abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!fotograaf vrijdag 6 augustus 2010 @ 22:42:01 #101
13368 NiGeLaToR
pi_84957941
In mijn sig staat een topic waarin ik mijn 50d en een 16-50 f/2.8 verkoop :) lekker wijd, scherp en lichtsterk. Dus, kijk daar ook even :P had net bedacht hem los ook te verkopen.
pi_84958335
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 22:42 schreef NiGeLaToR het volgende:
In mijn sig staat een topic waarin ik mijn 50d en een 16-50 f/2.8 verkoop :) lekker wijd, scherp en lichtsterk. Dus, kijk daar ook even :P had net bedacht hem los ook te verkopen.
dat is voorlopig nog niets voor mij, dit is mijn eerste spiegreflex camera en ik ga nu eerst eens uitzoeken of ik nog meer wil :P
namaste
pi_84958809
Waarom zit er in gods naam geen intern geheugen in dslr camera's ?? Ik heb dat echt nooooit gesnapt :?
Misschien is het tegenwoordig wel al zo hoor want ik volg het hele gebeuren niet echt meer op de voet. Dat geheugen van tegenwoordig is zo klein, dan kan er toch gewoon des noods maar 1 gb intern geheugen in? Voor in het geval van nood ofzo alleen al
  FOK!fotograaf vrijdag 6 augustus 2010 @ 23:09:34 #104
73911 ultra_ivo
pi_84959301
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 22:31 schreef Dulk het volgende:

[..]

ik zie in V&A een 18-55 te koop staan, ik zal eens bieden.

over het dik gedrukte; krijg je dan dat "makelaar effect"?
Wat bedoel je met 'makelaar effect'?

Hier zie je een voorbeeld van de vertekening die ik bedoelde, lijnen die recht moesten zijn zijn nu krom.

pi_84959796
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 23:09 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Wat bedoel je met 'makelaar effect'?

Hier zie je een voorbeeld van de vertekening die ik bedoelde, lijnen die recht moesten zijn zijn nu krom.

[ afbeelding ]
alle foto's van makelaars zijn met zo'n uber groothoeklens gemaakt een vierkant zwembad lijkt dan olympisch wedstrijdbad, alles vertekend :P

maar daar ontkom je dus niet aan :)
namaste
  FOK!fotograaf vrijdag 6 augustus 2010 @ 23:51:13 #106
73911 ultra_ivo
pi_84961082
aha, de voorgrond groter dan de achtergrond, ja dat hoort idd bij een extreme groothoeklens. Is ook moeilijk te corrigeren.
  FOK!fotograaf zaterdag 7 augustus 2010 @ 00:15:49 #107
13368 NiGeLaToR
pi_84962065
Met een Canon 10-22 hebben ze dat netjes tot een minimum beperkt. Alleen in de hoeken van dichtbij wordt het vreemd en de rest corrigeer je in fotoshop. Hoe kleiner bereik, hoe minder risico op vertekening. En dan is er nog verschil tussen een fish-eye en groothoek, fisheye hoort te vertekenen :)

@Dulk: lens valt erg mee toch? Of wil je gewoon eerst een kitlensje op de kop tikken om de dingen wat dichterbij te halen? Op zich als je toch wat gaat aanschaffen.. maarja, ik ben verwend en kan niet in je portemonnee kijken :)

Dit is genomen met mijn 7D op 10mm met de 10-22 van Canon. Doordat ik omhoog kijk is er wat vertekening, maar niet eens zo erg als die foto die hierboven staat gelukkig :)
(niet gecorrigeerd in photoshop ofzo, vandaar de kromme lantaarnpaal links, aan de buitenkant zie je het normaal het ergste :D )
pi_84962400
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 00:15 schreef NiGeLaToR het volgende:
Met een Canon 10-22 hebben ze dat netjes tot een minimum beperkt. Alleen in de hoeken van dichtbij wordt het vreemd en de rest corrigeer je in fotoshop. Hoe kleiner bereik, hoe minder risico op vertekening. En dan is er nog verschil tussen een fish-eye en groothoek, fisheye hoort te vertekenen :)

@Dulk: lens valt erg mee toch? Of wil je gewoon eerst een kitlensje op de kop tikken om de dingen wat dichterbij te halen? Op zich als je toch wat gaat aanschaffen.. maarja, ik ben verwend en kan niet in je portemonnee kijken :)

[ afbeelding ]

Dit is genomen met mijn 7D op 10mm met de 10-22 van Canon. Doordat ik omhoog kijk is er wat vertekening, maar niet eens zo erg als die foto die hierboven staat gelukkig :)
(niet gecorrigeerd in photoshop ofzo, vandaar de kromme lantaarnpaal links, aan de buitenkant zie je het normaal het ergste :D )
het gaat nog niet eens zozeer om het geld, maar ik heb nu dus in een opwelling die 300d gekocht (met een kapotte ontspanknop, maar met een beetje solderen zat er zo een nieuwe in) en ik weet hier nog geen 10% van. ik ga nu steeds meer de handmatige instellingen begrijpen.

Ik wil ook zeker wel een nieuwe/moderner type, maar ik kan hier gewoon nog wel even mee vooruit :)
namaste
  FOK!fotograaf zaterdag 7 augustus 2010 @ 00:51:09 #109
13368 NiGeLaToR
pi_84963260
Ooooh juistem, dan ist nog even zoeken naar wat je wilt uiteindelijk. Hoe maak je nu foto's zonder werkende ontspanknop?
  zaterdag 7 augustus 2010 @ 01:36:10 #110
104963 ETA
European Travel Author
pi_84964643
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 00:51 schreef NiGeLaToR het volgende:
Ooooh juistem, dan ist nog even zoeken naar wat je wilt uiteindelijk. Hoe maak je nu foto's zonder werkende ontspanknop?
remote?
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_84965780
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 00:51 schreef NiGeLaToR het volgende:
ik heb er een nieuwe in gesoldeerd :)
namaste
  FOK!fotograaf zaterdag 7 augustus 2010 @ 08:40:30 #112
13368 NiGeLaToR
pi_84967277
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 02:46 schreef Dulk het volgende:

[..]

ik heb er een nieuwe in gesoldeerd :)
Ah nice, dat heb je al gedaan :) netjes hoor. Zoals ik net al zei, ik ben verwend.. en heb (bijna) geen oude spullen. Maar vind/vond het ook altijd leuk om van 'niets' weer iets te maken.
pi_84979427
Gister morgen was het schitterend weer en onderweg naar mijn werk heb ik dan ook wat leuke foto's proberen te maken.

gister thuis op de pc leek het toch allemaal weer net niet gelukt. Een van de foto's waarvan ik dacht dat het een superfoto was was deze

http://www.flickr.com/photos/43998457@N06/4868127469/

(graag even klikken op de link - krijg zo 123 de foto link niet werkend)

Ik vond het op mijn camera zo op het eerste gezicht een superfoto! thuisgekomen bleek er echter in de rechteronderhoek nogal wat raars aan de hand te zijn. het lijkt wel of dat hij daar met de resolutie niet uit kwam of zo.

Heeft iemand enig idee hoe dat dit kan? en misschien nog wel belangrijker, hoe ik dit kan voorkomen?? ik baal er best van dat dat plekje die foto heeft verknald.

Foto is gemaakt met een oly e-420 en een 40-150mm objectief.

Exif dataCamera Olympus E-420
Exposure 1/3200 sec
Aperture f/8.0
Focal Length 43 mm
ISO Speed 200
Sla niet, Prei wel
  zaterdag 7 augustus 2010 @ 17:35:36 #114
150897 ebeaydojraes
Gek Zijn Is Gezond (.nl)
pi_84979622
geen idee, maar het lijkt erop dat het dynamisch bereik van de camera niet groot genoeg is om beide licht en donker goed te kunnen weergeven... ziet er raar uit idd... Is dit de enigste foto waar die dit doet of... ?
- "Was Ik Maar Een Dichter, Dan Kon Ik Dichter Bij Jou Zijn!"
- 'ye cannae change the laws of physics'
Licentie:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/nl/
  FOK!fotograaf zaterdag 7 augustus 2010 @ 17:37:55 #115
13368 NiGeLaToR
pi_84979698
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 17:29 schreef dE_Danoontjepower het volgende:
foto-stuk-help!
Das inderdaad vreemd. Ik neem even aan dat je dit niet in elke foto hebt. Het ziet er dan ook uit als jpg-lelijkheid. Schiet je direct in jpg's of schiet je RAW? Mocht je nog geen RAW schieten is dat het proberen waard, je hebt zoveel meer mogelijkheden om zelf wat moois te produceren ipv te hopen dat de convertor in je camera dit met succes doet. Mogelijk zit het daar in.

Als je wel al RAW hebt omgezet is de JPG compresse die je gebruikt hebt misschien te agressief, ofzo.

Ik zie overigens rondom de zon ook een aantal vreemde lijnen lopen, is dat ook niet goed of waren het golfjes in het water die nu vreemd uitpakken?
pi_84982814
helaas, ik ben te lui voor raw - dus ik doe alles in jpg... het lijkt er inderdaad op alsof er iets mis is gegaan met die omzetting naar jpg, wel balen, ik vond het echt een mooie plaat!!
Sla niet, Prei wel
  FOK!fotograaf zaterdag 7 augustus 2010 @ 19:38:15 #117
145146 Andyy
pi_84983436
Ik ben eigenlijk ook te lui voor RAW, maar in omstandigheden waarbij je minder licht hebt is het toch verdomde handig omdat je nog redelijk flexibel bent achteraf
pi_84985633
Vraagje aan de expert. Ik heb het idee dat mijn Sony W270 meer ruis geeft dan voorheen. Uiteraard mag je niet te veel verwachten van een compact camera, maar toch. Zie onderstaande foto. Vooral in de linker bovenhoek zie je enorm veel ruis ondanks dat er genoeg licht is. Is dit normaal? Kan ik dit verhelpen??

http://i92.photobucket.com/albums/l20/almightyarjen/DSC00815.jpg

Foto is klikbaar en voor een deel uitgeknipt, de rechter onderhoek van de foto mist ivm maximale bestandsgrootte van photobucket.

[ Bericht 6% gewijzigd door Netsplitter op 08-08-2010 18:28:17 (Gaarne resizen, max 1024pixels.) ]
pi_85011897
Ik heb twee vraagjes voor de expert :)

Ik ga binnenkort eindelijk een spiegelreflex kopen: een CANON EOS 500D. Ik wil graag weten hoe lang de accu meegaat. Ik lees overal dat de camera een lange accuduur heeft, maar kan nergens vinden HOE lang. Tevens zou ik ook willen weten hoe lang opladen duurt. Dit omdat ik me afvraag of ik niet een extra accu erbij moet kopen.

Andere vraag: ik ga in RAW schieten met de Canon, hoeveel opslag heb ik nodig? Ik ga namelijk op vakantie en maak meestal rond de 500 foto's. Ik heb nu een SD card van 2GB, volgens mij komen daar niet eens 10 foto's op :')

Alvast bedankt!
  FOK!fotograaf zondag 8 augustus 2010 @ 16:42:35 #120
13368 NiGeLaToR
pi_85012202
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 20:42 schreef AlmightyArjen het volgende:
Vraagje aan de expert. Ik heb het idee dat mijn Sony W270 meer ruis geeft dan voorheen. Uiteraard mag je niet te veel verwachten van een compact camera, maar toch. Zie onderstaande foto. Vooral in de linker bovenhoek zie je enorm veel ruis ondanks dat er genoeg licht is. Is dit normaal? Kan ik dit verhelpen??

[ afbeelding ]

Foto is klikbaar en voor een deel uitgeknipt, de rechter onderhoek van de foto mist ivm maximale bestandsgrootte van photobucket.
Gebruik je misschien een andere stand dan voorheen? Ruis wordt vooral veroorzaakt door een hogere ISO. Als je hem in de sportstand of nachtstand hebt gezet gebruikt de camera wellicht een hoge ISO waarde terwijl dit niet per se nodig is, gezien de hoeveelheid licht.
  FOK!fotograaf zondag 8 augustus 2010 @ 16:45:28 #121
13368 NiGeLaToR
pi_85012294
quote:
Op zondag 8 augustus 2010 16:31 schreef TheHappyPrince het volgende:
Ik heb twee vraagjes voor de expert :)

Ik ga binnenkort eindelijk een spiegelreflex kopen: een CANON EOS 500D. Ik wil graag weten hoe lang de accu meegaat. Ik lees overal dat de camera een lange accuduur heeft, maar kan nergens vinden HOE lang. Tevens zou ik ook willen weten hoe lang opladen duurt. Dit omdat ik me afvraag of ik niet een extra accu erbij moet kopen.

Andere vraag: ik ga in RAW schieten met de Canon, hoeveel opslag heb ik nodig? Ik ga namelijk op vakantie en maak meestal rond de 500 foto's. Ik heb nu een SD card van 2GB, volgens mij komen daar niet eens 10 foto's op :')

Alvast bedankt!
1) Batterij levensduur is afhankelijk van wat je er mee doet. Niet zo veel filmen en niet zoveel liveview/schermpje turen zou je batterij 400-500 foto's mee moeten doen laten gaan. Heb je op DPreview gekeken, daar is vast een review van deze cam incl metingen over batterij levensduur.
2) Opladen van zowel mijn Canon 50D als 7D accu duurt rond de 30 minuten (half vol) tot 1,5 uur (helemaal leeg). Ik laad bijna nooit een lege batterij op - dan was ik blijkbaar te laat met opladen.
3) RAW zullen je foto's 18-20Mb groot worden per stuk, dus 500 x 20mb = 10.000mb. Koop bijvoorbeeld 2 x 8Gb kaartjes of meteen 2 x 16Gb.

Succes en veel plezier :)
pi_85012622
quote:
Op zondag 8 augustus 2010 16:45 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

1) Batterij levensduur is afhankelijk van wat je er mee doet. Niet zo veel filmen en niet zoveel liveview/schermpje turen zou je batterij 400-500 foto's mee moeten doen laten gaan. Heb je op DPreview gekeken, daar is vast een review van deze cam incl metingen over batterij levensduur.
2) Opladen van zowel mijn Canon 50D als 7D accu duurt rond de 30 minuten (half vol) tot 1,5 uur (helemaal leeg). Ik laad bijna nooit een lege batterij op - dan was ik blijkbaar te laat met opladen.
3) RAW zullen je foto's 18-20Mb groot worden per stuk, dus 500 x 20mb = 10.000mb. Koop bijvoorbeeld 2 x 8Gb kaartjes of meteen 2 x 16Gb.

Succes en veel plezier :)
Ah heel erg bedankt voor je snelle antwoord :) Ik had gedacht veel meer GB nodig te hebben voor opslag. Accuduur is dus wel lang zeg. Mijn oude camera ging steevast uit na 3 uur fotograferen. Filmen doe ik haast nooit, alleen als een van de huisdieren rare capriolen uithaalt ;)
DPreview heb ik al vaak gebruikt, maar helemaal vergeten om daar de accuduur te checken...
  FOK!fotograaf zondag 8 augustus 2010 @ 17:07:08 #123
13368 NiGeLaToR
pi_85013063
Paar jaar terug was geheugen zo duur dat het alsnog vervelend was, ook al waren de RAW bestanden toen kleiner. Overigens heb je het voor- en nadeel van SD kaartjes - die zijn weliswaar goedkoop, maar ook vaak van lage kwaliteit en snelheid. Kijk dus even naar iets wat betaalbaar & goed is.

Batterij gaat lang mee tov compactcamera's omdat ze groter vermogen hebben (louter kwestie van omvang) en omdat je geen electrisch te bedienen zoom hebt. Lenzen met IS verbruiken dan weer wel een beetje stroom, maar dan nog gaat het lang mee.
  Donald Duck held zondag 8 augustus 2010 @ 17:18:16 #124
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_85013459
Grote stroombesparing zit natuurlijk ook heel erg in het feit dat de sensor alleen even stroom vraagt tijdens het daadwerkelijk maken van de foto. Bij compactcamera's (en LiveView bij een DSLR) staat de sensor constant te ploeteren.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_85015968
Ik neem ook een lens met IS, de Canon EF 70-300mm, maar volgens mij heb ik zelfs met de lens nog voldoende tijd om elke dag met de camera op pad te gaan om dan 's nachts het ding aan de oplader te leggen. Dat is echt top!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')