Om even op m'n "De HSL-Zuid had gvd langs Roosendaal moeten liggen" verhaal terug te komen; 10 km is dus meer dan 10% van het hele traject. Dat had qua aanlegkosten gewoon tientallen miljoenen euro's gescheeld, om nog maar te zwijgen over de miljoenen die Nederland nu heeft meebetaald aan het Belgische traject. En dan de tijdwinst van 4 minuten, daar krijgt NsHispeed echt wel een harde plasser van hoorquote:Op maandag 10 januari 2011 22:40 schreef Brembo het volgende:
[..]
Het scheelt volgens mijn ongeveer 10 km bij een snelheid van 160 km/h (gemiddeld) kost het ons 4 minuten gemiddeld per rit.
Goedkoper dat lijkt me niet. Een spoorbaan langs een snelweg aanleggen is goedkoper dan een compleet nieuwe tracé.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 14:22 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Om even op m'n "De HSL-Zuid had gvd langs Roosendaal moeten liggen" verhaal terug te komen; 10 km is dus meer dan 10% van het hele traject. Dat had qua aanlegkosten gewoon tientallen miljoenen euro's gescheeld, om nog maar te zwijgen over de miljoenen die Nederland nu heeft meebetaald aan het Belgische traject. En dan de tijdwinst van 4 minuten, daar krijgt NsHispeed echt wel een harde plasser van hoor
Waarom is dat zo? Naast een snelweg groeit de ballast niet opeens in de berm ofzoquote:Op dinsdag 11 januari 2011 14:30 schreef Temlin het volgende:
[..]
Goedkoper dat lijkt me niet. Een spoorbaan langs een snelweg aanleggen is goedkoper dan een compleet nieuwe tracé.
Je weet dat geluidschermen, het uitkopen van huizen ed vaak het duurste zijn. En dat is bij een nieuw tracé meer nodig.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 14:32 schreef TeringHenkie het volgende:
[..]
Waarom is dat zo? Naast een snelweg groeit de ballast niet opeens in de berm ofzo
Het huidige traject is toch ook een compleet nieuw tracéquote:Op dinsdag 11 januari 2011 14:35 schreef Temlin het volgende:
[..]
Je weet dat geluidschermen, het uitkopen van huizen ed vaak het duurste zijn. En dat is bij een nieuw tracé meer nodig.
'k Heb het voor de grap eens gemeten met de accelerometer van m'n telefoon.. Echt merkbaar irritant is die verkanting inderdaad..quote:Op dinsdag 11 januari 2011 14:38 schreef Crientj het volgende:
Wtf, trein helt steeds over. Nog erger dan de bocht bij Harderwijk. :/
Dat komt omdat deze gemaakt is voor hogere snelhedenquote:Op dinsdag 11 januari 2011 14:38 schreef Crientj het volgende:
Wtf, trein helt steeds over. Nog erger dan de bocht bij Harderwijk. :/
Via Breda betalen de Belgen dan nog veel meerquote:Op dinsdag 11 januari 2011 14:39 schreef Ireyon het volgende:
Er is echt geen twijfel mogelijk dat het traject via Roosendaal goedkoper was geweest, al is het maar omdat dan de Belgen het Belgische deel volledig betaald hadden.
Mooi. Save as PDF en uploaden.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 14:46 schreef dennistd het volgende:
No signal....
Goed, dan maar mijn eerste ingeving (sporenplan.nl is handig):
- Goederentrein komt vanuit Emmerich en gaat naar de Betuweroute
- ICE komt van Zevenaar en gaat naar Emmerich
- Goederentrein gaat van spoor 821 via 814 naar KL
- ICE rijdt door rood en raakt op wissel 5105 het achterste deel van de goederentrein
Goederentrein door rood lijkt mij onwaarschijnlijk, aangezien deze voor het grootste deel gewoon op spoor KL staat, en wissel 5105 niet linksleidend is als er een rijweg voor de ICE ingesteld is.
Max. rond de 1.5 m/s², dus 0.153x je eigen lichaamsgewicht zijwaarts.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 14:42 schreef Crientj het volgende:
Weet je nog hoeveel hetwas? Net eerst de ene kant op, daarna de andere kant. Dag drinken
Hoezo? Elke extra kilometer die moest worden aangelegd om richting Breda te kunnen, is door Nederland betaald.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 14:47 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Via Breda betalen de Belgen dan nog veel meer
Nederland heeft ¤ 180 miljoen mee betaald.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 14:57 schreef Ireyon het volgende:
Hoezo? Elke extra kilometer die moest worden aangelegd om richting Breda te kunnen, is door Nederland betaald.
Dat zegt wikipedia inderdaad. De GvA heeft het over 823 miljoen gulden, oftewel zo'n 370 miljoen euro.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 15:06 schreef Temlin het volgende:
[..]
Nederland heeft ¤ 180 miljoen mee betaald.
Niemandsland? En al die kleine kutdorpjes en boeren dan. Die kunnen net zo goed klachten indienen over een te hoog geluidsniveau en gelijk gaan ze dan zeker krijgen. En dan is het, of veel geluidsschermen, of isolatie in de huizen zelf, of al die boerderijen uitkopen. Dat kost nogal wat geld. Daarnaast kon nu tegelijkertijd de A16 verbreedt worden, wat flink geld gescheeld heeft.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 14:39 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Het huidige traject is toch ook een compleet nieuw tracé? Geluidsschermen heb je ook niet nodig in het niemandsland rondom Roosendaal, evenals de vele dive-unders en fly-overs bij elke af- en oprit van de snelweg.
quote:
En wie zegt dat er niets mis was met de seinen? Ik zou eerst maar eens afwachten op de resultaten van het onderzoek.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 15:27 schreef SpeedyRich het volgende:
@temlin
Ja de ICE is door Rood heen gegaan, dat kan je zien aan de hoever de goederentrein de betuwe route is opgereden...Als namelijk het sein Groen had gestaan had de wissel nooit richt betuwe route kunnen leiden....
Veel geluidsschermen langs een korter traject kost nog altijd minder geld dan overal geluidsschermen langs een langer traject. Verder zijn er volgens mij bij 's-Gravendeel of Schenkeldijk ook geen geluidsschermen aangelegd, er is hier geen kutdorp in de buurt dat net zo dicht bij een eventuele HSL was komen te liggen.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 15:20 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Niemandsland? En al die kleine kutdorpjes en boeren dan. Die kunnen net zo goed klachten indienen over een te hoog geluidsniveau en gelijk gaan ze dan zeker krijgen. En dan is het, of veel geluidsschermen, of isolatie in de huizen zelf, of al die boerderijen uitkopen. Dat kost nogal wat geld. Daarnaast kon nu tegelijkertijd de A16 verbreedt worden, wat flink geld gescheeld heeft.
Roosendaal en Breda zijn beide niet relevant voor een HSL stop. Iedereen, maar dan ook écht iedereen die straks in Rotterdam in zal stappen, moet er op z'n vroegst in Antwerpen pas uit. En al die reizigers hadden voordeel gehad aan een korter, goedkoper en sneller traject. De Fyra zal gewoon z.g.a. leeg blijven voor elke toeslag hoger dan een euro, dat zie je nu al prima tussen Rotterdam en Schiphol voor een kwartiertje tijdwinst en dat zul je straks prima zien tussen Rotterdam en Breda voor amper 10 minuten tijdwinst.quote:Daarnaast snap je natuurlijk ook wel dat een HSL door Breda in ieder geval stukken relevanter is dan een HSL door Roosendaal(![]()
)
De bediening kan ook rendabeler zijn door via Breda te rijden, waardoor er uit eindelijk minder verlies over het aantal jaren wordt geleden.
Terecht hoor. De TT dient gewoon te zijn: "Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel ###" Zo is het, niet al die onzin eromheen.quote:
Maar het was ook niet nadeliger voor ze geweest. Het was voor niemand nadeliger geweest i.t.t. tot nu.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 15:43 schreef Temlin het volgende:
Voor mensen uit het achterland van Breda; Tilburg, Eindhoven etc. Kunnen op deze manier wel sneller in Antwerpen zijn.
Als de lijn niet via Breda was aangelegd hadden hun 0,0 voordeel van de HSL gehad.
Schei toch uit. De reguliere IC doet er 43 minuten over. FYRA 25 minuten. Tijdwinst: 18 minuten. Straks gaan FYRA en Thalys nog sneller. Dan wordt reistijd tussen Rotterdam Centraal en Schiphol Airport gereduceerd tot minder dan 20 minuten. 23 minuten tijdwinst dus. In minder dan de helft van de tijd reist men tussen beide stations via HSL-Zuid.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 15:39 schreef Ireyon het volgende:
tussen Rotterdam en Schiphol voor een kwartiertje tijdwinst
Oh dat kan, dat weet ik verder nietquote:Op dinsdag 11 januari 2011 14:57 schreef Ireyon het volgende:
Hoezo? Elke extra kilometer die moest worden aangelegd om richting Breda te kunnen, is door Nederland betaald.
En is er iemand die daar 6 euro per rit voor over heeft (of wacht, straks wordt het natuurlijk nog duurder want snellerquote:Op dinsdag 11 januari 2011 16:01 schreef Socios het volgende:
[..]
Schei toch uit. De reguliere IC doet er 43 minuten over. FYRA 25 minuten. Tijdwinst: 18 minuten. Straks gaan FYRA en Thalys nog sneller. Dan wordt reistijd tussen Rotterdam Centraal en Schiphol Airport gereduceerd tot 20 minuten. 23 minuten tijdwinst dus. In minder dan de helft van de tijd reist men tussen beide stations via HSL-Zuid.
Onwetendheid bij het `grote publiek´. Zoals eerder gezegd: FYRA is goedkoper dan de reguliere IC. Ik ga het allemaal niet nog een keer uitleggen. Ik ben echt niet de enige die `chillt´ over de HSL.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 16:04 schreef Ireyon het volgende:
En is er iemand die daar 6 euro per rit voor over heeft (of wacht, straks wordt het natuurlijk nog duurder want sneller)? Nee. Zelfs in de introductieperiode met 2 euro toeslag was die trein leeg en zelfs nu hij gratis is nog niet half gevuld.
Onzin, die geluidsschermen waren sowieso noodzakelijk verplaatst omdat de A16 ook hoognodig verbreedt moest worden. Daarnaast kon je daar in 1x het land onteigenen. Maar blijkbaar heb je alleen oog voor argumenten die je denkt te kunnen ontkrachten.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 15:39 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Veel geluidsschermen langs een korter traject kost nog altijd minder geld dan overal geluidsschermen langs een langer traject. Verder zijn er volgens mij bij 's-Gravendeel of Schenkeldijk ook geen geluidsschermen aangelegd, er is hier geen kutdorp in de buurt dat net zo dicht bij een eventuele HSL was komen te liggen.
Wat je nu zegt is onzin. De toeslag zal met de tijd verdwijnen, om de HSL van erger falen te behoeden en de fyra zal dan de ontsluiting van Breda over het spoor sterk verbeteren. Dit zou bij Roosendaal een stuk minder zijn, simpelweg omdat het geen relevante stad is.quote:[..]
Roosendaal en Breda zijn beide niet relevant voor een HSL stop. Iedereen, maar dan ook écht iedereen die straks in Rotterdam in zal stappen, moet er op z'n vroegst in Antwerpen pas uit. En al die reizigers hadden voordeel gehad aan een korter, goedkoper en sneller traject. De Fyra zal gewoon z.g.a. leeg blijven voor elke toeslag hoger dan een euro, dat zie je nu al prima tussen Rotterdam en Schiphol voor een kwartiertje tijdwinst en dat zul je straks prima zien tussen Rotterdam en Breda voor amper 10 minuten tijdwinst.
Doe me daar eerst eens een bron van, voordat je met termen als "onzin" naar anderen gaat smijten?quote:Op dinsdag 11 januari 2011 16:09 schreef Ascendancy het volgende:
Wat je nu zegt is onzin. De toeslag zal met de tijd verdwijnen, om de HSL van erger falen te behoeden
Dat gaat uiteindelijk gebeuren, daar zijn ze het op andere fora wel over eens, omdat de situatie op deze manier onhoudbaar gaat blijven. NS probeert in een laatste poging te claimen dat de bezetting omhoog gaat met frequentere diensten, maar we weten allemaal dat dat niet gaat gebeuren. Een partij als de VVD, die voor een liberaal beleid is zal dus een verandering willen forceren, om nog meer verspilling van overheidsgeld te voorkomen.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 16:13 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Doe me daar eerst eens een bron van, voordat je met termen als "onzin" naar anderen gaat smijten?
Station is kort voor 16:00 weer vrijgegeven, geen explosief gevonden.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 15:26 schreef Crientj het volgende:
Geen treinen van / naar amf. Bommelding.
Verdomme, ben net in ic richting ut gestapt.dan maar met de 77naar huis.
Hoe kom je er überhaupt bij dat Roosendaal geen relevante stad is? Die verbinding met Antwerpen ligt hier niet al ruim 150 jaar voor niks.quote:Dit zou bij Roosendaal een stuk minder zijn, simpelweg omdat het geen relevante stad is.
Je kan toch niet ontkennen dat Breda groter is en een groter achterland heeft? Een stuk relevanter dus dan Roosendaal. Jammer alleen dat Breda maar eens in de 2 uur een verbinding krijgt met België.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 16:18 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Hoe kom je er überhaupt bij dat Roosendaal geen relevante stad is? Die verbinding met Antwerpen ligt hier niet al ruim 150 jaar voor niks.
Er zijn genoeg andere uitwegen. Bijvoorbeeld toe werken naar een fatsoenlijk binnenlands HSL-"net" met een eenduidige tariefstructuur, waaronder dan de Thalys en de ICE ook vallen. En ook de gedroomde ver-ICE-ing van de lijn Amsterdam - Berlijn (hoe zou het daarmee staan eigenlijk?). Dan zal je zien dat de Thalys de Fyra helemaal overtollig maakt misschien, maar dat is een ander verhaal. Ze zullen hoe dan ook die Fyra nog decennialang met een vorm van toeslag laten rondrijden lijkt me, anders wordt het heleMAAL een onzinnig ding.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 16:16 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Dat gaat uiteindelijk gebeuren, daar zijn ze het op andere fora wel over eens, omdat de situatie op deze manier onhoudbaar gaat blijven. NS probeert in een laatste poging te claimen dat de bezetting omhoog gaat met frequentere diensten, maar we weten allemaal dat dat niet gaat gebeuren. Een partij als de VVD, die voor een liberaal beleid is zal dus een verandering willen forceren, om nog meer verspilling van overheidsgeld te voorkomen.
Uiteraard is het niet op feiten gebaseerd, maar zie jij een andere uitweg? Denk je echt dat de overheid gaat toestaan dat de HSL de komende jaren op hun kosten lege treintjes gaat rijden?
Dat is natuurlijk wel waar jaquote:Tevens is dat van Ireyon nog steeds onzin. Roosendaal even zinnig vinden als Breda. Ik ben bekend met nationalisme, maar dat wonen in Roosendaal zulke sterke gevoelens teweeg brengt is mij nieuw![]()
![]()
Nee dat is niet voor niks. Dat is omdat Roosendaal 150 jaar geleden een relevante stad wasquote:Op dinsdag 11 januari 2011 16:18 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Hoe kom je er überhaupt bij dat Roosendaal geen relevante stad is? Die verbinding met Antwerpen ligt hier niet al ruim 150 jaar voor niks.
quote:
Grappig dat jullie wel klagen over eenheidsworst op het spoor ("He bah, wéér een VIRM op <station>") maar dat de topictitels wel altijd standaard zouden moeten zijn.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 15:56 schreef Socios het volgende:
[..]
Terecht hoor. De TT dient gewoon te zijn: "Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel ###" Zo is het, niet al die onzin eromheen.
Heeft niets met elkaar te maken.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 16:29 schreef James1988 het volgende:
Grappig dat jullie wel klagen over eenheidsworst op het spoor ("He bah, wéér een VIRM op <station>") maar dat de topictitels wel altijd standaard zouden moeten zijn.
Omdat het nog steeds de oude treinen zijn misschien? Als de V250 komt zie ik de bezettingsgraad nog wel toenemen (maar niet zo veel als de HSA denkt).quote:Op dinsdag 11 januari 2011 16:04 schreef Ireyon het volgende:
[..]
En is er iemand die daar 6 euro per rit voor over heeft (of wacht, straks wordt het natuurlijk nog duurder want sneller)? Nee. Zelfs in de introductieperiode met 2 euro toeslag was die trein leeg en zelfs nu hij gratis is nog niet half gevuld.
Ja, voor 2 weken, totdat alle spoorhobbyisten een ritje gemaakt hebben en alle autisten en andere sociopaten 20 ritjes, en dan gaat het zelfs hen vervelen.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 16:31 schreef Temlin het volgende:
[..]
Omdat het nog steeds de oude treinen zijn misschien? Als de V250 komt zie ik de bezettingsgraad nog wel toenemen (maar niet zo veel als de HSA denkt).
Dat ontken ik ook niet, maar niemand uit Breda of verder had meer nadeel gehad aan een HSL via Roosendaal, in tegenstelling tot nu waarbij iedereen ten westen van Breda meer tijd en geld kwijt zal zijn om in België te komen.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 16:22 schreef KapiteinT het volgende:
[..]
Je kan toch niet ontkennen dat Breda groter is en een groter achterland heeft? Een stuk relevanter dus dan Roosendaal. Jammer alleen dat Breda maar eens in de 2 uur een verbinding krijgt met België.
Buiten de spitsuren zijn die treinen niet erg vol, het zijn voornamelijk zakelijk reizigers die de treinverbinding nemen. Fyra zit niks anders op dan in prijs te zakken of de frequentie en vrijheid te verhogen. Een zakenreiziger vindt het niet erg om 6 euro toeslag te betalen immers verdient hij dit terug door de tijdswinst van de reis.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 16:33 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ja, voor 2 weken, totdat alle spoorhobbyisten een ritje gemaakt hebben en alle autisten en andere sociopaten 20 ritjes, en dan gaat het zelfs hen vervelen.
quote:Op dinsdag 11 januari 2011 16:31 schreef Dr_Flash het volgende:
Oh die TT's. I quit caring long ago![]()
Trouwens, dat Greavy zich drukmaakt over "weer een virm op <station>" betekent niet dat Socios of Ziggy iets over TT's moeten vinden
Dat is de grootste wassen neus van allemaal eigenlijk. Dat is namelijk helemaal niet zo. Daarvoor is het traject wat fyra rijdt simpelweg te kort. Fyra is niet een trein om grote afstanden beduidend sneller te overbruggen, zoals de hogesnelheidstreinen in andere landen dat wel zijn. Een zakenreiziger vindt het niet erg om 6 euro toeslag te betalen omdat het maar 6 euro is en hij dan niet tussen de kutstudenten zit.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 16:38 schreef Brembo het volgende:
[..]
Buiten de spitsuren zijn die treinen niet erg vol, het zijn voornamelijk zakelijk reizigers die de treinverbinding nemen. Fyra zit niks anders op dan in prijs te zakken of de frequentie en vrijheid te verhogen. Een zakenreiziger vindt het niet erg om 6 euro toeslag te betalen immers verdient hij dit terug door de tijdswinst van de reis.
Ach, sorry, helemaal vergeten, Den Bosch, Eindhoven en Tilburg zijn natuurlijk minder belangrijk dan Roosendaal en Zeelandquote:Op dinsdag 11 januari 2011 16:38 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Dat ontken ik ook niet, maar niemand uit Breda of verder had meer nadeel gehad aan een HSL via Roosendaal, in tegenstelling tot nu waarbij iedereen ten westen van Breda meer tijd en geld kwijt zal zijn om in België te komen.
En het is echt niet alleen mijn chauvinisme dat ik zo zeur over die HSL, ook België had die HSL veel liever via Roosendaal gehad om al de redenen die ik hier al eerder gaf. Dat "HSL via Roosendaal was goedkoper en sneller geweest" verzin ik niet ter plekke, dat is gewoon prima door de Belgen onderzocht.
Maar hou er nu maar over op want 'k wordt zelf moe van m'n gezeik
?quote:Op dinsdag 11 januari 2011 14:38 schreef Crientj het volgende:
Wtf, trein helt steeds over. Nog erger dan de bocht bij Harderwijk. :/
Doe niet alsof dat in m'n post staat, want dat staat er niet.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 16:57 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Ach, sorry, helemaal vergeten, Den Bosch, Eindhoven en Tilburg zijn natuurlijk minder belangrijk dan Roosendaal en Zeeland![]()
Leuk?quote:Op dinsdag 11 januari 2011 17:06 schreef greavy het volgende:
Zie daar voor nog een leuke foto van die ICE bij Zevenaar Oost
Nee natuurlijk niet. Maar goed, er ligt toch ook een Fyra nuquote:Op dinsdag 11 januari 2011 16:57 schreef Ascendancy het volgende:
Fles: Zie je werkelijk een HSL netwerk in Nederland ontstaan. En de IC Berlijn met ICE rijden zal voorlopig ook wel niet gebeuren. Er zit geen serieus relevant station, behalve Schiphol zelf binnen Nederland omdat rendabel te krijgen. En overal stoppen zou onzinnig zijn. Dan kan je beter de IC betere aansluitingen geven in Duitsland. De thalys meetrekken in binnenlands vervoer doet alleen maar die verbinding is status teniet.
Dan zou ik die mensen meteen naar dat andere forum verwijzenquote:Op dinsdag 11 januari 2011 17:20 schreef Sandrvich het volgende:
Ik las op een ander forum iets over een I6BC (couchette versie dus van het rijtuig type I6) die in de benelux was beland. Iemand toevallig gezien? :-)
Die rijden inderdaad in de Benelux. Betreft 1 omloop (dus 1 setje). 4 eersteklas rijtuigen en 3 tweedeklas rijtuigen waarbij het achterste gister afgesloten was ivm een defectquote:Op dinsdag 11 januari 2011 17:20 schreef Sandrvich het volgende:
Ik las op een ander forum iets over een I6BC (couchette versie dus van het rijtuig type I6) die in de benelux was beland. Iemand toevallig gezien? :-)
ICE reed volgens mij naar Duitsland. Het tonen van sluitseinen is onderdeel van het gevarenseinquote:Op dinsdag 11 januari 2011 17:37 schreef Temlin het volgende:
Reed de ICE naar Arnhem? Of staan de sluitseinen niet goed.
Er zijn meerdere combinaties die "gevaar" betekenen. Om precies te zijn alles wat niet een andere betekenis heeftquote:Op dinsdag 11 januari 2011 17:44 schreef V2 het volgende:
Rood onder wit boven is gevarensein inderdaad.
Nou, het feit dat Amsterdam vanuit Breda waar ik studeer in een uur bereikbaar zal zijn per Fyra is voor mij wel reden om te overwegen om in Amsterdam een stage te zoeken.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 16:43 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Dat is de grootste wassen neus van allemaal eigenlijk. Dat is namelijk helemaal niet zo. Daarvoor is het traject wat fyra rijdt simpelweg te kort. Fyra is niet een trein om grote afstanden beduidend sneller te overbruggen, zoals de hogesnelheidstreinen in andere landen dat wel zijn.
1 rood of een rood/wit schildje is ook sluit toch?quote:Op dinsdag 11 januari 2011 17:46 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Er zijn meerdere combinaties die "gevaar" betekenen. Om precies te zijn alles wat niet een andere betekenis heeft![]()
enkel wit: rangeersein
3 wit: frontsein
2 rood: sluitsein
alle andere: Gevaarsein.
Dacht ik hoor
Achterop goederentreinen zie je dat weleens ja. Lijkt me dat je daarmee niet in het donker mag rijdenquote:Op dinsdag 11 januari 2011 18:06 schreef Peter het volgende:
[..]
1 rood of een rood/wit schildje is ook sluit toch?
~ en MINIMAAL één wit licht. Je kan ook gewoon alles aangooien natuurlijkquote:Op dinsdag 11 januari 2011 18:10 schreef greavy het volgende:
Klopt.
Volgens de toets die ik laatst moest doen voor de spoorbevoegdheid was een gevaarsein twee rode lichten op gelijke hoogte en één wit licht.
Dat meen je? Die schildjes zitten steviger vast aan de laatste wagen dan de laatste wagen aan de voorlaatste? Dat moet een grap zijnquote:Op dinsdag 11 januari 2011 18:29 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Met die schildjes als sluitsein wordt ook 's nachts gewoon gereden. Het heeft een andere functie dan achterlichten van een auto, namelijk niet zichtbaarheid, maar kunnen zien of er geen wagen is losgeraakt.
EN treindienstleiders die ineens 2 streepjes zien ipv 1quote:Op dinsdag 11 januari 2011 18:32 schreef greavy het volgende:
Ziggy heeft gelijk. Als de laatste wagen(s) losraken zie je je schildje niet meer op het eind, en weet je dat je wat verloren bent. Passerende treinen kunnen dat daar ook aan herkennen.
Hoe moet ik me dat voorstellen?quote:Op dinsdag 11 januari 2011 18:18 schreef greavy het volgende:
Op dit moment zou een trein stil staan op Amersfoort omdat de machinist zijn dienst beëindigd heeft.. Betreft de vertraagde IC naar Deventer..
Aldus @NSReiziger op Twitter
Helaas zie je dat niet altijd. Er zijn genoeg stukken vrije baan waar wij geen spoorbezetting zien.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 18:57 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
EN treindienstleiders die ineens 2 streepjes zien ipv 1
Nou ja, dan nog. Worden elk uur die goederentreinen ergens gecontroleerd of ze nog compleet zijn of zo? Anders ontdek je bijv morgenmiddag in Zwitserland eens een keer dat je een wagen mist, terwijl er morgenochtend al een vroege stoptrein bovenop geknoert is. Dat scenario is dus gewoon mogelijk begrijp ik?quote:Op dinsdag 11 januari 2011 19:16 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Helaas zie je dat niet altijd. Er zijn genoeg stukken vrije baan waar wij geen spoorbezetting zien.
Bovendien wil het niet zeggen dat als de trdl de wagon niet kan waarnemen ergens op de vrije baan dat het sein achter die wagon niet gewoon wel op rood staat.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 19:22 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nou ja, dan nog. Worden elk uur die goederentreinen ergens gecontroleerd of ze nog compleet zijn of zo? Anders ontdek je bijv morgenmiddag in Zwitserland eens een keer dat je een wagen mist, terwijl er morgenochtend al een vroege stoptrein bovenop geknoert is. Dat scenario is dus gewoon mogelijk begrijp ik?
Ja okee, dat ken ik van reizigerstreinen. WIst niet dat dat bij goederen ook zo werkte. Dus eigenlijk zijn die schildjes om IN GEVAL VAN zo'n noodstop te kunnen zien of het komt door een losgeraakte wagen danwel door een ander lek ergens?quote:Op dinsdag 11 januari 2011 19:24 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Gelukkig hebben we nog de luchtleiding. Als een wagen losraakt, valt de luchtdruk weg en slaan de remmen vast van de hele trein.
Klopt helemaal, alleen leg jij het mooier uit. Eén klein dingetje: bij een P-sein geven we geen aanwijzing STS af.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 19:28 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Bovendien wil het niet zeggen dat als de trdl de wagon niet kan waarnemen ergens op de vrije baan dat het sein achter die wagon niet gewoon wel op rood staat.
Die stoptrein staat dus gewoon onverwacht voor een rood sein, krijgt misschien uiteindelijk een aanwijzing STS (stoptonend sein voorbij mogen rijden op zicht) en zo wordt de losgeslagen wagon ook wel op een veilige manier ontdekt.
Maar zoals ziggy ook zegt, dat zal nauwelijks voor kunnen komen omdat zelfs de meeste goederentreinen op alle wagons geremd worden, en de rem-leiding van de hele trein leegloopt als er een wagon af breekt, zodat de hele trein tot stilstand komt.
Bijvoorbeeld. En het komt ook nog uit de klassieke beveiliging, waar de seinwachter zeker moest weten dat een trein geheel binnen was.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 19:28 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ja okee, dat ken ik van reizigerstreinen. WIst niet dat dat bij goederen ook zo werkte. Dus eigenlijk zijn die schildjes om IN GEVAL VAN zo'n noodstop te kunnen zien of het komt door een losgeraakte wagen danwel door een ander lek ergens?
Ja okee. Dan hebben we dus een trdl die geen spoorbezetting ziet, uiteraard ook niet verwacht, en een sein wat toch rood blijft. Dan gaan ze bellen en is het zo van "Nou ja ga maar rustig even kijken of er toch wat te zien is" en dan rij je dus met een beperkte snelheid dat op zich volkomen onverlichte ding aan. Wat vanwege die gebroken luchtleiding ook niet erg ver door kan rijden. Okeequote:Op dinsdag 11 januari 2011 19:28 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Bovendien wil het niet zeggen dat als de trdl de wagon niet kan waarnemen ergens op de vrije baan dat het sein achter die wagon niet gewoon wel op rood staat.
Die stoptrein staat dus gewoon onverwacht voor een rood sein, krijgt misschien uiteindelijk een aanwijzing STS (stoptonend sein voorbij mogen rijden op zicht) en zo wordt de losgeslagen wagon ook wel op een veilige manier ontdekt.
quote:Op dinsdag 11 januari 2011 19:34 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Klopt helemaal, alleen leg jij het mooier uit. Eén klein dingetje: bij een P-sein geven we geen aanwijzing STS af.
Huh? Daar is het toch een P-sein voor? Dat je permissie moet vragen om door een STS te rijden?quote:Op dinsdag 11 januari 2011 19:34 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Klopt helemaal, alleen leg jij het mooier uit. Eén klein dingetje: bij een P-sein geven we geen aanwijzing STS af.
Een rood sein passeer je altijd op zicht. Als een mcn dan niet op tijd kan remmen, heeft hij niet op zicht gereden.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 19:41 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ja okee. Dan hebben we dus een trdl die geen spoorbezetting ziet, uiteraard ook niet verwacht, en een sein wat toch rood blijft. Dan gaan ze bellen en is het zo van "Nou ja ga maar rustig even kijken of er toch wat te zien is" en dan rij je dus met een beperkte snelheid dat op zich volkomen onverlichte ding aan. Wat vanwege die gebroken luchtleiding ook niet erg ver door kan rijden. Okee![]()
Doet me heel sterk denken aan dit incident.Al heeft zoeen ding die roodwitte schildjes niet natuurlijk.
Mja, het is bijna een kwestie van definitie. Bij een P-sein geven we toestemming om op zicht door te rijden. Daarnaast, als een mcn de trdl niet kan bereiken, mag hij een rood P-sein passeren. Bij een bediend sein mag dat niet.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 19:44 schreef TeringHenkie het volgende:
[..]
[..]
Huh? Daar is het toch een P-sein voor? Dat je permissie moet vragen om door een STS te rijden?
Hmm. Klinkt logisch.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 19:44 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Een rood sein passeer je altijd op zicht. Als een mcn dan niet op tijd kan remmen, heeft hij niet op zicht gereden.
Nou ja, in zo'n geval is dat dus wel echt zoquote:Op dinsdag 11 januari 2011 19:51 schreef TeringHenkie het volgende:
[..]
Eigenlijk een hele goeie disclaimer. If you fuck it up, it's your own fault
Neuh, dit is wel daadwerkelijk een veiligheidsmaatregel in plaats van een juridische indekking. Er is iets aan de hand, maar we weten niet precies waar.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 19:51 schreef TeringHenkie het volgende:
[..]
Eigenlijk een hele goeie disclaimer. If you fuck it up, it's your own fault
I know, maar disclaimer klinkt gewoon grappig.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 19:56 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Neuh, dit is wel daadwerkelijk een veiligheidsmaatregel in plaats van een juridische indekking. Er is iets aan de hand, maar we weten niet precies waar.
True.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 19:59 schreef TeringHenkie het volgende:
[..]
I know, maar disclaimer klinkt gewoon grappig.
Zal wel onzin zijn denk ik.quote:En passant door één van de medewerkers van de Fyra op de hoogte gesteld van het feit dat de nieuwe V250 treinen misschien pas in 2012, 2013 of helemáál niet meer geleverd worden. (??)
En dan te bedenken dat het zo al vanaf het begin gaat hèquote:Op dinsdag 11 januari 2011 21:12 schreef Dr_Flash het volgende:
er vallen zo te zien nogal wat fyras uit met defecte loc zeg
Dat was trouwens een bericht van 26 november 2010. Zegt wel genoeg hequote:Op dinsdag 11 januari 2011 20:45 schreef James1988 het volgende:
Gezien in het forum op www.fyrakomop.nl:
[..]
Zal wel onzin zijn denk ik.
Zit je ook op SSC?quote:Op dinsdag 11 januari 2011 21:15 schreef James1988 het volgende:
[..]
En dan te bedenken dat het zo al vanaf het begin gaat hè
Wel typisch dat Hispeed juist WEL wil dat je de tickets aan het formulier bevestigt. Binnenland is dat totaal Verbodenquote:Op dinsdag 11 januari 2011 21:40 schreef Dr_Flash het volgende:
Zo, ik was eens wat aan het rondklikken en ik kwam een soort GtbV voor NS HiSpeed tegen. Vet. Toch maar eens kijken of die +85 van eind december nog 40 euro restitutie kan opleveren
Daarnaast staan de treinen anders lang stil op een niks zeggend station als Gouda, waardoor veel meer doorgaande reizigers er last van hebben.quote:
Was toch vroeger met de intercity Arnhem naar Den Haag/Rotterdam toch ook.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 22:00 schreef KapiteinT het volgende:
[..]
Daarnaast staan de treinen anders lang stil op een niks zeggend station als Gouda, waardoor veel meer doorgaande reizigers er last van hebben.
Voorwaarden zjn wel minder gunstig dan van de NS, voor het volgende krijg je niks:quote:Op dinsdag 11 januari 2011 21:40 schreef Dr_Flash het volgende:
Zo, ik was eens wat aan het rondklikken en ik kwam een soort GtbV voor NS HiSpeed tegen. Vet. Toch maar eens kijken of die +85 van eind december nog 40 euro restitutie kan opleveren
Ja, geouwehoer om je te ontmoedigen. Kan mij t verrekken waardoor het kwam, we worden niet eens geïnformeerdquote:Op dinsdag 11 januari 2011 22:12 schreef Brembo het volgende:
[..]
Voorwaarden zjn wel minder gunstig dan van de NS:
* Aanrijding met een persoon
* Aanrijding met wegverkeer op een overweg
* Door wegverkeer veroorzaakte versperringen
* Aan de noodrem trekken van een medereiziger
* Stilleggen van treinverkeer op last van overheidsdiensten (politie, brandweer)
* Activiteiten van douanepersoneel in de trein
* Extreme weersomstandigheden (storm, overstromingen enz.)
Dat is zo, vind het wel grappig sinds ik geregistreerd ben bij ov-chipkaart bv voor mijn studentenovchipkaart krijg ik de declaratie digitaal terug! Scheelt ze weer een briefquote:Op dinsdag 11 januari 2011 22:13 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ja, geouwehoer om je te ontmoedigen. Kan mij t verrekken waardoor het kwam, we worden niet eens geïnformeerdSchrijven die hap dus
Leukquote:Op dinsdag 11 januari 2011 21:40 schreef Dr_Flash het volgende:
Zo, ik was eens wat aan het rondklikken en ik kwam een soort GtbV voor NS HiSpeed tegen. Vet. Toch maar eens kijken of die +85 van eind december nog 40 euro restitutie kan opleveren
Die snoepautomaten zijn vaak ook leeg, en worden zelden bijgevuld.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 22:00 schreef Bitlord het volgende:
Op Wikimedia Commons zijn plaatjes geupload van het PROTOS-interieur. Ik wist niet dat er een snoepautomaat in de treinen zat.
Ja, zo kan ik het ookquote:Op dinsdag 11 januari 2011 22:57 schreef greavy het volgende:
Hmm. Daar zeg je dus wat. Die tijden worden nog langer, dus nog meer tijdwinst ja.
Maar ik neem aan dat de overheid zulke dingen wel kan eisen in de concessie? Geen verbinding tussen station 3 en 6(misschien inmiddels 5) van Nederland kan natuurlijk eigenlijk niet. Zeker als ze het niet binnen het lijnenspel van de NS zelf hard kunnen maken. Daarnaast naaien ze hiermee ook Dordrecht en Den Haag HS, geen onbelangrijke stations, zou ik zeggen. En het maakt de schiphollijn minder waard.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 23:10 schreef Peterselieman het volgende:
Ze bieden op Leiden Centraal een halve overstap naar Schiphol aan. Is een overstap van 7 tot 8 minuten.
quote:Op woensdag 12 januari 2011 00:00 schreef Peter het volgende:
ICE tussen Amsterdam via den Haag - Roosendaal - Brussel naar Londen
mja, er blijft 4x per uur een IC tussen Leiden en Schiphol rijden, dus echt veel kunnen ze de NS niet maken.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 23:34 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Maar ik neem aan dat de overheid zulke dingen wel kan eisen in de concessie? Geen verbinding tussen station 3 en 6(misschien inmiddels 5) van Nederland kan natuurlijk eigenlijk niet. Zeker als ze het niet binnen het lijnenspel van de NS zelf hard kunnen maken. Daarnaast naaien ze hiermee ook Dordrecht en Den Haag HS, geen onbelangrijke stations, zou ik zeggen. En het maakt de schiphollijn minder waard.
Daar heeft NS toch alleenrecht?quote:Op woensdag 12 januari 2011 00:22 schreef Socios het volgende:
[..]
De ICE Amsterdam Centraal - London St. Pancras International komt er inderdaad, maar die gaat gewoon over de HSL.
Dus het jaar er voor geen 1 trein er laten stoppen wegens verbouwing en dan mag je het station afschaffen?quote:Op woensdag 12 januari 2011 00:55 schreef James1988 het volgende:
Voor de HRN-concessie van 2015 zou men kunnen eisen dat er rechtstreekse intercities moeten rijden tussen de 40 grootste intercitystations, waarbij de grootte wordt bepaald door reizigerstellingen
Via Den Haag juist om publiek te bedienen dat nu wordt overgeslagen..quote:Op woensdag 12 januari 2011 00:57 schreef Socios het volgende:
[..]
Louter voor binnenlandse verbindingen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |