Stemde jij in het verleden dan PvdA?quote:
Excuus, je hebt gelijk. Bij deze dan.quote:Op maandag 3 november 2025 11:21 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)-als-politiek-leider
Misschien voor iets meer context
Ik stoor me enorm aan dat geframe en gebash jegens die partij, met name omdat ze al 8 jaar in de oppositie zitten en vrijwel niet meer als groot blok hebben mee geregeerd sinds Paars. Dat beeld komt niet door wat ze gedaan hebben, maar wat anderen ze in de schoenen schuiven. Demoniseren en op het laatst ging dit volledig en maximaal op de persoon Timmermans. Ik wil ze geen slachtoffer-rol toe bedelen, maar als men gewoon echt gaat geloven dat Timmermans bewust legers moslim-extremisten hier naar toe wil halen ten koste van de Nederlandse bevolking dat heb je als partij en partijleider toch echt een probleem.quote:Op maandag 3 november 2025 11:19 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Stemde jij in het verleden dan PvdA?
Als dat wel het geval is, voel je dan vooral niet aangesproken. De reden achter mijn vraag is dat veel figuren die de PvdA al dik 25 jaar uitkotsen nu plots wenen om de zogenaamde dood of verval van de partij.
En het fijne is, je kan één verzinseltje ontkrachten, maar voor je daar klaar mee bent hebben ze bijvoorbeeld bij VI alweer 10 andere dingen over je partij (en stroming) verzonnen. Het is niet zo fraai allemaal.quote:Op maandag 3 november 2025 11:26 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Ik stoor me enorm aan dat geframe en gebash jegens die partij, met name omdat ze al 8 jaar in de oppositie zitten en vrijwel niet meer als groot blok hebben mee geregeerd sinds Paars. Dat beeld komt niet door wat ze gedaan hebben, maar wat anderen ze in de schoenen schuiven. Demoniseren en op het laatst ging dit volledig en maximaal op de persoon Timmermans. Ik wil ze geen slachtoffer-rol toe bedelen, maar als men gewoon echt gaat geloven dat Timmermans bewust legers moslim-extremisten hier naar toe wil halen ten koste van de Nederlandse bevolking dat heb je als partij en partijleider toch echt een probleem.
Ja precies, door eeuwig te doen of je de 'underdog' bent, heb je een prima uitgangspositie als 'bully'.quote:Op maandag 3 november 2025 11:34 schreef xpompompomx het volgende:
Hoho, de PVV is de enige partij die echt wordt gedemoniseerd, jongons.
Geen enkele lijsttrekker die op stapt gaat in de Kamer zitten. Nee, dus. Hij zou Klaver ook behoorlijk in de weg lopen (en is sowieso geen best gewoon kamerlid, kunnen we ons nog herinneren dat hij maanden niks deed omdat hij zijn droomportefeuille niet had?).quote:Op maandag 3 november 2025 11:45 schreef Vallon het volgende:
Gaat Timmermans nog in de Kamer plaatnemen ?
Ik ken mensen die hem expliciet hebben hebben gekozen die ander zeer teleurgersteld zouden zijn.
Ik neem aan dat hij wel meer dan zoń 70.000 stemmen heeft verkregen.
Of doet electoraat hier - voor hem of partij , er niet toe ?
Je kunt als voormalig partijleider niet in de Tweede Kamer gaan zitten. Dat zorgt voor verwarring binnen de fractie en het werkt niet. Bovendien kies je als partij duidelijk voor andere weg met het benoemen van een nieuwe leider. De aanwezigheid van Timmermans belemmert dat alleen maar.quote:Op maandag 3 november 2025 11:45 schreef Vallon het volgende:
Gaat Timmermans nog in de Kamer plaatnemen ?
Ik ken mensen die hem expliciet hebben hebben gekozen die ander zeer teleurgersteld zouden zijn.
Ik neem aan dat hij wel meer dan zoń 70.000 stemmen heeft verkregen.
Of doet electoraat hier - voor hem of partij , er niet toe ?
En dit natuurlijk.quote:Op maandag 3 november 2025 11:54 schreef Hexagon het volgende:
Er zal toch werkelijk niemand oprecht teleurgesteld zijn omdat Timmermans niet in de kamer blijft.
De mensen die dat wel zijn zullen vooral de mensen zijn die toch al niet op Timmermans gestemd zouden hebben.quote:Op maandag 3 november 2025 11:54 schreef Hexagon het volgende:
Er zal toch werkelijk niemand oprecht teleurgesteld zijn omdat Timmermans niet in de kamer blijft.
Niet geheel waar, Ad Melkert ging na het zware verlies en zijn aftreden als partijleider wel in de Kamer zitten. Echter werd hij continu bedreigd (evenals Rösenmuller) en is hij later dat jaar alsnog opgestapt.quote:Op maandag 3 november 2025 11:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Geen enkele lijsttrekker die op stapt gaat in de Kamer zitten. Nee, dus. Hij zou Klaver ook behoorlijk in de weg lopen (en is sowieso geen best gewoon kamerlid, kunnen we ons nog herinneren dat hij maanden niks deed omdat hij zijn droomportefeuille niet had?).
Dat zijn mensen die er niet tegen kunnen dat ze hun zondebok kwijt zijn, nog een paar keer het mes willen omdraaien en het daarom niet kunnen hebben dat ie er niet meer op die manier is.quote:Op maandag 3 november 2025 11:56 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
De mensen die dat wel zijn zullen vooral de mensen zijn die toch al niet op Timmermans gestemd zouden hebben.
Gelukkig is er voor deze mensen ene "Yasser Feras" (altijd erg belangrijk om die naam te vermelden) waar ze nu hun frustraties op bot kunnen vieren.quote:Op maandag 3 november 2025 12:00 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Dat zijn mensen die er niet tegen kunnen dat ze hun zondebok kwijt zijn, nog een paar keer het mes willen omdraaien en het daarom niet kunnen hebben dat ie er niet meer op die manier is.
Volgens wie? Toch niet volgens de mensen die toch al een excuus zochten om GL/PvdA buiten te kunnen sluiten?quote:Op maandag 3 november 2025 12:04 schreef TjjWester het volgende:
Ik las gisteren dat de PVDA volledig is verdwenen en opgeslokt door groenlinks, dit is de volgende stap.
Dit gaat de formatie extreem moeilijk maken.
Lees dat soort berichten ook. Ik weet niet hoe accuraat te bronnen zijn en of het enkel duiding is van figuren die toch al geen liefhebber zijn van de PvdA (en GL).quote:Op maandag 3 november 2025 12:04 schreef TjjWester het volgende:
Ik las gisteren dat de PVDA volledig is verdwenen en opgeslokt door groenlinks, dit is de volgende stap.
Op facebook?quote:Op maandag 3 november 2025 12:04 schreef TjjWester het volgende:
Volgens de experts van NU.nlquote:Op maandag 3 november 2025 12:06 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Volgens wie? Toch niet volgens de mensen die toch al een excuus zochten om GL/PvdA buiten te kunnen sluiten?
Wat is de onderbouwing daarvan. Want op de lijst staan een flink aantal PvdA'ers. Er zijn wel wat grijze duiven die stennis maken (Melkert, Oudkerk enzo) dat wil nog niet zeggen dat de meerderheid er zo naar kijkt of dat dit frame klopt.quote:Op maandag 3 november 2025 12:04 schreef TjjWester het volgende:
Dit.quote:Op maandag 3 november 2025 12:07 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Lees dat soort berichten ook. Ik weet niet hoe accuraat te bronnen zijn en of het enkel duiding is van figuren die toch al geen liefhebber zijn van de PvdA (en GL).
Wat ik wel denk is dat iemand als Klaver de traditionele 'rode' achterban van de PvdA totaal niet aanspreekt. Wat is er mis met een fris en nieuw, onbekend gezicht? Die Klaver is weer iemand met 'een verleden'.
De opwaardering van voorheen politiek onbenul Ronald Plasterk puur omdat hij nu boze boomerkolommetjes in de T. schrijft vind ik fascinerend.quote:Op maandag 3 november 2025 12:08 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Mmmaarrrr Rob Oudkerk en Ronald Plasterk dan??!!
Als een slang die een nuttige geit opslokt om in de moslim contreien te blijvenquote:Op maandag 3 november 2025 12:08 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Volgens de experts van NU.nl
De partij is gegroenlinksficeerd
Sterker: hij is slechts fractievoorzitter, de fractie gaat niet over het kiezen van een partijleider.quote:Op maandag 3 november 2025 12:09 schreef Frozen-assassin het volgende:
Klaver is slechts de partijleider nu. Bij de volgende campagne (normaliter over 3,5 jaar) kan het zomaar Moorman zijn die lijsttrekker is.
Volgens alle GLers die ik gesproken heb ging het te weinig over klimaat, het enige echte GL onderwerp (al is het ook een PvdA onderwerp). Dus dat is een hele rare analyse van nu.nl.quote:Op maandag 3 november 2025 12:08 schreef TjjWester het volgende:
[..]
De partij is GroenLinksificatie
De diehard PVDA zeggen dan dat de campagne te weinig sociaal en maatschappelijk wasquote:Op maandag 3 november 2025 12:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Volgens alle GLers die ik gesproken heb ging het te weinig over klimaat, het enige echte GL onderwerp (al is het ook een PvdA onderwerp). Dus dat is een hele rare analyse van nu.nl.
Ik snap het natuurlijk maar wel wat genot om de intentie van een zwelbast te belichten.quote:Op maandag 3 november 2025 11:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Geen enkele lijsttrekker die op stapt gaat in de Kamer zitten. Nee, dus. Hij zou Klaver ook behoorlijk in de weg lopen (en is sowieso geen best gewoon kamerlid, kunnen we ons nog herinneren dat hij maanden niks deed omdat hij zijn droomportefeuille niet had?).
Wat denk je van Klaver? Die heeft zijn lijsttrekkersschap opgegeven voor Timmermans en in de kamer gebleven.quote:Op maandag 3 november 2025 11:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
?Zwelbast?quote:Op maandag 3 november 2025 12:20 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik snap het natuurlijk maar wel wat genot om de intentie van een zwelbast te belichten.
Terzijde, in het licht van de chaos, is/was Klaver wmb sws de enige die PvdA/GL zou kunnen leiden.
Ook duidelijk maken dat de kiezer kennelijk niet stemt op een persoon maar op een partij(stroming) en men ergens af moeten dat kiespoppetjes er zelf dan zo toe doen. Hooguit dat een persoon, iets wat (on)aantrekkelijker voortbrengt of beter verp(l)akt dan de ander.
Terzijde meen ik mij toch te herinneren dat Timmermans zich buiten een kabinetspost wanende, zichzelf hoe dan ook in Kamer zag plaatsnemen. Om vervolgens elders een partij te zwarten die geen leden heeft.
Strikt genomen zouden mensen die niet in de Kamer willen komen en hun doel daar zelf niet mee is gediend, onderaan het stembiljet moeten worden vermeld. De leden van een partij kunnen dan zelf als keuze bepalen welke zetels - die niet de kiesdeler (ca 70.000 kiezers) heeft behaald - alsnog door een wenselijker ander wordt bezet.
Dit laatste kan dan iemand als Timmermans zijn die de partijbelangen (beter ver)dient.
GL/PvdA verkiest geen partijleider. Wel een lijsttrekker. En vaak wordt die partijleider genoemd. Door partijleden, door mensen van buiten.quote:Op maandag 3 november 2025 12:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Sterker: hij is slechts fractievoorzitter, de fractie gaat niet over het kiezen van een partijleider.
Hij wordt nu partijleider en waarschijnlijk dus ook fractievoorzitter in de nieuwe Kamer, maar of hij ook de lijsstrekker wordt dat zien we pas bij nieuwe verkiezingen, tot die tijd is er geen sprake van een kiestlijst of lijsttrekkers:quote:Op maandag 3 november 2025 12:48 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
GL/PvdA verkiest geen partijleider. Wel een lijsttrekker. En vaak wordt die partijleider genoemd. Door partijleden, door mensen van buiten.
Het partijbestuur is een gekozen groep van partijleiders.
Bron: https://www.nu.nl/politie(...)ag-briefstemmen.htmlquote:"Dat Klaver de nieuwe partijleider is van GroenLinks-PvdA betekent overigens niet dat hij ook automatisch de lijsttrekker wordt bij een volgende verkiezingscampagne. Daar beslist de partij op een later moment over.
Maar ook dat is (uiteraard!) onwaar. Dat is zijn naam niet en ook nooit geweest.quote:Op maandag 3 november 2025 12:05 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Gelukkig is er voor deze mensen ene "Yasser Feras" (altijd erg belangrijk om die naam te vermelden) waar ze nu hun frustraties op bot kunnen vieren.
Waar komt dat waanzinnige idee toch vandaan? Klaver ligt echt prima bij de VVD in Den Haag en juist ook bij Yeşilgöz, ik dacht dat dat toch wel algemeen bekend was. Als GLPvdA wat wilde met de VVD, stuurden ze altijd Klaver al. Ze zijn bij de VVD ook niet vergeten dat al Ruttes kabinetten steunden op Klavers GL.quote:Op maandag 3 november 2025 13:25 schreef Zorro het volgende:
Nou weten we in elk geval zeker dat VVD niet met GL/PvdA in zee gaat
Op naar D66/VVD/CDA minderheidskabinet.
Nee, hij is verkozen tot fractievoorzitter. Punt.quote:Op maandag 3 november 2025 12:57 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Hij wordt nu partijleider en waarschijnlijk dus ook fractievoorzitter in de nieuwe Kamer, maar of hij ook de lijsstrekker wordt dat zien we pas bij nieuwe verkiezingen, tot die tijd is er geen sprake van een kiestlijst of lijsttrekkers:
[..]
Bron: https://www.nu.nl/politie(...)ag-briefstemmen.html
Klaver is verkozen tot fractievoorzitter in de TK vandaag. NIET tot lijstrekker of partijleider of wat dan ook.quote:Op maandag 3 november 2025 12:48 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
GL/PvdA verkiest geen partijleider. Wel een lijsttrekker. En vaak wordt die partijleider genoemd. Door partijleden, door mensen van buiten.
Het partijbestuur is een gekozen groep van partijleiders.
Sterker: elke fractie kiest deze of volgende week een fractievoorzitter. Aangezien het meestal dezelfde is als de lijsttrekker is dat niet zo spannend, maar fracties gaan over hun eigen voorzitter.quote:Op maandag 3 november 2025 13:43 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Klaver is verkozen tot fractievoorzitter in de TK vandaag. NIET tot lijstrekker of partijleider of wat dan ook.
Kloptquote:Op maandag 3 november 2025 13:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Sterker: elke fractie kiest deze of volgende week een fractievoorzitter. Aangezien het meestal dezelfde is als de lijsttrekker is dat niet zo spannend, maar fracties gaan over hun eigen voorzitter.
En toch is het eigenlijk raar dat je vertrekt terwijl honderdduizenden mensen op je gestemd hebben (als kamerlid)quote:Op maandag 3 november 2025 11:54 schreef Hexagon het volgende:
We zien geen grote acties met "Kom terug Frans!!" ontstaan, dus men vind het blijkbaar wel goed zo.quote:Op maandag 3 november 2025 14:19 schreef Kakadylo het volgende:
[..]
En toch is het eigenlijk raar dat je vertrekt terwijl honderdduizenden mensen op je gestemd hebben (als kamerlid)
Als de gunfactor totaal ontbreekt dan had je als (echte) leider ook kunnen opstappen vóór de verkiezingen
Er zijn meer fractievoorzitters opgestapt na zetelverlies in de verkiezingen. Niks raars an.quote:Op maandag 3 november 2025 14:19 schreef Kakadylo het volgende:
[..]
En toch is het eigenlijk raar dat je vertrekt terwijl honderdduizenden mensen op je gestemd hebben (als kamerlid)
Als de gunfactor totaal ontbreekt dan had je als (echte) leider ook kunnen opstappen vóór de verkiezingen
Daar zat ik gisteren ook ineens aan te denken. Misschien wat rancuneus, maar het is tijd om de VVD een lesje te leren.quote:Op maandag 3 november 2025 08:57 schreef -XOR- het volgende:
D66, PvdAGL, JA21, CDA, CU een optie? Die zitten ook over de helft qua zetels.
Ik vind dit een opmerkelijke post, komende van iemand die herhaaldelijk demoniserende dan wel spottende naamverbasteringen gebruikt voor politici zoals Wilders en van der Plas.quote:Op maandag 3 november 2025 12:05 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Gelukkig is er voor deze mensen ene "Yasser Feras" (altijd erg belangrijk om die naam te vermelden) waar ze nu hun frustraties op bot kunnen vieren.
quote:Op woensdag 2 april 2025 12:38 schreef xpompompomx het volgende:
Nee Caro, het ligt niet aan de oppositie dat het kabinet niks voor elkaar krijgt. Dom varken.
quote:
quote:Op maandag 22 april 2024 11:55 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Das onzin. Je moet niet op eieren willen gaan lopen omdat het de grote blonde leider misschien wel eens niet zou kunnen behagen.
quote:Op woensdag 29 oktober 2025 09:24 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
En dan zal Carolaajn alsnog 2 stoelen bezet houden.
Als je je stoort aan naamverbasteringen bij Jesse Klaver, geef dan zelf het goede voorbeeld. Dit laat je echter helaas na.quote:Op maandag 6 mei 2024 16:16 schreef xpompompomx het volgende:
Jammer dat de Blonde Gezondene nog niet gereageerd heeft op Twitter.
Doe toch niet altijd zo bokkig joh, de fractievoorzitter en de partijleider kunnen een en dezelfde zijn. Verschillende media berichten nu anders, de NOS heeft het over fractieleider, waar Nu.nl het wel degelijk over partijleider heeft. De Facto zal hij de partij nu gewoon leiden (ofwel de rol vervullen die Timmermans vervulde) tot er iemand anders is. Punt, komma, uitroepteken.quote:Op maandag 3 november 2025 13:41 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nee, hij is verkozen tot fractievoorzitter. Punt.
De oplossing D66, CDA, GL-PvdA ligt net zo voor de hand als jouw genoemde oplossing.quote:Op maandag 3 november 2025 14:48 schreef Middelpunt het volgende:
En coalitie met PvdA-GL is nu in elk geval nog verder weg. De VVD kom het al niet maken om daarmee samen te gaan, nadat ze dit zo vaak hadden benadrukt in de campagne. En ze suggereerden ook dat met het klassieke PvdA deel nog wel te werken viel maar dat GL echt te (extreem) links zou zijn. Als je dan nu Klaver de leiding geeft, is die samenwerking dus nog verder weg.
Maar D66 en CDA met verder alleen maar rechtse partijen (incl. Ja21) zie ik ook niet gebeuren. Zeker voor D66 zou daar rampzalige gevolgen kunnen hebben ontstaat veel van hun kiezers het echt niet zullen pruimen als D66 dergelijk rechts beleid gaat uitvoeren. Zeker nu we in maart alweer naar de stembus mogen voor de gemeenteraadsverkiezingen, gaan ze dat risico echt niet nemen.
De enige oplossing lijkt me een minderheidskabinet met D66, CDA en VVD. Maarja, het is dan wel de vraag of je dat echt stabiel kunt noemen, en dat is nu net waar ze het wel steeds over hadden tijdens de verkiezingen. Het zal in elk geval niet echt besluitvaardig zijn, als je telkens op zoek moet naar een meerderheid.
Ja, dat kán inderdaad.quote:Op maandag 3 november 2025 14:54 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Doe toch niet altijd zo bokkig joh, de fractievoorzitter en de partijleider kunnen een en dezelfde zijn. Verschillende media berichten nu anders, de NOS heeft het over fractieleider, waar Nu.nl het wel degelijk over partijleider heeft. De Facto zal hij de partij nu gewoon leiden (ofwel de rol vervullen die Timmermans vervulde) tot er iemand anders is. Punt, komma, uitroepteken.
En waar las je dat? In objectieve media?quote:Op maandag 3 november 2025 12:04 schreef TjjWester het volgende:
En degenen die wél zouden moeten opstappen blijven merkwaardig genoegquote:Op maandag 3 november 2025 14:36 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Er zijn meer fractievoorzitters opgestapt na zetelverlies in de verkiezingen. Niks raars an.
Doe niet zo moeilijk inderdaadquote:Op maandag 3 november 2025 14:54 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Doe toch niet altijd zo bokkig joh, de fractievoorzitter en de partijleider kunnen een en dezelfde zijn. Verschillende media berichten nu anders, de NOS heeft het over fractieleider, waar Nu.nl het wel degelijk over partijleider heeft. De Facto zal hij de partij nu gewoon leiden (ofwel de rol vervullen die Timmermans vervulde) tot er iemand anders is. Punt, komma, uitroepteken.
Volgens jou wel ja, volgens deze media allemaal niet:quote:Op maandag 3 november 2025 14:58 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ja, dat kán inderdaad.
Het geval wil echter dat Klaver vandaag alléén tot fractievoorzitter is verkozen.
Ik maak zelf nog altijd wel uit wat ik doe en ik houd het enkel bij de feiten.quote:Op maandag 3 november 2025 15:05 schreef Kakadylo het volgende:
[..]
En degenen die wél zouden moeten opstappen blijven merkwaardig genoeg
[..]
Doe niet zo moeilijk inderdaad
Boegbeeld, spreekbuis, numero uno
Een fractie kiest simpelweg geen partijleider. In partijen waar die functie bestaat, wordt die verkozen door de leden. Dat luie journalisten elkaar allemaal fout napraten is geen nieuws en ook geen bron.quote:Op maandag 3 november 2025 15:05 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Dat jij het mogelijk niet kan hebben, wil niet zeggen dat het niet zo is. Ik ontken zeker niet dat ie tot fractievoorzitter is verkozen. Het een sluit het andere niet uit, ik heb dacht ik zo voldoende bronnen aangewend, graag zou ik van jou een bron willen zien waarin er staat dat ie expliciet geen partijleider is. Het kan natuurlijk nogmaals dat jij hem niet zo ziet/niet zo wilt zien, maar dat doet niks af aan de feiten.
Dan hebben ze het allemaal fout.quote:Op maandag 3 november 2025 15:05 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Volgens jou wel ja, volgens deze media allemaal niet:
https://www.ad.nl/politie(...)naar-voren~afd75ce8/
https://www.noordhollands(...)-pvda/101935780.html
https://www.trouw.nl/poli(...)%2Fwww.google.com%2F
https://www.nu.nl/tweede-(...)groenlinks-pvda.html
Dat jij het mogelijk niet kan hebben, wil niet zeggen dat het niet zo is. Ik ontken zeker niet dat ie tot fractievoorzitter is verkozen. Het een sluit het andere niet uit, ik heb dacht ik zo voldoende bronnen aangewend, graag zou ik van jou een bron willen zien waarin er staat dat ie expliciet geen partijleider is. Het kan natuurlijk nogmaals dat jij hem niet zo ziet/niet zo wilt zien, maar dat doet niks af aan de feiten.
quote:Het is overigens niet gezegd dat Klaver hiermee automatisch de lijsttrekker voor GL-PvdA wordt in een volgende verkiezingscampagne. Daar beslist de fusiepartij op een later moment over.
Die hebben het in hun kop gewoon over partijleider hoor, ze stellen alleen dat ie geen lijsstrekker is. Dat klopt want de verkiezingen zijn geweest. Er is sprake van 3 begrippen 'fractievoorzitter, partij leider/politiek leider en lijsttrekker. Dat laatste is ie niet zegt de NOS expliciet.quote:Op maandag 3 november 2025 15:12 schreef probeer het volgende:
[..]
Dan hebben ze het allemaal fout.
Edit:
NOS spreekt gewoon van fractievoorzitter hoor.
En hun laatste alinea:
[..]
Dat kan een partij zelf invullen inderdaad, binnen hun partij is hij het volgens hun regelementen nu wel.quote:Op maandag 3 november 2025 15:15 schreef Hexagon het volgende:
Partijleider is ook geen officiele functie. Het is praktisch altijd de lijsttrekker, maar dat hoeft zelfs niet eens.
Dat klopt, een fractie niet, maar een partij/partijbestuur wel. Maargoed, van mij mogen jullie feiten ontkennen en denken dat het niet zo is hoor. Ik ga daar verder geen tijd meer aan besteden. Succes met de voor jullie beter te aanvaarden 'waarheid'.quote:Op maandag 3 november 2025 15:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een fractie kiest simpelweg geen partijleider. In partijen waar die functie bestaat, wordt die verkozen door de leden. Dat luie journalisten elkaar allemaal fout napraten is geen nieuws en ook geen bron.
Maar bij een volgende verkiezingen is hij niet automatisch lijsttrekker.quote:Op maandag 3 november 2025 15:17 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Dat kan een partij zelf invullen inderdaad, binnen hun partij is hij het volgens hun regelementen nu wel.
GL-PvdA heeft nog geen partijbestuur omdat de fusie nog niet voltooid is. PvdA-partijvoorzitter is momenteel Esther-Mirjam Sent en GroenLinks-partijvoorzitter is Katinka Eikelenboom. Het zijn (nu nog) 2 partijen met een gezamenlijke kamerfractie.quote:Op maandag 3 november 2025 15:20 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Dat klopt, een fractie niet, maar een partij/partijbestuur wel. Maargoed, van mij mogen jullie feiten ontkennen en denken dat het niet zo is hoor. Ik ga daar verder geen tijd meer aan besteden. Succes met de voor jullie beter te aanvaarden 'waarheid'.
Daar heb ik het ook nooit over gehad, waarom kom je daar steeds mee? De discussie ging erover dat er tegen mijn werd gezegd dat ie louter fractievoorzitter was en geen partijleider. Over die 2 begrippen heb ik het, dat jij steeds met een 3e meent te moeten komen, kun je mij niet aanrekenen.quote:Op maandag 3 november 2025 15:22 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar bij een volgende verkiezingen is hij niet automatisch lijsttrekker.
Ah okee dus 2 partijbesturen kunnen samen geen leider aanwijzen? Timmermans was het eigenlijk de afgelopen 2 jaar ook niet. Het was Timmermans namens de het PvdA bestuur en Klaver namens het GL bestuur.quote:Op maandag 3 november 2025 15:23 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
GL-PvdA heeft nog geen partijbestuur omdat de fusie nog niet voltooid is. PvdA-partijvoorzitter is momenteel Esther-Mirjam Sent en GroenLinks-partijvoorzitter is Katinka Eikelenboom. Het zijn (nu nog) 2 partijen met een gezamenlijke kamerfractie.
Ik geef je gelijk hoor, er is hier vooral sprake van een semantische verwarring omdat partijleider door sommigen denk ik gelijk wordt gezien aan partijvoorzitter.quote:Op maandag 3 november 2025 15:28 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Ah okee dus 2 partijbesturen kunnen samen geen leider aanwijzen? Timmermans was het eigenlijk de afgelopen 2 jaar ook niet. Het was Timmermans namens de het PvdA bestuur en Klaver namens het GL bestuur.
De functie partijleider heeft bij zowel GL als PvdA nooit in de statuten gestaan en bestaat daar (itt bij bijvoorbeeld de VVD) niet. Klaver is en Timmermans was fractievoorzitter en boegbeeld.quote:Op maandag 3 november 2025 15:25 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Daar heb ik het ook nooit over gehad, waarom kom je daar steeds mee? De discussie ging erover dat er tegen mijn werd gezegd dat ie louter fractievoorzitter was en geen partijleider. Over die 2 begrippen heb ik het, dat jij steeds met een 3e meent te moeten komen, kun je mij niet aanrekenen.
En niet alleen wat jou betreft, volgens hun officiële website was ie het ook: https://groenlinkspvda.nl/onze-mensen-voor/tweede-kamer/quote:Op maandag 3 november 2025 15:38 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Ik geef je gelijk hoor, er is hier vooral sprake van een semantische verwarring omdat partijleider door sommigen denk ik gelijk wordt gezien aan partijvoorzitter.
Wat mij betreft was Timmermans fractievoorzitter en politiek leider en is Klaver dat nu.
Wat mij betreft kun je dat ook partijleider (politiek leider) noemen, maar dat is wel wat anders dan partijvoorzitter (dat is binnen de partijorganisatie).
Ze noemen het zelf wel zo ook op hun website (https://groenlinkspvda.nl(...)der-groenlinks-pvda/). Maar stel dat je gelijk hebt dan waren Drees, Den Uyl, Kok, Bos, Cohen, Samsom, Asscher en Timmermans ook allemaal nooit politieke leiders.quote:Op maandag 3 november 2025 15:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
De functie partijleider heeft bij zowel GL als PvdA nooit in de statuten gestaan en bestaat daar (itt bij bijvoorbeeld de VVD) niet. Klaver is en Timmermans was fractievoorzitter en boegbeeld.
Wat kan jij verschrikkelijk zeuren omdat mensen willen zeggen wat er daadwerkelijk is gebeurd: Klaver is fractievoorzitter geworden.quote:Op maandag 3 november 2025 15:44 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Ze noemen het zelf wel zo ook op hun website (https://groenlinkspvda.nl(...)der-groenlinks-pvda/). Maar stel dat je gelijk hebt dan waren Drees, Den Uyl, Kok, Bos, Cohen, Samsom, Asscher en Timmermans ook allemaal nooit politieke leiders.
Ik kan je wel zeggen dat Klaver nu de functie heeft die zij hadden, het is niet zo dat er voor hem een functie is gecreëerd die minder is ofzo. Hij is nu gewoon wat Timmermans was.
Edit: Kijk drie volkomen foutieve wikipedia artikelen, hang er en sjabloon ter nominatie voor verwijdering aan!
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_partijleiders_van_de_PvdA
https://nl.wikipedia.org/(...)iders_van_GroenLinks
Edit: https://nl.wikipedia.org/wiki/GroenLinks-PvdA
Ja jammer hè, dat het niet klopt wat jij wilt. Ik kan jullie ook betichten van zeuren, maar dan voor het tegenovergestelde standpunt. Verder ontken ik nergens dat ie òòk fractievoorzitter is geworden hoor.quote:Op maandag 3 november 2025 16:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat kan jij verschrikkelijk zeuren omdat mensen willen zeggen wat er daadwerkelijk is gebeurd: Klaver is fractievoorzitter geworden.
Feit blijft dat ze het bij al die partijen intern partijleider noemen. Oftewel Klaver is het nu of het bestaat gewoon niet, Timmermans was het ook nooit en het heeft nooit bestaan (waarvan we weten dat dat niet klopt).Dat partijleider geen functie is in een Kamer dat weet iedereen. En verder is het ook niet belangrijk, maar als men tegen mij zegt dat ie geen partijleider is, maar alleen fractievoorzitter dan zeg ik dat dat niet juist is volgens degenen die die titel beheren: de partij zelf . Erover door blijven zeuren werkt 2 kanten op en als men op mij blijft reageren hierover dan kan die een reactie terug verwachten. Dus als je het zeuren vindt, stop er dan zelf mee.quote:Net als Jetten, Yeşilgöz, Bontenbal, Bikker, Dijk, Wilders e.d. ook afgelopen donderdag/vrijdag, deze week of uiterlijk volgende week maandag of dinsdag tot fractievoorzitter worden gekozen. Of misschien iemand anders, een fractie gaat over de eigen voorzitter. Als ze bij PVV plots allemaal voor Bosma gaan, dan mag dat.
En Klaver is niet meer dan dat geworden, want een fractie gaat nergens anders over en een ledenvergadering of bestuursvergadering is er niet geweest.
Daar kun je het ook over hebben, ik zie dat tov Piri en Lahlah zeker, toch had ik liever een persoon gezien van rode huize zonder verleden. Maar dat is persoonlijk natuurlijk. Jesse Klaver vind ik vaak in debatten vaak zo een net niet geval, die listig en slim probeert te zijn, maar waar zo doorheen wordt geprikt met zijn 'palingpopulisme'quote:Belangrijkste is dat hij nu ook de hoofdonderhandelaar is geworden en dat doet er momenteel echt toe. Met Klaver zie ik wel een samenwerking met de VVD, met Piri had ik die niet voor me gezien.
Die staat alleen op de lijst om aan de diversiteitsquota te voldoen, verder geen talent, geen visie, geen ruggengraat. Gewoon een vinkje op het formulier.quote:Op maandag 3 november 2025 16:15 schreef RipCity het volgende:
Die lahlah moet maar nooit gaan pokeren. Aan het trillende lipje zag je alweer hoe ze stond te liegen en te bedriegen.
Ja, en die media hebben het dus fout. Kan ik niks aan doen he?quote:Op maandag 3 november 2025 15:05 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Volgens jou wel ja, volgens deze media allemaal niet:
https://www.ad.nl/politie(...)naar-voren~afd75ce8/
https://www.noordhollands(...)-pvda/101935780.html
https://www.trouw.nl/poli(...)%2Fwww.google.com%2F
https://www.nu.nl/tweede-(...)groenlinks-pvda.html
Dat getal is veel te hoog, dat lijkt me niet kloppen.quote:Op maandag 3 november 2025 16:21 schreef Momo het volgende:
Meest opvallende/onverwacht vind ik nog dat FvD-ers schijnbaar vaak in gebedshuizen te vinden zijn
Ja hoor de NOS heeft het fout. En de officiële website van de beweging zelf ook...of toch gewoon jij. Kan ook nog hè.quote:Op maandag 3 november 2025 16:21 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ja, en die media hebben het dus fout. Kan ik niks aan doen he?
Oke, laten we bij het begin beginnen. Geef jouw definitie eens van partijleider? En dan die van partijleider van GL-PvdA? [EDIT] En was Timmermans wel partijleider volgens jou?quote:Zie ook post #60 van Hanca.
Ja, dat zijn de joods-christelijke roots hè.quote:Op maandag 3 november 2025 16:21 schreef Momo het volgende:
Meest opvallende/onverwacht vind ik nog dat FvD-ers schijnbaar vaak in gebedshuizen te vinden zijn
Ik laat het voortdurend gaan, maar dan quote iemand mij er toch weer op.quote:Op maandag 3 november 2025 16:27 schreef Frozen-assassin het volgende:
Jullie zitten wel heel lang te kibbelen over semantiek van bepaalde woorden. Laat gaan. Jullie bedoelen toch hetzelfde.
Er bestaat niet zoiets als Joods-Christelijk in Nederland.quote:Op maandag 3 november 2025 16:28 schreef -Deluzion- het volgende:
[..]
Ja, dat zijn de joods-christelijke roots hè.
Maar daar onder die tabel zie je dat ze juist minder dan gemiddeld Katholiek of Geformeerd zijn, dan moeten de stemmers vooral moslim zijn toch? (Er wonen maar 40.000 Joodse mensen in NL, dus die kunnen het verschil niet maken).quote:Op maandag 3 november 2025 16:28 schreef -Deluzion- het volgende:
[..]
Ja, dat zijn de joods-christelijke roots hè.
Ja, daar heb je gelijk in, er zijn opvallend veel moslims die op FVD hebben gestemd.quote:Op maandag 3 november 2025 16:31 schreef Momo het volgende:
Maar daar onder die tabel zie je dat ze juist minder dan gemiddeld Katholiek of Geformeerd zijn, dan moeten de stemmers vooral moslim zijn toch? (Er wonen maar 40.000 Joodse mensen in NL, dus die kunnen het verschil niet maken).
De keus is tussen RK en PKN, gereformeerd staat er gek genoeg niet eens tussen (nee, de PKN is geen gereformeerde kerk). Reformatorisch ook niet. Wellicht bedoelt hij RK of protestant, maar dan is hij wel extreem slordig.quote:Op maandag 3 november 2025 16:31 schreef Momo het volgende:
[..]
Maar daar onder die tabel zie je dat ze juist minder dan gemiddeld Katholiek of Geformeerd zijn, dan moeten de stemmers vooral moslim zijn toch? (Er wonen maar 40.000 Joodse mensen in NL, dus die kunnen het verschil niet maken).
Momo, heeft gelijk, ik heb het opgezocht:quote:Op maandag 3 november 2025 16:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
De keus is tussen RK en PKN, gereformeerd staat er gek genoeg niet eens tussen (nee, de PKN is geen gereformeerde kerk). Reformatorisch ook niet. Wellicht bedoelt hij RK of protestant, maar dan is hij wel extreem slordig.
quote:In app-groepen en op X zie je FVD-moslims:“Baudet is de enige die onze tradities verdedigt." 31 % van de FVD-kiezers gaat wekelijks naar een gebedshuis. Dat zijn moslims in de moskee, geen christenen in de kerk
Blijft het idioot dat je kunt kiezen tussen geen, RK en PKN.quote:Op maandag 3 november 2025 16:45 schreef -Deluzion- het volgende:
[..]
Momo, heeft gelijk, ik heb het opgezocht:
[..]
Ohja daar had ik nog niet bij stil gestaan. Naast christelijke hadden er nog meer opties moeten zijn inclusief joods en islam.quote:Op maandag 3 november 2025 16:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Blijft het idioot dat je kunt kiezen tussen geen, RK en PKN.
Alsof je vraagt aan mensen waar ze boodschappen doen: niet, jumbo of ah. Alle andere opties staan er niet tussen.
Maar dat is toch enorm dubbel want moslims (behalve bekeerlingen) zijn niet "boreaal" en moeten het liefst het land uit.quote:Op maandag 3 november 2025 16:45 schreef -Deluzion- het volgende:
[..]
Momo, heeft gelijk, ik heb het opgezocht:
[..]
Ook dat, maar de PKN is ook maar een klein deel van het aantal protestanten en heel veel protestanten zullen zich absoluut nooit PKN noemen. Als onderzoeker moet je zulke dingen weten. Zet dan Geen, Katholiek, Protestant, Joods, Moslim, Anders neer.quote:Op maandag 3 november 2025 16:54 schreef Momo het volgende:
[..]
Ohja daar had ik nog niet bij stil gestaan. Naast christelijke hadden er nog meer opties moeten zijn inclusief joods en islam.
[..]
Dit was voor ze op de kieslijst voor dit keer terecht kwam, het kabinet Schoof was nog niet gevallen. Dat kamerleden solliciteren voor burgemeester komt veelvuldig voor, volgens mij.quote:Op maandag 3 november 2025 16:56 schreef Hexagon het volgende:
Mevrouw Lahlah kan denk ik beter even heel bedeesd zijn in de fractie![]()
https://www.nu.nl/tweede-(...)sterschap-delft.html
Goed punt, maar ik vind het wel discutabel dat je dan zo iemand naast Timmermans zet in de Kamer. En dit geval van Delft kan ik wel begrijpen, maar dat van Tilburg vind ik toch wel heel vreemd als je tijdens verkiezingen zo hoog op de lijst staat. Dan lijkt me toch dat je ambitie en je toekomst toch niet echt bij de landelijke politiek ligt en je niet kunt wachten op een mogelijkheid er waardig aan te kunnen ontsnappen. Ook het feit dat je de lijsttrekker tijdens de verkiezingen niet informeert verdient wat mij betreft geen schoonheidsprijs. Slechts mijn persoonlijke visie uiteraard.quote:Op maandag 3 november 2025 17:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit was voor ze op de kieslijst voor dit keer terecht kwam, het kabinet Schoof was nog niet gevallen. Dat kamerleden solliciteren voor burgemeester komt veelvuldig voor, volgens mij.
Goh, dus Timmermans is niet de enige opportunist van die lijst.quote:Op maandag 3 november 2025 17:07 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Goed punt, maar ik vind het wel discutabel dat je dan zo iemand naast Timmermans zet in de Kamer. En dit geval van Delft kan ik wel begrijpen, maar dat van Tilburg vind ik toch wel heel vreemd als je tijdens verkiezingen zo hoog op de lijst staat. Dan lijkt me toch dat je ambitie en je toekomst toch niet echt bij de landelijke politiek ligt en je niet kunt wachten op een mogelijkheid er waardig aan te kunnen ontsnappen. Ook het feit dat je de lijsttrekker tijdens de verkiezingen niet informeert verdient wat mij betreft geen schoonheidsprijs. Slechts mijn persoonlijke visie uiteraard.
Dat zijn jouw woorden en mag je vinden, ik vind hem geheel geen opportunist.quote:Op maandag 3 november 2025 17:16 schreef Tarado het volgende:
[..]
Goh, dus Timmermans is niet de enige opportunist van die lijst.
Dat is niet helemaal zo gezegd, hé. Het gaat om de grenzen sluiten en inzetten op remigratie, dus dat alleen degenen die zich hier niet thuisvoelen, vrijwillig het land uit kunnen. Maar ik ben het wel met je eens dat het behoorlijk tegenstrijdig klinkt. Baudet houdt zijn mond dicht, want elke stem telt.quote:Op maandag 3 november 2025 16:54 schreef Momo het volgende:
Maar dat is toch enorm dubbel want moslims (behalve bekeerlingen) zijn niet "boreaal" en moeten het liefst het land uit.
Leuk verhaal zie https://nl.wikipedia.org/wiki/De_zwelbast waarbij ik Timmermans sinds zijn terugkeer naar kasteel Den Haag steeds associeer met het draakje dat verdwaald is; Als je begrijpt wat ik bedoel..quote:
Er zijn iig duidelijk mensen die haar graag onderuit willen halen (en in haar kielzog eventueel haar partij op zich).quote:Op maandag 3 november 2025 17:14 schreef Tourniquet het volgende:
Het lijkt mij een groter probleem dat dit gelekt wordt uit de vertrouwenscommissies van beide gemeenten.
Of de vertrouwenscommissies in diskrediet willen brengen.quote:Op maandag 3 november 2025 17:41 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Er zijn iig duidelijk mensen die haar graag onderuit willen halen (en in haar kielzog eventueel haar partij op zich).
Dat lijkt me een stuk minder waarschijnlijk eigenlijkquote:Op maandag 3 november 2025 17:51 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Of de vertrouwenscommissies in diskrediet willen brengen.
Nou, mij niet. En ik zou ook wel naar een partij kunnen wijzen, die ik daar heel goed toe in staat acht en niet in zijn eerste leugentje of ondermijnende actie gestikt is.quote:Op maandag 3 november 2025 18:04 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dst lijkt me een stuk minder waarschijnlijk eigenlijk
Waarom zou je de vertrouwenscommissies van Delft en Tilburg in diskrediet willen brengen dan? Steden liggen niet eens in dezelfde provincie..quote:Op maandag 3 november 2025 18:13 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Nou, mij niet. En ik zou ook wel naar een partij kunnen wijzen, die ik daar heel goed toe in staat acht en niet in zijn eerste leugentje of ondermijnende actie gestikt is.
Lekker zand in de democratische machine strooien. Twijfel zaaien over de eerlijkheid van het proces als er weer geen PVV burgemeester benoemd wordt.quote:Op maandag 3 november 2025 18:15 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Waarom zou je de vertrouwenscommissies van Delft en Tilburg in diskrediet willen brengen dan? Steden liggen niet eens in dezelfde provincie..
Uitermate vergezocht is mijn oordeel vooralsnog.quote:Op maandag 3 november 2025 18:17 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Lekker zand in de democratische machine strooien. Twijfel zaaien over de eerlijkheid van het proces als er weer geen PVV burgemeester benoemd wordt.
Zeker niet opgelet afgelopen week na de verkiezingen? De huilie huilie klachten van Wilders omdat hij niet gewonnen had en meteen begon met twijfel zaaien aan de eerlijkheid van de telling?quote:Op maandag 3 november 2025 18:18 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Uitermate vergezocht is mijn oordeel vooralsnog.
Zeker wel.quote:Op maandag 3 november 2025 18:43 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Zeker niet opgelet afgelopen week na de verkiezingen? De huilie huilie klachten van Wilders omdat hij niet gewonnen had en meteen begon met twijfel zaaien aan de eerlijkheid van de telling?
quote:Op maandag 3 november 2025 16:56 schreef Hexagon het volgende:
Mevrouw Lahlah kan denk ik beter even heel bedeesd zijn in de fractie![]()
https://www.nu.nl/tweede-(...)sterschap-delft.html
Ik sluit niet uit dat dit juist vanuit PVDA/GL kringen komt, weer op die nummer 2 positie is echt niet goed gevallen bij een aantal mensen na 2 onzichtbare backbencher jaren van Lahlah.quote:Op maandag 3 november 2025 17:41 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Er zijn iig duidelijk mensen die haar graag onderuit willen halen (en in haar kielzog eventueel haar partij op zich).
Maar als je weet dat je eigenlijk ergens burgemeester wil zijn in plaats van Kamerlid (dat is in haar geval nu wel gebleken, want het ging dus helemaal niet specifiek om haar thuisstad Tilburg), dan doe je bij het samenstellen van een nieuwe lijst toch afstand van je plek? En je gaat al helemáál niet op plek twee staan. Zeker niet als vrouw, want je weet dat je dan veel extra voorkeursstemmen krijgt.quote:Op maandag 3 november 2025 17:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit was voor ze op de kieslijst voor dit keer terecht kwam, het kabinet Schoof was nog niet gevallen. Dat kamerleden solliciteren voor burgemeester komt veelvuldig voor, volgens mij.
De selectiecommissie, die waarschijnlijk wist van haar sollicitatie in Delft aangezien de fractie dat blijkbaar ook wist, heeft haar op 2 gezet. Je gaat niet zelf over de plek waar je komt, dat doen de selectiecommissie en de leden.quote:Op maandag 3 november 2025 19:11 schreef JaxStrumley het volgende:
[..]
Maar als je weet dat je eigenlijk ergens burgemeester wil zijn in plaats van Kamerlid (dat is in haar geval nu wel gebleken, want het ging dus helemaal niet specifiek om haar thuisstad Tilburg), dan doe je bij het samenstellen van een nieuwe lijst toch afstand van je plek? En je gaat al helemáál niet op plek twee staan. Zeker niet als vrouw, want je weet dat je dan veel extra voorkeursstemmen krijgt.
Dat ze opnieuw op die plek ging staan was sowieso al dubieus gegeven hoe onzichtbaar ze de afgelopen twee jaar in de Kamer is geweest. Een beetje zelfkennis mag je wel verwachten in zo’n rol.
Het Kamerlidmaatschap is geen baan waarin je nog even blijft hangen om dan afscheid te nemen als er toevallig iets beters voorbij komt. Je krijgt het vertrouwen van vele duizenden mensen. Oud-voorzitter Arib was altijd terecht openlijk kritisch op Kamerleden die iets anders gingen doen vóór hun periode voorbij was.
Dat snap ik. Maar je kunt toch afzien van een plek?quote:Op maandag 3 november 2025 19:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
De selectiecommissie, die waarschijnlijk wist van haar sollicitatie in Delft aangezien de fractie dat blijkbaar ook wist, heeft haar op 2 gezet. Je gaat niet zelf over de plek waar je komt, dat doen de selectiecommissie en de leden.
Tja, waarschijnlijk is ze ook graag kamerlid en denkt ze dat ze dat goed kan doen (is nog niet gebleken, idd). Zo vaak komen burgemeeestersfuncties niet langs en het is ook niet zo dat je makkelijk gekozen wordt.quote:Op maandag 3 november 2025 19:19 schreef JaxStrumley het volgende:
[..]
Dat snap ik. Maar je kunt toch afzien van een plek?
Snap het ook niet zo. Hadden ze haar op 14 gezet of zo.quote:Op maandag 3 november 2025 19:19 schreef JaxStrumley het volgende:
[..]
Dat snap ik. Maar je kunt toch afzien van een plek?
De vraag is of je dat kan, ik denk dat je vaak de keuze hebt tussen wel of niet op de lijst en wel of niet verkiesbaar, maar als je voor verkiesbaar gaat mag je niet ook nog een nummer kiezen (al heb ik de procedure voor landelijk nooit meegemaakt).quote:Op maandag 3 november 2025 19:24 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Snap het ook niet zo. Hadden ze haar op 14 gezet of zo.
Ze had het gewoon aan moeten geven dat ze ging solliciteren en dan hadden ze haar waarschijnlijk ietsje lager gezet.quote:Op maandag 3 november 2025 19:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
De vraag is of je dat kan, ik denk dat je vaak de keuze hebt tussen wel of niet op de lijst en wel of niet verkiesbaar, maar als je voor verkiesbaar gaat mag je niet ook nog een nummer kiezen (al heb ik de procedure voor landelijk nooit meegemaakt).
Wist de fractie het wel, want Frans leek het niet te weten? Tenminste niet dat ze in Tilburg had gesolliciteerd.quote:Op maandag 3 november 2025 19:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
De selectiecommissie, die waarschijnlijk wist van haar sollicitatie in Delft aangezien de fractie dat blijkbaar ook wist, heeft haar op 2 gezet. Je gaat niet zelf over de plek waar je komt, dat doen de selectiecommissie en de leden.
Tilburg niet, Delft wel. Tenminste, zo las ik dat artikel.quote:Op maandag 3 november 2025 19:26 schreef Felagund het volgende:
[..]
Wist de fractie het wel, want Frans leek het niet te weten? Tenminste niet dat ze in Tilburg had gesolliciteerd.
Ja, ik lees het nu. Delft was natuurlijk ook een stuk eerder, voordat het kabinet viel.quote:Op maandag 3 november 2025 19:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tilburg niet, Delft wel. Tenminste, zo las ik dat artikel.
Inderdaad. En van de soms tientallen sollicitaties wordt er steeds maar 1 verkozen, dus doen alsof ze dan maar gewoon burgemeester had moeten worden en geen kamerlid is nogal vreemd. Dan had ze dus werkloos moeten worden (en dan was de kans op het burgemeesterschap ook wel verdwenen, na het onzichtbare kamerlidmaatschap).quote:Op maandag 3 november 2025 19:40 schreef -XOR- het volgende:
Joh, hoeveel kamerleden denk je dat er op burgemeesterschappen van (middel)grote steden solliciteren... Lahlah is daarin echt de enige niet geweest.
Walgelijke stigmatiserende en vrouwonvriendelijke uitspraken van je, @Klopkoekquote:Op maandag 3 november 2025 19:50 schreef Klopkoek het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
"D66 hoor je nooit over asiel!!!"
Was toch maar lekker uitgehuwelijkt geweest door je familie, Lale Gül. Dat had Nederland zoveel beter gemaakt.
Dat je moet inwerken is logisch. Maar of nummer 2 (én eerste vrouw) de beste plek daarvoor is, is zeer de vraag. Zeker gezien de meer ervaren vrouwen in die fractie. Had haar dan twee jaar geleden op 8 gezet of zo.quote:Op maandag 3 november 2025 19:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Inderdaad. En van de soms tientallen sollicitaties wordt er steeds maar 1 verkozen, dus doen alsof ze dan maar gewoon burgemeester had moeten worden en geen kamerlid is nogal vreemd. Dan had ze dus werkloos moeten worden (en dan was de kans op het burgemeesterschap ook wel verdwenen, na het onzichtbare kamerlidmaatschap).
Veel Kamerleden hebben even nodig. Het eerste jaar ben je sowieso nauwelijks een functionerend kamerlid, veel meer goede kamerleden hebben wel 2 of 3 jaar nodig voor ze goed worden. Dus laten we gewoon kijken hoe ze het de komende jaren doet.
Kan mijn post waarin ik exact hetzelfde zeg niet meer terugvindenquote:Op maandag 3 november 2025 19:40 schreef -XOR- het volgende:
Joh, hoeveel kamerleden denk je dat er op burgemeesterschappen van (middel)grote steden solliciteren... Lahlah is daarin echt de enige niet geweest.
SP heeft nog 1517 stemmen gekregen bij de briefstemmen volgens het NOS journaal, D66 ruim 16000, dat is ongeveer 7000 te weinig.quote:Op maandag 3 november 2025 20:05 schreef Immerdebestebob het volgende:
Die restzetel gaat door al die herstellingen toch mogelijk echt naar D66, tenzij bij de briefstemmen de D66 hype net iets te laat kwam. Ze hebben maar iets van 18% van de briefstemmen nodig.
Welkom op open riool X en Facebook. Talloze berichten gezien daar van mensen die het niet 'snappen'. Ik zou forse investeringen in onderwijs (en bijscholing voor volwassenen) willen komende jaren want dit is niet te doen.quote:
Niet te vroeg juichen. Bij de VVD zeggen ze dat Rutte 2 en Rutte 3 het jaren hebben vol gehouden met maar 75 zetels voor de coalitie.quote:Op maandag 3 november 2025 20:26 schreef Buitendam het volgende:
Heb je in elk debat lopen roeptoeteren dat een stem op de VVD de kans op “centrumrechts” groot maakt. Kom je uiteindelijk 1 zetel te kort.
Dilan is de grootste politieke kneus sinds Faber.
Je kon feedback achterlaten op NU.nl, ben benieuwd of ik hier een ban voor krijg:quote:Op maandag 3 november 2025 12:08 schreef TjjWester het volgende:
[..]
GroenLinksificatie
Waarom zou D66 naast JA21 nóg een rechtse partij toelaten als ze liever over links willen waar ze 86 zetels hebben? Laat de VVD maar stoer doen en hun poot stijf houden, dan verdampen de zetels per week dat ze niet meedoen.quote:Op maandag 3 november 2025 20:29 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Niet te vroeg juichen. Bij de VVD zeggen ze dat Rutte 2 en Rutte 3 het jaren hebben vol gehouden met maar 75 zetels voor de coalitie.
SGP en BBB gaan zo een kabinet niet snel wegstemmen.
Wat wel zou kunnen: Bontenbal met een andere mening dan de VVD.
quote:Op maandag 3 november 2025 20:37 schreef -Deluzion- het volgende:
Ze verdampen pas als ze met PvdA in zee gaan, en dat zou pas écht een ramp zijn. PvdA is een linkse zetel-vernietiger.
Yep, vervelend voor druk op de formatie over rechts maar goed om dat, wat van het, geluid in de Kamer te houden.quote:
VVD kan ook lekker in de oppositie gaan he? Dat kost denk ik minder zetels dan een coalitie met GL als je 46 oppositiezetels rechts van je hebt.quote:Op maandag 3 november 2025 20:33 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Waarom zou D66 naast JA21 nóg een rechtse partij toelaten als ze liever over links willen waar ze 86 zetels hebben? Laat de VVD maar stoer doen en hun poot stijf houden, dan verdampen de zetels per week dat ze niet meedoen.
Nu gaan ze ook nog de BBB pluggen vanwege de eerste Kamer zetelsquote:Op maandag 3 november 2025 20:26 schreef Buitendam het volgende:
Heb je in elk debat lopen roeptoeteren dat een stem op de VVD de kans op “centrumrechts” groot maakt. Kom je uiteindelijk 1 zetel te kort.
Dilan is de grootste politieke kneus sinds Faber.
Lekker boeiend of zetels ‘verdampen’ in een of andere peiling. Verkiezingen worden toch pas in de laatste paar weken bepaald. En de achterban van de VVD zal prima achter het besluit staan om niet met de PvdA in zee te gaan.quote:Op maandag 3 november 2025 20:33 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Waarom zou D66 naast JA21 nóg een rechtse partij toelaten als ze liever over links willen waar ze 86 zetels hebben? Laat de VVD maar stoer doen en hun poot stijf houden, dan verdampen de zetels per week dat ze niet meedoen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |