Dat kun je gerust aannemen ja.quote:Op donderdag 19 mei 2011 23:43 schreef Ctg het volgende:
Ik ben opzoek naar een statief voor mijn D5000 + 70-300 lens maar door de bomen kan ik gewoon niet meer het bos zien! Welk statief is goed? Waar moet ik opletten ect ect?!
Ikzelf ben gevallen voor de Manfrotto 055 XDB/804 RC2 Statief set
- Compleet setje
- Redelijk licht gewicht
- Statiefkop met kompas
- Valt in mijn budget van ¤120-180
Het max. draaggewicht is 7kg maar kan ik dan ook aannemen dat mijn lens niet richting de grond kantelt?
Sja, als je echt niets wilt veranderen aan de rest zul je ervoor moeten zorgen dat je een selectie weet te maken van de lucht. Vervolgens zou je met de hue/saturation kunnen klooien of met de curves, beetje afhankelijk van hoe blauw je lucht al is vermoed ik.quote:Op zondag 22 mei 2011 17:10 schreef kanovinnie het volgende:
Photoshop:
Hoe kan ik mijn lucht blauwer maken zonder de kleuren van de rest van de foto te veranderen?
Edit: Een linkje naar een guide/voorbeeld is prima, dan kom ik wel met vragen als het niet luktIk heb alleen geen idee welke functie ik ervoor moet gebruiken.
Je maakt de lucht eerst blauwer op de manier dat de rest van de foto ook in kleur versterkt wordt, daarna zorg je er met een layermask voor dat de bewerking alleen op de lucht blijft.quote:Op zondag 22 mei 2011 17:16 schreef kanovinnie het volgende:
http://i.imgur.com/m1y1x.jpg
Linkje, want niet verkleint.
Maar nu is het gras ook een stuk donkerder?quote:
Dat ga ik dat dan maar eens proberen.quote:Op zondag 22 mei 2011 17:20 schreef Omniej het volgende:
[..]
Je maakt de lucht eerst blauwer op de manier dat de rest van de foto ook in kleur versterkt wordt, daarna zorg je er met een layermask voor dat de bewerking alleen op de lucht blijft.
(oftewel; je moet de lucht selecteren)
En daarna datquote:Op zondag 22 mei 2011 17:20 schreef Isdatzo het volgende:
Een quick-mask met gradient maken waarmee je de lucht selecteert en dan een beetje met de curves/levels en kleurtjes speulen. Of eventueel met layer masks en adjustment layers werken (mijn manier).
Ja klopt, had ik ook niet kunnen doen, maar oké. Mijn methode is wel heel simpel, en het gaat - vind ik zelf - behoorlijk goed op het gebouwtje daar aan de horizon na.quote:Op zondag 22 mei 2011 17:22 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Maar nu is het gras ook een stuk donkerder?
Welke selectie?quote:Op zondag 22 mei 2011 17:25 schreef Omniej het volgende:
Het hoeft niet veel tijd te kosten... Met een color range selectie heb ik in 5 seconden deze mask:
[ afbeelding ]
Als ik die op een Hue/Saturation layer toepas, kan ik perfect de lucht bewerken zonder de rest te beïnvloeden...
Klopt, maar ik ga dat soort schoonheidsfoutjes voor zo'n voorbeeld niet wegwerken.quote:Op zondag 22 mei 2011 17:30 schreef Isdatzo het volgende:
Wit is geselecteerd, zwart niet. Maar z'n selectie is niet helemaal goed (rechtsboven).
Ongeveer zijn hele afbeelding is witquote:Op zondag 22 mei 2011 17:30 schreef Isdatzo het volgende:
Wit is geselecteerd, zwart niet. Maar z'n selectie is niet helemaal goed (rechtsboven).
Top, eindelijk iets wat wel lukt in photoshop.quote:Op zondag 22 mei 2011 17:32 schreef Omniej het volgende:
Select -> Color Range
Dan op de lucht klikken, als je Shift ingedrukt houdt kun je meer kleuren meepakken in de selectie (en dat is hier ook nodig). Eventueel nog met het schuifje spelen om de selectie wat nauwkeuriger of juist minder nauwkeurig te maken (op de grassprieten letten dus), en dat is het wel zo'n beetje.
[..]
Klopt, maar ik ga dat soort schoonheidsfoutjes voor zo'n voorbeeld niet wegwerken.Als je de selectie opslaat in een channel, kun je zo'n vlek gewoon nog even wit brushen... Of met de levels spelen om de lichtgrijze stukken wit te krijgen.
Gelukt. Ik zie nu trouwens het plaatje wel die je eerder poste.quote:Op zondag 22 mei 2011 17:47 schreef Omniej het volgende:
Alt-klik op de layermask in je Layers scherm. Het zwart-wit beeld kun je daarna gewoon normaal bewerken, dus met brushen of levels bijvoorbeeld.
Ik quote mezelf maar even zodat het makkelijker te begrijpen is waarover ik het hebquote:Op donderdag 19 mei 2011 23:43 schreef Ctg het volgende:
Ik ben opzoek naar een statief voor mijn D5000 + 70-300 lens maar door de bomen kan ik gewoon niet meer het bos zien! Welk statief is goed? Waar moet ik opletten ect ect?!
Ikzelf ben gevallen voor de Manfrotto 055 XDB/804 RC2 Statief set
- Compleet setje
- Redelijk licht gewicht
- Statiefkop met kompas
- Valt in mijn budget van ¤120-180
Het max. draaggewicht is 7kg maar kan ik dan ook aannemen dat mijn lens niet richting de grond kantelt?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |