Ik wist het niet zeker en moest dus even Wikipedia raadplegen, maar hoewel de staat Saoedi-Arabië niet bestond, was er wel een soort Saoedisch iets... Niet dat ze Syrië en Jordanië en Irak hebben veroverd op de Ottomanen, maar toch.quote:Op zondag 24 augustus 2008 23:43 schreef Apropos het volgende:
Saudi-Arabie bestond toen nog niet.
Nee, dat klopt. Het werd gevormd in de tijd voor de Eerste Wereldoorlog. Onder andere als reactie op de spoorlijn die men wilde aanleggen van Istanbul naar Koeweit.quote:Op zondag 24 augustus 2008 23:43 schreef Apropos het volgende:
Saudi-Arabie bestond toen nog niet.
Ja, dat is waar.quote:Op maandag 25 augustus 2008 00:14 schreef kraakschandaal het volgende:
[..]
En daar is het fout gegaan, Koerdistan is toen een ook een eigen staat beloofd en Armenië werd vergeten.
De staat Israel is pas van 1948 ofzo maar het Zionisme heeft er met Westers kolonialisme en de val van Ottomaanse rijk veel met te maken.quote:Op maandag 25 augustus 2008 00:35 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ja, dat is waar.
Maar een andere discussie!
Dan is het verdrijven van de moslims uit Israel ook gerechtvaardigd. Die zijn verantwoordelijk voor een veelvoud van de aanslagen op burgers van Israel dan er aanslagen door joden werden gepleegd in de Arabische wereld voor of na 1967.quote:Op maandag 25 augustus 2008 00:04 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Je kunt je afvragen, waarom die zijn verdreven.
Ik zit te luisteren en niet te kijken naar de film van de Zomergast van vandaag. Een erg slimme en onafhankelijke man. De film gaat over een Japanner, die in 1940 een paspoort van de VSvA had en na Pearl Harbour toch als vijand opgesloten werd.
In de jaren 30 werden de Duitse dienstbodes hier gewantrouwd.
Dus de verdrijving van joden na 1967 is niet vreemd. Ongewenst en niet te rechtvaardigen, maar niet vreemd. En waar ze horen: in Israel, misschien.
Nee, de totstandkoming van een geschifte theocratie is geheel irrelevant.quote:Op maandag 25 augustus 2008 00:32 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nee, dat klopt. Het werd gevormd in de tijd voor de Eerste Wereldoorlog. Onder andere als reactie op de spoorlijn die men wilde aanleggen van Istanbul naar Koeweit.
Ene Sheik Saoed heeft toen geleidelijk het schiereiland veroverd. En de Britten dachten daar belangen in olie te kunnen hebben.
Maar dat heeft met dit topic toch niks te maken?
Dat klopt toch niet, want er is nogal wat bijkomende schade bij diverse acties. Dat wordt dan goedgepraat door te zeggen, dat de strijders zich tussen de burgerbevolking verschuilen.quote:Op zondag 24 augustus 2008 16:34 schreef SilkTie het volgende:
[..]
Kees22, waar blijf je nu met je opmerking:
[..]
Maar nu past het in je straatje, dus heeft ze gelijk?
Zullen we de punten even een voor een nalopen? Nee? Ik doe het toch.
(Je hebt me al een keer verkeerd begrepen, ik bedoel hiermee dus dat bovenstaande opmerking 'licht' genomen moet worden, niet serieus dus, "een geintje, meneer de dokter".)
1. Je huis kan ieder moment platgewalst worden.
Als jij geen terroristische ("vrijheidsstrijdende") activiteiten ontplooit, hoef je helemaal niets te vrezen. En zelfs als je dat wel doet, is de kans klein dat je huis tegen de grond gaat. De huizen van de laatste drie terroristen bijv. (Merkaz HaRav, tractor in Jaffo Str., tractor in King David Str.) staan nog altijd overeind.
Het licht kan dus uitgaan!quote:2. Het licht kan uitgaan
a. Israel heeft nooit 100% de electriciteit naar Gaza afgesloten. Daarbij had Gaza nog meer dan voldoende oliereserves om de generatoren nog een tijd draaiende te houden. Je kan niet en raketten op je verachtelijke vijand afschieten en dan ook verwachten dat diezelfde verachtelijke vijand je alles maar blijft toestoppen alsof er niets aan de hand is.
Ja en? Is dat een reden om anderen dan ook maar af te knijpen?quote:b. Weet je hoevaak ik het afgelopen jaar zonder electriciteit heb gezeten? Slecht onderhouden lijnen.
Het is nog erger: water wordt gewoon gestolen. Of is er geen leiding vanaf het noorden van de Jordaan over Israelisch grondgebied naar het zuiden?quote:3. De waterkraan kan dicht
Zie hiervoor: "Je kan niet en raketten op je verachtelijke vijand afschieten en dan ook verwachten dat diezelfde verachtelijke vijand je alles maar blijft toestoppen alsof er niets aan de hand is."
Dan zijn er dus tig controleposten. En dan hebben we het nog niet over de doorgangen (lees: versperringen) in de Muur, die boeren beletten naar hun land te gaan en ze zo de facto aan de bedelstaf brengen.quote:4. Onderweg naar je werk kom je tig controleposten tegen,
Heb ik ook, kost me soms ook veel tijd en zenuwen.
Daarbij, voor de eerste intifada waren er geen controleposten. De realiteit is dat ze nu nodig zijn om aanslagen zoveel mogelijk te voorkomen. Ban het geweld uit, geen controleposten meer. Sim-pel.
Oh, geldt er een avondklok voor joden in Hebron?quote:5. Je hebt op tijd binnen te zijn ivm de avondklok
Waar geldt een avondklok? Juist, daar waar rotzooi is. Ban het geweld uit, geen avondklok meer. Sim-pel.
Ik weet niet wie je met "jullie" bedoelt, maar misschien begrijp ik weer een grapje verkeerd?quote:Ik heb het al vaker gezegd: we zijn er niet op uit om Arabiertje te pesten. Anders hadden we in '48 en '67 alle Arabieren het land uit gejast.
Leven en laten leven. Laat ons met rust, dan hebben jullie ook rust.
Nee, niet meteen natuurlijk. Eerst onderhandelen.quote:Op zondag 24 augustus 2008 14:49 schreef Karrs het volgende:
[..]
Die zouden dus volledig gerechtigd zijn om bomaanslagen te plegen in Jordanië en andere Arabische landen, volgens Moussie
Jawel, maar de gebroken beloften aan de Koerden en het vergeten van de Armeniërs hebben, hoe schandelijk op zichzelf misschien ook, toch niet zo veel met Israel te maken?quote:Op maandag 25 augustus 2008 00:39 schreef kraakschandaal het volgende:
[..]
De staat Israel is pas van 1948 ofzo maar het Zionisme heeft er met Westers kolonialisme en de val van Ottomaanse rijk veel met te maken.
Ik schreef: Het verdrijven van joden uit Arabische landen is ongewenst en niet te rechtvaardigen.quote:Op maandag 25 augustus 2008 07:53 schreef CeeJee het volgende:
[..]
Dan is het verdrijven van de moslims uit Israel ook gerechtvaardigd. Die zijn verantwoordelijk voor een veelvoud van de aanslagen op burgers van Israel dan er aanslagen door joden werden gepleegd in de Arabische wereld voor of na 1967.
Dan kunnen ze naar waar ze horen. Egypte, Jordanie, Syrie enzovoort.
Welke geschifte theocratie?quote:Op maandag 25 augustus 2008 11:04 schreef Apropos het volgende:
[..]
Nee, de totstandkoming van een geschifte theocratie is geheel irrelevant.
het idiote is dat dat 'schuilen achter de burgerbevolking' sec bekeken voor beide 'fronten' opgaat .. hoe anders wil je die kolonisten op andermans grondgebied gebied noemen .. het zijn burgers die feitelijk fungeren/fungeerden als voorposten bij het land veroveren, een taak die door sommige kolonisten heel serieus genomen wordtquote:Op maandag 25 augustus 2008 23:13 schreef Kees22 het volgende:
Dat klopt toch niet, want er is nogal wat bijkomende schade bij diverse acties. Dat wordt dan goedgepraat door te zeggen, dat de strijders zich tussen de burgerbevolking verschuilen.
Wat dat aangaat is hetgeen Zela zegt hierover heel zinnig .. je had een basis voor onderhandelingen .. jullie willen dit en wij willen dat, hoe doen we dat .. in plaats daarvan ging het licht uitquote:Het licht kan dus uitgaan!
En wat dat toestoppen betreft: als de verachtelijk vijand niet alle in- en uitgangen had geblokkeerd, had er niks "toegestopt" hoeven worden.
Opportunisme ? Als je dat gedeelte afknijpt is er genoeg sap voor de rest, zoiets ?quote:Ja en? Is dat een reden om anderen dan ook maar af te knijpen?
Dat is idd een aspect dat vooral de Nederlanders, die eerder teveel dan te weinig water hebben, vergeten .. dat hele gedoe in Libanon bvb ging om water, Libaneese dorpen die water wilden hebben uitquote:Het is nog erger: water wordt gewoon gestolen. Of is er geen leiding vanaf het noorden van de Jordaan over Israelisch grondgebied naar het zuiden?
Mwah, ik kan me voorstellen dat wachten voor zo'n post voor iedereen irritant is .. ik neem aan dat SilkTie zo door mag rijden als die er een keer is ?quote:Dan zijn er dus tig controleposten. En dan hebben we het nog niet over de doorgangen (lees: versperringen) in de Muur, die boeren beletten naar hun land te gaan en ze zo de facto aan de bedelstaf brengen.
Dat zou ik ook graag willen weten eigenlijkquote:Oh, geldt er een avondklok voor joden in Hebron?
Sharon en de Tempelberg bezoeken bvb .. je zou idd haast denken van wel ..quote:Ik weet niet wie je met "jullie" bedoelt, maar misschien begrijp ik weer een grapje verkeerd?![]()
Ik vraag me sterk af of Israel als staat er inderdaad niet op uit is om Arabiertje te pesten. Er zijn voldoende voorbeelden van welbewuste provocatie en uitlokken van casi belli.
Maar is dat 'goedpraten' of is dat een gegeven? En als je het over slachtoffers onder de burgerbevolking hebt, wat is het excuus van de Palestijnen voor bijvoorbeeld het laten ontploffen van een bom op een markt waar enkel burgers rondlopen? En wat is het excuus van de Palestijnen voor het afvuren van raketten op willekeurige burgerdoelen?quote:Dat klopt toch niet, want er is nogal wat bijkomende schade bij diverse acties. Dat wordt dan goedgepraat door te zeggen, dat de strijders zich tussen de burgerbevolking verschuilen.
En waarom zijn alle in- en uitgangen geblokkeerd?quote:En wat dat toestoppen betreft: als de verachtelijk vijand niet alle in- en uitgangen had geblokkeerd, had er niks "toegestopt" hoeven worden.
En waarom zijn die controleposten er? Jammer dat je met bovenstaande reactie totaal niet ingaat op onderstaande punt van SilkTie:quote:Dan zijn er dus tig controleposten. En dan hebben we het nog niet over de doorgangen (lees: versperringen) in de Muur, die boeren beletten naar hun land te gaan en ze zo de facto aan de bedelstaf brengen.
quote:De realiteit is dat ze nu nodig zijn om aanslagen zoveel mogelijk te voorkomen. Ban het geweld uit, geen controleposten meer. Sim-pel.
Ja, echt, Een Jood die de heilgste plaats in het Jodendom bezoekt, veel provocatiever moet het niet worden.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 00:54 schreef moussie het volgende:
Sharon en de Tempelberg bezoeken bvb .. je zou idd haast denken van wel ..
als het anders is zou ik het graag willen weten .. maar c'mon zeg, uitgerekend Sharon, de slager van Sabra en Shatila ?
De strijd in die stad is toentertijd continu in het nieuws geweest, zowel in internationale media als bij de NOS. Het Libanese leger vocht ook niet tegen allerlei staatsondermijnende Palestijnse terreurclubs, maar alleen tegen, naar aanleiding van een bankoverval, Fatah al-Islam, geen Palestijns-nationalistische terreurbeweging, maar een kleine, marginale, extremistische, voornamelijk Arabische, soennitische groepering, die waarschijnlijk hoogstens voor de helft bestond (bestaat?) uit Palestijnen: "The official spokesman for Fatah al-Islam is Abu Salim Taha.[9] Fatah al-Islam supposedly has more than 150 armed fighters in the Nahr el-Bared camp[15]. The group allegedly has about more than half a dozen Palestinian members.[2] The bulk of its membership is said to made up of Syrians, Saudis, and other Arab Jihadists who had fought in Iraq, as well as approximately 50 Lebanese extreemist Sunnis.[2]"quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 14:08 schreef CeeJee het volgende:
Die foto is overigens wel achterhaald, in 2007 heeft het Libanese leger die stad verwoest nadat er allerlei Palestijnse terreurclubs te veel eigen staatje gingen spelen. Het is niet zo heel erg in het nieuws geweest omdat er geen Israël connectie was.
Nou, goed,quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 14:15 schreef Monidique het volgende:
En voorzover ik weet is het kamp of de stad of de wijk niet vernietigd, hoewel er aardig gevochten is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |