ElmarO | woensdag 7 januari 2009 @ 18:54 | |
![]() Vorige delen: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 40 | Openingsposts van de Grands Prix van het afgelopen '08 seizoen: voor zover ik ze nog kon vinden in MyAt 2008 Formula 1 ING Australian Grand Prix 2008 Petronas Malaysian Grand Prix 2008 Formula 1 Gulf Air Bahrain Grand Prix [F1] FORMULA 1 GRAN PREMIO DE ESPANA TELEFONICA 2008 [F1] Turkije topic 2008 Formula 1 Gulf Air Bahrain Grand Prix F1 Grand Prix Monaco 2008 Deel 1 [F1] Grand Prix de Magny Cours ; Stoppen voor rood! [F1] British Grand Prix @ Silverstone [F1] Formula 1 grosser preis Santander von Deutschland 2008 [F1] De grote prijs van Hongarije 2008 Formula 1 Telefónica Grand Prix of Europe 2008 Formula 1 ING Belgian Grand Prix FORMULA 1 GRAN PREMIO SANTANDER D'ITALIA 2008 [F1]Singtel Singapore Grand Prix [F1] Grand Prix van Japan - Fuji Speedway #1 [F1] Grand Prix of China @ Shanghai [F1] De seizoensfinale 2008 @ Brazilië, Sao Paulo F1 nieuws portal: - NewsNow - NewsNow NL - Formule 1 Race Report - F1 Racing - F1 Today - Race Freaks - Autosport Onze boyz: - Albers - Doornbos - Van der Garde Official F1 Sites: - Formula1 - FIA - Live Timing Teams: - McLaren - Ferrari - BMW Sauber - Renault - Toyota - Scuderia Toro Rosso - RedBull Racing - Williams - Honda - Force India Sporting Regulations [PDF] 2007 sporting regulations - F1 [PDF] 2008 sporting regulations - F1 [PDF]2009 F1 Sporting Regulations - F1 op onofficiële site Testschema ![]() ![]() ![]() Mclaren 1. Lewis Hamilton - WDC 2008 2. Heikki Kovalainen Ferrari - WCC 2008 3. Felipe Massa 4. Kimi Räikkönen BMW Sauber 5. Robert Kubica 6. Nick Heidfeld Renault 7. Fernando Alonso 8. Nelson Piquet jr. Toyota 9. Jarno Trulli 10. Timo Glock Scuderia Toro Rosso 11. Sébastien Bourdais (te bevestigen) 12. Sébastien Buemi Kanshebbers: Rubens Barrichello, Bruno Senna, Takuma Sato. Red Bull Racing 14. Sebastian Vettel 15. Mark Webber Williams 16. Nico Rosberg 17. Kazuki Nakajima Honda 18. Rubens Barrichello (nog te bevestigen) 19. Jenson Button (zo goed als zeker) Eventuele kanshebbers: Bruno Senna, Lucas di Grassi Force India 20. Giancarlo Fisichella 21. Adrian Sutil Voor meer info zie het [F1] Silly season 2009 Topic De kalender voor 2009 met 17 races quote:Data teampresentaties ![]() ![]() Fok!Sport F1manager De OP is hier te vinden [ Bericht 0% gewijzigd door ElmarO op 10-01-2009 19:04:31 ] | ||
Peterselieman | woensdag 7 januari 2009 @ 18:56 | |
tvp ![]() | ||
Trystar | woensdag 7 januari 2009 @ 19:28 | |
quote: | ||
Fir3fly | woensdag 7 januari 2009 @ 19:33 | |
Tvp. | ||
Sinister-D- | woensdag 7 januari 2009 @ 19:41 | |
quote: | ||
Ared | woensdag 7 januari 2009 @ 19:44 | |
was dit nieuws al geplaatst? Zo ja... tvp ![]() quote:bron | ||
Googolplexian | woensdag 7 januari 2009 @ 20:08 | |
tvp ... en ![]() | ||
ElmarO | woensdag 7 januari 2009 @ 20:09 | |
quote:Netjes. ![]() | ||
Googolplexian | woensdag 7 januari 2009 @ 20:12 | |
quote: ![]() | ||
bodylotion | woensdag 7 januari 2009 @ 20:28 | |
![]() | ||
Automatic_Rock | woensdag 7 januari 2009 @ 20:51 | |
quote:Ziet er goed uit! ![]() | ||
sasquatsch | woensdag 7 januari 2009 @ 21:23 | |
De OP mag wel aangepast worden. Buemi staat niet bij de kanshebbers van STR (en is al bijna zeker) en de coureurs van FI zijn al bevestigd.SPOILER | ||
HPoi | woensdag 7 januari 2009 @ 21:45 | |
wachten op 12 januari... Massa in de nw. bolide..... (tvp) | ||
kepler | woensdag 7 januari 2009 @ 21:52 | |
Ik heb nu alweer zin in de seizoens-start ![]() | ||
Tarabass | woensdag 7 januari 2009 @ 22:30 | |
tvp | ||
Atreidez | woensdag 7 januari 2009 @ 23:19 | |
Die winterbreak hebben we iig gehad ![]() | ||
WEST | donderdag 8 januari 2009 @ 00:24 | |
quote:gelukkig wel zeg. nog 2,5 maand zowat nog. | ||
rubbereend | donderdag 8 januari 2009 @ 01:04 | |
quote: ![]() | ||
northernlight81 | donderdag 8 januari 2009 @ 03:04 | |
Zou Fisichella blijven? Ik kan me niet voorstellen dat ze Sutil dumpen. Fisichella doet wel goede dingen voor de racerij buiten de F1. Mooie OP, en tevens tvp. | ||
dapluiz | donderdag 8 januari 2009 @ 09:31 | |
Tvp ![]() ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 8 januari 2009 @ 13:31 | |
Max Mosley wil nog verder bezuinigen in de Formule 1. Hij heeft al weer een nieuwe brief naar de FOTA gestuurd Mosley wil meer bezuinigen | ||
rubbereend | donderdag 8 januari 2009 @ 14:04 | |
![]() ![]() | ||
UnoclaM | donderdag 8 januari 2009 @ 14:22 | |
de data voor de presentaties van de nieuwe auto's ferrari - 12 januari toyota - 15 jan mclaren - 16 jan renault - 19 jan williams - 19 jan bmw - 20 jan red bull - 9 februari data van str en force india moeten nog komen | ||
LeXX | donderdag 8 januari 2009 @ 14:48 | |
Is het al maart? ![]() tvp Om terug te komen op de vraag van Meike in Deel 40, ik geloof dat Frits van Eldik ook daar een foto van had gemaakt, gepubliceerd in de racereport. Misschien kun je zo daar iets van vinden..... Ik ga, als ik tijd heb, ook wel ff op zoek. | ||
ElmarO | donderdag 8 januari 2009 @ 18:33 | |
quote:Done. ![]() quote: | ||
Fir3fly | donderdag 8 januari 2009 @ 18:40 | |
Richards ![]() | ||
Atreidez | donderdag 8 januari 2009 @ 18:55 | |
quote:Ik stem voor een bezuinigingslimiet.. | ||
rubbereend | donderdag 8 januari 2009 @ 18:57 | |
ik ben voor een Moselylimiet | ||
Hyperdude | vrijdag 9 januari 2009 @ 10:00 | |
ff een F1 vraagje. Hier zitten immers de freaks! Ik zit te zoeken naar een (fragment van) F1 start in de regen, waar de start totaal verknald wordt door een niet te slim tractioncontrol systeem dat door de doorspinnende wielen denkt dat het naar de 2e versnelling moet schakelen waardoor de wagen nauwelijks meer van zijn plaats komt. ![]() Ik kan niets vinden. Vermoed zelf begin traction control tijdperk, iets van 1991/1992 en misschien hebben Mansell en Williams er iets mee te maken. thnx ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Hyperdude op 09-01-2009 14:38:49 ] | ||
sasquatsch | vrijdag 9 januari 2009 @ 11:46 | |
quote:De enige die ik kan bedenken in die periode met Mansell in de Williams in de regen is Adelaide 1991, de laatste race van het seizoen die slechts 14 ronden duurde. Als je het hebt over startcrashes in de regen denk ik meteen aan Spa 1998. Andere regenraces uit die periode zijn o.a. Frankrijk 1992, Brazilië 1993 en Donington 1993. | ||
Atreidez | vrijdag 9 januari 2009 @ 13:24 | |
Ik had zelf ook ff zitten zoeken, maar hij zegt niets over een crash.. alleen een slecht wegkomende auto ![]() ![]() | ||
Hyperdude | vrijdag 9 januari 2009 @ 14:45 | |
Bedankt Heren, Bij nader inzien was het misschien toch iets dat ze lieten zien, volgens mij destijds op de BBC( Murray Walker ![]() ![]() | ||
Ared | vrijdag 9 januari 2009 @ 18:35 | |
quote:Austrian moet ongetwijfeld Australian zijn, aangezien er geen GP in Oostenrijk was dat jaar ![]() | ||
Atreidez | vrijdag 9 januari 2009 @ 18:53 | |
quote:Ik vond die starts al zoveel op elkaar lijken ![]() | ||
Trystar | vrijdag 9 januari 2009 @ 20:28 | |
quote: | ||
Sinister-D- | zaterdag 10 januari 2009 @ 00:07 | |
quote:No shit ![]() ![]() | ||
Sally | zaterdag 10 januari 2009 @ 00:24 | |
Haai ![]() Baai ![]() Zo, ik heb iig dit topic al helemaal doorgenomen ![]() ![]() P.S. het kan mij niet lang genoeg duren voor de eerste race begint. ![]() ![]() | ||
Googolplexian | zaterdag 10 januari 2009 @ 09:35 | |
quote:Het kan je niet lang genoeg duren? Hoe dat zo? ![]() | ||
Atreidez | zaterdag 10 januari 2009 @ 15:30 | |
Ach, er zijn nog wel zoethoudertjes .. A1gp en Gp2Asia allebei over 2 weken al. | ||
bodylotion | zaterdag 10 januari 2009 @ 16:19 | |
heeft iemand een goeie bron van informatie over KERS? en dan met name het technische gedeelte.![]() | ||
Atreidez | zaterdag 10 januari 2009 @ 16:43 | |
http://en.wikipedia.org/wiki/Regenerative_brake Die had je vast zelf ook al gevonden ? ![]() | ||
bodylotion | zaterdag 10 januari 2009 @ 17:13 | |
quote:jep, en wat filmpjes op youtube in het italiaans, maar daar word ik niet veel wijzer van ![]() | ||
Schunckelstar | zaterdag 10 januari 2009 @ 17:16 | |
tvp | ||
nils7 | zaterdag 10 januari 2009 @ 20:46 | |
quote:er staat in F1-RR van een paar bladen terug een uitleg | ||
Meike26 | zondag 11 januari 2009 @ 14:15 | |
Wat heerlijk om de beelden van Adelaide terug te zien. Heb gelijk de volgende paar video's (part 1 to 5) bekeken. Misschien dat ik iemand eens ga bellen, die heeft sinds 1990 elke race opgenomen. Leuk om de jaren 1991/1992 weer eens terug te zien. | ||
bodylotion | maandag 12 januari 2009 @ 10:21 | |
de nieuwe Ferrari, de F60![]() ![]() ![]() ![]() vind het nog enigszins meevallen (op de voorvleugel na) | ||
ColtZ40 | maandag 12 januari 2009 @ 10:24 | |
quote:Ik denk dat er veel voor vleugels sneuvelen in 2009. ![]() | ||
Atreidez | maandag 12 januari 2009 @ 10:31 | |
Dit hier ook al bekend? \"Doornbos naar Newman/Haas/Lanigan\" Indycar, je weet wel, die klasse waar ze nog met normale vleugels rijden ![]() | ||
rubbereend | maandag 12 januari 2009 @ 12:00 | |
die vleugels ![]() | ||
-Jean- | maandag 12 januari 2009 @ 12:29 | |
die achterkant ![]() | ||
Trystar | maandag 12 januari 2009 @ 12:41 | |
quote: ![]() Het gaat nog, de nieuwe Ferrari F60. Alleen die vleugels.... ![]() | ||
bodylotion | maandag 12 januari 2009 @ 12:54 | |
hier nog meer: http://f60.ferrariworld.com/ | ||
Trystar | maandag 12 januari 2009 @ 13:02 | |
quote:Dat filmpje, met die muziek er onder ![]() | ||
Sally | maandag 12 januari 2009 @ 13:10 | |
quote:Sorry, inside information. Cannot tell joe. | ||
Peterselieman | maandag 12 januari 2009 @ 13:28 | |
De nieuwe Ferrari F1-auto Ferrari lanceert nieuwe auto | ||
Atreidez | maandag 12 januari 2009 @ 13:56 | |
Het lijkt trouwens nog steeds op zo'n dinkytoy, met die wieldoppen die eruit zien als velgen ![]() | ||
IkWilbert | maandag 12 januari 2009 @ 13:58 | |
Ik moet wel wennen aan die nieuwe wagens hoor... die achtervleugel ![]() | ||
sasquatsch | maandag 12 januari 2009 @ 16:06 | |
quote:Hier wat informatie over de mechanische variant, die Williams wil gebruiken. | ||
Fir3fly | maandag 12 januari 2009 @ 16:10 | |
Die wagens zien er echt niet uit ![]() | ||
UnoclaM | maandag 12 januari 2009 @ 16:10 | |
video van de rijdende f60 voor de lol eens kijken hoe ze de spiegeltjes gemonteerd hebben ![]() | ||
rubbereend | maandag 12 januari 2009 @ 16:23 | |
quote:zagen de wagens er maar weer zo uit als in de 90's ![]() | ||
bodylotion | maandag 12 januari 2009 @ 17:37 | |
![]() _____________ ![]() ![]() | ||
vosss | maandag 12 januari 2009 @ 18:06 | |
Ik vind hem er vet uit zien ![]() | ||
vosss | maandag 12 januari 2009 @ 18:16 | |
quote:Yep, supernieuws! En Junior gaat in de IRL lights rijden komend jaar ![]() | ||
vosss | maandag 12 januari 2009 @ 19:12 | |
http://www.racexpress.nl/index.php?nav=Artikel&nid=14199 Daar dus ![]() | ||
vosss | maandag 12 januari 2009 @ 19:18 | |
quote:Ik vond het eik altijd al vreemd dat ze 21 auto's aan de start hadden staan terwijl elk team gewoon met 2 auto's meedoet. Het valt me serieus nu pas op dat er geen nummer 13 is ![]() ![]() | ||
ElmarO | maandag 12 januari 2009 @ 19:57 | |
Nieuwe stuurwiel van de Ferrari F60. ![]() ![]() Heb voor de belangstellenden ook nog HQ pics van de F60 inclusief shakedown. Dus mocht je ze willen PM me maar. ![]() | ||
Der_Michael | maandag 12 januari 2009 @ 20:12 | |
http://files.mail.ru/HE8TPX![]() | ||
-Jean- | maandag 12 januari 2009 @ 20:18 | |
![]() mijn hemel | ||
vosss | maandag 12 januari 2009 @ 20:19 | |
quote:Waarom niet hier achter een linkje dumpen? Veel makkelijker toch? Ergo: ik heb interesse, maa mijn PMs doen het niet meer om een of andere reden ![]() | ||
Der_Michael | maandag 12 januari 2009 @ 20:23 | |
quote:Denk dat het de foto's zijn uit mijn link ![]() | ||
vosss | maandag 12 januari 2009 @ 20:27 | |
Ow okay, even kijken dan ![]() | ||
vosss | maandag 12 januari 2009 @ 20:28 | |
Fuck, 30kb/s, das wel ERG traag ![]() | ||
ElmarO | maandag 12 januari 2009 @ 20:31 | |
quote:Ben hem aan het uploaden. quote:Denk het ook, maar die van mij is iets groter. Al zal dat wel komen omdat er volgens mij een aantal dubbelen tussen zit. Maar heb geen zin om die uit te gaan zoeken. ![]() | ||
vosss | maandag 12 januari 2009 @ 20:35 | |
quote:Tof! ![]() | ||
ElmarO | maandag 12 januari 2009 @ 20:38 | |
quote:Done. ![]() Ferrari F60 | ||
Trystar | maandag 12 januari 2009 @ 20:44 | |
quote:Dank u ![]() | ||
vosss | maandag 12 januari 2009 @ 20:46 | |
quote:Check, thanks! ![]() | ||
Tarabass | maandag 12 januari 2009 @ 21:47 | |
Die hangen we op ons kantoor ![]() | ||
singha | maandag 12 januari 2009 @ 22:17 | |
quote: ![]() | ||
Sally | dinsdag 13 januari 2009 @ 01:27 | |
quote:Ik krijg een error... quote:Leek me wel interessant voor mijn eigen Special over KERS op FOK!sport (het is in progress, dus ![]() Maar mss heeft bodylotion ook wat aan deze? quote: | ||
bodylotion | dinsdag 13 januari 2009 @ 10:33 | |
quote:thanks! | ||
bodylotion | dinsdag 13 januari 2009 @ 10:34 | |
quote:die site werkt bij mij (nu) wel. ben benieuwd naar je special ![]() | ||
Giem | dinsdag 13 januari 2009 @ 11:48 | |
Vind de auto ook wel mooi, alleen die achtervleugel moeten ze echt wat aan doen.. | ||
engine | dinsdag 13 januari 2009 @ 11:52 | |
tvp! | ||
ColtZ40 | dinsdag 13 januari 2009 @ 11:53 | |
quote:Die hebben ze zo gemaakt om het inhalen te bevorderen. ![]() | ||
engine | dinsdag 13 januari 2009 @ 12:08 | |
quote:van de zijkant is het een mooie auto maar als je hem van voor bekijkt is het niet om aan te zien vind ik. En inderdaad die achtervleugel is het ergst ![]() | ||
Sally | dinsdag 13 januari 2009 @ 12:12 | |
quote:Verdraaid, nu je het zegt ![]() ![]() | ||
Trystar | dinsdag 13 januari 2009 @ 12:19 | |
Filmpje van de nieuwe Ferrari F60: | ||
Slein83 | dinsdag 13 januari 2009 @ 12:42 | |
quote:Ik mis de agressieve uitstraling bij de nieuwe F60 ![]() | ||
Giem | dinsdag 13 januari 2009 @ 15:59 | |
quote:Ja dat snap ik,, maar tis echt geen gezicht.. Inhalen bevorderd het wel.. je wil er niet achter rijden zo afzichtelijk.. | ||
LeXX | dinsdag 13 januari 2009 @ 16:06 | |
Afgezien van de achtervleugel, vind ik de Ferrari best goed gelukt! Hij doet me denken aan de F1 begin jaren 90, vooral de sidepods vind ik wel wat hebben. Ik ben erg benieuwd naar het volgend seizoen! ![]() | ||
Trystar | dinsdag 13 januari 2009 @ 17:41 | |
quote: | ||
-Jean- | dinsdag 13 januari 2009 @ 19:14 | |
Laten we hopen dat dat "totaal anders" voornamelijk de achterkant is ![]() | ||
TimoBasso | dinsdag 13 januari 2009 @ 19:27 | |
quote:Williams - Renault - Villeneuve ![]() | ||
Schunckelstar | dinsdag 13 januari 2009 @ 19:29 | |
quote:hehe ![]() | ||
ElmarO | dinsdag 13 januari 2009 @ 20:01 | |
quote:Waarschijnlijk wel. Mocht ik ze hebben dan zal ik kijken wat ik kan doen. ![]() | ||
sasquatsch | woensdag 14 januari 2009 @ 09:09 | |
quote:Ik ook. Hier is nog meer informatie (met opengewerkte tekeningen) over KERS | ||
bodylotion | woensdag 14 januari 2009 @ 10:39 | |
begrijp ik het nou goed? Zodra er geremd wordt koppelt er een generator aan (voor het gemak) de achteras welke ervoor zorgt dat er nog meer weerstand op de as komt te staan waardoor de wagen nog sneller afremt? En die energie wordt opgeslagen in een batterij om later weer gebruikt te kunnen worden. ![]() | ||
Atreidez | woensdag 14 januari 2009 @ 11:48 | |
quote:Niet perse in een batterij toch.. Een supertransistor of een vliegwiel kan ook nog ![]() | ||
Ared | woensdag 14 januari 2009 @ 12:16 | |
en de auto zal ook niet NOG harder afremmen, ze remmen (als het goed is) al op de grens van de grip van de banden. Alleen de wrijving die voor het afremmen zorgt komt niet alleen meer van de remschijven, maar voor een deel van de generator. Sterker nog: gezien het feit dat de aerodynamische grip dit jaar veel minder is, verwacht ik langere remwegen. Al betwijfel ik of je het verschil met het blote oog zult kunnen zien. | ||
Automatic_Rock | woensdag 14 januari 2009 @ 12:28 | |
quote:Hoe wou je energie opslaan in een transistor?? ![]() | ||
Atreidez | woensdag 14 januari 2009 @ 13:07 | |
Sorry, klok en klepel ![]() | ||
bodylotion | woensdag 14 januari 2009 @ 13:29 | |
quote:dat NOG harder remmen leek mij ook al sterk. de temperatuur van de remmen van een auto met KERS zal dus lager zijn dan van een auto zonder, in dezelfde omstandigheden? het lijkt mij allemaal zo minimaal ![]() | ||
Atreidez | woensdag 14 januari 2009 @ 14:12 | |
quote:En het is ook niet verplicht, dus niet totaal ondenkbaar dat er bepaalde teams zijn die er gewoon niet mee rond rijden. | ||
Meike26 | woensdag 14 januari 2009 @ 14:13 | |
Voordeel voor de kijker dus ![]() Nu is een circuit voor een coureur snel aangeleerd, maar als je als coureur jaren op Magny-Cours rijd, is het volgens mij nog best wel lastig om je rempunt te verleggen/vervroegen? En zo niet, dan hebben we die lelijke bijzettafel nog, die het inhalen bevorderd. Meer uitrem-acties ![]() | ||
Ared | woensdag 14 januari 2009 @ 15:58 | |
quote:Tsja, hangt er van af natuurlijk. Als je oneindig energie uit je KERS zou mogen gebruiken om na de bocht weer te accelereren, wil je zo min mogelijk je remmen belasten en zo veel mogelijk remmen op je generator. Maar aangezien ze maar een beperkte hoeveelheid energie mogen herbruiken zal het overgrote deel van de energie nog wel via de remmen omgezet worden in warmte. De enige andere optie is energie opslaan in je KERS, maar als je meer opslaat dan je mag gebruiken ga je daar ook problemen mee krijgen. Plus dat de algehele belasting op het systeem toeneemt, terwijl ik vermoed dat ze de belasting aan het begin zo laag mogelijk willen houden vanwege gewicht en betrouwbaarheid. Daarnaast hebben remmen volgens mij een optimale bedrijfstemperatuur. Ik gok dat een team voor de kwalificatie een inschatting maakt wat de optimale bedrijfstemperatuur is, wat de voorspelde temperatuur van de lucht tijdens de race zal zijn, en zullen ze de luchtinlaten van de remkoeling daar op afstemmen. Als de remmen door het gebruik van KERS te weinig belast worden om de ideale temperatuur te halen, zullen teams dat met kleinere luchtinlaten onmiddellijk compenseren. Wat weer fijn is voor de aerodynamica, natuurlijk. Maar of wij er iets van zullen zien... denk het niet echt. Hoort gewoon allemaal bij het spel om op ieder mogelijk vlak honderdsten en duizenden te sprokkelen. En die en honderdsten moeten samen een tienden gaan uitmaken. | ||
Ared | woensdag 14 januari 2009 @ 16:29 | |
quote:Nee, op zich valt dat heel erg mee. Na de eerste vrije training hebben ze dat wel onder de knie. Wat een veel groter verschil zal uitmaken is hoe de nieuwe handling aansluit bij de rijstijl van een coureur. Met de nieuwe reglmenten krijgt de auto denk ik veel meer de neiging tot overstuur. Als je als coureur daar niet van houdt, zal je een zware dobber krijgen voor je helemaal vertrouwd bent in de auto en er het maximale uit kunt halen. Zag je een paar jaar geleden ook, ik geloof toen ze naar de V8's gingen. Vooral de Michelin coureurs konden voor die tijd gewoon insturen hoe hard ze wilden (sort of...) en onderweg naar de apex zorgde je wel dat het allemaal goed kwam, en de motor had genoeg power voor een mooie exit. Daarna moest je opeens veel rustiger en preciezer insturen om beter de bocht uit te komen. Sommige coureurs hadden maanden nodig om daar aan te wennen/een nieuwe rijstijl aan te leren. | ||
sasquatsch | woensdag 14 januari 2009 @ 16:45 | |
Als iemand nog een mogelijke koper van Honda wil sponsoren. VMK Racing biedt die mogelijkheid (mits zij Honda kopen). | ||
sasquatsch | woensdag 14 januari 2009 @ 17:02 | |
quote:Wat ik verwacht is dat bij het remmen een soort koppeling wordt ingeschakeld die de KERS-as laat draaien waardoor het systeem wordt opgeladen (of het vliegwiel in de mechanische variant laat draaien). Het extra zal een minimale (maar positieve) invloed hebben op de remweg (die dus verkort wordt) | ||
Sally | woensdag 14 januari 2009 @ 17:18 | |
quote:Check! ![]() Ik krijg allemaal sites om m’n oren over die KERS ![]() ![]() ![]() Thnx, nu maar hopen dat ik door de bomen het bos nog kan zien straks ![]() Of zijn er techneuten hier die me een eind op weg kunnen helpen, mss? Wellicht? Als in: pretty pleaaaaaazzzzze? *puppy dog eyes* ![]() | ||
Atreidez | woensdag 14 januari 2009 @ 17:23 | |
quote:Dit snap ik weer niet. De banden bepalen de remafstand volgens mij ![]() | ||
vosss | woensdag 14 januari 2009 @ 18:51 | |
De remweg word ook niet verkort door KERS. Daar geloof ik niets van. Ze vangen er energie mee op, ze verbruiken hem niet. | ||
Giem | woensdag 14 januari 2009 @ 20:36 | |
quote:Eerder langer, omdat het kers ook weer gewicht met zich mee brengt | ||
Googolplexian | woensdag 14 januari 2009 @ 20:57 | |
quote: ??? Pardon ??? Met remmen verbruik je ook geen energie ... remmen = energie opvangen/opwekken (grotendeels warmte bij conventionele remmen) Als je wilt weten hoeveel een KERS systeem kan afremmen klim dan maar eens op de fiets en gooi de ouderwetse dynamo op je vooriwiel. Zoiets maar dan heftiger ![]() | ||
sasquatsch | woensdag 14 januari 2009 @ 21:57 | |
quote:Wat ik bedoel is dat doordat tijdens het remmen (als de achteras toch al steeds langzamer gaat draaien door de werking van de remmen, de aandrijving van de KERS-as er voor zal zorgen dat de achteras nog langzamer gaat draaien. Zelfs al zal het een hele lichte aandrijving zijn, dan nog is er energie voor nodig om deze as te laten draaien en die komt van de draaiing van de achteras, die dus per definitie minder wordt (in ieder geval door de wrijving van de tandwielen) | ||
kepler | woensdag 14 januari 2009 @ 22:31 | |
quote:Hij heeft wel gelijk denk ik. Of je nu 100% remt (dus de bandenlimiet) met de normale remmen, of met Kers, de remweg blijft gelijk ![]() | ||
Sally | woensdag 14 januari 2009 @ 23:58 | |
En als je de werking van een vliegwiel eens wil testen: ga in de sportschool maar eens 'ergometeren' (het roeiapparaat waarbij je op de plek blijft ![]() Zet 'm vooral in het begin niet op 10, 15 of 20 (al naar gelang er op de schaalverdeling staat ![]() ![]() | ||
Googolplexian | donderdag 15 januari 2009 @ 06:41 | |
quote:Juist ... je zegt het zelf: KERS heeft een remmende werking op de achteras ![]() Energie-absorptie = remmen. quote:Behalve dan dat KERS niet op temperatuur hoeft te komen om goed af te kunnen remmen. Plus KERS remt alleen op de achterwielen (daar waar de remdruk het laagst is). Het zal voor de coureurs dus meer lijken op iets heftiger remmen op de motor (hoewel ik denk dat het maar marginaal is ... KERS zal qua afremmen amper merkbaar zijn als het systeem goed gebouwd is). Op de achterbanden wordt de tractie-limiet bij remmen zelden (zo niet: nooit) gehaald. Wat ik denk dat we gaan zien door KERS: - minder remmen opwarmen in installatie laps; - minder overhitte remmen aan het einde van de race (een beetje engineer heeft KERS natuurlijk uitgerust met verschillende preset maps ... dus bijvoorbeeld "RACE START", "PIT ENTRY", "CAUTION", etc. Hierbij wordt KERS meer of minder gebruik afhankelijk van de remtemperatuur); - meer auto's die in de fik vliegen over een heel seizoen; - rijkere teams gaan nog sneller zijn | ||
kepler | donderdag 15 januari 2009 @ 07:04 | |
Fikkende auto's ![]() ![]() Maar ik snap wat je bedoelt, dit zal echter niet de remweg verkorten zoals hier gezegd wordt. | ||
Automatic_Rock | donderdag 15 januari 2009 @ 07:58 | |
quote:Auto's met KERS wegen hetzelfde als de rest volgens mij. Alleen de auto's zonder KERS hebben meer opties om hun gewicht netjes te verdelen. | ||
Peterselieman | donderdag 15 januari 2009 @ 10:53 | |
Klopt helemaal. De hele balans van de auto verandert door de komst van de KERS. Daarom heeft Ferrari het bijvoorbeeld ook weggewerkt achterin de auto onder de motor om het zwaartepunt zo laag mogelijk te houden. | ||
Ared | donderdag 15 januari 2009 @ 12:27 | |
dat is ook nog een punt ja, dat was ik helemaal vergeten. De voorwielen remmen wel tot de limiet van de grip, maar de achterremmen worden veel minder hard geremd om de auto stabiel te houden. Het gaat bij het afremmen van de achterwielen dus niet om de grip, maar om de balans. En dat is ongeacht hoe je afremt, op de motor, op KERS of ouderwets op de remmen. Wat het gewicht aan gaat: vorig jaar was er een bericht dat de FOTA het minimale gewicht van de auto omhoog wilde hebben, omdat ze bang waren dat het niet zou lukken om een auto te maken met KERS die zonder ballast onder het minimum zou komen (F1 auto's zijn zonder ballast al jaren lichter dan het minimum, en stoppen balast zo laag mogelijk zo ver mogelijk naar voren voor een betere gewichtsverdeling). Terecht dat de FIA dat verzoek heeft afgewezen. Je moet die ontwerpers wel een beetje blijven uitdagen, natuurlijk ![]() | ||
IkWilbert | donderdag 15 januari 2009 @ 12:46 | |
En de nieuwe toyota is er ook... http://www.toyota-f1.com/en/news/2009/20090115_images.html | ||
Atreidez | donderdag 15 januari 2009 @ 13:14 | |
Hij is rood met wit! ![]() ![]() ![]() ![]() De wielen zijn iig mooier als die van Ferrari ![]() | ||
TimoBasso | donderdag 15 januari 2009 @ 13:19 | |
Het zou goed zijn voor de sport,als Toyota eens gaat winnen. | ||
Ared | donderdag 15 januari 2009 @ 14:06 | |
begin ik nu al aan de vorm te wennen, of is deze nou echt mooier dan de Ferrari? De front wing endplates zien er cool uit, in ieder geval. Toyota dus definitief niet aan de start met KERS in Melbourne. En dat terwijl ze vorig jaar nog liepen te zeuren dat de technologie achterhaald was vergeleken met een Prius. Je zou denken dat Toyota mijlenver voor moet liggen wat de techniek aan gaat. Als zij er al geen voordeel uit weten te halen... | ||
rubbereend | donderdag 15 januari 2009 @ 14:48 | |
quote:in alle bespeigelingen destijds werd toyota ook gezien als het team om hier winst te boeken en een sprong vooruit te maken op de grid. VAnwege de bergen ervaring ![]() | ||
Atreidez | donderdag 15 januari 2009 @ 14:50 | |
quote:Misschien is dit juist wel het voordeel! | ||
Glijdt_licht | donderdag 15 januari 2009 @ 16:33 | |
www.tf109-premiere.com is een mooiere site voor Toyota foto's enz | ||
Meike26 | donderdag 15 januari 2009 @ 16:47 | |
Voor het eerst in m'n leventje dat ik een Toyota mooier vind dan een Ferrari ![]() ![]() Neus = mooier, doet me denken aan de walrus van Williams Side-pods zien er goed uit, van voor wel erg Ferrari, maar vanaf de zijkant zit er een mooie flow in naar de achterzijde. Door het wit/gedeeltelijk wit lijkt de achtervleugel heel erg mee te vallen bij de Toyota. 29 Maart lijkt nog zo ver weg ![]() | ||
bodylotion | donderdag 15 januari 2009 @ 17:40 | |
Toyata valt me ook nog best mee. De voorvleugel vind ik best cool zo ![]() | ||
Googolplexian | donderdag 15 januari 2009 @ 17:59 | |
quote:De remkracht ligt niet zover naar voren om de auto stabiel te houden maar puur omdat bijna al het gewicht van de wagen, bij vol op de rem staan, op de voorwielen terecht komt. De achterwielen zijn zogezegd zo ligt als een veertje en hebben dus bijna geen grip om te remmen. Ik betwijfel nu ook of er wel een rem-voordeel is door KERS. ![]() | ||
kepler | donderdag 15 januari 2009 @ 18:02 | |
Kers kan toch ook werken via de voorwielen? | ||
nils7 | vrijdag 16 januari 2009 @ 00:34 | |
Is KERS niet gewoon simpel een vliegwiel wat door blijft draaien en mee kan helpen in de tractie bij het optrekken? Lijkt me als je 300+ gaat en dan afremt... dat vliegwiel wellicht door blijft spinnen op 250 (bij het uit komen van de bocht). Wellicht dat er een manier is om die kinetische energie weer toe te laten op de achteras... en dit als (tijdelijke) voortstuwing te gebruiken... KERS betekend gewoon dat je bewegende energie hergebruikt... dus opslaan etc. kan maar het is zo ruim dat je tal van mogelijkheden hebt. | ||
kepler | vrijdag 16 januari 2009 @ 00:38 | |
Maar je kan het ook electrisch opslaan (zie dat filmpje van een tijdje terug), dit kan gewoon via een soort dynamo's en het lijkt me dat je dit ook kunt verwerken in de voorwielen ![]() | ||
Sally | vrijdag 16 januari 2009 @ 01:39 | |
Misschien is dit iets meer opheldering? Een oudje van FOK!sport zelf: quote: En uiteraard heeft de techniek niet stilgestaan, getuige de vele posts die jullie hier al neerzetten. Ik volg het hier met belangstelling iig! ![]() | ||
Googolplexian | vrijdag 16 januari 2009 @ 07:19 | |
quote:Nope ... je hebt een aandrijfas nodig en die gaat niet naar de voorwielen (4WD F1, dat zou gaaf zijn!) Theoretisch kun je wel KERS op de voorwielen zetten (met dan als enige optie het electrisch opslaan van de kinetische energie) maar dat zou betekenen dat je een zwaar apparaat dicht bij de wielen moet bevestigen of dat het KERS in de neus gebouwd moet worden en er van de beide voorwielen een as de neus in loopt. Praktisch gezien zijn bovenstaanden natuurlijk geen oplossingen. Het is een RAMP voor de gewichtsverdeling en de extra remmende werking op de voorwielen zou de wagen alleen maar eerder doen slippen. Ik denk zelf dat we het KERS zo ver mogelijk naar het midden-achter en naar de bodem zullen gaan zien en dat het uiteindelijk (als KERS permanent in de F1 blijft) zelfs een integraal onderdeel van de motor kan worden ![]() | ||
vosss | vrijdag 16 januari 2009 @ 07:36 | |
quote:Ik denk dat we het helemaal niet gaan zien. Hooguit een keertje met Olav in de voorbeschouwing, maar dan heb je het ook wel gehad ![]() | ||
Tarabass | vrijdag 16 januari 2009 @ 09:01 | |
En ik maar denken dat je energie niet op kon slaan!? ![]() | ||
Googolplexian | vrijdag 16 januari 2009 @ 09:04 | |
quote: ![]() ![]() | ||
kepler | vrijdag 16 januari 2009 @ 09:45 | |
quote:Electrisch opslaan zou inderdaad de enige optie zijn, maar dat hoeft niet extreem zwaar te zijn lijkt me? Je hebt gelijk dat het praktisch niet echt een slimme oplossing is, maar wie weet wat sommige teams gaan proberen ![]() | ||
nils7 | vrijdag 16 januari 2009 @ 10:57 | |
Net op tijd wakker kijk ik op de site van mclaren staat er nog maar 3 minuten op de teller | ||
TimoBasso | vrijdag 16 januari 2009 @ 10:59 | |
*checked mee | ||
nils7 | vrijdag 16 januari 2009 @ 11:04 | |
haal ik me miniatuur van Hamilton tevoorschijn is er een spiegel afgebroken en kan m nergens vinden... *ik is nu stressen | ||
dapluiz | vrijdag 16 januari 2009 @ 11:53 | |
Is de auto inmiddels al gepresenteerd ? Of zijn ze daar nu as we speak mee bezig en moeten we daarom nog even wachten op de foto's ? ![]() | ||
Peterselieman | vrijdag 16 januari 2009 @ 11:55 | |
Het komt er aan. die 11.00 was GMT en niet GMT +1, waar wij zitten ![]() | ||
nils7 | vrijdag 16 januari 2009 @ 12:18 | |
quote:Maar wel vreemd dat die timer nog maar 3 min, was ![]() Nog maar 1 foto ![]() | ||
Peterselieman | vrijdag 16 januari 2009 @ 12:29 | |
Ik heb er inmiddels meer gezien, alleen zijn ze nog wat karig met informatie ![]() | ||
Peterselieman | vrijdag 16 januari 2009 @ 12:46 | |
De nieuwe McLaren: McLaren presenteert nieuwe auto | ||
engine | vrijdag 16 januari 2009 @ 14:02 | |
ziet er stukken beter uit als de ferrari al zeg ik het zelf ![]() | ||
rubbereend | vrijdag 16 januari 2009 @ 14:08 | |
quote:maar de Ferrari gaat straks het hardst ![]() | ||
engine | vrijdag 16 januari 2009 @ 14:09 | |
quote:Maar de McLaren heeft en betere coureur ![]() | ||
rubbereend | vrijdag 16 januari 2009 @ 14:16 | |
quote:overschat vooral | ||
sasquatsch | vrijdag 16 januari 2009 @ 14:19 | |
quote:Natuurlijk is elektrische opslag een oplossing (zie de tekeningen op Formula1.com). Maar je zult hoe dan ook de energie moeten omzetten naar kinetische energie om de auto meer boost te geven. Hiervoor zul je dus een (elektro)motor moeten aansluiten op de aandrijfas. Dus zal deze in de buurt van de achteras/aandrijfas geplaatst worden. En dan kun je deze motor ook maar meteen gebruiken om de accu's te laden. ![]() | ||
sasquatsch | vrijdag 16 januari 2009 @ 14:20 | |
quote:Maar hij wist twee jaar terug wel Alonso te verslaan die algemeen als de beste coureur nu in de F1 wordt beschouwd. Dus dat overschat zal wel meevallen. | ||
sasquatsch | vrijdag 16 januari 2009 @ 14:31 | |
quote: | ||
sasquatsch | vrijdag 16 januari 2009 @ 14:38 | |
quote:Volgens mij worden de nummers van een team vastgesteld door het team zelf (eerste en tweede rijder). UItgezonderd de nummer 1 natuurlijk. Massa moet dus niet bij de FIA zijn maar bij Ferrari zelf, die Raikkonen als eerste coureur heeft opgegeven. | ||
sasquatsch | vrijdag 16 januari 2009 @ 14:42 | |
quote: | ||
Sally | vrijdag 16 januari 2009 @ 14:42 | |
![]() ![]() Kortom: ook 2009 belooft een szjpannnnennndt Formule 1-seizoen te worden?! | ||
Bruce117 | vrijdag 16 januari 2009 @ 14:50 | |
Wat mij betreft alleen maar goed voor McLaren dat Dennis vertrekt. | ||
engine | vrijdag 16 januari 2009 @ 15:03 | |
quote:dat maakt het extra spannend want je wil al helemaal niet verliezen als je van te vore een grote bek had ![]() * eNGine10 lacht stiekem naar de ferrari fans | ||
Swindler | vrijdag 16 januari 2009 @ 15:23 | |
Nou wie gaat de haatopmerkingen tegen Ron Dennis maken? ![]() Iedereen had altijd meteen een oordeel over hem klaar terwijl ze hem nog nooit in het echt gezien hebben. Ik kan daar altijd slecht tegen ![]() ![]() Wat is die racefreaks trouwens een slechte site geworden zeg , vroeger waren ze altijd objectief , en om over de comments tegenwoordig maar te zwijgen ![]() | ||
vosss | vrijdag 16 januari 2009 @ 18:36 | |
quote:Ik denk het wel. Het zou zomaar kunnen dat een van de grote teams volledig de plank mis slaat met de 2009-spec bolide en dat een of wellicht 2 kleinere teams voor echte verrassingen gaan zorgen omdat zij de plank vol raak slaan. Ik kan iig al niet meer wachten!!!! ![]() | ||
Slein83 | vrijdag 16 januari 2009 @ 19:38 | |
quote: quote: Waar twee vechten om plaats nummer 1, gaat de ander ermee heen ![]() | ||
Meike26 | vrijdag 16 januari 2009 @ 20:03 | |
Ik hoop dat Vettel de juiste move gemaakt heeft.. RBR heeft afgelopen jaar minder gepresteerd als STR, hopelijk dat dat "foutje" met de komst van Vettel wel rechtgetrokken word. | ||
bodylotion | vrijdag 16 januari 2009 @ 20:34 | |
hoe zit het nou met KERS eigenlijk? welk team heeft dat nu goed voor elkaar, en welke niet? | ||
WEST | vrijdag 16 januari 2009 @ 20:47 | |
quote: | ||
nils7 | vrijdag 16 januari 2009 @ 21:39 | |
quote:Dat weten we in november ![]() | ||
Atreidez | zaterdag 17 januari 2009 @ 11:41 | |
quote:Alsof degene met de beste KERS ook gegarandeerd kampioen wordt ![]() | ||
Ared | zaterdag 17 januari 2009 @ 12:55 | |
quote:volgens de "insiders" (geen idee wie dat zijn of hoe ze aan die status komen) zouden Honda en Toyota het beste KERS hebben. Toyota gaat niet met KERS van start in maart, en van Honda is überhaupt niet bekend of ze van start gaan. Reden genoeg om nils7 en Atreidez te echoën dus. ![]() | ||
Sinister-D- | zaterdag 17 januari 2009 @ 13:04 | |
quote:Persoonlijk denk ik eerder dat Vettel STR naar een hoger niveau heeft getild, en dat hij dat zelfde grapje ook kan uithalen bij RBR. En aangezien RBR ook meer geld tot z'n beschikking heeft als hun kleinere broertje, dat ze ook wel eens makkelijker/sneller naar de voorzijde van de subtop kunnen gaan. Maar van de andere kant, STR heeft Ferrari, RBR ''maar'' een Renault. Al weten we niet hoe die motor zal gaan, aangezien Renault de enigste is geweest die de motor heeft mogen aanpassen gedurende de winter. | ||
ElmarO | zaterdag 17 januari 2009 @ 13:11 | |
quote:Yup, tevens zou het me weinig verbazen mocht Adrian Newey met deze vernieuwde reglementen een topwagen uit zijn hoge hoed toveren. En met Vettel hebben ze wat mij betreft een coureur in huis waarmee ze in dat geval ook serieus voor de titel zouden kunnen gaan. ![]() | ||
Xaobotnik | zondag 18 januari 2009 @ 03:07 | |
quote:Dit denk ik ook. Daarom denk ik ook dat STR er goed aan zou doen om Bourdais maar te laten gaan. Je ziet gewoon dat de grote talenten een auto echt kunnen ontwikkelen. Ik denk dat Sato voor de ontwikkeling van de STR meer kan betekenen dan Bourdais. En niet alleen voor de ontwikkeling overigens. quote:Volgens mij maakt het echt geen ruk uit of je een Ferrari of Renault achterin hebt liggen. Spyker ging van Toyota ook naar Ferrari. Maar gingen ze sneller? De krachtbron maakt volgens mij niet zo veel meer uit de laatste jaren. De Supertecs, Peugeots en Asiatecs zijn er niet meer. Iedereen heeft nu een volwaardige krachtbron. Vind ik overigens ergens wel jammer. Ik zie het liefst zoveel mogelijk variatie. Maar ja, als je dan voor spek en bonen meerijdt. | ||
Sally | maandag 19 januari 2009 @ 04:11 | |
Terugblik deel 1: F1-seizoen 2008 in cijfers![]() Het Formule 1-seizoen begint al bijna: in het weekend van 28 en 29 maart 2009 wordt er weer geracet in Australië. FOK! geeft een terugblik in vier delen op de gebeurtenissen van 2008. Wie presteerden er goed en wie vielen er tegen? Vandaag deel 1: het F1-jaar 2008 gevangen in cijfers. Met dank aan FOK!user ElmarO voor de statistische analyses en fraaie grafieken. Lees en vooral kijk verder op FOK!sport ![]() ElmarO: bedankt! ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Sally op 19-01-2009 04:39:26 ] | ||
northernlight81 | maandag 19 januari 2009 @ 04:17 | |
Heb het gezien en ziet er erg netjes uit Sally. Leuk om de stats van afgelopen seizoen te zien. ![]() | ||
Sally | maandag 19 januari 2009 @ 04:42 | |
quote:Niet alle credits zijn voor mij hoor ![]() Ik heb het grotendeels alleen maar 'bij elkaar geraapt' en de meeste content komt van ElmarO ![]() Verder heeft de gehele FOK!sportcrew allelei hand- en spandiensten verricht, waarvoor hulde ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
northernlight81 | maandag 19 januari 2009 @ 04:56 | |
Tnx dan voor iedereen die mee heeft geholpen, ik hou van die excel statistiekjes ![]() Volgend weekend komt er een einde van de winterstop van zowat al het racen op Dakar na dan. De A1GP gaat dan weer een keer verder in Nieuw Zeeland. Wat een belachelijk programma hebben die zeg. Begonnen als een klasse in de tijd dat de Formule 1 winterstop heeft en nu hebben ze meer races tijdens het F1 seizoen dan erbuiten. | ||
Automatic_Rock | maandag 19 januari 2009 @ 10:23 | |
De nieuwe Renault en Williams zien er goed uit ![]() Vooral de Renault is een hele verbetering tov vorig jaar ![]() | ||
Atreidez | maandag 19 januari 2009 @ 10:25 | |
Wiliams ook mooi.. althans van de voorkant, kan geen zij aanzicht foto's vinden ![]() ![]() | ||
vingerplant | maandag 19 januari 2009 @ 10:36 | |
Dankzij Total een mooie Spaanse look voor de nieuwe Renault ![]() Dat donkere van de Williams bevalt me prima, lijkt wel een duistere variant van de Ligier ![]() | ||
bodylotion | maandag 19 januari 2009 @ 11:14 | |
ik dacht dat die haaienvin ook verboden was ![]() | ||
northernlight81 | maandag 19 januari 2009 @ 11:22 | |
quote:Vind ik ook eigenlijk geen gezicht als ik het zo zie. De rollbar kan bijna weg. | ||
vosss | maandag 19 januari 2009 @ 11:51 | |
quote:Ik ben benieuwd hoe dat uit gaat pakken. Williams is als eerste begonnen volgens mij met de auto voor 2009. Hebben zij wellicht ook eerst getest met batterijen en zijn ze tot de conclusie gekomen dat een vliegwiel meer voordelen heeft? We zullen het wel gaan zien denk ik ![]() | ||
Atreidez | maandag 19 januari 2009 @ 12:01 | |
Oh toch gevonden ![]() ![]() Ferrari overigens niet in Portugal.. ze waren bang dat t teveel ging regenen ![]() | ||
nils7 | maandag 19 januari 2009 @ 12:27 | |
Philips staat er nu wel prominenter op laten we het zo zeggen ![]() [edit] De enige die er tof uit zien op de baan zijn de mac en de ferrari: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [ Bericht 65% gewijzigd door nils7 op 19-01-2009 12:34:24 ] | ||
Bolter | maandag 19 januari 2009 @ 13:16 | |
quote:Wat is daar ![]() ![]() | ||
dapluiz | maandag 19 januari 2009 @ 13:42 | |
quote:Dat dacht ik ook ja .. | ||
ColtZ40 | maandag 19 januari 2009 @ 13:45 | |
quote:En dat ding op de sidepod van de Toyota? ![]() | ||
Ared | maandag 19 januari 2009 @ 13:46 | |
ben ik nou gek, of zit die achtervleugel van McLaren echt 20 centimeter lager dan de rest? ![]() | ||
Peterselieman | maandag 19 januari 2009 @ 13:47 | |
quote:Het lijkt mij nog de oude achtervleugel te zijn | ||
ColtZ40 | maandag 19 januari 2009 @ 13:53 | |
quote:Hij zit wel tussen de wielen! ![]() | ||
vosss | maandag 19 januari 2009 @ 13:55 | |
quote:Ik vind de Williams de mooiste eik ![]() | ||
bodylotion | maandag 19 januari 2009 @ 14:11 | |
quote:ik ook. zit er nou iets over de band bij het voorwiel van de Mclaren??? | ||
-Jean- | maandag 19 januari 2009 @ 14:12 | |
Ik vind het niet mooi bij de renault dat die achterkant zo doorloopt. Blegh. | ||
Atreidez | maandag 19 januari 2009 @ 14:16 | |
quote:Omdat ze te scheiterig zijn zich te meten met de rest. | ||
bodylotion | maandag 19 januari 2009 @ 14:18 | |
die hele renault ![]() ![]() | ||
Bolter | maandag 19 januari 2009 @ 14:23 | |
quote:Je waardevolle test-km's rijden in regencondities, dat heeft veel zin ja. "meten met de rest" ![]() | ||
Bolter | maandag 19 januari 2009 @ 14:25 | |
Neus en uitlaatsysteem - Ferrari Sidepods en livery - McLaren Achtervleugel (en ws. KERS)l - Williams ------------------------------------------------+ Mooie wagen. Ben wel benieuwd naar die BMW, die hebben er ook weleens een handje van een lelijke wagen neer te zetten. | ||
ColtZ40 | maandag 19 januari 2009 @ 14:26 | |
quote:Wat een onzin! Je hebt ook lekker veel aan de data die je op een natte baan verzameld! ![]() | ||
Kleffe_Dop | maandag 19 januari 2009 @ 14:31 | |
![]() Die neus van Renault... | ||
ColtZ40 | maandag 19 januari 2009 @ 14:34 | |
quote:Een F1 wagen met het down syndroom. ![]() | ||
Trystar | maandag 19 januari 2009 @ 14:41 | |
Die neus van de nieuwe Renault ![]() | ||
Giem | maandag 19 januari 2009 @ 15:07 | |
Nee dan die achtervleugel.. Die is op de foto niet veel breeder dan het middenstuk van de neus.. | ||
Atreidez | maandag 19 januari 2009 @ 15:17 | |
quote:Nu je het zegt, hoe kan dat nou? | ||
Giem | maandag 19 januari 2009 @ 16:02 | |
quote:Ja dat snap ik ![]() Maar juist om dat effect ziet het er helemaal niet meer uit op deze foto. ![]() | ||
nils7 | maandag 19 januari 2009 @ 16:13 | |
Ik had me altijd afgevraagd hoe een F1 auto eruit zou zien met een kaarsrechte neus... mnou... | ||
engine | maandag 19 januari 2009 @ 16:14 | |
Ik vind de Renault eigenlijk wel mooi, zeker vanaf de zijkant. Maar dat zal ook met de kleuren te maken hebben. | ||
Meike26 | maandag 19 januari 2009 @ 17:02 | |
De kleuren zijn wel leuk ja... beter dan vorig jaar. Maar die neus ![]() ![]() | ||
Stereotomy | maandag 19 januari 2009 @ 18:01 | |
quote: ![]() Dat was deze toch al? ![]() ( ![]() | ||
Meike26 | maandag 19 januari 2009 @ 18:02 | |
Vergeleken met de Renault is de Ferrari maar een welpje ![]() | ||
vingerplant | maandag 19 januari 2009 @ 18:08 | |
Behalve de achtervleugels vind ik de nieuwe auto's er eigenlijk best goed uitzien. Topper qua ontwerp wat mij betreft de Ferrari; kleurstelling vooralsnog de Williams. Erg nieuwsgierig hoe dit seizoen gaat uitpakken, het zou zo maar kunnen dat Ferrari en McLaren ineens teams 4 en 5 zijn en dat ze om de oren worden gereden door Red Bull (alles wat betreft de nieuwe regels spreekt in het voordeel van Newey), Toyota, BMW of Williams. ![]() | ||
Stereotomy | maandag 19 januari 2009 @ 18:13 | |
Waarom zijn de nieuwe regels in het voordeel van Newey? ![]() | ||
Atreidez | maandag 19 januari 2009 @ 18:18 | |
Grote aanpassingen, dus elk team kan het goed en slecht hebben gedaan. Newey is een alom geprezen man die als iedereen met een schone lei begint mogelijk hoge ogen kan gooien. Maargoed, de krachtbron is nog steeds het belangrijkste lijkt me, en daar gaan Ferrari en Mercedes echt niet ineens mee achteraan rijden. En bepaalde technologie waarmee voordeel behaalt werd is ook geen verschil in, zit alleen een ander sausje overheen ![]() | ||
vingerplant | maandag 19 januari 2009 @ 18:29 | |
De auto's van nu zonder al die tierelantijntjes lijken wat op de wagens waar Newey zijn grootste successen mee haalde. Er zijn grote veranderingen en hij blijft natuurlijk een briljant ontwerper ![]() Overigens verwacht ik ook niet dat Ferrari en McLaren door al die teams voorbij worden gereden (eigenlijk is het meer een stille hoop, verandering aan het front) maar dat dit jaar het jaar is met de grootste kans op verrassingen vooraan staat voor mij buiten kijf. | ||
vosss | maandag 19 januari 2009 @ 18:37 | |
Voor mij ook ![]() | ||
engine | maandag 19 januari 2009 @ 18:51 | |
dat kans dat er een grote verassing tussen zit is best aanwezig ja maar ferrarri mclaren verwacht ik zowieso weer bovenaan. Zou leuk zijn als ze met 3 teams redelijk tot het einde om de titel kunnen strijden maar 4 of 5 lijkt me al niet realistisch meer. | ||
nils7 | maandag 19 januari 2009 @ 19:38 | |
| ||
Kleffe_Dop | maandag 19 januari 2009 @ 19:48 | |
quote:Bij Williams kun je spreken van een interim livery. Vorig seizoen reden ze ook in de winter rond met een donkerblauwe boldie. Bovendien ontbreekt hier de helft van de sponsoren nog... | ||
vingerplant | maandag 19 januari 2009 @ 19:59 | |
Vandaar ook 'vooralsnog' ![]() | ||
Kleffe_Dop | maandag 19 januari 2009 @ 20:00 | |
ah ![]() | ||
Fir3fly | maandag 19 januari 2009 @ 20:01 | |
Wat een afgrijselijk lelijke auto's allemaal. | ||
kriele | maandag 19 januari 2009 @ 20:09 | |
quote: Mooi is anders. Als ik dan de minst lelijke zou moeten aanwijzen dan is het wel de Williams. ![]() | ||
ElmarO | maandag 19 januari 2009 @ 20:36 | |
quote:Ze zouden McDonalds als sponsor moeten overwegen. Past er op het wit na aardig bij. ![]() | ||
sasquatsch | maandag 19 januari 2009 @ 21:04 | |
quote: | ||
rubbereend | dinsdag 20 januari 2009 @ 00:30 | |
quote:de Ferrari van Prost ![]() | ||
Googolplexian | dinsdag 20 januari 2009 @ 07:29 | |
knip ![]() | ||
Tarabass | dinsdag 20 januari 2009 @ 10:36 | |
quote:Oh ![]() Welk merk, diecast? | ||
nils7 | dinsdag 20 januari 2009 @ 10:56 | |
Dat ding is niet zo heel veel anders dan de 2008 versie in 09 spec![]() | ||
Giem | dinsdag 20 januari 2009 @ 11:07 | |
quote:Ik vond juist dat er zo mooi uit zien. Hele mooie slanke airodynamische vormen.. Blijkbaar moet je dus volgens de nieuwe regels een vierkante achterkant maken.. ![]() De nieuwe regels worden hoe langer hoe achterlijker.... | ||
kepler | dinsdag 20 januari 2009 @ 11:41 | |
quote:Ik vind het wel meevallen eigenlijk, behalve dan die achtervleugel ![]() Verder lijken de auto's ook kleiner, maar dat kan ook aan mij liggen ![]() | ||
Peterselieman | dinsdag 20 januari 2009 @ 11:52 | |
quote:Dat heb je goed gezien. De Ferrari van 2009 is kleiner dan die van 2008 en ook de nieuwe BMW Sauber lijkt kleiner te zijn dan die van vorig jaar. Kijk maar eens naar het onderste plaatje in dit bericht: BMW Sauber presenteert nieuwe auto | ||
kepler | dinsdag 20 januari 2009 @ 11:54 | |
Dat is moeilijk te zeggen aan de hand van dat plaatje, omdat ze niet recht naast elkaar staan. Het viel me vooral op omdat de helmen groter lijken dan vorig jaar ![]() | ||
Meike26 | dinsdag 20 januari 2009 @ 13:37 | |
Het duurt nog een paar jaar en dan is een F1 niet groter dan een Formel BMW of Formule Fordje. | ||
Xaobotnik | dinsdag 20 januari 2009 @ 13:50 | |
quote:Tsja, als de regels dat toelaten en het technisch mogelijk is, dan logischerwijs wel ja. Misschien zelfs kleiner. Al zal het niet zo snel zo lopen. Een kleine auto is natuurlijk beter in termen van gewicht, aerodynamica en inhaalmogelijkheden. Maar goed, ik zie het ook gebeuren dat de veiligheids maatregelen zo worden doorgevoerd dat er zo en zo ruimte moet zijn, etc. etc. waardoor we van die lompe dingen krijgen. | ||
Kleffe_Dop | dinsdag 20 januari 2009 @ 14:01 | |
![]() 08.... ![]() Ik hoop dat ze wel heel goed inhalen, kwa uiterlijk gaat het er echt op achteruit. | ||
Atreidez | dinsdag 20 januari 2009 @ 14:02 | |
Is Intel weg als sponsor? | ||
Kleffe_Dop | dinsdag 20 januari 2009 @ 14:22 | |
Intel is dit jaar op de achtervleugel te vinden. Een sponsor die ik wel mis is Dell? Van credit suisse was al bekend dat die de stekker eruit zouden trekken. Ik ben trouwens ook benieuwd wat de laatste ontwikkelingen omtrent RBS voor gevolgen gaan hebben voor Williams in de toekomst... | ||
rubbereend | dinsdag 20 januari 2009 @ 14:27 | |
quote:Burago | ||
ColtZ40 | dinsdag 20 januari 2009 @ 14:29 | |
quote:Op de vleugels na vind ik de 2009 mooier! ![]() | ||
nils7 | dinsdag 20 januari 2009 @ 14:56 | |
De Mac en de Ferrari vind ik nog steeds het snelst ogen.. gelukkig gaan we die ook het meest zien! Dat zijn beetje de enige 2 met een redelijk normale neus! | ||
Tarabass | dinsdag 20 januari 2009 @ 17:22 | |
Ik blijf die voorvleugel absurd breed vinden, en die rij je volgens mij ook zo stuk. Denk niet dat de coureurs op deze manier de totale breedte van de auto durven te gebruiken ![]() | ||
Meike26 | dinsdag 20 januari 2009 @ 17:50 | |
De achtervleugel zorgt ervoor dat je meer kan inhalen, maar voorvleugel weerhoud ze er juist weer van ![]() | ||
sasquatsch | dinsdag 20 januari 2009 @ 20:45 | |
quote:Daarvan heb ik er een aantal uit de jaren '80 (o.a Lotus (Senna), Ferrari (Alboreto), McLaren (Prost), Williams (Rosberg, Mansell), Brabham (Piquet), en nog een Benetton (Piquet). | ||
rubbereend | woensdag 21 januari 2009 @ 02:11 | |
quote:een McLaren heb ik ook, de Williams van Mansell en nog een indycar. Verder heb ik nog een bescheiden collectie kleinere schaalmodellen | ||
Aresdreams | woensdag 21 januari 2009 @ 21:17 | |
Testtijden van vandaag:quote:williams lijkt al een stuk sneller zo ![]() | ||
Kleffe_Dop | woensdag 21 januari 2009 @ 21:47 | |
quote:Williams was de verassing in de winter in aanloop naar het 2008 seizoen. Na een podiumplaats in Melbourne hebben we Williams niet meer voorbij de middenmoot gezien. Ik zou geen enkele waarde hechten aan test tijden in de winter. Het is bekend dat enkele teams steevast met een lege tank wat extra rondes doorknallen.En dan met name teams die nog een paar sponsors over de sloot moeten trekken. Laat Williams net zo´n team zijn... | ||
Aresdreams | woensdag 21 januari 2009 @ 21:50 | |
ja, daar heb je een punt, maar mag toch wel wat whisfull thinking doen ![]() hoop gewoon dat het een spannend jaar gaat worden, met eenhoop rijders die kans maken op de overwinning ![]() | ||
Kleffe_Dop | woensdag 21 januari 2009 @ 22:18 | |
quote:hehe dat hoop ik ook al jaren aangezien ik toch geen fan ben van 1 rijder specifiek. maar vooralsnog gaat het ieder jaar toch veelal om twee teams. ![]() | ||
vosss | donderdag 22 januari 2009 @ 00:52 | |
Ik las op foksport dat Buemi (vandaag) in de 2008 spec reed. Weet iemand of hij dag 1 en 2 ook in de 2008 spec reed? Beide dagen was hij flink sneller dan de nummer 2, maarja in natte omstandigheden kan het zomaar zijn dat hij net ff een stukje "droog" heeft kunnen pakken waar de rest binnen stond. Dan zijn die 2 a 3 seconden makkelijk te verklaren. Maar als ik nu lees dat hij vandaag diezelfde voorsprong had op de nummer 2 en vandaag in de 2008 spec reed dan vraag ik mij af of hij dat niet de eerste 2 dagen ook gedaan heeft? Iemand die daar iets over kan vinden misschien? Als de 2009 spec 2 a 3 seconden langzamer is dan de 2008 spec zou wel erg jammer zijn vind ik. ![]() Iemand die daar iets zinnigs over te melden heeft? ![]() | ||
Stereotomy | donderdag 22 januari 2009 @ 01:05 | |
Maakt op zich toch niet uit als ie 2-3 seconden langzamer is? Races of rondes worden er niet spectaculairder of minder leuk om. | ||
Aresdreams | donderdag 22 januari 2009 @ 07:18 | |
quote:ja, STR heeft nog geen 2009 spec auto. | ||
Atreidez | donderdag 22 januari 2009 @ 10:40 | |
Dat de nieuwe wagens duidelijk langzamer zouden zijn is toch niet zo'n verrassing ![]() | ||
vosss | donderdag 22 januari 2009 @ 18:58 | |
Nouja, ik heb altijd gedacht dat het meer grip van de slicks het minder aerodymaische geneuzel wel een beetje zou opheffen zegmaar. Dus dat het om en nabij net zo snel zou zijn. Dat heb ik overigens ook al diverse coureurs zien zeggen, maar vooralsnog blijkt dat nog niet uit de tijden. ![]() | ||
ElmarO | donderdag 22 januari 2009 @ 19:02 | |
quote:De motoren mochten dacht ik aankomend seizoen ook maar maximaal 18.000 rpm draaien. Scheelt toch weer 1.000 rpm in vergelijking met vorig jaar. Las ergens dat dit wel 25 pk kan schelen. ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 22 januari 2009 @ 19:43 | |
FOK!sport maakt in de aanloop naar het komende seizoen portretten van de teams en coureurs. Iedere week zal een van de teams onder de loep genomen worden. Deze week beginnen we met Ferrari dat Kimi Räikkönen en Felipe Massa wederom in gaat zetten als coureurs. [Formule 1-teamportret] Ferrari [ Bericht 0% gewijzigd door Peterselieman op 24-01-2009 00:28:29 ] | ||
vosss | donderdag 22 januari 2009 @ 19:56 | |
Owja, daar had ik nog een vraag over wat vast iemand kan beantwoorden hier. In dat stukje word gezegd dat Schumacher er voor zorgde dat de V12 de deur uit ging bij Ferrari en dat ze overstapte naar de V10. Door toedoen van Schumi dus. Is dat wel echt zo? Was het niet gewoon een regel dat vanaf dat jaar iedereen een V10 moest hebben? ![]() | ||
vosss | donderdag 22 januari 2009 @ 20:01 | |
En dan heb ik het dus over dit stukje: quote:Iemand? ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 22 januari 2009 @ 20:01 | |
Ik heb er onder antwoord geprobeerd te geven. ![]() Dat seizoen gingen er nieuwe motorregels gelden, waarbij de cilinderinhoud terug moest van 3,5 liter naar 3,0 liter. Het bleek dat de V10's bij die cilinderinhoud beter presteerden dan de V8 of V12. Daarom werd er een V10 ingezet voor zover ik weet. Het hebben van een V8 of V12 was niet verboden, want ook in 1997 reden er nog auto's met V8-motoren rond. | ||
Aresdreams | donderdag 22 januari 2009 @ 20:16 | |
ik denk niet dat het door toedoen van schumacher is, gezien Berger bij Ferrari weg ging omdat hij vond dat de V10 te laat klaar zou zijn voor 2006, dus denk dat het een groot deel is wat Peterselieman zegt ![]() | ||
vosss | donderdag 22 januari 2009 @ 20:25 | |
Okay, geen regel dus, maar toch ook niet door toedoen van Schumacher zelve dus ![]() | ||
Trystar | donderdag 22 januari 2009 @ 20:28 | |
quote:Erg leuk ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 22 januari 2009 @ 20:31 | |
Thanks ![]() | ||
northernlight81 | donderdag 22 januari 2009 @ 20:40 | |
Leuk inderdaad, die specials. Maar Jean Todt zat er toch al voordat Schumie kwam? Toen Alesi en Berger er nog reden? | ||
Peterselieman | donderdag 22 januari 2009 @ 20:51 | |
Je hebt gelijk Ik heb het aangepast. ![]() [ Bericht 82% gewijzigd door Peterselieman op 22-01-2009 20:56:33 ] | ||
-Jean- | vrijdag 23 januari 2009 @ 15:25 | |
quote: | ||
-Jean- | vrijdag 23 januari 2009 @ 15:26 | |
Wat is dat ding toch lelijk als ik hem weer zie. Gatver geef mij de oude bolides maar | ||
northernlight81 | vrijdag 23 januari 2009 @ 15:38 | |
Afschuwelijk ja die renault. Die haaienvin moeten ze echt verbieden. | ||
bodylotion | vrijdag 23 januari 2009 @ 17:07 | |
STR heeft nog geen 2009 auto, maar krijgen ze weer net als vorig jaar de body van RBS? | ||
vosss | vrijdag 23 januari 2009 @ 17:48 | |
Okay, die haaienvin is niks, maar ik begin steeds meer het idee te krijgen dat mensen elkaar na praten. Komop zeg, zo lelijk zijn de nieuwe auto's helemaal niet. HEt is even wennen, het is anders, maar lelijk? Nee, ik vind van niet. Al moet ik wel zeggen dat ik de nieuwe livery van die Renault 3x niks vind. Ik vond de mooiste Renault livery nog altijd deze: ![]() ![]() | ||
ColtZ40 | vrijdag 23 januari 2009 @ 17:51 | |
quote:De haaienvin moet verboden worden. De Renault is echt te lelijk voor woorden. De McLaren is veruit de mooiste 2009 auto. ![]() | ||
kriele | vrijdag 23 januari 2009 @ 18:00 | |
quote: Toen was de Benetton link er ook nog meer. | ||
-Jean- | vrijdag 23 januari 2009 @ 18:54 | |
ElmarO | vrijdag 23 januari 2009 @ 20:32 | |
quote:Was Mild Seven inderdaad nog maar hoofdsponsor van Renault. Dan hadden we dit huidige gedrocht niet gehad. ![]() | ||
Trystar | zaterdag 24 januari 2009 @ 21:19 | |
quote: | ||
kepler | zaterdag 24 januari 2009 @ 21:27 | |
quote:Ik snap dat het om het principe gaat, maar toch ![]() ![]() | ||
kriele | woensdag 28 januari 2009 @ 12:26 | |
Ecclestone: “Enige onmisbare team is Ferrari” Bernie Ecclestone is van mening dat er maar één team in de Formule 1 meedoet dat echt nooit mag verdwijnen en dat is Ferrari. Dat zegt de commerciële baas van de sport in de Financial Times, daarmee voeding gevend aan de verhalen dat de Italiaanse renstal een voorkeurspositie geniet. Ecclestone: “Het is vast slecht van me om dit te zeggen, maar Ferrari is het enige onmisbare team in de Formule 1. Maar ik wil zeker niet dat McLaren vertrekt. Ik wil niet dat Williams de sport verlaat.” Dat laatste heeft hij kracht bijgezet door het verlieslijdende Williams 14,5 miljoen pond te geven om in de sport actief te kunnen blijven, zo meldt de Financial Times. http://www.f1today.nl/nie(...)are-team-is-ferrari/ Wat een kul! Wat is Ferrari een overschat team, zeg. Ik kan me ergeren aan die haast mythologische bullshit dat om Ferrari heen hangt. | ||
Bolter | woensdag 28 januari 2009 @ 12:28 | |
quote:*huil* hij heeft gewoon gelijk. | ||
kriele | woensdag 28 januari 2009 @ 12:47 | |
quote:'T is duidelijk dat Bernie een beetje seniel aan het worden is ![]() | ||
kepler | woensdag 28 januari 2009 @ 12:53 | |
quote:Het gaat niet om het team, maar om de naam ![]() Ik kan me ook geen F1 voorstellen zonder Ferrari (of McLaren trouwens). De rest is te veel van naam veranderd | ||
Atreidez | woensdag 28 januari 2009 @ 12:56 | |
quote:En je lievelingsrace is USA 2005 ![]() | ||
kriele | woensdag 28 januari 2009 @ 13:12 | |
quote: Noem dan Ferrari, Mc Laren en Williams in 1 adem. Maar dat doet Bernie niet. | ||
northernlight81 | woensdag 28 januari 2009 @ 13:21 | |
Maar Lotus is bijna net zolang actief geweest als Mclaren en Williams nu zijn (iets minder wel) en zijn in 1994 ook weggegaan. Geen enkel team is onmisbaar. | ||
Automatic_Rock | woensdag 28 januari 2009 @ 17:12 | |
quote:In de jaren 90 kon je je geen F1 zonder Williams voorstellen... Inmiddels lijkt me dat niet zo'n probleem meer.. | ||
Sally | donderdag 29 januari 2009 @ 03:47 | |
Terugblik Deel 2: F1-seizoen 2008 - race 1 t/m 6![]() Het nieuwe Formule 1-seizoen nadert met rasse schreden, maar hoe verging het de coureurs vorig jaar? FOK! geeft een terugblik in vier delen op de gebeurtenissen van 2008. Wie presteerden er goed en wie vielen er tegen? Vandaag deel 2: een overzicht in vogelvlucht, en de eerste zes races van het seizoen in detail. Het vorige deel, Terugblik deel 1: F1-seizoen 2008 in cijfers, ging over de cijfers en statistieken van 2008. | ||
Automatic_Rock | donderdag 29 januari 2009 @ 08:17 | |
Ik durf het bijna niet te vragen, maar hoe staat het eigenlijk met de manager?? ![]() | ||
Bolter | donderdag 29 januari 2009 @ 11:01 | |
quote:Ik zag dat BMW niet verder ging testen in Jerez, moet je niet huilen dat ze zichzelf niet met anderen durven te meten? Ferrari is gewoon F1, al vraag je aan de grootste F1-onbenul wat ie er van weet en hij zal over Ferrari beginnen. Dat jij er nu geen fan van bent doet daar geen afbreuk aan. | ||
Giem | donderdag 29 januari 2009 @ 11:03 | |
De manager: De Fok!f1manager 2009. | ||
kepler | donderdag 29 januari 2009 @ 14:18 | |
quote:bijna in 1 adem dan ![]() quote: | ||
LeXX | donderdag 29 januari 2009 @ 16:24 | |
Ferrari is het enige merk met een historie tot in de jaren 50. Zelfs een link met Alfa Romeo, waardoor het tot in de jaren 30 teruggaat. Het merk wat ook die verbintenis heeft met de F1 is Mercedes, maar is enkel als motorenleverancier actief, en wordt dus niet genoemd. Merken zoals Vanwall, Cooper en Lotus bestaan niet meer. Sowieso is er het onderscheid tussen de "klassieke teams" die zowel de motoren als chassis zelf maken, naast de "Garagisten" zoals Mclaren en Williams. In die zin heeft Bernie gelijk dat ferrari meer van (historisch) belang als overige teams heeft. Williams en McLaren zijn in mijn ogen wel degelijk onmisbaar, simpel enm alleen dat iedere sport concurrenten moet hebben die elkaar scherp houden. Deze uitspraak van Bernie is weer met de nodige politiek gedaan.... | ||
Automatic_Rock | donderdag 29 januari 2009 @ 16:57 | |
quote:Williams is al jaren geen concurrent voor McLaren (of Ferrari) meer. | ||
vosss | donderdag 29 januari 2009 @ 19:51 | |
quote:Volgens mij ook nog met Lancia. Ook al zo een legendarisch Italiaans merk ![]() | ||
vosss | donderdag 29 januari 2009 @ 19:53 | |
quote:Lancia / Ferrari link ![]() | ||
vosss | donderdag 29 januari 2009 @ 19:55 | |
![]() Nog altijd een mooie auto ![]() | ||
Googolplexian | donderdag 29 januari 2009 @ 20:18 | |
Noem nog eens een sport waarbij een bepaald team of bepaalde sporter wordt voorgetrokken door, geld krijgt van en/of op een voetstuk geplaatst wordt door het organiserend orgaan van die sport. | ||
Automatic_Rock | donderdag 29 januari 2009 @ 20:34 | |
quote:Kamaz tijdens de Dakar van de laatste jaren... Maar verder kom ik ook niet | ||
Giem | donderdag 29 januari 2009 @ 23:31 | |
Even een hele andere vraag, heeft iemand nog een filmpje van de "nooit bestaande" ferrari flex voorvleugel. Loop al een tijdje te zoeken maar kan hem niet meer vinden. | ||
ziggyziggyziggy | donderdag 29 januari 2009 @ 23:37 | |
quote: Zoiets? | ||
Mikkie | donderdag 29 januari 2009 @ 23:43 | |
quote:Op zich snap ik het nog wel. Allemaal leuk, die sport, maar als je zoals Massa, Hamilton en Raikkonen bijna 2,5 ton per jaar kwijt ben voor je licentie is dat geen kattenpis. | ||
Giem | donderdag 29 januari 2009 @ 23:49 | |
quote:Nee, die vond ik ook. Ging mij om de voorvleugel | ||
Ared | vrijdag 30 januari 2009 @ 11:50 | |
quote:Misschien kun je het vergelijken met tenissen. Als ik me niet vergis betalen "kleine" toernooien grote bedragen startgeld aan toppers om ze te lokken, terwijl de mindere goden blij mogen zijn dat ze überhaupt uitgenodigd worden. Ik meen me te herinneren dat die aanwezigheidspremie meer kan zijn dan het prijzengeld, maar zeker ben ik daar niet van. Ik geloof dat het bij marathons ook zo werkt. |