abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 6 juli 2008 @ 10:50:33 #1
19840 Libris
Live from Singapore
pi_59921734
Het is misschien een beetje vroeg, maar ik heb voorpret.

Singapore Grand-Prix
Race Date: 28 September 2008
Number of Laps: 61
Circuit Length: 5.067 km
Race Distance: 309.087 km
Lap Record: -

Singapore F1
Op 26,27 en 28 September 2008 zal de eerste nachtrace in de historie van de Formule 1 worden
verreden in de stadsstaat Singapore. De coureurs zullen om 20:00 's avonds plaatselijke tijd,
14:00 Europese tijd kwalificeren en racen. Hieronder meer informatie over Singapore en de race zelf.

Het Land / De Stad
Singapore is een eiland dat ongeveer 100 kilometer boven de evenaar ligt, tussen Maleisie en Indonesie
in. Het eiland meet ongeveer 40 kilometer van West naar Oost en 20 kilometer van Noord naar Zuid. De
totale oppervlakte is ongeveer 700 km2, wat ongeveer de helft is van de provincie Utrecht. Er wonen op
dit kleine stukje aarde ongeveer 4,5 miljoen mensen, waarvan de meeste Chinezen zijn wiens families in
de loop der tijd naar Singapore zijn verhuisd. Singapore is op 9 Augustus 1965 onafhankelijk geworden van Maleisië.

Het Klimaat
Singapore ligt in de tropen en de temperatuur ligt hier altijd tussen de 22 graden en 34 graden Celcius.
De luchtvochtigheid is hoog, gemiddeld 90% 's ochtends en 60% later op de dag. De regenbuien zijn heftig
en gaan vaak gepaard met onweer. Eind September kan er ook een 'haze' zijn, vanwege de rook van de
bosbranden op Sumatra kan de luchtkwaliteit zeer slecht worden. De Singaporese buienradar kan hier gevonden worden. Het circuit ligt
rond de T-vormige inham in het zuiden van het eiland.

Het Licht
Omdat zowel de practice sessions zowel als de kwalificatie en de race 's avonds worden gehouden, moet het circuit kunstmatig verlicht worden. De verlichting wordt verzorgd door het Italiaanse bedrijf
Valerio Maioli. Het licht zal 4 keer zo fel zijn als in een voetbalstadion, 3,000 lux om precies
te zijn. Er worden in totaal 1500 lighting projectors gebruikt met een gezamenlijk energiegebruik van
3 MegaWatt. De electriciteit wordt geleverd door 12 twin-powered generators, met de nodige fail-safe
faciliteiten. Zie dit artikel voor meer informatie.

Het Circuit
Het circuit in Singapore is een stratencircuit dat zoals gezegd ruim vijf kilometer lang is. Het grootste
deel van het circuit is tijdelijk en is voor en na het laaste weekend van September openbare weg. Alleen
het start, finish en pits gedeelte is een permanente faciliteit. Het circuit bestaat uit 24 bochten en
gaat door een mooi, historisch deel van de stad.

Overzicht

Het hele circuit

Het Google Earth bestand met de track kan hier gedownload worden.

Start/Finish
Start en Finish liggen parallel aan de pitsstraat en naast de Singapore Flyer, het grootste reuzenrad
ter wereld. Dit deel van de baan is een permanente setup.

Google Earth shot van de start/finish en de eerste bochten

De achterkant van de paddock

Eerste bochten
T1, T2, T3 en T4 zijn de eerste bochten na de start/finish en bevinden zich nog in het permanente
deel van het circuit. De volgorde is een scherpe bocht links (T1), een flauwe bocht naar rechts (T2),
een 140 grade scherpe bocht naar links (T3) en een flauwe bocht naar links (T4). In dit gedeelte
rijden de coureurs ook onder de Benjamin Shears Bridge door.

Google Earth shot vlak voor T1, Benjamin Shears Bridge op de achtergrond

Op naar Raffles Boulevard
Na T5, rijden de coureurs op het tijdelijke stratengedeelte van het circuit. Raffles Boulevard ligt
tussen een aantal grote winkelcentra en hotels in, het is een vrij snel gedeelte waar coureurs de
300 km/u kunnen halen. T6 ligt op Raffles Boulevard en is een flauwe bocht naar rechts.

Google Earth shot tussen de winkelcentra en hotels op Raffles Boulevard

Echte foto tussen de winkelcentra en hotels op Raffles Boulevard

Langs War Memorial Park
T7, T8 en T9 zijn 90 graden bochten in een links, rechts, links combinatie die de coureurs langs het
War Memorial Park leiden. Eerst over een gedeelte van Nicoll Highway en daarna over Stamford Road.

The Padang
The Padang is een begrip in Singapore, dit is waar de Engelsen hun cricket speelden in de koloniale tijd.
Nu is het nog steeds een stuk grasland in het midden van de stad waar cricket, rugby en andere sporten
worden beoefend. De F1 bolides razen langs de Padang over St. Andrew's Road, een wijde straat waaraan
onder andere het hooggerechtshof van Singapore ligt. Op naar een combinatie van bochten T10 en T11
(die waarschijnlijk samen worden genomen als T10, waardoor alle bochtennummers die hierna vermeld worden er eentje naast zitten).

St Andrew's Road, auto's komen uit de richting van het hoge ronde gebouw (Swisshotel)

De bruggen
Na T12 en T13, eerst scherp links en dan scherp rechts gaan de rijders over de Anderson Bridge. Een
honderd jaar oude brug. De brug ligt naast het Fullerton hotel, een van de meest luxueuze hotels van
Singapore. Na een scherpe bocht naar links (T14) wordt de weg vervolgd over de veel modernere en bredere
Esplanade Bridge. Hier kunnen de F1 wagens flink accelereren totdat ze chicane voor de Esplanade tegenkomen

Anderson Bridge, wederom zullen de auto's je tegemoet komen

Esplanade Bridge, het gebouw rechts met de stekels is de Esplanade

The Esplanade
De Esplanade is een modern theater dat amper 5 jaar oud is. De coureurs rijden om de Esplanade heen
vanwege bocht T15. Na T15 rijden ze op Raffels Avenue en zit de ronde er bijna op

Rechts ligt de Esplanade, ook zie je de stellage voor de lampen hier goed.

The Floating Platform
Sinds anderhalf jaar heeft Singapore een permanente tribune met daarvoor een drijvend ponton waar
voorstelling worden gegeven en zelfs voetbalwedstrijden zijn gespeeld. Na bochten 16 een flauwe linkerhander,
T17 en T18, twee 90 graden bochten (eerst rechts, dan links) rijden de bolides tussen het water en de
permanente tribune in. Na T19 rijden ze zelfs onder de tribune door, wat een mooi effect zal geven. Tussen
T20 en T21 rijden ze weer een klein stukje over Raffles Avenue om de laatste paar bochten om de Singapore
Flyer (T22, T23, T24), allemaal bochten naar links om weer aan een nieuwe ronde te beginnen.

Het drijvend platform, de permanente tribune en de Singapore Flyer op de achtergrond.

Een smal stuk rechte weg, vlak voor de laatste bocht.

Deel de voorpret, stel vragen, deel je mening
pi_59921863
Ik had eik liever gezien dat ze een paar lantaarnpalen langs de kant van de weg hadden gezet en dan koplampen voor op de F1 auto's

Nu is het gewoon overdag eik met zoveel licht.

Tevens lijkt die Anderson Bridge mij behoorlijk gevaarlijk. Als daar iets mis gaat dan vliegt zo een auto finaal uit elkaar tegen die brug.

zondag 6 juli 2008 @ 11:47:45 #3
144084 Schuttingbeer
IBTL Special Ops
pi_59922479
Goede OP trouwens, lijkt me wel een vette race, veel scherpe bochten. Ik zie hier een 2e monaco.
Wie, ik?
  zondag 6 juli 2008 @ 13:00:37 #4
19840 Libris
Live from Singapore
pi_59923639
quote:
Op zondag 6 juli 2008 11:47 schreef Schuttingbeer het volgende:
Goede OP trouwens, lijkt me wel een vette race, veel scherpe bochten. Ik zie hier een 2e monaco.
Bedankt, heb gisteren de foto's geschoten.

Het is een sneller circuit dan Monaco, maar het idee is inderdaad hetzelfde. Ze hebben trouwens alle straten al geherasfalteerd en het ziet er mooi glad uit.
  zondag 6 juli 2008 @ 16:53:41 #5
19840 Libris
Live from Singapore
pi_59928434
quote:
Op zondag 6 juli 2008 11:02 schreef NED het volgende:
Ik had eik liever gezien dat ze een paar lantaarnpalen langs de kant van de weg hadden gezet en dan koplampen voor op de F1 auto's

Nu is het gewoon overdag eik met zoveel licht.

Tevens lijkt die Anderson Bridge mij behoorlijk gevaarlijk. Als daar iets mis gaat dan vliegt zo een auto finaal uit elkaar tegen die brug.

Ik denk wel dat je verschil gaat zien, en het niet zoals een normale dagrace is.

Zoiets bedoel je?
pi_59942740
Zoiets ja
  maandag 7 juli 2008 @ 10:32:47 #7
67174 Dos37
Come on Twente
pi_59942844
Geweldig zeg

Ik kijk hier nu al naar uit.
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
  maandag 7 juli 2008 @ 12:02:28 #8
19840 Libris
Live from Singapore
pi_59944684
Hier is nog een oude satelliet foto (gok 6 a 7 jaar oud, Eslanade wordt nog gebouwd) waar ik het parcours op getekend heb. Spot de tennisbanen op de overkapping of Raffles Boulevard...

Klikbaar (2 MB bestand)
  maandag 7 juli 2008 @ 12:16:29 #9
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_59945018
Tvp
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_59995611
Mooie OP
pi_59995750
Nais
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
pi_59995953
Mooie op,

Maar is het niet een beetje een klein en weer een ontzettend smal circuit (lees, wederom een optocht?)
pi_59996231
Mooie OP. Zie dat er al wat leuks rond rijdt daar . Moet nog zien of het wat wordt. Het ziet er iig wel goed uit.
Een nichterige moslim, is een Islamietje.[/b] H. Finkers
[b]Die met de hoogste percentages gaan het eerst.[/b] B. B.
|[b]DASOO
| LastFM|
pi_59998282
Nachtrace Tis een kunstlichtrace...
Where facts are few, experts are many.
  woensdag 9 juli 2008 @ 16:38:34 #15
19840 Libris
Live from Singapore
pi_59999288
quote:
Op woensdag 9 juli 2008 14:32 schreef Giem het volgende:
Mooie op,

Maar is het niet een beetje een klein en weer een ontzettend smal circuit (lees, wederom een optocht?)
Valt wel mee, meeste wegen zijn toch minimaal 4 baans, soms worden linker- en rechterbaan samengevoegd, vooral tussen bochten T3/4 (geen idee hoe T1 tot T4 eruit ziet omdat dit een permanent (nu afgesloten) deel van het circuit is. Ook T14 tot T17 is aardig breed, 5 of 5 baans.
Zoals eerder gezegd is het circuit al geherasfalteerd en hebben ze in bepaalde gedeelten de middenberm weggehaald.
Ik vond de laatste paar bochten voor de start/finish er wel vrij smal uitzien.

-edit- laat je trouwens niet afleiden door de Google Earth plaatjes, daar is het circuit behoorlijk smal.
  woensdag 9 juli 2008 @ 16:41:32 #16
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_59999359
Toffe OP

en die eerste brug die lijkt me toch tamelijk smal, maar verder idd voor mijn gevoel een van de hoogtepunten op de F1 kalender.
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  woensdag 9 juli 2008 @ 16:59:37 #17
19840 Libris
Live from Singapore
pi_59999939
Youtube video van een gratis simulator die je hier (registatie vereist ) kunt downloaden.

Bekijk deze YouTube-video
  woensdag 9 juli 2008 @ 17:01:12 #18
19840 Libris
Live from Singapore
pi_60000028
en eentje van Mark Webber die een eerste versie van het circuit probeert

pi_60002864
quote:
Op zondag 6 juli 2008 16:53 schreef Libris het volgende:

[..]

Ik denk wel dat je verschil gaat zien, en het niet zoals een normale dagrace is.
Is inderdaad heel anders. Daar was de de race op het circuit van Qatar met de MotoGP wel een goed voorbeeld van.

donderdag 10 juli 2008 @ 09:10:50 #20
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_60012698
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_60013767
mmm kan er nog niet echt blij van worden als ik die simulatie zo zie.. Monnaca 2... Racen tussen de vang rails..

Snap niet waarom ze hier heen gaan.. maarja we zullen zien.
pi_60037836
quote:
Pit building completed in Singapore
11 July 2008

The newly build pit building in Singapore at the Republic Boulevard has been completed. Singapore will host its first Formula 1 Grand Prix at the end of September and has completed most of its work this month.

The main building, the pit complex, is a three-storey building on the Marina Promenade and will house the pitboxes for the F1 teams, but also the media centre, podium, paddock club and race control.

Spanning some 350 metres, the building's glass provide visitors with a panoramic view over the pitlane and start finish line.

The completion of the Pit Building was marked with a simple ceremony on Friday morning, witnessed by guest-of-honour, Mr S. Iswaran, Senior Minister of State for Trade and Industry, and key officials from race promoter Singapore GP, the Singapore Tourism Board, and other guests.
http://f1.gpupdate.net/en(...)pleted-in-singapore/
Where facts are few, experts are many.
pi_60052165
Foto's Pitgebouw Singapore;

pi_60052448
Nog wat andere oudere foto's Singapore;

donderdag 17 juli 2008 @ 04:21:36 #25
19840 Libris
Live from Singapore
pi_60158603
Ik ben gisteren even brutaal de laatste paar bochten voor de start en finish opgelopen, dit is een deel van het permanente cricuit. Mensen gebruiken het nu om een rondje te joggen

Het laatste rechte stuk voor de laaste 2 bochten

Op een na laastste bocht van het circuit

Ingang van de pits

In de pitsstraat, vlak voordat ik vriendelijk verzocht werd weg te gaan

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')