abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53653466

Hier alweer deel ## in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

eerste topic, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82,
84.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder intresse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van [url=http://www.rolandrail.net]Rolandrail
terecht.
Wat "verdwenen" mat van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op ingegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de "experts" loop je dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus schiet ze maar lek.

Dat "de NS" niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. "De NS" is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Gronau-Munster.
PEG (Arriva) deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?


Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en sinds 10 december 2006 in de randstad (met Plan V) op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden momenteel uit met Wadlopers, Buffels en Spurts (GTW's), uiteindelijk moeten op alle Arriva-lijnen alleen Spurts overblijven.

Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.


Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint.


Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede=Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. De lijn wordt door Syntus in opdracht van Connexxion geëxploiteerd met twee rood bestickerde (omdat het lijntje onder "Twents" valt) Linten. Sinds Mei 2007 wordt er een halfuursdienst gereden met eindelijk een goede aansluiting op de trein naar Emmen.

De tweede lijn is de Kippenlijn (officieel omgedoopt in Valleilijn), welke ligt tussen Ede-Wageningen en Amersfoort. Hier rijdt eerst nog Plan V, vanaf september 2007 wordt op deze lijn compleet nieuw materieel, de Protos, ingezet.


Veolia is in Nederland wat betreft het gebruik van het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwijck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Hiervoor wordt in eerste instantie materieel gehuurd, wat er op neerkomt dat er op beide trajecten met bestaand NS-materieel gereden wordt, namelijk de DH1/2 (Wadloper) en Mat '64 (Plan V). Nadeel van de Wadlopers is dat ze te langzaam zijn, en dat er te weinig van zijn, waardoor de geplande kwartiersdienst op de Maaslijn niet gehaald kan worden.
Vanaf december 2007 gaat Veolia op de Maaslijn rijden met nieuw spul, net zo als Arriva heeft Veolia de GTW 2/6 en de GTW 2/8 besteld bij Stadler.


Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan, dat is immers geen trein, en er is een speciaal topic voor:
RandstadRail

Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl


De NS heeft een groot arsenaal aan treinen. Om de OP nog een beetje overzichtelijk te houden kun je hier al het materieel van de NS bekijken.

Naar de NS Treinen Wiki >>


Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu zou er een tram moeten rijden van de HTM (tweedehandsje uit Hannover), maar het ding is al sinds half april kapot.

Ook op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM, rijden trams. Dit is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.


NSI houdt zich vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur), Amsterdam-Frankfurt (7x per dag), Schiphol-Berlijn (4x per dag), Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld. De loc van de Beneluxtrein kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (IRCm) en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband i.c.m. met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt.

De trein naar Berlijn reed altijd als extra trein tussen Amsterdam en Hengelo (met wat minder stops), maar sinds december 2006 is deze serie 140 gekoppeld aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los is komen te liggen van de rest van de Noord-Oost IC’s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Frankfurt wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys.

Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!
deze OP is hier te vinden

En voorts geldt:



Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
pi_53653492
deze mag dicht?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_53653588
Ik was ietsje eerder, maar goed, boejuh Petre schijnt de baas opeens te zijn
pi_53653643
quote:
Op dinsdag 2 oktober 2007 22:07 schreef Zug-Chef het volgende:
Ik was ietsje eerder, maar goed, boejuh Petre schijnt de baas opeens te zijn
Ja, maar ik sloot, dus ik open. Zou je denken. Tot eoa geitenwollensokkenblauwe zich er weer tegenaan gaat lopen bemoeien
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_53653738
Onder het mum, vroegah was alles betah!
pi_53653752
Anyway:

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_53653786
Ja het was mooi weer idd hier in t Noorden. Rond Deventer grijs en bewolkt Maar gefeli met Gerp
pi_53653857
quote:
Op dinsdag 2 oktober 2007 22:11 schreef Zug-Chef het volgende:
Onder het mum, vroegah was alles betah!
[afbeelding]
plus
quote:
Op dinsdag 2 oktober 2007 22:11 schreef Dr_Flash het volgende:
Anyway:
[afbeelding]
is samen




Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_53653971
Zie ik daar nou een flits

Het is trouwens Gerp, en niet Gnep
pi_53653976
quote:
Op dinsdag 2 oktober 2007 22:12 schreef Zug-Chef het volgende:
Maar gefeli met Gerp
Dank je

HC wist er ook niks van, ik heb het vooralsnog maar GNEP genoemd

Was wel super lekker weer in t noorden idd
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_53653983
Toch mooi treintje hoor die buffel, zeker als die met 1 stel rijd op een eensporig traject zonder bovenleiding
pi_53654033
quote:
Op dinsdag 2 oktober 2007 22:17 schreef Zug-Chef het volgende:
Zie ik daar nou een flits
Ja, zonder flits was de achtergrond ZO licht dat het bordje te donker uitviel. Heb ook nog een foto met een GTW zonder flits trouwens. Kom maar ff op MSN dan laat ik je zien wat het zonder flits geworden was
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_53654382
Vandaag spelen we "Raad het station". Iemand een idee?
  dinsdag 2 oktober 2007 @ 22:27:55 #14
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_53654389
Wie bepaalt die afko eigenlijk?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 2 oktober 2007 @ 22:28:29 #15
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_53654404
quote:
Op dinsdag 2 oktober 2007 22:27 schreef Socios het volgende:
Vandaag spelen we "Raad het station". Iemand een idee?
[afbeelding]
Weert?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_53654421
Snel, nice.
pi_53654436
quote:
Op dinsdag 2 oktober 2007 22:28 schreef Duvel het volgende:

[..]

Weert?
Ik ga mee
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_53654697
Eigenlijk gek dat er daar ook letteraanwijzingen staan voor internationale treinen. Dat heeft vast te maken met de IC Amsterdam - Luxemburg in de jaren 90
pi_53654743
die letterborden staan min of meer overal wel hoor
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_53654857
Die Internationale trein stopte niet in Weert. Later op de ´terugreis´ wel trouwens...
  dinsdag 2 oktober 2007 @ 22:48:52 #21
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_53655224
quote:
Op dinsdag 2 oktober 2007 22:28 schreef Socios het volgende:
Snel, nice.
OMG, ik heb geen leven!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_53655489
quote:
Op dinsdag 2 oktober 2007 22:48 schreef Duvel het volgende:

[..]

OMG, ik heb geen leven!
Ook goeiemorgen Dat is pas een tijdje zo hoor
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 2 oktober 2007 @ 23:22:56 #23
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_53656551
quote:
Op dinsdag 2 oktober 2007 22:36 schreef Zug-Chef het volgende:
Eigenlijk gek dat er daar ook letteraanwijzingen staan voor internationale treinen. Dat heeft vast te maken met de IC Amsterdam - Luxemburg in de jaren 90
Sittard heeft ze ook, echter wel maar op een perron.
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 2 oktober 2007 @ 23:41:10 #24
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_53657105
quote:
Op dinsdag 2 oktober 2007 22:14 schreef Dr_Flash het volgende:

[afbeelding]

Het blijft mooi. Diesel onder draad
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_53657858
Bedankt voor het gastmodden Petre
  woensdag 3 oktober 2007 @ 08:37:56 #26
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_53660410
quote:
Op dinsdag 2 oktober 2007 22:54 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ook goeiemorgen Dat is pas een tijdje zo hoor
Damn, het was me nog niet eerder opgevallen...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_53663210
Vandaag maar eens mijn Studenten-OV gaan uitknijpen....

Utrecht - Den Helder - Heerhugowaard - Den Haag CS - Venlo - Roermond - Maastricht - Heerlen - Utrecht

Lijkt me een goede gelegenheid ome eens wat studieboeken door te pluizen...:D
Socialist in Mercedes
  woensdag 3 oktober 2007 @ 11:01:09 #28
86072 thatsme
and That's you!
pi_53663320
leren in de trein werkt bij mij niet echt
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
pi_53664423
Werken in de trein lukt mij wel
Laptop, muziek, en werken maar.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 3 oktober 2007 @ 11:51:48 #30
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_53664586
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 10:55 schreef Charango het volgende:
Vandaag maar eens mijn Studenten-OV gaan uitknijpen....

Utrecht - Den Helder - Heerhugowaard - Den Haag CS - Venlo - Roermond - Maastricht - Heerlen - Utrecht

Lijkt me een goede gelegenheid ome eens wat studieboeken door te pluizen...:D
Dat is een flink reisje
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_53665656
Vanochtend andermaal ICMm tussen Ut en Amf

Dan kunnen de somdaërs wel uitrekenen hoe laat ik op mijn werk was

Gisteren trouwens voor de 3e keer binnen tien dagen tijd een OHIH'er in het wild gespot (of die mij gespot hebben dus)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 3 oktober 2007 @ 12:59:24 #32
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_53666093
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 12:38 schreef Dr_Flash het volgende:
Vanochtend andermaal ICMm tussen Ut en Amf

Dan kunnen de somdaërs wel uitrekenen hoe laat ik op mijn werk was

Gisteren trouwens voor de 3e keer binnen tien dagen tijd een OHIH'er in het wild gespot (of die mij gespot hebben dus)
Het was in elk geval niet de trein van 8.17u van Ut naar Amf.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_53666185
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 12:59 schreef Duvel het volgende:
Het was in elk geval niet de trein van 8.17u van Ut naar Amf.
Dat klopt
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_53668165
De 4014 rijd op Amsterdam-amersfoort... alleen begin me toch langzaam te irriteren aan het veelvuldige geblaas van de airco. In de ICRm is dat toch stukken minder.
pi_53668951
Dat geblaas heb je in de ICM ook veel, of je moet handmatig al die dingen uitdraaien.
  woensdag 3 oktober 2007 @ 15:16:43 #36
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_53669013
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 14:36 schreef Dichterbijer het volgende:
De 4014 rijd op Amsterdam-amersfoort... alleen begin me toch langzaam te irriteren aan het veelvuldige geblaas van de airco. In de ICRm is dat toch stukken minder.
't Zijn in elk geval geen ijskasten, is mijn idee tot nu toe.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_53669652
Vet tof hoor, al die VIRM in de 3700 ipv die gammele en vooral overvolle Plan V'tjes. Maar het is er af en toe (en vooral 's ochtends is dat voelbaar) flink koud, door die k*t airco. Magoe, alles beter dan overvolle treinen en mensen die tegenover je zitten als je alleen reist Twee-zitters
pi_53670510
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 15:42 schreef Zug-Chef het volgende:
Magoe, alles beter dan overvolle treinen en mensen die tegenover je zitten als je alleen reist Twee-zitters
Dat is toch juist leuk? Ik vind het altijd wel leuk naar andere mensen kijken enzo
pi_53670572
Ja, precies. In treinen met veel ´vierzitters´ is het meestal gezelliger. Overigens vind ik de verhouding tussen vier- en tweezitters in ICM heel goed.

[ Bericht 12% gewijzigd door Socios op 03-10-2007 16:29:07 (Stijlfout) ]
  woensdag 3 oktober 2007 @ 16:24:45 #40
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_53670589
Je zit elkaar daar altijd voor de poten te trappen. Doe mij maar zo'n opstelling achter elkaar.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_53671754
Vandaag de 4015 in dienst gezien te Groningen
Ziet er weer netjes uit!
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 3 oktober 2007 @ 17:32:31 #42
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_53671813
Dan wordt het ook eens hoog tijd dat ik een ritje met een ICMm maak
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_53671934
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 17:29 schreef Wadloper het volgende:
Vandaag de 4015 in dienst gezien te Groningen
Ziet er weer netjes uit!
Is dat nou de nieuwste die in omloop is?
pi_53671976
Jawel.
pi_53671994
Dat schiet ook niet echt op dan .

(Ik heb er trouwens nog steeds niet ingezeten )
pi_53672000
Ja, dit is de nieuwste
pi_53672081
Dat begint al op te schieten
Vanochtend trouwens weer schapen bij Heerenveen(maandag ook al), weer politie mannetje erbij, ze liepen dan ook wel gevaarlijk dicht bij de trein
  woensdag 3 oktober 2007 @ 17:55:31 #48
86072 thatsme
and That's you!
pi_53672290
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 17:29 schreef Wadloper het volgende:
Vandaag de 4015 in dienst gezien te Groningen
Ziet er weer netjes uit!
was jij ook die persoon die er doorheen liep met een camera? Ik zat er namelijk in, moest er helaas weer uit omdat ie weg gerangeerd zou worden ofzo.
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
pi_53672924
Zat jij eerste klas?
Ik liep inderdaad foto's te nemen van de binnenkant ja

Overigens is hij nooit weggerangeerd De rangeerder zat al wel klaar in de voorste cabine
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 3 oktober 2007 @ 18:25:23 #50
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_53672967
quote:
Groot reizigersaanbod Arnhem - Winterswijk
Tussen Arnhem en Winterswijk moeten reizigers rekening houden met een vertraging van 15 tot 30 minuten.
Oorzaak: groot reizigersaanbod.

Toelichting voorval:

Groot reizigersaanbod Arnhem - Winterswijk
Door groot reizigersaanbod rijden de treinen tussen Arnhem en Winterswijk met vertraging.
Altijd onderweg naar het avontuur
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')