Ben jij sportief? Volg je alles wat met sport te maken heeft? Of heb je gewoon iets te melden of te vragen over een sport? Dan is dit het forum waar je zijn moet.
Welkom bij de vijfde ronde van het Formule 1-seizoen 2008! Welkom in Turkije….
Het circuit
Het circuit in het Turkse Istanbul is van de hand van Hermann Tilke, die inmiddels als huisontwerper van de F1 gezien mag worden. Het is een modern circuit, met goede faciliteiten. Het circuit heeft een lengte van 5,338 kilometer en wordt tegen de klok in verreden. Er zijn in totaal 13 bochten en de topsnelheden komen ruim boven de 300 kilometer per uur.
De lay out en het ontwerp zijn van hoog niveau, wat tot veel lof van de coureurs leidde. Het circuit bestaat uit vier delen, waarvan Turn 8 de meeste uitdaging biedt. De ideale lijn bestaat praktisch niet in deze bocht, wat tot leuke en spannende momenten kan leiden.
De motor zal het hier zwaar te verduren krijgen. Door de lay out zullen de coureurs zo vroeg mogelijk moeten accelereren om zo weinig mogelijk motorvermogen in te leveren.
De historie
In 2005 is Kimi Raikkonen de snelste tijdens de eerste race in Turkije. Na een mooi gevecht met beide Renaults in het begin van de race is het de Fin die de snelste is. Juan Pablo Montoya ligt lang tweede, maar valt uit na een incident met achterblijver Tiago Monteiro. Montoya wist wel een onzettend scherpe tijd te noteren, die bijna twee seconden sneller was dan de pole tijd van Raikkonen. Alonso werd tweede.
In 2006 was het Felipe Massa die in Turkije zijn allereerste F1-overwinning ooit behaalde. De Braziliaan was het hele weekend de snelste en hoefde zich geen moment bedreigd te voelen. Opvallend was wel dat Ferrari Massa toestond te winnen gezien de stand in het kampioenschap. Michael Schumacher werd tweede, voor Fernando Alonso.
Vorig seizoen Ferrari boekte een dubbelzege in de Turkse hitte. De beide Ferrari’s startte vanaf de schone kant van het circuit, wat er voor zorgt dat ze als eerste de eerste bocht in kunnen duiken. De Ferrari’s wisten een gaatje te slaan naar Lewis Hamilton die tot dat moment derde lag. Fernando Alonso moest nog veel meer toegeven op de kop van het veld. Lewis Hamilton verspeelde zijn podiumplaats met een lekke band, hij werd uiteindelijk vijfde. Massa wist te winnen, voor Raikkonen. Derde werd Alonso.
De komende Grand Prix zal voor sommige reden tot feest zijn, en voor sommige reden tot treurnis. Zo zal Rubens Barrichello voor de 257ste maal aan een Grand Prix weekend aanvangen. Hij stoot hiermee Ricardo Patrese van de troon. Aan de andere kant zal het team van Aguri Suzuki verstek laten gaan. Het team verkeerde in financiele moeilijkheden en heeft besloten zich uit de F1 terug te trekken.
Met dank aan Atreidez:
Turn 8
Kimi 2005
[ Bericht 52% gewijzigd door sanger op 09-05-2008 09:22:27 ]
Everything you want is on the other side of fear. Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
Op donderdag 8 mei 2008 15:20 schreef kepler het volgende: laten we hopen op een spannende GP, maar ik ben bang van niet... Volgens mij is er nooit echt een hele spannende race geweest in Turkije?
Volgens mij is Istanbul dan ook een Tilke circuit (veilig, maar moeilijk in te halen).
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge) [b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid Put our differences behind us. While we shine like the sun See what we've all become. Together we are one
Meeste mooie acties heb je op banen waar een lang stuk opgevolgd wordt door een erg langzame bocht/chicane gevolgd door nog een recht stuk. Helaas is het start/finish stuk in Turkije redelijk kort, dus gaat t hier niet echt werken, maar op banen als Suzuka, Monza en Spa is dit wel aangetoond
Felipe gaat voor de hattrick, maar van mij mag ie de bandenstapel in
Op donderdag 8 mei 2008 16:56 schreef Bernard0s het volgende: Geen OP van West dit keer? Geen probleem verder, Sanger heeft er ook iets moois van gemaakt .
Normaal gesproken doen we het ook samen Ik de tekst, WEST de grafische kant.
Everything you want is on the other side of fear. Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.