Ben jij sportief? Volg je alles wat met sport te maken heeft? Of heb je gewoon iets te melden of te vragen over een sport? Dan is dit het forum waar je zijn moet.
Welkom bij de vijfde ronde van het Formule 1-seizoen 2008! Welkom in Turkije….
Het circuit
Het circuit in het Turkse Istanbul is van de hand van Hermann Tilke, die inmiddels als huisontwerper van de F1 gezien mag worden. Het is een modern circuit, met goede faciliteiten. Het circuit heeft een lengte van 5,338 kilometer en wordt tegen de klok in verreden. Er zijn in totaal 13 bochten en de topsnelheden komen ruim boven de 300 kilometer per uur.
De lay out en het ontwerp zijn van hoog niveau, wat tot veel lof van de coureurs leidde. Het circuit bestaat uit vier delen, waarvan Turn 8 de meeste uitdaging biedt. De ideale lijn bestaat praktisch niet in deze bocht, wat tot leuke en spannende momenten kan leiden.
De motor zal het hier zwaar te verduren krijgen. Door de lay out zullen de coureurs zo vroeg mogelijk moeten accelereren om zo weinig mogelijk motorvermogen in te leveren.
De historie
In 2005 is Kimi Raikkonen de snelste tijdens de eerste race in Turkije. Na een mooi gevecht met beide Renaults in het begin van de race is het de Fin die de snelste is. Juan Pablo Montoya ligt lang tweede, maar valt uit na een incident met achterblijver Tiago Monteiro. Montoya wist wel een onzettend scherpe tijd te noteren, die bijna twee seconden sneller was dan de pole tijd van Raikkonen. Alonso werd tweede.
In 2006 was het Felipe Massa die in Turkije zijn allereerste F1-overwinning ooit behaalde. De Braziliaan was het hele weekend de snelste en hoefde zich geen moment bedreigd te voelen. Opvallend was wel dat Ferrari Massa toestond te winnen gezien de stand in het kampioenschap. Michael Schumacher werd tweede, voor Fernando Alonso.
Vorig seizoen Ferrari boekte een dubbelzege in de Turkse hitte. De beide Ferrari’s startte vanaf de schone kant van het circuit, wat er voor zorgt dat ze als eerste de eerste bocht in kunnen duiken. De Ferrari’s wisten een gaatje te slaan naar Lewis Hamilton die tot dat moment derde lag. Fernando Alonso moest nog veel meer toegeven op de kop van het veld. Lewis Hamilton verspeelde zijn podiumplaats met een lekke band, hij werd uiteindelijk vijfde. Massa wist te winnen, voor Raikkonen. Derde werd Alonso.
De komende Grand Prix zal voor sommige reden tot feest zijn, en voor sommige reden tot treurnis. Zo zal Rubens Barrichello voor de 257ste maal aan een Grand Prix weekend aanvangen. Hij stoot hiermee Ricardo Patrese van de troon. Aan de andere kant zal het team van Aguri Suzuki verstek laten gaan. Het team verkeerde in financiele moeilijkheden en heeft besloten zich uit de F1 terug te trekken.
Met dank aan Atreidez:
Turn 8
Kimi 2005
[ Bericht 52% gewijzigd door sanger op 09-05-2008 09:22:27 ]
Everything you want is on the other side of fear. Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
Op donderdag 8 mei 2008 15:20 schreef kepler het volgende: laten we hopen op een spannende GP, maar ik ben bang van niet... Volgens mij is er nooit echt een hele spannende race geweest in Turkije?
Volgens mij is Istanbul dan ook een Tilke circuit (veilig, maar moeilijk in te halen).
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge) [b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid Put our differences behind us. While we shine like the sun See what we've all become. Together we are one
Meeste mooie acties heb je op banen waar een lang stuk opgevolgd wordt door een erg langzame bocht/chicane gevolgd door nog een recht stuk. Helaas is het start/finish stuk in Turkije redelijk kort, dus gaat t hier niet echt werken, maar op banen als Suzuka, Monza en Spa is dit wel aangetoond
Felipe gaat voor de hattrick, maar van mij mag ie de bandenstapel in
Op donderdag 8 mei 2008 16:56 schreef Bernard0s het volgende: Geen OP van West dit keer? Geen probleem verder, Sanger heeft er ook iets moois van gemaakt .
Normaal gesproken doen we het ook samen Ik de tekst, WEST de grafische kant.
Everything you want is on the other side of fear. Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
Misschien dat Sato nog een race mag rijden aan het eind van het seizoen. Feit op dit moment is dat Rubens het goed doet aangezien hij aardig in de buurt blijft van (topper) Button.
Super Aguri zal wel overgekocht worden binnen enkele weken waardoor hij misschien nog wat kan rijden, als hij een bak geld meeneemt tenminste. En anders is het jammer. Ga dan maar lekker IRL rijden ofzo, dan kun je nog lachen met Takusan tijdens Indy 500!
Ziet er donker uit.. Massa die als enige zichzelf kan verbeteren, en nog op harde banden ook. Ik zie een saaie race aankomen, of de weergoden moeten ons te hulp schieten
Edit: had engelse pagina open Voor de zekerheid ; 09 mei 09:00-10:30 1e vrije training 13:00-14:30 2e vrije training 10 mei 10:00-11:00 3e vrije training 13:00-14:00 Kwalificatie 11 mei 14:00 Race
According to whispers in the Istanbul paddock, Ferrari may have found a way to creep ahead in the horse power department this season despite the current 'freeze' on engine development.
It is common knowledge that, not only are the Maranello based team's drivers getting the best starts off the grid, the V8 power plant in the back of the F2008 is now perhaps the most powerful in the entire field.
Last year, however, the engine situation between teams seemed closer, leading to suggestions that Ferrari's permitted tweaks for 2008 have added tangible performance to the unit.
The German magazine Auto Motor und Sport estimates Ferrari's horse power gain compared to last year at 'within the two-digit range'.
Most engine manufacturers made permitted tweaks to their V8 designs over the winter, but it is rumoured that some rival teams are unhappy that Ferrari's changes - apparently green-lighted by the FIA - seem to have resulted in a significant performance gain.
Auto Motor und Sport said Ferrari's rivals are concerned that the Italian team's 2008 changes were submitted "under the pretext of reliability problems".
"The (engine freeze) rules do not allow any great leaps. So whether a development has taken place to increase performance, I cannot judge," BMW motor sport director Mario Theissen said at Istanbul Park.
"But I assume the normal procedures have taken place. I have no suspicions," he added.
Goh ... regels verzonnen door FIA, greenlighted by FIA ... frapant weer Ferrari. Reliability problems O_o bij Ferrari ... rrrright!
Op vrijdag 9 mei 2008 10:40 schreef TJDoornbos het volgende: Godver was het vergeten dat er tijdverschil was.........
Button
Trouwens Googol, dat SA niet rijdt kan je niet alleen Honda aanrekenen hé
Erm ... Honda rijdt als enige team zonder sponsor en gaan nu miepen dat een sateliet team onderhouden te duur is?
Kommop hey =_=
Tommy: Als het een aantoonbaar reliability probleem is mag je kennelijk WEL wat aan de motor doen, zoals ik het begrijp Ik heb Ferrari alleen niet echt MEER problemen dan anderen zien hebben dus het gaat weer lekker gelijk op, die regels. Ik vind dat deze aanpassingen openbaar gemaakt moeten worden aan andere teams om zo de legaliteit mede te beoordelen maar dat zit er niet in want FIA heeft groen licht gegeven DUS Ferrari mag lekker doorsleutelen.