abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 21 augustus 2010 @ 21:51:02 #1
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_85553734
Het is al een maand of twee dat ik mijmer over de aanschaf van een nieuwe camera. Hoe meer ik me erin verdiep, hoe meer ik ga twijfelen. Wat een keuzemogelijkheden, belachelijk haast.

Ik ben niet zo van de technische kant van fotografie, uitgebreide specificaties rondom lenzen etc. doen me duizelen, maar ik maak wel graag beelden en ik wil goed kunnen experimenteren met diafragma, sluitertijden, extreme scherptediepte, fotograferen met weinig licht etc. Alleen auto-klik-klak is dus geen optie.
In eerste instantie richtte ik me op geavanceerde compactcamera's, met een grote voorkeur voor de Panasonic Lumix DMC-LX3/LX5. Maar nu overweeg ik toch een spiegelreflex. Ik wil ouderwets foto's kunnen schieten door een goede zoeker, niet alleen vanaf een lcd-scherm.
Dat een DSLR een flinke omvang heeft, geen handzaam zakformaat van een compact, is misschien gewoon iets waar ik aan moet wennen. Ik heb dat grote formaat wel altijd als een nadeel ondervonden, ik fotografeer graag terloops, neem mijn camera altijd mee en haal hem tevoorschijn als ik dat wil.
Een andere vereiste voor mijn camera is een goede video-modus, met zoveel mogelijk handmatige bediening. Ook daarmee wil ik meer kunnen dan alleen push&shoot.

Mijn wensen overziend, en rekening houdend met een budget van max. 1000, kom ik tot de volgende shortlist:

Canon EOS 550D. Presteert volgens reviews over all zeer goed, ook in hoge ISO-waarden (tot 6400). Goede video-mogelijkheden.
Panasonic Lumix DMC-GH1. De beste DSLR wat video betreft. Qua foto's zijn er volgens mij betere alternatieven, waaronder de Canon.
Panasonic Lumix DMC-LX3/LX5. De LX5 is de gepimpte versie van de LX3 en komt in september op de markt. Reviewers zijn lyrisch over de 'ouderwetse' kwaliteit van deze compactcamera icm de innovatieve technologie. Mooie groothoek. Qua look en feel een sublieme camera. Als ik er een externe zoeker bij koop, kom ik qua prijs al snel tegen die van de Canon aan.

Volgens mij heb ik me aardig verdiept, maar misschien vergelijk ik appels met peren. Is het enigszins duidelijk welke kant ik op wil? En kan iemand mij van advies of tips voorzien?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_85553871
quote:
• Panasonic Lumix DMC-GH1. De beste DSLR wat video betreft
Misschien dat ik wat gemist heb, maar de GH1 is geen DSLR (tevens is hij ondertussen ook al opgevolgd).
  zaterdag 21 augustus 2010 @ 21:58:41 #3
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_85554011
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 21:54 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Misschien dat ik wat gemist heb, maar de GH1 is geen DSLR (tevens is hij ondertussen ook al opgevolgd).
Ok, dat kan. In ieder geval een fotocamera met goeie video.
pi_85554216
Koop een tweedehands 50D oid. met een goede 17-50 lens O+
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
  FOK!fotograaf zaterdag 21 augustus 2010 @ 22:09:01 #5
145146 Andyy
pi_85554297
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 21:51 schreef Ringo het volgende:
Panasonic Lumix DMC-GH1. De beste DSLR wat video betreft. Qua foto's zijn er volgens mij betere alternatieven, waaronder de Canon.
Is geen SLR.
  FOK!fotograaf zaterdag 21 augustus 2010 @ 22:12:58 #6
145146 Andyy
pi_85554419
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 21:51 schreef Ringo het volgende:
Ik ben niet zo van de technische kant van fotografie, uitgebreide specificaties rondom lenzen etc. doen me duizelen, maar ik maak wel graag beelden en ik wil goed kunnen experimenteren met diafragma, sluitertijden, extreme scherptediepte, fotograferen met weinig licht etc. Alleen auto-klik-klak is dus geen optie.
In eerste instantie richtte ik me op geavanceerde compactcamera's, met een grote voorkeur voor de Panasonic Lumix DMC-LX3/LX5. Maar nu overweeg ik toch een spiegelreflex. Ik wil ouderwets foto's kunnen schieten door een goede zoeker, niet alleen vanaf een lcd-scherm.
Dat een DSLR een flinke omvang heeft, geen handzaam zakformaat van een compact, is misschien gewoon iets waar ik aan moet wennen. Ik heb dat grote formaat wel altijd als een nadeel ondervonden, ik fotografeer graag terloops, neem mijn camera altijd mee en haal hem tevoorschijn als ik dat wil.
Een andere vereiste voor mijn camera is een goede video-modus, met zoveel mogelijk handmatige bediening. Ook daarmee wil ik meer kunnen dan alleen push&shoot.

Volgens mij heb ik me aardig verdiept, maar misschien vergelijk ik appels met peren. Is het enigszins duidelijk welke kant ik op wil? En kan iemand mij van advies of tips voorzien?
Wat wil je precies gaan schieten?
Wat je nu zegt over extreme scherptediepte en in het donker zegt dat je een prime wilt, maar dan heb je geen zoom ed.
Volgens mij kan je het beste een Sony NEX nemen met een pancake, vrij compact, je kan toch wel redelijk wat instellen en heeft een redelijke videomodus.
pi_85554461
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 22:12 schreef Andyy het volgende:

[..]

Wat je nu zegt over extreme scherptediepte en in het donker zegt dat je een prime wilt, maar dan heb je geen zoom ed.
Volgens mij kan je het beste een Sony NEX nemen met een pancake, vrij compact, je kan toch wel redelijk wat instellen en heeft een redelijke videomodus.
Ik heb persoonlijk nog niet veel goede ervaringen gehoord van de NEX modellen. Nu heb ik dat alleen van een paar consumenten reviews, niet van foto sites dus ik weet niet wat daar van waar is.
pi_85554468
Pentax Kx is de camera die je moet hebben. Klein, compact, hoogste lichtgevoeligheid van alle DSLR;s die er op dit moment op de markt zijn, zeer goede video mogelijkheden en voor een zeer strakke prijs.
En nog op de koop toe een enorme hoeveelheid zeer goede zeer schappelijk geprijsde lenzen beschikbaar. ALLE lenzen die Pentax ooit gemaakt heeft zijn namelijk zonder probleem te gebruiken op de Pentax. En als klap op de vuurpijl, kunnen alle lenzen die je op de Pentax kan zetten ook gelijk gebruik maken van de shake reductie omdat die in de body zit en niet in de lens.

En als je wat meer geld uit wilt geven, kan je uiteraard ook de Pentax K7 nemen, die is gelijk wheater sealed, dus nooit meer problemen met fotograferen in de stromende regen.
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
pi_85554472
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 22:05 schreef DutchErrorist het volgende:
Koop een tweedehands 50D oid. met een goede 17-50 lens O+
Goed advies, zeker als hij er ook mee wil filmen. Wat de 50D helaas niet kan.
SPOILER: Goed bedoeld advies inside
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tis voorag lastig in te schatten of je van plan bent lenzen te gaan wisselen. Ik heb jaren plezier gehad van de SLR-achtige compactcamera's van bijvoorbeeld Fuji, met betere sensor, 24-300 bereik aan boord en film mogelijkheden. Pas sinds twee jaar heb ik een heuze dSLR, maar inmiddels dus ook een half dozijn lenzen :)
  FOK!fotograaf zaterdag 21 augustus 2010 @ 22:16:21 #10
145146 Andyy
pi_85554529
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 22:14 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Ik heb persoonlijk nog niet veel goede ervaringen gehoord van de NEX modellen. Nu heb ik dat alleen van een paar consumenten reviews, niet van foto sites dus ik weet niet wat daar van waar is.
Er zijn genoeg reviews van hoor, volgens mij was de conclusie ongeveer leuk voor de mensen die geen dslr gewend zijn, maar toch iets flexibelers willen hebben. Want er missen nogal wat knopjes voor mensen die een dslr gewend zijn :+
  FOK!fotograaf zaterdag 21 augustus 2010 @ 22:17:21 #11
145146 Andyy
pi_85554564
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 22:14 schreef Sakura het volgende:
Pentax Kx is de camera die je moet hebben. Klein, compact, hoogste lichtgevoeligheid van alle DSLR;s die er op dit moment op de markt zijn, zeer goede video mogelijkheden en voor een zeer strakke prijs.
En nog op de koop toe een enorme hoeveelheid zeer goede zeer schappelijk geprijsde lenzen beschikbaar. ALLE lenzen die Pentax ooit gemaakt heeft zijn namelijk zonder probleem te gebruiken op de Pentax. En als klap op de vuurpijl, kunnen alle lenzen die je op de Pentax kan zetten ook gelijk gebruik maken van de shake reductie omdat die in de body zit en niet in de lens.

En als je wat meer geld uit wilt geven, kan je uiteraard ook de Pentax K7 nemen, die is gelijk wheater sealed, dus nooit meer problemen met fotograferen in de stromende regen.
Maar dan heb je wel veel minder keuze betreft 2e hands objectieven, accessoires ed.
  zaterdag 21 augustus 2010 @ 22:19:08 #12
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_85554628
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 22:14 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Die NEX-5 had ik als eerste op het oog, maar de bediening schijnt een ramp te zijn, een heel ingewikkeld menu. Hij is vooral the world's smallest, een beetje een gadget-camera, volgens mij. Ik wil gewoon kwaliteit.
pi_85554835
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 22:17 schreef Andyy het volgende:

[..]

Maar dan heb je wel veel minder keuze betreft 2e hands objectieven, accessoires ed.
Je bedoelt een veeeeeeeel ruimere keuze waarschijnlijk. Er is namelijk ongelofelijk veel keus en aanbod in 2de hands objectieven en ook nog eens voor zeer schappelijke prijzen voor de Pentax.
Vooral het feit dat echt alle maar dan ook echt ALLE lenzen die ooit voor Pentax gemaakt zijn zonder probleem op een Pentax camera te zetten zijn.
Zelfs de P-draad lenzen, alleen dan heb je uiteraard wel een adapter nodig.
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
  zaterdag 21 augustus 2010 @ 22:25:32 #14
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_85554848
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 22:12 schreef Andyy het volgende:

[..]

Weet ik veel wat ik precies ga schieten. :?. Ik ben iemand die met zijn camera op pad gaat en op zoek gaat naar vreemde of mooie beelden. Dat kunnen straatscènes zijn, of detailopnames, panorama's, daglicht, nacht, noem maar wat. Maar net zo goed ga ik portretten schieten, of ga ik klooien in de studio.
Vandaar ook mijn overweging om voor een DSLR te gaan, ik wil een breed inzetbare camera, die lang meegaat.
pi_85554889
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 22:25 schreef Ringo het volgende:

[..]

Weet ik veel wat ik precies ga schieten. :?. Ik ben iemand die met zijn camera op pad gaat en op zoek gaat naar vreemde of mooie beelden. Dat kunnen straatscènes zijn, of detailopnames, panorama's, daglicht, nacht, noem maar wat. Maar net zo goed ga ik portretten schieten, of ga ik klooien in de studio.
Vandaar ook mijn overweging om voor een DSLR te gaan, ik wil een breed inzetbare camera, die lang meegaat.
Maar ja, dan zit je weer met tig lenzen te kloten als je de beste kwaliteit wil. Zie je jezelf die al meenemen als je een keer gaat fotograferen?
  FOK!fotograaf zaterdag 21 augustus 2010 @ 22:27:13 #16
145146 Andyy
pi_85554905
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 22:19 schreef Ringo het volgende:

[..]

Die NEX-5 had ik als eerste op het oog, maar de bediening schijnt een ramp te zijn, een heel ingewikkeld menu. Hij is vooral the world's smallest, een beetje een gadget-camera, volgens mij. Ik wil gewoon kwaliteit.
Bediening is geen ramp voor een beginner, is juist makkelijk als je er weinig vanaf weet. Het geeft ook gelijk uitleg bij alle verschillende modi en hoe je alles moet gebruiken :Y
Een ramp is overdreven, misschien voor een DSLR gebruiker ja.
pi_85555204
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 22:14 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

Goed advies, zeker als hij er ook mee wil filmen. Wat de 50D helaas niet kan.
SPOILER: Goed bedoeld advies inside
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tis voorag lastig in te schatten of je van plan bent lenzen te gaan wisselen. Ik heb jaren plezier gehad van de SLR-achtige compactcamera's van bijvoorbeeld Fuji, met betere sensor, 24-300 bereik aan boord en film mogelijkheden. Pas sinds twee jaar heb ik een heuze dSLR, maar inmiddels dus ook een half dozijn lenzen :)
Ik was in de veronderstelling dat de 50D kon filmen... my bad...
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
  zaterdag 21 augustus 2010 @ 22:37:54 #18
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_85555213
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 22:27 schreef Andyy het volgende:

[..]

Bediening is geen ramp voor een beginner, is juist makkelijk als je er weinig vanaf weet. Het geeft ook gelijk uitleg bij alle verschillende modi en hoe je alles moet gebruiken :Y
Een ramp is overdreven, misschien voor een DSLR gebruiker ja.
Nou ja, beginner, ik moet mezelf ook niet onderschatten. Ik snap wel wat van fotografie en ik wil mijn kennis graag verdiepen. Ik heb liever een camera die zich makkelijk laat instellen, ik wil geen 25 stappen doornemen als ik in één situatie snel met diafragma of sluitertijd wil variëren. En trucjes als panorama's schieten of HDR-fotografie, dat kan ik ook wel vanaf mijn laptop doen. De NEX-5 blinkt uit in voorgeprogrammeerde functies, daar ben ik niet echt naar op zoek.
  zaterdag 21 augustus 2010 @ 22:41:00 #19
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_85555325
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 22:26 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Maar ja, dan zit je weer met tig lenzen te kloten als je de beste kwaliteit wil. Zie je jezelf die al meenemen als je een keer gaat fotograferen?
Daarom dwaalt die Panasonic LX3/LX5 nog altijd in mijn hoofd rond. Het grootste nadeel is die externe zoeker; behalve de prijs (ruim 200 euro) – werkt dat nog fijn of is het een irritante accessoire die je iedere keer omslachtig op je camera moet monteren?
  FOK!fotograaf zaterdag 21 augustus 2010 @ 23:52:19 #20
145146 Andyy
pi_85557655
Als je met weinig licht wilt fotograferen zou ik je toch een dslr aanraden, gewoon omdat die een grotere sensor hebben en dus minder ruis bij hogere ISO waarden, en dat vooral icm met een lichtsterke lens en je komt al een heel eind.
Zo'n prime kost rond de 100 euro, daarnaast kan je ook nog een standaard zoom lens erbij nemen :Y
pi_85573890
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 22:41 schreef Ringo het volgende:

[..]

Daarom dwaalt die Panasonic LX3/LX5 nog altijd in mijn hoofd rond. Het grootste nadeel is die externe zoeker; behalve de prijs (ruim 200 euro) – werkt dat nog fijn of is het een irritante accessoire die je iedere keer omslachtig op je camera moet monteren?
er was een samsung welke mijzelf beter leek dan een LX
http://tweakers.net/pricewatch/253593/samsung-ex1-zwart.html
"Those unforgettable days, for them I live"
  zondag 22 augustus 2010 @ 18:18:16 #22
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_85576670
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 23:52 schreef Andyy het volgende:
Als je met weinig licht wilt fotograferen zou ik je toch een dslr aanraden, gewoon omdat die een grotere sensor hebben en dus minder ruis bij hogere ISO waarden, en dat vooral icm met een lichtsterke lens en je komt al een heel eind.
Zo'n prime kost rond de 100 euro, daarnaast kan je ook nog een standaard zoom lens erbij nemen :Y
Hoe meer ik erover lees, hoe lastiger de keus. Fotografen hebben in reviews of discussies nogal eens de gewoonte om zuiver in technisch jargon te spreken, dat maakt het er niet simpeler op. :P.

Ik kán natuurlijk gaan voor een premium compact. Dan wordt het waarschijnlijk de LX5, die begin september verschijnt.

Maar jij zegt: koop een degelijke DSLR-body met een goede prime lens.
Een prime is een lens zonder zoom met een grote opening, die veel licht vangt; veel scherptediepte, hoge beeldkwaliteit. Toch?

Voor Canon wordt mij de EF 50mm f/1.8 II als prime aanbevolen, een goedkope lens van goedkoop fabricaat maar met goede resultaten.

Wat zou een mooie, redelijk betaalbare aanvulling op zo'n prime zijn?

De body overweeg ik een EOS 500d of 550d, die laatste kreeg een Gold award van dpreview.
  zondag 22 augustus 2010 @ 18:24:07 #23
84046 dscx
Bite me...
pi_85576901
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 18:18 schreef Ringo het volgende:

[..]

Hoe meer ik erover lees, hoe lastiger de keus. Fotografen hebben in reviews of discussies nogal eens de gewoonte om zuiver in technisch jargon te spreken, dat maakt het er niet simpeler op. :P.

Ik kán natuurlijk gaan voor een premium compact. Dan wordt het waarschijnlijk de LX5, die begin september verschijnt.

Maar jij zegt: koop een degelijke DSLR-body met een goede prime lens.
Een prime is een lens zonder zoom met een grote opening, die veel licht vangt; veel scherptediepte, hoge beeldkwaliteit. Toch?

Voor Canon wordt mij de EF 50mm f/1.8 II als prime aanbevolen, een goedkope lens van goedkoop fabricaat maar met goede resultaten.

Wat zou een mooie, redelijk betaalbare aanvulling op zo'n prime zijn?

De body overweeg ik een EOS 500d of 550d, die laatste kreeg een Gold award van dpreview.
My 2 cts:

Ik zou voor de 550d gaan (500d + betere video naar ik begreep) met de standaard 18-55 kitlens en een 50 prime erbij.

't scheelt dat ik er geen verstand van heb :P maar da's (op de 550d na, ik heb een 450d) de setup zoals ik 'm heb aangeschaft. Je kunt altijd nog uitbreiden tenslotte...
pi_85577669
my 2cents:

een beetje normale amateur kan met elke camera goeie plaatjes schieten.
Dus zorg eerst dat je de basis beheerst en ga dan pas nadenken over die geweldige DSLR die je zo graag wilt.
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
  zondag 22 augustus 2010 @ 19:27:44 #25
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_85578994
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 18:47 schreef rubje het volgende:
my 2cents:

een beetje normale amateur kan met elke camera goeie plaatjes schieten.
Dus zorg eerst dat je de basis beheerst en ga dan pas nadenken over die geweldige DSLR die je zo graag wilt.
Die basis beheers ik wel. Kunstacademie gedaan en daar twee jaar lessen fotografie gehad. Ik weet wat diafragma en sluitertijden doen en hoe je daarmee kan spelen, ik heb oog voor kleur en compositie en heb in de loop der jaren duizenden foto's geschoten. Maar altijd met mijn Sony Cybershot, O+, point en shoot. Ik wil nu een camera waarmee ik meer kan dan dat, die me uitdaagt.
Aan de andere kant ben ik, en dat zal ik altijd blijven, een fotograaf van momenten. Ik trek erop uit met mijn camera en ik heb geen idee wat ik tegenkom. Stadsgezicht, portret, straatscène, landschap, evt. macro.
Ik heb geen behoefte aan een flinke telelens, dat weet ik wel.
Wat ik lees over prime lenzen, is dat de beeldkwaliteit erg hoog is, ze zijn niet groot of zwaar, veel bekende fotografen gebruikten ze ook omdat de lenzen niet leunen op ingewikkelde techniek, ze zijn basic, leveren gewoon mooie beelden af; het is aan de fotograaf zelf om ze goed te benutten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ringo op 22-08-2010 21:10:51 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')