abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 24 augustus 2008 @ 14:49:37 #201
176916 Karrs
2007-2017
pi_61085311
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 14:40 schreef CeeJee het volgende:
En de duizenden joden die uit de Arabische landen zijn verdreven na 1967 naar Israel, waar 'horen' die thuis ?
Die zouden dus volledig gerechtigd zijn om bomaanslagen te plegen in Jordanië en andere Arabische landen, volgens Moussie
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
  zondag 24 augustus 2008 @ 14:56:55 #202
111528 Viajero
Who dares wins
pi_61085444
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 14:49 schreef Karrs het volgende:

[..]

Die zouden dus volledig gerechtigd zijn om bomaanslagen te plegen in Jordanië en andere Arabische landen, volgens Moussie
Weer fout. Je kan toch niet Joden dezelfde rechten geven als Arabieren?

Geweld van Arabieren naar Joden = goed, want Joden komen uit Polen.
Geweld van Arabieren naar Arabieren = de schuld van de Joden.
Geweld van Joden naar Arabieren = niet goed, want de Joden komen uit Polen.

Even een korte opsomming van de situatie. Graag gedaan.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  zondag 24 augustus 2008 @ 15:11:20 #203
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_61085777
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 14:56 schreef Viajero het volgende:

[..]

In 1x jou samenvatten: *hap*
Deze situatie valt niet op te lossen. Klaar. Slotje graag.
  zondag 24 augustus 2008 @ 16:33:12 #204
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_61087713
In een notendop:

De Joden gingen zich, met een VN verdelingsplan die Palestina (het gebied) in een Joods en Arabisch gedeelte splitste, zich vestigen op ex-Brits-grondgebied. De bewoners van dit grondgebied, overwegend Arabieren werden naar verloop van tijd en na de oorlog verjaagd, of verhuisden uit eigen wil; ze konden niks uithalen omdat ze geen lid waren van een staat die hen kon beschermen, of wouden geen lid worden van de staat (Israël dus) die hen dwarszat. In die oorlog (de Arabisch-Israëlische oorlog) pikten Egypte en Syrië grote delen van Palestina in die volgens het VN plan bedoeld waren voor de Arabieren. Hierdoor verdween de naam Palestina van de wereldkaarten en werden de bewoners statenloze vluchtelingen.

Nu dat door onderdrukking van Israël het staatsbewusme onder de lokale bevolking aldaar steeds meer is gaan groeien wil men een staat Palestina, die ook bestaat maar nog erkend moet worden door de wereld.

Ik denk dat de oplossing ligt bij Israël en de Arabische landen die Palestina omringen. Zij horen de VN te gehoorzamen. Wat dus niet gebeurt. Mijn advies aan de VN is dan: koppel de VN aan militaire en economische macht die zij kan inschakelen zonder last van veto's te hebben.
Zo kan de VN oplossingen afdwingen en duurzaamheid behouden onder een bepaalde vorm van dwang.

Als Israël zal luisteren naar de VN pas dan herwint Israël haar geloofwaardigheid imho.
Dasvidanja
  zondag 24 augustus 2008 @ 16:34:12 #205
10229 SilkTie
Sceptisch optimist
pi_61087736
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 14:20 schreef moussie het volgende:

[..]

.. je huis kan ieder moment platgewalst worden, het licht kan uitgaan of de waterkraan dicht, onderweg naar je werk kom je tig controleposten tegen, je hebt op tijd binnen te zijn ivm de avondklok en ga zo maar door .. je trots en je geloof zijn dan de enige zekerheden die je nog hebt, het enige wat je niet ieder moment afgenomen kan worden
Kees22, waar blijf je nu met je opmerking:
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 22:56 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Wat een overdreven geklets, wat een theater!
[..]
Wat een ongelooflijk geklets, wat een bangmakerij en angsthazerij, wat een pathetiek.
[..]
Maar nu past het in je straatje, dus heeft ze gelijk?

Zullen we de punten even een voor een nalopen? Nee? Ik doe het toch .
(Je hebt me al een keer verkeerd begrepen, ik bedoel hiermee dus dat bovenstaande opmerking 'licht' genomen moet worden, niet serieus dus, "een geintje, meneer de dokter".)

1. Je huis kan ieder moment platgewalst worden.
Als jij geen terroristische ("vrijheidsstrijdende" ) activiteiten ontplooit, hoef je helemaal niets te vrezen. En zelfs als je dat wel doet, is de kans klein dat je huis tegen de grond gaat. De huizen van de laatste drie terroristen bijv. (Merkaz HaRav, tractor in Jaffo Str., tractor in King David Str.) staan nog altijd overeind.

2. Het licht kan uitgaan
a. Israel heeft nooit 100% de electriciteit naar Gaza afgesloten. Daarbij had Gaza nog meer dan voldoende oliereserves om de generatoren nog een tijd draaiende te houden. Je kan niet en raketten op je verachtelijke vijand afschieten en dan ook verwachten dat diezelfde verachtelijke vijand je alles maar blijft toestoppen alsof er niets aan de hand is.
b. Weet je hoevaak ik het afgelopen jaar zonder electriciteit heb gezeten? Slecht onderhouden lijnen.

3. De waterkraan kan dicht
Zie hiervoor: "Je kan niet en raketten op je verachtelijke vijand afschieten en dan ook verwachten dat diezelfde verachtelijke vijand je alles maar blijft toestoppen alsof er niets aan de hand is."

4. Onderweg naar je werk kom je tig controleposten tegen,
Heb ik ook, kost me soms ook veel tijd en zenuwen.
Daarbij, voor de eerste intifada waren er geen controleposten. De realiteit is dat ze nu nodig zijn om aanslagen zoveel mogelijk te voorkomen. Ban het geweld uit, geen controleposten meer. Sim-pel.

5. Je hebt op tijd binnen te zijn ivm de avondklok
Waar geldt een avondklok? Juist, daar waar rotzooi is. Ban het geweld uit, geen avondklok meer. Sim-pel.

Ik heb het al vaker gezegd: we zijn er niet op uit om Arabiertje te pesten. Anders hadden we in '48 en '67 alle Arabieren het land uit gejast.

Leven en laten leven. Laat ons met rust, dan hebben jullie ook rust.
We will have peace with the Arabs when they love their children more than they hate us. (Golda Meir)
pi_61088380
quote:
En de duizenden joden die uit de Arabische landen zijn verdreven na 1967 naar Israel, waar 'horen' die thuis ?
na 1967 ? Volgens mij was dat al voor die tijd aan de gang en hoofdzakelijk het gevolg van dingen als operatie Susannah
pleased to meet you
pi_61088769
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 17:06 schreef moussie het volgende:
Volgens mij was dat al voor die tijd aan de gang en hoofdzakelijk het gevolg van dingen als operatie Susannah
Inderdaad heel begrijpelijk, ze mogen blij zijn dat ze niet ook werden doodgemarteld in de gevangenis.
Zelden schryf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.
  zondag 24 augustus 2008 @ 19:05:05 #208
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_61090782
in dit topic wordt door veel mensen met zo verschillende maten gemeten dat het bijna genant is, ware het niet walgelijk. el moussie spant samen met kees de kroon.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_61097545
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 12:11 schreef Viajero het volgende:

[..]

Zoals in Gaza bedoel je? Dat was een test om te kijken of ze verder zouden onderhandelen om ook de West Bank te krijgen of direct zouden aanvallen om israel te vernietigen.

het antwoord weten we inmiddels. Dus krijgen ze op de West Bank niet de ruimte om ook vandaaruit Israel aan te vallen.

Heel logisch. Als de palestijnen aangeven dat ze de West bank en gaza accepteren en niet zullen proberen heel Israel te vernietigen dat zou ook veel helpen.
Dit is niet erg overtuigend, mag ik zeggen.
Vanuit Gaza zouden de Palestijnen proberen Israel te vernietigen??
Wat ik uit de media meekrijg, is dat er af en toe een raket een Israeli doodt, en dat de Israeli's dan meisjes op het strand van Gaza gaan doodschieten. In een verhouding van 1 op 5 tot 10 of zo. En er zijn 6 miljoen Israeli's en 2 miljoen Palestijnen. Dus wie probeert nou wie te vernietigen?
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_61097638
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 09:01 schreef CeeJee het volgende:

[..]

Was de Palestijnse staat neutraal in 1948 ? Of vocht die mee tegen Egypte en Jordanie ?

Er moet wel een Palestijnse staat zijn geweest als er sprake is van bezetting van Palestijns gebied.
Te simpel! Als Holland bezet was tussen 1940 en 1945, dan moet er dus wel een Hollandse staat bestaan hebben? En een Veluwse staat, een Betuwse staat, een Kempische staat?
En nu bestaan er een Gaza-staat en een Westoeverstaat?
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_61097641
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 22:58 schreef Kees22 het volgende:
Wat ik uit de media meekrijg, is dat er af en toe een raket een Israeli doodt, en dat de Israeli's dan meisjes op het strand van Gaza gaan doodschieten.
Is dat nou duur, zo'n schotel?
pi_61098070
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 12:05 schreef Verluste het volgende:

[..]

Het Palestijnse geweld stopt ook als Israël ze de ruimte geeft. Logisch.
Nee, natuurlijk niet!
Er zijn altijd mensen die nog een tijdje doorgaan met wat ze gewend waren, ook al is de situatie anders.
Een er zijn mensen die belang hebben bij rotzooi en door zullen vechten.
En er zijn mensen die fanatiek zijn en vinden dat ze de wil van god moeten uitvoeren (alsof hij dat zelf niet kan!)
Dus na een juiste actie wordt het nooit meteen stil.
pi_61098521
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 12:48 schreef Viajero het volgende:

[..]

Had jij het niet over de VN? Israel is in 1948 gesticht en erkend door de VN. Syrie, Libanon, Jordanie, Irak en Saudi Arabie zijn ook gesticht op land dat niet van hun was, het was allemaal Ottomaans. Zijn dat ook allemaal onrechtmatige staten? Wat is jouw definitie van een rechtmatige staat? eentje waar Joden niet aan de macht zijn?
Syrië, Libanon, Jordanië en Irak zijn na de Eerste Wereldoorlog gesticht op grond, die door Saoedi-Arabië, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk veroverd was op het Ottomaanse Rijk.
Door de Volkerenbond zijn die gebieden onder mandaat gesteld van het Verenigd Koninkrijk (Irak en Jordanië) en Frankrijk (Syrië en Libanon).
Ja, dat is inderdaad de vraag: wat is een rechtmatige staat?
Of, zoals ik al een paar keer gevraagd heb: wanneer mag je een gebied rechtmatig je eigendom noemen?
Ik heb nu twee antwoorden: verovering en de (geclaimde) toezegging van een god.
Oh ja, en dat 2000 jaar geleden je (vermeende) voorouders ergens gewoond hebben. Maar 200 jaar geleden je voorouders ergens woonden, telt niet. En 60 jaar geleden zelf ergens gewoond hebben, telt ook niet.
pi_61098952
Saudi-Arabie bestond toen nog niet.
pi_61099331
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 14:03 schreef Viajero het volgende:

[..]

En de Koerden bv vinden dat ook?

Daarnaast, jouw opstelling is precies de Palestijnse opstelling, en de reden dat ze nooit een fatsoenlijk land zullen hebben. Wat er 100 jaar geleden gebeurde is is belangrijker dan wat er morgen gaat gebeuren, en trots is belangrijker dan leven. Ja, dan blijf je inderdaad achterlijk.
Dit levert merkwaardige redeneringen op.
Inderdaad, de Wijze leeft vanuit het nu en kijkt niet om naar het verleden. Het NU is het enige dat telt niet het verleden en niet de toekomst.
Maar veruit de meeste mensen zijn niet de Wijze en leven vanuit het verleden en naar de toekomst.
De staat Israel is, onder andere, gevestigd waar ze gevestigd is met gebeurtenissen van 2000 jaar geleden als rechtvaardiging. Of sterker nog: op basis van een vermeende belofte van een verondersteld opperwezen pakweg 4000 jaar geleden.
Dan moeten mensen, van wie hun opa en oma pakweg 60 jaar geleden met geweld zijn verdreven van hun grond en bestaansgrond, en die nu in armoe leven en continu vernederd en bedreigd worden, hun eigen verleden vergeten?
En de Israeli's, die zeggen voor hun voortbestaan te vrezen, wat moeten we daarvan denken? De kans dat de staat Israel vernietigd wordt, is verwaarloosbaar klein. Toch claimen de Israeli's daar bang voor te zijn. En op die ireële angst baseert de staat zijn handelen en vernietigt de toekomst van de Palestijnen.
pi_61099570
quote:
Je kunt je afvragen, waarom die zijn verdreven.
Ik zit te luisteren en niet te kijken naar de film van de Zomergast van vandaag. Een erg slimme en onafhankelijke man. De film gaat over een Japanner, die in 1940 een paspoort van de VSvA had en na Pearl Harbour toch als vijand opgesloten werd.
In de jaren 30 werden de Duitse dienstbodes hier gewantrouwd.
Dus de verdrijving van joden na 1967 is niet vreemd. Ongewenst en niet te rechtvaardigen, maar niet vreemd. En waar ze horen: in Israel, misschien.

Inmiddels zijn de facto de grenzen van 1967 of 1968 internationaal wel geaccepteerd. Nu nog aceptatie door Israel.
pi_61099756
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 14:56 schreef Viajero het volgende:

[..]

Terwijl jij deze beschamende onzin schreef, was ik in mijn tuin bezig.
pi_61099868
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 23:29 schreef Kees22 het volgende:

Syrië, Libanon, Jordanië en Irak zijn na de Eerste Wereldoorlog gesticht op grond, die door Saoedi-Arabië, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk veroverd was op het Ottomaanse Rijk.
Door de Volkerenbond zijn die gebieden onder mandaat gesteld van het Verenigd Koninkrijk (Irak en Jordanië) en Frankrijk (Syrië en Libanon).

En daar is het fout gegaan, Koerdistan is toen een ook een eigen staat beloofd en Armenië werd vergeten.
pi_61100076
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 16:34 schreef SilkTie het volgende:

[..]

Kees22, waar blijf je nu met je opmerking:
[..]

Maar nu past het in je straatje, dus heeft ze gelijk?

Zullen we de punten even een voor een nalopen? Nee? Ik doe het toch .
(Je hebt me al een keer verkeerd begrepen, ik bedoel hiermee dus dat bovenstaande opmerking 'licht' genomen moet worden, niet serieus dus, "een geintje, meneer de dokter".)

1. Je huis kan ieder moment platgewalst worden.
Als jij geen terroristische ("vrijheidsstrijdende" ) activiteiten ontplooit, hoef je helemaal niets te vrezen. En zelfs als je dat wel doet, is de kans klein dat je huis tegen de grond gaat. De huizen van de laatste drie terroristen bijv. (Merkaz HaRav, tractor in Jaffo Str., tractor in King David Str.) staan nog altijd overeind.

2. Het licht kan uitgaan
a. Israel heeft nooit 100% de electriciteit naar Gaza afgesloten. Daarbij had Gaza nog meer dan voldoende oliereserves om de generatoren nog een tijd draaiende te houden. Je kan niet en raketten op je verachtelijke vijand afschieten en dan ook verwachten dat diezelfde verachtelijke vijand je alles maar blijft toestoppen alsof er niets aan de hand is.
b. Weet je hoevaak ik het afgelopen jaar zonder electriciteit heb gezeten? Slecht onderhouden lijnen.

3. De waterkraan kan dicht
Zie hiervoor: "Je kan niet en raketten op je verachtelijke vijand afschieten en dan ook verwachten dat diezelfde verachtelijke vijand je alles maar blijft toestoppen alsof er niets aan de hand is."

4. Onderweg naar je werk kom je tig controleposten tegen,
Heb ik ook, kost me soms ook veel tijd en zenuwen.
Daarbij, voor de eerste intifada waren er geen controleposten. De realiteit is dat ze nu nodig zijn om aanslagen zoveel mogelijk te voorkomen. Ban het geweld uit, geen controleposten meer. Sim-pel.

5. Je hebt op tijd binnen te zijn ivm de avondklok
Waar geldt een avondklok? Juist, daar waar rotzooi is. Ban het geweld uit, geen avondklok meer. Sim-pel.

Ik heb het al vaker gezegd: we zijn er niet op uit om Arabiertje te pesten. Anders hadden we in '48 en '67 alle Arabieren het land uit gejast.

Leven en laten leven. Laat ons met rust, dan hebben jullie ook rust.
Nee, ik was buiten wat aan het klussen.
Ben oprecht van plan om je te antwoorden. Weet niet zeker of dat lukt.
pi_61100171
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 23:01 schreef Apropos het volgende:

[..]

Is dat nou duur, zo'n schotel?
Geen idee.
Ik heb digitenne van KPN en verder de Volkskrant op zaterdag.
En op een van mijn werkplaatsen een internetradio.
pi_61100306
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 23:43 schreef Apropos het volgende:
Ik wist het niet zeker en moest dus even Wikipedia raadplegen, maar hoewel de staat Saoedi-Arabië niet bestond, was er wel een soort Saoedisch iets... Niet dat ze Syrië en Jordanië en Irak hebben veroverd op de Ottomanen, maar toch.
pi_61100325
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 23:43 schreef Apropos het volgende:
Nee, dat klopt. Het werd gevormd in de tijd voor de Eerste Wereldoorlog. Onder andere als reactie op de spoorlijn die men wilde aanleggen van Istanbul naar Koeweit.
Ene Sheik Saoed heeft toen geleidelijk het schiereiland veroverd. En de Britten dachten daar belangen in olie te kunnen hebben.
Maar dat heeft met dit topic toch niks te maken?
pi_61100398
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 00:14 schreef kraakschandaal het volgende:

[..]

En daar is het fout gegaan, Koerdistan is toen een ook een eigen staat beloofd en Armenië werd vergeten.
Ja, dat is waar.
Maar een andere discussie!
pi_61100485
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 00:35 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ja, dat is waar.
Maar een andere discussie!
De staat Israel is pas van 1948 ofzo maar het Zionisme heeft er met Westers kolonialisme en de val van Ottomaanse rijk veel met te maken.
pi_61102565
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 00:04 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Je kunt je afvragen, waarom die zijn verdreven.
Ik zit te luisteren en niet te kijken naar de film van de Zomergast van vandaag. Een erg slimme en onafhankelijke man. De film gaat over een Japanner, die in 1940 een paspoort van de VSvA had en na Pearl Harbour toch als vijand opgesloten werd.
In de jaren 30 werden de Duitse dienstbodes hier gewantrouwd.
Dus de verdrijving van joden na 1967 is niet vreemd. Ongewenst en niet te rechtvaardigen, maar niet vreemd. En waar ze horen: in Israel, misschien.
Dan is het verdrijven van de moslims uit Israel ook gerechtvaardigd. Die zijn verantwoordelijk voor een veelvoud van de aanslagen op burgers van Israel dan er aanslagen door joden werden gepleegd in de Arabische wereld voor of na 1967.

Dan kunnen ze naar waar ze horen. Egypte, Jordanie, Syrie enzovoort.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')