Slaat nergens op, de VVD heeft nu ook de PVV uitgesloten na twee keer een slechte ervaring. Niet te vergelijken met de PvdA/GL.quote:Op maandag 3 november 2025 23:05 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Klopt, dat weet ik. Maar PvdA/GL sluit wel twee andere partijen uit. Zij vinden dat ze dat wel mogen, maar VVD moet er mee ophouden![]()
De splinter in andermans oog wel zien, maar niet de balk in het eigen
VVD sluit een partij uit waarmee ze al jaren heel goed samenwerken, daarom is het zo vreemd.quote:Op maandag 3 november 2025 23:05 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Klopt, dat weet ik. Maar PvdA/GL sluit wel twee andere partijen uit. Zij vinden dat ze dat wel mogen, maar VVD moet er mee ophouden![]()
Alle andere partijen met meer dan 10 zetels hebben PVV en FvD al uitgesloten, die zijn daarmee deze ronde dus al een non-entiteit vwb mogelijke formaties. Klaver zal zijn TV-minuten -net zoals overige fractievoorzitters- dus niet gaan besteden aan fantasiecoalities.quote:Op maandag 3 november 2025 22:59 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Ik ben niet tegen het uitsluiten van partijen. Maar niet ik, maar Jesse Klaver roept op een einde te maken aan uitsluitspelletjes, terwijl hij hier zelf vrolijk aan mee doet. Hypocriet en onnozel. Laten we het een beginnersfoutje noemen.
De VVD wordt al jaren gezien als een linkse partij (serieus, dat hoorde ik van een PVV-stemmer ooit) dus die willen zich meer profileren naar nog rechtser, anders gaan zij er aan, haha.quote:Op maandag 3 november 2025 23:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
VVD sluit een partij uit waarmee ze al jaren heel goed samenwerken, daarom is het zo vreemd.
Klopt, maar hij gedraagt zich wel zo.quote:Op maandag 3 november 2025 23:08 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Klaver is geen beginner in de politiek.
En wie is meneertje Klaver dan? Heeft hij de wijsheid in pacht om te bepalen wat een stabiel kabinet is?quote:Hij wijst op het landsbelang van een stabiel breed gedragen regering maken. Anders dan 2 jaar geklooi waar de VVD mede-verantwoordelijk was.
Het landsbelang is het meest gediend met compromissen van de gematigde partijen in het midden.
Als je zelf een centrumrechts kabinet wilt kan ik me goed voorstellen dat je geen plaats wilt nemen in een middenregering, omdat je denk dat dat niet het beste is voor het land.quote:En de VVD gaat door met ouderwets een grote linkse partij verafschuwen en uitsluiten .
De VVD wil geen stabiele middenregering. Ze wil die compromissen daarvoor niet maken en sluit "de vijand" uit .
Als je uiterst rechts staat, is alles vanuit jou bezien links. Maar dat maakt nog niet dat als je in het midden staat die verdeling ook zo is.quote:Op maandag 3 november 2025 23:13 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
De VVD wordt al jaren gezien als een linkse partij (serieus, dat hoorde ik van een PVV-stemmer ooit) dus die willen zich meer profileren naar nog rechtser, anders gaan zij er aan, haha.
Partijen veranderen, de PvdA was onder Bos, Asscher en Samsom nog best een redelijke partij. Na de fusie met GroenLinks is het een links bolwerk geworden en een samenwerking met deze partij is heel anders dan met de PvdA van een aantal jaar terug, zeker als (voormalig GroenLinks lijsttrekker) Klaver de onderhandelingen gaat doen.quote:Op maandag 3 november 2025 23:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
VVD sluit een partij uit waarmee ze al jaren heel goed samenwerken, daarom is het zo vreemd.
Inderdaad een enorme clown. In zijn eigen extremistische vleugel van de fusieclub is het uitsluiten van alles en iedereen met een andere mening in beton gegoten. En nu het risico bestaat dat de VVD woord houdt zijn het plotseling spelletjes. De gek.quote:Op maandag 3 november 2025 22:51 schreef Shreyas het volgende:
Wat een clown die Klaver: 'Weg met uitsluitspelletjes'
Klopt, hoor, heb geen idee wat een stabiele coalitie zou moeten voorstellen.quote:Op maandag 3 november 2025 23:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als je uiterst rechts staat, is alles vanuit jou bezien links. Maar dat maakt nog niet dat als je in het midden staat die verdeling ook zo is.
Juist wel, omdat ze een groot mandaat hebben. Op onderwerpen als stikstof, huizenbouw, klimaat, maar ook op migratie zijn zulke coalities juist het beste en blijkt een coalitie die puur op 1 flank zit helemaal niet daadkrachtig.quote:Op maandag 3 november 2025 23:14 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Een middenregering gaat weinig échte veranderingen teweeg brengen...
Nee.... jij zoekt een sneer.quote:Op maandag 3 november 2025 23:14 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Klopt, maar hij gedraagt zich wel zo.
Wederom sneer je. Typisch rechtse agressiequote:En wie is meneertje Klaver dan? Heeft hij de wijsheid in pacht om te bepalen wat een stabiel kabinet is?
Wat in zijn ogen belangrijk is voor het land is geen algemene waarheid.
Mee regeren of in de oppositie blijven zitten geeft voor PvdA/GL net zoveel kans om te mislukken.quote:Op maandag 3 november 2025 23:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Juist wel, omdat ze een groot mandaat hebben. Op onderwerpen als stikstof, huizenbouw, klimaat, maar ook op migratie zijn zulke coalities juist het beste en blijkt een coalitie die puur op 1 flank zit helemaal niet daadkrachtig.
Maar goed, dan zonder VVD en met JA21 en CU, prima.
Ze hebben met Klaver al zeker 5 akkoorden gesloten, dat ging steeds prima. Rutte had niks voor elkaar gekregen zonder Klaver.quote:Op maandag 3 november 2025 23:16 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Partijen veranderen, de PvdA was onder Bos, Asscher en Samsom nog best een redelijke partij. Na de fusie met GroenLinks is het een links bolwerk geworden en een samenwerking met deze partij is heel anders dan met de PvdA van een aantal jaar terug, zeker als (voormalig GroenLinks lijsttrekker) Klaver de onderhandelingen gaat doen.
Op deze thema's gaan ze het niet eens worden, dus ik weet niet zo goed wat je bedoelt met ''het beste''.quote:Op maandag 3 november 2025 23:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Juist wel, omdat ze een groot mandaat hebben. Op onderwerpen als stikstof, huizenbouw, klimaat, maar ook op migratie zijn zulke coalities juist het beste en blijkt een coalitie die puur op 1 flank zit helemaal niet daadkrachtig.
.quote:Maar goed, dan zonder VVD en met JA21 en CU, prima
Een coalitie met VVD is eigenlijk nooit stabiel gebleken, misschien verdienen ze gewoon de PVV behandeling wel: steeds meer incompetent gebleken.quote:Op maandag 3 november 2025 23:20 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Op deze thema's gaan ze het niet eens worden, dus ik weet niet zo goed wat je bedoelt met ''het beste''.
Als er een regeerakkoord komt, zoals het vorige kabinet ook had (waarbij NSC en PVV flink wat hadden uitgeruild), zullen ze elkaar binnen de kortste keren de tent uitvechten en hebben we weer nieuwe verkiezingen.
Een kabinet met PvdA/GL én VVD zal niet stabiel zijn.
[..]
.
En een coalitie met PvdA/GL en JA21 zal nog minder stabiel zijn
Net wat je zegt, links of rechtsom, er wordt niemand een stabiel kabinet gegund.quote:Op maandag 3 november 2025 23:20 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Op deze thema's gaan ze het niet eens worden, dus ik weet niet zo goed wat je bedoelt met ''het beste''.
Als er een regeerakkoord komt, zoals het vorige kabinet ook had (waarbij NSC en PVV flink wat hadden uitgeruild), zullen ze elkaar binnen de kortste keren de tent uitvechten en hebben we weer nieuwe verkiezingen.
Een kabinet met PvdA/GL én VVD zal niet stabiel zijn.
[..]
En een coalitie met PvdA/GL en JA21 zal nog minder stabiel zijn
Nee, het is geen sneer als je vaststelt dat iemand die oproept om op te houden met uitsluitspelletjes, terwijl hij zelf twee partijen (waaronder de één na grootste partij) uitsluit.quote:
Nee dat heeft hij niet, net zoals jij en ik die wijsheid ook niet hebben. Hij denkt dat Nederland daar het meest gebaat bij is, dat is zijn mening. Daar kun je het mee eens zijn of niet. Ik denk dat Nederland het meest gebaat is bij een centrumrechts kabinet.quote:Wederom sneer je. Typisch rechtse agressie
HIj heeft inderdaad de wijsheid om te stellen dat Nederland het meest gebaar is bij stabiele middenregering.
Wat de Nederlandse kiezers ook willen. Jij hebt die wijsheid kennelijk niet
Dat was een bietje dom (wel waar uiteraard) en net zo goed populistisch. Ook de oproep van Timmermans met zijn de grootste prutser, ook waar, maar heel dom. Allemaal Wilders na apen met zijn stijl van debatteren. Ik hoop oprecht dat er een hele grote meerderheid is die dat flink zat is.quote:Op maandag 3 november 2025 23:25 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Nee, het is geen sneer als je vaststelt dat iemand die oproept om op te houden met uitsluitspelletjes, terwijl hij zelf twee partijen (waaronder de één na grootste partij) uitsluit.
[..]
Nee dat heeft hij niet, net zoals jij en ik die wijsheid ook niet hebben. Hij denkt dat Nederland daar het meest gebaat bij is, dat is zijn mening. Daar kun je het mee eens zijn of niet. Ik denk dat Nederland het meest gebaat is bij een centrumrechts kabinet.
En wat bedoel je precies met stabiel. Waarom denk je dat een kabinet, waarbij Klaver de onderhandelingen gaat doen, stabiel is? Als hij in een serieus debat een dame waar hij het niet mee eens is, maar verder wel netjes praat, beticht van palingpopulist omdat hij het inhoudelijk niet met haar eens is, dan belooft dat nog wat te worden bij de echte onderhandelingen.
PvdA/GL beschuldigt de PVV van deze debatstijl terwijl ze zich hier ook schuldig aan maken. Net zo hypocriet als een ander partij beschuldigen van uitsluitspelletjes, terwijl je zelf ook partijen uitsluit.quote:Op maandag 3 november 2025 23:30 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Dat was een bietje dom (wel waar uiteraard) en net zo goed populistisch. Ook de oproep van Timmermans met zijn de grootste prutser, ook waar, maar heel dom. Allemaal Wilders na apen met zijn stijl van debatteren. Ik hoop oprecht dat er een hele grote meerderheid is die dat flink zat is.
Klopt, ophouden met dat gezeik! Jetten moet eens goed nadenken waar ie mee de coalitie wil in gaan, best lastig.quote:Op maandag 3 november 2025 23:32 schreef Shreyas het volgende:
[..]
PvdA/GL beschuldigt de PVV van deze debatstijl terwijl ze zich hier ook schuldig aan maken. Net zo hypocriet als een ander partij beschuldigen van uitsluitspelletjes, terwijl je zelf ook partijen uitsluit.
Wilders scheldt personen uit voor landverrader, heks, bloed aan de handen enz.quote:Op maandag 3 november 2025 23:32 schreef Shreyas het volgende:
[..]
PvdA/GL beschuldigt de PVV van deze debatstijl terwijl ze zich hier ook schuldig aan maken. Net zo hypocriet als een ander partij beschuldigen van uitsluitspelletjes, terwijl je zelf ook partijen uitsluit.
Als je het niet eens bent met Mona Keijzer, kun je dat gesprek ook voeren op de inhoud.quote:Op maandag 3 november 2025 23:41 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wilders scheldt personen uit voor landverrader, heks, bloed aan de handen enz.
Dan is palingpopulist tegen zo een verschrikkelijk mens als Mona Keijzer best beschaafd. Ze zal er geen politiebewaking of kogelbrieven van krijgen.
Bij de PVV zelf zeiden ze over Mona Keijzer "er is niks mis met haar onderbuikgevoel", dus laat die minister worden. Past prima in ons kabinet.
https://x.com/JaapJansen/status/1787229863167840481
Van der Plas: onderbuikgevoelens zijn legitieme gevoelens
https://www.rtl.nl/rtl-ni(...)s-zijn-ook-gevoelens
Het is dus eerder andersom: in plaats van dat met een dom AI liedje even de woorden van Klaver een geuzennaam maken, gebruikte Klaver min of meer de woorden van de coalitie zelf en werd duidelijk gemaakt hoe Keijzer maar wat aanrommelde en uit rancune politiek bedrijft.
Sowieso is het heel zeldzaam dat een minister op staande voet wordt ontslagen, laat staan dat die dan later terugkomt in een ultrarechts kabinet.
In het Nederland der blinden, zijn de balken niet aan te slepen door eenoogquote:Op maandag 3 november 2025 23:05 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Mona ondermijnde op dat moment (Covid-crisis) haar eigen premier, dus terecht ontslag gekregen toen. Achteraf kun je stellen dat ze misschien op een aantal punten gelijk had, maar in het moment van een dikke crisis hoor je als regering met een mond te praten want anders nog meer wanorde en paniek.quote:Op maandag 3 november 2025 23:41 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Bij de PVV zelf zeiden ze over Mona Keijzer "er is niks mis met haar onderbuikgevoel", dus laat die minister worden.
Sowieso is het heel zeldzaam dat een minister op staande voet wordt ontslagen, laat staan dat die dan later terugkomt in een ultrarechts kabinet.
Misschien dan weer tijd voor Balkenendequote:Op maandag 3 november 2025 23:53 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
In het Nederland der blinden, zijn de balken niet aan te slepen door eenoog
Mona was ook een CDA-er, he.quote:Op maandag 3 november 2025 23:56 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Misschien dan weer tijd voor Balkenende
Om dit standpunt uitgerekend in POL uit te spreken is ergens wel grappigquote:Op maandag 3 november 2025 23:02 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Dat vind ik ook. Waarom? Omdat ik het hier fundamenteel mee oneens ben. Maar veel VVD-leden (en VVD stemmers) zijn het ook fundamenteel oneens met PvdA/GL gedachtegoed. Dus op basis daarvan kun je zo een uitsluiting ook uitleggen.
Dus óf je sluit niemand uit, maar als je dat wel doet, neem dan niet andere de maat dat ze zich schuldig maken aan uitsluitspelletjes.
Of nog een keer Schoof met Faber?quote:Op maandag 3 november 2025 23:56 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Misschien dan weer tijd voor Balkenende
quote:
Balkenende sloeg op de balken die niet aan te slepen waren.quote:Op dinsdag 4 november 2025 00:20 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Of nog een keer Schoof met Faber?
Laat hen varen, zij zijn blinde leidslieden der blinden. Dit alles omdat de blinden zich moeten en zullen blindstaren op al dat zwart is
Balkenende deed het in verhouding na die misere met de LPF achteraf best prima.quote:Op dinsdag 4 november 2025 00:29 schreef Shreyas het volgende:
[..]
[..]
Balkenende sloeg op de balken die niet aan te slepen waren.
Het was een woordspeling....moet ik dit echt nog verder uitleggen?quote:Op dinsdag 4 november 2025 00:34 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Balkenende deed het in verhouding na die misere met de LPF achteraf best prima.
Haha, sorry dan.quote:Op dinsdag 4 november 2025 00:35 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Het was een woordspeling....moet ik dit echt nog verder uitleggen?
Zal een enorme verademing zijn als de rechtstaat eens een periode njet wordt ondermijnd.quote:Op dinsdag 4 november 2025 05:18 schreef Geldprintkabouter het volgende:
Laten d66, CDA en GroenLinks het maar doen. Een lekker links kabinet terwijl Nederland duidelijk een rechts land is. Dat geeft rust en regelmaat in dit land.
Hoe rechts is een land waar D66 de grootste is en sociaal-links (CDA, D66, GL-PvdA, SP, CU, PvdD, Denk, Volt) 77 zetels heeft en rechts (VVD, PVV, FvD, SGP, BBB) 71 zetels? In elk geval niet echt heel erg rechts. Zeker niet als je bedenkt dat de grootste rechtse partij in haar programma doet alsof ze grotendeels links zijn.quote:Op dinsdag 4 november 2025 05:18 schreef Geldprintkabouter het volgende:
Laten d66, CDA en GroenLinks het maar doen. Een lekker links kabinet terwijl Nederland duidelijk een rechts land is. Dat geeft rust en regelmaat in dit land.
Als je D66 en CDA links van het spectrum plaatst dan verteken je het beeld natuurlijk wel enorm.quote:Op dinsdag 4 november 2025 07:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hoe rechts is een land waar D66 de grootste is en sociaal-links (CDA, D66, GL-PvdA, SP, CU, PvdD, Denk, Volt) 77 zetels heeft en rechts (VVD, PVV, FvD, SGP, BBB) 71 zetels? In elk geval niet echt heel erg rechts. Zeker niet als je bedenkt dat de grootste rechtse partij in haar programma doet alsof ze grotendeels links zijn.
Juist het naar sociaal-links opschuiven deze verkiezingen is één van de meest opvallende zaken. De genoemde rechtse combinatie had 75 zetels en NSC was ook in haar verkiezingsprogramma al veel rechtser dan alle genoemde partijen onder sociaal-links (die had ik daar nooit onder durven zetten).
Ik noem niet voor niets sociaal-links. Ze zijn niet links, maar vallen wel onder wat Dijk ook steeds noemde de 'sociale partijen'. Ze zijn ook veel linkser dan alle rechtse partijen, die enorm naar rechts zijn opgeschoven.quote:Op dinsdag 4 november 2025 07:22 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Als je D66 en CDA links van het spectrum plaatst dan verteken je het beeld natuurlijk wel enorm.
Ben je nu niet gewoon als een blok gevallen voor de retoriek van radicaal rechts?quote:Op maandag 3 november 2025 23:16 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Partijen veranderen, de PvdA was onder Bos, Asscher en Samsom nog best een redelijke partij. Na de fusie met GroenLinks is het een links bolwerk geworden en een samenwerking met deze partij is heel anders dan met de PvdA van een aantal jaar terug, zeker als (voormalig GroenLinks lijsttrekker) Klaver de onderhandelingen gaat doen.
De verhoudingen zijn niet 90-10, maar bijna 50-50 en dit is een democratie met coalities. Niet een winner-takes-all systeem. Dan moeten die linker- en rechter hersenhelft zien dat ze kunnen samenwerken.quote:Op dinsdag 4 november 2025 05:18 schreef Geldprintkabouter het volgende:
Zo kun je de werkelijkheid mooi in je eigen straatje vormen. Ik waardeer je optimisme hoor, maar sociaal-economisch is D66 gewoon rechts. Dat ze een fatsoenlijke partij zijn en ageren tegen de PVV maakt ze niet links. Ook niet op sociaal vlak.quote:Op dinsdag 4 november 2025 07:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik noem niet voor niets sociaal-links. Ze zijn niet links, maar vallen wel onder wat Dijk ook steeds noemde de 'sociale partijen'. Ze zijn ook veel linkser dan alle rechtse partijen, die enorm naar rechts zijn opgeschoven.
Het is in elk geval zo dat dit zogenaamde rechtse land, geen rechtse meerderheid heeft. Ondanks dat 1 van die rechtse partijen kiezers lokt met linkse beloftes.
Sommige mensen herhalen gewoon braaf wat hen verteld wordt.quote:Op dinsdag 4 november 2025 07:34 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ben je nu niet gewoon als een blok gevallen voor de retoriek van radicaal rechts?
Wat is er daadwerkelijk nou zoveel radicaler geworden?
De definitie die ik gebruik, werd tijdens de campagne heel veel gebruikt.quote:Op dinsdag 4 november 2025 07:36 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Zo kun je de werkelijkheid mooi in je eigen straatje vormen. Ik waardeer je optimisme hoor, maar sociaal-economisch is D66 gewoon rechts. Dat ze een fatsoenlijke partij zijn en ageren tegen de PVV maakt ze niet links. Ook niet op sociaal vlak.
CDA kan dan voor Christelijke waarden staan, maar heeft al heel vaak een rechts kabinet mogelijk gemaakt en volgt dan keurig de VVD, ook in stemgedrag in de kamer gewoon een rechtse partij.
Is ook zo. Uit werkelijk niets blijkt die radicalisering van GroenLinks / PvdA. Niet als je het verkiezingsprogramma leest en niet als je naar het stemgedrag in de Tweede Kamer kijkt.quote:Op dinsdag 4 november 2025 07:34 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ben je nu niet gewoon als een blok gevallen voor de retoriek van radicaal rechts?
VVD moet weer een stukje wegschuiven van populistisch conservatisme, dan komt dat wel goed.quote:Op dinsdag 4 november 2025 07:49 schreef -XOR- het volgende:
D66 staat financieel-economisch veel dichter bij PvdAGL dan bij VVD. Gaat nog een behoorlijke klus worden om D66 en VVD op één lijn te krijgen op economisch gebied.
[ afbeelding ]
Niks. De focus is gewoon verschoven naar andere zaken die op dit moment belangrijk zijn, zoals klimaatverandering. Maar als je daarin niet wenst te geloven ondanks alle wetenschappelijke bewijzen, dan beschouw je dat als ‘meer extremistisch’ worden.quote:Op dinsdag 4 november 2025 07:34 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Heeft de VVD ook niet altijd een heleboel rechtse idealen waarvan ze weten dat ze in coalities altijd afgezwakt worden? Volgens mij is er nog geen ambtenaar ontslagen bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 4 november 2025 07:49 schreef -XOR- het volgende:
D66 staat financieel-economisch veel dichter bij PvdAGL dan bij VVD. Gaat nog een behoorlijke klus worden om D66 en VVD op één lijn te krijgen op economisch gebied.
[ afbeelding ]
Of hun standaard riedeltje over het verlagen van belastingenquote:Op dinsdag 4 november 2025 08:39 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Heeft de VVD ook niet altijd een heleboel rechtse idealen waarvan ze weten dat ze in coalities altijd afgezwakt worden? Volgens mij is er nog geen ambtenaar ontslagen bijvoorbeeld.
Deze belofte komen ze soms wel na... maar nooit voor de Hardwerkende Nederlander!quote:Op dinsdag 4 november 2025 08:41 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Of hun standaard riedeltje over het verlagen van belastingen
Het populistisch frame van Yesilgoz is bijzonder effectief gebleken: de combinatie met JA21 is centrumrechts en GL-PvdA is extreemlinks. Heeft ze het eigenlijk ook nog ergens anders over gehad tijdens de campagnequote:Op dinsdag 4 november 2025 08:53 schreef xpompompomx het volgende:
Grappig hoe nou eigenlijk niemand kan noemen wat er nou precies "extreem" links aan GL/PvdA is. Mijn vermoeden is dat men zonder zelf al te veel na te denken nablaat wat men leest op facebook en ziet bij VI.
Ja. Maar, zoals we al langer weten is de populistische MAGA-rot al lang en diep doorgedrongen in de VVD.quote:Op dinsdag 4 november 2025 09:03 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Het populistisch frame van Yesilgoz is bijzonder effectief gebleken: de combinatie met JA21 is centrumrechts en GL-PvdA is extreemlinks.
Veelzeggend over de positie die de VVD inneemt im het politieke spectrum.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 5% gewijzigd door xpompompomx op 04-11-2025 09:26:01 ]ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
Het is kinderlijk eenvoudig om een riedeltje als 'Kaag bad', 'Timmermans bad' in de kopjes te branden. Het werkt al vele jaren ontzettend goed. Ondertussen heeft de VVD vrij spel terwijl inhoudelijk sterke oppositie op deze wijze eenvoudig wordt kaltgestellt.quote:Op dinsdag 4 november 2025 08:53 schreef xpompompomx het volgende:
Grappig hoe nou eigenlijk niemand kan noemen wat er nou precies "extreem" links aan GL/PvdA is. Mijn vermoeden is dat men zonder zelf al te veel na te denken nablaat wat men leest op facebook en ziet bij VI.
quote:Op dinsdag 4 november 2025 09:05 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ja. Maar, zoals we al langer weten is de populistische MAGA-rot al lang en diep doorgedrongen in de VVD.
Het ligt dus ook in de lijn der verwachting dat het niet lang meer zal duren voor Dilan haar lippen gaat laten opspuiten.OMGSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
My age is very
Inappropriate
for my behavior
quote:Op dinsdag 4 november 2025 09:05 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ja. Maar, zoals we al langer weten is de populistische MAGA-rot al lang en diep doorgedrongen in de VVD.
Het ligt dus ook in de lijn der verwachting dat het niet lang meer zal duren voor Dilan haar lippen gaat laten opspuiten.Ik kwam er gisteren achter dat dit fenomeen een naam heeft: https://en.wikipedia.org/wiki/Mar-a-Lago_faceSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb tot nu geen ook enkel geval gezien waar de operaties en de bergen make-up goed uitpakken. Het ziet er gewoon echt niet uit.quote:Op dinsdag 4 november 2025 10:17 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik kwam er gisteren achter dat dit fenomeen een naam heeft: https://en.wikipedia.org/wiki/Mar-a-Lago_face
Vooral tragisch hoe wanhopig 60-jarige vrouwen er proberen uit te zien als een sexy 25-jarige.quote:Op dinsdag 4 november 2025 10:20 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik heb tot nu geen ook enkel geval gezien waar de operaties en de bergen make-up goed uitpakken. Het ziet er gewoon echt niet uit.
Ja, of 30-40-50 jarigen die er uit proberen te zien als wat, eigenlijk? Barbies?quote:Op dinsdag 4 november 2025 10:22 schreef Perrin het volgende:
[..]
Vooral tragisch hoe wanhopig 60-jarige vrouwen er proberen uit te zien als een sexy 25-jarige.
Ik denk dat dat de bedoeling is. Je moet laten zien dat je trouw zweert aan Trump door er kutter uit te zien dan hijquote:Op dinsdag 4 november 2025 10:20 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik heb tot nu geen ook enkel geval gezien waar de operaties en de bergen make-up goed uitpakken. Het ziet er gewoon echt niet uit.
Hoho!quote:Op dinsdag 4 november 2025 11:43 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Waarom trouwens die fixatie hier op de (niet bestaande) radicalisering van de PvdA vanwege de fusie met GL en hoor ik niemand over de radicalisatie van de VVD vanwege hun huwelijk met de PVV?
Ha ha. Om vervolgens de facto in het kabinet elkaar 1:1 te volgen.quote:Op dinsdag 4 november 2025 11:45 schreef capricia het volgende:
[..]
Hoho!
De leden van de PVV stemden tegen die fusie.
Als dit zo is, lijkt het me erg lastig voor de VVD om zich bij de beoogde coalitie aan te sluiten.quote:Op dinsdag 4 november 2025 11:46 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ha ha. Om vervolgens de facto in het kabinet elkaar 1:1 te volgen.
Waarom de mening van dat mens überhaupt relevant zou zijn ontgaat me volkomen. Misschien zijn er wat AD-lezers of VI-kijkers hier die me dat uit kunnen leggen?quote:Op dinsdag 4 november 2025 11:54 schreef Klopkoek het volgende:
Sorry lieve homo’s, ik weet dat ik ‘gewoon’ moet doen over Jetten als premier, maar dat lukt me niet
https://www.ad.nl/binnenl(...)kt-me-niet~ab41a2d9/
Angela de JongDe grote stercolumnist van DPG
Dat is ook zo. Onder Yesilgoz is de VVD ontzettend extreem geworden, waardoor ze moeilijk kunnen samenwerken met meer gematigde partijen.quote:Op dinsdag 4 november 2025 11:51 schreef capricia het volgende:
[..]
Als dit zo is, lijkt het me erg lastig voor de VVD om zich bij de beoogde coalitie aan te sluiten.
Zij is de meest gelezen auteur van het hele DPG concern, en is meerdere keren per week op televisie. Waar ze dan niet zo openlijk rabiaat rechts doet als De Winther of Duk.quote:Op dinsdag 4 november 2025 11:56 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Waarom de mening van dat mens überhaupt relevant zou zijn ontgaat me volkomen. Misschien zijn er wat AD-lezers of VI-kijkers hier die me dat uit kunnen leggen?
Voor de duidelijkheid, de column is allesbehalve anti-homo:quote:Op dinsdag 4 november 2025 11:54 schreef Klopkoek het volgende:
Sorry lieve homo’s, ik weet dat ik ‘gewoon’ moet doen over Jetten als premier, maar dat lukt me niet
Wat de post @Klopkoek zelf ook walgelijk maakt, dat hij dat zelf niet vermeldt. Vind je jezelf niet om te kotsen als je zulke dingen insinueert?quote:Nee, sorry lieve homo’s van Nederland, ik ga het vandaag wél over Jettens homoseksualiteit hebben. Want ik ben daar nogal enthousiast over. En als ik ergens heul enthousiast over ben, dan kan ik niet zo goed ‘gewoon’ doen.
Het is toch ook geweldig dat onze kinderen zien dat je ‘gewoon’ minister-president kunt worden als je toevallig op iemand van hetzelfde geslacht valt? Zo leuk en makkelijk is het anno 2025 echt niet om homo of lesbienne te zijn in Nederland, al denken wij hetero’s vaak van wel. Het draagvlak vliegt achteruit, vooral onder tieners, blijkt uit onderzoek.
Kunnen we niet iedereen die VI kijkt of het AD leest het land uit flikkeren? Woningnood opgelost, sociale zekerheid geen probleem meer en ziektekosten de zorg ook in één klap betaalbaar.quote:Op dinsdag 4 november 2025 12:01 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Zij is de meest gelezen auteur van het hele DPG concern, en is meerdere keren per week op televisie. Waar ze dan niet zo openlijk rabiaat rechts doet als De Winther of Duk.
Helaas een relevante stem met een héél groot bereik (dmv de grootste krant van Nederland).
Ik vind het ook een walgelijk mens. Maar ik vermoed zomaar dat de titel is om te choqueren en de tekst niet anti-homonzal zijn.quote:Op dinsdag 4 november 2025 11:54 schreef Klopkoek het volgende:
Maar dat deel van de column (als je even verder zou quoten) is vooral weer bedoeld om buitenlanders te bashen - en het probleem zit volgens haar heus niet bij de gereformeerde scholen (aldus de mevrouw die zelf middenin de zwarte kousenkerk is opgegroeid).quote:Op dinsdag 4 november 2025 12:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Voor de duidelijkheid, de column is allesbehalve anti-homo:
[..]
Wat de post @:klopkoek zelf ook walgelijk maakt, dat hij dat zelf niet vermeldt. Vind je jezelf niet om te kotsen als je zulke dingen insinueert?
Jij doet hier alsof ze een anti-homo column schrijft, dat is gewoon een walgelijke actie van je en valt niet nu wat een enorme u-bocht goed te praten. Jij zit hier fout.quote:Op dinsdag 4 november 2025 12:34 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Maar dat deel van de column (als je even verder zou quoten) is vooral weer bedoeld om buitenlanders te bashen - en het probleem zit volgens haar heus niet bij de gereformeerde scholen (aldus de mevrouw die zelf middenin de zwarte kousenkerk is opgegroeid).
Het is gewoon weer het vaste rechtse stramien. Homo's verdedigen als instrument om een andere groep onderuit en naar beneden te halen.
BBB ligt echt verder van D66 dan de PVV, dat gaat hem echt niet worden. BBB is opgericht als anti-D66. Journalisten vroegen Bikker al naar de CU variant (en was niet gelijk enthousiast, maar ook niet afwijzend als ik het zo las).quote:Op dinsdag 4 november 2025 12:34 schreef KaheemSaid het volgende:
De belangrijkste knelpunten die momenteel breed gevoeld worden:
Knelpunten:
Stikstof
Woningbouw
Netcongestie / energietransitie / infrastructuur
Immigratie
Veiligheid
(De zorg groeit verder, maar daar komen op korte termijn geen structurele oplossingen voor.)
De eerste vijf vragen dus om politieke focus in deze regeerperiode.
Mogelijke coalities:
Er zijn grofweg drie reële combinaties denkbaar:
PvdA/GL – D66 – CDA – VVD
D66 – CDA – VVD – JA21 – BBB (eventueel met CU i.p.v. BBB)
PvdA/GL – D66 – CDA – JA21 – BBB (eventueel met CU i.p.v. BBB)
Alle varianten delen een basiscommitment aan:
De NAVO-norm (3,5%),
Het Europees migratiepact,
De commissie Demografische Ontwikkeling 2050.
De echte discussie gaat dus niet meer over die kaders, maar over de uitvoering binnenlands — met name stikstof, woningbouw en energie/infrastructuur.
Voorstel voor de politieke aanpak
D66 zou in de onderhandelingen de bal bij VVD, BBB, JA21 of eventueel CU kunnen leggen, van jullie zijn doeners kom met concrete, onderbouwde voorstellen die we laten toetsen (bijv. door PBL, CPB, RIVM). Dan kunnen we samen verder werken aan de grote thema’s in dit land.
Zo legt D66 de bal bij de partijen die claimen dat het anders en beter kan, zonder zelf de deur dicht te gooien. Het is een uitnodiging tot constructief realisme: minder ideologie, meer uitvoerbaarheid.
Daarom moeten ze het VVD probleem toch ook vooral het VVD probleem maken?quote:Op dinsdag 4 november 2025 12:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
BBB ligt echt verder van D66 dan de PVV, dat gaat hem echt niet worden. BBB is opgericht als anti-D66.
Ik geef vooral aan dat de BBB optie niet logisch is, zeker niet als CU dat heel dicht tegen CDA aan zit ook genoeg is.quote:Op dinsdag 4 november 2025 12:41 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Daarom moeten ze het VVD probleem toch ook vooral het VVD probleem maken?
Ik vind dus dat je werk moet maken van 'verheffen'. Breng de publieke omroep weer op orde; haal inspiratie uit andere landen vwb de kranten (en inrichting van de subsidies).quote:Op dinsdag 4 november 2025 12:29 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Kunnen we niet iedereen die VI kijkt of het AD leest het land uit flikkeren? Woningnood opgelost, sociale zekerheid geen probleem meer en ziektekosten de zorg ook in één klap betaalbaar.
Het is een anti-homo column. Iets wat anno 2025 volstrekt normaal zou moeten zijn wordt gethematiseerd, met een verwijzing naar de stereotype nicht Fortuyn en zijn escapades als uitsmijter.quote:Op dinsdag 4 november 2025 12:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jij doet hier alsof ze een anti-homo column schrijft, dat is gewoon een walgelijke actie van je en valt niet nu wat een enorme u-bocht goed te praten. Jij zit hier fout.
quote:Op dinsdag 4 november 2025 12:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik geef vooral aan dat de BBB optie niet logisch is, zeker niet als CU dat heel dicht tegen CDA aan zit ook genoeg is.
Je hebt trouwens D66-GLPvdA-CDA-CU-JA21 gemist. Beide zekere coalitiepartners een partij die goed bij ze past en met JA21 een partij die graag zal regeren.
Iedereen ziet natuurlijk dat de combi D66-CDA-VVD-JA21-BBB niet logisch is, tegelijk ben ik wel bang dat Yesilgöz hier lang aan vast gaat houden. Volgens mij heb je dan grofweg 3 opties: een minderheidskabinet, ze comfort bieden in de combi PvdA/GL-D66-CDA-VVD of zo snel mogelijk de pleister van de VVD-JA21-BBB weg af.quote:PvdA/GL – D66 – CDA – JA21 – BBB (eventueel met CU i.p.v. BBB)
VVD is zelf de BBB ook spuugzat (zie de ruzies in het huidige 2 partijen, 26 zetels kabinet), die prefereren zelf waarschijnlijk ook CU. Journalisten noemen ook de CU variant, de BBB variant heb ik nog niet in een serieus medium gezien.quote:Op dinsdag 4 november 2025 12:48 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
[..]
Iedereen ziet natuurlijk dat de combi D66-CDA-VVD-JA21-BBB niet logisch is, tegelijk ben ik wel bang dat Yesilgöz hier lang aan vast gaat houden. Volgens mij heb je dan grofweg 3 opties: een minderheidskabinet, ze comfort bieden in de combi PvdA/GL-D66-CDA-VVD of zo snel mogelijk de pleister van de VVD-JA21-BBB weg af.
Eerdmans stelt 'Wij willen gaan regeren', Yesilgöz vind dat er beleid gemaakt moet worden voor die hardwerkende Nederlander en BBB levert. Iedereen wil dat er tempo, tempo, tempo geleverd wordt, nou dan eerst deze weg maar afsnijden.
Tegelijk ben ik ook bang dat Yesilgöz hier lang aan gaat vasthouden.
Kan toch heel makkelijk zijn?quote:Op dinsdag 4 november 2025 12:48 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
[..]
Iedereen ziet natuurlijk dat de combi D66-CDA-VVD-JA21-BBB niet logisch is, tegelijk ben ik wel bang dat Yesilgöz hier lang aan vast gaat houden. Volgens mij heb je dan grofweg 3 opties: een minderheidskabinet, ze comfort bieden in de combi PvdA/GL-D66-CDA-VVD of zo snel mogelijk de pleister van de VVD-JA21-BBB weg af.
Eerdmans stelt 'Wij willen gaan regeren', Yesilgöz vind dat er beleid gemaakt moet worden voor die hardwerkende Nederlander en BBB levert. Iedereen wil dat er tempo, tempo, tempo geleverd wordt, nou dan eerst deze weg maar afsnijden.
Tegelijk ben ik ook bang dat Yesilgöz hier lang aan gaat vasthouden.
Totaal niet verrassend.quote:Op dinsdag 4 november 2025 13:30 schreef Klopkoek het volgende:
Minister Paul sprak alleen met uitzendlobby voor ze plan introk dat arbeidsmigranten moest beschermen
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-beschermen-a4911718
Heel erg vies dit. Vooral omdat tijdens campagnes de VVD aan double speak doet. Dan verwijst Yesilgöz steeds naar een plan van Thierry Aartsen en dat de VVD heus kritisch naar (laagbetaalde) arbeidsmigratie wil kijken.
WIe?quote:Op dinsdag 4 november 2025 11:54 schreef Klopkoek het volgende:
Essentreclame toevallig?quote:Op dinsdag 4 november 2025 13:32 schreef Straatcommando. het volgende:
Rullevant : wet en regelgeving omtrent invasieve en opdringerige (digitale) reclame.
Die mevrouw die er uitziet of dat ze nogal veel zit.quote:
De persoon die tot voor kort nog wel vermakelijke columns over tvprogramma's schreef, maar nu om 1 of andere reden een soort politiek commentator is geworden.quote:
quote:Op dinsdag 4 november 2025 12:47 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het is een anti-homo column. Iets wat anno 2025 volstrekt normaal zou moeten zijn wordt gethematiseerd, met een verwijzing naar de stereotype nicht Fortuyn en zijn escapades als uitsmijter.
Het is een heel smerig stuk, met rolbevestigende vooroordelen en stereotypen over homo's, uithalen naar links (Klaver is AliExpress versie van Jetten) en de buitenlanders erbij slepen.
Essentquote:
Thnx, niks aan gemist dusquote:Op dinsdag 4 november 2025 13:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
De persoon die tot voor kort nog wel vermakelijke columns over tvprogramma's schreef, maar nu om 1 of andere reden een soort politiek commentator is geworden.
Dilan Yesilgöz (VVD) Ideale coalitie met D66, CDA, BBB en JA21quote:Op dinsdag 4 november 2025 13:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
VVD is zelf de BBB ook spuugzat (zie de ruzies in het huidige 2 partijen, 26 zetels kabinet), die prefereren zelf waarschijnlijk ook CU. Journalisten noemen ook de CU variant, de BBB variant heb ik nog niet in een serieus medium gezien.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |