Dank jequote:
Waarom niet? Het is een prachtig land. Veel natuur, cultuur, mooie mix tussen Westers en Oosters. Je hoeft je hier werkelijk niet te vervelen.quote:Ik ben niet in Israel geweest en ben ook helemaal niet van plan daar ooit naar toe te gaan.
quote:Dat de media (mv van medium)
Er is echter een ander probleem: wanneer Israel één keer een fout maakt en te slap is, kan dat fataal zijn. Niemand, maar dan ook niemand zal dan klaar staan om Israel te redden. Ook Amerika niet. Dan is het afgelopen en uit met Israel, totdat in de verre toekomst men weer een poging zal wagen om te proberen het Joodse land op te bouwen.quote:Dus, alles bij elkaar, vind ik dat Israel, als de facto (helaas) overheersende macht, het verstandigste moet zijn. En dat is Israel niet. Het land maakt misbruik van de overmacht.
Dat de Palestijnen als staat stu~pide fratsen uithalen, doet daar niks aan af.
Immers: noblesse oblige!
Israel heeft autonomie gegeven aan de PA? Checkquote:Op maandag 18 augustus 2008 19:11 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
[..]
kip en ei verhaal. Ik zeg Oslo....begin daar maar en ga dan maar turven.
Tuurlijk bestaat dat niet. die zijn namelijk niet bekend met het Freudiaanse begrip "Selbsthass"quote:Op maandag 18 augustus 2008 18:19 schreef schatje het volgende:
Bestaat er ook zoiets als een ander Palestijns geluid? Zo ja, heb je een linkje?
Och denk dat het eigenlijk geen kortzichtige jodenhaters zijn hier. Meer vermoeide jodennieuwslezers.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 09:33 schreef zoalshetis het volgende:
goed om te zien dat jij nog geduldig en genuanceerd kan antwoorden. dat kan ik hier op fok! met al die kortzichtige jodenhaters al lang niet meer. het is water naar de zee dragen of nog beter, parels voor de zwijnen.
Bedoel je niet verwoed? Verwoede 'jodennieuwslezers'?quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 09:44 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Och denk dat het eigenlijk geen kortzichtige jodenhaters zijn hier. Meer vermoeide jodennieuwslezers.
Er is maar 1 oplossing voor dat hele confict: De complete uitroeiing van 1 volk daar.
Maar aangezien we dat hopelijk nooit hoeven meemaken zal deze strijd tot het einde der tijd doorgaan.
ik zie niet in waarom er een compleet volk uitgeroeid moet worden. als de volkeren zich gewoon verdraagzamer en minder agressief opstellen zal het misschien ooit nog goed komen. helaas is de haat en jaloezie zo diep geworteld en wordt kinderen al geleerd dat joden smerig, moordlustig en vals zijn, zodat het nog generaties gaat duren. in matzes zou palestijns kinderbloed zittenquote:Op dinsdag 19 augustus 2008 09:44 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Och denk dat het eigenlijk geen kortzichtige jodenhaters zijn hier. Meer vermoeide jodennieuwslezers.
Er is maar 1 oplossing voor dat hele confict: De complete uitroeiing van 1 volk daar.
Maar aangezien we dat hopelijk nooit hoeven meemaken zal deze strijd tot het einde der tijd doorgaan.
Je 2e zin maakt je eerste zin al overbodig. En vergeet niet: de haat is 100% wederzijds.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 10:32 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ik zie niet in waarom er een compleet volk uitgeroeid moet worden. als de volkeren zich gewoon verdraagzamer en minder agressief opstellen zal het misschien ooit nog goed komen. helaas is de haat en jaloezie zo diep geworteld en wordt kinderen al geleerd dat joden smerig, moordlustig en vals zijn, zodat het nog generaties gaat duren. in matzes zou palestijns kinderbloed zitten![]()
en over welk volk heb jij het eigenlijk dat uitgeroeid dient te worden?
ik vind het nogal simpel gesteld dat de haat 100% wederzijds is. israel heeft immers 1 miljoen tevreden palestijnen opgenomen. in 'palestina' woont geen enkele jood, of laat ik het beter zeggen, er kán geen enkele jood levend wonen.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 11:02 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Je 2e zin maakt je eerste zin al overbodig. En vergeet niet: de haat is 100% wederzijds.
En welk volk? Dat zijn ze al jaren hard druk aan het uitvechten. Vrede kan daar gewoon domweg niet. Omdat ze het niet kennen en al helemaal niet willen leren.
Kortzichtigheid gaat het helemaal worden deze eeuw.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 09:33 schreef zoalshetis het volgende:
goed om te zien dat jij nog geduldig en genuanceerd kan antwoorden. dat kan ik hier op fok! met al die kortzichtige jodenhaters al lang niet meer. het is water naar de zee dragen of nog beter, parels voor de zwijnen.
lekker kortzichtige opmerking van je. lees het topic eens door, graag ook de eerste waar de jodenhater ifu (kijk ook eens naar zijn postgeschiedenis) idd net zo kortzichtig is als jij nu bent.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 22:16 schreef IHVK het volgende:
[..]
Kortzichtigheid gaat het helemaal worden deze eeuw.
huhquote:Op dinsdag 19 augustus 2008 22:43 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
lekker kortzichtige opmerking van je. lees het topic eens door, graag ook de eerste waar de jodenhater ifu (kijk ook eens naar zijn postgeschiedenis) idd net zo kortzichtig is als jij nu bent.
Ah mooi, dat spaart me het terugzoeken.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 09:25 schreef SilkTie het volgende:
Hier maar verder, heb het vorige volgegooid met de volgende antwoorden.
quote:[..]
Waarom niet? Het is een prachtig land. Veel natuur, cultuur, mooie mix tussen Westers en Oosters. Je hoeft je hier werkelijk niet te vervelen.
Voor mij nog meer en je bent de enige niet, zelfs W.-A. van Oranje zegt het. Maar het is telkens een klein tikje. (ticje!). Persoonlijk heb ik zelfs de neiging om het woord "cafetaria" als meervoud te voelen.quote:[..]
Reeds aangepast. Maar het is dan ook 20 jaar geleden dat ik eindexamen Latijn gedaan heb ...
Wat een overdreven geklets, wat een theater!quote:[..]
Er is echter een ander probleem: wanneer Israel één keer een fout maakt en te slap is, kan dat fataal zijn. Niemand, maar dan ook niemand zal dan klaar staan om Israel te redden. Ook Amerika niet. Dan is het afgelopen en uit met Israel, totdat in de verre toekomst men weer een poging zal wagen om te proberen het Joodse land op te bouwen.
En waarom zou dat voor Israel niet kunnen gelden?quote:De Palestijnen hebben al veel fouten gemaakt, maar ze zijn er nog altijd.
Wat een ongelooflijk geklets, wat een bangmakerij en angsthazerij, wat een pathetiek.quote:Dit praat de fouten van Israel niet goed, maar het laat wel zien dat Israel onder enorme druk staat. Het gaat hier om puur lijfsbehoud. Wanneer Israel zekerheid heeft dat de tegenpartij niet uit is op haar totale vernietiging, is er ruimte om wat te ontspannen. Dan zullen er ook minder fouten gemaakt worden.
oh dan had je beter ifu of el moussie kunnen quotenquote:Op dinsdag 19 augustus 2008 22:44 schreef IHVK het volgende:
[..]
huh
Het bewijst mijn stelling alleen maar. Ik gaf je gewoon gelijk.
kom je uit 1922 of zo?quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 22:56 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ah mooi, dat spaart me het terugzoeken.
[..]
![]()
![]()
Nee, dat vervelen valt wel mee, geloof ik.
[..]
Voor mij nog meer en je bent de enige niet, zelfs W.-A. van Oranje zegt het. Maar het is telkens een klein tikje. (ticje!). Persoonlijk heb ik zelfs de neiging om het woord "cafetaria" als meervoud te voelen.![]()
[..]
Wat een overdreven geklets, wat een theater!
Welke kleine fout zou fataal kunnen zijn, dan?
En dat niemand zal helpen: krijgt het land nu niet al veel hulp uit de VSvA?
En dan: denk je dat de huidige politiek erg bevorderlijk is voor het maken van vrienden?
Wie de grootste pestkop is van het schoolplein, kan bogen op de minste vrienden. Maar ja, daar zit toch ook wel iets van oorzaak en gevolg bij.
[..]
En waarom zou dat voor Israel niet kunnen gelden?
[..]
Wat een ongelooflijk geklets, wat een bangmakerij en angsthazerij, wat een pathetiek.
En je bent je er zeker niet van bewust, dat die angst omgekeerd nog wel wat meer reden van bestaan heeft?
Nou, meer Ehhh!quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 09:25 schreef SilkTie het volgende:
[..]
Israel heeft autonomie gegeven aan de PA? Check
Israel heeft materieel (incl. wapens!) verstrekt voor een eigen Palestijnse veiligheidsdienst? Check
Israel heeft gevangenen vrijgelaten? Check
Israel heeft zich uit bepaalde gebieden teruggetrokken en nederzettingen opgedoekt? Check
De PA heeft de totale vernietiging van Israel uit haar handvest verwijderd? Ehhhhh
De PA heeft aanslagen op Israelische burgers voorkomen? Ehhhh
De PA gebruikt de door Israel geleverde wapens alleen voor het handhaven van de interne orde en niet om Israelische burgers aan te vallen? Ehhhh
De PA gebruikt de buitenlandse gelden voor de opbouw van haar economie en voor het financieren van terroristen? Ehhhh
Dank u.
Nu zal je wel met een tegenlijstje komen, ik kijk ernaar uit. Ik kan het al bijna raden, maar wil je geen werk uit handen nemen, je zou eens tijd overhebben om mijn eerdere advies op te volgen (goed en onbevooroordeeld lezen en zo).
Niet in Nederland nee.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 09:25 schreef SilkTie het volgende:
[..]
Tuurlijk bestaat dat niet. die zijn namelijk niet bekend met het Freudiaanse begrip "Selbsthass".
Q.E.D.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 22:44 schreef IHVK het volgende:
[..]
huh
Het bewijst mijn stelling alleen maar. Ik gaf je gewoon gelijk.
Tegenlijst krijg je wel van mijquote:Op dinsdag 19 augustus 2008 09:25 schreef SilkTie het volgende:
[..]
Israel heeft autonomie gegeven aan de PA? Check
Israel heeft materieel (incl. wapens!) verstrekt voor een eigen Palestijnse veiligheidsdienst? Check
Israel heeft gevangenen vrijgelaten? Check
Israel heeft zich uit bepaalde gebieden teruggetrokken en nederzettingen opgedoekt? Check
De PA heeft de totale vernietiging van Israel uit haar handvest verwijderd? Ehhhhh
De PA heeft aanslagen op Israelische burgers voorkomen? Ehhhh
De PA gebruikt de door Israel geleverde wapens alleen voor het handhaven van de interne orde en niet om Israelische burgers aan te vallen? Ehhhh
De PA gebruikt de buitenlandse gelden voor de opbouw van haar economie en voor het financieren van terroristen? Ehhhh
Dank u.
Nu zal je wel met een tegenlijstje komen, ik kijk ernaar uit. Ik kan het al bijna raden, maar wil je geen werk uit handen nemen, je zou eens tijd overhebben om mijn eerdere advies op te volgen (goed en onbevooroordeeld lezen en zo).
ga nog maar even door, ik vermaak me wel met jou.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 23:21 schreef Meki het volgende:
[..]
Tegenlijst krijg je wel van mij
- Israel heeft de totale vernietiging geroepen op Iran
- Heeft Israel burgers doden zien te verkomen
- Hoe kan Israel twee keer Qana een genocide van maken ?? 1996 en 2006
- Hoe kan Israel kinderen zonder proces in de kampen te sturen en ze daar te mishandelen ??
- Hoe kan Israel de stroom af snijden van heel Palestina ?
- Hoe kan Israel grond stelen
- Hoe kan Israel nederzettingen bouwen op andersman grondgebied
- Hoe kan Israel massamoorden plegen op Palestijns en Libanese burgers
- Hoe kan Israel ongestraft journalisten vermoorden
- Hoe kan Israel de joodse terreur tegen de Arabieren niet vervolgen in Israel
En ik kan hiermee verder doorgaan
wijsneus. maar waar staat die 22 voor achter je naam? catch? bb? het jaar waarop je blind werd?quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 23:20 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Q.E.D.
(voor de niet-latinisten en niet-wiskundigen onder ons: dat betekent: "Zie je wel, dat ik gelijk had!")
[quasi-mod]quote:
?
Die plaat voor de kop was wat erg kort door de bocht, dat is waar. Maar ik had net drie berichten van jou twee keer gelezen, dus het werd me even te veel.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 07:42 schreef SilkTie het volgende:
Beste Kees22,
Ik dacht toch echt dat we hier als volwassenen zouden kunnen discussieren, maar we gaan weer op de man spelen.
Je wilt toch niet zeggen dat in 1973 Israel verdwenen is??quote:Misschien ben ik in mijn terminologie wat kort door de bocht gegaan, maar het gevoel overheerst dat als we een oorlog zouden verliezen, dan kan dat het einde van Israel betekenen, zoals dat bijv. in 1973 het geval was.
Alsof Israel zich iets aantrekt van VN-resoluties.quote:Inderdaad, Amerika helpt, maar zullen ze tijdens een grote oorlog hele contingenten soldaten hierheen sturen? Ik ben bang dat ze op het moment suprème heel hard hun best zullen doen om resoluties door de VN heen te zullen krijgen, maar actieve deelname aan de verdediging van het land, zie ik nog niet gebeuren. Ik hoop dat ik het mis heb, ik hoop nog meer dat zo'n oorlog helemaal niet komt.
Tja, ik vind het toch echt een teken van zwakte als je een grote bek opzet. Het lijkt mij juist een teken van kracht, als je gewoon rustig blijft en je fatsoen houdt.quote:De oorlog die we met de Palestijnen hebben, is een bestaansoorlog. Dat is geen bangmakerij. Men wil ons hier weghebben. Sommigen echter begrijpen dat Israel niet te vernietigen is en kiezen daarom eieren voor hun geld. Met die mensen kunnen we praten.
Hamas zal wel een gesprekspartner worden. Maar wat verwacht je dat Israel doet wanneer iemand aan de macht komt die zowel tijdens als na de verkiezingen riep dat ze met Israel niet zullen praten, dat ze de strijd zullen opvoeren etc. etc. etc. Zou jij zo iemand direct op de koffie uitnodigen? Nee, eerst even posities innemen, net zoals katten de rug krommen, staart opzetten en blazen. Als dat gebeurt is en beide partijen aan de achterban hebben laten zien dat ze ballen hebben, kan je voorzichtig gaan aftasten (niet die ballen natuurlijk!) en tot overleg komen. Maar dat is een langzaam en moeilijk proces.
Dat klinkt alsof het argument er met de haren bijgesleept wordt. Terwijl het gewoon een bekend feit is, gepleegd door Israel.quote:Het vredesoverleg met Syrië vindt m.i. op de juiste manier plaats. Rustig, kalm, in stilte, met een redelijk neutrale bemiddelaar (ik denk dat het onmogelijk is helemaal neutraal te zijn, dus dat was geen kritiek), en net zoals twee egeltjes: heel voorzichtig.
Ik wist dat men met de platgegooide (lucht)haven zou komen. Vind je het goed dat de PA met jouw belastingcenten een mooie smokkelroute aanlegt voor wapens? Ik heb het al een paar jaar geleden hier gezegd: na Oslo begon de Palestijnse bevolking zich te richten op wat opbouw. Het was bijvoorbeeld geweldig om door Jericho te rijden, met allerlei lichtjes en open terassen. En toen kwam Arafat ... weg lichtjes, weg restaurantjes. Omdat hij het geld niet gebruikte voor de economische opbouw, maar voor wapentuig en 'krachtvoer'. En dat is niet wat Achmed-met-de-pet-op wil: die wil rust in de tent en omzet.
Dat is overigens ook wat Moos-met-de-pet-op wil ... Men zou zo graag zien dat het leeuwendeel van de begroting niet naar defensie gaat ...
Zo, wat goed van Israel! Nou ben ik helemaal om, hoor! Tof van Israel! Zo he, daar kan de rest van de wereld nog een voorbeeld aan nemen. Dat verdient de Nobelprijs! Nieuwe bankbiljetten verstrekken!quote:Het is Israel niet te doen om de economische malaise. Iedereen, links en rechts, is ervan overtuigd dat economische voorspoed veel goeds brengt.
Hoewel Gaza een vijandige entiteit is (ik kan raketaanvallen niet echt vriendschappelijk noemen), vindt er dagelijks im- en export van producten plaats, tenzij, zoals gisteren, het bestand geschonden wordt en dan worden de grensovergangen tijdelijk gesloten.
Welk land verstrekt energie aan een regering door wie je beschoten wordt en waarvan je niet weet of die de rekening zal betalen? Daarom worden douane- en belastinggelden in retentie gehouden, om deze rekeningen te dekken. De balans wordt eens in de zoveel tijd overgemaakt.
Wist je dat Israel vorige week nieuwe bankbiljetten aan Gaza verstrekt heeft omdat de oude te versleten zijn om nog te gebruiken? Dat doe je toch alleen als je niet wilt dat de ander economisch helemaal ten onder gaat?
quote:Er is zo ontzettend veel geld dat als het juist gebruikt zou worden, zoveel goede dingen zou kunnen doen (niet alleen hier, er zijn vele gebieden in de hele wereld waarvoor dit opgaat).
Ik ben blij dat je de ironie van mijn opmerking over EAJG begrepen hebt ...![]()
Het knipoogje stond er niet voor niets ...
@ Meki
Ga eens nou het niet goedpraten maar even reageren op de dingen die ik zegquote:Op woensdag 20 augustus 2008 08:50 schreef SilkTie het volgende:
Quote/wijzig, lijkt allemaal op elkaar.
quote:Op woensdag 20 augustus 2008 10:53 schreef Meki het volgende:
[..]
Ga eens nou het niet goedpraten maar even reageren op de dingen die ik zeg
Acceptedquote:Op woensdag 20 augustus 2008 09:43 schreef Kees22 het volgende:
Die plaat voor de kop was wat erg kort door de bocht, dat is waar. Maar ik had net drie berichten van jou twee keer gelezen, dus het werd me even te veel.
Bijna wel ja, het had niet veel gescheeld.quote:Je wilt toch niet zeggen dat in 1973 Israel verdwenen is??
Alsof Libanon zich iets aantrekt van VN-resoluties.quote:Alsof Israel zich iets aantrekt van VN-resoluties.
Israel heeft die tactiek tijdens de Golfoorlogen gebruikt en gebruikte het in zekere mate ook tegen de vele aanvallen vanuit Gaza.quote:Tja, ik vind het toch echt een teken van zwakte als je een grote bek opzet. Het lijkt mij juist een teken van kracht, als je gewoon rustig blijft en je fatsoen houdt.
En Moos met de pet op wil dat ook.quote:Dat klinkt alsof het argument er met de haren bijgesleept wordt. Terwijl het gewoon een bekend feit is, gepleegd door Israel.
Achmed met de pet wil gewoon rust en vrede, niet afgesneden worden van zijn land, niet in elkara geslagen worden door illegale buren, niet in de waterton gepist krijgen, het eigen rivierwater kunnen gebruiken.
Erg flauw inderdaad, maar het ging er mij om dat Israel op haar manier probeert om ondanks alles toch de economie niet volledig in de soep te laten lopen.quote:Zo, wat goed van Israel! Nou ben ik helemaal om, hoor! Tof van Israel! Zo he, daar kan de rest van de wereld nog een voorbeeld aan nemen. Dat verdient de Nobelprijs! Nieuwe bankbiljetten verstrekken!
Wat flauw, ik geef het toe. Maar wie komt er nou ook met zo'n slap argument?
Eens.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 09:33 schreef zoalshetis het volgende:
Even specifiek deze .. rapport van begin 1994 .. net na het eerste Oslo-akkoord dusquote:Op dinsdag 19 augustus 2008 09:25 schreef SilkTie het volgende:
http://www.unhchr.ch/Huri(...)03c3813?Opendocumentquote:Demolition of houses
43. The totally arbitrary demolition of houses, very often by way of collective punishment, has long been a major source of concern. The Special Rapporteur was informed that this practice had declined significantly since the signing of the agreement. A number of houses were reported to have been destroyed or damaged, however, during raids in search of armed men. The sealing of houses or accommodation belonging to persons suspected of security offences would seem to have continued.Confiscation of land and expansion of settlements
44. The Special Rapporteur was informed that the Israeli authorities customarily confiscated an average of 2,000 to 3,000 dunums of land each month before the signing of the September 1993 agreement and that, since October 1993, 17,000 dunums of land had been confiscated, seven times more than before. He was also informed that one of the major problems of the Arab population in the territories was the registration of land.
http://www.unhchr.ch/huri(...)6549.pdf?OpenElementquote:Demolition of houses and destruction of property
23. The demolition of houses in Palestinian territory, either for security purposes (as in Rafah) or for administrative reasons (as in the refugee camp of Shu’afat) continue. Since September 2000, over 300 homes have been completely demolished (compared with 93 in 1999). The Special Rapporteur saw evidence of the demolition of houses in Rafah and Shu’afat by bulldozer and of the destruction of houses in Beit Jala by missiles. This action, on the part of the Israeli authorities, is difficult to reconcile with article 53 of the Fourth Geneva Convention, which prohibits the destruction of property except where rendered “absolutely necessary by military operations”. While Israel sees this action as justified on grounds of military necessity, Palestinians see it as part of a larger design to restrict Palestinian growth, encourage Palestinian emigration and humiliate the people.
24. The creation of buffer zones for bypass roads and settlements has resulted in the “sweeping” of large areas of agricultural land by bulldozers. A total of 385,808 fruit and olive trees have been uprooted, and wells and agricultural constructions destroyed.
http://www.unhchr.ch/huri(...)6082.pdf?OpenElementquote:38. Israel has given an equivocal undertaking to restrict the growth of settlements to “natural
growth” and to dismantle “unauthorized settlements”, that is outposts and extensions to existing
settlements not authorized under Israeli law. Despite this, new settlements are being built, as the
Special Rapporteur saw on several occasions, and existing settlements continue to grow. The
population growth in the settlements is three times that of Israel itself. In 2002, the population in
the Israeli settlements in the West Bank grew by 5.7 per cent compared with 1.9 per cent in
Israel.8 The Israeli Government continues to offer financial inducements to Israelis to settle in
the OPT and in 2003 Israel budgeted 1.9 billion new Israeli shekels for settlements. Further
evidence of the determination of the Israeli Government to entrench the settlements is provided
by the erection of the Wall (discussed in chap. III above), the continued clearing of Palestinian
land within the proximity of settlements for security purposes and the allocation of heavy
military resources to protect settlements. (For example, the 532 settlers who live in the centre of
Hebron are protected by some 100 Israeli soldiers.)
http://www.unhchr.ch/huri(...)6549.pdf?OpenElementquote:9. Violence in the Occupied Palestinian Territories and Israel during the past several months has tended to obscure the fact that the root cause of the present conflict in the region is military occupation. Media reports are so concerned with the killing of Palestinian leaders by carefully directed missiles and with suicide bombings within Israel that the fact of occupation is overlooked. At times, the conflict is portrayed as if it were an international conflict between two States, employing different instruments of war, over “disputed territories”. At other times, it is portrayed as an internal conflict with the rebels employing terror as a military strategy. The United States-brokered “Tenet ceasefire plan” (Ha’aretz, June 14, 2001), while a laudable attempt to end the violence in the region, nowhere mentions the military occupation in its concern for security and crisis management. It should not, however, be forgotten that Israel occupied the West Bank (including East Jerusalem) and the Gaza Strip by force in 1967; that this occupation should be brought to an end, as by its very nature military occupation is a temporary phenomenon pending an acceptable peace settlement; and that until the occupation is terminated, Israel, as the occupying Power, is obliged to comply with the Fourth Geneva Convention.
uit jouw reactie begrijp ik dat je je dus niet mag verzetten tegen een bezettingsmacht ..quote:Op woensdag 20 augustus 2008 13:20 schreef zoalshetis het volgende:
allemaal reacties op acties van die 'palestijnen'. dus wat wil je nou el moussie? dat israel zich naar de slachtbank laat brengen? zou jou en je linksradicale vriendjes wel goed uitkomen he?
bezetting? dat zijn jouw woorden.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 13:31 schreef moussie het volgende:
[..]
uit jouw reactie begrijp ik dat je je dus niet mag verzetten tegen een bezettingsmacht ..
en als die bezettingsmacht conventies en resoluties aan zijn laars lapt met het verhaal van 'ja maar ik zit hier te knokken voor mijn bestaansrecht' moet je dat maar goed vinden .. blijkbaar
Die resoluties zouden wat geloofwaardiger zijn als ze ooit ook wel eens iets zouden betekenen voor Israël. Je kan het in 1967 en 1973 terugzien, van de VN is niks te horen (vredesmacht weg uit de Sinaï ? Ja meneer Nasser, sterkte in de oorlog straks) totdat Israël begint te winnen, dan wordt onmiddelijk een staakt het vuren resolutie aangenomen. De resoluties van de Algemene Vergadering hebben overigens geen enkele bindende waarde, alleen die van de Veiligheidsraad, een orgaan waar Israël nooit in plaats heeft mogen nemen door het vreemde regio-beleid van de VN waarbij Israël bij geen enkel continent hoort.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 13:31 schreef moussie het volgende:
[..]
uit jouw reactie begrijp ik dat je je dus niet mag verzetten tegen een bezettingsmacht ..
en als die bezettingsmacht conventies en resoluties aan zijn laars lapt met het verhaal van 'ja maar ik zit hier te knokken voor mijn bestaansrecht' moet je dat maar goed vinden .. blijkbaar
Mensen die de mod gaan lopen uithangenquote:
Spuit elf geeft ook modderquote:Op woensdag 20 augustus 2008 14:13 schreef venomsnake het volgende:
[..]
Mensen die de mod gaan lopen uithangen!!
Met een tvp plaatsen is niets mis.
Je kunt er ook gewoon overheen lezen ipv de zuurpruim te gaan lopen uithangen.
En nee, ik ga mijn standpunten over Israel niet voor de 100e keer herhalen.
Praten tegen muren heb ik wel afgeleerd op FOK!
Als je het niet erg vind ga ik nu gewoon weer verder lezen zonder me te mengen in deze "discussie".
Want het is best vermakelijk.
aah, dus ik heb de term 'bezette gebieden' uitgevonden ..quote:Op woensdag 20 augustus 2008 13:36 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
bezetting? dat zijn jouw woorden.
I know, en aan de andere kant breeduit aangekondigd om 1000 woningen te gaan bouwen .. zoals je zelf al aangeeft gaan de subsidies voor settlers nog steeds gewoon door .. en dan zie je dat een geblinddoekte Palestijn van dichtbij beschoten wordt, een foto gemaakt door een camera gegeven door Israëliërs die zelf vinden dat er aandacht moet komen voor het buitenproportionele geweld vanuit de IDFquote:Op woensdag 20 augustus 2008 14:14 schreef SilkTie het volgende:
Moussie,
Dat zijn allemaal rapporten van voor augustus 2005.
Toen heeft Israel zich uit de Gaza strook en een deel van Samaria teruggetrokken en bijna 10.000 mensen gedwongen verplaatst (etnisch gezuiverd ...). Sindsdien is ook de bouw in Judea en Samaria ernstig aan banden gelegd, om nu zelfs tot stilstand te zijn gekomen.
Israel heeft laten zien dat ze het kan en bereid is te doen. Wat hebben we teruggekregen? Kassams en Katjoesja's, gekidnapte en in krijgsgevangenschap vermoorde soldaten (is dat volgens de internationale conventies? Volgens mij is 'de wereldgemeenschap' overeengekomen dat krijgsgevangenen niet gedood mogen worden ... maar ja, het mag want Israel houdt zich er ook niet aan. Toch?).
En daarbij, een enorm trauma. Men is hier nog altijd bezig om die 'Disengagement' te verweken, zowel voor- als tegenstanders. Drie jaar na dato is meer dan 70% van 'de ontwortelden' werkeloos, het overgrote merendeel heeft nog altijd geen passende bewoning. De pijn en het wantrouwen zit ontzettend diep. Om nu halsoverkop nogmaals zoiets uit te voeren, leidt zeker tot een burgeroorlog (heb je de schalen met snoepjes al klaarliggen, Meki?).
Wil je zoiets goed uitvoeren, vergt dat een hele goede voorbereiding. En helaas is er niemand die die kar nu kan trekken.
Dat betekent niet dat men ondertussen met de duimen kan gaan zitten draaien. Begin gesprekken, houd de dialoog gaande, gebruik de tijd nuttig.
Die plannen staan momenteel in de ijskast.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 14:35 schreef moussie het volgende:
[..]
I know, en aan de andere kant breeduit aangekondigd om 1000 woningen te gaan bouwen
Waar heb ik dat gezegd? Ik heb juist gezegd dat er helemaal geen subsidies meer zijn, die zijn ong. 6 jaar geleden allemaal opgedoekt.quote:zoals je zelf al aangeeft gaan de subsidies voor settlers nog steeds gewoon door
Dat moet ook flink bestraft worden (niet het geven van die camera's natuurlijk, het misbruiken van geweld).quote:.. en dan zie je dat een geblinddoekte Palestijn van dichtbij beschoten wordt, een foto gemaakt door een camera gegeven door Israëliërs die zelf vinden dat er aandacht moet komen voor het buitenproportionele geweld vanuit de IDF
Weet je hoe vaak de loop van die muur al is aangepast om de gewone man toch zo min mogelijk schade toe te brengen? Er komt iedere keer weer een rechter kijken en die beslist dan of het zo kan of niet. en vaak genoeg moeten er veranderingen in worden aangebracht.quote:waar het mij om gaat is de gewone mens en hoe die het ervaart .. zo zal de Palestijn op de Westbank weinig boodschap hebben wat er in Gaza gebeurd, het zijn zijn olijfbomen, zijn levensonderhoud, die het veld moesten ruimen voor die muur, nogal wiedes dat die pisnijdig is .. en dat is een aspect die mi keer op keer vergeten wordt
Maar hoe komt het dan dat jij deze materie zo eenzijdig benadert?quote:Op woensdag 20 augustus 2008 14:35 schreef moussie het volgende:
waar het mij om gaat is de gewone mens en hoe die het ervaart
Die woont er ook ja, maar is die net zo hard de dupe als de Palestijn ?quote:Op woensdag 20 augustus 2008 15:16 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Maar hoe komt het dan dat jij deze materie zo eenzijdig benadert?
In Israël woont namelijk ook 'de gewone mens', die een normaal gezinsleven nastreeft.
Als je het werkelijk om de gewone mens gaat dan kan je niet voorbij gaan aan het leed dat de dagelijkse Kassam-beschietingen vanuit Gaza (en de gewone mens die ze moet opvangen) aanrichten.
http://www.unhchr.ch/huri(...)6082.pdf?OpenElementquote:34. The situation is particularly acute in Gaza. According to the Commissioner-General
of UNRWA, “At the end of May 2003, a total of 1,134 homes [had] been demolished by the
Israeli military in the Gaza Strip, making almost 10,000 individuals homeless. Unfortunately,
this is not a policy on the wane. During the first two years of the intifada, the average
number of homes demolished in Gaza - a statistical category both depressing and surreal -
was 32 per month. Since the start of 2003, the average has risen to 72. Disturbingly, the
publication of the road map to peace has so far had no impact.”7 The Special Rapporteur had
the opportunity to observe the devastation caused in Beit Hanoun at first hand when he visited
on 24 June 2003. Parts of this town had been reduced to a wasteland as a result of the
destruction of homes and orchards. It appears that this act of large-scale devastation was in part
a punitive measure taken against homes and orchards in the neighbourhood of a roadside bomb
aimed at an Israeli military vehicle.
35. The collective punishment of Palestinians in the form of destruction of property has had
serious consequences for the Palestinian people and the environment of Palestine. According to
Jeff Halper, the Director of the Israeli Committee against House Demolitions, “The bulldozer has
become as much a symbol of Israeli occupation as the rifle and the tank”.
jammer dat jij bestaat. zielige jankzak. en stop maar met dreigen in mijn pm-box. stakker.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 17:44 schreef Verluste het volgende:
Jammer dat ''zoals het is'' hier reageert. Naar meer topics waarin hij voorkomt te hebben gelezen kan ik voorzichtig concluderen dat hij regelmatig discussies om zeep helpt met zijn eenduidige en weinig goed onderbouwde reacties
??? Ik dreig helemaal niet. Ik attendeer je op je gedrag in discussies zoals deze.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 18:01 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
jammer dat jij bestaat. zielige jankzak. en stop maar met dreigen in mijn pm-box. stakker.
wie ben jij in godsnaam? rot maar lekker een eind op met je gezeur. en ga maar lekker zeiken bij de admins, die bannen me toch wel weer eens.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 18:03 schreef Verluste het volgende:
[..]
??? Ik dreig helemaal niet. Ik attendeer je op je gedrag in discussies zoals deze.Geen reden om meteen te gaan schelden.
Niet alleen deze materie hoor, catch my drift.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 09:48 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Bedoel je niet verwoed? Verwoede 'jodennieuwslezers'?
Ik moet zoalshetis wel een beetje bijvallen, aangezien deze materie vaak erg eendimensionaal wordt benaderd. Het is goed dat iemand tijd en moeite neemt voor wat nuance.
tot de volgende keer maar weer dus ..quote:Op woensdag 20 augustus 2008 15:01 schreef SilkTie het volgende:
[..]
Die plannen staan momenteel in de ijskast.
Ik dacht dat jij dat was, sorry, het was Viajeroquote:Waar heb ik dat gezegd? Ik heb juist gezegd dat er helemaal geen subsidies meer zijn, die zijn ong. 6 jaar geleden allemaal opgedoekt.
Het frappante is dat de mensen die mij dan willen bestempelen als 'jodenhater' dat soort geweld nou juist weer wel goed praten ..quote:Dat moet ook flink bestraft worden (niet het geven van die camera's natuurlijk, het misbruiken van geweld).
nou wat aardig zeg .. je bouwt een muur op andermans grondgebied, de loop van de muur aanpassen is geen gunst !!quote:Weet je hoe vaak de loop van die muur al is aangepast om de gewone man toch zo min mogelijk schade toe te brengen? Er komt iedere keer weer een rechter kijken en die beslist dan of het zo kan of niet. en vaak genoeg moeten er veranderingen in worden aangebracht.
Dat is een juist constatering. Vroeger was hij trouwens niet zo, maar nu is het een en al rotzooi wat er uit zijn pc komt.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 17:44 schreef Verluste het volgende:
Jammer dat ''zoals het is'' hier reageert. Naar meer topics waarin hij voorkomt te hebben gelezen kan ik voorzichtig concluderen dat hij regelmatig discussies om zeep helpt met zijn eenduidige en weinig goed onderbouwde reacties
volgens mij snap jij oorzaak en gevolg niet helemaal. en dan druk ik me zeer mild uit.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 18:09 schreef moussie het volgende:
[..]
tot de volgende keer maar weer dus ..
[..]
Ik dacht dat jij dat was, sorry, het was Viajero
Anayway, dat rapport uit 2004 spreekt erover dat het uitbreiden gewoon doorgaat, een bevolkingsgroei van heb ik jou daar en 1.9 billion shekel voor de settlements, iets van pak 550 miljoen dollar
[..]
Het frappante is dat de mensen die mij dan willen bestempelen als 'jodenhater' dat soort geweld nou juist weer wel goed praten ..
[..]
nou wat aardig zeg .. je bouwt een muur op andermans grondgebied, de loop van de muur aanpassen is geen gunst !!
Volgens mij snap jij actie en reactie niet helemaal. En dan druk ik me zeer mild uit.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 18:12 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
volgens mij snap jij oorzaak en gevolg niet helemaal. en dan druk ik me zeer mild uit.
ja precies. en die reactie begon al tijdens en na de eerste oorlog tegen israel. terwijl dat land gewoon gekocht was.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 18:13 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Volgens mij snap jij actie en reactie niet helemaal. En dan druk ik me zeer mild uit.
Als we kijken naar dat deel wat gewoon gekocht was, dan blijft er van Israel niet veel meer over. De protesten tegen de staat Israel dateren niet vanaf de oprichting van Israel, maar er al ver voor.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 18:14 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ja precies. en die reactie begon al tijdens en na de eerste oorlog tegen israel. terwijl dat land gewoon gekocht was.
zoals jij ook weet als rechtgeaarde moslim die de koran en de hadits gelezen heeft, is het probleem er alleen maar omdat moslims geen joden dulden. eigenlijk best een ondankbaar groepje huilebalken, omdat de koran gewoon een slechte kopie van de joden en christenen is.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 18:15 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Als we kijken naar dat deel wat gewoon gekocht was, dan blijft er van Israel niet veel meer over. De protesten tegen de staat Israel dateren niet vanaf de oprichting van Israel, maar er al ver voor.
kort samengevatquote:Op woensdag 20 augustus 2008 18:12 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
volgens mij snap jij oorzaak en gevolg niet helemaal. en dan druk ik me zeer mild uit.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Faisal_I_van_Irakquote:Faisal I of Feisal I (Taif, 20 mei 1883 – Bern, 8 september 1933) was koning van Irak van 1921 tot zijn dood in 1933. Feisal was de leider van de Arabische Opstand, de opstand tegen het Ottomaanse Rijk tijdens de Eerste Wereldoorlog die geïnitieerd was door de Britten onder leiding van Lawrence of Arabia.
Zijn vader, Hoessein ibn Ali, de Sjarif van Mekka had gedurende de Eerste Wereldoorlog met de Britten samengewerkt en in ruil de verzekering gekregen dat hij een onafhankelijke Pan-Arabische staat mocht stichten. Zo ver kwam het echter niet, om verschillende redenen. Wel werden Irak en Transjordanië aan zijn zoons vergeven. Faisal werd koning van Irak en Abdullah I van Jordanië.
VN resoluties worden altijd maar selectief gelezen. Israël moet zich terugtrekken ja, maar tegelijkertijd ook dit:quote:Op woensdag 20 augustus 2008 09:43 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Alsof Israel zich iets aantrekt van VN-resoluties.
bronquote:Termination of all claims or states of belligerency and respect for and acknowledgement of the sovereignty, territorial integrity and political independence of every State in the area and their right to live in peace within secure and recognized boundaries free from threats or acts of force;
Volgens mij niet. Bovendien geldt hetgeen wat je quote uiteraard niet buiten de erkende landsgrenzen door de VN.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 18:40 schreef schatje het volgende:
[..]
VN resoluties worden altijd maar selectief gelezen. Israël moet zich terugtrekken ja, maar tegelijkertijd ook dit:
[..]
bron
Ik weet niet hoor, maar met al die vrijwel dagelijkse raketaanvallen lijkt het mij dat niet van toepassing. De omringende land zullen Israël dan ook moet erkennen. Volgens mij doet alleen Jordanië dat.
Kijk dat is duidelijk, nu weten we jouw waarheid. En dat laat iig zien waarom je zo achterlijk reageert.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 18:19 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
zoals jij ook weet als rechtgeaarde moslim die de koran en de hadits gelezen heeft, is het probleem er alleen maar omdat moslims geen joden dulden. eigenlijk best een ondankbaar groepje huilebalken, omdat de koran gewoon een slechte kopie van de joden en christenen is.
Zijn eerste argument houdt anders wel degelijk steek. (De rest ga ik niet op in, natuurlijk)quote:Op woensdag 20 augustus 2008 18:51 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Kijk dat is duidelijk, nu weten we jouw waarheid. En dat laat iig zien waarom je zo achterlijk reageert.
Waarom hebben ze die muur eigenlijk gebouwd?quote:Op woensdag 20 augustus 2008 18:09 schreef moussie het volgende:
nou wat aardig zeg .. je bouwt een muur op andermans grondgebied, de loop van de muur aanpassen is geen gunst !!
Mijn opmerking sloeg op z'n eerste argument, ik wijt dat aan een enorm kennisgebrek over moslims en eveneens de Koran.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 21:54 schreef Karrs het volgende:
[..]
Zijn eerste argument houdt anders wel degelijk steek. (De rest ga ik niet op in, natuurlijk)
Het feit dat die muur op andermans grondgebied staat, terwijl het op eigen grondgebied gebouwd kon worden, en het tevens families van elkaar heeft gescheiden en bepaalde dorpen naar de economische afgrond heeft geworpen. Die muur heeft meer mensenlevens gekost, dan dat het heeft bespaart. Tenzij jij een palestijns leven als minder waard beschouwd natuurlijk.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 21:59 schreef Karrs het volgende:
[..]
Waarom hebben ze die muur eigenlijk gebouwd?
Om terroristen de vrije toegang tot het land te ontzeggen.
Wat vind jij eigenlijk belangrijker? Het feit dat die muur op andermans grondgebied staat, of het feit dat die muur aanslagen voorkomt?
Bezoek eens Ariel Sharon eens in de ziekenhuisquote:Op woensdag 20 augustus 2008 14:14 schreef SilkTie het volgende:
Moussie,
Toen heeft Israel zich uit de Gaza strook en een deel van Samaria teruggetrokken en bijna 10.000 mensen gedwongen verplaatst (etnisch gezuiverd ...). Sindsdien is ook de bouw in Judea en Samaria ernstig aan banden gelegd, om nu zelfs tot stilstand te zijn gekomen.
Israel heeft laten zien dat ze het kan en bereid is te doen. Wat hebben we teruggekregen? Kassams en Katjoesja's, gekidnapte en in krijgsgevangenschap vermoorde soldaten (is dat volgens de internationale conventies? Volgens mij is 'de wereldgemeenschap' overeengekomen dat krijgsgevangenen niet gedood mogen worden ... maar ja, het mag want Israel houdt zich er ook niet aan. Toch?).
En daarbij, een enorm trauma. Men is hier nog altijd bezig om die 'Disengagement' te verweken, zowel voor- als tegenstanders. Drie jaar na dato is meer dan 70% van 'de ontwortelden' werkeloos, het overgrote merendeel heeft nog altijd geen passende bewoning. De pijn en het wantrouwen zit ontzettend diep. Om nu halsoverkop nogmaals zoiets uit te voeren, leidt zeker tot een burgeroorlog (heb je de schalen met snoepjes al klaarliggen, Meki?).
Wil je zoiets goed uitvoeren, vergt dat een hele goede voorbereiding. En helaas is er niemand die die kar nu kan trekken.
Dat betekent niet dat men ondertussen met de duimen kan gaan zitten draaien. Begin gesprekken, houd de dialoog gaande, gebruik de tijd nuttig.
komt bij dat het op grondgebied staat waar het een dorre vlakte is. de paar mensen die er mee te maken hebben gekregen zijn royaal gecompenseerd. iets wat weer toe te juichen is. zie ik de tegenpartij niet doen, dat compenseren.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 21:59 schreef Karrs het volgende:
[..]
Wat vind jij eigenlijk belangrijker? Het feit dat die muur op andermans grondgebied staat, of het feit dat die muur aanslagen voorkomt?
bezoek jij het graf van die walgelijke terrorist die uit zijn rolstoel is geknald dan maarquote:Op woensdag 20 augustus 2008 22:11 schreef Meki het volgende:
[..]
Bezoek eens Ariel Sharon eens in de ziekenhuis
Ligt hij nog steeds in coma, wordt hij nu gestraft voor al zijn misdaden ??
Lees het rapport van het ICJ maar eens na, daar staan de keiharde feiten in. Dan kan je dit soort fabeltjes achterwege laten.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 22:23 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
komt bij dat het op grondgebied staat waar het een dorre vlakte is. de paar mensen die er mee te maken hebben gekregen zijn royaal gecompenseerd. iets wat weer toe te juichen is. zie ik de tegenpartij niet doen, dat compenseren.
als het echt gaat om het voorkomen van aanslagen lijkt het mij nou juist slimmer om zo'n muur te bouwen op je eigen grondgebied ..quote:Op woensdag 20 augustus 2008 21:59 schreef Karrs het volgende:
[..]
de vn heeft het wel vaker mis.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 22:25 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Lees het rapport van het ICJ maar eens na, daar staan de keiharde feiten in. Dan kan je dit soort fabeltjes achterwege laten.
Uiteraard, goed argumentquote:Op woensdag 20 augustus 2008 22:28 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
de vn heeft het wel vaker mis.
daar komt het wel op neer ja.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 22:29 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Uiteraard, goed argumentVooral je ogen sluiten en het heilige Israel tegen het Grote Kwaad beschermen.
Laat jeje wel genoeg informeren? Vraag jezelf dat eerst eens af.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 22:31 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
daar komt het wel op neer ja.
goh, teveel moslims hier dus is het goed wat er daar gebeurd .. ?quote:Op woensdag 20 augustus 2008 22:31 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
daar komt het wel op neer ja.
bedoel je stiekem , "net zo lang laten informeren door haatdragende baarden die de koran naleven, totdat ik ook een hekel krijg aan joden zoals de moslims en dhimmies hier op fok!?"quote:Op woensdag 20 augustus 2008 22:47 schreef Verluste het volgende:
[..]
Laat jeje wel genoeg informeren? Vraag jezelf dat eerst eens af.
voor het geval je het gemist hebt, het zijn JODEN die die camera's uitdelen aan de Palestijnen om wat daar gebeurt vast te leggen .. die rubberen kogel die van dichtbij op een geblinddoekte en geboeide Palestijn werd afgeschoten hadden we anders nooit te zien gekregen !quote:Op woensdag 20 augustus 2008 23:21 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
bedoel je stiekem , "net zo lang laten informeren door haatdragende baarden die de koran naleven, totdat ik ook een hekel krijg aan joden zoals de moslims en dhimmies hier op fok!?"
Maar omdat het genoeg gescheeld heeft, kun je het nu niet meer als serieus argument aanhalen.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 12:13 schreef SilkTie het volgende:
[..]
Accepted.
[..]
Bijna wel ja, het had niet veel gescheeld.
Dat ook. Maar weer een enerzijds, anderzijds: enerzijd strekt Israel zich geen zak aan van VN-resoluties, maar als de nood aan de man komt, verwacht je die weer wel.quote:[..]
Alsof Libanon zich iets aantrekt van VN-resoluties.
Flauw, ik weet het.
Er zijn bij het fatsoenlijk gedragen van jezelf verschillende belangen in het geding.quote:[knip. Geen ervaring mee, maar gevoelsmatig wel eens.]
[..]
Israel heeft die tactiek tijdens de Golfoorlogen gebruikt en gebruikte die in zekere mate ook tegen de vele aanvallen vanuit Gaza.
Is de situatie er erg op vooruit gegaan? Israel heeft toch Scud-raketten 'ontvangen', Gilad Shalit is toch ontvoerd, etc. etc.
Aan de andere kant, het is nu relatief stil vanuit Gaza ...
Grappig, je gebruikt een woord dat ik ook zou gebruiken: herkauwen.quote:Ik zal Olmert eens bellen, misschien dat je gelijk hebt.
Ik bedoel dit niet sarcastisch. Ik heb het bovenstaande stukje zo vaak veranderd, misschien heb je gelijk. Maar ik moet hier goed over nadenken, het klinkt te gemakkelijk.
Hou er rekening mee dat de Mediterrane mentaliteit in je inhouden een teken van zwakte ziet.
Het zeer Christelijke idee van het de andere wang toekeren, werkt hier niet direct.
Was het maar zo dat de werkelijkheid inderdaad zo simpel is. Nogmaals, ik moet dit nog even goed herkauwen.
Ja, daar ben ik het mee eens, dat geloof ik onmiddellijk. Er zijn veel mensen die er alle belang bij (denken te) hebben om de problemen in stand te houden en zelfs aan te jagen.quote:[..]
En Moos met de pet op wil dat ook.
Ik heb het al eerder gezegd: in het klein, wanneer er geen 'goedbedoelende' leiders bij zijn (van beide kanten!) wordt er samengewerkt, probeert men er het beste van te maken. Men gunt elkaar het licht in de ogen, men helpt elkaar waar nodig en gewenst, het is niet zo moeilijk.
Het probleem ligt bij het leiderschap en de kleine groep fanatici, ook weer: aan beide kanten.
Ja, dat zal wel. Ik heb ook lopen herkauwen.quote:[..]
Erg flauw inderdaad, maar het ging er mij om dat Israel op haar manier probeert om ondanks alles toch de economie niet volledig in de soep te laten lopen.
Kan jij je voorstellen dat Bush Bin-Laden zou helpen als zijn geld versleten zou zijn?
Aan de ene kant is het oorlog, Hamas is onze vijand en wij zijn hun vijand. Aan de andere kant is er normale economische interactie, iets dat je niet treft tussen twee entiteiten die met elkaar in oorlog zijn.
Je vraagt er om: en tegen de bezetting van Nederland door Duitsland? En tegen het weghalen van joden? Ook in Berlijn?quote:Op woensdag 20 augustus 2008 13:59 schreef CeeJee het volgende:
[..]
Die resoluties zouden wat geloofwaardiger zijn als ze ooit ook wel eens iets zouden betekenen voor Israël. Je kan het in 1967 en 1973 terugzien, van de VN is niks te horen (vredesmacht weg uit de Sinaï ? Ja meneer Nasser, sterkte in de oorlog straks) totdat Israël begint te winnen, dan wordt onmiddelijk een staakt het vuren resolutie aangenomen. De resoluties van de Algemene Vergadering hebben overigens geen enkele bindende waarde, alleen die van de Veiligheidsraad, een orgaan waar Israël nooit in plaats heeft mogen nemen door het vreemde regio-beleid van de VN waarbij Israël bij geen enkel continent hoort.
En wat bezetting betreft, mag iemand aanslagen plegen in Hanoi tegen de illegale bezetting van Zuid-Vietnam ? In Warschau tegen de illegale bezetting van Oost-Pruisen ? In Ankara tegen de illegale bezetting (en etnische zuivering) van Izmir ? In Casablanca tegen de illegale bezetting van de Westelijke Sahara ?
Er zijn verkiezingen geweest, waarvan de uitkomst niet door Israel geaccepteerd is. Alsof het ene land de verkiezingen van een ander land kan accepteren.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 14:14 schreef SilkTie het volgende:
Moussie,
Tja, de boeddhisten weten al langer, dat lijden erger wordt als je je er tegen verzet. Dat is wel erg makkelijk praten, ik geef het toe. Maar daarom niet minder waar.quote:En daarbij, een enorm trauma. Men is hier nog altijd bezig om die 'Disengagement' te verweken, zowel voor- als tegenstanders. Drie jaar na dato is meer dan 70% van 'de ontwortelden' werkeloos, het overgrote merendeel heeft nog altijd geen passende bewoning. De pijn en het wantrouwen zit ontzettend diep. Om nu halsoverkop nogmaals zoiets uit te voeren, leidt zeker tot een burgeroorlog (heb je de schalen met snoepjes al klaarliggen, Meki?).
En stop, om te beginnen, de uitbreidingen dan eindelijk eens. Dáár is toch niet zo veel moed voor nodig?quote:Wil je zoiets goed uitvoeren, vergt dat een hele goede voorbereiding. En helaas is er niemand die die kar nu kan trekken.
geef hem alleen deze topicquote:Op woensdag 20 augustus 2008 23:43 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Je vraagt er om: en tegen de bezetting van Nederland door Duitsland? En tegen het weghalen van joden? Ook in Berlijn?
Ach, je moet hem gewoon negeren. Dat doe ik sinds enige dagen ook. Gewoon over hem heen lezen en niet reageren.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 17:44 schreef Verluste het volgende:
Toch wordt er weer een nederzetting gebouwd. Las ik laatst in het NRC of de Volkskrant.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 15:01 schreef SilkTie het volgende:
[..]
Die plannen staan momenteel in de ijskast.
Ja, maar dat gebeurt dus niet. Leger Israël in opspraak door videobeelden.quote:[..]
Dat moet ook flink bestraft worden (niet het geven van die camera's natuurlijk, het misbruiken van geweld).
Zie de reactie van moussie.quote:[..]
Weet je hoe vaak de loop van die muur al is aangepast om de gewone man toch zo min mogelijk schade toe te brengen? Er komt iedere keer weer een rechter kijken en die beslist dan of het zo kan of niet. en vaak genoeg moeten er veranderingen in worden aangebracht.
Appels, peren. In 1940 heeft Duitsland de soevereine staat Nederland binnengevallen (zonder dat dat een reactie was op een Nederlandse aanval) en bezet. In 1967 zijn de West Bank en Gazastrook bezet geraakt nadat Egypte en Jordanie (toen samen als de Verenigde Arabische Republiek) een oorlog begonnen tegen Israel en vervolgens verloren. Daarna hebben die landen afstand gedaan van die gebieden. De Palestijnse staat bestond toen nog niet, de gebieden hebben sinds 1948 bij Egypte en Jordanie gehoord zonder dat er een onafhankelijkheidsbeweging was.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 23:43 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Je vraagt er om: en tegen de bezetting van Nederland door Duitsland? En tegen het weghalen van joden? Ook in Berlijn?
Er zijn er zo'n 2,5 miljoen (als je dus de Arabieren van Judea en Samaria meerekent).quote:Op woensdag 20 augustus 2008 23:40 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Als ik me goed herinner van eerdere discussies, zijn er iets van 1 miljoen Palestijnen, arm en slecht bewapend.
Bekijk mijn bankrekening en die van mijn buren eens. Rijk? Als jij mijn bankmanager daarvan kan overtuigen, ben ik je eeuwig dankbaar.quote:En er zijn 6 miljoen Israeliërs, rijk en tot de tanden bewapend. Dat maakt je enerzijds.. anderzijds ongeloofwaardig.
Als is overeengekomen dat men in de eerste periode alleen lichte wapens (pistolen en geweren) mag hebben om de interne orde te handhaven, dan is illegale invoer van bommen, raketten en raketwerpers smokkel. En het was geen particulier initiatief, het was de PA die het organiseerde.quote:Smokkel?? Wat is er illegaal aan als een land wapens in- of uitvoert?
aah, dus omdat het geen soevereine staat, westers model, was is het goed dat een groep landen van 1000den kilometers verderop gaat bepalen wat er met het grond waarop jij woont gaat gebeuren .. had je maar een staat moeten zijnquote:Op donderdag 21 augustus 2008 07:30 schreef CeeJee het volgende:
[..]
Appels, peren. In 1940 heeft Duitsland de soevereine staat Nederland binnengevallen (zonder dat dat een reactie was op een Nederlandse aanval) en bezet. In 1967 zijn de West Bank en Gazastrook bezet geraakt nadat Egypte en Jordanie (toen samen als de Verenigde Arabische Republiek) een oorlog begonnen tegen Israel en vervolgens verloren. Daarna hebben die landen afstand gedaan van die gebieden. De Palestijnse staat bestond toen nog niet, de gebieden hebben sinds 1948 bij Egypte en Jordanie gehoord zonder dat er een onafhankelijkheidsbeweging was.
Dus je wil niet alleen bepalen wat er met hun land gebeurt, je wil ook nog bepalen dat zij zich daar maar bij neer hebben te leggenquote:Je hebt bezettingen en veranderde grenzen na oorlogen. Bijna alle landen in de wereld bestaan uit gebied dat ooit van iemand anders was maar nadat er een conflict was hebben de verliezers territorium moeten opgeven. 99,9% van die gevallen worden gewoon geaccepteerd op een significante uitzondering na waar een groep zich weigert bij de feiten neer te leggen en daardoor al decennia in ellendige omstandigheden leeft.
Israel lag gewoon vlakbij, geen 1000den kilometers weg. Alle wapens van de Arabische legers kwamen ook van 1000den kilometers weg en daar hadden ze helemaal geen problemen mee die te gebruiken. De interventie van ver weg heeft de Arabische landen alleen maar nog veel grotere nederlagen bespaard door een staakt het vuren op te leggen terwijl hun legers verslagen waren en Israel zo door had kunnen rijden naar Amman/Cairo/Damascus.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 09:27 schreef moussie het volgende:
[..]
aah, dus omdat het geen soevereine staat, westers model, was is het goed dat een groep landen van 1000den kilometers verderop gaat bepalen wat er met het grond waarop jij woont gaat gebeuren .. had je maar een staat moeten zijn
[..]
Ja, zo gaat het in de echte wereld, zie het gebrek aan Gaza toestanden in bijvoorbeeld Polen.quote:Dus je wil niet alleen bepalen wat er met hun land gebeurt, je wil ook nog bepalen dat zij zich daar maar bij neer hebben te leggen
Israël bestond toen nog niet, weet je nog .. maar ja, dat land is toch van niemand en die paar mensen die daar wonen vinden het vast niet erg als wij ons niet aan de afspraak houden van een Pan-Arabische staat maar het land gewoon aan de joden geven ..quote:Op donderdag 21 augustus 2008 09:58 schreef CeeJee het volgende:
[..]
Israel lag gewoon vlakbij, geen 1000den kilometers weg. Alle wapens van de Arabische legers kwamen ook van 1000den kilometers weg en daar hadden ze helemaal geen problemen mee die te gebruiken. De interventie van ver weg heeft de Arabische landen alleen maar nog veel grotere nederlagen bespaard door een staakt het vuren op te leggen terwijl hun legers verslagen waren en Israel zo door had kunnen rijden naar Amman/Cairo/Damascus.
[..]
Ja, zo gaat het in de echte wereld, zie het gebrek aan Gaza toestanden in bijvoorbeeld Polen.
Raketten die amper doel treffen of schade veroorzaken, kan ik geen goede wapens vinden! Toch niet vergelijkbaar met helikopters en vliegtuigen van Israel.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 07:47 schreef SilkTie het volgende:
[..]
Er zijn er zo'n 2,5 miljoen (als je dus de Arabieren van Judea en Samaria meerekent).
Over dat arm: ik nodig je eens uit te komen kijken hoeveel nieuwe Mercedessen, BMW's en SUV met Palestijns nummerbord rondrijden, neem eens een kijkje in Tira, Hussan en Wallaje, ik kan van zulke huizen nog niet eens dromen.
Je ziet selectieve beelden, de media zijn niet in nuances geinteresseerd, alleen stereotypen doen het goed.
En slechtbewapend? Weet je wat er allemaal aan zwaar geschut via Egypte en Libanon binnenkomt?
[..]
Bekijk mijn bankrekening en die van mijn buren eens. Rijk? Als jij mijn bankmanager daarvan kan overtuigen, ben ik je eeuwig dankbaar..
Ik denk dat je de dingen ietwat simpel ziet. Als ik in Den Haag loop, heb je ook aan de ene kant het Benoordenhout en aan de andere kant de Schilderswijk. In Amsterdam heb je de Goudkust en de Bijlmermeer etc. etc. Zo ook heb je in Jeruzalem Rechavia en Kiryat Menachem, in Tel Aviv heb je Ramat Aviv C en Neve Tzedek. En zo zal je in ook in Nablus, Hebron en Kalkiliya arm en rijk hebben.
[..]
Als is overeengekomen dat men in de eerste periode alleen lichte wapens (pistolen en geweren) mag hebben om de interne orde te handhaven, dan is illegale invoer van bommen, raketten en raketwerpers smokkel. En het was geen particulier initiatief, het was de PA die het organiseerde.
zie je nu wel silktie. snap je nu waarom ik je roem om je doorzettingsvermogen en nuances? ook jij zal over een tijdje spuugzat zijn van die eigenwijze koekenbakkers. zoals kees, ifu en el moussie. meki tel ik niet eens mee omdat hij een spek-en-bonen user is.quote:
Als een gebied autonomie krijgt (nog geen onafhankelijkheid, het is een stap op weg naar onafhankelijkheid) en er zijn afspraken, door beide partijen ondertekend, dan is dat dus in dit geval wel smokkel.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 10:29 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Verder lijkt het me normaal als een overheid zelf bepaalt welke wapens zij invoert. Het zou wat worden als Nederland toestemming van België zou moeten hebben om zware wapens in te voeren. Dus nogmaals: hoezo smokkel?
Waar heb je dat nou weer vandaan? Inderdaad, ons aller Bibi als Minister van Financien heeft de economie aardig op de rails gekregen maar is daarbij de mens een beetje uit het oog verloren, maar de onderlinge steun is enorm.quote:Ik weet ook wel dat de Israeli's zich nauwelijks om elkaar bekommeren en dat er veel armen zijn. Tekenend: zelfs voor het eigen volk is er kennelijk weinig naastenliefde.
Goed ideequote:Op woensdag 20 augustus 2008 23:57 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ach, je moet hem gewoon negeren. Dat doe ik sinds enige dagen ook. Gewoon over hem heen lezen en niet reageren.
Wat een fraai bewijs voor je betweterigheid, dat je van een prachtige objectieve formule nog snoeverij weet te maken.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 23:20 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Q.E.D.
(voor de niet-latinisten en niet-wiskundigen onder ons: dat betekent: "Zie je wel, dat ik gelijk had!")
Wat een enorme retoriek zonder concrete mededeling.quote:Wat een ongelooflijk geklets, wat een bangmakerij en angsthazerij, wat een pathetiek.
Israel heeft niet de vernietiging van andere staten tot doel, Hamas wel.quote:En je bent je er zeker niet van bewust, dat die angst omgekeerd nog wel wat meer reden van bestaan heeft?
Het is niet alleen de muur die op andersmans grondgebied staat. Al trekt Israël zich nou terug uit de Palestijnse gebieden en respecteren ze de grenzen van vóór 1967, en geven ze Palestina economisch de ruimte (dus geen blokkades, vrij verkeer van arbeid etc), dan is een belangrijke oorzaak voor het terrorisme daar weggenomen.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 21:59 schreef Karrs het volgende:
[..]
Behalve dan de belangrijkste, die uit 1948 stamt.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 11:50 schreef Verluste het volgende:
. Al trekt Israël zich nou terug uit de Palestijnse gebieden en respecteren ze de grenzen van vóór 1967, en geven ze Palestina economisch de ruimte (dus geen blokkades, vrij verkeer van arbeid etc), dan is een belangrijke oorzaak voor het terrorisme daar weggenomen.
Waarom is het BNP van Palestina dan zo laag? En dan het ''leger'' van Palestina dat in feite niet bestaat? Je moet niet laten leiden in individuele, subjectieve constateringen. Trouwens vind ik ook dat een soevereine staat als Palestina gewoon de vrijheid moet hebben om zware wapens in te mogen voeren. Maakt niet uit welke radicale partij, of man er aan het roer staat.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 07:47 schreef SilkTie het volgende:
[..]
Er zijn er zo'n 2,5 miljoen (als je dus de Arabieren van Judea en Samaria meerekent).
Over dat arm: ik nodig je eens uit te komen kijken hoeveel nieuwe Mercedessen, BMW's en SUV met Palestijns nummerbord rondrijden, neem eens een kijkje in Tira, Hussan en Wallaje, ik kan van zulke huizen nog niet eens dromen.
Je ziet selectieve beelden, de media zijn niet in nuances geinteresseerd, alleen stereotypen doen het goed.
En slechtbewapend? Weet je wat er allemaal aan zwaar geschut via Egypte en Libanon binnenkomt?
[..]
Bekijk mijn bankrekening en die van mijn buren eens. Rijk? Als jij mijn bankmanager daarvan kan overtuigen, ben ik je eeuwig dankbaar..
Ik denk dat je de dingen ietwat simpel ziet. Als ik in Den Haag loop, heb je ook aan de ene kant het Benoordenhout en aan de andere kant de Schilderswijk. In Amsterdam heb je de Goudkust en de Bijlmermeer etc. etc. Zo ook heb je in Jeruzalem Rechavia en Kiryat Menachem, in Tel Aviv heb je Ramat Aviv C en Neve Tzedek. En zo zal je in ook in Nablus, Hebron en Kalkiliya arm en rijk hebben.
[..]
Als is overeengekomen dat men in de eerste periode alleen lichte wapens (pistolen en geweren) mag hebben om de interne orde te handhaven, dan is illegale invoer van bommen, raketten en raketwerpers smokkel. En het was geen particulier initiatief, het was de PA die het organiseerde.
Ik denk dat die uit 1948 nooit gerespecteerd zal worden door Israël. De enige plausibele zou nog die uit 1967 zijn. Jammer genoeg.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 11:51 schreef Apropos het volgende:
[..]
Behalve dan de belangrijkste, die uit 1948 stamt.
"Palestina" is vooralsnog geen souvereine onafhankelijke staat, het is een autonoom gebied.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 11:53 schreef Verluste het volgende:
[..]
Waarom is het BNP van Palestina dan zo laag? En dan het ''leger'' van Palestina dat in feite niet bestaat? Je moet niet laten leiden in individuele, subjectieve constateringen. Trouwens vind ik ook dat een soevereine staat als Palestina gewoon de vrijheid moet hebben om zware wapens in te mogen voeren. Maakt niet uit welke radicale partij, of man er aan het roer staat.
Hoebedoellu? Jammer dat er überhaupt grenzen zijn (teveel Israel)? Jammer dat die van '48 niet gerespecteerd wordt? Jammer dat alleen die van '67 gerespecteerd zou worden (te weinig Israel)?quote:Op donderdag 21 augustus 2008 11:54 schreef Verluste het volgende:
[..]
Ik denk dat die uit 1948 nooit gerespecteerd zal worden door Israël. De enige plausibele zou nog die uit 1967 zijn. Jammer genoeg.
Enorme kletskoek. Clusterbommengooiend Israel is haar eigen glazen aan het ingooien met de politiek die ze nu voert.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 11:51 schreef Apropos het volgende:
[..]
Helaas toont de tweede zin niet de juistheid van de eerste aan.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 15:21 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Enorme kletskoek. Clusterbommengooiend Israel is haar eigen glazen aan het ingooien met de politiek die ze nu voert.
Net zoals je eerdere post geen enkele onderbouwing bevatte bedoel je? Je statement valt in dezelfde categorie als "Joden zijn achterlijk". Nietszeggend en kortzichtig, zonder enige vorm van onderbouwing dus. Sowieso onzinnig om over de grenzen van 48 te gaan spreken als Israel zich stelselmatig weigert te houden aan de grenzen van 67.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 15:43 schreef Apropos het volgende:
[..]
Helaas toont de tweede zin niet de juistheid van de eerste aan.
Ja. Of ''Er is maar een god'', om eens een ander lukraak voorbeeld te geven.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 15:46 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Net zoals je eerdere post geen enkele onderbouwing bevatte bedoel je? Je statement valt in dezelfde categorie als "Joden zijn achterlijk". Nietszeggend en kortzichtig, zonder enige vorm van onderbouwing dus.
Ik doelde op het bestaan zelf.quote:Sowieso onzinnig om over de grenzen van 48 te gaan spreken als Israel zich stelselmatig weigert te houden aan de grenzen van 67.
Dat kan inderdaad, kijk bv naar Zimbabwe of Birma. En dan zijn daar de verkiezingen nig niet eens gewonnen door een partij die in haar grondbeginselen heeft staan dat een buurland vernietigd moet worden.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 23:54 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Er zijn verkiezingen geweest, waarvan de uitkomst niet door Israel geaccepteerd is. Alsof het ene land de verkiezingen van een ander land kan accepteren.
Er zijn meer Palestijnen dan Israeliers. Opvallend dat niemand hier de Palestijnen in de omringende landen meerekent.quote:En ondanks de raketten sneuvelen er nog altijd meer Palestijnen dan Israeli's, terwijl er veel meer Israeli's zijn dan Palestijnen. (Misschien is de trefkans voor Palestijnen groter, omdat ze dichter op elkaar gepakt zijn. Maar dat is een cynische opmerking.)
[..]
Dat ben ik helemaal met je eens. Alleen wordt je als je dat voorstelt of uitvoerd gelyncht door die vredelievende gelovigen waar SilkTie zo van houdt.quote:Tja, de boeddhisten weten al langer, dat lijden erger wordt als je je er tegen verzet. Dat is wel erg makkelijk praten, ik geef het toe. Maar daarom niet minder waar.
Ik heb, sinds die tijd, maar één keer een artikel gelezen over het lot van de verdrevenen (want zo voelen zij zichzelf vast). Ik begreep, dat velen ook niet erg coöperatief zijn. Voorstelbaar, maar ook wel dom en kortzichtig. Maar dat was slechts één artikel, dus ik word graag beter ingelicht.
[..]
En stop, om te beginnen, de uitbreidingen dan eindelijk eens. Dáár is toch niet zo veel moed voor nodig?
Gelukkig valt dat onder de categorie "geloof", geen feitelijk gegeven.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 16:05 schreef Apropos het volgende:
Ja. Of ''Er is maar een god'', om eens een ander lukraak voorbeeld te geven.
Dat weet ik.quote:Ik doelde op het bestaan zelf.
Nee, raketschietend "Palestina" is constructief bezig.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 15:21 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Enorme kletskoek. Clusterbommengooiend Israel is haar eigen glazen aan het ingooien met de politiek die ze nu voert.
moeten ze niet zeuren als de jihad niet loopt zoals het zou moeten.quote:There is no solution for the Palestinian question except through Jihad. Initiatives, proposals and international conferences are all a waste of time and vain endeavors.
Ja, maar ze zijn democratisch gekozen dus moet de wereld doen wat zij willen. Sommige mensen...quote:Op donderdag 21 augustus 2008 18:01 schreef CeeJee het volgende:
Over grove fouten gesproken, als de Palestijnen een partij verkiezen die dit in hun manifesto hebben staan (Hamas charter, artikel 13):
[..]
moeten ze niet zeuren als de jihad niet loopt zoals het zou moeten.
huh .. hoezo moet de wereld doen wat zij willen ? Het enige wat een democratische staat hoort te doen is een democratisch gekozen meerderheid te erkennen en niet ineens gaan zeuren dat de uitslag je niet bevalt .. in dit geval helemaal absurd, eerst aandringen dat ze mee gaan doen en als ze dan tegen de verwachting in winnen ineens de verkiezingsuitslag niet honorerenquote:Op donderdag 21 augustus 2008 18:05 schreef Viajero het volgende:
[..]
Ja, maar ze zijn democratisch gekozen dus moet de wereld doen wat zij willen. Sommige mensen...
Klopt echter er zijn minder Palestijnen die getroffen kunnen worden aangezien Israël logischerwijs meestal niet in het buitenland bombardeert.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 16:58 schreef Viajero het volgende:
Er zijn meer Palestijnen dan Israeliers. Opvallend dat niemand hier de Palestijnen in de omringende landen meerekent.
Ja! Goed ben ik hè? Zou zo bij het CIDI kunnen werken!quote:Op donderdag 21 augustus 2008 11:48 schreef Apropos het volgende:
[..]
Wat een fraai bewijs voor je betweterigheid, dat je van een prachtige objectieve formule nog snoeverij weet te maken.
[..]
Wat een enorme retoriek zonder concrete mededeling.
Maar Israel heeft wel meer succes met het vernietigen van andere staten! Dus die andere staten hebben meer reden tot vrees.quote:[..]
Israel heeft niet de vernietiging van andere staten tot doel, Hamas wel.
Ja, dat wel: de joden hebben er 50 jaar over gedaan om Palestina ongevraagd en onuitgedaagd binnen te sluipen en vallen, de Duitsers deden het in 5 dagen.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 07:30 schreef CeeJee het volgende:
[..]
Appels, peren. In 1940 heeft Duitsland de soevereine staat Nederland binnengevallen (zonder dat dat een reactie was op een Nederlandse aanval) en bezet. In 1967 zijn de West Bank en Gazastrook bezet geraakt nadat Egypte en Jordanie (toen samen als de Verenigde Arabische Republiek) een oorlog begonnen tegen Israel en vervolgens verloren. Daarna hebben die landen afstand gedaan van die gebieden. De Palestijnse staat bestond toen nog niet, de gebieden hebben sinds 1948 bij Egypte en Jordanie gehoord zonder dat er een onafhankelijkheidsbeweging was.
Je hebt bezettingen en veranderde grenzen na oorlogen. Bijna alle landen in de wereld bestaan uit gebied dat ooit van iemand anders was maar nadat er een conflict was hebben de verliezers territorium moeten opgeven. 99,9% van die gevallen worden gewoon geaccepteerd op een significante uitzondering na waar een groep zich weigert bij de feiten neer te leggen en daardoor al decennia in ellendige omstandigheden leeft.
noem eens een staat die zij vernietigd hebben? oh nee wacht je negeert mij.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 23:32 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ja! Goed ben ik hè? Zou zo bij het CIDI kunnen werken!
[..]
Maar Israel heeft wel meer succes met het vernietigen van andere staten! Dus die andere staten hebben meer reden tot vrees.
Palestina is geen autonoom gebied, het is bezet gebied. En van wie mogen ze geen leger hebben? Van de bezetter! Ja, zo lust ik er nog wel een paar.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 14:43 schreef SilkTie het volgende:
"P
[..]
"Palestina" is vooralsnog geen souvereine onafhankelijke staat, het is een autonoom gebied.
Ze mogen dan ook vooralsnog geen leger hebben, wel een gewapende politiemacht (die de facto als leger functioneert).
BTW, wat vind je van een handels-/wapenembargo tegenover Iran? Of moet Iran maar alles kunnen invoeren, hoewel er een levensgevaarlijke fanatieke clown aan het hoofd staat, die al ettelijke malen gezegd heeft wat die van plan is?
Dat de mensen onderling elkaar helpen, geloof ik graag. Een gemeenschap ontwikkelt altijd onderlinge hulp, dat is immers in ieders eigen belang. Je komt namelijk altijd zelf een keer aan de beurt met pech. Wij hebben dat vervangen door goede sociale voorzieningen en goede verzekeringen. Dat is onpersoonlijker.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 11:15 schreef SilkTie het volgende:
[..]
Als een gebied autonomie krijgt (nog geen onafhankelijkheid, het is een stap op weg naar onafhankelijkheid) en er zijn afspraken, door beide partijen ondertekend, dan is dat dus in dit geval wel smokkel.
Als Wallonie besluit om zware wapens voor de eigen politie in te slaan, hebben ze toch echt de medewerking van Vlaanderen nodig om het op federaal niveau voor elkaar te krijgen.
[..]
Waar heb je dat nou weer vandaan? Inderdaad, ons aller Bibi als Minister van Financien heeft de economie aardig op de rails gekregen maar is daarbij de mens een beetje uit het oog verloren, maar de onderlinge steun is enorm.
[Goed verhaal, lijkt op de VSvA en andere landen zonder goede sociale voorzieningen.]
Helaas, de overheid laat het afweten wat basissteun voor noodruftigen betreft, maar de gemeenschap pakt dat op.
Ik zou je toch nogmaals willen verzoeken om voordat je zulke uitspraken doet, wat gedegener onderzoek te doen.
Tja, maar heel Israel terug in zee schuiven vind ik nou ook weer overdreven. Er zijn toch wel 10 rechtvaardigen te vinden?quote:Op donderdag 21 augustus 2008 11:51 schreef Apropos het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in. En helpt dat?quote:Op donderdag 21 augustus 2008 16:58 schreef Viajero het volgende:
[..]
Dat kan inderdaad, kijk bv naar Zimbabwe of Birma. En dan zijn daar de verkiezingen nig niet eens gewonnen door een partij die in haar grondbeginselen heeft staan dat een buurland vernietigd moet worden.
Ja, maar daarvan worden de huizen ook niet vernield en die worden ook niet beschoten en vermoord. Opvallend is dan ook, dat niemand de joden in andere staten meetelt. Ik meen me te herinneren, maar daarin kan ik het fout hebben, dat er ongever evenveel buiten Israel als in Israel wonen.quote:[..]
Er zijn meer Palestijnen dan Israeliers. Opvallend dat niemand hier de Palestijnen in de omringende landen meerekent.
Ik bedoel niet eens opruimen van bestaande nederzettingen. Dat kan je wel de kop kosten, denk ik.quote:
[..]
Dat ben ik helemaal met je eens. Alleen wordt je als je dat voorstelt of uitvoert gelyncht door die vredelievende gelovigen waar SilkTie zo van houdt.
Ja, precies!quote:Op donderdag 21 augustus 2008 20:35 schreef moussie het volgende:
[..]
huh .. hoezo moet de wereld doen wat zij willen ? Het enige wat een democratische staat hoort te doen is een democratisch gekozen meerderheid te erkennen en niet ineens gaan zeuren dat de uitslag je niet bevalt .. in dit geval helemaal absurd, eerst aandringen dat ze mee gaan doen en als ze dan tegen de verwachting in winnen ineens de verkiezingsuitslag niet honoreren
en nog absurder, dan gaan piepen omdat het terroristen zijn .. de MP's van Israël zijn zowat allemaal lid geweest van wat de Britten een terroristische organisatie noemden, tot zij een legitieme gekozen regering werden ..
Dus het feit dat zij mee hebben gedaan aan de verkiezingen laat duidelijk zien dat zij niet willen onderhandelen maar alleen maar oorlog voeren .. ahaquote:Op vrijdag 22 augustus 2008 07:08 schreef CeeJee het volgende:
De verkiezingsuitslag wordt juist wel gehonoreerd en het nieuwe Hamas regime wordt behandeld zoals het zelf wenst te worden behandeld: geen onderhandelingen en alleen maar oorlog. De Palestijnen hebben zelf de keus gemaakt in een enorm zwakke positie, afhankelijk van buitenlandse (waaronder Israel) steun voor zo'n beetje alles een partij te verkiezen die de totale oorlog predikt.
Helaas niet altijd, maar het lijkt mij toch beter mensen als Mugabe, Tan Shwe en Haniyeh niet te accepteren als legitieme leiders zolang zij hun politieke tegenstanders martelen en vermoorden.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 00:12 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in. En helpt dat?
[..]
Niet door Israel nee. Wel door Jordanie, Syrie, en onlangs nog Libanon. Maar als Palestijnen worden vermoord door andere Arabieren schijnt het ineens wel te mogen. Ook het door jou zo geliefde Hamas heeft de afgelopen jaren meer Palestijnen vermoord dan Israel, maar daar hoor ik niemand over.quote:Ja, maar daarvan worden de huizen ook niet vernield en die worden ook niet beschoten en vermoord.
Er zijn zelfs meer Joden buiten Israel dan in Israel. Er zijn er ongeveer evenveel in de VS als in Israel. Alleen identificeren de meesten zich niet als Israeli, terwijl de Palestijnen dat wel doen. Ik heb bv Job Cohen of David Milliband niet zichzelf Israeli horen noemen.quote:Opvallend is dan ook, dat niemand de joden in andere staten meetelt. Ik meen me te herinneren, maar daarin kan ik het fout hebben, dat er ongever evenveel buiten Israel als in Israel wonen.
Betwisten dat er Palestijnen zijn is net zoiets als betwisten dat er een staat Israel is. het is onrealistisch, haat-geinspireerd en draagt niet bij aan een oplossing. Als een paar miljoen mensen zichzelf Palestijn noemen, wie heeft dan het recht dat te betwisten?quote:Overigens erken je hiermee wel, dat er zoiets als een Palestijn bestaat. Dat is mooi, want door sommigen wordt dat ook al betwist.
[..]
Bibi staat voor Binyamin Netanyahu. Hoe in orthodoxe kringen over Sharon gedacht wordt kan ik je helaas niet zeggen, want dat weet ik ook niet.quote:Ik bedoel niet eens opruimen van bestaande nederzettingen. Dat kan je wel de kop kosten, denk ik.
(Even tussendoor: SilkTie had het over Bibi en ik dacht dat daarmee Sharon bedoeld werd. Even uit nieuwsgierigheid naar de menselijke geest: wordt zijn coma gezien als een straf van god of als het resultaat van bidden en wensen door orthodoxen?)
Uitroeiing vind ik een te sterk woord, maar land stelen is het wel.quote:Maar gewoon het stoppen van nieuwe vestigingen en het officieel bijbouwen van nieuwe wijken.
Alleen al dat dat niet gebeurt voedt de gedachte aan een opzettelijke uitroeiing van een ander volk. Weliswaar niet opgenomen in het handvest, maar niet minder reëel.
Israel en het westen zeggen niet dat ze niet met Hamas willen onderhandelen, maar dat ze dat pas doen als Hamas aan drie voorwaarden voldoet:quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 10:09 schreef moussie het volgende:
[..]
Dus het feit dat zij mee hebben gedaan aan de verkiezingen laat duidelijk zien dat zij niet willen onderhandelen maar alleen maar oorlog voeren .. aha
vraagje, waarom haal je, als Israël en het Westen zijnde, Hamas eigenlijk over om mee te doen bij de verkiezingen ? Was het voor de verkiezingen geen terroristische organisatie of zo ? Waarom aan dringen op mee doen als er toch maar een partij 'mag' winnen ?
Daarnaast, leuke boodschap ook aan de rest van de islamitische wereld wereldwijd, dit is nou de geweldige superieure democratie die wij komen brengen .. als de verkiezingsuitslag de machthebbers niet bevalt is 'de wil van het volk' irrelevant
Kan ik alleen maar herhalen dat het dan absurd is om aan te dringen op meedoen bij de verkiezingen, aan die voorwaarden werd niet voldaan .. hun desondanks 'overhalen' om mee te doen en dan de verkiezingsuitslag niet honoreren komt mi gelijk aan olie op het vuur gietenquote:Op vrijdag 22 augustus 2008 10:34 schreef Viajero het volgende:
Israel en het westen zeggen niet dat ze niet met Hamas willen onderhandelen, maar dat ze dat pas doen als Hamas aan drie voorwaarden voldoet:
1. Afzweren geweld.
2. Erkennen van Israel.
3. Erkennen van gemaakte afspraken tussen Israel en de PA.
Anders heeft het niet veel zin, uik denk niet dat Israel met Hamas gaat onderhandelen over de ontmanteling van Israel.
Het was inderdaad een slim opgezette val van de Israelis waar de Palestijnen met open ogen ingelopen zijn. Als de meerderheid van een volk stemt op een partij die het buurland wil vernietigen dan verlies je als volk veel respect in de wereld.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 10:53 schreef moussie het volgende:
[..]
Kan ik alleen maar herhalen dat het dan absurd is om aan te dringen op meedoen bij de verkiezingen, aan die voorwaarden werd niet voldaan .. hun desondanks 'overhalen' om mee te doen en dan de verkiezingsuitslag niet honoreren komt mi gelijk aan olie op het vuur gieten
En de ''westerse'' wereld moet ook de stem van dat volk respecteren als de verkiezingen rechtmatig zijn verlopen. In dit geval zijn ze dat dus. Anders zou dat het democratisch systeem naar Westers model ondermijnen.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:03 schreef Viajero het volgende:
[..]
Het was inderdaad een slim opgezette val van de Israelis waar de Palestijnen met open ogen ingelopen zijn. Als de meerderheid van een volk stemt op een partij die het buurland wil vernietigen dan verlies je als volk veel respect in de wereld.
Dus als een meerderheid van de Palestijnen vind dat de Joden moeten worden uitgeroeid dan moten we met ze gaan onderhandelen over hoe en wanneer? Er zijn grenzen.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:10 schreef Verluste het volgende:
[..]
En de ''westerse'' wereld moet ook de stem van dat volk respecteren als de verkiezingen rechtmatig zijn verlopen. In dit geval zijn ze dat dus. Anders zou dat het democratisch systeem naar Westers model ondermijnen.
Trouwens had het Palestijnse volk weinig keus, er was weinig alternatief en Fatah was heel erg corrupt. En een partij die de bezettingsmacht radicaal wilt verwijderen kan in de ogen van de gemiddelde Palestijn alleen maar goed zijn.
Inderdaad, er zijn grenzen ja. En Israël is al lang geleden ver over die grenzen heengegaan.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:12 schreef Viajero het volgende:
[..]
Dus als een meerderheid van de Palestijnen vind dat de Joden moeten worden uitgeroeid dan moten we met ze gaan onderhandelen over hoe en wanneer? Er zijn grenzen.
Ik begrijp wel waarom ze Hamas gekozen hebben, maar kan je ook begrijpen dat Israel niet onderhandelt met een partij die Israel wil vernietigen?quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:17 schreef Verluste het volgende:
[..]
Uhm, na zoveel jaren bezetting en onderdrukking zou je zeggen dat ze zich daarmee gaan symphatiseren, ja. En ze hebben niet alleen maar op Hamas gekozen omdat ze joden willen uitroeien. Je kunt het met een partij niet eens zijn op 1 punt, maar wel op heelveel andere punten.
Ja, maar Israël moet wel inzien dat ze het er zelf naar gemaakt hebben bij de Palestijnen.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:20 schreef Viajero het volgende:
[..]
Ik begrijp wel waarom ze Hamas gekozen hebben, maar kan je ook begrijpen dat Israel niet onderhandelt met een partij die Israel wil vernietigen?
Dit argument wordt vaak gehanteerd, maar ik weet niet precies waar jij dit vandaan hebt.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 10:53 schreef moussie het volgende:
[..]
Kan ik alleen maar herhalen dat het dan absurd is om aan te dringen op meedoen bij de verkiezingen, aan die voorwaarden werd niet voldaan .. hun desondanks 'overhalen' om mee te doen en dan de verkiezingsuitslag niet honoreren komt mi gelijk aan olie op het vuur gieten
Het komt van beide kanten. Als de Palestijnen niet raketten afvuurden op Israel terwijl ze net een heel stuk grond gekregen hebben dan zou dat al heel wat helpen.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:23 schreef Verluste het volgende:
[..]
Ja, maar Israël moet wel inzien dat ze het er zelf naar gemaakt hebben bij de Palestijnen.
quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:26 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Dit argument wordt vaak gehanteerd, maar ik weet niet precies waar jij dit vandaan hebt.
Dit komt wel van Expliciet vandaanquote:Voor wat betreft de Palestijnse zijde, sinds de verkiezing van Hamas hebben de Verenigde Staten altijd geweigerd om in direct contact te treden met Hamas. Na de vestiging van de Palestijnse Autoriteit, de uitschrijving van verkiezingen hierin en de verklaarde intentie bij Hamas tot deelname hieraan, is een overwinning voor Hamas in deze verkiezingen georganiseerd door Amerika. Dit door in de aanloop van de verkiezingen verschillende schandalen van corruptie bij de opponent van Hamas, de seculiere Fatah van Mahmoed Abbas, naar buiten te brengen. De hoop was dat eenmaal Hamas aan de macht zou zijn en de verantwoordelijkheid voor miljoenen Palestijnen met zich mee zou dragen, zij eenvoudig ertoe gebracht zou kunnen worden om Israël te erkennen en met de bezetter van het Palestijnse land een vredesverdrag af te sluiten. Hiertoe werd de regering van Hamas onder druk gezet. De Verenigde Staten gaven Abbas vervolgens de opdracht te werken aan een regering van nationale eenheid, terwijl zij gelijktijdig hun marionetten in Egypte, Saoedi-Arabië en Syrië mobiliseerden om Hamas en Fatah van Abbas aan één tafel te krijgen. Middels het schandalige Pact van Medina werd het zo mogelijk gemaakt om deze regering van nationale eenheid tussen Hamas en Fatah tot bestaan te brengen. In de aanloop naar het overleg in Mekka hadden Fatah en Hamas een Palestijnse broederstrijd in scène gezet, om de totstandkoming van het Pact te kunnen vieren als een vermijding van verdere strijd en onschuldige slachtoffers. Het resultaat was in overeenstemming met de plannen, in dat het Palestijnse volk het pact van Mekka met veel tevredenheid verwelkomde en vierde, ook al hield het Pact in feite niets meer dan een knieval van Hamas in. Onder het Pact, namelijk, accepteert Hamas een bestaansrechts voor Israël, waar dit veel eerder al door Fatah was gedaan.
Welnee, het volk heeft gesproken en gezegd 'het belangrijkste wat er is dat is de jihad tegen Israel en als dat betekent dat de rest van de wereld ons dan als paria's behandelt en alle steun waar we van afhankelijk zijn stopzetten is dat een prijs die we willen betalen'. Het zou pas een klap in het gezicht van hun democratische keuze zijn om net te doen alsof Hamas niet aan de macht is daar en onderhandelingen te gaan beginnen, iets waar ze 100% tegen zijn.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 10:09 schreef moussie het volgende:
Daarnaast, leuke boodschap ook aan de rest van de islamitische wereld wereldwijd, dit is nou de geweldige superieure democratie die wij komen brengen .. als de verkiezingsuitslag de machthebbers niet bevalt is 'de wil van het volk' irrelevant
niet van die site iig .. al kan ik me wel voorstellen dat je dankzij al die rare contradicties in woord en daad dat soort TRU-achtige conclusies gaat trekkenquote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:26 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Dit argument wordt vaak gehanteerd, maar ik weet niet precies waar jij dit vandaan hebt.
Ik vermoed dat ze nooit verwacht hadden dat Hamas zou winnen ..quote:Zoals ik me nog kan herinneren hebben de Verenigde Staten en de EU ver voor de verkiezingscampagne voor de Palestijnse parlementsverkiezingen gewaarschuwd dat ze de Palestijnse Autoriteit niet langer financieel zullen steunen als Hamas in de regering komt.
In Israël waren de meningen verdeeld. De Algemene Inlichtingendienst was bang voor en toename van terrorisme. De Militaire Inlichtingendienst dacht dat een toenemende politisering van Hamas tot matiging zou kunnen leiden en uiteindelijk tot onderhandelingen.
Olmert en Livni waren fel gekant tegen een Hamas-deelname aan de verkiezingen, omdat de agenda van Hamas niet was gericht op de vreedzame totstandkoming van een Palestijnse staat in het kader van een tweestaten-oplossing, maar op een militante, islamitische entiteit.
Zij zien ook het huidige schisma onder de Palestijnen als bevestiging van dat standpunt.
Over welke tegenstrijdigheid precies heb jij het dan?quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 12:06 schreef moussie het volgende:
[..]
niet van die site iig .. al kan ik me wel voorstellen dat je dankzij al die rare contradicties in woord en daad dat soort TRU-achtige conclusies gaat trekken
Daar ging mijn vraag (opmerking) niet over.quote:Ik vermoed dat ze nooit verwacht hadden dat Hamas zou winnen ..
tja, dat krijg je als je niets meer te verliezen hebt, een gevangene bent in eigen landquote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:58 schreef CeeJee het volgende:
[..]
Welnee, het volk heeft gesproken en gezegd 'het belangrijkste wat er is dat is de jihad tegen Israel en als dat betekent dat de rest van de wereld ons dan als paria's behandelt en alle steun waar we van afhankelijk zijn stopzetten is dat een prijs die we willen betalen'. Het zou pas een klap in het gezicht van hun democratische keuze zijn om net te doen alsof Hamas niet aan de macht is daar en onderhandelingen te gaan beginnen, iets waar ze 100% tegen zijn.
http://www.archivesolidaire.org/scripts/article.phtml?section=A2AAABBSBB&obid=29865#3quote:Wil Hamas de Joden in zee drijven?
Zijn de Palestijnen allemaal islamfundamentalisten geworden? Moshir al-Masri, een van de woordvoerders van Hamas, gaf kort vóór de verkiezingen uitleg over zijn beweging en strijd.1
"Over het bestaansrecht van de staat Israël wil ik eerst duidelijk het onderscheid maken tussen de aanwezigheid in Palestina van Joden, met hun geloofsovertuiging die we respecteren en met wie wij een belangrijke geschiedenis delen, en anderzijds de bezetting van ons grondgebied.
Wij heten alle Joden welkom die met ons willen samenleven. Dat was al zo in de hele geschiedenis van de Islam. De Joden zijn het probleem helemaal niet. Het probleem is de bezetting die ons is opgelegd. Daartegen is ons verzet gewettigd volgens het internationale recht.
We hebben het recht ons te verdedigen en de bezetter van ons grondgebied te verdrijven. Beweren dat Hamas "de Joden in zee wil drijven" is een valse en ongegronde beschuldiging. We respecteren het Jodendom als religie en de Joden als mensen. Maar we verzetten ons tegen een bezetting die ons van onze gronden verdrijft en die ons Palestijnse volk met de meest gruwelijke wapens aanvalt.
Laat me een vergelijking maken: Iemand komt je huis bezetten en gooit jou eruit. Later wil de dief "onderhandelen". Hij doet de toegeving dat je in een klein achterkamertje van je eigen huis mag komen wonen. "De rest is van mij', zegt hij. Kan iemand zoiets aanvaarden? Als de dief bovendien onze kinderen doodt, onze gewassen vernielt en ons voortbestaan bedreigt, kan dat? Nee, geen enkele religie aanvaardt dit, en ook niemand met een beetje gezond verstand."
Israël, de Verenigde Staten en de Europese Unie bestempele, Hamas als terroristisch. Moshir al-Masri van Hamas antwoordt: "We verdedigen ons tegen de aanvallen, de arrestaties, de collectieve moorden en tegen het gebruik door Israël van de meest wrede wapens tegen de burgerbevolking. We hebben het recht ons te verdedigen."
Het Handvest hebben ze toch zelf samengesteld en opgetekend.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 12:29 schreef moussie het volgende:
[..]
tja, dat krijg je als je niets meer te verliezen hebt, een gevangene bent in eigen land
om met met de woorden van een hamas-leider te zeggen
[..]
http://www.archivesolidaire.org/scripts/article.phtml?section=A2AAABBSBB&obid=29865#3
Dit hierboven is pas sinds 22 juni 2006 en dan nog eens, zoals het citaat verduidelijkt, betreft het slechts een akkoord over gedeeltes van een document waar ook de erkenning van het bestaansrecht van Israël in opgetekend staan.quote:Hamas has made a major political climbdown by agreeing to sections of a document that recognise Israel's right to exist and a negotiated two-state solution, according to Palestinian leaders.
In a bitter struggle for power, Hamas is bowing to an ultimatum from the Palestinian president, Mahmoud Abbas, to endorse the document drawn up by Palestinian security prisoners in Israeli jails, or face a national referendum on the issue that could see the Islamist group stripped of power if it loses.
Nee, het ging er om, dat ik me afvroeg hoe jij erbij kwam dat de internationale gemeenschap (of in ieder geval 'ze') Hamas hebben 'gedwongen' mee te doen aan de Palestijnse parlementsverkiezingen.quote:
Onzinvergelijking. Nederland heeft Duitsland nooit met complete uitroeiing bedreigd. En dat is slechts een van de vele, vele, vele verschillen.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 13:32 schreef moussie het volgende:
hmz .. tegenvraag ...
als Nederland nou destijds niet was bevrijd, als de Duitsers hier nog steeds zouden zitten en de lakens uitdelen, zou Nederland zich daar inmiddels bij neer hebben gelegd of zou het verzet nog steeds doorgaan ?
En daar gaat het dus om .. de Palestijn ziet dat nog steeds als zijn land dat onrechtmatig is ingepikt .. en sec bekeken is het dat ook
je probeert me alweer woorden in de mond te leggen damian .. kap er nou eens mee .. ik had het over 'overhalen' en 'aandringen' ..quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 13:37 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Nee, het ging er om, dat ik me afvroeg hoe jij erbij kwam dat de internationale gemeenschap (of in ieder geval 'ze') Hamas hebben 'gedwongen' mee te doen aan de Palestijnse parlementsverkiezingen.
Ik vraag me dat af, omdat zover ik me kan herinneren nog voor de verkiezingscampagnes de V.S. en de EU erg duidelijk waren over de consequenties voor de financiële hulp die een Hamas-deelname aan een te vormen regering zou hebben.
De uiterlijke omstandigheden verschillen altijd, maar de essentie is hetzelfde .. jouw land wordt ingepikt door een ander en die schrijft jou de wet voorquote:Op vrijdag 22 augustus 2008 14:09 schreef Viajero het volgende:
[..]
Onzinvergelijking. Nederland heeft Duitsland nooit met complete uitroeiing bedreigd. En dat is slechts een van de vele, vele, vele verschillen.
Die situaties zijn niet te vergelijken.
Ik gebruik niet voor niets aanhalingstekens, dus die agitatie vind ik lichtelijk overdreven.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 14:31 schreef moussie het volgende:
[..]
je probeert me alweer woorden in de mond te leggen damian .. kap er nou eens mee .. ik had het over 'overhalen' en 'aandringen' ..
en zover ik mij kan herinneren gaf Hamas om te beginnen te kennen de verkiezingen te willen boycotten, vooral Olmert was het daar roerend mee eens .. het waren toch echt de westelijke landen die aan zaten te dringen dat Hamas mee moest doen, die boycot is van na de verkiezingsuitslag, toen hadden ze dus wel gewonnen maar mee mogen doen aan de regering, ho maar
http://www.ad.nl/binnenland/article1350261.ece
Welk land werd er ingepikt door wie en waarom? Heb je het over heel Israel of over de Westbank en Gaza? Hamas wil namelijk heel Israel, dat door de VN erkend is binnen de grenzen van 1949.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 14:36 schreef moussie het volgende:
[..]
De uiterlijke omstandigheden verschillen altijd, maar de essentie is hetzelfde .. jouw land wordt ingepikt door een ander en die schrijft jou de wet voor
ik herhaal mijn vraag .. had jij je erbij neergelegd dat de Duitsers hier nu de lakens uitdelen of was je je blijven verzetten ?
tja, zover ik mij kan herinneren werd in eerste instantie de voorwaarde gesteld dat Hamas zou ontwapenen alvorens mee te mogen doen aan de verkiezingen, dat weigerden zij en zaten op hun beurt te schermen met een boycot van ook deze verkiezingen, en is er aardig wat diplomatieke druk uitgeoefend op zowel Israël als Hamas .. zo te zien met succes want Hamas is niet ontwapend en heeft wel meegedaan aan de verkiezingenquote:Op vrijdag 22 augustus 2008 14:43 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Ik gebruik niet voor niets aanhalingstekens, dus die agitatie vind ik lichtelijk overdreven.
Ik vraag me oprecht af waar jij jouw wetenschap vandaan hebt.
En zo'n artikel met een interview van Dries van Agt is alleraardigst, maar ook daarin staat feitelijk, dat westerse landen het er op aanstuurde dat er in de Palestijnse gebieden verkiezingen werden gehouden.
Over de deelname van Hamas, expliciet hetgeen jij poneerde en waarover ik opheldering vroeg, komt in dit artikel geenszins naar voren.
Dat er geen zaken (diplomatieke banden) werden gedaan door de V.S. en de EU met Palestijnse regering waarvan Hamas ook deel uit zou maken was vooraf klip en klaar duidelijk gemaakt door de desbetreffende actoren uit de internationale gemeenschap.
ingepikt, bezet of hoe je het ook wil noemen .. niet meer heer en meester zijn over je eigen grondgebiedquote:Op vrijdag 22 augustus 2008 14:45 schreef Viajero het volgende:
[..]
Welk land werd er ingepikt door wie en waarom?
Ik heb het over het standpunt van Hamas dus heel Israël .. het is hun land immers en niet dat van de VNquote:Heb je het over heel Israel of over de Westbank en Gaza? Hamas wil namelijk heel Israel, dat door de VN erkend is binnen de grenzen van 1949.
En die oorlog is waarom ook alweer ontstaan .. omdat hetgeen door de Britten een terroristische groepering werd genoemd de staat Israël zat uit te roepen ipv de verdere onderhandelingen in de VN af te wachten ?quote:De WestBank en Gaza (en de Golan en Sinai) zijn door Israel bezet als reactie op een Arabische oorlog tegen Israel. Egypte heeft de Sinai terug nadat ze beloofden niet meer Israel aan te vallen. Toen Israel de Gaza strook aan de Palestijnen gaf gebruikten ze het alleen om Israel nog meer aan te vallen.
tja, dat hebben ze geprobeerd toch, met dat corrupte zooitje van een Fatahquote:Als ik een Palestijn was zou ik willen dat de aanvallen op Israel direct zouden stoppen zodat de publieke opinie in Israel en in de wereld meer voor de Palestijnen zou zijn. Militair gezien kunnen de Palestijnen het nooit winnen, dus waarom niet eens vrede proberen voor de verandering?
ach ja, je moet bij sommige joden ook opletten met wat je zegt .. dat ontloopt elkaar niet zoveelquote:Helaas zou ik daarover wijselijk mijn mond houden om niet door Hamas extremisten van een flatgebouw gegooid te worden.
huh .. wat is daaraan irrelevant .. je bent niet meer baas in eigen land, iemand anders deelt de lakens uit, of de bezetter nou jood is of duitser of rus of amerikaan maakt niet uitquote:Je vraag heeft evenveel relevantie als de vraag: als je een Mexicaan was, zou je dan meer vlees of meer vis eten? Ik heb geen zin om compleet onrelevante vragen te beantwoorden.
Laat ik dan ook mijn vraag herhalen: hoeveel bussen met Duitse burgers zijn er opgeblazen door Nederlandse zelfmoordterroristen?quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 14:36 schreef moussie het volgende:
[..]
De uiterlijke omstandigheden verschillen altijd, maar de essentie is hetzelfde .. jouw land wordt ingepikt door een ander en die schrijft jou de wet voor
ik herhaal mijn vraag .. had jij je erbij neergelegd dat de Duitsers hier nu de lakens uitdelen of was je je blijven verzetten ?
Hoe weet jij nou hoe Hamas wenst te worden behandeld? Hoe dan ook: een beschaafde, democratische staat eerbiedigt de vrije keuze van de bevolking van een andere staat. Dat heet democratie.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 07:08 schreef CeeJee het volgende:
De verkiezingsuitslag wordt juist wel gehonoreerd en het nieuwe Hamas regime wordt behandeld zoals het zelf wenst te worden behandeld: geen onderhandelingen en alleen maar oorlog.
De Palestijnen zijn afhankelijk van buitenlandse steun omdat ze met geweld in die positie gehouden worden.quote:De Palestijnen hebben zelf de keus gemaakt in een enorm zwakke positie, afhankelijk van buitenlandse (waaronder Israel) steun voor zo'n beetje alles een partij te verkiezen die de totale oorlog predikt.
Nou, de Israelische regeringen vermoorden hun tegenstanders ook en het zou me niks verbazen als ze ze martelen. Dus ...quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 10:31 schreef Viajero het volgende:
[..]
Helaas niet altijd, maar het lijkt mij toch beter mensen als Mugabe, Tan Shwe en Haniyeh niet te accepteren als legitieme leiders zolang zij hun politieke tegenstanders martelen en vermoorden.
Nee, inderdaad, daar heb ik nog weinig van gehoord. Overigens is dat toch een ander probleem. Als Israeli's elkaar vermoorden, is dat ook geen nieuws, dus als Palestijnen elkaar vermoorden ook veel minder.quote:[..]
Niet door Israel nee. Wel door Jordanie, Syrie, en onlangs nog Libanon. Maar als Palestijnen worden vermoord door andere Arabieren schijnt het ineens wel te mogen. Ook het door jou zo geliefde Hamas heeft de afgelopen jaren meer Palestijnen vermoord dan Israel, maar daar hoor ik niemand over.
OK, eens.quote:[..]
Er zijn zelfs meer Joden buiten Israel dan in Israel. Er zijn er ongeveer evenveel in de VS als in Israel. Alleen identificeren de meesten zich niet als Israeli, terwijl de Palestijnen dat wel doen. Ik heb bv Job Cohen of David Milliband niet zichzelf Israeli horen noemen.
[..]
Betwisten dat er Palestijnen zijn is net zoiets als betwisten dat er een staat Israel is. het is onrealistisch, haat-geinspireerd en draagt niet bij aan een oplossing. Als een paar miljoen mensen zichzelf Palestijn noemen, wie heeft dan het recht dat te betwisten?
OK, ik heb het vermoeden dat veel orthodoxen graag zouden uitroeien (zoals in het oude testament ook gedaan wordt) maar als tweede keus genoegen nemen met verdrijven. Maar tot dat bevestigd wordt, kan ik met jouw stelling leven.quote:[..]
Bibi staat voor Binyamin Netanyahu. Hoe in orthodoxe kringen over Sharon gedacht wordt kan ik je helaas niet zeggen, want dat weet ik ook niet.
[..]
Uitroeiing vind ik een te sterk woord, maar land stelen is het wel.
Als het ene land het andere met opzet in een val lokt, verliest het eerste ook veel respect en vertrouwen in de wereld. Althans: in mijn wereld.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:03 schreef Viajero het volgende:
[..]
Het was inderdaad een slim opgezette val van de Israelis waar de Palestijnen met open ogen ingelopen zijn. Als de meerderheid van een volk stemt op een partij die het buurland wil vernietigen dan verlies je als volk veel respect in de wereld.
Denkfout!quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:12 schreef Viajero het volgende:
[..]
Dus als een meerderheid van de Palestijnen vind dat de Joden moeten worden uitgeroeid dan moten we met ze gaan onderhandelen over hoe en wanneer? Er zijn grenzen.
Jaja, ik ben fel gekant tegen deelname van de Republikeinen aan de presidentsverkiezingen in de VSvA. Nou en???quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:26 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Zoals ik me nog kan herinneren hebben de Verenigde Staten en de EU ver voor de verkiezingscampagne voor de Palestijnse parlementsverkiezingen gewaarschuwd dat ze de Palestijnse Autoriteit niet langer financieel zullen steunen als Hamas in de regering komt.
In Israël waren de meningen verdeeld. De Algemene Inlichtingendienst was bang voor en toename van terrorisme. De Militaire Inlichtingendienst dacht dat een toenemende politisering van Hamas tot matiging zou kunnen leiden en uiteindelijk tot onderhandelingen.
Olmert en Livni waren fel gekant tegen een Hamas-deelname aan de verkiezingen, omdat de agenda van Hamas niet was gericht op de vreedzame totstandkoming van een Palestijnse staat in het kader van een tweestaten-oplossing, maar op een militante, islamitische entiteit.
Zij zien ook het huidige schisma onder de Palestijnen als bevestiging van dat standpunt.
Sakkerdju, wat een goed citaat is dat! Hier worden mij de woorden uit de mond gehaald!quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 12:29 schreef moussie het volgende:
[..]
tja, dat krijg je als je niets meer te verliezen hebt, een gevangene bent in eigen land
om met met de woorden van een hamas-leider te zeggen
[..]
http://www.archivesolidaire.org/scripts/article.phtml?section=A2AAABBSBB&obid=29865#3
Ja, natuurlijk is het dat.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 13:32 schreef moussie het volgende:
hmz .. tegenvraag ...
als Nederland nou destijds niet was bevrijd, als de Duitsers hier nog steeds zouden zitten en de lakens uitdelen, zou Nederland zich daar inmiddels bij neer hebben gelegd of zou het verzet nog steeds doorgaan ?
En daar gaat het dus om .. de Palestijn ziet dat nog steeds als zijn land dat onrechtmatig is ingepikt .. en sec bekeken is het dat ook
Er zijn jeeps met Duitse officieren opgeblazen. Waarop vervolgens de burgers vane en dorp in een kerk bijeen gedreven en vermoord zijn.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 23:16 schreef Karrs het volgende:
[..]
Laat ik dan ook mijn vraag herhalen: hoeveel bussen met Duitse burgers zijn er opgeblazen door Nederlandse zelfmoordterroristen?
Ik weet daar niets van, vandaar mijn vraag waar precies jij deze wetenschap vandaan hebt.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 17:11 schreef moussie het volgende:
[..]
tja, zover ik mij kan herinneren werd in eerste instantie de voorwaarde gesteld dat Hamas zou ontwapenen alvorens mee te mogen doen aan de verkiezingen, dat weigerden zij en zaten op hun beurt te schermen met een boycot van ook deze verkiezingen, en is er aardig wat diplomatieke druk uitgeoefend op zowel Israël als Hamas .. zo te zien met succes want Hamas is niet ontwapend en heeft wel meegedaan aan de verkiezingen
Ik kan deze opmerking op geen enkele wijze koppelen aan het onderwerp van deze discussie.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 23:46 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Jaja, ik ben fel gekant tegen deelname van de Republikeinen aan de presidentsverkiezingen in de VSvA. Nou en???
erm, weinig van te vinden online, ik zag het toen op TV, geen idee meer waar ..quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 01:34 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Ik weet daar niets van, vandaar mijn vraag waar precies jij deze wetenschap vandaan hebt.
http://www.wereldomroep.nl/actua/middenoosten/act20060124_hamasquote:Israël heeft de Palestijnse president Mahmoud Abbas gevraagd Hamas te ontwapenen om mee te mogen doen aan de verkiezingen. Maar een zwakke Palestijnse president die nog niets van Israël heeft gekregen, kan en wil dit niet doen. In plaats daarvan probeert hij Hamas in te lijven in het politieke systeem.
De overeenkomst was: een halt aan de zelfmoordaanslagen tegen Israël in ruil voor deelname aan het politieke besluitvormingsproces bij de verkiezingen. Dit bestand of tahdi'a werd in maart vorig jaar in Cairo ondertekend door Hamas en andere gewapende partijen. In tegenstelling tot Islamitische Jihad heeft Hamas zich grotendeels aan dit bestand gehouden, in ieder geval zolang als Israël de Hamas-leiders met rust liet.
en dat had het dus wel moeten doen .. gelukkig zijn er ook vooraanstaande Joden die dat ook vinden .. Avraham Zela bvb .. oa. Hamas-deskundigequote:In elk geval staat voor mij buiten kijf dat Hamas vóór de verkiezingen, voor de actoren uit de internationale gemeenschap die ertoe doen in dit dossier, geen gesprekspartner was (in sommige gevallen als terroristische organisatie betiteld) en dat is na de verkiezingen niet ineens in het voordeel van Hamas gewijzigd.
http://www.volkskrant.nl/(...)iet_blijven_strijdenquote:De boycot tegen Hamas in Gaza leidt nergens toe, meent de Israëlische hoogleraar Avraham Sela, alleen tot meer geweld. Hij pleit voor het zoeken van een politieke opening.
‘Israël heeft Hamas nodig; en Hamas heeft Israël evengoed nodig. Wij hebben veiligheid nodig, en zij hebben voedsel nodig, werkgelegenheid, elektriciteit en water. Het zijn ingrediënten om zaken te kunnen doen. Niet om meteen een vredesdialoog te beginnen, maar om een relatie op te bouwen van geven en nemen.
‘Maar in plaats van die kans te gebruiken, sluiten we de stroom van Gaza af. Wat verwacht je nou, als je de elektriciteit afsluit? Dat ze op hun knieën vallen en je smeken om de knop weer om te zetten?’
[...]
De laatste weken gaan er in Israël steeds meer stemmen op om gesprekken te beginnen met Hamas. Uit een opinieonderzoek van de krant Haaretz bleek deze week dat een ruime meerderheid van de Israëlische bevolking (64 procent) voorstander is van directe onderhandelingen met Hamas over een wapenstilstand in Gaza. Krantencommentaren hebben zich daar ook voor uitgesproken, evenals schrijver Amos Oz (Forum, 22 februari).
[...]
Hamas is uit op de vernietiging van Israël, staat in het uit 1988 daterende handvest. Doet dat er niet toe?
Avraham Sela zucht. ‘Sommigen menen dat we dezelfde weg moeten bewandelen als met de PLO in de jaren tachtig. Zij zeggen dat de PLO Israël heeft erkend, omdat wij daar toen zo op hebben gehamerd. Maar ik zeg: wat heeft die erkenning ons uiteindelijk opgeleverd?
‘Destijds heb ik gezegd: wat maakt het uit of de PLO het handvest verandert? Dan zeiden ze tegen mij: jij begrijpt het belang van ideologie niet. Natuurlijk begrijp ik het belang van ideologie wel. Maar als in de praktijk, in het dagelijks leven de dingen de goede kant op gaan, als het leven van mensen béter wordt, dan doet ideologie er niet meer zoveel toe.’
[...]
Waarom is erkenning van het bestaansrecht zo belangrijk voor Israël?
‘Soms denk ik dat het vooral een psychologische kwestie is. Wij voelen ons ongemakkelijk als we door de ander niet worden omhelsd en gekust en liefgehad. We zijn een angstige, geobsedeerde gemeenschap, die de bagage van 2000 jaar Joodse diasporageschiedenis met zich meedraagt. Ook al hebben we alle middelen om ons te verdedigen, dan nog voelen we ons niet veilig.
WAAR is dat gebeurd in het conflict Israël-Palestijnen? Ik hoor zelfs van Pallywood niet zoiets onsmakelijks.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 00:15 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Er zijn jeeps met Duitse officieren opgeblazen. Waarop vervolgens de burgers vane en dorp in een kerk bijeen gedreven en vermoord zijn.
De Israeli's hebben waarlijk veel geleerd van de Duitsers!
het wordt idd van kwaad tot erger. leugens en bedrog zijn de sleutelwoorden voor jodenhaters. al zullen ze zichzelf niet zo noemen.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 12:52 schreef Karrs het volgende:
[..]
WAAR is dat gebeurd in het conflict Israël-Palestijnen? Ik hoor zelfs van Pallywood niet zoiets onsmakelijks.
Deir Yassin ..quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 12:52 schreef Karrs het volgende:
[..]
WAAR is dat gebeurd in het conflict Israël-Palestijnen? Ik hoor zelfs van Pallywood niet zoiets onsmakelijks.
het gaat om de insteek, de invalshoek van diegene wiens land door een andere macht bezet wordt, hoe ervaart die dat .. en wat dat aangaat zijn de situaties van toen/hier en nu/daar wel degelijk met elkaar te vergelijken ..quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 15:04 schreef Viajero het volgende:
Als je het over WO2 in Nederland wil hebben, open dan aub een topic in C&H, dat is hier namelijk niet relevant. De situaties zijn niet te vergelijken.
Daarnaast draagt het weinig bij aan een oplossing om zaken van ruim 60 jaar geleden in een heel ander land te discussieren.
gotsamme, wat sleep je er nou weer bij ? Ik heb het over de Nederlander die zich toen (met geweld) verzette tegen de Duitse bezetting en vraag of die dat nu, 60 jaar later ook nog zou doen (als de bevrijding er niet was geweest), blijven knokken tegen de bezetter dus ?quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 16:18 schreef CeeJee het volgende:
Je kan het aan de voormalige Oost-Pruisen en Sudeten Duitsers vragen wiens land bezet wordt gehouden. Degenen die niet vermoord (tussen de 500.000 en 3.000.000) of verdreven (tussen de 13.500.000 en 16.500.000) zijn.
Qua schaal is dit enorm veel erger dan wat er met Israel en Palestina is gebeurd, maar toch is er nog vrede hier, iets dat eigenlijk onvoorstelbaar is als je het vergelijkt met de Palestijnen. Wie is er hier nou fout bezig, degenen die zich neerleggen bij de consequenties van een verloren oorlog of degenen die dat vertikken ?
Wie begint hier nou met WO2 vergelijkingen. De Duitse bezetting van Nederland was geen gevolg van een Nederlandse aanval op Duitsland en heeft dus compleet niets te maken met Israel. De Poolse bezetting van Oost-Pruisen is juist wel een gevolg van Duitse agressie en kan je dus wel ermee vergelijken.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 16:55 schreef moussie het volgende:
[..]
gotsamme, wat sleep je er nou weer bij ? Ik heb het over de Nederlander die zich toen (met geweld) verzette tegen de Duitse bezetting en vraag of die dat nu, 60 jaar later ook nog zou doen (als de bevrijding er niet was geweest), blijven knokken tegen de bezetter dus ?
Iets van dik 60 jaar geleden bestond de staat Israël nog niet en woonde het gros van de mensen dat er nu woont verspreidt over de hele planeet .. het grondgebied waarop de staat Israël is gesticht is in het hoofd van de Palestijn ook bezet gebied, het is zijn grondgebied dat onrechtmatig is ingepikt .. is dat nou zo moeilijk om te begrijpen ?quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 17:18 schreef CeeJee het volgende:
[..]
Wie begint hier nou met WO2 vergelijkingen. De Duitse bezetting van Nederland was geen gevolg van een Nederlandse aanval op Duitsland en heeft dus compleet niets te maken met Israel. De Poolse bezetting van Oost-Pruisen is juist wel een gevolg van Duitse agressie en kan je dus wel ermee vergelijken.
nee lieve schat, het beestje had toen nog geen naam en was nog niet ingedeeld in een administratief hokje met het stempeltje Palestijn erop ..quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 17:15 schreef schatje het volgende:
Was er een Palestijnse Staat dan?
Voor een groot deel waren het Egyptenaren, Syriers en Jordaniers die naar Palestina kwamen door de economische bloei veroorzaakt door het zionisme. Dhr. Arafat is bijvoorbeeld in Cairo geboren.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 17:33 schreef moussie het volgende:
[..]
nee lieve schat, het beestje had toen nog geen naam en was nog niet ingedeeld in een administratief hokje met het stempeltje Palestijn erop ..
maar je kan niet ontkennen dat het mensen zijn en dat die daar altijd gewoond hebben .. neem ik aan ?
Hoe je het ook wendt of keert, ze blijven onderdrukt.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 20:44 schreef Viajero het volgende:
[..]
Voor een groot deel waren het Egyptenaren, Syriers en Jordaniers die naar Palestina kwamen door de economische bloei veroorzaakt door het zionisme. Dhr. Arafat is bijvoorbeeld in Cairo geboren.
Daarnaast woonden er ook al Joden.
En, belangrijker, het is compleet irrelevant. Israel is er, en gaat niet weg. Als de Palestijnen het inzicht zouden hebben om de West bank en Gaza te accepteren en zich te concentreren op de economie ipv oorlog, dan zouden ze een veel beter leven hebben.
En dat zullen ze blijven zolang ze blijven schreeuwen dat Israel vernietigd moet worden. Eigen schuld, moet je maar niet zo extreem achterlijk en aggressief zijn.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 20:48 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Hoe je het ook wendt of keert, ze blijven onderdrukt.
Kijk, daardoor verliest Israel nou aan geloofwaardigheid.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 20:54 schreef Viajero het volgende:
[..]
En dat zullen ze blijven zolang ze blijven schreeuwen dat Israel vernietigd moet worden. Eigen schuld, moet je maar niet zo extreem achterlijk en aggressief zijn.
Nee, de geschiedenis herhaalt zich niet exact, daar heb je gelijk in.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 12:52 schreef Karrs het volgende:
[..]
Misschien omdat die op de grens staat?quote:Op zondag 24 augustus 2008 01:09 schreef Dlocks het volgende:
Waarom hoor je in het nieuws eigenlijk zo goed als nooit iets over de muur van Egypte op de grens van de Palestijnse Gazastrook die 3 meter hoog is en 14 km lang?
[ afbeelding ]
+2 scherp. Maar je slaat de spijker wel recht op de kopquote:Op zondag 24 augustus 2008 01:25 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Misschien omdat die op de grens staat?
De Joodse bezetting van Palestina was geen gevolg van een Palestijnse aanval op de Joodse staat!quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 17:18 schreef CeeJee het volgende:
[..]
Wie begint hier nou met WO2 vergelijkingen. De Duitse bezetting van Nederland was geen gevolg van een Nederlandse aanval op Duitsland en heeft dus compleet niets te maken met Israel. De Poolse bezetting van Oost-Pruisen is juist wel een gevolg van Duitse agressie en kan je dus wel ermee vergelijken.
Was de Palestijnse staat neutraal in 1948 ? Of vocht die mee tegen Egypte en Jordanie ?quote:Op zondag 24 augustus 2008 02:01 schreef Kees22 het volgende:
[..]
De Joodse bezetting van Palestina was geen gevolg van een Palestijnse aanval op de Joodse staat!
En hierdoor blijft het daar oorlog... als zelfs westerlingen die er niet bij zijn, dit soort meningen zijn toegedaan.quote:Op zondag 24 augustus 2008 00:51 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Kijk, daardoor verliest Israel nou aan geloofwaardigheid.
Want inderdaad, Israel gaat niet meer weg. Helaas.
Ik vind hun morele manier juist indrukwekkend. Ze laten ruimte over om te onderhandelen. Ze hadden de Palestijnen ook simpelweg kunnen negeren. Doen ze niet, want ze weten zelf hoe 't is om onderdrukt te worden. Elke jood krijgt dit mee vanuit de geschiedenislessen. Elke Arabier en Palestijn in Israël weet ook wel beter.quote:Maar de moreel inferieure manier waarop de machtiger partij reageert op de zwakkere partij jaagt mensen tegen hen in het harnas.
Dit is waar. Hier dringt zich echter ook een groot verschil op: de Amerikanen en Australiërs pleegden ware genocide op die bevolkingsgroepen. De Israëli's doen dit niet. Ze houden zich in op een bewonderenswaardige manier, voor de partij met de macht. Zoals je aan de VS en Australië (en Duitsland, maar ook Nederland in bijv. Atjeh) en feitelijk elke partij met de wapens en de macht kan zien, maakt macht van mensen ware monsters.quote:De vergelijking met de VSvA en Australië dringt zich op: de oorspronkelijke bewoners zijn gemarginaliseerd en schandalig en mensonterend behandeld. In veel gevallen is genocide een correcte kwalificatie. Als overwinnaar komen ze er mee weg.
Dat zou Israel graag doen, maar als ze dan direct weer worden aangevallen omdat Hamas heel Israel wil, laat Israel dat natuurlijk niet gebeuren. Je gaat niet je vijanden de ruimte geven je aan te vallen.quote:Op zondag 24 augustus 2008 00:51 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Kijk, daardoor verliest Israel nou aan geloofwaardigheid.
Want inderdaad, Israel gaat niet meer weg. Helaas.
Maar de moreel inferieure manier waarop de machtiger partij reageert op de zwakkere partij jaagt mensen tegen hen in het harnas.
De vergelijking met de VSvA en Australië dringt zich op: de oorspronkelijke bewoners zijn gemarginaliseerd en schandalig en mensonterend behandeld. In veel gevallen is genocide een correcte kwalificatie. Als overwinnaar komen ze er mee weg.
Helaas, het leven is niet rechtvaardig. Maar als grootste pestkop van het schoolplein moet je ook niet verwachten dat mensen vriendjes willen worden met je of respect voor je hebben.
Dat de Palestijnen zelf hun eigen zaken niet goed op orde hebben, zie ik ook wel. En het zou hun positie goed doen, als ze dat wel hadden. Maar dat moeten ze dan zelf weten, lijkt me. Zoals wij in Nederland ook zelf moeten weten hoe we onze zaken regelen.
Hetzelfde geldt voor Israel: breng je eigen zaken op orde en beperk je daartoe. En vooral: beperk je tot je eigen grondgebied. Bedenk wel: de grenzen van 1967 zijn veel ruimer voor Israel dan die van 1948!
Nee, omdat Palestina toen niet bestond. Het was een aanval van Egypte, Syrie en Jordanie.quote:Op zondag 24 augustus 2008 02:01 schreef Kees22 het volgende:
[..]
De Joodse bezetting van Palestina was geen gevolg van een Palestijnse aanval op de Joodse staat!
En de Palestijnen houden zich netjes aan alle VN bepalingen. Als het Palestijnse geweld ophoudt dan kan Israel ze meer vrijheid geven. Tot dat moment is het letterlijk van levensbelang voor Israel om de Palestijnen te controlleren.quote:Maar om het breder te trekken: er zijn in de geschiedenis veel gevallen geweest van bezetting van grond van de ene staat of bevolkingsgroep door een andere staat of bevolkingsgroep.
Dan wordt de vraag: welke soorten van bezetting vinden we aceptabel en welke niet?
Om die vraag te beantwoorden, heeft de VN een regeling ontworpen. Aan die regeling heeft Israel volkomen lak. Dus Israel is fout!
Wat zouden de verhoudingen anders liggen als Iran een kernmacht wordt. De kans op oplossing van het conflict zou dan een grotere kans van slagen hebben.quote:Op zondag 24 augustus 2008 12:01 schreef Viajero het volgende:
[..]
Dat zou Israel graag doen, maar als ze dan direct weer worden aangevallen omdat Hamas heel Israel wil, laat Israel dat natuurlijk niet gebeuren. Je gaat niet je vijanden de ruimte geven je aan te vallen.
Het Palestijnse geweld stopt ook als Israël ze de ruimte geeft. Logisch.quote:Op zondag 24 augustus 2008 12:04 schreef Viajero het volgende:
[..]
Nee, omdat Palestina toen niet bestond. Het was een aanval van Egypte, Syrie en Jordanie.
[..]
En de Palestijnen houden zich netjes aan alle VN bepalingen. Als het Palestijnse geweld ophoudt dan kan Israel ze meer vrijheid geven. Tot dat moment is het letterlijk van levensbelang voor Israel om de Palestijnen te controlleren.
Zoals in Gaza bedoel je? Dat was een test om te kijken of ze verder zouden onderhandelen om ook de West Bank te krijgen of direct zouden aanvallen om israel te vernietigen.quote:Op zondag 24 augustus 2008 12:05 schreef Verluste het volgende:
[..]
Het Palestijnse geweld stopt ook als Israël ze de ruimte geeft. Logisch.
Israël heeft zich teruggetrokken uit de Sinaï woestijn en de Gazastrook. Het geweld is er niet minder om geworden. Ik heb er een hard hoofd in dat de Palestijnen stoppen met aanslagen plegen indien Israël zich ook zal terugtrekken uit de Westelijke Jordaanoever en dat ze Oost Jeruzalem als hoofdstad krijgen.quote:Op zondag 24 augustus 2008 12:05 schreef Verluste het volgende:
[..]
doe je nou expres zo dom of zie jij dat gewoon echt niet ?quote:Op zondag 24 augustus 2008 12:04 schreef Viajero het volgende:
[..]
Nee, omdat Palestina toen niet bestond. Het was een aanval van Egypte, Syrie en Jordanie.
aah, dus als die mensen niet doen aan een staatsvorm zoals wij die kennen kan je ze gewoon negeren, doen alsof ze niet bestaan en hun grondgebied inpikkenquote:Op zondag 24 augustus 2008 09:01 schreef CeeJee het volgende:
[..]
Was de Palestijnse staat neutraal in 1948 ? Of vocht die mee tegen Egypte en Jordanie ?
Er moet wel een Palestijnse staat zijn geweest als er sprake is van bezetting van Palestijns gebied.
Had jij het niet over de VN? Israel is in 1948 gesticht en erkend door de VN. Syrie, Libanon, Jordanie, Irak en Saudi Arabie zijn ook gesticht op land dat niet van hun was, het was allemaal Ottomaans. Zijn dat ook allemaal onrechtmatige staten? Wat is jouw definitie van een rechtmatige staat? eentje waar Joden niet aan de macht zijn?quote:Op zondag 24 augustus 2008 12:39 schreef moussie het volgende:
[..]
doe je nou expres zo dom of zie jij dat gewoon echt niet ?
De staat Israël bestond toen ook nog maar net, en waar is die ook alweer gesticht .. ?
Juist ja, op andermans grondgebied en zonder diens toestemming .. en volgens mij is dat toch echt een oorlogshandeling
Had je toevallig in die eerdere links van mij gelezen, die van die rapporten van de Human Rights afdeling van de UN ? In eentje ervan staat een stukje specifiek over Gaza, en hoe in de aanloop naar de terugtrekking de vernielingen door de IDF verdubbeld zijn ..quote:Op zondag 24 augustus 2008 12:22 schreef schatje het volgende:
[..]
Israël heeft zich teruggetrokken uit de Sinaï woestijn en de Gazastrook. Het geweld is er niet minder om geworden. Ik heb er een hard hoofd in dat de Palestijnen stoppen met aanslagen plegen indien Israël zich ook zal terugtrekken uit de Westelijke Jordaanoever en dat ze Oost Jeruzalem als hoofdstad krijgen.
Inderdaad, staten onderling maken uit waar de grenzen lopen. Staten die oorlogen winnen hebben daarbij meestal de keuze waar.quote:Op zondag 24 augustus 2008 12:43 schreef moussie het volgende:
[..]
aah, dus als die mensen niet doen aan een staatsvorm zoals wij die kennen kan je ze gewoon negeren, doen alsof ze niet bestaan en hun grondgebied inpikken
Volgens mij zijn die landen gesticht door de volkeren die sinds mensenheugenis op dat grondgebied wonen, dus nee, dat is imho niet onrechtmatig, gewoon een nieuwe bestuurlijke indeling na het verdwijnen van de voormalige bestuurder .. net zoiets als in het voormalig communistische oost-blok ..quote:Op zondag 24 augustus 2008 12:48 schreef Viajero het volgende:
[..]
Had jij het niet over de VN? Israel is in 1948 gesticht en erkend door de VN. Syrie, Libanon, Jordanie, Irak en Saudi Arabie zijn ook gesticht op land dat niet van hun was, het was allemaal Ottomaans. Zijn dat ook allemaal onrechtmatige staten? Wat is jouw definitie van een rechtmatige staat? eentje waar Joden niet aan de macht zijn?
En de Koerden bv vinden dat ook?quote:Op zondag 24 augustus 2008 13:33 schreef moussie het volgende:
[..]
Volgens mij zijn die landen gesticht door de volkeren die sinds mensenheugenis op dat grondgebied wonen, dus nee, dat is imho niet onrechtmatig, gewoon een nieuwe bestuurlijke indeling na het verdwijnen van de voormalige bestuurder .. net zoiets als in het voormalig communistische oost-blok ..
het gros van de Joden daarentegen komt/kwam niet uit dat gebied, dat zijn de nazaten van de emigranten van 1900+ jaar geleden .. wat voor recht hebben die om op een grondgebied waarop zijn maar net zijn komen wonen een eigen staat te gaan stichten ?
hehe, het is wel een flink stuk dichterbij, zowel geografisch als cultureel, dan Polen of Ruslandquote:Op zondag 24 augustus 2008 13:49 schreef CeeJee het volgende:
Oospronkelijke bewoners zoals Yasser Arafat (geboren in Cairo) ?
Maar dat is geen Jood, dus die heeft op een of andere bizarre manier meer recht op het land dan mensen die er geboren zijn. Je moet rekening houden met het feit dat de Joden altijd fout zijn, en de Palestijnen altijd goed. Anders valt er natuurlijk geen realistische oplossing te bedenken.quote:Op zondag 24 augustus 2008 13:49 schreef CeeJee het volgende:
Oospronkelijke bewoners zoals Yasser Arafat (geboren in Cairo) ?
duh, als je even terug leest is dat nou juist wat ik probeer uit te leggen, de Palestijnse insteek in het geheel ..quote:Op zondag 24 augustus 2008 14:03 schreef Viajero het volgende:
[..]
En de Koerden bv vinden dat ook?
Daarnaast, jouw opstelling is precies de Palestijnse opstelling, en de reden dat ze nooit een fatsoenlijk land zullen hebben. Wat er 100 jaar geleden gebeurde is is belangrijker dan wat er morgen gaat gebeuren, en trots is belangrijker dan leven. Ja, dan blijf je inderdaad achterlijk.
het is een arabier die zich bemoeit met de nieuwe bestuurlijke indeling van die streek daar .. mi heeft hij daar meer recht op dan een poolse of russische joodquote:Op zondag 24 augustus 2008 14:05 schreef Viajero het volgende:
[..]
Maar dat is geen Jood, dus die heeft op een of andere bizarre manier meer recht op het land dan mensen die er geboren zijn.
huh, dat was toch omgekeerd, de Joden zaten altijd goed en de Palestijnen altijd fout, of nee wacht, de Palestijnen bestaan nog niet eens ..quote:Je moet rekening houden met het feit dat de Joden altijd fout zijn, en de Palestijnen altijd goed. Anders valt er natuurlijk geen realistische oplossing te bedenken.
Die zouden dus volledig gerechtigd zijn om bomaanslagen te plegen in Jordanië en andere Arabische landen, volgens Moussiequote:Op zondag 24 augustus 2008 14:40 schreef CeeJee het volgende:
En de duizenden joden die uit de Arabische landen zijn verdreven na 1967 naar Israel, waar 'horen' die thuis ?
Weer fout. Je kan toch niet Joden dezelfde rechten geven als Arabieren?quote:Op zondag 24 augustus 2008 14:49 schreef Karrs het volgende:
[..]
Die zouden dus volledig gerechtigd zijn om bomaanslagen te plegen in Jordanië en andere Arabische landen, volgens Moussie
In 1x jou samenvatten: *hap*quote:Op zondag 24 augustus 2008 14:56 schreef Viajero het volgende:
[..]
Weer fout. Je kan toch niet Joden dezelfde rechten geven als Arabieren?
Geweld van Arabieren naar Joden = goed, want Joden komen uit Polen.
Geweld van Arabieren naar Arabieren = de schuld van de Joden.
Geweld van Joden naar Arabieren = niet goed, want de Joden komen uit Polen.
Even een korte opsomming van de situatie. Graag gedaan.
Kees22, waar blijf je nu met je opmerking:quote:Op zondag 24 augustus 2008 14:20 schreef moussie het volgende:
[..]
.. je huis kan ieder moment platgewalst worden, het licht kan uitgaan of de waterkraan dicht, onderweg naar je werk kom je tig controleposten tegen, je hebt op tijd binnen te zijn ivm de avondklok en ga zo maar door .. je trots en je geloof zijn dan de enige zekerheden die je nog hebt, het enige wat je niet ieder moment afgenomen kan worden
Maar nu past het in je straatje, dus heeft ze gelijk?quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 22:56 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Wat een overdreven geklets, wat een theater!
[..]
Wat een ongelooflijk geklets, wat een bangmakerij en angsthazerij, wat een pathetiek.
[..]
na 1967 ? Volgens mij was dat al voor die tijd aan de gang en hoofdzakelijk het gevolg van dingen als operatie Susannahquote:Op zondag 24 augustus 2008 14:40 schreef CeeJee het volgende:
En de duizenden joden die uit de Arabische landen zijn verdreven na 1967 naar Israel, waar 'horen' die thuis ?
Inderdaad heel begrijpelijk, ze mogen blij zijn dat ze niet ook werden doodgemarteld in de gevangenis.quote:Op zondag 24 augustus 2008 17:06 schreef moussie het volgende:
Volgens mij was dat al voor die tijd aan de gang en hoofdzakelijk het gevolg van dingen als operatie Susannah
Dit is niet erg overtuigend, mag ik zeggen.quote:Op zondag 24 augustus 2008 12:11 schreef Viajero het volgende:
[..]
Zoals in Gaza bedoel je? Dat was een test om te kijken of ze verder zouden onderhandelen om ook de West Bank te krijgen of direct zouden aanvallen om israel te vernietigen.
het antwoord weten we inmiddels. Dus krijgen ze op de West Bank niet de ruimte om ook vandaaruit Israel aan te vallen.
Heel logisch. Als de palestijnen aangeven dat ze de West bank en gaza accepteren en niet zullen proberen heel Israel te vernietigen dat zou ook veel helpen.
Te simpel! Als Holland bezet was tussen 1940 en 1945, dan moet er dus wel een Hollandse staat bestaan hebben? En een Veluwse staat, een Betuwse staat, een Kempische staat?quote:Op zondag 24 augustus 2008 09:01 schreef CeeJee het volgende:
[..]
Was de Palestijnse staat neutraal in 1948 ? Of vocht die mee tegen Egypte en Jordanie ?
Er moet wel een Palestijnse staat zijn geweest als er sprake is van bezetting van Palestijns gebied.
Is dat nou duur, zo'n schotel?quote:Op zondag 24 augustus 2008 22:58 schreef Kees22 het volgende:
Wat ik uit de media meekrijg, is dat er af en toe een raket een Israeli doodt, en dat de Israeli's dan meisjes op het strand van Gaza gaan doodschieten.
Nee, natuurlijk niet!quote:Op zondag 24 augustus 2008 12:05 schreef Verluste het volgende:
[..]
Syrië, Libanon, Jordanië en Irak zijn na de Eerste Wereldoorlog gesticht op grond, die door Saoedi-Arabië, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk veroverd was op het Ottomaanse Rijk.quote:Op zondag 24 augustus 2008 12:48 schreef Viajero het volgende:
[..]
Had jij het niet over de VN? Israel is in 1948 gesticht en erkend door de VN. Syrie, Libanon, Jordanie, Irak en Saudi Arabie zijn ook gesticht op land dat niet van hun was, het was allemaal Ottomaans. Zijn dat ook allemaal onrechtmatige staten? Wat is jouw definitie van een rechtmatige staat? eentje waar Joden niet aan de macht zijn?
Dit levert merkwaardige redeneringen op.quote:Op zondag 24 augustus 2008 14:03 schreef Viajero het volgende:
[..]
En de Koerden bv vinden dat ook?
Daarnaast, jouw opstelling is precies de Palestijnse opstelling, en de reden dat ze nooit een fatsoenlijk land zullen hebben. Wat er 100 jaar geleden gebeurde is is belangrijker dan wat er morgen gaat gebeuren, en trots is belangrijker dan leven. Ja, dan blijf je inderdaad achterlijk.
Je kunt je afvragen, waarom die zijn verdreven.quote:Op zondag 24 augustus 2008 14:40 schreef CeeJee het volgende:
Terwijl jij deze beschamende onzin schreef, was ik in mijn tuin bezig.quote:Op zondag 24 augustus 2008 14:56 schreef Viajero het volgende:
[..]
Weer fout. Je kan toch niet Joden dezelfde rechten geven als Arabieren?
Geweld van Arabieren naar Joden = goed, want Joden komen uit Polen.
Geweld van Arabieren naar Arabieren = de schuld van de Joden.
Geweld van Joden naar Arabieren = niet goed, want de Joden komen uit Polen.
Even een korte opsomming van de situatie. Graag gedaan.
En daar is het fout gegaan, Koerdistan is toen een ook een eigen staat beloofd en Armenië werd vergeten.quote:Op zondag 24 augustus 2008 23:29 schreef Kees22 het volgende:
Syrië, Libanon, Jordanië en Irak zijn na de Eerste Wereldoorlog gesticht op grond, die door Saoedi-Arabië, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk veroverd was op het Ottomaanse Rijk.
Door de Volkerenbond zijn die gebieden onder mandaat gesteld van het Verenigd Koninkrijk (Irak en Jordanië) en Frankrijk (Syrië en Libanon).
Nee, ik was buiten wat aan het klussen.quote:Op zondag 24 augustus 2008 16:34 schreef SilkTie het volgende:
[..]
Kees22, waar blijf je nu met je opmerking:
[..]
Maar nu past het in je straatje, dus heeft ze gelijk?
Zullen we de punten even een voor een nalopen? Nee? Ik doe het toch.
(Je hebt me al een keer verkeerd begrepen, ik bedoel hiermee dus dat bovenstaande opmerking 'licht' genomen moet worden, niet serieus dus, "een geintje, meneer de dokter".)
1. Je huis kan ieder moment platgewalst worden.
Als jij geen terroristische ("vrijheidsstrijdende") activiteiten ontplooit, hoef je helemaal niets te vrezen. En zelfs als je dat wel doet, is de kans klein dat je huis tegen de grond gaat. De huizen van de laatste drie terroristen bijv. (Merkaz HaRav, tractor in Jaffo Str., tractor in King David Str.) staan nog altijd overeind.
2. Het licht kan uitgaan
a. Israel heeft nooit 100% de electriciteit naar Gaza afgesloten. Daarbij had Gaza nog meer dan voldoende oliereserves om de generatoren nog een tijd draaiende te houden. Je kan niet en raketten op je verachtelijke vijand afschieten en dan ook verwachten dat diezelfde verachtelijke vijand je alles maar blijft toestoppen alsof er niets aan de hand is.
b. Weet je hoevaak ik het afgelopen jaar zonder electriciteit heb gezeten? Slecht onderhouden lijnen.
3. De waterkraan kan dicht
Zie hiervoor: "Je kan niet en raketten op je verachtelijke vijand afschieten en dan ook verwachten dat diezelfde verachtelijke vijand je alles maar blijft toestoppen alsof er niets aan de hand is."
4. Onderweg naar je werk kom je tig controleposten tegen,
Heb ik ook, kost me soms ook veel tijd en zenuwen.
Daarbij, voor de eerste intifada waren er geen controleposten. De realiteit is dat ze nu nodig zijn om aanslagen zoveel mogelijk te voorkomen. Ban het geweld uit, geen controleposten meer. Sim-pel.
5. Je hebt op tijd binnen te zijn ivm de avondklok
Waar geldt een avondklok? Juist, daar waar rotzooi is. Ban het geweld uit, geen avondklok meer. Sim-pel.
Ik heb het al vaker gezegd: we zijn er niet op uit om Arabiertje te pesten. Anders hadden we in '48 en '67 alle Arabieren het land uit gejast.
Leven en laten leven. Laat ons met rust, dan hebben jullie ook rust.
Geen idee.quote:
Ik wist het niet zeker en moest dus even Wikipedia raadplegen, maar hoewel de staat Saoedi-Arabië niet bestond, was er wel een soort Saoedisch iets... Niet dat ze Syrië en Jordanië en Irak hebben veroverd op de Ottomanen, maar toch.quote:Op zondag 24 augustus 2008 23:43 schreef Apropos het volgende:
Saudi-Arabie bestond toen nog niet.
Nee, dat klopt. Het werd gevormd in de tijd voor de Eerste Wereldoorlog. Onder andere als reactie op de spoorlijn die men wilde aanleggen van Istanbul naar Koeweit.quote:Op zondag 24 augustus 2008 23:43 schreef Apropos het volgende:
Saudi-Arabie bestond toen nog niet.
Ja, dat is waar.quote:Op maandag 25 augustus 2008 00:14 schreef kraakschandaal het volgende:
[..]
En daar is het fout gegaan, Koerdistan is toen een ook een eigen staat beloofd en Armenië werd vergeten.
De staat Israel is pas van 1948 ofzo maar het Zionisme heeft er met Westers kolonialisme en de val van Ottomaanse rijk veel met te maken.quote:Op maandag 25 augustus 2008 00:35 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ja, dat is waar.
Maar een andere discussie!
Dan is het verdrijven van de moslims uit Israel ook gerechtvaardigd. Die zijn verantwoordelijk voor een veelvoud van de aanslagen op burgers van Israel dan er aanslagen door joden werden gepleegd in de Arabische wereld voor of na 1967.quote:Op maandag 25 augustus 2008 00:04 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Je kunt je afvragen, waarom die zijn verdreven.
Ik zit te luisteren en niet te kijken naar de film van de Zomergast van vandaag. Een erg slimme en onafhankelijke man. De film gaat over een Japanner, die in 1940 een paspoort van de VSvA had en na Pearl Harbour toch als vijand opgesloten werd.
In de jaren 30 werden de Duitse dienstbodes hier gewantrouwd.
Dus de verdrijving van joden na 1967 is niet vreemd. Ongewenst en niet te rechtvaardigen, maar niet vreemd. En waar ze horen: in Israel, misschien.
Nee, de totstandkoming van een geschifte theocratie is geheel irrelevant.quote:Op maandag 25 augustus 2008 00:32 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nee, dat klopt. Het werd gevormd in de tijd voor de Eerste Wereldoorlog. Onder andere als reactie op de spoorlijn die men wilde aanleggen van Istanbul naar Koeweit.
Ene Sheik Saoed heeft toen geleidelijk het schiereiland veroverd. En de Britten dachten daar belangen in olie te kunnen hebben.
Maar dat heeft met dit topic toch niks te maken?
Dat klopt toch niet, want er is nogal wat bijkomende schade bij diverse acties. Dat wordt dan goedgepraat door te zeggen, dat de strijders zich tussen de burgerbevolking verschuilen.quote:Op zondag 24 augustus 2008 16:34 schreef SilkTie het volgende:
[..]
Kees22, waar blijf je nu met je opmerking:
[..]
Maar nu past het in je straatje, dus heeft ze gelijk?
Zullen we de punten even een voor een nalopen? Nee? Ik doe het toch.
(Je hebt me al een keer verkeerd begrepen, ik bedoel hiermee dus dat bovenstaande opmerking 'licht' genomen moet worden, niet serieus dus, "een geintje, meneer de dokter".)
1. Je huis kan ieder moment platgewalst worden.
Als jij geen terroristische ("vrijheidsstrijdende") activiteiten ontplooit, hoef je helemaal niets te vrezen. En zelfs als je dat wel doet, is de kans klein dat je huis tegen de grond gaat. De huizen van de laatste drie terroristen bijv. (Merkaz HaRav, tractor in Jaffo Str., tractor in King David Str.) staan nog altijd overeind.
Het licht kan dus uitgaan!quote:2. Het licht kan uitgaan
a. Israel heeft nooit 100% de electriciteit naar Gaza afgesloten. Daarbij had Gaza nog meer dan voldoende oliereserves om de generatoren nog een tijd draaiende te houden. Je kan niet en raketten op je verachtelijke vijand afschieten en dan ook verwachten dat diezelfde verachtelijke vijand je alles maar blijft toestoppen alsof er niets aan de hand is.
Ja en? Is dat een reden om anderen dan ook maar af te knijpen?quote:b. Weet je hoevaak ik het afgelopen jaar zonder electriciteit heb gezeten? Slecht onderhouden lijnen.
Het is nog erger: water wordt gewoon gestolen. Of is er geen leiding vanaf het noorden van de Jordaan over Israelisch grondgebied naar het zuiden?quote:3. De waterkraan kan dicht
Zie hiervoor: "Je kan niet en raketten op je verachtelijke vijand afschieten en dan ook verwachten dat diezelfde verachtelijke vijand je alles maar blijft toestoppen alsof er niets aan de hand is."
Dan zijn er dus tig controleposten. En dan hebben we het nog niet over de doorgangen (lees: versperringen) in de Muur, die boeren beletten naar hun land te gaan en ze zo de facto aan de bedelstaf brengen.quote:4. Onderweg naar je werk kom je tig controleposten tegen,
Heb ik ook, kost me soms ook veel tijd en zenuwen.
Daarbij, voor de eerste intifada waren er geen controleposten. De realiteit is dat ze nu nodig zijn om aanslagen zoveel mogelijk te voorkomen. Ban het geweld uit, geen controleposten meer. Sim-pel.
Oh, geldt er een avondklok voor joden in Hebron?quote:5. Je hebt op tijd binnen te zijn ivm de avondklok
Waar geldt een avondklok? Juist, daar waar rotzooi is. Ban het geweld uit, geen avondklok meer. Sim-pel.
Ik weet niet wie je met "jullie" bedoelt, maar misschien begrijp ik weer een grapje verkeerd?quote:Ik heb het al vaker gezegd: we zijn er niet op uit om Arabiertje te pesten. Anders hadden we in '48 en '67 alle Arabieren het land uit gejast.
Leven en laten leven. Laat ons met rust, dan hebben jullie ook rust.
Nee, niet meteen natuurlijk. Eerst onderhandelen.quote:Op zondag 24 augustus 2008 14:49 schreef Karrs het volgende:
[..]
Die zouden dus volledig gerechtigd zijn om bomaanslagen te plegen in Jordanië en andere Arabische landen, volgens Moussie
Jawel, maar de gebroken beloften aan de Koerden en het vergeten van de Armeniërs hebben, hoe schandelijk op zichzelf misschien ook, toch niet zo veel met Israel te maken?quote:Op maandag 25 augustus 2008 00:39 schreef kraakschandaal het volgende:
[..]
De staat Israel is pas van 1948 ofzo maar het Zionisme heeft er met Westers kolonialisme en de val van Ottomaanse rijk veel met te maken.
Ik schreef: Het verdrijven van joden uit Arabische landen is ongewenst en niet te rechtvaardigen.quote:Op maandag 25 augustus 2008 07:53 schreef CeeJee het volgende:
[..]
Dan is het verdrijven van de moslims uit Israel ook gerechtvaardigd. Die zijn verantwoordelijk voor een veelvoud van de aanslagen op burgers van Israel dan er aanslagen door joden werden gepleegd in de Arabische wereld voor of na 1967.
Dan kunnen ze naar waar ze horen. Egypte, Jordanie, Syrie enzovoort.
Welke geschifte theocratie?quote:Op maandag 25 augustus 2008 11:04 schreef Apropos het volgende:
[..]
Nee, de totstandkoming van een geschifte theocratie is geheel irrelevant.
het idiote is dat dat 'schuilen achter de burgerbevolking' sec bekeken voor beide 'fronten' opgaat .. hoe anders wil je die kolonisten op andermans grondgebied gebied noemen .. het zijn burgers die feitelijk fungeren/fungeerden als voorposten bij het land veroveren, een taak die door sommige kolonisten heel serieus genomen wordtquote:Op maandag 25 augustus 2008 23:13 schreef Kees22 het volgende:
Dat klopt toch niet, want er is nogal wat bijkomende schade bij diverse acties. Dat wordt dan goedgepraat door te zeggen, dat de strijders zich tussen de burgerbevolking verschuilen.
Wat dat aangaat is hetgeen Zela zegt hierover heel zinnig .. je had een basis voor onderhandelingen .. jullie willen dit en wij willen dat, hoe doen we dat .. in plaats daarvan ging het licht uitquote:Het licht kan dus uitgaan!
En wat dat toestoppen betreft: als de verachtelijk vijand niet alle in- en uitgangen had geblokkeerd, had er niks "toegestopt" hoeven worden.
Opportunisme ? Als je dat gedeelte afknijpt is er genoeg sap voor de rest, zoiets ?quote:Ja en? Is dat een reden om anderen dan ook maar af te knijpen?
Dat is idd een aspect dat vooral de Nederlanders, die eerder teveel dan te weinig water hebben, vergeten .. dat hele gedoe in Libanon bvb ging om water, Libaneese dorpen die water wilden hebben uitquote:Het is nog erger: water wordt gewoon gestolen. Of is er geen leiding vanaf het noorden van de Jordaan over Israelisch grondgebied naar het zuiden?
Mwah, ik kan me voorstellen dat wachten voor zo'n post voor iedereen irritant is .. ik neem aan dat SilkTie zo door mag rijden als die er een keer is ?quote:Dan zijn er dus tig controleposten. En dan hebben we het nog niet over de doorgangen (lees: versperringen) in de Muur, die boeren beletten naar hun land te gaan en ze zo de facto aan de bedelstaf brengen.
Dat zou ik ook graag willen weten eigenlijkquote:Oh, geldt er een avondklok voor joden in Hebron?
Sharon en de Tempelberg bezoeken bvb .. je zou idd haast denken van wel ..quote:Ik weet niet wie je met "jullie" bedoelt, maar misschien begrijp ik weer een grapje verkeerd?![]()
Ik vraag me sterk af of Israel als staat er inderdaad niet op uit is om Arabiertje te pesten. Er zijn voldoende voorbeelden van welbewuste provocatie en uitlokken van casi belli.
Maar is dat 'goedpraten' of is dat een gegeven? En als je het over slachtoffers onder de burgerbevolking hebt, wat is het excuus van de Palestijnen voor bijvoorbeeld het laten ontploffen van een bom op een markt waar enkel burgers rondlopen? En wat is het excuus van de Palestijnen voor het afvuren van raketten op willekeurige burgerdoelen?quote:Dat klopt toch niet, want er is nogal wat bijkomende schade bij diverse acties. Dat wordt dan goedgepraat door te zeggen, dat de strijders zich tussen de burgerbevolking verschuilen.
En waarom zijn alle in- en uitgangen geblokkeerd?quote:En wat dat toestoppen betreft: als de verachtelijk vijand niet alle in- en uitgangen had geblokkeerd, had er niks "toegestopt" hoeven worden.
En waarom zijn die controleposten er? Jammer dat je met bovenstaande reactie totaal niet ingaat op onderstaande punt van SilkTie:quote:Dan zijn er dus tig controleposten. En dan hebben we het nog niet over de doorgangen (lees: versperringen) in de Muur, die boeren beletten naar hun land te gaan en ze zo de facto aan de bedelstaf brengen.
quote:De realiteit is dat ze nu nodig zijn om aanslagen zoveel mogelijk te voorkomen. Ban het geweld uit, geen controleposten meer. Sim-pel.
Ja, echt, Een Jood die de heilgste plaats in het Jodendom bezoekt, veel provocatiever moet het niet worden.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 00:54 schreef moussie het volgende:
Sharon en de Tempelberg bezoeken bvb .. je zou idd haast denken van wel ..
als het anders is zou ik het graag willen weten .. maar c'mon zeg, uitgerekend Sharon, de slager van Sabra en Shatila ?
De strijd in die stad is toentertijd continu in het nieuws geweest, zowel in internationale media als bij de NOS. Het Libanese leger vocht ook niet tegen allerlei staatsondermijnende Palestijnse terreurclubs, maar alleen tegen, naar aanleiding van een bankoverval, Fatah al-Islam, geen Palestijns-nationalistische terreurbeweging, maar een kleine, marginale, extremistische, voornamelijk Arabische, soennitische groepering, die waarschijnlijk hoogstens voor de helft bestond (bestaat?) uit Palestijnen: "The official spokesman for Fatah al-Islam is Abu Salim Taha.[9] Fatah al-Islam supposedly has more than 150 armed fighters in the Nahr el-Bared camp[15]. The group allegedly has about more than half a dozen Palestinian members.[2] The bulk of its membership is said to made up of Syrians, Saudis, and other Arab Jihadists who had fought in Iraq, as well as approximately 50 Lebanese extreemist Sunnis.[2]"quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 14:08 schreef CeeJee het volgende:
Die foto is overigens wel achterhaald, in 2007 heeft het Libanese leger die stad verwoest nadat er allerlei Palestijnse terreurclubs te veel eigen staatje gingen spelen. Het is niet zo heel erg in het nieuws geweest omdat er geen Israël connectie was.
Nou, goed,quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 14:15 schreef Monidique het volgende:
En voorzover ik weet is het kamp of de stad of de wijk niet vernietigd, hoewel er aardig gevochten is.
Ik hoop dat je niet denkt dat ik je persoonlijk zit aan te vallen of zo, maar mag ik vragen of je er dagelijks komt ? En zo ja, wat is je traject dan, van A naar B langs 1 controlepost ? Wat ik er namelijk van begrepen heb is het voor de meeste Palestijnen nou juist zo irritant is omdat zij dagelijks een riant aantal kilometers moeten omrijden, langs meerdere controleposten, om bij hun boomgaard te komen die op een paar steenworpen afstand ligt, maar dan aan de andere kant van de muur .. dus zelfs al mag je doorrijden ben je nog uren kwijt aan reistijd, en op die dagen dat er wel streng gecontroleerd wordt kan het makkelijk gebeuren dat het niet lukt om op tijd thuis te zijn ..quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 12:28 schreef SilkTie het volgende:
@moussie
1. Ja, SilkTie mag meestal gewoon doorrijden als hij inderdaad bij de post zelf komt. Maar dat komt omdat SilkTie geen potentieel gevaar voor Israel vormt. Weet je wat? De meeste Arabieren mogen ook doorrijden! Even de ID kaart laten zien, vriendelijk knikken en doortuffen. Ik zie dat met mijn eigen ogen, de lui van HRW zien dat ook, maar dat past niet in hun agenda. Soms wordt er intensiever gecontroleerd, hetgeen meestal ook op een normale, respectvolle wijze gebeurt. Helaas gebeurt het soms ook niet respectvol, en dat zou aangepakt moeten worden. En het is ook terecht dat het aangekaart wordt. Maar het is onterecht om te zeggen dat het systematisch gebeurt.
Je hebt het nu over de JDL ? Dat die bij controleposten hard worden aangepakt hoor je idd weinig over, ik wist wel dat die heel goed in de gaten gehouden worden, met hun plan om de rotskoepel op te blazen zodra dat rode kalf een rode koe wordtquote:Overigens, een aantal Joden is door de veiligheidsdiensten 'gemerkt' en die hebben soms ook enorme problemen bij doorgangsposten, hetgeen ook niet respectvol gebeurt (in sommige gevallen ook met fysiek geweld). Daar dit echter ook niet in de HRW agenda past (en het zijn toch maar Joden tegen Joden ...) hoor je daarover ook niets.
yup ..quote:2. Sharon is net zo de slachter van Sabra en Shatila als dat Karremans de slachter van Srebrenica is.
zou ik terug mogen komen op een eerdere vraag .. die aangaande de avondklok ?quote:Hier laat ik het even bij.
Dit is niet zomaar een Jood, dit is Sharon, en die heeft een voorgeschiedenis ..quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 13:30 schreef Viajero het volgende:
[..]
Ja, echt, Een Jood die de heilgste plaats in het Jodendom bezoekt, veel provocatiever moet het niet worden.
als zo'n JDL zit te dreigen de rotskoepel op te blazen .. tjaquote:De Palestijnse reactie hierop is een van de belangrijkste zaken die me heeft doen inzien wie daar de achterlijke, radicale barbaren zijn. Israel stelt de heilige plaatsen open voor iedereen (mits ze geen stenen naar andere gelovigen gooien). De Palestijnen eisen dat alleen Moslims op de tempelberg (Nr 3 heilige plaats voor Moslims, Nr 1 heilige plaats voor Joden) mogen komen.
Wie is er nou onverdraagzaam in deze?
je had verwacht dat zij na 60 jaar nog steeds in tenten wonen ?quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 14:08 schreef CeeJee het volgende:
Israël zou er goed aan doen de terminologie die men daar gebruikt wat beter te benutten. Zo is wordt term 'vluchtelingenkamp' met daarin 'vluchtelingen' altijd gebruikt als het gaan om een plek waar Palestijnen wonen. Ook al gaat het om een stad met tienduizenden inwoners die al decennia bestaat. Waar, zoals bijvoorbeeld in Libanon het gezag van het land waarin die stad ligt niet meer telt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Refugee_camp
Zie hier de drie foto's. Eerst trieste tenten, dan hutjes en dan opeens een scene die zou uit elke derde wereld stad zou kunnen komen: een asfaltweg met verkeer, huizen, electriciteit, winkeltjes. Je zou hier zo over een 'nederzetting' kunnen spreken, vol met 'kolonisten'. Die foto is overigens wel achterhaald, in 2007 heeft het Libanese leger die stad verwoest nadat er allerlei Palestijnse terreurclubs te veel eigen staatje gingen spelen. Het is niet zo heel erg in het nieuws geweest omdat er geen Israël connectie was.
De volgende keer dat er op de West Bank wat gebouwd wordt moeten ze het ook maar een vluchtelingenkamp noemen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.© Bafnek
De Saharawi's wonen hier al 30 jaar:quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 19:47 schreef moussie het volgende:
[..]
je had verwacht dat zij na 60 jaar nog steeds in tenten wonen ?
woonden die niet anyway al in tenten ?quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 20:14 schreef CeeJee het volgende:
[..]
De Saharawi's wonen hier al 30 jaar:
[ afbeelding ]
Ik zie het niet. Omdat hij een soldaat was mag hij niet naar zijn heilige plaats?quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 19:46 schreef moussie het volgende:
[..]
Dit is niet zomaar een Jood, dit is Sharon, en die heeft een voorgeschiedenis ..
als het nou ene Zela was geweest, of voor mijn part Peres, maar Sharon ? .. provocatie in het kwadraat !!
[..]
Is dat niet een van de zeer weinige terroristische groepen daar die door zijn eigen volk en regering keihard wordt aangepakt ipv toegejuicht? Alweer zo'n subtiel verschil tussen Israel en de Palestijnen.quote:als zo'n JDL zit te dreigen de rotskoepel op te blazen .. tja
tuurlijk joh, hij was 'zomaar een soldaat' die een heilige plaats ging bezoeken ..quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 21:39 schreef Viajero het volgende:
[..]
Ik zie het niet. Omdat hij een soldaat was mag hij niet naar zijn heilige plaats?
Ja hallo zeg, eerst andermans land inpikken, er je eigen staat op stichten en dan ook nog andermans heiligdommen de lucht in blazen .. er is een grens hé, zelfs voor Israëliërsquote:Is dat niet een van de zeer weinige terroristische groepen daar die door zijn eigen volk en regering keihard wordt aangepakt ipv toegejuicht? Alweer zo'n subtiel verschil tussen Israel en de Palestijnen.
Je zou heel best eens gelijk kunnen hebben. En op dit soort punten mag je best tegen me zeiken: is mijn verdiende loon.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 12:28 schreef SilkTie het volgende:
[zeikmode]
Het meervoud van casus belli is: casus belli. Casus is van de u-declinatie, waarbij de nom. pl. eveneens op -us eindigt ...
[/zeikmode]
Waarom niet gewoon verspreid over de wereld, zoals ze al 2000 jaar wonen? En dan integreren.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 12:28 schreef SilkTie het volgende:
@Kees22
Ter verduidelijking: met 'jullie' bedoelde ik JodenArabierenvolk.
Voordat ik op al je statements ga reageren, wil ik eerst het volgende van je weten.
Jij vindt het jammer dat Israel bestaat. Waar moeten de Joden volgens jou dan wonen?
Dat is goedpraten.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 13:17 schreef Dlocks het volgende:
[..]
Maar is dat 'goedpraten' of is dat een gegeven? En als je het over slachtoffers onder de burgerbevolking hebt, wat is het excuus van de Palestijnen voor bijvoorbeeld het laten ontploffen van een bom op een markt waar enkel burgers rondlopen? En wat is het excuus van de Palestijnen voor het afvuren van raketten op willekeurige burgerdoelen?
Dan is het toch erg merkwaardig, dat er op de kleinere Palestijnse bevolking meer doden vallen dan op de grotere Israelische bevolking. Er staat me bij: 10 keer zo veel doden op een bevolking die half zo groot is, maar pin me daar niet op vast. Terwijl de Israeli's claimen zo zorgvuldig te werk te gaan. Ergens klopt er dan toch iets niet.quote:Als ik het zo bekijk dan vallen Palestijnen willeurig en zonder 'doel' burgers aan. De Israëli's vallen niet random willekeurig burgerdoelen aan maar vallen doelbewust terroristen die burgers gedood hebben aan en die verschuilen zich helaas weleens tussen de burgerbevolking.
Paranoia? Pesterij? (Ik zoek nog een derde Pquote:[..]
En waarom zijn alle in- en uitgangen geblokkeerd?
Maar dit is ook een punt van SilkTie:quote:[..]
En waarom zijn die controleposten er? Jammer dat je met bovenstaande reactie totaal niet ingaat op onderstaande punt van SilkTie:
[..]
Dus waarom dan een boer afsnijden van zijn land?quote:Weet je wat? De meeste Arabieren mogen ook doorrijden! Even de ID kaart laten zien, vriendelijk knikken en doortuffen. Ik zie dat met mijn eigen ogen, de lui van HRW zien dat ook, maar dat past niet in hun agenda. Soms wordt er intensiever gecontroleerd, hetgeen meestal ook op een normale, respectvolle wijze gebeurt.
De Katharen hoefden niet te integreren, die woonden er al. Je poging om allerlei andere slachtoffers te vinden, moet nogal lukraak worden genoemd. Straks ga je de Indianen nog verwijten dat ze niet integreerden. Bovendien waren er eerder Joden in Europa dan Christenen.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 23:05 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Waarom niet gewoon verspreid over de wereld, zoals ze al 2000 jaar wonen? En dan integreren.
En kom nou niet met jodenvervolgingen door de eeuwen heen: allerlei andere volkeren die zich niet integreerden, zijn ook altijd vervolgd. Roma, om maar eens een constante te noemen. De Katharen zijn compleet uitgeroeid. Hugenoten, zolang ze zich nog onderscheidden van andere gelovigen.
Maar ze hoeven ook niet braver dan anderen te zijn, dus mogen ze best eens op hun beurt het buitenbeentje pesten!quote:De Joden zijn daarin niet meer slachtoffer dan anderen.
Je morele bewogenheid laat je op een gunstig moment even in de steek, zie ik.quote:Ik verwijs even naar de getuigenissen van de eerste massamoord van Hebron (eerder behandeld in deze topics): de Sefardische joden hadden helemaal geen probleem, maar de Asjkenazische, die zich niet aanpasten en opdrongen, wel.
Moussie en ik worden toch al op een hoop gegooid, dus ik reageer ook maar even.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 12:28 schreef SilkTie het volgende:
@moussie
Toch vreemd dan, als het niet systematisch gebeurt. Waarom zou B'tselem dan videocamera's uitreiken aan Palestijnen? Het lijkt mij niet iets dat je doet om incidenten vast te leggen. Daarvoor zijn die camera's toch net iets te duur.quote:1. Ja, SilkTie mag meestal gewoon doorrijden als hij inderdaad bij de post zelf komt. Maar dat komt omdat SilkTie geen potentieel gevaar voor Israel vormt. Weet je wat? De meeste Arabieren mogen ook doorrijden! Even de ID kaart laten zien, vriendelijk knikken en doortuffen. Ik zie dat met mijn eigen ogen, de lui van HRW zien dat ook, maar dat past niet in hun agenda. Soms wordt er intensiever gecontroleerd, hetgeen meestal ook op een normale, respectvolle wijze gebeurt. Helaas gebeurt het soms ook niet respectvol, en dat zou aangepakt moeten worden. En het is ook terecht dat het aangekaart wordt. Maar het is onterecht om te zeggen dat het systematisch gebeurt.
Uitermate kwalijk als HRW daar niks mee doet. Ik heb veel respect voor mensen die zo hun nek uitsteken. En HRW zou dat best kunnen steunen. Daar zijn ze voor!quote:Overigens, een aantal Joden is door de veiligheidsdiensten 'gemerkt' en die hebben soms ook enorme problemen bij doorgangsposten, hetgeen ook niet respectvol gebeurt (in sommige gevallen ook met fysiek geweld). Daar dit echter ook niet in de HRW agenda past (en het zijn toch maar Joden tegen Joden ...) hoor je daarover ook niets.
Dit ga ik even opzoeken, als ik in de gelegenheid ben. Want ik geloof hier geen zak van.quote:2. Sharon is net zo de slachter van Sabra en Shatila als dat Karremans de slachter van Srebrenica is.
Hier laat ik het even bij.
Oh, ik dacht Israel.quote:
De Katharen scheidden zich af van de ware Roomse Kerk. En ook verder ontgaat mijn argument je. Sterker nog: je steunt me.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 23:36 schreef Apropos het volgende:
[..]
De Katharen hoefden niet te integreren, die woonden er al. Je poging om allerlei andere slachtoffers te vinden, moet nogal lukraak worden genoemd. Straks ga je de Indianen nog verwijten dat ze niet integreerden. Bovendien waren er eerder Joden in Europa dan Christenen.
Dat lijkt me een goed argument om te moorden en vernielen!quote:[..]
Maar ze hoeven ook niet braver dan anderen te zijn, dus mogen ze best eens op hun beurt het buitenbeentje pesten!
Deze snap ik niet.quote:
[..]
Je morele bewogenheid laat je op een gunstig moment even in de steek, zie ik.
quote:Op woensdag 27 augustus 2008 04:32 schreef Imagine-Peace het volgende:
Dank u wel beste heren voor al uw inspanning, een uitermate leerzaam topic hebben jullie ervan gemaakt en ik zie 3 soorten vertegenwoordigers. De joden, de palestijnen en een vertegenwoordiger dat duidelijk geciviliseerd diplomatie kent. In mijn visie bestaat neutraal niet onder de mensheid dus dat derde is heel belangrijk en dat zie ik hier goed terug.
Volgens mij is het aan de jood om bij dit kwestie aan compromissen te voldoen (voor eige veiligheid). Jullie hebben in ieder geval heel duidelijk het gezicht vertoont aan heel de wereld.
En met alle respect, maar deze moet er echt even uit namens een moslim:
Jij bent een jood, en jij zal nooit gelijk worden behandelt. punt. Israël zal nooit gelijk behandelt worden om zijn joodse roots, punt. Dit staat zelfs in je eigen boek, mocht het al niet duidelijk genoeg zijn heb ik nog wat islamitische liggen, dus ga gewoon niet zeiken want er staan ook nog genoeg andere dingen waardoor je anders hypocriet bezig bent oftwel aan het meten bent met twee maten.
Net een rijke lui die geen zin heeft meer belasting te betalen alleen omdat hij rijker is.
Een echte jood zal heel goed weten waar ik het over heb of hebben jullie geleerd van de bijbel ?
Met mensen die met dit soort vage, onbegrijpelijke, racistische onzin komen moet Israel dus proberen te onderhandelen...quote:Op woensdag 27 augustus 2008 04:32 schreef Imagine-Peace het volgende:
Dank u wel beste heren voor al uw inspanning, een uitermate leerzaam topic hebben jullie ervan gemaakt en ik zie 3 soorten vertegenwoordigers. De joden, de palestijnen en een vertegenwoordiger dat duidelijk geciviliseerd diplomatie kent. In mijn visie bestaat neutraal niet onder de mensheid dus dat derde is heel belangrijk en dat zie ik hier goed terug.
Volgens mij is het aan de jood om bij dit kwestie aan compromissen te voldoen (voor eige veiligheid). Jullie hebben in ieder geval heel duidelijk het gezicht vertoont aan heel de wereld.
Jij bent een jood, en jij zal nooit gelijk worden behandelt. punt. Israël zal nooit gelijk behandelt worden om zijn joodse roots, punt. Dit staat zelfs in je eigen boek, mocht het al niet duidelijk genoeg zijn heb ik nog wat islamitische liggen, dus ga gewoon niet zeiken want er staan ook nog genoeg andere dingen waardoor je anders hypocriet bezig bent oftwel aan het meten bent met twee maten.
Net een rijke lui die geen zin heeft meer belasting te betalen alleen omdat hij rijker is.
Een echte jood zal heel goed weten waar ik het over heb of hebben jullie geleerd van de bijbel ?
quote:Op woensdag 27 augustus 2008 04:32 schreef Imagine-Peace het volgende:
Ten dele.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 23:51 schreef Kees22 het volgende:
[..]
De Katharen scheidden zich af van de ware Roomse Kerk.
.quote:En ook verder ontgaat mijn argument je. Sterker nog: je steunt me
Ja, hoe zou dat toch komen?quote:Want waarom zijn de Joden dan niet in Europa gebleven en zijn ze terug naar Palestina gegaan?
Koelbloedige ontleding van de redenen voor een massamoord, veel minder emotioneel van toon dan het verslag van de verwoesting van een huis door bulldozers.quote:Deze snap ik niet.
Er zijn hier ook damesquote:Op woensdag 27 augustus 2008 04:32 schreef Imagine-Peace het volgende:
Dank u wel beste heren [..]
Nee hoor, wees maar niet bang.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 19:40 schreef moussie het volgende:
Ik hoop dat je niet denkt dat ik je persoonlijk zit aan te vallen of zo,
Ja, op weg van A naar B kom ik er dagelijks langs, een keer op de heenweg, een keer op de terugweg. En als ik een andere weg volg, zijn het er drie in iedere richting (maar dan moet ik ook door Jeruzalem en die weg is dus alleen sneller als het 's ochtends heel vroeg is of 's avonds heel laat is).quote:maar mag ik vragen of je er dagelijks komt ? En zo ja, wat is je traject dan, van A naar B langs 1 controlepost ?
Uren reistijdquote:Wat ik er namelijk van begrepen heb is het voor de meeste Palestijnen nou juist zo irritant is omdat zij dagelijks een riant aantal kilometers moeten omrijden, langs meerdere controleposten, om bij hun boomgaard te komen die op een paar steenworpen afstand ligt, maar dan aan de andere kant van de muur .. dus zelfs al mag je doorrijden ben je nog uren kwijt aan reistijd, en op die dagen dat er wel streng gecontroleerd wordt kan het makkelijk gebeuren dat het niet lukt om op tijd thuis te zijn ..
Ik weet niet of er nu een avondklok geldt. De meeste plaatsen staan ook onder PA gezag, dus dat is dan simpel gezegd hun zaak of er wel of geen avondklok is. Vorige week was ik 's avonds in de oude stad van Jeruzalem en daar goldt voor niemand een avondklok. Ook de dorpen bij mij in de buurt kennen geen avondklok.quote:zou ik terug mogen komen op een eerdere vraag .. die aangaande de avondklok ?
thnx ..quote:Op woensdag 27 augustus 2008 18:24 schreef SilkTie het volgende:
Nee hoor, wees maar niet bang.
Duurt het eigenlijk lang voor je aan zoiets gewend bent, dat het hoort bij de gewone dagelijkse routine ?quote:Ja, op weg van A naar B kom ik er dagelijks langs, een keer op de heenweg, een keer op de terugweg. En als ik een andere weg volg, zijn het er drie in iedere richting (maar dan moet ik ook door Jeruzalem en die weg is dus alleen sneller als het 's ochtends heel vroeg is of 's avonds heel laat is).
ghehe, maar dat bedoelde ik dan ook met die 'uren reistijd', het grootste gedeelte van die tijd sta je te wachten voor zo'n controlepost .. en dat terwijl je bestemming op nog geen kilometer afstand ligtquote:Uren reistijd. Heb je enig idee van de afstanden hier? Uren reistijd is als je van de bewoonde wereld naar Eilat rijdt, als je van Jeruzalem naar Kiryat Shmona rijdt. Maar van het oosten naar het westen (bijv. van de Dode Zee naar Tel Aviv) ben je maximaal 1,5 uur bezig (zonder file ...).
Geloof me maar, de hele Westbank is van noord naar zuid zo'n 45 minuten rijden (@ 70 km/u gemiddeld), van oost naar west zo'n half uur.
Kijk, je hebt een paar zeer drukke controleposten en daar kunnen door de drukte en 'convenience' van de smokkelroute van wapens de spanningen soms hoog oplopen, waardoor ook de wachttijden toenemen. Daar komt het nieuws vandaan. Maar de meeste posten zijn klein, waar het allemaal min of meer gesmeerd loopt.
tja, ik vond het al zo raar toen ik het las (geen idee meer waar, een of ander artikel of column), Hebron is voor 80% PA, hoe kan daar nou de avondklok heersen voor Arabieren, of het moet het joodse gedeelte zijn , lekker treiteren ? Geen idee trouwens hoe dat zit met andere plaatsen, de schrijver van het artikel deed daar nogal vaag over, zijdelings naar verwijzen maar verder niets bij naam noemenquote:Ik weet niet of er nu een avondklok geldt. De meeste plaatsen staan ook onder PA gezag, dus dat is dan simpel gezegd hun zaak of er wel of geen avondklok is. Vorige week was ik 's avonds in de oude stad van Jeruzalem en daar goldt voor niemand een avondklok. Ook de dorpen bij mij in de buurt kennen geen avondklok.
Die uitgangssituatie wordt niet vergeten, hij is gewoon incorrect.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 19:58 schreef moussie het volgende:
[..]
en tja, ik persoonlijk heb dus het idee dat de uitgangssituatie van de Palestijn constant vergeten wordt, hij was de laatste 2000 jaar de bewoner van dat land en nu heeft die er geen recht op, mag die gerust genegeerd worden, omdat die 'niet bestaat' ? Dat dat geen ideaal uitgangspunt is om samen tot zaken te komen lijkt mij nogal wiedes
[..]
Jawel: mijn punt is, dat degenen die zich buiten de gangbare orde begeven, risico lopen de zondebok te worden voor alles wat er fout gaat. Zelfs al lijken ze zich maar buiten de orde te begeven. Een beetje zoals tegenwoordig de kutMarokkanen. En hoe dan ook hebben de Joden zich consequent opgesteld als buitenbeentjes, als een bijzonder en afgescheiden volk.quote:
Die ontleding kwam niet van mij, maar van Wikipedia.quote:[..]
Ja, hoe zou dat toch komen?
[..]
Koelbloedige ontleding van de redenen voor een massamoord, veel minder emotioneel van toon dan het verslag van de verwoesting van een huis door bulldozers.
Ik zie even af van Hitler; dat was wel een erg apart geval. Die bestond het zelfs om via administraties terug te redeneren tot twee of drie generaties eerder.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 18:06 schreef SilkTie het volgende:
Keessie toch!
Hoor je wel wat je zegt?
Ook al zijn jullie met elkaar verbonden door taal, cultuur en religie, ga toch maar verspreid over de wereld wonen. Dat hebben jullie al zo lang gedaan, jullie zijn toch niks beter gewend.
Dat is toch te belachelijjk voor woorden?
Sinds de Joden uit hun land verdreven zijn, bidden ze dagelijks om terug te mogen keren naar dat land. Al 2000 jaar lang hebben ze de hoop niet opgegeven.
Meestal als je iets kwijt bent, geef je na een tijd de hoop op. Hoevaak lezen we niet dat iemand na 40 jaar zijn trouwring of portemonnee terugvindt/krijgt en zegt dat die de hoop al had opgegeven?
Maar het Joodse volk is blijven hopen op terugkeer. Ze hebben de hoop niet opgegeven, maar juist gekoesterd, van ouder op kind doorgegeven.
We hebben de claim altijd gehouden en we hebben het niet laten verjaren.
En ons dan ook nog de schuld geven van alle ellende die ons door de eeuwen heen is aangedaan?
Word toch eens wakker!
Weet jij het verschil tussen integreren en assimileren?
Integreren is je aanpassen aan de maatschappij zonder je eigen identiteit te verliezen.
Assimileren is volledig opgaan in de maatschappij waarbij je je eigen identiteit verliest.
Ik denk dat door de eeuwen heen het Joodse volk een toonbeeld van integratie is geweest. Vaak hebben de Joden veel van hun omgeving geleerd, maar omgekeerd ook.
Maar volgens Kees22 is dat niet voldoende, je blijft toch "anders" en dan is het je eigen schuld als vervelende dingen gebeuren.
Dan maar de andere oplossing: assimileren. In het begin van de vorige eeuw waren veel Joden geassimileerd. Hadden nieuwe namen aangenomen, waren a-religieus of waren tot het Christendom overgegaan, er was niets dat hun nog aan hun Joodse wortels verbond. Totdat Hitler kwam en ze met de neus op de feiten drukte.
En dan nog is het hun eigen schuld omdat ze "anders" waren? Hoe anders? Waar anders? (Edit - laat maar ...)
De eerste geschreven getuigenis van Joden in Amsterdam is van 1604.
Sindsdien draaien de Joden mee met de stad, in voor en tegenspoed. Heb je er last van?
Maar als puntje bij paaltje komt, ben ik toch "die rotjood".
Weet je wat het is om als 10-jarig jochie uitgescholden te worden?
Om als 30-jarige een knal voor je kop te krijgen (op Bevrijdingsdag nog wel!)?
En dat allemaal alleen omdat ik een keppel draag?
Mijn familie woont al sinds 17zoveel in Nederland, ik beheers de Nederlandse taal in al haar facetten, kan menigeen onder tafel zuipen, maak afspraken voor over drie maanden (en dat is nog korte termijn!), heb een verjaardagskalender op de plee hangen: kortom, wiens Neerlands bloed door d'aadren vloedt. Maar toch ben ik "die rotjood" en mag dus als kop-van-jut gebruikt worden.
We hebben ons rotgeïntegreerd, ook ik persoonlijk, vraag maar aan mijn schoolgenoten, mijn medestudenten en mijn collegae. En toch heb ik van alles te verduren gehad.
En daar moet ik naar terug?
Dit soort redeneringen, die half waar zijn, zowel voor als tegen een partij, roepen bij mij steeds opnieuw de vraag op: "Wanneer vinden wij, beschaafde mensen, dat iemand het recht krijgt om ergens te wonen? Wat is een eerlijke rechtsgrond voor eigendom en bezit?"quote:Op woensdag 27 augustus 2008 21:05 schreef Viajero het volgende:
[..]
Die uitgangssituatie wordt niet vergeten, hij is gewoon incorrect.
Is het zo moeilijk te geloven dat er Zionistische Joodse families uit Polen en Rusland zijn die al generaties langer daar wonen dan sommige Palestijnen? Je doet steeds net alsof daar al 2000 jaar 2 miljoen Palestijnen woonden en er ineens uit het niets 6 miljoen Joden neerstreken.
De meeste Arabieren daar zijn nakomelingen van Arabieren die daar zijn komen wonen tijdens het zionisme, omdat het daar toen economisch goed ging, iig beter dan in Egypte, Syrie of Jordanie.
Er zijm daar ook Joden wiens voorvaderen daar al zo'n 3000 jaar daar wonen, hebben die dan meer rechten dan de zionisten of de Arabieren? In jouw redenatie moeten de Arabieren en de Zionisten allebei oprotten, en het land aan die kleine groep laten.
Ik ben benieuwd of je dezelfde redenering ook op immigranten en hun nakomelingen in andere delen van de wereld wilt toepassen.
En dat de Palestijn niet bestaat? Wie zegt dat? Ik denk niet dat je met quotes van officials in Israel kan komen van de laatste twintig, misschien dertig jaar die dat zeggen. Dat dat daarvoor wel gezegd is, tja, als je een nieuwe naam bedenkt voor jezelf duurt het even voor iedereen er aan gewend is. Van 1917 tot 1948 noemden Joden uit dat gebied zichzelf trouwens ook Palestijn. Simpelweg omdat de Britten het mandaat Palestine genoemd hadden.
Omdat ik toch enigszins moe wordt van het corrigeren van duidelijk anti-Joodse geschiedsvervaging wil ik er ook op blijven wijzen dat het nergens toe bij draagt. Israel is er, en gaat niet weg. De Palestijnen zijn er en gaan niet weg. een ruzie over zaken die 150/100/50 jaar geleden zijn gebeurt draagt niet zoveel bij. Laten we focussen op oplossingen voor vandaag en morgen.
Jij zou je eens moeten verdiepen in de islamitische denkwijze.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 00:30 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dit soort redeneringen, die half waar zijn, zowel voor als tegen een partij, roepen bij mij steeds opnieuw de vraag op: "Wanneer vinden wij, beschaafde mensen, dat iemand het recht krijgt om ergens te wonen? Wat is een eerlijke rechtsgrond voor eigendom en bezit?"
Ik heb die vraag al minstens vijf keer gesteld in het afgelopen jaar, en nog maar 2 keer een antwoord gekregen. De eerste keer was dat: "Kopen of huren van de vorige eigenaar." En de tweede keer omvatte het ook: "Met geweld afpakken."
Met mijn vraag hoop ik de historische en vooral de religieuze angel een beetje uit het conflict te halen.![]()
In de hoop mensen even met de benen op de grond te zetten. Ik geloof niet, dat het lukt.![]()
Wat in elk geval niet bijdraagt tot de oplossing is het stevig doorbouwen aan nederzettingen buiten de groene lijn en zelfs buiten het Grote Hek.
(Waarom, als de Joden zo bang zijn voor aanslagen, gaan ze dan buiten het Grote Hek wonen?) Artikel in NRC van di 26 augustus, pagina 5, linksonder.) http://www.nrc.nl/buitenl(...)_veel_nederzettingen
@Apropos: Een deel van mijn woede over het bulldozeren van huizen komt voort uit de hypocrisie: zeggen dat je burgers spaart, maar wel burgerhuizen wegvagen. De familie van een moordenaar is niet ook een moordenaar! Zie ook het aangehaalde artikel.
Dzjengis Khan was gewoon een veroveraar, die heeft tot taak mensen te vermoorden.
In het geval van Hebron probeer ik me een oordeel te vormen uit vage informatie.
Maar uit de hedendaagse media blijkt, dat Israel (de staat, het land, het systeem) de zaak domweg belazert. Het ene zeggen, het tegengestelde doen.
Wist je dat er meer Palestijnen in Jordanie wonen dan in Israel? En niet omdat ze verdreven zijn, maar omdat ze daar altijd al gewoond hebben? Een paar clans zijn hiernaartoe gekomen in de hoop op een betere toekomst en zitten hier nog altijd, een deel is weer naar het oorspronkelijke gebied teruggegaan maar heten nu ineens 'vluchteling'.quote:Hmmm, zal ik onder die familie Saud hier in de woestijn zitten zweten of zal ik eens naar die Ottomaanse provincie verhuizen waar wat gebeurt? Of ik nu hier of daar in een tent zit ... daar bestaat nog een kans dat ik betere weiden vind om mijn kudde te laten grazen. Kom, we gaan!
Dus als we gewoon ons geloof, onze cultuur, alles opgeven, dan komt het wel goed.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 00:07 schreef Kees22 het volgende:
-een heel verhaal over assimileren, niet integreren-
Hee joh, trek het je niet aan. Kees vergeet (door onkunde of expres) dat de jodenonderdrukking het gevolg was van de katholieke kerk (moordenaars van Jezus!) en niet te vergelijken is met andere volkeren.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:14 schreef SilkTie het volgende:
[..]
Dus als we gewoon ons geloof, onze cultuur, alles opgeven, dan komt het wel goed.![]()
Dus het is ook de eigen schuld van de Christenen in Indonesie of China dat ze vervolgd en onderdrukt worden? De moslims in India? Ze scheiden zich toch ook af van de massa?
Ok, dan zie ik even af van het IDF, dat is een apart geval. Dan kom ik tot de conclusie dat er bijna geen Arabieren gedood zijn door Joden. Waar zeuren ze toch zo over?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 00:07 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik zie even af van Hitler; dat was wel een erg apart geval. Die bestond het zelfs om via administraties terug te redeneren tot twee of drie generaties eerder.
Dit is dus echt puur anti-semitisme. De meeste Joden waren prima geintegreerd in de landen waar ze dat mochten. Want let wel: het waren vaak de mensen in een land die de Joden afzonderden, dat waren lang niet altijd de Joden zelf.quote:<Samenvatting uit de werken van Stalin en de Tsaren>
Hun grond? Volgens wie?quote:Wel vind ik het dan cynisch als Viajero zegt, dat de Palestijnen maar moeten accepteren dat Israel zal blijven en ze hun grond niet terugkrijgen. Terwijl zijn eigen volk dat nou juist 2000 jaar lang niet geaccepteerd heeft.
Ik denk dat Kees moord en brand zou schreeuwen als we Moslims in Nederland behandelen volgens zijn recept.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:14 schreef SilkTie het volgende:
[..]
Dus als we gewoon ons geloof, onze cultuur, alles opgeven, dan komt het wel goed.![]()
Dus het is ook de eigen schuld van de Christenen in Indonesie of China dat ze vervolgd en onderdrukt worden? De moslims in India? Ze scheiden zich toch ook af van de massa?
Als jouw traditie als een onderdeel van de oorsprong van de Nederlandse samenleving wordt beschouwd, ben je dan geïntegreerd of niet?quote:De beginselverklaring pleit verder voor goed burgerschap, ook van immigranten. "De Nederlandse samenleving vindt haar oorsprong in de joods-christelijke traditie, het humanisme en de Verlichting. Deze beschavingsfundamenten vormen samen met de Nederlandse taal, de vaderlandse geschiedenis en de Grondwet de grondslag van onze nationale identiteit."
Grappig, daar liep ik vandaag ook op te kauwen.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:14 schreef SilkTie het volgende:
[..]
Ik heb het nagevraagd bij een mollah: je vergist je. Waarschijnlijk is dit projectie van jou!quote:Op donderdag 28 augustus 2008 00:53 schreef typtypo het volgende:
[..]
Jij zou je eens moeten verdiepen in de islamitische denkwijze.
Eens Dar al islam altijd dar al islam.
Land dat eens van de islam was is altijd van de islam.
Ah? En van erop slaan, pesten en onderdrukken worden ze niet agressiever?quote:Het heeft niks met de bezetting door Israël te maken.
Israël moet hoe dan ook weg.
Wie gaat er praten met mensen die jou hoe dan ook willen vernietigen en die bovendien praten zien als een vorm zwakte en daardoor nog agressiver worden?
Que??quote:Wat Israël doet is repect afdwingen want dat is schijnbaar het enige wat die haatbaarden repecteren.
Hard aanpakken.
Oh, ik leer hier nog wel het een en ander, dank U.quote:Jij kan zogenaamd je hoofd breken over hoe het nu precies zit en jij zal geen steek verder komen zonder dit gegeven mee te nemen.
Ach ja, internet is vergeven van allerlei soorten rotzooi. Ik durf te wedden dat er een soortgelijke site van joden te vinden is. Trouwens: ook van Nederlanders: http://www.nvu.info/quote:
Ja, dat geldt evenzogoed voor de moslims, bijvoorbeeld die in Nederland. Maar denk je dat mensen als Wilders en Verdomd daar wakker van liggen? Om van hun volgelingen maar niet te spreken. Voor de katholieken van 100 jaar geleden in Nederland gold dat ook, maar tioch werden ze niet vertrouwd.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:02 schreef SilkTie het volgende:
Ik dacht toch dat ik duidelijk was geweest.
Joden zijn altijd loyaal geweest aan het land waar ze woonden. Ze hebben zich netjes aan de regels gehouden (er is zelfs een Joodse wetsregel die zegt dat je de regels van een land hebt te respecteren!), belasting betaald, dienstplicht vervuld, deelgenomen aan het normale economische verkeer, etc. etc. etc.
Dat keppeltje is dan vergelijkbaar met een hoofddoek. Nee, niet met een burqah. Die is meer vergelijkbaar met een hoge hoed en pijpenkrullen en een lange jas. Orthodox of extremistisch, net aan welke kant je staat.quote:Maar dat keppeltje doet het 'em? Ken je art. 1 van de Grondwet? Vrijheid van godsdienst zegt je iets?
BTW, het altijd een keppeltje dragen is iets van de laatste 50-60 jaar. Meestal had men een hoed of baret op als men buiten liep, en binnen was men veelal blootshoofds ('naakt' in 19de eeuws Nederlands), waarbij men alleen tijdens een religieuze handeling het hoofd bedekte met keppel of hoed.
Dat heb ik vaker gehoord. Maar dat weet een buitenstaander niet.quote:En nog iets: wij niet beter of minder dan andere volkeren. Zoals mijn vader eens tegen iemand zei die hierover bleef doorzaniken: wij zijn in die zin uitverkoren dat wij nóg minder mogen dan u.
Koerden? Kelten? Vikingen? Sorben?quote:Ieder mens is naar God's evenbeeld geschapen, mijn bloed is niet roder of blauwer of paarser dan dat van jou.
Ieder mens en ieder volk is gelijk. En zoals ieder volk een eigen land heeft, hebben wij dat ook.
Ik kan me goed voorstellen dat je dat gelooft. Of het waar is, betwijfel ik, want jouw staat heeft er alle belang bij om jou dat te laten geloven.quote:Denk je nu echt dat de Arabieren daar 2000 jaar hebben gezeten? Tot ong. 1880 was het een dor land. Wie wil daar wonen? Er zaten een paar Bedouinen-stammen, een paar Druzen-families, her en der wat islamitische en christelijke clans, en her en der ook nog wat Joodse gemeenschappen. De meeste Arabieren die hier nu wonen, zijn vanuit de omringende landen gekomen toen ze zagen dat een paar idioten hard werkten en langzaamaan het dorre land in een bloeiende tuin veranderden.
Maar je wilt toch niet ontkennen dat er veel Arabieren verdreven zijn? Ja, dat zal best gebracht zijn als "vrijwillig vertrokken". Vrijwillig is een betrekkelijk begrip, als je tegenover een geweer staat.quote:[..]
Wist je dat er meer Palestijnen in Jordanie wonen dan in Israel? En niet omdat ze verdreven zijn, maar omdat ze daar altijd al gewoond hebben? Een paar clans zijn hiernaartoe gekomen in de hoop op een betere toekomst en zitten hier nog altijd, een deel is weer naar het oorspronkelijke gebied teruggegaan maar heten nu ineens 'vluchteling'.
Ah, maar de Britten zijn altijd al onbetrouwbare bondgenoten geweest. Het perfide Albion!quote:En nog een punt: jullie hadden het over de belofte aan Faisal en zijn familie? Hoe zit het met de belofte aan Lord Rothschild? Lees anders de Balfour Declaration eens na. Triviaal puntje: Lord Balfour heeft het over "the establishment in Palestine of a national home for the Jewish people". Dat is het gebied dat nu zowel Israel als Jordanie beslaat. Dus het Joodse volk is net zo goed door de Engelsen bedrogen, toen bijna 78% ineens aan de Hashemitische familie cadeau werd gegeven!
Dat is niet waar, dat van de katholieke kerk.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:32 schreef Karrs het volgende:
[..]
Hee joh, trek het je niet aan. Kees vergeet (door onkunde of expres) dat de jodenonderdrukking het gevolg was van de katholieke kerk (moordenaars van Jezus!) en niet te vergelijken is met andere volkeren.
Hitler had het ook voorzien op homo's, zigeuners en Slaven. En, als ik het goed begrepen heb, zouden, na de vorming van zijn Herrenvolk, zelfs de Duitsers kunnen verrekken.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:49 schreef Viajero het volgende:
[..]
Ok, dan zie ik even af van het IDF, dat is een apart geval. Dan kom ik tot de conclusie dat er bijna geen Arabieren gedood zijn door Joden. Waar zeuren ze toch zo over?
Nou en? Kijk naar de mechanismen die in het huidige Nederland de moslims buiten spel zetten. Genoeg goed geïntegreerde moslims, er zitten er zelfs twee in de regering. En toch...quote:[..]
Dit is dus echt puur anti-semitisme. De meeste Joden waren prima geintegreerd in de landen waar ze dat mochten. Want let wel: het waren vaak de mensen in een land die de Joden afzonderden, dat waren lang niet altijd de Joden zelf.
Wetenschappers als Einstein, politici als Disraeli lijken me toch goed geintegreerd. En dat gold voor de meerderheid van de Joden in landen waar het de Joden werd toegestaan te integreren.
Ach ja. Zoals mijn buurman vroeger zei: "Dat zijn opgeschoten jongens. Die horen appels te jatten. Maar het zijn mijn appels. Dus ik hoor achter ze aan te gaan. Dat is mijn rol in het geheel. En als ik er een te pakken krijg, dan doe ik hem pijn. En dan hoort zijn vader een half uur later verhaal bij mij te komen halen. En dan zeg ik: "Ach joh, pak een bak koffie. Slaan kunnen we altijd nog." ".quote:Je had als Katholiek zijnde ook nog de Joden kunnen beschuldigen van her vermoorden van Jezus.
Tja, die vraag heb ik al herhaaldelijk opgeworpen.quote:[..]
Hun grond? Volgens wie?
De moslims worden ook behandeld volgens het beschreven mechanisme. En daar ben ik het inderdaad niet mee eens.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:50 schreef Viajero het volgende:
[..]
Ik denk dat Kees moord en brand zou schreeuwen als we Moslims in Nederland behandelen volgens zijn recept.
Vertel eens eerlijk: waar heb je dat citaat vandaan?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:02 schreef SilkTie het volgende:
Citaat:
Hmmm, zal ik onder die familie Saud hier in de woestijn zitten zweten of zal ik eens naar die Ottomaanse provincie verhuizen waar wat gebeurt? Of ik nu hier of daar in een tent zit ... daar bestaat nog een kans dat ik betere weiden vind om mijn kudde te laten grazen. Kom, we gaan!
Shit, het citaat in het citaat is niet te zien. Terwijl het daar nou juist om gaat.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 13:31 schreef SilkTie het volgende:
@Kees22
Dit haal ik van de FP, bericht over het nieuwe beginselprogramma van de VVD:
[..]
Als jouw traditie als een onderdeel van de oorsprong van de Nederlandse samenleving wordt beschouwd, ben je dan geïntegreerd of niet?
Als ik dan geïntegreerd ben, met of zonder keppel (niks anders dan met of zonder kruisje aan een kettinkje om mijn hals), waarom mag ik dan toch op mijn bek geramd worden?
OK, ik heb een rotkop, maar anderen zien er nóg beroerder uit, dus dat kan de reden ook niet zijn.
![]()
Kortom, ik denk dat je een paar ideeën toch even moet aanpassen.
Oh, maar je mag ook niet op je bek geramd worden, en al helemaal niet omdat je iets op je hoofd draagt. Dat is strafbaar en dient ook bestraft te worden.quote:De beginselverklaring pleit verder voor goed burgerschap, ook van immigranten. "De Nederlandse samenleving vindt haar oorsprong in de joods-christelijke traditie, het humanisme en de Verlichting. Deze beschavingsfundamenten vormen samen met de Nederlandse taal, de vaderlandse geschiedenis en de Grondwet de grondslag van onze nationale identiteit."
Niet zeveren: de moslims uit Joegoslavië, Marokko en Turkije hebben we zelf hier gehaald. Om het vuile werk te doen.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 12:02 schreef Diederik_Duck het volgende:
Is het niet verstandig alle moslims Nederland uit te zetten? Die hebben hier immers niets te zoeken als ik de redenering van sommigen in dit topic volg. Waar doet dat me ook alweer aan denken? Was iets met Blut und Boden...
naar dat topic ben ik idd ook benieuwd .. mi is de introductie van de term joods-christelijk vrij recent namelijk en is die op iets anders gestoeld dan een gemeenschappelijke traditie .. die hebben we namelijk niet, zelfs feestdagen die op dezelfde data vallen hebben een totaal andere uitleg (pesach,pasen), het lijkt meer op een nogal goedkope manier om een (terecht!!) schuldgevoel weg te relativerenquote:Op vrijdag 29 augustus 2008 00:38 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Shit, het citaat in het citaat is niet te zien. Terwijl het daar nou juist om gaat.
Ik citeer dus jou citaat:
[..]
Oh, maar je mag ook niet op je bek geramd worden, en al helemaal niet omdat je iets op je hoofd draagt. Dat is strafbaar en dient ook bestraft te worden.
Maar over de inhoud van de term "joods-christelijke beschaving" hebben we een tijdje geleden eens een discussie gehad en niet met de minsten van de FOK!kers. Volgens mij kwamen we tot de conclusie, dat er geen enkele reden was om de term joods in te voegen. Sterker nog: het leek wel beledigend of anti-anti-semitisch. Zal zoeken naar het topic en dan linken.
Voor de goede orde: dit topic is bijna vol. Ik stel voor dat we doorgaan, want ik vind de discussie wel interessant. Dus wie van ons 300 post, opent een vervolg?
'Joods-christelijke grondslag in VVD-verklaring'quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 01:23 schreef moussie het volgende:
[..]
naar dat topic ben ik idd ook benieuwd .. mi is de introductie van de term joods-christelijk vrij recent namelijk en is die op iets anders gestoeld dan een gemeenschappelijke traditie .. die hebben we namelijk niet, zelfs feestdagen die op dezelfde data vallen hebben een totaal andere uitleg (pesach,pasen), het lijkt meer op een nogal goedkope manier om een (terecht!!) schuldgevoel weg te relativeren
Nee joh, ik ben maar een geschiedkundige. Wat weet ik ervan.quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 00:00 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dat is niet waar, dat van de katholieke kerk.
Als gevolg van... juist, de oorspronkelijke Christelijke kerk. En welk boek volgen die ook weer? En wat staat er ook alweer in dat boek?quote:In de orthodoxe landen van Oost-Europa werden Joden ook onderdrukt, in protestantse landen (als Duitsland) eveneens, in communistische landen (Oost-Europa) ook, in islamitische landen ook.
Een nutteloze, op niks gestaafde uitspraak. Bron of begone.quote:Verder hebben de Joden ook aardig hun best gedaan om de vroege christenen door de Romeinen te laten vervolgen.
hangt natuurlijk ook een beetje van je specialisatie afquote:Op vrijdag 29 augustus 2008 08:32 schreef Karrs het volgende:
[..]
Nee joh, ik ben maar een geschiedkundige. Wat weet ik ervan.
In Oost-Europa overheersen de orthodoxe kerken, die de katholieke kerk niet erkennen. Die hebben ook patriarchen als opperhoofd, en niet de paus.quote:[..]
Als gevolg van... juist, de oorspronkelijke Christelijke kerk. En welk boek volgen die ook weer? En wat staat er ook alweer in dat boek?
Op voorspraak van een heel plein vol Joden!quote:(Note: interessant genoeg niet dat de joden Christus hebben vermoord, maar juist dat de Romeinen dat hebben gedaan)
Ach, ik heb het uit de Grote Spectrum Encyclopedie van 1980. Maar het zal in de Wikipedia ook vast wel staan. (Lemma: Christenvervolgingen)quote:[..]
Een nutteloze, op niks gestaafde uitspraak. Bron of begone.
Ik dacht zelf meer aan deze:quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 01:52 schreef damian5700 het volgende:
[..]
'Joods-christelijke grondslag in VVD-verklaring'
Vogelaar: joods-christelijk-islamitische traditie NL
Na dit antwoord weet ik het zeker.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 23:29 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik heb het nagevraagd bij een mollah: je vergist je. Waarschijnlijk is dit projectie van jou!
[..]
Ah? En van erop slaan, pesten en onderdrukken worden ze niet agressiever?
[..]
Que??![]()
Respect is het enige wat ze respecteren?
Angst en haat zijn iets anders dan respect, kan ik je vertellen.
[..]
Oh, ik leer hier nog wel het een en ander, dank U.
[..]
Ach ja, internet is vergeven van allerlei soorten rotzooi. Ik durf te wedden dat er een soortgelijke site van joden te vinden is. Trouwens: ook van Nederlanders: http://www.nvu.info/
Zo, je hebt nog iets gelezen ook!quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 23:35 schreef typtypo het volgende:
[..]
Na dit antwoord weet ik het zeker.
Kees22 is eigenlijk achmed22.
Hier achmed
Muslims frequently claim, to obscure the realities of the war against non-Muslims, that "Islam means peace." The word "Islam" does indeed come from the same three-letter Arabic root (s-l-m) as the word "salaam," peace. "Islam," however, means "submission," not peace. "Peace" in Islam equals submission to the will of Allah through his divine and eternal law, sharia. The absence of sharia is the absence of peace. Bassam Tibi explains: "First, both sides should acknowledge candidly that although they might use identical terms these mean different things to each of them. The word 'peace,' for example, implies to a Muslim the extension of the Dar al-Islam – or 'House of Islam' – to the entire world," explained Tibi. "This is completely different from the Enlightenment concept of eternal peace that dominates Western thought, a concept developed by Immanuel Kant," an 18th-century philosopher. "Similarly, when Muslims and the Western heirs of the Enlightenment speak of tolerance they have different things in mind. In Islamic terminology, this term implies abiding non-Islamic monotheists, such as Christians, Jews and Zoroastrians, as second-class believers. They are 'dhimmi,' a protected but politically immature minority." According to Tibi, the quest of converting the entire world to Islam is an immutable fixture of the Muslim worldview. Only if this task is accomplished, if the world has become a "Dar al-Islam," will it also be a "Dar a-Salam," or a house of peace."
http://jihadwatch.org/archives/004628.php
Nou doe als of je van niks weet.quote:Op zondag 31 augustus 2008 01:04 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Zo, je hebt nog iets gelezen ook!
Inderdaad, islam betekent iets in de trant van "vrede door onderwerping aan gods wil". Klopt wel aardig met wat de joden en christenen vinden. Als je gods wil maar doet, vind je wel vrede.
De rest van het verhaal is wel discutabel. Waarom s-l-m de verbreiding van het geloof over de hele wereld zou impliceren, is me niet meteen duidelijk. In de qor'an staat, dat je de ongelovigen moet vertellen van de qor'an en over Allah. En als ze niet willen luisteren, moet je zeggen: "Wacht, wij wachten met U." Ofwel: we zullen wel zien wie er gelijk krijgt aan het eind van de rit.
(Ik herinner me, dat het Russische woord "mir", de naam van een ruimteschip, zowel "vrede" als "wereld" betekende. Dat werd geïnterpreteerd als erg imperialistisch. Alsof vrede alleen bereikt werd als de hele wereld hetzelfde vond.)
En wat er zo verschillend is in het "Enlightenment concept of eternal peace" vat ik niet meteen. Alsof het westen de verlichting (of wat daarvoor moet doorgaan) niet over de hele wereld wil verspreiden.
En dan heb ik het nog niet over de zendingsdrang van christenen.
Dus: wat is nou eigenlijk je argument?
Oh, en on topic: wat betekent het Hebreeuwse woord shaloom eigenlijk? Dat er raketten gestuurd worden?
Nu confronteer ik jou met jouw leugens en nu weet je van niets.quote:Ik heb het nagevraagd bij een mollah: je vergist je. Waarschijnlijk is dit projectie van jou!
Was je erbij dan? Of zat je achter een bewakingscamera?quote:Op zondag 31 augustus 2008 22:42 schreef typtypo het volgende:
[..]
Nou doe als of je van niks weet.
Jou claim was dat een mullah jou verteld zou hebben dat het streven naar een dar al islam niet voorkomt.
[..]
Nu confronteer ik jou met jouw leugens en nu weet je van niets.
Jij breidt er weer een ander verhaal van.quote:Op zondag 31 augustus 2008 23:06 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Was je erbij dan? Of zat je achter een bewakingscamera?
Ik zeg niet dat het niet voorkomt, want er zijn altijd wel idioten die uit naam van hun eigen geloof hun eigen ideeën aan de man proberen te brengen. En soms met geweld.
In de qor'an staat, zoals ik al schreef: "Zeg dan tegen de ongelovige: "Wacht, wij wachten met U."."
Dus vertellen over je geloof mag, maar opdringen niet. Maar vertellen over je geloof mag iedereen wel.
Degene die hier andere verhalen breit, ben jij.quote:Op maandag 1 september 2008 00:42 schreef typtypo het volgende:
[..]
Jij breidt er weer een ander verhaal van.
Eerst een semi ontkenning en als je geconfronteerd wordt met je gelul geef je weer een andere wending aan je verhaal.
quote:Op vrijdag 25 juli 2008 11:43 schreef IFU het volgende:
Israël wil nieuwe nederzetting bouwen op Westoever
De nederzetting, Maskiyot, moet ongeveer twintig huizen tellen. Onder druk van de Amerikaanse regering zette Israël de plannen voor het dorp twee jaar geleden in de ijskast. Tijdens een bijeenkomst in het Amerikaanse Annapolis vorig jaar zegde Israël toe geen nieuwe nederzettingen te zullen bouwen.
Maskiyot zou de eerste nieuwe Israëlische nederzetting in ongeveer tien jaar tijd zijn. Op de Westoever wonen nu meer dan 250.000 Israëlische kolonisten tussen ongeveer 2,5 miljoen Palestijnen.
Israël vernietigt alle geloofwaardigheid, dit ondermijnt alles dat we proberen te doen”, zei de Palestijnse onderhandelaar Saeb Erekat in een reactie. Secretaris-generaal van de Verenigde Naties Ban Ki-moon was „diep bezorgd”, het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken noemde de Israëlische plannen „niet nuttig”.
bron telegraaf. http://www.telegraaf.nl/b(...)_op_Westoever__.html
Daar komt dus nooit vrede als die Israeliers niet gedwongen worden
-edit- Kan blijkbaar niet blijven staan.
Zijn Byzantium en Perzie aan wachten ten onder gegaan?quote:Op zondag 31 augustus 2008 23:06 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Was je erbij dan? Of zat je achter een bewakingscamera?
Ik zeg niet dat het niet voorkomt, want er zijn altijd wel idioten die uit naam van hun eigen geloof hun eigen ideeën aan de man proberen te brengen. En soms met geweld.
In de qor'an staat, zoals ik al schreef: "Zeg dan tegen de ongelovige: "Wacht, wij wachten met U."."
Dus vertellen over je geloof mag, maar opdringen niet. Maar vertellen over je geloof mag iedereen wel.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |