abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57035169
In het kader van 'We zijn zo bang voor de islam deze VVD-verklaring mijns inziens. Aan de andere kant: wat is er op tegen?
----

In de beginselverklaring van de VVD moet staan dat de Nederlandse samenleving is gebaseerd op een joods-christelijke grondslag. Dat zei kandidaat-voorzitter voor de partij Onno Hoes donderdagmiddag in het programma MM-Magazine op Radio 1.

Bij de viering van het zestigjarig bestaan van de VVD vorige maand gaf partijleider Mark Rutte aan dat hij de beginselverklaring uit 1980 wil herschrijven. Hoes keerde zich eerder nog tegen dit plan. Volgens hem volstond de oude beginselverklaring. Zijn tegenstrever voor het voorzitterschap voor de VVD, de Rotterdamse burgemeester Ivo Opstelten, steunde de totstandkoming van de nieuwe verklaring wel.

Hoes, gedeputeerde in Noord-Brabant, zei nu in het NCRV-programma dat hij zijn toevoeging over de joods-christelijke grondslag graag in de verklaring terugziet. Onno Hoes is zelf joods. Hij vindt dat als de beginselverklaring dan toch herschreven wordt, dat er dan ook in vermeld kan worden op welke grondslag Nederland gebaseerd is.

In de oorspronkelijke beginselverklaring is niets te vinden over deze grondslag. Frits Bolkestein wilde het in 1980 wel vermelden, maar kreeg destijds niet genoeg steun vanuit de partij, zei Onno Hoes in het radiodagboek.

Eind volgende maand moet duidelijk zijn wie de 39 duizend VVD-leden willen als opvolger van de huidige VVD-voorzitter Jan van Zanen.
pi_57035457
Volgens mij kunnen ze er gewoon beter 'niet op islamitische grondslag' inzetten. Dat scheelt weer wat verontwaardigde atheïsten / humanisten.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_57035508
Ik weet niet precies wat de meerwaarde daarvan moet zijn, maar aan de andere kant is ontkennen ook niet bepaald zinnig.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
  donderdag 28 februari 2008 @ 14:38:50 #4
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_57035573
Waarom toch altijd dat Joodse erbij halen? Noem het beestje dan gewoon bij de christelijke naam, als je dan toch aan dit soort onzinnige algemeenheden gaat beginnen.
pi_57035614
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 14:34 schreef Monolith het volgende:
Volgens mij kunnen ze er gewoon beter 'niet op islamitische grondslag' inzetten. Dat scheelt weer wat verontwaardigde atheïsten / humanisten.
Noem dan inderdaad het beestje bij zijn naam als je krampachtig wil gaan doen.
Gelegenheidssedevacantist extraordinaire. Een dozijn lama's en je grootvader. Tweede Exloërmond, ofwel het vagevuur. De schemerlamp van je nachtmerries. Vla, en veel ervan. Verlanglijst: vijf pedaalemmers en het einde der tijden.
pi_57035618
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 14:38 schreef Hephaistos. het volgende:
Waarom toch altijd dat Joodse erbij halen? Noem het beestje dan gewoon bij de christelijke naam, als je dan toch aan dit soort onzinnige algemeenheden gaat beginnen.
Inderdaad, waarom niet de Soemerisch-Latijnse beschaving, of zoiets?
pi_57035689
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 14:34 schreef Monolith het volgende:
inderdaad. duidelijk voor iedereen.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  donderdag 28 februari 2008 @ 15:04:53 #8
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_57036196
Politieke discussie -> POL
Géén kloon van tvlxd!
pi_57036232
Wat een dom gedoe weer. Doe gewoon je standpunten, dan kunnen de mensen daar zelf wel uithalen hoe de samenleving er volgens de VVD uit moet komen te zien (niet tof dus ).
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
  donderdag 28 februari 2008 @ 15:10:06 #10
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_57036318
Ik vind het vreemde vooral dat een atheistisch liberale partij dit in hun beginselverklaring wil hebben. Het gaat er toch om wat je visie is op de toekomst, niet wat het was in het verleden?
Géén kloon van tvlxd!
  donderdag 28 februari 2008 @ 15:12:19 #11
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_57036376
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 14:40 schreef Aurelianus het volgende:

[..]

Noem dan inderdaad het beestje bij zijn naam als je krampachtig wil gaan doen.
Dan kunnen ze beter kiezen voor de tekst "Stem niet op Wilders; bij ons bent u ook welkom".
Géén kloon van tvlxd!
  donderdag 28 februari 2008 @ 15:19:36 #12
159979 G.Fawkes
Libera eas de ore leonis!
pi_57036574
Wilders wilde dit toch in de grondwet hebben? Toen kon het niet, maar in de beginsel verklaring moet het wel. De VVD is echt de weg kwijt.
pi_57036616
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 15:10 schreef Montov het volgende:
Ik vind het vreemde vooral dat een atheistisch liberale partij dit in hun beginselverklaring wil hebben.
Sinds wanneer is de VVD een atheïstische partij
Hat irgendwer gesagt es wäre Zeit für Helden?
pi_57036641
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 15:19 schreef G.Fawkes het volgende:
Wilders wilde dit toch in de grondwet hebben? Toen kon het niet, maar in de beginsel verklaring moet het wel. De VVD is echt de weg kwijt.
Er zit een klein verschil tussen een beginselprogramma en de grondwet natuurlijk. Wilders loopt inderdaad echter ook de hele tijd te neuzelen over een joods-christelijke cultuur. Zeg dan gewoon wat je denkt.
pi_57036679
In het beginsel zijn wij een speelbal tussen Frankrijk en Duitsland.
Zyggie.
pi_57036800
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 15:10 schreef Montov het volgende:
Ik vind het vreemde vooral dat een atheistisch liberale partij dit in hun beginselverklaring wil hebben. Het gaat er toch om wat je visie is op de toekomst, niet wat het was in het verleden?
Er is, voor mij althans, geen enkel probleem om te benadrukken wat de grondslag is waarop een partij politiek bedrijft; waaruit hun standpunten voortvloeien.

Als je de beginselverklaring van de VVD leest komen zaken als verantwoordelijkheid voor anderen, naastenliefde en erkenning van de menselijke waardigheid duidelijk naar voren, dus in hoeverre strikt genomen atheïstisch de VVD is, mijn inziens afhankelijk van individuele perceptie.
Onno Hoes wil, mijn inziens, niet zonder reden de grondslag van de VVD verwijzen naar het joods-christelijke.
pi_57036821
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 15:12 schreef Montov het volgende:

[..]

Dan kunnen ze beter kiezen voor de tekst "Stem niet op Wilders; bij ons bent u ook welkom".
Het zit je wel hoog, hè?
pi_57036848
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 15:28 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Er is, voor mij althans, geen enkel probleem om te benadrukken wat de grondslag is waarop een partij politiek bedrijft; waaruit hun standpunten voortvloeien.

Als je de beginselverklaring van de VVD leest komen zaken als verantwoordelijkheid voor anderen, naastenliefde en erkenning van de menselijke waardigheid duidelijk naar voren, dus in hoeverre strikt genomen atheïstisch de VVD is, mijn inziens afhankelijk van individuele perceptie.
Daar heeft het christendom natuurlijk gezellig een patentje op geclaimd, maar dat is historisch gezien volstrekte onzin.
pi_57036850
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 15:21 schreef Stew het volgende:

[..]

Sinds de weerzin tegen het joods-christelijke is ontstaan.
  donderdag 28 februari 2008 @ 15:30:48 #20
159979 G.Fawkes
pi_57036871
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 15:21 schreef Monolith het volgende:

[..]

Er zit een klein verschil tussen een beginselprogramma en de grondwet natuurlijk. Wilders loopt inderdaad echter ook de hele tijd te neuzelen over een joods-christelijke cultuur. Zeg dan gewoon wat je denkt.
Wat zou volgens de VVD een reden zijn dat het wel in een beginsel programma moet, maar niet in een grondwet? Wat maakt deze feiten onmisbaar uit het beginselprogramma maar tegelijk totaal onnodig voor de (grond)wet?
  donderdag 28 februari 2008 @ 15:31:07 #21
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_57036877
Wat is er allemaal joods aan onze cultuur? Wie legt me dat even uit?
  donderdag 28 februari 2008 @ 15:32:29 #22
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_57036913
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 15:21 schreef Stew het volgende:

[..]

Sinds de oprichting. We hebben drie religieuze partijen: het CDA, de CU en de SGP. De rest zijn geen religieuze partijen.
Géén kloon van tvlxd!
  donderdag 28 februari 2008 @ 15:33:56 #23
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_57036944
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 15:29 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Het zit je wel hoog, hè?
Ehm,
Géén kloon van tvlxd!
  donderdag 28 februari 2008 @ 15:34:23 #24
8369 speknek
Another day another slay
pi_57036955
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 15:23 schreef Zyggie het volgende:
In het beginsel zijn wij een speelbal tussen Frankrijk en Duitsland.
Haha ja dat zou wel een mooie zijn. "Onze maatschappij is gebaseerd op de politieke belangen van afwisselende Duitse en Franse mogendheden".
Zou nog dichter bij de waarheid liggen dan Joods-Christelijk ook.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_57036972
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 15:30 schreef Monolith het volgende:

[..]

Daar heeft het christendom natuurlijk gezellig een patentje op geclaimd, maar dat is historisch gezien volstrekte onzin.
Dat laat ik even in het midden, met uw welbevinden. Feit blijft, dat Europa christelijk is en het christendom ongelofelijk veel invloed en macht heeft uitgeoefend op de Europese cultuur. En of het nu gaat om strikt christelijke waarden, humanistische waarden of wat anders het zijn begrippen uit de christelijke leer.
pi_57037136
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 14:40 schreef Monidique het volgende:

[..]

Ik zeg:

De nederlandse cultuur is gestoeld op de swiferband- en de trechterbekercultuur!

Dat christendom is er pas twaalfhonderd jaar geleden bijgekomen!
pi_57037146
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 15:30 schreef G.Fawkes het volgende:

[..]

Wat zou volgens de VVD een reden zijn dat het wel in een beginsel programma moet, maar niet in een grondwet? Wat maakt deze feiten onmisbaar uit het beginselprogramma maar tegelijk totaal onnodig voor de (grond)wet?
Welke functie heeft iets dergelijks in de grondwet?
  donderdag 28 februari 2008 @ 15:43:25 #28
130955 Floripas
Blast from the past
pi_57037196
Er is een aantal grondleggers van de liberale gedachte die zich zouden schamen bij het horen van dit nieuws, als ze nog leefden.
  donderdag 28 februari 2008 @ 15:44:16 #29
159979 G.Fawkes
pi_57037226
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 15:41 schreef Monolith het volgende:

[..]

Welke functie heeft iets dergelijks in de grondwet?
Geen. Maar welke functie heeft het in een beginsel programma?
  donderdag 28 februari 2008 @ 15:46:30 #30
8369 speknek
Another day another slay
pi_57037270
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 15:43 schreef Floripas het volgende:
Er is een aantal grondleggers van de liberale gedachte die zich zouden schamen bij het horen van dit nieuws, als ze nog leefden.
Ik geef het eerlijk gezegd dan ook weinig kans, en Hoes lijkt zichzelf lelijk in de voet te schieten. Aan de andere kant is de conservatieve hoek van de VVD zich steeds meer aan het roeren en zouden ze de partij kunnen overvleugelen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_57037323
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 15:44 schreef G.Fawkes het volgende:

[..]

De grondslag van je standpunten aangeven? Blijkbaar vindt Hoes de VVD standpunten gebaseerd op de 'Joods-Christelijke cultuur'.
  donderdag 28 februari 2008 @ 15:50:33 #32
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_57037356
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 15:44 schreef G.Fawkes het volgende:

[..]

Het geven van een visie van de partij. De basis die gebruikt wordt om te komen tot standpunten op allerlei issues.

De grondslag van Nederland erkennen is hierin heel vreemd, zeker voor een niet religieuze partij, en het komt op mij over alsof Hoes de PVV wil afdekken zoals de VVD wel vaker naar de PVV schuift om kiezers te trekken.
Géén kloon van tvlxd!
  donderdag 28 februari 2008 @ 15:51:41 #33
159979 G.Fawkes
pi_57037377
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 15:48 schreef Monolith het volgende:

[..]

De grondslag van je standpunten aangeven? Blijkbaar vindt Hoes de VVD standpunten gebaseerd op de 'Joods-Christelijke cultuur'.
Ik snap niet zo goed wat daarmee gezegd wordt. Mijn standpunten zijn gebaseerd op zus ofzo. Standpunten verduidelijk je met argumenten. Blijkbaar kiest men ervoor uit te leggen waar ze vandaan komen alsof een standpunt gerechtvoordigd kan worden door de cultuur waaruit hij voortvloeit
pi_57037445
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 15:51 schreef G.Fawkes het volgende:

[..]

Ik snap niet zo goed wat daarmee gezegd wordt. Mijn standpunten zijn gebaseerd op zus ofzo. Standpunten verduidelijk je met argumenten. Blijkbaar kiest men ervoor uit te leggen waar ze vandaan komen alsof een standpunt gerechtvoordigd kan worden door de cultuur waaruit hij voortvloeit
Het is eigenlijk net zoiets als in je programma zetten dat het gebaseerd is op de liberale of sociaal democratisch ideologie.
pi_57037473
quote:

[..]

Het is een beknopte weergave waar een partij voor staat, hoe men dat in de praktijk omzet en poltiek handelt.
  donderdag 28 februari 2008 @ 16:00:55 #36
159979 G.Fawkes
pi_57037594
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 15:56 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Het is een beknopte weergave waar een partij voor staat, hoe men dat in de praktijk omzet en poltiek handelt.
Dus de VVD staat voor een een joods crhistelijke cultuur? Of iig een cultuur die daar op gebaseerd is? Ik vind het minstens merkwaardig. De tekst zegt namelijk zo weinig...
pi_57037633
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 16:00 schreef G.Fawkes het volgende:

[..]

Dus de VVD staat voor een een joods crhistelijke cultuur? Of iig een cultuur die daar op gebaseerd is? Ik vind het minstens merkwaardig. De tekst zegt namelijk zo weinig...
We hebben het hier overigens over een plan van Onno Hoes en niet over een voornemen van de VVD in het algemeen. Hoes, volgens het artikel zelf Joods, vindt blijkbaar dat de VVD standpunten voortvloeien uit de 'Joods-Christelijke cultuur'.
  donderdag 28 februari 2008 @ 16:04:31 #38
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_57037640
quote:

[..]

Het zorgt voor binding binnen een partij. Een partij is een verzameling politiek gelijkgestemde mensen die ondanks kleine onderliggende verschillen zich verenigen in 1 machtsblok om ook echt iets waar te maken. Het is logisch als je aangeeft wat die bindende elementen zijn, zodat je als lid en kiezer een beetje kan verwachten wat ze in de toekomst gaan doen.
Géén kloon van tvlxd!
pi_57037700
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 16:00 schreef G.Fawkes het volgende:

[..]

Dat geloof ik niet, maar het gehel van voorstellingen en ideeën is wel ergens op gebaseerd.
Onno Hoes meent, dat dit een joods-christelijke grondslag heeft.
  donderdag 28 februari 2008 @ 16:11:22 #40
159979 G.Fawkes
pi_57037787
Wacht even, Onno Hoes is de man van Albert Verlinde nietwaar? Die heb ik laatst bij Pauw & Witteman gezien. Ik heb zo'n gevoel dat deze uitspraak is gedaan om een beetje in the picture te blijven. Ivo doet het bij de partijleden veel beter dan Onno dus Onno probeert op deze manier de rechtervleugel iig veilig te stellen.

Daarnaast vind ik het onzin dat de huidige Nederlandse maatschappij nog gebaseerd zou zijn op joodse en christelijke traditie. Die traditie die men zo hard bevochten heeft de afgelopen eeuw...
pi_57038032
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 16:11 schreef G.Fawkes het volgende:
Wacht even, Onno Hoes is de man van Albert Verlinde nietwaar? Die heb ik laatst bij Pauw & Witteman gezien. Ik heb zo'n gevoel dat deze uitspraak is gedaan om een beetje in the picture te blijven. Ivo doet het bij de partijleden veel beter dan Onno dus Onno probeert op deze manier de rechtervleugel iig veilig te stellen.

Daarnaast vind ik het onzin dat de huidige Nederlandse maatschappij nog gebaseerd zou zijn op joodse en christelijke traditie. Die traditie die men zo hard bevochten heeft de afgelopen eeuw...
Zaken als de gelijkheid van man en vrouw, respecteren van homosexuelen en lesbiennes en scheiding van kerk en staat kennen we eerder ondanks dan dankzij de 'Joods-Christelijke traditie' inderdaad.
  donderdag 28 februari 2008 @ 16:25:51 #42
159979 G.Fawkes
pi_57038131
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 16:21 schreef Monolith het volgende:

[..]

Zaken als de gelijkheid van man en vrouw, respecteren van homosexuelen en lesbiennes en scheiding van kerk en staat kennen we eerder ondanks dan dankzij de 'Joods-Christelijke traditie' inderdaad.
Merkwaardige is dat juist een homo dus zich nu gaat bekommeren om deze Joods-Christelijke traditie.
pi_57038189
Misschien dat iemand mij ook wellicht kan verduidelijken welke aspecten van de Nederlandse cultuur dan specifiek voortkomen uit het Jodendom.
X
pi_57038306
De Hollandse zuinigheid?
pi_57038314
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 16:28 schreef Alulu het volgende:
Misschien dat iemand mij ook wellicht kan verduidelijken welke aspecten van de Nederlandse cultuur dan specifiek voortkomen uit het Jodendom.
Onze joods-christelijke wortels
pi_57038713
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 16:25 schreef G.Fawkes het volgende:

[..]

Merkwaardige is dat juist een homo dus zich nu gaat bekommeren om deze Joods-Christelijke traditie.
Een Joodse Homo dan wel weer.
Joods hoef je overigens ook niet direct op te vatten in religieuze zin.
  donderdag 28 februari 2008 @ 17:42:39 #47
159979 G.Fawkes
pi_57039960
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 16:49 schreef Monolith het volgende:

[..]

Een Joodse Homo dan wel weer.
Joods hoef je overigens ook niet direct op te vatten in religieuze zin.
Ik ga er vanuit. Gezien christelijke traditie ook in de religieuze zin moet worden opgevat
pi_57040327
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 15:46 schreef speknek het volgende:

[..]

Ik geef het eerlijk gezegd dan ook weinig kans, en Hoes lijkt zichzelf lelijk in de voet te schieten. Aan de andere kant is de conservatieve hoek van de VVD zich steeds meer aan het roeren en zouden ze de partij kunnen overvleugelen.
Ik hoop het. Laat de conservatieven de VVD maar geheel overnemen, dan komt er misschien weer wat discussie over een liberale stroming in Nederland.
pi_57040418
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 15:28 schreef damian5700 het volgende:
verantwoordelijkheid voor anderen, naastenliefde en erkenning van de menselijke waardigheid duidelijk naar voren
Fair enough, laten we aannemen dat je dergelijke zaken kunt lezen in de beginselverklaring van de VVD.
quote:
dus in hoeverre strikt genomen atheïstisch de VVD is, mijn inziens afhankelijk van individuele perceptie.
Que? Dit lijkt mij een typisch geval van argumentum ad whatthefuckum.

[ Bericht 0% gewijzigd door Monidique op 28-02-2008 18:00:26 (reductio, argumentum, whatever...) ]
  donderdag 28 februari 2008 @ 18:02:29 #50
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_57040521
Nederlanders hebben pas een jaar of 60 geen overduidelijke haat meer naar Joden gericht, hoe komt men dan bij dat Joods-Christelijke, is dat een excuus voor de Holocaust ofzo?

En verder dat Christelijke, wat hebben de zelfbenoemde liberalen nu juist dáármee te schoffelen? Bracht één van die twee het liberalisme?
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_57040549
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 14:40 schreef Monidique het volgende:

[..]

Of gewoon Westerse beschaving. Iedereen weet wat er bedoelt wordt en er wordt vrijwel niemand uitgesloten.
pi_57040587
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 18:02 schreef Yildiz het volgende:
Nederlanders hebben pas een jaar of 60 geen overduidelijke haat meer naar Joden gericht, hoe komt men dan bij dat Joods-Christelijke, is dat een excuus voor de Holocaust ofzo?
Dat is een heel goede mogelijkheid.
pi_57040617
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 18:05 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Of gewoon Westerse beschaving. Iedereen weet wat er bedoelt wordt en er wordt vrijwel niemand uitgesloten.
Helaas is Westerse beschaving nog vager dan joods-christelijke. Ik weet wat "men" onder het Westen verstaat, maar om nu te kunnen zeggen dat een partij gebaseerd is op de Westerse beschaving, nee, dan nog liever joods-christelijke... Ik weet niet wat er bedoeld wordt, hoor, met Westerse beschaving, in dit geval.
  donderdag 28 februari 2008 @ 18:10:23 #54
159979 G.Fawkes
pi_57040636
naja laten we dan maar het beestje noemen bij zijn naam. Dit is gewoon een manier om tegen moslims te zeggen: Jongens het is leuk als jullie hier komen wonen. Maar jullie nemen onze cultuur maar over en deze is gebaseerd op een christelijk verleden en wij willen niets met jullie cultuur te maken hebben...
pi_57040756
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 18:10 schreef G.Fawkes het volgende:
naja laten we dan maar het beestje noemen bij zijn naam. Dit is gewoon een manier om tegen moslims te zeggen: Jongens het is leuk als jullie hier komen wonen. Maar jullie nemen onze cultuur maar over en deze is gebaseerd op een christelijk verleden en wij willen niets met jullie cultuur te maken hebben...
Exact, hiermee wil dit Kamerlid van de VVD ooit kunnen zeggen dat ze weliswaar liberaal zijn... maar!... wel binnen de joods-christelijke grenzen. Ze zijn dus voor vrijheid, voor vrijheid van meningsuiting, de vrijheid van religie... maar!... wel binnen de joods-christelijke grenzen. Ze kunnen beter die 'D' verwisselen voor een 'P'.
pi_57040765
We moeten niet doen alsof de Nederlandse cultuur zo verfijnd is. Nederland is van oorsprong: grote bek, slecht eten, onbeschoftheid en egocentrisme. Echt hoogstaand
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_57040768
quote:
Dit is gewoon een manier om tegen moslims te zeggen: Jongens het is leuk als jullie hier komen wonen. Maar jullie nemen onze cultuur maar over en deze is gebaseerd op een christelijk verleden en wij willen niets met jullie cultuur te maken hebben...
Zonder twijfel, en de krampachtige manier waarop een zogenaamde joods element erbij wordt gesleept maakt het geheel nog wat treuriger dan het al was. Voor een partij die zichzelf af en toe nog liberaal durft te noemen zijn er in de afgelopen tweehonderd jaar toch wel betere tradities te vinden dan een christelijke?
pi_57040856
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 18:16 schreef Klopkoek het volgende:
We moeten niet doen alsof de Nederlandse cultuur zo verfijnd is. Nederland is van oorsprong: grote bek, slecht eten, onbeschoftheid en egocentrisme. Echt hoogstaand
Dat doen arbeiders wel vaker

Echter kennen redelijk onafhankelijke rechtspraak, een redelijke vrijheid, kennen wij geen eerwraak etc. Allemaal tekenen van beschaving.
pi_57040920
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 18:20 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Echter kennen redelijk onafhankelijke rechtspraak, een redelijke vrijheid, kennen wij geen eerwraak etc. Allemaal tekenen van beschaving.
Je draait eromheen maar in Nederland is niet de beschaving uitgevonden. Eerder in Griekenland, China of Rome.

Heeft niets met 'arbeiders' te maken ofzo, de gemiddelde middenstander heeft net zo'n grote mond en jij't en jouw't dat het een lieve lust is.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  donderdag 28 februari 2008 @ 18:22:41 #60
159979 G.Fawkes
pi_57040924
quote:

[..]

Ach kom nou. Hier heet het een familiedrama, volgens mij
pi_57041622
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 14:24 schreef Emed het volgende:
In het kader van 'We zijn zo bang voor de islam deze VVD-verklaring mijns inziens. Aan de andere kant: wat is er op tegen?
----

In de beginselverklaring van de VVD moet staan dat de Nederlandse samenleving is gebaseerd op een joods-christelijke grondslag. Dat zei kandidaat-voorzitter voor de partij Onno Hoes donderdagmiddag in het programma MM-Magazine op Radio 1.

Bij de viering van het zestigjarig bestaan van de VVD vorige maand gaf partijleider Mark Rutte aan dat hij de beginselverklaring uit 1980 wil herschrijven. Hoes keerde zich eerder nog tegen dit plan. Volgens hem volstond de oude beginselverklaring. Zijn tegenstrever voor het voorzitterschap voor de VVD, de Rotterdamse burgemeester Ivo Opstelten, steunde de totstandkoming van de nieuwe verklaring wel.

Hoes, gedeputeerde in Noord-Brabant, zei nu in het NCRV-programma dat hij zijn toevoeging over de joods-christelijke grondslag graag in de verklaring terugziet. Onno Hoes is zelf joods. Hij vindt dat als de beginselverklaring dan toch herschreven wordt, dat er dan ook in vermeld kan worden op welke grondslag Nederland gebaseerd is.

In de oorspronkelijke beginselverklaring is niets te vinden over deze grondslag. Frits Bolkestein wilde het in 1980 wel vermelden, maar kreeg destijds niet genoeg steun vanuit de partij, zei Onno Hoes in het radiodagboek.

Eind volgende maand moet duidelijk zijn wie de 39 duizend VVD-leden willen als opvolger van de huidige VVD-voorzitter Jan van Zanen.
Dankje wel Onno. Zeker vergeten dat homo's en joden (zoals hij) vroeger vermoord zijn door christenfanatici.
Reden om christenen te haten? Nee. Ook geen reden om het wettelijk op te dringen.

Wat de fak is dit liberaal? Een moraaltje op basis van een sprookjesboek wettelijk vastleggen? Fakdieshit
pi_57042420
quote:
Die term is geheel toevallig wel zo rond die tijd ontstaan.
pi_57043057
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 18:05 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Of gewoon Westerse beschaving. Iedereen weet wat er bedoelt wordt
Iedereen haalt eruit wat hij er in wil horen, bedoel je. Geen begrip zo vaag als 'Westerse beschaving'.

Is er al duidelijk wat Hoes met 'joods-christelijke grondslag' bedoelt? Dat de bijbel een centrale plaats in onze cultuur inneemt?
pi_57043143
quote:
Heeft het niet iets met een onvoorwaardelijke steun voor de zionistische zaak te maken?
quote:
En verder dat Christelijke, wat hebben de zelfbenoemde liberalen nu juist dáármee te schoffelen? Bracht één van die twee het liberalisme?
Is VVD louter een partij van liberalen dan? Meer een brede volkspartij toch? Noemt meneer Hoes zichzelf een liberaal?
pi_57045967
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 16:28 schreef Alulu het volgende:
-nvrmind-

[ Bericht 65% gewijzigd door vethard op 28-02-2008 23:27:08 ]
pi_57046171
quote:
en dat is een goed streven. sta ik helemaal achter. zeker na die vogelaar en haar intens domme gelul.
pi_57048765
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 14:24 schreef Emed het volgende:
----

We hebben het er hier eens met een paar mensen over gehad, over dat joodse in de term joods-christelijk. We kwamen gezamenlijk tot de conclusie, dat dat joods onzin is.
1) Het christendom heeft, als je goed gaat kijken naar het begin ervan in filosofie en tijd en aantal volgelingen, weinig joods in zich. Sterker nog: de joden keerden zich al heel snel tegen de christenen en de bekeerde heidenen overvleugelden heel snel de christen geworden joden. Ook is de christelijke god volgens jezus een volkomen ander karanter dan de wraakzuchtige en achterbakse joodse god.
2) We konden niet achterhalen waarom de joodse invloed op onze cultuur nou groter zou zijn dan de Germaanse, klassieke of Arabische cultuur. Er zijn inderdaad grote joodse denkers en kunstenaars geweest, maar ook grote denkers en kunstenaars uit de klassieke oudheid, of van onbesproken Europese herkomst. En vlak de Indiërs, Perzen en Arabieren niet uit.
3) De term joods-christelijk is zelf al verdacht. Als ik me goed herinner was de meest waarschijnlijke geschiedenis, dat het begrip in de jaren 30 in streng christelijk VSvA voor het eerst gebruikt werd en later in Europa opdook om jezelf te onderscheiden van de nazis. Gewoon een kunstwoord, dus eigenlijk, verzonnen door fanatici.

Hoe dan ook heeft een partij voor vrijheid en democratie, die zich als echt liberaal wil zien, niks met dit begrip te maken. Die zou zelfs helemaal geen verwijzing naar wat voor godsdienst dan ook moeten maken.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_57048992
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 21:48 schreef vethard het volgende:

[..]

Lijstje van mensen met Joods bloed.

Job Cohen
Maurice de Hond
Frits Barend
Marga van Praag
Conny "Vanessa" Breukhoven
Annie M.G. Smidt
Jacques d’Ancona
Mart Smeets
Jack van Gelder
Youp en Tom van 't Hek
Gordon
Hanneke Groenteman
Femke Halsema
Jan Pronk
Paul Simon
Bob Dylan
Harry Wijnschenk
Herman Heinsbroek
André van Duin
Isa Hoes
Matthijs van Nieuwkerk
Loretta Schrijver
Albert Einstein
Nelie Kroes
Bram Peper
Catherine Keyl
Ferry Mingelen
Andries Knevel
Gerard Spong
Gerit Zalm
Geert Dales
Ed Nijpels
Guusje Ter Horst
Theo van Gogh
Dick Advocaat
Rafael van der Vaart
Sylvie Meis
Erik de Zwart
Joop den Uyl
Ralph Imbar
Jack van Gelder
Saskia Dekkers
Sacha de Boer
Bram Schilham
Johan Cruiff
Irene van der Laar
Brant, Brand, Brandt en Brandsma komen van Abraham, door de invoering van het bevolkingsregister Napoleontischer bezetting Joodse namen verplicht geacclimatiseerd.
Familie Brenninckmeyer - C&A Imperium
Familie Vroom en familie Dreesmann - V&D
Familie Peek en familie Cloppenburg - P&C
Familie Goudsmit - oprichters van warenhuis "De Bijenkorf",
daaruit voortvloeiende de oprichting in 1926 van de "Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij, beter bekend als HEMA, opgericht als "volkse" tegenhanger van de Bijenkorf
Zo weinig maar?
En sommigen lijken net normale mensen. Hebben die soms een goede medicatie?

Wat wil je nou hiermee aantonen? Hoe diep geïnfiltreerd de joden zijn? Of hoe belangrijk ze zijn?
Of moeten we nou een lijstje makenmet typisch Friese namen of zo?

Overigens vergeet je de Rothschilds, die geld verdienden door te lenen aan Napoleon èn aan de Britten tegelijk. Win-win zal dat wel geheten hebben. Of gagnez-win
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_57049647
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 23:03 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Zo weinig maar?
En sommigen lijken net normale mensen. Hebben die soms een goede medicatie?

Wat wil je nou hiermee aantonen? Hoe diep geïnfiltreerd de joden zijn? Of hoe belangrijk ze zijn?
Of moeten we nou een lijstje makenmet typisch Friese namen of zo?

Overigens vergeet je de Rothschilds, die geld verdienden door te lenen aan Napoleon èn aan de Britten tegelijk. Win-win zal dat wel geheten hebben. Of gagnez-win
Dat Onno Hoes dus een punt heeft.
Lijstje is trouwens van stormfront Niet dat ik daar op zit maar kwam het toevallig tegen.
  donderdag 28 februari 2008 @ 23:56:51 #70
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_57050335
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 23:26 schreef vethard het volgende:

[..]

Dat Onno Hoes dus een punt heeft.
Lijstje is trouwens van stormfront Niet dat ik daar op zit maar kwam het toevallig tegen.
Het kan aan mij liggen, maar ik zie de connectie tussen individuen die toevallig Joods zijn en een Joods-Christelijke grondslag van een partijprogramma niet zo.

Ook zie ik niet de connectie tussen wat bekende Joden, en de zogenaamd daarmee bewezen Joods-Christelijke samenleving.

Lekker, als iemand geen van beiden is. Behoorlijk buitensluitend.
  vrijdag 29 februari 2008 @ 00:07:12 #71
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_57050489
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 23:56 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Het kan aan mij liggen, maar ik zie de connectie tussen individuen die toevallig Joods zijn en een Joods-Christelijke grondslag van een partijprogramma niet zo.

Ook zie ik niet de connectie tussen wat bekende Joden, en de zogenaamd daarmee bewezen Joods-Christelijke samenleving.

ja dus kunnen we beter op voorhand zeggen dat er geen islamitische waardes worden overgenomen. want dan krijgen we armoede en verminkingen en ruzies en ga zo nog maar even door.
pi_57050797
quote:

[..]

pi_57051001
quote:

Dat is het kernprobleem met de term 'nationale cultuur'. Wie hoort erbij en wie wordt er buitengesloten.
  vrijdag 29 februari 2008 @ 00:53:24 #74
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_57051382
quote:
Op vrijdag 29 februari 2008 00:33 schreef K-Billy het volgende:

[..]

Dat is het kernprobleem met de term 'nationale cultuur'. Wie hoort erbij en wie wordt er buitengesloten.
zij die zich niet kunnen vinden in de nationale cultuur. voor hen zijn er tig landen waar ze zich wel thuis zouden kunnen voelen, maar waar je geen uitkering krijgt.
pi_57051902
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 17:58 schreef Monidique het volgende:

Que? Dit lijkt mij een typisch geval van argumentum ad whatthefuckum.
Van oudsher stelden de liberalen hun organisaties open voor alle gezindten en levensbeschouwingen.
Een speerpunt van het liberalisme is de scheiding tussen kerk en staat, dat dus bij de gratie van de erkenning van de kerk kan bestaan.
Verder toont de Pacificatie aan, dat de liberalen niet tegen christelijk onderwijs zijn.
Je kan, volgens mij niet beweren, dat de VVD strikt atheïstisch is. Vanuit de traditie herbergt de VVD allerlei opvattingen en levensbeschouwingen. Er wordt ook niet geselecteerd op atheïsme bij de ledenwerving of kandidatenstelling.
pi_57052385
quote:
Op vrijdag 29 februari 2008 01:32 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Van oudsher stelden de liberalen hun organisaties open voor alle gezindten en levensbeschouwingen.
Een speerpunt van het liberalisme is de scheiding tussen kerk en staat, dat dus bij de gratie van de erkenning van de kerk kan bestaan.
Verder toont de Pacificatie aan, dat de liberalen niet tegen christelijk onderwijs zijn.
Je kan, volgens mij niet beweren, dat de VVD strikt atheïstisch is. Vanuit de traditie herbergt de VVD allerlei opvattingen en levensbeschouwingen. Er wordt ook niet geselecteerd op atheïsme bij de ledenwerving of kandidatenstelling.
Nee, maar volgens de OP wordt er wel verwacht dat men de joods-christelijke cultuur (wat dat dan ook moge zijn) aanhangt of erkent.
pi_57052627
quote:
Op vrijdag 29 februari 2008 02:27 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Nee, maar volgens de OP wordt er wel verwacht dat men de joods-christelijke cultuur (wat dat dan ook moge zijn) aanhangt of erkent.
Allereerst gaat het over de mening van één VVD-coryfee, althans een aspirant-voorzitter en ik bespreek hier iets, dat in het verloop van de discussie ter berde is gebracht, omdat de discussie na de OP zich heeft ontwikkeld.
pi_57052685
quote:
Op vrijdag 29 februari 2008 03:18 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Allereerst gaat het over de mening van één VVD-coryfee, althans een aspirant-voorzitter en ik bespreek hier iets, dat in het verloop van de discussie ter berde is gebracht, omdat de discussie na de OP zich heeft ontwikkeld.
De VVD hangt de scheiding tussen kerk en staat aan. Zij impliceert een erkenning van de kerk, daar heb je gelijk in. Dus ook erkenning van meerdere kerken.
Maar zonder die de basis van onze cultuur te noemen, zeker niet met insluiting van een dubieuze religie en met uitsluiting van andere religies.
Hoogstens zou de VVD kunnen erkennen dat religies ook een grondslag van onze samenleving vormen. Zonder in details te treden over druïden, priesters, dominees, sjamanen, imams of rabbis.
pi_57055204
quote:
Op vrijdag 29 februari 2008 03:40 schreef Kees22 het volgende:

[..]

De VVD hangt de scheiding tussen kerk en staat aan. Zij impliceert een erkenning van de kerk, daar heb je gelijk in. Dus ook erkenning van meerdere kerken.
Maar zonder die de basis van onze cultuur te noemen, zeker niet met insluiting van een dubieuze religie en met uitsluiting van andere religies.
Hoogstens zou de VVD kunnen erkennen dat religies ook een grondslag van onze samenleving vormen. Zonder in details te treden over druïden, priesters, dominees, sjamanen, imams of rabbis.
Eerlijk gezegd geef ik het ideetje van Hoes maar weinig kans.
pi_57055434
Het is overigens humanistisch-christelijke tradities. Waar dit 'joods-christelijk' altijd vandaan komt is me dan ook een raadsel.
pi_57057711
quote:
Op vrijdag 29 februari 2008 00:53 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

zij die zich niet kunnen vinden in de nationale cultuur.
Wat is die 'nationale cultuur' dan? Blijkbaar ga je dan uit van een definitie waar bepaalde inwoners zich niet in kunnen vinden.
pi_57057885
quote:

kennen wij geen eerwraak etc.
Nou ik zie de laatste tijd maar al t e vaak oproepen in die richting .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_57059609
Ik weet niet of het al eens gezegd is: maar joods-christelijk betekent in dit verband vooral christelijk! Dat joodse hangt er mijns inziens maar een beetje bij...
pi_57060654
Politieke partijen zijn ervoor om de staat in te richten en het functioneren ervan te controleren. Niet om de dominante cultuur van een maatschappij te bepalen.

Volgens mij volstaan ze door te zeggen dat religie geen plek heeft in onze rechtsstaat, en dat de staat op geen enkele manier moet proberen de ene religie boven de andere (of geen religie) te verheffen. Ik snap dan ook niet waarom ze zo stil waren toen onze staat de beurs trok voor religieuze propaganda zoals het ramadanfestival, de kletspraat van Balkenende in Hour of Power en de financiële steun van Rouvoet aan Youth For Christ. Maak toch eens duidelijk waarom een staat geen religie moet gaan promoten of bestrijden in plaats van dit gezeik. Dan hebben gelovigen er geen last van dat hun religie misbruikt wordt voor politieke doeleinden (Ramadanfestival bijvoorbeeld) en mensen die geen geloof hebben hoeven geen geld te betalen voor de promotie van andermans religie. Lijkt me een stuk liberaler.

[ Bericht 9% gewijzigd door Autodidact op 29-02-2008 14:12:36 ]
  vrijdag 29 februari 2008 @ 23:01:06 #85
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_57072870
Prima zet van de VVD. Op naar de volgende CDA/VVD-coalitie
Pugna Pro Patria
pi_57072921
quote:
Op vrijdag 29 februari 2008 23:01 schreef Jurgen21 het volgende:
Prima zet van de VVD. Op naar de volgende CDA/VVD-coalitie
Ga dan gelijk fuseren ofzo...

De VVD mag economisch dan samengaan met het CDA, op maatschappelijk/individueel vlak moeten ze lijnrecht tegenover elkaar staan. Zoniet is de VVD het stempel 'liberaal' compleet onwaardig en daar stevenen ze hard op af. Ik kots ervan dat zogenaamde liberalen religie in de grondwet willen. Hoe durven ze.
  vrijdag 29 februari 2008 @ 23:05:07 #87
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_57072966
quote:
Op vrijdag 29 februari 2008 23:03 schreef sneakypete het volgende:

[..]

Ga dan gelijk fuseren ofzo...

De VVD mag economisch dan samengaan met het CDA, op maatschappelijk/individueel vlak moeten ze lijnrecht tegenover elkaar staan. Zoniet is de VVD het stempel 'liberaal' compleet onwaardig en daar stevenen ze hard op af. Ik kots ervan dat zogenaamde liberalen religie in de grondwet willen. Hoe durven ze.
Liberalen zijn geen atheïsten.
Pugna Pro Patria
pi_57073011
quote:
Op vrijdag 29 februari 2008 23:05 schreef Jurgen21 het volgende:

[..]

Liberalen zijn geen atheïsten.
Jurgen,wil je hier echt over discussiëren, of...
pi_57073074
Hoeft niet idd.

Liberalen zijn mensen die vinden dat de keuze volledig vrij staat en dat het dus ondenkbaar is dat de staat een bepaald gedachtegoed afdwingt. Zeg nu zelf, dat joods-christelijke gezeur is vooral bedoeld om de moslims uit te sluiten.

Ik ben geinteresseerd in filosofie en levensbeschouwing. Het is prima dat mensen die terreinen verkennen en dus is het afdwingen van atheisme net zo verkeerd.
En om je even bang te maken, van alle 'geloven' zie ik verruit het meeste in modern satanisme. Lees er gerust over ( churchofsatan.com waar ik overigens nooit lid van zou worden want dat is juist in strijd met alle ideologische basisbeginselen van het satanisme). Alleen hoeven hun verzonnen regeltjes van mij niet in de grondwet, de grondwet moet basic zijn. Dus alleen de ECHTE grondrechten (veiligheid, bezit, meningsuiting, levensstandaard) waarborgen.
pi_57073437
Atheistisch is niet het juiste woord om de partij aan te duiden, maar seculier.

De VVD is van oorsprong een seculiere partij, die samen met de D66 en PvdA in de jaren 90 eindelijk religie uit de politiek hielp.(En nu een verveelde heropleving beleeft, in mijn ogen dan.)

Wat ik hier zie is duidelijk poging tot stemmen trekkerij. Zeer onverstandige uitspraak.

Daarnaast is het niet de joods-christelijk traditie die Nederland heeft gevormd. Eerder de Romeinse/Griekse cultuur. Denk maar aan democratie, rechtsstaat, filosofie etc.. De Renaissance, die toch bepalend is voor de huidige "normen en waarden", vloeien als het ware ook weer voor uit de Romeinse/Griekse cultuur.

Het historisch besef van politici heeft weer een dieptepunt bereikt.
“Death does not concern us, because as long as we exist, death is not here. And when it does come, we no longer exist.”
- Epicurus
pi_57073647
Goed idee van de VVD.

Het is ook volstrekt logisch om dit te willen invoeren in de grondwet want HET VOLK heeft nooit gekozen voor een multikul, die is ons opgedrongen in de loop der jaren door met name links.

Zorg nu maar eens dat je de noodzakelijke handvatten hebt in de wet om de eigen autochtone blanke Nederlandse cultuur te beschermen met name tegen islamisering.

De manier waarop je het defineert is niet zo belangrijk zo lang er duidelijk in staat dat het gebaseerd is op de autochone cultuur.

Dan kun je vervolgens ook wetten invoeren net zoals in Kärnten dat die haattempels er niet meer komen te staan
Verbod op ritueel slachten.
Algeheel burqa verbod
Verbieden hoofddoekjes in openbare functies
Verbod op Islamitische scholen
Radicaal Islamitische organisaties uitbannen
Aanmoedigen tot vrijwillige remigratie (desnoods met vertrekpremie, dat betaald zich later wel uit)

Er is veel mogelijk om echt iets aan dit grote probleem te doen maar dan moeten er wel politici met ballen opstaan, misschien Wilders?
Over 20 jaar zouden we kunnen terugkijken en de problemen van nu weglachen... óf we zitten in een loopgraaf de laatste restanten autochtoon Nederland te verdedigen.
pi_57073863
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 00:27 schreef mztq het volgende:
Het is ook volstrekt logisch om dit te willen invoeren in de grondwet want HET VOLK heeft nooit gekozen voor een multikul, die is ons opgedrongen in de loop der jaren door met name links.
Het CDA heeft in al zijn vormen afgezien van de acht jaren Paars sinds de bezetting altijd in de regering gezeten en niet zelden als veruit grootste partij. Tenzij je ook het CDA als links bestempeld is het lastig te ontkennen dat er meer aan de hand is.
  zaterdag 1 maart 2008 @ 00:59:14 #93
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_57074183
quote:
Goed idee van de VVD.
Het betreft echter een gedachte-experiment van Onno Hoes, gedeputeerde van Noord-Brabant en kandidaat-partijvoorzitter van de VVD.
En dan nog eens alleen als de beginselverklaring opnieuw wordt opgetekend.
De nuance is dus, dat dit niet voortkomt uit consensus binnen de VVD, maar een voorstel is van een enkel lid.
pi_57074410
quote:
Goed idee van de VVD.

Joods-Christelijk is ook multiculti. Ik tel namelijk 2 culturen in de naam en zo'n achthonderdduizend miljard culturen die samen weer die culturen vormen. Zeg gewoon dat je die bruintjes bedoelt, ongeacht hun cultuur.
quote:
Zorg nu maar eens dat je de noodzakelijke handvatten hebt in de wet om de eigen autochtone blanke Nederlandse cultuur te beschermen met name tegen islamisering.
Zeg, dan: bruinjoekels, roetmoppen, nikkers, kom op je durft wel.......
quote:
De manier waarop je het defineert is niet zo belangrijk zo lang er duidelijk in staat dat het gebaseerd is op de autochone cultuur.
Wat is er zo autochtoon aan Joodse cultuur? Dat is door de eeuwen heen een margecultuur geweest. En nog wel eentje waar ''we'' tot 60 jaar terug grotendeels op kotsten, zoals goede Christenen betaamd.
quote:
Dan kun je vervolgens ook wetten invoeren net zoals in Kärnten dat die haattempels er niet meer komen te staan
Verbod op ritueel slachten.
Je bent bekend met de term koosjer?
quote:
Er is veel mogelijk om echt iets aan dit grote probleem te doen maar dan moeten er wel politici met ballen opstaan, misschien Wilders?
Wilders kan niet eens op tijd een film afmaken.....vertrouw jij die een complete omslag en herdefiniering van onze rechtstaat toe?
Op zondag 10 december 2006 01:47 schreef -Angelus- het volgende:
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
pi_57074772
quote:
Joods-Christelijk is ook multiculti. Ik tel namelijk 2 culturen in de naam en zo'n achthonderdduizend miljard culturen die samen weer die culturen vormen. Zeg gewoon dat je die bruintjes bedoelt, ongeacht hun cultuur.
Oh, wat mij betreft is het gewoon Christelijk - humanistisch.
Ik heb trouwens helemaal niets tegen '''die bruintjes'' zo lang ze zich aan onze cultuur aanpassen. Dus niet andersom. Dit is Nederland en niet Sudan, China, Colombia of Marokko.
quote:
Zeg, dan: bruinjoekels, roetmoppen, nikkers, kom op je durft wel.......
Waarom zou ik? Ik ben geen racist. Altijd makkelijk he om personen die zich tegen de multikul keren (indirect) uit te maken voor racist. Het enige wat ik wil is dat het oorspronkelijke Nederland blijft bestaan, ook in de toekomst. Ik weet ook wel dat cultuur een dynamisch iets is, maar het is niet natuurlijk om bij wijze van spreke 180graden te draaien qua cultuur in 20 jaar tijdsbestek. Bovendien zal een multicultuur nooit werken in de praktijk. Het Bijbelse verhaal over de toren van Babylon spreekt voor zich. (ik ben zelf atheïst btw). En met het noemen van voorbeelden uit de praktijk overschreidt je de bandbreedte van forum.fok.nl
quote:
Wat is er zo autochtoon aan Joodse cultuur? Dat is door de eeuwen heen een margecultuur geweest. En nog wel eentje waar ''we'' tot 60 jaar terug grotendeels op kotsten, zoals goede Christenen betaamd.
De Joden leven hier al tijden in dit land en leveren ook een positieve bijdrage. Bovendien is hun aanwezigheid niet onnnatuurlijk waarmee ik bedoel dat ze niet 'geforceerd' hier zijn gekomen.
In slechts 30 jaar tijd zijn hier al 1 miljoen moslims gekomen en als het aan de linkse kliek ligt zijn dat er nog niet genoeg. De aanwezigheid van moslims is dan ook 'geforceerd' omdat zij niet in onze cultuur passen en omdat ze in zulke grote getalen hierheen zijn gekomen in zo'n kort tijdsbestek. Bij de Joden is dat veel geleidelijker gebeurd en is het een natuurlijker proces geweest dat zich heeft uitgetrokken over een langere periode van tijd. Ze passen ook veel beter in onze cultuur. Kijk maar naar het huidige Israel, dat is qua vrijheid ook ongeveer een Westers land. Homo's kunnen daar gewoon feesten op het strand en noem maar op.
En dat ze niet populair waren zal mij een zorg zijn, ik ben niet verantwoordelijk voor de daden van mijn voorvaderen. Of ben ik verantwoordelijk voor de slavernij in de 18de eeuw? -_-
quote:
Je bent bekend met de term koosjer?
Absoluut. Toch ben ik voor een verbod van ritueel slachten omdat het niet goed voor de dieren is en omdat het helpt om de islamisering van Nederland tegen te gaan. Dan eten de Joden maar gewoon vlees, ik zie hier toch geen Joden meer lopen met baarden en pijpekrullen.
quote:
Wilders kan niet eens op tijd een film afmaken.....vertrouw jij die een complete omslag en herdefiniering van onze rechtstaat toe?
De regenten kunnen niet eens op tijd een spoorlijn afmaken. De coalitie kan niet eens het volk voor zich winnen. Zo lust ik er nog wel een paar.
Geert Wilders wil gewoon een goede film maken en dat kost tijd, tijd die Wilders niet veel zal hebben als leider van zijn beweging. Ik vertrouw die omslag zoals jij het noemt toe aan de mensen die houden van Nederland, dat is gelukkig niet alleen Wilders maar ook nog steeds een heleboel mensen. Daar zitten ook mensen tussen die capabel zijn om deze omslag te bewerkstelligen.

Het wordt eens tijd dat we weer trots worden op de Nederlandse cultuur.
Over 20 jaar zouden we kunnen terugkijken en de problemen van nu weglachen... óf we zitten in een loopgraaf de laatste restanten autochtoon Nederland te verdedigen.
pi_57074959
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 01:45 schreef mztq het volgende:

[..]

Oh, wat mij betreft is het gewoon Christelijk - humanistisch.
Ik heb trouwens helemaal niets tegen '''die bruintjes'' zo lang ze zich aan onze cultuur aanpassen. Dus niet andersom. Dit is Nederland en niet Sudan, China, Colombia of Marokko.
Onze cultuur is de cultuur zoals die op het moment in Nederland is. Punt. Je kan wel terugwillen naar die mooie na-oorlogse jaren toen de bruintjes er nog niet waren, dat lukt niet. Naja, niet zonder een flinke etnische zuivering. De "onze cultuur'' die jij bedoelt is een fictieve cultuur die jij nastreeft maar die nooit werkelijkheid zal kunnen worden, domweg omdat de realiteit dat in de weg staat. Sorry. Ga reeel nadenken over hoe het wel beter zou kunnen worden in plaats van het onhaalbare na te streven. Moet jou Marokkaanse buurman nou daadwerkelijk op Nike Air Max lopen, boerenkool eten en los gaan op Fransie Bauer, of mag hij gewoon Moslim zijn en je vrolijk groeten terwijl hij naar z'n werk gaat?
quote:
Waarom zou ik? Ik ben geen racist. Altijd makkelijk he om personen die zich tegen de multikul keren (indirect) uit te maken voor racist.
Oh, sorry dacht dat ik blanke in je stukje zag staan. Ik zal je verwarren met iemand anders
quote:
Het enige wat ik wil is dat het oorspronkelijke Nederland blijft bestaan, ook in de toekomst.
Dat van 1955 wat al meer dan 50 jaar geschiedenis is?
quote:
Ik weet ook wel dat cultuur een dynamisch iets is, maar het is niet natuurlijk om bij wijze van spreke 180graden te draaien qua cultuur in 20 jaar tijdsbestek. Bovendien zal een multicultuur nooit werken in de praktijk. Het Bijbelse verhaal over de toren van Babylon spreekt voor zich. (ik ben zelf atheïst btw). En met het noemen van voorbeelden uit de praktijk overschreidt je de bandbreedte van forum.fok.nl
Hoeveel anders is Nederland nou daadwerkelijk geworden in die 20 jaar dankzij Moslims? Ik was toen 7, nu 27, ik heb Nederland veel wezenlijker zien veranderen door automatisering en veramerikanisering dan door Islamisering.
quote:
De Joden leven hier al tijden in dit land en leveren ook een positieve bijdrage. Bovendien is hun aanwezigheid niet onnnatuurlijk waarmee ik bedoel dat ze niet 'geforceerd' hier zijn gekomen.
Die Joden zijn door de eeuwen heen voornamelijk beschimd. Dat positieve zijn we pas na dato gaan toekennen aan de Joden. Zo'n 60 jaar geleden. Bovendien zijn die Joden ook niet opeens uit de bloemkolen gekropen ergens in het veenlandschap, die komen ook ergens vandaan......
quote:
In slechts 30 jaar tijd zijn hier al 1 miljoen moslims gekomen en als het aan de linkse kliek ligt zijn dat er nog niet genoeg. De aanwezigheid van moslims is dan ook 'geforceerd' omdat zij niet in onze cultuur passen en omdat ze in zulke grote getalen hierheen zijn gekomen in zo'n kort tijdsbestek.
Hoeveel moslims komen er nou daadwerkelijk nog vanuit het buitenland binnen momenteel? Een paar duizend per jaar? Dat is eigenlijk dus helemaal niets op 1 miljoen (laat staan op 16 miljoen). Het niet genoeg van de linkse kliek is dus onzin, het is niet alsof die ze nou nog massaal laten invliegen ofzo.
quote:
Bij de Joden is dat veel geleidelijker gebeurd en is het een natuurlijker proces geweest dat zich heeft uitgetrokken over een langere periode van tijd. Ze passen ook veel beter in onze cultuur.
Lees je geschiedenissenboeken nog eens goed. En nogmaals dat beter passen in onze cultuur is ook pas 60 jaar geleden besloten.
quote:
Kijk maar naar het huidige Israel, dat is qua vrijheid ook ongeveer een Westers land. Homo's kunnen daar gewoon feesten op het strand en noem maar op.

Lees eens een krant ofzo? Vrijheid in Israel?
quote:
En dat ze niet populair waren zal mij een zorg zijn, ik ben niet verantwoordelijk voor de daden van mijn voorvaderen. Of ben ik verantwoordelijk voor de slavernij in de 18de eeuw? -_-
Nee, maar als je de situatie met Joden destijds in je vergelijking betrekt dan moet je ook de houding van destijds in je vergelijking betrekken. Niet die in retrospectief. Wie weet wat we over 300 jaar over de moslims te vertellen hebben? 300 jaar geleden zou toch ook niemand gedacht hebben dat we positief zouden doen over die eeuwige Joden?
quote:
Absoluut. Toch ben ik voor een verbod van ritueel slachten omdat het niet goed voor de dieren is en omdat het helpt om de islamisering van Nederland tegen te gaan. Dan eten de Joden maar gewoon vlees, ik zie hier toch geen Joden meer lopen met baarden en pijpekrullen.
Nee, als we Joods-Christelijk zijn dan zijn we ook Joods-Christelijk. Wel recht door zee blijven en niet gaan draaikonten.
quote:
De regenten kunnen niet eens op tijd een spoorlijn afmaken. De coalitie kan niet eens het volk voor zich winnen. Zo lust ik er nog wel een paar.
Geert Wilders wil gewoon een goede film maken en dat kost tijd, tijd die Wilders niet veel zal hebben als leider van zijn beweging. Ik vertrouw die omslag zoals jij het noemt toe aan de mensen die houden van Nederland, dat is gelukkig niet alleen Wilders maar ook nog steeds een heleboel mensen. Daar zitten ook mensen tussen die capabel zijn om deze omslag te bewerkstelligen.
Wie weet.
quote:
Ik, en met mij gelukkig de meerderheid van ons land is niet trots op het cultuurelement Wilders. LAten we hopen dat het zo blijft.

[ Bericht 0% gewijzigd door Sack_Blabbath op 01-03-2008 02:17:54 ]
Op zondag 10 december 2006 01:47 schreef -Angelus- het volgende:
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
  zaterdag 1 maart 2008 @ 12:23:29 #97
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_57078904
quote:
[..]
[..]
Het volk kan de pot op, om in de termen van je messias te spreken.

Als ik een beest ritueel wil slachten dan doe ik dat.
Als ik een tempel wil bouwen, doe ik dat.
Als ik een hoofddoekje wil dragen, doe ik dat.
Als ik een Koran in huis wil hebben, doe ik dat.
Als ik geld wil storten naar een fonds in Irak, doe ik dat.
Als ik Arabisch wil spreken doe ik dat, vrijheid van expressie, nietwaar?

Dan laat ik me niet door een stel rechtse hippies tegenhouden die van alles willen verbieden. .

(Verder heb ik ook nooit gekozen voor deze film, en is mij nooit gevraagd om toestemming te geven voor deze film. Hou daarom in het vervolg wat het volk zogenaamd wil voor je.)
pi_57081104
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 01:45 schreef mztq het volgende:
Voor iemand die zo trots is op de Nederlandse cultuur wil je wel een hoop veranderen...

Wat versta je precies wel en niet onder Nederlandse cultuur trouwens?
  zaterdag 1 maart 2008 @ 14:37:31 #99
8369 speknek
Another day another slay
pi_57081331
quote:
Ik heb niets met die geimporteerde Italiaans-midden oosterse cultuur die je het Christendom noemt.
pi_57081628
Kappen met religie, het moet nu toch wel eens afgelopen zijn met al die flutideologiën.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')