abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!fotograaf zondag 8 augustus 2010 @ 19:22:42 #126
145146 Andyy
pi_85018094
quote:
Op zondag 8 augustus 2010 16:45 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

1) Batterij levensduur is afhankelijk van wat je er mee doet. Niet zo veel filmen en niet zoveel liveview/schermpje turen zou je batterij 400-500 foto's mee moeten doen laten gaan. Heb je op DPreview gekeken, daar is vast een review van deze cam incl metingen over batterij levensduur.
Maar dat is afhankelijk van veel factoren, als je geen flitser gebruikt, niet in live view ed schiet kan je er met geluk 2500-3000 uit persen (moet je wel kort achter elkaar schieten) :Y
  donderdag 12 augustus 2010 @ 22:44:27 #127
181312 kvdv
<=50mm Baby!
pi_85208568
Ik heb een M42 naar 4/3 adapter liggen. Gebruikte deze op mijn voormalige Oly E-420.

Vraag: Kan hij ook gebruikt worden op Micro 4/3 body's? Of krijg ik dan problemen?
Crack open the cranium, and let awareness begin...
&gt; Zoekt kamer in Utrecht!
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 13 augustus 2010 @ 01:53:50 #128
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_85215908
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 22:44 schreef kvdv het volgende:
Ik heb een M42 naar 4/3 adapter liggen. Gebruikte deze op mijn voormalige Oly E-420.

Vraag: Kan hij ook gebruikt worden op Micro 4/3 body's? Of krijg ik dan problemen?
De m4/3-bodies hebben een kortere oplegmaat als de 4/3. Je bent dus een langer adapter nodig om het verschil tussen m4/3 en pdraad te overbruggen.
Wel bruikbaar zijn 4/3-adapters wanneer je op een m4/3-camera een verloop zet naar normaal 4/3, alleen heb je met teveel adapters kans dat de boel wat wiebelig wordt.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_85273876
Ik had laatst een discussie met iemand. Hij beweerde dat als je een foto maakt met een camera die 10 megapixels heeft, dat de foto dan per vierkante meter 10 miljoen pixels heeft. Zou de camera maar 8 megapixels hebben, dan zouden er 8 miljoen pixels in die vierkante meter zitten. Ofwel, hij concludeert dat alle foto's even groot zijn en alleen de grootte van de pixels verandert.
Ik zei dat de pixels altijd even groot zijn en dat alleen de grootte van de foto (in zijn totaliteit) veranderd naarmate het aantal megapixels hoger wordt.

In feite zeggen we volgens mij hetzelfde, maar hij blijft erbij dat we beide iets anders bedoelen... Ik snap 't niet meer ;(
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_85274014
Hoe meer pixels hoe groter de oppervlakte van de foto maar wel dezelfde kwaliteit!
Als je je foto's bijvoorbeeld nooit afdrukt op canvas of als poster kan je je camera gerust op 6 mp zetten, de foto word alleen maar wat kleiner maar de kwaliteit blijft hetzelfde.

Alleen als je grote afdrukken maakt voor bijvoorbeeld advertenties dan heb je die meer mp wel nodig om de kwaliteit te behouden.
pi_85279950
Als de sensor even groot is maar meer pixels heeft, zitten de pixels (eigenlijk sensels - sensor elements) dichter bij elkaar en/of zijn ze kleiner. Hoe groot de pixels zijn bij het afdrukken of op het beeldscherm, ligt aan de printer of je beeldscherm.. als je een m2 hebt en je wilt er een 1 pixel foto op maken, heb je een hele m2 voor die ene pixel. Als je op die m2 een foto van 100 pixels wilt maken, moet je het vlak onderverdelen in vakjes van 10x10cm, etc. Heb je een megapixel, dan worden de vakjes (pixels) nog maar 1 mm x 1 mm, enzovoort.

Dezelfde foto van 10 megapixel ziet er uitgeprint met 300ppi (dpi) groter uit dan die van 8 megapixel op 300ppi. Als je op dezelfde ruimte wilt printen, moet de printer de 10mp foto met een iets hogere ppi uitprinten dan de 8mp foto waardoor deze iets scherper zal worden.
pi_85280952
Dat lijkt idd allemaal erg voor de hand liggend. Maar hij zei ook dat 10 megapixel niet wil zeggen dat de foto bestaat uit 10 miljoen pixels, maar dat een vierkante meter met die kwaliteit zou bestaan uit 10 miljoen pixels. Dat klopt imo toch niet?

Ik zei dat een foto van 5 megapixels net zo scherp en kwalitatief is als een foto met 10 megapixels, maar dan 1/2 keer zo groot. Hij zei dat dat niet zo was met een of andere onduidelijke reden :')
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_85281204
10 megapixel = 10 miljoen pixels, en 1 pixel is een vakje met 1 kleur (of grijstint). Heeft niets met vierkante meters te maken. Je kunt een pixel zo groot of zo klein afbeelden als je zelf wilt. Een 5 megapixel foto heeft 5 miljoen pixels dus in principe de helft van de informatie. Je kunt een 5 megapixel foto op dezelfde grootte afdrukken als een 10 megapixel foto, alleen zal deze dan iets minder scherp ogen (niet de helft overigens, omdat je in 2 dimensies werkt. dubbele resolutie = 4 keer zo veel pixels)
  maandag 16 augustus 2010 @ 10:56:24 #134
24981 Cryothic
nerd... meer niet.
pi_85340513
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 16:00 schreef whaley het volgende:
[..]Je kunt een 5 megapixel foto op dezelfde grootte afdrukken als een 10 megapixel foto, alleen zal deze dan iets minder scherp ogen [..]
Maar hetzelfde werkt omgekeerd.
als je een 10 MP foto afdrukt op de "grootte van een 5MP foto", gaat er ook kwaliteit verloren, omdat je dan opeens veel meer pixels in dezelfde ruimte probeert te proppen.

Er komt een punt dat je dus een hogere DPI waarde krijgt dan je printer aan kan, en dat werkt ook alleen maar in je nadeel.
NIEUW: Foto's!
pi_85343862
quote:
Op maandag 19 juli 2010 00:11 schreef Jekoos het volgende:

[..]

Groen-filter in photoshop (wel toevoegen als aanpassingslaag) en dan bij de laagopties instellen op soft light (zacht licht) of overlay (bedekken).. Dan kom je een heel eind in de buurt. Spelen met de levels of curves kan ook helpen. Door groen iets te versterken, of juist de rood en blauw iets te verzwakken.
Shadows / Highlights / Midtones

Daarmee krijg je de dikke schaduw.
pi_85358406
Canon EF 24-85mm f/3.5-4.5 USM

Wat kan je allemaal met zo een lens? :@
Zit je dan een beetje op t zelfde gebied als een 24-70?
  FOK!fotograaf maandag 16 augustus 2010 @ 18:38:49 #137
145146 Andyy
pi_85358733
Qua bereik wel ja, verder ken ik Canon lenzen niet zo :+
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 16 augustus 2010 @ 18:40:43 #138
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_85358786
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 18:26 schreef Vinz0r het volgende:
Canon EF 24-85mm f/3.5-4.5 USM

Wat kan je allemaal met zo een lens? :@
Zit je dan een beetje op t zelfde gebied als een 24-70?
http://www.fredmiranda.co(...)sort=7&cat=27&page=1

http://www.fredmiranda.co(...)sort=7&cat=27&page=1
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
pi_85464380
Mogen hier ook basic (waarschijnlijk domme) beginnersvragen gesteld worden?

De volgende foto:

Door de zonneschijn zijn er van die felle plekken ontstaan. Kan ik daar in de nabewerking nog wat aan veranderen? En als ik de volgende keer zo'n foto maak, waar moet ik dan op letten?

(ik ga nog een cursus volgen, maar tot die tijd ;) )

[ Bericht 1% gewijzigd door KneiterS op 19-08-2010 10:22:20 ]
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 19 augustus 2010 @ 10:12:38 #140
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_85464460
quote:
Op donderdag 19 augustus 2010 10:10 schreef KneiterS het volgende:
Mogen hier ook basic (waarschijnlijk domme) beginnersvragen gesteld worden?

De volgende foto:
[ afbeelding ]

Door de zonneschijn zijn er van die felle plekken ontstaan. Kan ik daar in de nabewerking nog wat aan veranderen? En als ik de volgende keer zo'n foto maak, waar moet ik dan op letten?

(ik ga nog een cursus volgen, maar tot die tijd ;) )
Gaarne resizen, max is 1024pixels hier. :)
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_85464516
Aan een beetje over- of onderbelichting valt in de nabewerking meestal nog wel wat te doen, maar die twee plekken op de rug van de beer en die plek bij z'n kont zijn echt helemaal wit uitgebeten, dus daar is geen informatie meer terug te halen. Hooguit de lichte plek op z'n rechter voorpoot is nog een beetje terug te halen.

In een situatie als dit is het waarschijnlijk beter om de foto ietsje onder te belichten, zodat het in elk geval niet uitgebeten raakt. Dan wordt de rest misschien wel wat te donker, maar da's achteraf makkelijker terug te halen in de nabewerking.
pi_85464733
quote:
Op donderdag 19 augustus 2010 10:12 schreef Netsplitter het volgende:
[..]Gaarne resizen, max is 1024pixels hier. :)
Excuus, heb het aangepast.

quote:
Op donderdag 19 augustus 2010 10:14 schreef Omniej het volgende:
Aan een beetje over- of onderbelichting valt in de nabewerking meestal nog wel wat te doen, maar die twee plekken op de rug van de beer en die plek bij z'n kont zijn echt helemaal wit uitgebeten, dus daar is geen informatie meer terug te halen. Hooguit de lichte plek op z'n rechter voorpoot is nog een beetje terug te halen.

In een situatie als dit is het waarschijnlijk beter om de foto ietsje onder te belichten, zodat het in elk geval niet uitgebeten raakt. Dan wordt de rest misschien wel wat te donker, maar da's achteraf makkelijker terug te halen in de nabewerking.
Bedankt, ga meteen verder met oefenen :).
pi_85533459
Ik wilde net een foto maken van de maan achter de sluierbewolking, ziet er echt mooi uit. Dus ik stel mijn Canon 400D in, het grootse diafragma, met een 17-85 is dat 4.0. Dus dan zou je verwachten dat 'ie met een lange sluitertijd wel een foto zou maken... Niet dus, de camera weigert gewoon een foto te maken :(
Vervolgens in het manual menu een sluitertijd ingesteld van 10 seconden en wederom het grootse diafragma gekozen. Wéér doet 'ie niet wat ik wil, er wordt gewoon geen foto gemaakt.

Hoe kan ik de 'eigen wil' van de camera omzeilen zodat ik wel een foto kan maken met de instellingen die ik heb ingesteld? Het kan zijn dat de omstrandigheden niet goed genoeg zijn om een foto te maken maar dan wil ik wel gewoon een foto kunnen maken!
Beter een gemiste oproep dan een gemiste kans
  zaterdag 21 augustus 2010 @ 01:02:10 #144
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_85533570
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 00:57 schreef Little_Acorn het volgende:
Ik wilde net een foto maken van de maan achter de sluierbewolking, ziet er echt mooi uit. Dus ik stel mijn Canon 400D in, het grootse diafragma, met een 17-85 is dat 4.0. Dus dan zou je verwachten dat 'ie met een lange sluitertijd wel een foto zou maken... Niet dus, de camera weigert gewoon een foto te maken :(
Vervolgens in het manual menu een sluitertijd ingesteld van 10 seconden en wederom het grootse diafragma gekozen. Wéér doet 'ie niet wat ik wil, er wordt gewoon geen foto gemaakt.

Hoe kan ik de 'eigen wil' van de camera omzeilen zodat ik wel een foto kan maken met de instellingen die ik heb ingesteld? Het kan zijn dat de omstrandigheden niet goed genoeg zijn om een foto te maken maar dan wil ik wel gewoon een foto kunnen maken!
Je autofocus uitzetten.
Kan op de lens meestal. AF->MF
Dat betekent wel dat je zelf moet scherpstellen.
Je moeder is een hamster
pi_85533727
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 01:02 schreef Crutch het volgende:

[..]

Je autofocus uitzetten.
Je kan ook de focus scheiden van de belichting als je cam een apart knopje voor AF heeft (bij 50d wel iig). Dan heb je dit geneuzel in ieder geval niet :P
pi_85533848
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 01:02 schreef Crutch het volgende:

[..]

Je autofocus uitzetten.
Ja natuurlijk! Stom dat ik daar zelf niet aan gedacht heb, bedankt!
Beter een gemiste oproep dan een gemiste kans
  zaterdag 21 augustus 2010 @ 02:54:01 #147
118585 Crutch
pi_85535469
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 01:09 schreef Thomass het volgende:

[..]

Je kan ook de focus scheiden van de belichting als je cam een apart knopje voor AF heeft (bij 50d wel iig). Dan heb je dit geneuzel in ieder geval niet :P
Piept je camera dan wanneer hij een juiste belichting heeft? Want dan zou je in de war kunnen raken en alsnog onscherpe foto's maken.
Bij het fysiek uitzetten van de AF, wéét je dat je extra moet opletten.

Wat overigens ook vaak voorkomt bij donkere foto's is dat de AF niet goed kan scherpstellen op een bepaald punt (meestal het midden omdat de meerveldsmeting daar standaard op ingesteld staat).
Wat je kunt doen is je AF gewoon weer aanzetten en bij het half indrukken van de ontspanknop, het middelste puntje in je zoeker (kijkgaatje) precies op de maan richten en als je belichting en focus goed zijn (piept de camera), richt je camera weer zo als je het beeld wilt hebben.
Dan moet je niet te lang wachten met een foto maken anders begint de camera weer opnieuw met scherpstellen.
Je moeder is een hamster
  zaterdag 21 augustus 2010 @ 02:58:16 #148
118585 Crutch
pi_85535507
Overigens ziet je het middelste puntje tijdens het piepje van de camera ook even rood oplichten als de focus juist is.
Je moeder is een hamster
  zondag 22 augustus 2010 @ 21:23:04 #149
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_85583209
http://www.amazon.com/DSL(...)d=1282503536&sr=1-63

past die op een tamron 70-300 (62 mm diameter) :P ?
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
Op donderdag 9 december 2010 13:44 schreef Rectum het volgende:
Mijn ode aan Susteren. :')
  FOK!fotograaf zondag 22 augustus 2010 @ 21:26:25 #150
145146 Andyy
pi_85583396
Hij was kapot zei je, hoezo zou je moeite doen dan?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')