Kiek hem goan:quote:Op donderdag 9 september 2010 10:00 schreef Ener-G het volgende:
Dan ga je idd denken aan 600mm en hogerWat voor sport is het precies? Want bij sport heb je vaak dan ook nog eens lichtsterkte nodig, en dan gaat het redelijk in de papieren lopen
ik zou alleen wel even informeren hoeveel bezoekjes aan de chiropractor vergoed worden door je verzekeringquote:Op donderdag 9 september 2010 14:04 schreef Omniej het volgende:
[..]
Zo wordt sportfotografie op zichzelf al een sport.
In de lenzen gaat in de meeste gevallen sowieso (veel) meer geld zitten dan in de body, da's op zich nog niet zo gek dus, maar ik vrees dat je je wensen een beetje bij zult moeten stellen ja.quote:Op donderdag 9 september 2010 16:04 schreef kanovinnie het volgende:
600 MM en hoger! 350 euro voor een lens is al net zoveel als ik voor mijn camera denk uit te geven. Dat gaat hem dus niet helemaal worden
Bedankt voor de info.
Euh, 350 euro voor een DSLR? Voor sportfotografie? Met een telelens? Voor dat bedrag koop je net een instap DSLR, met misschien een kitlens. Geheugenkaartje en tas erbij en je gaat zeker over je budget heen.quote:Op donderdag 9 september 2010 16:04 schreef kanovinnie het volgende:
600 MM en hoger! 350 euro voor een lens is al net zoveel als ik voor mijn camera denk uit te geven. Dat gaat hem dus niet helemaal worden
Bedankt voor de info.
Als nieuweling in de fotografie heb ik nog maar weinig benul van wat wel en niet realistisch is. De 350 is inderdaad voor een instap DSLR met een kitlens.quote:Op donderdag 9 september 2010 18:29 schreef Marc H het volgende:
[..]
Euh, 350 euro voor een DSLR? Voor sportfotografie? Met een telelens? Voor dat bedrag koop je net een instap DSLR, met misschien een kitlens. Geheugenkaartje en tas erbij en je gaat zeker over je budget heen.
Een instap telelens Sigma 70-300 APO kost al l 180 euro, maar voor sport is die niet goed geschikt, de AF is veel te traag.Minder bereik, maar iets beter is een canon 50-250 , begint bij 210. Wil je echt wat beters, moet je gaan denken aan lenzen als de Canon 70-300 IS (430) of de erg goede Canon 70-200 L F4 (530) . Meer bereik? kan, maar dan wordt het echt duur...
En dan zit je nog steeds te fotograferen met een instap body, weinig focuspunten, niet zo'n snelle AF, trage burst mode. Wil je echt beter, zou je moeten denken aan een 550D (650) of nog beter een 50D (690).
Ik heb canon als voorbeeld gebruikt, maar bij andere fabrikanten kom je op ongeveer hetzelfde neer. Let wel, met geen van het spul wat ik noem kom je maar in de buurt van je (onrealistische) 150 meter eis.
Oja? Dat wist ik geeneens!quote:Op donderdag 9 september 2010 16:50 schreef Omniej het volgende:
[..]
In de lenzen gaat in de meeste gevallen sowieso (veel) meer geld zitten dan in de body, da's op zich nog niet zo gek dus, maar ik vrees dat je je wensen een beetje bij zult moeten stellen ja.
Weet je zeker dat de afstand 150 meter is?
Mwah, dat zal wel weer een hoop extra geld gaan kosten?quote:Op vrijdag 10 september 2010 00:21 schreef Andyy het volgende:
Je kan misschien een four thirds camera overwegen, 300mm lens erop en je hebt 600mm equivalent.
Dat is toch boven mijn budget. Ik ga denk ik gewoon voor de canon 400D, en dat ik dan geen ingezoomde foto's van een start kan maken neem ik dan op de koop toe.quote:Op vrijdag 10 september 2010 00:27 schreef Andyy het volgende:
300 euro voor een telelens (valt reuze mee)
http://tweakers.net/price(...)00mm-f-40-56-ed.html
goedkoopste body is 230 euro
http://tweakers.net/pricewatch/237549/olympus-e-450.html
Kanoën. Misschien dat mijn nickname het al een beetje weggeeftquote:Op vrijdag 10 september 2010 00:39 schreef Omniej het volgende:
Nou ja, met een beperkt budget zul je tot een millimeter of 300 nog wel kunnen komen denk ik, maar dan zul je hooguit op enkele tientallen meters iemand fatsoenlijk beeldvullend in beeld krijgen. En je moet er rekening mee houden dat je voldoende licht hebt, want de goedkopere objectieven zijn niet erg lichtsterk en voor een snel actieshot dus vaak niet geschikt.
Om wat voor sport gaat 't eigenlijk?
Ziet er wel tof uit. hoe is Olympus in vergelijking met Canon en Nikon?quote:Op vrijdag 10 september 2010 00:47 schreef Andyy het volgende:
http://www.kamera-express.nl/ProductDetail.aspx?id=28892
Maar dan heb je wel wat bereik(als dat zo belangrijk is dan).
Ik ben van plan om voor de 400 te gaan, maar dat terzijde.quote:Op vrijdag 10 september 2010 01:20 schreef Marc H het volgende:
Voordat je je blind staart op de prijs, zou ik eerst eens wat reviews lezen. De 450 is een van de weinige 4/3 camera's die geen stabilisatie aan boord heeft. resultaat is dat er bijna geen lenzen ervoor met stabilisatie erin
Bij schaats- en wielerfotografie merk ik toch best veel voordeel van stabilisatie. En daar gaat het er wat sneller aan toe dan bij kanoën. Gaat het puur om de startfoto's dan kun je net zo goed werken met een oude MF lens. Je onderwerpen liggen eerst een tijdje stil, je hebt dus alle gelegenheid om goed te focussen. Oude MF lenzen zijn wel goed betaalbaar, ook in extremere lengtes. Tot 600mm is alles goed verkrijgbaar.quote:Op vrijdag 10 september 2010 01:37 schreef Omniej het volgende:
Máár, in jouw geval zal het denk ik niet zo gek veel uitmaken, aangezien je met kanofoto's toch niets zult hebben aan IS. Dan heb je meer baat bij lichtsterkere lenzen.
Ik hoef niet de beste fotograaf te worden die op deze planeet rondloopt, maar ik snap wat je bedoelt.quote:Op vrijdag 10 september 2010 01:36 schreef Isdatzo het volgende:
Om te beginnen is fotograferen zonder IS beter omdat je 't dan meteen goed moet leren.
Waarom zou ik als beginner niets merken van het gebrek aan IS? Gewoon omdat ik nog niet goed genoeg ben? Ik zou juist zeggen dat je er als beginner meer aan hebt dan een gevorderdequote:Op vrijdag 10 september 2010 01:37 schreef Omniej het volgende:
Ehh, Marc heeft het met "de 450" over de Olympus, ik heb het idee dat jij het met "de 400" over de Canon hebt. Toch?
Hoeveel last je van het gebrek aan stabilisatie hebt: op een gegeven moment net zoveel als een gevorderde fotograaf, alleen is de beginneling zich er op het moment van aanschaf meestal nog niet bewust van.
Overigens hebben de Canons sowieso geen stabilisatie in de body, dus ga je voor een Canon dan zul je IS-lenzen aan moeten schaffen voor de beeldstabilisatie.
Máár, in jouw geval zal het denk ik niet zo gek veel uitmaken, aangezien je met kanofoto's toch niets zult hebben aan IS. Dan heb je meer baat bij lichtsterkere lenzen.
Dat weet ik, daarom wil ik eerst wat gaan aankloten met een instapmodel. Dan kan ik zien of ik het überhaupt wel zo leuk ga vinden als dat ik denk, en later kan ik altijd nog gaan upgraden.quote:Op vrijdag 10 september 2010 03:56 schreef Ringo het volgende:
En het is natuurlijk niet zo dat je met een ultrasuperdeluxehightech camera dús ook ultrasuperdeluxehightech foto's maakt. 't Zijn je ogen en je handen die 't 'm doen. Die zal je eerst moeten trainen voordat je überhaupt enig resultaat bereikt.
Het gaat niet alleen om de startfoto's. Ik heb nu denk ik de indruk gewekt dat ik alleen maar van kanoën foto's ga maken, maar dat is zeer zeker niet het geval.quote:Op vrijdag 10 september 2010 04:51 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Bij schaats- en wielerfotografie merk ik toch best veel voordeel van stabilisatie. En daar gaat het er wat sneller aan toe dan bij kanoën. Gaat het puur om de startfoto's dan kun je net zo goed werken met een oude MF lens. Je onderwerpen liggen eerst een tijdje stil, je hebt dus alle gelegenheid om goed te focussen. Oude MF lenzen zijn wel goed betaalbaar, ook in extremere lengtes. Tot 600mm is alles goed verkrijgbaar.
Waarom? Kan ie eigenlijk wel gebruiken (nofi).quote:Op vrijdag 10 september 2010 12:15 schreef Heintje het volgende:
De foto is 100% onbewerkt, dus niet later gecropt.
omdat je door 't croppen niet meer kan zien hoeveel zo'n lens vergroot?quote:Op vrijdag 10 september 2010 12:24 schreef Thomass het volgende:
[..]
Waarom? Kan ie eigenlijk wel gebruiken (nofi).
4/3 staat voor de sensor en de verhoudingen daarvanquote:Op vrijdag 10 september 2010 12:34 schreef Cryothic het volgende:
ik vind de foto wel erg vierkant voor rechtstreeks uit de camera
edit: hm, 1024x768
Hoever doet Olympus onder voor Canon en Nikon? Dat zijn toch de betere cameramerken?quote:Op vrijdag 10 september 2010 12:15 schreef Heintje het volgende:
Ik denk dat in jouw geval Olympus wel een goede keus is.
Als je dan een kit pakt met de 14-42 en de 40-150 mm lenzen erbij heb je al gelijk een behoorlijk zoom bereik. Mocht dat dan toch niet genoeg zijn kun je altijd nog die 70-300 overwegen.
Deze foto is genomen met een E-510 met die 70-300mm op 300mm. Afstand tussen mij en de auto is ruim 100 meter. De foto is 100% onbewerkt, dus niet later gecropt.
[ afbeelding ]
Beetje oplichten/contrast e.d. doet daar verder niets aan af natuurlijk (daar doelde ik op).quote:Op vrijdag 10 september 2010 12:27 schreef zquing het volgende:
[..]
omdat je door 't croppen niet meer kan zien hoeveel zo'n lens vergroot?
Mijne is toch echt 3 bij 2quote:Op vrijdag 10 september 2010 12:37 schreef zquing het volgende:
[..]
4/3 staat voor de sensor en de verhoudingen daarvan
Niet voor de verhoudingen, maar voor de oppervlakte:quote:Op vrijdag 10 september 2010 12:37 schreef zquing het volgende:
[..]
4/3 staat voor de sensor en de verhoudingen daarvan
http://en.wikipedia.org/wiki/Four_Thirds_systemquote:The name of the system stems from the size of the image sensor used in the cameras, which is commonly referred to as a 4/3" type or 4/3 type sensor. The common inch-based sizing system is derived from vacuum image-sensing video camera tubes, which are now obsolete. The imaging area of a Four Thirds sensor is equal to that of a video camera tube of 4/3" diameter.
Olympus doet niks onder voor Canon en Nikon (en ook niet voor Sony en Pentax). Alle 5 grote merken zijn in kwaliteit gelijk. De verschillen zijn klein. Het komt erop aan de camera te kiezen die het best bij jouw manier van fotograferen past. Ieder merk heeft z'n eigen voor- en nadelen.quote:Op vrijdag 10 september 2010 12:38 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Hoever doet Olympus onder voor Canon en Nikon? Dat zijn toch de betere cameramerken?
Zijn er voor de Olympus genoeg 2dehands lenzen te koop?
dat weet ik, al die dingen komen nog van de oude inchmaten. Maar grappig genoeg zijn de verhoudingen van de sensor ook 4:3quote:Op vrijdag 10 september 2010 12:48 schreef problematiQue het volgende:
[..]
Niet voor de verhoudingen, maar voor de oppervlakte:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Four_Thirds_system
Bedankt, je hebt mijn keuze voor een camera net nog moeilijker gemaaktquote:Op vrijdag 10 september 2010 14:04 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Olympus doet niks onder voor Canon en Nikon (en ook niet voor Sony en Pentax). Alle 5 grote merken zijn in kwaliteit gelijk. De verschillen zijn klein. Het komt erop aan de camera te kiezen die het best bij jouw manier van fotograferen past. Ieder merk heeft z'n eigen voor- en nadelen.
Voor 4/3 zijni dd minder 2e hands lenzen te koop omdat deze bajonet behoorlijk nieuw is. Als ik de 5 grote merken op een rijtje zou moeten zetten qua acceptatie van oude lenzen/beschikbaarheid van oude lenzen, dan kom ik op het volgende rijtje uit:
Pentax
Canon
Nikon (overige bodies)
Sony/Olympus (gelijk)
Nikon (D40 en andere bodies die persé een lens met ingebouwde motor nodig hebben)
(Lijstje gebaseerd op theoretische mogelijkheden en de praktijk bij mijzelf en een aantal bevriende fotografen.)
Als ze niet heel oud zijn(dus niet met een m42 schroefdraad maar gewoon met een Kbajonet) dan gaat dat zeker passen. Hoewel een paar lensen een of ander vaag uitstekend ding hebben waardoor 't weer niet pastquote:Op vrijdag 10 september 2010 14:25 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Bedankt, je hebt mijn keuze voor een camera net nog moeilijker gemaakt![]()
Ik heb toevallig hier nog een oude lens van een pentax liggen, van een analoge spiegelreflex. Die past neem ik aan ook op een nieuwe? Dat zou dan opzich wel een voordeeltje zijn.
Dit is em:quote:Op vrijdag 10 september 2010 14:26 schreef zquing het volgende:
[..]
Als ze niet heel oud zijn(dus niet met een m42 schroefdraad maar gewoon met een Kbajonet) dan gaat dat zeker passen. Hoewel een paar lensen een of ander vaag uitstekend ding hebben waardoor 't weer niet past
M42 gaat trouwens ook goed, je hebt dan wel een adapter nodig. Voor bijna elke DSLR kan ik trouwens zo'n adapter aanraden (Nikon is de uitzondering). Goedkoop te koop en M42 lenzen zijn vaak voor een spotprijs te krijgen. UItstekend om op die manier wat te experimenteren met diverse brandpunten. Lange telelenzen zijn dan weer vaak te koop met een T2 vatting. T2 is naar ongeveer iedere bajonet te adapteren die ooit gemaakt is. Voor een dummprijs.quote:Op vrijdag 10 september 2010 14:26 schreef zquing het volgende:
[..]
Als ze niet heel oud zijn(dus niet met een m42 schroefdraad maar gewoon met een Kbajonet) dan gaat dat zeker passen. Hoewel een paar lensen een of ander vaag uitstekend ding hebben waardoor 't weer niet past
Een kleiner model Olympus met een 25mm pancake is idd zowat het mooiste wat je kan hebben voor straatfotografie (op dit moment dan). Helaas zijn mijn handen te groot voor Olympus.quote:Op vrijdag 10 september 2010 16:35 schreef Heintje het volgende:
Er zijn misschien niet erg veel tweedehands lenzen voor Olympus, maar erg duur zijn nieuwe ook niet heb ik het idee.
300 euro voor die 70-300mm f4.0-5.6.
Het enige waar ik mijn camera in tekort vind schieten is de ISO, die gaat tot max 1600 maar 800 is echt het uiterste dat goed gaat. Maar door een beperkte ISO wordt je wel creatief.
Wil er nou nog een 25mm F2.8 objectief bij gaan kopen, dan heb je bijna een SLR die in je zak past.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |