Afbraak66 gaat vakkundig de verzorgingstaat kapot makenquote:CNV: kabinet-Jetten raakt zwangere vrouwen hard in portemonnee
‘Nieuw kabinet voert bevalboete in’
Zwangere vrouwen worden hard geraakt door de verlaging van het maximumdagloon met 20%. Veel vrouwen met een midden- of hoog inkomen krijgen straks geen 100% doorbetaald verlof meer, maar slechts 90% of 80% van het loon doorbetaald tijdens hun zwangerschapsverlof. Dit geldt ook voor vrouwen die ziek worden als gevolg van hun zwangerschap. De maatregel treft jaarlijks minstens 25.000 vrouwen.
Dit stelt CNV op basis van een analyse.
‘Schandalig dat zwangere vrouwen flink inleveren. Het 100% zwangerschapsverlof van 16 weken is een belangrijk verworven recht. Vrouwen hebben dit verlof broodnodig. Door de verlaging van het maximum dagloon met 20%, zal een grote groep zwangere vrouwen straks flink inleveren tijdens hun zwangerschap,’ stelt Piet Fortuin, CNV-voorzitter.
Tot ¤ 9.000 inleveren
Een vrouw die bruto ¤ 6.700 per maand verdient, gaat er tijdens haar zwangerschapsverlof ¤ 1.300 op achteruit door de verlaging van het maximum dagloon. Een zwangerschapsverlof duurt vier maanden, dus hiermee levert een vrouw ¤ 5.200 in. Indien een vrouw eerder uitvalt wegens haar zwangerschap, is dat bedrag nog hoger. Iemand die met 24 weken zwangerschap ziek wordt en niet meer mag werken, levert nog eens ¤ 3.900 in. In totaal levert een vrouw hiermee ruim ¤ 9.000 in.
De zwangerschapsuitkering valt onder de Wet Arbeid en Zorg, waarmee er sprake is van het maximumdagloon. Ook ziekte, veroorzaakt door de zwangerschap, valt onder het maximum dagloon en niet onder de reguliere loondoorbetaling die doorgaans 100% is.
Bevalboete
‘Het kabinet-Jetten deelt hiermee een forse bevalboete uit voor aan vrouwen. Alle vrouwen met een inkomen boven de ¤ 5.300 worden getroffen door deze maatregel, zo’n 25.000 in totaal. Ongekend dat vrouwen zo’n hoge prijs moeten betalen en daarmee een verworven recht inleveren,’ stelt Fortuin.
Ook ouderschapsverlof omlaag
Naast zwangerschapsverlof keldert ook het ouderschapsverlof (9 weken, 70% doorbetaald voor zowel vader als moeder) omlaag door de verlaging van het maximum dagloon. Hierdoor leveren steeds meer ouders geen 30% van hun inkomen in, maar mogelijk 40 of 50%.
CNV is voorstander van 100% doorbetaald ouderschapsverlof. Maar nu een grote groep ouders zoveel inkomen inleveren, zal dit minder populair worden. Doodzonde: het ouderschapsverlof geeft vrouwen meer rust na de geboorte van een kind. En vaders kunnen een grotere rol spelen na de geboorte. Het kabinet-Jetten brengt Nederland weer terug in de tijd door deze boete op ouderschap.’
CNV-analyse Zwangerschaps- en ouderschapsuitkering
90K
https://www.cnv.nl/nieuws(...)hard-in-portemonnee/
Dit geboortecijfer zal met de plannen van het kabinet nog verder dalen. Dit zal gecompenseerd worden door meer en meer moslim import.quote:Het geboortecijfer in Nederland vertoont een dalende trend, met in 2023 gemiddeld 1,43 kinderen per vrouw, wat aanzienlijk lager is dan de 1,80 in 2010.
Die zijn net zo wispelturig als de voormalig minister van wiebelstroom zelf.quote:Op woensdag 4 maart 2026 12:26 schreef RotatoR het volgende:
Zouden de strategische D66 kiezers al spijt hebben?
Er verdienen in Nederland 25.000 vrouwen meer dan 5.300?quote:Op woensdag 4 maart 2026 12:22 schreef RamboDirk het volgende:
Alle vrouwen met een inkomen boven de ¤ 5.300 worden getroffen door deze maatregel, zo’n 25.000 in totaal.
De kop zegt het beterquote:Op woensdag 4 maart 2026 12:35 schreef nostra het volgende:
[..]
Er verdienen in Nederland 25.000 vrouwen meer dan 5.300?
quote:De maatregel treft jaarlijks minstens 25.000 vrouwen.
GAAF LANDquote:Op woensdag 4 maart 2026 12:33 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Nederlanders zijn met deze geboortecijfers en instroom en hoge geboortecijfers van asielzoekers een uitstervend volk (omdat asielzoekers en statushouders subsidie na subsidie krijgen aangereikt worden deze niet getroffen), goed idee dus om het krijgen van kinderen nog onaantrekkelijker en duurder te maken. Ik had ook niet anders verwacht van een kabinet Jetten/D66 die 'culturele genocide' tot een soort speerpunt te lijken hebben gemaakt.
En hoeveel van die vrouwen zitten nog daadwerkelijk in hun vruchtbare leeftijd én hebben daarbij ook nog eens een kinderwens?quote:Op woensdag 4 maart 2026 12:35 schreef nostra het volgende:
[..]
Pas als de NPO ze dat instrueert. Die zitten momenteel nog in hun wittebroodsweken vanwege de eerste openlijke homo-premier.quote:Op woensdag 4 maart 2026 12:26 schreef RotatoR het volgende:
25.000 per jaar die zwanger worden én boven dit bedrag verdienen, op een populatie van ongeveer 175.000 vrouwen per jaar die bevallen. Of 1 op 7.quote:Op woensdag 4 maart 2026 12:35 schreef nostra het volgende:
[..]
Als je uit gaat van 25.000 vrouwen op jaarbasis en een bedrag ergens tussen de 5300 en 9000 euro, laten we zeggen 6500 (het grootste deel van de vrouwen werkt door tot 34 a 36 weken), heb je het al snel over 150 miljoen euro op jaarbasis.quote:Op woensdag 4 maart 2026 12:46 schreef Caland het volgende:
Ja, een kind krijgen is per definitie duur.
9K voor een extreem klein gedeelte van de vrouwen die al heel goed verdienen moet wel op te hoesten zijn, lijkt me.
Levensgevaarlijk K*wijf. Als het aan D66 ligt geven we ons laat meteen wegquote:Op woensdag 4 maart 2026 12:57 schreef DeVerzamelaar het volgende:
D66 in een notendop. Minder Nederland en meer verrijking.
[ x ]
Een redelijk te verwaarlozen bedrag voor een gezin waarbij de vrouw bovengemiddeld verdient (en daarmee de man waarschijnlijk ook).quote:Op woensdag 4 maart 2026 13:13 schreef HMFuckyouall het volgende:
[..]
Als je uit gaat van 25.000 vrouwen op jaarbasis en een bedrag ergens tussen de 5300 en 9000 euro, laten we zeggen 6500 (het grootste deel van de vrouwen werkt door tot 34 a 36 weken), heb je het al snel over 150 miljoen euro op jaarbasis.
En dus maak je het nóg kutter door deze regel te bedenken, heel fijn.quote:Op woensdag 4 maart 2026 12:46 schreef Caland het volgende:
Voor sommigen is het een verdienmodel.quote:Op woensdag 4 maart 2026 12:46 schreef Caland het volgende:
9K voor een extreem klein gedeelte van de vrouwen die al heel goed verdienen moet wel op te hoesten zijn, lijkt me.
In de hoogste inkomensgroepen zijn mannen oververtegenwoordigd.quote:Op woensdag 4 maart 2026 13:15 schreef Caland het volgende:
[..]
Een redelijk te verwaarlozen bedrag voor een gezin waarbij de vrouw bovengemiddeld verdient (en daarmee de man waarschijnlijk ook).
Exact mijn puntquote:Op woensdag 4 maart 2026 13:23 schreef HMFuckyouall het volgende:
[..]
In de hoogste inkomensgroepen zijn mannen oververtegenwoordigd.
Bij heterostellen verdient de man in 60% van de gevallen meer; in ongeveer 20% verdienen ze min of meer gelijk.
De dames die een maximum dagloon ontvangen van 6617 euro per maand, verdienen op jaarbasis om en nabij 90+k (vakantiegeld meegenomen).
Vrij veilig om aan te nemen dat de mannen in 80% van de gevallen ook zoiets verdienen.
Dat komt neer op een bruto inkomen van 170.000 euro.
Als dit bedrag aangepast wordt naar beneden, gaat het een groep betreffen die vrij aannemelijk in 80% van de gevallen tussen de 140k en 170k+ inkomsten hebben op jaarbasis.
Zij gaan dan gemiddeld 3000 euro netto per gezin dat jaar minder ontvangen.
Dat is ongeveer twee weken netto salaris met zulke gezinsinkomsten.
Ik geloof dat men dat wel moet overleven.
• Als vader kreeg ik vanuit de wet WAZO vijf weken aanvullend geboorteverlof tegen 70% van mijn inkomsten.quote:Op woensdag 4 maart 2026 13:24 schreef Caland het volgende:
[..]
Exact mijn punt
Redelijk non-nieuws dit
quote:Op woensdag 4 maart 2026 13:23 schreef HMFuckyouall het volgende:
[..]
In de hoogste inkomensgroepen zijn mannen oververtegenwoordigd.
Bij heterostellen verdient de man in 60% van de gevallen meer; in ongeveer 20% verdienen ze min of meer gelijk.
De dames die een maximum dagloon ontvangen van 6617 euro per maand, verdienen op jaarbasis om en nabij 90+k (vakantiegeld meegenomen).
Vrij veilig om aan te nemen dat de mannen in 80% van de gevallen ook zoiets verdienen.
Dat komt neer op een bruto inkomen van 170.000 euro.
Als dit bedrag aangepast wordt naar beneden, gaat het een groep betreffen die vrij aannemelijk in 80% van de gevallen tussen de 140k en 170k+ inkomsten hebben op jaarbasis.
Zij gaan dan gemiddeld 3000 euro netto per gezin dat jaar minder ontvangen.
Dat is ongeveer twee weken netto salaris met zulke gezinsinkomsten.
Ik geloof dat men dat wel moet overleven.
Ja het valt "allemaal wel mee" maar het is wel heel veel beleid dat "allemaal wel meevalt"quote:Op woensdag 4 maart 2026 13:24 schreef Caland het volgende:
[..]
Exact mijn punt
Redelijk non-nieuws dit
Het is volgens mij zo ongeveer de enige maatregel vooralsnog waar er geld bij de groot/topverdieners wordt opgehaald, dat had inderdaad wel wat meer gemogen.quote:Op woensdag 4 maart 2026 13:30 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
[..]
Ja het valt "allemaal wel mee" maar het is wel heel veel beleid dat "allemaal wel meevalt"
Het zit hem vooral in de zoveelste ordinaire verschraling.
Het is een kleine verslechtering bij een verslechtering bij een verslechtering enz. enz.quote:Op woensdag 4 maart 2026 13:17 schreef Ian_Nick het volgende:
[..]
En dus maak je het nóg kutter door deze regel te bedenken, heel fijn.
En dat past dus ook weer in een patroon.quote:Op woensdag 4 maart 2026 13:31 schreef Caland het volgende:
[..]
Het is volgens mij zo ongeveer de enige maatregel vooralsnog waar er geld bij de groot/topverdieners wordt opgehaald, dat had inderdaad wel wat meer gemogen.
Hou toch op. De verschraling die voor deze groep tien keer meer pijn doet is de voorgenomen box 3 wijziging. Dit is echt peanuts.quote:Op woensdag 4 maart 2026 13:30 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
[..]
Ja het valt "allemaal wel mee" maar het is wel heel veel beleid dat "allemaal wel meevalt"
Het zit hem vooral in de zoveelste ordinaire verschraling.
Voor heel veel mensen zal de ww verkorting ook niet uitmaken omdat ze al ww opgebouwd hebben/er nooit gebruik van maken.quote:Op woensdag 4 maart 2026 13:33 schreef HMFuckyouall het volgende:
[..]
Hou toch op. De verschraling die voor deze groep tien keer meer pijn doet is de voorgenomen box 3 wijziging. Dit is echt peanuts.
En ze hebben er 16 weken papa die thuis zit voor 70% voor het loon voor teruggekregen.
Mijn vrouw heeft me drie kinderen geschonken, ik had heel graag bij nummer één meer vrij gehad dan twee betaalde dagen.
Bij nummer twee was dit al een week tegen 100%.
Bij nummer drie was die 1 week tegen 100% en 15 weken tegen 70%.
Dan gaan we nu miepen over een miniscule verschraling voor het 90-percentiel van de bellcurve die maximaal gebruik gaan maken van de vaders die 15 weken thuis zitten.
Het is ECHT een non-issue.
Fix die box 3 heffing maar. Maak je deze mensen veel blijer mee.
Voor nagenoeg niemand. De reden dat mensen geen kinderen nemen ligt vooral in het niet groter of helemaal niet kunnen wonen. Daar heeft de groep die door deze maatregel wordt geraakt absoluut geen last van.quote:Op woensdag 4 maart 2026 13:32 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Het is een kleine verslechtering bij een verslechtering bij een verslechtering enz. enz.
En dat telt op.
Daar maak ik me grote zorgen over ja. De minister wil kleine wijzigingen doorvoeren en het er toch doorheen duwen, geloof dat maar.quote:Op woensdag 4 maart 2026 13:34 schreef Straatcommando. het volgende:
Verder eens met je box 3 opmerking hoor maar dat zie je niet gebeuren toch?
"Ach het is maar een plakje".quote:Op woensdag 4 maart 2026 13:34 schreef Caland het volgende:
[..]
Voor nagenoeg niemand. De reden dat mensen geen kinderen nemen ligt vooral in het niet groter of helemaal niet kunnen wonen. Daar heeft de groep die door deze maatregel wordt geraakt absoluut geen last van.
Zou me niet eens echt verbazen..quote:Op woensdag 4 maart 2026 12:35 schreef nostra het volgende:
[..]
Dan is de loonkloof echt veel groter dan ik verwachte.quote:Op woensdag 4 maart 2026 12:35 schreef nostra het volgende:
[..]
Hoeveel mannen verdienen meer dan dat in Nederland?quote:Op woensdag 4 maart 2026 13:40 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Dan is de loonkloof echt veel groter dan ik verwachte.
Vrouwen die nu 200.000 euro verdienen en zwanger worden zijn ook de lul door het maximumdagloon.quote:Op woensdag 4 maart 2026 13:38 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Dit lijkt me trouwens eerder een afbraakplannetje uit de VVD-koker, maar dat de zichzelf als progressief profilerende D66 er ook in mee gaat is wel wat treurig. Ja, deze inkomensgroep kan het mogelijk wel missen, maar hoe het overkomt is dat je vrouwen financieel straft om een goed verdienende carriere te willen combineren met een gezin. Dat is... niet heel progressief.
Het antwoord staat al drie keer in het topic, lees anders evenquote:Op woensdag 4 maart 2026 13:45 schreef vosss het volgende:
[..]
Hoeveel mannen verdienen meer dan dat in Nederland?
Ik zie het niet.quote:Op woensdag 4 maart 2026 13:47 schreef HMFuckyouall het volgende:
[..]
Het antwoord staat al drie keer in het topic, lees anders even.
Welke bevolkingsgroep produceert er tegenwoordig nog meer dan 2 dan?quote:Op woensdag 4 maart 2026 13:58 schreef Marsenal het volgende:
Mwah. Dit gaat voor het geboortecijfer niks uitmaken. Dit heeft impact op een relatief rijke bevolkingsgroep die 9 van de 10 keer toch vrij laat aan kinderen begint en er zelden meer dan twee produceert. En dan gaan die paar ruggen niet het verschil maken.
Heb ik gedaan, om mijn bloedlijn zo lang mogelijk puur en breed te houden!quote:Op woensdag 4 maart 2026 14:03 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Welke bevolkingsgroep produceert er tegenwoordig nog meer dan 2 dan?
Thanks. Dan mag de stagiair nog wel even op schrijfles.quote:Op woensdag 4 maart 2026 13:10 schreef HMFuckyouall het volgende:
[..]
25.000 per jaar die zwanger worden én boven dit bedrag verdienen, op een populatie van ongeveer 175.000 vrouwen per jaar die bevallen. Of 1 op 7.
De VVD is gewoon eerlijk. Ontkennen het niet en zeggen dat je verantwoordelijk bent voor je eigen succes. Zelf twee pandjes scoren (of sceuren om het in de juiste terminologie te zeggen) en je hebt nergens last meer van.quote:Op woensdag 4 maart 2026 12:40 schreef EttovanBelgie het volgende:
D66 ten voeten uit.
Niets interesseert die club, enkel rendement en de centen, liefst allemaal op basis van korte termijn denken.
Werklozen, gehandicapten, ouderen, zwangere vrouwen, zieken... Die tellen bij 'inclusiepartij' D66 niet mee, hebben nooit meegeteld en zullen nooit meetellen. Leveren niets of te weinig op. Zijn lege hulzen. Opmakers. Parasieten.
D66 is het vleesgeworden utilisme in diens meest oppervlakkige vorm.
Natuurlijk wel allemaal gepresenteerd met regenboogjes en eenhoorns.
Met 5.300 ben je geen grootverdiener. In principe vind ik het nog enigszins te rechtvaardigen als je het bedrag zou optrekken naar zeg 7.500 euro per maand maar het zou niet nodig hoeven te zijn als bedrijven en vermogens meer worden belast.quote:Op woensdag 4 maart 2026 13:31 schreef Caland het volgende:
[..]
Het is volgens mij zo ongeveer de enige maatregel vooralsnog waar er geld bij de groot/topverdieners wordt opgehaald, dat had inderdaad wel wat meer gemogen.
Hoeveel meer dan 5300 per maand weet ik niet, maarquote:Op woensdag 4 maart 2026 13:45 schreef vosss het volgende:
[..]
Hoeveel mannen verdienen meer dan dat in Nederland?
Maar het gaat om het aantal zwangeren binnen die groep toch?quote:Op woensdag 4 maart 2026 14:18 schreef KaheemSaid het volgende:
Hoeveel meer dan 5300 per maand weet ik niet, maar
Het gaat toch om de groep in de toekomst mogelijk zwanger wordend?quote:Op woensdag 4 maart 2026 14:19 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Maar het gaat om het aantal zwangeren binnen die groep toch?
Ah ok. Maar die zitten niet aan het einde van hun carrière en veel vrouwen werken parttime. Dus het zou best kunnen kloppen.quote:Op woensdag 4 maart 2026 14:20 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Het gaat toch om de groep in de toekomst mogelijk zwanger wordend?
Deze Zucman-tax tax is in strijd met Art 17 mensenrechten en om die reden ook al afgeschoten door het franse parlement. Art 17 mensenrechten is verankerd in de franse grondwet.quote:Op woensdag 4 maart 2026 14:12 schreef Kowloon het volgende:
Zeer kwalijke ontwikkeling. De sociale zekerheid moet er ook zijn voor mensen die goed verdienen, en helemaal als het gaat om kinderen krijgen.
Het is ook niet nodig om er op te bezuinigen, een Zucman-tax voor vermogens boven de 100 miljoen Euro (!) zou 5,5 miljard Euro per jaar op kunnen leveren.
Korten op de WW en superrijken ontzien zoals het kabinet-Jetten wil? Onhoudbaar, zegt deze Franse stereconoom
Slechte maatregel. Maar het gaat om vrouwen die qua inkomen niet zo zielig zijn als de CNV doet voorkomen.quote:
Hopelijk zijn de vrouwen in dit segment alert genoeg om de financiële risico's die een zwangerschap ze oplevert neer te leggen bij hun partner, zodat ze niet alleen opdraaien hiervoor.quote:Op woensdag 4 maart 2026 14:46 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Slechte maatregel. Maar het gaat om vrouwen die qua inkomen niet zo zielig zijn als de CNV doet voorkomen.
Ik geloof er niks van dat een vermogensbelasting in strijd is met de mensenrechten. User capricia kwam onlangs ook al aanzetten met de argumentatie dat een vermogensbelasting in strijd zou zijn met de mensenrechten, maar leverde geen bewijs.quote:Op woensdag 4 maart 2026 14:45 schreef Digi2 het volgende:
Deze Zucman-tax tax is in strijd met Art 17 mensenrechten en om die reden ook al afgeschoten door het franse parlement. Art 17 mensenrechten is verankerd in de franse grondwet.
Zou de zieligheidsfactor überhaupt wat uitmaken voor D66?quote:Op woensdag 4 maart 2026 14:46 schreef Hexagon het volgende:
Slechte maatregel. Maar het gaat om vrouwen die qua inkomen niet zo zielig zijn als de CNV doet voorkomen.
Uiteraard anders zouden ze die inkomensgrens niet stellen.quote:Op woensdag 4 maart 2026 15:06 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Zou de zieligheidsfactor überhaupt wat uitmaken voor D66?
Je dient sowieso elk bericht van een vakbond doorgaans met een korrel zout te nemen.quote:Op woensdag 4 maart 2026 15:05 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Niemand die vragen stelt bij de analyse van het CNV? Hoe komen ze aan die gegevens, waar blijkt één en ander uit en waarom zijn er geen andere partijen die hier meldingen van ma(a)k(t)en?
Ik gok er zelf dan maar op dat de soep niet heet gegeten als hij nog niet wordt opgediend.
Tenzij ze daarmee D66 afkraken. Dan is het natuurlijk waar en mag je er volledig op los gaan.quote:Op woensdag 4 maart 2026 15:07 schreef Caland het volgende:
[..]
Je dient sowieso elk bericht van een vakbond doorgaans met een korrel zout te nemen.
Art 17 kan je gewoon opzoeken, het rendement op vermogen mag belast worden. Niet het vermogen zelf, dat is al snel confiscatoir en niet toegestaan. Het is een principieel artikel, maakt niet uit of je een hengel bezit of 100miljoenmiljard.quote:Op woensdag 4 maart 2026 14:53 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ik geloof er niks van dat een vermogensbelasting in strijd is met de mensenrechten. User capricia kwam onlangs ook al aanzetten met de argumentatie dat een vermogensbelasting in strijd zou zijn met de mensenrechten, maar leverde geen bewijs.
quote:Article 17 of the Universal Declaration of Human Rights (UDHR) enshrines the right to property as follows:
Everyone has the right to own property alone as well as in association with others. No one shall be arbitrarily deprived of his or her property.
D66 heeft zijn handtekening gezet onder bezuinigingen op meervoudig gehandicapten, onder het verkorten van de WW waardoor meer mensen met een achterstandspositie op de arbeidsmarkt in financiële problemen komen als zij hun baan verliezen en onder het tot wel 20 % korten op lopende arbeidsongeschiktheidsuitkeringen waardoor zij ook in financiële problemen kunnen komen.quote:Op woensdag 4 maart 2026 15:06 schreef Hexagon het volgende:
Uiteraard anders zouden ze die inkomensgrens niet stellen.
Let op het woord “arbitrarily”, een vermogensbelasting is niet arbitrair. Bespaar je overigens de moeite van het aandragen van wetsartikelen, ik kan daar niets mee want ik ben geen jurist. Ik ben enkel te overtuigen met artikelen van rechtswetenschappers of uitspraken van rechters.quote:Op woensdag 4 maart 2026 15:11 schreef Digi2 het volgende:
Art 17 kan je gewoon opzoeken, het rendement op vermogen mag belast worden. Niet het vermogen zelf, dat is al snel confiscatoir en niet toegestaan. Het is een principieel artikel, maakt niet uit of je een hengel bezit of 100miljoenmiljard.
Die zijn er genoeg o.a. tav de vermogensrendementsheffing hier te lande alswel in Frankrijk zelf. Die willekeur betekent dat het niet aan overheden is te bepalen wie er wel of niet 'rijk' wordt geacht en onder het mes komt als het op eigendomsrechten aankomt.quote:Op woensdag 4 maart 2026 15:25 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Let op het woord “arbitrarily”, een vermogensbelasting is niet arbitrair. Bespaar je overigens de moeite van het aandragen van wetsartikelen, ik kan daar niets mee want ik ben geen jurist. Ik ben enkel te overtuigen met artikelen van rechtswetenschappers of uitspraken van rechters.
Godverdommequote:Op woensdag 4 maart 2026 12:57 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[ x ]
Kom maar met voorbeelden, anders kun je mij niet overtuigen. En nee, ik ga het niet zelf opzoeken. Jij stelt dus jij bewijst.quote:Op woensdag 4 maart 2026 15:28 schreef Digi2 het volgende:
Die zijn er genoeg o.a. tav de vermogensrendementsheffing hier te lande alswel in Frankrijk zelf. Die willekeur betekent dat het niet aan overheden is te bepalen wie er wel of niet 'rijk' wordt geacht en onder het mes komt als het op eigendomsrechten aankomt.
Zijn we nu een geciviliseerd land of niet?quote:Op woensdag 4 maart 2026 14:51 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Hopelijk zijn de vrouwen in dit segment alert genoeg om de financiële risico's die een zwangerschap ze oplevert neer te leggen bij hun partner, zodat ze niet alleen opdraaien hiervoor.
quote:Op woensdag 4 maart 2026 15:30 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Kom maar met voorbeelden, anders kun je mij niet overtuigen. En nee, ik ga het niet zelf opzoeken. Jij stelt dus jij bewijst.
quote:Google AI Overview
De Hoge Raad heeft in diverse arresten (met name 24 december 2021 en 6 juni 2024) geoordeeld dat de vermogensrendementsheffing in box 3 (vanaf 2017) in strijd is met het Europees Verdrag tot Bescherming van de Rechten van de Mens (EVRM). Het stelsel van fictief rendement schendt het discriminatieverbod en eigendomsrecht. Belasting moet worden geheven over het werkelijke rendement.
Kernpunten van de uitspraken:
Kerstarrest (24 december 2021): De Hoge Raad oordeelde dat de vermogensheffing sinds 2017 in strijd is met het recht op eigendom en het gelijkheidsbeginsel omdat het fictieve rendement vaak hoger is dan het werkelijke rendement.
Arresten 6 juni 2024: De Hoge Raad bevestigde dat ook de Overbruggingswet box 3 (die volgde op het Kerstarrest) deels discriminerend is, omdat er nog steeds met fictieve rendementen wordt gewerkt.
Gevolg: Belastingplichtigen hoeven alleen belasting te betalen over het werkelijke rendement.
Actie: Belastingplichtigen die bezwaar hebben gemaakt (of tijdig bezwaar maken) tegen hun aanslag kunnen in aanmerking komen voor rechtsherstel. Het is aan de belastingplichtige om aan te tonen dat het werkelijke rendement lager is dan het forfaitaire (fictieve) rendement.
Compensatie: Er zijn regelingen getroffen voor de jaren 2017-2020 (massaal bezwaar). Voor latere jaren geldt de mogelijkheid van rechtsherstel op basis van werkelijk rendement.
Blijkbaar in mindere mate, gezien deze plannen en de praktijk.quote:Op woensdag 4 maart 2026 15:31 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zijn we nu een geciviliseerd land of niet?
Dat is een AI-overzicht, dat is niet waar ik om vroeg: uitspraken van rechters of artikelen van rechtswetenschappers. Bovendien gaat je AI-overzicht over de vermogensrendementsheffing zoals die in Nederland geïmplementeerd was, dat is wat anders dan een vermogensbelasting op vermogens van meer dan 100 miljoen Euro.quote:
Dit is het zoveelste signaal van dit kabinet.quote:Op woensdag 4 maart 2026 15:29 schreef Niels0Kurovski het volgende:
We gaan vrouwen met een goed salaris honderd korten p/m. Echt heel erg ja.
Dus?quote:Op woensdag 4 maart 2026 14:46 schreef Hexagon het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 4 maart 2026 15:45 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Dit is het zoveelste signaal van dit kabinet.
"bouw vooral niks op en leef vooral ook niet verstandig want dan wordt je gestraft ten faveure van multinationals en uitheemse volkeren"
Ik heb hier ook nooit van gehoord hoor. Ik dacht dat daar die grote vogels voor waren? Daarom zijn er ook steeds minder kinderen, door een gebrek aan ooievaars.quote:Op woensdag 4 maart 2026 15:34 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Blijkbaar in mindere mate, gezien deze plannen en de praktijk.
Groetjes van iemand die ooit 10 weken zonder inkomen zat als kostwinner omdat het UWV bij mij voor het eerst leek te horen van een vrouw die een baby kreeg.
Waarom 100 miljoen en geen 10 miljoen, dat is precies de willekeur waar het om gaat, daaraan mag het eigendomsrecht niet worden blootgesteld. Die artikelen en uitspraken daar wordt naar verwezen, maar als je zelf geen jurist bent zal je dan 1st nog ff een studie moeten gaan volgen.quote:Op woensdag 4 maart 2026 15:39 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Dat is een AI-overzicht, dat is niet waar ik om vroeg: uitspraken van rechters of artikelen van rechtswetenschappers. Bovendien gaat je AI-overzicht over de vermogensrendementsheffing zoals die in Nederland geïmplementeerd was, dat is wat anders dan een vermogensbelasting op vermogens van meer dan 100 miljoen Euro.
Die kunnen dat prima lijden. Waarom zou de samenleving dat moeten bekostigen?quote:Op woensdag 4 maart 2026 12:22 schreef RamboDirk het volgende:
Een vrouw die bruto ¤ 6.700 per maand verdient, gaat er tijdens haar zwangerschapsverlof ¤ 1.300 op achteruit door de verlaging van het maximum dagloon. Een zwangerschapsverlof duurt vier maanden, dus hiermee levert een vrouw ¤ 5.200 in
Gidi en zijn mede nsb-ers hebben nog niet door hoe ze in het pak genaaid worden dus Jetten heeft er haast mee om zo veel mogelijk lastige dingen er door heen te krijgen.quote:Op woensdag 4 maart 2026 13:28 schreef Straatcommando. het volgende:
Dit kabinet heeft erg veel noten op de zang voor een minderheidskabinet.
Alsof ze de bui al voelen hangen en zo snel mogelijk hun asociale plannetjes willen doordrukken.
Nee hoor.quote:Op woensdag 4 maart 2026 12:26 schreef RotatoR het volgende:
Je ziet ze vliegen, het hele belastingstelsel zit vol met arbitraire klassen, toetsen en vrijstellingen. Waar het in de Nederlandse box-3-rechtszaken om ging was dat de vermogensrendementsheffing (dat is wat anders dan een vermogensbelasting) tot arbitraire uitkomsten leidde omdat er werd uitgegaan van een of meerdere fictieve rendementen.quote:Op woensdag 4 maart 2026 15:54 schreef Digi2 het volgende:
Waarom 100 miljoen en geen 10 miljoen, dat is precies de willekeur waar het om gaat, daaraan mag het eigendomsrecht niet worden blootgesteld.
Kom gewoon met linkjes naar rechterlijke uitspraken of wetenschappelijke artikelen, zo simpel is het.quote:Die artikelen en uitspraken daar wordt verwezen, maar als je zelf geen jurist bent zal je dan 1st nog ff een studie moeten gaan volgen.
Heb ik al gedaan, maar zoals Nietzsche al stelde 'overtuigingen zijn groter vijanden van de waarheid/werkelijkheid dan leugens' en daar laat ik het nu bij.quote:Op woensdag 4 maart 2026 16:05 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Je ziet ze vliegen, het hele belastingstelsel zit vol met arbitraire klassen, toetsen en vrijstellingen. Waar het in de Nederlandse box-3-rechtszaken om ging was dat de vermogensrendementsheffing (dat is wat anders dan een vermogensbelasting) tot arbitraire uitkomsten leidde omdat er werd uitgegaan van een of meerdere fictieve rendementen.
[..]
Kom gewoon met linkjes naar rechterlijke uitspraken of wetenschappelijke artikelen, zo simpel is het.
Goed, ik heb zelf het Kerstarrest maar even opgezocht.quote:Op woensdag 4 maart 2026 16:07 schreef Digi2 het volgende:
Heb ik al gedaan, maar zoals Nietzche al stelt 'overuigingingen zijn groter vijanden van de waarheid/werkelijkheid dan leugens' en daar laat ik het nu bij.
En nou opgehoepeld met je indianenverhalen.quote:De Hoge Raad is van oordeel dat het sinds 2017 geldende forfaitaire stelsel verder af is komen te staan van een heffing over het inkomen waarvan kan worden aangenomen dat een individuele belastingplichtige dat daadwerkelijk heeft genoten, terwijl de wetgever dit wel heeft beoogd. Het nieuwe stelsel perkt het door het EVRM gegarandeerde recht om vrij te beschikken over eigendom in, doordat het een verhoudingsgewijs zware financiële last verbindt aan de keuze om niet over te gaan tot het risicovol beleggen van vermogen. Ook is het discriminerend doordat degenen die pech hebben gehad met hun risicovolle beleggingen relatief zwaar worden belast. Naar het oordeel van de Hoge Raad is er niet een redelijke verhouding tussen de belangen die de wetgever heeft willen dienen met het forfaitaire stelsel (uitvoerbaarheid, realiteit en opbrengst) en de ongelijkheid die met het stelsel wordt veroorzaakt.
Het maximum dagloon, ordegrootte 1,5x modaal, kun je toch echt niet wegzetten als "grootverdiener".quote:Op woensdag 4 maart 2026 15:59 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Die kunnen dat prima lijden. Waarom zou de samenleving dat moeten bekostigen?
Verder geen fan van het beknibbelen op de sociale zekerheid, maar van het wat minder subsidiëren van grootverdieners kan ik niet wakker liggen.
Ja, daar zat ik ook al aan te denken. Geen idee overigens hoe die balans in werkelijkheid zit.quote:Op woensdag 4 maart 2026 16:17 schreef quo_ het volgende:
Het maximum dagloon geldt als bovengrens voor uitbetaling EN premie-inning voor de sociale zekerheid.
Het naar beneden schroeven van deze grens zou nog wel eens averechts kunnen werken. Je "gooit"namelijk premieinkomsten weg van een groep mensen met net iets betere banen en opleidingen die gemiddeld minder gebruik maken van de voorzieningen op gebied van ww en wia.
Grotendeels eens hoor, maar er is meestal ook een werkende partner in huis. En met een salaris van ¤6700 ben je echt niet armlastig.quote:Op woensdag 4 maart 2026 16:17 schreef quo_ het volgende:
[..]
Het maximum dagloon, ordegrootte 1,5x modaal, kun je toch echt niet wegzetten als "grootverdiener".
Het maximum dagloon geldt als bovengrens voor uitbetaling EN premie-inning voor de sociale zekerheid.
Het naar beneden schroeven van deze grens zou nog wel eens averechts kunnen werken. Je "gooit"namelijk premieinkomsten weg van een groep mensen met net iets betere banen en opleidingen die gemiddeld minder gebruik maken van de voorzieningen op gebied van ww en wia.
Behalve onrust brengt deze maatregel voor dit kabinet ook helemaal niks. Invoering is namelijk voorzien in 2029.
Het laat echter wel goed zien hoe laf en ondoordacht het kabinet Jetten te werk gaat.
De WW is er sowieso niet voor chronisch zieken.quote:Op woensdag 4 maart 2026 16:33 schreef Irmak_Spermabak het volgende:
Dus als je afhankelijk bent van een inkomen kun je maar beter niet écht ziek worden (zoals kanker ofzo) want na een jaar wordt je er straks uitgeknikkerd maar zwanger worden kun je ook maar beter niet meer doen. Fijn he, die VVD en VVD light.
Een paar cent boven een modaaltje noem jij al heel goed ja?quote:Op woensdag 4 maart 2026 12:46 schreef Caland het volgende:
Dat de VVD er zou zijn voor de HARD!!werkende Nederlander is het grootste collectieve waanidee sinds de tijd van heksenjachten.quote:Op woensdag 4 maart 2026 16:33 schreef Irmak_Spermabak het volgende:
Dus als je afhankelijk bent van een inkomen kun je maar beter niet écht ziek worden (zoals kanker ofzo) want na een jaar wordt je er straks uitgeknikkerd maar zwanger worden kun je ook maar beter niet meer doen. Fijn he, die VVD en VVD light.
In het benoemde voorbeeld aan de bovenkant kost het bruto 9K. Dat is peanuts voor die groep veelal tweeverdieners. En zo niet zou ik er sowieso niet aan beginnen.quote:Op woensdag 4 maart 2026 16:41 schreef Nobu het volgende:
[..]
Een paar cent boven een modaaltje noem jij al heel goed ja?
"Een slimme meid is op haar toekomst voorbereid!"quote:Op woensdag 4 maart 2026 15:59 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Die kunnen dat prima lijden. Waarom zou de samenleving dat moeten bekostigen?
Verder geen fan van het beknibbelen op de sociale zekerheid, maar van het wat minder subsidiëren van grootverdieners kan ik niet wakker liggen.
Tot en met de jaren 60 van de vorige eeuw en ook in de hedendaagse refo-grefo wereld is het inkomen van de vrouw ondergeschikt aan dat van de man.quote:Op woensdag 4 maart 2026 16:29 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Grotendeels eens hoor, maar er is meestal ook een werkende partner in huis. En met een salaris van ¤6700 ben je echt niet armlastig.
Neemt niet weg dat ik liever zie dat het kabinet het geld ergens anders vandaan haalt.
Ik vind dat ook niet zo raar. Mijn man heeft eens zorgverlof gehad en kreeg toen minder betaald. Weet niet meer hoeveel precies. Maar 90% of 80% voor bevallings/zwangerschapsverlof, vind ik niet absurd.quote:
Valt werk en participatie niet onder een VVD minister?quote:Op woensdag 4 maart 2026 12:22 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Afbraak66 gaat vakkundig de verzorgingstaat kapot maken
[..]
Is defensie een linkse hobby?quote:Op woensdag 4 maart 2026 17:14 schreef DrCarlton het volgende:
Als zelfs D666 vrouwen extra gaat belasten. Dit zegt wel iets over hoe erg het met de economie gesteld is. Of de linkse hobby's (open grenzen, asiel, klimaat, oorlogen, defensie) zijn gewoon veels te duur. Ik dacht te hebben gelezen dat Jetten de lonen van Ambtenaren wel wilt verhogen met 18%.
Het begint al meteen met een leugenquote:Zwangere vrouwen worden hard geraakt door de verlaging van het maximumdagloon met 20%.
Is dit een De Speld artikel? Mijn god. Ze willen dat mensen meer kinderen krijgen en dan opper je zo'n belachelijk idee. Nee, dat gaat de geboortecijfers opkrikken.quote:Op woensdag 4 maart 2026 12:22 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Afbraak66 gaat vakkundig de verzorgingstaat kapot maken
[..]
Dit geboortecijfer zal met de plannen van het kabinet nog verder dalen. Dit zal gecompenseerd worden door meer en meer moslim import.
Weg met Nederland
Minder Jij
De 20% verlaging wordt daadwerkelijk genoemd.quote:Op woensdag 4 maart 2026 17:38 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het begint al meteen met een leugen
Waarom zou je een persbericht van een vakbond zomaar 1 op 1 overnemen?
Staat er D66 Jetten of kabinet Jetten? Dit is een gezamenlijk idee lijkt me. Anders had Wilders toendertijd ook wel wat meer voor elkaar gekregen.quote:Op woensdag 4 maart 2026 17:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Valt werk en participatie niet onder een VVD minister?
Afijn, maakt voor het resultaat weinig uit.
Staatssecretaris Thierry Aartsen.quote:Op woensdag 4 maart 2026 17:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
Valt werk en participatie niet onder een VVD minister?
Het werkt alleen nadelig voor een kleine minderheid van de zwangere vrouwen, en dan ook nog de vrouwen met een hoog inkomen. Dat geld wat ze dan mislopen is relatief niet veel. Dat zijn de feiten.quote:Op woensdag 4 maart 2026 17:44 schreef quo_ het volgende:
[..]
De 20% verlaging wordt daadwerkelijk genoemd.
En die hakt er voor o.a. zwangerschapsverlof flink in.
Bewijs jij anders het tegendeel even.
Maar ze belasten vrouwen niet extra. Vrouwwn krijgen juist minder uitkering. En als er iets een linkse hobby is dan is het wel mensen gratis geld geven.....quote:Op woensdag 4 maart 2026 17:14 schreef DrCarlton het volgende:
Als zelfs D666 vrouwen extra gaat belasten. Dit zegt wel iets over hoe erg het met de economie gesteld is. Of de linkse hobby's (open grenzen, asiel, klimaat, oorlogen, defensie) zijn gewoon veels te duur. Ik dacht te hebben gelezen dat Jetten de lonen van Ambtenaren wel wilt verhogen met 18%.
Lekker bukken op de Iftar.quote:Op woensdag 4 maart 2026 12:57 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[ x ]
Tegen beter weten in, maar zeg mij ajb dat dit AI is...quote:Op woensdag 4 maart 2026 12:57 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[ x ]
Dat is toch irrelevant? Een goed financieel vangnet is nodig om vrouwen niet te laten boeten voor het feit dat zij degenen zijn die kinderen op de wereld zetten. Het gaat dus uiteindelijk gewoon om vrouwenrechten.quote:Op woensdag 4 maart 2026 14:46 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Zou voor mij dus maar een paar euro kosten, geen man overboord. Zet het maar door.quote:Een vrouw die bruto ¤ 6.700 per maand verdient, gaat er tijdens haar zwangerschapsverlof ¤ 1.300 op achteruit door de verlaging van het maximum dagloon. Een zwangerschapsverlof duurt vier maanden, dus hiermee levert een vrouw ¤ 5.200 in.
De prioriteiten van dit kabinet liggen duidelijk niet bij de burgers. Ik hoop dat we later dit jaar weer mogen stemmen en dat dan er een regering komt die wel voor de burger opkomt.quote:Op woensdag 4 maart 2026 15:17 schreef Kowloon het volgende:
[..]
D66 heeft zijn handtekening gezet onder bezuinigingen op meervoudig gehandicapten, onder het verkorten van de WW waardoor meer mensen met een achterstandspositie op de arbeidsmarkt in financiële problemen komen als zij hun baan verliezen en onder het tot wel 20 % korten op lopende arbeidsongeschiktheidsuitkeringen waardoor zij ook in financiële problemen kunnen komen.
De zieligheidsfactor doet D66 helemaal niets…
Nou ja, dat is toch gewoon waar de geldsluizen wel voor opengaan?quote:Op woensdag 4 maart 2026 17:14 schreef DrCarlton het volgende:
Of de linkse hobby's (open grenzen, asiel, klimaat, oorlogen, defensie) zijn gewoon veels te duur.
Inmiddels ook wel deels. Maar niet alleen maar links. Van oudsher een rechtse hobby. Maar die rechtsen bestaan eigenlijk al lang niet meer.quote:Op woensdag 4 maart 2026 17:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Is defensie een linkse hobby?
Die garantie krijg je er gratis bij als de VVD aanschuift.quote:Op woensdag 4 maart 2026 19:00 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De prioriteiten van dit kabinet liggen duidelijk niet bij de burgers. Ik hoop dat we later dit jaar weer mogen stemmen en dat dan er een regering komt die wel voor de burger opkomt.
Ok, naïef... I know.
Wat stel je, je daarbij voor. Net zoals Frankrijk de euro-drukpers gebruiken, oftewel monetaire financiering, belastingverhogingen ? Veel meer smaken zijn er volgens mij niet.quote:Op woensdag 4 maart 2026 19:00 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De prioriteiten van dit kabinet liggen duidelijk niet bij de burgers. Ik hoop dat we later dit jaar weer mogen stemmen en dat dan er een regering komt die wel voor de burger opkomt.
De VVD is natuurlijk mede verantwoordelijk, maar net doen alsof dit alleen de VVD is, is belachelijk.quote:Op woensdag 4 maart 2026 19:04 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Die garantie krijg je er gratis bij als de VVD aanschuift.
En dat is dan weer iets wat ik niet gezegd hebquote:Op woensdag 4 maart 2026 19:05 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De VVD is natuurlijk mede verantwoordelijk, maar net doen alsof dit alleen de VVD is, is belachelijk.
Jawel hoor. Minder uitgeven aan zaken die niet opportuun zijn. Het is natuurlijk te zot voor woorden dat Jatten de klimaatpremier wil worden en dus daar ik weet niet hoeveel geld naartoe mag, terwijl we feitelijk het probleem alleen maar verergeren door verplaatsing en daarmee onszelf economisch in de voet schieten.quote:Op woensdag 4 maart 2026 19:05 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Wat stel je, je daarbij voor. Net zoals Frankrijk de euro-drukpers gebruiken, oftewel monetaire financiering, Belastingverhogingen ? Veel meer smaken zijn er volgens mij niet.
Die garantie heb je ook als de VVD niet aanschuift.quote:Op woensdag 4 maart 2026 19:08 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
En dat is dan weer iets wat ik niet gezegd hebik zeg dat je de garantie krijgt dat het kabinet er niet voor de burger zit, als de VVD aanschuift.
Is dat zo? Als je me dat kunt garanderen zal ik vanaf nu elke stempas die bij mij bezorgd wordt direct ritueel verbranden.quote:Op woensdag 4 maart 2026 19:10 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Die garantie heb je ook als de VVD niet aanschuift.
Het klimaatbeleid is volgens mij vooral door de EU afgedwongen, daar zit denk ik weinig rek in. Het gebruik van het sociaal en zorgstelsel zal vanwege demografische oorzaken, zowel landelijk als internationaal eerder toe dan afnemen.quote:Op woensdag 4 maart 2026 19:09 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Jawel hoor. Minder uitgeven aan zaken die niet opportuun zijn. Het is natuurlijk te zot voor woorden dat Jatten de klimaatpremier wil worden en dus daar ik weet niet hoeveel geld naartoe mag, terwijl we feitelijk het probleem alleen maar verergeren door verplaatsing en daarmee onszelf economisch in de voet schieten.
Want dat is steevast de uitkomst van het klimaatbeleid.
Het niet daadwerkelijk aanpakken van de asielindustrie is ook zoiets. Lekker achter de rok van VDL schuilen en we weten al lang dat wat er gaat gebeuren in de praktijk niets gaat uithalen, maar zo wint men weer wat tijd en onderwijl hebben we steeds meer mensen die hun leven lang aan het staatsinfuus zullen hangen.
En zo zijn er wel meer zaken te benoemen.
Dat is wel een zege voor Nederland. Weer een XR gek minder.quote:Op woensdag 4 maart 2026 18:37 schreef Mikeytt het volgende:
Aan de andere kant... nederland wil rechts, dus krijgt rechts. Succes met arbeidsmigratie om gaten op te vullen. Ik ga het land uit
Bij dezen gegarandeerd.quote:Op woensdag 4 maart 2026 19:11 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Is dat zo? Als je me dat kunt garanderen zal ik vanaf nu elke stempas die bij mij bezorgd wordt direct ritueel verbranden.
Wil je een filmpje zien van mij die de stempas voor de gemeenteraadsverkiezingen in de fik zet, of geloof je het wel? Is wel veel werk namelijk om het weer ergens te moeten uploaden.quote:
De EU moet dan ook op die punten bijgestuurd worden. Het kan gewoon niet. Je kan niet EN mondiaal vooroplopen met klimaatbeleid EN de immigratiedeur wagenwijd open EN je sociale voorzieningen houden EN veel meer geld aan defensie uitgeven EN de welvaart op peil houden.quote:Op woensdag 4 maart 2026 19:16 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het klimaatbeleid is volgens mij vooral door de EU afgedwongen, daar zit denk ik weinig rek in. Het gebruik van het sociaal en zorgstelsel zal vanwege demografische oorzaken, zowel landelijk als internationaal eerder toe dan afnemen.
Een mooie foto wellicht?quote:Op woensdag 4 maart 2026 19:25 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Wil je een filmpje zien van mij die de stempas voor de gemeenteraadsverkiezingen in de fik zet, of geloof je het wel? Is wel veel werk namelijk om het weer ergens te moeten uploaden.
Ik verwacht dat het zooitje dan ook vanzelf gaat imploderen hier, want de illusie dat, dat allemaal tegelijkertijd kan is endemisch. De realiteit zal weerbarstiger blijken.quote:Op woensdag 4 maart 2026 19:25 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De EU moet dan ook op die punten bijgestuurd worden. Het kan gewoon niet. Je kan niet EN mondiaal vooroplopen met klimaatbeleid EN de immigratiedeur wagenwijd open EN je sociale voorzieningen houden EN veel meer geld aan defensie uitgeven EN de welvaart op peil houden.
Dan moeten het wel meerdere foto's worden zodat ook echt goed verifieerbaar is dat het mijn stempas betreft.quote:
Iedereen kan straks wel op een windmolen kijken vanuit zijn woonkamer. Dat is ook belangrijk.quote:Op woensdag 4 maart 2026 19:32 schreef Discombobulate het volgende:
Verschil tussen arm en rijk alleen maar groter maken.
Het meest mobiel zijn vermoed ik de armen en rijken. De middenmoot heeft te veel te verliezen en te weinig om zonder veel moeite te kunnen migreren. Armen hebben weinig tot niets te verliezen en veel te winnen. Deze 'filter' werking zorgt voor nivellering als landen er niet veel aan doen de rijken te behouden en de armen buiten de deur te houden. Met name de houding die de meeste noord-europese landen er (nog) op nahouden imo.quote:Op woensdag 4 maart 2026 19:32 schreef Discombobulate het volgende:
Verschil tussen arm en rijk alleen maar groter maken.
Ben al een jaar geen lid van XR.quote:Op woensdag 4 maart 2026 19:21 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Dat is wel een zege voor Nederland. Weer een XR gek minder.
Bij mijn oudste kreeg mijn man met moeite twee dagen vrij, bij de tweede waren dat al vier dagen, bij de derde tien, bij de vierde ook, bij de vijfde ineens twintig ouderdagen.quote:
Exact! Spijker op z'n kop.quote:Op woensdag 4 maart 2026 18:58 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat is toch irrelevant? Een goed financieel vangnet is nodig om vrouwen niet te laten boeten voor het feit dat zij degenen zijn die kinderen op de wereld zetten. Het gaat dus uiteindelijk gewoon om vrouwenrechten.
Het is asociaal.
Het is ook wel een beetje dubbel héquote:Op woensdag 4 maart 2026 12:34 schreef Kriegel het volgende:
Ja joh, ontmoedig het nemen van kinderen vooral nog wat verder. Die hebben we niet nodig ofzo.
ALLES VOOR DE WERKGEVURS
De verhouding werkenden versus inactiven veranderd vanwege de demografie. Daarnaast zorgt de vergrijzing voor toenemende zorgvraag. Ouderdom komt nu eenmaal met gebreken.quote:Op donderdag 5 maart 2026 09:57 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Bevalboete.
Eigen risico in de zorg omhoog.
AOW leeftijd omhoog.
Vermogensbelasting ongunstiger berekend.
Kortere WW.
Lagere arbeidsongeschiktheidsuitkering.
"Vrijheidsbijdrage".
Het ging toch best goed met Nederland? Waar is dit allemaal voor nodig?
quote:AI Overview
De inkomenssituatie van migranten en autochtonen in Nederland vertoont aanzienlijke verschillen, waarbij de herkomst en verblijfsduur een grote rol spelen. Over het algemeen hebben autochtone Nederlanders en westerse migranten een hoger besteedbaar inkomen dan niet-westerse migranten
Dat is wel wat kortzichtig. Als mensen stoppen met kinderen maken zijn er voor de langere termijn geen werknemers meer over.quote:Op donderdag 5 maart 2026 09:47 schreef Montagui het volgende:
Even wat minder inkomen door een keuze die je zelf maakt (en je werkgever benadeelt). Ik vind dan 80% of 90% betaald krijgen best een goeie deal.
Dus wij mogen weer meer betalen met een afbrekende welvaart omdat een stel 'vluchtelingen' hier komt om te parasiteren?quote:Op donderdag 5 maart 2026 10:04 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De verhouding werkenden versus inactiven veranderd vanwege de demografie. Daarnaast zorgt de vergrijzing voor toenemende zorgvraag. Ouderdom komt nu eenmaal met gebreken.
Daarnaast neemt de verdiencapaciteit van de werkende bevolking af door niet westerse migratie.
[..]
Er is geen sprake van een bevalboete. Vrouwen in een hogere inkomensklasse krijgen iets minder gratis geld in de 4 maanden dat ze thuis mogen zitten.quote:Op donderdag 5 maart 2026 09:57 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Bevalboete.
Eigen risico in de zorg omhoog.
AOW leeftijd omhoog.
Vermogensbelasting ongunstiger berekend.
Kortere WW.
Lagere arbeidsongeschiktheidsuitkering.
"Vrijheidsbijdrage".
Het ging toch best goed met Nederland? Waar is dit allemaal voor nodig?
Die oorzaken zie ik niet aangepakt worden.quote:Op donderdag 5 maart 2026 10:04 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De verhouding werkenden versus inactiven veranderd vanwege de demografie. Daarnaast zorgt de vergrijzing voor toenemende zorgvraag. Ouderdom komt nu eenmaal met gebreken.
Daarnaast neemt de verdiencapaciteit van de werkende bevolking af door niet westerse migratie.
[..]
Dat komt door decadentie veroorzaakt doordat Nederland sinds 1600 het nogal voor de wind is gegaan, het zit niet in de volksaart imo. Zie de verschillen in beleid met Luxemburg, Denemarken en Zwitserland. Die landen hebben die decadente mentaliteit niet.quote:Op donderdag 5 maart 2026 10:12 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Die oorzaken zie ik niet aangepakt worden.
En dat thuis mogen zitten is natuurlijk volkomen terecht, gezien de enorme impact op lichaam en geest van een zwangerschap op een vrouw.quote:Op donderdag 5 maart 2026 10:12 schreef Caland het volgende:
[..]
Er is geen sprake van een bevalboete. Vrouwen in een hogere inkomensklasse krijgen iets minder gratis geld in de 4 maanden dat ze thuis mogen zitten.
Maar de problemen worden wel gezien, vandaar die stroom aan bezuinigingen en lastenverzwaringen. Het blijft wonderlijk hoe dat werkt.quote:Op donderdag 5 maart 2026 10:19 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dat komt door decadentie veroorzaakt doordat Nederland sinds 1600 het nogal voor de wind is gegaan, het zit niet in de volksaart imo. Zie de verschillen in beleid met Luxemburg, Denemarken en Zwitserland. Die landen hebben die decadente mentaliteit niet.
Parasiteren wil ik het niet noemen, mensen zoeken nu eenmaal graag een beter bestaan. Daarnaast zal er nogal wat niet westerse migratie plaatsvinden door huwelijksvorming. Omdat er in Nederland geen structurele harde keuzes worden gemaakt, maar gekaasschaafd blijven er maar 2 zaken over: monetaire financiering of de werkenden en bedrijven steeds hoger belasten. Wat de bedrijven betreft zitten we vermoedelijk op de top van wat nog gaat, bedrijven investeren niet tot nauwelijks meer in Nederland. Daarom worden vooral de werkenden nu steeds vaker de Sjaak. De wal zal het schip keren omdat men de 'werken is voor de dommen mentaliteit' terugbrengt, dat heb ik nog bewust meegemaakt in de 80er jaren.quote:Op donderdag 5 maart 2026 10:09 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dus wij mogen weer meer betalen met een afbrekende welvaart omdat een stel 'vluchtelingen' hier komt om te parasiteren?
Er wordt niet aan getornd, je krijgt als je goed boert gewoon wat minder uitkering.quote:Op donderdag 5 maart 2026 10:21 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
En dat thuis mogen zitten is natuurlijk volkomen terecht, gezien de enorme impact op lichaam en geest van een zwangerschap op een vrouw.
Waar het om gaat is niet de getalletjes en of dat veel is of weinig. Het gaat erom dat er getornd wordt aan een principe, een verworven recht. Dat wordt nu opengebroken onder het mom van "dat missen ze toch niet". Je zet daarmee een deur open die gesloten moet blijven.
Ik ben voor het bevorderen van 'kinderen maken', maar niet om daarbij een werkgever te benadelen.quote:Op donderdag 5 maart 2026 10:07 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Dat is wel wat kortzichtig. Als mensen stoppen met kinderen maken zijn er voor de langere termijn geen werknemers meer over.
Zo wil ik het zeker wel noemen. En het volk wat hier al is, mag steeds harder betalen en harder inleveren op voorzieningen om 'hun' te kunnen betalen.quote:Op donderdag 5 maart 2026 10:32 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Parasiteren wil ik het niet noemen, mensen zoeken nu eenmaal graag een beter bestaan. Daarnaast zal er nogal wat niet westerse migratie plaatsvinden door huwelijksvorming. Omdat er in Nederland geen structurele harde keuzes worden gemaakt, maar gekaasschaafd blijven er maar 2 zaken over: monetaire financiering of de werkenden en bedrijven steeds hoger belasten. Wat de bedrijven betreft zitten we vermoedelijk op de top van wat nog gaat, bedrijven investeren niet tot nauwelijks meer in Nederland. Daarom worden vooral de werkenden nu steeds vaker de Sjaak. De wal zal het schip keren omdat men de 'werken is voor de dommen mentaliteit' terugbrengt, dat heb ik nog bewust meegemaakt in de 80er jaren.
Dus wordt er aan getornd.quote:Op donderdag 5 maart 2026 10:35 schreef Caland het volgende:
[..]
Er wordt niet aan getornd, je krijgt als je goed boert gewoon wat minder uitkering.
quote:(fig.) ergens aan tornen, trachten het veranderd te krijgen : daar moet je maar niet aan tornen ; er valt veel aan te tornen, er is veel aan vast; er valt niet aan te tornen, men kan er niets aan veranderen.
Dat zou je kunnen zeggen als kinderen niet ook belangrijk zijn voor de maatschappij. Uiteindelijk kiest niemand natuurlijk bewust voor kinderen om de maatschappij te spekken... Maar ik vraag me af of Jetten helemaal beseft hoeveel geld dubbele vergrijzing (hogere levensverwachting, minder kinderen) kost. Ik weet een klein beetje hoeveel onze gemeente kwijt is aan ouderenzorg, en je ziet dat nu per jaar concreet (veel) toenemen en we weten echt nog niet waar dat gaat eindigen. Op basis daarvan kun je een babyboom alleen maar wensen. Grote stad overigens, geen uitstervend dorpje waaruit alle jongeren wegtrekken.quote:Op donderdag 5 maart 2026 09:47 schreef Montagui het volgende:
Even wat minder inkomen door een keuze die je zelf maakt (en je werkgever benadeelt). Ik vind dan 80% of 90% betaald krijgen best een goeie deal.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |