Stemde jij in het verleden dan PvdA?quote:
Excuus, je hebt gelijk. Bij deze dan.quote:Op maandag 3 november 2025 11:21 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)-als-politiek-leider
Misschien voor iets meer context
Ik stoor me enorm aan dat geframe en gebash jegens die partij, met name omdat ze al 8 jaar in de oppositie zitten en vrijwel niet meer als groot blok hebben mee geregeerd sinds Paars. Dat beeld komt niet door wat ze gedaan hebben, maar wat anderen ze in de schoenen schuiven. Demoniseren en op het laatst ging dit volledig en maximaal op de persoon Timmermans. Ik wil ze geen slachtoffer-rol toe bedelen, maar als men gewoon echt gaat geloven dat Timmermans bewust legers moslim-extremisten hier naar toe wil halen ten koste van de Nederlandse bevolking dat heb je als partij en partijleider toch echt een probleem.quote:Op maandag 3 november 2025 11:19 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Stemde jij in het verleden dan PvdA?
Als dat wel het geval is, voel je dan vooral niet aangesproken. De reden achter mijn vraag is dat veel figuren die de PvdA al dik 25 jaar uitkotsen nu plots wenen om de zogenaamde dood of verval van de partij.
En het fijne is, je kan één verzinseltje ontkrachten, maar voor je daar klaar mee bent hebben ze bijvoorbeeld bij VI alweer 10 andere dingen over je partij (en stroming) verzonnen. Het is niet zo fraai allemaal.quote:Op maandag 3 november 2025 11:26 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Ik stoor me enorm aan dat geframe en gebash jegens die partij, met name omdat ze al 8 jaar in de oppositie zitten en vrijwel niet meer als groot blok hebben mee geregeerd sinds Paars. Dat beeld komt niet door wat ze gedaan hebben, maar wat anderen ze in de schoenen schuiven. Demoniseren en op het laatst ging dit volledig en maximaal op de persoon Timmermans. Ik wil ze geen slachtoffer-rol toe bedelen, maar als men gewoon echt gaat geloven dat Timmermans bewust legers moslim-extremisten hier naar toe wil halen ten koste van de Nederlandse bevolking dat heb je als partij en partijleider toch echt een probleem.
Ja precies, door eeuwig te doen of je de 'underdog' bent, heb je een prima uitgangspositie als 'bully'.quote:Op maandag 3 november 2025 11:34 schreef xpompompomx het volgende:
Hoho, de PVV is de enige partij die echt wordt gedemoniseerd, jongons.
Geen enkele lijsttrekker die op stapt gaat in de Kamer zitten. Nee, dus. Hij zou Klaver ook behoorlijk in de weg lopen (en is sowieso geen best gewoon kamerlid, kunnen we ons nog herinneren dat hij maanden niks deed omdat hij zijn droomportefeuille niet had?).quote:Op maandag 3 november 2025 11:45 schreef Vallon het volgende:
Gaat Timmermans nog in de Kamer plaatnemen ?
Ik ken mensen die hem expliciet hebben hebben gekozen die ander zeer teleurgersteld zouden zijn.
Ik neem aan dat hij wel meer dan zoń 70.000 stemmen heeft verkregen.
Of doet electoraat hier - voor hem of partij , er niet toe ?
Je kunt als voormalig partijleider niet in de Tweede Kamer gaan zitten. Dat zorgt voor verwarring binnen de fractie en het werkt niet. Bovendien kies je als partij duidelijk voor andere weg met het benoemen van een nieuwe leider. De aanwezigheid van Timmermans belemmert dat alleen maar.quote:Op maandag 3 november 2025 11:45 schreef Vallon het volgende:
Gaat Timmermans nog in de Kamer plaatnemen ?
Ik ken mensen die hem expliciet hebben hebben gekozen die ander zeer teleurgersteld zouden zijn.
Ik neem aan dat hij wel meer dan zoń 70.000 stemmen heeft verkregen.
Of doet electoraat hier - voor hem of partij , er niet toe ?
En dit natuurlijk.quote:Op maandag 3 november 2025 11:54 schreef Hexagon het volgende:
Er zal toch werkelijk niemand oprecht teleurgesteld zijn omdat Timmermans niet in de kamer blijft.
De mensen die dat wel zijn zullen vooral de mensen zijn die toch al niet op Timmermans gestemd zouden hebben.quote:Op maandag 3 november 2025 11:54 schreef Hexagon het volgende:
Er zal toch werkelijk niemand oprecht teleurgesteld zijn omdat Timmermans niet in de kamer blijft.
Niet geheel waar, Ad Melkert ging na het zware verlies en zijn aftreden als partijleider wel in de Kamer zitten. Echter werd hij continu bedreigd (evenals Rösenmuller) en is hij later dat jaar alsnog opgestapt.quote:Op maandag 3 november 2025 11:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Geen enkele lijsttrekker die op stapt gaat in de Kamer zitten. Nee, dus. Hij zou Klaver ook behoorlijk in de weg lopen (en is sowieso geen best gewoon kamerlid, kunnen we ons nog herinneren dat hij maanden niks deed omdat hij zijn droomportefeuille niet had?).
Dat zijn mensen die er niet tegen kunnen dat ze hun zondebok kwijt zijn, nog een paar keer het mes willen omdraaien en het daarom niet kunnen hebben dat ie er niet meer op die manier is.quote:Op maandag 3 november 2025 11:56 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
De mensen die dat wel zijn zullen vooral de mensen zijn die toch al niet op Timmermans gestemd zouden hebben.
Gelukkig is er voor deze mensen ene "Yasser Feras" (altijd erg belangrijk om die naam te vermelden) waar ze nu hun frustraties op bot kunnen vieren.quote:Op maandag 3 november 2025 12:00 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Dat zijn mensen die er niet tegen kunnen dat ze hun zondebok kwijt zijn, nog een paar keer het mes willen omdraaien en het daarom niet kunnen hebben dat ie er niet meer op die manier is.
Volgens wie? Toch niet volgens de mensen die toch al een excuus zochten om GL/PvdA buiten te kunnen sluiten?quote:Op maandag 3 november 2025 12:04 schreef TjjWester het volgende:
Ik las gisteren dat de PVDA volledig is verdwenen en opgeslokt door groenlinks, dit is de volgende stap.
Dit gaat de formatie extreem moeilijk maken.
Lees dat soort berichten ook. Ik weet niet hoe accuraat te bronnen zijn en of het enkel duiding is van figuren die toch al geen liefhebber zijn van de PvdA (en GL).quote:Op maandag 3 november 2025 12:04 schreef TjjWester het volgende:
Ik las gisteren dat de PVDA volledig is verdwenen en opgeslokt door groenlinks, dit is de volgende stap.
Op facebook?quote:Op maandag 3 november 2025 12:04 schreef TjjWester het volgende:
Volgens de experts van NU.nlquote:Op maandag 3 november 2025 12:06 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Volgens wie? Toch niet volgens de mensen die toch al een excuus zochten om GL/PvdA buiten te kunnen sluiten?
Wat is de onderbouwing daarvan. Want op de lijst staan een flink aantal PvdA'ers. Er zijn wel wat grijze duiven die stennis maken (Melkert, Oudkerk enzo) dat wil nog niet zeggen dat de meerderheid er zo naar kijkt of dat dit frame klopt.quote:Op maandag 3 november 2025 12:04 schreef TjjWester het volgende:
Dit.quote:Op maandag 3 november 2025 12:07 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Lees dat soort berichten ook. Ik weet niet hoe accuraat te bronnen zijn en of het enkel duiding is van figuren die toch al geen liefhebber zijn van de PvdA (en GL).
Wat ik wel denk is dat iemand als Klaver de traditionele 'rode' achterban van de PvdA totaal niet aanspreekt. Wat is er mis met een fris en nieuw, onbekend gezicht? Die Klaver is weer iemand met 'een verleden'.
De opwaardering van voorheen politiek onbenul Ronald Plasterk puur omdat hij nu boze boomerkolommetjes in de T. schrijft vind ik fascinerend.quote:Op maandag 3 november 2025 12:08 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Mmmaarrrr Rob Oudkerk en Ronald Plasterk dan??!!
Als een slang die een nuttige geit opslokt om in de moslim contreien te blijvenquote:Op maandag 3 november 2025 12:08 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Volgens de experts van NU.nl
De partij is gegroenlinksficeerd
Sterker: hij is slechts fractievoorzitter, de fractie gaat niet over het kiezen van een partijleider.quote:Op maandag 3 november 2025 12:09 schreef Frozen-assassin het volgende:
Klaver is slechts de partijleider nu. Bij de volgende campagne (normaliter over 3,5 jaar) kan het zomaar Moorman zijn die lijsttrekker is.
Volgens alle GLers die ik gesproken heb ging het te weinig over klimaat, het enige echte GL onderwerp (al is het ook een PvdA onderwerp). Dus dat is een hele rare analyse van nu.nl.quote:Op maandag 3 november 2025 12:08 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Volgens de experts van NU.nl
De partij is GroenLinksificatie
De diehard PVDA zeggen dan dat de campagne te weinig sociaal en maatschappelijk wasquote:Op maandag 3 november 2025 12:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Volgens alle GLers die ik gesproken heb ging het te weinig over klimaat, het enige echte GL onderwerp (al is het ook een PvdA onderwerp). Dus dat is een hele rare analyse van nu.nl.
Ik snap het natuurlijk maar wel wat genot om de intentie van een zwelbast te belichten.quote:Op maandag 3 november 2025 11:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Geen enkele lijsttrekker die op stapt gaat in de Kamer zitten. Nee, dus. Hij zou Klaver ook behoorlijk in de weg lopen (en is sowieso geen best gewoon kamerlid, kunnen we ons nog herinneren dat hij maanden niks deed omdat hij zijn droomportefeuille niet had?).
Wat denk je van Klaver? Die heeft zijn lijsttrekkersschap opgegeven voor Timmermans en in de kamer gebleven.quote:Op maandag 3 november 2025 11:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
?Zwelbast?quote:Op maandag 3 november 2025 12:20 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik snap het natuurlijk maar wel wat genot om de intentie van een zwelbast te belichten.
Terzijde, in het licht van de chaos, is/was Klaver wmb sws de enige die PvdA/GL zou kunnen leiden.
Ook duidelijk maken dat de kiezer kennelijk niet stemt op een persoon maar op een partij(stroming) en men ergens af moeten dat kiespoppetjes er zelf dan zo toe doen. Hooguit dat een persoon, iets wat (on)aantrekkelijker voortbrengt of beter verp(l)akt dan de ander.
Terzijde meen ik mij toch te herinneren dat Timmermans zich buiten een kabinetspost wanende, zichzelf hoe dan ook in Kamer zag plaatsnemen. Om vervolgens elders een partij te zwarten die geen leden heeft.
Strikt genomen zouden mensen die niet in de Kamer willen komen en hun doel daar zelf niet mee is gediend, onderaan het stembiljet moeten worden vermeld. De leden van een partij kunnen dan zelf als keuze bepalen welke zetels - die niet de kiesdeler (ca 70.000 kiezers) heeft behaald - alsnog door een wenselijker ander wordt bezet.
Dit laatste kan dan iemand als Timmermans zijn die de partijbelangen (beter ver)dient.
GL/PvdA verkiest geen partijleider. Wel een lijsttrekker. En vaak wordt die partijleider genoemd. Door partijleden, door mensen van buiten.quote:Op maandag 3 november 2025 12:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Sterker: hij is slechts fractievoorzitter, de fractie gaat niet over het kiezen van een partijleider.
Hij wordt nu partijleider en waarschijnlijk dus ook fractievoorzitter in de nieuwe Kamer, maar of hij ook de lijsstrekker wordt dat zien we pas bij nieuwe verkiezingen, tot die tijd is er geen sprake van een kiestlijst of lijsttrekkers:quote:Op maandag 3 november 2025 12:48 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
GL/PvdA verkiest geen partijleider. Wel een lijsttrekker. En vaak wordt die partijleider genoemd. Door partijleden, door mensen van buiten.
Het partijbestuur is een gekozen groep van partijleiders.
Bron: https://www.nu.nl/politie(...)ag-briefstemmen.htmlquote:"Dat Klaver de nieuwe partijleider is van GroenLinks-PvdA betekent overigens niet dat hij ook automatisch de lijsttrekker wordt bij een volgende verkiezingscampagne. Daar beslist de partij op een later moment over.
Maar ook dat is (uiteraard!) onwaar. Dat is zijn naam niet en ook nooit geweest.quote:Op maandag 3 november 2025 12:05 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Gelukkig is er voor deze mensen ene "Yasser Feras" (altijd erg belangrijk om die naam te vermelden) waar ze nu hun frustraties op bot kunnen vieren.
Waar komt dat waanzinnige idee toch vandaan? Klaver ligt echt prima bij de VVD in Den Haag en juist ook bij Yeşilgöz, ik dacht dat dat toch wel algemeen bekend was. Als GLPvdA wat wilde met de VVD, stuurden ze altijd Klaver al. Ze zijn bij de VVD ook niet vergeten dat al Ruttes kabinetten steunden op Klavers GL.quote:Op maandag 3 november 2025 13:25 schreef Zorro het volgende:
Nou weten we in elk geval zeker dat VVD niet met GL/PvdA in zee gaat
Op naar D66/VVD/CDA minderheidskabinet.
Nee, hij is verkozen tot fractievoorzitter. Punt.quote:Op maandag 3 november 2025 12:57 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Hij wordt nu partijleider en waarschijnlijk dus ook fractievoorzitter in de nieuwe Kamer, maar of hij ook de lijsstrekker wordt dat zien we pas bij nieuwe verkiezingen, tot die tijd is er geen sprake van een kiestlijst of lijsttrekkers:
[..]
Bron: https://www.nu.nl/politie(...)ag-briefstemmen.html
Klaver is verkozen tot fractievoorzitter in de TK vandaag. NIET tot lijstrekker of partijleider of wat dan ook.quote:Op maandag 3 november 2025 12:48 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
GL/PvdA verkiest geen partijleider. Wel een lijsttrekker. En vaak wordt die partijleider genoemd. Door partijleden, door mensen van buiten.
Het partijbestuur is een gekozen groep van partijleiders.
Sterker: elke fractie kiest deze of volgende week een fractievoorzitter. Aangezien het meestal dezelfde is als de lijsttrekker is dat niet zo spannend, maar fracties gaan over hun eigen voorzitter.quote:Op maandag 3 november 2025 13:43 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Klaver is verkozen tot fractievoorzitter in de TK vandaag. NIET tot lijstrekker of partijleider of wat dan ook.
Kloptquote:Op maandag 3 november 2025 13:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Sterker: elke fractie kiest deze of volgende week een fractievoorzitter. Aangezien het meestal dezelfde is als de lijsttrekker is dat niet zo spannend, maar fracties gaan over hun eigen voorzitter.
En toch is het eigenlijk raar dat je vertrekt terwijl honderdduizenden mensen op je gestemd hebben (als kamerlid)quote:Op maandag 3 november 2025 11:54 schreef Hexagon het volgende:
We zien geen grote acties met "Kom terug Frans!!" ontstaan, dus men vind het blijkbaar wel goed zo.quote:Op maandag 3 november 2025 14:19 schreef Kakadylo het volgende:
[..]
En toch is het eigenlijk raar dat je vertrekt terwijl honderdduizenden mensen op je gestemd hebben (als kamerlid)
Als de gunfactor totaal ontbreekt dan had je als (echte) leider ook kunnen opstappen vóór de verkiezingen
Er zijn meer fractievoorzitters opgestapt na zetelverlies in de verkiezingen. Niks raars an.quote:Op maandag 3 november 2025 14:19 schreef Kakadylo het volgende:
[..]
En toch is het eigenlijk raar dat je vertrekt terwijl honderdduizenden mensen op je gestemd hebben (als kamerlid)
Als de gunfactor totaal ontbreekt dan had je als (echte) leider ook kunnen opstappen vóór de verkiezingen
Daar zat ik gisteren ook ineens aan te denken. Misschien wat rancuneus, maar het is tijd om de VVD een lesje te leren.quote:Op maandag 3 november 2025 08:57 schreef -XOR- het volgende:
D66, PvdAGL, JA21, CDA, CU een optie? Die zitten ook over de helft qua zetels.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |