hoeft niet. als je er een kaartje inzet waar al foto's op hebben gestaan en de laatste was IMG_2573 dan zal de camera vanaf daar verder nummeren, ongeacht of er foto's mee zijn gemaakt of niet.quote:Op dinsdag 27 juli 2010 06:41 schreef Cee het volgende:
Hoi.Ik heb een vraag (logisch, in dit topic). Ik heb afgelopen zondag een Canon 450D gekocht, prima hulp gehad bij de winkel, een dag daarvoor was ik er al binnen geweest om informatie te vragen. Ze lieten me daarbij de 450D zien die ik uiteindelijk heb gekocht. Die stond in de etalage in de winkel, met de kitlens erop. Ik heb alleen de body gekocht, met een betere lens. De body die ik kocht was de body van de 450D uit de etalage. Bij het kopen vroeg ik of ik nu een showroom model kreeg maar ze zeiden dat deze net uit de doos kwam, er maar een week of zo had gestaan. Hij zou wel een aantal clicks hebben maar niet veel, omdat hij dus maar even in de etalage heeft gestaan. Dat vond ik prima. Hij werkt ook prima, gisteren ben ik er echt mee op pad geweest, met een nieuw SD kaartje, en bij het overzetten van de foto's zag ik dat de eerste foto de naam IMG_2574 heeft.
Betekent dit echt dat mijn camera toch al minstens 2574 heeft geclickt?
Toen ik hem in de etalage zag zat er nog geen geheugenkaartje in en de accu was nog helemaal vol.
Ik heb trouwens op het hele zooitje dat ik heb gekocht daar een korting gekregen (gratis extra geheugenkaartje), er is ook nog wat van de pakketprijs van de body + lens gedaan.
Het was een nieuw kaartje (uit de verpakking).quote:Op dinsdag 27 juli 2010 07:17 schreef ebeaydojraes het volgende:
[..]
hoeft niet. als je er een kaartje inzet waar al foto's op hebben gestaan en de laatste was IMG_2573 dan zal de camera vanaf daar verder nummeren, ongeacht of er foto's mee zijn gemaakt of niet.
Geniaal.quote:Op dinsdag 27 juli 2010 08:47 schreef Cryothic het volgende:
Ik zou ff dit tooltje installeren
http://astrojargon.net/EOSInfo.aspx?AspxAutoDetectCookieSupport=1
Kan je mee zien hoeveel clicks de sluiter heeft gemaakt, ongeacht of er een kaartje in zat of niet.
Nope.quote:
Dankje!quote:Op woensdag 28 juli 2010 05:26 schreef ebeaydojraes het volgende:
omdat je kleurruimte nu op Adobe RGB staat ipv sRGB
Dat kan, met een groothoekobjectief, en da;s echt iets anders dan een fish-eye...10 mm groothoek of 10 mm fish-eye is een wezenlijk verschil tussen hoe het beeld op je sensor of filmvlak geprojecteerd word.quote:Op donderdag 29 juli 2010 15:53 schreef Xlarge het volgende:
Ik zit een beetje rond te kijken naar een groothoek , het grootste wat ik nu heb is 17mm (op een cropcamera).
Maar tijdens mijn zoektocht begrijp ik iets niet.
Hoe komt het dat ik bij sommige lenzen, in dit geval de de Tokina 10-17, een fisheye effect zie bij 10mm , en op andere foto's het fish-eye bij 10mm verdwenen is.
Zou dit sofwarematig zijn bijgesteld oid ?
En meteen mijn tweede vraag, wat is nu eigenlijk het nut van een fish eye, ik vind het maar een hoop geld om een foto er erg vreemd uit te laten zien, volgens mij ben je dat na 3 foto's wel zat, kan dat grote bereik nu niet in een normaal beeld weergegeven worden ?
Zie hier voorbeelden van de foto's waar ik het over heb.
http://www.pixel-peeper.c(...)p_max=none&res=3&p=1
De link die je gaf doet het niet bij mij, dus ik kan niet helemaal zien wat je bedoelt, maar als ze met het zelfde objectief zijn gemaakt en de ene heeft duidelijk een fisheye-effect en de andere is meer lineair, dan betekent dat domweg dat één van de twee achteraf recht- of kromgetrokken is.quote:Op donderdag 29 juli 2010 20:41 schreef Xlarge het volgende:
thanks Ultra-nivo en Limpix
maar Limpix, de foto's zijn met hetzelfde objectief gemaakt.
Ja.quote:Op maandag 2 augustus 2010 21:56 schreef Hef_Bundy het volgende:
Ik probeer objecten scherp te fotograferen en de achtergrond blurry. Dat is weinig scherptediepte, toch?
Met een langer brandpunt zal de scherptediepte ook kleiner worden dan met een kort brandpunt. Dus om je achtergrond zoveel mogelijk blurry te krijgen, is het 't beste om iets verder van je onderwerp af te staan en naar 55 mm te zoomen, waarbij je natuurlijk ook een zo groot mogelijk diafragma aanhoudt. Maar daarbij moet je er natuurlijk ook rekening mee houden dat een grotere afstand van je onderwerp, de scherptediepte juist weer vergroot. Sta je dichter op je onderwerp, dan verklein je daarmee de scherptediepte weer.quote:Ik heb door hoe ik dit kan beinvloeden met diafragma, maar wat is de relatie tussen scherptediepte en brandpuntafstand? Omdat mijn kitlens kan zoomen, kan ik de brandpuntafstand aanpassen. Als ik zoveel mogelijk achtergrond blurry wil hebben, kan ik dan het best zoomen naar 55 en veraf gaan staan, of naar 18 en dichtbij?
Dat klopt ja.quote:En als laatste: 55mm zou bij voor mij een 'lange brandpuntafstand' zijn en 18 een korte?
Dit is wel een belangrijk stukje.quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 07:00 schreef Omniej het volgende:
[..]
is het 't beste om iets verder van je onderwerp af te staan en naar 55 mm te zoomen, waarbij je natuurlijk ook een zo groot mogelijk diafragma aanhoudt.
[..]
Ondanks dat je je eigen opmerking later weer ontkracht (quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 09:09 schreef Cryothic het volgende:
Dit is wel een belangrijk stukje.
Ik weet niet hoe het met een Nikon kitlens zit, maar bij Canon is de kitlens 3.5-4.6 ofzo als diafragma? (kan zijn dat ik er iets naast zit).
Het gevolg is dus, dat als je inzoomt, je maximale diafragma kleiner wordt. Wat weer gevolgen heeft voor je scherpte-diepte.
Geen idee, maar misschien kun je ze even bellen?quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 13:46 schreef staticdata het volgende:
Weet iemand of de Foka aan setprijzen doet als je daar een meerdere spullen tegelijk koopt?
Bellen uiteraard (of even langsgaan). :-)quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 13:56 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Geen idee, maar misschien kun je ze even bellen?
Gewoon zeggen dat je van plan bent diverse producten (een set dus) te kopen en wat ze dan aan het bedrag kunnen doen.
Dit zijn dus 13 elementen in 9 groepen (als ik het goed zegquote:Op vrijdag 6 augustus 2010 20:09 schreef Intrepidity het volgende:
Dat er 15 schijfjes glas in de lens zitten, waarvan er een aantal direct achter elkaar zitten, dus 10 groepen lenzen.
Ter illustratie:
[ afbeelding ]
Dat er 15 stukken glas in het objectief zitten, die zijn onderverdeeld in 10 ehh... groepen.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 20:06 schreef Ssytse het volgende:
wat houdt 15 lenselementen in 10 groepen in?
Vaak wordt wel gezegd dat meer glas ook een beter objectief betekent, maar da's ook weer niet altijd het geval natuurlijk en zeker niet per definitie.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 20:14 schreef Ssytse het volgende:
thanks!
en heeft het aantal elementen / groepen ook een connectie met de kwaliteit van de lens? Dus bijvoorbeeld 15 / 10 is beter dan 8 / 6?
Dat kun je niet zomaar zeggen. Meer elementen kan er op duiden dat de lens beter is gecorrigeerd, maar hoe meer elementen, hoe meer kans ook dat het de kwaliteit nadelig beinvloedt.. en als je die elementen van slecht plastic maakt, onregelmatig slijpt of losjes ophangt...quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 20:14 schreef Ssytse het volgende:
thanks!
en heeft het aantal elementen / groepen ook een connectie met de kwaliteit van de lens? Dus bijvoorbeeld 15 / 10 is beter dan 8 / 6?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |