abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219182682
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_219182692
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 11:14 schreef RipCity het volgende:
Rip pvda. Game over
Stemde jij in het verleden dan PvdA?

Als dat wel het geval is, voel je dan vooral niet aangesproken. De reden achter mijn vraag is dat veel figuren die de PvdA al dik 25 jaar uitkotsen nu plots wenen om de zogenaamde dood of verval van de partij.
pi_219182708
https://nos.nl/artikel/25(...)-als-politiek-leider

Misschien voor iets meer context ;)
Een heer met stijl
pi_219182716
quote:
Excuus, je hebt gelijk. Bij deze dan.
pi_219182733
Prima keus voor GL-PvdA, Klaver ligt goed bij de VVD en is een ervaren onderhandelaar.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_219182747
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 11:19 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Stemde jij in het verleden dan PvdA?

Als dat wel het geval is, voel je dan vooral niet aangesproken. De reden achter mijn vraag is dat veel figuren die de PvdA al dik 25 jaar uitkotsen nu plots wenen om de zogenaamde dood of verval van de partij.
Ik stoor me enorm aan dat geframe en gebash jegens die partij, met name omdat ze al 8 jaar in de oppositie zitten en vrijwel niet meer als groot blok hebben mee geregeerd sinds Paars. Dat beeld komt niet door wat ze gedaan hebben, maar wat anderen ze in de schoenen schuiven. Demoniseren en op het laatst ging dit volledig en maximaal op de persoon Timmermans. Ik wil ze geen slachtoffer-rol toe bedelen, maar als men gewoon echt gaat geloven dat Timmermans bewust legers moslim-extremisten hier naar toe wil halen ten koste van de Nederlandse bevolking dat heb je als partij en partijleider toch echt een probleem.
Een heer met stijl
pi_219182802
:{w Hoho, de PVV is de enige partij die echt wordt gedemoniseerd, jongons.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_219182819
quote:
2s.gif Op maandag 3 november 2025 11:26 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]
Ik stoor me enorm aan dat geframe en gebash jegens die partij, met name omdat ze al 8 jaar in de oppositie zitten en vrijwel niet meer als groot blok hebben mee geregeerd sinds Paars. Dat beeld komt niet door wat ze gedaan hebben, maar wat anderen ze in de schoenen schuiven. Demoniseren en op het laatst ging dit volledig en maximaal op de persoon Timmermans. Ik wil ze geen slachtoffer-rol toe bedelen, maar als men gewoon echt gaat geloven dat Timmermans bewust legers moslim-extremisten hier naar toe wil halen ten koste van de Nederlandse bevolking dat heb je als partij en partijleider toch echt een probleem.
En het fijne is, je kan één verzinseltje ontkrachten, maar voor je daar klaar mee bent hebben ze bijvoorbeeld bij VI alweer 10 andere dingen over je partij (en stroming) verzonnen. Het is niet zo fraai allemaal.
pi_219182841
quote:
18s.gif Op maandag 3 november 2025 11:34 schreef xpompompomx het volgende:
:{w Hoho, de PVV is de enige partij die echt wordt gedemoniseerd, jongons.
Ja precies, door eeuwig te doen of je de 'underdog' bent, heb je een prima uitgangspositie als 'bully'.
Een heer met stijl
  maandag 3 november 2025 @ 11:45:56 #10
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_219182885
Gaat Timmermans nog in de Kamer plaatnemen ?

Ik ken mensen die hem expliciet hebben hebben gekozen die ander zeer teleurgersteld zouden zijn.
Ik neem aan dat hij wel meer dan zoń 70.000 stemmen heeft verkregen.
Of doet electoraat hier - voor hem of partij , er niet toe ?
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_219182893
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 11:45 schreef Vallon het volgende:

Ik ken mensen die hem expliciet hebben hebben gekozen die ander zeer teleurgersteld zouden zijn.
Geen enkele lijsttrekker die op stapt gaat in de Kamer zitten. Nee, dus. Hij zou Klaver ook behoorlijk in de weg lopen (en is sowieso geen best gewoon kamerlid, kunnen we ons nog herinneren dat hij maanden niks deed omdat hij zijn droomportefeuille niet had?).
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  maandag 3 november 2025 @ 11:54:34 #12
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219182956
Er zal toch werkelijk niemand oprecht teleurgesteld zijn omdat Timmermans niet in de kamer blijft.
pi_219182958
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 11:45 schreef Vallon het volgende:

Je kunt als voormalig partijleider niet in de Tweede Kamer gaan zitten. Dat zorgt voor verwarring binnen de fractie en het werkt niet. Bovendien kies je als partij duidelijk voor andere weg met het benoemen van een nieuwe leider. De aanwezigheid van Timmermans belemmert dat alleen maar.
pi_219182974
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 11:54 schreef Hexagon het volgende:
Er zal toch werkelijk niemand oprecht teleurgesteld zijn omdat Timmermans niet in de kamer blijft.
En dit natuurlijk.

Timmermans is een zeer kundige bestuurder, maar geen bijzondere volksvertegenwoordiger. Die rol ligt hem duidelijk niet.
pi_219182983
quote:
De mensen die dat wel zijn zullen vooral de mensen zijn die toch al niet op Timmermans gestemd zouden hebben.
pi_219183006
quote:
1s.gif Op maandag 3 november 2025 11:47 schreef Hanca het volgende:

[..]
Geen enkele lijsttrekker die op stapt gaat in de Kamer zitten. Nee, dus. Hij zou Klaver ook behoorlijk in de weg lopen (en is sowieso geen best gewoon kamerlid, kunnen we ons nog herinneren dat hij maanden niks deed omdat hij zijn droomportefeuille niet had?).
Niet geheel waar, Ad Melkert ging na het zware verlies en zijn aftreden als partijleider wel in de Kamer zitten. Echter werd hij continu bedreigd (evenals Rösenmuller) en is hij later dat jaar alsnog opgestapt.

Een mooier voorbeeld is nog Den Uyl, die gewoon premier is geweest en daarna niet alleen in de Kamer ging zitten (hij had overigens de eerste keer dat ie dat deed wel gewonnen), maar ook minister werd na zijn premierschap. Dat ging niet goed, maar hij bleef toch terug komen in de Kamer, ook bij verliezen. Zelfs toen ie zich terugtrok als partijleider in 1986 ten gunste vak Kok ging hij in de Kamer zitten totdat hij door ziekte overleed in 1987.

Maar ik geef toe dat dat soort politici als laatst genoemde die er daadwerkelijk niet voor zichzelf gingen zitten, maar om iets te denken te kunnen betekenen voor het volk er nu niet meer zitten ofwel weggehoond worden door goedkope retoriek en populisme.
Een heer met stijl
pi_219183021
quote:
2s.gif Op maandag 3 november 2025 11:56 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
De mensen die dat wel zijn zullen vooral de mensen zijn die toch al niet op Timmermans gestemd zouden hebben.
Dat zijn mensen die er niet tegen kunnen dat ze hun zondebok kwijt zijn, nog een paar keer het mes willen omdraaien en het daarom niet kunnen hebben dat ie er niet meer op die manier is.
Een heer met stijl
pi_219183061
Weet niet of Timmermans nog iets wil gaan doen of het tijd vindt voor zijn pensioen maar als hij nog wat wil gun ik hem een mooie functie. Gouverneur van Limburg, minister van buitenlandse zaken o.i.d.
pi_219183091
Ik las gisteren dat de PVDA volledig is verdwenen en opgeslokt door groenlinks, dit is de volgende stap.

Dit gaat de formatie extreem moeilijk maken.
speak only if it improves the silence.
pi_219183103
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 12:00 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]
Dat zijn mensen die er niet tegen kunnen dat ze hun zondebok kwijt zijn, nog een paar keer het mes willen omdraaien en het daarom niet kunnen hebben dat ie er niet meer op die manier is.
Gelukkig is er voor deze mensen ene "Yasser Feras" (altijd erg belangrijk om die naam te vermelden) waar ze nu hun frustraties op bot kunnen vieren.
pi_219183114
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 12:04 schreef TjjWester het volgende:
Ik las gisteren dat de PVDA volledig is verdwenen en opgeslokt door groenlinks, dit is de volgende stap.

Volgens wie? Toch niet volgens de mensen die toch al een excuus zochten om GL/PvdA buiten te kunnen sluiten?
pi_219183120
quote:

Lees dat soort berichten ook. Ik weet niet hoe accuraat te bronnen zijn en of het enkel duiding is van figuren die toch al geen liefhebber zijn van de PvdA (en GL).

Wat ik wel denk is dat iemand als Klaver de traditionele 'rode' achterban van de PvdA totaal niet aanspreekt. Wat is er mis met een fris en nieuw, onbekend gezicht? Die Klaver is weer iemand met 'een verleden'.
Een heer met stijl
  maandag 3 november 2025 @ 12:07:17 #23
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219183122
quote:

Op facebook?
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219183128
quote:
2s.gif Op maandag 3 november 2025 12:06 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Volgens wie? Toch niet volgens de mensen die toch al een excuus zochten om GL/PvdA buiten te kunnen sluiten?
Volgens de experts van NU.nl

GroenLinksificatie

[ Bericht 1% gewijzigd door TjjWester op 03-11-2025 12:14:23 ]
pi_219183130
quote:

Wat is de onderbouwing daarvan. Want op de lijst staan een flink aantal PvdA'ers. Er zijn wel wat grijze duiven die stennis maken (Melkert, Oudkerk enzo) dat wil nog niet zeggen dat de meerderheid er zo naar kijkt of dat dit frame klopt.
  maandag 3 november 2025 @ 12:08:18 #26
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_219183133
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 12:07 schreef Caland het volgende:

[..]
Op facebook?
Mmmaarrrr Rob Oudkerk en Ronald Plasterk dan??!!
pi_219183134
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 12:07 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]
Lees dat soort berichten ook. Ik weet niet hoe accuraat te bronnen zijn en of het enkel duiding is van figuren die toch al geen liefhebber zijn van de PvdA (en GL).

Wat ik wel denk is dat iemand als Klaver de traditionele 'rode' achterban van de PvdA totaal niet aanspreekt. Wat is er mis met een fris en nieuw, onbekend gezicht? Die Klaver is weer iemand met 'een verleden'.
Dit.
  maandag 3 november 2025 @ 12:09:30 #28
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_219183147
Klaver is slechts de partijleider nu. Bij de volgende campagne (normaliter over 3,5 jaar) kan het zomaar Moorman zijn die lijsttrekker is.
  maandag 3 november 2025 @ 12:10:59 #29
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219183160
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 12:08 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Mmmaarrrr Rob Oudkerk en Ronald Plasterk dan??!!
De opwaardering van voorheen politiek onbenul Ronald Plasterk puur omdat hij nu boze boomerkolommetjes in de T. schrijft vind ik fascinerend.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  maandag 3 november 2025 @ 12:12:53 #30
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_219183187
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 12:08 schreef TjjWester het volgende:

[..]

De partij is gegroenlinksficeerd
Als een slang die een nuttige geit opslokt om in de moslim contreien te blijven
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_219183191
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 12:09 schreef Frozen-assassin het volgende:
Klaver is slechts de partijleider nu. Bij de volgende campagne (normaliter over 3,5 jaar) kan het zomaar Moorman zijn die lijsttrekker is.
Sterker: hij is slechts fractievoorzitter, de fractie gaat niet over het kiezen van een partijleider.
pi_219183207
quote:
1s.gif Op maandag 3 november 2025 12:08 schreef TjjWester het volgende:

[..]

De partij is GroenLinksificatie
Volgens alle GLers die ik gesproken heb ging het te weinig over klimaat, het enige echte GL onderwerp (al is het ook een PvdA onderwerp). Dus dat is een hele rare analyse van nu.nl.
pi_219183254
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 12:14 schreef Hanca het volgende:

[..]
Volgens alle GLers die ik gesproken heb ging het te weinig over klimaat, het enige echte GL onderwerp (al is het ook een PvdA onderwerp). Dus dat is een hele rare analyse van nu.nl.
De diehard PVDA zeggen dan dat de campagne te weinig sociaal en maatschappelijk was

.......................

Er is sprake van 'GroenLinksificatie'
Dit zijn opvattingen. Er is ook onderzoek gedaan naar de achterban van de partij(en). "Het lijkt erop dat de achterban van GroenLinks-PvdA homogener is geworden", zei Matthijs Rooduijn donderdag bij Nieuwsuur.

De politicoloog van de Universiteit van Amsterdam deed hier onderzoek naar en kwam met een opvallende conclusie. "De achterban van GroenLinks-PvdA is steeds meer op de GroenLinks-achterban van voor de verkiezingen gaan lijken en steeds minder op die van de PvdA." Kiezers zijn hogeropgeleid, positief over migratie, hebben vertrouwen in de politiek en wonen vaker in steden. Plat gezegd de hoogopgeleide stedeling dus.

Daarmee is GroenLinks-PvdA nu dus niet de brede volkspartij die het graag wil zijn. Dat was anders, zo liet Rooduijn zien. In 2010 was de PvdA-kiezer sterk verspreid over het hele land. In 2023 is GroenLinks-PvdA vooral groot in steden, een trend die zich bij de laatste verkiezingen heeft doorgezet. Rooduijn: "Je zou kunnen spreken van een 'GroenLinksificatie' van de achterban van GroenLinks-PvdA."

Dat is zo ongeveer het punt waarop de nieuwe partijleider het stokje maandag mag overnemen. Dus niet alleen een nieuw gezicht, maar ook een nieuwe koers en met een klein beetje gevoel voor drama: een nieuw tijdperk. Voor links althans.
  maandag 3 november 2025 @ 12:20:14 #34
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_219183272
quote:

[..]
Ik snap het natuurlijk maar wel wat genot om de intentie van een zwelbast te belichten.
Terzijde, in het licht van de chaos, is/was Klaver wmb sws de enige die PvdA/GL zou kunnen leiden.

Ook duidelijk maken dat de kiezer kennelijk niet stemt op een persoon maar op een partij(stroming) en men ergens af moeten dat kiespoppetjes er zelf dan zo toe doen. Hooguit dat een persoon, iets wat (on)aantrekkelijker voortbrengt of beter verp(l)akt dan de ander.

Terzijde meen ik mij toch te herinneren dat Timmermans zich buiten een kabinetspost wanende, zichzelf hoe dan ook in Kamer zag plaatsnemen. Om vervolgens elders een partij te zwarten die geen leden heeft.

Strikt genomen zouden mensen die niet in de Kamer willen komen en hun doel daar zelf niet mee is gediend, onderaan het stembiljet moeten worden vermeld. De leden van een partij kunnen dan zelf als keuze bepalen welke zetels - die niet de kiesdeler (ca 70.000 kiezers) heeft behaald - alsnog door een wenselijker ander wordt bezet.
Dit laatste kan dan iemand als Timmermans zijn die de partijbelangen (beter ver)dient.
pi_219183304
quote:

[..]
Wat denk je van Klaver? Die heeft zijn lijsttrekkersschap opgegeven voor Timmermans en in de kamer gebleven.
pi_219183360
quote:
14s.gif Op maandag 3 november 2025 12:20 schreef Vallon het volgende:

[..]
Ik snap het natuurlijk maar wel wat genot om de intentie van een zwelbast te belichten.
Terzijde, in het licht van de chaos, is/was Klaver wmb sws de enige die PvdA/GL zou kunnen leiden.

Ook duidelijk maken dat de kiezer kennelijk niet stemt op een persoon maar op een partij(stroming) en men ergens af moeten dat kiespoppetjes er zelf dan zo toe doen. Hooguit dat een persoon, iets wat (on)aantrekkelijker voortbrengt of beter verp(l)akt dan de ander.

Terzijde meen ik mij toch te herinneren dat Timmermans zich buiten een kabinetspost wanende, zichzelf hoe dan ook in Kamer zag plaatsnemen. Om vervolgens elders een partij te zwarten die geen leden heeft.

Strikt genomen zouden mensen die niet in de Kamer willen komen en hun doel daar zelf niet mee is gediend, onderaan het stembiljet moeten worden vermeld. De leden van een partij kunnen dan zelf als keuze bepalen welke zetels - die niet de kiesdeler (ca 70.000 kiezers) heeft behaald - alsnog door een wenselijker ander wordt bezet.
Dit laatste kan dan iemand als Timmermans zijn die de partijbelangen (beter ver)dient.
?Zwelbast? :? Wat? Wie?
pi_219183515
Jesse Klaver _O-
Het definitieve einde van links in Nederland _O_
blablablabla
pi_219183529
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 12:13 schreef Hanca het volgende:

[..]
Sterker: hij is slechts fractievoorzitter, de fractie gaat niet over het kiezen van een partijleider.
GL/PvdA verkiest geen partijleider. Wel een lijsttrekker. En vaak wordt die partijleider genoemd. Door partijleden, door mensen van buiten.
Het partijbestuur is een gekozen groep van partijleiders.
pi_219183595
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 12:48 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
GL/PvdA verkiest geen partijleider. Wel een lijsttrekker. En vaak wordt die partijleider genoemd. Door partijleden, door mensen van buiten.
Hij wordt nu partijleider en waarschijnlijk dus ook fractievoorzitter in de nieuwe Kamer, maar of hij ook de lijsstrekker wordt dat zien we pas bij nieuwe verkiezingen, tot die tijd is er geen sprake van een kiestlijst of lijsttrekkers:

quote:
"Dat Klaver de nieuwe partijleider is van GroenLinks-PvdA betekent overigens niet dat hij ook automatisch de lijsttrekker wordt bij een volgende verkiezingscampagne. Daar beslist de partij op een later moment over.
Bron: https://www.nu.nl/politie(...)ag-briefstemmen.html
Een heer met stijl
  FOK!fotograaf maandag 3 november 2025 @ 13:25:49 #40
842 Zorro
Z
pi_219183902
Nou weten we in elk geval zeker dat VVD niet met GL/PvdA in zee gaat *O*

Op naar D66/VVD/CDA minderheidskabinet.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
  maandag 3 november 2025 @ 13:39:55 #41
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219184004
quote:
14s.gif Op maandag 3 november 2025 12:05 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Gelukkig is er voor deze mensen ene "Yasser Feras" (altijd erg belangrijk om die naam te vermelden) waar ze nu hun frustraties op bot kunnen vieren.
Maar ook dat is (uiteraard!) onwaar. Dat is zijn naam niet en ook nooit geweest.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_219184006
quote:
6s.gif Op maandag 3 november 2025 13:25 schreef Zorro het volgende:
Nou weten we in elk geval zeker dat VVD niet met GL/PvdA in zee gaat *O*

Op naar D66/VVD/CDA minderheidskabinet.
Waar komt dat waanzinnige idee toch vandaan? Klaver ligt echt prima bij de VVD in Den Haag en juist ook bij Yeşilgöz, ik dacht dat dat toch wel algemeen bekend was. Als GLPvdA wat wilde met de VVD, stuurden ze altijd Klaver al. Ze zijn bij de VVD ook niet vergeten dat al Ruttes kabinetten steunden op Klavers GL.

En sowieso is momenteel een kabinet zonder VVD net zo waarschijnlijk als een kabinet zonder GLPvdA.
  maandag 3 november 2025 @ 13:41:48 #43
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219184020
quote:
2s.gif Op maandag 3 november 2025 12:57 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]
Hij wordt nu partijleider en waarschijnlijk dus ook fractievoorzitter in de nieuwe Kamer, maar of hij ook de lijsstrekker wordt dat zien we pas bij nieuwe verkiezingen, tot die tijd is er geen sprake van een kiestlijst of lijsttrekkers:
[..]
Bron: https://www.nu.nl/politie(...)ag-briefstemmen.html
Nee, hij is verkozen tot fractievoorzitter. Punt.
  maandag 3 november 2025 @ 13:43:16 #44
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219184028
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 12:48 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Klaver is verkozen tot fractievoorzitter in de TK vandaag. NIET tot lijstrekker of partijleider of wat dan ook.
pi_219184052
quote:
1s.gif Op maandag 3 november 2025 13:43 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Klaver is verkozen tot fractievoorzitter in de TK vandaag. NIET tot lijstrekker of partijleider of wat dan ook.
Sterker: elke fractie kiest deze of volgende week een fractievoorzitter. Aangezien het meestal dezelfde is als de lijsttrekker is dat niet zo spannend, maar fracties gaan over hun eigen voorzitter.
  maandag 3 november 2025 @ 13:57:41 #46
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219184103
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 13:47 schreef Hanca het volgende:

[..]
Sterker: elke fractie kiest deze of volgende week een fractievoorzitter. Aangezien het meestal dezelfde is als de lijsttrekker is dat niet zo spannend, maar fracties gaan over hun eigen voorzitter.
Klopt :Y
pi_219184319
quote:
En toch is het eigenlijk raar dat je vertrekt terwijl honderdduizenden mensen op je gestemd hebben (als kamerlid)

Als de gunfactor totaal ontbreekt dan had je als (echte) leider ook kunnen opstappen vóór de verkiezingen
Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen!
  maandag 3 november 2025 @ 14:32:40 #48
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219184453
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 14:19 schreef Kakadylo het volgende:

[..]
En toch is het eigenlijk raar dat je vertrekt terwijl honderdduizenden mensen op je gestemd hebben (als kamerlid)

Als de gunfactor totaal ontbreekt dan had je als (echte) leider ook kunnen opstappen vóór de verkiezingen
We zien geen grote acties met "Kom terug Frans!!" ontstaan, dus men vind het blijkbaar wel goed zo.
pi_219184496
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 14:19 schreef Kakadylo het volgende:

[..]

Er zijn meer fractievoorzitters opgestapt na zetelverlies in de verkiezingen. Niks raars an.
pi_219184539
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 08:57 schreef -XOR- het volgende:
D66, PvdAGL, JA21, CDA, CU een optie? Die zitten ook over de helft qua zetels.
Daar zat ik gisteren ook ineens aan te denken. Misschien wat rancuneus, maar het is tijd om de VVD een lesje te leren.

Verder pleitte ik eerder nog voor een D66/VVD/GL/PvdA/CDA kabinet, ook daar zou ik op terug willen komen. Zolang Dilan en co. niet gaan inzien wat ze de afgelopen jaren verkeerd gedaan hebben moet er niet met de VVD worden samengewerkt. Ze gedragen zich steeds meer alsof ze de eigenaar van Nederland zijn.
pi_219184579
En coalitie met PvdA-GL is nu in elk geval nog verder weg. De VVD kom het al niet maken om daarmee samen te gaan, nadat ze dit zo vaak hadden benadrukt in de campagne. En ze suggereerden ook dat met het klassieke PvdA deel nog wel te werken viel maar dat GL echt te (extreem) links zou zijn. Als je dan nu Klaver de leiding geeft, is die samenwerking dus nog verder weg.

Maar D66 en CDA met verder alleen maar rechtse partijen (incl. Ja21) zie ik ook niet gebeuren. Zeker voor D66 zou daar rampzalige gevolgen kunnen hebben ontstaat veel van hun kiezers het echt niet zullen pruimen als D66 dergelijk rechts beleid gaat uitvoeren. Zeker nu we in maart alweer naar de stembus mogen voor de gemeenteraadsverkiezingen, gaan ze dat risico echt niet nemen.

De enige oplossing lijkt me een minderheidskabinet met D66, CDA en VVD. Maarja, het is dan wel de vraag of je dat echt stabiel kunt noemen, en dat is nu net waar ze het wel steeds over hadden tijdens de verkiezingen. Het zal in elk geval niet echt besluitvaardig zijn, als je telkens op zoek moet naar een meerderheid.
pi_219184608
quote:
14s.gif Op maandag 3 november 2025 12:05 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Ik vind dit een opmerkelijke post, komende van iemand die herhaaldelijk demoniserende dan wel spottende naamverbasteringen gebruikt voor politici zoals Wilders en van der Plas.
quote:
13s.gif Op woensdag 2 april 2025 12:38 schreef xpompompomx het volgende:
Nee Caro, het ligt niet aan de oppositie dat het kabinet niks voor elkaar krijgt. Dom varken.
quote:
5s.gif Op maandag 6 mei 2024 10:06 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Bedoel je het BBBiggetje?
quote:
2s.gif Op maandag 22 april 2024 11:55 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Das onzin. Je moet niet op eieren willen gaan lopen omdat het de grote blonde leider misschien wel eens niet zou kunnen behagen.
quote:
17s.gif Op woensdag 29 oktober 2025 09:24 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
En dan zal Carolaajn alsnog 2 stoelen bezet houden. _O_
quote:
15s.gif Op maandag 6 mei 2024 16:16 schreef xpompompomx het volgende:
Jammer dat de Blonde Gezondene nog niet gereageerd heeft op Twitter.
Als je je stoort aan naamverbasteringen bij Jesse Klaver, geef dan zelf het goede voorbeeld. Dit laat je echter helaas na.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_219184621
quote:
1s.gif Op maandag 3 november 2025 13:41 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Nee, hij is verkozen tot fractievoorzitter. Punt.
Doe toch niet altijd zo bokkig joh, de fractievoorzitter en de partijleider kunnen een en dezelfde zijn. Verschillende media berichten nu anders, de NOS heeft het over fractieleider, waar Nu.nl het wel degelijk over partijleider heeft. De Facto zal hij de partij nu gewoon leiden (ofwel de rol vervullen die Timmermans vervulde) tot er iemand anders is. Punt, komma, uitroepteken. ^O^
Een heer met stijl
pi_219184637
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 14:48 schreef Middelpunt het volgende:
En coalitie met PvdA-GL is nu in elk geval nog verder weg. De VVD kom het al niet maken om daarmee samen te gaan, nadat ze dit zo vaak hadden benadrukt in de campagne. En ze suggereerden ook dat met het klassieke PvdA deel nog wel te werken viel maar dat GL echt te (extreem) links zou zijn. Als je dan nu Klaver de leiding geeft, is die samenwerking dus nog verder weg.

Maar D66 en CDA met verder alleen maar rechtse partijen (incl. Ja21) zie ik ook niet gebeuren. Zeker voor D66 zou daar rampzalige gevolgen kunnen hebben ontstaat veel van hun kiezers het echt niet zullen pruimen als D66 dergelijk rechts beleid gaat uitvoeren. Zeker nu we in maart alweer naar de stembus mogen voor de gemeenteraadsverkiezingen, gaan ze dat risico echt niet nemen.

De enige oplossing lijkt me een minderheidskabinet met D66, CDA en VVD. Maarja, het is dan wel de vraag of je dat echt stabiel kunt noemen, en dat is nu net waar ze het wel steeds over hadden tijdens de verkiezingen. Het zal in elk geval niet echt besluitvaardig zijn, als je telkens op zoek moet naar een meerderheid.
De oplossing D66, CDA, GL-PvdA ligt net zo voor de hand als jouw genoemde oplossing.

En ja, met Klaver is de samenwerking GL-PvdA en VVD wel daadwerkelijk dichterbij gekomen. Klaver ligt goed bij de VVD in Den Haag.
  maandag 3 november 2025 @ 14:58:16 #55
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219184666
quote:
99s.gif Op maandag 3 november 2025 14:54 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]
Doe toch niet altijd zo bokkig joh, de fractievoorzitter en de partijleider kunnen een en dezelfde zijn. Verschillende media berichten nu anders, de NOS heeft het over fractieleider, waar Nu.nl het wel degelijk over partijleider heeft. De Facto zal hij de partij nu gewoon leiden (ofwel de rol vervullen die Timmermans vervulde) tot er iemand anders is. Punt, komma, uitroepteken. ^O^
Ja, dat kán inderdaad.
Het geval wil echter dat Klaver vandaag alléén tot fractievoorzitter is verkozen.
pi_219184707
quote:

En waar las je dat? In objectieve media?

Edit: Ah, nu.nl
"Pools are perfect for holding water"
pi_219184746
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 14:36 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Er zijn meer fractievoorzitters opgestapt na zetelverlies in de verkiezingen. Niks raars an.
En degenen die wél zouden moeten opstappen blijven merkwaardig genoeg
quote:
99s.gif Op maandag 3 november 2025 14:54 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Doe toch niet altijd zo bokkig joh, de fractievoorzitter en de partijleider kunnen een en dezelfde zijn. Verschillende media berichten nu anders, de NOS heeft het over fractieleider, waar Nu.nl het wel degelijk over partijleider heeft. De Facto zal hij de partij nu gewoon leiden (ofwel de rol vervullen die Timmermans vervulde) tot er iemand anders is. Punt, komma, uitroepteken.
Doe niet zo moeilijk inderdaad
Boegbeeld, spreekbuis, numero uno
Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen!
pi_219184759
quote:
1s.gif Op maandag 3 november 2025 14:58 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Ja, dat kán inderdaad.
Het geval wil echter dat Klaver vandaag alléén tot fractievoorzitter is verkozen.
Volgens jou wel ja, volgens deze media allemaal niet:

https://www.ad.nl/politie(...)naar-voren~afd75ce8/
https://www.noordhollands(...)-pvda/101935780.html
https://www.trouw.nl/poli(...)%2Fwww.google.com%2F
https://www.nu.nl/tweede-(...)groenlinks-pvda.html

Dat jij het mogelijk niet kan hebben, wil niet zeggen dat het niet zo is. Ik ontken zeker niet dat ie tot fractievoorzitter is verkozen. Het een sluit het andere niet uit, ik heb dacht ik zo voldoende bronnen aangewend, graag zou ik van jou een bron willen zien waarin er staat dat ie expliciet geen partijleider is. Het kan natuurlijk nogmaals dat jij hem niet zo ziet/niet zo wilt zien, maar dat doet niks af aan de feiten.
Een heer met stijl
pi_219184772
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 15:05 schreef Kakadylo het volgende:

[..]
En degenen die wél zouden moeten opstappen blijven merkwaardig genoeg
[..]
Doe niet zo moeilijk inderdaad
Boegbeeld, spreekbuis, numero uno
Ik maak zelf nog altijd wel uit wat ik doe en ik houd het enkel bij de feiten.
Een heer met stijl
pi_219184816
quote:
2s.gif Op maandag 3 november 2025 15:05 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]
Dat jij het mogelijk niet kan hebben, wil niet zeggen dat het niet zo is. Ik ontken zeker niet dat ie tot fractievoorzitter is verkozen. Het een sluit het andere niet uit, ik heb dacht ik zo voldoende bronnen aangewend, graag zou ik van jou een bron willen zien waarin er staat dat ie expliciet geen partijleider is. Het kan natuurlijk nogmaals dat jij hem niet zo ziet/niet zo wilt zien, maar dat doet niks af aan de feiten.
Een fractie kiest simpelweg geen partijleider. In partijen waar die functie bestaat, wordt die verkozen door de leden. Dat luie journalisten elkaar allemaal fout napraten is geen nieuws en ook geen bron.
pi_219184858
quote:
2s.gif Op maandag 3 november 2025 15:05 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]

Dan hebben ze het allemaal fout.

Edit:

NOS spreekt gewoon van fractievoorzitter hoor.

En hun laatste alinea:

quote:
Het is overigens niet gezegd dat Klaver hiermee automatisch de lijsttrekker voor GL-PvdA wordt in een volgende verkiezingscampagne. Daar beslist de fusiepartij op een later moment over.
"Pools are perfect for holding water"
  maandag 3 november 2025 @ 15:15:58 #62
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219184895
Partijleider is ook geen officiele functie. Het is praktisch altijd de lijsttrekker, maar dat hoeft zelfs niet eens.
pi_219184896
Voor wie niet overtuigd is, het hamer moment is geweest, dat is alleen aan de orde bij een politieke leiderswissel en niet bij een fractievoorzitter.

Toen Wim Kok partijleider werd na Den Uyl gebeurde het in 1986, terwijl hij in de kabinetten Lubbers III, Kok I en Kok II als minister en premier zat had je meerdere fractievoorzitters in de Kamer waaronder Wallage en Melkert, die kregen allemaal geen hamer-moment totdat Kok aftrad ten gunste van Melkert aan het einde van Paars II.
Een heer met stijl
pi_219184901
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 15:12 schreef probeer het volgende:

[..]
Dan hebben ze het allemaal fout.

Edit:

NOS spreekt gewoon van fractievoorzitter hoor.

En hun laatste alinea:
[..]

Die hebben het in hun kop gewoon over partijleider hoor, ze stellen alleen dat ie geen lijsstrekker is. Dat klopt want de verkiezingen zijn geweest. Er is sprake van 3 begrippen 'fractievoorzitter, partij leider/politiek leider en lijsttrekker. Dat laatste is ie niet zegt de NOS expliciet.
Een heer met stijl
pi_219184905
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 15:15 schreef Hexagon het volgende:
Partijleider is ook geen officiele functie. Het is praktisch altijd de lijsttrekker, maar dat hoeft zelfs niet eens.
Dat kan een partij zelf invullen inderdaad, binnen hun partij is hij het volgens hun regelementen nu wel.
Een heer met stijl
pi_219184941
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 15:09 schreef Hanca het volgende:

[..]
Een fractie kiest simpelweg geen partijleider. In partijen waar die functie bestaat, wordt die verkozen door de leden. Dat luie journalisten elkaar allemaal fout napraten is geen nieuws en ook geen bron.
Dat klopt, een fractie niet, maar een partij/partijbestuur wel. Maargoed, van mij mogen jullie feiten ontkennen en denken dat het niet zo is hoor. Ik ga daar verder geen tijd meer aan besteden. Succes met de voor jullie beter te aanvaarden 'waarheid'. ^O^
Een heer met stijl
  maandag 3 november 2025 @ 15:22:45 #67
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219184960
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 15:17 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]
Dat kan een partij zelf invullen inderdaad, binnen hun partij is hij het volgens hun regelementen nu wel.
Maar bij een volgende verkiezingen is hij niet automatisch lijsttrekker.
pi_219184969
quote:
6s.gif Op maandag 3 november 2025 15:20 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]
Dat klopt, een fractie niet, maar een partij/partijbestuur wel. Maargoed, van mij mogen jullie feiten ontkennen en denken dat het niet zo is hoor. Ik ga daar verder geen tijd meer aan besteden. Succes met de voor jullie beter te aanvaarden 'waarheid'. ^O^
GL-PvdA heeft nog geen partijbestuur omdat de fusie nog niet voltooid is. PvdA-partijvoorzitter is momenteel Esther-Mirjam Sent en GroenLinks-partijvoorzitter is Katinka Eikelenboom. Het zijn (nu nog) 2 partijen met een gezamenlijke kamerfractie.
pi_219184972
Lijkt me vooral een semantisch spelletje.
Hij wordt straks eerste aanspreekpunt voor Gl/pvda, gezicht van Gl/PvdA en onderhandelaar bij een eventuele coalitie.
pi_219185002
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 15:22 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Maar bij een volgende verkiezingen is hij niet automatisch lijsttrekker.
Daar heb ik het ook nooit over gehad, waarom kom je daar steeds mee? De discussie ging erover dat er tegen mijn werd gezegd dat ie louter fractievoorzitter was en geen partijleider. Over die 2 begrippen heb ik het, dat jij steeds met een 3e meent te moeten komen, kun je mij niet aanrekenen.
Een heer met stijl
pi_219185027
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 15:23 schreef Tourniquet het volgende:

[..]
GL-PvdA heeft nog geen partijbestuur omdat de fusie nog niet voltooid is. PvdA-partijvoorzitter is momenteel Esther-Mirjam Sent en GroenLinks-partijvoorzitter is Katinka Eikelenboom. Het zijn (nu nog) 2 partijen met een gezamenlijke kamerfractie.
Ah okee dus 2 partijbesturen kunnen samen geen leider aanwijzen? Timmermans was het eigenlijk de afgelopen 2 jaar ook niet. Het was Timmermans namens de het PvdA bestuur en Klaver namens het GL bestuur. :')
Een heer met stijl
pi_219185111
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 15:28 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]
Ah okee dus 2 partijbesturen kunnen samen geen leider aanwijzen? Timmermans was het eigenlijk de afgelopen 2 jaar ook niet. Het was Timmermans namens de het PvdA bestuur en Klaver namens het GL bestuur. :')
Ik geef je gelijk hoor, er is hier vooral sprake van een semantische verwarring omdat partijleider door sommigen denk ik gelijk wordt gezien aan partijvoorzitter.
Wat mij betreft was Timmermans fractievoorzitter en politiek leider en is Klaver dat nu.
Wat mij betreft kun je dat ook partijleider (politiek leider) noemen, maar dat is wel wat anders dan partijvoorzitter (dat is binnen de partijorganisatie).
pi_219185113
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 15:25 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]
Daar heb ik het ook nooit over gehad, waarom kom je daar steeds mee? De discussie ging erover dat er tegen mijn werd gezegd dat ie louter fractievoorzitter was en geen partijleider. Over die 2 begrippen heb ik het, dat jij steeds met een 3e meent te moeten komen, kun je mij niet aanrekenen.
De functie partijleider heeft bij zowel GL als PvdA nooit in de statuten gestaan en bestaat daar (itt bij bijvoorbeeld de VVD) niet. Klaver is en Timmermans was fractievoorzitter en boegbeeld.
pi_219185118
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 15:38 schreef Tourniquet het volgende:

[..]
Ik geef je gelijk hoor, er is hier vooral sprake van een semantische verwarring omdat partijleider door sommigen denk ik gelijk wordt gezien aan partijvoorzitter.
Wat mij betreft was Timmermans fractievoorzitter en politiek leider en is Klaver dat nu.
Wat mij betreft kun je dat ook partijleider (politiek leider) noemen, maar dat is wel wat anders dan partijvoorzitter (dat is binnen de partijorganisatie).
En niet alleen wat jou betreft, volgens hun officiële website was ie het ook: https://groenlinkspvda.nl/onze-mensen-voor/tweede-kamer/

Althans als je het googled staat er dit bij de bovenstaande link "De fractie GroenLinks-PvdA in de Tweede Kamer telt 25 Kamerleden. Frans Timmermans is fractievoorzitter en politiek leider van de beweging."
Een heer met stijl
pi_219185132
Maar het belangrijkste is dat GL-PvdA een fractievoorzitter heeft, die goed ligt bij alle partijen waarmee onderhandeld kan worden. Bijvoorbeeld met Piri was dat een stuk lastiger geworden (en met Timmermans ook). En een ervaren onderhandelaar, Moorman of De Hoop gelijk in het diepe gooien was ook geen goed idee.
pi_219185142
quote:
1s.gif Op maandag 3 november 2025 15:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
De functie partijleider heeft bij zowel GL als PvdA nooit in de statuten gestaan en bestaat daar (itt bij bijvoorbeeld de VVD) niet. Klaver is en Timmermans was fractievoorzitter en boegbeeld.
Ze noemen het zelf wel zo ook op hun website (https://groenlinkspvda.nl(...)der-groenlinks-pvda/). Maar stel dat je gelijk hebt dan waren Drees, Den Uyl, Kok, Bos, Cohen, Samsom, Asscher en Timmermans ook allemaal nooit politieke leiders.

Ik kan je wel zeggen dat Klaver nu de functie heeft die zij hadden, het is niet zo dat er voor hem een functie is gecreëerd die minder is ofzo. Hij is nu gewoon wat Timmermans was.

Edit: Kijk drie volkomen foutieve wikipedia artikelen, hang er en sjabloon ter nominatie voor verwijdering aan!
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_partijleiders_van_de_PvdA
https://nl.wikipedia.org/(...)iders_van_GroenLinks

Edit: https://nl.wikipedia.org/wiki/GroenLinks-PvdA

[ Bericht 3% gewijzigd door Heer_van_Bartolhoven op 03-11-2025 15:57:10 ]
Een heer met stijl
pi_219185238
quote:
6s.gif Op maandag 3 november 2025 15:44 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]
Ze noemen het zelf wel zo ook op hun website (https://groenlinkspvda.nl(...)der-groenlinks-pvda/). Maar stel dat je gelijk hebt dan waren Drees, Den Uyl, Kok, Bos, Cohen, Samsom, Asscher en Timmermans ook allemaal nooit politieke leiders.

Ik kan je wel zeggen dat Klaver nu de functie heeft die zij hadden, het is niet zo dat er voor hem een functie is gecreëerd die minder is ofzo. Hij is nu gewoon wat Timmermans was.

Edit: Kijk drie volkomen foutieve wikipedia artikelen, hang er en sjabloon ter nominatie voor verwijdering aan!
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_partijleiders_van_de_PvdA
https://nl.wikipedia.org/(...)iders_van_GroenLinks

Edit: https://nl.wikipedia.org/wiki/GroenLinks-PvdA
Wat kan jij verschrikkelijk zeuren omdat mensen willen zeggen wat er daadwerkelijk is gebeurd: Klaver is fractievoorzitter geworden.

Net als Jetten, Yeşilgöz, Bontenbal, Bikker, Dijk, Wilders e.d. ook afgelopen donderdag/vrijdag, deze week of uiterlijk volgende week maandag of dinsdag tot fractievoorzitter worden gekozen. Of misschien iemand anders, een fractie gaat over de eigen voorzitter. Als ze bij PVV plots allemaal voor Bosma gaan, dan mag dat.

En Klaver is niet meer dan dat geworden, want een fractie gaat nergens anders over en een ledenvergadering of bestuursvergadering is er niet geweest.

Belangrijkste is dat hij nu ook de hoofdonderhandelaar is geworden en dat doet er momenteel echt toe. Met Klaver zie ik wel een samenwerking met de VVD, met Piri had ik die niet voor me gezien.
pi_219185281
quote:
1s.gif Op maandag 3 november 2025 16:02 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wat kan jij verschrikkelijk zeuren omdat mensen willen zeggen wat er daadwerkelijk is gebeurd: Klaver is fractievoorzitter geworden.
Ja jammer hè, dat het niet klopt wat jij wilt. Ik kan jullie ook betichten van zeuren, maar dan voor het tegenovergestelde standpunt. Verder ontken ik nergens dat ie òòk fractievoorzitter is geworden hoor.
quote:
Net als Jetten, Yeşilgöz, Bontenbal, Bikker, Dijk, Wilders e.d. ook afgelopen donderdag/vrijdag, deze week of uiterlijk volgende week maandag of dinsdag tot fractievoorzitter worden gekozen. Of misschien iemand anders, een fractie gaat over de eigen voorzitter. Als ze bij PVV plots allemaal voor Bosma gaan, dan mag dat.

En Klaver is niet meer dan dat geworden, want een fractie gaat nergens anders over en een ledenvergadering of bestuursvergadering is er niet geweest.
Feit blijft dat ze het bij al die partijen intern partijleider noemen. Oftewel Klaver is het nu of het bestaat gewoon niet, Timmermans was het ook nooit en het heeft nooit bestaan (waarvan we weten dat dat niet klopt).Dat partijleider geen functie is in een Kamer dat weet iedereen. En verder is het ook niet belangrijk, maar als men tegen mij zegt dat ie geen partijleider is, maar alleen fractievoorzitter dan zeg ik dat dat niet juist is volgens degenen die die titel beheren: de partij zelf . Erover door blijven zeuren werkt 2 kanten op en als men op mij blijft reageren hierover dan kan die een reactie terug verwachten. Dus als je het zeuren vindt, stop er dan zelf mee.
quote:
Belangrijkste is dat hij nu ook de hoofdonderhandelaar is geworden en dat doet er momenteel echt toe. Met Klaver zie ik wel een samenwerking met de VVD, met Piri had ik die niet voor me gezien.
Daar kun je het ook over hebben, ik zie dat tov Piri en Lahlah zeker, toch had ik liever een persoon gezien van rode huize zonder verleden. Maar dat is persoonlijk natuurlijk. Jesse Klaver vind ik vaak in debatten vaak zo een net niet geval, die listig en slim probeert te zijn, maar waar zo doorheen wordt geprikt met zijn 'palingpopulisme' :')

[ Bericht 1% gewijzigd door Heer_van_Bartolhoven op 03-11-2025 16:20:48 ]
Een heer met stijl
pi_219185338
Die lahlah moet maar nooit gaan pokeren. Aan het trillende lipje zag je alweer hoe ze stond te liegen en te bedriegen.

https://www.ad.nl/politie(...)chap-delft~a6457d17/
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
  maandag 3 november 2025 @ 16:16:37 #80
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219185354
https://maurice.nl/wp-con(...)lia-indexcijfers.pdf

Ja Maurice de Hond, maar wel interessant, hogere waarde, meer blauw betekend meer/vaker in deze categorie.
Aantal resultaten:

pi_219185371
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 16:15 schreef RipCity het volgende:
Die lahlah moet maar nooit gaan pokeren. Aan het trillende lipje zag je alweer hoe ze stond te liegen en te bedriegen.
Die staat alleen op de lijst om aan de diversiteitsquota te voldoen, verder geen talent, geen visie, geen ruggengraat. Gewoon een vinkje op het formulier.
  maandag 3 november 2025 @ 16:21:09 #82
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219185387
quote:

[..]

Ja, en die media hebben het dus fout. Kan ik niks aan doen he?

Zie ook post #60 van Hanca.
  maandag 3 november 2025 @ 16:21:29 #83
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219185389
Meest opvallende/onverwacht vind ik nog dat FvD-ers schijnbaar vaak in gebedshuizen te vinden zijn
  maandag 3 november 2025 @ 16:22:54 #84
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_219185396
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 16:21 schreef Momo het volgende:
Meest opvallende/onverwacht vind ik nog dat FvD-ers schijnbaar vaak in gebedshuizen te vinden zijn
Dat getal is veel te hoog, dat lijkt me niet kloppen.

Maar goed de stereotypen over typische Groenlinks/PvdA en PVV-stemmer wordt wel lekker bevestigd.

Laagopgeleide arbeidsongeschikte rokende oudere Nederlander stemt PVV

[ Bericht 4% gewijzigd door Frozen-assassin op 03-11-2025 16:29:46 ]
pi_219185408
quote:
1s.gif Op maandag 3 november 2025 16:21 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Ja, en die media hebben het dus fout. Kan ik niks aan doen he?
Ja hoor de NOS heeft het fout. En de officiële website van de beweging zelf ook...of toch gewoon jij. Kan ook nog hè.
quote:
Zie ook post #60 van Hanca.
Oke, laten we bij het begin beginnen. Geef jouw definitie eens van partijleider? En dan die van partijleider van GL-PvdA? [EDIT] En was Timmermans wel partijleider volgens jou?
Een heer met stijl
  maandag 3 november 2025 @ 16:27:12 #86
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_219185430
Jullie zitten wel heel lang te kibbelen over semantiek van bepaalde woorden. Laat gaan. Jullie bedoelen toch hetzelfde.
pi_219185438
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 16:21 schreef Momo het volgende:
Ja, dat zijn de joods-christelijke roots hè.
pi_219185440
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 16:27 schreef Frozen-assassin het volgende:
Jullie zitten wel heel lang te kibbelen over semantiek van bepaalde woorden. Laat gaan. Jullie bedoelen toch hetzelfde.
Ik laat het voortdurend gaan, maar dan quote iemand mij er toch weer op.
Een heer met stijl
  maandag 3 november 2025 @ 16:31:07 #89
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219185460
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 16:28 schreef -Deluzion- het volgende:

[..]
Er bestaat niet zoiets als Joods-Christelijk in Nederland.

Gezien het gedweep met de Islam van Thierry heeft hij wellicht daar wat kiezers getrokken.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  maandag 3 november 2025 @ 16:31:30 #90
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219185465
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 16:28 schreef -Deluzion- het volgende:

[..]
Maar daar onder die tabel zie je dat ze juist minder dan gemiddeld Katholiek of Geformeerd zijn, dan moeten de stemmers vooral moslim zijn toch? (Er wonen maar 40.000 Joodse mensen in NL, dus die kunnen het verschil niet maken).
pi_219185506
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 16:31 schreef Momo het volgende:
Maar daar onder die tabel zie je dat ze juist minder dan gemiddeld Katholiek of Geformeerd zijn, dan moeten de stemmers vooral moslim zijn toch? (Er wonen maar 40.000 Joodse mensen in NL, dus die kunnen het verschil niet maken).
Ja, daar heb je gelijk in, er zijn opvallend veel moslims die op FVD hebben gestemd.
pi_219185522
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 16:31 schreef Momo het volgende:

[..]
De keus is tussen RK en PKN, gereformeerd staat er gek genoeg niet eens tussen (nee, de PKN is geen gereformeerde kerk). Reformatorisch ook niet. Wellicht bedoelt hij RK of protestant, maar dan is hij wel extreem slordig.
pi_219185537
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 16:42 schreef Hanca het volgende:

[..]
De keus is tussen RK en PKN, gereformeerd staat er gek genoeg niet eens tussen (nee, de PKN is geen gereformeerde kerk). Reformatorisch ook niet. Wellicht bedoelt hij RK of protestant, maar dan is hij wel extreem slordig.
Momo, heeft gelijk, ik heb het opgezocht:

quote:
In app-groepen en op X zie je FVD-moslims:“Baudet is de enige die onze tradities verdedigt." 31 % van de FVD-kiezers gaat wekelijks naar een gebedshuis. Dat zijn moslims in de moskee, geen christenen in de kerk
pi_219185555
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 16:45 schreef -Deluzion- het volgende:

[..]
[..]

Blijft het idioot dat je kunt kiezen tussen geen, RK en PKN.

Alsof je vraagt aan mensen waar ze boodschappen doen: niet, jumbo of ah. Alle andere opties staan er niet tussen.
  maandag 3 november 2025 @ 16:54:54 #95
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219185617
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 16:47 schreef Hanca het volgende:

[..]
Blijft het idioot dat je kunt kiezen tussen geen, RK en PKN.

Alsof je vraagt aan mensen waar ze boodschappen doen: niet, jumbo of ah. Alle andere opties staan er niet tussen.
Ohja daar had ik nog niet bij stil gestaan. Naast christelijke hadden er nog meer opties moeten zijn inclusief joods en islam.
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 16:45 schreef -Deluzion- het volgende:

[..]
[..]

Maar dat is toch enorm dubbel want moslims (behalve bekeerlingen) zijn niet "boreaal" en moeten het liefst het land uit.
  maandag 3 november 2025 @ 16:56:35 #96
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219185628
Mevrouw Lahlah kan denk ik beter even heel bedeesd zijn in de fractie :')

https://www.nu.nl/tweede-(...)sterschap-delft.html
pi_219185647
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 16:54 schreef Momo het volgende:

[..]
Ohja daar had ik nog niet bij stil gestaan. Naast christelijke hadden er nog meer opties moeten zijn inclusief joods en islam.
[..]
Ook dat, maar de PKN is ook maar een klein deel van het aantal protestanten en heel veel protestanten zullen zich absoluut nooit PKN noemen. Als onderzoeker moet je zulke dingen weten. Zet dan Geen, Katholiek, Protestant, Joods, Moslim, Anders neer.
pi_219185666
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 16:56 schreef Hexagon het volgende:

Dit was voor ze op de kieslijst voor dit keer terecht kwam, het kabinet Schoof was nog niet gevallen. Dat kamerleden solliciteren voor burgemeester komt veelvuldig voor, volgens mij.
pi_219185719
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 17:01 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dit was voor ze op de kieslijst voor dit keer terecht kwam, het kabinet Schoof was nog niet gevallen. Dat kamerleden solliciteren voor burgemeester komt veelvuldig voor, volgens mij.
Goed punt, maar ik vind het wel discutabel dat je dan zo iemand naast Timmermans zet in de Kamer. En dit geval van Delft kan ik wel begrijpen, maar dat van Tilburg vind ik toch wel heel vreemd als je tijdens verkiezingen zo hoog op de lijst staat. Dan lijkt me toch dat je ambitie en je toekomst toch niet echt bij de landelijke politiek ligt en je niet kunt wachten op een mogelijkheid er waardig aan te kunnen ontsnappen. Ook het feit dat je de lijsttrekker tijdens de verkiezingen niet informeert verdient wat mij betreft geen schoonheidsprijs. Slechts mijn persoonlijke visie uiteraard.
Een heer met stijl
pi_219185760
Het lijkt mij een groter probleem dat dit gelekt wordt uit de vertrouwenscommissies van beide gemeenten.
  maandag 3 november 2025 @ 17:16:21 #101
131800 Tarado
capô de fusca
pi_219185772
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 17:07 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]
Goed punt, maar ik vind het wel discutabel dat je dan zo iemand naast Timmermans zet in de Kamer. En dit geval van Delft kan ik wel begrijpen, maar dat van Tilburg vind ik toch wel heel vreemd als je tijdens verkiezingen zo hoog op de lijst staat. Dan lijkt me toch dat je ambitie en je toekomst toch niet echt bij de landelijke politiek ligt en je niet kunt wachten op een mogelijkheid er waardig aan te kunnen ontsnappen. Ook het feit dat je de lijsttrekker tijdens de verkiezingen niet informeert verdient wat mij betreft geen schoonheidsprijs. Slechts mijn persoonlijke visie uiteraard.
Goh, dus Timmermans is niet de enige opportunist van die lijst.
pi_219185779
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 17:16 schreef Tarado het volgende:

[..]
Goh, dus Timmermans is niet de enige opportunist van die lijst.
Dat zijn jouw woorden en mag je vinden, ik vind hem geheel geen opportunist.
Een heer met stijl
  maandag 3 november 2025 @ 17:27:09 #103
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219185832
Robbert Dijkgraaf wordt de voorzitter van het wetenschappelijk bureau van D66.

https://d66.nl/vanmierlos(...)an-mierlo-stichting/

Goede vooruitgang tov Afke Groen, die vond ik vooral van de holle retoriek.

Die zal dus ook wel geen minister worden.
pi_219185842
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 16:54 schreef Momo het volgende:
Maar dat is toch enorm dubbel want moslims (behalve bekeerlingen) zijn niet "boreaal" en moeten het liefst het land uit.
Dat is niet helemaal zo gezegd, hé. Het gaat om de grenzen sluiten en inzetten op remigratie, dus dat alleen degenen die zich hier niet thuisvoelen, vrijwillig het land uit kunnen. Maar ik ben het wel met je eens dat het behoorlijk tegenstrijdig klinkt. Baudet houdt zijn mond dicht, want elke stem telt.
  maandag 3 november 2025 @ 17:33:40 #105
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_219185864
quote:
5s.gif Op maandag 3 november 2025 12:28 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
?Zwelbast? :? Wat? Wie?
Leuk verhaal zie https://nl.wikipedia.org/wiki/De_zwelbast waarbij ik Timmermans sinds zijn terugkeer naar kasteel Den Haag steeds associeer met het draakje dat verdwaald is; Als je begrijpt wat ik bedoel..
  maandag 3 november 2025 @ 17:41:59 #106
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_219185903
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 17:14 schreef Tourniquet het volgende:
Het lijkt mij een groter probleem dat dit gelekt wordt uit de vertrouwenscommissies van beide gemeenten.
Er zijn iig duidelijk mensen die haar graag onderuit willen halen (en in haar kielzog eventueel haar partij op zich).
  maandag 3 november 2025 @ 17:51:38 #107
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_219185937
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 17:41 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Er zijn iig duidelijk mensen die haar graag onderuit willen halen (en in haar kielzog eventueel haar partij op zich).
Of de vertrouwenscommissies in diskrediet willen brengen.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  maandag 3 november 2025 @ 18:04:46 #108
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219185993
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 17:51 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Of de vertrouwenscommissies in diskrediet willen brengen.
Dat lijkt me een stuk minder waarschijnlijk eigenlijk ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door Whiskers2009 op 03-11-2025 18:14:34 ]
  maandag 3 november 2025 @ 18:13:41 #109
66444 Lord_Vetinari
pi_219186045
quote:
1s.gif Op maandag 3 november 2025 18:04 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Dst lijkt me een stuk minder waarschijnlijk eigenlijk ;)
Nou, mij niet. En ik zou ook wel naar een partij kunnen wijzen, die ik daar heel goed toe in staat acht en niet in zijn eerste leugentje of ondermijnende actie gestikt is.
  maandag 3 november 2025 @ 18:15:54 #110
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219186056
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 18:13 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Nou, mij niet. En ik zou ook wel naar een partij kunnen wijzen, die ik daar heel goed toe in staat acht en niet in zijn eerste leugentje of ondermijnende actie gestikt is.
Waarom zou je de vertrouwenscommissies van Delft en Tilburg in diskrediet willen brengen dan? Steden liggen niet eens in dezelfde provincie..
  maandag 3 november 2025 @ 18:17:37 #111
66444 Lord_Vetinari
pi_219186061
quote:
1s.gif Op maandag 3 november 2025 18:15 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Waarom zou je de vertrouwenscommissies van Delft en Tilburg in diskrediet willen brengen dan? Steden liggen niet eens in dezelfde provincie..
Lekker zand in de democratische machine strooien. Twijfel zaaien over de eerlijkheid van het proces als er weer geen PVV burgemeester benoemd wordt.
  maandag 3 november 2025 @ 18:18:44 #112
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219186067
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 18:17 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Lekker zand in de democratische machine strooien. Twijfel zaaien over de eerlijkheid van het proces als er weer geen PVV burgemeester benoemd wordt.
Uitermate vergezocht is mijn oordeel vooralsnog.
  maandag 3 november 2025 @ 18:43:28 #113
66444 Lord_Vetinari
pi_219186208
quote:
1s.gif Op maandag 3 november 2025 18:18 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Uitermate vergezocht is mijn oordeel vooralsnog.
Zeker niet opgelet afgelopen week na de verkiezingen? De huilie huilie klachten van Wilders omdat hij niet gewonnen had en meteen begon met twijfel zaaien aan de eerlijkheid van de telling?
  maandag 3 november 2025 @ 18:44:42 #114
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219186218
quote:
18s.gif Op maandag 3 november 2025 18:43 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Zeker niet opgelet afgelopen week na de verkiezingen? De huilie huilie klachten van Wilders omdat hij niet gewonnen had en meteen begon met twijfel zaaien aan de eerlijkheid van de telling?
Zeker wel.

Maar lijkt me vooralsnog nogal vergezocht dat hieraan te linken.
pi_219186253
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 16:56 schreef Hexagon het volgende:

_O-
pi_219186286
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 17:41 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Ik sluit niet uit dat dit juist vanuit PVDA/GL kringen komt, weer op die nummer 2 positie is echt niet goed gevallen bij een aantal mensen na 2 onzichtbare backbencher jaren van Lahlah.
pi_219186382
Het lekken is inderdaad het grootste probleem en wel opmerkelijk. Weet iemand wanneer dat vaker is gebeurt en wat toen de situatie was?

Verder vind ik het wel jammer, ik had met Tilburg wel begrip voor de situatie omdat ze zo verbonden is met de stad dus dan snap ik dat je een poging waagt als je droombaan voorbij komt. En dat communicatie mis ging is niet netjes maarja kan gebeuren dat je zoiets verkeerd aanpakt. Maar nu met Delft erbij zijn zo de stoelpoten onder dat verhaal weggezaagd (misschien daarom het tweede lek, omdat de eerste niet goed plakte?).
pi_219186392
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 17:01 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar als je weet dat je eigenlijk ergens burgemeester wil zijn in plaats van Kamerlid (dat is in haar geval nu wel gebleken, want het ging dus helemaal niet specifiek om haar thuisstad Tilburg), dan doe je bij het samenstellen van een nieuwe lijst toch afstand van je plek? En je gaat al helemáál niet op plek twee staan. Zeker niet als vrouw, want je weet dat je dan veel extra voorkeursstemmen krijgt.

Dat ze opnieuw op die plek ging staan was sowieso al dubieus gegeven hoe onzichtbaar ze de afgelopen twee jaar in de Kamer is geweest. Een beetje zelfkennis mag je wel verwachten in zo’n rol.

Het Kamerlidmaatschap is geen baan waarin je nog even blijft hangen om dan afscheid te nemen als er toevallig iets beters voorbij komt. Je krijgt het vertrouwen van vele duizenden mensen. Oud-voorzitter Arib was altijd terecht openlijk kritisch op Kamerleden die iets anders gingen doen vóór hun periode voorbij was.
pi_219186427
quote:
1s.gif Op maandag 3 november 2025 19:11 schreef JaxStrumley het volgende:

[..]
Maar als je weet dat je eigenlijk ergens burgemeester wil zijn in plaats van Kamerlid (dat is in haar geval nu wel gebleken, want het ging dus helemaal niet specifiek om haar thuisstad Tilburg), dan doe je bij het samenstellen van een nieuwe lijst toch afstand van je plek? En je gaat al helemáál niet op plek twee staan. Zeker niet als vrouw, want je weet dat je dan veel extra voorkeursstemmen krijgt.

Dat ze opnieuw op die plek ging staan was sowieso al dubieus gegeven hoe onzichtbaar ze de afgelopen twee jaar in de Kamer is geweest. Een beetje zelfkennis mag je wel verwachten in zo’n rol.

Het Kamerlidmaatschap is geen baan waarin je nog even blijft hangen om dan afscheid te nemen als er toevallig iets beters voorbij komt. Je krijgt het vertrouwen van vele duizenden mensen. Oud-voorzitter Arib was altijd terecht openlijk kritisch op Kamerleden die iets anders gingen doen vóór hun periode voorbij was.

De selectiecommissie, die waarschijnlijk wist van haar sollicitatie in Delft aangezien de fractie dat blijkbaar ook wist, heeft haar op 2 gezet. Je gaat niet zelf over de plek waar je komt, dat doen de selectiecommissie en de leden.
pi_219186440
quote:
1s.gif Op maandag 3 november 2025 19:17 schreef Hanca het volgende:

[..]
De selectiecommissie, die waarschijnlijk wist van haar sollicitatie in Delft aangezien de fractie dat blijkbaar ook wist, heeft haar op 2 gezet. Je gaat niet zelf over de plek waar je komt, dat doen de selectiecommissie en de leden.
Dat snap ik. Maar je kunt toch afzien van een plek?
pi_219186473
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 19:19 schreef JaxStrumley het volgende:

[..]
Tja, waarschijnlijk is ze ook graag kamerlid en denkt ze dat ze dat goed kan doen (is nog niet gebleken, idd). Zo vaak komen burgemeeestersfuncties niet langs en het is ook niet zo dat je makkelijk gekozen wordt.
  maandag 3 november 2025 @ 19:24:16 #122
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_219186487
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 19:19 schreef JaxStrumley het volgende:

[..]
Snap het ook niet zo. Hadden ze haar op 14 gezet of zo.
pi_219186505
quote:
1s.gif Op maandag 3 november 2025 19:24 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Snap het ook niet zo. Hadden ze haar op 14 gezet of zo.
De vraag is of je dat kan, ik denk dat je vaak de keuze hebt tussen wel of niet op de lijst en wel of niet verkiesbaar, maar als je voor verkiesbaar gaat mag je niet ook nog een nummer kiezen (al heb ik de procedure voor landelijk nooit meegemaakt).
  maandag 3 november 2025 @ 19:26:47 #124
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_219186510
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 19:25 schreef Hanca het volgende:

[..]
De vraag is of je dat kan, ik denk dat je vaak de keuze hebt tussen wel of niet op de lijst en wel of niet verkiesbaar, maar als je voor verkiesbaar gaat mag je niet ook nog een nummer kiezen (al heb ik de procedure voor landelijk nooit meegemaakt).
Ze had het gewoon aan moeten geven dat ze ging solliciteren en dan hadden ze haar waarschijnlijk ietsje lager gezet.
pi_219186511
quote:
1s.gif Op maandag 3 november 2025 19:17 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wist de fractie het wel, want Frans leek het niet te weten? Tenminste niet dat ze in Tilburg had gesolliciteerd.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
pi_219186522
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 19:26 schreef Felagund het volgende:

[..]
Wist de fractie het wel, want Frans leek het niet te weten? Tenminste niet dat ze in Tilburg had gesolliciteerd.
Tilburg niet, Delft wel. Tenminste, zo las ik dat artikel.
pi_219186591
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 19:27 schreef Hanca het volgende:

[..]
Tilburg niet, Delft wel. Tenminste, zo las ik dat artikel.
Ja, ik lees het nu. Delft was natuurlijk ook een stuk eerder, voordat het kabinet viel.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
  maandag 3 november 2025 @ 19:40:49 #128
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219186736
Joh, hoeveel kamerleden denk je dat er op burgemeesterschappen van (middel)grote steden solliciteren... Lahlah is daarin echt de enige niet geweest.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_219186792
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 19:40 schreef -XOR- het volgende:
Joh, hoeveel kamerleden denk je dat er op burgemeesterschappen van (middel)grote steden solliciteren... Lahlah is daarin echt de enige niet geweest.
Inderdaad. En van de soms tientallen sollicitaties wordt er steeds maar 1 verkozen, dus doen alsof ze dan maar gewoon burgemeester had moeten worden en geen kamerlid is nogal vreemd. Dan had ze dus werkloos moeten worden (en dan was de kans op het burgemeesterschap ook wel verdwenen, na het onzichtbare kamerlidmaatschap).

Veel Kamerleden hebben even nodig. Het eerste jaar ben je sowieso nauwelijks een functionerend kamerlid, veel meer goede kamerleden hebben wel 2 of 3 jaar nodig voor ze goed worden. Dus laten we gewoon kijken hoe ze het de komende jaren doet.
  maandag 3 november 2025 @ 19:50:10 #130
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219186902
Ach dat is wel erg sneu voor Wilders. Heel veel sterkte met je verlies, Geert. Begrafenissen zijn nooit leuk.

twitter
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  maandag 3 november 2025 @ 19:50:54 #131
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219186916
Bekijk deze YouTube-video

"D66 hoor je nooit over asiel!!!" :')

Was toch maar lekker uitgehuwelijkt geweest door je familie, Lale Gül. Dat had Nederland zoveel beter gemaakt.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_219186984
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 19:50 schreef Klopkoek het volgende:

"D66 hoor je nooit over asiel!!!" :')

Was toch maar lekker uitgehuwelijkt geweest door je familie, Lale Gül. Dat had Nederland zoveel beter gemaakt.
Walgelijke stigmatiserende en vrouwonvriendelijke uitspraken van je, @Klopkoek
pi_219186991
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 19:44 schreef Hanca het volgende:

[..]
Inderdaad. En van de soms tientallen sollicitaties wordt er steeds maar 1 verkozen, dus doen alsof ze dan maar gewoon burgemeester had moeten worden en geen kamerlid is nogal vreemd. Dan had ze dus werkloos moeten worden (en dan was de kans op het burgemeesterschap ook wel verdwenen, na het onzichtbare kamerlidmaatschap).

Veel Kamerleden hebben even nodig. Het eerste jaar ben je sowieso nauwelijks een functionerend kamerlid, veel meer goede kamerleden hebben wel 2 of 3 jaar nodig voor ze goed worden. Dus laten we gewoon kijken hoe ze het de komende jaren doet.
Dat je moet inwerken is logisch. Maar of nummer 2 (én eerste vrouw) de beste plek daarvoor is, is zeer de vraag. Zeker gezien de meer ervaren vrouwen in die fractie. Had haar dan twee jaar geleden op 8 gezet of zo.

En wat betreft dat werkloos worden: daar is nu juist die wachtgeldregeling voor. Het is niet meer dan normaal om van een gekozen Kamerlid te verwachten dat hij/zij de rit uitzit (afgezien van overmacht zoals ziekte etc.).
  maandag 3 november 2025 @ 20:00:06 #134
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219187087
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 19:40 schreef -XOR- het volgende:
Kan mijn post waarin ik exact hetzelfde zeg niet meer terugvinden -O-
  maandag 3 november 2025 @ 20:05:56 #135
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_219187209
Die restzetel gaat door al die herstellingen toch mogelijk echt naar D66, tenzij bij de briefstemmen de D66 hype net iets te laat kwam. Ze hebben maar iets van 18% van de briefstemmen nodig.
pi_219187249
quote:
1s.gif Op maandag 3 november 2025 20:05 schreef Immerdebestebob het volgende:
Die restzetel gaat door al die herstellingen toch mogelijk echt naar D66, tenzij bij de briefstemmen de D66 hype net iets te laat kwam. Ze hebben maar iets van 18% van de briefstemmen nodig.
SP heeft nog 1517 stemmen gekregen bij de briefstemmen volgens het NOS journaal, D66 ruim 16000, dat is ongeveer 7000 te weinig.
Album top 100 2024
  maandag 3 november 2025 @ 20:11:47 #137
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_219187321
twitter

Wie zijn deze mensen?
  maandag 3 november 2025 @ 20:20:37 #138
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_219187443
quote:
9s.gif Op maandag 3 november 2025 20:11 schreef Immerdebestebob het volgende:
[ x ]

Wie zijn deze mensen?
Welkom op open riool X en Facebook. Talloze berichten gezien daar van mensen die het niet 'snappen'. Ik zou forse investeringen in onderwijs (en bijscholing voor volwassenen) willen komende jaren want dit is niet te doen.
pi_219187448
Restzetel naar SP volgens ANP. Mooi ^O^
  maandag 3 november 2025 @ 20:22:20 #140
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219187461
Juichen in huize Jetten!
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  maandag 3 november 2025 @ 20:26:42 #141
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_219187520
Heb je in elk debat lopen roeptoeteren dat een stem op de VVD de kans op “centrumrechts” groot maakt. Kom je uiteindelijk 1 zetel te kort.

Dilan is de grootste politieke kneus sinds Faber.
Dit, dus.
  maandag 3 november 2025 @ 20:29:17 #142
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219187567
quote:
1s.gif Op maandag 3 november 2025 20:26 schreef Buitendam het volgende:
Heb je in elk debat lopen roeptoeteren dat een stem op de VVD de kans op “centrumrechts” groot maakt. Kom je uiteindelijk 1 zetel te kort.

Niet te vroeg juichen. Bij de VVD zeggen ze dat Rutte 2 en Rutte 3 het jaren hebben vol gehouden met maar 75 zetels voor de coalitie.

SGP en BBB gaan zo een kabinet niet snel wegstemmen.

Wat wel zou kunnen: Bontenbal met een andere mening dan de VVD.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_219187595
quote:
1s.gif Op maandag 3 november 2025 12:08 schreef TjjWester het volgende:

[..]

GroenLinksificatie
Je kon feedback achterlaten op NU.nl, ben benieuwd of ik hier een ban voor krijg:

- De site neigt sterk naar links. De meeste artikelen zijn geschreven vanuit een uitgesproken progressieve visie en in de reacties worden kritische of rechtse geluiden systematisch geweerd -
  maandag 3 november 2025 @ 20:33:44 #144
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_219187617
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 20:29 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Niet te vroeg juichen. Bij de VVD zeggen ze dat Rutte 2 en Rutte 3 het jaren hebben vol gehouden met maar 75 zetels voor de coalitie.

SGP en BBB gaan zo een kabinet niet snel wegstemmen.

Wat wel zou kunnen: Bontenbal met een andere mening dan de VVD.
Waarom zou D66 naast JA21 nóg een rechtse partij toelaten als ze liever over links willen waar ze 86 zetels hebben? Laat de VVD maar stoer doen en hun poot stijf houden, dan verdampen de zetels per week dat ze niet meedoen.
Dit, dus.
pi_219187658
Ze verdampen pas als ze met PvdA in zee gaan, en dat zou pas écht een ramp zijn. PvdA is een linkse zetel-vernietiger.
  maandag 3 november 2025 @ 20:38:37 #146
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_219187669
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 20:37 schreef -Deluzion- het volgende:
Ze verdampen pas als ze met PvdA in zee gaan, en dat zou pas écht een ramp zijn. PvdA is een linkse zetel-vernietiger.
:D en waaruit blijkt dat precies?
Dit, dus.
  maandag 3 november 2025 @ 20:39:29 #147
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_219187678
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 20:21 schreef Urquhart het volgende:
Restzetel naar SP volgens ANP. Mooi ^O^
Yep, vervelend voor druk op de formatie over rechts maar goed om dat, wat van het, geluid in de Kamer te houden.
Nu vooral afwachten of en in hoeverre de ruggegraat van VVD zich gaat buigen naar linkse aspiraties van D66.
pi_219187680
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 20:33 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Waarom zou D66 naast JA21 nóg een rechtse partij toelaten als ze liever over links willen waar ze 86 zetels hebben? Laat de VVD maar stoer doen en hun poot stijf houden, dan verdampen de zetels per week dat ze niet meedoen.
VVD kan ook lekker in de oppositie gaan he? Dat kost denk ik minder zetels dan een coalitie met GL als je 46 oppositiezetels rechts van je hebt.
  maandag 3 november 2025 @ 20:39:54 #149
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_219187682
quote:
1s.gif Op maandag 3 november 2025 20:26 schreef Buitendam het volgende:

Nu gaan ze ook nog de BBB pluggen vanwege de eerste Kamer zetels :')
pi_219187689
quote:

[..]
Lekker boeiend of zetels ‘verdampen’ in een of andere peiling. Verkiezingen worden toch pas in de laatste paar weken bepaald. En de achterban van de VVD zal prima achter het besluit staan om niet met de PvdA in zee te gaan.
  maandag 3 november 2025 @ 20:41:03 #151
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219187700
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 20:20 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Welkom op open riool X en Facebook. Talloze berichten gezien daar van mensen die het niet 'snappen'. Ik zou forse investeringen in onderwijs (en bijscholing voor volwassenen) willen komende jaren want dit is niet te doen.
Een groot deel van de bevolking was altijd al dom, nu merken we het alleen beter.
  maandag 3 november 2025 @ 20:41:25 #152
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_219187704
quote:

[..]
Ik hoop dat CDA en D66 samen VVD voor lul zetten doordat ze zich beiden uitspreken voor een kabinet met VVD en PvdA, en tevens Ja21 en BBB uitsluiten.
  maandag 3 november 2025 @ 20:41:30 #153
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_219187706
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 20:39 schreef JaxStrumley het volgende:

[..]
VVD kan ook lekker in de oppositie gaan he? Dat kost denk ik minder zetels dan een coalitie met GL als je 46 oppositiezetels rechts van je hebt.
Dus dan laat je het op nieuwe verkiezingen aankomen terwijl je maandenlang de dwarsligger bent? JA21 en de PVV keuren dit ontzettend goed.
Dit, dus.
  maandag 3 november 2025 @ 20:42:18 #154
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_219187717
quote:
1s.gif Op maandag 3 november 2025 20:41 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Ik hoop dat CDA en D66 samen VVD voor lul zetten doordat ze zich beiden uitspreken voor een kabinet met VVD en PvdA, en tevens Ja21 en BBB uitsluiten.
Daar kun je gif op innemen. Sowieso vanuit de PvdA en D66. CDA zal dat niet zo hard uitspreken, denk ik.
Dit, dus.
pi_219187723
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 20:20 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Er zullen best mensen zijn die het echt niet snappen, maar ik ga er zelf standaard vanuit dat dit Russische botjes zijn die twijfel over het democratisch proces zaaien.
pi_219187728
quote:
1s.gif Op maandag 3 november 2025 20:41 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Ik hoop dat PvdA past om de zondebok van zo'n kabinet te worden. Als ze in zoiets stappen moeten ze denk ik wel eisen dat Klaver dan premier wordt.
pi_219187732
quote:
1s.gif Op maandag 3 november 2025 19:53 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
Walgelijke stigmatiserende en vrouwonvriendelijke uitspraken van je, @:klopkoek
Eerder manonvriendelijk, in dit specifieke geval.
Allah Al Watan Al Malik
  maandag 3 november 2025 @ 20:44:21 #158
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219187746
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 20:41 schreef Momo het volgende:

[..]
Een groot deel van de bevolking was altijd al dom, nu merken we het alleen beter.
Tot zeker eind jaren '60 was Nederland een standenstaat - meer dan bijv. de Verenigde Staten en niet heel anders dan het Verenigd Koninkrijk - en daarna zijn er overwegend rechts-conservatieve regeringen geweest.

Anders gezegd: in Nederland is nooit echt werk gemaakt van verheffing, egalitarisme, Bildung en vorming van de massa. Met dito onderwijs- en omroeppolitiek.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219187763
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 20:41 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Dus dan laat je het op nieuwe verkiezingen aankomen terwijl je maandenlang de dwarsligger bent? JA21 en de PVV keuren dit ontzettend goed.
Dwarsligger? Lol, je denkt toch niet dat het zo gezien wordt binnen rechts Nederland?

Eenzame verzetsstrijder tegen het tot stand komen van een kabinet met het Roodgroene Gevaar
  maandag 3 november 2025 @ 20:47:23 #160
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_219187784
quote:
1s.gif Op maandag 3 november 2025 20:45 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Dwarsligger? Lol, je denkt toch niet dat het zo gezien wordt binnen rechts Nederland?

Eenzame verzetsstrijder tegen het tot stand komen van een kabinet met het Roodgroene Gevaar
Ik hoop dat ze de gok wagen.
Dit, dus.
pi_219187788
quote:

[..]

Zit rechts NL al zover in de bunkermodus ja? :')
  maandag 3 november 2025 @ 20:50:06 #162
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219187817
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 20:39 schreef JaxStrumley het volgende:

[..]
Dat mogen ze helemaal niet.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219187826
quote:
1s.gif Op maandag 3 november 2025 20:42 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Er zullen best mensen zijn die het echt niet snappen, maar ik ga er zelf standaard vanuit dat dit Russische botjes zijn die twijfel over het democratisch proces zaaien.
Groetjes Cristel en Rik
pi_219187836
Koolmees genot
  maandag 3 november 2025 @ 20:52:36 #165
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_219187837
Haal een bult stevige debatters die het duel niet schuwen, en als dat mogelijk is, een paar woordenkunstenaars. Honkvaste kamerleden, snelle oneliners, plucheplakkers die op tafeltjes gaan roffelen (á la PVV). De verkiezingen is vechtvoetbal, maar als je wat leuke figuren kunt halen is er een grote kans dat we gewoon bovenin meedoen. Moet je wel kamerleden hebben die de rest opvreten, desnoods het tapijt, en we kunnen komend seizoen bovenin meedoen. Doet afgrijselijk veel pijn om dit te moeten zeggen, maar het is nou eenmaal de realiteit.
pi_219187864
quote:

[..]

Eerder de enige volksvertegenwoordiger die nog steeds vasthoudt aan wat de VVD beloofde. Geen millimeter toegeven aan de klimaat en migratie droomfabriek van Klaver en Timmermans.
  maandag 3 november 2025 @ 20:58:12 #167
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_219187888
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 20:52 schreef Frozen-assassin het volgende:
Haal een bult stevige debatters die het duel niet schuwen, en als dat mogelijk is, een paar woordenkunstenaars. Honkvaste kamerleden, snelle oneliners, plucheplakkers die op tafeltjes gaan roffelen (á la PVV). De verkiezingen is vechtvoetbal, maar als je wat leuke figuren kunt halen is er een grote kans dat we gewoon bovenin meedoen. Moet je wel kamerleden hebben die de rest opvreten, desnoods het tapijt, en we kunnen komend seizoen bovenin meedoen. Doet afgrijselijk veel pijn om dit te moeten zeggen, maar het is nou eenmaal de realiteit.
Beelden van de dwarsliggers van de VVD

maandag 3 november 2025 @ 20:59:28 #168
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219187900
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 20:52 schreef Frozen-assassin het volgende:
haal Nederlandse aso's terug. Alles voor directe promotie!
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  maandag 3 november 2025 @ 21:11:39 #169
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_219187974
Koolmees is als baas van de NS natuurlijk de perfecte persoon om te zorgen voor vertraging in de kabinetsformatie.
Put these foolish ambitions to rest.
  maandag 3 november 2025 @ 21:26:22 #170
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_219188102
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 21:11 schreef Koffieplanter het volgende:
Koolmees is als baas van de NS natuurlijk de perfecte persoon om te zorgen voor vertraging in de kabinetsformatie.
Was Koolmees eigenlijk ook van het anders definiëren van vertraging? Of was dat zijn voorganger al?
  maandag 3 november 2025 @ 21:27:37 #171
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_219188109
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 20:52 schreef Evangelion het volgende:
Koolmees genot
[ afbeelding ]
Koolmees is gewoon een nutteloze schroef in een machine die niet werkt. Iemand die de ondankbare taak heeft om van het spoor een winstgevend bedrijf te maken, terwijl de primaire functie van het spoor zou moeten zijn om burger van A naar B te brengen. Leve neoliberaal Nederland.

Daar valt echt geen enkele eer te behalen. Binnen de kortste keren zal hij ergens worden benoemd tot burgemeester, of misschien ligt er nog een kabinetspost in het verschiet dankzij zijn maat Rob.
Put these foolish ambitions to rest.
pi_219188132
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 20:43 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Deze kan ik wel waarderen vanwege de satire.
  maandag 3 november 2025 @ 21:48:01 #173
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219188259

Wat een teksten! D66 was ooit de Partij voor de Vrijheid maar gaat nu de middenklasse uitwringen. Aldus een Henk Bres waar wat de-ageing overheen is gegaan.

De Telegraaf komt op stoom!
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 3 november 2025 @ 21:55:16 #174
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_219188311
quote:
1s.gif Op maandag 3 november 2025 21:48 schreef Klopkoek het volgende:

Wat een teksten! D66 was ooit de Partij voor de Vrijheid maar gaat nu de middenklasse uitwringen. Aldus een Henk Bres waar wat de-ageing overheen is gegaan.

De Unie :')
  maandag 3 november 2025 @ 22:07:30 #175
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219188397
quote:
1s.gif Op maandag 3 november 2025 21:55 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
De Unie :')
Deze man heeft denk ik met corona een tik gekregen. Voor corona was hij best wel anti-PVV.

https://www.volkskrant.nl(...)ur-protest~b1627600/

Van opgegroeid met VVD naar D66 en sinds corona in wappieland. Fulmineren over diversiteit, inclusief en overheidsdwang.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219188401
quote:

Wie is dat onnozele grietje? :')
  maandag 3 november 2025 @ 22:09:51 #177
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219188418
quote:
1s.gif Op maandag 3 november 2025 22:07 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Lale Gül :')
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 3 november 2025 @ 22:13:43 #178
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219188441
quote:
1s.gif Op maandag 3 november 2025 22:07 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Lale Gül is daar bij SBS6 een soort duizenddingendoekje. Net als Wierd Duk en Coks Donders.

Eerlijk is eerlijk: Annemarie van Gaal met haar loopbanden en de ijzige Aylin Bilic (heeft IIRC een rol gespeeld in Yesilgöz naar de VVD trekken) zijn erger.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219188443
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 22:09 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Lale Gül :')
Oh, is zij dat… :D Ik ken de naam van horen zeggen, maar dit verklaart wel waarom ze nooit bij Nieuwsuur of Buitenhof zit.
  maandag 3 november 2025 @ 22:19:20 #180
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219188477
quote:

Van "Vakbond" De Unie, die vond het programma van D66 het Communistisch Manifest.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  maandag 3 november 2025 @ 22:21:26 #181
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_219188486
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 22:19 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Van "Vakbond" De Unie, die vond het programma van D66 het Communistisch Manifest.
Het ledenaantal van De Unie is ook niet te vinden. Zal een keer 5000 zijn?
  maandag 3 november 2025 @ 22:24:01 #182
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219188530
quote:
1s.gif Op maandag 3 november 2025 22:21 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Kan me niet voorstellen dat het er veel zijn maar Sjon de Mol wil heel graag het beeld scheppen dat zelfs de vakbonden de VVD verkiezen boven linkser.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  maandag 3 november 2025 @ 22:27:56 #183
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219188565
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 22:24 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Kan me niet voorstellen dat het er veel zijn maar Sjon de Mol wil heel graag het beeld scheppen dat zelfs de vakbonden de VVD verkiezen boven linkser.
Het is (weer) een selectieve opsomming van maatregelen en ook daarom is het goed dat er een CPB is (waar nu vanuit rechtse hoek, neem een Stefan Tax, tegenaan wordt gebeukt). Want nee, de middeninkomens zijn bij links niet de pinautomaat. Eerder bij JA21.
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 3 november 2025 @ 22:29:46 #184
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219188571
quote:
1s.gif Op maandag 3 november 2025 22:21 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Naar eigen zeggen 35000 leden in 2023.

https://www.ftm.nl/artike(...)ciering-vakbondswerk

Daarmee wel véél harder gekrompen dan andere bonden.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219188620
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 20:41 schreef Momo het volgende:

[..]
Ja, dat heb ik de afgelopen verkiezingsperiode wel gemerkt (vooral op het werk).
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
pi_219188630
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 20:43 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
:')
pi_219188696
Wat een clown die Klaver: 'Weg met uitsluitspelletjes'
Betekent het dan ook dat zijn partij de PVV en FvD niet meer uitsluit? Anders moet hij z'n hypocriete mond houden.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
  maandag 3 november 2025 @ 22:54:18 #188
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_219188704
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 22:51 schreef Shreyas het volgende:
Betekent het dan ook dat zijn partij de PVV en FvD niet meer uitsluit? Anders moet hij z'n hypocriete mond houden.
Er is natuurlijk een verschil tussen uitsluiten om je onderhandelingspositie te verbeteren of omdat je echt nooit samen gaat werken.
pi_219188707
quote:
Elk verstandig en sociaal mens zou die uberhaupt uitsluiten.
pi_219188714
quote:
1s.gif Op maandag 3 november 2025 22:54 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Er is natuurlijk een verschil tussen uitsluiten om je onderhandelingspositie te verbeteren of omdat je echt nooit samen gaat werken.
Nee, uitsluiten is uitsluiten, deze uitleg vergoelijkt ten onrechte de hypocriete uitspraak van Klaver.
pi_219188722
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 22:54 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Elk verstandig mens zou die uberhaupt uitsluiten.
Ik ben het niet eens met de PVV, ook niet met FvD en ook niet met PvdA/GL. Kennelijk vindt Jesse Klaver het geen reden om een partij uit te sluiten als je andere standpunten hebt, behalve als die partij PVV of FvD is.
  maandag 3 november 2025 @ 22:57:35 #192
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_219188726
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 22:56 schreef Shreyas het volgende:

[..]
Ik ben het niet eens met de PVV, ook niet met FvD en ook niet met PvdA/GL. Kennelijk vindt Jesse Klaver het geen reden om een partij uit te sluiten als je andere standpunten hebt, behalve als die partij PVV of FvD is.
Zou je de NSDAP uit mogen sluiten?
pi_219188740
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 22:56 schreef Shreyas het volgende:

[..]
PVV is een ondemocratische one-issue partij en FvD heeft ondemocratisch en fascistisch gedachtegoed, ver van weg blijven.
pi_219188741
quote:
1s.gif Op maandag 3 november 2025 22:57 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Zou je de NSDAP uit mogen sluiten?
Ik ben niet tegen het uitsluiten van partijen. Maar niet ik, maar Jesse Klaver roept op een einde te maken aan uitsluitspelletjes, terwijl hij hier zelf vrolijk aan mee doet. Hypocriet en onnozel. Laten we het een beginnersfoutje noemen.
pi_219188746
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 22:59 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
PVV is een ondemocratische one-issue partij en FvD heeft ondemocratisch en fascistisch gedachtegoed, ver van weg blijven.
Dat vind ik ook. Waarom? Omdat ik het hier fundamenteel mee oneens ben. Maar veel VVD-leden (en VVD stemmers) zijn het ook fundamenteel oneens met PvdA/GL gedachtegoed. Dus op basis daarvan kun je zo een uitsluiting ook uitleggen.

Dus óf je sluit niemand uit, maar als je dat wel doet, neem dan niet andere de maat dat ze zich schuldig maken aan uitsluitspelletjes.
pi_219188759
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 23:02 schreef Shreyas het volgende:

[..]
Dat vind ik ook. Waarom? Omdat ik het hier fundamenteel mee oneens ben. Maar veel VVD-leden (en VVD stemmers) zijn het ook fundamenteel oneens met PvdA/GL gedachtegoed. Dus op basis daarvan kun je zo een uitsluiting ook uitleggen.

Dus óf je sluit niemand uit, maar als je dat wel doet, neem dan niet andere de maat dat ze zich schuldig maken aan uitsluitspelletjes.
Tja, dat is politiek. VVD sluit PvdA/GL uit, niet andersom.
pi_219188761
Wat is het meest waarschijnlijke kabinet? Of wordt het weer nieuwe verkiezingen omdat ze er niet uit komen? ;)
pi_219188764
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 23:03 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Tja, dat is politiek. VVD sluit PvdA/GL uit, niet andersom.
Klopt, dat weet ik. Maar PvdA/GL sluit wel twee andere partijen uit. Zij vinden dat ze dat wel mogen, maar VVD moet er mee ophouden 8)7

De splinter in andermans oog wel zien, maar niet de balk in het eigen
pi_219188773
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 22:59 schreef Shreyas het volgende:

[..]
Ik ben niet tegen het uitsluiten van partijen. Maar niet ik, maar Jesse Klaver roept op een einde te maken aan uitsluitspelletjes, terwijl hij hier zelf vrolijk aan mee doet. Hypocriet en onnozel. Laten we het een beginnersfoutje noemen.
Klaver is geen beginner in de politiek. Hij wijst op het landsbelang van een stabiel breed gedragen regering maken. Anders dan 2 jaar geklooi waar de VVD mede-verantwoordelijk was.
Het landsbelang is het meest gediend met compromissen van de gematigde partijen in het midden.
En de VVD gaat door met ouderwets een grote linkse partij verafschuwen en uitsluiten .
De VVD wil geen stabiele middenregering. Ze wil die compromissen daarvoor niet maken en sluit "de vijand" uit .
pi_219188776
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 23:05 schreef Shreyas het volgende:

[..]
Klopt, dat weet ik. Maar PvdA/GL sluit wel twee andere partijen uit. Zij vinden dat ze dat wel mogen, maar VVD moet er mee ophouden 8)7

Kijk jij dan eens in de spiegel naar je ogen
pi_219188777
quote:

[..]

Slaat nergens op, de VVD heeft nu ook de PVV uitgesloten na twee keer een slechte ervaring. Niet te vergelijken met de PvdA/GL.
pi_219188784
quote:

[..]

VVD sluit een partij uit waarmee ze al jaren heel goed samenwerken, daarom is het zo vreemd.
  maandag 3 november 2025 @ 23:12:02 #203
9362 Dubbelzuurrr
Humanistisch misantroop
pi_219188790
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 22:59 schreef Shreyas het volgende:

[..]
Alle andere partijen met meer dan 10 zetels hebben PVV en FvD al uitgesloten, die zijn daarmee deze ronde dus al een non-entiteit vwb mogelijke formaties. Klaver zal zijn TV-minuten -net zoals overige fractievoorzitters- dus niet gaan besteden aan fantasiecoalities.
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
pi_219188793
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 23:11 schreef Hanca het volgende:

[..]
VVD sluit een partij uit waarmee ze al jaren heel goed samenwerken, daarom is het zo vreemd.
De VVD wordt al jaren gezien als een linkse partij (serieus, dat hoorde ik van een PVV-stemmer ooit) dus die willen zich meer profileren naar nog rechtser, anders gaan zij er aan, haha.
pi_219188798
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 23:08 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Klaver is geen beginner in de politiek.
Klopt, maar hij gedraagt zich wel zo.

quote:
Hij wijst op het landsbelang van een stabiel breed gedragen regering maken. Anders dan 2 jaar geklooi waar de VVD mede-verantwoordelijk was.

Het landsbelang is het meest gediend met compromissen van de gematigde partijen in het midden.
En wie is meneertje Klaver dan? Heeft hij de wijsheid in pacht om te bepalen wat een stabiel kabinet is?
Wat in zijn ogen belangrijk is voor het land is geen algemene waarheid.

quote:
En de VVD gaat door met ouderwets een grote linkse partij verafschuwen en uitsluiten .
De VVD wil geen stabiele middenregering. Ze wil die compromissen daarvoor niet maken en sluit "de vijand" uit .
Als je zelf een centrumrechts kabinet wilt kan ik me goed voorstellen dat je geen plaats wilt nemen in een middenregering, omdat je denk dat dat niet het beste is voor het land.

Een middenregering gaat weinig échte veranderingen teweeg brengen, of het wordt een beetje kwartetten, van hè Dilan, laat jij even meer migranten toe, dan krijg jij het behoudt van hypotheekrenteaftrek terug. Eindstand: niemand krijgt wat ze willen, waar ze op hoopten en waar ze voor hebben gestemd.
pi_219188800
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 23:13 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
De VVD wordt al jaren gezien als een linkse partij (serieus, dat hoorde ik van een PVV-stemmer ooit) dus die willen zich meer profileren naar nog rechtser, anders gaan zij er aan, haha.
Als je uiterst rechts staat, is alles vanuit jou bezien links. Maar dat maakt nog niet dat als je in het midden staat die verdeling ook zo is.
pi_219188802
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 23:11 schreef Hanca het volgende:

[..]
Partijen veranderen, de PvdA was onder Bos, Asscher en Samsom nog best een redelijke partij. Na de fusie met GroenLinks is het een links bolwerk geworden en een samenwerking met deze partij is heel anders dan met de PvdA van een aantal jaar terug, zeker als (voormalig GroenLinks lijsttrekker) Klaver de onderhandelingen gaat doen.
pi_219188803
quote:

Inderdaad een enorme clown. In zijn eigen extremistische vleugel van de fusieclub is het uitsluiten van alles en iedereen met een andere mening in beton gegoten. En nu het risico bestaat dat de VVD woord houdt zijn het plotseling spelletjes. De gek.
-
pi_219188806
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 23:15 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als je uiterst rechts staat, is alles vanuit jou bezien links. Maar dat maakt nog niet dat als je in het midden staat die verdeling ook zo is.
Klopt, hoor, heb geen idee wat een stabiele coalitie zou moeten voorstellen.
pi_219188807
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 23:14 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Een middenregering gaat weinig échte veranderingen teweeg brengen...
Juist wel, omdat ze een groot mandaat hebben. Op onderwerpen als stikstof, huizenbouw, klimaat, maar ook op migratie zijn zulke coalities juist het beste en blijkt een coalitie die puur op 1 flank zit helemaal niet daadkrachtig.

Maar goed, dan zonder VVD en met JA21 en CU, prima.
pi_219188811
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 23:14 schreef Shreyas het volgende:

[..]
Klopt, maar hij gedraagt zich wel zo.
Nee.... jij zoekt een sneer.
quote:
En wie is meneertje Klaver dan? Heeft hij de wijsheid in pacht om te bepalen wat een stabiel kabinet is?
Wat in zijn ogen belangrijk is voor het land is geen algemene waarheid.
Wederom sneer je. Typisch rechtse agressie
HIj heeft inderdaad de wijsheid om te stellen dat Nederland het meest gebaar is bij stabiele middenregering.
Wat de Nederlandse kiezers ook willen. Jij hebt die wijsheid kennelijk niet
pi_219188813
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 23:17 schreef Hanca het volgende:

[..]
Juist wel, omdat ze een groot mandaat hebben. Op onderwerpen als stikstof, huizenbouw, klimaat, maar ook op migratie zijn zulke coalities juist het beste en blijkt een coalitie die puur op 1 flank zit helemaal niet daadkrachtig.

Maar goed, dan zonder VVD en met JA21 en CU, prima.
Mee regeren of in de oppositie blijven zitten geeft voor PvdA/GL net zoveel kans om te mislukken.
pi_219188816
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 23:16 schreef Shreyas het volgende:

[..]
Partijen veranderen, de PvdA was onder Bos, Asscher en Samsom nog best een redelijke partij. Na de fusie met GroenLinks is het een links bolwerk geworden en een samenwerking met deze partij is heel anders dan met de PvdA van een aantal jaar terug, zeker als (voormalig GroenLinks lijsttrekker) Klaver de onderhandelingen gaat doen.
Ze hebben met Klaver al zeker 5 akkoorden gesloten, dat ging steeds prima. Rutte had niks voor elkaar gekregen zonder Klaver.

De partij die veranderd is, is dus de VVD en niet GL waarmee de VVD veel samen heeft gewerkt.
pi_219188818
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 23:17 schreef Hanca het volgende:

[..]
Op deze thema's gaan ze het niet eens worden, dus ik weet niet zo goed wat je bedoelt met ''het beste''.

Als er een regeerakkoord komt, zoals het vorige kabinet ook had (waarbij NSC en PVV flink wat hadden uitgeruild), zullen ze elkaar binnen de kortste keren de tent uitvechten en hebben we weer nieuwe verkiezingen.

Een kabinet met PvdA/GL én VVD zal niet stabiel zijn.

quote:
Maar goed, dan zonder VVD en met JA21 en CU, prima
.
En een coalitie met PvdA/GL en JA21 zal nog minder stabiel zijn :D
pi_219188821
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 23:20 schreef Shreyas het volgende:

[..]
Op deze thema's gaan ze het niet eens worden, dus ik weet niet zo goed wat je bedoelt met ''het beste''.

Als er een regeerakkoord komt, zoals het vorige kabinet ook had (waarbij NSC en PVV flink wat hadden uitgeruild), zullen ze elkaar binnen de kortste keren de tent uitvechten en hebben we weer nieuwe verkiezingen.

[..]
.
Een coalitie met VVD is eigenlijk nooit stabiel gebleken, misschien verdienen ze gewoon de PVV behandeling wel: steeds meer incompetent gebleken.

En op die thema's worden ze het juist wel vrij snel eens.
pi_219188822
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 23:20 schreef Shreyas het volgende:

[..]

[..]

Net wat je zegt, links of rechtsom, er wordt niemand een stabiel kabinet gegund.
.
pi_219188827
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 23:19 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Nee.... jij zoekt een sneer.
Nee, het is geen sneer als je vaststelt dat iemand die oproept om op te houden met uitsluitspelletjes, terwijl hij zelf twee partijen (waaronder de één na grootste partij) uitsluit.

quote:
Wederom sneer je. Typisch rechtse agressie

HIj heeft inderdaad de wijsheid om te stellen dat Nederland het meest gebaar is bij stabiele middenregering.
Wat de Nederlandse kiezers ook willen. Jij hebt die wijsheid kennelijk niet
Nee dat heeft hij niet, net zoals jij en ik die wijsheid ook niet hebben. Hij denkt dat Nederland daar het meest gebaat bij is, dat is zijn mening. Daar kun je het mee eens zijn of niet. Ik denk dat Nederland het meest gebaat is bij een centrumrechts kabinet.

En wat bedoel je precies met stabiel. Waarom denk je dat een kabinet, waarbij Klaver de onderhandelingen gaat doen, stabiel is? Als hij in een serieus debat een dame waar hij het niet mee eens is, maar verder wel netjes praat, beticht van palingpopulist omdat hij het inhoudelijk niet met haar eens is, dan belooft dat nog wat te worden bij de echte onderhandelingen.
pi_219188836
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 23:25 schreef Shreyas het volgende:

[..]
Nee, het is geen sneer als je vaststelt dat iemand die oproept om op te houden met uitsluitspelletjes, terwijl hij zelf twee partijen (waaronder de één na grootste partij) uitsluit.
[..]
Nee dat heeft hij niet, net zoals jij en ik die wijsheid ook niet hebben. Hij denkt dat Nederland daar het meest gebaat bij is, dat is zijn mening. Daar kun je het mee eens zijn of niet. Ik denk dat Nederland het meest gebaat is bij een centrumrechts kabinet.

En wat bedoel je precies met stabiel. Waarom denk je dat een kabinet, waarbij Klaver de onderhandelingen gaat doen, stabiel is? Als hij in een serieus debat een dame waar hij het niet mee eens is, maar verder wel netjes praat, beticht van palingpopulist omdat hij het inhoudelijk niet met haar eens is, dan belooft dat nog wat te worden bij de echte onderhandelingen.
Dat was een bietje dom (wel waar uiteraard) en net zo goed populistisch. Ook de oproep van Timmermans met zijn de grootste prutser, ook waar, maar heel dom. Allemaal Wilders na apen met zijn stijl van debatteren. Ik hoop oprecht dat er een hele grote meerderheid is die dat flink zat is.
pi_219188842
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 23:30 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Dat was een bietje dom (wel waar uiteraard) en net zo goed populistisch. Ook de oproep van Timmermans met zijn de grootste prutser, ook waar, maar heel dom. Allemaal Wilders na apen met zijn stijl van debatteren. Ik hoop oprecht dat er een hele grote meerderheid is die dat flink zat is.
PvdA/GL beschuldigt de PVV van deze debatstijl terwijl ze zich hier ook schuldig aan maken. Net zo hypocriet als een ander partij beschuldigen van uitsluitspelletjes, terwijl je zelf ook partijen uitsluit.
pi_219188846
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 23:32 schreef Shreyas het volgende:

[..]
PvdA/GL beschuldigt de PVV van deze debatstijl terwijl ze zich hier ook schuldig aan maken. Net zo hypocriet als een ander partij beschuldigen van uitsluitspelletjes, terwijl je zelf ook partijen uitsluit.
Klopt, ophouden met dat gezeik! Jetten moet eens goed nadenken waar ie mee de coalitie wil in gaan, best lastig.
  maandag 3 november 2025 @ 23:41:53 #221
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219188856
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 23:32 schreef Shreyas het volgende:

[..]
Wilders scheldt personen uit voor landverrader, heks, bloed aan de handen enz.

Dan is palingpopulist tegen zo een verschrikkelijk mens als Mona Keijzer best beschaafd. Ze zal er geen politiebewaking of kogelbrieven van krijgen.

Bij de PVV zelf zeiden ze over Mona Keijzer "er is niks mis met haar onderbuikgevoel", dus laat die minister worden. Past prima in ons kabinet.

https://x.com/JaapJansen/status/1787229863167840481

Van der Plas: onderbuikgevoelens zijn legitieme gevoelens
https://www.rtl.nl/rtl-ni(...)s-zijn-ook-gevoelens

Het is dus eerder andersom: in plaats van dat met een dom AI liedje even de woorden van Klaver een geuzennaam maken, gebruikte Klaver min of meer de woorden van de coalitie zelf en werd duidelijk gemaakt hoe Keijzer maar wat aanrommelde en uit rancune politiek bedrijft.

Sowieso is het heel zeldzaam dat een minister op staande voet wordt ontslagen, laat staan dat die dan later terugkomt in een ultrarechts kabinet.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219188864
En als eerste zou ik als ik Jetten was ervoor zorgen dat er een wet komt dat elke partij ook intern democratisch moet zijn en deze transparantie wet er zo snel mogelijk doorheen:

https://www.rijksoverheid(...)naar-de-tweede-kamer
pi_219188872
quote:
1s.gif Op maandag 3 november 2025 23:41 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Wilders scheldt personen uit voor landverrader, heks, bloed aan de handen enz.

Dan is palingpopulist tegen zo een verschrikkelijk mens als Mona Keijzer best beschaafd. Ze zal er geen politiebewaking of kogelbrieven van krijgen.

Bij de PVV zelf zeiden ze over Mona Keijzer "er is niks mis met haar onderbuikgevoel", dus laat die minister worden. Past prima in ons kabinet.

https://x.com/JaapJansen/status/1787229863167840481

Van der Plas: onderbuikgevoelens zijn legitieme gevoelens
https://www.rtl.nl/rtl-ni(...)s-zijn-ook-gevoelens

Het is dus eerder andersom: in plaats van dat met een dom AI liedje even de woorden van Klaver een geuzennaam maken, gebruikte Klaver min of meer de woorden van de coalitie zelf en werd duidelijk gemaakt hoe Keijzer maar wat aanrommelde en uit rancune politiek bedrijft.

Sowieso is het heel zeldzaam dat een minister op staande voet wordt ontslagen, laat staan dat die dan later terugkomt in een ultrarechts kabinet.
Als je het niet eens bent met Mona Keijzer, kun je dat gesprek ook voeren op de inhoud.
Palingpopulis was een verwijzing naar Edam/Volendam waar zij vandaan komt. Het is juist PvdA/GL dat predikt dat we mensen niet moeten beoordelen op hun afkomst, maar inhoud. Dan is zo een uitspraak nogal hypocriet.

En ja, de PVV/BBB/FvD zijn nog veel erger, maar ik geloof niet dat de PvdA/GL een partij is die zich met die partijen wilt vergelijken.
pi_219188878
quote:

[..]

In het Nederland der blinden, zijn de balken niet aan te slepen door eenoog
pi_219188880
quote:
1s.gif Op maandag 3 november 2025 23:41 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Bij de PVV zelf zeiden ze over Mona Keijzer "er is niks mis met haar onderbuikgevoel", dus laat die minister worden.

Mona ondermijnde op dat moment (Covid-crisis) haar eigen premier, dus terecht ontslag gekregen toen. Achteraf kun je stellen dat ze misschien op een aantal punten gelijk had, maar in het moment van een dikke crisis hoor je als regering met een mond te praten want anders nog meer wanorde en paniek.
pi_219188883
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 23:53 schreef De_Verschoppeling het volgende:

[..]
In het Nederland der blinden, zijn de balken niet aan te slepen door eenoog
Misschien dan weer tijd voor Balkenende :D
pi_219188892
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 23:56 schreef Shreyas het volgende:

[..]
Mona was ook een CDA-er, he.
pi_219188900
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 23:02 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Om dit standpunt uitgerekend in POL uit te spreken is ergens wel grappig :P
pi_219188914
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 23:56 schreef Shreyas het volgende:

[..]
Of nog een keer Schoof met Faber?

Laat hen varen, zij zijn blinde leidslieden der blinden. Dit alles omdat de blinden zich moeten en zullen blindstaren op al dat zwart is
pi_219188920
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 00:03 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Mona was ook een CDA-er, he.
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 november 2025 00:20 schreef De_Verschoppeling het volgende:

[..]
Of nog een keer Schoof met Faber?

Laat hen varen, zij zijn blinde leidslieden der blinden. Dit alles omdat de blinden zich moeten en zullen blindstaren op al dat zwart is
Balkenende sloeg op de balken die niet aan te slepen waren.
pi_219188926
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 00:29 schreef Shreyas het volgende:

[..]
[..]
Balkenende sloeg op de balken die niet aan te slepen waren.
Balkenende deed het in verhouding na die misere met de LPF achteraf best prima.
pi_219188929
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 00:34 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Balkenende deed het in verhouding na die misere met de LPF achteraf best prima.
Het was een woordspeling....moet ik dit echt nog verder uitleggen? :+
pi_219188934
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 00:35 schreef Shreyas het volgende:

[..]
Het was een woordspeling....moet ik dit echt nog verder uitleggen? :+
Haha, sorry dan.
  dinsdag 4 november 2025 @ 05:18:21 #234
510276 Geldprintkabouter
Clandestiene puntmuts
pi_219189076
Laten d66, CDA en GroenLinks het maar doen. Een lekker links kabinet terwijl Nederland duidelijk een rechts land is. Dat geeft rust en regelmaat in dit land.

Geld maakt niet gelukkig tenzij versleten schoenen wanhopig naar je staren
  dinsdag 4 november 2025 @ 06:48:32 #235
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_219189217
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 05:18 schreef Geldprintkabouter het volgende:
Laten d66, CDA en GroenLinks het maar doen. Een lekker links kabinet terwijl Nederland duidelijk een rechts land is. Dat geeft rust en regelmaat in dit land.

Zal een enorme verademing zijn als de rechtstaat eens een periode njet wordt ondermijnd.
pi_219189309
quote:

Hoe rechts is een land waar D66 de grootste is en sociaal-links (CDA, D66, GL-PvdA, SP, CU, PvdD, Denk, Volt) 77 zetels heeft en rechts (VVD, PVV, FvD, SGP, BBB) 71 zetels? In elk geval niet echt heel erg rechts. Zeker niet als je bedenkt dat de grootste rechtse partij in haar programma doet alsof ze grotendeels links zijn.

Juist het naar sociaal-links opschuiven deze verkiezingen is één van de meest opvallende zaken. De genoemde rechtse combinatie had 75 zetels en NSC was ook in haar verkiezingsprogramma al veel rechtser dan alle genoemde partijen onder sociaal-links (die had ik daar nooit onder durven zetten). Sociaal-links is dus van 55 naar 77 zetels gegaan.
pi_219189326
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 07:20 schreef Hanca het volgende:

[..]
Hoe rechts is een land waar D66 de grootste is en sociaal-links (CDA, D66, GL-PvdA, SP, CU, PvdD, Denk, Volt) 77 zetels heeft en rechts (VVD, PVV, FvD, SGP, BBB) 71 zetels? In elk geval niet echt heel erg rechts. Zeker niet als je bedenkt dat de grootste rechtse partij in haar programma doet alsof ze grotendeels links zijn.

Juist het naar sociaal-links opschuiven deze verkiezingen is één van de meest opvallende zaken. De genoemde rechtse combinatie had 75 zetels en NSC was ook in haar verkiezingsprogramma al veel rechtser dan alle genoemde partijen onder sociaal-links (die had ik daar nooit onder durven zetten).
Als je D66 en CDA links van het spectrum plaatst dan verteken je het beeld natuurlijk wel enorm.
pi_219189333
Als je als minister het voor elkaar krijgt zowel de werkgevers als de werknemers boos te maken, doe je toch iets niet goed: https://www.trouw.nl/duur(...)t-bij-neer~ba7c2d02/

Paul is wel even bezig, na de dramatische actie rondom arbeidsmigranten deze week, nu alweer iets onnavolgbaars. Ze hoopt zeker dat het geen aandacht krijgt tijdens het begin van de formatieperiode.
pi_219189341
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 07:22 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Als je D66 en CDA links van het spectrum plaatst dan verteken je het beeld natuurlijk wel enorm.
Ik noem niet voor niets sociaal-links. Ze zijn niet links, maar vallen wel onder wat Dijk ook steeds noemde de 'sociale partijen'. Ze zijn ook veel linkser dan alle rechtse partijen, die enorm naar rechts zijn opgeschoven.

Het is in elk geval zo dat dit zogenaamde rechtse land, geen rechtse meerderheid heeft. Ondanks dat 1 van die rechtse partijen kiezers lokt met linkse beloftes.
pi_219189358
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 23:16 schreef Shreyas het volgende:

[..]
Ben je nu niet gewoon als een blok gevallen voor de retoriek van radicaal rechts?
Wat is er daadwerkelijk nou zoveel radicaler geworden?
pi_219189361
quote:

De verhoudingen zijn niet 90-10, maar bijna 50-50 en dit is een democratie met coalities. Niet een winner-takes-all systeem. Dan moeten die linker- en rechter hersenhelft zien dat ze kunnen samenwerken.

En waar was de rust en regelmaat met PVV-VVD-NSC-BBB?
pi_219189362
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 07:29 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik noem niet voor niets sociaal-links. Ze zijn niet links, maar vallen wel onder wat Dijk ook steeds noemde de 'sociale partijen'. Ze zijn ook veel linkser dan alle rechtse partijen, die enorm naar rechts zijn opgeschoven.

Het is in elk geval zo dat dit zogenaamde rechtse land, geen rechtse meerderheid heeft. Ondanks dat 1 van die rechtse partijen kiezers lokt met linkse beloftes.
Zo kun je de werkelijkheid mooi in je eigen straatje vormen. Ik waardeer je optimisme hoor, maar sociaal-economisch is D66 gewoon rechts. Dat ze een fatsoenlijke partij zijn en ageren tegen de PVV maakt ze niet links. Ook niet op sociaal vlak.

CDA kan dan voor Christelijke waarden staan, maar heeft al heel vaak een rechts kabinet mogelijk gemaakt en volgt dan keurig de VVD, ook in stemgedrag in de kamer gewoon een rechtse partij.
  dinsdag 4 november 2025 @ 07:36:46 #243
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219189364
quote:
10s.gif Op dinsdag 4 november 2025 07:34 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Ben je nu niet gewoon als een blok gevallen voor de retoriek van radicaal rechts?
Sommige mensen herhalen gewoon braaf wat hen verteld wordt.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_219189383
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 07:36 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Zo kun je de werkelijkheid mooi in je eigen straatje vormen. Ik waardeer je optimisme hoor, maar sociaal-economisch is D66 gewoon rechts. Dat ze een fatsoenlijke partij zijn en ageren tegen de PVV maakt ze niet links. Ook niet op sociaal vlak.

CDA kan dan voor Christelijke waarden staan, maar heeft al heel vaak een rechts kabinet mogelijk gemaakt en volgt dan keurig de VVD, ook in stemgedrag in de kamer gewoon een rechtse partij.
De definitie die ik gebruik, werd tijdens de campagne heel veel gebruikt.
Verder is dit CDA wel duidelijk een andere dan die onder Verhagen en Hoekstra.

Wat in elk geval een feit is dat rechts verloren heeft deze verkiezingen en de groep VVD plus alles rechts daarvan een blokkerende meerderheid had (75 zetels) en die nu ruim kwijt is.
pi_219189396
quote:

[..]
Is ook zo. Uit werkelijk niets blijkt die radicalisering van GroenLinks / PvdA. Niet als je het verkiezingsprogramma leest en niet als je naar het stemgedrag in de Tweede Kamer kijkt.

Sterker nog het was Mark Rutte die GroenLinks graag betrok bij de formatie de vorige kabinetsonderhandelingen (wat uiteindelijk op niets uitliep).

Maar in de tussentijd is GroenLinks echt niet naar links opgeschoven. Eerder dat een aantal partijen naar rechts zijn opgeschoven (en dus zélf radicaler zijn geworden, kijk bijvoorbeeld maar naar de Antifa motie en de PVV-corfee die de VVD tegenwoordig bijna structureel draait).
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  dinsdag 4 november 2025 @ 07:49:41 #246
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219189409
D66 staat financieel-economisch veel dichter bij PvdAGL dan bij VVD. Gaat nog een behoorlijke klus worden om D66 en VVD op één lijn te krijgen op economisch gebied.

Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  dinsdag 4 november 2025 @ 07:55:49 #247
38496 Perrin
pi_219189419
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 07:49 schreef -XOR- het volgende:
D66 staat financieel-economisch veel dichter bij PvdAGL dan bij VVD. Gaat nog een behoorlijke klus worden om D66 en VVD op één lijn te krijgen op economisch gebied.

[ afbeelding ]
VVD moet weer een stukje wegschuiven van populistisch conservatisme, dan komt dat wel goed.
  dinsdag 4 november 2025 @ 07:56:02 #248
66444 Lord_Vetinari
pi_219189420
quote:

[..]
Niks. De focus is gewoon verschoven naar andere zaken die op dit moment belangrijk zijn, zoals klimaatverandering. Maar als je daarin niet wenst te geloven ondanks alle wetenschappelijke bewijzen, dan beschouw je dat als ‘meer extremistisch’ worden.
  dinsdag 4 november 2025 @ 08:13:36 #249
38496 Perrin
pi_219189473
Het is gewoon braaf nakletsen wat de VVD-campagne verzint.

dinsdag 4 november 2025 @ 08:25:22 #250
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219189511
Rechtsen hier bewijzen keer op keer dat ze er gewoon niet zoveel vanaf weten, net zoals rechtse partijen keer op keer bewijzen dat ze niet kunnen regeren.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219189570
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 07:49 schreef -XOR- het volgende:

[ afbeelding ]
Heeft de VVD ook niet altijd een heleboel rechtse idealen waarvan ze weten dat ze in coalities altijd afgezwakt worden? Volgens mij is er nog geen ambtenaar ontslagen bijvoorbeeld.
pi_219189574
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 08:39 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Heeft de VVD ook niet altijd een heleboel rechtse idealen waarvan ze weten dat ze in coalities altijd afgezwakt worden? Volgens mij is er nog geen ambtenaar ontslagen bijvoorbeeld.
Of hun standaard riedeltje over het verlagen van belastingen :'):')
  dinsdag 4 november 2025 @ 08:42:26 #253
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219189578
quote:
2s.gif Op dinsdag 4 november 2025 08:41 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Of hun standaard riedeltje over het verlagen van belastingen :'):')
Deze belofte komen ze soms wel na... maar nooit voor de Hardwerkende Nederlander!
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219189635
Grappig hoe nou eigenlijk niemand kan noemen wat er nou precies "extreem" links aan GL/PvdA is. Mijn vermoeden is dat men zonder zelf al te veel na te denken nablaat wat men leest op facebook en ziet bij VI.
  dinsdag 4 november 2025 @ 09:03:21 #255
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219189704
quote:
2s.gif Op dinsdag 4 november 2025 08:53 schreef xpompompomx het volgende:
Grappig hoe nou eigenlijk niemand kan noemen wat er nou precies "extreem" links aan GL/PvdA is. Mijn vermoeden is dat men zonder zelf al te veel na te denken nablaat wat men leest op facebook en ziet bij VI.
Het populistisch frame van Yesilgoz is bijzonder effectief gebleken: de combinatie met JA21 is centrumrechts en GL-PvdA is extreemlinks. Heeft ze het eigenlijk ook nog ergens anders over gehad tijdens de campagne :? .

Veelzeggend over de positie die de VVD inneemt im het politieke spectrum.
Huilen dan.
pi_219189709
Lijkt me wel eng, vastzitten in een fuik van populisme.
pi_219189720
quote:
7s.gif Op dinsdag 4 november 2025 09:03 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Het populistisch frame van Yesilgoz is bijzonder effectief gebleken: de combinatie met JA21 is centrumrechts en GL-PvdA is extreemlinks.

Veelzeggend over de positie die de VVD inneemt im het politieke spectrum.
Ja. Maar, zoals we al langer weten is de populistische MAGA-rot al lang en diep doorgedrongen in de VVD.

Het ligt dus ook in de lijn der verwachting dat het niet lang meer zal duren voor Dilan haar lippen gaat laten opspuiten. ;)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 5% gewijzigd door xpompompomx op 04-11-2025 09:26:01 ]
  dinsdag 4 november 2025 @ 09:27:16 #258
38496 Perrin
pi_219189820
quote:
2s.gif Op dinsdag 4 november 2025 08:53 schreef xpompompomx het volgende:
Het is kinderlijk eenvoudig om een riedeltje als 'Kaag bad', 'Timmermans bad' in de kopjes te branden. Het werkt al vele jaren ontzettend goed. Ondertussen heeft de VVD vrij spel terwijl inhoudelijk sterke oppositie op deze wijze eenvoudig wordt kaltgestellt.
  dinsdag 4 november 2025 @ 09:37:11 #259
165264 Puzzie
#freepalestine
pi_219189873
quote:
2s.gif Op dinsdag 4 november 2025 09:05 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Ja. Maar, zoals we al langer weten is de populistische MAGA-rot al lang en diep doorgedrongen in de VVD.

Het ligt dus ook in de lijn der verwachting dat het niet lang meer zal duren voor Dilan haar lippen gaat laten opspuiten. ;)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
OMG :')
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  dinsdag 4 november 2025 @ 10:17:47 #260
12221 Tijn