quote:Opnieuw oproep tot demonstraties in Egypte
(Novum/AP) - Egyptenaren hebben woensdag opnieuw via sociale netwerksites als Twitter en Facebook opgeroepen tot demonstraties. Via de websites werden locaties doorgegeven waar de demonstranten zich moeten verzamelen. De oproerpolitie staat paraat en volgens het Egyptische ministerie van binnenlandse zaken worden demonstraties niet getolereerd en zal er direct worden ingegrepen bij de eerste tekenen van een bijeenkomst.
Dinsdag vond in Egypte een van de grootste protesten in jaren plaats. Tienduizenden demonstranten eisten het aftreden van de al dertig jaar zittende president Hosni Mubarak en een einde aan de enorme armoede, de stijgende prijzen en de hoge werkloosheid. Bij de demonstraties kwamen drie mensen om het leven en zeker 250 mensen raakten gewond, onder wie 85 politieagenten. Een vierde persoon bezweek woensdag aan zijn verwondingen. De oproerpolitie gebruikte traangas en de wapenstok en zette waterkanonnen in om de demonstranten uiteen te drijven.
quote:Doden bij protesten in Egypte
Bij grootschalige demonstraties in Egypte zijn vandaag drie mensen om het leven gekomen. Het gaat volgens de Egyptische autoriteiten om een politieagent en twee betogers.
De agent zou bij een massabetoging op het Tahrir plein in Caïro (fotoserie) het leven hebben gelaten. Details over hoe hij is omgekomen zijn nog niet bekend.
Traangas eist slachtoffers
Een woordvoerder van een ziekenhuis in Suez meldde aan Reuters dat twee dode lichamen bij het hospitaal zijn gearriveerd. Eén van de betogers zou overleden zijn aan de gevolgen van het inademen van traangas. De andere betoger is volgens bronnen tijdens de protesten geraakt door een steen. Zestig anderen uit Suez zijn volgens het ziekenhuis gewond geraakt door het gebruikte traangas.
Naar schatting tienduizenden Egyptenaren gingen begin van de middag in Caïro en andere Egyptische steden de straat op om het aftreden van de regering-Mubarak te eisen. Het zijn de grootste protesten in jaren. Om tien uur vanavond waren er in Caïro nog altijd demonstranten op straat.
“Weg met Mubarak”
Betogers scandeerden tijdens de protesten leuzen als “Weg met Hosni Mubarak”, “Lang leve een vrij Tunesië” en “Revolutie tot aan de overwinning”. De organisatoren van de betoging in Caïro noemden de dag vol protesten “een dag van revolutie tegen marteling, armoede, corruptie en werkloosheid”.
Waar zie jij me dat nou bewerenquote:Op woensdag 26 januari 2011 13:57 schreef Aloulou het volgende:
Ik snap het ook niet Yvonne, toch raar dat dat men een vredelievende vent als Moebarak zo graag ziet vallen. Ben Ali ook zo'n pareltje
Dat dus, ik ben niet overtuigd dat het 'opeens' verlichte landen worden.quote:Op woensdag 26 januari 2011 13:59 schreef speknek het volgende:
[..]
Dat zeiden ze van Iran en Irak ook.
Ja hoor, dat is de teneur van het vorige topic.quote:Op woensdag 26 januari 2011 14:00 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Dat zegt toch ook niemand?
Wij zullen waarschijnlijk niet meer meemaken dat deze landen zoals ons worden, maar misschien is dit al een ministapje deze richting uit.
De moed om tegen een totalitair regime te demonstreren is verder hetzelfde, ik zie hier geen geschiedsverkrachting in.quote:Op woensdag 26 januari 2011 14:12 schreef yvonne het volgende:
Oh puhlease:
Tiananmen-like courage in Cairo bij dat filmpje in de OP.
Over geschiedverkrachgting gesproken.
Sorry, maarquote:Op woensdag 26 januari 2011 14:20 schreef Viajero het volgende:
[..]
De moed om tegen een totalitair regime te demonstreren is verder hetzelfde, ik zie hier geen geschiedsverkrachting in.
Ik snap je frustratie niet echt...quote:Op woensdag 26 januari 2011 14:26 schreef yvonne het volgende:
[..]
Sorry, maar
Dit vergelijken met wat mannekes tegen een soort manneke pis op wielen is van een totaal andere orde en wel degelijk geschiedsverkrachting.
Nou ja, overreden worden door beide voertuigen is niet zo fijn.quote:Op woensdag 26 januari 2011 14:26 schreef yvonne het volgende:
[..]
Sorry, maar
[ afbeelding ] Dit vergelijken met wat mannekes tegen een soort manneke pis op wielen is van een totaal andere orde en wel degelijk geschiedsverkrachting.
Het worden ook niet opeens verlichte landen, die ontwikkeling is bij ons ook niet overnacht gegaan en dat zal daar niet veel anders zijn.quote:Op woensdag 26 januari 2011 14:16 schreef yvonne het volgende:
[..]
Waar zie jij me dat nou bewerenDat zeg ik nergens ik verbaas me over de hallelujah stemming in het vorige deel.
Dat dus, ik ben niet overtuigd dat het 'opeens' verlichte landen worden.
Persoonlijk denk ik dat dictators fundamentalisme wel in de hand werken. Juist door armoede en gebrek aan vrijheid in het denken. Bij de aanslagen op 9/11 waren 16 van de 19 kapers van saoedische afkomst. Ik blijf toch een sterk vermoeden koesteren dat dit wel degelijk te maken heeft met het regime in SA.quote:Ja hoor, dat is de teneur van het vorige topic.
En dat kleine stapje geloof ik niet in.
Ik denk dat er een denkfout gemaakt worden
Er worden dictators weggejaagd, maar het fundamentalisme is daarmee niet uitgeroeid, misschien zelfs in tegendeel...
*offtopic.quote:Op woensdag 26 januari 2011 14:30 schreef speknek het volgende:
Ik ben het met yvonne eens, die Tank Man was zelfs nadat waarschijnlijk 2000 mensen op dat plein geslacht waren (tank man zelf is waarschijnlijk ook opgepakt en gefussilleerd).
Mijn frustratie is dat ik vanavond moet werken en vrijdag dubbele diensten heb, niet dit...quote:Op woensdag 26 januari 2011 14:27 schreef Muridae het volgende:
[..]
Ik snap je frustratie niet echt...
Wat moeten de mensen volgens jou doen ?
Waar slaat dit stupide commentaar op?quote:Op woensdag 26 januari 2011 14:29 schreef Cubewood. het volgende:
Yvonne leeft liever in een dictatorschap.
Door dit soort mentaliteit stellen demonstraties hier in Nederland nou nooit wat voor.
"Joah net of het nut heeft!!"
Ken je geschiedenis: er zijn verscheidene versies, dat hij opgepakt is en gefussileerd is is 99,999999% zeker.quote:Op woensdag 26 januari 2011 14:31 schreef Muridae het volgende:
[..]
*offtopic.
Ken je geschiedenis.
De man is nooit opgepakt.
Zegt de Chinese overheid.quote:Op woensdag 26 januari 2011 14:31 schreef Muridae het volgende:
[..]
*offtopic.
Ken je geschiedenis.
De man is nooit opgepakt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |