abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_91160813

Welkom in alweer een nieuw deel van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

==========================

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom.

Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

==========================

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe.

Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten.

>> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV/Voordeeluren etc. op feestdagen
Er bestaat onduidelijkheid over de feestdagen welke anno 2010 gelden bij de Nederlandse Spoorwegen.
Dit zijn: Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei) aldus NS.nl.

>> NS Dienstregeling 2011
NS heeft besloten om het spoorboekje van Dienstregeling 2011 niet meer te drukken.
Hiervoor kan je nu online PDF-jes downloaden. Omdat NS deze niet in een gezamelijk bestand beschikbaar stelt, is dit door een forumgebruiker gedaan, en Hier te downloaden.
Dit is in een .rar ingepakt, en bevat alle documenten die op de NS website staan vermeld.

==========================
>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. Ook over stations welke (tijdelijk) gesloten zijn door bijvoorbeeld werkzaamheden, mogen hier niet ontbreken. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon

==========================

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
pi_91160879
Het heeft dus 2 uur geduurd voordat ze eindelijk de trein uit konden.
Station Arnhem foto's: http://www.flickr.com/photos/temlin/
  dinsdag 11 januari 2011 @ 14:14:16 #3
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_91160906
Wat een onzin-TT.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_91161193
quote:
1s.gif Op maandag 10 januari 2011 22:40 schreef Brembo het volgende:

[..]

Het scheelt volgens mijn ongeveer 10 km bij een snelheid van 160 km/h (gemiddeld) kost het ons 4 minuten gemiddeld per rit.
Om even op m'n "De HSL-Zuid had gvd langs Roosendaal moeten liggen" verhaal terug te komen; 10 km is dus meer dan 10% van het hele traject. Dat had qua aanlegkosten gewoon tientallen miljoenen euro's gescheeld, om nog maar te zwijgen over de miljoenen die Nederland nu heeft meebetaald aan het Belgische traject. En dan de tijdwinst van 4 minuten, daar krijgt NsHispeed echt wel een harde plasser van hoor :Y
pi_91161395
Fyra is echt een faal, zit amper iemand in.
pi_91161485
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 14:14 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Wat een onzin-TT.
Da's humor om te lachen
pi_91161497
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 14:22 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Om even op m'n "De HSL-Zuid had gvd langs Roosendaal moeten liggen" verhaal terug te komen; 10 km is dus meer dan 10% van het hele traject. Dat had qua aanlegkosten gewoon tientallen miljoenen euro's gescheeld, om nog maar te zwijgen over de miljoenen die Nederland nu heeft meebetaald aan het Belgische traject. En dan de tijdwinst van 4 minuten, daar krijgt NsHispeed echt wel een harde plasser van hoor :Y
Goedkoper dat lijkt me niet. Een spoorbaan langs een snelweg aanleggen is goedkoper dan een compleet nieuwe tracé.
Station Arnhem foto's: http://www.flickr.com/photos/temlin/
pi_91161576
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 14:30 schreef Temlin het volgende:

[..]

Goedkoper dat lijkt me niet. Een spoorbaan langs een snelweg aanleggen is goedkoper dan een compleet nieuwe tracé.
Waarom is dat zo? Naast een snelweg groeit de ballast niet opeens in de berm ofzo :?
pi_91161701
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 14:32 schreef TeringHenkie het volgende:

[..]

Waarom is dat zo? Naast een snelweg groeit de ballast niet opeens in de berm ofzo :?
Je weet dat geluidschermen, het uitkopen van huizen ed vaak het duurste zijn. En dat is bij een nieuw tracé meer nodig.
Station Arnhem foto's: http://www.flickr.com/photos/temlin/
  Moderator dinsdag 11 januari 2011 @ 14:38:35 #10
155227 crew  Guppy
dus
pi_91161843
Tussen Arnhem en Nijmegen rijden ook geen treinen, de Heinz-toren bij Elst dreigt om te vallen
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_91161856
Wtf, trein helt steeds over. Nog erger dan de bocht bij Harderwijk. :/
pi_91161870
Guuuuuuups. :w
  Moderator dinsdag 11 januari 2011 @ 14:39:38 #13
155227 crew  Guppy
dus
pi_91161888
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_91161906
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 14:35 schreef Temlin het volgende:

[..]

Je weet dat geluidschermen, het uitkopen van huizen ed vaak het duurste zijn. En dat is bij een nieuw tracé meer nodig.
Het huidige traject is toch ook een compleet nieuw tracé :? ? Geluidsschermen heb je ook niet nodig in het niemandsland rondom Roosendaal, evenals de vele dive-unders en fly-overs bij elke af- en oprit van de snelweg.

Er is echt geen twijfel mogelijk dat het traject via Roosendaal goedkoper was geweest, al is het maar omdat dan de Belgen het Belgische deel volledig betaald hadden.

quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 14:38 schreef Crientj het volgende:
Wtf, trein helt steeds over. Nog erger dan de bocht bij Harderwijk. :/
'k Heb het voor de grap eens gemeten met de accelerometer van m'n telefoon.. Echt merkbaar irritant is die verkanting inderdaad..
pi_91162001
Weet je nog hoeveel hetwas? Net eerst de ene kant op, daarna de andere kant. Dag drinken :(
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 11 januari 2011 @ 14:42:05 #16
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_91162003
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 14:38 schreef Crientj het volgende:
Wtf, trein helt steeds over. Nog erger dan de bocht bij Harderwijk. :/
Dat komt omdat deze gemaakt is voor hogere snelheden
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Sport dinsdag 11 januari 2011 @ 14:46:28 #17
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_91162174
No signal....

Goed, dan maar mijn eerste ingeving (sporenplan.nl is handig):
- Goederentrein komt vanuit Emmerich en gaat naar de Betuweroute
- ICE komt van Zevenaar en gaat naar Emmerich
- Goederentrein gaat van spoor 821 via 814 naar KL
- ICE rijdt door rood en raakt op wissel 5105 het achterste deel van de goederentrein

Goederentrein door rood lijkt mij onwaarschijnlijk, aangezien deze voor het grootste deel gewoon op spoor KL staat, en wissel 5105 niet linksleidend is als er een rijweg voor de ICE ingesteld is.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_91162198
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 14:39 schreef Ireyon het volgende:
Er is echt geen twijfel mogelijk dat het traject via Roosendaal goedkoper was geweest, al is het maar omdat dan de Belgen het Belgische deel volledig betaald hadden.
Via Breda betalen de Belgen dan nog veel meer :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_91162473
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 14:46 schreef dennistd het volgende:
No signal....

Goed, dan maar mijn eerste ingeving (sporenplan.nl is handig):
- Goederentrein komt vanuit Emmerich en gaat naar de Betuweroute
- ICE komt van Zevenaar en gaat naar Emmerich
- Goederentrein gaat van spoor 821 via 814 naar KL
- ICE rijdt door rood en raakt op wissel 5105 het achterste deel van de goederentrein

Goederentrein door rood lijkt mij onwaarschijnlijk, aangezien deze voor het grootste deel gewoon op spoor KL staat, en wissel 5105 niet linksleidend is als er een rijweg voor de ICE ingesteld is.
Mooi. Save as PDF en uploaden.

Opdoeken dat IVW *O*
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_91162566
ICE door rood?
Station Arnhem foto's: http://www.flickr.com/photos/temlin/
pi_91162570
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 14:42 schreef Crientj het volgende:
Weet je nog hoeveel hetwas? Net eerst de ene kant op, daarna de andere kant. Dag drinken :(
Max. rond de 1.5 m/s², dus 0.153x je eigen lichaamsgewicht zijwaarts.
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 14:47 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Via Breda betalen de Belgen dan nog veel meer :Y
Hoezo? Elke extra kilometer die moest worden aangelegd om richting Breda te kunnen, is door Nederland betaald.
pi_91162576
tvp
Facts don't care about your feelings
pi_91162873
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 14:57 schreef Ireyon het volgende:
Hoezo? Elke extra kilometer die moest worden aangelegd om richting Breda te kunnen, is door Nederland betaald.
Nederland heeft ¤ 180 miljoen mee betaald.
Station Arnhem foto's: http://www.flickr.com/photos/temlin/
pi_91163263
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 14:14 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Wat een onzin-TT.
Dat gezeik altijd op de TT's. :N
pi_91163359
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 15:06 schreef Temlin het volgende:

[..]

Nederland heeft ¤ 180 miljoen mee betaald.
Dat zegt wikipedia inderdaad. De GvA heeft het over 823 miljoen gulden, oftewel zo'n 370 miljoen euro.
pi_91163434
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 14:39 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Het huidige traject is toch ook een compleet nieuw tracé :? ? Geluidsschermen heb je ook niet nodig in het niemandsland rondom Roosendaal, evenals de vele dive-unders en fly-overs bij elke af- en oprit van de snelweg.
Niemandsland? En al die kleine kutdorpjes en boeren dan. Die kunnen net zo goed klachten indienen over een te hoog geluidsniveau en gelijk gaan ze dan zeker krijgen. En dan is het, of veel geluidsschermen, of isolatie in de huizen zelf, of al die boerderijen uitkopen. Dat kost nogal wat geld. Daarnaast kon nu tegelijkertijd de A16 verbreedt worden, wat flink geld gescheeld heeft.

Daarnaast snap je natuurlijk ook wel dat een HSL door Breda in ieder geval stukken relevanter is dan een HSL door Roosendaal( :') :') )
De bediening kan ook rendabeler zijn door via Breda te rijden, waardoor er uit eindelijk minder verlies over het aantal jaren wordt geleden.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  dinsdag 11 januari 2011 @ 15:22:08 #27
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_91163474
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 15:16 schreef KapiteinT het volgende:

[..]

Dat gezeik altijd op de TT's. :N
:Y spring zaterdag weer lekker in de ICE, heerlijk!
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_91163659
Geen treinen van / naar amf. Bommelding.

Verdomme, ben net in ic richting ut gestapt. :') dan maar met de 77naar huis.
  dinsdag 11 januari 2011 @ 15:27:33 #29
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_91163711
@temlin

Ja de ICE is door Rood heen gegaan, dat kan je zien aan de hoever de goederentrein de betuwe route is opgereden...Als namelijk het sein Groen had gestaan had de wissel nooit richt betuwe route kunnen leiden....
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
pi_91163800
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 15:27 schreef SpeedyRich het volgende:
@temlin

Ja de ICE is door Rood heen gegaan, dat kan je zien aan de hoever de goederentrein de betuwe route is opgereden...Als namelijk het sein Groen had gestaan had de wissel nooit richt betuwe route kunnen leiden....
En wie zegt dat er niets mis was met de seinen? Ik zou eerst maar eens afwachten op de resultaten van het onderzoek.
Station Arnhem foto's: http://www.flickr.com/photos/temlin/
pi_91164175
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 15:20 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Niemandsland? En al die kleine kutdorpjes en boeren dan. Die kunnen net zo goed klachten indienen over een te hoog geluidsniveau en gelijk gaan ze dan zeker krijgen. En dan is het, of veel geluidsschermen, of isolatie in de huizen zelf, of al die boerderijen uitkopen. Dat kost nogal wat geld. Daarnaast kon nu tegelijkertijd de A16 verbreedt worden, wat flink geld gescheeld heeft.
Veel geluidsschermen langs een korter traject kost nog altijd minder geld dan overal geluidsschermen langs een langer traject. Verder zijn er volgens mij bij 's-Gravendeel of Schenkeldijk ook geen geluidsschermen aangelegd, er is hier geen kutdorp in de buurt dat net zo dicht bij een eventuele HSL was komen te liggen.

quote:
Daarnaast snap je natuurlijk ook wel dat een HSL door Breda in ieder geval stukken relevanter is dan een HSL door Roosendaal( :') :') )
De bediening kan ook rendabeler zijn door via Breda te rijden, waardoor er uit eindelijk minder verlies over het aantal jaren wordt geleden.
Roosendaal en Breda zijn beide niet relevant voor een HSL stop. Iedereen, maar dan ook écht iedereen die straks in Rotterdam in zal stappen, moet er op z'n vroegst in Antwerpen pas uit. En al die reizigers hadden voordeel gehad aan een korter, goedkoper en sneller traject. De Fyra zal gewoon z.g.a. leeg blijven voor elke toeslag hoger dan een euro, dat zie je nu al prima tussen Rotterdam en Schiphol voor een kwartiertje tijdwinst en dat zul je straks prima zien tussen Rotterdam en Breda voor amper 10 minuten tijdwinst.
pi_91164358
Voor mensen uit het achterland van Breda; Tilburg, Eindhoven etc. Kunnen op deze manier wel sneller in Antwerpen zijn.

Als de lijn niet via Breda was aangelegd hadden hun 0,0 voordeel van de HSL gehad.
Station Arnhem foto's: http://www.flickr.com/photos/temlin/
pi_91164798
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 14:14 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Wat een onzin-TT.
Inderdaad. In onder meer ICE voel ik mij juist het veiligst.
pi_91164930
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 15:16 schreef KapiteinT het volgende:
Dat gezeik altijd op de TT's. :N
Terecht hoor. De TT dient gewoon te zijn: "Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel ###" Zo is het, niet al die onzin eromheen.
pi_91164951
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 15:43 schreef Temlin het volgende:
Voor mensen uit het achterland van Breda; Tilburg, Eindhoven etc. Kunnen op deze manier wel sneller in Antwerpen zijn.

Als de lijn niet via Breda was aangelegd hadden hun 0,0 voordeel van de HSL gehad.
Maar het was ook niet nadeliger voor ze geweest. Het was voor niemand nadeliger geweest i.t.t. tot nu.
  dinsdag 11 januari 2011 @ 15:56:52 #36
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_91164968
@temlin dan waren er wel veel meer ongevallen gebeurt.

men denkt altijd aan storing van seinen....maar 99.99% van alle spoorbotsingen zijn de mensen de oorzaak omdat ze door rood rijden. En het ATB systeem is geen elektronisch systeem maar een verouderd relais systeem is fout tolerant. Wat dus inhoud als systeem faalt het de veilige kant op werkt..dus de nshispeed machinist kan zijn borst nat maken...
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
pi_91165177
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 15:39 schreef Ireyon het volgende:
tussen Rotterdam en Schiphol voor een kwartiertje tijdwinst
Schei toch uit. De reguliere IC doet er 43 minuten over. FYRA 25 minuten. Tijdwinst: 18 minuten. Straks gaan FYRA en Thalys nog sneller. Dan wordt reistijd tussen Rotterdam Centraal en Schiphol Airport gereduceerd tot minder dan 20 minuten. 23 minuten tijdwinst dus. In minder dan de helft van de tijd reist men tussen beide stations via HSL-Zuid.
pi_91165212
Kap eens even met al die voorbarige conclusies stelletje betweters. :r
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_91165262
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 14:57 schreef Ireyon het volgende:
Hoezo? Elke extra kilometer die moest worden aangelegd om richting Breda te kunnen, is door Nederland betaald.
Oh dat kan, dat weet ik verder niet :) Ik doelde er alleen op dat bij het tracé via Breda er veel meer kilometers op Belgisch grondgebied bij betrokken zijn :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_91165352
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 16:01 schreef Socios het volgende:

[..]

Schei toch uit. De reguliere IC doet er 43 minuten over. FYRA 25 minuten. Tijdwinst: 18 minuten. Straks gaan FYRA en Thalys nog sneller. Dan wordt reistijd tussen Rotterdam Centraal en Schiphol Airport gereduceerd tot 20 minuten. 23 minuten tijdwinst dus. In minder dan de helft van de tijd reist men tussen beide stations via HSL-Zuid.
En is er iemand die daar 6 euro per rit voor over heeft (of wacht, straks wordt het natuurlijk nog duurder want sneller *O* )? Nee. Zelfs in de introductieperiode met 2 euro toeslag was die trein leeg en zelfs nu hij gratis is nog niet half gevuld.
pi_91165428
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 16:04 schreef Ireyon het volgende:
En is er iemand die daar 6 euro per rit voor over heeft (of wacht, straks wordt het natuurlijk nog duurder want sneller *O* )? Nee. Zelfs in de introductieperiode met 2 euro toeslag was die trein leeg en zelfs nu hij gratis is nog niet half gevuld.
Onwetendheid bij het `grote publiek´. Zoals eerder gezegd: FYRA is goedkoper dan de reguliere IC. Ik ga het allemaal niet nog een keer uitleggen. Ik ben echt niet de enige die `chillt´ over de HSL.
pi_91165585
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 15:39 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Veel geluidsschermen langs een korter traject kost nog altijd minder geld dan overal geluidsschermen langs een langer traject. Verder zijn er volgens mij bij 's-Gravendeel of Schenkeldijk ook geen geluidsschermen aangelegd, er is hier geen kutdorp in de buurt dat net zo dicht bij een eventuele HSL was komen te liggen.

Onzin, die geluidsschermen waren sowieso noodzakelijk verplaatst omdat de A16 ook hoognodig verbreedt moest worden. Daarnaast kon je daar in 1x het land onteigenen. Maar blijkbaar heb je alleen oog voor argumenten die je denkt te kunnen ontkrachten.
Ik had het ook over boeren. Als die moeilijk gaan doen is de overheid simpelweg verplicht te compenseren, of je het terecht vind of niet. Hoe dat bij 's gravendeel zit, weet ik niet, maar bij de hanzelijn was dit het beleid.
quote:
[..]

Roosendaal en Breda zijn beide niet relevant voor een HSL stop. Iedereen, maar dan ook écht iedereen die straks in Rotterdam in zal stappen, moet er op z'n vroegst in Antwerpen pas uit. En al die reizigers hadden voordeel gehad aan een korter, goedkoper en sneller traject. De Fyra zal gewoon z.g.a. leeg blijven voor elke toeslag hoger dan een euro, dat zie je nu al prima tussen Rotterdam en Schiphol voor een kwartiertje tijdwinst en dat zul je straks prima zien tussen Rotterdam en Breda voor amper 10 minuten tijdwinst.
Wat je nu zegt is onzin. De toeslag zal met de tijd verdwijnen, om de HSL van erger falen te behoeden en de fyra zal dan de ontsluiting van Breda over het spoor sterk verbeteren. Dit zou bij Roosendaal een stuk minder zijn, simpelweg omdat het geen relevante stad is.
Als ze nu de regels ook eens versoepelen kan misschien ook de 1900 er op.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_91165767
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 16:09 schreef Ascendancy het volgende:

Wat je nu zegt is onzin. De toeslag zal met de tijd verdwijnen, om de HSL van erger falen te behoeden
Doe me daar eerst eens een bron van, voordat je met termen als "onzin" naar anderen gaat smijten? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_91165894
quote:
5s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 16:13 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Doe me daar eerst eens een bron van, voordat je met termen als "onzin" naar anderen gaat smijten? :?
Dat gaat uiteindelijk gebeuren, daar zijn ze het op andere fora wel over eens, omdat de situatie op deze manier onhoudbaar gaat blijven. NS probeert in een laatste poging te claimen dat de bezetting omhoog gaat met frequentere diensten, maar we weten allemaal dat dat niet gaat gebeuren. Een partij als de VVD, die voor een liberaal beleid is zal dus een verandering willen forceren, om nog meer verspilling van overheidsgeld te voorkomen.

Uiteraard is het niet op feiten gebaseerd, maar zie jij een andere uitweg? Denk je echt dat de overheid gaat toestaan dat de HSL de komende jaren op hun kosten lege treintjes gaat rijden?

Tevens is dat van Ireyon nog steeds onzin. Roosendaal even zinnig vinden als Breda. Ik ben bekend met nationalisme, maar dat wonen in Roosendaal zulke sterke gevoelens teweeg brengt is mij nieuw :') :') :')
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_91165949
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 15:26 schreef Crientj het volgende:
Geen treinen van / naar amf. Bommelding.

Verdomme, ben net in ic richting ut gestapt. :') dan maar met de 77naar huis.
Station is kort voor 16:00 weer vrijgegeven, geen explosief gevonden.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_91165998
quote:
Dit zou bij Roosendaal een stuk minder zijn, simpelweg omdat het geen relevante stad is.
Hoe kom je er überhaupt bij dat Roosendaal geen relevante stad is? Die verbinding met Antwerpen ligt hier niet al ruim 150 jaar voor niks.
pi_91166155
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 16:18 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Hoe kom je er überhaupt bij dat Roosendaal geen relevante stad is? Die verbinding met Antwerpen ligt hier niet al ruim 150 jaar voor niks.
Je kan toch niet ontkennen dat Breda groter is en een groter achterland heeft? Een stuk relevanter dus dan Roosendaal. Jammer alleen dat Breda maar eens in de 2 uur een verbinding krijgt met België.
pi_91166292
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 16:16 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Dat gaat uiteindelijk gebeuren, daar zijn ze het op andere fora wel over eens, omdat de situatie op deze manier onhoudbaar gaat blijven. NS probeert in een laatste poging te claimen dat de bezetting omhoog gaat met frequentere diensten, maar we weten allemaal dat dat niet gaat gebeuren. Een partij als de VVD, die voor een liberaal beleid is zal dus een verandering willen forceren, om nog meer verspilling van overheidsgeld te voorkomen.

Uiteraard is het niet op feiten gebaseerd, maar zie jij een andere uitweg? Denk je echt dat de overheid gaat toestaan dat de HSL de komende jaren op hun kosten lege treintjes gaat rijden?
Er zijn genoeg andere uitwegen. Bijvoorbeeld toe werken naar een fatsoenlijk binnenlands HSL-"net" met een eenduidige tariefstructuur, waaronder dan de Thalys en de ICE ook vallen. En ook de gedroomde ver-ICE-ing van de lijn Amsterdam - Berlijn (hoe zou het daarmee staan eigenlijk?). Dan zal je zien dat de Thalys de Fyra helemaal overtollig maakt misschien, maar dat is een ander verhaal. Ze zullen hoe dan ook die Fyra nog decennialang met een vorm van toeslag laten rondrijden lijkt me, anders wordt het heleMAAL een onzinnig ding.

Maar los daarvan denk ik eigenlijk dat ook het toeslagvrij maken van die Fyra de bezettingsgraad niet noemenswaardig omhoog zal gooien. Ik denk dat de vervoersvraag op Den Haag - Rotterdam zowel als op Den Haag - Schiphol gewoon veel groter is dan op Rotterdam - Amsterdam of op Schiphol - Breda. Denk ik.

quote:
Tevens is dat van Ireyon nog steeds onzin. Roosendaal even zinnig vinden als Breda. Ik ben bekend met nationalisme, maar dat wonen in Roosendaal zulke sterke gevoelens teweeg brengt is mij nieuw :') :') :')
Dat is natuurlijk wel waar ja :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_91166370
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 16:18 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Hoe kom je er überhaupt bij dat Roosendaal geen relevante stad is? Die verbinding met Antwerpen ligt hier niet al ruim 150 jaar voor niks.
Nee dat is niet voor niks. Dat is omdat Roosendaal 150 jaar geleden een relevante stad was ;) Of is het zelfs zo dat Roosendaal een relevante stad geworden is doordat daar toevallig het spoor door de klei kliefde? :+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 11 januari 2011 @ 16:29:23 #50
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_91166476
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 14:14 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Wat een onzin-TT.
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 15:56 schreef Socios het volgende:

[..]

Terecht hoor. De TT dient gewoon te zijn: "Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel ###" Zo is het, niet al die onzin eromheen.
Grappig dat jullie wel klagen over eenheidsworst op het spoor ("He bah, wéér een VIRM op <station>") maar dat de topictitels wel altijd standaard zouden moeten zijn. :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')