abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61012805
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 15:46 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Net zoals je eerdere post geen enkele onderbouwing bevatte bedoel je? Je statement valt in dezelfde categorie als "Joden zijn achterlijk". Nietszeggend en kortzichtig, zonder enige vorm van onderbouwing dus.
Ja. Of ''Er is maar een god'', om eens een ander lukraak voorbeeld te geven.
quote:
Sowieso onzinnig om over de grenzen van 48 te gaan spreken als Israel zich stelselmatig weigert te houden aan de grenzen van 67.
Ik doelde op het bestaan zelf.
Zelden schryf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.
  donderdag 21 augustus 2008 @ 16:58:04 #103
111528 Viajero
Who dares wins
pi_61014455
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 23:54 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Er zijn verkiezingen geweest, waarvan de uitkomst niet door Israel geaccepteerd is. Alsof het ene land de verkiezingen van een ander land kan accepteren.
Dat kan inderdaad, kijk bv naar Zimbabwe of Birma. En dan zijn daar de verkiezingen nig niet eens gewonnen door een partij die in haar grondbeginselen heeft staan dat een buurland vernietigd moet worden.
quote:
En ondanks de raketten sneuvelen er nog altijd meer Palestijnen dan Israeli's, terwijl er veel meer Israeli's zijn dan Palestijnen. (Misschien is de trefkans voor Palestijnen groter, omdat ze dichter op elkaar gepakt zijn. Maar dat is een cynische opmerking.)
[..]
Er zijn meer Palestijnen dan Israeliers. Opvallend dat niemand hier de Palestijnen in de omringende landen meerekent.
quote:
Tja, de boeddhisten weten al langer, dat lijden erger wordt als je je er tegen verzet. Dat is wel erg makkelijk praten, ik geef het toe. Maar daarom niet minder waar.
Ik heb, sinds die tijd, maar één keer een artikel gelezen over het lot van de verdrevenen (want zo voelen zij zichzelf vast). Ik begreep, dat velen ook niet erg coöperatief zijn. Voorstelbaar, maar ook wel dom en kortzichtig. Maar dat was slechts één artikel, dus ik word graag beter ingelicht.
[..]

En stop, om te beginnen, de uitbreidingen dan eindelijk eens. Dáár is toch niet zo veel moed voor nodig?
Dat ben ik helemaal met je eens. Alleen wordt je als je dat voorstelt of uitvoerd gelyncht door die vredelievende gelovigen waar SilkTie zo van houdt.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_61014643
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 16:05 schreef Apropos het volgende:
Ja. Of ''Er is maar een god'', om eens een ander lukraak voorbeeld te geven.
Gelukkig valt dat onder de categorie "geloof", geen feitelijk gegeven.
quote:
Ik doelde op het bestaan zelf.
Dat weet ik.
Allah Al Watan Al Malik
pi_61015869
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 15:21 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Enorme kletskoek. Clusterbommengooiend Israel is haar eigen glazen aan het ingooien met de politiek die ze nu voert.
Nee, raketschietend "Palestina" is constructief bezig.

Kom op nou, kritiek op Israël is geoorloofd en in vele gevallen terecht, maar voor sommige beoordelingen moet je er eerst zelf geweest zijn, of de historie grondig kennen.
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
pi_61015991
Over grove fouten gesproken, als de Palestijnen een partij verkiezen die dit in hun manifesto hebben staan (Hamas charter, artikel 13):
quote:
There is no solution for the Palestinian question except through Jihad. Initiatives, proposals and international conferences are all a waste of time and vain endeavors.
moeten ze niet zeuren als de jihad niet loopt zoals het zou moeten.
  donderdag 21 augustus 2008 @ 18:05:32 #107
111528 Viajero
Who dares wins
pi_61016055
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 18:01 schreef CeeJee het volgende:
Over grove fouten gesproken, als de Palestijnen een partij verkiezen die dit in hun manifesto hebben staan (Hamas charter, artikel 13):
[..]

moeten ze niet zeuren als de jihad niet loopt zoals het zou moeten.
Ja, maar ze zijn democratisch gekozen dus moet de wereld doen wat zij willen. Sommige mensen...
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_61019271
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 18:05 schreef Viajero het volgende:

[..]

Ja, maar ze zijn democratisch gekozen dus moet de wereld doen wat zij willen. Sommige mensen...
huh .. hoezo moet de wereld doen wat zij willen ? Het enige wat een democratische staat hoort te doen is een democratisch gekozen meerderheid te erkennen en niet ineens gaan zeuren dat de uitslag je niet bevalt .. in dit geval helemaal absurd, eerst aandringen dat ze mee gaan doen en als ze dan tegen de verwachting in winnen ineens de verkiezingsuitslag niet honoreren
en nog absurder, dan gaan piepen omdat het terroristen zijn .. de MP's van Israël zijn zowat allemaal lid geweest van wat de Britten een terroristische organisatie noemden, tot zij een legitieme gekozen regering werden ..

[ Bericht 12% gewijzigd door moussie op 21-08-2008 20:43:15 ]
pleased to meet you
  donderdag 21 augustus 2008 @ 20:51:46 #109
198904 Tizitl
Militant pacifist
pi_61019768
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 16:58 schreef Viajero het volgende:

Er zijn meer Palestijnen dan Israeliers. Opvallend dat niemand hier de Palestijnen in de omringende landen meerekent.
Klopt echter er zijn minder Palestijnen die getroffen kunnen worden aangezien Israël logischerwijs meestal niet in het buitenland bombardeert.
pi_61025351
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 11:48 schreef Apropos het volgende:

[..]
Wat een fraai bewijs voor je betweterigheid, dat je van een prachtige objectieve formule nog snoeverij weet te maken.
[..]

Wat een enorme retoriek zonder concrete mededeling.
Ja! Goed ben ik hè? Zou zo bij het CIDI kunnen werken!
quote:
[..]

Israel heeft niet de vernietiging van andere staten tot doel, Hamas wel.
Maar Israel heeft wel meer succes met het vernietigen van andere staten! Dus die andere staten hebben meer reden tot vrees.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_61025560
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 07:30 schreef CeeJee het volgende:

[..]

Appels, peren. In 1940 heeft Duitsland de soevereine staat Nederland binnengevallen (zonder dat dat een reactie was op een Nederlandse aanval) en bezet. In 1967 zijn de West Bank en Gazastrook bezet geraakt nadat Egypte en Jordanie (toen samen als de Verenigde Arabische Republiek) een oorlog begonnen tegen Israel en vervolgens verloren. Daarna hebben die landen afstand gedaan van die gebieden. De Palestijnse staat bestond toen nog niet, de gebieden hebben sinds 1948 bij Egypte en Jordanie gehoord zonder dat er een onafhankelijkheidsbeweging was.

Je hebt bezettingen en veranderde grenzen na oorlogen. Bijna alle landen in de wereld bestaan uit gebied dat ooit van iemand anders was maar nadat er een conflict was hebben de verliezers territorium moeten opgeven. 99,9% van die gevallen worden gewoon geaccepteerd op een significante uitzondering na waar een groep zich weigert bij de feiten neer te leggen en daardoor al decennia in ellendige omstandigheden leeft.
Ja, dat wel: de joden hebben er 50 jaar over gedaan om Palestina ongevraagd en onuitgedaagd binnen te sluipen en vallen, de Duitsers deden het in 5 dagen.

Ja, sommige volken leggen zich (uiteindelijk) neer bij veranderde grenzen. Over het algemeen zijn de verschillen tussen een land en zijn buren ook niet zo heel schokkend. Dus na 100 jaar zakken de frustraties meestal wel wat weg.
Maar waarom beroepen de joden OK: Israeli's, zich dan op een situatie van pakweg 2000 jaar geleden?
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  donderdag 21 augustus 2008 @ 23:44:40 #112
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_61025750
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 23:32 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ja! Goed ben ik hè? Zou zo bij het CIDI kunnen werken!
[..]

Maar Israel heeft wel meer succes met het vernietigen van andere staten! Dus die andere staten hebben meer reden tot vrees.
noem eens een staat die zij vernietigd hebben? oh nee wacht je negeert mij.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_61025926
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 14:43 schreef SilkTie het volgende:
"P
[..]

"Palestina" is vooralsnog geen souvereine onafhankelijke staat, het is een autonoom gebied.
Ze mogen dan ook vooralsnog geen leger hebben, wel een gewapende politiemacht (die de facto als leger functioneert).

BTW, wat vind je van een handels-/wapenembargo tegenover Iran? Of moet Iran maar alles kunnen invoeren, hoewel er een levensgevaarlijke fanatieke clown aan het hoofd staat, die al ettelijke malen gezegd heeft wat die van plan is?
Palestina is geen autonoom gebied, het is bezet gebied. En van wie mogen ze geen leger hebben? Van de bezetter! Ja, zo lust ik er nog wel een paar.

BTW: ik vind het embargo tegen Iran iets heel anders. En grotendeels gebaseerd op drogredeneringen. Twee staten die atoombommen hebben, willen een andere staat verbieden uranium te verrijken voor kerncentrales. Dat is pas echt brutaal.
Ik vind kernenergie een absurd idee, bijna net zo absurd als een perpetuum mobile, maar dat is een andere discussie.
Het IEAE heeft geen bewijzen gevonden dat Iran uranium tot bom-sterkte verrijkt, dus is Iran nog onschuldig. Ik breng even de massavernietigingswapens die Irak zou hebben in herinnering.
Dat de president een religieuze clown is, is ook geen reden: Bush is ook een religieuze clown en heeft zeker wèl atoombommen.
pi_61026141
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 11:15 schreef SilkTie het volgende:

[..]

Als een gebied autonomie krijgt (nog geen onafhankelijkheid, het is een stap op weg naar onafhankelijkheid) en er zijn afspraken, door beide partijen ondertekend, dan is dat dus in dit geval wel smokkel.

Als Wallonie besluit om zware wapens voor de eigen politie in te slaan, hebben ze toch echt de medewerking van Vlaanderen nodig om het op federaal niveau voor elkaar te krijgen.
[..]

Waar heb je dat nou weer vandaan? Inderdaad, ons aller Bibi als Minister van Financien heeft de economie aardig op de rails gekregen maar is daarbij de mens een beetje uit het oog verloren, maar de onderlinge steun is enorm.

[Goed verhaal, lijkt op de VSvA en andere landen zonder goede sociale voorzieningen.]

Helaas, de overheid laat het afweten wat basissteun voor noodruftigen betreft, maar de gemeenschap pakt dat op.

Ik zou je toch nogmaals willen verzoeken om voordat je zulke uitspraken doet, wat gedegener onderzoek te doen.
Dat de mensen onderling elkaar helpen, geloof ik graag. Een gemeenschap ontwikkelt altijd onderlinge hulp, dat is immers in ieders eigen belang. Je komt namelijk altijd zelf een keer aan de beurt met pech. Wij hebben dat vervangen door goede sociale voorzieningen en goede verzekeringen. Dat is onpersoonlijker.
Beide uitersten hebben hun voor en tegen, maar mijn punt was, dat de overheid haar burgers gewoon laat verrekken. Ik zelf vind dat niet netjes van jullie aller Bibi. Mijn Bibi zou hij niet meer zijn.

(Was dat niet de koosnaam van Sharon? Leeft die eigenlijk nog?)
pi_61026183
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 11:51 schreef Apropos het volgende:

[..]

Behalve dan de belangrijkste, die uit 1948 stamt.
Tja, maar heel Israel terug in zee schuiven vind ik nou ook weer overdreven. Er zijn toch wel 10 rechtvaardigen te vinden?
pi_61026538
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 16:58 schreef Viajero het volgende:

[..]

Dat kan inderdaad, kijk bv naar Zimbabwe of Birma. En dan zijn daar de verkiezingen nig niet eens gewonnen door een partij die in haar grondbeginselen heeft staan dat een buurland vernietigd moet worden.
Daar heb je gelijk in. En helpt dat?
quote:
[..]

Ja, maar daarvan worden de huizen ook niet vernield en die worden ook niet beschoten en vermoord. Opvallend is dan ook, dat niemand de joden in andere staten meetelt. Ik meen me te herinneren, maar daarin kan ik het fout hebben, dat er ongever evenveel buiten Israel als in Israel wonen.
Overigens erken je hiermee wel, dat er zoiets als een Palestijn bestaat. Dat is mooi, want door sommigen wordt dat ook al betwist.
quote:

[..]

Dat ben ik helemaal met je eens. Alleen wordt je als je dat voorstelt of uitvoert gelyncht door die vredelievende gelovigen waar SilkTie zo van houdt.
Ik bedoel niet eens opruimen van bestaande nederzettingen. Dat kan je wel de kop kosten, denk ik.

(Even tussendoor: SilkTie had het over Bibi en ik dacht dat daarmee Sharon bedoeld werd. Even uit nieuwsgierigheid naar de menselijke geest: wordt zijn coma gezien als een straf van god of als het resultaat van bidden en wensen door orthodoxen?)

Maar gewoon het stoppen van nieuwe vestigingen en het officieel bijbouwen van nieuwe wijken.

Alleen al dat dat niet gebeurt voedt de gedachte aan een opzettelijke uitroeiing van een ander volk. Weliswaar niet opgenomen in het handvest, maar niet minder reëel.
pi_61026594
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 20:35 schreef moussie het volgende:

[..]

huh .. hoezo moet de wereld doen wat zij willen ? Het enige wat een democratische staat hoort te doen is een democratisch gekozen meerderheid te erkennen en niet ineens gaan zeuren dat de uitslag je niet bevalt .. in dit geval helemaal absurd, eerst aandringen dat ze mee gaan doen en als ze dan tegen de verwachting in winnen ineens de verkiezingsuitslag niet honoreren
en nog absurder, dan gaan piepen omdat het terroristen zijn .. de MP's van Israël zijn zowat allemaal lid geweest van wat de Britten een terroristische organisatie noemden, tot zij een legitieme gekozen regering werden ..
Ja, precies!
pi_61029976
De verkiezingsuitslag wordt juist wel gehonoreerd en het nieuwe Hamas regime wordt behandeld zoals het zelf wenst te worden behandeld: geen onderhandelingen en alleen maar oorlog. De Palestijnen hebben zelf de keus gemaakt in een enorm zwakke positie, afhankelijk van buitenlandse (waaronder Israel) steun voor zo'n beetje alles een partij te verkiezen die de totale oorlog predikt.
pi_61032125
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 07:08 schreef CeeJee het volgende:
De verkiezingsuitslag wordt juist wel gehonoreerd en het nieuwe Hamas regime wordt behandeld zoals het zelf wenst te worden behandeld: geen onderhandelingen en alleen maar oorlog. De Palestijnen hebben zelf de keus gemaakt in een enorm zwakke positie, afhankelijk van buitenlandse (waaronder Israel) steun voor zo'n beetje alles een partij te verkiezen die de totale oorlog predikt.
Dus het feit dat zij mee hebben gedaan aan de verkiezingen laat duidelijk zien dat zij niet willen onderhandelen maar alleen maar oorlog voeren .. aha

vraagje, waarom haal je, als Israël en het Westen zijnde, Hamas eigenlijk over om mee te doen bij de verkiezingen ? Was het voor de verkiezingen geen terroristische organisatie of zo ? Waarom aan dringen op mee doen als er toch maar een partij 'mag' winnen ?

Daarnaast, leuke boodschap ook aan de rest van de islamitische wereld wereldwijd, dit is nou de geweldige superieure democratie die wij komen brengen .. als de verkiezingsuitslag de machthebbers niet bevalt is 'de wil van het volk' irrelevant
pleased to meet you
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 10:31:49 #120
111528 Viajero
Who dares wins
pi_61032641
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 00:12 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Daar heb je gelijk in. En helpt dat?
[..]
Helaas niet altijd, maar het lijkt mij toch beter mensen als Mugabe, Tan Shwe en Haniyeh niet te accepteren als legitieme leiders zolang zij hun politieke tegenstanders martelen en vermoorden.
quote:
Ja, maar daarvan worden de huizen ook niet vernield en die worden ook niet beschoten en vermoord.
Niet door Israel nee. Wel door Jordanie, Syrie, en onlangs nog Libanon. Maar als Palestijnen worden vermoord door andere Arabieren schijnt het ineens wel te mogen. Ook het door jou zo geliefde Hamas heeft de afgelopen jaren meer Palestijnen vermoord dan Israel, maar daar hoor ik niemand over.
quote:
Opvallend is dan ook, dat niemand de joden in andere staten meetelt. Ik meen me te herinneren, maar daarin kan ik het fout hebben, dat er ongever evenveel buiten Israel als in Israel wonen.
Er zijn zelfs meer Joden buiten Israel dan in Israel. Er zijn er ongeveer evenveel in de VS als in Israel. Alleen identificeren de meesten zich niet als Israeli, terwijl de Palestijnen dat wel doen. Ik heb bv Job Cohen of David Milliband niet zichzelf Israeli horen noemen.
quote:
Overigens erken je hiermee wel, dat er zoiets als een Palestijn bestaat. Dat is mooi, want door sommigen wordt dat ook al betwist.
[..]
Betwisten dat er Palestijnen zijn is net zoiets als betwisten dat er een staat Israel is. het is onrealistisch, haat-geinspireerd en draagt niet bij aan een oplossing. Als een paar miljoen mensen zichzelf Palestijn noemen, wie heeft dan het recht dat te betwisten?
quote:
Ik bedoel niet eens opruimen van bestaande nederzettingen. Dat kan je wel de kop kosten, denk ik.

(Even tussendoor: SilkTie had het over Bibi en ik dacht dat daarmee Sharon bedoeld werd. Even uit nieuwsgierigheid naar de menselijke geest: wordt zijn coma gezien als een straf van god of als het resultaat van bidden en wensen door orthodoxen?)
Bibi staat voor Binyamin Netanyahu. Hoe in orthodoxe kringen over Sharon gedacht wordt kan ik je helaas niet zeggen, want dat weet ik ook niet.
quote:
Maar gewoon het stoppen van nieuwe vestigingen en het officieel bijbouwen van nieuwe wijken.

Alleen al dat dat niet gebeurt voedt de gedachte aan een opzettelijke uitroeiing van een ander volk. Weliswaar niet opgenomen in het handvest, maar niet minder reëel.
Uitroeiing vind ik een te sterk woord, maar land stelen is het wel.
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 10:34:24 #121
111528 Viajero
Who dares wins
pi_61032705
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 10:09 schreef moussie het volgende:

[..]

Dus het feit dat zij mee hebben gedaan aan de verkiezingen laat duidelijk zien dat zij niet willen onderhandelen maar alleen maar oorlog voeren .. aha

vraagje, waarom haal je, als Israël en het Westen zijnde, Hamas eigenlijk over om mee te doen bij de verkiezingen ? Was het voor de verkiezingen geen terroristische organisatie of zo ? Waarom aan dringen op mee doen als er toch maar een partij 'mag' winnen ?

Daarnaast, leuke boodschap ook aan de rest van de islamitische wereld wereldwijd, dit is nou de geweldige superieure democratie die wij komen brengen .. als de verkiezingsuitslag de machthebbers niet bevalt is 'de wil van het volk' irrelevant
Israel en het westen zeggen niet dat ze niet met Hamas willen onderhandelen, maar dat ze dat pas doen als Hamas aan drie voorwaarden voldoet:

1. Afzweren geweld.
2. Erkennen van Israel.
3. Erkennen van gemaakte afspraken tussen Israel en de PA.

Anders heeft het niet veel zin, uik denk niet dat Israel met Hamas gaat onderhandelen over de ontmanteling van Israel.
pi_61033244
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 10:34 schreef Viajero het volgende:
Israel en het westen zeggen niet dat ze niet met Hamas willen onderhandelen, maar dat ze dat pas doen als Hamas aan drie voorwaarden voldoet:

1. Afzweren geweld.
2. Erkennen van Israel.
3. Erkennen van gemaakte afspraken tussen Israel en de PA.

Anders heeft het niet veel zin, uik denk niet dat Israel met Hamas gaat onderhandelen over de ontmanteling van Israel.
Kan ik alleen maar herhalen dat het dan absurd is om aan te dringen op meedoen bij de verkiezingen, aan die voorwaarden werd niet voldaan .. hun desondanks 'overhalen' om mee te doen en dan de verkiezingsuitslag niet honoreren komt mi gelijk aan olie op het vuur gieten
pleased to meet you
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 11:03:20 #123
111528 Viajero
Who dares wins
pi_61033468
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 10:53 schreef moussie het volgende:

[..]

Kan ik alleen maar herhalen dat het dan absurd is om aan te dringen op meedoen bij de verkiezingen, aan die voorwaarden werd niet voldaan .. hun desondanks 'overhalen' om mee te doen en dan de verkiezingsuitslag niet honoreren komt mi gelijk aan olie op het vuur gieten
Het was inderdaad een slim opgezette val van de Israelis waar de Palestijnen met open ogen ingelopen zijn. Als de meerderheid van een volk stemt op een partij die het buurland wil vernietigen dan verlies je als volk veel respect in de wereld.
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 11:10:02 #124
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_61033626
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 11:03 schreef Viajero het volgende:

[..]

Het was inderdaad een slim opgezette val van de Israelis waar de Palestijnen met open ogen ingelopen zijn. Als de meerderheid van een volk stemt op een partij die het buurland wil vernietigen dan verlies je als volk veel respect in de wereld.
En de ''westerse'' wereld moet ook de stem van dat volk respecteren als de verkiezingen rechtmatig zijn verlopen. In dit geval zijn ze dat dus. Anders zou dat het democratisch systeem naar Westers model ondermijnen.

Trouwens had het Palestijnse volk weinig keus, er was weinig alternatief en Fatah was heel erg corrupt. En een partij die de bezettingsmacht radicaal wilt verwijderen kan in de ogen van de gemiddelde Palestijn alleen maar goed zijn.
Dasvidanja
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 11:12:59 #125
111528 Viajero
Who dares wins
pi_61033703
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 11:10 schreef Verluste het volgende:

[..]

En de ''westerse'' wereld moet ook de stem van dat volk respecteren als de verkiezingen rechtmatig zijn verlopen. In dit geval zijn ze dat dus. Anders zou dat het democratisch systeem naar Westers model ondermijnen.

Trouwens had het Palestijnse volk weinig keus, er was weinig alternatief en Fatah was heel erg corrupt. En een partij die de bezettingsmacht radicaal wilt verwijderen kan in de ogen van de gemiddelde Palestijn alleen maar goed zijn.
Dus als een meerderheid van de Palestijnen vind dat de Joden moeten worden uitgeroeid dan moten we met ze gaan onderhandelen over hoe en wanneer? Er zijn grenzen.
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 11:17:05 #126
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_61033829
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 11:12 schreef Viajero het volgende:

[..]

Dus als een meerderheid van de Palestijnen vind dat de Joden moeten worden uitgeroeid dan moten we met ze gaan onderhandelen over hoe en wanneer? Er zijn grenzen.
Inderdaad, er zijn grenzen ja. En Israël is al lang geleden ver over die grenzen heengegaan.

Na zoveel decennia bezetting en onderdrukking zou je zeggen dat ze zich daarmee gaan symphatiseren, ja. En ze hebben niet alleen maar op Hamas gekozen omdat ze joden willen uitroeien. Je kunt het met een partij niet eens zijn op 1 punt, maar wel op heelveel andere punten.
Dasvidanja
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 11:20:49 #127
111528 Viajero
Who dares wins
pi_61033923
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 11:17 schreef Verluste het volgende:

[..]

Uhm, na zoveel jaren bezetting en onderdrukking zou je zeggen dat ze zich daarmee gaan symphatiseren, ja. En ze hebben niet alleen maar op Hamas gekozen omdat ze joden willen uitroeien. Je kunt het met een partij niet eens zijn op 1 punt, maar wel op heelveel andere punten.
Ik begrijp wel waarom ze Hamas gekozen hebben, maar kan je ook begrijpen dat Israel niet onderhandelt met een partij die Israel wil vernietigen?
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 11:23:29 #128
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_61034000
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 11:20 schreef Viajero het volgende:

[..]

Ik begrijp wel waarom ze Hamas gekozen hebben, maar kan je ook begrijpen dat Israel niet onderhandelt met een partij die Israel wil vernietigen?
Ja, maar Israël moet wel inzien dat ze het er zelf naar gemaakt hebben bij de Palestijnen.
Dasvidanja
pi_61034077
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 10:53 schreef moussie het volgende:

[..]

Dit argument wordt vaak gehanteerd, maar ik weet niet precies waar jij dit vandaan hebt.
Zoals ik me nog kan herinneren hebben de Verenigde Staten en de EU ver voor de verkiezingscampagne voor de Palestijnse parlementsverkiezingen gewaarschuwd dat ze de Palestijnse Autoriteit niet langer financieel zullen steunen als Hamas in de regering komt.
In Israël waren de meningen verdeeld. De Algemene Inlichtingendienst was bang voor en toename van terrorisme. De Militaire Inlichtingendienst dacht dat een toenemende politisering van Hamas tot matiging zou kunnen leiden en uiteindelijk tot onderhandelingen.
Olmert en Livni waren fel gekant tegen een Hamas-deelname aan de verkiezingen, omdat de agenda van Hamas niet was gericht op de vreedzame totstandkoming van een Palestijnse staat in het kader van een tweestaten-oplossing, maar op een militante, islamitische entiteit.
Zij zien ook het huidige schisma onder de Palestijnen als bevestiging van dat standpunt.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 11:27:18 #130
111528 Viajero
Who dares wins
pi_61034122
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 11:23 schreef Verluste het volgende:

[..]

Ja, maar Israël moet wel inzien dat ze het er zelf naar gemaakt hebben bij de Palestijnen.
Het komt van beide kanten. Als de Palestijnen niet raketten afvuurden op Israel terwijl ze net een heel stuk grond gekregen hebben dan zou dat al heel wat helpen.
pi_61034364
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 11:26 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Dit argument wordt vaak gehanteerd, maar ik weet niet precies waar jij dit vandaan hebt.
quote:
Voor wat betreft de Palestijnse zijde, sinds de verkiezing van Hamas hebben de Verenigde Staten altijd geweigerd om in direct contact te treden met Hamas. Na de vestiging van de Palestijnse Autoriteit, de uitschrijving van verkiezingen hierin en de verklaarde intentie bij Hamas tot deelname hieraan, is een overwinning voor Hamas in deze verkiezingen georganiseerd door Amerika. Dit door in de aanloop van de verkiezingen verschillende schandalen van corruptie bij de opponent van Hamas, de seculiere Fatah van Mahmoed Abbas, naar buiten te brengen. De hoop was dat eenmaal Hamas aan de macht zou zijn en de verantwoordelijkheid voor miljoenen Palestijnen met zich mee zou dragen, zij eenvoudig ertoe gebracht zou kunnen worden om Israël te erkennen en met de bezetter van het Palestijnse land een vredesverdrag af te sluiten. Hiertoe werd de regering van Hamas onder druk gezet. De Verenigde Staten gaven Abbas vervolgens de opdracht te werken aan een regering van nationale eenheid, terwijl zij gelijktijdig hun marionetten in Egypte, Saoedi-Arabië en Syrië mobiliseerden om Hamas en Fatah van Abbas aan één tafel te krijgen. Middels het schandalige Pact van Medina werd het zo mogelijk gemaakt om deze regering van nationale eenheid tussen Hamas en Fatah tot bestaan te brengen. In de aanloop naar het overleg in Mekka hadden Fatah en Hamas een Palestijnse broederstrijd in scène gezet, om de totstandkoming van het Pact te kunnen vieren als een vermijding van verdere strijd en onschuldige slachtoffers. Het resultaat was in overeenstemming met de plannen, in dat het Palestijnse volk het pact van Mekka met veel tevredenheid verwelkomde en vierde, ook al hield het Pact in feite niets meer dan een knieval van Hamas in. Onder het Pact, namelijk, accepteert Hamas een bestaansrechts voor Israël, waar dit veel eerder al door Fatah was gedaan.
Dit komt wel van Expliciet vandaan
pi_61035036
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 10:09 schreef moussie het volgende:

Welnee, het volk heeft gesproken en gezegd 'het belangrijkste wat er is dat is de jihad tegen Israel en als dat betekent dat de rest van de wereld ons dan als paria's behandelt en alle steun waar we van afhankelijk zijn stopzetten is dat een prijs die we willen betalen'. Het zou pas een klap in het gezicht van hun democratische keuze zijn om net te doen alsof Hamas niet aan de macht is daar en onderhandelingen te gaan beginnen, iets waar ze 100% tegen zijn.
pi_61035232
quote:

[..]

niet van die site iig .. al kan ik me wel voorstellen dat je dankzij al die rare contradicties in woord en daad dat soort TRU-achtige conclusies gaat trekken
quote:
Zoals ik me nog kan herinneren hebben de Verenigde Staten en de EU ver voor de verkiezingscampagne voor de Palestijnse parlementsverkiezingen gewaarschuwd dat ze de Palestijnse Autoriteit niet langer financieel zullen steunen als Hamas in de regering komt.
In Israël waren de meningen verdeeld. De Algemene Inlichtingendienst was bang voor en toename van terrorisme. De Militaire Inlichtingendienst dacht dat een toenemende politisering van Hamas tot matiging zou kunnen leiden en uiteindelijk tot onderhandelingen.
Olmert en Livni waren fel gekant tegen een Hamas-deelname aan de verkiezingen, omdat de agenda van Hamas niet was gericht op de vreedzame totstandkoming van een Palestijnse staat in het kader van een tweestaten-oplossing, maar op een militante, islamitische entiteit.
Zij zien ook het huidige schisma onder de Palestijnen als bevestiging van dat standpunt.
Ik vermoed dat ze nooit verwacht hadden dat Hamas zou winnen ..
pleased to meet you
pi_61035353
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 12:06 schreef moussie het volgende:

[..]

niet van die site iig .. al kan ik me wel voorstellen dat je dankzij al die rare contradicties in woord en daad dat soort TRU-achtige conclusies gaat trekken
Over welke tegenstrijdigheid precies heb jij het dan?
quote:
Ik vermoed dat ze nooit verwacht hadden dat Hamas zou winnen ..
Daar ging mijn vraag (opmerking) niet over.
pi_61035900
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 11:58 schreef CeeJee het volgende:

[..]

Welnee, het volk heeft gesproken en gezegd 'het belangrijkste wat er is dat is de jihad tegen Israel en als dat betekent dat de rest van de wereld ons dan als paria's behandelt en alle steun waar we van afhankelijk zijn stopzetten is dat een prijs die we willen betalen'. Het zou pas een klap in het gezicht van hun democratische keuze zijn om net te doen alsof Hamas niet aan de macht is daar en onderhandelingen te gaan beginnen, iets waar ze 100% tegen zijn.
tja, dat krijg je als je niets meer te verliezen hebt, een gevangene bent in eigen land
om met met de woorden van een hamas-leider te zeggen
quote:
Wil Hamas de Joden in zee drijven?

Zijn de Palestijnen allemaal islamfundamentalisten geworden? Moshir al-Masri, een van de woordvoerders van Hamas, gaf kort vóór de verkiezingen uitleg over zijn beweging en strijd.1

"Over het bestaansrecht van de staat Israël wil ik eerst duidelijk het onderscheid maken tussen de aanwezigheid in Palestina van Joden, met hun geloofsovertuiging die we respecteren en met wie wij een belangrijke geschiedenis delen, en anderzijds de bezetting van ons grondgebied.

Wij heten alle Joden welkom die met ons willen samenleven. Dat was al zo in de hele geschiedenis van de Islam. De Joden zijn het probleem helemaal niet. Het probleem is de bezetting die ons is opgelegd. Daartegen is ons verzet gewettigd volgens het internationale recht.

We hebben het recht ons te verdedigen en de bezetter van ons grondgebied te verdrijven. Beweren dat Hamas "de Joden in zee wil drijven" is een valse en ongegronde beschuldiging. We respecteren het Jodendom als religie en de Joden als mensen. Maar we verzetten ons tegen een bezetting die ons van onze gronden verdrijft en die ons Palestijnse volk met de meest gruwelijke wapens aanvalt.

Laat me een vergelijking maken: Iemand komt je huis bezetten en gooit jou eruit. Later wil de dief "onderhandelen". Hij doet de toegeving dat je in een klein achterkamertje van je eigen huis mag komen wonen. "De rest is van mij', zegt hij. Kan iemand zoiets aanvaarden? Als de dief bovendien onze kinderen doodt, onze gewassen vernielt en ons voortbestaan bedreigt, kan dat? Nee, geen enkele religie aanvaardt dit, en ook niemand met een beetje gezond verstand."

Israël, de Verenigde Staten en de Europese Unie bestempele, Hamas als terroristisch. Moshir al-Masri van Hamas antwoordt: "We verdedigen ons tegen de aanvallen, de arrestaties, de collectieve moorden en tegen het gebruik door Israël van de meest wrede wapens tegen de burgerbevolking. We hebben het recht ons te verdedigen."
http://www.archivesolidaire.org/scripts/article.phtml?section=A2AAABBSBB&obid=29865#3
pleased to meet you
pi_61036192
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 12:29 schreef moussie het volgende:

[..]

tja, dat krijg je als je niets meer te verliezen hebt, een gevangene bent in eigen land
[..]

http://www.archivesolidaire.org/scripts/article.phtml?section=A2AAABBSBB&obid=29865#3
Het Handvest hebben ze toch zelf samengesteld en opgetekend.

Hamas handvest

Oké. Voor de volledigheid:
quote:
Hamas has made a major political climbdown by agreeing to sections of a document that recognise Israel's right to exist and a negotiated two-state solution, according to Palestinian leaders.

In a bitter struggle for power, Hamas is bowing to an ultimatum from the Palestinian president, Mahmoud Abbas, to endorse the document drawn up by Palestinian security prisoners in Israeli jails, or face a national referendum on the issue that could see the Islamist group stripped of power if it loses.
Dit hierboven is pas sinds 22 juni 2006 en dan nog eens, zoals het citaat verduidelijkt, betreft het slechts een akkoord over gedeeltes van een document waar ook de erkenning van het bestaansrecht van Israël in opgetekend staan.
pi_61036263
Gevangene in eigen land ? Klagen bij Egypte, het land waar je jihad tegen predikt en zelfmoordterroristen heen stuurt houdt de grens natuurlijk dicht, wat verwacht je anders ?
pi_61037497
hmz .. tegenvraag ...

als Nederland nou destijds niet was bevrijd, als de Duitsers hier nog steeds zouden zitten en de lakens uitdelen, zou Nederland zich daar inmiddels bij neer hebben gelegd of zou het verzet nog steeds doorgaan ?

En daar gaat het dus om .. de Palestijn ziet dat nog steeds als zijn land dat onrechtmatig is ingepikt .. en sec bekeken is het dat ook
pleased to meet you
pi_61037662
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 13:32 schreef moussie het volgende:

En daar gaat het dus om ..
Nee, het ging er om, dat ik me afvroeg hoe jij erbij kwam dat de internationale gemeenschap (of in ieder geval 'ze') Hamas hebben 'gedwongen' mee te doen aan de Palestijnse parlementsverkiezingen.
Ik vraag me dat af, omdat zover ik me kan herinneren nog voor de verkiezingscampagnes de V.S. en de EU erg duidelijk waren over de consequenties voor de financiële hulp die een Hamas-deelname aan een te vormen regering zou hebben.
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 14:09:50 #140
111528 Viajero
Who dares wins
pi_61038685
quote:
hmz .. tegenvraag ...

als Nederland nou destijds niet was bevrijd, als de Duitsers hier nog steeds zouden zitten en de lakens uitdelen, zou Nederland zich daar inmiddels bij neer hebben gelegd of zou het verzet nog steeds doorgaan ?

En daar gaat het dus om .. de Palestijn ziet dat nog steeds als zijn land dat onrechtmatig is ingepikt .. en sec bekeken is het dat ook
Onzinvergelijking. Nederland heeft Duitsland nooit met complete uitroeiing bedreigd. En dat is slechts een van de vele, vele, vele verschillen.

Die situaties zijn niet te vergelijken.
pi_61039309
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 13:37 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Nee, het ging er om, dat ik me afvroeg hoe jij erbij kwam dat de internationale gemeenschap (of in ieder geval 'ze') Hamas hebben 'gedwongen' mee te doen aan de Palestijnse parlementsverkiezingen.
Ik vraag me dat af, omdat zover ik me kan herinneren nog voor de verkiezingscampagnes de V.S. en de EU erg duidelijk waren over de consequenties voor de financiële hulp die een Hamas-deelname aan een te vormen regering zou hebben.
je probeert me alweer woorden in de mond te leggen damian .. kap er nou eens mee .. ik had het over 'overhalen' en 'aandringen' ..

en zover ik mij kan herinneren gaf Hamas om te beginnen te kennen de verkiezingen te willen boycotten, vooral Olmert was het daar roerend mee eens .. het waren toch echt de westelijke landen die aan zaten te dringen dat Hamas mee moest doen, die boycot is van na de verkiezingsuitslag, toen hadden ze dus wel gewonnen maar mee mogen doen aan de regering, ho maar
http://www.ad.nl/binnenland/article1350261.ece
pleased to meet you
pi_61039463
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 14:09 schreef Viajero het volgende:

[..]

Onzinvergelijking. Nederland heeft Duitsland nooit met complete uitroeiing bedreigd. En dat is slechts een van de vele, vele, vele verschillen.

Die situaties zijn niet te vergelijken.
De uiterlijke omstandigheden verschillen altijd, maar de essentie is hetzelfde .. jouw land wordt ingepikt door een ander en die schrijft jou de wet voor

ik herhaal mijn vraag .. had jij je erbij neergelegd dat de Duitsers hier nu de lakens uitdelen of was je je blijven verzetten ?
pleased to meet you
pi_61039656
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 14:31 schreef moussie het volgende:

[..]

je probeert me alweer woorden in de mond te leggen damian .. kap er nou eens mee .. ik had het over 'overhalen' en 'aandringen' ..

en zover ik mij kan herinneren gaf Hamas om te beginnen te kennen de verkiezingen te willen boycotten, vooral Olmert was het daar roerend mee eens .. het waren toch echt de westelijke landen die aan zaten te dringen dat Hamas mee moest doen, die boycot is van na de verkiezingsuitslag, toen hadden ze dus wel gewonnen maar mee mogen doen aan de regering, ho maar
http://www.ad.nl/binnenland/article1350261.ece
Ik gebruik niet voor niets aanhalingstekens, dus die agitatie vind ik lichtelijk overdreven.

Ik vraag me oprecht af waar jij jouw wetenschap vandaan hebt.
En zo'n artikel met een interview van Dries van Agt is alleraardigst, maar ook daarin staat feitelijk, dat westerse landen het er op aanstuurde dat er in de Palestijnse gebieden verkiezingen werden gehouden.
Over de deelname van Hamas, expliciet hetgeen jij poneerde en waarover ik opheldering vroeg, komt in dit artikel geenszins naar voren.

Dat er geen zaken (diplomatieke banden) werden gedaan door de V.S. en de EU met Palestijnse regering waarvan Hamas ook deel uit zou maken was vooraf klip en klaar duidelijk gemaakt door de desbetreffende actoren uit de internationale gemeenschap.
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 14:45:44 #144
111528 Viajero
Who dares wins
pi_61039710
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 14:36 schreef moussie het volgende:

[..]

De uiterlijke omstandigheden verschillen altijd, maar de essentie is hetzelfde .. jouw land wordt ingepikt door een ander en die schrijft jou de wet voor

ik herhaal mijn vraag .. had jij je erbij neergelegd dat de Duitsers hier nu de lakens uitdelen of was je je blijven verzetten ?
Welk land werd er ingepikt door wie en waarom? Heb je het over heel Israel of over de Westbank en Gaza? Hamas wil namelijk heel Israel, dat door de VN erkend is binnen de grenzen van 1949.

De WestBank en Gaza (en de Golan en Sinai) zijn door Israel bezet als reactie op een Arabische oorlog tegen Israel. Egypte heeft de Sinai terug nadat ze beloofden niet meer Israel aan te vallen. Toen Israel de Gaza strook aan de Palestijnen gaf gebruikten ze het alleen om Israel nog meer aan te vallen.

Als ik een Palestijn was zou ik willen dat de aanvallen op Israel direct zouden stoppen zodat de publieke opinie in Israel en in de wereld meer voor de Palestijnen zou zijn. Militair gezien kunnen de Palestijnen het nooit winnen, dus waarom niet eens vrede proberen voor de verandering? Helaas zou ik daarover wijselijk mijn mond houden om niet door Hamas extremisten van een flatgebouw gegooid te worden.

Je vraag heeft evenveel relevantie als de vraag: als je een Mexicaan was, zou je dan meer vlees of meer vis eten? Ik heb geen zin om compleet onrelevante vragen te beantwoorden.
pi_61044717
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 14:43 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Ik gebruik niet voor niets aanhalingstekens, dus die agitatie vind ik lichtelijk overdreven.

Ik vraag me oprecht af waar jij jouw wetenschap vandaan hebt.
En zo'n artikel met een interview van Dries van Agt is alleraardigst, maar ook daarin staat feitelijk, dat westerse landen het er op aanstuurde dat er in de Palestijnse gebieden verkiezingen werden gehouden.
Over de deelname van Hamas, expliciet hetgeen jij poneerde en waarover ik opheldering vroeg, komt in dit artikel geenszins naar voren.

Dat er geen zaken (diplomatieke banden) werden gedaan door de V.S. en de EU met Palestijnse regering waarvan Hamas ook deel uit zou maken was vooraf klip en klaar duidelijk gemaakt door de desbetreffende actoren uit de internationale gemeenschap.
tja, zover ik mij kan herinneren werd in eerste instantie de voorwaarde gesteld dat Hamas zou ontwapenen alvorens mee te mogen doen aan de verkiezingen, dat weigerden zij en zaten op hun beurt te schermen met een boycot van ook deze verkiezingen, en is er aardig wat diplomatieke druk uitgeoefend op zowel Israël als Hamas .. zo te zien met succes want Hamas is niet ontwapend en heeft wel meegedaan aan de verkiezingen
pleased to meet you
pi_61045138
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 14:45 schreef Viajero het volgende:

[..]

Welk land werd er ingepikt door wie en waarom?
ingepikt, bezet of hoe je het ook wil noemen .. niet meer heer en meester zijn over je eigen grondgebied
quote:
Heb je het over heel Israel of over de Westbank en Gaza? Hamas wil namelijk heel Israel, dat door de VN erkend is binnen de grenzen van 1949.
Ik heb het over het standpunt van Hamas dus heel Israël .. het is hun land immers en niet dat van de VN
quote:
De WestBank en Gaza (en de Golan en Sinai) zijn door Israel bezet als reactie op een Arabische oorlog tegen Israel. Egypte heeft de Sinai terug nadat ze beloofden niet meer Israel aan te vallen. Toen Israel de Gaza strook aan de Palestijnen gaf gebruikten ze het alleen om Israel nog meer aan te vallen.
En die oorlog is waarom ook alweer ontstaan .. omdat hetgeen door de Britten een terroristische groepering werd genoemd de staat Israël zat uit te roepen ipv de verdere onderhandelingen in de VN af te wachten ?
quote:
Als ik een Palestijn was zou ik willen dat de aanvallen op Israel direct zouden stoppen zodat de publieke opinie in Israel en in de wereld meer voor de Palestijnen zou zijn. Militair gezien kunnen de Palestijnen het nooit winnen, dus waarom niet eens vrede proberen voor de verandering?
tja, dat hebben ze geprobeerd toch, met dat corrupte zooitje van een Fatah
quote:
Helaas zou ik daarover wijselijk mijn mond houden om niet door Hamas extremisten van een flatgebouw gegooid te worden.
ach ja, je moet bij sommige joden ook opletten met wat je zegt .. dat ontloopt elkaar niet zoveel
quote:
Je vraag heeft evenveel relevantie als de vraag: als je een Mexicaan was, zou je dan meer vlees of meer vis eten? Ik heb geen zin om compleet onrelevante vragen te beantwoorden.
huh .. wat is daaraan irrelevant .. je bent niet meer baas in eigen land, iemand anders deelt de lakens uit, of de bezetter nou jood is of duitser of rus of amerikaan maakt niet uit
pleased to meet you
pi_61054002
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 14:36 schreef moussie het volgende:

[..]

Laat ik dan ook mijn vraag herhalen: hoeveel bussen met Duitse burgers zijn er opgeblazen door Nederlandse zelfmoordterroristen?
pi_61054164
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 07:08 schreef CeeJee het volgende:
De verkiezingsuitslag wordt juist wel gehonoreerd en het nieuwe Hamas regime wordt behandeld zoals het zelf wenst te worden behandeld: geen onderhandelingen en alleen maar oorlog.
Hoe weet jij nou hoe Hamas wenst te worden behandeld? Hoe dan ook: een beschaafde, democratische staat eerbiedigt de vrije keuze van de bevolking van een andere staat. Dat heet democratie.
quote:
De Palestijnen hebben zelf de keus gemaakt in een enorm zwakke positie, afhankelijk van buitenlandse (waaronder Israel) steun voor zo'n beetje alles een partij te verkiezen die de totale oorlog predikt.
De Palestijnen zijn afhankelijk van buitenlandse steun omdat ze met geweld in die positie gehouden worden.
Hoe dan ook: zolang de bewoners van de VSvA het recht hebben om Bush te kiezen en de bewoners van Israel om hun eigen regering te kiezen, waarom dan de Palestijnen niet?
pi_61054381
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 10:31 schreef Viajero het volgende:

[..]

Helaas niet altijd, maar het lijkt mij toch beter mensen als Mugabe, Tan Shwe en Haniyeh niet te accepteren als legitieme leiders zolang zij hun politieke tegenstanders martelen en vermoorden.
Nou, de Israelische regeringen vermoorden hun tegenstanders ook en het zou me niks verbazen als ze ze martelen. Dus ...
quote:
[..]

Niet door Israel nee. Wel door Jordanie, Syrie, en onlangs nog Libanon. Maar als Palestijnen worden vermoord door andere Arabieren schijnt het ineens wel te mogen. Ook het door jou zo geliefde Hamas heeft de afgelopen jaren meer Palestijnen vermoord dan Israel, maar daar hoor ik niemand over.
Nee, inderdaad, daar heb ik nog weinig van gehoord. Overigens is dat toch een ander probleem. Als Israeli's elkaar vermoorden, is dat ook geen nieuws, dus als Palestijnen elkaar vermoorden ook veel minder.
Overigens: "het door jou zo geliefde Hamas" is een onterechte en vergeefse poging tot beledigen.
quote:
[..]

Er zijn zelfs meer Joden buiten Israel dan in Israel. Er zijn er ongeveer evenveel in de VS als in Israel. Alleen identificeren de meesten zich niet als Israeli, terwijl de Palestijnen dat wel doen. Ik heb bv Job Cohen of David Milliband niet zichzelf Israeli horen noemen.
[..]

Betwisten dat er Palestijnen zijn is net zoiets als betwisten dat er een staat Israel is. het is onrealistisch, haat-geinspireerd en draagt niet bij aan een oplossing. Als een paar miljoen mensen zichzelf Palestijn noemen, wie heeft dan het recht dat te betwisten?
OK, eens.
quote:
[..]

Bibi staat voor Binyamin Netanyahu. Hoe in orthodoxe kringen over Sharon gedacht wordt kan ik je helaas niet zeggen, want dat weet ik ook niet.
[..]

Uitroeiing vind ik een te sterk woord, maar land stelen is het wel.
OK, ik heb het vermoeden dat veel orthodoxen graag zouden uitroeien (zoals in het oude testament ook gedaan wordt) maar als tweede keus genoegen nemen met verdrijven. Maar tot dat bevestigd wordt, kan ik met jouw stelling leven.
pi_61054585
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 11:03 schreef Viajero het volgende:

[..]

Als het ene land het andere met opzet in een val lokt, verliest het eerste ook veel respect en vertrouwen in de wereld. Althans: in mijn wereld.
En het zet aan het denken over het spel in eerdere confrontaties.

Maar voor ik beschuldigd word van ongefundeerd complotdenken: vanwaar komt jouw informatie?
pi_61054709
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 11:12 schreef Viajero het volgende:

[..]

Denkfout!
De meerderheid van de Palestijnen zal best wel vinden dat Israel terug in de zee moet worden geschoven. Daar hebben ze ook alle reden voor.
Maar dat verplicht Israel natuurlijk niet om te onderhandelen met de Palestijnen over tijd en plaats van dat terugschuiven. Als souvereine staat zal Israel uitgaan van het eigen voortbestaan en gaan praten over een modus vivendi. Met de regerende partij die door het volk gekozen is. Hamas moet immers ook onderhandelen met orthodoxe Israeli's.
pi_61054763
quote:

[..]

Jaja, ik ben fel gekant tegen deelname van de Republikeinen aan de presidentsverkiezingen in de VSvA. Nou en???
pi_61054981
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 12:29 schreef moussie het volgende:

[..]

[..]

Sakkerdju, wat een goed citaat is dat! Hier worden mij de woorden uit de mond gehaald!
pi_61055180
quote:
hmz .. tegenvraag ...

Ja, natuurlijk is het dat.
Degenen die dat doen, baseren hun recht daarop op het feit, dat ze 2000 jaar geleden verdreven zijn van hun grond. Die ze, naar eigen zeggen, pakweg 1000 jaar daarvoor zelf ook weer afgepakt hadden. Nadat ze die grond pakweg 500 jaar daarvoor verlaten hadden omdat ze honger hadden en hulp zochten bij hun broertje (dat ze eerst zelf verkocht hadden). En dat nadat hen pakweg 100 jaar eerder die grond beloofd zou zijn door een omhooggevallen windgod.

Als we nou de hele wereld eens terugbrengen naar de toestand van 2000 jaar geleden, zou dat het probleem niet oplossen?
pi_61055439
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 23:16 schreef Karrs het volgende:

[..]

Laat ik dan ook mijn vraag herhalen: hoeveel bussen met Duitse burgers zijn er opgeblazen door Nederlandse zelfmoordterroristen?
Er zijn jeeps met Duitse officieren opgeblazen. Waarop vervolgens de burgers vane en dorp in een kerk bijeen gedreven en vermoord zijn.
De Israeli's hebben waarlijk veel geleerd van de Duitsers!
pi_61056971
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 17:11 schreef moussie het volgende:

[..]

tja, zover ik mij kan herinneren werd in eerste instantie de voorwaarde gesteld dat Hamas zou ontwapenen alvorens mee te mogen doen aan de verkiezingen, dat weigerden zij en zaten op hun beurt te schermen met een boycot van ook deze verkiezingen, en is er aardig wat diplomatieke druk uitgeoefend op zowel Israël als Hamas .. zo te zien met succes want Hamas is niet ontwapend en heeft wel meegedaan aan de verkiezingen
Ik weet daar niets van, vandaar mijn vraag waar precies jij deze wetenschap vandaan hebt.

In elk geval staat voor mij buiten kijf dat Hamas vóór de verkiezingen, voor de actoren uit de internationale gemeenschap die ertoe doen in dit dossier, geen gesprekspartner was (in sommige gevallen als terroristische organisatie betiteld) en dat is na de verkiezingen niet ineens in het voordeel van Hamas gewijzigd.
pi_61057033
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 23:46 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Jaja, ik ben fel gekant tegen deelname van de Republikeinen aan de presidentsverkiezingen in de VSvA. Nou en???
Ik kan deze opmerking op geen enkele wijze koppelen aan het onderwerp van deze discussie.
Bovendien is het geen constructieve bijdrage aan de discussie die thans gevoerd wordt.

Ergo, welk punt wil jij maken?
pi_61057667
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 01:34 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Ik weet daar niets van, vandaar mijn vraag waar precies jij deze wetenschap vandaan hebt.
erm, weinig van te vinden online, ik zag het toen op TV, geen idee meer waar ..
kan wel het stukje over dat niet mee mogen doen als je niet ontwapend vinden
quote:
Israël heeft de Palestijnse president Mahmoud Abbas gevraagd Hamas te ontwapenen om mee te mogen doen aan de verkiezingen. Maar een zwakke Palestijnse president die nog niets van Israël heeft gekregen, kan en wil dit niet doen. In plaats daarvan probeert hij Hamas in te lijven in het politieke systeem.

De overeenkomst was: een halt aan de zelfmoordaanslagen tegen Israël in ruil voor deelname aan het politieke besluitvormingsproces bij de verkiezingen. Dit bestand of tahdi'a werd in maart vorig jaar in Cairo ondertekend door Hamas en andere gewapende partijen. In tegenstelling tot Islamitische Jihad heeft Hamas zich grotendeels aan dit bestand gehouden, in ieder geval zolang als Israël de Hamas-leiders met rust liet.
http://www.wereldomroep.nl/actua/middenoosten/act20060124_hamas

niet ontwapend en wel mee gedaan .. dus
quote:
In elk geval staat voor mij buiten kijf dat Hamas vóór de verkiezingen, voor de actoren uit de internationale gemeenschap die ertoe doen in dit dossier, geen gesprekspartner was (in sommige gevallen als terroristische organisatie betiteld) en dat is na de verkiezingen niet ineens in het voordeel van Hamas gewijzigd.
en dat had het dus wel moeten doen .. gelukkig zijn er ook vooraanstaande Joden die dat ook vinden .. Avraham Zela bvb .. oa. Hamas-deskundige
quote:
De boycot tegen Hamas in Gaza leidt nergens toe, meent de Israëlische hoogleraar Avraham Sela, alleen tot meer geweld. Hij pleit voor het zoeken van een politieke opening.

‘Israël heeft Hamas nodig; en Hamas heeft Israël evengoed nodig. Wij hebben veiligheid nodig, en zij hebben voedsel nodig, werkgelegenheid, elektriciteit en water. Het zijn ingrediënten om zaken te kunnen doen. Niet om meteen een vredesdialoog te beginnen, maar om een relatie op te bouwen van geven en nemen.

‘Maar in plaats van die kans te gebruiken, sluiten we de stroom van Gaza af. Wat verwacht je nou, als je de elektriciteit afsluit? Dat ze op hun knieën vallen en je smeken om de knop weer om te zetten?’
[...]
De laatste weken gaan er in Israël steeds meer stemmen op om gesprekken te beginnen met Hamas. Uit een opinieonderzoek van de krant Haaretz bleek deze week dat een ruime meerderheid van de Israëlische bevolking (64 procent) voorstander is van directe onderhandelingen met Hamas over een wapenstilstand in Gaza. Krantencommentaren hebben zich daar ook voor uitgesproken, evenals schrijver Amos Oz (Forum, 22 februari).
[...]
Hamas is uit op de vernietiging van Israël, staat in het uit 1988 daterende handvest. Doet dat er niet toe?

Avraham Sela zucht. ‘Sommigen menen dat we dezelfde weg moeten bewandelen als met de PLO in de jaren tachtig. Zij zeggen dat de PLO Israël heeft erkend, omdat wij daar toen zo op hebben gehamerd. Maar ik zeg: wat heeft die erkenning ons uiteindelijk opgeleverd?

‘Destijds heb ik gezegd: wat maakt het uit of de PLO het handvest verandert? Dan zeiden ze tegen mij: jij begrijpt het belang van ideologie niet. Natuurlijk begrijp ik het belang van ideologie wel. Maar als in de praktijk, in het dagelijks leven de dingen de goede kant op gaan, als het leven van mensen béter wordt, dan doet ideologie er niet meer zoveel toe.’
[...]
Waarom is erkenning van het bestaansrecht zo belangrijk voor Israël?

‘Soms denk ik dat het vooral een psychologische kwestie is. Wij voelen ons ongemakkelijk als we door de ander niet worden omhelsd en gekust en liefgehad. We zijn een angstige, geobsedeerde gemeenschap, die de bagage van 2000 jaar Joodse diasporageschiedenis met zich meedraagt. Ook al hebben we alle middelen om ons te verdedigen, dan nog voelen we ons niet veilig.
http://www.volkskrant.nl/(...)iet_blijven_strijden
pleased to meet you
pi_61062009
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 00:15 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Er zijn jeeps met Duitse officieren opgeblazen. Waarop vervolgens de burgers vane en dorp in een kerk bijeen gedreven en vermoord zijn.
De Israeli's hebben waarlijk veel geleerd van de Duitsers!
WAAR is dat gebeurd in het conflict Israël-Palestijnen? Ik hoor zelfs van Pallywood niet zoiets onsmakelijks.
  zaterdag 23 augustus 2008 @ 13:05:25 #160
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_61062231
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 12:52 schreef Karrs het volgende:

[..]

WAAR is dat gebeurd in het conflict Israël-Palestijnen? Ik hoor zelfs van Pallywood niet zoiets onsmakelijks.
het wordt idd van kwaad tot erger. leugens en bedrog zijn de sleutelwoorden voor jodenhaters. al zullen ze zichzelf niet zo noemen.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_61062718
quote:

[..]

Deir Yassin ..
pleased to meet you
  zaterdag 23 augustus 2008 @ 15:04:10 #162
111528 Viajero
Who dares wins
pi_61064619
Als je het over WO2 in Nederland wil hebben, open dan aub een topic in C&H, dat is hier namelijk niet relevant. De situaties zijn niet te vergelijken.

Daarnaast draagt het weinig bij aan een oplossing om zaken van ruim 60 jaar geleden in een heel ander land te discussieren.
pi_61065886
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 15:04 schreef Viajero het volgende:
Als je het over WO2 in Nederland wil hebben, open dan aub een topic in C&H, dat is hier namelijk niet relevant. De situaties zijn niet te vergelijken.

Daarnaast draagt het weinig bij aan een oplossing om zaken van ruim 60 jaar geleden in een heel ander land te discussieren.
het gaat om de insteek, de invalshoek van diegene wiens land door een andere macht bezet wordt, hoe ervaart die dat .. en wat dat aangaat zijn de situaties van toen/hier en nu/daar wel degelijk met elkaar te vergelijken ..
en mijn daaruit voortkomende vraag : what if als wij nu nog steeds bezet zouden zijn door de Duitsers, had jij je daar inmiddels bij neergelegd, is volkomen logisch .. dat verwacht je immers ook van de oorspronkelijke bewoners van het gebied dat nu Israël heet
pleased to meet you
pi_61066004
Je kan het aan de voormalige Oost-Pruisen en Sudeten Duitsers vragen wiens land bezet wordt gehouden. Degenen die niet vermoord (tussen de 500.000 en 3.000.000) of verdreven (tussen de 13.500.000 en 16.500.000) zijn.

Qua schaal is dit enorm veel erger dan wat er met Israel en Palestina is gebeurd, maar toch is er nog vrede hier, iets dat eigenlijk onvoorstelbaar is als je het vergelijkt met de Palestijnen. Wie is er hier nou fout bezig, degenen die zich neerleggen bij de consequenties van een verloren oorlog of degenen die dat vertikken ?
pi_61066664
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 16:18 schreef CeeJee het volgende:
Je kan het aan de voormalige Oost-Pruisen en Sudeten Duitsers vragen wiens land bezet wordt gehouden. Degenen die niet vermoord (tussen de 500.000 en 3.000.000) of verdreven (tussen de 13.500.000 en 16.500.000) zijn.

Qua schaal is dit enorm veel erger dan wat er met Israel en Palestina is gebeurd, maar toch is er nog vrede hier, iets dat eigenlijk onvoorstelbaar is als je het vergelijkt met de Palestijnen. Wie is er hier nou fout bezig, degenen die zich neerleggen bij de consequenties van een verloren oorlog of degenen die dat vertikken ?
gotsamme, wat sleep je er nou weer bij ? Ik heb het over de Nederlander die zich toen (met geweld) verzette tegen de Duitse bezetting en vraag of die dat nu, 60 jaar later ook nog zou doen (als de bevrijding er niet was geweest), blijven knokken tegen de bezetter dus ?

Hoelang mag dat eigenlijk, je blijven verzetten tegen een bezetter .. staat daar een beperkt aantal jaren voor .. je mag 10 jaar lang je best doen om de bezetter weer weg te jagen, als dat niet lukt heb je pech gehad, heb je je er maar bij neer te leggen .. zoiets ?

Even afgezien van het feit dat het uiteraard waanzin is een oorlog te blijven vechten die je niet kan winnen .. maar de insteek voor de Palestijn is nog steeds dat zijn land onrechtmatig ingepikt is toen, en dat dat vandaag de dag gewoon doorgaat .. voor woningbouw, voor die muur, door achterlijke regelgeving etc etc .. en van de internationale gemeenschap hoeft die ook geen hulp te verwachten, al is die muur aan alle kanten veroordeelt als illegaal, de bouw gaat nog steeds gewoon door ..

en dan zijn aankondigingen zoals bvb die van die 1000 woningen, die nu in de ijskast staan, nou niet bepaald bevorderlijk voor het rationele denkvermogen
pleased to meet you
pi_61067009
Was er een Palestijnse Staat dan?
pi_61067064
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 16:55 schreef moussie het volgende:

[..]

gotsamme, wat sleep je er nou weer bij ? Ik heb het over de Nederlander die zich toen (met geweld) verzette tegen de Duitse bezetting en vraag of die dat nu, 60 jaar later ook nog zou doen (als de bevrijding er niet was geweest), blijven knokken tegen de bezetter dus ?
Wie begint hier nou met WO2 vergelijkingen. De Duitse bezetting van Nederland was geen gevolg van een Nederlandse aanval op Duitsland en heeft dus compleet niets te maken met Israel. De Poolse bezetting van Oost-Pruisen is juist wel een gevolg van Duitse agressie en kan je dus wel ermee vergelijken.
pi_61067257
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 17:18 schreef CeeJee het volgende:

[..]

Wie begint hier nou met WO2 vergelijkingen. De Duitse bezetting van Nederland was geen gevolg van een Nederlandse aanval op Duitsland en heeft dus compleet niets te maken met Israel. De Poolse bezetting van Oost-Pruisen is juist wel een gevolg van Duitse agressie en kan je dus wel ermee vergelijken.
Iets van dik 60 jaar geleden bestond de staat Israël nog niet en woonde het gros van de mensen dat er nu woont verspreidt over de hele planeet .. het grondgebied waarop de staat Israël is gesticht is in het hoofd van de Palestijn ook bezet gebied, het is zijn grondgebied dat onrechtmatig is ingepikt .. is dat nou zo moeilijk om te begrijpen ?
pleased to meet you
pi_61067326
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 17:15 schreef schatje het volgende:
Was er een Palestijnse Staat dan?
nee lieve schat, het beestje had toen nog geen naam en was nog niet ingedeeld in een administratief hokje met het stempeltje Palestijn erop ..

maar je kan niet ontkennen dat het mensen zijn en dat die daar altijd gewoond hebben .. neem ik aan ?
pleased to meet you
  zaterdag 23 augustus 2008 @ 20:44:09 #170
111528 Viajero
Who dares wins
pi_61071894
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 17:33 schreef moussie het volgende:

[..]

nee lieve schat, het beestje had toen nog geen naam en was nog niet ingedeeld in een administratief hokje met het stempeltje Palestijn erop ..

maar je kan niet ontkennen dat het mensen zijn en dat die daar altijd gewoond hebben .. neem ik aan ?
Voor een groot deel waren het Egyptenaren, Syriers en Jordaniers die naar Palestina kwamen door de economische bloei veroorzaakt door het zionisme. Dhr. Arafat is bijvoorbeeld in Cairo geboren.

Daarnaast woonden er ook al Joden.

En, belangrijker, het is compleet irrelevant. Israel is er, en gaat niet weg. Als de Palestijnen het inzicht zouden hebben om de West bank en Gaza te accepteren en zich te concentreren op de economie ipv oorlog, dan zouden ze een veel beter leven hebben.
  zaterdag 23 augustus 2008 @ 20:48:43 #171
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_61072015
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 20:44 schreef Viajero het volgende:

[..]

Voor een groot deel waren het Egyptenaren, Syriers en Jordaniers die naar Palestina kwamen door de economische bloei veroorzaakt door het zionisme. Dhr. Arafat is bijvoorbeeld in Cairo geboren.

Daarnaast woonden er ook al Joden.

En, belangrijker, het is compleet irrelevant. Israel is er, en gaat niet weg. Als de Palestijnen het inzicht zouden hebben om de West bank en Gaza te accepteren en zich te concentreren op de economie ipv oorlog, dan zouden ze een veel beter leven hebben.
Hoe je het ook wendt of keert, ze blijven onderdrukt.
  zaterdag 23 augustus 2008 @ 20:54:44 #172
111528 Viajero
Who dares wins
pi_61072160
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 20:48 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

Hoe je het ook wendt of keert, ze blijven onderdrukt.
En dat zullen ze blijven zolang ze blijven schreeuwen dat Israel vernietigd moet worden. Eigen schuld, moet je maar niet zo extreem achterlijk en aggressief zijn.
pi_61077497
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 20:54 schreef Viajero het volgende:

[..]

En dat zullen ze blijven zolang ze blijven schreeuwen dat Israel vernietigd moet worden. Eigen schuld, moet je maar niet zo extreem achterlijk en aggressief zijn.
Kijk, daardoor verliest Israel nou aan geloofwaardigheid.
Want inderdaad, Israel gaat niet meer weg. Helaas.
Maar de moreel inferieure manier waarop de machtiger partij reageert op de zwakkere partij jaagt mensen tegen hen in het harnas.
De vergelijking met de VSvA en Australië dringt zich op: de oorspronkelijke bewoners zijn gemarginaliseerd en schandalig en mensonterend behandeld. In veel gevallen is genocide een correcte kwalificatie. Als overwinnaar komen ze er mee weg.
Helaas, het leven is niet rechtvaardig. Maar als grootste pestkop van het schoolplein moet je ook niet verwachten dat mensen vriendjes willen worden met je of respect voor je hebben.

Dat de Palestijnen zelf hun eigen zaken niet goed op orde hebben, zie ik ook wel. En het zou hun positie goed doen, als ze dat wel hadden. Maar dat moeten ze dan zelf weten, lijkt me. Zoals wij in Nederland ook zelf moeten weten hoe we onze zaken regelen.
Hetzelfde geldt voor Israel: breng je eigen zaken op orde en beperk je daartoe. En vooral: beperk je tot je eigen grondgebied. Bedenk wel: de grenzen van 1967 zijn veel ruimer voor Israel dan die van 1948!
  zondag 24 augustus 2008 @ 01:09:53 #174
18159 Dlocks
Zoek het maar op met Google...
pi_61077768
Waarom hoor je in het nieuws eigenlijk zo goed als nooit iets over de muur van Egypte op de grens van de Palestijnse Gazastrook die 3 meter hoog is en 14 km lang?
pi_61077978
quote:

[..]

Nee, de geschiedenis herhaalt zich niet exact, daar heb je gelijk in.
Maar na een zelfmoordaanslag door een Palestijn wordt het huis van zijn familie platgebulldozerd.
En na een dode door een Palestijnse raket worden er als vergelding pakweg 10 Palestijnen vermoord.
Erg onsmakelijk, zeker omdat het vergoeilijkt wordt met zoete praat en verongelijkte vergelijkingen.
pi_61077987
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 01:09 schreef Dlocks het volgende:
Waarom hoor je in het nieuws eigenlijk zo goed als nooit iets over de muur van Egypte op de grens van de Palestijnse Gazastrook die 3 meter hoog is en 14 km lang?
[ afbeelding ]
Misschien omdat die op de grens staat?
  zondag 24 augustus 2008 @ 01:46:47 #177
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_61078254
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 01:25 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Misschien omdat die op de grens staat?
+2 scherp. Maar je slaat de spijker wel recht op de kop
pi_61078413
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 17:18 schreef CeeJee het volgende:

[..]

De Joodse bezetting van Palestina was geen gevolg van een Palestijnse aanval op de Joodse staat!

Maar om het breder te trekken: er zijn in de geschiedenis veel gevallen geweest van bezetting van grond van de ene staat of bevolkingsgroep door een andere staat of bevolkingsgroep.
Dan wordt de vraag: welke soorten van bezetting vinden we aceptabel en welke niet?
Om die vraag te beantwoorden, heeft de VN een regeling ontworpen. Aan die regeling heeft Israel volkomen lak. Dus Israel is fout!
pi_61078586
Net nu op het journaal: een bootje met actievoerders voor de kust van Gazah vraagt aandacht voor het feit, dat Israel zowel de toegang over zee als over land tot Gazah volledig controleert en het gebied volledig afknijpt.
Alsof Nederland de Westerschelde volledig afknijpt en blokkeert. En dan ook nog alle andere grenzen van België.
pi_61080110
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 02:01 schreef Kees22 het volgende:

[..]

De Joodse bezetting van Palestina was geen gevolg van een Palestijnse aanval op de Joodse staat!
Was de Palestijnse staat neutraal in 1948 ? Of vocht die mee tegen Egypte en Jordanie ?

Er moet wel een Palestijnse staat zijn geweest als er sprake is van bezetting van Palestijns gebied.
  zondag 24 augustus 2008 @ 10:16:21 #181
176916 Karrs
2007-2017
pi_61080642
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 00:51 schreef Kees22 het volgende:

[..]

En hierdoor blijft het daar oorlog... als zelfs westerlingen die er niet bij zijn, dit soort meningen zijn toegedaan.

Want echt, Israël blijft. Hoe eerder dat wordt geaccepteerd, hoe eerder een Oslo-akkoord een echte kans van slagen krijgt.
quote:
Maar de moreel inferieure manier waarop de machtiger partij reageert op de zwakkere partij jaagt mensen tegen hen in het harnas.
Ik vind hun morele manier juist indrukwekkend. Ze laten ruimte over om te onderhandelen. Ze hadden de Palestijnen ook simpelweg kunnen negeren. Doen ze niet, want ze weten zelf hoe 't is om onderdrukt te worden. Elke jood krijgt dit mee vanuit de geschiedenislessen. Elke Arabier en Palestijn in Israël weet ook wel beter.
quote:
De vergelijking met de VSvA en Australië dringt zich op: de oorspronkelijke bewoners zijn gemarginaliseerd en schandalig en mensonterend behandeld. In veel gevallen is genocide een correcte kwalificatie. Als overwinnaar komen ze er mee weg.
Dit is waar. Hier dringt zich echter ook een groot verschil op: de Amerikanen en Australiërs pleegden ware genocide op die bevolkingsgroepen. De Israëli's doen dit niet. Ze houden zich in op een bewonderenswaardige manier, voor de partij met de macht. Zoals je aan de VS en Australië (en Duitsland, maar ook Nederland in bijv. Atjeh) en feitelijk elke partij met de wapens en de macht kan zien, maakt macht van mensen ware monsters.

Want waar in de geschiedenis heeft ooit een 'overwonnen' volk land aangeboden gekregen van de overwinnaar? Helemaal nergens. En dat is juist zo knap. Aanslag na aanslag, raket na raket, maar al wat Israël doet, ondanks een stevig geworteld (en terecht) wantrouwen, is zich inhouden. En jazeker, een huis (en daarmee wellicht een workshop) opblazen is een ingehouden reactie. Er gaan geen tientallen Palestijnen tegen de muur na weer een raketbeschieting.

Maar goed, laten we hopen dat wij nog kunnen meemaken dat daar iets constructiefs gebeurt. Nu zegt iedereen nog: "Dan moeten de Palestijnen dit" of "Dan moet Israël dat". 't Is wachten op de tijd dat men zegt: "Het maakt niet meer uit, wat er toen gebeurd is - op dit ogenblik sterven er mensen en is dat nog nodig".
  zondag 24 augustus 2008 @ 12:01:01 #182
111528 Viajero
Who dares wins
pi_61081980
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 00:51 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Helaas, het leven is niet rechtvaardig. Maar als grootste pestkop van het schoolplein moet je ook niet verwachten dat mensen vriendjes willen worden met je of respect voor je hebben.

Dat de Palestijnen zelf hun eigen zaken niet goed op orde hebben, zie ik ook wel. En het zou hun positie goed doen, als ze dat wel hadden. Maar dat moeten ze dan zelf weten, lijkt me. Zoals wij in Nederland ook zelf moeten weten hoe we onze zaken regelen.
Hetzelfde geldt voor Israel: breng je eigen zaken op orde en beperk je daartoe. En vooral: beperk je tot je eigen grondgebied. Bedenk wel: de grenzen van 1967 zijn veel ruimer voor Israel dan die van 1948!
Dat zou Israel graag doen, maar als ze dan direct weer worden aangevallen omdat Hamas heel Israel wil, laat Israel dat natuurlijk niet gebeuren. Je gaat niet je vijanden de ruimte geven je aan te vallen.
  zondag 24 augustus 2008 @ 12:04:16 #183
111528 Viajero
Who dares wins
pi_61082020
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 02:01 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Nee, omdat Palestina toen niet bestond. Het was een aanval van Egypte, Syrie en Jordanie.
quote:
Maar om het breder te trekken: er zijn in de geschiedenis veel gevallen geweest van bezetting van grond van de ene staat of bevolkingsgroep door een andere staat of bevolkingsgroep.
Dan wordt de vraag: welke soorten van bezetting vinden we aceptabel en welke niet?
Om die vraag te beantwoorden, heeft de VN een regeling ontworpen. Aan die regeling heeft Israel volkomen lak. Dus Israel is fout!
En de Palestijnen houden zich netjes aan alle VN bepalingen. Als het Palestijnse geweld ophoudt dan kan Israel ze meer vrijheid geven. Tot dat moment is het letterlijk van levensbelang voor Israel om de Palestijnen te controlleren.
  zondag 24 augustus 2008 @ 12:04:53 #184
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_61082027
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 12:01 schreef Viajero het volgende:

[..]

Dat zou Israel graag doen, maar als ze dan direct weer worden aangevallen omdat Hamas heel Israel wil, laat Israel dat natuurlijk niet gebeuren. Je gaat niet je vijanden de ruimte geven je aan te vallen.
Wat zouden de verhoudingen anders liggen als Iran een kernmacht wordt. De kans op oplossing van het conflict zou dan een grotere kans van slagen hebben.
Dasvidanja
  zondag 24 augustus 2008 @ 12:05:43 #185
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_61082031
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 12:04 schreef Viajero het volgende:

[..]

Nee, omdat Palestina toen niet bestond. Het was een aanval van Egypte, Syrie en Jordanie.
[..]

En de Palestijnen houden zich netjes aan alle VN bepalingen. Als het Palestijnse geweld ophoudt dan kan Israel ze meer vrijheid geven. Tot dat moment is het letterlijk van levensbelang voor Israel om de Palestijnen te controlleren.
Het Palestijnse geweld stopt ook als Israël ze de ruimte geeft. Logisch.
Dasvidanja
  zondag 24 augustus 2008 @ 12:11:48 #186
111528 Viajero
Who dares wins
pi_61082099
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 12:05 schreef Verluste het volgende:

[..]

Zoals in Gaza bedoel je? Dat was een test om te kijken of ze verder zouden onderhandelen om ook de West Bank te krijgen of direct zouden aanvallen om israel te vernietigen.

het antwoord weten we inmiddels. Dus krijgen ze op de West Bank niet de ruimte om ook vandaaruit Israel aan te vallen.

Heel logisch. Als de palestijnen aangeven dat ze de West bank en gaza accepteren en niet zullen proberen heel Israel te vernietigen dat zou ook veel helpen.
pi_61082245
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 12:05 schreef Verluste het volgende:

[..]

Israël heeft zich teruggetrokken uit de Sinaï woestijn en de Gazastrook. Het geweld is er niet minder om geworden. Ik heb er een hard hoofd in dat de Palestijnen stoppen met aanslagen plegen indien Israël zich ook zal terugtrekken uit de Westelijke Jordaanoever en dat ze Oost Jeruzalem als hoofdstad krijgen.
pi_61082518
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 12:04 schreef Viajero het volgende:

[..]

doe je nou expres zo dom of zie jij dat gewoon echt niet ?

De staat Israël bestond toen ook nog maar net, en waar is die ook alweer gesticht .. ?
Juist ja, op andermans grondgebied en zonder diens toestemming .. en volgens mij is dat toch echt een oorlogshandeling
pleased to meet you
pi_61082589
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 09:01 schreef CeeJee het volgende:

[..]

Was de Palestijnse staat neutraal in 1948 ? Of vocht die mee tegen Egypte en Jordanie ?

Er moet wel een Palestijnse staat zijn geweest als er sprake is van bezetting van Palestijns gebied.
aah, dus als die mensen niet doen aan een staatsvorm zoals wij die kennen kan je ze gewoon negeren, doen alsof ze niet bestaan en hun grondgebied inpikken
pleased to meet you
  zondag 24 augustus 2008 @ 12:48:15 #190
111528 Viajero
Who dares wins
pi_61082668
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 12:39 schreef moussie het volgende:

[..]

doe je nou expres zo dom of zie jij dat gewoon echt niet ?

De staat Israël bestond toen ook nog maar net, en waar is die ook alweer gesticht .. ?
Juist ja, op andermans grondgebied en zonder diens toestemming .. en volgens mij is dat toch echt een oorlogshandeling
Had jij het niet over de VN? Israel is in 1948 gesticht en erkend door de VN. Syrie, Libanon, Jordanie, Irak en Saudi Arabie zijn ook gesticht op land dat niet van hun was, het was allemaal Ottomaans. Zijn dat ook allemaal onrechtmatige staten? Wat is jouw definitie van een rechtmatige staat? eentje waar Joden niet aan de macht zijn?
pi_61083205
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 12:22 schreef schatje het volgende:

[..]

Israël heeft zich teruggetrokken uit de Sinaï woestijn en de Gazastrook. Het geweld is er niet minder om geworden. Ik heb er een hard hoofd in dat de Palestijnen stoppen met aanslagen plegen indien Israël zich ook zal terugtrekken uit de Westelijke Jordaanoever en dat ze Oost Jeruzalem als hoofdstad krijgen.
Had je toevallig in die eerdere links van mij gelezen, die van die rapporten van de Human Rights afdeling van de UN ? In eentje ervan staat een stukje specifiek over Gaza, en hoe in de aanloop naar de terugtrekking de vernielingen door de IDF verdubbeld zijn ..
Heb je de post van Kees gelezen over het feit dat het gebied, nog steeds, rondom afgegrendeld is, dat stukje van Zela uit het interview in de volkskrant, waarin hij stelt dat je die reacties kon verwachten na het afsluiten van de elektriciteit ..

en tja, een hard hoofd heb ik er ook in, je hebt aan beide kanten extremisten die vinden dat het hele land hun toekomt en bereid zijn daarvoor te doen 'wat nodig is' .. een enkeling is voldoende om maanden- of zelfs jarenlange besprekingen te torpederen ..
pleased to meet you
pi_61083410
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 12:43 schreef moussie het volgende:

[..]

aah, dus als die mensen niet doen aan een staatsvorm zoals wij die kennen kan je ze gewoon negeren, doen alsof ze niet bestaan en hun grondgebied inpikken
Inderdaad, staten onderling maken uit waar de grenzen lopen. Staten die oorlogen winnen hebben daarbij meestal de keuze waar.
pi_61083627
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 12:48 schreef Viajero het volgende:

[..]

Had jij het niet over de VN? Israel is in 1948 gesticht en erkend door de VN. Syrie, Libanon, Jordanie, Irak en Saudi Arabie zijn ook gesticht op land dat niet van hun was, het was allemaal Ottomaans. Zijn dat ook allemaal onrechtmatige staten? Wat is jouw definitie van een rechtmatige staat? eentje waar Joden niet aan de macht zijn?
Volgens mij zijn die landen gesticht door de volkeren die sinds mensenheugenis op dat grondgebied wonen, dus nee, dat is imho niet onrechtmatig, gewoon een nieuwe bestuurlijke indeling na het verdwijnen van de voormalige bestuurder .. net zoiets als in het voormalig communistische oost-blok ..
het gros van de Joden daarentegen komt/kwam niet uit dat gebied, dat zijn de nazaten van de emigranten van 1900+ jaar geleden .. wat voor recht hebben die om op een grondgebied waarop zijn maar net zijn komen wonen een eigen staat te gaan stichten ?
pleased to meet you
pi_61083972
Oospronkelijke bewoners zoals Yasser Arafat (geboren in Cairo) ?
  zondag 24 augustus 2008 @ 14:03:32 #195
111528 Viajero
Who dares wins
pi_61084294
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 13:33 schreef moussie het volgende:

[..]

Volgens mij zijn die landen gesticht door de volkeren die sinds mensenheugenis op dat grondgebied wonen, dus nee, dat is imho niet onrechtmatig, gewoon een nieuwe bestuurlijke indeling na het verdwijnen van de voormalige bestuurder .. net zoiets als in het voormalig communistische oost-blok ..
het gros van de Joden daarentegen komt/kwam niet uit dat gebied, dat zijn de nazaten van de emigranten van 1900+ jaar geleden .. wat voor recht hebben die om op een grondgebied waarop zijn maar net zijn komen wonen een eigen staat te gaan stichten ?
En de Koerden bv vinden dat ook?

Daarnaast, jouw opstelling is precies de Palestijnse opstelling, en de reden dat ze nooit een fatsoenlijk land zullen hebben. Wat er 100 jaar geleden gebeurde is is belangrijker dan wat er morgen gaat gebeuren, en trots is belangrijker dan leven. Ja, dan blijf je inderdaad achterlijk.
pi_61084327
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 13:49 schreef CeeJee het volgende:
hehe, het is wel een flink stuk dichterbij, zowel geografisch als cultureel, dan Polen of Rusland
pleased to meet you
  zondag 24 augustus 2008 @ 14:05:48 #197
111528 Viajero
Who dares wins
pi_61084351
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 13:49 schreef CeeJee het volgende:
Maar dat is geen Jood, dus die heeft op een of andere bizarre manier meer recht op het land dan mensen die er geboren zijn. Je moet rekening houden met het feit dat de Joden altijd fout zijn, en de Palestijnen altijd goed. Anders valt er natuurlijk geen realistische oplossing te bedenken.
pi_61084744
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 14:03 schreef Viajero het volgende:

[..]

En de Koerden bv vinden dat ook?

Daarnaast, jouw opstelling is precies de Palestijnse opstelling, en de reden dat ze nooit een fatsoenlijk land zullen hebben. Wat er 100 jaar geleden gebeurde is is belangrijker dan wat er morgen gaat gebeuren, en trots is belangrijker dan leven. Ja, dan blijf je inderdaad achterlijk.
duh, als je even terug leest is dat nou juist wat ik probeer uit te leggen, de Palestijnse insteek in het geheel ..

en tja, ik heb dus dikke 30 jaar na wo2 Nederlanders meegemaakt die mij behoorlijk lullig zaten te behandelen omdat ik in Duitsland geboren ben .. mensen die na de oorlog geboren zijn, die nooit een bezetting hebben meegemaakt, die geen enkele reden hebben om mij op mijn afkomst te discrimineren, en toch werd ik uitgescholden voor 'stomme mof' .. als je 30 jaar na dato zonder enige aanleiding al zo toegesproken wordt, wat zouden ze dan gaan doen als de Duitser nog steeds de bezettende macht was geweest, vraag ik mij dan af ..

Anyway, je hebt het over 'trots belangrijker dan leven', als je dan zo kijkt wat leven in bezet gebied meestal inhoudt vind ik dat eigenlijk best begrijpelijk .. je huis kan ieder moment platgewalst worden, het licht kan uitgaan of de waterkraan dicht, onderweg naar je werk kom je tig controleposten tegen, je hebt op tijd binnen te zijn ivm de avondklok en ga zo maar door .. je trots en je geloof zijn dan de enige zekerheden die je nog hebt, het enige wat je niet ieder moment afgenomen kan worden
pleased to meet you
pi_61084861
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 14:05 schreef Viajero het volgende:

[..]

Maar dat is geen Jood, dus die heeft op een of andere bizarre manier meer recht op het land dan mensen die er geboren zijn.
het is een arabier die zich bemoeit met de nieuwe bestuurlijke indeling van die streek daar .. mi heeft hij daar meer recht op dan een poolse of russische jood
quote:
Je moet rekening houden met het feit dat de Joden altijd fout zijn, en de Palestijnen altijd goed. Anders valt er natuurlijk geen realistische oplossing te bedenken.
huh, dat was toch omgekeerd, de Joden zaten altijd goed en de Palestijnen altijd fout, of nee wacht, de Palestijnen bestaan nog niet eens ..
pleased to meet you
pi_61085152
En de duizenden joden die uit de Arabische landen zijn verdreven na 1967 naar Israel, waar 'horen' die thuis ?
  zondag 24 augustus 2008 @ 14:49:37 #201
176916 Karrs
2007-2017
pi_61085311
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 14:40 schreef CeeJee het volgende:
En de duizenden joden die uit de Arabische landen zijn verdreven na 1967 naar Israel, waar 'horen' die thuis ?
Die zouden dus volledig gerechtigd zijn om bomaanslagen te plegen in Jordanië en andere Arabische landen, volgens Moussie
  zondag 24 augustus 2008 @ 14:56:55 #202
111528 Viajero
Who dares wins
pi_61085444
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 14:49 schreef Karrs het volgende:

[..]

Die zouden dus volledig gerechtigd zijn om bomaanslagen te plegen in Jordanië en andere Arabische landen, volgens Moussie
Weer fout. Je kan toch niet Joden dezelfde rechten geven als Arabieren?

Geweld van Arabieren naar Joden = goed, want Joden komen uit Polen.
Geweld van Arabieren naar Arabieren = de schuld van de Joden.
Geweld van Joden naar Arabieren = niet goed, want de Joden komen uit Polen.

Even een korte opsomming van de situatie. Graag gedaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')