Het is misschien een beetje vroeg, maar ik heb voorpret.
Singapore Grand-PrixRace Date: 28 September 2008
Number of Laps: 61
Circuit Length: 5.067 km
Race Distance: 309.087 km
Lap Record: -
Singapore F1Op 26,27 en 28 September 2008 zal de eerste nachtrace in de historie van de Formule 1 worden
verreden in de stadsstaat Singapore. De coureurs zullen om 20:00 's avonds plaatselijke tijd,
14:00 Europese tijd kwalificeren en racen. Hieronder meer informatie over Singapore en de race zelf.
![]()
![]()
![]()
Het Land / De StadSingapore is een eiland dat ongeveer 100 kilometer boven de evenaar ligt, tussen Maleisie en Indonesie
in. Het eiland meet ongeveer 40 kilometer van West naar Oost en 20 kilometer van Noord naar Zuid. De
totale oppervlakte is ongeveer 700 km2, wat ongeveer de helft is van de provincie Utrecht. Er wonen op
dit kleine stukje aarde ongeveer 4,5 miljoen mensen, waarvan de meeste Chinezen zijn wiens families in
de loop der tijd naar Singapore zijn verhuisd. Singapore is op 9 Augustus 1965 onafhankelijk geworden van Maleisië.
Het KlimaatSingapore ligt in de tropen en de temperatuur ligt hier altijd tussen de 22 graden en 34 graden Celcius.
De luchtvochtigheid is hoog, gemiddeld 90% 's ochtends en 60% later op de dag. De regenbuien zijn heftig
en gaan vaak gepaard met onweer. Eind September kan er ook een 'haze' zijn, vanwege de rook van de
bosbranden op Sumatra kan de luchtkwaliteit zeer slecht worden. De Singaporese buienradar kan
hier gevonden worden. Het circuit ligt
rond de T-vormige inham in het zuiden van het eiland.
Het LichtOmdat zowel de practice sessions zowel als de kwalificatie en de race 's avonds worden gehouden, moet het circuit kunstmatig verlicht worden. De verlichting wordt verzorgd door het Italiaanse bedrijf
Valerio Maioli. Het licht zal 4 keer zo fel zijn als in een voetbalstadion, 3,000 lux om precies
te zijn. Er worden in totaal 1500 lighting projectors gebruikt met een gezamenlijk energiegebruik van
3 MegaWatt. De electriciteit wordt geleverd door 12 twin-powered generators, met de nodige fail-safe
faciliteiten. Zie dit
artikel voor meer informatie.
Het CircuitHet circuit in Singapore is een stratencircuit dat zoals gezegd ruim vijf kilometer lang is. Het grootste
deel van het circuit is tijdelijk en is voor en na het laaste weekend van September openbare weg. Alleen
het start, finish en pits gedeelte is een permanente faciliteit. Het circuit bestaat uit 24 bochten en
gaat door een mooi, historisch deel van de stad.
Overzicht
Het hele circuit![]()
Het Google Earth bestand met de track kan
hier gedownload worden.
Start/FinishStart en Finish liggen parallel aan de pitsstraat en naast de Singapore Flyer, het grootste reuzenrad
ter wereld. Dit deel van de baan is een permanente setup.
Google Earth shot van de start/finish en de eerste bochten
De achterkant van de paddockEerste bochtenT1, T2, T3 en T4 zijn de eerste bochten na de start/finish en bevinden zich nog in het permanente
deel van het circuit. De volgorde is een scherpe bocht links (T1), een flauwe bocht naar rechts (T2),
een 140 grade scherpe bocht naar links (T3) en een flauwe bocht naar links (T4). In dit gedeelte
rijden de coureurs ook onder de Benjamin Shears Bridge door.
Google Earth shot vlak voor T1, Benjamin Shears Bridge op de achtergrondOp naar Raffles BoulevardNa T5, rijden de coureurs op het tijdelijke stratengedeelte van het circuit. Raffles Boulevard ligt
tussen een aantal grote winkelcentra en hotels in, het is een vrij snel gedeelte waar coureurs de
300 km/u kunnen halen. T6 ligt op Raffles Boulevard en is een flauwe bocht naar rechts.
Google Earth shot tussen de winkelcentra en hotels op Raffles Boulevard
Echte foto tussen de winkelcentra en hotels op Raffles BoulevardLangs War Memorial ParkT7, T8 en T9 zijn 90 graden bochten in een links, rechts, links combinatie die de coureurs langs het
War Memorial Park leiden. Eerst over een gedeelte van Nicoll Highway en daarna over Stamford Road.
The PadangThe Padang is een begrip in Singapore, dit is waar de Engelsen hun cricket speelden in de koloniale tijd.
Nu is het nog steeds een stuk grasland in het midden van de stad waar cricket, rugby en andere sporten
worden beoefend. De F1 bolides razen langs de Padang over St. Andrew's Road, een wijde straat waaraan
onder andere het hooggerechtshof van Singapore ligt. Op naar een combinatie van bochten T10 en T11
(die waarschijnlijk samen worden genomen als T10, waardoor alle bochtennummers die hierna vermeld worden er eentje naast zitten).
St Andrew's Road, auto's komen uit de richting van het hoge ronde gebouw (Swisshotel)De bruggenNa T12 en T13, eerst scherp links en dan scherp rechts gaan de rijders over de Anderson Bridge. Een
honderd jaar oude brug. De brug ligt naast het Fullerton hotel, een van de meest luxueuze hotels van
Singapore. Na een scherpe bocht naar links (T14) wordt de weg vervolgd over de veel modernere en bredere
Esplanade Bridge. Hier kunnen de F1 wagens flink accelereren totdat ze chicane voor de Esplanade tegenkomen
Anderson Bridge, wederom zullen de auto's je tegemoet komen
Esplanade Bridge, het gebouw rechts met de stekels is de EsplanadeThe EsplanadeDe Esplanade is een modern theater dat amper 5 jaar oud is. De coureurs rijden om de Esplanade heen
vanwege bocht T15. Na T15 rijden ze op Raffels Avenue en zit de ronde er bijna op
Rechts ligt de Esplanade, ook zie je de stellage voor de lampen hier goed.The Floating PlatformSinds anderhalf jaar heeft Singapore een permanente tribune met daarvoor een drijvend ponton waar
voorstelling worden gegeven en zelfs voetbalwedstrijden zijn gespeeld. Na bochten 16 een flauwe linkerhander,
T17 en T18, twee 90 graden bochten (eerst rechts, dan links) rijden de bolides tussen het water en de
permanente tribune in. Na T19 rijden ze zelfs onder de tribune door, wat een mooi effect zal geven. Tussen
T20 en T21 rijden ze weer een klein stukje over Raffles Avenue om de laatste paar bochten om de Singapore
Flyer (T22, T23, T24), allemaal bochten naar links om weer aan een nieuwe ronde te beginnen.
Het drijvend platform, de permanente tribune en de Singapore Flyer op de achtergrond.
Een smal stuk rechte weg, vlak voor de laatste bocht.Deel de voorpret, stel vragen, deel je mening