Dankje!quote:Op woensdag 28 juli 2010 05:26 schreef ebeaydojraes het volgende:
omdat je kleurruimte nu op Adobe RGB staat ipv sRGB
Dat kan, met een groothoekobjectief, en da;s echt iets anders dan een fish-eye...10 mm groothoek of 10 mm fish-eye is een wezenlijk verschil tussen hoe het beeld op je sensor of filmvlak geprojecteerd word.quote:Op donderdag 29 juli 2010 15:53 schreef Xlarge het volgende:
Ik zit een beetje rond te kijken naar een groothoek , het grootste wat ik nu heb is 17mm (op een cropcamera).
Maar tijdens mijn zoektocht begrijp ik iets niet.
Hoe komt het dat ik bij sommige lenzen, in dit geval de de Tokina 10-17, een fisheye effect zie bij 10mm , en op andere foto's het fish-eye bij 10mm verdwenen is.
Zou dit sofwarematig zijn bijgesteld oid ?
En meteen mijn tweede vraag, wat is nu eigenlijk het nut van een fish eye, ik vind het maar een hoop geld om een foto er erg vreemd uit te laten zien, volgens mij ben je dat na 3 foto's wel zat, kan dat grote bereik nu niet in een normaal beeld weergegeven worden ?
Zie hier voorbeelden van de foto's waar ik het over heb.
http://www.pixel-peeper.c(...)p_max=none&res=3&p=1
De link die je gaf doet het niet bij mij, dus ik kan niet helemaal zien wat je bedoelt, maar als ze met het zelfde objectief zijn gemaakt en de ene heeft duidelijk een fisheye-effect en de andere is meer lineair, dan betekent dat domweg dat één van de twee achteraf recht- of kromgetrokken is.quote:Op donderdag 29 juli 2010 20:41 schreef Xlarge het volgende:
thanks Ultra-nivo en Limpix
maar Limpix, de foto's zijn met hetzelfde objectief gemaakt.
Ja.quote:Op maandag 2 augustus 2010 21:56 schreef Hef_Bundy het volgende:
Ik probeer objecten scherp te fotograferen en de achtergrond blurry. Dat is weinig scherptediepte, toch?
Met een langer brandpunt zal de scherptediepte ook kleiner worden dan met een kort brandpunt. Dus om je achtergrond zoveel mogelijk blurry te krijgen, is het 't beste om iets verder van je onderwerp af te staan en naar 55 mm te zoomen, waarbij je natuurlijk ook een zo groot mogelijk diafragma aanhoudt. Maar daarbij moet je er natuurlijk ook rekening mee houden dat een grotere afstand van je onderwerp, de scherptediepte juist weer vergroot. Sta je dichter op je onderwerp, dan verklein je daarmee de scherptediepte weer.quote:Ik heb door hoe ik dit kan beinvloeden met diafragma, maar wat is de relatie tussen scherptediepte en brandpuntafstand? Omdat mijn kitlens kan zoomen, kan ik de brandpuntafstand aanpassen. Als ik zoveel mogelijk achtergrond blurry wil hebben, kan ik dan het best zoomen naar 55 en veraf gaan staan, of naar 18 en dichtbij?
Dat klopt ja.quote:En als laatste: 55mm zou bij voor mij een 'lange brandpuntafstand' zijn en 18 een korte?
Dit is wel een belangrijk stukje.quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 07:00 schreef Omniej het volgende:
[..]
is het 't beste om iets verder van je onderwerp af te staan en naar 55 mm te zoomen, waarbij je natuurlijk ook een zo groot mogelijk diafragma aanhoudt.
[..]
Ondanks dat je je eigen opmerking later weer ontkracht (quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 09:09 schreef Cryothic het volgende:
Dit is wel een belangrijk stukje.
Ik weet niet hoe het met een Nikon kitlens zit, maar bij Canon is de kitlens 3.5-4.6 ofzo als diafragma? (kan zijn dat ik er iets naast zit).
Het gevolg is dus, dat als je inzoomt, je maximale diafragma kleiner wordt. Wat weer gevolgen heeft voor je scherpte-diepte.
Geen idee, maar misschien kun je ze even bellen?quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 13:46 schreef staticdata het volgende:
Weet iemand of de Foka aan setprijzen doet als je daar een meerdere spullen tegelijk koopt?
Bellen uiteraard (of even langsgaan). :-)quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 13:56 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Geen idee, maar misschien kun je ze even bellen?
Gewoon zeggen dat je van plan bent diverse producten (een set dus) te kopen en wat ze dan aan het bedrag kunnen doen.
Dit zijn dus 13 elementen in 9 groepen (als ik het goed zegquote:Op vrijdag 6 augustus 2010 20:09 schreef Intrepidity het volgende:
Dat er 15 schijfjes glas in de lens zitten, waarvan er een aantal direct achter elkaar zitten, dus 10 groepen lenzen.
Ter illustratie:
[ afbeelding ]
Dat er 15 stukken glas in het objectief zitten, die zijn onderverdeeld in 10 ehh... groepen.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 20:06 schreef Ssytse het volgende:
wat houdt 15 lenselementen in 10 groepen in?
Vaak wordt wel gezegd dat meer glas ook een beter objectief betekent, maar da's ook weer niet altijd het geval natuurlijk en zeker niet per definitie.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 20:14 schreef Ssytse het volgende:
thanks!
en heeft het aantal elementen / groepen ook een connectie met de kwaliteit van de lens? Dus bijvoorbeeld 15 / 10 is beter dan 8 / 6?
Dat kun je niet zomaar zeggen. Meer elementen kan er op duiden dat de lens beter is gecorrigeerd, maar hoe meer elementen, hoe meer kans ook dat het de kwaliteit nadelig beinvloedt.. en als je die elementen van slecht plastic maakt, onregelmatig slijpt of losjes ophangt...quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 20:14 schreef Ssytse het volgende:
thanks!
en heeft het aantal elementen / groepen ook een connectie met de kwaliteit van de lens? Dus bijvoorbeeld 15 / 10 is beter dan 8 / 6?
Keurig geleend van deze site:quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 20:27 schreef Ssytse het volgende:
helemaal duidelijksuper!
dan had ik nog een, waarschijnlijk, n00bvraag:
Wat betekent een X-stops beeldstabilisatie? Mijn Canon 70 - 300 heeft een 3-stops, maar wat zegt dit?
Vandaar dat ik lichtsterke & gestabiliseerde lenzen prefereer. Mijn portemonnee weer wat minder, want die zijn duur, duurder, duurst.quote:Beeldstabilisatie
Het komt vaak voor dat (zoom)objectieven worden gekozen vanwege de beeldstabilisatie. Testen wijzen uit dat deze systemen veel stabiliteit geven, sommigen tot wel 4 (licht)stops. Dit betekent dat er scherpe opnamen gemaakt kunnen worden bij extreem lange sluitertijden. Met beeldstabilisatie kan ik, bijvoorbeeld met 200mm, een scherpe opname maken met 1/15e seconde in plaats van 1/250e seconde (4 lichtstops). Dit is ideaal bij lange brandpuntsafstanden omdat trillingen en kleine bewegingen van de fotograaf gecompenseerd worden. Een bewegend onderwerp zal echter niet scherp vastgelegd worden want de beeldstabilisatie kan deze beweging niet compenseren.
Een voorbeeld. Bij ISO1600 en diafragma f/4 levert een situatie een belichtingstijd van 1/15e seconde. Beeldstabilisatie maakt het mogelijk om een scherpe opname te maken. Als ik dezelfde situatie kan fotograferen met diafragma f/1,4 levert dat een sluitertijd van 1/125e seconde op. Een bewegend onderwerp zal in dat laatste geval wèl scherp op de foto staan, terwijl in het eerste geval de beweging niet bevroren zal worden.
In theorie wel ja. Zonder stabilisatie schiet ik op een goede dag tot 1/10 bruikbare plaatjes in groothoek. Hoe verder je bent ingezoomd, hoe meer effect het heeft op de scherpte van je foto. Vandaar dat er ook nog een verhouding is tussen aantal 'ingezoomde mm's' en de minimale sluitertijd.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 20:36 schreef Ssytse het volgende:
dus die stabilisatie is relatief? Als ik zelf een foto scherp kan krijgen met 1/60 zonder stabilisatie kan ik met stabilisatie op 1/15 scherp. En als ik zonder stabilisatie op 1/15 scherp kan krijgen, kan ik met stabilisatie op 1/4 scherp?
Helemaal een mythe is het niet. Hoe groter de lensopening (dus niet de lens zelf) hoe lastiger een objectief te maken is. De goedkope massaproductie lenzen van lage kwaliteit zullen dus nooit een grote lensopening hebben. Alleen de dure lenzen, gemaakt voor een publiek dat wil betalen voor kwaliteit, hebben dus een grote opening. De grote lensopening zorgt dus niet uit zichzelf voor de betere kwaliteit, maar is wel een indictatie voor de bouwkwaliteit van een lens.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 20:28 schreef NiGeLaToR het volgende:
Een andere mythe die bij mij heerste vroeger was dat hoe groter de opening, hoe beter. Inmiddels weet ik dat er een relatie kan zijn tussen grote lensopening en grote lichtopbrengst, maar dat dit sterk afhankelijk is van het type lens. Zo zijn primes altijd een stuk kleiner met smallere opening, dan tele-objectieven.
Biij compact camera's let ik er in ieder geval wel op, een 12mp camera met een frontelement ter grote van 1 eurocent gaat 'm niet worden. Maargoed, ben het met je eens, kern van waarheid is er in ieder geval.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 21:29 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Helemaal een mythe is het niet. Hoe groter de lensopening (dus niet de lens zelf) hoe lastiger een objectief te maken is. De goedkope massaproductie lenzen van lage kwaliteit zullen dus nooit een grote lensopening hebben. Alleen de dure lenzen, gemaakt voor een publiek dat wil betalen voor kwaliteit, hebben dus een grote opening. De grote lensopening zorgt dus niet uit zichzelf voor de betere kwaliteit, maar is wel een indictatie voor de bouwkwaliteit van een lens.
Het zou erg helpen als je erbij zegt welke camera en lens je nu hebt (merk/model) en wat je wilt fotograferenquote:Op vrijdag 6 augustus 2010 22:00 schreef Dulk het volgende:
ik een 24-85mm objectief op mijn camera, maar ik wil soms meer op de foto kunnen zetten, volledig uitgezoomd geeft dus nog te weinig overzicht.
wat voor objectief kan ik dan het beste kopen?
o, ik heb dat ding nog maar een korte tijd en met alle opties aan het stuntelen, maar het stoort me dat ik niet alles erop krijg.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 22:02 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Het zou erg helpen als je erbij zegt welke camera en lens je nu hebt (merk/model) en wat je wilt fotograferen![]()
Is het een fullframe body of een cropfactor?
Nee.quote:
18-55 is een standaardzoom met wat groothoek. Dat zou nipt aan voldoende voor je kunnen zijn. Beter is iets in de lijn van 10-24mm. Reken dan wel op flink wat vertekening aan de randen.quote:
ik zie in V&A een 18-55 te koop staan, ik zal eens bieden.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 22:22 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
18-55 is een standaardzoom met wat groothoek. Dat zou nipt aan voldoende voor je kunnen zijn. Beter is iets in de lijn van 10-24mm. Reken dan wel op flink wat vertekening aan de randen.
thx, ik ga zoekenquote:Op vrijdag 6 augustus 2010 22:22 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Nee.
Dat is een standaard zoomlens.
Je zou dan meer aan deze moeten denken:
EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM of de Sigma/Tokina/... tegenhanger.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |