abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52735831

Hier alweer deel 79 in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

eerste topic, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder intresse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat "verdwenen" mat van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op ingegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de "experts" loop je dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus schiet ze maar lek.

Dat "de NS" niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. "De NS" is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Gronau-Munster.
PEG (Arriva) deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?


Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en sinds 10 december 2006 in de randstad (met Plan V) op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden momenteel uit met Wadlopers, Buffels en Spurts (GTW's), uiteindelijk moeten op alle Arriva-lijnen alleen Spurts overblijven.

Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.


Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint.


Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede=Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. De lijn wordt door Syntus in opdracht van Connexxion geëxploiteerd met twee rood bestickerde (omdat het lijntje onder "Twents" valt) Linten. Sinds Mei 2007 wordt er een halfuursdienst gereden met eindelijk een goede aansluiting op de trein naar Emmen.

De tweede lijn is de Kippenlijn (officieel omgedoopt in Valleilijn), welke ligt tussen Ede-Wageningen en Amersfoort. Hier rijdt eerst nog Plan V, vanaf september 2007 wordt op deze lijn compleet nieuw materieel, de Protos, ingezet.


Veolia is in Nederland wat betreft het gebruik van het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwijck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Hiervoor wordt in eerste instantie materieel gehuurd, wat er op neerkomt dat er op beide trajecten met bestaand NS-materieel gereden wordt, namelijk de DH1/2 (Wadloper) en Mat '64 (Plan V). Nadeel van de Wadlopers is dat ze te langzaam zijn, en dat er te weinig van zijn, waardoor de geplande kwartiersdienst op de Maaslijn niet gehaald kan worden.
Vanaf december 2007 gaat Veolia op de Maaslijn rijden met nieuw spul, net zo als Arriva heeft Veolia de GTW 2/6 en de GTW 2/8 besteld bij Stadler.


Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan, dat is immers geen trein, en er is een speciaal topic voor:
RandstadRail

Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl


De NS heeft een groot arsenaal aan treinen. Om de OP nog een beetje overzichtelijk te houden kun je hier al het materieel van de NS bekijken.

Naar de NS Treinen Wiki >>


Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu zou er een tram moeten rijden van de HTM (tweedehandsje uit Hannover), maar het ding is al sinds half april kapot.

Ook op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM, rijden trams. Dit is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.


NSI houdt zich vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur), Amsterdam-Frankfurt (7x per dag), Schiphol-Berlijn (4x per dag), Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld. De loc van de Beneluxtrein kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (IRCm) en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband i.c.m. met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt.

De trein naar Berlijn reed altijd als extra trein tussen Amsterdam en Hengelo (met wat minder stops), maar sinds december 2006 is deze serie 140 gekoppeld aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los is komen te liggen van de rest van de Noord-Oost IC’s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Frankfurt wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys.

Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!
deze OP is hier te vinden

En voorts geldt:



Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_52735860
hmm maar fles? hoeveel bordjes heb je nou in totaal wel niet?
pi_52735880
Oh ja, nog even de oogst van gisteren spammen:

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_52735885
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 20:13 schreef Ou-Tannu het volgende:
hmm maar fles? hoeveel bordjes heb je nou in totaal wel niet?
1.767
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_52735915
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 20:15 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

1.767
KoLeRe
  Redactie Frontpage / Sport maandag 27 augustus 2007 @ 20:17:50 #6
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_52735949
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 20:05 schreef Ou-Tannu het volgende:
Mariembourg.. is dat de belgse variant van marienberg?
Daar dacht ik ook al aan
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_52735967
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 20:17 schreef Peterselieman het volgende:
Daar dacht ik ook al aan
Ja, wie niet
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport maandag 27 augustus 2007 @ 20:19:23 #8
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_52736002
Ik vind die tekst onder het Houten trammetje nog steeds grappig:

Foto: Ene Fles

Grapjas beziggeweest zeker?
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_52736022
1 of andere groentenman?
pi_52736091
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 20:19 schreef Peterselieman het volgende:
Ik vind die tekst onder het Houten trammetje nog steeds grappig:

Foto: Ene Fles

Grapjas beziggeweest zeker?
staat er pas een topic of 20 zo hoor geloof ik
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport maandag 27 augustus 2007 @ 20:22:20 #11
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_52736092
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 20:19 schreef Ou-Tannu het volgende:
1 of andere groentenman?
Niet dat ik weet, maar het viel me opeens op dat die tekst anders was
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_52736756
Treinvindpost.
For great justice!
pi_52737036
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 20:42 schreef Q. het volgende:
Treinvindpost.
Jij weer.

Zat je vanmiddag weer bij me in de trein soms? trek je muil es open gekkenhuis
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_52737090
Ik heb je niet gezien vandaag, vorige week nog wel geloof ik, om 16:40 in Amf. .
For great justice!
pi_52737178
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 20:52 schreef Q. het volgende:
Ik heb je niet gezien vandaag, vorige week nog wel geloof ik, om 16:40 in Amf. .
Phat chance ja. Trok je toen je waffel open? Nou dan
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_52737192
met je negersmiley
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_52737507
4444 weer es in de intercity dienst op Amersfoort - Amsterdam... vind het maar een k*t trein voor dat stuk.... teveel 1ste klas
pi_52737557
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 21:05 schreef Dichterbijer het volgende:
4444 weer es in de intercity dienst op Amersfoort - Amsterdam... vind het maar een k*t trein voor dat stuk.... teveel 1ste klas
weer zoeen profiteur
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_52737598
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 21:05 schreef Dichterbijer het volgende:
4444 weer es in de intercity dienst op Amersfoort - Amsterdam... vind het maar een k*t trein voor dat stuk.... teveel 1ste klas
Ik kom dat ding 's ochtends ook wel eens tegen, lekker begin van de dag, mag ik meteen weer gaan schelden. Zeker als er verder geen andere stellen aan hangen.
For great justice!
pi_52737615
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 20:55 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Phat chance ja. Trok je toen je waffel open? Nou dan
Nee. Ik was chagerijnig na een dag werken.
For great justice!
pi_52737708
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 21:08 schreef Q. het volgende:

[..]

Nee. Ik was chagerijnig na een dag werken.
ja, ben ik ook vaak

er zijn van die terrasjes op het busstation. Keertje afstomen daar?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_52737761
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 21:11 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

ja, ben ik ook vaak

er zijn van die terrasjes op het busstation. Keertje afstomen daar?
Daar heb ik vrijdag nog van 15:00 tot 21:00 gezeten. En daarna kon ik niet meer lopen. . Bij de Wagenmeester. Werkt trouwens een verdomd lekker chickie. . Dat mag ik hier zeggen want dit is toch een nerd-topic. .
For great justice!
pi_52737781
Wagenmeester? Is dat aan de overkant van de grote weg of wat?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_52737843
Naast de chinees.
For great justice!
pi_52738001
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 21:06 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

weer zoeen profiteur
Profiteur? Ik? Neuh... that's not me
pi_52738122
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 21:15 schreef Q. het volgende:
Naast de chinees.
Kee. Morgen?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_52738537
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 19:57 schreef ArthurvanderVelden het volgende:
Als ik morgen nou daar ff heen jakker, heb ik dan daar een beetje aansluiting op de trein terug? OF voldoende faciliteiten
Je kan in Gronau binnen twee minuten de trein terug pakken naar Nederland. Als je die niet haalt, moet je een half uur wachten.
  maandag 27 augustus 2007 @ 21:44:50 #28
142921 ArthurvanderVelden
Lankenwärter Schraumann
pi_52738682
THX Hier heb ik wat aan.


En Fles wat betreft die HAFAS CD-rom. Ik had toch verteld dat ik binnen 2 weken mijn nieuwe laptop aan gort gedraaid had? Ja? Mooi die CD zit daar dus nog in, was m toen aan het installeren
Bedankt weer jongens, voor de geweldige informatievoorziening en het geweldige gekluns. Tof, wordt een mens blij van :(
~Een wijsgeer
pi_52738713
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 21:44 schreef ArthurvanderVelden het volgende:
En Fles
Ja, en nu is het mijn schuld zeker.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 27 augustus 2007 @ 21:49:23 #30
142921 ArthurvanderVelden
Lankenwärter Schraumann
pi_52738786
Nee
Bedankt weer jongens, voor de geweldige informatievoorziening en het geweldige gekluns. Tof, wordt een mens blij van :(
~Een wijsgeer
pi_52739155
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 21:22 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Kee. Morgen?
Morgen ben ik vrij.
For great justice!
pi_52739321
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 22:04 schreef Q. het volgende:

[..]

Morgen ben ik vrij.
Betekent dat ja of nee?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 27 augustus 2007 @ 22:31:21 #33
136283 knars
Teethgrinder
pi_52739779
Ha, nog anderhalve week en dan eindelijk eens een ritje met de Thalys maken
pi_52740564
Afgelopen vrijdag heb ik (eindelijk) voor het eerst de 4011+4012 gezien (ik neem ten minste aan dat het die twee waren). Alleen wel vanaf het muziekgebouw aan 't IJ, dus nou heb ik er nog steeds niet ingezeten .
  maandag 27 augustus 2007 @ 23:54:39 #35
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_52741618
Had ik al verteld dat ik as. zaterdag door de groene harttunnel ga met de trein?
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 28 augustus 2007 @ 00:13:06 #36
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_52742020
Die tunnel was toch de stofbak?
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_52742073
Ik wil weer in de RandstadRail
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 00:15:23 #38
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_52742081
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 00:13 schreef Peterselieman het volgende:
Die tunnel was toch de stofbak?
Nee hoor, dat is een RTL-leugen.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 00:16:17 #39
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_52742106
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 00:15 schreef marcito het volgende:
Ik wil weer in de RandstadRail
Levensmoe?

Je kan trouwens gewoon met RR mee hoor, dat ligt niet overal stil.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 28 augustus 2007 @ 00:16:39 #40
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_52742120
Dan is dat bij deze uit de wereld
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 04:11:47 #41
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_52744509
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 00:16 schreef Peterselieman het volgende:
Dan is dat bij deze uit de wereld
Och, het is nooit echt in de wereld geweest...alleen RTL dacht weer iets sensatie-achtigs te hebben gevonden. Terwijl iedere aap zo'n beetje kan bedenken dat je stof (als daar al sprake van was) eenvoudig kan doen neerslaan met een waternevel.

Overigens: Hoera... vrijdag t/m zondag een heel baanvak buitendienst, en mooi dat de NS-reisplanner, de folders en TT er weer geen woord over zeggen...
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 06:59:31 #42
142921 ArthurvanderVelden
Lankenwärter Schraumann
pi_52744709
Welk baanvak?
Bedankt weer jongens, voor de geweldige informatievoorziening en het geweldige gekluns. Tof, wordt een mens blij van :(
~Een wijsgeer
pi_52745709
Groningen word ook voorzien van een strak nieuw grindlaagje rondom de rails... weg zwarte steeentjes, welkom wiitte steentjes
pi_52745941
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 22:11 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Betekent dat ja of nee?
Nee.
For great justice!
pi_52746358
Oh okee.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_52749302
Overgenomen van HGBTF.net:
quote:
Volgens De Tijd en VRT heeft Infrabel dezelfde 8 ton koper twee keer laten stelen.

Bericht op VRT-site:

In maart meldde het gerecht aan Infrabel dat het een lading koper die eerder in Leuven gestolen was, teruggevonden had in Marche-en-Famenne. In samenspraak met de spoorwegen werd het koper wekenlang geobserveerd, in de hoop zo de bende achter de diefstal te betrappen. Toen dat niets opleverde, vroeg het parket aan Infrabel om de lading koper zelf te bewaken of ze te verplaatsen naar een veiliger locatie. Maar Infrabel deed dat niet. Pas na enkele aanmaningen bood de infrastructuurmaatschappij het koper uiteindelijk in juni te koop aan.

Maar deze keer maakte ze het de dieven wel erg gemakkelijk. In het bericht stond precies te lezen waar de acht ton koper opgeslagen lag. Enkele dagen later was het koper opnieuw gestolen.
Jezus wat een mongolen daar zeg. Belgen zijn ECHT heel erg dom
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 16:08:30 #47
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_52755162
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 06:59 schreef ArthurvanderVelden het volgende:
Welk baanvak?
Enschede-Gronau
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_52758841
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 16:08 schreef MREn het volgende:
Enschede-Gronau
Mooi stuk trouwens Arthur, echt een aanrader

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_52761037
Weet iemand zo of je bij de Kiosk (te almelo) ook een NS-Stamkaart kan kopen? Of moet ik daarvoor naar de NS-Servocebalie te Hengelo/Enschede (hier het dicht in de buurt).
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 20:27:48 #50
142921 ArthurvanderVelden
Lankenwärter Schraumann
pi_52762134
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 18:18 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Mooi stuk trouwens Arthur, echt een aanrader

Mja het is er niet van gekomen...

Ik heb vandaag geleerd dat:

Je niet als een kip zonder kop een -voor mij nieuw- stuk materieel moet inlopen (in mijn geval de 4011) hij zou weleens af gerangeerd kunnen worden
Bedankt weer jongens, voor de geweldige informatievoorziening en het geweldige gekluns. Tof, wordt een mens blij van :(
~Een wijsgeer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')