Wie?quote:Op vrijdag 7 juli 2006 20:36 schreef mirelia het volgende:
Hebben we al iets van Roel gehoord???
Toch wel grappig...zo jong en je rijbewijs heeft meer stempels dan de gemiddelde nederlanderquote:Op vrijdag 7 juli 2006 20:31 schreef JosvG het volgende:
Zo, vandaag dan toch geslaagd voor CCV-techniek, met slechts 2 foutjes
Maandag kan ik administratie overdoen, waarmee ik hopelijk mijn chauffeursdiploma afsluit
Whehe, ik heb nog alleen B op mijn rijbewijs hoor, over 2 maanden heb ik B+C en over een half jaar B+C+BE+CE als het goed isquote:Op vrijdag 7 juli 2006 21:01 schreef sjimz het volgende:
[..]
Toch wel grappig...zo jong en je rijbewijs heeft meer stempels dan de gemiddelde nederlander![]()
Dan heb je over 2 maanden al het dubbele van mijquote:Op vrijdag 7 juli 2006 21:03 schreef JosvG het volgende:
[..]
Whehe, ik heb nog alleen B op mijn rijbewijs hoor, over 2 maanden heb ik B+C en over een half jaar B+C+BE+CE als het goed isDan ben ik er ook meteen van af he
Ik heb nu alleen A en B-E, Ik hoop dat ik voor het einde van het jaar C erbij kan zetten.quote:Op vrijdag 7 juli 2006 21:03 schreef JosvG het volgende:
[..]
Whehe, ik heb nog alleen B op mijn rijbewijs hoor, over 2 maanden heb ik B+C en over een half jaar B+C+BE+CE als het goed isDan ben ik er ook meteen van af he
ja dat heb ik ookquote:Op zaterdag 8 juli 2006 11:59 schreef Ms_Furious het volgende:
Vinden jullie het nou ook niet frustrerend als je op internet de auto van je dromen ziet, maar doordat je nog geen rijbewijs hebt deze niet kan gaan halen? Het irriteert mij echt enorm, zeker doordat ik de laatste keer zo stom gezakt ben.
ja, en dat A dan?quote:Op vrijdag 7 juli 2006 21:03 schreef JosvG het volgende:
[..]
Nee ik bedoel dat ik gewend was om als ik naar de 3 schakelde, de pook in 1 beweging schuin naar voren te duwen en nu moet ik de pook eerst een klein stukje naar voren doen, dan naar rechts en dan weer naar voren..De achteruit zit gelukkig wel op dezelfde plekquote:Op zaterdag 8 juli 2006 11:52 schreef mirelia het volgende:
Schakelen anders??
Alleen de achteruit kan toch op een andere plek zitten?
Ik heb bijv 2 auto's
Bij de 1 zit de achteruit onder de 5 en bij de andere naast de 1
Dat is wel eens lastig hoor...ik vergis me nog wel eens
Ik had de mijne al gekocht voor mijn rijbewijs, beetje op de zaken vooruit lopen, maar ik had hem gelukkig mooi gehaaldquote:Op zaterdag 8 juli 2006 11:59 schreef Ms_Furious het volgende:
Vinden jullie het nou ook niet frustrerend als je op internet de auto van je dromen ziet, maar doordat je nog geen rijbewijs hebt deze niet kan gaan halen? Het irriteert mij echt enorm, zeker doordat ik de laatste keer zo stom gezakt ben.
Jeetje mina, onvoorstelbaar. Wát balen...quote:Op donderdag 6 juli 2006 19:57 schreef FranticDJ het volgende:
Gezakt.. Lijers bij t cbr..
[..]
Nam een bochtje in z'n 2, wat volgens hem beter in z'n 1 kon.. (stond helemaal stil en reed gewoon op koppeling weg, ok 1 was beter geweest, maar in z'n 2 kan je met een diesel ook wegrijden)
Volgens instructeur was ik bij iedere andere examinator gewoon geslaagd.. joupee zal deze grote vriend wel kennen.. de heer mortier.. En instructeur heeft ook bezwaar aangetekend.. Morgen hoor ik daar uitslag van..
Gefeliciteerd!quote:Op vrijdag 7 juli 2006 20:31 schreef JosvG het volgende:
Zo, vandaag dan toch geslaagd voor CCV-techniek, met slechts 2 foutjes
Maandag kan ik administratie overdoen, waarmee ik hopelijk mijn chauffeursdiploma afsluit
200.quote:Op zaterdag 8 juli 2006 16:02 schreef Zonnestraaltje het volgende:
Ik heb m'n eerste boete binnen.. Gelijk eentje van tweehonderd euro!![]()
Waarschijnlijk een punt op m'n rijbewijs... Gaat goed....
Nou, als het nu toch doordringt zou ik mezelf een puntje besparenquote:Op zaterdag 8 juli 2006 16:03 schreef Zonnestraaltje het volgende:
M'n moeder had het er nog over dat m'n vader dat proces-verbaal etc wel op zich wou nemen, maar misschien dringt het nu hierdoor juist wel tot me door dat ik niet altijd zo hard kan scheuren, dat kán gewoon niet.
115 rijden op 'n 80-km weg...quote:Op zaterdag 8 juli 2006 16:03 schreef alwaysthebest het volgende:
[..]
200.. Wat heb je daarvoor moeten doen?
Sommige dingen moet je nou eenmaal eerst ervaren voordat je beseft dat het gewoon niet kan. Ik had 't met drank op achter het stuurquote:Op zaterdag 8 juli 2006 16:03 schreef Zonnestraaltje het volgende:
M'n moeder had het er nog over dat m'n vader dat proces-verbaal etc wel op zich wou nemen, maar misschien dringt het nu hierdoor juist wel tot me door dat ik niet altijd zo hard kan scheuren, dat kán gewoon niet.
6 maanden rijontzegging een boete en een onderzoek naar rijgeschiktheid. Ik ben afgelopen donderdag hoogstwaarschijnlijk geschikt bevonden en mag 'm vanaf vrijdag weer ophalen. Maar geloof me die zware straffen helpen (in mijn geval) in iedergeval zekerquote:Op zaterdag 8 juli 2006 18:16 schreef jorienvdherik het volgende:
gebeurde er toen
Nee, was niet aangehouden, en ja foei, ik weet het.quote:Op zaterdag 8 juli 2006 21:41 schreef mirelia het volgende:
Goed om te horen Frasier dat je er van geleerd hebt
@Sjimz...Zonnestraaltje moet wel aangehouden zijn anders kan het nooit een punt kosten evt
Anders zeg je gewoon dat een ander reed (zonder puntenrijbewijs)
@Zonnestraaltje FOEI !!! ;-)
sorry maar je hebt een jaar erover gedaan om je rijbewijs eindelijk te halen, vervolgensheb je je rijbewijs een maandje én je rijdt 115 op een 80 km weg...quote:Op zaterdag 8 juli 2006 22:02 schreef Zonnestraaltje het volgende:
[..]
Nee, was niet aangehouden, en ja foei, ik weet het.
Was wel door ´n flitspaal en als je GOED hebt gelezendan kun je ook zien dat m'n moeder nog zei dat m'n vader het procesverbaal misschien nog wel op zich wou nemen.
Maar ik vind het ook niet fout, ik vind het niet onveilig om lekker hard door te rijden, in tegenstelling tot met alcohol op achter het stuur zitten. (sorry Frasier)
Ik heb 'r langer dan 'n jaar over gedaan, en normaal rijd ik meestal nog harder op een 80 km weg.quote:Op zondag 9 juli 2006 04:05 schreef Fatality het volgende:
[..]
sorry maar je hebt een jaar erover gedaan om je rijbewijs eindelijk te halen, vervolgensheb je je rijbewijs een maandje én je rijdt 115 op een 80 km weg...
waarom?quote:Op zondag 9 juli 2006 10:42 schreef Zonnestraaltje het volgende:
[..]
Ik heb 'r langer dan 'n jaar over gedaan, en normaal rijd ik meestal nog harder op een 80 km weg.
Omdat het sneller gaat. Ik rijd zelf ook wel eens ooit te hard, maar meestal komt het doordat ik weet dat ze op zo'n plek nooit zullen flitsen. Af en toe let je echter niet op en rij je per ongeluk (of expres zonder goed op de berm te lettenquote:
Waaromquote:Op zondag 9 juli 2006 10:42 schreef Zonnestraaltje het volgende:
[..]
Ik heb 'r langer dan 'n jaar over gedaan, en normaal rijd ik meestal nog harder op een 80 km weg.
Bedoel je hiermee dat je regelmatig te hard rijdt in 30km zones (quote:Op zondag 9 juli 2006 12:09 schreef crossover het volgende:
Ik rijd eigenlijk zelden te hard, tenzij ik haast heb. Behalve in 30 km zones
Ik bedoel dat ik altijd te hard rijd in 30 km zones. Dan rijd ik zo'n 35-40 ongeveer.quote:Op zondag 9 juli 2006 12:13 schreef twi het volgende:
Bedoel je hiermee dat je regelmatig te hard rijdt in 30km zones (), of ook als je haast hebt niet te hard rijdt in 30km zones? In 't eerste geval is 't misschien nog wel kwalijker dan op ee 80km weg. In 't tweede geval heb ik niks gezegd
quote:
Nou 4 uur achter elkaar rijden is niet leuk hoorquote:Op zondag 9 juli 2006 14:17 schreef jorienvdherik het volgende:
denet naar Arcen geweest met me ouders in limburg 4 uur totaal met de auto, wou echt zelf rijden
mwah was veel snelweg. me vader rijd daar niet harder dan 100quote:Op zondag 9 juli 2006 14:20 schreef sjimz het volgende:
[..]
Nou 4 uur achter elkaar rijden is niet leuk hoor![]()
Ik ga voor je duimen!!quote:Op zondag 9 juli 2006 23:47 schreef Shirley het volgende:
Morgen m'n laatste les voor m'n examen! Misschien wel de allerlaatste ooit! Ik ben er klaar voor!
ik moet ook donderdagquote:Op maandag 10 juli 2006 00:10 schreef Thrilled het volgende:
kbegin hem nu wel te knijpen.. donderdag afrijden.. ben echt bang dat ik er niet klaar voor ben.. nog 5 lessen te gaan...
oh ik duim met je mee, aangezien je de eerste keer tegelijk met me bent gezakt wens ik je heel veel succes.quote:
jij was er zeker met 180 doorheengeknaldquote:Op zondag 9 juli 2006 14:21 schreef jorienvdherik het volgende:
[..]
mwah was veel snelweg. me vader rijd daar niet harder dan 100![]()
quote:Op maandag 10 juli 2006 10:23 schreef Faithy het volgende:
[..]
jij was er zeker met 180 doorheengeknald
Kom me maar even succes wensen... Ik heb overigens echt geen idee hoe ik moet rijden, net een route uitgeprint maar ik zou eigenlijk de TomTom meekrijgen, maar die heeft mijn broer net meegenomenquote:
De volgende telefoon die ik koop, daar kan TomTom op draaien! sowieso!quote:
Heb je dan ook niet eerst een auto nodig?quote:Op maandag 10 juli 2006 17:26 schreef jorienvdherik het volgende:
ik wil ook een navigatie set kopen als ik donderdag slaag
Nee hoor, een TomTom werkt ook op de fietsquote:Op maandag 10 juli 2006 17:28 schreef sjimz het volgende:
[..]
Heb je dan ook niet eerst een auto nodig?![]()
auto van me vader zit delen we de kostenquote:Op maandag 10 juli 2006 17:28 schreef sjimz het volgende:
[..]
Heb je dan ook niet eerst een auto nodig?![]()
Ik kan het me zelf ook niet echt voorstellen maar ik weet wel zeker dat er iets ging veranderen in 2007 (was pas op het nieuws).quote:Op maandag 10 juli 2006 17:31 schreef Robin__ het volgende:
Dat betwijfel ik.. volgens mij zeggen ze nu bij iedereen al wel op een punt in de rit 'volg de bordjes ***'
Lijkt me goed genoeg toch (vond het wel moeilijk.. raakt er behoorlijk aan gewent dat je steeds vertelt word links/rechts)
Best wel pittig dus als je de buurt niet heel goed kent.quote:Rijbewijs zwaarder, maar niet duurder
Vanaf eind 2007 moeten aankomende automobilisten een verzwaard rijexamen en een ander theorie-examen afleggen. Dit mag kandidaten geen extra geld kosten.
Jonge automobilisten moeten straks een beter verkeersinzicht krijgen, beter gevaar leren herkennen, en beter zelfstandig leren rijden, zo zegt een woordvoerder van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Met het nieuwe examen hoopt het ministerie het aantal ongevallen onder jonge bestuurders omlaag te brengen. In 2004 vonden volgens het CBS 319 bestuurders van auto's de dood in het verkeer, waarvan 93 jonger waren dan 25 jaar.
Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) wilde al langer een nieuw examen met een extra praktijkexamen. Maar dat laatste wilde minister Peijs niet, omdat het voor de kandidaat te duur zou worden. Het CBR heeft begrip voor de keuze van de minister om het gefaseerde examen, vanwege de extra kosten en administratieve lasten, niet over te nemen, zo zegt een woordvoerder. "Wij hopen wel dat er te zijner tijd een evaluatie komt waardoor de gefaseerde structuur een nieuwe kans krijgt. In onze ogen zou dat een nog groter effect hebben op de verkeersveiligheid. En voor de kandidaat is het prettig te weten dat er meerdere toetsmomenten zijn die meetellen voor het eindoordeel. Nu blijft het een momentopname."
Volgens het CBR zal een examinator tijdens het nieuwe examen straks niet meer zeggen waar de kandidaat links of rechts moet, maar moet deze zelf een route van A naar B plannen. Examenkandidaten worden bekwaamd in 'Het Nieuwe Rijden', dat moet leiden tot brandstofbesparing, minder reparaties en een veiliger rijstijl.
Branchevereniging Bovag (rij-opleidingen) is ook blij met de uitbreiding van het examen, maar "teleurgesteld" dat er geen tussentijdse toets in het rijexamen is opgenomen, zo zegt een woordvoerder. De Bovag is bang dat straks meer kandidaten hun rijexamen niet zullen halen en alsnog duurder uit zijn omdat ze vaker herexamen moeten doen.
De ANWB wil ook een extra toets, zegt een woordvoerder, maar de ANWB wil deze wat later, bijvoorbeeld twee jaar, ná het behalen van het rijbewijs. De extra kosten daarvan voor de bestuurder wegen niet op tegen de voordelen van veiliger verkeer, zegt de vereniging.
Het lijkt me niet dat ze zeggen "Rij maar naar café xxxx" maar gewoon "volg de bordjes naar Eindhoven Airport"quote:Op maandag 10 juli 2006 17:38 schreef jna het volgende:
Hier een artikel erover:
[..]
Best wel pittig dus als je de buurt niet heel goed kent.
Succes alvast!quote:Op maandag 10 juli 2006 20:13 schreef hippo-clippo het volgende:
Morgen om 9.50 uur is het weer zo ver. Hopelijk ga ik het nu wel redden, maar ik ben nu al zenuwachtig...
Denken dat ik voorrang heb terwijl ik voorrang moest verlenenquote:
ah jammer manquote:Op dinsdag 11 juli 2006 13:57 schreef hippo-clippo het volgende:
Da's kut, voor de 2e keer gezakt. Vond dat ik het net kon redden, maar zat denk ik net aan de verkeerde kant van de streep. Was geen perfecte rit, maar volgens mijn instructice had ze veel slechtere ritten gezien en die waren wel geslaagd.
Maar de instructeur vertelde me dat ik meer vaart moest maken zodra ik uit een 30km zone kwam op een 50km weg. Ik moest sneller naar de 50km/u gaan. En verder was het zo dat hij vond dat ik ook meer naar links moest kijken, omdat ik de indruk gaf dat ik er niet naar keek omdat ik toch wel voorrang zou hebben.
Baal hier wel weer van, moet nu 300 euro extra bij betalen om voor de 3e keer op te kunnen. Het zou ergens begin augustus weer kunnen, maar ik heb er nu echt even genoeg van.![]()
Ja is inderdaad vrij lang,quote:Op dinsdag 11 juli 2006 14:12 schreef hippo-clippo het volgende:
MIjn instructice vond ook niet echt dat hij me hierop kon laten zakken. Bijzondere verrichtingen gingen wel oke, straatje keren en fileparkeren, dus daar lag het ook niet aan. Ik had trouwens 40 minuten gereden, dat was echt te lang volgens mij![]()
wat moet je nu gaan doen danquote:Op dinsdag 11 juli 2006 16:11 schreef thomzor het volgende:
alo,
afgelopen 7 dagen heb ik een compact opleiding bij de ANWB in utrecht gedaan, ging goed en was tevreden erover
vandaag dan praktijkexamen, en ben tot mijn groooote spijt nét niet geslaagd - heel jammer want volgens mijn instructeur kan ik het gewoon wel en verwachtte hij eigenlijk ook niet anders dan dat ik zou slagen
mijn examinatrice vond dat ik te vlot reed, beetje jammer vind ik zelf - komt denk ik voor een deel doordat het zo rustig in utrecht was vandaag (veel mensen op vakantie, rustige weg, lekker doorrijden (niet over de limiet)) en een stukje zenuwen misschien
iemand anders ook last hiervan gehad?
ja hoorquote:Op dinsdag 11 juli 2006 20:58 schreef Senang het volgende:
Ik heb donderdag theorie. Nog niks gedaanInstructeur vroeg me vandaag het een en ander maar ik wist niks
. Zijn die proefexamens van VEKABEST op CDrom goed te vergelijken met echt theorie examen?
ik liet 'm afslaan op me examenquote:Op dinsdag 11 juli 2006 18:04 schreef Thrilled het volgende:
kvind het ook irritant dat als je al zo ver bent dat de motor nog afslaat... dat voelt zo... zo beginnerachtig (zijn we allemaal in feite nog) maar ik vermijd het toch wel heel graag
ik moet ook donderdag, praktijkquote:Op dinsdag 11 juli 2006 21:18 schreef jorienvdherik het volgende:
donderdag is zo snel, beter halen we het allebei
( ff naam vergeten, die ook moet )
tja, is 3x verwacht er deze keer maar niks van, kan het meevallen. me vader is die dag jarig.. hopelijk een mooi kadoquote:
je derde keer?quote:Op dinsdag 11 juli 2006 21:35 schreef jorienvdherik het volgende:
[..]
tja, is 3x verwacht er deze keer maar niks van, kan het meevallen. me vader is die dag jarig.. hopelijk een mooi kado![]()
1x: wou een vrachtwagen inhalen, maar had toen geen tijd om er voor te komen, Rijbaan van 2 naar 1 en dat wist ik niet. Had een correctie. En een vrachtwagen van rechts voorbij gaan maar mocht nietquote:Op dinsdag 11 juli 2006 21:37 schreef Thrilled het volgende:
[..]
je derde keer?
waarvoor zakte je de andere keren?
Het alcoholpromille wat toegestaan is onder de jongeren is van 0.5 naar 0.2 gegaan.quote:Op dinsdag 11 juli 2006 22:04 schreef Gio het volgende:
Is een theorieboek uit 2004 nog bruikbaar om de theorie te leren? D.w.z, er zijn intussen geen regels aangepast of bijgekomen?
Moeilijk uit te leggen..quote:
Ik moet zeggen dat ik het wel met je eens ben.quote:Op dinsdag 11 juli 2006 22:48 schreef Fatality het volgende:
nou zonnestraaltje eerst vondik het wel leuk dat je je rijbewijs gehaald hebt. Maar nu vind ik het bijzonder jammer.:{
zeggen ze allemaalquote:Op dinsdag 11 juli 2006 23:07 schreef Zonnestraaltje het volgende:
Het voelt niet eens alsof ik m'n rijbewijs nog maar net heb.. Heb 'm nu twee maanden maar 't voelt alsof ik al ruim een jaar rondrijd.
Mhoah ik denk dat dat er ook wel weer van afhankelijk is hoevaak je autorijd en wanneer je zoal een auto tot je beschikking hebt.quote:
Maarja, jij hebt het papiertjequote:Op dinsdag 11 juli 2006 23:11 schreef Zonnestraaltje het volgende:
[..]
Mhoah ik denk dat dat er ook wel weer van afhankelijk is hoevaak je autorijd en wanneer je zoal een auto tot je beschikking hebt.
Ik bedoelde: ik rijd elke dag auto, anderen misschien maar eens per week ('n vriend van me mag ook haast nooit de auto van zn ouders lenen).. Dus dat maakt in mijn ogen ook nog wel wat uit.quote:
Klopt!quote:Op dinsdag 11 juli 2006 23:23 schreef Devilnl het volgende:
in/rondom leeuwarden kun je bijna altijd wel planken
donderdag aanstaande, 10;45quote:Op dinsdag 11 juli 2006 23:38 schreef Jorie het volgende:
[..]
Wanneer moest jij ook alweer trouwens?? En hoe laat??
Gefeliciteerdquote:Op woensdag 12 juli 2006 00:00 schreef Shirley het volgende:
Lieve mensen, bij deze wil ik even een mededeling doen.
IK BEN GESLAAGD VANDAAG!!!
Ik ben zó blij! Moest vanmorgen om 08.55 op, en bleek dat ik een vervanger had, achteraf misschien maar beter ook! Voor m'n gevoel reed ik niet echt heel goed, was best nerveus ook, nog een vrij lange rit ook, hij bleef maar aanwijzingen geven, op een gegeven moment nog in de file omdat er een brug openstond en toen mocht ik eindelijk terug. Zelf had ik echt het gevoel dat ik weer gezakt was, maar toen zei die man: ''Ik geef je het voordeel van de twijfel, je bent nog geen hele goede rijder, maar je bent geslaagd!'' Ik kreeg meteen tranen in m'n ogen, en zei als laatste: ''Bedankt, u bent m'n held.''
Nog geen uur later had ik het mooie roze papiertje op zak, en moest ik gewoon gaan werken.![]()
Vanavond lekker beetje rondgereden in vriendjes auto, al is dat nog met horten en stoten, wennen in zo'n andere auto. Ik kan niet wachten tot ik alleen mag rijden en ik ga zo snel mogelijk voor een autootje kijken!
Ik ben zo blij!!!!!!! En toch in deel 60 geslaagd!
Ene Klandermans ofzoiets. Toffe kerel!quote:Op woensdag 12 juli 2006 00:08 schreef jorienvdherik het volgende:
wow super doe je goed
wie had je ?
oke, je begon bij cbr bij beverwaard ?quote:Op woensdag 12 juli 2006 00:11 schreef Shirley het volgende:
[..]
Ene Klandermans ofzoiets. Toffe kerel!
Nee, in Noord.quote:Op woensdag 12 juli 2006 00:12 schreef jorienvdherik het volgende:
[..]
oke, je begon bij cbr bij beverwaard ?
Tsja, op een gegeven moment als je zo blijft rijden, ben je gewoon een keertje je rijbewijs kwijt omdat je het even net nog harder probeert. En dat zou dan gewoon geheel terecht zijn.quote:Op dinsdag 11 juli 2006 22:31 schreef Zonnestraaltje het volgende:
Moeilijk uit te leggen..![]()
Ik vind 80 zo ontzettend langzaam gaan, net als 120 op de snelweg. Ik voel me echt vreselijk truttig als ik dat doe. Op de snelweg rijd ik vaak zat zo'n 160 km/h..![]()
Tot nu toe was mijn beleving ook telkens dat je er toch wel mee weg kwam.
gefeliciteerdquote:Op woensdag 12 juli 2006 00:00 schreef Shirley het volgende:
Lieve mensen, bij deze wil ik even een mededeling doen.
IK BEN GESLAAGD VANDAAG!!!
Ik ben zó blij! Moest vanmorgen om 08.55 op, en bleek dat ik een vervanger had, achteraf misschien maar beter ook! Voor m'n gevoel reed ik niet echt heel goed, was best nerveus ook, nog een vrij lange rit ook, hij bleef maar aanwijzingen geven, op een gegeven moment nog in de file omdat er een brug openstond en toen mocht ik eindelijk terug. Zelf had ik echt het gevoel dat ik weer gezakt was, maar toen zei die man: ''Ik geef je het voordeel van de twijfel, je bent nog geen hele goede rijder, maar je bent geslaagd!'' Ik kreeg meteen tranen in m'n ogen, en zei als laatste: ''Bedankt, u bent m'n held.''
Nog geen uur later had ik het mooie roze papiertje op zak, en moest ik gewoon gaan werken.![]()
Vanavond lekker beetje rondgereden in vriendjes auto, al is dat nog met horten en stoten, wennen in zo'n andere auto. Ik kan niet wachten tot ik alleen mag rijden en ik ga zo snel mogelijk voor een autootje kijken!
Ik ben zo blij!!!!!!! En toch in deel 60 geslaagd!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |