quote:Opnieuw oproep tot demonstraties in Egypte
(Novum/AP) - Egyptenaren hebben woensdag opnieuw via sociale netwerksites als Twitter en Facebook opgeroepen tot demonstraties. Via de websites werden locaties doorgegeven waar de demonstranten zich moeten verzamelen. De oproerpolitie staat paraat en volgens het Egyptische ministerie van binnenlandse zaken worden demonstraties niet getolereerd en zal er direct worden ingegrepen bij de eerste tekenen van een bijeenkomst.
Dinsdag vond in Egypte een van de grootste protesten in jaren plaats. Tienduizenden demonstranten eisten het aftreden van de al dertig jaar zittende president Hosni Mubarak en een einde aan de enorme armoede, de stijgende prijzen en de hoge werkloosheid. Bij de demonstraties kwamen drie mensen om het leven en zeker 250 mensen raakten gewond, onder wie 85 politieagenten. Een vierde persoon bezweek woensdag aan zijn verwondingen. De oproerpolitie gebruikte traangas en de wapenstok en zette waterkanonnen in om de demonstranten uiteen te drijven.
quote:Doden bij protesten in Egypte
Bij grootschalige demonstraties in Egypte zijn vandaag drie mensen om het leven gekomen. Het gaat volgens de Egyptische autoriteiten om een politieagent en twee betogers.
De agent zou bij een massabetoging op het Tahrir plein in Caïro (fotoserie) het leven hebben gelaten. Details over hoe hij is omgekomen zijn nog niet bekend.
Traangas eist slachtoffers
Een woordvoerder van een ziekenhuis in Suez meldde aan Reuters dat twee dode lichamen bij het hospitaal zijn gearriveerd. Eén van de betogers zou overleden zijn aan de gevolgen van het inademen van traangas. De andere betoger is volgens bronnen tijdens de protesten geraakt door een steen. Zestig anderen uit Suez zijn volgens het ziekenhuis gewond geraakt door het gebruikte traangas.
Naar schatting tienduizenden Egyptenaren gingen begin van de middag in Caïro en andere Egyptische steden de straat op om het aftreden van de regering-Mubarak te eisen. Het zijn de grootste protesten in jaren. Om tien uur vanavond waren er in Caïro nog altijd demonstranten op straat.
“Weg met Mubarak”
Betogers scandeerden tijdens de protesten leuzen als “Weg met Hosni Mubarak”, “Lang leve een vrij Tunesië” en “Revolutie tot aan de overwinning”. De organisatoren van de betoging in Caïro noemden de dag vol protesten “een dag van revolutie tegen marteling, armoede, corruptie en werkloosheid”.
Waar zie jij me dat nou bewerenquote:Op woensdag 26 januari 2011 13:57 schreef Aloulou het volgende:
Ik snap het ook niet Yvonne, toch raar dat dat men een vredelievende vent als Moebarak zo graag ziet vallen. Ben Ali ook zo'n pareltje
Dat dus, ik ben niet overtuigd dat het 'opeens' verlichte landen worden.quote:Op woensdag 26 januari 2011 13:59 schreef speknek het volgende:
[..]
Dat zeiden ze van Iran en Irak ook.
Ja hoor, dat is de teneur van het vorige topic.quote:Op woensdag 26 januari 2011 14:00 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Dat zegt toch ook niemand?
Wij zullen waarschijnlijk niet meer meemaken dat deze landen zoals ons worden, maar misschien is dit al een ministapje deze richting uit.
De moed om tegen een totalitair regime te demonstreren is verder hetzelfde, ik zie hier geen geschiedsverkrachting in.quote:Op woensdag 26 januari 2011 14:12 schreef yvonne het volgende:
Oh puhlease:
Tiananmen-like courage in Cairo bij dat filmpje in de OP.
Over geschiedverkrachgting gesproken.
Sorry, maarquote:Op woensdag 26 januari 2011 14:20 schreef Viajero het volgende:
[..]
De moed om tegen een totalitair regime te demonstreren is verder hetzelfde, ik zie hier geen geschiedsverkrachting in.
Ik snap je frustratie niet echt...quote:Op woensdag 26 januari 2011 14:26 schreef yvonne het volgende:
[..]
Sorry, maar
Dit vergelijken met wat mannekes tegen een soort manneke pis op wielen is van een totaal andere orde en wel degelijk geschiedsverkrachting.
Nou ja, overreden worden door beide voertuigen is niet zo fijn.quote:Op woensdag 26 januari 2011 14:26 schreef yvonne het volgende:
[..]
Sorry, maar
[ afbeelding ] Dit vergelijken met wat mannekes tegen een soort manneke pis op wielen is van een totaal andere orde en wel degelijk geschiedsverkrachting.
Het worden ook niet opeens verlichte landen, die ontwikkeling is bij ons ook niet overnacht gegaan en dat zal daar niet veel anders zijn.quote:Op woensdag 26 januari 2011 14:16 schreef yvonne het volgende:
[..]
Waar zie jij me dat nou bewerenDat zeg ik nergens ik verbaas me over de hallelujah stemming in het vorige deel.
Dat dus, ik ben niet overtuigd dat het 'opeens' verlichte landen worden.
Persoonlijk denk ik dat dictators fundamentalisme wel in de hand werken. Juist door armoede en gebrek aan vrijheid in het denken. Bij de aanslagen op 9/11 waren 16 van de 19 kapers van saoedische afkomst. Ik blijf toch een sterk vermoeden koesteren dat dit wel degelijk te maken heeft met het regime in SA.quote:Ja hoor, dat is de teneur van het vorige topic.
En dat kleine stapje geloof ik niet in.
Ik denk dat er een denkfout gemaakt worden
Er worden dictators weggejaagd, maar het fundamentalisme is daarmee niet uitgeroeid, misschien zelfs in tegendeel...
*offtopic.quote:Op woensdag 26 januari 2011 14:30 schreef speknek het volgende:
Ik ben het met yvonne eens, die Tank Man was zelfs nadat waarschijnlijk 2000 mensen op dat plein geslacht waren (tank man zelf is waarschijnlijk ook opgepakt en gefussilleerd).
Mijn frustratie is dat ik vanavond moet werken en vrijdag dubbele diensten heb, niet dit...quote:Op woensdag 26 januari 2011 14:27 schreef Muridae het volgende:
[..]
Ik snap je frustratie niet echt...
Wat moeten de mensen volgens jou doen ?
Waar slaat dit stupide commentaar op?quote:Op woensdag 26 januari 2011 14:29 schreef Cubewood. het volgende:
Yvonne leeft liever in een dictatorschap.
Door dit soort mentaliteit stellen demonstraties hier in Nederland nou nooit wat voor.
"Joah net of het nut heeft!!"
Ken je geschiedenis: er zijn verscheidene versies, dat hij opgepakt is en gefussileerd is is 99,999999% zeker.quote:Op woensdag 26 januari 2011 14:31 schreef Muridae het volgende:
[..]
*offtopic.
Ken je geschiedenis.
De man is nooit opgepakt.
Zegt de Chinese overheid.quote:Op woensdag 26 januari 2011 14:31 schreef Muridae het volgende:
[..]
*offtopic.
Ken je geschiedenis.
De man is nooit opgepakt.
Kom maar op met je bronnen...quote:Op woensdag 26 januari 2011 14:35 schreef Muridae het volgende:
*laatste keer offtopic
Tankman woont in Taiwan.
Persoonlijk denk ik dat je verdomde voorzichtig moet zijn met een machts-vacuum.quote:Op woensdag 26 januari 2011 14:30 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Het worden ook niet opeens verlichte landen, die ontwikkeling is bij ons ook niet overnacht gegaan en dat zal daar niet veel anders zijn.
[..]
Persoonlijk denk ik dat dictators fundamentalisme wel in de hand werken. Juist door armoede en gebrek aan vrijheid in het denken. Bij de aanslagen op 9/11 waren 16 van de 19 kapers van saoedische afkomst. Ik blijf toch een sterk vermoeden koesteren dat dit wel degelijk te maken heeft met het regime in SA.
Ja, ho maarquote:
De Radicalisering wordt juist erger zolang hij aan de macht is. Egyptenaren zijn vrijwel altijd liberaal geweest en velen accepteren de Moslimbroederschap niet. (En diegene die het wel doen, accepteren hun omdat zij tegen de huidige regering zijn.)quote:Op woensdag 26 januari 2011 14:38 schreef yvonne het volgende:
[..]
Persoonlijk denk ik dat je verdomde voorzichtig moet zijn met een machts-vacuum.
En nee, ik heb de afgelopen jaren nergens verlichting gezien, juist verharding en gellof me dat we niet zitten te wachten op een fundamentalistisch Egypte.
Dat is het al namelijk, en bij wegvallen Mubarak is het maar afwachten hoe het zich ontwikkelt.
En voor de dommere usertjes onder ons: nergens zeg ik lang leve Mubarak hij moet blijven.
Waarschijnlijk zullen de Egyptenaren de Iraniers achter aan gaan. De vraag is of dat erg is? Voor ons misschien, maar niet voor de ontwikkeling van de egyptenaren zelf en de islam..quote:Op woensdag 26 januari 2011 14:31 schreef yvonne het volgende:
[..]
Mijn frustratie is dat ik vanavond moet werken en vrijdag dubbele diensten heb, niet dit...
Ik heb iets tegen opgeklopt nieuws, en ik heb iets tegen nu al hallelujah roepen over iets wat zeer prematuur is.
Mag ik er eventjes nog op wijzen dat het fundamentalisme in Egypte enorm is, en ík kan iig niet inschatten hoe het wordt bij een eventueel terugtreden van Mubarak, jullie blijkbaar wel.
Prima.
Tsja, helaas. De geest is uit de fles, wat men er hier van vindt en liever wel of niet graag ziet doet er niet meer toe. De Egyptenaren bepalen nu de toekomst ipv de dictator die jij liever ziet, voor sommigen is dat jammer en voor anderen is dit feit alleen al een verheugenis.quote:Op woensdag 26 januari 2011 14:38 schreef yvonne het volgende:
[..]
Persoonlijk denk ik dat je verdomde voorzichtig moet zijn met een machts-vacuum.
En nee, ik heb de afgelopen jaren nergens verlichting gezien, juist verharding en gellof me dat we niet zitten te wachten op een fundamentalistisch Egypte.
Dat is het al namelijk, en bij wegvallen Mubarak is het maar afwachten hoe het zich ontwikkelt.
En voor de dommere usertjes onder ons: nergens zeg ik lang leve Mubarak hij moet blijven.
Zeg hallelujah meneer, mankeer je iets aan je ogen ofzo?quote:Op woensdag 26 januari 2011 14:43 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Tsja, helaas. De geest is uit de fles, wat men er hier van vindt en liever wel of niet graag ziet doet er niet meer toe. De Egyptenaren bepalen nu de toekomst ipv de dictator die jij liever ziet, voor sommigen is dat jammer en voor anderen is dit feit alleen al een verheugenis.
Wat is jou oplossing voor de burgers in een land waarbij een dictator de macht heeft ?quote:Op woensdag 26 januari 2011 14:49 schreef yvonne het volgende:
[..]
Zeg hallelujah meneer, mankeer je iets aan je ogen ofzo?
Jij bent degeen die hier die hallelujah sfeer zit op te kloppen, prima, maar kun je die stront uit je ogen halen en es kappen met je "de dictator die jij liever ziet" ?
Staat nergens, en zeg ik nergens, leer lezen.
Nou, leer begrijpend lezen.
Was er niet een internet actie-groep die ...quote:RT after twitter now FB@3arabawy: Facebook it seems has been blocked in Egypt! #Jan25 I can't log into my account. Other friends r reporting the same.
quote:We-are-all-ali_normal weddady The Situation is DRASTIC in #Egypt full #censorship is in action right now. HELP IS NEEDED NOW! #Sidibouzid #Jan25 #OpEgypt #Anonymous
Je moet zowieso niet van buitenaf willen ingrijpen in dit soort interne conflicten. Dit moet je de Egyptenaren zelf laten uitzoeken. Door buiten af ingrijpen komen er hele andere sentimenten los, dat zie je duidelijk in Irak en Afghanistan.quote:Op woensdag 26 januari 2011 14:53 schreef Muridae het volgende:
[..]
Wat is jou oplossing voor de burgers in een land waarbij een dictator de macht heeft ?
Een buitenlandse interventie a la Irak of het oude Joegoslavie zit er namelijk niet echt snel aan te komen. (Mubarak is namelijk dikke vrienden met het Westen)
URL is kaputquote:Op woensdag 26 januari 2011 14:58 schreef rakotto het volgende:
http://yfrog.com/gy9ausj
Dat is het hoe het er momenteel uitziet in Cairo!
We grijpen al in door Mubarak ruim van wapens te voorzien.quote:Op woensdag 26 januari 2011 14:57 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Je moet zowieso niet van buitenaf willen ingrijpen in dit soort interne conflicten. Dit moet je de Egyptenaren zelf laten uitzoeken. Door buiten af ingrijpen komen er hele andere sentimenten los, dat zie je duidelijk in Irak en Afghanistan.
Precies, daarom moeten we Iran ook met rust laten. De Iraniers beginnen zich ook steeds meer te roeren door het gebrek aan vrijheid.quote:Op woensdag 26 januari 2011 14:57 schreef druide het volgende:
Overigens verwerp ik de notie dat Islamitisch geörienteerde partijen 'slecht' zijn. Maar zelfs als ze slecht zijn, is het beter dat de moslims er dan zelf achter komen, dan dat wij dat met opgeheven vingertje even komen voorschrijven.
Tja, dat is onze fout en schuld, maar millittair ingrijpen verergert de situatie alleen maar.quote:Op woensdag 26 januari 2011 14:58 schreef Viajero het volgende:
[..]
We grijpen al in door Mubarak ruim van wapens te voorzien.
Ik heb geen oplossing, niemand hier, we zullen moeten afwachten hoe eea zich ontwikkelt, maar op onlusten in een land als Egypte zitten we geen van allen te wachten.quote:Op woensdag 26 januari 2011 14:53 schreef Muridae het volgende:
[..]
Wat is jou oplossing voor de burgers in een land waarbij een dictator de macht heeft ?
Een buitenlandse interventie a la Irak of het oude Joegoslavie zit er namelijk niet echt snel aan te komen. (Mubarak is namelijk dikke vrienden met het Westen)
quote:Op woensdag 26 januari 2011 14:57 schreef druide het volgende:
Als het enige alternatief voor dictators fundamentalistische moslims zijn, en fundo's hun eigen bevolking onderdrukken en zich agressief opstellen tegen andere landen, is het verleidelijk om dan even geen democratie te willen.
Dat is echter kortzichtig. De bevolking blijft pro-islamitisch, waardoor je niet meer bereikt dan uitstel van executie. In de toekomst blijft het risico voortduren.
Kennelijk wordt het geloof als een oplossing gezien voor de problemen van de gemiddelde Arabier. Als Moslimfundamentalisten werkelijk slecht blijken te zijn, zullen democratische verkiezingen hen weer net zo gauw verwijderen als toen ze kwamen. Bovendien heb je dan een verlicht volk, wat op haar hoede zal zijn voor herhaling.
Overigens verwerp ik de notie dat Islamitisch geörienteerde partijen 'slecht' zijn. Maar zelfs als ze slecht zijn, is het beter dat de moslims er dan zelf achter komen, dan dat wij dat met opgeheven vingertje even komen voorschrijven.
Het zou mooi zijn als we als westen gewoon geen wapens meer aan dictators geven. Laten de Russen en de Chinezen hun rommel maar aan wrede regimes geven.quote:Op woensdag 26 januari 2011 15:00 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Precies, daarom moeten we Iran ook met rust laten. De Iraniers beginnen zich ook steeds meer te roeren door het gebrek aan vrijheid.
Het is even slecht ze nu al binnen te halen als zijnde 'verlicht' wat her en der al gebeurde in de topics.quote:Op woensdag 26 januari 2011 14:57 schreef druide het volgende:
Ik heb geen vakantie naar Egypte gepland, dus van mij mogen die Egyptenaren hun eigen toekomst gaan bepalen. En de geschiedenis toont aan dat revoluties meestal gepaard gaan met de nodige onlusten dus deze zal niet veel anders zijn. Uiteindelijk is het voor iedereen beter. Hopelijk neemt het wantrouwen in die landen t.o.v. het westen dan eens echt af, wat ook het afnemen van het fundamentalisme ten goede zal komen.quote:Op woensdag 26 januari 2011 15:02 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ik heb geen oplossing, niemand hier, we zullen moeten afwachten hoe eea zich ontwikkelt, maar op onlusten in een land als Egypte zitten we geen van allen te wachten.
Lijkt mij toch..
Daar ben ik altijd een voorstander vanquote:Op woensdag 26 januari 2011 15:05 schreef Bastard het volgende:
Het is wel heel frapant om te zien dat in allerlei landen nu mensen opstaan tegen de gevestigde orde.
Het is het beruchte eerste schaap.quote:Op woensdag 26 januari 2011 15:05 schreef Bastard het volgende:
Het is wel heel frapant om te zien dat in allerlei landen nu mensen opstaan tegen de gevestigde orde.
Nou nou rustig maar, ik heb alleen een hekel aan personen die nu komen aanzetten dat de dictator wellicht de minst slechte optie is. Makkelijk vanuit je kamer hier als buitelandse in het veilige Nederland. Zulke lui waren er ook onder Fransen toen de Tunesiers opstonden tegen Ben Ali en ook daar kreeg ik een bloedhekel aan.quote:Op woensdag 26 januari 2011 14:49 schreef yvonne het volgende:
[..]
Zeg hallelujah meneer, mankeer je iets aan je ogen ofzo?
Jij bent degeen die hier die hallelujah sfeer zit op te kloppen, prima, maar kun je die stront uit je ogen halen en es kappen met je "de dictator die jij liever ziet" ?
Staat nergens, en zeg ik nergens, leer lezen.
Nou, leer begrijpend lezen.
Een Egyptisch politiekogel is net zo dodelijk als een Chinese politiekogel. Door Egyptische veiligheidsdiensten gemarteld worden is net zo pijnlijk als door Chinese veiligheidsdiensten gemarteld worden. Om tegen een totalitair regime in te gaan vereist moed, of het nou China, Egypte of een ander land is. Waarom ben je zo denigrerend over de Egyptenaren?quote:Op woensdag 26 januari 2011 14:26 schreef yvonne het volgende:
[..]
Sorry, maar
[ afbeelding ] Dit vergelijken met wat mannekes tegen een soort manneke pis op wielen is van een totaal andere orde en wel degelijk geschiedsverkrachting.
Dat zeg ik dus nergensquote:Op woensdag 26 januari 2011 15:07 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Nou nou rustig maar, ik heb alleen een hekel aan personen die nu komen aanzetten dat de dictator wellicht de minst slechte optie is. Makkelijk vanuit je kamer hier als buitelandse in het veilige Nederland. Zulke lui waren er ook onder Fransen toen de Tunesiers opstonden tegen Ben Ali en ook daar kreeg ik een bloedhekel aan.
quote:Op woensdag 26 januari 2011 15:16 schreef Viajero het volgende:
[..]
Een Egyptisch politiekogel is net zo dodelijk als een Chinese politiekogel. Door Egyptische veiligheidsdiensten gemarteld worden is net zo pijnlijk als door Chinese veiligheidsdiensten gemarteld worden. Om tegen een totalitair regime in te gaan vereist moed, of het nou China, Egypte of een ander land is. Waarom ben je zo denigrerend over de Egyptenaren?
Het is meer de Amerikaanse cultuur. Net zo belangrijk als the American Dream is de onafhankelijkheidsstrijd tegen een onderdrukkende overheid.quote:Op woensdag 26 januari 2011 15:05 schreef yvonne het volgende:
[..]
Het is even slecht ze nu al binnen te halen als zijnde 'verlicht' wat her en der al gebeurde in de topics.
Ik proef daar ook een Westers toontje in als: ha, jaag de dictator weg en jullie wordfen eindelijk even normaal als wij.
Net zo goed paternalistisch.
Paternalisme wordt als iets negatiefs gezien omdat het slachtoffer het zeggenschap over zijn leven verliest. Diezelfde waarde, het zelfbeschikkingsrecht, is nu net waar democratie op teert. Paternalistisch democratie voorschrijven kun je niet op één hoop gooien met andere vormen van paternalisme, omdat nu dat wat paternalisme zo slecht maakt juist wordt tegengegaan.quote:Op woensdag 26 januari 2011 15:05 schreef yvonne het volgende:
[..]
Het is even slecht ze nu al binnen te halen als zijnde 'verlicht' wat her en der al gebeurde in de topics.
Ik proef daar ook een Westers toontje in als: ha, jaag de dictator weg en jullie wordfen eindelijk even normaal als wij.
Net zo goed paternalistisch.
Je impliceert het op zijn minst. Als je nou met dezelfde bevlogenheid kwam binnenvallen om de dictatuur van Moebarak te verwerpen en het recht om daarin tegen in opstand te komen aan de kaak stellen had ik je nog wat sterker over vinden komen. Nu begin je over de dreiging van een nog slechter regime - Moebarak is zo slecht dus niet - wijst gretig je vinger naar de "halleluja" mensen op dit forum - waar ik de aanvoerder van ben - die eigenlijk "geen idee hebben van de dreiging die uitgaat als dit regime valt" en lijkt het ze ook te verwijten als klap op de vuurpijl.quote:
Jij bent degene die verklaarde dat de moed van de Egyptische demonstranten minder is dan de moed van de Chinese demonstranten in 89. Wat gewoon onzin is.quote:
Nee, ik impliceer het zelfs nergensquote:Op woensdag 26 januari 2011 15:22 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Je impliceert het op zijn minst. Als je nou met dezelfde bevlogenheid kwam binnenvallen om de dictatuur van Moebarak te verwerpen en het recht om daarin tegen in opstand te komen aan de kaak stellen had ik je nog wat sterker over vinden komen. Nu begin je over de dreiging van een nog slechter regime - Moebarak is zo slecht dus niet - wijst gretig je vinger naar de "halleluja" mensen op dit forum - waar ik de aanvoerder van ben - die eigenlijk "geen idee hebben van de dreiging die uitgaat als dit regime valt" en lijkt het ze ook te verwijten als klap op de vuurpijl.
En dat in het heetst van de strijd waar mensen hun onvrede uiten en om vrijheid roepen, raar he dat je niet begrepen wordt?
De economische crisis zal ook aardig wat gewicht in de schaal hebben gelegd. Een wiskundige formule voor opstand zou kunnen luiden: onderdrukking + redelijk vrije informatieuitwisseling (internet en blijkbaar ook buitenlandse tv-kanalen zoals AL-Jazeera blijken onreguleerbaar) + weinig analfabetisme + slechte economie = revolutie!quote:Op woensdag 26 januari 2011 15:06 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Het is het beruchte eerste schaap.
Libanon is al om... Jordanie en Yemen lijken ook kandidaat.quote:Op woensdag 26 januari 2011 15:05 schreef Bastard het volgende:
quote:Journalist Trouw Caïro mishandeld
De correspondent van Trouw in Egypte is gisteren door tien geüniformeerde politieagenten mishandeld. Hij werd met knuppels in elkaar geslagen, hoewel hij zich kenbaar maakte als journalist uit Nederland. Volgens de krant was het een gerichte actie, omdat hij alleen was toen hij te pakken werd genomen.
De hoofdredactie van Trouw maakt groot bezwaar tegen dit optreden en vraagt Egypte de veiligheid van journalisten te waarborgen. De krant wil de naam van de correspondent niet bekendmaken.
De journalist is gewond geraakt, maar opname in een ziekenhuis was niet nodig.
quote:MostafaMourad Mostafa Mourad
RT @HowMed7: Its war in ramseees! Violence and tear gas more violent then yesterday! Help n spread #jan25 via @sondosshabayek #jan25
52 seconds ago
quote:
quote:ReemAbdellatif RT @bencnn: Can hear what sounds like tear gas being fired near Ramsis Street #many plainclothed policeman attacking cameraman #Jan25 #Egypt
quote:RT @sheydajahanbin: RT @ITwitius: Cairo. Just seen about 400 riot police moving out of #tahir sq towards ramses st. #egypt #jan25
5 minutes ago
nu.nlquote:Poging zelfverbranding Egyptische ambassade
Uitgegeven: 26 januari 2011 15:38
Laatst gewijzigd: 26 januari 2011 15:48
DEN HAAG - Voor het gebouw van de Egyptische ambassade aan de Badhuisweg in Den Haag heeft woensdagmiddag een man getracht zich in brand te steken.
© ANP
De man is aangehouden. Dat liet de politie weten.
De man had een spandoek op zijn rug. Hij had zichzelf overgoten met een spiritusachtige vloeistof. Agenten konden hem overmeesteren, toen hij zich met een aansteker in brand probeerde te steken.
De agenten hebben een brandblusser gebruikt om het beginnende brandje te blussen. Nadat de agenten hem tegen de grond hadden gewerkt, werd hij direct overgebracht naar een politiebureau. Daar is hij onder de douche gezet.
Het is nog niet bekend van de motieven van de man zijn.
Lol, moet hij een land van 80 miljoen inwoners leiden.quote:Op woensdag 26 januari 2011 15:43 schreef deleriouz het volgende:
http://timesofindia.india(...)icleshow/7365922.cms
Vrijdag.quote:SuomynonaEraUoy RT @MahmoudMourad: @shaimastreet The 1-Million Protesters March, starting all over #Egypt, Just after Friday Prayers! Spread it! RT #Jan25 #1M
hihihiquote:marwsay LOL!!! RT @mzaher: I think Hosni will have to ban the Friday prayer this week if he wants to keep things under control. #Jan25 #Egypt
Lijkt Parijs welquote:
Dat was Cairo ook voordat Mubarak aan de macht kwam.quote:
Rock on!quote:twitter.com/ianinegypt
Tear gas not stopping protesters, police in full retreat #jan25 #egypt 3 minutes ago via Twitter for BlackBerry®
quote:
quote:dianapop RT @exiledsurfer: RT @sondosshabayek: Police threw tear gas bomb inside farouk hospital in ramsees street #jan25 #cairo #egypt
quote:FatmaNaib Metro not allowed to stop in tahrir sq st #Egypt #Jan25
quote:manal RT @AhmedSoliman: Confirmed, @VodafoneEgypt blocks all google service + twitter + blogspot + gtalk #Jan25 #SHAME #SHAME #SHAME
Joh die mensen en bedrijven leven zelf ook in angst. Vodafone blokt zelf zeker niet. Misschien mensen werkzaam bij Vodafone.quote:Op woensdag 26 januari 2011 17:10 schreef ari_zahav het volgende:
Gaan jullie dan vanaf nu Vodafone boycotten?
Ja natuurlijk, die boycot ik al jaaaren.quote:Op woensdag 26 januari 2011 17:10 schreef ari_zahav het volgende:
Gaan jullie dan vanaf nu VodafoneEgypt boycotten?
Ze moeten op hun beurt wachten. Het internationale publiek kan maar 1 revolutie tegelijk aan. Ik schat dat over een week Algerije aan de beurt is, en 4 dagen later Libië.quote:Op woensdag 26 januari 2011 17:40 schreef Mutant01 het volgende:
Spannend, doch is het wel opmerkelijk dat het zo "selectief" verspreid. Waarom wel grootschalig in Tunesie en Egypte, maar niet in Libie bijv?
quote:seksek RT @HaninSh: RT @daliaziada: From my source in Suez: Head of Security Forces is beaten by people while protesters are chanting! #Egypt #Jan25
Libanon is niet om. Er is in Libanon ueberhaupt niets vergelijkbaars om om te zijn. Misschien de anti-Syrische demonstraties in 2005, maar ook dat is weer heel erg anders dan wat er in Tunesië en Egypte en ook Algerije en klein beetje Jemen gebeurt.quote:Op woensdag 26 januari 2011 15:32 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Libanon is al om... Jordanie en Yemen lijken ook kandidaat.
Maar daar leek het te gaan om specifieke klachten (huizenbouw, woningen, ofzo), waar al langer rotzooi om is. Libië kan volgens mij de tevredenheid van de burgers nog wel even kopen. Natuurlijk, die mensen leven onder een corrupte dictatuur en daar willen ze wel van af, maar voor zover ik weet zijn er niet soortgelijke protesten -wel protesten, niet soortgelijke- in Libië.quote:Op woensdag 26 januari 2011 17:46 schreef Aloulou het volgende:
Dat is inderdaad interessant om verder te onderzoeken. Wel zijn er na Khaddafi's speech over de val van Ben Ali en zijn onbegrip voor de opstanden tegen Ben Ali ook problemen in Libie geweest en aardig wat mensen de straat op gegaan. Wel wat youtube filmpjes van te vinden, leger erbij etc.. in vooral Bayda. Ook over gerapporteerd (vooral in Arabische media) en ik dacht dat ze zelfs even een stadje/plaats over hadden genomen, overheidsgebouwen etc. Maar ook toen werd internet direct gecensureerd en nu ik er niets meer over hoor lijkt het mij dat het leger het daar succesvol de kop in heeft gedrukt.
♫ Wednesday ♪ I've got friday ♪ in my mind ♫quote:0501_181136_normal fabiofernandes RT @JohnFMoore: RT @jilliancyork: Users in #Egypt report once again being able to access #Facebook. Block, if in place, was short-lived.
quote:Zeinobia Zeinobia
Suez update : the protesters have set fire in Al Arbin police station
22 minutes ago Favorite Retweet Reply
Er moet alleen nog blijken of dit in de andere landen ook even breed gedragen is als in Tunesië.quote:Op woensdag 26 januari 2011 15:06 schreef yvonne het volgende:
[..]
Daar ben ik altijd een voorstander van
quote:RamyYaacoub Ramy Yaacoub
by Fribytare
Confirmed reports from AlJazeerah that there is "urban warfare" going on in the city of Suez right now. #Jan25 #Egypt
38 minutes ago
quote:# RT @daliaziada: #Egypt #Jan25 URGENT: the military forces appeared in Suez streets but they are still neutral and not intervening... http://fb.me/CyEL1hax half a minute ago via Facebook
quote:tear gaz has been fired at us infront of press syndicate #jan25 14 minutes ago via Mobile Web
quote:# notrachel what is going on in egypt? clearly, i missed something. less than 20 seconds ago via Echofon
12? Triggerhappy agentjes dan...quote:Op woensdag 26 januari 2011 20:27 schreef rakotto het volgende:
Volgens bronnen op Twitter is Suez in de handen gevallen van de mensen en is Mahalla de volgende stad!
Helaas is een 70 jarige man overleden door 12 kogels die afkomstig waren van de politie
quote:kidreds RT @RickSanchezTV: unconfirmed... #egypt: "@stApexf Protesters in Suez have taken control of the city, police pull out, police station in flames" half a minute ago via web
quote:Logo_sq_166x135_normal mynurealtor rt @hamzeianalytics: rt @BreakingNews: Protesters in Suez, #Egypt, set fire to government building...
Like a boss.quote:
quote:keep the spirit young people : we r going to protest every day watch n see who 's gonna get bored first us or the corrupted system #jan25
quote:ahmedmu RT @Mennaamr: Airport security saying unannounced presidential emergency jets are leaving Cairo #jan25 #egypt #pussies
Klopt terwijl het pas de tweede dag is en er nog veel (meer) demonstranten bij kunnen want ze zijn nog niet op hun hoogtepunt. Dat komt pas al grote oppositieleiders zich er direct mee gaan bemoeien, verder opriepen tot demonstraties, het regime intern scheurtjes gaat vertonen wat Egyptenaren in hun overtuiging om het omver te helpen zal steunen, etc etc.quote:Op woensdag 26 januari 2011 21:21 schreef Monidique het volgende:
Als je het allemaal zo leest. Het lukt ze niet de protesten de kop in te slaan.
http://www.reuters.com/article/idUSTRE70P7T620110126quote:(Reuters) - Protesters in Suez set a government building on fire and tried to burn down a local office of Egypt's ruling party late on Wednesday, security sources and witnesses said.
Protesters threw petrol bombs at the National Democratic Party office but failed to set it alight. Police fired teargas to push the demonstrators back, they said.
Officials in the city in Egypt's northeast ordered that shops be closed after incidents of looting were reported. Clashes with police left some 55 people injured, according to Reuters witnesses.
Zijn moslimvrienden nog wel. Hoe gaan we de tegenstanders noemen? Moslimtegenstanders? En deze demonstranten? Moslimdemonstranten?quote:Op woensdag 26 januari 2011 21:01 schreef Opa2012 het volgende:
De westerse regeringen staan achter de demonstranten dus president Mubarak is nu afhankelijk van z'n (moslim) vrienden.
quote:
quote:fairuz_online RT @SaloumehZ: RT @habibh Seems like Cairo Police is close to giving up... Protesters quickly gaining more ground #Jan25 #Egypt
Niet dat ik weet. Wel een vierde spontane zelfontbranding gister.quote:Op woensdag 26 januari 2011 21:38 schreef Aloulou het volgende:
Nog niets aan het borrelen in Marokko mutant?
quote:D1__488__normal NourHammoury Pictures from Suwais right now http://on.fb.me/eLJGED #Egypt
Vind ik overigens voor CNN een superreporter. Hij staat vaak midden in de verhalen en doet er, volgens mij, goed verslag van.quote:Op woensdag 26 januari 2011 21:55 schreef deleriouz het volgende:
@bencnn We're reaching the point where we can say #Egypt is in a state of revolt. President Mubarak remains silent. State is losing its grip. #Jan25
Ben Wedeman
Veel doden in Suez, de politie gaat daar hard te keer, lees ik op Twitter.quote:Op woensdag 26 januari 2011 21:54 schreef Ulpianus het volgende:
Het word weer een lange avond, op twitter al te horen dat er mensen zijn neergeschoten.
klinkt als standrechtelijke executie.quote:Default_profile_5_normal TalalMYMaarouf RT @shabab6april: Sheikh Hafiz leader of the egyptian resistance in 1973 was killed today at age 73 by 12 bullet by Almasry Alyoum #jan25 #egypt #revolution
Als het klopt. Het zijn immers allemaal kopieën van kopieën. Zoals ik gisteren al zei: Twitter geven snel feiten, foto's, gebeurtenissen, handig voor dit soort situaties, maar voor een wat completer beeld heb je de "langzamere" media nodig. Een goede combi.quote:Op woensdag 26 januari 2011 21:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Veel doden in Suez, de politie gaat daar hard te keer, lees ik op Twitter.
Er staat boven dat het in een metro station is, vandaag dus.quote:Op woensdag 26 januari 2011 22:07 schreef Monidique het volgende:
Ziet er goed uit. Alleen ik kan niet horen of lezen of het van vandaag of Egypte is.
Maar wat betekend dat dan? Dat het gewoon weer mag van de overheid om de rust een beetje te bedaren (een soort tegemoedkoming) of hebben de mensen die werken bij die ISP's ook de kant van het volk gekozen?quote:Op woensdag 26 januari 2011 22:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Twitter en internet, doen het weer in Egypte.
quote:25-flag-lrgtext_normal alshaheeed No stopping of protests until Friday We can protest in shifts Some of us go home New ppl come They r tired & outstretched #Jan25 #Egypt
quote:Confirmed: Hafez Salama, the leader of Egyptian resistance in Suez 1973, is still ALIVE and is leading the masses in Suez right now. #egypt
quote:InfoAddict_ RT @eacusa: #Jan25 #Egypt - Government is trying to cover up what happened in city of Suez. Media banned from entry. less than 20 seconds ago via Facebook
Tot nu toe 1 foto.quote:Op woensdag 26 januari 2011 22:36 schreef Drifter__ het volgende:
[..]
Ook gemerkt ja, geen enkele TV beelden vanuit Suez...
Ja, dat zou vervelend zijn.quote:Op woensdag 26 januari 2011 22:43 schreef Bolkesteijn het volgende:
Onrusten in Suez dus, ik ben benieuwd of dat nog gevolgen gaat hebben voor het Suez-kanaal. Een tijdelijk sluiting zou grote gevolgen hebben voor de wereldhandel en voor de Egyptische economie denk ik.
quote:Reports:
- Strong clashes infront of the Egyptian foreign ministry building in central Cairo.
- General Public are defending protesters in Tahrir square by throwing ice and water on Egyptian police from their balconies
Bolky wilt gewoon even interessant doen, mag datquote:Op woensdag 26 januari 2011 22:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ja, dat zou vervelend zijn.
quote:Warchadi Mubarak took over Twitter, and we took over the streets. Good deal. #25jan #Egypt
Vraag dat maar aan de martelaren in Suez.quote:Op woensdag 26 januari 2011 22:59 schreef Zith het volgende:
[..]
Bolky wilt gewoon even interessant doen, mag dat
Ja kut he! Ze moeten onmiddelijk stoppen!quote:Op woensdag 26 januari 2011 22:43 schreef Bolkesteijn het volgende:
Onrusten in Suez dus, ik ben benieuwd of dat nog gevolgen gaat hebben voor het Suez-kanaal. Een tijdelijk sluiting zou grote gevolgen hebben voor de wereldhandel en voor de Egyptische economie denk ik.
Mag ik, ik studeer onder andere haveneconomie.quote:Op woensdag 26 januari 2011 22:59 schreef Zith het volgende:
Bolky wilt gewoon even interessant doen, mag dat
Natuurlijk niet, de betogers moeten daar helemaal geen rekening mee houden. (serieusquote:Op woensdag 26 januari 2011 23:02 schreef deleriouz het volgende:
Ja kut he! Ze moeten onmiddelijk stoppen!
quote:Egypt police arrest 860 protesters as anti-government riots escalate
quote:SUEZ IS A KILLING ZONE AND completely LOCKED DOWN SAVE US (RT) #Jan25 #Egypt #25jan
quote:HELP, AT SUEZ THEY TOOK DOWN CELL PHONE OPERATORS, WE HAVE NO CELL PHONE COVERAGE.I BELIEVE THEY WILL PUNISH US #Suez #jan25 #25jan #egypt
quote:Port_Sa3eedy #Suez is under siege! Egyptian Army takes over from the Police Forces! #Egypt #Mubarak
quote:drjosephedward HELP, AT SUEZ THEY TOOK DOWN CELL PHONE OPERATORS, WE HAVE NO CELL PHONE COVERAGE.I BELIEVE THEY WILL PUNISH US #Suez #jan25 #25jan #egypt
quote:We eventually pulled up outside a government security headquarters on the desert fringes of the city. After a long delay a policeman unlocked the door to try to extract a specific prisoner called "Nour" – a young activist who is the son of Ayman Nour, a prominent dissident. As one we charged at the doorway, sending him flying and spilling out on the street. The unconscious protester was carried out and cars flagged down to take him to hospital. The rest of us had to find a way of making our own way back to city.
Wat zegt die man?quote:
Lang leve Egypte Lang Leve Egypte, wij hebben doktoren, wij hebben advocaten, wij hebben hoogopgeleide mensen en niemand heeft een baan. En dan wanneer hij de grond kust, zegt hij Jou Egyptische zand (expressie dat hij van het land houdt.)quote:
Lang leve Egypte, Lang leve Egypte, wij willen de boel niet slopen, wij willen alleen dat onze kinderen werk hebben, wij hebben artsen/advocaten/wetenschappers die niets te doen hebben, moge de regering vallen, Egyptisch zand, Egyptisch zand, dit ongeveer met wat herhaling er achteraan.quote:
quote:No_Ignorance NMI
by marketmentat
@25Egypt "Israel Channel 10 TV: fall of Mubarak regime will be the end of Israel." Means Israel lives on Mubarak. #jan25 #Egypt
2 minutes ago
Ik heb precies hetzelfde gevoel!quote:Op woensdag 26 januari 2011 23:26 schreef rakotto het volgende:
Ik heb het gevoel dat vrijdag de grote dag wordt na het gebed. 12 uur NL tijd.
quote:Israeli parliamentarian Binyamin Ben-Eliezer, a member of Israel’s Knesset, expressed support on Wednesday for Egyptian President Hosni Mubarak, according to Israel's daily The Jerusalem Post.
"I don't think it is possible [for there to be a revolution in Egypt]," Ben-Eliezer was reported as telling Army Radio. "I see things calming down soon. Israel cannot do anything about what is happening there. All we can do is express our support for Mubarak and hope the riots pass quietly."
The paper also reported that Ben-Eliezer, a member of Israel’s Labor party, met with senior Egyptian officials on Tuesday.
quote:Ghonim Wael Ghonim
by herricahyadi
A government that is scared from #Facebook and #Twitter should govern a city in Farmville but not a country like #Egypt #Jan25
En dan te bedenken dat ik vorig jaar nog in Suez ben geweest. Hoop voor de protesteerders aldaar dat er geen doden vallen.quote:
Dat klopt ook nogquote:monaeltahawy Mona Eltahawy
by gyonis
#Suez in the past fought #British #French #Israeli aggression, occupation. Today #Suez fights #Mubarak regime aggression, occupation. #Jan25
Er word al gezegd dat het vanmiddag al veel gewelddadiger is dan wat ze tot nu toe hebben gezien en sinds 10 uur ongeveer hoorde je al dat mensen waren neergeschoten.quote:Op woensdag 26 januari 2011 23:34 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
En dan te bedenken dat ik vorig jaar nog in Suez ben geweest. Hoop voor de protesteerders aldaar dat er geen doden vallen.
Ja, zit ook effe de tweets mbt Suez door te lezen. Daar word je niet vrolijk van.quote:Op woensdag 26 januari 2011 23:35 schreef Ulpianus het volgende:
[..]
Er word al gezegd dat het vanmiddag al veel gewelddadiger is dan wat ze tot nu toe hebben gezien en sinds 10 uur ongeveer hoorde je al dat mensen waren neergeschoten.
quote:Hakamo0o: RT @drjosephedward: HELP, AT SUEZ THEY TOOK DOWN CELL PHONE OPERATORS, WE HAVE NO CELL PHONE COVERAGE.I BELIEVE THEY WILL PUNISH US #Suez #jan25 #25jan #egypt
Jou meot ik hebben, geef het hier ff kort aan als er ook wat berichten uit Iran komen (bijv als daar ook begint te rommelen). Ben heel benieuwd hoe men daar tegen nu de ontwikkelingen in Egypte aankijkt.quote:Op woensdag 26 januari 2011 23:33 schreef AryaMehr het volgende:
Ja, El-Baradei for president. Nog een corrupte machtswellusteling die jarenlang 'smeergeld' van Iran heeft ontvangen en dat naar alle geruchten nog steeds doet. Hij zou trouwens ook getrouwd zijn met een Iranier?
De Egyptenaren die ik ken zijn zeer vriendelijke en gastvrije mensen. Zegt natuurlijk niet bijzonder veel, maar toch.quote:Op woensdag 26 januari 2011 23:38 schreef AryaMehr het volgende:
Ik betrap me er overigens op dat ik de Egyptenaren minder sympathiek vind overkomen, minder dan de Tunesiërs bijvoorbeeld.
Gaat er hard aan toe volgens mij.quote:marwan_ehab Marwan Abdel-Moniem
by CarmelaRios
#jan25 #egypt #jan26 total blackout in #suez, no Internet, no mobile phones, no landline phones, no news....
Had ik ook al gepost, is niet mooi. Je ziet dat ze zo'n beetje op mensen schieten.quote:
Nee, de Iraanse regering heeft op dit moment nog niet veel te vrezen. Wel een hoop Iraniers die op het internet alle gebeurtenissen volgen en sommige universiteiten waar nog steeds protesten worden gehouden. Wat wel opvalt is het feit dat Iran de laatste tijd veel politieke activisten heeft opgehangen.quote:Op woensdag 26 januari 2011 23:37 schreef Aloulou het volgende:
Jou meot ik hebben, geef het hier ff kort aan als er ook wat berichten uit Iran komen (bijv als daar ook begint te rommelen). Ben heel benieuwd hoe men daar tegen nu de ontwikkelingen in Egypte aankijkt.
Zeker niet mooi maar was te verwachten - ik praat het niet goed dont worry. De vraag is hoe Egyptenaren erop reageren. Ik vermoed dat het tevergeefs, niet vannacht maar in de aankomende paar dagen.quote:Op woensdag 26 januari 2011 23:41 schreef Ulpianus het volgende:
[..]
Had ik ook al gepost, is niet mooi. Je ziet dat ze zo'n beetje op mensen schieten.
Zodra de mensen horen, via via, wat er in Suez is gebeurt denk ik.quote:Op woensdag 26 januari 2011 23:43 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Zeker niet mooi maar was te verwachten - ik praat het niet goed dont worry. De vraag is hoe Egyptenaren erop reageren. Ik vermoed dat het tevergeefs, niet vannacht maar in de aankomende paar dagen.
Volgens mij hebben ze met terugwerkende kracht flink huisgehouden tijdens de laatste massale demonstraties ja. Dat idee had ik al en ik denk dat het de groepen wel een flinke klap heeft toegebracht. Toch ben ik benieuwd hoe men daar nu naar Tunesie keek en nu Egypte, mocht dat ook slagen.quote:Op woensdag 26 januari 2011 23:42 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Nee, de Iraanse regering heeft op dit moment nog niet veel te vrezen. Wel een hoop Iraniers die op het internet alle gebeurtenissen volgen en sommige universiteiten waar nog steeds protesten worden gehouden. Wat wel opvalt is het feit dat Iran de laatste tijd veel politieke activisten heeft opgehangen.
Zij ook niet:quote:Op woensdag 26 januari 2011 23:43 schreef rakotto het volgende:
Morgen een nieuwe dag, ik hoop dat het niet te erg wordt vanavond zoals gister.... Tot morgen!
quote:Naji1 RT @Wreckus: RT @AndyShokry: Witnesses .. Security to demonstrators "Please stop! We haven't slept for two days" #Jan25 #OpEgypt via RRN #cairo #egypt
Natuurlijk, geheel objectief ben ik overigens niet, maar de Iraniers vond ik iets sympathieker ogen.quote:Op woensdag 26 januari 2011 23:39 schreef KoosVogels het volgende:
De Egyptenaren die ik ken zijn zeer vriendelijke en gastvrije mensen. Zegt natuurlijk niet bijzonder veel, maar toch.
Ja duh, Iraanse damesquote:Op woensdag 26 januari 2011 23:45 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Natuurlijk, geheel objectief ben ik overigens niet, maar de Iraniers vond ik iets sympathieker ogen.
Het zijn honden die leiders, Ben Ali liet in Kasserine waar de grootste opstanden begonnen vrouwen als represaille verkrachten - uitgekomen via verscheidene goed bekend staande kranten als theguardian - en jongeren oppakken om ze ver van hun dorp door het hoofd geschoten achter te laten of in een meer te dumpen. Dat was ook in de eerste dagen dat het echt massaal uit de hand liep, om een voorbeeld te stellen. Het werkte echter averechts omdat men nog bozer werd toen men het op het nieuws zag later. Niet van deverkrachtingen - die kwamen pas naar buiten toen hij vluchtte - maar wel van de mensen die door snipers werden omgelegd.quote:Op woensdag 26 januari 2011 23:44 schreef Ulpianus het volgende:
[..]
Zodra de mensen horen, via via, wat er in Suez is gebeurt denk ik.
Klinkt niet goed als alle media wordt afgesloten. Internet, mobiel en vaste telefonie geen journalisten.
quote:2235 GMT: Mona Eltahawy claims that at least two people have been killed in tensions between protesters and police in Suez. On independent confirmation exists so far.
In the meantime, the Egyptian Association for Change (EACUSA) claims that all cell phone networks in the city are not working.
2230 GMT: Reports from Facebook by the Egyptian Association for Change suggest that police are using live ammunition in the coastal town of Suez. The short tweet-report does not confirm whether police are shooting directly at protesters or merely trying to scare them by firing in the air.
Ja, de oppositie in Iran is echt de kop ingedrukt, maar het kan natuurlijk altijd weer exploderen. Er is slechts één aanleiding voor nodig. Ja, in Iran volgt men de protesten met enorm veel belangstelling en met een enigszins jaloeziegevoel. Voor de rest wordt er ook door de staatsmedia veel aandacht aan besteed. Iran heeft nooit echt een goede band met Mobarak gehad en ziet hem dan ook liever gaan. Probleem is natuurlijk wel dat Iran er alles aandoet om ook Egypte in zijn machtsbasis te krijgen.quote:Op woensdag 26 januari 2011 23:44 schreef Aloulou het volgende:
Volgens mij hebben ze met terugwerkende kracht flink huisgehouden tijdens de laatste massale demonstraties ja. Dat idee had ik al en ik denk dat het de groepen wel een flinke klap heeft toegebracht. Toch ben ik benieuwd hoe men daar nu naar Tunesie keek en nu Egypte, mocht dat ook slagen.
Ontopic weer
Goedemorgen, lekker geslapen? Ach, neem eerst even lekker een croissant en een bakkie. Het onrecht in Egypte negeren we toch al jaren?quote:SG: #UN is closely following the evolving protests and tensions in #Egypt and the broader region.
Als cameramannen al worden volgepompt met rubberen kogels.quote:Christ all mighty, another FOUR rubber coated steal bullets found in our cameraman's stomach, total now brought to 11
quote:1 – Some government media figures appear to be joining ranks with the protestors. Mahmoud Saad, a talk show host in the Egyptian state-run TV, has announced that he will no longer appear on TV starting tonight after he came under pressure from top government officials to report “untruths” about the protests.
Mahmoud Saad, a popular TV host, has told other journalists that his disappearance from his daily show, Masr El-Naharda (Egypt Today), comes in protests against pressure to defame protestors as rioters “destroying the country.”
*kuch*quote:Op woensdag 26 januari 2011 23:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Eerste hulp bij revoluties:
http://twitpic.com/g6fts
Daarom heb ik met de Egyptenaren te doen. Israel, Amerika, Iran allemaal gretig om Egypte naar hun eigen belangen te beinvloeden ten koste van de bevolking en hun vrije keuze.. Wat dat betreft zijn ze te belangrijk geo-politiek gezien. Triest maar waar. Ook het culturele centrum van de Arabische wereld nog eens dus wat in Egypte gebeurt heeft een immens grote invloed op de hele Arabische wereld.quote:Op woensdag 26 januari 2011 23:51 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Ja, de oppositie in Iran is echt de kop ingedrukt, maar het kan natuurlijk altijd weer exploderen. Er is slechts één aanleiding voor nodig. Ja, in Iran volgt men de protesten met enorm veel belangstelling en met een enigszins jaloeziegevoel. Voor de rest wordt er ook door de staatsmedia veel aandacht aan besteed. Iran heeft nooit echt een goede band met Mobarak gehad en ziet hem dan ook liever gaan. Probleem is natuurlijk wel dat Iran er alles aandoet om ook Egypte in zijn machtsbasis te krijgen.
Ze gaan voor 1 miljoen protesters na het vrijdaggebed.quote:Op donderdag 27 januari 2011 00:03 schreef AryaMehr het volgende:
Vrijdag overigens een grote demonstratie in Cairo hoor ik?
Precies, Egypte lijdt onder allerlei buitenlandse invloeden die het land maar al te graag onder de duim willen houden. Totdat Egypte net als Iran een revolutie ondergaat die sterk anti-Westers georiënteerd is.quote:Op donderdag 27 januari 2011 00:01 schreef Aloulou het volgende:
Daarom heb ik met de Egyptenaren te doen. Israel, Amerika, Iran allemaal gretig om Egypte naar hun eigen belangen te beinvloeden ten koste van de bevolking en hun vrije keuze.. Wat dat betreft zijn ze te belangrijk geo-politiek gezien. Triest maar waar. Ook het culturele centrum van de Arabische wereld nog eens dus wat in Egypte gebeurt heeft een immens grote invloed op de hele Arabische wereld.
En wat dat betreft hebben wij Tunesiers het beter als onbenullig volks met maar 10 miljoen. Zolang het redelijk rustig blijft zijn ze al tevreden terwijl in Cairo toch echt een goede vriend moet zitten die niet te hard tegen de haren instrijkt van groter machten want anders vindt er topoverleg plaats om handen te bundelen om de zaak daar te beinvloeden.
Anti-Westers boeit me niet, als de mensenrechten maar in stand worden gehouden met een gezonde dosis democratie.quote:Op donderdag 27 januari 2011 00:07 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Precies, Egypte lijdt onder allerlei buitenlandse invloeden die het land maar al te graag onder de duim willen houden. Totdat Egypte net als Iran een revolutie ondergaat die sterk anti-Westers georiënteerd is.
Moet lukken toch in een stad met 8 miljoen inwoners? De Iranier kregen zo'n 2 a 3 miljoen mensen op de been in hun hoofdstad.quote:Op donderdag 27 januari 2011 00:05 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ze gaan voor 1 miljoen protesters na het vrijdaggebed.
Democratie kan ook tot niet-democratie leiden.quote:Op donderdag 27 januari 2011 00:09 schreef Ulpianus het volgende:
Anti-Westers boeit me niet, als de mensenrechten maar in stand worden gehouden met een gezonde dosis democratie.
Ja?quote:Op donderdag 27 januari 2011 00:11 schreef IHVK het volgende:
Maar de Iraniers hebben weinig bereikt toch ?
Ja, laten we er met zijn allen een eind aan maken.quote:
quote:AnonymousIRC Via AnonOps IRC: "Vodafone and landlines up in Suez for now" | Join us: http://is.gd/n0qc12 | #OpEgypt #Jan25 #Anonymous #SidiBouzid less than a minute ago via Twitterfall
En de lol hieraan is precies...?quote:Op woensdag 26 januari 2011 23:33 schreef Drifter__ het volgende:
Lol, Israel staat te trillen.....
Pics:
http://www.flickr.com/photos/sarahcarr/sets/72157625787834083/
En dan krijg je er El-Baradei voor terug, schiet lekker opquote:Op woensdag 26 januari 2011 23:35 schreef Drifter__ het volgende:
En dan wil men dat dit regime niet opdondert? :
Agenten schreeuwen: "Sla z'n moeder!"
Nee, totaal niets, maar dat soort zaken schijnen niet welkom te zijn in dit topic, hiet moet je euforisch doenquote:Op donderdag 27 januari 2011 00:11 schreef IHVK het volgende:
Maar de Iraniers hebben weinig bereikt toch ?
Ja, en ze hadden de eerste shoarma tentjes hierquote:Op woensdag 26 januari 2011 23:39 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De Egyptenaren die ik ken zijn zeer vriendelijke en gastvrije mensen. Zegt natuurlijk niet bijzonder veel, maar toch.
Ja, want wij zijn echt verschrikkelijk dat we optimistisch kijken naar deze opstand. Opstand tegen een regering die de geterroriseerde minderheid de rug toe keert en keer op keer een politiestaat blijkt te zijn.quote:Op donderdag 27 januari 2011 00:41 schreef yvonne het volgende:
[..]
En dan krijg je er El-Baradei voor terug, schiet lekker op
[..]
Nee, totaal niets, maar dat soort zaken schijnen niet welkom te zijn in dit topic, hiet moet je euforisch doen
[..]
Ja, en ze hadden de eerste shoarma tentjes hier![]()
Ik ga wel op zoek naar een plek wqaar je een beetje normaal over deze kwestie kunt lullen.
Objectief enzo.
Kan iemand hiervan iets vertalen?quote:Op donderdag 27 januari 2011 00:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Dit zou over Suez gaan, kan iemand beetje vertalen?
Pessimisten hebben we al genoeg. Doe op z'n minst gezellig mee in deze feeststemming.quote:Op donderdag 27 januari 2011 00:41 schreef yvonne het volgende:
Nee, totaal niets, maar dat soort zaken schijnen niet welkom te zijn in dit topic, hiet moet je euforisch doen
Ja.quote:Op donderdag 27 januari 2011 00:50 schreef Ulpianus het volgende:
[..]
En jij denkt dat het slechter gaat worden? Dat we een tweede Iran krijgen?
Ik spreek enkel de "andere" semitische taal, maar wat ik er van kan verstaan is: dat er tienduizenden mensen op straat zijn en dat er meer doden vallen en dat er gebouwen in brand staan in een wijk genaamd Arbayinquote:Op donderdag 27 januari 2011 00:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Kan iemand hiervan iets vertalen?
quote:FourYawkeyWay In #Suez "Five thousand people still on the streets!" What heroic defiance. Suez will not break to the tide of repression! #egypt #Jan25 7 minutes ago via web
quote:dianapop RT @tololy: Reports that Friday prayers are banned, big mosques closed in central #Cairo to prevent protesters from gathering #Jan25 #Egypt @rassdwehda
nietquote:Op donderdag 27 januari 2011 02:33 schreef Poelgeest. het volgende:
In hoeverre zijn deze demonstraties eigenlijk religieus gemotiveerd?
Als je het kan lezen:quote:
??????quote:Op donderdag 27 januari 2011 02:46 schreef Poelgeest. het volgende:
[..]
Maar wat is dan de rol van zo'n sjeik Hafiz Salama?
Niets religieus joh, Hafiz Salama is een volksheld.quote:Op donderdag 27 januari 2011 02:46 schreef Poelgeest. het volgende:
[..]
Maar wat is dan de rol van zo'n sjeik Hafiz Salama?
Ik had de indruk dat hij voornamelijk een religieuze figuur was. Waar komt dat citaat eigenlijk vandaan?quote:Op donderdag 27 januari 2011 02:52 schreef Drifter__ het volgende:
[..]
"Sheikh Hafiz Salama
Sheikh Hafiz Salama is a great Egyptian patriot who volunteered during the Ramadan War and headed the Egyptian civil resistance against the IDF during the battle of Suez, he used successful tactics against them, and his men's resistance secured the city from IDF assaults."
http://www.flickr.com/photos/41105884@N02/3808451258/quote:Op donderdag 27 januari 2011 03:04 schreef Poelgeest. het volgende:
[..]
Ik had de indruk dat hij voornamelijk een religieuze figuur was. Waar komt dat citaat eigenlijk vandaan?
Francis Fukuyama toch gelijk?quote:Op donderdag 27 januari 2011 03:08 schreef Nibb-it het volgende:
Misschien wordt 2011 wel net zo'n wonderjaar als 1989 (omvallende dicatoriale regimes)
Klinkt meer als Westerse en Israëlische propaganda, hè, omdat hij niet genoeg agressief is tegen Iran? Dus: "Nog een corrupte machtswellusteling die jarenlang 'smeergeld' van Iran heeft ontvangen". Bron? "en dat naar alle geruchten nog steeds doet". Naar alle geruchten zijn de protesten in Iran opgehitst door de Mossad. " Hij zou trouwens ook getrouwd zijn met een Iranier? " Bron en relevantie?quote:Op woensdag 26 januari 2011 23:33 schreef AryaMehr het volgende:
Ja, El-Baradei for president. Nog een corrupte machtswellusteling die jarenlang 'smeergeld' van Iran heeft ontvangen en dat naar alle geruchten nog steeds doet. Hij zou trouwens ook getrouwd zijn met een Iranier?
Goeiemorgenquote:215551c6-977e-4ca3-8244-b073f6678b80_normal ma2rofa RT @BintYunus: RT @ZaTLa_CoRpS: Confirmed: Protest starting NOW (8:30 AM) In Tahrir Square, no police presence yet. #Jan25 Jan25 #egypt #tahrir
Natuurlijk zijn ze bang voor een broeinest van terrorisme. En ook dat het toerisme dan niet in stand zal houden.quote:Op donderdag 27 januari 2011 00:25 schreef waht het volgende:
Maar goed, uit de reacties van Clinton en Obama op de demonstraties in Tunesië en Egypte maak ik op dat Amerika Moebarak niet met alle plezier ziet vertrekken, Ben Ali kan ze minder schelen.
Gelukkig maar dat het ze slechts hierom te doen isquote:Op donderdag 27 januari 2011 08:13 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Natuurlijk zijn ze bang voor een broeinest van terrorisme. En ook dat het toerisme dan niet in stand zal houden.
Hoe bedoel je?quote:Op donderdag 27 januari 2011 08:17 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Gelukkig maar dat het ze slechts hierom te doen is
quote:Yesterday’s protests in Egypt have led to certain network restrictions in the telecommunications infrastructure.
quote:There is a controversy about whether Twitter is actively blocked or just down due to a network error. Vodafone Egypt denied blocking Twitter, however, Tor developer Jacob Applebaum argues that there is filtering going on.
This block is easy to circumvent by using third party Twitter updaters. For example brizzly.com or the Telecomix service status.telecomix.org. You set these third party services to update your Twitter account, and then you are through.
quote:I can't imagine how much you all must hate my country. I apologize.
Tja ze moeten toch wat nu ze doorhebben dat hun geplaatste dictator niet lang meer stand kan houden.quote:
Doet ergens aan denken die line-ups....quote:One by one we were thrown through the doorway, where a gauntlet of officers with sticks and clubs awaited us. We queued up to run through the blows and into a dank, narrow corridor where we were pushed up against the wall. Our mobiles and wallets were removed. Officers stalked up and down, barking at us to keep staring at the wall. Terrified of incurring more beatings, most of my fellow detainees almost exclusively young men in their 20s and 30s, some still clutching dishevelled Egyptian flags from the protest remained silent, though some muttered Qur'anic verses and others were shaking with sobs.
Allemachtig, dit is gewoon dieptriest om te zien. Walgelijk.quote:
De bal ligt helemaal niet bij Moebarak meer maar bij de Egyptenaren. Zijn zij bereid te stoppen en Moebarak op zijn bruine oogjes te geloven dat hij "hervormingen" gaat door voeren. Ik denk zelf dat na 28 jaar het daar te laat voor is en zijn kop dus geschoren gaat worden, alleen zijn ze daar denk ik in Amerika nog niet achter of willen dat nog niet inzien. Eerst keihard terugslaan - wat nog meer kwaad bloed zet - zoals in Suez afgelopen nacht om vervolgens met gebonden handen en voeten te zeggen dat je "nu echt gaat hervormen" is ook niet echt geloofwaardig en meestal is er al een proces in gang gezet dat niet meer te keren is.quote:
Korte stukken uit het gesprek wat belangrijk zijn.quote:Op donderdag 27 januari 2011 00:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Dit zou over Suez gaan, kan iemand beetje vertalen?
"Live ammo" = Scherpe munitie.quote:
In Nederland vinden ze het hoofddoekjes verbod in de tram een stuk belangrijker natuurlijk.quote:Op donderdag 27 januari 2011 08:51 schreef nummer_zoveel het volgende:
Nu gebeurd wel precies waar ze een aantal weken geleden toen het in Tunesie begon zo bang voor waren.
Ik vind de aandacht van de media trouwens nog wel meevallen. Als je op nederlandse nieuwssites kijkt lijkt het of er meer aandacht aan Tunesie werd geschonken.
Ik moet zeggen dat ik sinds het in Tunesie begon 5/6 weken geleden Nederlandse media nauwelijks volg maar sowieso kan je je beter richten op grote buitenlandse media als The Guardian, BBC, Le Monde als je beetje Frans kan begrijpen etc. Zij berichten wel uitgebreid erover. Nederland is ook maar een klein landje natuurlijk en wat dat betreft net een dorp waar wordt gekibbeld over de 14-jarige Moslima die op een katholieke school geen hoofddoek mag dragen terwijl in Egypte de revolutie lijkt in te slaan met grote gevolgen voor de hele regio. P&W had gister wel een gast aan tafel overigens over de situatie in Egypte.quote:Op donderdag 27 januari 2011 08:51 schreef nummer_zoveel het volgende:
Nu gebeurd wel precies waar ze een aantal weken geleden toen het in Tunesie begon zo bang voor waren.
Ik vind de aandacht van de media trouwens nog wel meevallen. Als je op nederlandse nieuwssites kijkt lijkt het of er meer aandacht aan Tunesie werd geschonken.
Inderdaad! Soms vraag ik me af of ze nou nieuws brengen of nieuws maken in ons landje.quote:Op donderdag 27 januari 2011 08:59 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Ik moet zeggen dat ik sinds het in Tunesie begon 5/6 weken geleden Nederlandse media nauwelijks volg maar sowieso kan je je beter richten op grote buitenlandse media als The Guardian, BBC, Le Monde als je beetje Frans kan begrijpen etc. Zij berichten wel uitgebreid erover. Nederland is ook maar een klein landje natuurlijk en wat dat betreft net een dorp waar wordt gekibbeld over de 14-jarige Moslima die op een katholieke school geen hoofddoek mag dragen terwijl in Egypte de revolutie lijkt in te slaan met grote gevolgen voor de hele regio. P&W had gister wel een gast aan tafel overigens over de situatie in Egypte.
quote:Building collapses in Cairo, casualties unknown
CAIRO (BNO NEWS) -- A building collapsed in the Egyptian capital of Cairo on early Thursday morning, state media said, but few details were immediately available.
The state-run Middle East News Agency (MENA) said the 12-story building collapsed in a Cairo suburb after a fire had broken out in a storage area. It said rescue workers were on the scene, but provided no other details.
Ik denk niet dat het er wat mee te maken heeft, tenzij de regering dom aan het spelen is en de aandacht van de mensen daarop wilt vestigen.quote:
De Egyptische overheid vestigt de aandacht op demonstraties. In Libanon.quote:Op donderdag 27 januari 2011 09:40 schreef rakotto het volgende:
[..]
Ik denk niet dat het er wat mee te maken heeft, tenzij de regering dom aan het spelen is en de aandacht van de mensen daarop wilt vestigen.
quote:8.36am: Ashraf Naguib, a member of the ruling National Democratic party, has just had some interesting things to say on Al Jazeera, speaking in a private capacity. Here's a selection
The National Democratic Party needs to listen to them [the protesters] because the people have spoken.
...
We need to come out and make significant changes to what's happening in this country
...
Political change has to come but what's going to happen? Who's going to be there?
quote:Associated Press reports Egyptian stock exchange has halted trading after market plunges 6.25 percent in just 15 minutes
quote:Zeker 1000 arrestaties Egypte na protesten
CAIRO - De veiligheidsdiensten in Egypte hebben sinds dinsdag zeker duizend mensen opgepakt die worden verdacht van betrokkenheid bij protesten tegen het regime van president Hosni Mubarak.
[..]
Eindelijk een wederopstanding in het Midden-Oosten.quote:Op donderdag 27 januari 2011 10:27 schreef Frutsel het volgende:
Reuters meldt inmiddels dat duizenden mensen ook in Yemen de straat op gaan.
Yemen is next, zei ik gister al
Dit kan je wel zeggen inderdaad, zeker in Egypte en Tunesie is de kracht van internet en social media onvoorstelbaar. Het is de olie die de machine snel draaiende houdt en ervoor zorgt dat men het regime (veel) te snel af is! Voor de regimes is het vooral ageren en anticiperen waar en wanneer demonstraties zijn. Ook het feit dat ondanks de censuur van veel websites men het toch weet te omzijlen geeft veel aan wat betreft de overheid die achter de feiten aanloopt.quote:Op donderdag 27 januari 2011 10:35 schreef Muridae het volgende:
[..]
Eindelijk een wederopstanding in het Midden-Oosten.
Leuk om te zien dat de moderne middelen zoals Social Media zijn onderschat door de heersende klasse.
Lijkt me vrij logisch. Mubarak hebben ze in de broekzak zitten.quote:Op donderdag 27 januari 2011 00:25 schreef waht het volgende:
Maar goed, uit de reacties van Clinton en Obama op de demonstraties in Tunesië en Egypte maak ik op dat Amerika Moebarak niet met alle plezier ziet vertrekken, Ben Ali kan ze minder schelen.
Jordanie zie ik het ook nog wel flink gaan rommelen eigenlijk...quote:Op donderdag 27 januari 2011 10:40 schreef Nibb-it het volgende:
- Tunesië
- Egypte
- Yemen
- Who's next?
Dat is een bericht van 8 uur geleden.quote:230 protesters arrested on 25 January have just been released
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |