TeringHenkie | dinsdag 11 januari 2011 @ 14:11 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken. ========================== >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. ========================== >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden. Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe. Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten. >> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. >> Geldigheid Studenten OV/Voordeeluren etc. op feestdagen Er bestaat onduidelijkheid over de feestdagen welke anno 2010 gelden bij de Nederlandse Spoorwegen. Dit zijn: Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei) aldus NS.nl. >> NS Dienstregeling 2011 NS heeft besloten om het spoorboekje van Dienstregeling 2011 niet meer te drukken. Hiervoor kan je nu online PDF-jes downloaden. Omdat NS deze niet in een gezamelijk bestand beschikbaar stelt, is dit door een forumgebruiker gedaan, en Hier te downloaden. Dit is in een .rar ingepakt, en bevat alle documenten die op de NS website staan vermeld. ========================== >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. Ook over stations welke (tijdelijk) gesloten zijn door bijvoorbeeld werkzaamheden, mogen hier niet ontbreken. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Uithuizen - Socios Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen Haven - Socios Harlingen (- Haven) - Greavy Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon ========================== Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop! | |
Temlin | dinsdag 11 januari 2011 @ 14:13 |
Het heeft dus 2 uur geduurd voordat ze eindelijk de trein uit konden. | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 11 januari 2011 @ 14:14 |
Wat een onzin-TT. | |
Ireyon | dinsdag 11 januari 2011 @ 14:22 |
Om even op m'n "De HSL-Zuid had gvd langs Roosendaal moeten liggen" verhaal terug te komen; 10 km is dus meer dan 10% van het hele traject. Dat had qua aanlegkosten gewoon tientallen miljoenen euro's gescheeld, om nog maar te zwijgen over de miljoenen die Nederland nu heeft meebetaald aan het Belgische traject. En dan de tijdwinst van 4 minuten, daar krijgt NsHispeed echt wel een harde plasser van hoor ![]() | |
Crientj | dinsdag 11 januari 2011 @ 14:27 |
Fyra is echt een faal, zit amper iemand in. | |
TeringHenkie | dinsdag 11 januari 2011 @ 14:30 |
Da's humor om te lachen | |
Temlin | dinsdag 11 januari 2011 @ 14:30 |
Goedkoper dat lijkt me niet. Een spoorbaan langs een snelweg aanleggen is goedkoper dan een compleet nieuwe tracé. | |
TeringHenkie | dinsdag 11 januari 2011 @ 14:32 |
Waarom is dat zo? Naast een snelweg groeit de ballast niet opeens in de berm ofzo ![]() | |
Temlin | dinsdag 11 januari 2011 @ 14:35 |
Je weet dat geluidschermen, het uitkopen van huizen ed vaak het duurste zijn. En dat is bij een nieuw tracé meer nodig. | |
Guppy | dinsdag 11 januari 2011 @ 14:38 |
Tussen Arnhem en Nijmegen rijden ook geen treinen, de Heinz-toren bij Elst dreigt om te vallen | |
Crientj | dinsdag 11 januari 2011 @ 14:38 |
Wtf, trein helt steeds over. Nog erger dan de bocht bij Harderwijk. :/ | |
Crientj | dinsdag 11 januari 2011 @ 14:39 |
Guuuuuuups. :w | |
Guppy | dinsdag 11 januari 2011 @ 14:39 |
Crieeentj ![]() http://www.omroepgelderla(...)dreigt-te-vallen.htm | |
Ireyon | dinsdag 11 januari 2011 @ 14:39 |
Het huidige traject is toch ook een compleet nieuw tracé ![]() Er is echt geen twijfel mogelijk dat het traject via Roosendaal goedkoper was geweest, al is het maar omdat dan de Belgen het Belgische deel volledig betaald hadden. 'k Heb het voor de grap eens gemeten met de accelerometer van m'n telefoon.. Echt merkbaar irritant is die verkanting inderdaad.. | |
Crientj | dinsdag 11 januari 2011 @ 14:42 |
Weet je nog hoeveel hetwas? Net eerst de ene kant op, daarna de andere kant. Dag drinken ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 11 januari 2011 @ 14:42 |
Dat komt omdat deze gemaakt is voor hogere snelheden | |
dennistd | dinsdag 11 januari 2011 @ 14:46 |
No signal.... Goed, dan maar mijn eerste ingeving (sporenplan.nl is handig): - Goederentrein komt vanuit Emmerich en gaat naar de Betuweroute - ICE komt van Zevenaar en gaat naar Emmerich - Goederentrein gaat van spoor 821 via 814 naar KL - ICE rijdt door rood en raakt op wissel 5105 het achterste deel van de goederentrein Goederentrein door rood lijkt mij onwaarschijnlijk, aangezien deze voor het grootste deel gewoon op spoor KL staat, en wissel 5105 niet linksleidend is als er een rijweg voor de ICE ingesteld is. | |
Dr_Flash | dinsdag 11 januari 2011 @ 14:47 |
Via Breda betalen de Belgen dan nog veel meer ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 11 januari 2011 @ 14:54 |
Mooi. Save as PDF en uploaden. Opdoeken dat IVW ![]() | |
Temlin | dinsdag 11 januari 2011 @ 14:57 |
ICE door rood? | |
Ireyon | dinsdag 11 januari 2011 @ 14:57 |
Max. rond de 1.5 m/s², dus 0.153x je eigen lichaamsgewicht zijwaarts. Hoezo? Elke extra kilometer die moest worden aangelegd om richting Breda te kunnen, is door Nederland betaald. | |
YoshiBignose | dinsdag 11 januari 2011 @ 14:57 |
tvp | |
Temlin | dinsdag 11 januari 2011 @ 15:06 |
Nederland heeft ¤ 180 miljoen mee betaald. | |
KapiteinT | dinsdag 11 januari 2011 @ 15:16 |
Dat gezeik altijd op de TT's. ![]() | |
Ireyon | dinsdag 11 januari 2011 @ 15:18 |
Dat zegt wikipedia inderdaad. De GvA heeft het over 823 miljoen gulden, oftewel zo'n 370 miljoen euro. | |
Ascendancy | dinsdag 11 januari 2011 @ 15:20 |
Niemandsland? En al die kleine kutdorpjes en boeren dan. Die kunnen net zo goed klachten indienen over een te hoog geluidsniveau en gelijk gaan ze dan zeker krijgen. En dan is het, of veel geluidsschermen, of isolatie in de huizen zelf, of al die boerderijen uitkopen. Dat kost nogal wat geld. Daarnaast kon nu tegelijkertijd de A16 verbreedt worden, wat flink geld gescheeld heeft. Daarnaast snap je natuurlijk ook wel dat een HSL door Breda in ieder geval stukken relevanter is dan een HSL door Roosendaal( ![]() ![]() De bediening kan ook rendabeler zijn door via Breda te rijden, waardoor er uit eindelijk minder verlies over het aantal jaren wordt geleden. | |
bork | dinsdag 11 januari 2011 @ 15:22 |
![]() | |
Crientj | dinsdag 11 januari 2011 @ 15:26 |
Geen treinen van / naar amf. Bommelding. Verdomme, ben net in ic richting ut gestapt. ![]() | |
SpeedyRich | dinsdag 11 januari 2011 @ 15:27 |
@temlin Ja de ICE is door Rood heen gegaan, dat kan je zien aan de hoever de goederentrein de betuwe route is opgereden...Als namelijk het sein Groen had gestaan had de wissel nooit richt betuwe route kunnen leiden.... | |
Temlin | dinsdag 11 januari 2011 @ 15:29 |
En wie zegt dat er niets mis was met de seinen? Ik zou eerst maar eens afwachten op de resultaten van het onderzoek. | |
Ireyon | dinsdag 11 januari 2011 @ 15:39 |
Veel geluidsschermen langs een korter traject kost nog altijd minder geld dan overal geluidsschermen langs een langer traject. Verder zijn er volgens mij bij 's-Gravendeel of Schenkeldijk ook geen geluidsschermen aangelegd, er is hier geen kutdorp in de buurt dat net zo dicht bij een eventuele HSL was komen te liggen. Roosendaal en Breda zijn beide niet relevant voor een HSL stop. Iedereen, maar dan ook écht iedereen die straks in Rotterdam in zal stappen, moet er op z'n vroegst in Antwerpen pas uit. En al die reizigers hadden voordeel gehad aan een korter, goedkoper en sneller traject. De Fyra zal gewoon z.g.a. leeg blijven voor elke toeslag hoger dan een euro, dat zie je nu al prima tussen Rotterdam en Schiphol voor een kwartiertje tijdwinst en dat zul je straks prima zien tussen Rotterdam en Breda voor amper 10 minuten tijdwinst. | |
Temlin | dinsdag 11 januari 2011 @ 15:43 |
Voor mensen uit het achterland van Breda; Tilburg, Eindhoven etc. Kunnen op deze manier wel sneller in Antwerpen zijn. Als de lijn niet via Breda was aangelegd hadden hun 0,0 voordeel van de HSL gehad. | |
Socios | dinsdag 11 januari 2011 @ 15:53 |
Inderdaad. In onder meer ICE voel ik mij juist het veiligst. | |
Socios | dinsdag 11 januari 2011 @ 15:56 |
Terecht hoor. De TT dient gewoon te zijn: "Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel ###" Zo is het, niet al die onzin eromheen. | |
Ireyon | dinsdag 11 januari 2011 @ 15:56 |
Maar het was ook niet nadeliger voor ze geweest. Het was voor niemand nadeliger geweest i.t.t. tot nu. | |
SpeedyRich | dinsdag 11 januari 2011 @ 15:56 |
@temlin dan waren er wel veel meer ongevallen gebeurt. men denkt altijd aan storing van seinen....maar 99.99% van alle spoorbotsingen zijn de mensen de oorzaak omdat ze door rood rijden. En het ATB systeem is geen elektronisch systeem maar een verouderd relais systeem is fout tolerant. Wat dus inhoud als systeem faalt het de veilige kant op werkt..dus de nshispeed machinist kan zijn borst nat maken... | |
Socios | dinsdag 11 januari 2011 @ 16:01 |
Schei toch uit. De reguliere IC doet er 43 minuten over. FYRA 25 minuten. Tijdwinst: 18 minuten. Straks gaan FYRA en Thalys nog sneller. Dan wordt reistijd tussen Rotterdam Centraal en Schiphol Airport gereduceerd tot minder dan 20 minuten. 23 minuten tijdwinst dus. In minder dan de helft van de tijd reist men tussen beide stations via HSL-Zuid. | |
Dr_Flash | dinsdag 11 januari 2011 @ 16:01 |
Kap eens even met al die voorbarige conclusies stelletje betweters. ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 11 januari 2011 @ 16:02 |
Oh dat kan, dat weet ik verder niet ![]() ![]() | |
Ireyon | dinsdag 11 januari 2011 @ 16:04 |
En is er iemand die daar 6 euro per rit voor over heeft (of wacht, straks wordt het natuurlijk nog duurder want sneller ![]() | |
Socios | dinsdag 11 januari 2011 @ 16:06 |
Onwetendheid bij het `grote publiek´. Zoals eerder gezegd: FYRA is goedkoper dan de reguliere IC. Ik ga het allemaal niet nog een keer uitleggen. Ik ben echt niet de enige die `chillt´ over de HSL. | |
Ascendancy | dinsdag 11 januari 2011 @ 16:09 |
Onzin, die geluidsschermen waren sowieso noodzakelijk verplaatst omdat de A16 ook hoognodig verbreedt moest worden. Daarnaast kon je daar in 1x het land onteigenen. Maar blijkbaar heb je alleen oog voor argumenten die je denkt te kunnen ontkrachten. Ik had het ook over boeren. Als die moeilijk gaan doen is de overheid simpelweg verplicht te compenseren, of je het terecht vind of niet. Hoe dat bij 's gravendeel zit, weet ik niet, maar bij de hanzelijn was dit het beleid. Wat je nu zegt is onzin. De toeslag zal met de tijd verdwijnen, om de HSL van erger falen te behoeden en de fyra zal dan de ontsluiting van Breda over het spoor sterk verbeteren. Dit zou bij Roosendaal een stuk minder zijn, simpelweg omdat het geen relevante stad is. Als ze nu de regels ook eens versoepelen kan misschien ook de 1900 er op. | |
Dr_Flash | dinsdag 11 januari 2011 @ 16:13 |
Doe me daar eerst eens een bron van, voordat je met termen als "onzin" naar anderen gaat smijten? ![]() | |
Ascendancy | dinsdag 11 januari 2011 @ 16:16 |
Dat gaat uiteindelijk gebeuren, daar zijn ze het op andere fora wel over eens, omdat de situatie op deze manier onhoudbaar gaat blijven. NS probeert in een laatste poging te claimen dat de bezetting omhoog gaat met frequentere diensten, maar we weten allemaal dat dat niet gaat gebeuren. Een partij als de VVD, die voor een liberaal beleid is zal dus een verandering willen forceren, om nog meer verspilling van overheidsgeld te voorkomen. Uiteraard is het niet op feiten gebaseerd, maar zie jij een andere uitweg? Denk je echt dat de overheid gaat toestaan dat de HSL de komende jaren op hun kosten lege treintjes gaat rijden? Tevens is dat van Ireyon nog steeds onzin. Roosendaal even zinnig vinden als Breda. Ik ben bekend met nationalisme, maar dat wonen in Roosendaal zulke sterke gevoelens teweeg brengt is mij nieuw ![]() ![]() ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 11 januari 2011 @ 16:17 |
Station is kort voor 16:00 weer vrijgegeven, geen explosief gevonden. | |
Ireyon | dinsdag 11 januari 2011 @ 16:18 |
Hoe kom je er überhaupt bij dat Roosendaal geen relevante stad is? Die verbinding met Antwerpen ligt hier niet al ruim 150 jaar voor niks. | |
KapiteinT | dinsdag 11 januari 2011 @ 16:22 |
Je kan toch niet ontkennen dat Breda groter is en een groter achterland heeft? Een stuk relevanter dus dan Roosendaal. Jammer alleen dat Breda maar eens in de 2 uur een verbinding krijgt met België. | |
Dr_Flash | dinsdag 11 januari 2011 @ 16:25 |
Er zijn genoeg andere uitwegen. Bijvoorbeeld toe werken naar een fatsoenlijk binnenlands HSL-"net" met een eenduidige tariefstructuur, waaronder dan de Thalys en de ICE ook vallen. En ook de gedroomde ver-ICE-ing van de lijn Amsterdam - Berlijn (hoe zou het daarmee staan eigenlijk?). Dan zal je zien dat de Thalys de Fyra helemaal overtollig maakt misschien, maar dat is een ander verhaal. Ze zullen hoe dan ook die Fyra nog decennialang met een vorm van toeslag laten rondrijden lijkt me, anders wordt het heleMAAL een onzinnig ding. Maar los daarvan denk ik eigenlijk dat ook het toeslagvrij maken van die Fyra de bezettingsgraad niet noemenswaardig omhoog zal gooien. Ik denk dat de vervoersvraag op Den Haag - Rotterdam zowel als op Den Haag - Schiphol gewoon veel groter is dan op Rotterdam - Amsterdam of op Schiphol - Breda. Denk ik. Dat is natuurlijk wel waar ja ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 11 januari 2011 @ 16:26 |
Nee dat is niet voor niks. Dat is omdat Roosendaal 150 jaar geleden een relevante stad was ![]() ![]() | |
James1988 | dinsdag 11 januari 2011 @ 16:29 |
Grappig dat jullie wel klagen over eenheidsworst op het spoor ("He bah, wéér een VIRM op <station>") maar dat de topictitels wel altijd standaard zouden moeten zijn. ![]() | |
Socios | dinsdag 11 januari 2011 @ 16:30 |
Heeft niets met elkaar te maken. | |
Dr_Flash | dinsdag 11 januari 2011 @ 16:31 |
Oh die TT's. I quit caring long ago ![]() Trouwens, dat Greavy zich drukmaakt over "weer een virm op <station>" betekent niet dat Socios of Ziggy iets over TT's moeten vinden ![]() | |
Temlin | dinsdag 11 januari 2011 @ 16:31 |
Omdat het nog steeds de oude treinen zijn misschien? Als de V250 komt zie ik de bezettingsgraad nog wel toenemen (maar niet zo veel als de HSA denkt). | |
V2 | dinsdag 11 januari 2011 @ 16:32 |
Ik kom hier eigenlijk vooral om de posts in het topic te lezen, niet de topictitel zelf ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 11 januari 2011 @ 16:33 |
Ja, voor 2 weken, totdat alle spoorhobbyisten een ritje gemaakt hebben en alle autisten en andere sociopaten 20 ritjes, en dan gaat het zelfs hen vervelen. ![]() | |
Ireyon | dinsdag 11 januari 2011 @ 16:38 |
Dat ontken ik ook niet, maar niemand uit Breda of verder had meer nadeel gehad aan een HSL via Roosendaal, in tegenstelling tot nu waarbij iedereen ten westen van Breda meer tijd en geld kwijt zal zijn om in België te komen. En het is echt niet alleen mijn chauvinisme dat ik zo zeur over die HSL, ook België had die HSL veel liever via Roosendaal gehad om al de redenen die ik hier al eerder gaf. Dat "HSL via Roosendaal was goedkoper en sneller geweest" verzin ik niet ter plekke, dat is gewoon prima door de Belgen onderzocht. Maar hou er nu maar over op want 'k wordt zelf moe van m'n gezeik ![]() | |
Brembo | dinsdag 11 januari 2011 @ 16:38 |
Buiten de spitsuren zijn die treinen niet erg vol, het zijn voornamelijk zakelijk reizigers die de treinverbinding nemen. Fyra zit niks anders op dan in prijs te zakken of de frequentie en vrijheid te verhogen. Een zakenreiziger vindt het niet erg om 6 euro toeslag te betalen immers verdient hij dit terug door de tijdswinst van de reis. | |
greavy | dinsdag 11 januari 2011 @ 16:40 |
![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 11 januari 2011 @ 16:43 |
Dat is de grootste wassen neus van allemaal eigenlijk. Dat is namelijk helemaal niet zo. Daarvoor is het traject wat fyra rijdt simpelweg te kort. Fyra is niet een trein om grote afstanden beduidend sneller te overbruggen, zoals de hogesnelheidstreinen in andere landen dat wel zijn. Een zakenreiziger vindt het niet erg om 6 euro toeslag te betalen omdat het maar 6 euro is en hij dan niet tussen de kutstudenten zit. | |
greavy | dinsdag 11 januari 2011 @ 16:45 |
En de baas ook vaak betaalt. | |
Hugo__Boss | dinsdag 11 januari 2011 @ 16:55 |
Ik denk toch ook dat de toeslag weg zal moeten om echt een voordeel ten opzichte van de normale treinen te hebben. | |
Ascendancy | dinsdag 11 januari 2011 @ 16:57 |
Ach, sorry, helemaal vergeten, Den Bosch, Eindhoven en Tilburg zijn natuurlijk minder belangrijk dan Roosendaal en Zeeland ![]() Fles: Zie je werkelijk een HSL netwerk in Nederland ontstaan. En de IC Berlijn met ICE rijden zal voorlopig ook wel niet gebeuren. Er zit geen serieus relevant station, behalve Schiphol zelf binnen Nederland omdat rendabel te krijgen. En overal stoppen zou onzinnig zijn. Dan kan je beter de IC betere aansluitingen geven in Duitsland. De thalys meetrekken in binnenlands vervoer doet alleen maar die verbinding is status teniet. Ik denk dat de as Rotterdam-Amsterdam wel degelijk rendabel gemaakt kan worden, zeker met het reizigertje pesten op stations die niet aan de HSL liggen. Behalve als je in heemstede Aerdenhout woont natuurlijk ![]() | |
TeringHenkie | dinsdag 11 januari 2011 @ 17:00 |
? | |
greavy | dinsdag 11 januari 2011 @ 17:04 |
Door die bochten in de HSL die er erg schuin liggen kunnen ze op de HSL sneller door de bochten | |
Ireyon | dinsdag 11 januari 2011 @ 17:05 |
Doe niet alsof dat in m'n post staat, want dat staat er niet. | |
greavy | dinsdag 11 januari 2011 @ 17:06 |
http://www.flickr.com/photos/rob46/5345945699/ Zie daar voor nog een leuke foto van die ICE bij Zevenaar Oost Die Struktonlok die daar staat kwam toevallig langs met machinisten voor wegleerritten. | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 11 januari 2011 @ 17:07 |
Alles onder de grote rivieren is irrelevant. Oh ja, en probeer eens een post van mij te vinden waarin ik klaag over eenheidsworst op het station. Dank u. | |
Socios | dinsdag 11 januari 2011 @ 17:08 |
Leuk? ![]() | |
greavy | dinsdag 11 januari 2011 @ 17:15 |
Verkeerde woordkeuze. Een goede foto (die dus goed gelukt is om de situatie te laten zien) | |
Dr_Flash | dinsdag 11 januari 2011 @ 17:18 |
Nee natuurlijk niet. Maar goed, er ligt toch ook een Fyra nu ![]() | |
Crientj | dinsdag 11 januari 2011 @ 17:19 |
Blaaah. ![]() | |
Sandrvich | dinsdag 11 januari 2011 @ 17:20 |
Ik las op een ander forum iets over een I6BC (couchette versie dus van het rijtuig type I6) die in de benelux was beland. Iemand toevallig gezien? :-) | |
Dr_Flash | dinsdag 11 januari 2011 @ 17:21 |
Dan zou ik die mensen meteen naar dat andere forum verwijzen ![]() ![]() | |
greavy | dinsdag 11 januari 2011 @ 17:27 |
Die rijden inderdaad in de Benelux. Betreft 1 omloop (dus 1 setje). 4 eersteklas rijtuigen en 3 tweedeklas rijtuigen waarbij het achterste gister afgesloten was ivm een defect ![]() Op de I6/I10 stam zit standaard Belgisch personeel aangezien NS HiSpeed personeel het weigert om nog op die rijtuigen dienst te doen. Volgens het personeel is de deurenvergrendeling erg brak en sluiten alle deuren niet altijd goed.. | |
Dr_Flash | dinsdag 11 januari 2011 @ 17:30 |
i6 en i10 is niet zo uitzonderlijk in de Benelux, dat is bekend. Maar een i6BC zou dat natuurlijk WEL zijn ![]() | |
Ireyon | dinsdag 11 januari 2011 @ 17:36 |
Er zitten in ieder geval twee I6 en één I10 2de Klas rijtuigen in die trein.. Maar geen van beiden met bedden ![]() | |
Temlin | dinsdag 11 januari 2011 @ 17:37 |
Reed de ICE naar Arnhem? Of staan de sluitseinen niet goed. | |
Peterselieman | dinsdag 11 januari 2011 @ 17:41 |
ICE reed volgens mij naar Duitsland. Het tonen van sluitseinen is onderdeel van het gevarensein | |
V2 | dinsdag 11 januari 2011 @ 17:44 |
Rood onder wit boven is gevarensein inderdaad. | |
Dr_Flash | dinsdag 11 januari 2011 @ 17:46 |
Er zijn meerdere combinaties die "gevaar" betekenen. Om precies te zijn alles wat niet een andere betekenis heeft ![]() enkel wit: rangeersein 3 wit: frontsein 2 rood: sluitsein alle andere: Gevaarsein. Dacht ik hoor ![]() | |
Eix | dinsdag 11 januari 2011 @ 17:52 |
Nou, het feit dat Amsterdam vanuit Breda waar ik studeer in een uur bereikbaar zal zijn per Fyra is voor mij wel reden om te overwegen om in Amsterdam een stage te zoeken. De reistijd verkorting is dan toch wel beduidend. En ik wil best een extra 100 euro per maand lappen voor een échte snelle comfortabele IC verbinding zonder overstap. Alleen is het volgens mij wishful thinking om uit te gaan van een toeslag van zo'n 100 euro voor Breda - A'dam. Zelfs Rotterdam - Amsterdam is met de huidige 'aanbieding' al duurder. ![]() | |
Peter | dinsdag 11 januari 2011 @ 18:06 |
1 rood of een rood/wit schildje is ook sluit toch? | |
greavy | dinsdag 11 januari 2011 @ 18:10 |
Klopt. Volgens de toets die ik laatst moest doen voor de spoorbevoegdheid was een gevaarsein twee rode lichten op gelijke hoogte en één wit licht. | |
Dr_Flash | dinsdag 11 januari 2011 @ 18:12 |
Achterop goederentreinen zie je dat weleens ja. Lijkt me dat je daarmee niet in het donker mag rijden ![]() ~ en MINIMAAL één wit licht. Je kan ook gewoon alles aangooien natuurlijk ![]() | |
greavy | dinsdag 11 januari 2011 @ 18:16 |
Owja. Het was minimaal. Alhoewel NSR treinen bijna altijd maar 3 lichten heeft. Goederentreinen hebben er wel eens meer ja. | |
greavy | dinsdag 11 januari 2011 @ 18:18 |
Op dit moment zou een trein stil staan op Amersfoort omdat de machinist zijn dienst beëindigd heeft.. Betreft de vertraagde IC naar Deventer.. Aldus @NSReiziger op Twitter | |
Crientj | dinsdag 11 januari 2011 @ 18:26 |
Ja, maar de rest van die informatie die daarna kwam geeft ie dan weer niet prijs. ![]() | |
greavy | dinsdag 11 januari 2011 @ 18:28 |
Dat klopt.. Jammer maar helaas ![]() | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 11 januari 2011 @ 18:29 |
Met die schildjes als sluitsein wordt ook 's nachts gewoon gereden. Het heeft een andere functie dan achterlichten van een auto, namelijk niet zichtbaarheid, maar kunnen zien of er geen wagen is losgeraakt. | |
Dr_Flash | dinsdag 11 januari 2011 @ 18:31 |
Dat meen je? Die schildjes zitten steviger vast aan de laatste wagen dan de laatste wagen aan de voorlaatste? Dat moet een grap zijn ![]() | |
James1988 | dinsdag 11 januari 2011 @ 18:32 |
Nouja, als zo'n goederentrein aankomt op z'n bestemming en die schildjes zijn er niet bij de achterste wagon dan heb je twee opties: - Een grapjas heeft de schildjes gestolen - Er is een wagon verloren In het laatste geval moet die natuurlijk wel gevonden worden. ![]() | |
greavy | dinsdag 11 januari 2011 @ 18:32 |
Ziggy heeft gelijk. Als de laatste wagen(s) losraken zie je je schildje niet meer op het eind, en weet je dat je wat verloren bent. Passerende treinen kunnen dat daar ook aan herkennen. | |
Dr_Flash | dinsdag 11 januari 2011 @ 18:57 |
EN treindienstleiders die ineens 2 streepjes zien ipv 1 ![]() | |
Fixers | dinsdag 11 januari 2011 @ 19:01 |
Hoe moet ik me dat voorstellen? "Screw you guys! I'm going home!" Of gewoon einde werkdag van betreffende machinist en geen aflossing paraat? | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 11 januari 2011 @ 19:16 |
Helaas zie je dat niet altijd. Er zijn genoeg stukken vrije baan waar wij geen spoorbezetting zien. | |
Dr_Flash | dinsdag 11 januari 2011 @ 19:22 |
Nou ja, dan nog. Worden elk uur die goederentreinen ergens gecontroleerd of ze nog compleet zijn of zo? Anders ontdek je bijv morgenmiddag in Zwitserland eens een keer dat je een wagen mist, terwijl er morgenochtend al een vroege stoptrein bovenop geknoert is. Dat scenario is dus gewoon mogelijk begrijp ik? ![]() | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 11 januari 2011 @ 19:24 |
Gelukkig hebben we nog de luchtleiding. Als een wagen losraakt, valt de luchtdruk weg en slaan de remmen vast van de hele trein. | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 11 januari 2011 @ 19:28 |
Bovendien wil het niet zeggen dat als de trdl de wagon niet kan waarnemen ergens op de vrije baan dat het sein achter die wagon niet gewoon wel op rood staat. Die stoptrein staat dus gewoon onverwacht voor een rood sein, krijgt misschien uiteindelijk een aanwijzing STS (stoptonend sein voorbij mogen rijden op zicht) en zo wordt de losgeslagen wagon ook wel op een veilige manier ontdekt. Maar zoals ziggy ook zegt, dat zal nauwelijks voor kunnen komen omdat zelfs de meeste goederentreinen op alle wagons geremd worden, en de rem-leiding van de hele trein leegloopt als er een wagon af breekt, zodat de hele trein tot stilstand komt. | |
Dr_Flash | dinsdag 11 januari 2011 @ 19:28 |
Ja okee, dat ken ik van reizigerstreinen. WIst niet dat dat bij goederen ook zo werkte. Dus eigenlijk zijn die schildjes om IN GEVAL VAN zo'n noodstop te kunnen zien of het komt door een losgeraakte wagen danwel door een ander lek ergens? | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 11 januari 2011 @ 19:34 |
Klopt helemaal, alleen leg jij het mooier uit. Eén klein dingetje: bij een P-sein geven we geen aanwijzing STS af. | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 11 januari 2011 @ 19:36 |
Bijvoorbeeld. En het komt ook nog uit de klassieke beveiliging, waar de seinwachter zeker moest weten dat een trein geheel binnen was. | |
Dr_Flash | dinsdag 11 januari 2011 @ 19:41 |
Ja okee. Dan hebben we dus een trdl die geen spoorbezetting ziet, uiteraard ook niet verwacht, en een sein wat toch rood blijft. Dan gaan ze bellen en is het zo van "Nou ja ga maar rustig even kijken of er toch wat te zien is" en dan rij je dus met een beperkte snelheid dat op zich volkomen onverlichte ding aan. Wat vanwege die gebroken luchtleiding ook niet erg ver door kan rijden. Okee ![]() Doet me heel sterk denken aan dit incident. ![]() | |
TeringHenkie | dinsdag 11 januari 2011 @ 19:44 |
Huh? Daar is het toch een P-sein voor? Dat je permissie moet vragen om door een STS te rijden? | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 11 januari 2011 @ 19:44 |
Een rood sein passeer je altijd op zicht. Als een mcn dan niet op tijd kan remmen, heeft hij niet op zicht gereden. | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 11 januari 2011 @ 19:47 |
Mja, het is bijna een kwestie van definitie. Bij een P-sein geven we toestemming om op zicht door te rijden. Daarnaast, als een mcn de trdl niet kan bereiken, mag hij een rood P-sein passeren. Bij een bediend sein mag dat niet. | |
Dr_Flash | dinsdag 11 januari 2011 @ 19:49 |
Hmm. Klinkt logisch. | |
TeringHenkie | dinsdag 11 januari 2011 @ 19:51 |
Eigenlijk een hele goeie disclaimer. If you fuck it up, it's your own fault ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 11 januari 2011 @ 19:51 |
Nou ja, in zo'n geval is dat dus wel echt zo ![]() | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 11 januari 2011 @ 19:56 |
Neuh, dit is wel daadwerkelijk een veiligheidsmaatregel in plaats van een juridische indekking. Er is iets aan de hand, maar we weten niet precies waar. | |
TeringHenkie | dinsdag 11 januari 2011 @ 19:59 |
I know, maar disclaimer klinkt gewoon grappig. | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 11 januari 2011 @ 20:05 |
True. | |
Dr_Flash | dinsdag 11 januari 2011 @ 20:20 |
Ik kreeg net weer een mailtje van NS HiSpeed. Goedkoop naar Parijs. Ach, dat moest inderdaad nog altijd een keer gebeuren dus ik heb maar meteen geboekt ![]() ![]() 10:02 weg uit Utrecht Centraal ![]() ![]() | |
James1988 | dinsdag 11 januari 2011 @ 20:45 |
Gezien in het forum op www.fyrakomop.nl:Zal wel onzin zijn denk ik. | |
Dr_Flash | dinsdag 11 januari 2011 @ 21:12 |
er vallen zo te zien nogal wat fyras uit met defecte loc zeg ![]() ![]() | |
James1988 | dinsdag 11 januari 2011 @ 21:15 |
En dan te bedenken dat het zo al vanaf het begin gaat hè ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 11 januari 2011 @ 21:15 |
Dat was trouwens een bericht van 26 november 2010. Zegt wel genoeg he ![]() | |
Temlin | dinsdag 11 januari 2011 @ 21:38 |
Zit je ook op SSC? | |
Dr_Flash | dinsdag 11 januari 2011 @ 21:40 |
Zo, ik was eens wat aan het rondklikken en ik kwam een soort GtbV voor NS HiSpeed tegen. Vet. Toch maar eens kijken of die +85 van eind december nog 40 euro restitutie kan opleveren ![]() | |
italiaan1987 | dinsdag 11 januari 2011 @ 21:43 |
Waarom worden de IC's vanuit Groningen/Leeuwarden/Enschede naar Rotterdam/Den Haag al in Utrecht losgekoppeld en niet pas in Gouda? Dat scheelt toch capaciteit tussen Gouda en Utrecht. | |
Dr_Flash | dinsdag 11 januari 2011 @ 21:43 |
perronlengte in Gouda ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 11 januari 2011 @ 21:53 |
Wel typisch dat Hispeed juist WEL wil dat je de tickets aan het formulier bevestigt. Binnenland is dat totaal Verboden ![]() | |
KapiteinT | dinsdag 11 januari 2011 @ 22:00 |
Daarnaast staan de treinen anders lang stil op een niks zeggend station als Gouda, waardoor veel meer doorgaande reizigers er last van hebben. | |
Bitlord | dinsdag 11 januari 2011 @ 22:00 |
Op Wikimedia Commons zijn plaatjes geupload van het PROTOS-interieur. Ik wist niet dat er een snoepautomaat in de treinen zat. | |
Dr_Flash | dinsdag 11 januari 2011 @ 22:01 |
Altijd al zo geweest hoor ![]() | |
italiaan1987 | dinsdag 11 januari 2011 @ 22:11 |
Was toch vroeger met de intercity Arnhem naar Den Haag/Rotterdam toch ook. | |
Brembo | dinsdag 11 januari 2011 @ 22:12 |
Voorwaarden zjn wel minder gunstig dan van de NS, voor het volgende krijg je niks: * Aanrijding met een persoon * Aanrijding met wegverkeer op een overweg * Door wegverkeer veroorzaakte versperringen * Aan de noodrem trekken van een medereiziger * Stilleggen van treinverkeer op last van overheidsdiensten (politie, brandweer) * Activiteiten van douanepersoneel in de trein * Extreme weersomstandigheden (storm, overstromingen enz.) Oftewel alleen als het materieel faalt krijg je geld terug. | |
Dr_Flash | dinsdag 11 januari 2011 @ 22:13 |
Ja, geouwehoer om je te ontmoedigen. Kan mij t verrekken waardoor het kwam, we worden niet eens geïnformeerd ![]() ![]() | |
Brembo | dinsdag 11 januari 2011 @ 22:14 |
Dat is zo, vind het wel grappig sinds ik geregistreerd ben bij ov-chipkaart bv voor mijn studentenovchipkaart krijg ik de declaratie digitaal terug! Scheelt ze weer een brief ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 11 januari 2011 @ 22:25 |
Leuk ![]() Ook Arriva schijnt een GTbV te hebben. Daarvoor moet je je tot het loket wenden en je kaartje moet minimaal 5 euro gekost hebben. Hoe of wat weet ik verder niet, omdat er niets over te vinden is ... | |
greavy | dinsdag 11 januari 2011 @ 22:27 |
Die snoepautomaten zijn vaak ook leeg, en worden zelden bijgevuld. | |
greavy | dinsdag 11 januari 2011 @ 22:38 |
Wel een beter puntje dat ik net las in een interview met commercieel directeur NS HiSpeed: Sommige reizigers boeken via de Duitse spoorwegen een treinticket, omdat een treinticket daar soms goedkoper is. Soms is het ook andersom. Is dat niet vreemd? "In veel gevallen zullen de prijzen gelijk zijn. Maar het is inderdaad zo dat de prijzen nu nog kunnen verschillen. Dat komt doordat wij momenteel niet alle tarieven van de Deutsche Bahn kunnen en mogen aanbieden. Maar daar gaat dit jaar verandering in komen. NS Hispeed en andere Europese spoorbedrijven worden dit jaar aangesloten op het Neuen Vertriebssystem (NVS) van de Deutsche Bahn, daarmee worden alle tarieven gelijk getrokken." Lees het volledige artikel | |
Dr_Flash | dinsdag 11 januari 2011 @ 22:54 |
eerst zien, dan geloven. En dan nog: Gaat dat dan ook betekenen dat je normaal internationale treinprijzen kan opzoeken op internet? Ik heb er ernstig mijn twijfels over. | |
greavy | dinsdag 11 januari 2011 @ 22:54 |
Heb een nieuwe tabel gevonden met de reistijden van nu en wanneer de V250 er is:![]() De V250 is dus maar 7 minuten sneller tussen Schiphol en Rotterdam. | |
Peterselieman | dinsdag 11 januari 2011 @ 22:57 |
Gaan die tijden voor de IC niet nog wat anders liggen, omdat er geen rechtstreekse IC Rotterdam - Den Haag - Leiden - Schiphol - Amsterdam meer is? | |
greavy | dinsdag 11 januari 2011 @ 22:57 |
Hmm. Daar zeg je dus wat. Die tijden worden nog langer, dus nog meer tijdwinst ja. | |
Dr_Flash | dinsdag 11 januari 2011 @ 22:58 |
Ja, zo kan ik het ook ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 11 januari 2011 @ 23:01 |
Je moet toch wat om een paar reizigers te trekken ![]() | |
Ascendancy | dinsdag 11 januari 2011 @ 23:09 |
Kan NS niet in de concessie niet verplicht worden gewoon tussen Rotterdam en Schiphol te rijden, want in principe is NShispeed een ander bedrijf. | |
Peterselieman | dinsdag 11 januari 2011 @ 23:10 |
Ze bieden op Leiden Centraal een halve overstap naar Schiphol aan. Is een overstap van 7 tot 8 minuten. | |
Ascendancy | dinsdag 11 januari 2011 @ 23:34 |
Maar ik neem aan dat de overheid zulke dingen wel kan eisen in de concessie? Geen verbinding tussen station 3 en 6(misschien inmiddels 5) van Nederland kan natuurlijk eigenlijk niet. Zeker als ze het niet binnen het lijnenspel van de NS zelf hard kunnen maken. Daarnaast naaien ze hiermee ook Dordrecht en Den Haag HS, geen onbelangrijke stations, zou ik zeggen. En het maakt de schiphollijn minder waard. | |
Peter | woensdag 12 januari 2011 @ 00:00 |
ICE tussen Amsterdam via den Haag - Roosendaal - Brussel naar Londen ![]() En dan Amsterdam - Brussel 2x per uur ![]() | |
Socios | woensdag 12 januari 2011 @ 00:22 |
![]() De ICE Amsterdam Centraal - London St. Pancras International komt er inderdaad, maar die gaat gewoon over de HSL. | |
Peterselieman | woensdag 12 januari 2011 @ 00:29 |
mja, er blijft 4x per uur een IC tussen Leiden en Schiphol rijden, dus echt veel kunnen ze de NS niet maken. | |
James1988 | woensdag 12 januari 2011 @ 00:55 |
Voor de HRN-concessie van 2015 zou men kunnen eisen dat er rechtstreekse intercities moeten rijden tussen de 40 grootste intercitystations, waarbij de grootte wordt bepaald door reizigerstellingen ![]() | |
Peter | woensdag 12 januari 2011 @ 00:56 |
Daar heeft NS toch alleenrecht? | |
Socios | woensdag 12 januari 2011 @ 00:57 |
Louter voor binnenlandse verbindingen. | |
Peter | woensdag 12 januari 2011 @ 00:57 |
Dus het jaar er voor geen 1 trein er laten stoppen wegens verbouwing en dan mag je het station afschaffen? ![]() | |
Peter | woensdag 12 januari 2011 @ 00:58 |
Via Den Haag juist om publiek te bedienen dat nu wordt overgeslagen.. | |
bork | woensdag 12 januari 2011 @ 01:01 |
jaja, allemaal leuk die SLT's maar om 23.50 geen front-en eind lampen aan hebben op den Bosch is niet zo handig! | |
TeringHenkie | woensdag 12 januari 2011 @ 01:03 |
![]() Hoppa, zo heb je èchte tijdswinst. Aan de slag, ProRail/NS! *kst* | |
Penisbaard | woensdag 12 januari 2011 @ 02:13 |
Hallo mooie treinen | |
Socios | woensdag 12 januari 2011 @ 02:15 |
Hey, welkom. Wat is jouw favoriete mooie trein? | |
#ANONIEM | woensdag 12 januari 2011 @ 02:16 |
Protos ![]() | |
Socios | woensdag 12 januari 2011 @ 02:17 |
Ik heb nog steeds nooit in een Protos gezeten. ![]() | |
Penisbaard | woensdag 12 januari 2011 @ 02:18 |
De VIRM, wat een beest, wat een geluid. ![]() Dat is een plaatje van een VIRM. | |
Socios | woensdag 12 januari 2011 @ 02:20 |
Mooie foto. Zelf gemaakt? | |
#ANONIEM | woensdag 12 januari 2011 @ 02:21 |
De Protos is sowieso zeldzaam. Connexxion was de enige afnemer van het inmiddels falliete fabrikant. Protos zijn wel iets beter opgesteld dan de Lint, Spurt en SLT... Je hebt wel een balkon met een snackautomaat in de treinen zitten ![]() | |
Penisbaard | woensdag 12 januari 2011 @ 02:21 |
Nee, ik haal dat net van Google. Ik maak geen foto's van treinen, maar dat maakt mijn liefde niet minder. | |
Socios | woensdag 12 januari 2011 @ 02:23 |
De treinenhobby kan op veel manieren vormgegeven worden. Schrijf je ook nummertjes op onderweg tijdens het treinen of verblijven op stations? | |
Penisbaard | woensdag 12 januari 2011 @ 02:32 |
Ik geniet er gewoon van om aanwezig te zijn. Ik nestel mij heerlijk in zo'n plakkerige treinstoel, snuif de geur goed op en laat mijn ogen elk detail van de trein scannen. Dit geeft mij gewoon een fijn gevoel. Ik hoef er dan later geen tastbaar bewijs meer van, ik neem het mee als ervaring en dat geeft mij weer steun als later tegen problemen aanloop. Ze zeggen daarom denk ik ook altijd dat oude mensen wijs zijn, omdat oude mensen vol ervaringen zitten waar ze iets aan hebben. | |
Socios | woensdag 12 januari 2011 @ 02:38 |
Het is ook mooi. Ik kan ook uren genietend uit het raam kijken zonder verder iets te doen of te zeggen. Achteruit reizend het landschap voorbij laten schieten. | |
Mr.Noodle | woensdag 12 januari 2011 @ 02:44 |
Ik ga binnenkort in een heuse Maglev reizen, is dat tof Socios? [ Bericht 2% gewijzigd door Mr.Noodle op 12-01-2011 03:09:00 ] | |
Socios | woensdag 12 januari 2011 @ 02:46 |
Dat is een magneetbaan toch? Ik ben voor het conventionele spoor (wel op hoge snelheid). | |
Mr.Noodle | woensdag 12 januari 2011 @ 03:23 |
Wat is er mis met zwevende magneettreinen? | |
Fixers | woensdag 12 januari 2011 @ 06:56 |
Die informatie heeft zelfs Wikileaks niet eens weten te bemachtigen. | |
greavy | woensdag 12 januari 2011 @ 09:05 |
Op 2:39 kwam voor mij een verrassing langs: Rurtalbahn V155 met een SLT-VI in opzending. Die moest naar de Zaanstraat voor reparatie. | |
AllesWatWas | woensdag 12 januari 2011 @ 09:18 |
Ola, een vraagje aan kenners die vast al duizend keer beantwoord is (maar ik kon het zo 1-2-3 niet vinden): ik was laatst op Schiphol waar ik een machinist zag die vanaf zijn cabinedeur floot en de deuren sloot: mag dat wel een trein zonder conducteur? (Ten minste, zo zag het eruit, anders had de conducteur wel bij een van de normale deuren de deuren kunnen sluiten als er twee man in de cabine zaten, dat kon ik dan weer niet zien want ik stond halverwege die trein op het perron te wachten.) Trouwens, gisteren zag ik op Den Haag HS een goederentrein met een paar lege goederenwagons voorbij komen, toen een (kapotte?) RandstadRailtram en daarna weer een stel goederenwagons (van die compleet lege, alleen de wieltjes en de platte bodem). Het was extra opvallend omdat er van tevoren twee keer werd omgeroepen iets in de richting van: "dames en heren, over enkele ogenblikken komt er een trein langs op spoor 4, houdt u voldoende afstand" (en twee keer zonder dat daar de gebruikelijke ding-dongtune aan vooraf ging). Woesj. | |
greavy | woensdag 12 januari 2011 @ 09:25 |
Dan zal het vast de Fyra, IC-Berlijn of Benelux geweest zijn. De HC sluit de deuren, maar moet met een bordje seinen naar de Machinist om te mogen vertrekken. Een HC hoort op de trein te zitten. Deuren sluiten vanuit de cabine gaat alleen bij SGMm en bij de overige vervoerders. Die lege goederenwagons zijn koppelwagens. Een locomotief kan niet zomaar die RandstadRail metro's op sleeptouw nemen. Dit setje zal hoogstwaarschijnlijk richting de RET bij de Kleiweg (dacht ik) gegaan zijn voor onderhoud. | |
Dr_Flash | woensdag 12 januari 2011 @ 10:24 |
Watjes ![]() | |
Peterselieman | woensdag 12 januari 2011 @ 10:36 |
Er ligt al een boogje. Ze gaan er geen nieuwe neerleggen om een minuut tijdwinst te boeken. Bovendien sla je met jouw boog Amsterdam Sloterdijk over ... | |
#ANONIEM | woensdag 12 januari 2011 @ 10:45 |
![]() | |
ReisT | woensdag 12 januari 2011 @ 10:50 |
Dat is gewoon niet waar, want: Amsterdam-Rotterdam, goedkoopste tarieven: IC = 8 euro Fyra = 10,50 euro | |
Socios | woensdag 12 januari 2011 @ 11:21 |
Oorspronkelijk was het plan om van Amsterdam Sloterdijk een `eindstation´ te maken vanuit Schiphol Airport. Gelukkig is de lijn met een `boogie´ doorgetrokken naar Amsterdam Centraal. | |
Peterselieman | woensdag 12 januari 2011 @ 11:23 |
Beetje het Hofplein idee dus. Gelukkig hebben ze het doorgetrokken, anders hadden ze Amsterdam CS op een andere manier met Schiphol moeten verbinden ... | |
Socios | woensdag 12 januari 2011 @ 11:23 |
Dat is in de voordeeluren met een voordeelurenkaart, ja. In de spits (met of zonder voordeelurenkaart) is de prijs met de reguliere IC EUR 13,40. en met FYRA EUR 10,50. Dus het is gewoon wel waar. | |
Brembo | woensdag 12 januari 2011 @ 11:29 |
De stoelen vlakbij het tussenstuk hebben meer beenruimte dan de rest ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 12 januari 2011 @ 11:32 |
Ik kan me nog herinneren dat Amsterdam RAI het eindpunt was van de lijn vanuit Schiphol ![]() Dat was voor de komst van station Duivendrecht. Er was toen al wel een station wat Duivendrecht heette, maar dat lag aan de metrolijn naar Gein en is toen hernoemd naar Van Der Madeweg. | |
ReisT | woensdag 12 januari 2011 @ 11:52 |
De Fyra kan dus in bepaalde specifieke gevallen goedkoper zijn. Daar hebben de meeste reizigers dus niets aan. Zonder korting heen en en met korting terug dan kost dat met de reguliere IC 21,40 en met de Fyra 21,00. Slechts 40 cent verschil! Dat noem ik verwaarloosbaar. Bovendien heeft die Fyra dan het grote nadeel dat je van te voren moet boeken en vast zit aan één bepaalde rit. Een onaantrekkelijk aanbod dus. | |
Dr_Flash | woensdag 12 januari 2011 @ 11:58 |
die dan waarschijnlijk nog uitvalt ook ![]() | |
Socios | woensdag 12 januari 2011 @ 12:03 |
Ohw, als FYRA goedkoper blijkt te zijn is het prijsverschil ineens verwaarloosbaar?! ![]() Ook zo'n onzin. Ook voor de reguliere IC koopt men eerst een kaartje voordat men de trein ingaat, dat is voor de FYRA niet anders. Als ik met de volgende FYRA wil vertrekken kan ik op dit moment nog een kaartje kopen voor de trein van 12.23u. En ja, voor de prijs van EUR 10,50. ![]() | |
James1988 | woensdag 12 januari 2011 @ 12:10 |
...dat kaartje van ¤ 10,50 kan je echter niet last-minute op het station kopen! | |
Yreal | woensdag 12 januari 2011 @ 12:17 |
Wat dan ook weer het grote punt is dat dit eigenlijk niet telt ![]() 10 minuten overwerken en je treinkaartje is niet geldig meer ![]() | |
Socios | woensdag 12 januari 2011 @ 12:17 |
Wel hoor, niet in de NS HiSpeed Lounge, maar wel bij de `zelfprinting´ bij het loket "Internationaal". | |
Socios | woensdag 12 januari 2011 @ 12:18 |
Gewoon het treinkaartje kopen vlakvoor vertrek. Het is allemaal niet zo moeilijk. | |
Yreal | woensdag 12 januari 2011 @ 12:18 |
Slim ![]() | |
James1988 | woensdag 12 januari 2011 @ 12:19 |
Kan ik daar ook daadwerkelijk het treinkaartje aanschaffen? Of is dat alleen afhalen van kaartjes die ik al besteld en betaald heb? | |
Socios | woensdag 12 januari 2011 @ 12:21 |
Ja, net als alle andere `internationale´ treinkaartjes. | |
Ireyon | woensdag 12 januari 2011 @ 12:22 |
Waarom zou een vaste reiziger een treinkaartje kopen? Die heeft een abonnement en moet alsnog voor Fyra toeslag betalen. Heel leuk hoor die ¤10,50 voor die ene reiziger die toevallig ooit eens naar Schiphol moet, maar die ene reiziger bestaat niet zoals je ook vrij simpel in de trein zelf kunt constateren ![]() | |
Socios | woensdag 12 januari 2011 @ 12:24 |
Heus wel. Jij kan het gewoon niet hebben dat de HSL niet langs Roosendaal komt en daarom geef je maar af op die lijn. Niets kan goed gaan in jouw ogen. | |
Yreal | woensdag 12 januari 2011 @ 12:32 |
![]() Dat was opzich wel logischer geweest. Of nog logischer : Gewoon na Rotterdam in 1x rechtdoor naar Antwerpen karren ![]() | |
James1988 | woensdag 12 januari 2011 @ 12:32 |
Wat is er dan zo geweldig aan de HSL in jouw ogen? Het enige wat ik zie is namelijk een spoorlijn die een godsvermogen heeft gekost waar de daverende hoeveelheid van 52 treinen per dag overheen rijdt. Er zijn spoorlijnen in Nederland die die hoeveelheid in een uur verwerken. | |
Socios | woensdag 12 januari 2011 @ 12:38 |
Het tracé ten Zuiden van Rotterdam maakt mij niet uit zolang er tussen Rotterdam Centraal en Antwerpen Centraal niet gestopt wordt. Dus wat dat betreft ben ik het met je eens. Thalys die dat doet is helemaal prima. Ik heb er geen moeite mee dat straks de `nieuwe Benelux´ stopt in Breda. | |
greavy | woensdag 12 januari 2011 @ 12:55 |
Ik zit nu in de stiltecoupé van een ICMm. Iemand werd gebeld en liep even naar het balkon. Netjes ![]() | |
Socios | woensdag 12 januari 2011 @ 12:57 |
Keurig, ja! Weleens meegemaakt in de 1e klas (geen stiltecoupé!) waar we met 3 of 4 mensen zaten op de vroege ochtend. Iemand krijgt een `business call´ en handelt deze af in een minuut of 5. Totaal niet storend en helemaal toegestaan. Toch kwam 'ie netjes bij iedereen z'n verontschuldigingen aanbieden dat 'ie zat te bellen op de `slaperige vroege morgen´. Zeer keurig. | |
Guppy | woensdag 12 januari 2011 @ 12:59 |
Fatsoen, soms zie je het nog ![]() Heel anders als die huismiepen van laatst die in de stiltecoupé vrolijk de dag doornemen | |
Yreal | woensdag 12 januari 2011 @ 13:00 |
Het mooiste vind ik altijd als mensen in de stile coupe zitten te ouwenhoeren en er dan achter komen waar ze zitten. OOOOH SHIT MAN WE ZITTEN IN DE STILTECOUPE !!! OOOH SORRY HAHAHAHA WE MOGEN HIER NIET PRATEN HAHAHAAHAH ![]() | |
greavy | woensdag 12 januari 2011 @ 13:14 |
En dan nog door zitten kletsen ook, en vreemd vinden dat ze "boos" aangekeken worden... | |
James1988 | woensdag 12 januari 2011 @ 13:40 |
Een nieuwigheidje voor DB Fernverkehr: dubbeldeks intercities:Bron en plaatjes: Bombardier | |
TeringHenkie | woensdag 12 januari 2011 @ 14:05 |
Daar hoeft de Fyra/Thalys toch niet te stoppen | |
ziggyziggyziggy | woensdag 12 januari 2011 @ 14:10 |
Ik zet altijd mijn telefoon op stil als ik in de trein stap en neem nooit op in de trein. Zal wel een overblijfsel zijn van de begintijd van de mobiele telefonie, toen bellen in de trein nog not done was. | |
ziggyziggyziggy | woensdag 12 januari 2011 @ 14:11 |
Ja, dat mag, mits de trein uit niet meer dan zes bakken bestaat. | |
Dr_Flash | woensdag 12 januari 2011 @ 14:11 |
Ik zou gewoon blijven zitten, zo zacht mogelijk praten en het gesprek zo kort mogelijk houden. Lijkt me niet dat dat een probleem is ![]() | |
Peterselieman | woensdag 12 januari 2011 @ 14:13 |
Klopt, maar dan nog wil je de FYRA/Thalys niet aan die zijde van Amsterdam Centraal hebben. Doordat ze op de sporen met de hoge nummers binnenkomen kunnen ze relatief kruisingsvrij naar de Meer gaan. | |
AllesWatWas | woensdag 12 januari 2011 @ 14:38 |
Het was SGMm ![]() Oké, dat wist ik niet! Thanks ![]() [ Bericht 27% gewijzigd door AllesWatWas op 12-01-2011 14:43:00 (+nog een reactie) ] | |
dennistd | woensdag 12 januari 2011 @ 14:52 |
Helaas, dat zijn geen koppelwagens maar remwagens, aangezien het metrostel niet in de doorgaande treinleiding zit | |
greavy | woensdag 12 januari 2011 @ 15:02 |
Bij aankomst in Rotterdam Alexander: MCN: Het volgende station is euhhh HC, dit is toch Rotterdam Alexander? HC:Ja hoor, dit is Rotterdam Alexander. MCN: Rotterdam Alexander is dus het volgende station | |
KapiteinT | woensdag 12 januari 2011 @ 15:45 |
In principe gebeurt het niet dat de machinist zelf 'sleutelt', maar als er bijvoorbeeld geen conducteur beschikbaar is, kan er voor gekozen worden om het wel te doen. | |
Ireyon | woensdag 12 januari 2011 @ 15:46 |
Onzin, dat die lijn verkeerd is aangelegd heeft niks te maken met de absurde kosten die een reis eroverheen met zich meebrengt. Je wanhopige poging om een eventueel goedkoper kaartje te kunnen bemachtigen, vloekt met elke manier van flexibiliteit die het OV hoort te hebben en is zodoende niet geschikt voor een, aan-de-100%-grenzende, meerderheid van de reizigers. | |
Ireyon | woensdag 12 januari 2011 @ 15:55 |
http://www.dumpert.nl/med(...)is_met_de_trein.html ![]() | |
Yreal | woensdag 12 januari 2011 @ 16:27 |
![]() ![]() Maar na een minuut was ie niet meer zo stoer ![]() | |
Socios | woensdag 12 januari 2011 @ 16:56 |
Wordt verworpen. | |
greavy | woensdag 12 januari 2011 @ 16:56 |
Bij Driebergen-Zeist een aanrijding.. http://yfrog.com/h8avhp voor een foto, aldus @nsreiziger op Twitter | |
ReisT | woensdag 12 januari 2011 @ 16:58 |
Ja want als het verschil zó klein is weegt het voordeel (iets goedkoper) niet op tegen de nadelen (lastig gedoe met via internet moeten boeken, inflexibel, onbetrouwbaar enz..). Als de Fyra echt veel goedkoper was dan de IC was het de moeite wél waard. Voor die toeslag geldt hetzelfde: je betaald dan veel meer maar wat krijg je daar nou helemaal voor. En ja je kan nu vlak voor vertrek nog 'superdiscount'-kaartjes kopen maar dat komt alleen maar omdat niemand die kaarten wil hebben! (vanwege de nadelen die ik net noem). Was de Fyra een succes geweest --puur hypotetisch gesproken-- dan zouden er vlak voor vertrek alleen maar de duurste kaartjes te krijgen zijn (zoals nu het geval is bij de Thalys.) | |
Ireyon | woensdag 12 januari 2011 @ 17:03 |
Je bent gewoon jaloers dat mijn naam op een ICE stond ![]() | |
Socios | woensdag 12 januari 2011 @ 17:06 |
Pertinent niet waar. Ik had ook meegedaan aan die wedstrijd, maar het is niet zo dat ik jou of een ander treintopicbezoeker die prijs niet gunde. | |
Temlin | woensdag 12 januari 2011 @ 17:07 |
De ICE staat nog steeds bij station Zevenaar. | |
Socios | woensdag 12 januari 2011 @ 17:08 |
Het is gewoon een hetze om al anderhalf jaar lang dat product de grond in te boren. | |
greavy | woensdag 12 januari 2011 @ 17:08 |
Hij is nu wel verplaatst. | |
James1988 | woensdag 12 januari 2011 @ 17:09 |
Als na anderhalf jaar je product nog steeds quasi-leeg rondrijdt behalve wanneer hij toeslagvrij is kun je wel spreken van een redelijke flop. Zeker wanneer NS Hispeed vervolgens communiceert dat "de hoeveelheid reizigers is verdubbeld" bij een frequentieverdubbeling, maar de gemiddelde bezettingsgraad toch net zo laag blijft. | |
Kentekenplaat | woensdag 12 januari 2011 @ 17:09 |
![]() | |
greavy | woensdag 12 januari 2011 @ 17:10 |
Logisch. Fyra had er nooit moeten komen. Steek dat geld in belangrijkere dingen, en niet in "iets" waar je toch geen winst uit kan halen.. Fyra kan net zo goed met 2 of 3 rijtuigen rijden. Is er nog plaats over. En kan de Benelux eens extra verlengd worden. Nee, Fyra zou en moest er komen. Terwijl het bij voorbaat al Geldverspillerij was, is en blijft. En nee, ik zeg niet dat de HSL er niet had moeten komen. De aftakking naar Breda is sowieso al idioot. Laat de trein rechtdoor rijden, net zoals de Thalys doet. | |
greavy | woensdag 12 januari 2011 @ 17:11 |
En zelfs nu hij toeslagvrij is zitten er regelmatig weinig reizigers in.. | |
Kentekenplaat | woensdag 12 januari 2011 @ 17:11 |
Ik wilde voor de lol een keer met dat Fyra reizen. De eerste trein miste ik omdat er niet eens goed stond aan gegeven waar dat kreng vertrok, de tweede verviel en uiteindelijk was de derde daadwerkelijk komen opdagen en ik heb nog nooit zo vaak stil gestaan met een trein. Om de zoveel tijd ging dat ding weer stil staan. Kortom, ik snap wel dat dat niet loopt. | |
Socios | woensdag 12 januari 2011 @ 17:14 |
Jullie hebben echt geen verstand van treintjes. Ga maar lekker in een drukke reguliere IC het dubbele van de reistijd afleggen. Dan zit ik wel rustig in FYRA of een andere hogesnelheidstrein voor een goedkopere prijs en een snellere reis. | |
Stefanovic83 | woensdag 12 januari 2011 @ 17:19 |
Opperkoning Socios heeft gesproken! | |
Kentekenplaat | woensdag 12 januari 2011 @ 17:19 |
Als een trein om de haverklap een paar minuten stil staat is het ding niet sneller. En voor die paar minuten die het scheelt vind ik het ding belachelijk duur. De Hanzelijn vind ik een aanmerkelijk betere investering in het spoorwegennet. | |
greavy | woensdag 12 januari 2011 @ 17:19 |
NS HiSpeed maakt duizenden, nee zelfs miljoenen verlies met FYRA. De HSL heeft veel te veel geld kost. De toeslag is veel te hoog, en de trein blijft bijna leeg, zelf als hij toeslagvrij is.. Waar kan jij niet begrijpen dat er ERGENS een enorme denkfout gemaakt is? NS HiSpeed had van te voren kunnen bedenken dat er leveringsproblemen zouden kunnen komen, de Fyra verlies zou leiden en ga zo maar door. De grootste fout die er gemaakt is, is de concessie. Er is veel te hoog ingeschreven op de concessie. Die miljarden die uitgegeven zijn aan een bodemloze put hadden beter op andere trajecten besteed kunnen worden. | |
Temlin | woensdag 12 januari 2011 @ 17:20 |
![]() HSL heeft in Nederland ook niet veel voordelen 200 KM/h is meer dan genoeg. Betuweroute vind ik ook een betere investering dan HSL Zuid. | |
Kentekenplaat | woensdag 12 januari 2011 @ 17:22 |
Capaciteitsverhoging is in dit land belangrijker dan snelheid. Zeker in de Randstad. | |
greavy | woensdag 12 januari 2011 @ 17:24 |
Die miljarden die uitgegeven zijn aan de HSL hadden beter aan viersporigheid uitgegeven kunnen worden. Maar daar is nu weer "geen" geld voor. Een HSL, prima, maar zoals het nu gebouwd is zou er veel meer beter kunnen.. | |
Dr_Flash | woensdag 12 januari 2011 @ 17:38 |
Sakkerju ![]() | |
sander89 | woensdag 12 januari 2011 @ 17:42 |
Is allemaal goed afgelopen: Nog filmpje van passagier die gister in de ICE zat die ontspoort is, al is het filmpje niet super boeiend. | |
yosander | woensdag 12 januari 2011 @ 17:43 |
Ga in februari samen met een vriend die een OV-jaarkaart heeft en een kaartje waardoor ik ook gratis kan meereizen naar Antwerpen vanuit Zwolle. Maar hoe kunnen we dit het beste doen (snelste/goedkoopste)? Eerst 'gratis' naar Roosendaal en van daaruit een kaartje kopen naar Antwerpen-CS of wat? Alvast bedankt ![]() | |
Yreal | woensdag 12 januari 2011 @ 17:58 |
Zo, die is kapot ![]() | |
Ireyon | woensdag 12 januari 2011 @ 17:59 |
In Zwolle een kaartje kopen naar Antwerpen, aangeven dat het NS-Traject Gratis is. Jij kan zelf niet gratis meereizen als een vriend een OV-jaarkaart heeft, dus dan zul je met Korting moeten kiezen. daar las ik even verkeerd. | |
Hugo__Boss | woensdag 12 januari 2011 @ 17:59 |
Is het op een dag heen en terug? Koop een superdagretour Zwolle - Antwerpen en vink NS Traject gratis aan. Moet het helemaal goedkomen ![]() | |
greavy | woensdag 12 januari 2011 @ 18:12 |
http://www.nufoto.nl/foto(...)venaar-begonnen.html Foto van de berging van de ICE. | |
Guppy | woensdag 12 januari 2011 @ 18:49 |
Das een flinke klap geweest bij Driebergen... Ik kan weer omreizen via den Bosch... Satan | |
Dr_Flash | woensdag 12 januari 2011 @ 18:54 |
Goed voor de mileage ![]() En in Den Bosch kan je Snert/Stamppot/Broodje rookworst halen ![]() | |
sander89 | woensdag 12 januari 2011 @ 18:58 |
Ja die foto's zijn best indrukwekkend, vooral dat motorblok wat 100 meter door de lucht gevlogen is. Foto's: http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/313702 | |
yosander | woensdag 12 januari 2011 @ 18:58 |
't Traject is dan helemaal gratis of... ![]() Noop, zaterdag heen en zondag terug. Weekenretour een optie? | |
Fixers | woensdag 12 januari 2011 @ 18:59 |
Dan kan je wel het beste langs de Hema aldaar: goedkoper en betere worsten. | |
Dr_Flash | woensdag 12 januari 2011 @ 19:00 |
In hoeverre dat voor Gupps een argument is kan ik niet zo goed beoordelen ![]()
| |
Peter | woensdag 12 januari 2011 @ 19:00 |
Hoelaat doen we nu zaterdag op Utrecht en welk rondje dan? ![]() | |
Kentekenplaat | woensdag 12 januari 2011 @ 19:01 |
Je zal er maar fietsen en ineens zo'n motorblok voor je knar krijgen, dat vertel je ook niet na. ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 12 januari 2011 @ 19:03 |
10:10 - 10:15 meeten blauwe borden 10:32 vertrek Rondje KapiteinT versie 2 • Utrecht Centraal 10:32 V • Rotterdam Centraal 11:10 x 11:23 (Fyra) • Amsterdam Centraal 12:06 x 12:34 (ICE) • Arnhem 13:34 x 13:40 • Zutphen 14:02 x 14:06 • Hengelo 14:44 x 15:06 (Pimpel) • Schiphol 17:08 x 17:14 • Utrecht Centraal 17:47 A | |
Guppy | woensdag 12 januari 2011 @ 19:06 |
Normaal ben ik er wel voor te porren, maar ik kom nu van een nieuwjaarsborrel en heb totaal geen honger ![]() | |
ziggyziggyziggy | woensdag 12 januari 2011 @ 19:20 |
Wordt verworpen. Zo'n scenario heb ik wel eens in de autosport zien gebeuren. Kreeg een toeschouwer een motorblok op zijn hoofd. Die was best wel dood. | |
Dr_Flash | woensdag 12 januari 2011 @ 19:22 |
of een wiel ja. Nascar zeker? ![]() | |
James1988 | woensdag 12 januari 2011 @ 19:29 |
Hmm, volgens de klok in de SLT is het 19:25. Mijn netbook, telefoon en de klok op het perron zijn het daar niet mee eens. Worden die dingen niet automatisch bijgezet? | |
Dr_Flash | woensdag 12 januari 2011 @ 19:30 |
Wat zeur je nou? Binnen de 5-minuten norm ![]() | |
Ireyon | woensdag 12 januari 2011 @ 19:50 |
Met wat voor kaartje reis je gratis mee met die vriend? Als het een Meereiskaart is; die zijn alleen geldig op treinen met een binnenlandse eindbestemming, dus dan moet je betalen voor het traject vanaf het station. 'k Neem aan dat je vanuit Zwolle de directe IC naar Roosendaal neemt, dus dan kun je het beste een weekendretour Roosendaal - Antwerpen kopen (die kun je overigens ook in Zwolle al uit de automaat halen), zonder verder extra korting. Als je via Rotterdam reist en dus daar opstapt op de trein naar Antwerpen, dan zul je vanaf Rotterdam moeten betalen. Die vriend mag met z'n OV-Jaarkaart (mits weekend-ov uiteraard) overal in Nederland gratis reizen, dus voor hem geldt wel dat-ie een weekendretour Zwolle - Antwerpen met 't NS-traject gratis. | |
Dr_Flash | woensdag 12 januari 2011 @ 19:54 |
Dat is een linke formulering. Dan zou je dus niet met de BNL van Schiphol naar Den Haag mogen of met de Pimpel van Amersfoort naar Deventer. | |
ziggyziggyziggy | woensdag 12 januari 2011 @ 19:55 |
Formule 3000. | |
James1988 | woensdag 12 januari 2011 @ 19:56 |
De Benelux is, net als de IC Berlijn, op Nederlands grondgebied een normale intercity. Pas na Hengelo / Roosendaal (richting Berlijn / Brussel) is een meereiskaart niet meer geldig. | |
Dr_Flash | woensdag 12 januari 2011 @ 19:57 |
Precies. Maar de formulering van Ireyon stelt het tegendeel ![]() | |
yosander | woensdag 12 januari 2011 @ 19:59 |
Hij heeft een OV-Jaarkaart voor doordeweeks en 's weekends (1e klas) en een aantal bonnetjes om gratis mee te reizen (volgens mij i.v.m. storingen van afgelopen tijd). Zal dan inderdaad via Roosendaal worden en een weekendretour kopen ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 12 januari 2011 @ 20:00 |
Whut? Wait a minute. Je kan gratis van zwolle tot in roosendaal komen toch? Naar Antwerpen kan je geen weekendretour kopen. Dat is Superdagretour of een normaal 1-maands retour. | |
James1988 | woensdag 12 januari 2011 @ 20:01 |
143 km/h op het display van SLT 2433 tussen Gilze-Rijen en Breda. Nice. ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 12 januari 2011 @ 20:03 |
tring tring tring ![]() | |
yosander | woensdag 12 januari 2011 @ 20:03 |
Ooh, in Nederland kan ik sowieso gratis meereizen ja. Maar dacht dat er voor dat traject ook wel een weekendretour te koop was. Kom zaterdag aan en vertrek zondag weer. | |
Ireyon | woensdag 12 januari 2011 @ 20:08 |
Mijn formulering komt gewoon uit de voorwaarden van de Spoordeelweken. Alleen geldig in treinen van de NS met een binnenlandse eindbestemming, zo staat 't er gewoon. Als-ie 't meereiskaartje heeft gekregen ter compensatie van alle ellende, dan weet ik niet of dat geldt. En waarom zou je naar Antwerpen geen weekendretour kunnen kopen ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 12 januari 2011 @ 20:13 |
hee je hebt gelijk ![]() Is dat nieuw of zo? ![]() | |
Ireyon | woensdag 12 januari 2011 @ 20:18 |
Neuh 'k heb wel vaker gelijk ![]() Hehe 'k weet het niet, heb nooit iets begrepen van al die verschillende kaartjes en waarbij je wel/niet gratis/met korting kon reizen. 't Enige wat ik nog weet is dat vroeger zo'n retourtje 3 maanden geldig was ![]() | |
Peter | woensdag 12 januari 2011 @ 20:18 |
Prima ![]() Nog specifieke proviand meenemen? Lunch is op R'dam centraal zie ik? | |
Dr_Flash | woensdag 12 januari 2011 @ 20:19 |
Ik weet niet over hoe veel vroeger je het hebt maar in 1992 was het 2 maanden, en recentelijk is het 1 maand geworden. EN volgens mij ben ik ouder dan jij ![]() ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 12 januari 2011 @ 20:20 |
A'dam C ja. Proviand naar smaak. Maar ongeveer elke gecaterde trein van NL zit erin ![]() | |
Peter | woensdag 12 januari 2011 @ 20:21 |
PRecies, al denk ik dat de fyra nog wel de minst gecaterde is van alle hispeed lijnen.. | |
Dr_Flash | woensdag 12 januari 2011 @ 20:24 |
Dan mogen ze weleens wat harder rennen voor hun duur betalende klanten ![]() ![]() | |
Ireyon | woensdag 12 januari 2011 @ 20:25 |
Ah ja 't waren inderdaad 2 maanden zie ik nu ![]() ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 12 januari 2011 @ 20:27 |
Was idd tof ja, drie keer op hetzelfde kaartje naar Bad Bentheim en zo ![]() | |
Fixers | woensdag 12 januari 2011 @ 21:09 |
Als de spoordeelweken voorwaarde geldt: Plan de overstap op de IC naar Brussel in Roosendaal e koop van te voren kaartjes voor Roosendaal-Antwerpen, ipv Zwolle-Antwerpen met NS traject gratis. Probleem opgelost. | |
greavy | woensdag 12 januari 2011 @ 21:10 |
ALS je ze treft. Zo komen ook regelmatig niet langs.. | |
James1988 | woensdag 12 januari 2011 @ 22:42 |
Op 3rail staan wat foto's van het optakelen van de ICE en goederenwagons die elkaar gisteren een kusje hebben gegeven bij Zevenaar. Best wel wat schade aan de ICE. | |
greavy | woensdag 12 januari 2011 @ 22:43 |
Hier ook nog een reportage op Beneluxspoor over oa de hersporing: Klikje en Klikje Verder naar beneden scrollen ook nog een aantal foto's. | |
James1988 | woensdag 12 januari 2011 @ 22:44 |
Grappig, dat zijn precies dezelfde foto's, afgezien van het formaat. ![]() | |
greavy | woensdag 12 januari 2011 @ 22:46 |
Je hebt helemaal gelijk zie ik nu ![]() | |
Peterselieman | woensdag 12 januari 2011 @ 23:04 |
Het lijkt (met nadruk op lijkt) er op dat de goederentrein moest wachten voor een rood sein of een snelremming heeft gehad en daarna een eindje teruggerold is. Naar verluidt had de ICE net een groen sein gekregen en zo kwam het dat beide treinen op hetzelfde moment op hetzelfde punt waren. [ Bericht 1% gewijzigd door Peterselieman op 12-01-2011 23:24:19 ] | |
Temlin | woensdag 12 januari 2011 @ 23:18 |
Iemand hier was er nog wel zo zeker van dat de ICE door rood reed. | |
Ascendancy | woensdag 12 januari 2011 @ 23:30 |
Gelukkig werken die niet bij het IVW. Ik zie de rapporten al voor me: "moffen zijn gewoon niet geschikt als MCN" | |
yosander | woensdag 12 januari 2011 @ 23:39 |
Dus: van te voren (allebei?) kaartje Roosendaal - Antwerpen-CS kopen en dat is 't ![]() | |
ziggyziggyziggy | woensdag 12 januari 2011 @ 23:51 |
Zolang die goederentrein nog in het wissel zat, kan de ICE geen geel of groen hebben gekregen. | |
Peterselieman | donderdag 13 januari 2011 @ 00:01 |
En wat nu als de goederentrein de wisselsectie net verlaten had, de ICE groen had gekregen en net nadat de eerste assen van de ICE het groene sein zijn gepasseerd de goederentrein de wisselsectie weer binnen is gerold? Het is een mogelijkheid die je niet uit kunt sluiten. | |
Peter | donderdag 13 januari 2011 @ 00:09 |
Speculaas te koop! Heerlijke speculaas! | |
Dr_Flash | donderdag 13 januari 2011 @ 00:13 |
Wachten op het IVW rapport is slecht voor je postcount ![]() | |
Peterselieman | donderdag 13 januari 2011 @ 00:28 |
True, want omdat alles zorgvuldig moet gebeuren en alle partijen gehoord moeten worden duurt het wel even voordat een rapport klaar is. | |
Temlin | donderdag 13 januari 2011 @ 01:23 |
Ofyles2 | donderdag 13 januari 2011 @ 02:58 |
Gaat lekker zo met de ICE's. Ik weet niet of die ene ICE3-MF (468x) die afgelopen zomer/herfst een vuilnisauto smakte weer op de baan is... | |
Socios | donderdag 13 januari 2011 @ 03:25 |
ICE ![]() | |
Yreal | donderdag 13 januari 2011 @ 09:06 |
Dit is ook mijn gok. Klinkt heel aannemelijk en ook het meest reëel | |
V2 | donderdag 13 januari 2011 @ 10:20 |
Hier nog een treinsurf-filmpje ... ![]() ![]() | |
Guppy | donderdag 13 januari 2011 @ 10:27 |
Tja, dan kun je wel 'nothing to lose' hebben, maar moet je dan per se ding soort dingen gaan doen? Ik vind het not done. | |
V2 | donderdag 13 januari 2011 @ 10:30 |
Ik keur het ook niet goed, maar stiekem vind ik het dan wel weer tof om te zien ![]() | |
Guppy | donderdag 13 januari 2011 @ 10:31 |
Ja, wel, maar je zult er maar aflazeren terwijl er een tegenliggende trein aankomt. En dat je daar dan onder komt en zo ![]() | |
V2 | donderdag 13 januari 2011 @ 10:33 |
True. Dan zijn ze wel even een flink tijdje bezig met het verzamelen van alle bodyparts. Zeker als de tegenliggende trein óók een ICE is met 330km/h. Dan zit je aan 660km/h snelheidsverschil, da's een beste smak. | |
ziggyziggyziggy | donderdag 13 januari 2011 @ 10:58 |
Glooit het daar eigenlijk? Dan is het inderdaad een optie. | |
Bitlord | donderdag 13 januari 2011 @ 10:58 |
Zowaar net een sprinterdrie over het maliespoortje van maliebaan naar lunetten aansluiting. Het is maanden geleden dat ik daar voor het laatst een trein zag rijden. | |
Dr_Flash | donderdag 13 januari 2011 @ 11:02 |
Was weer een lekker zootje in Utrecht C vanochtend. 1 wisselstoring en het is bal ![]() | |
Crientj | donderdag 13 januari 2011 @ 11:07 |
Mwah, viel toch nog wel mee? Stond iemand op spoor 4 te roepen naar de lui op 2 dat de trein naar Zwolle hier stond ipv daar. | |
Dr_Flash | donderdag 13 januari 2011 @ 11:30 |
Oh ik heb minimaal 3 spoorwijzigingen gezien en een hoop treinen die dik in de vertraging zaten. Hoe is het nou met je been afgelopen? | |
Crientj | donderdag 13 januari 2011 @ 11:35 |
Zou best kunnen. Niet gezien. ;o |