je viewfinder zie je onderin een balkje met + en - , voor een goede belichting zorg je dat je pijltje in het midden staat. Dit kun je doen door zelf je diafragma of sluitertijd (of beide als je in M zit) bij te stellen (voorste of achterste wieltje). Op deze manier kun je ook zelf er voor zorgen om je foto onder of over te belichten,maar dit is dus niet het zelfde als belichtings compensatie of bracketing waarbij je je sluitingstijd en diafragma getal behoud.
Thx daar let ik nooit op. Enige is dat ik dat balkje in de A stand niet zie? Ik zie alleen een vierkant blokje met een plus en min. Dat is een klein vast icoontje. Ik zie geen balkje met plus en min. Alleen in de M stand maar die gebruik ik niet.

Verder : als je iemand fotografeert op een lichte achtergrond kan je dan het beste spotmeting doen?

Hoop dat je me er nog wat over kan uitleggen, erg nuttig. Nu gebruik ik dat niet.

In de viewer zie ik overigens ook een [R ] met een getal. Heeft dat er nog mee te maken?
Love is in the air!
pi_96872860
quote:
Verder : als je iemand fotografeert op een lichte achtergrond kan je dan het beste spotmeting doen?
Ja.

quote:
In de viewer zie ik overigens ook een [R ] met een getal. Heeft dat er nog mee te maken?
Da's het aantal foto's waar op dat moment nog plek voor is in de buffer van je camera. Heel iets anders dus.
pi_96926821
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 17:03 schreef infp2009 het volgende:
Nog even over bokeh, niet alle bokeh is even mooi. De kwaliteit van de onscherpte wordt bepaald door de vorm van onder andere je diafragma, maar belangrijker nog zijn de zogenaamdr sferische abberations van het glas. Bij jouw lens is daar weinig van, waardoor die highlights cirkels worden met een harde rand in plaats van een gaussian blur cirkel die naarde rand toe steeds lichter wordt. Hierin verschilt dus een technisch perfecte lens van een fotografisch perfecte lens.

Samenvattend: ik heb wel eens mooiere bokeh gezien ;)
Oh en je kan ook custom bokehs maken met een 50mm 1.8 lens :D
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
  dinsdag 17 mei 2011 @ 08:30:44 #93
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_96927080
quote:
17s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 08:10 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Oh en je kan ook custom bokehs maken met een 50mm 1.8 lens :D
Huh? Hoe dan?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_96927296
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 08:30 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Huh? Hoe dan?
Zwart papiertje met bijvoorbeeld een hartje voor de lens doen, precies in het midden. Dan het diafragma van de lens op 1.8 zetten (hartje moet wel klein zijn), dan pakt de lens het hartje als diafragma.
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
  dinsdag 17 mei 2011 @ 09:28:35 #95
247356 infp2009
More cowbell!
pi_96928251
Daarmee verander je alleen de vorm van je diafragma en niet de kwaliteit van de onscherpte.
"Faith is making a virtue out of not thinking."
"Capitalism is a system wherein man exploits man. And communism — is vice versa.”
  dinsdag 17 mei 2011 @ 09:35:17 #96
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_96928434
quote:
17s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 08:42 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Zwart papiertje met bijvoorbeeld een hartje voor de lens doen, precies in het midden. Dan het diafragma van de lens op 1.8 zetten (hartje moet wel klein zijn), dan pakt de lens het hartje als diafragma.
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 09:28 schreef infp2009 het volgende:
Daarmee verander je alleen de vorm van je diafragma en niet de kwaliteit van de onscherpte.
Hmm, toch eens proberen! :P
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_96934536
Zoiets dus:



pi_96976916
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 09:28 schreef infp2009 het volgende:
Daarmee verander je alleen de vorm van je diafragma en niet de kwaliteit van de onscherpte.
Dat zei ik ook niet :*
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
pi_97057821
Ik ben opzoek naar een statief voor mijn D5000 + 70-300 lens maar door de bomen kan ik gewoon niet meer het bos zien! Welk statief is goed? Waar moet ik opletten ect ect?!

Ikzelf ben gevallen voor de Manfrotto 055 XDB/804 RC2 Statief set
- Compleet setje
- Redelijk licht gewicht
- Statiefkop met kompas
- Valt in mijn budget van ¤120-180

Het max. draaggewicht is 7kg maar kan ik dan ook aannemen dat mijn lens niet richting de grond kantelt?
  FOK!fotograaf vrijdag 20 mei 2011 @ 00:06:03 #100
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_97058902
Als het goed is moet ie gewoon blijven staan. Anders een het setje meenemen naar de mediamarkt ofzo en daar eens uitproberen om er vervolgens nog eens over na te gaan denken.
Dan zou ik vooral het demomodel gebruiken omdat die veel slijtage zal hebben.
Manfrotto heeft overigens toppie statieven!
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')