in alle bespeigelingen destijds werd toyota ook gezien als het team om hier winst te boeken en een sprong vooruit te maken op de grid. VAnwege de bergen ervaringquote:Op donderdag 15 januari 2009 14:06 schreef Ared het volgende:
begin ik nu al aan de vorm te wennen, of is deze nou echt mooier dan de Ferrari? De front wing endplates zien er cool uit, in ieder geval.
Toyota dus definitief niet aan de start met KERS in Melbourne. En dat terwijl ze vorig jaar nog liepen te zeuren dat de technologie achterhaald was vergeleken met een Prius. Je zou denken dat Toyota mijlenver voor moet liggen wat de techniek aan gaat. Als zij er al geen voordeel uit weten te halen...
Misschien is dit juist wel het voordeel!quote:Op donderdag 15 januari 2009 14:06 schreef Ared het volgende:
begin ik nu al aan de vorm te wennen, of is deze nou echt mooier dan de Ferrari? De front wing endplates zien er cool uit, in ieder geval.
Toyota dus definitief niet aan de start met KERS in Melbourne. En dat terwijl ze vorig jaar nog liepen te zeuren dat de technologie achterhaald was vergeleken met een Prius. Je zou denken dat Toyota mijlenver voor moet liggen wat de techniek aan gaat. Als zij er al geen voordeel uit weten te halen...
De remkracht ligt niet zover naar voren om de auto stabiel te houden maar puur omdat bijna al het gewicht van de wagen, bij vol op de rem staan, op de voorwielen terecht komt. De achterwielen zijn zogezegd zo ligt als een veertje en hebben dus bijna geen grip om te remmen.quote:Op donderdag 15 januari 2009 12:27 schreef Ared het volgende:
De voorwielen remmen wel tot de limiet van de grip, maar de achterremmen worden veel minder hard geremd om de auto stabiel te houden. Het gaat bij het afremmen van de achterwielen dus niet om de grip, maar om de balans. En dat is ongeacht hoe je afremt, op de motor, op KERS of ouderwets op de remmen.
quote:KERS in ontwikkeling voor F1
Door John (Spooky4u) op donderdag 7 juni 2007 11:49
Bron: Torotrak
Naar aanleiding van de nieuwe regelgeving in 2009 hebben twee bedrijven de handen ineen geslagen om een 'kinetic energy recovery system' (KERS) te ontwikkelen voor de Formule 1. Vanaf 2009 wordt van de Formule 1-teams verwacht dat zij zuiniger omspringen met de energie die een F1-bolide produceert, wat ten goede zal komen aan het milieu.
Torotrak en Xtrac, twee bekende bedrijven in het ontwikkelen van motoronderdelen, hebben een systeem ontwikkeld dat de kinetische vrijgekomen energie opvangt en deze energie op een gewenst moment weer vrijlaat. Wanneer een auto aanremt voor een bocht treedt een vliegwiel in werking, zodra de auto weer begint met accelereren laat het vliegwiel zijn energie los op de aandrijfas om zo met meer tractie en minder 'nieuwe' energie snelheid te winnen. Zo zou het ook mogelijk zijn om de opgeslagen energie op elk gewenst moment om te zetten in kracht. Zo zou het wellicht kunnen zijn dat de coureur een extra knop in zijn cockpit krijgt om de energie los te laten, wat weer tot extra inhaalacties kan leiden.
Kinetic energy recovery system (KERS)
Peter Digby, directeur van Xtrac, verwacht dat het systeem precies in de plannen van FIA president Max Mosley past. Hij gelooft dat de samenwerking van Xtrac en Torotrak van grote invloed kan zijn op een nieuwe generatie personenauto's. "Het samenbrengen van de kennis in transmissies van Torotrak en de kennis van het ontwikkelen en produceren van transmissies van Xtrac is denk ik een goed voorbeeld dat perfect in de plannen van Mosley past toen hij aankondigde dat de Formule 1 in de toekomst efficiënter met energie moest omgaan en de motorsport toegankelijk moest zijn voor nieuwe fabrikanten."
Ook Torotrak directeur Dick Elsy is blij met de samenwerking: "Wij zijn verheugd dat we met Xtrac kunnen samenwerken aan deze nieuwe vorm van transmissie technologie, om een hoogwaardig KERS-systeem in de motorsport te kunnen introduceren, die ook nog eens makkelijk over te nemen is in de personenauto's, wat weer resulteert in betere prestaties van de auto en beter is voor het milieu."
Nope ... je hebt een aandrijfas nodig en die gaat niet naar de voorwielen (4WD F1, dat zou gaaf zijn!)quote:Op donderdag 15 januari 2009 18:02 schreef kepler het volgende:
Kers kan toch ook werken via de voorwielen?
Ik denk dat we het helemaal niet gaan zien. Hooguit een keertje met Olav in de voorbeschouwing, maar dan heb je het ook wel gehadquote:Ik denk zelf dat we het KERS zo ver mogelijk naar het midden-achter en naar de bodem zullen gaan zien
quote:Op vrijdag 16 januari 2009 09:01 schreef Tarabass het volgende:
En ik maar denken dat je energie niet op kon slaan!?
Electrisch opslaan zou inderdaad de enige optie zijn, maar dat hoeft niet extreem zwaar te zijn lijkt me? Je hebt gelijk dat het praktisch niet echt een slimme oplossing is, maar wie weet wat sommige teams gaan proberenquote:Op vrijdag 16 januari 2009 07:19 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Nope ... je hebt een aandrijfas nodig en die gaat niet naar de voorwielen (4WD F1, dat zou gaaf zijn!)
Theoretisch kun je wel KERS op de voorwielen zetten (met dan als enige optie het electrisch opslaan van de kinetische energie) maar dat zou betekenen dat je een zwaar apparaat dicht bij de wielen moet bevestigen of dat het KERS in de neus gebouwd moet worden en er van de beide voorwielen een as de neus in loopt.
Praktisch gezien zijn bovenstaanden natuurlijk geen oplossingen. Het is een RAMP voor de gewichtsverdeling en de extra remmende werking op de voorwielen zou de wagen alleen maar eerder doen slippen.
Ik denk zelf dat we het KERS zo ver mogelijk naar het midden-achter en naar de bodem zullen gaan zien en dat het uiteindelijk (als KERS permanent in de F1 blijft) zelfs een integraal onderdeel van de motor kan worden(zou met de standarisering van de F1 motoren en de KERS'en helemaal geen slechte zijn)
Maar wel vreemd dat die timer nog maar 3 min, wasquote:Op vrijdag 16 januari 2009 11:55 schreef Peterselieman het volgende:
Het komt er aan. die 11.00 was GMT en niet GMT +1, waar wij zitten
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |