Ja, ik zag van Sony ook een 50mm f1.8, die was ook iets meer dan 100.quote:Op woensdag 1 september 2010 11:44 schreef kataton het volgende:
De Canon 50mm f/1.8 heb je al voor 100 euro. Weliswaar van plastic maar een van de betere lichtsterke lenzen, zeker voor die prijs.
Thanks voor jullie snelle reactiesquote:Op woensdag 1 september 2010 12:01 schreef Cryothic het volgende:
[..]
Ja, ik zag van Sony ook een 50mm f1.8, die was ook iets meer dan 100.
Maar geen marco-labeltje, dus ik weet niet hoe belangrijk dat is voor Hilzillah
Ik denk dat die 2.8 als portretlens niet heel veel onder zal doen voor de 1.8 versie.quote:Op woensdag 1 september 2010 12:19 schreef Hilzillah het volgende:
[..]
Thanks voor jullie snelle reacties
Ik had qua prijs eerlijk gezegd nog niet verder gekeken dan mijn snuitje lang is, dus dik 50 euro verschil.
Ik wil eigenlijk een goede macro (beginners) lens en een goede portret (beginners) lens. Dus als dat samen gaat met 1 lens, prima. Zo niet jammer, nog even door sparen dan
Dus. de 50mm 2.8 = een goede macro lens
de 50 mm 1.8 een goede portret lens.
En toch worden lenzen als de Canon 100mm USM Macro ook als goede portretlenzen genoemd.quote:Op woensdag 1 september 2010 13:50 schreef ultra_ivo het volgende:
Een macrolens en een portretlens zijn heel verschillend. Zelfs als de getallen hetzelfde zijn. Een macrolens tekent ontzettend scherp terwijl een portretlens juist heel zacht tekent. De geportretteerde wil niet ieder klein vlekje en oneffenheedje superscherp op de foto hebben.
Daar heeft de Hilzillah echter vrij weinig aan met een Sony-mount.quote:Op donderdag 2 september 2010 00:02 schreef kataton het volgende:
Die Canon EF 50mm f/1.8 II is ca. 100¤ en is een goeie portretlens, is nooit weg.
Oeps, excuseer.quote:Op donderdag 2 september 2010 06:54 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
Daar heeft de Hilzillah echter vrij weinig aan met een Sony-mount.
De Sony 50mm f/1.8 is rond de 140 euro
de 'gewone' 50mm 2.8 lens is beter dan de 1.8 ?quote:Het nadeel dat ik echter had met m'n kinderen, als ik daar echt alleen een hoofd in beeld wilde hebben, was dat 1.8 dan gewoon te weinig DOF is. Ik had dan een scherp puntje van de neus, en de ogen waren al minder scherp, simpelweg omdat ik er dan te dicht op zit
De Sigma is ook een prima lensquote:Op donderdag 2 september 2010 12:06 schreef Hilzillah het volgende:
Nu voel ik me best stom, want weet je... Dit wist ik!![]()
![]()
Nu heb ik nog een klein, 'wat is beter' vraagje voordat ik tot aankoop overga:
Deez
of
Deez
Het scheelt 100 euro, dat is op zich al 'beter'
Het is een wat oudere lens, inmiddels als mainstream vervangen door de 15-85 meen ik. Als je hem 2e hands voor een goede prijs kunt krijgen is het best een mooie optie, maar qua beeldkwaliteit ben ik er nooit erg blij mee geweest. Niet slecht, maar helaas ook niet goed. Ik ben overgestapt op een f/2.8 lens zonder IS waar ik meer plezier van had. Wat is je budget, misschien is er meer moois te vindenquote:Op vrijdag 3 september 2010 12:41 schreef Vinz0r het volgende:
Ik zit een beetje op t net te speuren over een Canon efs 17-85mm is usm F/4-5.6, maar de reviews zijn verdeeld.
Ik wil deze lens gaan gebruiken als allrounder/lanschap, is dit een juiste keuze of moet ik verder kijken?
Ik heb 'm gehad, en optisch gezien is het een prima lens, maar qua bouwkwaliteit vond ik 'm tegenvallen in ieder geval, had met een paar maanden een barst in het plastic zitten..quote:Op vrijdag 3 september 2010 12:41 schreef Vinz0r het volgende:
Ik zit een beetje op t net te speuren over een Canon efs 17-85mm is usm F/4-5.6, maar de reviews zijn verdeeld.
Ik wil deze lens gaan gebruiken als allrounder/lanschap, is dit een juiste keuze of moet ik verder kijken?
De prijs waarvoor ik m zag op MP was rond de 110eu, budget ligt op 200eu maxquote:Op vrijdag 3 september 2010 12:54 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Het is een wat oudere lens, inmiddels als mainstream vervangen door de 15-85 meen ik. Als je hem 2e hands voor een goede prijs kunt krijgen is het best een mooie optie, maar qua beeldkwaliteit ben ik er nooit erg blij mee geweest. Niet slecht, maar helaas ook niet goed. Ik ben overgestapt op een f/2.8 lens zonder IS waar ik meer plezier van had. Wat is je budget, misschien is er meer moois te vinden
Check; deze is de 'vervanger'.
http://www.the-digital-pi(...)USM-Lens-Review.aspx
Mwah... De 22-55 ken ik eigenlijk ook niet, maar je mist sowieso wel een stuk groothoek hier, daar moet je rekening mee houden. Op zich gaat het wel hoor, ik gebruik een 24-105 als walkaround, maar op het moment dat je wat meer groothoek nodig hebt, ben je natuurlijk wel de lul als je er geen ander objectief naast hebt.quote:Op vrijdag 3 september 2010 19:14 schreef Vinz0r het volgende:
Kijk dat zijn berichten!
Ik kwam dit setje ook nog tegen:
Canon EF 22-55mm 1:4-5.6 USM
Canon EF 55-200mm 1:4.5-5.6 USM
Voor om en nabij ¤175,-
Is dit tevens ook een mooi allround setje?
Want..?quote:Op vrijdag 3 september 2010 22:27 schreef Ssytse het volgende:
dat de lens niet tot z'n volste recht komt door de 1.6x crop.
Ah, zo. Ik had het idee dat je bedoelde dat de kwaliteit van de 24-70 op een crop niet tot z'n recht komt.quote:
Ja och, als 'ie nieuw 400 kost... 't Is wel een leuk lensje natuurlijk.quote:Op zaterdag 4 september 2010 15:00 schreef Vinz0r het volgende:
Sigma 24-70 mm F2.8 EX DG Macro voor 200eu,doen of niet?
50% is toch wel een nette deal denk ik zo.quote:Op zaterdag 4 september 2010 16:58 schreef Omniej het volgende:
[..]
Ja och, als 'ie nieuw 400 kost... 't Is wel een leuk lensje natuurlijk.(al zou de HSM aantrekkelijker zijn, maar die is fors duurder)
Dat bedoelde ik eigenlijk ook te zeggen, maar misschien dat het niet goed overkwam.quote:Op zaterdag 4 september 2010 16:59 schreef Xilantof het volgende:
[..]
50% is toch wel een nette deal denk ik zo.
Zelf stond ik pas ook voor deze keuze en na kritisch kijken en nog eens wat reviews te hebben gelezen heb ik de 17-55 F/2.8 IS USM gekocht. Niet alleen handig bereik voor crop, ook nog eens iets betere resultaten op CF en een goede IS. Alleen geen L, omdat het een EF-s lens is, maarja..quote:Op zaterdag 4 september 2010 10:11 schreef Omniej het volgende:
[..]
Ah, zo. Ik had het idee dat je bedoelde dat de kwaliteit van de 24-70 op een crop niet tot z'n recht komt.
Maar die missende groothoek is inderdaad wat ik twee posts boven je ook aanhaalde. Ik gebruik de 24-105 op een 1,6x crop en soms ga je de groothoek inderdaad wel missen, maar net zoals Marc H hierboven gebruik ik dus ook een UWA om dat op te vangen. In mijn geval de Sigma 10-20.
Ik vind het persoonlijk geen probleem en heb voldoende aan 24mm aan de groothoekzijde (al moet ik zeggen dat het ook echt niet meer had moeten zijn), maar het hangt echt van je eigen voorkeur af en het soort foto's dat je maakt. Beste manier om erachter te komen of je er last van gaat hebben, is natuurlijk je archief erbij pakken en kijken hoeveel foto's je op 24mm en langer hebt geschoten, en hoeveel op < 24mm.
Zit een aanzienlijk aantal onder die 24mm en is dat het type foto dat je van plan bent te schieten, dan zul je de 24-70 nog eens serieus moeten heroverwegen ben ik bang.
Dan zit ie hoogstwaarschijnlijk op je matglas of spiegel. Dit kan schoongemaakt worden, al heb ik daarmee ooit een matglas (op vakantie, faal) gesloopt. Die is namelijk erg kwetsbaar. Als je een blaasbalgje hebt kun je proberen je spiegel op te klappen (schoonmaakmodus) en dan de boel even (ondersteboven, zodat de troep er zoveel mogelijk uit valt!) schoon te blazen. Met geluk verhuist je stofje. Zo niet, reinigingsbeurt bij je cameraspeciaalzaak?quote:Op zaterdag 4 september 2010 10:43 schreef Cee het volgende:
Een korte fotografisch-achtige vraag: ik heb een haartje op de viewfinder van m'n 450d. Zit niet op de foto's (heb een paar keer strak blauwe lucht, wit vel papier gefotografeerd om er zeker van te zijn dat het niet op de lens zit). Krijg het niet van de viewfinder af. Het is meer een irritatie-factor dan dat het gevolgen heeft voor m'n foto's.
Over een week ga ik 3 weken op vakantie. Wat zouden jullie adviseren: laat lekker zitten tot je terug bent of zou een bezoekje naar de fotozaak uitkomst bieden, met het risico dat het misschien van kwaad tot erger wordt als ik het door iemand laat schoonmaken (ik ben een doemdenker)? Zelf ga ik er niet aan beginnen.
Zo'n haartje kan op den duur verder geen kwaad veroorzaken als ik het laat zitten?
Ook erg fijn lensje inderdaad. Heb hem ook overwogen in plaats van de 24-105 waar ik dus voor gegaan ben, maar heb uiteindelijk afgezien van de 17-55 omdat ik me juist stoorde aan het beperkte bereik van m'n 18-55 kitlens, en dat met de 17-55 alsnog niet opgelost zou worden.quote:Op zondag 5 september 2010 13:51 schreef NiGeLaToR het volgende:
Zelf stond ik pas ook voor deze keuze en na kritisch kijken en nog eens wat reviews te hebben gelezen heb ik de 17-55 F/2.8 IS USM gekocht. Niet alleen handig bereik voor crop, ook nog eens iets betere resultaten op CF en een goede IS. Alleen geen L, omdat het een EF-s lens is, maarja..
Ik ga het zekere voor het onzekere nemen en 'm bij de fotozaak laten schoonmaken. Dan zie ik hoe ze 't precies doen want ook al is het eenvoudig, ik ben er zoeen die op 't laatste moment een verkeerde beweging maakt en het van kwaad tot erger maakt.quote:Op zondag 5 september 2010 13:51 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Dan zit ie hoogstwaarschijnlijk op je matglas of spiegel. Dit kan schoongemaakt worden, al heb ik daarmee ooit een matglas (op vakantie, faal) gesloopt. Die is namelijk erg kwetsbaar. Als je een blaasbalgje hebt kun je proberen je spiegel op te klappen (schoonmaakmodus) en dan de boel even (ondersteboven, zodat de troep er zoveel mogelijk uit valt!) schoon te blazen. Met geluk verhuist je stofje. Zo niet, reinigingsbeurt bij je cameraspeciaalzaak?
Zal ik doen.quote:Op zondag 5 september 2010 20:07 schreef NiGeLaToR het volgende:
Kan geen kwaad omdat je het alleen op je zoeker ziet en niet op de foto. Als het los komt kan het op je sensor komen, maar ja, dat hou je + dat je sensor zichzelf kan reinigen. Dus, ga er gerust mee op vakantie
Als het spul op je sensor terechtkomt, ga je het in tegenstelling tot op je matglas wél zien. Viezigheid op je matglas of spiegel maakt in principe niet zo gek veel uit, omdat je daar je foto niet doorheen maakt. Je kijkt er dan alleen tegenaan wanneer je door de zoeker kijkt, maar dat levert hooguit irritatie op.quote:Op zondag 5 september 2010 22:22 schreef Cee het volgende:
(En nog even voor de zekerheid: als 't haartje op de sensor terecht komt, komt het ook niet op de foto?)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |