abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 09:25:21 #1
10229 SilkTie
Sceptisch optimist
pi_60944261
Hier maar verder, heb het vorige volgegooid met de volgende antwoorden.
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 23:47 schreef Kees22 het volgende:

Goed antwoord!
Dank je
quote:
Ik ben niet in Israel geweest en ben ook helemaal niet van plan daar ooit naar toe te gaan.
Waarom niet? Het is een prachtig land. Veel natuur, cultuur, mooie mix tussen Westers en Oosters. Je hoeft je hier werkelijk niet te vervelen.
quote:
Dat de media (mv van medium)
Reeds aangepast. Maar het is dan ook 20 jaar geleden dat ik eindexamen Latijn gedaan heb ...
quote:
Dus, alles bij elkaar, vind ik dat Israel, als de facto (helaas) overheersende macht, het verstandigste moet zijn. En dat is Israel niet. Het land maakt misbruik van de overmacht.

Dat de Palestijnen als staat stu~pide fratsen uithalen, doet daar niks aan af.

Immers: noblesse oblige!
Er is echter een ander probleem: wanneer Israel één keer een fout maakt en te slap is, kan dat fataal zijn. Niemand, maar dan ook niemand zal dan klaar staan om Israel te redden. Ook Amerika niet. Dan is het afgelopen en uit met Israel, totdat in de verre toekomst men weer een poging zal wagen om te proberen het Joodse land op te bouwen.

De Palestijnen hebben al veel fouten gemaakt, maar ze zijn er nog altijd.

Dit praat de fouten van Israel niet goed, maar het laat wel zien dat Israel onder enorme druk staat. Het gaat hier om puur lijfsbehoud. Wanneer Israel zekerheid heeft dat de tegenpartij niet uit is op haar totale vernietiging, is er ruimte om wat te ontspannen. Dan zullen er ook minder fouten gemaakt worden.
We will have peace with the Arabs when they love their children more than they hate us. (Golda Meir)
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 09:25:45 #2
10229 SilkTie
Sceptisch optimist
pi_60944269
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 19:11 schreef Neemmijnietserieus het volgende:

[..]

kip en ei verhaal. Ik zeg Oslo....begin daar maar en ga dan maar turven.
Israel heeft autonomie gegeven aan de PA? Check
Israel heeft materieel (incl. wapens!) verstrekt voor een eigen Palestijnse veiligheidsdienst? Check
Israel heeft gevangenen vrijgelaten? Check
Israel heeft zich uit bepaalde gebieden teruggetrokken en nederzettingen opgedoekt? Check

De PA heeft de totale vernietiging van Israel uit haar handvest verwijderd? Ehhhhh
De PA heeft aanslagen op Israelische burgers voorkomen? Ehhhh
De PA gebruikt de door Israel geleverde wapens alleen voor het handhaven van de interne orde en niet om Israelische burgers aan te vallen? Ehhhh
De PA gebruikt de buitenlandse gelden voor de opbouw van haar economie en voor het financieren van terroristen? Ehhhh

Dank u.

Nu zal je wel met een tegenlijstje komen, ik kijk ernaar uit. Ik kan het al bijna raden, maar wil je geen werk uit handen nemen, je zou eens tijd overhebben om mijn eerdere advies op te volgen (goed en onbevooroordeeld lezen en zo).
We will have peace with the Arabs when they love their children more than they hate us. (Golda Meir)
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 09:25:57 #3
10229 SilkTie
Sceptisch optimist
pi_60944278
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 18:19 schreef schatje het volgende:
Bestaat er ook zoiets als een ander Palestijns geluid? Zo ja, heb je een linkje?
Tuurlijk bestaat dat niet. die zijn namelijk niet bekend met het Freudiaanse begrip "Selbsthass" .

dinsdag 19 augustus 2008 @ 09:33:07 #4
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_60944419
goed om te zien dat jij nog geduldig en genuanceerd kan antwoorden. dat kan ik hier op fok! met al die kortzichtige jodenhaters al lang niet meer. het is water naar de zee dragen of nog beter, parels voor de zwijnen.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_60944646
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 09:33 schreef zoalshetis het volgende:
goed om te zien dat jij nog geduldig en genuanceerd kan antwoorden. dat kan ik hier op fok! met al die kortzichtige jodenhaters al lang niet meer. het is water naar de zee dragen of nog beter, parels voor de zwijnen.
Och denk dat het eigenlijk geen kortzichtige jodenhaters zijn hier. Meer vermoeide jodennieuwslezers.

Er is maar 1 oplossing voor dat hele confict: De complete uitroeiing van 1 volk daar.

Maar aangezien we dat hopelijk nooit hoeven meemaken zal deze strijd tot het einde der tijd doorgaan.
pi_60944726
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 09:44 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

Och denk dat het eigenlijk geen kortzichtige jodenhaters zijn hier. Meer vermoeide jodennieuwslezers.

Er is maar 1 oplossing voor dat hele confict: De complete uitroeiing van 1 volk daar.

Maar aangezien we dat hopelijk nooit hoeven meemaken zal deze strijd tot het einde der tijd doorgaan.
Bedoel je niet verwoed? Verwoede 'jodennieuwslezers'?

Ik moet zoalshetis wel een beetje bijvallen, aangezien deze materie vaak erg eendimensionaal wordt benaderd. Het is goed dat iemand tijd en moeite neemt voor wat nuance.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 10:32:32 #7
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_60945755
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 09:44 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

ik zie niet in waarom er een compleet volk uitgeroeid moet worden. als de volkeren zich gewoon verdraagzamer en minder agressief opstellen zal het misschien ooit nog goed komen. helaas is de haat en jaloezie zo diep geworteld en wordt kinderen al geleerd dat joden smerig, moordlustig en vals zijn, zodat het nog generaties gaat duren. in matzes zou palestijns kinderbloed zitten

en over welk volk heb jij het eigenlijk dat uitgeroeid dient te worden?
pi_60946593
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 10:32 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

ik zie niet in waarom er een compleet volk uitgeroeid moet worden. als de volkeren zich gewoon verdraagzamer en minder agressief opstellen zal het misschien ooit nog goed komen. helaas is de haat en jaloezie zo diep geworteld en wordt kinderen al geleerd dat joden smerig, moordlustig en vals zijn, zodat het nog generaties gaat duren. in matzes zou palestijns kinderbloed zitten

en over welk volk heb jij het eigenlijk dat uitgeroeid dient te worden?
Je 2e zin maakt je eerste zin al overbodig. En vergeet niet: de haat is 100% wederzijds.
En welk volk? Dat zijn ze al jaren hard druk aan het uitvechten. Vrede kan daar gewoon domweg niet. Omdat ze het niet kennen en al helemaal niet willen leren.
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 22:09:13 #9
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_60965909
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 11:02 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

Je 2e zin maakt je eerste zin al overbodig. En vergeet niet: de haat is 100% wederzijds.
En welk volk? Dat zijn ze al jaren hard druk aan het uitvechten. Vrede kan daar gewoon domweg niet. Omdat ze het niet kennen en al helemaal niet willen leren.
ik vind het nogal simpel gesteld dat de haat 100% wederzijds is. israel heeft immers 1 miljoen tevreden palestijnen opgenomen. in 'palestina' woont geen enkele jood, of laat ik het beter zeggen, er kán geen enkele jood levend wonen.
pi_60966147
quote:
Kortzichtigheid gaat het helemaal worden deze eeuw.

[ Bericht 0% gewijzigd door IHVK op 19-08-2008 22:23:45 ]
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 22:43:03 #11
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_60966965
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 22:16 schreef IHVK het volgende:

[..]

Kortzichtigheid gaat het helemaal worden deze eeuw.
lekker kortzichtige opmerking van je. lees het topic eens door, graag ook de eerste waar de jodenhater ifu (kijk ook eens naar zijn postgeschiedenis) idd net zo kortzichtig is als jij nu bent.
pi_60967021
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 22:43 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

lekker kortzichtige opmerking van je. lees het topic eens door, graag ook de eerste waar de jodenhater ifu (kijk ook eens naar zijn postgeschiedenis) idd net zo kortzichtig is als jij nu bent.
huh

Het bewijst mijn stelling alleen maar. Ik gaf je gewoon gelijk.
pi_60967281
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 09:25 schreef SilkTie het volgende:
Hier maar verder, heb het vorige volgegooid met de volgende antwoorden.
Ah mooi, dat spaart me het terugzoeken.
quote:
[..]

Waarom niet? Het is een prachtig land. Veel natuur, cultuur, mooie mix tussen Westers en Oosters. Je hoeft je hier werkelijk niet te vervelen.

Nee, dat vervelen valt wel mee, geloof ik.
quote:
[..]

Reeds aangepast. Maar het is dan ook 20 jaar geleden dat ik eindexamen Latijn gedaan heb ...
Voor mij nog meer en je bent de enige niet, zelfs W.-A. van Oranje zegt het. Maar het is telkens een klein tikje. (ticje!). Persoonlijk heb ik zelfs de neiging om het woord "cafetaria" als meervoud te voelen.
quote:
[..]

Er is echter een ander probleem: wanneer Israel één keer een fout maakt en te slap is, kan dat fataal zijn. Niemand, maar dan ook niemand zal dan klaar staan om Israel te redden. Ook Amerika niet. Dan is het afgelopen en uit met Israel, totdat in de verre toekomst men weer een poging zal wagen om te proberen het Joodse land op te bouwen.
Wat een overdreven geklets, wat een theater!
Welke kleine fout zou fataal kunnen zijn, dan?
En dat niemand zal helpen: krijgt het land nu niet al veel hulp uit de VSvA?
En dan: denk je dat de huidige politiek erg bevorderlijk is voor het maken van vrienden?
Wie de grootste pestkop is van het schoolplein, kan bogen op de minste vrienden. Maar ja, daar zit toch ook wel iets van oorzaak en gevolg bij.
quote:
De Palestijnen hebben al veel fouten gemaakt, maar ze zijn er nog altijd.
En waarom zou dat voor Israel niet kunnen gelden?
quote:
Dit praat de fouten van Israel niet goed, maar het laat wel zien dat Israel onder enorme druk staat. Het gaat hier om puur lijfsbehoud. Wanneer Israel zekerheid heeft dat de tegenpartij niet uit is op haar totale vernietiging, is er ruimte om wat te ontspannen. Dan zullen er ook minder fouten gemaakt worden.
Wat een ongelooflijk geklets, wat een bangmakerij en angsthazerij, wat een pathetiek.
En je bent je er zeker niet van bewust, dat die angst omgekeerd nog wel wat meer reden van bestaan heeft?
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 23:04:07 #14
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_60967523
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 22:44 schreef IHVK het volgende:

[..]

huh

oh dan had je beter ifu of el moussie kunnen quoten

het leek wat cynisch gesteld aangezien je verder ook geen delen vetgedrukt of onderstreept had in mijn tekst.

even goede vrienden.
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 23:05:27 #15
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_60967564
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 22:56 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ah mooi, dat spaart me het terugzoeken.
[..]

Nee, dat vervelen valt wel mee, geloof ik.
[..]

Voor mij nog meer en je bent de enige niet, zelfs W.-A. van Oranje zegt het. Maar het is telkens een klein tikje. (ticje!). Persoonlijk heb ik zelfs de neiging om het woord "cafetaria" als meervoud te voelen.
[..]

Wat een overdreven geklets, wat een theater!
Welke kleine fout zou fataal kunnen zijn, dan?
En dat niemand zal helpen: krijgt het land nu niet al veel hulp uit de VSvA?
En dan: denk je dat de huidige politiek erg bevorderlijk is voor het maken van vrienden?
Wie de grootste pestkop is van het schoolplein, kan bogen op de minste vrienden. Maar ja, daar zit toch ook wel iets van oorzaak en gevolg bij.
[..]

En waarom zou dat voor Israel niet kunnen gelden?
[..]

Wat een ongelooflijk geklets, wat een bangmakerij en angsthazerij, wat een pathetiek.
En je bent je er zeker niet van bewust, dat die angst omgekeerd nog wel wat meer reden van bestaan heeft?
kom je uit 1922 of zo?
pi_60967699
quote:

[..]

Israel heeft materieel (incl. wapens!) verstrekt voor een eigen Palestijnse veiligheidsdienst? Check
Israel heeft zich uit bepaalde gebieden teruggetrokken en nederzettingen opgedoekt? Check

De PA heeft de totale vernietiging van Israel uit haar handvest verwijderd? Ehhhhh
De PA gebruikt de door Israel geleverde wapens alleen voor het handhaven van de interne orde en niet om Israelische burgers aan te vallen? Ehhhh
De PA gebruikt de buitenlandse gelden voor de opbouw van haar economie en voor het financieren van terroristen? Ehhhh

Dank u.

Nu zal je wel met een tegenlijstje komen, ik kijk ernaar uit. Ik kan het al bijna raden, maar wil je geen werk uit handen nemen, je zou eens tijd overhebben om mijn eerdere advies op te volgen (goed en onbevooroordeeld lezen en zo).
Nou, meer Ehhh!
Nu de Palestijnen in vrije verkiezingen Hamas gestemd hebben, zijn ze opeens niet meer een goede gesprekspartner. Uncheck.
Heeft Israel een (door Nederland betaalde) haven platgebulldozerd en zit het op de douanegelden? Uncheck.
Tja, een paar gevangenen. Niet echt een check, lijkt me.
Bepaalde gebieden ontruimd en nederzettingen opgedoekt? Oh, je bedoelt die in Gaza. En er meer voor neergezet of toegestaan dat ze illegaal gevestigd werden, met name in en rond Jeruzalem. Uncheck.

En omgekeerd: van een overheid die door de bezettende macht danig afgeknepen wordt en de facto volkomen machteloos gemaakt wordt, kun je natuurlijk geen adequaat optreden verwachten.

Kijk, als je tegen een hond op lieve toon akelige dingen zegt, begint hij te kwispelen.
Als je tegen een mens op lieve toon akelige dingen zegt, wordt hij gestoord. Want hij snapt de tegenstrijdigheid niet.
Als je lief tegen een hond praat en tegelijk ga je hem slaan, wordt hij gestoord.
En als je tegen mensen lieve dingen zegt en tegelijk akelige dingen doet, worden ze ook gestoord.
En terecht: ze worden belazerd!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_60967881
quote:

[..]

Tuurlijk bestaat dat niet. die zijn namelijk niet bekend met het Freudiaanse begrip "Selbsthass" .

Niet in Nederland nee.
Maar er zijn wel degelijk initiatieven van Palestijnen en joden die samenwerken om onderling begrip te kweken. Ik heb zo gauw geen link, omdat ik niet zo in die wereld zit, maar ze zijn er wel degelijk.
En de strijd tussen Hamas en El Fatah wijst ook niet bepaald op eenheid in denken en doen.

Dat je overigens het Ander Joods Geluid wegzet met de term zelfhaat zegt meer over jou dan over hen.

Ik dacht even dat je genuanceerd was, maar ik begin langzaam te denken dat "Plaat voor je kop" een betere gebruikersnaam zou zijn dan "Zijden Das".
pi_60968010
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 22:44 schreef IHVK het volgende:

[..]

huh

Q.E.D.

(voor de niet-latinisten en niet-wiskundigen onder ons: dat betekent: "Zie je wel, dat ik gelijk had!")
pi_60968052
quote:

[..]

Dank u.

Tegenlijst krijg je wel van mij
- Israel heeft de totale vernietiging geroepen op Iran
- Heeft Israel burgers doden zien te verkomen
- Hoe kan Israel twee keer Qana een genocide van maken ?? 1996 en 2006
- Hoe kan Israel kinderen zonder proces in de kampen te sturen en ze daar te mishandelen ??
- Hoe kan Israel de stroom af snijden van heel Palestina ?
- Hoe kan Israel grond stelen
- Hoe kan Israel nederzettingen bouwen op andersman grondgebied
- Hoe kan Israel massamoorden plegen op Palestijns en Libanese burgers
- Hoe kan Israel ongestraft journalisten vermoorden
- Hoe kan Israel de joodse terreur tegen de Arabieren niet vervolgen in Israel

En ik kan hiermee verder doorgaan
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 23:44:23 #20
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_60968625
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 23:21 schreef Meki het volgende:

[..]

Tegenlijst krijg je wel van mij
- Israel heeft de totale vernietiging geroepen op Iran
- Heeft Israel burgers doden zien te verkomen
- Hoe kan Israel twee keer Qana een genocide van maken ?? 1996 en 2006
- Hoe kan Israel kinderen zonder proces in de kampen te sturen en ze daar te mishandelen ??
- Hoe kan Israel de stroom af snijden van heel Palestina ?
- Hoe kan Israel grond stelen
- Hoe kan Israel nederzettingen bouwen op andersman grondgebied
- Hoe kan Israel massamoorden plegen op Palestijns en Libanese burgers
- Hoe kan Israel ongestraft journalisten vermoorden
- Hoe kan Israel de joodse terreur tegen de Arabieren niet vervolgen in Israel

En ik kan hiermee verder doorgaan
ga nog maar even door, ik vermaak me wel met jou.
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 23:46:08 #21
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_60968674
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 23:20 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Q.E.D.

(voor de niet-latinisten en niet-wiskundigen onder ons: dat betekent: "Zie je wel, dat ik gelijk had!")
wijsneus. maar waar staat die 22 voor achter je naam? catch? bb? het jaar waarop je blind werd?
  woensdag 20 augustus 2008 @ 06:52:33 #22
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_60972251
Meki in een topic over geloofwaardigheid
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  woensdag 20 augustus 2008 @ 07:42:03 #23
10229 SilkTie
Sceptisch optimist
pi_60972580
Beste Kees22,

Ik dacht toch echt dat we hier als volwassenen zouden kunnen discussieren, maar we gaan weer op de man spelen .

Misschien ben ik in mijn terminologie wat kort door de bocht gegaan, maar het gevoel overheerst dat als we een oorlog zouden verliezen, dan kan dat het einde van Israel betekenen, zoals dat bijv. in 1973 het geval was.

Inderdaad, Amerika helpt, maar zullen ze tijdens een grote oorlog hele contingenten soldaten hierheen sturen? Ik ben bang dat ze op het moment suprème heel hard hun best zullen doen om resoluties door de VN heen te zullen krijgen, maar actieve deelname aan de verdediging van het land, zie ik nog niet gebeuren. Ik hoop dat ik het mis heb, ik hoop nog meer dat zo'n oorlog helemaal niet komt.

De oorlog die we met de Palestijnen hebben, is een bestaansoorlog. Dat is geen bangmakerij. Men wil ons hier weghebben. Sommigen echter begrijpen dat Israel niet te vernietigen is en kiezen daarom eieren voor hun geld. Met die mensen kunnen we praten.

Hamas zal wel een gesprekspartner worden. Maar wat verwacht je dat Israel doet wanneer iemand aan de macht komt die zowel tijdens als na de verkiezingen riep dat ze met Israel niet zullen praten, dat ze de strijd zullen opvoeren etc. etc. etc. Zou jij zo iemand direct op de koffie uitnodigen? Nee, eerst even posities innemen, net zoals katten de rug krommen, staart opzetten en blazen. Als dat gebeurt is en beide partijen aan de achterban hebben laten zien dat ze ballen hebben, kan je voorzichtig gaan aftasten (niet die ballen natuurlijk! ) en tot overleg komen. Maar dat is een langzaam en moeilijk proces.

Het vredesoverleg met Syrië vindt m.i. op de juiste manier plaats. Rustig, kalm, in stilte, met een redelijk neutrale bemiddelaar (ik denk dat het onmogelijk is helemaal neutraal te zijn, dus dat was geen kritiek), en net zoals twee egeltjes: heel voorzichtig.

Ik wist dat men met de platgegooide (lucht)haven zou komen. Vind je het goed dat de PA met jouw belastingcenten een mooie smokkelroute aanlegt voor wapens? Ik heb het al een paar jaar geleden hier gezegd: na Oslo begon de Palestijnse bevolking zich te richten op wat opbouw. Het was bijvoorbeeld geweldig om door Jericho te rijden, met allerlei lichtjes en open terassen. En toen kwam Arafat ... weg lichtjes, weg restaurantjes. Omdat hij het geld niet gebruikte voor de economische opbouw, maar voor wapentuig en 'krachtvoer'. En dat is niet wat Achmed-met-de-pet-op wil: die wil rust in de tent en omzet.

Dat is overigens ook wat Moos-met-de-pet-op wil ... Men zou zo graag zien dat het leeuwendeel van de begroting niet naar defensie gaat ...

Het is Israel niet te doen om de economische malaise. Iedereen, links en rechts, is ervan overtuigd dat economische voorspoed veel goeds brengt.

Hoewel Gaza een vijandige entiteit is (ik kan raketaanvallen niet echt vriendschappelijk noemen), vindt er dagelijks im- en export van producten plaats, tenzij, zoals gisteren, het bestand geschonden wordt en dan worden de grensovergangen tijdelijk gesloten.
Welk land verstrekt energie aan een regering door wie je beschoten wordt en waarvan je niet weet of die de rekening zal betalen? Daarom worden douane- en belastinggelden in retentie gehouden, om deze rekeningen te dekken. De balans wordt eens in de zoveel tijd overgemaakt.
Wist je dat Israel vorige week nieuwe bankbiljetten aan Gaza verstrekt heeft omdat de oude te versleten zijn om nog te gebruiken? Dat doe je toch alleen als je niet wilt dat de ander economisch helemaal ten onder gaat?

Er is zo ontzettend veel geld dat als het juist gebruikt zou worden, zoveel goede dingen zou kunnen doen (niet alleen hier, er zijn vele gebieden in de hele wereld waarvoor dit opgaat).

Ik ben blij dat je de ironie van mijn opmerking over EAJG begrepen hebt ...
Het knipoogje stond er niet voor niets ...

@ Meki
pi_60972737
Israel
tvp
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
  woensdag 20 augustus 2008 @ 08:49:46 #25
10229 SilkTie
Sceptisch optimist
pi_60973126
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 08:06 schreef venomsnake het volgende:
Israel [ afbeelding ]
tvp
[quasi-mod]
Boven in je scherm heb je een aantal opties. Zo heb je links van de knop "Nieuw topic" een wit/groen kruisje. Als je daarop drukt, komt het in je Fok!-bookmarks te staan. Als je dan wilt weten of er iets neiuws gepost is, klik je op "Bookmarks" (staat links van "Actieve topics") waarna je je lijstje ziet.

Scheelt ons een paar van deze nutteloze posts. TVP prima, maar doe het dan met een nuttige bijdrage.
Bijvoorbeeld: waarom ben je de mening toegedaan dat Israel ?

Ik hoor het graag.

Dank, mede namens mijn serieuze discussiepartners hier.
[/quasi-mod]

[ Bericht 0% gewijzigd door SilkTie op 20-08-2008 08:56:57 ]
  woensdag 20 augustus 2008 @ 08:50:56 #26
10229 SilkTie
Sceptisch optimist
pi_60973145
Quote/wijzig, lijkt allemaal op elkaar .
pi_60974029
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 07:42 schreef SilkTie het volgende:
Beste Kees22,

Ik dacht toch echt dat we hier als volwassenen zouden kunnen discussieren, maar we gaan weer op de man spelen .
Die plaat voor de kop was wat erg kort door de bocht, dat is waar. Maar ik had net drie berichten van jou twee keer gelezen, dus het werd me even te veel.
quote:
Misschien ben ik in mijn terminologie wat kort door de bocht gegaan, maar het gevoel overheerst dat als we een oorlog zouden verliezen, dan kan dat het einde van Israel betekenen, zoals dat bijv. in 1973 het geval was.
Je wilt toch niet zeggen dat in 1973 Israel verdwenen is??
quote:
Inderdaad, Amerika helpt, maar zullen ze tijdens een grote oorlog hele contingenten soldaten hierheen sturen? Ik ben bang dat ze op het moment suprème heel hard hun best zullen doen om resoluties door de VN heen te zullen krijgen, maar actieve deelname aan de verdediging van het land, zie ik nog niet gebeuren. Ik hoop dat ik het mis heb, ik hoop nog meer dat zo'n oorlog helemaal niet komt.
Alsof Israel zich iets aantrekt van VN-resoluties.
quote:
De oorlog die we met de Palestijnen hebben, is een bestaansoorlog. Dat is geen bangmakerij. Men wil ons hier weghebben. Sommigen echter begrijpen dat Israel niet te vernietigen is en kiezen daarom eieren voor hun geld. Met die mensen kunnen we praten.

Hamas zal wel een gesprekspartner worden. Maar wat verwacht je dat Israel doet wanneer iemand aan de macht komt die zowel tijdens als na de verkiezingen riep dat ze met Israel niet zullen praten, dat ze de strijd zullen opvoeren etc. etc. etc. Zou jij zo iemand direct op de koffie uitnodigen? Nee, eerst even posities innemen, net zoals katten de rug krommen, staart opzetten en blazen. Als dat gebeurt is en beide partijen aan de achterban hebben laten zien dat ze ballen hebben, kan je voorzichtig gaan aftasten (niet die ballen natuurlijk! ) en tot overleg komen. Maar dat is een langzaam en moeilijk proces.
Tja, ik vind het toch echt een teken van zwakte als je een grote bek opzet. Het lijkt mij juist een teken van kracht, als je gewoon rustig blijft en je fatsoen houdt.
quote:
Het vredesoverleg met Syrië vindt m.i. op de juiste manier plaats. Rustig, kalm, in stilte, met een redelijk neutrale bemiddelaar (ik denk dat het onmogelijk is helemaal neutraal te zijn, dus dat was geen kritiek), en net zoals twee egeltjes: heel voorzichtig.

Ik wist dat men met de platgegooide (lucht)haven zou komen. Vind je het goed dat de PA met jouw belastingcenten een mooie smokkelroute aanlegt voor wapens? Ik heb het al een paar jaar geleden hier gezegd: na Oslo begon de Palestijnse bevolking zich te richten op wat opbouw. Het was bijvoorbeeld geweldig om door Jericho te rijden, met allerlei lichtjes en open terassen. En toen kwam Arafat ... weg lichtjes, weg restaurantjes. Omdat hij het geld niet gebruikte voor de economische opbouw, maar voor wapentuig en 'krachtvoer'. En dat is niet wat Achmed-met-de-pet-op wil: die wil rust in de tent en omzet.

Dat is overigens ook wat Moos-met-de-pet-op wil ... Men zou zo graag zien dat het leeuwendeel van de begroting niet naar defensie gaat ...
Dat klinkt alsof het argument er met de haren bijgesleept wordt. Terwijl het gewoon een bekend feit is, gepleegd door Israel.
Achmed met de pet wil gewoon rust en vrede, niet afgesneden worden van zijn land, niet in elkara geslagen worden door illegale buren, niet in de waterton gepist krijgen, het eigen rivierwater kunnen gebruiken.
quote:
Het is Israel niet te doen om de economische malaise. Iedereen, links en rechts, is ervan overtuigd dat economische voorspoed veel goeds brengt.

Hoewel Gaza een vijandige entiteit is (ik kan raketaanvallen niet echt vriendschappelijk noemen), vindt er dagelijks im- en export van producten plaats, tenzij, zoals gisteren, het bestand geschonden wordt en dan worden de grensovergangen tijdelijk gesloten.
Welk land verstrekt energie aan een regering door wie je beschoten wordt en waarvan je niet weet of die de rekening zal betalen? Daarom worden douane- en belastinggelden in retentie gehouden, om deze rekeningen te dekken. De balans wordt eens in de zoveel tijd overgemaakt.
Wist je dat Israel vorige week nieuwe bankbiljetten aan Gaza verstrekt heeft omdat de oude te versleten zijn om nog te gebruiken? Dat doe je toch alleen als je niet wilt dat de ander economisch helemaal ten onder gaat?
Zo, wat goed van Israel! Nou ben ik helemaal om, hoor! Tof van Israel! Zo he, daar kan de rest van de wereld nog een voorbeeld aan nemen. Dat verdient de Nobelprijs! Nieuwe bankbiljetten verstrekken!

Wat flauw, ik geef het toe. Maar wie komt er nou ook met zo'n slap argument?
quote:
Er is zo ontzettend veel geld dat als het juist gebruikt zou worden, zoveel goede dingen zou kunnen doen (niet alleen hier, er zijn vele gebieden in de hele wereld waarvoor dit opgaat).

Ik ben blij dat je de ironie van mijn opmerking over EAJG begrepen hebt ...
Het knipoogje stond er niet voor niets ...

@ Meki
pi_60975625
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 08:50 schreef SilkTie het volgende:
Quote/wijzig, lijkt allemaal op elkaar .
Ga eens nou het niet goedpraten maar even reageren op de dingen die ik zeg
  woensdag 20 augustus 2008 @ 10:58:39 #29
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_60975753
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 10:53 schreef Meki het volgende:

[..]

Ga eens nou het niet goedpraten maar even reageren op de dingen die ik zeg
halve zool. ga jij maar eens in op intelligente mensen zonder als een kip zonder kop, maar vol ongegronde haat, hier rond te lopen.
  woensdag 20 augustus 2008 @ 12:13:46 #30
10229 SilkTie
Sceptisch optimist
pi_60977709
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 09:43 schreef Kees22 het volgende:

Die plaat voor de kop was wat erg kort door de bocht, dat is waar. Maar ik had net drie berichten van jou twee keer gelezen, dus het werd me even te veel.
Accepted .
quote:
Je wilt toch niet zeggen dat in 1973 Israel verdwenen is??
Bijna wel ja, het had niet veel gescheeld.
quote:
Alsof Libanon zich iets aantrekt van VN-resoluties.
Flauw, ik weet het.

Al die internationale lichamen kosten kapitalen, maar het zijn voornamelijk vergadertijgers.
Toen ik begin jaren 90 in Brussel tijdens een studiereis bij de West Europese Unie was, kwam een kerel ons prachtige verhalen ophangen over hoe ze het wel in voormalig Joegoslavië zouden organiseren. Dit was nadat we al de beelden van Omarska hadden gezien. Europa wist wat er gebeurde, Europa kende de geschiedenis, maar het enige dat ze (weer) deden was praten, leuteren, ouwehoeren. Dat 'kordate' optreden heeft niet erg veel succes gehad. En zo blijft het doorgaan ...
quote:
Tja, ik vind het toch echt een teken van zwakte als je een grote bek opzet. Het lijkt mij juist een teken van kracht, als je gewoon rustig blijft en je fatsoen houdt.
Israel heeft die tactiek tijdens de Golfoorlogen gebruikt en gebruikte het in zekere mate ook tegen de vele aanvallen vanuit Gaza.
Is de situatie er erg op vooruit gegaan? Israel heeft toch Scud-raketten 'ontvangen', Gilad Shalit is toch ontvoerd, etc. etc.
Aan de andere kant, het is nu relatief stil vanuit Gaza ...

Ik zal Olmert eens bellen, misschien dat je gelijk hebt.
Ik bedoel dit niet sarcastisch. Ik heb het bovenstaande stukje zo vaak veranderd, misschien heb je gelijk. Maar ik moet hier goed over nadenken, het klinkt te gemakkelijk.
Hou er rekening mee dat de Mediterrane mentaliteit in je inhouden een teken van zwakte ziet.
Het zeer Christelijke idee van het de andere wang toekeren, werkt hier niet direct.

Was het maar zo dat de werkelijkheid inderdaad zo simpel is. Nogmaals, ik moet dit nog even goed herkauwen.
quote:
Dat klinkt alsof het argument er met de haren bijgesleept wordt. Terwijl het gewoon een bekend feit is, gepleegd door Israel.
Achmed met de pet wil gewoon rust en vrede, niet afgesneden worden van zijn land, niet in elkara geslagen worden door illegale buren, niet in de waterton gepist krijgen, het eigen rivierwater kunnen gebruiken.
En Moos met de pet op wil dat ook.

Ik heb het al eerder gezegd: in het klein, wanneer er geen 'goedbedoelende' leiders bij zijn (van beide kanten!) wordt er samengewerkt, probeert men er het beste van te maken. Men gunt elkaar het licht in de ogen, men helpt elkaar waar nodig en gewenst, het is niet zo moeilijk.
Het probleem ligt bij het leiderschap en de kleine groep fanatici, ook weer: aan beide kanten.
quote:
Zo, wat goed van Israel! Nou ben ik helemaal om, hoor! Tof van Israel! Zo he, daar kan de rest van de wereld nog een voorbeeld aan nemen. Dat verdient de Nobelprijs! Nieuwe bankbiljetten verstrekken!

Wat flauw, ik geef het toe. Maar wie komt er nou ook met zo'n slap argument?
Erg flauw inderdaad, maar het ging er mij om dat Israel op haar manier probeert om ondanks alles toch de economie niet volledig in de soep te laten lopen.

Kan jij je voorstellen dat Bush Bin-Laden zou helpen als zijn geld versleten zou zijn?

Aan de ene kant is het oorlog, Hamas is onze vijand en wij zijn hun vijand. Aan de andere kant is er normale economische interactie, iets dat je niet treft tussen twee entiteiten die met elkaar in oorlog zijn.
pi_60977764
quote:
Eens.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_60979189
quote:
Even specifiek deze .. rapport van begin 1994 .. net na het eerste Oslo-akkoord dus
quote:
Demolition of houses

43. The totally arbitrary demolition of houses, very often by way of collective punishment, has long been a major source of concern. The Special Rapporteur was informed that this practice had declined significantly since the signing of the agreement. A number of houses were reported to have been destroyed or damaged, however, during raids in search of armed men. The sealing of houses or accommodation belonging to persons suspected of security offences would seem to have continued.Confiscation of land and expansion of settlements

44. The Special Rapporteur was informed that the Israeli authorities customarily confiscated an average of 2,000 to 3,000 dunums of land each month before the signing of the September 1993 agreement and that, since October 1993, 17,000 dunums of land had been confiscated, seven times more than before. He was also informed that one of the major problems of the Arab population in the territories was the registration of land.
http://www.unhchr.ch/Huri(...)03c3813?Opendocument

een rapport uit 2001
quote:
Demolition of houses and destruction of property
23. The demolition of houses in Palestinian territory, either for security purposes (as in Rafah) or for administrative reasons (as in the refugee camp of Shu’afat) continue. Since September 2000, over 300 homes have been completely demolished (compared with 93 in 1999). The Special Rapporteur saw evidence of the demolition of houses in Rafah and Shu’afat by bulldozer and of the destruction of houses in Beit Jala by missiles. This action, on the part of the Israeli authorities, is difficult to reconcile with article 53 of the Fourth Geneva Convention, which prohibits the destruction of property except where rendered “absolutely necessary by military operations”. While Israel sees this action as justified on grounds of military necessity, Palestinians see it as part of a larger design to restrict Palestinian growth, encourage Palestinian emigration and humiliate the people.
24. The creation of buffer zones for bypass roads and settlements has resulted in the “sweeping” of large areas of agricultural land by bulldozers. A total of 385,808 fruit and olive trees have been uprooted, and wells and agricultural constructions destroyed.
http://www.unhchr.ch/huri(...)6549.pdf?OpenElement

en dan eentje uit 2004
quote:
38. Israel has given an equivocal undertaking to restrict the growth of settlements to “natural
growth” and to dismantle “unauthorized settlements”, that is outposts and extensions to existing
settlements not authorized under Israeli law. Despite this, new settlements are being built, as the
Special Rapporteur saw on several occasions, and existing settlements continue to grow. The
population growth in the settlements is three times that of Israel itself. In 2002, the population in
the Israeli settlements in the West Bank grew by 5.7 per cent compared with 1.9 per cent in
Israel.8 The Israeli Government continues to offer financial inducements to Israelis to settle in
the OPT and in 2003 Israel budgeted 1.9 billion new Israeli shekels for settlements. Further
evidence of the determination of the Israeli Government to entrench the settlements is provided
by the erection of the Wall (discussed in chap. III above), the continued clearing of Palestinian
land within the proximity of settlements for security purposes and the allocation of heavy
military resources to protect settlements. (For example, the 532 settlers who live in the centre of
Hebron are protected by some 100 Israeli soldiers.)
http://www.unhchr.ch/huri(...)6082.pdf?OpenElement

en tja, als je het nieuw een beetje volgt zie je dat dit nog steeds doorgaat ..
en dan kom je toch bij dit (uit 2001)
quote:
9. Violence in the Occupied Palestinian Territories and Israel during the past several months has tended to obscure the fact that the root cause of the present conflict in the region is military occupation. Media reports are so concerned with the killing of Palestinian leaders by carefully directed missiles and with suicide bombings within Israel that the fact of occupation is overlooked. At times, the conflict is portrayed as if it were an international conflict between two States, employing different instruments of war, over “disputed territories”. At other times, it is portrayed as an internal conflict with the rebels employing terror as a military strategy. The United States-brokered “Tenet ceasefire plan” (Ha’aretz, June 14, 2001), while a laudable attempt to end the violence in the region, nowhere mentions the military occupation in its concern for security and crisis management. It should not, however, be forgotten that Israel occupied the West Bank (including East Jerusalem) and the Gaza Strip by force in 1967; that this occupation should be brought to an end, as by its very nature military occupation is a temporary phenomenon pending an acceptable peace settlement; and that until the occupation is terminated, Israel, as the occupying Power, is obliged to comply with the Fourth Geneva Convention.
http://www.unhchr.ch/huri(...)6549.pdf?OpenElement
pleased to meet you
  woensdag 20 augustus 2008 @ 13:20:06 #33
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_60979325
allemaal reacties op acties van die 'palestijnen'. dus wat wil je nou el moussie? dat israel zich naar de slachtbank laat brengen? zou jou en je linksradicale vriendjes wel goed uitkomen he?
pi_60979566
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 13:20 schreef zoalshetis het volgende:
allemaal reacties op acties van die 'palestijnen'. dus wat wil je nou el moussie? dat israel zich naar de slachtbank laat brengen? zou jou en je linksradicale vriendjes wel goed uitkomen he?
uit jouw reactie begrijp ik dat je je dus niet mag verzetten tegen een bezettingsmacht ..
en als die bezettingsmacht conventies en resoluties aan zijn laars lapt met het verhaal van 'ja maar ik zit hier te knokken voor mijn bestaansrecht' moet je dat maar goed vinden .. blijkbaar
pleased to meet you
  woensdag 20 augustus 2008 @ 13:36:58 #35
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_60979707
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 13:31 schreef moussie het volgende:

[..]

uit jouw reactie begrijp ik dat je je dus niet mag verzetten tegen een bezettingsmacht ..
en als die bezettingsmacht conventies en resoluties aan zijn laars lapt met het verhaal van 'ja maar ik zit hier te knokken voor mijn bestaansrecht' moet je dat maar goed vinden .. blijkbaar
bezetting? dat zijn jouw woorden.
pi_60980316
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 13:31 schreef moussie het volgende:

[..]

Die resoluties zouden wat geloofwaardiger zijn als ze ooit ook wel eens iets zouden betekenen voor Israël. Je kan het in 1967 en 1973 terugzien, van de VN is niks te horen (vredesmacht weg uit de Sinaï ? Ja meneer Nasser, sterkte in de oorlog straks) totdat Israël begint te winnen, dan wordt onmiddelijk een staakt het vuren resolutie aangenomen. De resoluties van de Algemene Vergadering hebben overigens geen enkele bindende waarde, alleen die van de Veiligheidsraad, een orgaan waar Israël nooit in plaats heeft mogen nemen door het vreemde regio-beleid van de VN waarbij Israël bij geen enkel continent hoort.

En wat bezetting betreft, mag iemand aanslagen plegen in Hanoi tegen de illegale bezetting van Zuid-Vietnam ? In Warschau tegen de illegale bezetting van Oost-Pruisen ? In Ankara tegen de illegale bezetting (en etnische zuivering) van Izmir ? In Casablanca tegen de illegale bezetting van de Westelijke Sahara ?
pi_60980640
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 08:49 schreef SilkTie het volgende:

[..]

[quasi-mod]
Mensen die de mod gaan lopen uithangen !!

Met een tvp plaatsen is niets mis.
Je kunt er ook gewoon overheen lezen ipv de zuurpruim te gaan lopen uithangen.

En nee, ik ga mijn standpunten over Israel niet voor de 100e keer herhalen.
Praten tegen muren heb ik wel afgeleerd op FOK!

Als je het niet erg vind ga ik nu gewoon weer verder lezen zonder me te mengen in deze "discussie" .
Want het is best vermakelijk.
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
  woensdag 20 augustus 2008 @ 14:14:29 #38
10229 SilkTie
Sceptisch optimist
pi_60980675
Moussie,

Dat zijn allemaal rapporten van voor augustus 2005.
Toen heeft Israel zich uit de Gaza strook en een deel van Samaria teruggetrokken en bijna 10.000 mensen gedwongen verplaatst (etnisch gezuiverd ...). Sindsdien is ook de bouw in Judea en Samaria ernstig aan banden gelegd, om nu zelfs tot stilstand te zijn gekomen.

Israel heeft laten zien dat ze het kan en bereid is te doen. Wat hebben we teruggekregen? Kassams en Katjoesja's, gekidnapte en in krijgsgevangenschap vermoorde soldaten (is dat volgens de internationale conventies? Volgens mij is 'de wereldgemeenschap' overeengekomen dat krijgsgevangenen niet gedood mogen worden ... maar ja, het mag want Israel houdt zich er ook niet aan. Toch?).

En daarbij, een enorm trauma. Men is hier nog altijd bezig om die 'Disengagement' te verweken, zowel voor- als tegenstanders. Drie jaar na dato is meer dan 70% van 'de ontwortelden' werkeloos, het overgrote merendeel heeft nog altijd geen passende bewoning. De pijn en het wantrouwen zit ontzettend diep. Om nu halsoverkop nogmaals zoiets uit te voeren, leidt zeker tot een burgeroorlog (heb je de schalen met snoepjes al klaarliggen, Meki?).

Wil je zoiets goed uitvoeren, vergt dat een hele goede voorbereiding. En helaas is er niemand die die kar nu kan trekken.
Dat betekent niet dat men ondertussen met de duimen kan gaan zitten draaien. Begin gesprekken, houd de dialoog gaande, gebruik de tijd nuttig.
  woensdag 20 augustus 2008 @ 14:21:46 #39
10229 SilkTie
Sceptisch optimist
pi_60980875
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 14:13 schreef venomsnake het volgende:

[..]

Mensen die de mod gaan lopen uithangen !!

Met een tvp plaatsen is niets mis.
Je kunt er ook gewoon overheen lezen ipv de zuurpruim te gaan lopen uithangen.

En nee, ik ga mijn standpunten over Israel niet voor de 100e keer herhalen.
Praten tegen muren heb ik wel afgeleerd op FOK!

Als je het niet erg vind ga ik nu gewoon weer verder lezen zonder me te mengen in deze "discussie" .
Want het is best vermakelijk.
Spuit elf geeft ook modder !!
Sorry, kon het niet laten, even goede vrienden .

En ik heb je een manier gegeven waarop je werkelijk he-le-maal anoniem van dit theater kan genieten, zonder ons met een ongefundeerde blaat-post te vervelen. En het gaat nog sneller ook!
pi_60980969
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 13:36 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

bezetting? dat zijn jouw woorden.
aah, dus ik heb de term 'bezette gebieden' uitgevonden ..
pleased to meet you
pi_60981301
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 14:14 schreef SilkTie het volgende:
Moussie,

Toen heeft Israel zich uit de Gaza strook en een deel van Samaria teruggetrokken en bijna 10.000 mensen gedwongen verplaatst (etnisch gezuiverd ...). Sindsdien is ook de bouw in Judea en Samaria ernstig aan banden gelegd, om nu zelfs tot stilstand te zijn gekomen.

Israel heeft laten zien dat ze het kan en bereid is te doen. Wat hebben we teruggekregen? Kassams en Katjoesja's, gekidnapte en in krijgsgevangenschap vermoorde soldaten (is dat volgens de internationale conventies? Volgens mij is 'de wereldgemeenschap' overeengekomen dat krijgsgevangenen niet gedood mogen worden ... maar ja, het mag want Israel houdt zich er ook niet aan. Toch?).

En daarbij, een enorm trauma. Men is hier nog altijd bezig om die 'Disengagement' te verweken, zowel voor- als tegenstanders. Drie jaar na dato is meer dan 70% van 'de ontwortelden' werkeloos, het overgrote merendeel heeft nog altijd geen passende bewoning. De pijn en het wantrouwen zit ontzettend diep. Om nu halsoverkop nogmaals zoiets uit te voeren, leidt zeker tot een burgeroorlog (heb je de schalen met snoepjes al klaarliggen, Meki?).

Wil je zoiets goed uitvoeren, vergt dat een hele goede voorbereiding. En helaas is er niemand die die kar nu kan trekken.
Dat betekent niet dat men ondertussen met de duimen kan gaan zitten draaien. Begin gesprekken, houd de dialoog gaande, gebruik de tijd nuttig.
I know, en aan de andere kant breeduit aangekondigd om 1000 woningen te gaan bouwen .. zoals je zelf al aangeeft gaan de subsidies voor settlers nog steeds gewoon door .. en dan zie je dat een geblinddoekte Palestijn van dichtbij beschoten wordt, een foto gemaakt door een camera gegeven door Israëliërs die zelf vinden dat er aandacht moet komen voor het buitenproportionele geweld vanuit de IDF

waar het mij om gaat is de gewone mens en hoe die het ervaart .. zo zal de Palestijn op de Westbank weinig boodschap hebben wat er in Gaza gebeurd, het zijn zijn olijfbomen, zijn levensonderhoud, die het veld moesten ruimen voor die muur, nogal wiedes dat die pisnijdig is .. en dat is een aspect die mi keer op keer vergeten wordt
pleased to meet you
  woensdag 20 augustus 2008 @ 15:01:08 #42
10229 SilkTie
Sceptisch optimist
pi_60982113
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 14:35 schreef moussie het volgende:

[..]

I know, en aan de andere kant breeduit aangekondigd om 1000 woningen te gaan bouwen
Die plannen staan momenteel in de ijskast.
quote:
zoals je zelf al aangeeft gaan de subsidies voor settlers nog steeds gewoon door
Waar heb ik dat gezegd? Ik heb juist gezegd dat er helemaal geen subsidies meer zijn, die zijn ong. 6 jaar geleden allemaal opgedoekt.
quote:
.. en dan zie je dat een geblinddoekte Palestijn van dichtbij beschoten wordt, een foto gemaakt door een camera gegeven door Israëliërs die zelf vinden dat er aandacht moet komen voor het buitenproportionele geweld vanuit de IDF
Dat moet ook flink bestraft worden (niet het geven van die camera's natuurlijk, het misbruiken van geweld).
quote:
waar het mij om gaat is de gewone mens en hoe die het ervaart .. zo zal de Palestijn op de Westbank weinig boodschap hebben wat er in Gaza gebeurd, het zijn zijn olijfbomen, zijn levensonderhoud, die het veld moesten ruimen voor die muur, nogal wiedes dat die pisnijdig is .. en dat is een aspect die mi keer op keer vergeten wordt
Weet je hoe vaak de loop van die muur al is aangepast om de gewone man toch zo min mogelijk schade toe te brengen? Er komt iedere keer weer een rechter kijken en die beslist dan of het zo kan of niet. en vaak genoeg moeten er veranderingen in worden aangebracht.
pi_60982519
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 14:35 schreef moussie het volgende:

waar het mij om gaat is de gewone mens en hoe die het ervaart
Maar hoe komt het dan dat jij deze materie zo eenzijdig benadert?
In Israël woont namelijk ook 'de gewone mens', die een normaal gezinsleven nastreeft.
Als je het werkelijk om de gewone mens gaat dan kan je niet voorbij gaan aan het leed dat de dagelijkse Kassam-beschietingen vanuit Gaza (en de gewone mens die ze moet opvangen) aanrichten.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
pi_60986547
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 15:16 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Maar hoe komt het dan dat jij deze materie zo eenzijdig benadert?
In Israël woont namelijk ook 'de gewone mens', die een normaal gezinsleven nastreeft.
Als je het werkelijk om de gewone mens gaat dan kan je niet voorbij gaan aan het leed dat de dagelijkse Kassam-beschietingen vanuit Gaza (en de gewone mens die ze moet opvangen) aanrichten.
Die woont er ook ja, maar is die net zo hard de dupe als de Palestijn ?

een ander stukje .. specifiek Gaza, 2003 ..
quote:
34. The situation is particularly acute in Gaza. According to the Commissioner-General
of UNRWA, “At the end of May 2003, a total of 1,134 homes [had] been demolished by the
Israeli military in the Gaza Strip, making almost 10,000 individuals homeless. Unfortunately,
this is not a policy on the wane. During the first two years of the intifada, the average
number of homes demolished in Gaza - a statistical category both depressing and surreal -
was 32 per month. Since the start of 2003, the average has risen to 72. Disturbingly, the
publication of the road map to peace has so far had no impact.”7 The Special Rapporteur had
the opportunity to observe the devastation caused in Beit Hanoun at first hand when he visited
on 24 June 2003. Parts of this town had been reduced to a wasteland as a result of the
destruction of homes and orchards. It appears that this act of large-scale devastation was in part
a punitive measure taken against homes and orchards in the neighbourhood of a roadside bomb
aimed at an Israeli military vehicle.
35. The collective punishment of Palestinians in the form of destruction of property has had
serious consequences for the Palestinian people and the environment of Palestine. According to
Jeff Halper, the Director of the Israeli Committee against House Demolitions, “The bulldozer has
become as much a symbol of Israeli occupation as the rifle and the tank”.
http://www.unhchr.ch/huri(...)6082.pdf?OpenElement

En dat zijn dan de dingen die gebeuren terwijl er onder het licht van de schijnwerpers gedaan wordt alsof men serieus aan het onderhandelen is over vrede .. en dat dus al jarenlang, al sinds het eerste Oslo-akkoord
pleased to meet you
  woensdag 20 augustus 2008 @ 17:44:47 #45
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_60986806
Jammer dat ''zoals het is'' hier reageert. Naar meer topics waarin hij voorkomt te hebben gelezen kan ik voorzichtig concluderen dat hij regelmatig discussies om zeep helpt met zijn eenduidige en weinig goed onderbouwde reacties
Dasvidanja
  woensdag 20 augustus 2008 @ 18:01:58 #46
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_60987195
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 17:44 schreef Verluste het volgende:
Jammer dat ''zoals het is'' hier reageert. Naar meer topics waarin hij voorkomt te hebben gelezen kan ik voorzichtig concluderen dat hij regelmatig discussies om zeep helpt met zijn eenduidige en weinig goed onderbouwde reacties
jammer dat jij bestaat. zielige jankzak. en stop maar met dreigen in mijn pm-box. stakker.
  woensdag 20 augustus 2008 @ 18:03:28 #47
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_60987232
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 18:01 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

jammer dat jij bestaat. zielige jankzak. en stop maar met dreigen in mijn pm-box. stakker.
??? Ik dreig helemaal niet. Ik attendeer je op je gedrag in discussies zoals deze. Geen reden om meteen te gaan schelden.
Dasvidanja
  woensdag 20 augustus 2008 @ 18:07:19 #48
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_60987314
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 18:03 schreef Verluste het volgende:

[..]

??? Ik dreig helemaal niet. Ik attendeer je op je gedrag in discussies zoals deze. Geen reden om meteen te gaan schelden.
wie ben jij in godsnaam? rot maar lekker een eind op met je gezeur. en ga maar lekker zeiken bij de admins, die bannen me toch wel weer eens.
pi_60987336
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 09:48 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Bedoel je niet verwoed? Verwoede 'jodennieuwslezers'?

Ik moet zoalshetis wel een beetje bijvallen, aangezien deze materie vaak erg eendimensionaal wordt benaderd. Het is goed dat iemand tijd en moeite neemt voor wat nuance.
Niet alleen deze materie hoor, catch my drift.
Allah Al Watan Al Malik
pi_60987372
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 15:01 schreef SilkTie het volgende:

[..]

tot de volgende keer maar weer dus ..
quote:
Waar heb ik dat gezegd? Ik heb juist gezegd dat er helemaal geen subsidies meer zijn, die zijn ong. 6 jaar geleden allemaal opgedoekt.
Ik dacht dat jij dat was, sorry, het was Viajero
Anayway, dat rapport uit 2004 spreekt erover dat het uitbreiden gewoon doorgaat, een bevolkingsgroei van heb ik jou daar en 1.9 billion shekel voor de settlements, iets van pak 550 miljoen dollar
quote:
Dat moet ook flink bestraft worden (niet het geven van die camera's natuurlijk, het misbruiken van geweld).
Het frappante is dat de mensen die mij dan willen bestempelen als 'jodenhater' dat soort geweld nou juist weer wel goed praten ..
quote:
Weet je hoe vaak de loop van die muur al is aangepast om de gewone man toch zo min mogelijk schade toe te brengen? Er komt iedere keer weer een rechter kijken en die beslist dan of het zo kan of niet. en vaak genoeg moeten er veranderingen in worden aangebracht.
nou wat aardig zeg .. je bouwt een muur op andermans grondgebied, de loop van de muur aanpassen is geen gunst !!
pleased to meet you
pi_60987397
quote:
Dat is een juist constatering. Vroeger was hij trouwens niet zo, maar nu is het een en al rotzooi wat er uit zijn pc komt.
Allah Al Watan Al Malik
  woensdag 20 augustus 2008 @ 18:12:31 #52
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_60987442
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 18:09 schreef moussie het volgende:

[..]

tot de volgende keer maar weer dus ..
[..]

Ik dacht dat jij dat was, sorry, het was Viajero
Anayway, dat rapport uit 2004 spreekt erover dat het uitbreiden gewoon doorgaat, een bevolkingsgroei van heb ik jou daar en 1.9 billion shekel voor de settlements, iets van pak 550 miljoen dollar
[..]

Het frappante is dat de mensen die mij dan willen bestempelen als 'jodenhater' dat soort geweld nou juist weer wel goed praten ..
[..]

nou wat aardig zeg .. je bouwt een muur op andermans grondgebied, de loop van de muur aanpassen is geen gunst !!
volgens mij snap jij oorzaak en gevolg niet helemaal. en dan druk ik me zeer mild uit.
pi_60987464
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 18:12 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

volgens mij snap jij oorzaak en gevolg niet helemaal. en dan druk ik me zeer mild uit.
Volgens mij snap jij actie en reactie niet helemaal. En dan druk ik me zeer mild uit.
Allah Al Watan Al Malik
  woensdag 20 augustus 2008 @ 18:14:17 #54
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_60987483
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 18:13 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Volgens mij snap jij actie en reactie niet helemaal. En dan druk ik me zeer mild uit.
ja precies. en die reactie begon al tijdens en na de eerste oorlog tegen israel. terwijl dat land gewoon gekocht was.
pi_60987515
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 18:14 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

ja precies. en die reactie begon al tijdens en na de eerste oorlog tegen israel. terwijl dat land gewoon gekocht was.
Als we kijken naar dat deel wat gewoon gekocht was, dan blijft er van Israel niet veel meer over. De protesten tegen de staat Israel dateren niet vanaf de oprichting van Israel, maar er al ver voor.
Allah Al Watan Al Malik
  woensdag 20 augustus 2008 @ 18:19:17 #56
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_60987576
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 18:15 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Als we kijken naar dat deel wat gewoon gekocht was, dan blijft er van Israel niet veel meer over. De protesten tegen de staat Israel dateren niet vanaf de oprichting van Israel, maar er al ver voor.
zoals jij ook weet als rechtgeaarde moslim die de koran en de hadits gelezen heeft, is het probleem er alleen maar omdat moslims geen joden dulden. eigenlijk best een ondankbaar groepje huilebalken, omdat de koran gewoon een slechte kopie van de joden en christenen is.
pi_60987726
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 18:12 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

kort samengevat
quote:
Faisal I of Feisal I (Taif, 20 mei 1883 – Bern, 8 september 1933) was koning van Irak van 1921 tot zijn dood in 1933. Feisal was de leider van de Arabische Opstand, de opstand tegen het Ottomaanse Rijk tijdens de Eerste Wereldoorlog die geïnitieerd was door de Britten onder leiding van Lawrence of Arabia.

Zijn vader, Hoessein ibn Ali, de Sjarif van Mekka had gedurende de Eerste Wereldoorlog met de Britten samengewerkt en in ruil de verzekering gekregen dat hij een onafhankelijke Pan-Arabische staat mocht stichten. Zo ver kwam het echter niet, om verschillende redenen. Wel werden Irak en Transjordanië aan zijn zoons vergeven. Faisal werd koning van Irak en Abdullah I van Jordanië.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Faisal_I_van_Irak

en wat dat samenwerken aangaat .. ooit gehoord van het Faisal-Weizmann-Agreement ?
pleased to meet you
pi_60987996
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 09:43 schreef Kees22 het volgende:

[..]

VN resoluties worden altijd maar selectief gelezen. Israël moet zich terugtrekken ja, maar tegelijkertijd ook dit:
quote:
Termination of all claims or states of belligerency and respect for and acknowledgement of the sovereignty, territorial integrity and political independence of every State in the area and their right to live in peace within secure and recognized boundaries free from threats or acts of force;
bron

Ik weet niet hoor, maar met al die vrijwel dagelijkse raketaanvallen lijkt het mij dat niet van toepassing. De omringende land zullen Israël dan ook moet erkennen. Volgens mij doet alleen Jordanië dat.
pi_60988200
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 18:40 schreef schatje het volgende:

[..]

VN resoluties worden altijd maar selectief gelezen. Israël moet zich terugtrekken ja, maar tegelijkertijd ook dit:
[..]

bron

Ik weet niet hoor, maar met al die vrijwel dagelijkse raketaanvallen lijkt het mij dat niet van toepassing. De omringende land zullen Israël dan ook moet erkennen. Volgens mij doet alleen Jordanië dat.
Volgens mij niet. Bovendien geldt hetgeen wat je quote uiteraard niet buiten de erkende landsgrenzen door de VN.
Allah Al Watan Al Malik
pi_60988236
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 18:19 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

zoals jij ook weet als rechtgeaarde moslim die de koran en de hadits gelezen heeft, is het probleem er alleen maar omdat moslims geen joden dulden. eigenlijk best een ondankbaar groepje huilebalken, omdat de koran gewoon een slechte kopie van de joden en christenen is.
Kijk dat is duidelijk, nu weten we jouw waarheid. En dat laat iig zien waarom je zo achterlijk reageert.
Allah Al Watan Al Malik
pi_60993542
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 18:51 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Kijk dat is duidelijk, nu weten we jouw waarheid. En dat laat iig zien waarom je zo achterlijk reageert.
Zijn eerste argument houdt anders wel degelijk steek. (De rest ga ik niet op in, natuurlijk)
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
pi_60993666
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 18:09 schreef moussie het volgende:

Waarom hebben ze die muur eigenlijk gebouwd?

Om terroristen de vrije toegang tot het land te ontzeggen.

Wat vind jij eigenlijk belangrijker? Het feit dat die muur op andermans grondgebied staat, of het feit dat die muur aanslagen voorkomt?
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
pi_60993848
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 21:54 schreef Karrs het volgende:

[..]

Zijn eerste argument houdt anders wel degelijk steek. (De rest ga ik niet op in, natuurlijk)
Mijn opmerking sloeg op z'n eerste argument, ik wijt dat aan een enorm kennisgebrek over moslims en eveneens de Koran.
Allah Al Watan Al Malik
pi_60993890
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 21:59 schreef Karrs het volgende:

[..]

Wat vind jij eigenlijk belangrijker? Het feit dat die muur op andermans grondgebied staat, of het feit dat die muur aanslagen voorkomt?
Het feit dat die muur op andermans grondgebied staat, terwijl het op eigen grondgebied gebouwd kon worden, en het tevens families van elkaar heeft gescheiden en bepaalde dorpen naar de economische afgrond heeft geworpen. Die muur heeft meer mensenlevens gekost, dan dat het heeft bespaart. Tenzij jij een palestijns leven als minder waard beschouwd natuurlijk.

[ Bericht 8% gewijzigd door Mutant01 op 20-08-2008 22:15:35 ]
Allah Al Watan Al Malik
pi_60994012
quote:
Moussie,

Bezoek eens Ariel Sharon eens in de ziekenhuis
Ligt hij nog steeds in coma, wordt hij nu gestraft voor al zijn misdaden ??
  woensdag 20 augustus 2008 @ 22:23:49 #66
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_60994373
quote:

[..]

komt bij dat het op grondgebied staat waar het een dorre vlakte is. de paar mensen die er mee te maken hebben gekregen zijn royaal gecompenseerd. iets wat weer toe te juichen is. zie ik de tegenpartij niet doen, dat compenseren.
en families gescheiden, zoals ons wandelend geschiedenisboek van de taliban meki, claimed is pertinente nonsens, net zoals dat het voornamelijk gebouwd is op andermans grondgebied. hooguit grondgebied dat logischerwijs geannexeerd is om niet al te veel raketten op het israelisch grondgebied te krijgen.
  woensdag 20 augustus 2008 @ 22:24:36 #67
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_60994398
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 22:11 schreef Meki het volgende:

[..]

Bezoek eens Ariel Sharon eens in de ziekenhuis
Ligt hij nog steeds in coma, wordt hij nu gestraft voor al zijn misdaden ??
bezoek jij het graf van die walgelijke terrorist die uit zijn rolstoel is geknald dan maar
pi_60994436
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 22:23 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

komt bij dat het op grondgebied staat waar het een dorre vlakte is. de paar mensen die er mee te maken hebben gekregen zijn royaal gecompenseerd. iets wat weer toe te juichen is. zie ik de tegenpartij niet doen, dat compenseren.
Lees het rapport van het ICJ maar eens na, daar staan de keiharde feiten in. Dan kan je dit soort fabeltjes achterwege laten.
Allah Al Watan Al Malik
pi_60994462
quote:

[..]

als het echt gaat om het voorkomen van aanslagen lijkt het mij nou juist slimmer om zo'n muur te bouwen op je eigen grondgebied ..
pleased to meet you
  woensdag 20 augustus 2008 @ 22:28:07 #70
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_60994485
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 22:25 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Lees het rapport van het ICJ maar eens na, daar staan de keiharde feiten in. Dan kan je dit soort fabeltjes achterwege laten.
de vn heeft het wel vaker mis.
pi_60994517
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 22:28 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

de vn heeft het wel vaker mis.
Uiteraard, goed argument Vooral je ogen sluiten en het heilige Israel tegen het Grote Kwaad beschermen.
Allah Al Watan Al Malik
  woensdag 20 augustus 2008 @ 22:31:04 #72
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_60994556
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 22:29 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Uiteraard, goed argument Vooral je ogen sluiten en het heilige Israel tegen het Grote Kwaad beschermen.
daar komt het wel op neer ja.
  woensdag 20 augustus 2008 @ 22:47:12 #73
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_60995015
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 22:31 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

Laat jeje wel genoeg informeren? Vraag jezelf dat eerst eens af.
Dasvidanja
pi_60996017
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 22:31 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

goh, teveel moslims hier dus is het goed wat er daar gebeurd .. ?

het absurde hieraan is dat zo'n anti-moslim reactie aardig wat weg heeft van het anti-joodse sentiment dat na wo1 ontstond in die streken daaro .. hellup, we worden overspoeld door vreemdelingen, nog even en we zijn een minderheid .. en kan je nagaan, daar is het nog gebeurd ook ..
pleased to meet you
  woensdag 20 augustus 2008 @ 23:21:50 #75
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_60996083
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 22:47 schreef Verluste het volgende:

[..]

Laat jeje wel genoeg informeren? Vraag jezelf dat eerst eens af.
bedoel je stiekem , "net zo lang laten informeren door haatdragende baarden die de koran naleven, totdat ik ook een hekel krijg aan joden zoals de moslims en dhimmies hier op fok!?"
pi_60996285
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 23:21 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

bedoel je stiekem , "net zo lang laten informeren door haatdragende baarden die de koran naleven, totdat ik ook een hekel krijg aan joden zoals de moslims en dhimmies hier op fok!?"
voor het geval je het gemist hebt, het zijn JODEN die die camera's uitdelen aan de Palestijnen om wat daar gebeurt vast te leggen .. die rubberen kogel die van dichtbij op een geblinddoekte en geboeide Palestijn werd afgeschoten hadden we anders nooit te zien gekregen !
pleased to meet you
pi_60996531
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 12:13 schreef SilkTie het volgende:

[..]

Accepted .
[..]

Bijna wel ja, het had niet veel gescheeld.
Maar omdat het genoeg gescheeld heeft, kun je het nu niet meer als serieus argument aanhalen.
Enerzijds zeg je, dat de Palestijnen nog steeds bestaan, ondanks alle fouten. Anderzijds dat Israel zich geen foutje kan veroorloven. Als ik me goed herinner van eerdere discussies, zijn er iets van 1 miljoen Palestijnen, arm en slecht bewapend. En er zijn 6 miljoen Israeliërs, rijk en tot de tanden bewapend. Dat maakt je enerzijds.. anderzijds ongeloofwaardig.
quote:
[..]

Alsof Libanon zich iets aantrekt van VN-resoluties.
Flauw, ik weet het.
Dat ook. Maar weer een enerzijds, anderzijds: enerzijd strekt Israel zich geen zak aan van VN-resoluties, maar als de nood aan de man komt, verwacht je die weer wel.
quote:
[knip. Geen ervaring mee, maar gevoelsmatig wel eens.]
[..]

Israel heeft die tactiek tijdens de Golfoorlogen gebruikt en gebruikte die in zekere mate ook tegen de vele aanvallen vanuit Gaza.
Is de situatie er erg op vooruit gegaan? Israel heeft toch Scud-raketten 'ontvangen', Gilad Shalit is toch ontvoerd, etc. etc.
Aan de andere kant, het is nu relatief stil vanuit Gaza ...
Er zijn bij het fatsoenlijk gedragen van jezelf verschillende belangen in het geding.
In de eerste plaats kun je altijd jezelf en je medemens eerlijk in de ogen kijken.
In de tweede plaats kun je je tegenspeler de ruimte geven om zichzelf ook fatsoenlijk te gaan gedragen.
In de derde plaats krijg je makkelijker bijval van omstanders.
In de vierde plaats: het maakt de situatie niet altijd beter, maar onfatsoenlijk gedragen maakt de situatie vrijwel altijd slechter.
Dat wil niet zeggen dat je zomaar de andere wang moet toekeren. Er bestaat zoiets als wettige zelfverdediging, met proportioneel geweld. Of liever nog: diverse methoden van neutraliseren.

De huidige toestand is niet bevorderlijk voor de geestelijke gezondheid van de Israeli's. Wat denk je dat het voor invloed heeft op het mensbeeld van een soldaat van 20, die met een geweer in de hand een zwangere vrouw tegenhoudt en laat creperen bij een "doorlaatpost". Of die achteloos een boer, die zijn gezin wil onderhouden, de toegang tot zijn olijvenboomgaard belet. "Sorry, vandaag heb ik geen zin."
Heb Uw naaste lief als Uzelf, daarover gaat op dit moment elders een discussie. [centraal] Bijbel en christendom #4
Maar omgekeerd gaat minachting voor je naaste ook onvermijdelijk gepaard met minachting voor jezelf.
quote:
Ik zal Olmert eens bellen, misschien dat je gelijk hebt.
Ik bedoel dit niet sarcastisch. Ik heb het bovenstaande stukje zo vaak veranderd, misschien heb je gelijk. Maar ik moet hier goed over nadenken, het klinkt te gemakkelijk.
Hou er rekening mee dat de Mediterrane mentaliteit in je inhouden een teken van zwakte ziet.
Het zeer Christelijke idee van het de andere wang toekeren, werkt hier niet direct.

Was het maar zo dat de werkelijkheid inderdaad zo simpel is. Nogmaals, ik moet dit nog even goed herkauwen.
Grappig, je gebruikt een woord dat ik ook zou gebruiken: herkauwen.
Dayan zei indertijd iets, wat ik zeer bewonderde. "We trekken ons terug van de West-Oever en laten jullie volledig je gang gaan. Bouw een staat op en maak er wat van. Maar waag het niet om ons opnieuw aan te vallen, want dan komen we terug." Of woorden van gelijke strekking. Of althans, dat heb ik toen begrepen.
quote:
[..]

En Moos met de pet op wil dat ook.

Ik heb het al eerder gezegd: in het klein, wanneer er geen 'goedbedoelende' leiders bij zijn (van beide kanten!) wordt er samengewerkt, probeert men er het beste van te maken. Men gunt elkaar het licht in de ogen, men helpt elkaar waar nodig en gewenst, het is niet zo moeilijk.
Het probleem ligt bij het leiderschap en de kleine groep fanatici, ook weer: aan beide kanten.
Ja, daar ben ik het mee eens, dat geloof ik onmiddellijk. Er zijn veel mensen die er alle belang bij (denken te) hebben om de problemen in stand te houden en zelfs aan te jagen.
quote:
[..]

Erg flauw inderdaad, maar het ging er mij om dat Israel op haar manier probeert om ondanks alles toch de economie niet volledig in de soep te laten lopen.

Kan jij je voorstellen dat Bush Bin-Laden zou helpen als zijn geld versleten zou zijn?

Aan de ene kant is het oorlog, Hamas is onze vijand en wij zijn hun vijand. Aan de andere kant is er normale economische interactie, iets dat je niet treft tussen twee entiteiten die met elkaar in oorlog zijn.
Ja, dat zal wel. Ik heb ook lopen herkauwen.
Je schreef eerder, dat het platgooien/bulldozeren van de haven gebeurde om wapensmokkel tegen te gaan. (Smokkel?? Wat is er illegaal aan als een land wapens in- of uitvoert? En die haven was toch van de Palestijnse Autoriteit of in elk geval voor de Palestijnen gebouwd?) Dus terecht, om de vervelende Palestijnen een verdiend lesje te leren.
Maar het vervangen van versleten bankbiljetten door nieuwe is een bewijs van Israels goedertierenheid.

Die oorlog is asymetrisch, maar dat wil toch niet zeggen dat je denken asymetrisch moet worden. Je bent duidelijk intelligent en lijkt bereid tot nadenken. Hoe krijg je het voor elkaar om zo erg met twee maten te meten? In dit topic VVD maakt wet voor zelfverdediging gebeurt dat ook. Ik vind de herkenning te opvallend om niet te citeren.
Alsof je iemand met een voorhamer op zijn kop slaat en dan met een veertje over zijn buik kietelt. En dan zeggen dat hij de voorhamer over zichzelf afgeroepen heeft en het veertje aan jouw goedheid te danken heeft.
Hoe kun je nou denken, dat iemand daar intrapt?
Ik kan daar helemaal gestoord van worden, als ik die denkkronkels probeer na te volgen.
Dus dat probeer ik maar niet; ik beperk me tot blootleggen.
pi_60996605
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 13:59 schreef CeeJee het volgende:

[..]

Die resoluties zouden wat geloofwaardiger zijn als ze ooit ook wel eens iets zouden betekenen voor Israël. Je kan het in 1967 en 1973 terugzien, van de VN is niks te horen (vredesmacht weg uit de Sinaï ? Ja meneer Nasser, sterkte in de oorlog straks) totdat Israël begint te winnen, dan wordt onmiddelijk een staakt het vuren resolutie aangenomen. De resoluties van de Algemene Vergadering hebben overigens geen enkele bindende waarde, alleen die van de Veiligheidsraad, een orgaan waar Israël nooit in plaats heeft mogen nemen door het vreemde regio-beleid van de VN waarbij Israël bij geen enkel continent hoort.

En wat bezetting betreft, mag iemand aanslagen plegen in Hanoi tegen de illegale bezetting van Zuid-Vietnam ? In Warschau tegen de illegale bezetting van Oost-Pruisen ? In Ankara tegen de illegale bezetting (en etnische zuivering) van Izmir ? In Casablanca tegen de illegale bezetting van de Westelijke Sahara ?
Je vraagt er om: en tegen de bezetting van Nederland door Duitsland? En tegen het weghalen van joden? Ook in Berlijn?
pi_60996898
quote:
Moussie,

Er zijn verkiezingen geweest, waarvan de uitkomst niet door Israel geaccepteerd is. Alsof het ene land de verkiezingen van een ander land kan accepteren.
En ondanks de raketten sneuvelen er nog altijd meer Palestijnen dan Israeli's, terwijl er veel meer Israeli's zijn dan Palestijnen. (Misschien is de trefkans voor Palestijnen groter, omdat ze dichter op elkaar gepakt zijn. Maar dat is een cynische opmerking.)
quote:
Tja, de boeddhisten weten al langer, dat lijden erger wordt als je je er tegen verzet. Dat is wel erg makkelijk praten, ik geef het toe. Maar daarom niet minder waar.
Ik heb, sinds die tijd, maar één keer een artikel gelezen over het lot van de verdrevenen (want zo voelen zij zichzelf vast). Ik begreep, dat velen ook niet erg coöperatief zijn. Voorstelbaar, maar ook wel dom en kortzichtig. Maar dat was slechts één artikel, dus ik word graag beter ingelicht.
quote:
En stop, om te beginnen, de uitbreidingen dan eindelijk eens. Dáár is toch niet zo veel moed voor nodig?
pi_60996944
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 23:43 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Je vraagt er om: en tegen de bezetting van Nederland door Duitsland? En tegen het weghalen van joden? Ook in Berlijn?
geef hem alleen deze topic

Israel dreigt met Burgerdoden
pi_60996945
quote:
Ach, je moet hem gewoon negeren. Dat doe ik sinds enige dagen ook. Gewoon over hem heen lezen en niet reageren.
pi_60997075
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 15:01 schreef SilkTie het volgende:

[..]

Toch wordt er weer een nederzetting gebouwd. Las ik laatst in het NRC of de Volkskrant.
quote:
[..]

Ja, maar dat gebeurt dus niet. Leger Israël in opspraak door videobeelden.
quote:
[..]

Zie de reactie van moussie.

[ Bericht 5% gewijzigd door Kees22 op 21-08-2008 00:19:28 ]
pi_61000430
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 23:43 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Appels, peren. In 1940 heeft Duitsland de soevereine staat Nederland binnengevallen (zonder dat dat een reactie was op een Nederlandse aanval) en bezet. In 1967 zijn de West Bank en Gazastrook bezet geraakt nadat Egypte en Jordanie (toen samen als de Verenigde Arabische Republiek) een oorlog begonnen tegen Israel en vervolgens verloren. Daarna hebben die landen afstand gedaan van die gebieden. De Palestijnse staat bestond toen nog niet, de gebieden hebben sinds 1948 bij Egypte en Jordanie gehoord zonder dat er een onafhankelijkheidsbeweging was.

Je hebt bezettingen en veranderde grenzen na oorlogen. Bijna alle landen in de wereld bestaan uit gebied dat ooit van iemand anders was maar nadat er een conflict was hebben de verliezers territorium moeten opgeven. 99,9% van die gevallen worden gewoon geaccepteerd op een significante uitzondering na waar een groep zich weigert bij de feiten neer te leggen en daardoor al decennia in ellendige omstandigheden leeft.
  donderdag 21 augustus 2008 @ 07:47:12 #84
10229 SilkTie
Sceptisch optimist
pi_61000524
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 23:40 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Als ik me goed herinner van eerdere discussies, zijn er iets van 1 miljoen Palestijnen, arm en slecht bewapend.
Er zijn er zo'n 2,5 miljoen (als je dus de Arabieren van Judea en Samaria meerekent).
Over dat arm: ik nodig je eens uit te komen kijken hoeveel nieuwe Mercedessen, BMW's en SUV met Palestijns nummerbord rondrijden, neem eens een kijkje in Tira, Hussan en Wallaje, ik kan van zulke huizen nog niet eens dromen.

Je ziet selectieve beelden, de media zijn niet in nuances geinteresseerd, alleen stereotypen doen het goed.

En slechtbewapend? Weet je wat er allemaal aan zwaar geschut via Egypte en Libanon binnenkomt?
quote:
En er zijn 6 miljoen Israeliërs, rijk en tot de tanden bewapend. Dat maakt je enerzijds.. anderzijds ongeloofwaardig.
Bekijk mijn bankrekening en die van mijn buren eens. Rijk? Als jij mijn bankmanager daarvan kan overtuigen, ben ik je eeuwig dankbaar. .

Ik denk dat je de dingen ietwat simpel ziet. Als ik in Den Haag loop, heb je ook aan de ene kant het Benoordenhout en aan de andere kant de Schilderswijk. In Amsterdam heb je de Goudkust en de Bijlmermeer etc. etc. Zo ook heb je in Jeruzalem Rechavia en Kiryat Menachem, in Tel Aviv heb je Ramat Aviv C en Neve Tzedek. En zo zal je in ook in Nablus, Hebron en Kalkiliya arm en rijk hebben.
quote:
Smokkel?? Wat is er illegaal aan als een land wapens in- of uitvoert?
Als is overeengekomen dat men in de eerste periode alleen lichte wapens (pistolen en geweren) mag hebben om de interne orde te handhaven, dan is illegale invoer van bommen, raketten en raketwerpers smokkel. En het was geen particulier initiatief, het was de PA die het organiseerde.
pi_61001651
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 07:30 schreef CeeJee het volgende:

[..]

Appels, peren. In 1940 heeft Duitsland de soevereine staat Nederland binnengevallen (zonder dat dat een reactie was op een Nederlandse aanval) en bezet. In 1967 zijn de West Bank en Gazastrook bezet geraakt nadat Egypte en Jordanie (toen samen als de Verenigde Arabische Republiek) een oorlog begonnen tegen Israel en vervolgens verloren. Daarna hebben die landen afstand gedaan van die gebieden. De Palestijnse staat bestond toen nog niet, de gebieden hebben sinds 1948 bij Egypte en Jordanie gehoord zonder dat er een onafhankelijkheidsbeweging was.
aah, dus omdat het geen soevereine staat, westers model, was is het goed dat een groep landen van 1000den kilometers verderop gaat bepalen wat er met het grond waarop jij woont gaat gebeuren .. had je maar een staat moeten zijn
quote:
Je hebt bezettingen en veranderde grenzen na oorlogen. Bijna alle landen in de wereld bestaan uit gebied dat ooit van iemand anders was maar nadat er een conflict was hebben de verliezers territorium moeten opgeven. 99,9% van die gevallen worden gewoon geaccepteerd op een significante uitzondering na waar een groep zich weigert bij de feiten neer te leggen en daardoor al decennia in ellendige omstandigheden leeft.
Dus je wil niet alleen bepalen wat er met hun land gebeurt, je wil ook nog bepalen dat zij zich daar maar bij neer hebben te leggen
pleased to meet you
pi_61002241
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 09:27 schreef moussie het volgende:

[..]

aah, dus omdat het geen soevereine staat, westers model, was is het goed dat een groep landen van 1000den kilometers verderop gaat bepalen wat er met het grond waarop jij woont gaat gebeuren .. had je maar een staat moeten zijn
[..]
Israel lag gewoon vlakbij, geen 1000den kilometers weg. Alle wapens van de Arabische legers kwamen ook van 1000den kilometers weg en daar hadden ze helemaal geen problemen mee die te gebruiken. De interventie van ver weg heeft de Arabische landen alleen maar nog veel grotere nederlagen bespaard door een staakt het vuren op te leggen terwijl hun legers verslagen waren en Israel zo door had kunnen rijden naar Amman/Cairo/Damascus.
quote:
Dus je wil niet alleen bepalen wat er met hun land gebeurt, je wil ook nog bepalen dat zij zich daar maar bij neer hebben te leggen
Ja, zo gaat het in de echte wereld, zie het gebrek aan Gaza toestanden in bijvoorbeeld Polen.
pi_61002475
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 09:58 schreef CeeJee het volgende:

[..]

Israel lag gewoon vlakbij, geen 1000den kilometers weg. Alle wapens van de Arabische legers kwamen ook van 1000den kilometers weg en daar hadden ze helemaal geen problemen mee die te gebruiken. De interventie van ver weg heeft de Arabische landen alleen maar nog veel grotere nederlagen bespaard door een staakt het vuren op te leggen terwijl hun legers verslagen waren en Israel zo door had kunnen rijden naar Amman/Cairo/Damascus.
[..]

Ja, zo gaat het in de echte wereld, zie het gebrek aan Gaza toestanden in bijvoorbeeld Polen.
Israël bestond toen nog niet, weet je nog .. maar ja, dat land is toch van niemand en die paar mensen die daar wonen vinden het vast niet erg als wij ons niet aan de afspraak houden van een Pan-Arabische staat maar het land gewoon aan de joden geven ..

het was en is gewoon ons land niet om weg te geven, en van die grove fout ondervinden wij nu de gevolgen
pleased to meet you
pi_61002930
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 07:47 schreef SilkTie het volgende:

[..]

Er zijn er zo'n 2,5 miljoen (als je dus de Arabieren van Judea en Samaria meerekent).
Over dat arm: ik nodig je eens uit te komen kijken hoeveel nieuwe Mercedessen, BMW's en SUV met Palestijns nummerbord rondrijden, neem eens een kijkje in Tira, Hussan en Wallaje, ik kan van zulke huizen nog niet eens dromen.

Je ziet selectieve beelden, de media zijn niet in nuances geinteresseerd, alleen stereotypen doen het goed.

En slechtbewapend? Weet je wat er allemaal aan zwaar geschut via Egypte en Libanon binnenkomt?
[..]

Bekijk mijn bankrekening en die van mijn buren eens. Rijk? Als jij mijn bankmanager daarvan kan overtuigen, ben ik je eeuwig dankbaar. .

Ik denk dat je de dingen ietwat simpel ziet. Als ik in Den Haag loop, heb je ook aan de ene kant het Benoordenhout en aan de andere kant de Schilderswijk. In Amsterdam heb je de Goudkust en de Bijlmermeer etc. etc. Zo ook heb je in Jeruzalem Rechavia en Kiryat Menachem, in Tel Aviv heb je Ramat Aviv C en Neve Tzedek. En zo zal je in ook in Nablus, Hebron en Kalkiliya arm en rijk hebben.
[..]

Als is overeengekomen dat men in de eerste periode alleen lichte wapens (pistolen en geweren) mag hebben om de interne orde te handhaven, dan is illegale invoer van bommen, raketten en raketwerpers smokkel. En het was geen particulier initiatief, het was de PA die het organiseerde.
Raketten die amper doel treffen of schade veroorzaken, kan ik geen goede wapens vinden! Toch niet vergelijkbaar met helikopters en vliegtuigen van Israel.
Verder lijkt het me normaal als een overheid zelf bepaalt welke wapens zij invoert. Het zou wat worden als Nederland toestemming van België zou moeten hebben om zware wapens in te voeren. Dus nogmaals: hoezo smokkel?

In een arm land zijn er ongetwijfeld toch nog rijke mensen en andersom. Maar je kunt toch niet ontkennen dat de Palestijnen armer zijn dan de Israeli's? Nog los van de ook overigens ellendiger situatie.
Ik weet ook wel dat de Israeli's zich nauwelijks om elkaar bekommeren en dat er veel armen zijn. Tekenend: zelfs voor het eigen volk is er kennelijk weinig naastenliefde.

Sorry, even weg.
pi_61003724
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 10:29 schreef Kees22 het volgende:

domme post na uitleg silktie.
zie je nu wel silktie. snap je nu waarom ik je roem om je doorzettingsvermogen en nuances? ook jij zal over een tijdje spuugzat zijn van die eigenwijze koekenbakkers. zoals kees, ifu en el moussie. meki tel ik niet eens mee omdat hij een spek-en-bonen user is.
  donderdag 21 augustus 2008 @ 11:15:35 #90
10229 SilkTie
Sceptisch optimist
pi_61004027
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 10:29 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Verder lijkt het me normaal als een overheid zelf bepaalt welke wapens zij invoert. Het zou wat worden als Nederland toestemming van België zou moeten hebben om zware wapens in te voeren. Dus nogmaals: hoezo smokkel?
Als een gebied autonomie krijgt (nog geen onafhankelijkheid, het is een stap op weg naar onafhankelijkheid) en er zijn afspraken, door beide partijen ondertekend, dan is dat dus in dit geval wel smokkel.

Als Wallonie besluit om zware wapens voor de eigen politie in te slaan, hebben ze toch echt de medewerking van Vlaanderen nodig om het op federaal niveau voor elkaar te krijgen.
quote:
Ik weet ook wel dat de Israeli's zich nauwelijks om elkaar bekommeren en dat er veel armen zijn. Tekenend: zelfs voor het eigen volk is er kennelijk weinig naastenliefde.
Waar heb je dat nou weer vandaan? Inderdaad, ons aller Bibi als Minister van Financien heeft de economie aardig op de rails gekregen maar is daarbij de mens een beetje uit het oog verloren, maar de onderlinge steun is enorm.

Je hebt hier een enorm aantal vrijwillige organisaties die spullen gratis of tegen een symbolisch bedrag uitlenen of geven, georganiseerde kringloopdistributie/verkoop, renteloze leningen waarvan men veelal een deel geeft en een deel weer terug verwacht (niet: eist, ze weten ook wel dat een deel gewoon niet terugkomt), etc. etc. etc.
In ons stadje (ong. 10.000 inwoners) heb je vele hulporganisaties maar ook particuliere initiatieven. Een van de mooiste dingen bij ons vind ik dat als iemand een kind gekregen heeft, dat anderen dan een of twee weken je iedere dag eten bezorgen. Een paar vrouwen coordineren dat, er gaat een email rond "wie wil voor die-en-die familie koken?", mensen reageren en zij zeggen dan welke dagen nog open staan. Zo ook toen een vrouw hier ernstig ziek was. Iedere wijk heeft wel zo'n commitee.
Dit verschilt natuurlijk van plaats tot plaats, je zal dit soort burenhulp veel minder in de grote steden vinden, maar in kleinere, veelal religieuze gemeenschappen (of wijken in grotere plaatsen) vindt je dit.
Liefdadigheidsorganisaties zijn overal, groot en klein en er zijn genoeg mensen die financiele middelen ter beschikking stellen zodat deze organisaties hun werk kunnen doen.

Zo zijn er organisaties die bruidsjurken uitlenen, baby-artikelen (kolf-pompen etc.), medicijnen, ceremoniele voorwerpen voor iedere gelegenheid; je kan het zo gek niet bedenken, of er bestaat wel een "gemach" (zo heten die organisaties) voor.

Helaas, de overheid laat het afweten wat basissteun voor noodruftigen betreft, maar de gemeenschap pakt dat op.

Ik zou je toch nogmaals willen verzoeken om voordat je zulke uitspraken doet, wat gedegener onderzoek te doen.
  donderdag 21 augustus 2008 @ 11:42:18 #91
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_61004615
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 23:57 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ach, je moet hem gewoon negeren. Dat doe ik sinds enige dagen ook. Gewoon over hem heen lezen en niet reageren.
Goed idee
Dasvidanja
pi_61004787
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 23:20 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Q.E.D.

Wat een fraai bewijs voor je betweterigheid, dat je van een prachtige objectieve formule nog snoeverij weet te maken.
quote:
Wat een enorme retoriek zonder concrete mededeling.
quote:
Israel heeft niet de vernietiging van andere staten tot doel, Hamas wel.
Zelden schryf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.
  donderdag 21 augustus 2008 @ 11:50:18 #93
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_61004818
quote:

[..]

Het is niet alleen de muur die op andersmans grondgebied staat. Al trekt Israël zich nou terug uit de Palestijnse gebieden en respecteren ze de grenzen van vóór 1967, en geven ze Palestina economisch de ruimte (dus geen blokkades, vrij verkeer van arbeid etc), dan is een belangrijke oorzaak voor het terrorisme daar weggenomen.
Dasvidanja
pi_61004854
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 11:50 schreef Verluste het volgende:
. Al trekt Israël zich nou terug uit de Palestijnse gebieden en respecteren ze de grenzen van vóór 1967, en geven ze Palestina economisch de ruimte (dus geen blokkades, vrij verkeer van arbeid etc), dan is een belangrijke oorzaak voor het terrorisme daar weggenomen.
Behalve dan de belangrijkste, die uit 1948 stamt.
  donderdag 21 augustus 2008 @ 11:53:19 #95
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_61004890
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 07:47 schreef SilkTie het volgende:

[..]

[..]

[..]

Waarom is het BNP van Palestina dan zo laag? En dan het ''leger'' van Palestina dat in feite niet bestaat? Je moet niet laten leiden in individuele, subjectieve constateringen. Trouwens vind ik ook dat een soevereine staat als Palestina gewoon de vrijheid moet hebben om zware wapens in te mogen voeren. Maakt niet uit welke radicale partij, of man er aan het roer staat.
Dasvidanja
  donderdag 21 augustus 2008 @ 11:54:46 #96
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_61004933
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 11:51 schreef Apropos het volgende:

[..]

Ik denk dat die uit 1948 nooit gerespecteerd zal worden door Israël. De enige plausibele zou nog die uit 1967 zijn. Jammer genoeg.
Dasvidanja
  donderdag 21 augustus 2008 @ 14:43:34 #97
10229 SilkTie
Sceptisch optimist
pi_61010661
"P
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 11:53 schreef Verluste het volgende:

[..]

Waarom is het BNP van Palestina dan zo laag? En dan het ''leger'' van Palestina dat in feite niet bestaat? Je moet niet laten leiden in individuele, subjectieve constateringen. Trouwens vind ik ook dat een soevereine staat als Palestina gewoon de vrijheid moet hebben om zware wapens in te mogen voeren. Maakt niet uit welke radicale partij, of man er aan het roer staat.
"Palestina" is vooralsnog geen souvereine onafhankelijke staat, het is een autonoom gebied.
Ze mogen dan ook vooralsnog geen leger hebben, wel een gewapende politiemacht (die de facto als leger functioneert).

BTW, wat vind je van een handels-/wapenembargo tegenover Iran? Of moet Iran maar alles kunnen invoeren, hoewel er een levensgevaarlijke fanatieke clown aan het hoofd staat, die al ettelijke malen gezegd heeft wat die van plan is?
  donderdag 21 augustus 2008 @ 14:47:55 #98
10229 SilkTie
Sceptisch optimist
pi_61010786
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 11:54 schreef Verluste het volgende:

[..]

Ik denk dat die uit 1948 nooit gerespecteerd zal worden door Israël. De enige plausibele zou nog die uit 1967 zijn. Jammer genoeg.
Hoebedoellu? Jammer dat er überhaupt grenzen zijn (teveel Israel)? Jammer dat die van '48 niet gerespecteerd wordt? Jammer dat alleen die van '67 gerespecteerd zou worden (te weinig Israel)?

Overigens, wat bedoel je met '48? De grenzen van na het staakt het vuren (eigl. '49) of die van het delingsplan (eigl. '47)?
pi_61011630
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 11:51 schreef Apropos het volgende:

[..]

Enorme kletskoek. Clusterbommengooiend Israel is haar eigen glazen aan het ingooien met de politiek die ze nu voert.
Allah Al Watan Al Malik
pi_61012203
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 15:21 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Enorme kletskoek. Clusterbommengooiend Israel is haar eigen glazen aan het ingooien met de politiek die ze nu voert.
Helaas toont de tweede zin niet de juistheid van de eerste aan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')