Dan zal hij toch eerst de electronica moeten om zeilenquote:Op zaterdag 10 februari 2007 11:38 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Daar moet je maar net aan denken als je wakker wordt met een shotgun op je neus.
En dan komt het argument dat inbrekers dom zijn enzo.quote:Op zaterdag 10 februari 2007 11:39 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Dan zal hij toch eerst de electronica moeten om zeilen
Ja, maar dat soort natte vingerwerk schieten we ook weinig mee op. Bovendien zal 90% van de mensen hier ook met honkbalknuppel en fietsketting nog geen deuk in een pakkie boter slaan, dus maak ik me daar niet zo druk om.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 13:51 schreef Argento het volgende:
[..]
Dat geldt voor iedereen. Ook voor de mensen die nu met grote verhalen nogal verlekkerd uit de doeken doen wat ze de betreffende inbreker in theorie aan zouden doen. Dat heeft m.i. meer te maken met het botvieren van wraakgevoelens dan met de oprechte verdediging van lijf en goed, en daarvoor heeft de wetgever met recht geen voorziening willen creëeren.
De inbrekers waar wij nu over praten zijn dom inderdaad.quote:Op zaterdag 10 februari 2007 11:43 schreef Yildiz het volgende:
[..]
En dan komt het argument dat inbrekers dom zijn enzo.
Nou, dan neem je toch gewoon wat hondensnoepjes mee en loop je overdag binnen verkleed in een verhuiskostuum? Gebeurd ook niet zelden ofzo.
Heb je er geen vrees voor dat er een worsteling ontstaat waarin de inbreker erin slaagt jouw honkbalknuppel af te pakken, waardoor de dreiging alleen maar groter wordt?quote:Op zaterdag 10 februari 2007 11:13 schreef Gia het volgende:
Ik denk niet dat een inbreker met lege handen vertrekt als ik het vriendelijk vraag.
Aangezien ik een vrouw ben en het qua kracht afleg tegen een mannelijke inbreker, zal ik mij in zo'n geval zeker bedienen van een honkbalknuppel om de crimineel mijn huis uit te slaan.
Als hij daarbij lichamelijk letsel oploopt, dan is dat zijn eigen schuld. Had hij maar meteen moeten vertrekken toen hij mij met het wapen zag.
Ik zal het dus inderdaad alleen gebruiken als dat nodig is. Als de inbreker zo lief is en gewoon met lege handen vertrekt, zal ik het niet gebruiken.
Zo dichtbij laat ik hem niet komen. Dan ligt ie al buiten westen. En als hij dat zou proberen dan mep ik nog een paar keer na, ook.quote:Op zaterdag 10 februari 2007 19:57 schreef Argento het volgende:
[..]
Heb je er geen vrees voor dat er een worsteling ontstaat waarin de inbreker erin slaagt jouw honkbalknuppel af te pakken, waardoor de dreiging alleen maar groter wordt?
Je bent een vrouw, even realistisch blijven..quote:Op zondag 11 februari 2007 10:43 schreef Gia het volgende:
[..]
Zo dichtbij laat ik hem niet komen. Dan ligt ie al buiten westen. En als hij dat zou proberen dan mep ik nog een paar keer na, ook.
t Gaat erom dat ik zeker zal proberen om me te verdedigen, met alles wat ik maar binnen handbereik heb. Of dat nu een honkbalknuppel is of een mes.quote:Op zondag 11 februari 2007 10:53 schreef axis303 het volgende:
[..]
Je bent een vrouw, even realistisch blijven..
Ten eerste denk ik dat je er wat al te gemakkelijk over denkt, maar dat is een andere kwestie.quote:Op zondag 11 februari 2007 11:09 schreef Gia het volgende:
[..]
t Gaat erom dat ik zeker zal proberen om me te verdedigen, met alles wat ik maar binnen handbereik heb. Of dat nu een honkbalknuppel is of een mes.
En ik vind het dus een goede zaak wanneer iemand niet meer meteen wordt aangeklaagd als hij/zij een overvaller/inbreker uitschakelt. En dát is waar dit topic over gaat.
Ja, dat standpunt is nu al herhaaldelijk geventileerd, maar waarom zou jij het recht moeten hebben om iemand te doden om persoonlijke eigendommen te verdedigen? Waar zou (het eigendomsrecht op) een DVD-speler moeten prevaleren boven het menselijk leven, ook al gaat het om het menselijk leven van een inbreker?quote:Op zondag 11 februari 2007 15:24 schreef raptorix het volgende:
Ik ben zowiezo van mening dat je je eigen hebben en houden ten koste van alles mag verdedigen, kortom als iemand bij mij inbreekt dien ik gewoon het recht te hebben hem met een shotgun aan flarden te schieten.
Het is nou eenmaal de afweging die inherent is aan de situatie. Als je DVD-speler wordt bedreigd, dan kan het doden van de bedreiger een uitweg zijn. Daarmee ontstaat een directe afweging tussen het behoud van de DVD-speler en het leven van de inbreker. Ik word (misschien helaas) gehinderd door een gevoelsmatige drempel die mij ervan weerhoudt een ander te doden of zwaar lichamelijk letsel toe te brengen, en het mogelijk bezitsverlies is niet voldoende om mij over die drempel te helpen. Maar dat is persoonlijk.quote:Op maandag 12 februari 2007 10:41 schreef CANARIS het volgende:
Je vergelijkt (bewust) Appels met peren
Je zet eigendom , tegenover een mensenleven zonder een inhoudeljke nuance. Het is pure polemiek.
Ten eerste, waar haal je die aangifteplicht vandaan? Ten tweede moet je ook met de omkering van die bewijslast oppassen. Als je de oprechte burger tegenover de indringer zet, is er veel te zeggen voor zon omkering, maar het zal niet alleen de oprechte burger zijn die zich van geweld bedient om vervolgens zich op noodweer (exces) te beroepen. Ook de VVD redeneert alsof alleen ´oprechte burgers´ zich op noodweer beroepen.quote:Waar het om draait is dat op dit moment in Nederland een persoon die een inbreker rake klappen geeft , MOET worden aangegeven en de bewijslast ligt dan bij de aangeklaagde. Deze moet bewijzen dat zijn geweld nodig was.
Helemaal mee eens, maar als je de posts hier zo leest zijn er nogal wat die al bij voorbaat zich het recht toeeigengen de indringer te doden of zwaar lichamelijk letsel toe te brengen. Dat heeft niks met paniek of overlevingsinstinct te maken.quote:Dit is een dramatische gebeurtenis vor iedereen die in zijn eigen is huis is overvallen en geweld heeft gebruikt wat in alle gevallen uit pure paniek en overlevingsinstinkte gebeurt . Er bestaat niet zoiets als “Zelfverdediging met vorbedachte rade”.
Als die ´oprechte´ burgers buiten de grenzen van subsidiairiteit en proportionaliteit treden, worden zij niet langer beschermd door noodweer. Daarbij wordt wel degelijk tegemoet gekomen aan situaties waarin de burger in paniek handelt. Voorzover hij door die paniek zich feller verdedigt en met zwaardere middelen verdedigt dan strikt genomen noodzakelijk zou zijn, is er altijd nog sprake van noodweer exces.quote:Oprechte burgers komen zo in aanraking met een strafproces en dat allemaal omdat iemand besloot bij deze mensen intebreken.
Ik ben het niet met je eens dat jurisprudentie een zwakke basis is voor het recht van de burger. Jurisprudentie is één van de rechtsbronnen en staat in dat opzicht naast de wet, niet eronder. Hoewel ik het met je eens ben dat een (duidelijke) wet meer recht doet aan de behoefte aan rechtszekerheid.quote:De VVD wil dat de bewijslast wordt omgedraaid, dus de overvaller en zijn partner in crime, de officier van justitie moeten bewijzen dat het geweld onaangebracht was. Daarnaast wil de VVD en veruiming van de zelfverdedigingsclause.
Nu mag je pas een klap uitdelen ,wanneer je er zelf al één hebt ontvangen. Dus mag je als huisbezitter de situatie niet eens inschatten, je moet wachten tot je een klap krijgt , of tot het moment dat de overvaller je leven bedrijgt. Wanneer dat is , is middels jurisprundentie “geregeld” en een uitmate belabberde basis voor het slachtoffer.
Vooropgesteld zij dat ook in Nederland iedereen het recht heeft zijn lijf en goed te beschermen. Dat recht omvat zelfs geweldpleging, en onder omstandigheden geweldpleging die verder gaat dan het noodzakelijke.quote:Principieel ben ik natuurlijk wel vor het amerikaanse systeem.welke zegt dat iedereen het recht heet zijn eigendom tegen vreemden te beschermen,. Zelfs als dat het leven van de overvaller in gevaar brengt. Iemand die je in huis sluipt heeft alle grenzen overschreden en is een bewezen gevaar voor je eidendom en familie.
Ik ben mij bewust dat ik daarmee in Nederland een minderheid vertegenwoordig.
Niet zo raar in deze discussie, want het wordt ook zo gesteld door diverse posters:quote:Op maandag 12 februari 2007 10:41 schreef CANARIS het volgende:
Je vergelijkt (bewust) Appels met peren
Je zet eigendom , tegenover een mensenleven zonder een inhoudeljke nuance. Het is pure polemiek.
quote:Op zondag 11 februari 2007 15:24 schreef raptorix het volgende:
Ik ben zowiezo van mening dat je je eigen hebben en houden ten koste van alles mag verdedigen, kortom als iemand bij mij inbreekt dien ik gewoon het recht te hebben hem met een shotgun aan flarden te schieten.
quote:Op zaterdag 10 februari 2007 11:38 schreef SeLang het volgende:
Ik vind dat je iemand die jouw huis binnendringt zonder meer moet kunnen doodschieten.
Zo iemand is al bewust een grens over gegaan en heeft daarmee duidelijk te kennen gegeven een gevaar te zijn voor jou en je familie. Je moet er in zo'n geval vanuit gaan dat je in levensgevaar bent en ook daarnaar handelen.
quote:Op zaterdag 10 februari 2007 11:31 schreef JohnDope het volgende:
Wanneer ik een inbreker tref in mijn huis, dan is dat levensbedreigende situatie.
quote:Op vrijdag 9 februari 2007 12:58 schreef Gia het volgende:
[..]
Och, hij hoeft niet meteen dood, maar wat gebroken botten doen we niet moeilijk over. Ik sla hem in elk geval mijn huis uit.
Als iemand de trap opkomt en ik sta bovenaan, dan trap of mep (met knuppel) ik hem naar beneden. Als ie daarbij de nek breekt. Tja, ongelukje.
Ok, niet allemaal dodelijk, maar kennelijk zijn er nogal wat mensen van mening dat als ze een inbreker aantreffen, ze naar hartelust erop los moeten kunnen meppen.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 13:20 schreef admiraal_anaal het volgende:goed idee want als er bij mij ingebroken word en ik op heterdaad betrap kom je zekersweten niet zonder kleerscheuren en breuken eruit (ervaring mee
)
Hier lijkt me op zich niet zo veel op tegen.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 03:19 schreef damian5700 het volgende:Verruiming van de noodweerbevoegdheid; ook de directe dreiging van een wederrechtelijke aanranding moet voldoende zijn om gebruik van noodweer te rechtvaardigen;
Omkering bewijslast ligt problematischer, want zoals Argento zegt, kan dat ook door kwaadwillenden gebruikt worden.quote:omkering van de bewijslast; het moet geaccepteerd worden dat je niet meer lijdzaam en machteloos toekijkt wanner iemand jouw huis of winkel binnendringt! Uiteraard blijft proportionaliteit een belangrijk aandachtspunt. Het initiatiefwetsvoorstel van VVD-Kamerlid Weekers zal dit jaar door de VVD in procedure worden gebracht.
Nee, de VVD was gewoon een beetje sloom vanaf 2007, er waren toen namelijk kei-belangrijke dingen, zoals wie er de baas moest zijn van de partij enzo.quote:Op donderdag 31 juli 2008 12:07 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
Hoe zit het inmiddels met deze wet? Wordt het nog iets of heeft de wereld weer zo nodig medelijden?
Geloof me, ik ben ook links geweest, communist zelfs, maar de meesten voelen zich belazerd en bestolen door de mensen waar ze voor op kwamen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |