Night of the Living Dead (1968, USA)![]()
Terwijl Barbara met haar broer bloemen legt bij het graf van hun vader, komt er langzaam een man op hun aanlopen. Wanneer deze ineens Barbara aanvalt, komt haar broer ter hulp, maar valt op een grafsteen en raakt bewusteloos. Barbara vlucht naar een huis, welke al snel wordt omsingeld door "levende doden". Ik snap wat voor waarde deze film destijds moet hebben gehad voor zijn genre, maar dat doet er niet aan af dat het inmiddels sterk verouderd is. De zombies komen af en toe erg knullig over en doen, in dat geringe aantal tenminste, totaal niet bedreigend aan. Maar desondanks heb ik me ook wel weer vermaakt.
Braindead (1992, New Zealand)![]()
De moeder van Lionel wordt gebeten door een exotische kruising van een rat en een aap. Zij wordt heel snel ziek en komt vervolgens te overlijden. Het probleem is, ze komt ook weer tot leven en infecteert anderen met diezelfde ziekte. Een hilarisch gore-feest! Het komt relatief langzaam op gang, maar als eenmaal de rotzooi losbreekt, breekt het ook echt los. Vooral veel bloed, rondslingerende ledematen en zombies, maar alles op Evil Dead-achtige, humorvolle manier. Briljant! Het spijt me dat ik deze nooit eerder heb opgezet.
Headspace (2005, USA)![]()
Alex wordt dagelijks achtervolgt door traumatische ervaringen in zijn jeugd, waarbij de moeder één of andere ziekte had en de vader haar dood heeft geschoten en vervolgens de kinderen heeft verlaten. Deze traumatische ervaringen worden versterkt door zijn hersenen die buiten proporties groeien en waarmee zijn cognitieve vermorgens uitzonderlijk goed worden. Hij leest binnen enkele seconden een compleet boek en leert op wereldniveau schaken, maar krijgt ook last van visioenen en spookbeelden van een moordlustig monster. Op zich niet zo slecht allemaal, maar het wordt op een zodanige manier gebracht dat ik steeds meer moeite kreeg om mijn aandacht erbij te houden.
The Nail Gun Massacre (1985, USA) ![]()
Een aantal medewerkers van een constructiebedrijf waren betrokken bij een verkrachting en worden één voor één vermoord door iemand met een
nailgun. Ik had het idee dat deze film redelijk aanschreven stond binnen zijn genre, maar ik denk dat ik daar verkeerd in zat. De hele film is erg afgezaagd, om nog maar te zwijgen over de cheesy one-liners van de moordenaar en het (afgeraffelde) einde. Zoals vaker, maakt de poster het interessanter dan dat de film feitelijk is.
Tourist Trap (1979, USA)![]()
Een groep jongeren stranden met autopech en zoeken hulp bij een verlaten museum met wassenbeelden. De eigenaar lijkt in eerste instantie erg behulpzaam, maar blijkt de jongeren een permanent plaatsje in het museum te willen geven. Dit verhaal doet uiteraard meteen denken aan House of Wax; en dan met name de nieuwe versie, dus een regelrechte kopie kan Tourist Trap niet genoemd worden. En de film is eigenlijk best vermakelijk ook. Af en toe wordt er iets teveel gedaan met bovennatuurlijke krachten; dat had van mij niet meteen gehoeven, maar echt storend is het ook niet. In één van de scenes lukt het zelfs om een beklemmend sfeertje te creëeren. Niet de hele film is even sterk, maar desalniettemin best nog wel de moeite waard.