http://www.telegraaf.nl/b(...)tdelen_aan_dief.htmlquote:VVD: Burger mag eerste klap uitdelen aan dief
door Job Slok
DEN HAAG - De VVD wil dat burgers die in hun huis of winkel een dief te lijf gaan, een betere bescherming van de wet krijgen.
VVD-Tweede Kamerlid Fred Teeven vindt dat ze de eerste klap moeten kunnen uitdelen zonder meteen als verdachte te worden aangemerkt. Hij wil dit later deze maand bij de begrotingsbehandeling van Justitie regelen met een initiatiefwet.
De partij wil dat rechtszaken zoals die tegen Enschedeër Henk J. voor eeuwig tot het verleden behoren. J. sloeg in april een gewapende inbreker neer en belandde daarvoor twee weken in de cel.
Aanranding
Als het aan de liberaal ligt, komt daar dus snel een einde aan. Met zijn initiatiefwet wil hij ervoor zorgen dat mensen die oog in oog komen te staan met een inbreker of overvaller niet meer hoeven te wachten totdat ze de eerste klap hebben geïncasseerd, alvorens terug te meppen. Al bij dreigende aanranding kunnen ze de aanval kiezen, zolang het geweld maar proportioneel is. "Ik zeg dus niet dat iedereen maar mag doen wat hij wil uit zelfverdediging, maar een klap met de knuppel kan dus heel wel proportioneel zijn".
grovequote:Op vrijdag 2 november 2007 08:30 schreef Klopkoek het volgende:
een groffe mening
Dat doet er zeker wel toe. Het doel moet zijn om het aantal inbraken te verminderen. Je kunt hem wel zonder beoogd doel gaan schoppen en slaan maar dan komt er een dure ambulance om hem op te halen en dat kost ook weer kluiten met geld.quote:Op vrijdag 2 november 2007 08:41 schreef Jurgen21 het volgende:
Ik ben het helemaal eens met Fred Teeven. Of het helpt weet ik niet. Doet er ook niet toe. Je moet een inbreker gewoon lekker kunnen slaan en schoppen als je hem/haar op heterdaad betrapt. Lijkt me een gevalletje beroepsrisico voor de inbreker![]()
Heb jij al die overbodige regels bedacht waar Nederland in verdrinkt?quote:Op vrijdag 2 november 2007 08:41 schreef Jurgen21 het volgende:
Ik ben het helemaal eens met Fred Teeven. Of het helpt weet ik niet. Doet er ook niet toe. Je moet een inbreker gewoon lekker kunnen slaan en schoppen als je hem/haar op heterdaad betrapt. Lijkt me een gevalletje beroepsrisico voor de inbreker![]()
In Amsterdam is het grof ?Pquote:
Je trapt iemand op straat in elkaar en sleept hem dan je huis in en roept dat het een inbreker is.quote:Op vrijdag 2 november 2007 08:49 schreef Slarioux het volgende:
Ik weet niet of ik wel voor ben. Ik zie het nog wel gebeuren dat mensen inbrekers totaal het ziekenhuis intrappen en dat is ook gewoon een ongezonde trend. Het gevolg is gewoon dat een inbreker een mes meeneemt en voor de zekerheid maar begint te steken als ie betrapt wordt.
Inbreken is natuurlijk erg laakbaar maar ik denk niet dat dit een oplossing is. Een coulanter OM zou in dit geval een veel constructievere oplossing zijn.
Da's een extreem voorbeeld denk ik maar zo gaat het denk ik wel. Als je in je huis immuum bent voor de gevolgen van het in elkaar trappen van een inbreker is het natuurlijk niet bijster moeilijk om je schoonbroer, waar je al jaren mot mee hebt, thuis uit te nodigen, dood te slaan, en te beweren dat hij inbrak om zijn geld te halen ofzo.quote:Op vrijdag 2 november 2007 08:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je trapt iemand op straat in elkaar en sleept hem dan je huis in en roept dat het een inbreker is.![]()
In Amerika gebeurt het regelmatig dat mensen onterecht worden neergeschoten. Dat lijkt me dus geen goede vergelijking. Sowieso kan ik me nog een treffend beeld uit Bowling for Columbine herinneren: Amerikanen doen alles constant op slot terwijl Canadezen gerust de voordeur open laten.quote:Op vrijdag 2 november 2007 08:45 schreef RemcoDelft het volgende:
Sterker nog: ik ben voor het Amerikaanse systeem: inbrekers mogen wat mij betreft prima worden doodgeknuppeld!
En voor wie dat zielig vindt voor die arme inbrekertjes: als ze willen blijven leven, moeten ze maar niet inbreken!
Zeker van die "draaideurcriminelen" (alleen al dat we daar een woord voor hebben![]()
) die zich niets aantrekken van traditionele straffen, kunnen met een gapende hoofdwond wel eens op zoek gaan naar eerlijk werk!
Het doel van de initiatiefwet, zoals ook in de OP vermeld, is het beschermen van slachtoffers van een inbraak. Nu worden zij vervolgd wegens mishandeling als ze een inbreker een mep verkopen, met de wet straks in beginsel niet meer. Dat lijkt me een prima uitgangspunt. En als iemand ´s nachts onaangekondigd in je woonkamer staat dan heeft diegene heus de intentie om in te breken hoor.quote:Op vrijdag 2 november 2007 08:45 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat doet er zeker wel toe. Het doel moet zijn om het aantal inbraken te verminderen. Je kunt hem wel zonder beoogd doel gaan schoppen en slaan maar dan komt er een dure ambulance om hem op te halen en dat kost ook weer kluiten met geld.
Daarom mag er best eerst goed over worden nagedacht voordat jij je primitieve christelijke instincten op die man gaat uitleven.
Tot slot heb je nog een laatste probleem: hoe bewijs je dat iemand de intentie had om in te breken?
Theoretisch mogelijk, maar in de praktijk lijkt me niet dat zoiets werkt. Het is erg lastig om iemand ongezien op straat in elkaar te trappen, naar je huis te slepen, daar weer uit te laden en in je huis te leggen. Daarnaast zouden er ook wel bewijs moeten zijn dat die ander heeft ingebroken, wat ook al lastig isquote:Op vrijdag 2 november 2007 08:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je trapt iemand op straat in elkaar en sleept hem dan je huis in en roept dat het een inbreker is.![]()
Ik denk dat het nog wel mee gaat vallen, meent niet weg dat je wel een punt hebt. Ook dat inbrekers zich beter zouden kunnen gaan bewapenen omdat de "risico's" groter worden kan een logisch gevolg zijn. Neemt niet weg dat ik het absoluut te gek vind dat je je eerst moet laten verwonden voordat je je mag verdedigen! Vandaar dat ik ook zei dat er wel goed gekeken moet worden naar het feit of het om "proportioneel geweld" ging.quote:Op vrijdag 2 november 2007 08:54 schreef Slarioux het volgende:
Da's een extreem voorbeeld denk ik maar zo gaat het denk ik wel. Als je in je huis immuum bent voor de gevolgen van het in elkaar trappen van een inbreker is het natuurlijk niet bijster moeilijk om je schoonbroer, waar je al jaren mot mee hebt, thuis uit te nodigen, dood te slaan, en te beweren dat hij inbrak om zijn geld te halen ofzo.
Zie mijn vorige post: de kans is groot dat je met een dergelijke maatregel paradoxaal genoeg het gevoel van onveiligheid vergroot.quote:Op vrijdag 2 november 2007 08:55 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Het doel van de initiatiefwet, zoals ook in de OP vermeld, is het beschermen van slachtoffers van een inbraak. Nu worden zij vervolgd wegens mishandeling als ze een inbreker een mep verkopen, met de wet straks in beginsel niet meer. Dat lijkt me een prima uitgangspunt. En als iemand ´s nachts onaangekondigd in je woonkamer staat dan heeft diegene heus de intentie om in te breken hoor.
Dus is de volgende stap een tweede amendement invoeren.quote:Op vrijdag 2 november 2007 08:59 schreef Xtreem het volgende:
In principe ben ik voor. Een burger mag zijn/haar eigendom verdedigen.
Wat ik hier echter mis in de overweging:
Ik verwacht niet dat het werkt. Een inbreker gaat niet op zoek naar regulier werk omdat het risico marginaal is toegenomen. Het lijkt me alleen wel voor de hand liggend dat inbrekers hun eigen voorzorgsmaatregelen nemen, en (zwaarder) bewapend op pad gaan.
In dat licht kon de maatregel nog wel 'ns als een boomrang terug komen.....
Ik zie dat niet zo. Je bent als overheid geen knip voor je neus waard als een slachtoffer van inbraak strenger wordt gestraft dan de inbreker zelfquote:Op vrijdag 2 november 2007 09:02 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Zie mijn vorige post: de kans is groot dat je met een dergelijke maatregel paradoxaal genoeg het gevoel van onveiligheid vergroot.
'de volgende stap...' Non argument.quote:Op vrijdag 2 november 2007 09:04 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dus is de volgende stap een tweede amendement invoeren.
Nee, als het om veiligheid gaat dan vind ik dat in eerste instantie een taak van de overheid. Anders krijg je een soort libertarisch wilde westen.
Dat zijn uitzonderlijke gevallen en soms nog wel te begrijpen ook. Als een jongeman bij de AH een zakje snoep steelt en de filiaalmanager slaat hem vervolgens drie keer op z'n smoel dan lijkt me dat niet meer dan terecht.quote:Op vrijdag 2 november 2007 09:04 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Ik zie dat niet zo. Je bent als overheid geen knip voor je neus waard als een slachtoffer van inbraak strenger wordt gestraft dan de inbreker zelf![]()
Dat is allesbehalve een non-argument. Met deze rechtse partijen aan de macht is dat niet meer dan een logische volgende stap wanneer wordt vastgesteld dat steeds vaker inbrekers een wapen meenemen.quote:Op vrijdag 2 november 2007 09:07 schreef Xtreem het volgende:
[..]
'de volgende stap...' Non argument.
Jup,dat is het vervelende ervan inderdaad. Een schoonbroer of andere familieleden zal misschien niet zo snel gebeuren, maar misschien een oude kennis die je echt niet mag oid. Natuurlijk komt er bij zoiets wel een onderzoek en alsze dat gedegen blijven doen dan kom je wel een eind. sporenonderzoek, telefoongegevens nalopen en ja, toch de vermoedde inbreker en de bewoner ondervragen. Als daaruit blijkt dat de inbreker daadwerkelijk een inbreker was dan wordt die vervolgd en mag de bewoner weer gaan.quote:Op vrijdag 2 november 2007 08:54 schreef Slarioux het volgende:
[..]
Da's een extreem voorbeeld denk ik maar zo gaat het denk ik wel. Als je in je huis immuum bent voor de gevolgen van het in elkaar trappen van een inbreker is het natuurlijk niet bijster moeilijk om je schoonbroer, waar je al jaren mot mee hebt, thuis uit te nodigen, dood te slaan, en te beweren dat hij inbrak om zijn geld te halen ofzo.
sommige dingen moet je ook niet doen omdat het 'werkt' maar omdat het principieel juist is. doodstraf zou daar een voorbeeld van kunnen zijn.quote:Op vrijdag 2 november 2007 09:15 schreef jogy het volgende:
En trouwens, de mensen die moedig genoeg zijn om een inbreker om zijn oren te slaan blijven dat toch wel doen en de rest toch niet. Dus of het nou daadwerkelijk de veiligheid verminderd betwijfel ik.
Ik had jou qua argumenten hoger zitten dan SCH en StefanP....quote:Op vrijdag 2 november 2007 09:10 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat is allesbehalve een non-argument. Met deze rechtse partijen aan de macht is dat niet meer dan een logische volgende stap wanneer wordt vastgesteld dat steeds vaker inbrekers een wapen meenemen.
En jij hebt niet door dat dat in scene is gezet door die linkse propaganda-regisseur?quote:Op vrijdag 2 november 2007 08:54 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
In Amerika gebeurt het regelmatig dat mensen onterecht worden neergeschoten. Dat lijkt me dus geen goede vergelijking. Sowieso kan ik me nog een treffend beeld uit Bowling for Columbine herinneren: Amerikanen doen alles constant op slot terwijl Canadezen gerust de voordeur open laten.
Eh volgens mij heeft een inbreker altijd wel een wapen bij zich toch?quote:Op vrijdag 2 november 2007 08:49 schreef Slarioux het volgende:
Ik weet niet of ik wel voor ben. Ik zie het nog wel gebeuren dat mensen inbrekers totaal het ziekenhuis intrappen en dat is ook gewoon een ongezonde trend. Het gevolg is gewoon dat een inbreker een mes meeneemt en voor de zekerheid maar begint te steken als ie betrapt wordt.
Inbreken is natuurlijk erg laakbaar maar ik denk niet dat dit een oplossing is. Een coulanter OM zou in dit geval een veel constructievere oplossing zijn.
Behalve dan dat de doodstraf principieel onjuist is.quote:Op vrijdag 2 november 2007 09:18 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
sommige dingen moet je ook niet doen omdat het 'werkt' maar omdat het principieel juist is. doodstraf zou daar een voorbeeld van kunnen zijn.
Denk even na: als je gaat invoeren dat je inbrekers opzettelijk mag mishandelen (tot op een zekere hoogte) en het gevolg is dat inbrekers zich beter gaan bewapenen dan kun je de regel niet meer terugdraaien. Dat is crux: je kunt niet meer terug. Het kwaad is dan al gescheidt. De enige mogelijkheid die dan rest is de noodweerregeling nóg verder te verruimen.quote:Op vrijdag 2 november 2007 09:20 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Ik had jou qua argumenten hoger zitten dan SCH en StefanP....
Het spijt me, maar het zijn non argumenten. Met dezelfde manier van argumenteren is het huidige kabinet op weg om een big-brother Christelijke dictatuur te creeren.
Wat dacht je van bewapende inbrekers zwaarder straffen?quote:Op vrijdag 2 november 2007 09:33 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Denk even na: als je gaat invoeren dat je inbrekers opzettelijk mag mishandelen (tot op een zekere hoogte) en het gevolg is dat inbrekers zich beter gaan bewapenen dan kun je de regel niet meer terugdraaien. Dat is crux: je kunt niet meer terug. Het kwaad is dan al gescheidt. De enige mogelijkheid die dan rest is de noodweerregeling nóg verder te verruimen.
Waarom niet? Inbrekers zouden de agressie-anti-opkrop-factor voor de hele buurt moeten zijn! Gewoon met z'n allen er bovenop, en je voelt je de rest van de week weer op-en-top!quote:Op vrijdag 2 november 2007 09:39 schreef Xith het volgende:
Zolang er na het gestopt worden het geweld niet verder gaat (nog ff op hem inslaan ofzo)
Zwaardere straffen helpt niet, daar is tegenwoordig zelfs Fred Teeven van overtuigd.quote:Op vrijdag 2 november 2007 09:39 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Wat dacht je van bewapende inbrekers zwaarder straffen?
Inbreken met wapen op zak ==> 10 jaar EXTRA celstraf, in een donker hok zonder bezoek![]()
De spijker op zijn kop. Volledig mee eens.quote:Op vrijdag 2 november 2007 08:49 schreef Slarioux het volgende:
quote:Op vrijdag 2 november 2007 09:40 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Waarom niet? Inbrekers zouden de agressie-anti-opkrop-factor voor de hele buurt moeten zijn! Gewoon met z'n allen er bovenop, en je voelt je de rest van de week weer op-en-top!
quote:Op vrijdag 2 november 2007 09:48 schreef michiel5 het volgende:
[..]
![]()
Denk dat we jou beter preventief kunnen opsluiten. Zinloos geweld allert!!!
Het is pertinente onzin dat je moet wachten tot je zelf geslagen of gestoken wordt, voordat je iets tegen een dief zou mogen doen. En Teeven weet dat best. Aangevuld door de leugens van de Telegraaf wordt nu deze indruk gewekt en users zoals jij trappen er nog in ook en gaan klagen over een 'dwalend rechtssysteem'.quote:Op vrijdag 2 november 2007 08:39 schreef Locusta het volgende:
Zeer zeker terecht! Het is toch belachelijk dat je eerst geslagen/gestoken moet worden voordat je iets terug mag doen...
En als je de eerste klap uitdeelt (uit zelfverdediging) kun je nog aangeklaagd worden ook! Duidelijk voorbeeld van een dwalend rechtssysteem.
En die eis van proportionaliteit is precies wat in het huidige rechtssysteem ook al geldt.quote:Overgens vind ik het wel goed dat er in het artikel hierboven gesproken wordt van "proportioneel geweld" het moet niet zo zijn dat je een vrijbrief krijgt om iedereen maar een tik te verkopen als je je bedreigt voelt.
http://www.newsgroups-index.com/group/nl_-politiek_l4007.htmlquote:Toch is vervolging niet altijd vanzelfsprekend. De juwelier in Geldermalsen
die eind jaren zeventig vanuit het raam van zijn woning boven de winkel
ramkrakers onder vuur nam, is nooit gedagvaard. Eén trof hij dodelijk in de
hals.
De middenstander werd niet voor de rechter gebracht omdat het openbaar
ministerie billijkte dat hij zich op deze manier had verweerd, niet alleen
tegen de kraak maar ook tegen het risico dat de boeven zijn vrouw en
kinderen in de bovenwoning te na zouden komen. Niettemin stond in zijn geval
het formele dodings-opzet als een paal boven water.
Zo was het in februari 2002 ook bij zijn Tilburgse collega-juwelier Marc
Peijnenburg, die in zijn zaak de gewapende overvaller Raoul C. zonder enige
aarzeling en uiterst koelbloedig neerschoot en diens maat Leonardo C. met
vijf kogels verwondde. Raoul C. had nog heel goed behandeld kunnen worden,
maar aangezien Peijnenburg het schieten verzweeg voor de politie, werd hij
niet naar het ziekenhuis overgebracht maar naar de cel, waar hij overleed.
Het vonnis: ontslag van rechtsvervolging, afgezien van drie maanden
voorwaardelijk en een werkstraf van 200 uur wegens verboden wapenbezit.
Opzet om te doden kan al bewezen worden verklaard als de rechter vindt dat
iemand „zich bewust heeft blootgesteld aan de geenszins als denkbeeldig te
verwaarlozen kans dat hij/zij het slachtoffer zou doden en aldus dit gevolg
voor lief heeft genomen”.
Doet Teeven dit dan volgens jou alleen maar om aandacht te krijgen of wil hij echt wat veranderen denk je? En wat zal in de praktijk het resultaat van die verandering zijn?quote:Op vrijdag 2 november 2007 09:57 schreef Pool het volgende:
[..]
Het is pertinente onzin dat je moet wachten tot je zelf geslagen of gestoken wordt, voordat je iets tegen een dief zou mogen doen. En Teeven weet dat best. Aangevuld door de leugens van de Telegraaf wordt nu deze indruk gewekt en users zoals jij trappen er nog in ook en gaan klagen over een 'dwalend rechtssysteem'.
[..]
En die eis van proportionaliteit is precies wat in het huidige rechtssysteem ook al geldt.
Zo snel krijg je geen straf hoor. Dan denk ik bijvoorbeeld aan de zaak Peijnenburg:
[..]
En zo zijn er nog volop zaken waarin vrijspraak is gevolgd. Je mag alleen niet te lang blijven doorslaan op een inbreker die je al hebt overmeesterd. Ook mag je niet al te grof geweld gebruiken, maar zodra een inbreker zelf gewapend is mag dat weer wél.
En dat mag dus meestal ook. Nu ook al.quote:Op vrijdag 2 november 2007 09:54 schreef Mikkie het volgende:
Het is te zot voor woorden dat je je eigendommen niet mag bewaken tegen iemand. Natuurlijk is buitensporig geweld niet goed, maar het lijkt me niet meer dan terecht dat je iemand een mep voor z'n waffel mag geven als 'ie met z'n jatten aan je spullen zit. Zoek maar een fatsoenlijke baan.
Hij vindt dat sommige rechters of sommige officieren misschien net te snel oordelen dat bepaald geweld buitenproportioneel is. En daarnaast is het electoraal altijd zeer interessant om één lullige case aan te grijpen als voorbeeld om te stellen dat we onszelf niet genoeg mogen verdedigen. Tel daarbij op de woordenverdraaiende Telegraaf en je krijgt een dergelijk artikel. Waarvan er trouwens al tientallen jaren minstens drie per jaar gepubliceerd worden.quote:Op vrijdag 2 november 2007 10:00 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Doet Teeven dit dan volgens jou alleen maar om aandacht te krijgen of wil hij echt wat veranderen denk je? En wat zal in de praktijk het resultaat van die verandering zijn?
Anders lees je mijn post boven die je nu quote ook even.....quote:Op vrijdag 2 november 2007 09:57 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
Ach jongeh trek die geitewollesokke nou toch us uit man!
Jij vind het prima als een dief je huisje leegrooft?
Nou geef je op...of plaats een advertentie in de krant..
Kom in mijn huisje, ik zal je niet slaan, of wegsturen, roof mijn huisje maar leeg, ik ben heel lief..
Ik sla nooit, ook niet als je mijn nieuwe tv meejat..
komt dat zien!
Ik hou van dieven!![]()
Kuskussssss afz michiel 5
![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |