quote:Op zondag 4 juli 2010 08:21 schreef Hilzillah het volgende:
[..]
Het is stom om jezelf te quoten, maar ik doe het toch maar
Ik heb eigenlijk nog steeds hetzelfde probleem... Die adobe update krijg ik niet werkend.
Zojuist een prog. gevonden op internet 'Ivan Image Converter v.2.6' en deze beloofde braaf om van mijn .ARW bestanden .RAW bestanden te maken zodat Lightroom en Elements de boel zou herkennen.
Ik de trial gedownload en getest, was al bijna aan het vreugde dansen geslagen tot ik de zogenaamde .RAW file opende... En wat krijg ik te zien...
[ afbeelding ]
Nu kreeg ik nog wel dit schermpje,
[ afbeelding ]
Had ik hier iets moeten veranderen? Of doet dit programma niet wat hij beloofd te doen?
quote:Op zondag 4 juli 2010 13:18 schreef Omniej het volgende:
[..]
Ik denk eerlijk gezegd dat je een beetje in de verkeerde richting zit te denken...
Een RAW-bestand hoeft niet daadwerkelijk de extensie .raw te hebben. Uit mijn Canon-camera komen bijvoorbeeld .CR2 bestanden, wat ook RAWs zijn. Als ik die CR2's met Lightroom importeer, dan laat ik die met Lightroom omzetten naar .DNG bestanden, wat óók RAWs zijn.
Elk merk camera heeft zijn eigen soort RAW-bestand, in Canons geval dus .CR2, bij Nikon heb je weer .NEF en bij Sony is het .ARW. De .DNG bestanden waar ik het net over had is een standaard van Adobe. (je kunt CR2, NEF, ARW, etc. omzetten naar DNG, wat waarschijnlijk een wat meer toekomstbestendig formaat is)
Hoe dan ook, wat ik dus probeer te zeggen: je hoeft je bestanden echt niet eerst om te zetten naar iets als .RAW voordat je ze in kunt lezen. Adobe Camera Raw moet met alle verschillende RAW-formaten van alle fabrikanten overweg kunnen, plus natuurlijk hun eigen DNG formaat.
Ik weet niet wat voor camera je gebruikt, maar op mijn Canon kan ik verschillende picture styles instellen waarmee ik o.a. het contrast op kan schroeven.quote:
zoom is bijna zo goed als hetzelfde, alsook de diafragma. echter krijg je wat je ervoor betaald. De 90-300mm is gewoon minder qua image quality. Een korte search leert mij dat de scherpheid boven de 200mm flink tegenvalt. De vraag is aan jou hoeveel jij voor superscherpe fotos overhebt.quote:Op zondag 18 juli 2010 22:54 schreef xjoyce het volgende:
@ Hierboven, sorry geen idee kan je er niet bij helpen.
Wow ik heb vandaag samen met een anders meisje dat ook fotografeert foto's gemaakt ze had deze lens:
Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM
Ik heb even rondgekeken en deze kost 500 euro wat ik toch wel erg duur vind.
Ik zag ook deze lens:
Canon EF 90-300mm f/4.5-5.6 USM
Deze is ongeveer 200 dus dat scheelt wel wat, maar ik vroeg me af wat precies het verschil is tussen deze 2 lenzen? Kan je minder inzoomen met de 2e? De lens die ze had was wel echt superfijn ik wouw dat ik hem nooit had kunnen testen haha nu weet ik wat ik mis helaas;p
Groen-filter in photoshop (wel toevoegen als aanpassingslaag) en dan bij de laagopties instellen op soft light (zacht licht) of overlay (bedekken).. Dan kom je een heel eind in de buurt. Spelen met de levels of curves kan ook helpen. Door groen iets te versterken, of juist de rood en blauw iets te verzwakken.quote:Op zondag 18 juli 2010 18:43 schreef Davidboaz het volgende:
Ik ben benieuwd hoe deze foto gemaakt en bewerkt zou kunnen zijn.
[ afbeelding ]
En als ik de glow links van de auto zo zie, is de achtergrond ook kunstmatig geblurredquote:Op maandag 19 juli 2010 00:11 schreef Jekoos het volgende:
[..]
Groen-filter in photoshop (wel toevoegen als aanpassingslaag) en dan bij de laagopties instellen op soft light (zacht licht) of overlay (bedekken).. Dan kom je een heel eind in de buurt. Spelen met de levels of curves kan ook helpen. Door groen iets te versterken, of juist de rood en blauw iets te verzwakken.
aan de andere kant, lenzen zijn zeer waardevast. Ik had destijds 400 euro voor de 70-300 betaald, nu is deze zelfs duurder gewordenquote:Op maandag 19 juli 2010 11:06 schreef xjoyce het volgende:
Bedankt, Ik begrijp nu wel wat de verschillen zijn. Ik heb er best 500 euro voor over maar heb pas ook al een flitset aangeschaft dus het moet niet te gek worden. Ik ga gewoon sparen met het geld dat ik verdien met foto's maken.
hier een reviewtje van de lens op een Pentax. Prijs/kwaliteit is goed te noemen, maar verwacht er niet teveel van.quote:Op maandag 19 juli 2010 11:52 schreef xjoyce het volgende:
Ik zie nu ook de 70 -300 in het merk van Tamron daar is hij 117 dus dat scheelt nogal wat zeg. Ik weetniet of hij heel veel slechter is dan..
bron: http://www.photozone.de/p(...)iew--lab-test-reportquote:Regarding its extremely low price tag you can't really expect a stellar performance from the Tamron AF 70-300mm f/4-5.6 LD Di macro but from a value perspective it is fairly amazing what it can give you. The resolution is very good till 200mm. At 300mm there's a drop in quality especially at f/5.6. Typical for such lenses the contrast suffers at wide-open aperture so stopping down is advisable from about 200mm onwards. Distortions and vignetting are not field relevant whereas lateral CAs (color shadows at the image borders) can be fairly obvious at longer focal lengths. Apart from the rotating front element the build quality of the lens is actually pretty fine for a lens in this class (better than e.g. the Canon EF 90-300mm f/4.5-5.6 or Nikkor AF 70-300mm f/4-5.6D ED).
Helemaal mee eens.quote:Op maandag 19 juli 2010 13:38 schreef xjoyce het volgende:
Hmm oke,
Nja ik doe nu alles met mijn 50mm 1.8 lensje daar kan je niet eens mee zoomen en was nog geen 100 euro vind het een erg fijn lensje en kan er goed mee overweg ik denk ook niet dat ik de beste kwaliteit van het beste nodig heb maar best overweg kan met bijvoorbeeld te Tamron! Ik ga er nog even goed over nadenken!
Edit: Oke ik pas mijn bericht even aan ik ga toch sparen voor de canon lens mijn ouders zeggen ook ga nou gewoon voor het beste want dan heb je er ook veel langer iets aan.
Ja, dat snap ik dan weer niet he.quote:Op dinsdag 20 juli 2010 10:52 schreef Evil_Boterbloem het volgende:
[..]
Helemaal mee eens.
Mooie aanvulling zou zijn een standaard kitlensje alleen voor de groothoek, en een 24-105 F4 L. Kost je wel een (of meerdere) rib(ben) uit je lijf, maar dan heb je ook wat. En de afschrijving is nihil. Die lenzen kosten tweede hands bijna zoveel als een nieuwe.
Nu op marktplaats, bieden vanaf 700 euro. Echt een koopje. Nieuw 829 euro bij KE. Ik zou voor nieuw gaan, maar doe je dat niet steek je toch weer 129 euro in je zak. Bij wijze van spreke dan he. En qua garantie, try before you buy. ALTIJD proberen voordat je een tweedehands lens koopt!quote:Op dinsdag 20 juli 2010 11:08 schreef Cryothic het volgende:
[..]
Ja, dat snap ik dan weer niet he.
Als ze tweedehands bijna net zoveel kosten als nieuw, waarom zou je dan tweedehands gaan kijken?
Bij nieuw heb je er iig nog wat garantie op.
Maar goed, als niemand tweedehands kocht, zakte de prijzen wel weer
Ik heb ooit een Sigma 17-50 2.8 geleend. Probleem met die lens was dat soms het diafragma bleef hangen. Je maakte dan een foto op f8, en daarna ging ie niet meer lager dan f8. De camera zei van wel, maar het diafragma vergrootte niet.quote:Op dinsdag 20 juli 2010 18:48 schreef Tinos85 het volgende:
Ik zoek voor mijn EOS een vervanger voor de kitlens 18-55.
Nu heb ik drie mogelijke vervangers op het oog:
Canon 17-85
Tamron 17-50 F2.8
Sigma 17-50 F2.8
Zijn er hier misschien mensen die ervaring hebben met deze lenzen en kunnen zeggen wat de beste keuze zou zijn.
Voor een 'noob' maak je wel mooie foto'squote:Op woensdag 21 juli 2010 17:03 schreef xjoyce het volgende:
Ja ik wel wel een zoomlens want met de 1.8 kan ik niet zoomen en ik merk dat dat toch wel fijn is soms. Over de 70-300 was ik zeer tevreden vond de DOF bij die lens bij portretten ook erg mooi! Maar Wat is dan het verschil met een 70-200 kan je daar minder mee zoomen? Sorry voel me echt een noob maar ik vind al die getallen bij die lenzen zo lastig!
Ben nu even het filmpje aan het bekijken, bedankt voor jullie hulp haha ;d
Voor de duidelijkheid is het niet alleen die F.quote:Op donderdag 22 juli 2010 11:23 schreef xjoyce het volgende:
[...]
En fijn om te weten als er F achter staat dat het diafragma dan gelijk blijft ook al zoom je in
[...]
hoeft niet. als je er een kaartje inzet waar al foto's op hebben gestaan en de laatste was IMG_2573 dan zal de camera vanaf daar verder nummeren, ongeacht of er foto's mee zijn gemaakt of niet.quote:Op dinsdag 27 juli 2010 06:41 schreef Cee het volgende:
Hoi.Ik heb een vraag (logisch, in dit topic). Ik heb afgelopen zondag een Canon 450D gekocht, prima hulp gehad bij de winkel, een dag daarvoor was ik er al binnen geweest om informatie te vragen. Ze lieten me daarbij de 450D zien die ik uiteindelijk heb gekocht. Die stond in de etalage in de winkel, met de kitlens erop. Ik heb alleen de body gekocht, met een betere lens. De body die ik kocht was de body van de 450D uit de etalage. Bij het kopen vroeg ik of ik nu een showroom model kreeg maar ze zeiden dat deze net uit de doos kwam, er maar een week of zo had gestaan. Hij zou wel een aantal clicks hebben maar niet veel, omdat hij dus maar even in de etalage heeft gestaan. Dat vond ik prima. Hij werkt ook prima, gisteren ben ik er echt mee op pad geweest, met een nieuw SD kaartje, en bij het overzetten van de foto's zag ik dat de eerste foto de naam IMG_2574 heeft.
Betekent dit echt dat mijn camera toch al minstens 2574 heeft geclickt?
Toen ik hem in de etalage zag zat er nog geen geheugenkaartje in en de accu was nog helemaal vol.
Ik heb trouwens op het hele zooitje dat ik heb gekocht daar een korting gekregen (gratis extra geheugenkaartje), er is ook nog wat van de pakketprijs van de body + lens gedaan.
Het was een nieuw kaartje (uit de verpakking).quote:Op dinsdag 27 juli 2010 07:17 schreef ebeaydojraes het volgende:
[..]
hoeft niet. als je er een kaartje inzet waar al foto's op hebben gestaan en de laatste was IMG_2573 dan zal de camera vanaf daar verder nummeren, ongeacht of er foto's mee zijn gemaakt of niet.
Geniaal.quote:Op dinsdag 27 juli 2010 08:47 schreef Cryothic het volgende:
Ik zou ff dit tooltje installeren
http://astrojargon.net/EOSInfo.aspx?AspxAutoDetectCookieSupport=1
Kan je mee zien hoeveel clicks de sluiter heeft gemaakt, ongeacht of er een kaartje in zat of niet.
Nope.quote:
Dankje!quote:Op woensdag 28 juli 2010 05:26 schreef ebeaydojraes het volgende:
omdat je kleurruimte nu op Adobe RGB staat ipv sRGB
Dat kan, met een groothoekobjectief, en da;s echt iets anders dan een fish-eye...10 mm groothoek of 10 mm fish-eye is een wezenlijk verschil tussen hoe het beeld op je sensor of filmvlak geprojecteerd word.quote:Op donderdag 29 juli 2010 15:53 schreef Xlarge het volgende:
Ik zit een beetje rond te kijken naar een groothoek , het grootste wat ik nu heb is 17mm (op een cropcamera).
Maar tijdens mijn zoektocht begrijp ik iets niet.
Hoe komt het dat ik bij sommige lenzen, in dit geval de de Tokina 10-17, een fisheye effect zie bij 10mm , en op andere foto's het fish-eye bij 10mm verdwenen is.
Zou dit sofwarematig zijn bijgesteld oid ?
En meteen mijn tweede vraag, wat is nu eigenlijk het nut van een fish eye, ik vind het maar een hoop geld om een foto er erg vreemd uit te laten zien, volgens mij ben je dat na 3 foto's wel zat, kan dat grote bereik nu niet in een normaal beeld weergegeven worden ?
Zie hier voorbeelden van de foto's waar ik het over heb.
http://www.pixel-peeper.c(...)p_max=none&res=3&p=1
De link die je gaf doet het niet bij mij, dus ik kan niet helemaal zien wat je bedoelt, maar als ze met het zelfde objectief zijn gemaakt en de ene heeft duidelijk een fisheye-effect en de andere is meer lineair, dan betekent dat domweg dat één van de twee achteraf recht- of kromgetrokken is.quote:Op donderdag 29 juli 2010 20:41 schreef Xlarge het volgende:
thanks Ultra-nivo en Limpix
maar Limpix, de foto's zijn met hetzelfde objectief gemaakt.
Ja.quote:Op maandag 2 augustus 2010 21:56 schreef Hef_Bundy het volgende:
Ik probeer objecten scherp te fotograferen en de achtergrond blurry. Dat is weinig scherptediepte, toch?
Met een langer brandpunt zal de scherptediepte ook kleiner worden dan met een kort brandpunt. Dus om je achtergrond zoveel mogelijk blurry te krijgen, is het 't beste om iets verder van je onderwerp af te staan en naar 55 mm te zoomen, waarbij je natuurlijk ook een zo groot mogelijk diafragma aanhoudt. Maar daarbij moet je er natuurlijk ook rekening mee houden dat een grotere afstand van je onderwerp, de scherptediepte juist weer vergroot. Sta je dichter op je onderwerp, dan verklein je daarmee de scherptediepte weer.quote:Ik heb door hoe ik dit kan beinvloeden met diafragma, maar wat is de relatie tussen scherptediepte en brandpuntafstand? Omdat mijn kitlens kan zoomen, kan ik de brandpuntafstand aanpassen. Als ik zoveel mogelijk achtergrond blurry wil hebben, kan ik dan het best zoomen naar 55 en veraf gaan staan, of naar 18 en dichtbij?
Dat klopt ja.quote:En als laatste: 55mm zou bij voor mij een 'lange brandpuntafstand' zijn en 18 een korte?
Dit is wel een belangrijk stukje.quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 07:00 schreef Omniej het volgende:
[..]
is het 't beste om iets verder van je onderwerp af te staan en naar 55 mm te zoomen, waarbij je natuurlijk ook een zo groot mogelijk diafragma aanhoudt.
[..]
Ondanks dat je je eigen opmerking later weer ontkracht (quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 09:09 schreef Cryothic het volgende:
Dit is wel een belangrijk stukje.
Ik weet niet hoe het met een Nikon kitlens zit, maar bij Canon is de kitlens 3.5-4.6 ofzo als diafragma? (kan zijn dat ik er iets naast zit).
Het gevolg is dus, dat als je inzoomt, je maximale diafragma kleiner wordt. Wat weer gevolgen heeft voor je scherpte-diepte.
Geen idee, maar misschien kun je ze even bellen?quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 13:46 schreef staticdata het volgende:
Weet iemand of de Foka aan setprijzen doet als je daar een meerdere spullen tegelijk koopt?
Bellen uiteraard (of even langsgaan). :-)quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 13:56 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Geen idee, maar misschien kun je ze even bellen?
Gewoon zeggen dat je van plan bent diverse producten (een set dus) te kopen en wat ze dan aan het bedrag kunnen doen.
Dit zijn dus 13 elementen in 9 groepen (als ik het goed zegquote:Op vrijdag 6 augustus 2010 20:09 schreef Intrepidity het volgende:
Dat er 15 schijfjes glas in de lens zitten, waarvan er een aantal direct achter elkaar zitten, dus 10 groepen lenzen.
Ter illustratie:
[ afbeelding ]
Dat er 15 stukken glas in het objectief zitten, die zijn onderverdeeld in 10 ehh... groepen.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 20:06 schreef Ssytse het volgende:
wat houdt 15 lenselementen in 10 groepen in?
Vaak wordt wel gezegd dat meer glas ook een beter objectief betekent, maar da's ook weer niet altijd het geval natuurlijk en zeker niet per definitie.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 20:14 schreef Ssytse het volgende:
thanks!
en heeft het aantal elementen / groepen ook een connectie met de kwaliteit van de lens? Dus bijvoorbeeld 15 / 10 is beter dan 8 / 6?
Dat kun je niet zomaar zeggen. Meer elementen kan er op duiden dat de lens beter is gecorrigeerd, maar hoe meer elementen, hoe meer kans ook dat het de kwaliteit nadelig beinvloedt.. en als je die elementen van slecht plastic maakt, onregelmatig slijpt of losjes ophangt...quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 20:14 schreef Ssytse het volgende:
thanks!
en heeft het aantal elementen / groepen ook een connectie met de kwaliteit van de lens? Dus bijvoorbeeld 15 / 10 is beter dan 8 / 6?
Keurig geleend van deze site:quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 20:27 schreef Ssytse het volgende:
helemaal duidelijksuper!
dan had ik nog een, waarschijnlijk, n00bvraag:
Wat betekent een X-stops beeldstabilisatie? Mijn Canon 70 - 300 heeft een 3-stops, maar wat zegt dit?
Vandaar dat ik lichtsterke & gestabiliseerde lenzen prefereer. Mijn portemonnee weer wat minder, want die zijn duur, duurder, duurst.quote:Beeldstabilisatie
Het komt vaak voor dat (zoom)objectieven worden gekozen vanwege de beeldstabilisatie. Testen wijzen uit dat deze systemen veel stabiliteit geven, sommigen tot wel 4 (licht)stops. Dit betekent dat er scherpe opnamen gemaakt kunnen worden bij extreem lange sluitertijden. Met beeldstabilisatie kan ik, bijvoorbeeld met 200mm, een scherpe opname maken met 1/15e seconde in plaats van 1/250e seconde (4 lichtstops). Dit is ideaal bij lange brandpuntsafstanden omdat trillingen en kleine bewegingen van de fotograaf gecompenseerd worden. Een bewegend onderwerp zal echter niet scherp vastgelegd worden want de beeldstabilisatie kan deze beweging niet compenseren.
Een voorbeeld. Bij ISO1600 en diafragma f/4 levert een situatie een belichtingstijd van 1/15e seconde. Beeldstabilisatie maakt het mogelijk om een scherpe opname te maken. Als ik dezelfde situatie kan fotograferen met diafragma f/1,4 levert dat een sluitertijd van 1/125e seconde op. Een bewegend onderwerp zal in dat laatste geval wèl scherp op de foto staan, terwijl in het eerste geval de beweging niet bevroren zal worden.
In theorie wel ja. Zonder stabilisatie schiet ik op een goede dag tot 1/10 bruikbare plaatjes in groothoek. Hoe verder je bent ingezoomd, hoe meer effect het heeft op de scherpte van je foto. Vandaar dat er ook nog een verhouding is tussen aantal 'ingezoomde mm's' en de minimale sluitertijd.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 20:36 schreef Ssytse het volgende:
dus die stabilisatie is relatief? Als ik zelf een foto scherp kan krijgen met 1/60 zonder stabilisatie kan ik met stabilisatie op 1/15 scherp. En als ik zonder stabilisatie op 1/15 scherp kan krijgen, kan ik met stabilisatie op 1/4 scherp?
Helemaal een mythe is het niet. Hoe groter de lensopening (dus niet de lens zelf) hoe lastiger een objectief te maken is. De goedkope massaproductie lenzen van lage kwaliteit zullen dus nooit een grote lensopening hebben. Alleen de dure lenzen, gemaakt voor een publiek dat wil betalen voor kwaliteit, hebben dus een grote opening. De grote lensopening zorgt dus niet uit zichzelf voor de betere kwaliteit, maar is wel een indictatie voor de bouwkwaliteit van een lens.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 20:28 schreef NiGeLaToR het volgende:
Een andere mythe die bij mij heerste vroeger was dat hoe groter de opening, hoe beter. Inmiddels weet ik dat er een relatie kan zijn tussen grote lensopening en grote lichtopbrengst, maar dat dit sterk afhankelijk is van het type lens. Zo zijn primes altijd een stuk kleiner met smallere opening, dan tele-objectieven.
Biij compact camera's let ik er in ieder geval wel op, een 12mp camera met een frontelement ter grote van 1 eurocent gaat 'm niet worden. Maargoed, ben het met je eens, kern van waarheid is er in ieder geval.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 21:29 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Helemaal een mythe is het niet. Hoe groter de lensopening (dus niet de lens zelf) hoe lastiger een objectief te maken is. De goedkope massaproductie lenzen van lage kwaliteit zullen dus nooit een grote lensopening hebben. Alleen de dure lenzen, gemaakt voor een publiek dat wil betalen voor kwaliteit, hebben dus een grote opening. De grote lensopening zorgt dus niet uit zichzelf voor de betere kwaliteit, maar is wel een indictatie voor de bouwkwaliteit van een lens.
Het zou erg helpen als je erbij zegt welke camera en lens je nu hebt (merk/model) en wat je wilt fotograferenquote:Op vrijdag 6 augustus 2010 22:00 schreef Dulk het volgende:
ik een 24-85mm objectief op mijn camera, maar ik wil soms meer op de foto kunnen zetten, volledig uitgezoomd geeft dus nog te weinig overzicht.
wat voor objectief kan ik dan het beste kopen?
o, ik heb dat ding nog maar een korte tijd en met alle opties aan het stuntelen, maar het stoort me dat ik niet alles erop krijg.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 22:02 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Het zou erg helpen als je erbij zegt welke camera en lens je nu hebt (merk/model) en wat je wilt fotograferen![]()
Is het een fullframe body of een cropfactor?
Nee.quote:
18-55 is een standaardzoom met wat groothoek. Dat zou nipt aan voldoende voor je kunnen zijn. Beter is iets in de lijn van 10-24mm. Reken dan wel op flink wat vertekening aan de randen.quote:
ik zie in V&A een 18-55 te koop staan, ik zal eens bieden.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 22:22 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
18-55 is een standaardzoom met wat groothoek. Dat zou nipt aan voldoende voor je kunnen zijn. Beter is iets in de lijn van 10-24mm. Reken dan wel op flink wat vertekening aan de randen.
thx, ik ga zoekenquote:Op vrijdag 6 augustus 2010 22:22 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Nee.
Dat is een standaard zoomlens.
Je zou dan meer aan deze moeten denken:
EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM of de Sigma/Tokina/... tegenhanger.
dat is voorlopig nog niets voor mij, dit is mijn eerste spiegreflex camera en ik ga nu eerst eens uitzoeken of ik nog meer wilquote:Op vrijdag 6 augustus 2010 22:42 schreef NiGeLaToR het volgende:
In mijn sig staat een topic waarin ik mijn 50d en een 16-50 f/2.8 verkooplekker wijd, scherp en lichtsterk. Dus, kijk daar ook even
had net bedacht hem los ook te verkopen.
Wat bedoel je met 'makelaar effect'?quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 22:31 schreef Dulk het volgende:
[..]
ik zie in V&A een 18-55 te koop staan, ik zal eens bieden.
over het dik gedrukte; krijg je dan dat "makelaar effect"?
alle foto's van makelaars zijn met zo'n uber groothoeklens gemaakt een vierkant zwembad lijkt dan olympisch wedstrijdbad, alles vertekendquote:Op vrijdag 6 augustus 2010 23:09 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Wat bedoel je met 'makelaar effect'?
Hier zie je een voorbeeld van de vertekening die ik bedoelde, lijnen die recht moesten zijn zijn nu krom.
[ afbeelding ]
het gaat nog niet eens zozeer om het geld, maar ik heb nu dus in een opwelling die 300d gekocht (met een kapotte ontspanknop, maar met een beetje solderen zat er zo een nieuwe in) en ik weet hier nog geen 10% van. ik ga nu steeds meer de handmatige instellingen begrijpen.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 00:15 schreef NiGeLaToR het volgende:
Met een Canon 10-22 hebben ze dat netjes tot een minimum beperkt. Alleen in de hoeken van dichtbij wordt het vreemd en de rest corrigeer je in fotoshop. Hoe kleiner bereik, hoe minder risico op vertekening. En dan is er nog verschil tussen een fish-eye en groothoek, fisheye hoort te vertekenen
@Dulk: lens valt erg mee toch? Of wil je gewoon eerst een kitlensje op de kop tikken om de dingen wat dichterbij te halen? Op zich als je toch wat gaat aanschaffen.. maarja, ik ben verwend en kan niet in je portemonnee kijken
[ afbeelding ]
Dit is genomen met mijn 7D op 10mm met de 10-22 van Canon. Doordat ik omhoog kijk is er wat vertekening, maar niet eens zo erg als die foto die hierboven staat gelukkig
(niet gecorrigeerd in photoshop ofzo, vandaar de kromme lantaarnpaal links, aan de buitenkant zie je het normaal het ergste)
remote?quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 00:51 schreef NiGeLaToR het volgende:
Ooooh juistem, dan ist nog even zoeken naar wat je wilt uiteindelijk. Hoe maak je nu foto's zonder werkende ontspanknop?
ik heb er een nieuwe in gesoldeerdquote:Op zaterdag 7 augustus 2010 00:51 schreef NiGeLaToR het volgende:
Ooooh juistem, dan ist nog even zoeken naar wat je wilt uiteindelijk. Hoe maak je nu foto's zonder werkende ontspanknop?
Ah nice, dat heb je al gedaanquote:
Das inderdaad vreemd. Ik neem even aan dat je dit niet in elke foto hebt. Het ziet er dan ook uit als jpg-lelijkheid. Schiet je direct in jpg's of schiet je RAW? Mocht je nog geen RAW schieten is dat het proberen waard, je hebt zoveel meer mogelijkheden om zelf wat moois te produceren ipv te hopen dat de convertor in je camera dit met succes doet. Mogelijk zit het daar in.quote:
Gebruik je misschien een andere stand dan voorheen? Ruis wordt vooral veroorzaakt door een hogere ISO. Als je hem in de sportstand of nachtstand hebt gezet gebruikt de camera wellicht een hoge ISO waarde terwijl dit niet per se nodig is, gezien de hoeveelheid licht.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 20:42 schreef AlmightyArjen het volgende:
Vraagje aan de expert. Ik heb het idee dat mijn Sony W270 meer ruis geeft dan voorheen. Uiteraard mag je niet te veel verwachten van een compact camera, maar toch. Zie onderstaande foto. Vooral in de linker bovenhoek zie je enorm veel ruis ondanks dat er genoeg licht is. Is dit normaal? Kan ik dit verhelpen??
[ afbeelding ]
Foto is klikbaar en voor een deel uitgeknipt, de rechter onderhoek van de foto mist ivm maximale bestandsgrootte van photobucket.
1) Batterij levensduur is afhankelijk van wat je er mee doet. Niet zo veel filmen en niet zoveel liveview/schermpje turen zou je batterij 400-500 foto's mee moeten doen laten gaan. Heb je op DPreview gekeken, daar is vast een review van deze cam incl metingen over batterij levensduur.quote:Op zondag 8 augustus 2010 16:31 schreef TheHappyPrince het volgende:
Ik heb twee vraagjes voor de expert
Ik ga binnenkort eindelijk een spiegelreflex kopen: een CANON EOS 500D. Ik wil graag weten hoe lang de accu meegaat. Ik lees overal dat de camera een lange accuduur heeft, maar kan nergens vinden HOE lang. Tevens zou ik ook willen weten hoe lang opladen duurt. Dit omdat ik me afvraag of ik niet een extra accu erbij moet kopen.
Andere vraag: ik ga in RAW schieten met de Canon, hoeveel opslag heb ik nodig? Ik ga namelijk op vakantie en maak meestal rond de 500 foto's. Ik heb nu een SD card van 2GB, volgens mij komen daar niet eens 10 foto's op
Alvast bedankt!
Ah heel erg bedankt voor je snelle antwoordquote:Op zondag 8 augustus 2010 16:45 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
1) Batterij levensduur is afhankelijk van wat je er mee doet. Niet zo veel filmen en niet zoveel liveview/schermpje turen zou je batterij 400-500 foto's mee moeten doen laten gaan. Heb je op DPreview gekeken, daar is vast een review van deze cam incl metingen over batterij levensduur.
2) Opladen van zowel mijn Canon 50D als 7D accu duurt rond de 30 minuten (half vol) tot 1,5 uur (helemaal leeg). Ik laad bijna nooit een lege batterij op - dan was ik blijkbaar te laat met opladen.
3) RAW zullen je foto's 18-20Mb groot worden per stuk, dus 500 x 20mb = 10.000mb. Koop bijvoorbeeld 2 x 8Gb kaartjes of meteen 2 x 16Gb.
Succes en veel plezier
Maar dat is afhankelijk van veel factoren, als je geen flitser gebruikt, niet in live view ed schiet kan je er met geluk 2500-3000 uit persen (moet je wel kort achter elkaar schieten)quote:Op zondag 8 augustus 2010 16:45 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
1) Batterij levensduur is afhankelijk van wat je er mee doet. Niet zo veel filmen en niet zoveel liveview/schermpje turen zou je batterij 400-500 foto's mee moeten doen laten gaan. Heb je op DPreview gekeken, daar is vast een review van deze cam incl metingen over batterij levensduur.
De m4/3-bodies hebben een kortere oplegmaat als de 4/3. Je bent dus een langer adapter nodig om het verschil tussen m4/3 en pdraad te overbruggen.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 22:44 schreef kvdv het volgende:
Ik heb een M42 naar 4/3 adapter liggen. Gebruikte deze op mijn voormalige Oly E-420.
Vraag: Kan hij ook gebruikt worden op Micro 4/3 body's? Of krijg ik dan problemen?
Maar hetzelfde werkt omgekeerd.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 16:00 schreef whaley het volgende:
[..]Je kunt een 5 megapixel foto op dezelfde grootte afdrukken als een 10 megapixel foto, alleen zal deze dan iets minder scherp ogen [..]
Shadows / Highlights / Midtonesquote:Op maandag 19 juli 2010 00:11 schreef Jekoos het volgende:
[..]
Groen-filter in photoshop (wel toevoegen als aanpassingslaag) en dan bij de laagopties instellen op soft light (zacht licht) of overlay (bedekken).. Dan kom je een heel eind in de buurt. Spelen met de levels of curves kan ook helpen. Door groen iets te versterken, of juist de rood en blauw iets te verzwakken.
http://www.fredmiranda.co(...)sort=7&cat=27&page=1quote:Op maandag 16 augustus 2010 18:26 schreef Vinz0r het volgende:
Canon EF 24-85mm f/3.5-4.5 USM
Wat kan je allemaal met zo een lens?![]()
Zit je dan een beetje op t zelfde gebied als een 24-70?
Gaarne resizen, max is 1024pixels hier.quote:Op donderdag 19 augustus 2010 10:10 schreef KneiterS het volgende:
Mogen hier ook basic (waarschijnlijk domme) beginnersvragen gesteld worden?
De volgende foto:
[ afbeelding ]
Door de zonneschijn zijn er van die felle plekken ontstaan. Kan ik daar in de nabewerking nog wat aan veranderen? En als ik de volgende keer zo'n foto maak, waar moet ik dan op letten?
(ik ga nog een cursus volgen, maar tot die tijd)
Excuus, heb het aangepast.quote:Op donderdag 19 augustus 2010 10:12 schreef Netsplitter het volgende:
[..]Gaarne resizen, max is 1024pixels hier.
Bedankt, ga meteen verder met oefenenquote:Op donderdag 19 augustus 2010 10:14 schreef Omniej het volgende:
Aan een beetje over- of onderbelichting valt in de nabewerking meestal nog wel wat te doen, maar die twee plekken op de rug van de beer en die plek bij z'n kont zijn echt helemaal wit uitgebeten, dus daar is geen informatie meer terug te halen. Hooguit de lichte plek op z'n rechter voorpoot is nog een beetje terug te halen.
In een situatie als dit is het waarschijnlijk beter om de foto ietsje onder te belichten, zodat het in elk geval niet uitgebeten raakt. Dan wordt de rest misschien wel wat te donker, maar da's achteraf makkelijker terug te halen in de nabewerking.
Je autofocus uitzetten.quote:Op zaterdag 21 augustus 2010 00:57 schreef Little_Acorn het volgende:
Ik wilde net een foto maken van de maan achter de sluierbewolking, ziet er echt mooi uit. Dus ik stel mijn Canon 400D in, het grootse diafragma, met een 17-85 is dat 4.0. Dus dan zou je verwachten dat 'ie met een lange sluitertijd wel een foto zou maken... Niet dus, de camera weigert gewoon een foto te maken![]()
Vervolgens in het manual menu een sluitertijd ingesteld van 10 seconden en wederom het grootse diafragma gekozen. Wéér doet 'ie niet wat ik wil, er wordt gewoon geen foto gemaakt.
Hoe kan ik de 'eigen wil' van de camera omzeilen zodat ik wel een foto kan maken met de instellingen die ik heb ingesteld? Het kan zijn dat de omstrandigheden niet goed genoeg zijn om een foto te maken maar dan wil ik wel gewoon een foto kunnen maken!
Je kan ook de focus scheiden van de belichting als je cam een apart knopje voor AF heeft (bij 50d wel iig). Dan heb je dit geneuzel in ieder geval nietquote:Op zaterdag 21 augustus 2010 01:02 schreef Crutch het volgende:
[..]
Je autofocus uitzetten.
Kan op de lens meestal. AF->MF
Dat betekent wel dat je zelf moet scherpstellen.
Ja natuurlijk! Stom dat ik daar zelf niet aan gedacht heb, bedankt!quote:Op zaterdag 21 augustus 2010 01:02 schreef Crutch het volgende:
[..]
Je autofocus uitzetten.
Kan op de lens meestal. AF->MF
Dat betekent wel dat je zelf moet scherpstellen.
Piept je camera dan wanneer hij een juiste belichting heeft? Want dan zou je in de war kunnen raken en alsnog onscherpe foto's maken.quote:Op zaterdag 21 augustus 2010 01:09 schreef Thomass het volgende:
[..]
Je kan ook de focus scheiden van de belichting als je cam een apart knopje voor AF heeft (bij 50d wel iig). Dan heb je dit geneuzel in ieder geval niet
omdat die gerepareerd word en ik nu toch geen geld voor een nieuwe hebquote:Op zondag 22 augustus 2010 21:26 schreef Andyy het volgende:
Hij was kapot zei je, hoezo zou je moeite doen dan?
Besef je wel dat 50mm op een 550d eigenlijk 80mm is op een 'ouderwetse' 35mm film camera.quote:Op maandag 23 augustus 2010 05:08 schreef Ringo het volgende:
Onderstaand topic heb ik zelf geopend, maar voor de handigheid post ik hier.
Geavanceerde compactcamera of toch spiegelreflex?
Volgens mij ben ik eruit. Ik ga voor een Canon EOS 550d body.
Als eerste lens wil ik de prime 50mm f/1.8 II, die ondanks de lage prijs (100¤) en goedkope plastic behuizing mooie beelden maakt, zeggen de reviews.
Zou die ene lens in eerste instantie voldoende zijn? Ik overweeg ook een tweede, wide-angle prime, voor architectuur en landschap. Maar dan wil ik ook een goede, die vast prijzig is dus dat wordt wellicht later.
En zal ik een zoomlens gaan missen, als ik er bewust niet voor kies? Is met een prime (niet kunnen zoomen) die videofunctie van de 550d nog wel zo waardevol?
Post van Saviour legt het goed uit, mocht je meer willen weten dan is dit een aanrader: http://www.cambridgeincol(...)mera-sensor-size.htmquote:Op maandag 23 augustus 2010 12:17 schreef Ringo het volgende:
@ Thomass: Die 80mm film op een oldskool 35mm camera, wat 50mm op een cropcamera eigenlijk is, wat wil dat precies zeggen? Wat bedoel je met "te lang voor normaal gebruik"?
Ik heb zelf 28mm (dus 44.8mm equivalent), het bevalt me primaquote:Op maandag 23 augustus 2010 12:34 schreef Ringo het volgende:
Dus dan zou ik eigenlijk een... 35mm? 24mm? objectief moeten aanschaffen om die menselijke kijkhoek op mijn 550D te krijgen?
Een M42 adapter voor een Canon is makkelijk genoeg te vinden, dus de Praktica lens kun je sowieso wel erop zetten. Ik weet alleen niet of je dan nog fatsoenlijk kunt focussen en als je het diafragma niet handmatig op de lens kunt vastzetten, maar dit alleen werkt door het palletje er achterop in te drukken werkt, kun je 'm dacht ik ook alleen bij f2.8 gebruiken. Daar heeft een vriend van me ook last van.quote:Op maandag 23 augustus 2010 20:28 schreef dscx het volgende:
Mocht ik uberhaupt willen adapteren, dan is het natuurlijk nog maar de vraag of er adapters te vinden zijn naar m'n Canon 450d...
Adapter besteld! voor die 17,50 wil ik best een gokje wagen.. De sentimentele waarde van 't ding (oude lens van m'n vader, m'n eerste SLR) speelt ook mee. Lijkt me geinig om foto's te maken met spul van 'vroegah' ongemakken neem ik dan wel voor lief...quote:Op maandag 23 augustus 2010 21:03 schreef Azreal het volgende:
[..]
Een M42 adapter voor een Canon is makkelijk genoeg te vinden, dus de Praktica lens kun je sowieso wel erop zetten. Ik weet alleen niet of je dan nog fatsoenlijk kunt focussen en als je het diafragma niet handmatig op de lens kunt vastzetten, maar dit alleen werkt door het palletje er achterop in te drukken werkt, kun je 'm dacht ik ook alleen bij f2.8 gebruiken. Daar heeft een vriend van me ook last van.
Geen flauw idee of er voor Ricoh lenzen adapters te krijgen zijn...
Voor 20 euro heb je al een ND grad filtertje (cokin, zonder houder) dus dat is het geld ook niet. Die houders zijn bij normale sluitertijden ook niet echt nodig en soms zelf behoorlijk onhandig omdat je lensdop er niet op kan (dus dan blijf je op en afschroeven). Daar had ik op vakantie veel last van in de bergen (dan heb ik toch liever de dop erop) dus uiteindelijk vooral geschoten zonder houder en dat ging eigelijk een stuk handiger...quote:Op maandag 23 augustus 2010 20:08 schreef Intrepidity het volgende:
En als je niet bereid bent geld uit te geven aan filters kun je altijd een HDR-foto maken, hoewel dat natuurlijk ook zo z'n nadelen heeft (halo's en een beetje een 'nep' effect vaak).
Ik zou zeggen een testrondje schieten met een grijskaart. Daarmee kun je dan in je raw convertor de belichting mooi instellen zodat alles hetzelfde is. Verder zou ik de ISO en het diafragma vastzetten en de sluitertijd varieren omdat je anders rare effecten krijgt met achtergrond die wel of niet scherp is, meer of minder ruis in bepaalde delen van de uiteindelijke foto, etc. En het is handig om de witbalans ook overal hetzelfde in te stellen.quote:Op donderdag 26 augustus 2010 14:28 schreef Individual het volgende:
Als ik foto's maak 360 graden om me heen op zonnige dag hoe kan ik ervoor zorgen dat elke foto dezelfde kleur en donkerheid (van bv gras) heeft?
Alles vastzetten behalve de ISO?
Wat je wil vermijden is rare overgangen tussen 2 fotos. Als je je camera de sluitertijd laat bepalen krijg je problemen hiermee. Ik zet alles op manual, ISO, diafragma, sluitertijd, focus en WB. Zo sluiten de fotos het mooist aan.quote:Op donderdag 26 augustus 2010 17:16 schreef Azreal het volgende:
[..]
Ik zou zeggen een testrondje schieten met een grijskaart. Daarmee kun je dan in je raw convertor de belichting mooi instellen zodat alles hetzelfde is. Verder zou ik de ISO en het diafragma vastzetten en de sluitertijd varieren omdat je anders rare effecten krijgt met achtergrond die wel of niet scherp is, meer of minder ruis in bepaalde delen van de uiteindelijke foto, etc. En het is handig om de witbalans ook overal hetzelfde in te stellen.
Hoe ga je dan om met foto's waar de zon in beeld is en foto's waar dat niet zo is? Ik kan me voorstellen dat daar nogal een verschil in belichting tussen zit.quote:Op donderdag 26 augustus 2010 17:34 schreef ETA het volgende:
Wat je wil vermijden is rare overgangen tussen 2 fotos. Als je je camera de sluitertijd laat bepalen krijg je problemen hiermee. Ik zet alles op manual, ISO, diafragma, sluitertijd, focus en WB. Zo sluiten de fotos het mooist aan.
Gelijke belichting = gelijke sluitertijdquote:Op donderdag 26 augustus 2010 17:47 schreef Azreal het volgende:
[..]
Hoe ga je dan om met foto's waar de zon in beeld is en foto's waar dat niet zo is? Ik kan me voorstellen dat daar nogal een verschil in belichting tussen zit.
Ik bedoelde overigens de sluitertijd ook handmatig instellen, maar eventueel wel varieren tussen foto's om overal een gelijke belichting te krijgen, niet de A of Av stand gebruiken.
Dat dus.quote:Op donderdag 26 augustus 2010 17:34 schreef ETA het volgende:
[..]
Wat je wil vermijden is rare overgangen tussen 2 fotos.
Dus je zet gewoon alles vast of verander je de instellingen als je 360 rond gaat?quote:Als je je camera de sluitertijd laat bepalen krijg je problemen hiermee. Ik zet alles op manual, ISO, diafragma, sluitertijd, focus en WB. Zo sluiten de fotos het mooist aan.
Dan zit je dus afhankelijk van je beginpunt met een paar uitgebrande of een paar onderbelichtte foto's. Lijkt me niet echt het doel van zo'n foto maken...quote:Op donderdag 26 augustus 2010 17:49 schreef Thomass het volgende:
Gelijke belichting = gelijke sluitertijd
Heel simpel
Scherpere foto's krijg je meestal door het diafragma te knijpen(wat je niet altijd wil) of door kunstmatige verscherping(wat je ook niet altijd wil)quote:Op donderdag 26 augustus 2010 19:36 schreef Ruud het volgende:
Op mijn camera (450D) kan ik gebruik maken van verschillende beeldstijlen. Scherpte, contrast, verzadiging en kleurtoon is in te stellen. Mijn vraag: waarom zou je de scherpte niet altijd zo hoog mogelijk zetten? Staat namelijk standaard op normaal, maar kan dus ook hoger gezet worden.
Ik denk dat het een simulatiescherpte is, oftewel een bewerking die naderhand op de gemaakte foto wordt uitgevoerd (versterkt contrast bij naast elkaar liggende pixels met een groter verschil in helderheidswaarde). Het nadeel hiervan is dat je later in een fotobewerkingsprogramma minder ruimte in de lichtwaarden(levels) overhoudt om je foto te bewerken.quote:Op donderdag 26 augustus 2010 19:36 schreef Ruud het volgende:
Op mijn camera (450D) kan ik gebruik maken van verschillende beeldstijlen. Scherpte, contrast, verzadiging en kleurtoon is in te stellen. Mijn vraag: waarom zou je de scherpte niet altijd zo hoog mogelijk zetten? Staat namelijk standaard op normaal, maar kan dus ook hoger gezet worden.
Klopt. Deze instellingen 'doen' overigens alleen maar iets als je in JPEG fotografeert. Op de RAW-opnames hebben deze instellingen geen effect. Tenzij je de RAW-conversiesoftware van je camera gebruikt (Digital Photo Professional). Deze past de instellingen uit je camera ook toe op de RAW-bestanden. Maar dat kun je dan altijd weer ongedaan maken.quote:Op donderdag 26 augustus 2010 19:45 schreef Crutch het volgende:
[..]
Ik denk dat het een simulatiescherpte is, oftewel een bewerking die naderhand op de gemaakte foto wordt uitgevoerd (versterkt contrast bij naast elkaar liggende pixels met een groter verschil in helderheidswaarde). Het nadeel hiervan is dat je later in een fotobewerkingsprogramma minder ruimte in de lichtwaarden(levels) overhoudt om je foto te bewerken.
MIjns inziens kun je beter die scherpteïnstelling volledig uitzetten.
Kun je dat verschil in kleur en licht niet laten aansluiten door te meten op een grijskaart? Volgens mij zijn die dingen juist daarvoor bedoeld. Misschien binnenkort maar even mee experimenterenquote:Op donderdag 26 augustus 2010 19:30 schreef ETA het volgende:
Hoewel de fotos in mijn fotoboek erg oud zijn, is het wel een mooi voorbeeld. Toen schoot ik die dingen nog op automatische stand, en dan zie je meteen de kleur/lichtverschillen in de lucht. Elk segment is goed belicht, alleen sluiten ze niet aan qua kleur en licht (goed te zien in de lucht). De mensen zien er zeer licht uit door de reflecties van het witte steen waarop ze leunen.
grijskaart gebruik je om een correcte witbalans te krijgen in bepaalde lichtsituaties. Hiermee krijg je dus goede fotos, maar dat betekend niet automatisch dat ze goed aansluiten.quote:Op donderdag 26 augustus 2010 20:13 schreef Azreal het volgende:
[..]
Kun je dat verschil in kleur en licht niet laten aansluiten door te meten op een grijskaart? Volgens mij zijn die dingen juist daarvoor bedoeld. Misschien binnenkort maar even mee experimenteren.
Dat snap ik, alleen ging het om een 360 graden stitch, waarin je in elke foto dezelfde kleurtoon etc wilt hebben.quote:Op donderdag 26 augustus 2010 21:37 schreef ultra_ivo het volgende:
Het probleem met kleurinstelling is dat je niet altijd een neutrale kleur wilt hebben. Vooral bij concerten/toneel wil je juist de kleursfeer van de verlichting meenemen. Gooi je er een grijskaart tegenaan dan wordt alle kleur naar standaardwaardes veranderd.
En als je de lucht gelijk wilt trekken dan is het gebouw onderbelicht. Tnx! Ik snap 'm.quote:Op donderdag 26 augustus 2010 21:38 schreef ETA het volgende:
grijskaart gebruik je om een correcte witbalans te krijgen in bepaalde lichtsituaties. Hiermee krijg je dus goede fotos, maar dat betekend niet automatisch dat ze goed aansluiten.
Stel dat je een landschap panorama wilt opbouwen uit 3 fotos. Op de linker en rechter foto heb je een leeg veld met veel lucht en op de middelste foto staat toevallig een groot gebouw met veel donkere plekken. Als je voor alle 3 fotos de meest optimale belichtingssituatie gaat bepalen, krijg je een zeer harde overgang tussen de middelste foto en de rest. Als je naar de buitenste fotos kijkt heb je veel lucht en zal de sluitertijd kort zijn. De lucht zal dan mooi belicht zijn. Als je dan de meest optimale foto te maken van de middelste foto, dan zal je een langere sluitertijd hebben omdat het beeld voornamelijk bestaat uit een groot donker object. Echter de lucht om het gebouw heen zal dan overbelicht zijn en veel lichter zijn dan de lucht op de andere fotos. Je krijgt dan een overgang van mooi belicht lucht naar overbelicht lucht, wat zeer storend kan zijn.
Je hebt dus dezelfde keuze te maken als in een normale foto, wil je de lucht optimaal laten zien (gebouw donker) of wil je het gebouw laten zien (lucht te licht), of ga je ergens tussen in zitten?
HDR is hier de sleutel inderdaad :-).quote:Op donderdag 26 augustus 2010 21:51 schreef Azreal het volgende:
[..]
En als je de lucht gelijk wilt trekken dan is het gebouw onderbelicht. Tnx! Ik snap 'm.
Zelf zou ik overigens de keuze niet maken, maar gewoon 1 foto maken voor het gebouw en 1 voor de lucht, en die dan verwerken tot 1 foto waar beiden mooi op staan. Als ik toch de moeite neem te gaan stitchen etc dan kan dat er ook nog wel bij.
HDR kan een oplossing zijn, maar dan moet je dat softwarematig toepassen nadat je een panorama hebt gestitched met de fotos met dezelfde belichting (dus op 1 foto zoals in PS CS5). Zo heb je geen overgangsverschillen en kan je proberen de donkere plekken wat op te halen. Of je kan wat gaan spelen met de burn/dodge tool.quote:Op donderdag 26 augustus 2010 21:51 schreef Azreal het volgende:
[..]
En als je de lucht gelijk wilt trekken dan is het gebouw onderbelicht. Tnx! Ik snap 'm.
Zelf zou ik overigens de keuze niet maken, maar gewoon 1 foto maken voor het gebouw en 1 voor de lucht, en die dan verwerken tot 1 foto waar beiden mooi op staan. Als ik toch de moeite neem te gaan stitchen etc dan kan dat er ook nog wel bij.
quote:Op donderdag 26 augustus 2010 19:41 schreef zquing het volgende:
[..]
Scherpere foto's krijg je meestal door het diafragma te knijpen(wat je niet altijd wil) of door kunstmatige verscherping(wat je ook niet altijd wil)
Ok, duidelijk. Thanksquote:Op donderdag 26 augustus 2010 19:45 schreef Crutch het volgende:
[..]
Ik denk dat het een simulatiescherpte is, oftewel een bewerking die naderhand op de gemaakte foto wordt uitgevoerd (versterkt contrast bij naast elkaar liggende pixels met een groter verschil in helderheidswaarde). Het nadeel hiervan is dat je later in een fotobewerkingsprogramma minder ruimte in de lichtwaarden(levels) overhoudt om je foto te bewerken.
MIjns inziens kun je beter die scherpteïnstelling volledig uitzetten.
Ik schiet altijd RAW, is dus sowieso niet van toepassing bij mijquote:Op donderdag 26 augustus 2010 20:11 schreef tomdg het volgende:
[..]
Klopt. Deze instellingen 'doen' overigens alleen maar iets als je in JPEG fotografeert. Op de RAW-opnames hebben deze instellingen geen effect. Tenzij je de RAW-conversiesoftware van je camera gebruikt (Digital Photo Professional). Deze past de instellingen uit je camera ook toe op de RAW-bestanden. Maar dat kun je dan altijd weer ongedaan maken.
Kortom: als je meestal in RAW fotografeert kun je deze instellingen vrolijk negeren. Fotografeer je een keer in JPEG (bijv. omdat je snel over de foto's moet kunnen beschikken zonder tijd/mogelijkheid te hebben ze op je computer na te bewerken), speel dan met de instellingen en stel ze zo in dat de foto's er meteen 'goed' uit zien (zonder dat nabewerking nodig is).
Kun je een voorbeeld posten met de EXIF data erbij? Dan is het wat makkelijker te zeggen wat er precies fout is gegaan.quote:Op zaterdag 28 augustus 2010 20:17 schreef Stienn het volgende:
Ik heb een nikon D5000 en soms wanneer ik een foto wil maken worden deze heel donker. Alsof hij niet genoeg licht opvangt. alleen de foto's die ik neem zijn gewoon overdag met een ISO van 200. Na 5 minuten doet de camera het wel weer gewoon goed.
Heeft iemand een idee wat er hier aan de hand is? Het moment dat ik wil vastleggen is dan meestal al weer voorbij.
Jep, 50mm en f/2.8 zijn prima specs voor een portretlens imoquote:Op woensdag 1 september 2010 11:17 schreef Hilzillah het volgende:
Hier weer een vraagje van de grote onwetende
Zou deze macro lens ook geschikt zijn als portretlens?
Klikkerdeklikklik
Ik heb namelijk nogal veel bol.com cadeaubonnen liggen, en ben op zoek naar een leuke macro lens. Als deze evt goed is voor portretten dan is dat mooi meegenomen. Zo niet, tips voor wel een goede portretlens in een redelijk kleine studio zijn welkom
Tja, die lens is bij Bol nog wel 20 euro goedkoper dan bij KE, 10 euro goedkoper dan Konijn, en net zo duur als bij cameranu.quote:Op woensdag 1 september 2010 11:24 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
Jep, 50mm en f/2.8 zijn prima specs voor een portretlens imoEventueel als je geld over hebt zou je nog kunnen kijken naar een lens met nog iets meer lichtopbrengst, f/1.8 bijvoorbeeld, maar met 2.8 kun je ook prima portretten maken, mits je goede belichting in je studio hebt.
Overigens is bol.com wel asociaal duur met lenzen, dus ookal heb je cadeaubonnen ben je wss ergens anders nog goedkoper uit
Voorbeeld: de Canon EF-S 17-85 kost bij de goedkoopste winkel 279, en bij bol fucking 539 euro
Edit: Die 50mm f/2.8 kun je voor 399 euro krijgen.
Ja, ik zag van Sony ook een 50mm f1.8, die was ook iets meer dan 100.quote:Op woensdag 1 september 2010 11:44 schreef kataton het volgende:
De Canon 50mm f/1.8 heb je al voor 100 euro. Weliswaar van plastic maar een van de betere lichtsterke lenzen, zeker voor die prijs.
Thanks voor jullie snelle reactiesquote:Op woensdag 1 september 2010 12:01 schreef Cryothic het volgende:
[..]
Ja, ik zag van Sony ook een 50mm f1.8, die was ook iets meer dan 100.
Maar geen marco-labeltje, dus ik weet niet hoe belangrijk dat is voor Hilzillah
Ik denk dat die 2.8 als portretlens niet heel veel onder zal doen voor de 1.8 versie.quote:Op woensdag 1 september 2010 12:19 schreef Hilzillah het volgende:
[..]
Thanks voor jullie snelle reacties
Ik had qua prijs eerlijk gezegd nog niet verder gekeken dan mijn snuitje lang is, dus dik 50 euro verschil.
Ik wil eigenlijk een goede macro (beginners) lens en een goede portret (beginners) lens. Dus als dat samen gaat met 1 lens, prima. Zo niet jammer, nog even door sparen dan
Dus. de 50mm 2.8 = een goede macro lens
de 50 mm 1.8 een goede portret lens.
En toch worden lenzen als de Canon 100mm USM Macro ook als goede portretlenzen genoemd.quote:Op woensdag 1 september 2010 13:50 schreef ultra_ivo het volgende:
Een macrolens en een portretlens zijn heel verschillend. Zelfs als de getallen hetzelfde zijn. Een macrolens tekent ontzettend scherp terwijl een portretlens juist heel zacht tekent. De geportretteerde wil niet ieder klein vlekje en oneffenheedje superscherp op de foto hebben.
Daar heeft de Hilzillah echter vrij weinig aan met een Sony-mount.quote:Op donderdag 2 september 2010 00:02 schreef kataton het volgende:
Die Canon EF 50mm f/1.8 II is ca. 100¤ en is een goeie portretlens, is nooit weg.
Oeps, excuseer.quote:Op donderdag 2 september 2010 06:54 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
Daar heeft de Hilzillah echter vrij weinig aan met een Sony-mount.
De Sony 50mm f/1.8 is rond de 140 euro
de 'gewone' 50mm 2.8 lens is beter dan de 1.8 ?quote:Het nadeel dat ik echter had met m'n kinderen, als ik daar echt alleen een hoofd in beeld wilde hebben, was dat 1.8 dan gewoon te weinig DOF is. Ik had dan een scherp puntje van de neus, en de ogen waren al minder scherp, simpelweg omdat ik er dan te dicht op zit
De Sigma is ook een prima lensquote:Op donderdag 2 september 2010 12:06 schreef Hilzillah het volgende:
Nu voel ik me best stom, want weet je... Dit wist ik!![]()
![]()
Nu heb ik nog een klein, 'wat is beter' vraagje voordat ik tot aankoop overga:
Deez
of
Deez
Het scheelt 100 euro, dat is op zich al 'beter'
Het is een wat oudere lens, inmiddels als mainstream vervangen door de 15-85 meen ik. Als je hem 2e hands voor een goede prijs kunt krijgen is het best een mooie optie, maar qua beeldkwaliteit ben ik er nooit erg blij mee geweest. Niet slecht, maar helaas ook niet goed. Ik ben overgestapt op een f/2.8 lens zonder IS waar ik meer plezier van had. Wat is je budget, misschien is er meer moois te vindenquote:Op vrijdag 3 september 2010 12:41 schreef Vinz0r het volgende:
Ik zit een beetje op t net te speuren over een Canon efs 17-85mm is usm F/4-5.6, maar de reviews zijn verdeeld.
Ik wil deze lens gaan gebruiken als allrounder/lanschap, is dit een juiste keuze of moet ik verder kijken?
Ik heb 'm gehad, en optisch gezien is het een prima lens, maar qua bouwkwaliteit vond ik 'm tegenvallen in ieder geval, had met een paar maanden een barst in het plastic zitten..quote:Op vrijdag 3 september 2010 12:41 schreef Vinz0r het volgende:
Ik zit een beetje op t net te speuren over een Canon efs 17-85mm is usm F/4-5.6, maar de reviews zijn verdeeld.
Ik wil deze lens gaan gebruiken als allrounder/lanschap, is dit een juiste keuze of moet ik verder kijken?
De prijs waarvoor ik m zag op MP was rond de 110eu, budget ligt op 200eu maxquote:Op vrijdag 3 september 2010 12:54 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Het is een wat oudere lens, inmiddels als mainstream vervangen door de 15-85 meen ik. Als je hem 2e hands voor een goede prijs kunt krijgen is het best een mooie optie, maar qua beeldkwaliteit ben ik er nooit erg blij mee geweest. Niet slecht, maar helaas ook niet goed. Ik ben overgestapt op een f/2.8 lens zonder IS waar ik meer plezier van had. Wat is je budget, misschien is er meer moois te vinden
Check; deze is de 'vervanger'.
http://www.the-digital-pi(...)USM-Lens-Review.aspx
Mwah... De 22-55 ken ik eigenlijk ook niet, maar je mist sowieso wel een stuk groothoek hier, daar moet je rekening mee houden. Op zich gaat het wel hoor, ik gebruik een 24-105 als walkaround, maar op het moment dat je wat meer groothoek nodig hebt, ben je natuurlijk wel de lul als je er geen ander objectief naast hebt.quote:Op vrijdag 3 september 2010 19:14 schreef Vinz0r het volgende:
Kijk dat zijn berichten!
Ik kwam dit setje ook nog tegen:
Canon EF 22-55mm 1:4-5.6 USM
Canon EF 55-200mm 1:4.5-5.6 USM
Voor om en nabij ¤175,-
Is dit tevens ook een mooi allround setje?
Want..?quote:Op vrijdag 3 september 2010 22:27 schreef Ssytse het volgende:
dat de lens niet tot z'n volste recht komt door de 1.6x crop.
Ah, zo. Ik had het idee dat je bedoelde dat de kwaliteit van de 24-70 op een crop niet tot z'n recht komt.quote:
Ja och, als 'ie nieuw 400 kost... 't Is wel een leuk lensje natuurlijk.quote:Op zaterdag 4 september 2010 15:00 schreef Vinz0r het volgende:
Sigma 24-70 mm F2.8 EX DG Macro voor 200eu,doen of niet?
50% is toch wel een nette deal denk ik zo.quote:Op zaterdag 4 september 2010 16:58 schreef Omniej het volgende:
[..]
Ja och, als 'ie nieuw 400 kost... 't Is wel een leuk lensje natuurlijk.(al zou de HSM aantrekkelijker zijn, maar die is fors duurder)
Dat bedoelde ik eigenlijk ook te zeggen, maar misschien dat het niet goed overkwam.quote:Op zaterdag 4 september 2010 16:59 schreef Xilantof het volgende:
[..]
50% is toch wel een nette deal denk ik zo.
Zelf stond ik pas ook voor deze keuze en na kritisch kijken en nog eens wat reviews te hebben gelezen heb ik de 17-55 F/2.8 IS USM gekocht. Niet alleen handig bereik voor crop, ook nog eens iets betere resultaten op CF en een goede IS. Alleen geen L, omdat het een EF-s lens is, maarja..quote:Op zaterdag 4 september 2010 10:11 schreef Omniej het volgende:
[..]
Ah, zo. Ik had het idee dat je bedoelde dat de kwaliteit van de 24-70 op een crop niet tot z'n recht komt.
Maar die missende groothoek is inderdaad wat ik twee posts boven je ook aanhaalde. Ik gebruik de 24-105 op een 1,6x crop en soms ga je de groothoek inderdaad wel missen, maar net zoals Marc H hierboven gebruik ik dus ook een UWA om dat op te vangen. In mijn geval de Sigma 10-20.
Ik vind het persoonlijk geen probleem en heb voldoende aan 24mm aan de groothoekzijde (al moet ik zeggen dat het ook echt niet meer had moeten zijn), maar het hangt echt van je eigen voorkeur af en het soort foto's dat je maakt. Beste manier om erachter te komen of je er last van gaat hebben, is natuurlijk je archief erbij pakken en kijken hoeveel foto's je op 24mm en langer hebt geschoten, en hoeveel op < 24mm.
Zit een aanzienlijk aantal onder die 24mm en is dat het type foto dat je van plan bent te schieten, dan zul je de 24-70 nog eens serieus moeten heroverwegen ben ik bang.
Dan zit ie hoogstwaarschijnlijk op je matglas of spiegel. Dit kan schoongemaakt worden, al heb ik daarmee ooit een matglas (op vakantie, faal) gesloopt. Die is namelijk erg kwetsbaar. Als je een blaasbalgje hebt kun je proberen je spiegel op te klappen (schoonmaakmodus) en dan de boel even (ondersteboven, zodat de troep er zoveel mogelijk uit valt!) schoon te blazen. Met geluk verhuist je stofje. Zo niet, reinigingsbeurt bij je cameraspeciaalzaak?quote:Op zaterdag 4 september 2010 10:43 schreef Cee het volgende:
Een korte fotografisch-achtige vraag: ik heb een haartje op de viewfinder van m'n 450d. Zit niet op de foto's (heb een paar keer strak blauwe lucht, wit vel papier gefotografeerd om er zeker van te zijn dat het niet op de lens zit). Krijg het niet van de viewfinder af. Het is meer een irritatie-factor dan dat het gevolgen heeft voor m'n foto's.
Over een week ga ik 3 weken op vakantie. Wat zouden jullie adviseren: laat lekker zitten tot je terug bent of zou een bezoekje naar de fotozaak uitkomst bieden, met het risico dat het misschien van kwaad tot erger wordt als ik het door iemand laat schoonmaken (ik ben een doemdenker)? Zelf ga ik er niet aan beginnen.
Zo'n haartje kan op den duur verder geen kwaad veroorzaken als ik het laat zitten?
Ook erg fijn lensje inderdaad. Heb hem ook overwogen in plaats van de 24-105 waar ik dus voor gegaan ben, maar heb uiteindelijk afgezien van de 17-55 omdat ik me juist stoorde aan het beperkte bereik van m'n 18-55 kitlens, en dat met de 17-55 alsnog niet opgelost zou worden.quote:Op zondag 5 september 2010 13:51 schreef NiGeLaToR het volgende:
Zelf stond ik pas ook voor deze keuze en na kritisch kijken en nog eens wat reviews te hebben gelezen heb ik de 17-55 F/2.8 IS USM gekocht. Niet alleen handig bereik voor crop, ook nog eens iets betere resultaten op CF en een goede IS. Alleen geen L, omdat het een EF-s lens is, maarja..
Ik ga het zekere voor het onzekere nemen en 'm bij de fotozaak laten schoonmaken. Dan zie ik hoe ze 't precies doen want ook al is het eenvoudig, ik ben er zoeen die op 't laatste moment een verkeerde beweging maakt en het van kwaad tot erger maakt.quote:Op zondag 5 september 2010 13:51 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Dan zit ie hoogstwaarschijnlijk op je matglas of spiegel. Dit kan schoongemaakt worden, al heb ik daarmee ooit een matglas (op vakantie, faal) gesloopt. Die is namelijk erg kwetsbaar. Als je een blaasbalgje hebt kun je proberen je spiegel op te klappen (schoonmaakmodus) en dan de boel even (ondersteboven, zodat de troep er zoveel mogelijk uit valt!) schoon te blazen. Met geluk verhuist je stofje. Zo niet, reinigingsbeurt bij je cameraspeciaalzaak?
Zal ik doen.quote:Op zondag 5 september 2010 20:07 schreef NiGeLaToR het volgende:
Kan geen kwaad omdat je het alleen op je zoeker ziet en niet op de foto. Als het los komt kan het op je sensor komen, maar ja, dat hou je + dat je sensor zichzelf kan reinigen. Dus, ga er gerust mee op vakantie
Als het spul op je sensor terechtkomt, ga je het in tegenstelling tot op je matglas wél zien. Viezigheid op je matglas of spiegel maakt in principe niet zo gek veel uit, omdat je daar je foto niet doorheen maakt. Je kijkt er dan alleen tegenaan wanneer je door de zoeker kijkt, maar dat levert hooguit irritatie op.quote:Op zondag 5 september 2010 22:22 schreef Cee het volgende:
(En nog even voor de zekerheid: als 't haartje op de sensor terecht komt, komt het ook niet op de foto?)
Kiek hem goan:quote:Op donderdag 9 september 2010 10:00 schreef Ener-G het volgende:
Dan ga je idd denken aan 600mm en hogerWat voor sport is het precies? Want bij sport heb je vaak dan ook nog eens lichtsterkte nodig, en dan gaat het redelijk in de papieren lopen
ik zou alleen wel even informeren hoeveel bezoekjes aan de chiropractor vergoed worden door je verzekeringquote:Op donderdag 9 september 2010 14:04 schreef Omniej het volgende:
[..]
Zo wordt sportfotografie op zichzelf al een sport.
In de lenzen gaat in de meeste gevallen sowieso (veel) meer geld zitten dan in de body, da's op zich nog niet zo gek dus, maar ik vrees dat je je wensen een beetje bij zult moeten stellen ja.quote:Op donderdag 9 september 2010 16:04 schreef kanovinnie het volgende:
600 MM en hoger! 350 euro voor een lens is al net zoveel als ik voor mijn camera denk uit te geven. Dat gaat hem dus niet helemaal worden
Bedankt voor de info.
Euh, 350 euro voor een DSLR? Voor sportfotografie? Met een telelens? Voor dat bedrag koop je net een instap DSLR, met misschien een kitlens. Geheugenkaartje en tas erbij en je gaat zeker over je budget heen.quote:Op donderdag 9 september 2010 16:04 schreef kanovinnie het volgende:
600 MM en hoger! 350 euro voor een lens is al net zoveel als ik voor mijn camera denk uit te geven. Dat gaat hem dus niet helemaal worden
Bedankt voor de info.
Als nieuweling in de fotografie heb ik nog maar weinig benul van wat wel en niet realistisch is. De 350 is inderdaad voor een instap DSLR met een kitlens.quote:Op donderdag 9 september 2010 18:29 schreef Marc H het volgende:
[..]
Euh, 350 euro voor een DSLR? Voor sportfotografie? Met een telelens? Voor dat bedrag koop je net een instap DSLR, met misschien een kitlens. Geheugenkaartje en tas erbij en je gaat zeker over je budget heen.
Een instap telelens Sigma 70-300 APO kost al l 180 euro, maar voor sport is die niet goed geschikt, de AF is veel te traag.Minder bereik, maar iets beter is een canon 50-250 , begint bij 210. Wil je echt wat beters, moet je gaan denken aan lenzen als de Canon 70-300 IS (430) of de erg goede Canon 70-200 L F4 (530) . Meer bereik? kan, maar dan wordt het echt duur...
En dan zit je nog steeds te fotograferen met een instap body, weinig focuspunten, niet zo'n snelle AF, trage burst mode. Wil je echt beter, zou je moeten denken aan een 550D (650) of nog beter een 50D (690).
Ik heb canon als voorbeeld gebruikt, maar bij andere fabrikanten kom je op ongeveer hetzelfde neer. Let wel, met geen van het spul wat ik noem kom je maar in de buurt van je (onrealistische) 150 meter eis.
Oja? Dat wist ik geeneens!quote:Op donderdag 9 september 2010 16:50 schreef Omniej het volgende:
[..]
In de lenzen gaat in de meeste gevallen sowieso (veel) meer geld zitten dan in de body, da's op zich nog niet zo gek dus, maar ik vrees dat je je wensen een beetje bij zult moeten stellen ja.
Weet je zeker dat de afstand 150 meter is?
Mwah, dat zal wel weer een hoop extra geld gaan kosten?quote:Op vrijdag 10 september 2010 00:21 schreef Andyy het volgende:
Je kan misschien een four thirds camera overwegen, 300mm lens erop en je hebt 600mm equivalent.
Dat is toch boven mijn budget. Ik ga denk ik gewoon voor de canon 400D, en dat ik dan geen ingezoomde foto's van een start kan maken neem ik dan op de koop toe.quote:Op vrijdag 10 september 2010 00:27 schreef Andyy het volgende:
300 euro voor een telelens (valt reuze mee)
http://tweakers.net/price(...)00mm-f-40-56-ed.html
goedkoopste body is 230 euro
http://tweakers.net/pricewatch/237549/olympus-e-450.html
Kanoën. Misschien dat mijn nickname het al een beetje weggeeftquote:Op vrijdag 10 september 2010 00:39 schreef Omniej het volgende:
Nou ja, met een beperkt budget zul je tot een millimeter of 300 nog wel kunnen komen denk ik, maar dan zul je hooguit op enkele tientallen meters iemand fatsoenlijk beeldvullend in beeld krijgen. En je moet er rekening mee houden dat je voldoende licht hebt, want de goedkopere objectieven zijn niet erg lichtsterk en voor een snel actieshot dus vaak niet geschikt.
Om wat voor sport gaat 't eigenlijk?
Ziet er wel tof uit. hoe is Olympus in vergelijking met Canon en Nikon?quote:Op vrijdag 10 september 2010 00:47 schreef Andyy het volgende:
http://www.kamera-express.nl/ProductDetail.aspx?id=28892
Maar dan heb je wel wat bereik(als dat zo belangrijk is dan).
Ik ben van plan om voor de 400 te gaan, maar dat terzijde.quote:Op vrijdag 10 september 2010 01:20 schreef Marc H het volgende:
Voordat je je blind staart op de prijs, zou ik eerst eens wat reviews lezen. De 450 is een van de weinige 4/3 camera's die geen stabilisatie aan boord heeft. resultaat is dat er bijna geen lenzen ervoor met stabilisatie erin
Bij schaats- en wielerfotografie merk ik toch best veel voordeel van stabilisatie. En daar gaat het er wat sneller aan toe dan bij kanoën. Gaat het puur om de startfoto's dan kun je net zo goed werken met een oude MF lens. Je onderwerpen liggen eerst een tijdje stil, je hebt dus alle gelegenheid om goed te focussen. Oude MF lenzen zijn wel goed betaalbaar, ook in extremere lengtes. Tot 600mm is alles goed verkrijgbaar.quote:Op vrijdag 10 september 2010 01:37 schreef Omniej het volgende:
Máár, in jouw geval zal het denk ik niet zo gek veel uitmaken, aangezien je met kanofoto's toch niets zult hebben aan IS. Dan heb je meer baat bij lichtsterkere lenzen.
Ik hoef niet de beste fotograaf te worden die op deze planeet rondloopt, maar ik snap wat je bedoelt.quote:Op vrijdag 10 september 2010 01:36 schreef Isdatzo het volgende:
Om te beginnen is fotograferen zonder IS beter omdat je 't dan meteen goed moet leren.
Waarom zou ik als beginner niets merken van het gebrek aan IS? Gewoon omdat ik nog niet goed genoeg ben? Ik zou juist zeggen dat je er als beginner meer aan hebt dan een gevorderdequote:Op vrijdag 10 september 2010 01:37 schreef Omniej het volgende:
Ehh, Marc heeft het met "de 450" over de Olympus, ik heb het idee dat jij het met "de 400" over de Canon hebt. Toch?
Hoeveel last je van het gebrek aan stabilisatie hebt: op een gegeven moment net zoveel als een gevorderde fotograaf, alleen is de beginneling zich er op het moment van aanschaf meestal nog niet bewust van.
Overigens hebben de Canons sowieso geen stabilisatie in de body, dus ga je voor een Canon dan zul je IS-lenzen aan moeten schaffen voor de beeldstabilisatie.
Máár, in jouw geval zal het denk ik niet zo gek veel uitmaken, aangezien je met kanofoto's toch niets zult hebben aan IS. Dan heb je meer baat bij lichtsterkere lenzen.
Dat weet ik, daarom wil ik eerst wat gaan aankloten met een instapmodel. Dan kan ik zien of ik het überhaupt wel zo leuk ga vinden als dat ik denk, en later kan ik altijd nog gaan upgraden.quote:Op vrijdag 10 september 2010 03:56 schreef Ringo het volgende:
En het is natuurlijk niet zo dat je met een ultrasuperdeluxehightech camera dús ook ultrasuperdeluxehightech foto's maakt. 't Zijn je ogen en je handen die 't 'm doen. Die zal je eerst moeten trainen voordat je überhaupt enig resultaat bereikt.
Het gaat niet alleen om de startfoto's. Ik heb nu denk ik de indruk gewekt dat ik alleen maar van kanoën foto's ga maken, maar dat is zeer zeker niet het geval.quote:Op vrijdag 10 september 2010 04:51 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Bij schaats- en wielerfotografie merk ik toch best veel voordeel van stabilisatie. En daar gaat het er wat sneller aan toe dan bij kanoën. Gaat het puur om de startfoto's dan kun je net zo goed werken met een oude MF lens. Je onderwerpen liggen eerst een tijdje stil, je hebt dus alle gelegenheid om goed te focussen. Oude MF lenzen zijn wel goed betaalbaar, ook in extremere lengtes. Tot 600mm is alles goed verkrijgbaar.
Waarom? Kan ie eigenlijk wel gebruiken (nofi).quote:Op vrijdag 10 september 2010 12:15 schreef Heintje het volgende:
De foto is 100% onbewerkt, dus niet later gecropt.
omdat je door 't croppen niet meer kan zien hoeveel zo'n lens vergroot?quote:Op vrijdag 10 september 2010 12:24 schreef Thomass het volgende:
[..]
Waarom? Kan ie eigenlijk wel gebruiken (nofi).
4/3 staat voor de sensor en de verhoudingen daarvanquote:Op vrijdag 10 september 2010 12:34 schreef Cryothic het volgende:
ik vind de foto wel erg vierkant voor rechtstreeks uit de camera
edit: hm, 1024x768
Hoever doet Olympus onder voor Canon en Nikon? Dat zijn toch de betere cameramerken?quote:Op vrijdag 10 september 2010 12:15 schreef Heintje het volgende:
Ik denk dat in jouw geval Olympus wel een goede keus is.
Als je dan een kit pakt met de 14-42 en de 40-150 mm lenzen erbij heb je al gelijk een behoorlijk zoom bereik. Mocht dat dan toch niet genoeg zijn kun je altijd nog die 70-300 overwegen.
Deze foto is genomen met een E-510 met die 70-300mm op 300mm. Afstand tussen mij en de auto is ruim 100 meter. De foto is 100% onbewerkt, dus niet later gecropt.
[ afbeelding ]
Beetje oplichten/contrast e.d. doet daar verder niets aan af natuurlijk (daar doelde ik op).quote:Op vrijdag 10 september 2010 12:27 schreef zquing het volgende:
[..]
omdat je door 't croppen niet meer kan zien hoeveel zo'n lens vergroot?
Mijne is toch echt 3 bij 2quote:Op vrijdag 10 september 2010 12:37 schreef zquing het volgende:
[..]
4/3 staat voor de sensor en de verhoudingen daarvan
Niet voor de verhoudingen, maar voor de oppervlakte:quote:Op vrijdag 10 september 2010 12:37 schreef zquing het volgende:
[..]
4/3 staat voor de sensor en de verhoudingen daarvan
http://en.wikipedia.org/wiki/Four_Thirds_systemquote:The name of the system stems from the size of the image sensor used in the cameras, which is commonly referred to as a 4/3" type or 4/3 type sensor. The common inch-based sizing system is derived from vacuum image-sensing video camera tubes, which are now obsolete. The imaging area of a Four Thirds sensor is equal to that of a video camera tube of 4/3" diameter.
Olympus doet niks onder voor Canon en Nikon (en ook niet voor Sony en Pentax). Alle 5 grote merken zijn in kwaliteit gelijk. De verschillen zijn klein. Het komt erop aan de camera te kiezen die het best bij jouw manier van fotograferen past. Ieder merk heeft z'n eigen voor- en nadelen.quote:Op vrijdag 10 september 2010 12:38 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Hoever doet Olympus onder voor Canon en Nikon? Dat zijn toch de betere cameramerken?
Zijn er voor de Olympus genoeg 2dehands lenzen te koop?
dat weet ik, al die dingen komen nog van de oude inchmaten. Maar grappig genoeg zijn de verhoudingen van de sensor ook 4:3quote:Op vrijdag 10 september 2010 12:48 schreef problematiQue het volgende:
[..]
Niet voor de verhoudingen, maar voor de oppervlakte:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Four_Thirds_system
Bedankt, je hebt mijn keuze voor een camera net nog moeilijker gemaaktquote:Op vrijdag 10 september 2010 14:04 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Olympus doet niks onder voor Canon en Nikon (en ook niet voor Sony en Pentax). Alle 5 grote merken zijn in kwaliteit gelijk. De verschillen zijn klein. Het komt erop aan de camera te kiezen die het best bij jouw manier van fotograferen past. Ieder merk heeft z'n eigen voor- en nadelen.
Voor 4/3 zijni dd minder 2e hands lenzen te koop omdat deze bajonet behoorlijk nieuw is. Als ik de 5 grote merken op een rijtje zou moeten zetten qua acceptatie van oude lenzen/beschikbaarheid van oude lenzen, dan kom ik op het volgende rijtje uit:
Pentax
Canon
Nikon (overige bodies)
Sony/Olympus (gelijk)
Nikon (D40 en andere bodies die persé een lens met ingebouwde motor nodig hebben)
(Lijstje gebaseerd op theoretische mogelijkheden en de praktijk bij mijzelf en een aantal bevriende fotografen.)
Als ze niet heel oud zijn(dus niet met een m42 schroefdraad maar gewoon met een Kbajonet) dan gaat dat zeker passen. Hoewel een paar lensen een of ander vaag uitstekend ding hebben waardoor 't weer niet pastquote:Op vrijdag 10 september 2010 14:25 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Bedankt, je hebt mijn keuze voor een camera net nog moeilijker gemaakt![]()
Ik heb toevallig hier nog een oude lens van een pentax liggen, van een analoge spiegelreflex. Die past neem ik aan ook op een nieuwe? Dat zou dan opzich wel een voordeeltje zijn.
Dit is em:quote:Op vrijdag 10 september 2010 14:26 schreef zquing het volgende:
[..]
Als ze niet heel oud zijn(dus niet met een m42 schroefdraad maar gewoon met een Kbajonet) dan gaat dat zeker passen. Hoewel een paar lensen een of ander vaag uitstekend ding hebben waardoor 't weer niet past
M42 gaat trouwens ook goed, je hebt dan wel een adapter nodig. Voor bijna elke DSLR kan ik trouwens zo'n adapter aanraden (Nikon is de uitzondering). Goedkoop te koop en M42 lenzen zijn vaak voor een spotprijs te krijgen. UItstekend om op die manier wat te experimenteren met diverse brandpunten. Lange telelenzen zijn dan weer vaak te koop met een T2 vatting. T2 is naar ongeveer iedere bajonet te adapteren die ooit gemaakt is. Voor een dummprijs.quote:Op vrijdag 10 september 2010 14:26 schreef zquing het volgende:
[..]
Als ze niet heel oud zijn(dus niet met een m42 schroefdraad maar gewoon met een Kbajonet) dan gaat dat zeker passen. Hoewel een paar lensen een of ander vaag uitstekend ding hebben waardoor 't weer niet past
Een kleiner model Olympus met een 25mm pancake is idd zowat het mooiste wat je kan hebben voor straatfotografie (op dit moment dan). Helaas zijn mijn handen te groot voor Olympus.quote:Op vrijdag 10 september 2010 16:35 schreef Heintje het volgende:
Er zijn misschien niet erg veel tweedehands lenzen voor Olympus, maar erg duur zijn nieuwe ook niet heb ik het idee.
300 euro voor die 70-300mm f4.0-5.6.
Het enige waar ik mijn camera in tekort vind schieten is de ISO, die gaat tot max 1600 maar 800 is echt het uiterste dat goed gaat. Maar door een beperkte ISO wordt je wel creatief.
Wil er nou nog een 25mm F2.8 objectief bij gaan kopen, dan heb je bijna een SLR die in je zak past.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |