abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 23 april 2008 @ 23:38:00 #1
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_58268071



Na Australie, Maleisie en Bahrain zijn we nu eindelijk weer aanbeland in Europa. Niet in Imola maar in het Spaanse Barcelona strijkt het Formule 1 veld neer voor ronde 4 van het wereldkampioenschap.
Kimi Raikkonen en BMW gaat als leider de Europese serie in. Kan McLaren na de dramatische race van Bahrain zich terug vechten aan de top?
Voor de uitslagen en statistieken van deze race kijk je natuurlijk op FOK!sport



Barcelona kent een rijke racehistorie welke terug gaat tot begin vorige eeuw. Desondanks is het Circuit de Catalunya pas sinds 1991 toneel van de Grand Prix van Spanje. Voorheen had de organisatie moeite de tribunes vol te krijgen, maar dankzij de prestaties van Fernando Alonso is dat sinds 2005 wel anders.
Het circuit is een van de belangrijkere testcircuits tijdens de winter. Aerodynamica is hier het sleutelwoord. Met een goede aerodynamica win je hier het meest van alle circuits op de kalender. Dankzij de schommelende temperaturen passen de omstandigheden van het asfalt zich vrijwel continue aan. De motor wordt gemiddeld belast, maar de paardenkrachten zijn op het rechte stuk van groot belang.

















De eerste race in Barcelona vond plaats in 1991, en was meteen een gedenkwaardige race. Nigel Mansell en Ayrton Senna voeren een legendarisch gevacht als beiden op het rechte stuk, op slechts enkele centimeters van elkaar, zij aan zij rijden. Senna zal later spinnen en als vijfde eindigen, Mansell wint de race.
In 1994 is Ayrton Senna er niet meer bij. Nog geen maand voor de Spaanse GP is de Braziliaan dodelijk verongelukt op het circuit van Imola. Damon Hill is nu de aangewezen man bij het team van Williams. Hill weet de race te winnen, een zeer emotioneel moment voor het Williams-team, en de toeschouwers.
In 1996 mag Michael Schumacher de hoogste trede van het podium beklimmen. In de stromende regen is de Duitser veel sneller dan de concurrentie, soms wel vier seconden per ronde. De Spaanse GP van 1996 is tevens de eerste overwinning van Schumacher in een Ferrari.
In 1998 gaat een periode in, waarin McLaren domineert op het Circuit de Catelunya. Mika Hakkinen weet in 1998, 1999 en 2000 te winnen. David Coulthard eindigt alledrie de keren als tweede. De races waren op zichzelf niet spannend, elk team kende het circuit door en door vanwege de vele testkilometers.
In 2001 leek Mika Hakkinnen de dominantie van McLaren voort te zetten. In de laatste ronde moet hij zijn bolide echter aan de kant zetten met een rokende motor. Michael Schumacher greep zijn kans, en doorbreekt de zegereeks van McLaren.
In 2002 was Schumacher oppermachtig. Met meer dan dertig seconden voorsprong eindigt hij als eerste. Ook in 2003 en 2004 is de Duitser oppermachtig. Hij wint beide races met een grote voorsprong op de concurrentie.
In 2005 gaat de overwinning naar Kimi Raikkonen. In zijn McLaren weet hij de eerste bocht het snelst te bereiken. Er volgt al snel een safety-car periode omdat beide Minardi\'s bij de start zijn blijven staan. Nadat de race wordt hervat rijdt Raikkonen snel weg bij Alonso, die op dat moment tweede ligt. Na de eerste serie pitstops doet Raikkonen het rustig aan, zijn voorsprong is groot genoeg.



e start werd afgebroken doordat Jarno Trulli zijn motor liet afslaan door problemen met de brandstofdruk. De Toyota werd naar de pits geduwd, waar deze alsnog werd gestart. Na de herstart probeerde Fernando Alonso Felipe Massa buitenom in de eerste bocht in te halen, maar de Spanjaard belandde in het zand. Lewis Hamilton pakte de tweede plaats, terwijl Alonso tot de vierde plaats terugviel. Alexander Wurz en Ralf Schumacher raakten elkaar toen het veld moest afremmen voor een trage Takuma Sato. Schumacher kon de wagen nog laten repareren, maar de Williams van Wurz was te zwaar beschadigd om nog door te kunnen rijden.

Mark Webber was de tweede uitvaller van de dag, toen hij de wagen in de pits moest parkeren. Slechts minuten later vielen zowel Trulli als Räikkönen stil. Scott Speed kreeg op topsnelheid een klapband linksachter en belandde in de grindbak. Ondertussen had Massa een voorsprong van meer dan tien seconden opgebouwd op de twee McLarens en maakte in ronde 19 zijn pitstop. Bij het wegrijden spoot er benzine in het rond en stond de Ferrari kortstondig in brand. Door de rijwind doofde het brandje snel en kon de Braziliaan zijn weg vervolgen.

Vitantonio Liuzzi miste opeens alle snelheid en kon in de pitstraat ternauwernood worden ontweken door David Coulthard. Jenson Button kwam bij het uitrijden van de pitstraat zijn teamgenoot tegen en reed zijn voorvleugel stuk op de achterwielen van Rubens Barrichello. Tussendoor maakten ook Alonso en Hamilton hun pitstops, waardoor Nick Heidfeld kortstondig aan de leiding kwam.

Heidfeld maakte zijn eerste pitstop, maar werd te vroeg weggestuurd, waardoor zijn rechtervoorwiel niet vast zat. Hij moest het hele circuit voorzichtig rond om het wiel alsnog te laten vastzetten. Door alle actie in de race was Kubica geklommen tot de vierde plaats en reed Coulthard inmiddels op de vijfde positie. Beide coureurs waren snel en reden het gat naar Alonso langzaam maar zeker dicht. Christijan Albers reed ondertussen anoniem op de vijftiende plaats en werd na het negeren van blauwe vlaggen ook nog eens bestraft met een drive through-penalty.

Giancarlo Fisichella, op de negende plaats, was sneller dan Barrichello, maar kwam er niet voorbij. Renault haalde hem daarom wat eerder naar binnen voor zijn tweede stop. Niet lang daarna kwam ook Massa binnen voor zijn laatste stop. De Braziliaan had net niet genoeg voorsprong opgebouwd om de leiding te behouden en kwam in verkeer terecht. Hij kwam echter weer aan de leiding toen beide McLarens hun tweede stops maakten.

Na een relatief rustige middendeel begonnen in de laatste twintig ronden weer wagens uit te vallen. Schumacher parkeerde zijn wagen in de garage en ook Heidfeld haalde de finish niet. Hamilton reed zijn laatste stint op de hardere banden, terwijl Alonso op de zachtere banden reed en wel sneller was dan zijn teamgenoot, maar een te grote achterstand had om een bedreiging voor diens tweede plaats te worden.

Opvallend was de klassering van Takuma Sato. De Japanner was van de dertiende plaats gestart en scoorde, vooral door de vele uitvallers, het allereerste punt voor Super Aguri F1 ooit. Hij moest daarvoor nog wel Fisichella achter zich houden.

Massa won de race met een ruime voorsprong op Hamilton. De Brit gaat echter aan de leiding van het kampioenschap en laat Alonso en Räikkönen achter zich.












Vrijdag 25 april 2008

10:00 - 11:30 vrije training 1
14:00 - 15:30 vrije training 2

Zaterdag 26 april 2008

11:00 - 12:00 vrije training 3
14:00 - 15:00 kwalificatie training

Zondag 27 april 2008

14:00 - Gran Premio de Espana Telefonica 2008



Zaterdag 26 april
13.55 - 15.15 RTL GP: Formule 1 - Kwalificatie Spanje
RTL Duitsland
13:00 uur: vrije training
13:30 uur: kwalificatie
ITV 1
13:10 uur: kwalificatie
La Deux
13:55 uur: kwalificatie

Zondag 27 april

13.00 - 13.55 RTL GP: Formule 1 - Pre-show Spanje
13.55 - 15.45 RTL GP: Formule 1 - Race Spanje
15.45 - 16.00 RTL GP: Formule 1 - Nabeschouwing Spanje
23.15 - 00.00 RTL GP: Formule 1 - Samenvatting Spanje
RTL Duitsland
12:45 uur: Warm up
13:00 uur: Countdown
14:00 uur: Das Rennen
15:45 uur: Highlights
Eén
13:35 uur: Race
ITV 1
13:00 uur: Race
00:45 uur: Highlights
La Deux
14:00 uur: Race



Het Weer in Barcelona

Zin om over F1 te chatten? kom dan gewoon naar het irc-kanaal #f1

Zie de IRC FAQ voor meer informatie.

deze preview wordt u mede mogelijk gemaakt door Sanger & WEST
DeOP is hier te vinden!

[ Bericht 2% gewijzigd door WEST op 24-04-2008 23:13:49 ]
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
  donderdag 24 april 2008 @ 01:32:24 #2
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_58269785
Felipe gaat het weer doen .
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  donderdag 24 april 2008 @ 06:11:05 #3
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_58270429
Jenson gaat het 'weer' doen .
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_58272908
Dat bovenaanzicht is toch verouderd? Aangezien ze een nieuwe chicane hadden vorig jaar
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
pi_58273366
De eerste weersvoorspelling voor het weekend was regen, maar nu weer zonnig (en deels bewolkt).

Jammer, had wel zin in een regenrace zonder TC.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
  donderdag 24 april 2008 @ 17:35:46 #6
179034 Bernard0s
Nulla Tenaci Invia Est Via
pi_58282648
Ferrari zal weer sterk zijn dit weekend. Ik verwacht ook een sterk Toyota en Honda als verrassingen. Voor de rest; hopen op geen saaie race. Iedere coureur kent het circuit van Barcelona als geen ander, dus fouten zullen niet veel gemaakt worden. Jammer ook dat de regen niet zal doorzetten, dat was wel eens leuk geweest. Maar je weet het maar nooit, het weer in Spanje kan zomaar omslaan.
Nulla Tenaci Invia Est Via
pi_58283742
quote:
Op donderdag 24 april 2008 10:11 schreef franklop het volgende:
Dat bovenaanzicht is toch verouderd? Aangezien ze een nieuwe chicane hadden vorig jaar
Hier staat de chicane wel op: http://www.formula1.com/r(...)circuit_diagram.html

Helaas, ik ga de race missen. Zaterdag de kwali al vanwege een meeting, zondag ga ik lekker leren golfen Ook leuk

De rest: veul plezierrr!
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
pi_58283869
quote:
Op donderdag 24 april 2008 17:35 schreef Bernard0s het volgende:
Ferrari zal weer sterk zijn dit weekend. Ik verwacht ook een sterk Toyota en Honda als verrassingen. Voor de rest; hopen op geen saaie race. Iedere coureur kent het circuit van Barcelona als geen ander, dus fouten zullen niet veel gemaakt worden. Jammer ook dat de regen niet zal doorzetten, dat was wel eens leuk geweest. Maar je weet het maar nooit, het weer in Spanje kan zomaar omslaan.
Laten we het hopen. Ben ook benieuwd of Renault wat verder naar voren komt. Als we Briatore mogen geloven zijn ze dichter in de buurt van BMW Sauber gekomen. Al geloof ik daar zelf niet al te veel van.
quote:
Op donderdag 24 april 2008 18:29 schreef Sally het volgende:
De rest: veul plezierrr!
Jij ook.
  vrijdag 25 april 2008 @ 00:15:57 #9
179034 Bernard0s
Nulla Tenaci Invia Est Via
pi_58292251
Ik was van plan om morgen de vrije trainingen te gaan bekijken. Heeft iemand alvast een linkje voor me voor live beelden? Alvast superbedankt .
Nulla Tenaci Invia Est Via
pi_58292569
quote:
Op vrijdag 25 april 2008 00:15 schreef Bernard0s het volgende:
Ik was van plan om morgen de vrije trainingen te gaan bekijken. Heeft iemand alvast een linkje voor me voor live beelden? Alvast superbedankt .
Alstublieft: KLIK
pi_58295134
Ik denk dat Bourdais gaat winnen.
pi_58296094
quote:
Op donderdag 24 april 2008 18:29 schreef Sally het volgende:

[..]

Hier staat de chicane wel op: http://www.formula1.com/r(...)circuit_diagram.html

Helaas, ik ga de race missen. Zaterdag de kwali al vanwege een meeting, zondag ga ik lekker leren golfen Ook leuk

De rest: veul plezierrr!
Opnemen en later kijken misschien . Dat doe ik wel omdat ik zowel zaterdag als zondag een verjaardag heb.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
  vrijdag 25 april 2008 @ 10:02:19 #13
179034 Bernard0s
Nulla Tenaci Invia Est Via
pi_58296430
quote:
Op vrijdag 25 april 2008 00:33 schreef Trystar het volgende:

[..]

Alstublieft: KLIK
Bedankt! Enige nadeel is dat de beelden 1,5 minuut achterlopen op de live timing
Nulla Tenaci Invia Est Via
pi_58297977
Renault stap voorwaarts gemaakt? Ze staan iig als team 3 op de scoring op dit moment..
Where facts are few, experts are many.
  vrijdag 25 april 2008 @ 11:33:38 #15
179034 Bernard0s
Nulla Tenaci Invia Est Via
pi_58298475
Ferrari veel te sterk dit weekeind voor de concurrentie. Super Aguri wordt een lachertje en Renault is inderdaad aan het terugkomen, zo lijkt het. But.... It's only friday
Nulla Tenaci Invia Est Via
pi_58298543
Ferrari DOMINEERT op t moment
Where facts are few, experts are many.
pi_58298736
quote:
Op vrijdag 25 april 2008 11:35 schreef Atreidez het volgende:
Ferrari DOMINEERT op t moment


En de tijden van VT1:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
Pos  Driver        Team                     Time               Laps
 1.  Raikkonen     Ferrari             (B)  1:20.649            17
 2.  Massa         Ferrari             (B)  1:20.699  + 0.050    9
 3.  Hamilton      McLaren-Mercedes    (B)  1:21.192  + 0.543   20
 4.  Kubica        BMW Sauber          (B)  1:21.568  + 0.919   20
 5.  Kovalainen    McLaren-Mercedes    (B)  1:21.758  + 1.109   10
 6.  Alonso        Renault             (B)  1:21.933  + 1.284   18
 7.  Piquet        Renault             (B)  1:21.936  + 1.287   21
 8.  Coulthard     Red Bull-Renault    (B)  1:22.118  + 1.469   20
 9.  Heidfeld      BMW Sauber          (B)  1:22.278  + 1.629   24
10.  Button        Honda               (B)  1:22.632  + 1.983   16
11.  Glock         Toyota              (B)  1:23.002  + 2.353   21
12.  Rosberg       Williams-Toyota     (B)  1:23.003  + 2.354   25
13.  Webber        Red Bull-Renault    (B)  1:23.015  + 2.366   14
14.  Trulli        Toyota              (B)  1:23.141  + 2.492   15
15.  Nakajima      Williams-Toyota     (B)  1:23.153  + 2.504   24
16.  Sutil         Force India-Ferrari (B)  1:23.156  + 2.507   22
17.  Fisichella    Force India-Ferrari (B)  1:23.196  + 2.547   20
18.  Barrichello   Honda               (B)  1:23.353  + 2.704   14
19.  Bourdais      Toro Rosso-Ferrari  (B)  1:23.952  + 3.303   15
20.  Vettel        Toro Rosso-Ferrari  (B)  1:24.082  + 3.433   15
21.  Sato          Super Aguri-Honda   (B)  1:24.278  + 3.629   14
22.  Davidson      Super Aguri-Honda   (B)  1:25.068  + 4.419   10
pi_58298764
Massa tweemaal met een mooie pirouette. Prachtig om te horen wel hoe 't Spaanse publiek staat te juichen en te springen als er een Ferrari voor hun neus spint.
Is not this the true romantic feeling - not to desire to escape life, but to prevent life from escaping you?
pi_58298949
En 3x zo hard juicht de rest van de wereld als die jankbal van hen uitvalt/spint/crashed
pi_58300809
Ik juich persoonlijk harder als ie een mooie inhaalmaneuvre maakt.. En ik zet de tv uit als ie ze helm af doet
Where facts are few, experts are many.
pi_58302289
Ach veel zal hij dit weekend niet kunnen doen...


Kimi FTW
pi_58302411
Ik zou me op het einde van het seizoen helemaal gek lachen als Piquet meer punten heeft weten scoren dan Slonso !!!
pi_58302548
Amateuristisch spinnetje van Hamilton net
Where facts are few, experts are many.
  vrijdag 25 april 2008 @ 14:16:11 #24
179034 Bernard0s
Nulla Tenaci Invia Est Via
pi_58302677
Force India 1 & 2! Prachtig! Oke men komt nog wel onder die tijden, maar toch.. Gaaf!
Nulla Tenaci Invia Est Via
pi_58302700
Zijn ze weer op slicks onderweg?
Where facts are few, experts are many.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')