Dat denk ik wel, bovendien, wat is een directe dreiging, iemand die je vuil aankijkt ? Het gaat lastig worden om te bepalen wie nou dader en wie het slachtoffer is lijkt me.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 03:19 schreef damian5700 het volgende:
Het gewicht moet inderdaad meer van dader naar slachtoffer vallen (die heeft wat mij betreft meer recht op bescherming), maar werkt dit initiatief niet meer geweld in de hand?
nee jij gaat een dief met je vuisten te man. Je bent gekquote:Op zaterdag 20 januari 2007 10:56 schreef draaijer het volgende:
Ik vind het een goed idee. Ik vind het al tijden een frustratie dat je niks mag doen wanneer je halve huis leeg getrokken wordt en wanneer mensen je lastig vallen..
Ik vind overigens niet dat we daarvoor wapens o.i.d. mogen gaan gebruiken of dragen
Mwah, onder de huidige wetgeving zou je juist al wél een wapen mogen gebruiken tegen gewelddadige inbrekers. Als een inbreker met je televisie wil weglopen en een mes trekt op het moment dat je hem tegenhoudt, dan mag je best met grootvaders antieke samuraizwaard de arm van de dief eraf meppen.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 10:56 schreef draaijer het volgende:
Ik vind het een goed idee. Ik vind het al tijden een frustratie dat je niks mag doen wanneer je halve huis leeg getrokken wordt en wanneer mensen je lastig vallen..
Ik vind overigens niet dat we daarvoor wapens o.i.d. mogen gaan gebruiken of dragen
Volgens mij is geweldsdreiging nu ook al een voorwaarde voor noodweer. Je hoeft je echt niet te laten neerschieten/leksteken voordat je zelf iets mag doen.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 03:19 schreef damian5700 het volgende:
VVD-Kamerlid Fred Teeven wil dat mensen zich ook mogen verdedigen bij geweldsdreiging. Nu moet de dader eerst aanvallen voordat ‘noodweer’ is toegestaan.
Yep; op zich eens. Maar het gevaar is wel dat je Amerikaanse toestanden krijgt dan...quote:Op zaterdag 20 januari 2007 12:12 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Volgens mij is geweldsdreiging nu ook al een voorwaarde voor noodweer. Je hoeft je echt niet te laten neerschieten/leksteken voordat je zelf iets mag doen.
Wapens in de zin van pistolen of messen op zak.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 11:49 schreef Burakius het volgende:
[..]
nee jij gaat een dief met je vuisten te man. Je bent gek
Dan is er geen sprake van noodweer. De aanranding moet ‘ogenblikkelijk’ zijn. Daardoor is noodweer uitgesloten zowel in het geval dat de aanranding pas in de toekomst dreigt, als wanneer de aanranding reeds geheel is afgelopen. Noodweer is dan ook een zgn. rechtvaardigingsgrond.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 12:12 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Volgens mij is geweldsdreiging nu ook al een voorwaarde voor noodweer. Je hoeft je echt niet te laten neerschieten/leksteken voordat je zelf iets mag doen.
Bij dreiging val je dus aan om jezelf te verdedigen, even kort door de bocht omschreven. daar is op dit moment nog helemaal geen sprake van.quote:Artikel 41 | Sr, Boek 1, Titel 3
1.
Niet strafbaar is hij die een feit begaat, geboden door de noodzakelijke verdediging van eigen of eens anders lijf, eerbaarheid of goed tegen ogenblikkelijke, wederrechtelijke aanranding.
2.
Niet strafbaar is de overschrijding van de grenzen van noodzakelijke verdediging, indien zij het onmiddellijk gevolg is geweest van een hevige gemoedsbeweging, door de aanranding veroorzaakt.
Wauw, een vierwoordig antwoord op een discussie die al loopt.quote:Op zondag 21 januari 2007 14:23 schreef __Saviour__ het volgende:
Prachtig van de VVD.
En vooral de omgekeerde bewijslast gaat daar nog een punt in worden. "Ik dacht, die trekt nog weleens een mes, dus ik begon maar gelijk met steken."quote:Op zondag 21 januari 2007 14:20 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Dan is er geen sprake van noodweer. De aanranding moet ‘ogenblikkelijk’ zijn. Daardoor is noodweer uitgesloten zowel in het geval dat de aanranding pas in de toekomst dreigt, als wanneer de aanranding reeds geheel is afgelopen. Noodweer is dan ook een zgn. rechtvaardigingsgrond.
Met een kleine aanpassing van de wet, zoals de VVD wilt, is het inderdaad de vermeende dreiging al voldoende voor noodweer. Ik denk dat dit, omdat het aan subjectiviteit onderhevig is, het meer geweld in de hand werkt.
Ik zou het doen hoor. Als ik 's avonds iemand in m'n huis betrap die er niet hoort te zijn, dan schiet ik toch.quote:Op zondag 21 januari 2007 13:57 schreef ub40_bboy het volgende:
Krijgen we dan straks net als in Florida dat je mag schieten op criminelen?
Gelukkig ben jij in de minderheid.quote:Op zondag 21 januari 2007 14:31 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Ik zou het doen hoor. Als ik 's avonds iemand in m'n huis betrap die er niet hoort te zijn, dan schiet ik toch.
Wat zou jij doen? Aan de inbreker vragen of hij niet te veel mee wilt nemen?quote:Op zondag 21 januari 2007 14:35 schreef ub40_bboy het volgende:
[..]
Gelukkig ben jij in de minderheid.
Met een honkbalknuppel neerslaan. Maar als schieten op criminelen legaal word dan gaan criminelen op roverspad met een uzi. En kom je in een geweldsspiraal net zoals in Amerika. Waarom denk je dat Nederland relatief veel minder moorden dan Amerika kent?quote:Op zondag 21 januari 2007 14:36 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Wat zou jij doen? Aan de inbreker vragen of hij niet te veel mee wilt nemen?
De politie bellen. Kom op, is zijn leven minder waard dan jouw met harige jam bedekte DVD-speler?quote:Op zondag 21 januari 2007 14:36 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Wat zou jij doen? Aan de inbreker vragen of hij niet te veel mee wilt nemen?
Idd, want het is nu af en toe de omgekeerde wereldquote:Op zaterdag 20 januari 2007 12:46 schreef kriele het volgende:
Van mij mag het.
De dief neemt met voor bedachte raden een risico. Ik zal dan ook weinig compassie tonen met een in elkaar gebeukte dief.quote:Op zondag 21 januari 2007 14:42 schreef Floripas het volgende:
[..]
De politie bellen. Kom op, is zijn leven minder waard dan jouw met harige jam bedekte DVD-speler?
Het gaat me niet om die dief. Het gaat me om het feit dat als je nu een dief betrapt, hij alles zou laten vallen en wegrent. Als je de wet zo verandert dat hij aangevallen kan worden, zal hij eerst willen aanvallen. Ik word daar bijvoorbeeld per direct de dupe van, want ik woon als vrouw alleen. En ik verlies honderdmaal liever mijn sieraden dan mijn neus, mijn oog of zelfs mijn leven.quote:Op zondag 21 januari 2007 15:08 schreef mr.vulcano het volgende:
[..]
De dief neemt met voor bedachte raden een risico. Ik zal dan ook weinig compassie tonen met een in elkaar gebeukte dief.
Mensen die aangevallen worden mogen zich al verweren.quote:De wetgeving op dit moment beschermd de aangevallene te weinig.
Volgens mij voldoet de huidige wet prima.quote:Dus een verandering van de wet lijkt me verstandig. Het moeilijke hiervan is om de wet zo aan te passen, dat het slachtoffer niet meer geweld gaat gebruiken dan noodzakelijk (en dat kan dus ook voordat het slachtoffer wordt aangevallen). Het verdedigen van huis en haard moet dus beter vast gelegd worden in de wet, zonder degene een vrijbrief te geven om buiten proportioneel geweld te gebruiken.
En dat is dus gevaarlijk.quote:Op zondag 21 januari 2007 13:24 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
Het is goed dat dit eindelijk in wet-vorm gegoten word. Het mooist zou het zijn als we naar Amerikaans model zouden mogen doden als een indringer zich op ons terrein bevind. Komt er iemand ongewenst in mijn huis, of zelfs al in mijn tuin dan is het de eigenaar van dit huis gerechtigd om de indringer straffeloos te doden.
Als jij zo van schieten houdt moet je gewoon verhuizen naar het wilde westen genaamd Florida.quote:Op zondag 21 januari 2007 13:24 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
Het is goed dat dit eindelijk in wet-vorm gegoten word. Het mooist zou het zijn als we naar Amerikaans model zouden mogen doden als een indringer zich op ons terrein bevind. Komt er iemand ongewenst in mijn huis, of zelfs al in mijn tuin dan is het de eigenaar van dit huis gerechtigd om de indringer straffeloos te doden.
Een vuurwapen is te allen tijde verboden. Dus het voorbeeld slaat nergens op.quote:Op zondag 21 januari 2007 15:31 schreef rebel6 het volgende:
[..]
En dat is dus gevaarlijk.
Stel je schopt per ongeluk een bal in iemands tuin en als je aanbelt wordt er niet gereageerd.
Als je dan zelf die bal gaat zoeken vind je het dan terecht als de eigenaar jou zonder pardon neerknalt?
Ja maakt lekker veel uit of je neergeschoten wordt of dat je schedel wordt ingeslagen met een honkbalknuppel.quote:Op zondag 21 januari 2007 16:52 schreef mr.vulcano het volgende:
[..]
Een vuurwapen is te allen tijde verboden. Dus het voorbeeld slaat nergens op.
Dat is ook een slechte zaak, helemaal mee eens.quote:De kans dat je veroordeeld wordt door de rechter als je een inbreker neer knuppelt is erg groot. En daar ben ik het vaak niet mee eens.
Je kunt natuurlijk een uitzondering maken voor kinderen onder de 12 jaar, maar als je ouder bent moet je geen stap op andermans grondgebied zetten. Het zou mooi zijn als het een Europese wet werd.quote:Op zondag 21 januari 2007 15:31 schreef rebel6 het volgende:
[..]
En dat is dus gevaarlijk.
Stel je schopt per ongeluk een bal in iemands tuin en als je aanbelt wordt er niet gereageerd.
Als je dan zelf die bal gaat zoeken vind je het dan terecht als de eigenaar jou zonder pardon neerknalt?
Beetje vreemd inderdaad, als je bedenkt hoeveel gedoe er nu al is met mensen die zich aangekeken of bedreigd voelen zou het een mooi zooitje worden als die er maar even op los gaan slaan/steken.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 10:08 schreef ImmovableMind het volgende:
Als deze wet er door komt dan betekend het dat je mensen mag aanvallen uit zelfverdediging als je zeker weet dat ze je gaan aanvallen. Absurd natuurlijk omdat je dergelijke zaken nooit zeker kan weten, tot het moment waarop het gebeurd.
dat dit verhaal niet klopt blijkt wel weer uit de crimialitiets statistiek, waar binnen met name de randstadt een europese voorrijder rol speelt. ( in negatieve zin natuurlijk)quote:Op zondag 21 januari 2007 14:19 schreef Floripas het volgende:
Ik vind het géén goed idee.
Nederlandse wetten zijn, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Amerikaanse en Britse wetten met sterke wortels in de negentiende eeuw, veel meer gericht op het voorkomen en straffen van lichamelijk geweld dan op het voorkomen van schade aan materiaal. In de negentiende eeuwe in Engeland werd je opgehangen als je een koe stal, maar als je een vrouw verkrachtte dan moet je een tijdje brommen.
Het gevolg: vergeleken bij Engeland en Amerika hebben we meer 'kleine' criminaliteit, zoals tasjesroof, vernieling en inbraak. Maar we hebben wel veel minder moord en doodslag en gewelddadige overvallen. Daar komt gegarandeerd verandering in als je strafrechtelijk je dvd-speler boven het lijf van de inbreker gaat stellen. Dan worden inbrekers ed namelijk ook veel agressiever.
de onzin hier is om van te spijenquote:Op vrijdag 9 februari 2007 10:39 schreef KroJo het volgende:
het is een escalatiewet...
een wet die toezegt dat de dreiging van geweld een goede grond is geweld toe te passen betekent dat de wetgever oproept tot 'zelf-justitie' ...
oftewel iemand anders hoeft enkel een dreiging te geven en je mag zelf al erop losslaan, wanner er serieuse schade ontstaat is vervolging vervolgens erg lastig tot bijna onmogelijk als men door de omgekeerde bewijslast opeens ook nog eens moet gaan _bewijzen_ dat de dreiging niet gerelateerd is aan het toegepaste geweld ...
als je zoiets vertaald naar een simpel 'schoolplein-model' zou je je kunnen voorstellen dat de leerlingen daar volop elkaar op het gezicht rammen, terwijl de toezichhoudende docent (overheid) daartegen geen enkel middel heeft om op te treden: het 'mag' gewoon, onder het motto 'daar worden de kinders hard van' ..
Eerlijk gezegd is dat niet het beeld vane en maatschappij waar ik me prettig bijvoel.
Ik zie binnen dat 'schoolplein-model' de Overheid als strenge toezichthoudende docent, die direkt en keihard ingrijpt wanneer de leerlingen onder elkaar geweld toepassen, juist om de orde te handhaven... doet zij dat niet, gaan de leerlingen juist 'onder elkaar' die dingen wel regelen en ontstaat er een 'recht van de sterkste'.
Wees niet zo hoogmoedig , want je hebt geen idee met wie hier discussieertquote:Op vrijdag 9 februari 2007 11:03 schreef ImmovableMind het volgende:
Je bent waarschijnlijk niet goed geïnformeerd over deze zaak en je mening bestaat volgens mij uit telegraaf verhalen. Inbrekers krijgen ontzettend vaak kaakslagen of een stok op hun kop. De politie moet aangifte doen omdat het een administratieve afhandeling is, klaar. Rechters zullen hierom mensen bijna nooit veroordelen. Iemand neersteken of doodschieten is natuurlijk een heel ander verhaal, moord blijft moord (behalve bij doodslag). Inbreker of niet.
Als er een politieagent(e) in je directe omgeving is, vraag hem/haar naar de feiten. Je zult merken dat het rechtssysteem minder debiel is dan je denkt. De overheid heeft als taak streng op te treden tegen misdrijven waardoor de drempel voor criminelen hoog komt te liggen. Veel Nederlanders klagen over het feit dat Nederland in vergelijking met andere landen belachelijk lage straffen heeft maar het verschild niet zo veel als men denkt. EU richtlijnen zorgen voor een strak beleid. Dit beeld komt vooral door Aziatische landen en de VS waar levenslange vonnissen en de doodstraf (te) vaak wordt toegepast.
kennelijk snap jij niet dat het weinig zin heeft te denken dat als je een inbreker betrapt, dat het dan zinnig is zo snel mogelijk naar geweld te grijpen ...quote:Op vrijdag 9 februari 2007 10:50 schreef CANARIS het volgende:
[..]
de onzin hier is om van te spijen
Man het gaat erom dat wanneer iemand jou in je huisje overvalt en, zonder dat die man je aanvalt , je die vent géén kakslag mag geven . Je mot met hem praten!
Zoals een voorposter het zo treffend beschreef , omdat "wij in ´nederland niet zoveel waarde hechten aan eigendom" .
En als die man je dan met een mes bedrijgt , moet je eerst je advokaat opbellen om een de-jure inschatting van de omstandigheden te krijgen. Als je man dan met je honkabal knuppel een slag voor zijn kanes geeft MOET de politie in Nederland aangift doen !
Een rechter gaat dan beslissen of jij buitensporig geweld hebt aangewend den .. let wel.. de straf daarvoor is hoger als inbreken in iemands huis en de de huseigenaar met een mes bedriegen.
Het is te bespottelijk voor woorden dat jullie deze rechterlijke debilieit nog ondersteunen ook.
verlicht mijquote:Op vrijdag 9 februari 2007 11:05 schreef CANARIS het volgende:
[..]
Wees niet zo hoogmoedig , want je hebt geen idee met wie hier discussieert
Je vergeet dat woninginbraak niet zo bijster winstgevend is. Dus ik acht de kans groter dat inbrekers die nog huizen doen zich zullen gaan toeleggen op scholen e.d. (waarmee ze dan al rijkelijk laat zijn, maar dit terzijde).quote:Op vrijdag 9 februari 2007 11:08 schreef KroJo het volgende:
[..]
kennelijk snap jij niet dat het weinig zin heeft te denken dat als je een inbreker betrapt, dat het dan zinnig is zo snel mogelijk naar geweld te grijpen ...
sowieso is die inbreker veelal beter voorbereid dan jou en met een wet die geweld rechtvaardigd blijven ook de inbrekers niet rustig wachten tot ze onbestrafd in elkaar getremd gaan worden, die bewapenen zich ook daartegen en zullen sneller naar geweld grijpen.
Ook nu bestaat er allang een Noodweer- alswel Noodweer-exces wetgeving die, onder duidelijke voorwaarden geweld met mate en bij aantoonbare grond onbestrafd laat, maar die legt ook duidelijke beperkingen op aan de mogelijkheid van het toepassen van geweld ... en alhoewel jij dat weigert te willen inzien, is dat _juist_ de beste beveiliging voor de slachtoffers van criminelen, domweg omdat het een poging doet het toepassen van geweld zoveel mogelijk te beprken ...
kies je voor geweld als kennelijk acceptabelen oplossing waartegen dan de overheid minder kan optreden: de zelfjustitie die dat VVD voorstel juist lijtk voor te staan omdat het de bewijslast omdraait en kennelijk enkel de 'dreiging' al genoeg grond voor geweldsescalatie stelt:
Dan kies je juist voor meer geweld bij criminaliteit, en helaas heb ik de sterke indruk dat de criminelen professioneler en makkelijker met dat geweld omgaan dan de slachtofers die onvoorbereid kennelijk makkelijk on zo'n 'shootout' met een betrapte crimineel terecht kunnen komen.
voor de meeste criminelen zal de stap naar een wapen snel gevonden zijn, al was het al een flink mes dat ze eerder bij zich steken ...quote:Op vrijdag 9 februari 2007 11:22 schreef Pappie_Culo het volgende:
Het is niet zo dat men automatisch zal kiezen voor een wapenwedloop met eventuele bewoners. Daar is weinig reden toe.
Nog niemand met "Ja" geantwoord?quote:Op zondag 21 januari 2007 14:42 schreef Floripas het volgende:
[..]
De politie bellen. Kom op, is zijn leven minder waard dan jouw met harige jam bedekte DVD-speler?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |