Deze heb ik nog niet voorbij zien komen:
quote:
Journalist van deze krant ontsnapt aan dood
donderdag 03 februari 2011 | 09:58 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 03 februari 2011 | 13:14
Harald Doornbos (midden) Foto: GPD
CAÏRO - GPD-correspondent Harald Doornbos (werkzaam voor deze krant) is donderdagmorgen in de Egyptische hoofdstad Caïro ternauwernood aan de dood ontsnapt.
Woedende aanhangers van president Mubarak sleurden hem uit de auto en dreigden zijn keel door te snijden. Hij is uiteindelijk door een Egyptische militair ontzet. Hieronder zijn letterlijke relaas.
Taxi
"Ik wilde vanmorgen samen met een Arabische collega met een taxi naar mijn eigen hotel proberen te komen. Daar staat mijn computer en ligt mijn geld. Over straat was onmogelijk - dat is levensgevaarlijk, ik zit aan de verkeerde kant van het Tahrir Plein, temidden van de aanhangers van Mubarak, die het op buitenlanders hebben voorzien. Eén taxichauffeur wilde het wel proberen."
"Onderweg liepen we in een achterafstraat vast op een soort checkpoint van met kapmessen en stokken bewapende agressieve Mubarak-aanhangers. Zij hadden allemaal bebloede koppen van een hele nacht vechten. Ik bleef rustig zitten in de hoop dat de chauffeur ons er door zou krijgen."
Vlam in de pan
"Maar toen de omstanders ons achterin zagen zitten, sloeg de vlam in de pan. Ze begonnen te slaan en steekbewegingen te maken. De mannen maakten gebaren dat ze de keel van mij en mijn medepassagier door wilden snijden. De taxichauffeur probeerde uit te leggen dat wij journalisten zijn, maar het was allemaal: tégen Amerika, Israel en Iran en pro-Mubarak. We moesten onze paspoorten en rugzakjes inleveren."
"Op een moment werd de voorruit van de taxi ingeslagen. Ik ben toen in doodsangst nog een keer de auto uitgegaan om nog een keer duidelijk te maken dat we geen Amerikanen waren. Er stonden intussen steeds meer mensen om ons heen, maar gelukkig namen twee of drie het voor ons op. Terwijl wij in de taxi zaten, onderhandelden de mensen daarbuiten over ons leven."
Soldaat
"Op dat moment kwam een soldaat aan. Gelukkig, gelukkig wordt het leger nog steeds door de Egyptenaren gerespecteerd. Die man ging bij ons in de auto zitten, samen met een van de Mubarak-aanhangers. We zijn toen naar de dichtstbijzijnde legerpost gereden. Daar werden we opgevangen, maar kregen we ook te horen dat we niet konden blijven.
"In doodsangst zijn we uiteindelijk teruggegaan naar het Ramses Hiltonhotel, waar we vannacht hebben geslapen. Maar in de twintig minuten dat wij weg waren, hadden ze alles afgesloten. Je kunt alleen nog naar binnen als je een kamer geboekt hebt. Hotels zijn een toevluchtsoord geworden voor westerse journalisten die er ook niet meer uit kunnen. We hebben onze toevlucht kunnen zoeken in een kantoor van mensen die wij kennen, vlak bij het hotel."
"Inmiddels zitten wij hier veilig, maar zo gauw we de straat op gaan, worden we opgewacht door een woedende menigte. Het is onmogelijk om naar het vliegveld te vluchten. Het totale waanzin hier."
Doornbos twittert over zijn belevenissen.
Andere journalisten
Eerder werd al een journalist van dagblad Trouw door de politie op het Tahrirplein geslagen. Internationale verslaggevers van persbureau's AP en Reuters kregen klappen. Het team van Al Jazeera, de Arabische omroep die al sinds het begin ronkend verslag doet, werd een paar uur vastgehouden en hun appartatuur werd in beslag genomen. Een Belgische journalist die werkte voor de Waalse krant Le Soir had ook een aanvaring met de politie.
Woensdagnacht arresteerde de douane op het vliegveld een NOS-cameraman, Eric Feyten. Hij is door de geheime dienst de hele nacht ondervraagd. Feyten werd donderdagmiddag weer vrijgelaten, aldus NOS-hoofdredacteur Hans Laroes. De reden van zijn aanhouding is onduidelijk.
Negatief reisadvies
De Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) raadt verslaggevers af om naar Egypte af te reizen. Dit maakte NVJ-bestuurder Thomas Bruning donderdag bekend. De NVJ noemt de situatie in Egypte erg risicovol en heeft voortdurend contact met het ministerie van Buitenlandse Zaken en Nederlandse redacties over de veiligheidsrisico's in het land.
Bruning stelt dat de NVJ nu te veel berichten hoort waaruit blijkt dat er knokploegen actief zijn die het specifiek gemunt hebben op journalisten. Dit staat ook op de website van de journalistenvereniging.
Het is uiteraard de verantwoordelijkheid van de journalisten zelf, maar op basis van de ervaringen van Nederlandse redacties ontraden wij journalisten af te reizen naar het land, zegt Bruning.
http://www.brabantsdagbla(...)ntsnapt-aan-dood.ece
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16eIk luister NL-Talig