abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57035169
In het kader van 'We zijn zo bang voor de islam deze VVD-verklaring mijns inziens. Aan de andere kant: wat is er op tegen?
----

In de beginselverklaring van de VVD moet staan dat de Nederlandse samenleving is gebaseerd op een joods-christelijke grondslag. Dat zei kandidaat-voorzitter voor de partij Onno Hoes donderdagmiddag in het programma MM-Magazine op Radio 1.

Bij de viering van het zestigjarig bestaan van de VVD vorige maand gaf partijleider Mark Rutte aan dat hij de beginselverklaring uit 1980 wil herschrijven. Hoes keerde zich eerder nog tegen dit plan. Volgens hem volstond de oude beginselverklaring. Zijn tegenstrever voor het voorzitterschap voor de VVD, de Rotterdamse burgemeester Ivo Opstelten, steunde de totstandkoming van de nieuwe verklaring wel.

Hoes, gedeputeerde in Noord-Brabant, zei nu in het NCRV-programma dat hij zijn toevoeging over de joods-christelijke grondslag graag in de verklaring terugziet. Onno Hoes is zelf joods. Hij vindt dat als de beginselverklaring dan toch herschreven wordt, dat er dan ook in vermeld kan worden op welke grondslag Nederland gebaseerd is.

In de oorspronkelijke beginselverklaring is niets te vinden over deze grondslag. Frits Bolkestein wilde het in 1980 wel vermelden, maar kreeg destijds niet genoeg steun vanuit de partij, zei Onno Hoes in het radiodagboek.

Eind volgende maand moet duidelijk zijn wie de 39 duizend VVD-leden willen als opvolger van de huidige VVD-voorzitter Jan van Zanen.
pi_57035457
Volgens mij kunnen ze er gewoon beter 'niet op islamitische grondslag' inzetten. Dat scheelt weer wat verontwaardigde atheïsten / humanisten.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_57035508
Ik weet niet precies wat de meerwaarde daarvan moet zijn, maar aan de andere kant is ontkennen ook niet bepaald zinnig.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
  donderdag 28 februari 2008 @ 14:38:50 #4
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_57035573
Waarom toch altijd dat Joodse erbij halen? Noem het beestje dan gewoon bij de christelijke naam, als je dan toch aan dit soort onzinnige algemeenheden gaat beginnen.
pi_57035614
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 14:34 schreef Monolith het volgende:
Volgens mij kunnen ze er gewoon beter 'niet op islamitische grondslag' inzetten. Dat scheelt weer wat verontwaardigde atheïsten / humanisten.
Noem dan inderdaad het beestje bij zijn naam als je krampachtig wil gaan doen.
Gelegenheidssedevacantist extraordinaire. Een dozijn lama's en je grootvader. Tweede Exloërmond, ofwel het vagevuur. De schemerlamp van je nachtmerries. Vla, en veel ervan. Verlanglijst: vijf pedaalemmers en het einde der tijden.
pi_57035618
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 14:38 schreef Hephaistos. het volgende:
Waarom toch altijd dat Joodse erbij halen? Noem het beestje dan gewoon bij de christelijke naam, als je dan toch aan dit soort onzinnige algemeenheden gaat beginnen.
Inderdaad, waarom niet de Soemerisch-Latijnse beschaving, of zoiets?
pi_57035689
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 14:34 schreef Monolith het volgende:
inderdaad. duidelijk voor iedereen.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  donderdag 28 februari 2008 @ 15:04:53 #8
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_57036196
Politieke discussie -> POL
Géén kloon van tvlxd!
pi_57036232
Wat een dom gedoe weer. Doe gewoon je standpunten, dan kunnen de mensen daar zelf wel uithalen hoe de samenleving er volgens de VVD uit moet komen te zien (niet tof dus ).
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
  donderdag 28 februari 2008 @ 15:10:06 #10
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_57036318
Ik vind het vreemde vooral dat een atheistisch liberale partij dit in hun beginselverklaring wil hebben. Het gaat er toch om wat je visie is op de toekomst, niet wat het was in het verleden?
Géén kloon van tvlxd!
  donderdag 28 februari 2008 @ 15:12:19 #11
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_57036376
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 14:40 schreef Aurelianus het volgende:

[..]

Noem dan inderdaad het beestje bij zijn naam als je krampachtig wil gaan doen.
Dan kunnen ze beter kiezen voor de tekst "Stem niet op Wilders; bij ons bent u ook welkom".
Géén kloon van tvlxd!
  donderdag 28 februari 2008 @ 15:19:36 #12
159979 G.Fawkes
Libera eas de ore leonis!
pi_57036574
Wilders wilde dit toch in de grondwet hebben? Toen kon het niet, maar in de beginsel verklaring moet het wel. De VVD is echt de weg kwijt.
pi_57036616
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 15:10 schreef Montov het volgende:
Ik vind het vreemde vooral dat een atheistisch liberale partij dit in hun beginselverklaring wil hebben.
Sinds wanneer is de VVD een atheïstische partij
Hat irgendwer gesagt es wäre Zeit für Helden?
pi_57036641
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 15:19 schreef G.Fawkes het volgende:
Wilders wilde dit toch in de grondwet hebben? Toen kon het niet, maar in de beginsel verklaring moet het wel. De VVD is echt de weg kwijt.
Er zit een klein verschil tussen een beginselprogramma en de grondwet natuurlijk. Wilders loopt inderdaad echter ook de hele tijd te neuzelen over een joods-christelijke cultuur. Zeg dan gewoon wat je denkt.
pi_57036679
In het beginsel zijn wij een speelbal tussen Frankrijk en Duitsland.
Zyggie.
pi_57036800
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 15:10 schreef Montov het volgende:
Ik vind het vreemde vooral dat een atheistisch liberale partij dit in hun beginselverklaring wil hebben. Het gaat er toch om wat je visie is op de toekomst, niet wat het was in het verleden?
Er is, voor mij althans, geen enkel probleem om te benadrukken wat de grondslag is waarop een partij politiek bedrijft; waaruit hun standpunten voortvloeien.

Als je de beginselverklaring van de VVD leest komen zaken als verantwoordelijkheid voor anderen, naastenliefde en erkenning van de menselijke waardigheid duidelijk naar voren, dus in hoeverre strikt genomen atheïstisch de VVD is, mijn inziens afhankelijk van individuele perceptie.
Onno Hoes wil, mijn inziens, niet zonder reden de grondslag van de VVD verwijzen naar het joods-christelijke.
pi_57036821
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 15:12 schreef Montov het volgende:

[..]

Dan kunnen ze beter kiezen voor de tekst "Stem niet op Wilders; bij ons bent u ook welkom".
Het zit je wel hoog, hè?
pi_57036848
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 15:28 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Er is, voor mij althans, geen enkel probleem om te benadrukken wat de grondslag is waarop een partij politiek bedrijft; waaruit hun standpunten voortvloeien.

Als je de beginselverklaring van de VVD leest komen zaken als verantwoordelijkheid voor anderen, naastenliefde en erkenning van de menselijke waardigheid duidelijk naar voren, dus in hoeverre strikt genomen atheïstisch de VVD is, mijn inziens afhankelijk van individuele perceptie.
Daar heeft het christendom natuurlijk gezellig een patentje op geclaimd, maar dat is historisch gezien volstrekte onzin.
pi_57036850
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 15:21 schreef Stew het volgende:

[..]

Sinds de weerzin tegen het joods-christelijke is ontstaan.
  donderdag 28 februari 2008 @ 15:30:48 #20
159979 G.Fawkes
Libera eas de ore leonis!
pi_57036871
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 15:21 schreef Monolith het volgende:

[..]

Er zit een klein verschil tussen een beginselprogramma en de grondwet natuurlijk. Wilders loopt inderdaad echter ook de hele tijd te neuzelen over een joods-christelijke cultuur. Zeg dan gewoon wat je denkt.
Wat zou volgens de VVD een reden zijn dat het wel in een beginsel programma moet, maar niet in een grondwet? Wat maakt deze feiten onmisbaar uit het beginselprogramma maar tegelijk totaal onnodig voor de (grond)wet?
  donderdag 28 februari 2008 @ 15:31:07 #21
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_57036877
Wat is er allemaal joods aan onze cultuur? Wie legt me dat even uit?
  donderdag 28 februari 2008 @ 15:32:29 #22
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_57036913
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 15:21 schreef Stew het volgende:

[..]

Sinds de oprichting. We hebben drie religieuze partijen: het CDA, de CU en de SGP. De rest zijn geen religieuze partijen.
Géén kloon van tvlxd!
  donderdag 28 februari 2008 @ 15:33:56 #23
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_57036944
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 15:29 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Het zit je wel hoog, hè?
Ehm,
Géén kloon van tvlxd!
  donderdag 28 februari 2008 @ 15:34:23 #24
8369 speknek
Another day another slay
pi_57036955
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 15:23 schreef Zyggie het volgende:
In het beginsel zijn wij een speelbal tussen Frankrijk en Duitsland.
Haha ja dat zou wel een mooie zijn. "Onze maatschappij is gebaseerd op de politieke belangen van afwisselende Duitse en Franse mogendheden".
Zou nog dichter bij de waarheid liggen dan Joods-Christelijk ook.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_57036972
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 15:30 schreef Monolith het volgende:

[..]

Daar heeft het christendom natuurlijk gezellig een patentje op geclaimd, maar dat is historisch gezien volstrekte onzin.
Dat laat ik even in het midden, met uw welbevinden. Feit blijft, dat Europa christelijk is en het christendom ongelofelijk veel invloed en macht heeft uitgeoefend op de Europese cultuur. En of het nu gaat om strikt christelijke waarden, humanistische waarden of wat anders het zijn begrippen uit de christelijke leer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')